abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:34:38 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84098555

Welkom in alweer deel 241 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. Wat een verrassing.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
MET INGANG VAN 16 JULI MOETEN JULLIE GEWOON WEER EEN KAARTJE KOPEN, LUIE KUTSTUDENTEN!
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal "interessante" (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinwerkers - Dr_Flash

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84098585
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:35:25 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84098586
Uit.

Ff naar FB.

Maar mijn vraag was dus: reden er vandaag twee of drie stellen Plan T richting Amsterdam?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 17:40:23 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84098808
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:35 schreef Duvel het volgende:
Uit.

Ff naar FB.

Maar mijn vraag was dus: reden er vandaag twee of drie stellen Plan T richting Amsterdam?
3
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84098854
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:52:05 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099274
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

3
Damn, daar had ik wel een foto van willen maken...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84099311
Vreemde posticon i.c.m. de TT
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:54:45 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099371
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:53 schreef Ireyon het volgende:
Vreemde posticon i.c.m. de TT
Ik word niet vrolijk van dat uitzwaaien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 17:59:38 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84099540
http://somda.nl/forum/8828/Wijzigingsblad+6+september+2010/

Er gaat weer standaard ICM(m) in de 3600 rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 juli 2010 @ 18:01:48 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099634
Hm, en DDM1 reserve, ICRm op reserve. Wat een idioot gedoe, dat materieel is net gereviseerd en staat nu alweer niets te doen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84099669
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:59 schreef Peterselieman het volgende:
http://somda.nl/forum/8828/Wijzigingsblad+6+september+2010/

Er gaat weer standaard ICM(m) in de 3600 rijden
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
pi_84100685
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 18:02 schreef Ireyon het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Dat het maar vaak buiten jou tijden mag rijden
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84100782
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 18:36 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat het maar vaak buiten jou tijden mag rijden
Ochjee dan zal ik het helaas met ICRm moeten doen
pi_84102552
Socios, we hebben je nodig!

Wat je altijd al wilde weten...

Post 65.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_84102639
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Socios, we hebben je nodig!

Wat je altijd al wilde weten...

Post 65.
't Lijkt mij dat de buitenkant eronder beschadigd was en er dus later een sticker overheen is geplakt.
pi_84102742
Danku! Meerdere suggesties welkom.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 19:38:37 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84102950
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

't Lijkt mij dat de buitenkant eronder beschadigd was en er dus later een sticker overheen is geplakt.

Meestal is alleen het beschadigde deel opnieuw geschilderd na uiteraard eerst de boel ontroest te hebben. Dit wordt ook wel stempelen genoemd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 juli 2010 @ 19:41:39 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84103083
ICM(m) in de 3600, yes!
pi_84106179
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Meestal is alleen het beschadigde deel opnieuw geschilderd na uiteraard eerst de boel ontroest te hebben. Dit wordt ook wel stempelen genoemd.


Thnx!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_84108368
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 21:32:21 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84108491
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn

Het is idd jammer ja. Als men in dit tempo doorgaat, dan rijdt medio volgend jaar mat'64 alleen nog op Zwolle - Emmen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84108545
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Ja, nostalgie ftw.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:39:38 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84108908
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Momenteel het beste tractiegeluid op het Nederlandse spoorwegnet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:48:39 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84109468
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Ja, dat zeker. Waarom? Het is een mooi geluid, en het zijn tenminste nog wat echte treinen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:52:15 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84109700
Groete uit Brussel btw.

Belgie heeft mooie treintjes
En Luxemburg zeker ook Die oudjes zijn ook wel vet (Ik heb het over deze oudjes
En de ICE en Thalys tussen Aken - Keulen is ook vet. Toeslag vrij en dergelijke (sowieso bij InterRail )

Morgen nog eventjes naar Gent St Pieters, Brugge, Leuven, Hasselt, Antwerpen en dan terug naar huis. Jammer genoeg zit de week er alweer bijna op
pi_84110466
Thalys moet je toch reserveren? Of zelfs dat daar niet?

En ICM(m) en ICRm zijn ook nog echte treinen.
En VIRM ook, maar daar zijn jullie het vast niet mee eens.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84110607
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:52 schreef greavy het volgende:

En de ICE en Thalys tussen Aken - Keulen is ook vet. Toeslag vrij en dergelijke (sowieso bij InterRail )

Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ?
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:09:04 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84110721
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:04 schreef Ascendancy het volgende:
En VIRM ook, maar daar zijn jullie het vast niet mee eens.
Inderdaad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84110836
Germany
Thalys (between Köln and Aachen)
Compulsory reservation, 2nd class: ¤ 5 / 1st class: ¤ 7

http://www.interrailnet.com/interrail-special-trains


Waar haalt Greavy 'geen toeslag' vandaan?
pi_84111360
In de groep CTA-Huisvlijt, de categorie "Die hadden we nog niet":



Groetjes uit Deventer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84111428
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ?
ICE niet. Thalys is zelfs reserveringsplicht en dat kost sowieso geld. En met de kosten die dat in Nederland met zich mee brengt, kan ik me niet voorstellen dat het daar gratis is.

Waarom is VIRM overigens geen echte trein?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84111541
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:24 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

ICE niet. Thalys is zelfs reserveringsplicht en dat kost sowieso geld. En met de kosten die dat in Nederland met zich mee brengt, kan ik me niet voorstellen dat het daar gratis is.
Van dezelfde pagina
Germany

ICE / IC / EC
Reservation possible but not compulsory.
2nd class: ¤ 4,50 / 1st class: ¤ 5,50


Naja ik lees het allemaal wel als ik m'n pass binnen krijg. 'k Ben uitgegaan van 10 euro toeslag om van Brussel met ICE en Railjet via München in Budapest te komen, dus minder is altijd beter.
pi_84111695
poeh dan vind ik 10 euro toeslag nog ermm krap langs het randje begroot
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112059
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
poeh dan vind ik 10 euro toeslag nog ermm krap langs het randje begroot
Toeslag voor internationale ICE-reizen van/naar Duitsland is ¤5,50 en toeslag voor Railjet tussen München en Budapest is ¤3,-. Volgens Interrailnet dan. 'k Vind sowieso het concept toeslag een beetje absurd als je een treinkaartje van 240 euro hebt, CityNightLine is zelfs ¤40.
pi_84112331
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:35 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Toeslag voor internationale ICE-reizen van/naar Duitsland is ¤5,50 en toeslag voor Railjet tussen München en Budapest is ¤3,-. Volgens Interrailnet dan. 'k Vind sowieso het concept toeslag een beetje absurd als je een treinkaartje van 240 euro hebt, CityNightLine is zelfs ¤40.
Jij denkt dat je dan de hele wereld krijgt of zo? Voor hogesnelheidstreinen en slaaptreinen betaal je gewoon voor het extra comfort, zo raar is dat niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112865
Binnenlandse ICE is sowieso gratis met interrail, dus daar betaal je niets extra's voor comfort
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84112953
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Binnenlandse ICE is sowieso gratis met interrail, dus daar betaal je niets extra's voor comfort
Alle reden om maar gelijk een slaapplaats met douche gratis te eisen ook ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112980
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij denkt dat je dan de hele wereld krijgt of zo? Voor hogesnelheidstreinen en slaaptreinen betaal je gewoon voor het extra comfort, zo raar is dat niet
Nee dat ook weer niet.. 'k heb er ook weinig moeite mee om gewoon voor ICE of Railjet te betalen. Maar voor Thalys of Eurostar betaal je gewoon tientallen euro's, voor de Eurostar is de toeslag zelfs duurder dan wanneer je een gewoon enkeltje zou kopen .
pi_84113209
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:51 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nee dat ook weer niet.. 'k heb er ook weinig moeite mee om gewoon voor ICE of Railjet te betalen. Maar voor Thalys of Eurostar betaal je gewoon tientallen euro's, voor de Eurostar is de toeslag zelfs duurder dan wanneer je een gewoon enkeltje zou kopen .
Zou daar een idee achter zitten misschien? Ze hebben geen zin in stinkende zwerfjongeren die op badslippers heel Europa door crossen voor een scheet en drie knikkers. Niet in DIE trein tenminste. Wordt niet zo gewaardeerd door het publiek waar die treinen WEL voor bedoeld zijn, namelijk zakenreizigers. Die WEL dikke toeslag betalen om een beetje op stand vervoerd te worden

Wel jammer, en enigszins generaliserend natuurlijk, maar zo werkt het dus wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84113349
Alsof de rest van het volk wat in de eurostar/thalys zit zo elitair is.
Het is natuurlijk belachelijk dat je met een europees interrail-ticket niet eens in engeland kan komen zonder meer aan de eurostar te betalen, dan wanneer je gewoon 2 maanden van tevoren boekt. Zelfde geldt voor de thalys.

En als straks de benelux weg is, is de goedkoopste manier om met een interrail in België te komen waarschijnlijk via Duitsland
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84113615
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:58 schreef Ascendancy het volgende:

En als straks de benelux weg is, is de goedkoopste manier om met een interrail in België te komen waarschijnlijk via Duitsland
Neuh, ik wandel gewoon de grens over

Maargoed, 'k snap de redenatie wel maar het slaat natuurlijk nergens op. Mijn medestuderende reisgenoten en ik gedragen ons een stuk fatsoenlijker dan de diknekken die luid telefonerend de kruimels van hun stinkende visbroodjes op de vloerbedekking vegen. Al zeg ik het zelf.
pi_84113793
Ja. Is het nou afgelopen met dat gejammer? Die hogesnelheidstreinen krijgen ze toch wel vol, hoe veel toeslag zo ook vragen. Interrail bestaat juist bij de gratie van het mechanisme dat daardoor ook de zijlijntjes en de boemeltjes tenminste nog een BEETJE bestaansrecht hebben. Anders waren heel veel van die regionale zijlijntjes allang opgeheven. Okee, verlieslatend zal het zijn. Maar in elk geval zit er nog wat volk in zoeen trein, waardoor de maatschappelijke functie (makkelijker) te rechtvaardigen is.

Wie betaalt, bepaalt. Wie een maand lang voor een krats door Europa wil scheuren, maakt maar gebruik van de daarvoor aangewezen treinen, of betaal gewoon dikke toeslag. Vraag - Aanbod. Niks meer en niks minder.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84114367
Maar waarom zijn binnenlandse hogesnelheidstreinen dan niet zo duur?

En zoveel interrailers zitten er toch niet in die kleine boemeltjes? Zeker niet buiten de zomer.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84114657
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 23:18 schreef Ascendancy het volgende:
Maar waarom zijn binnenlandse hogesnelheidstreinen dan niet zo duur?
Omdat ze natuurlijk vooral gebruikt worden, door de interrailers, voor het mijlen trappen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84119784
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Het is idd jammer ja. Als men in dit tempo doorgaat, dan rijdt medio volgend jaar mat'64 alleen nog op Zwolle - Emmen
Daar rijd toch de plan V i.p.v. de plan T?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  vrijdag 16 juli 2010 @ 02:53:23 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84119948
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
* Ofyles2 vindt de Plan T wel oké, alleen jammer dat deze voor geluidsoverlast zorgen. Zelf vindt hij de SGMm een hobbelend kutpaard...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 02:56:59 #47
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84119970
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:36 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Nu nog alle buffels eruit
Ik durf er ¤ 5k op in te zetten dat de DM'90 de 30 jaar niet haalt, ¤ 3k als de laatste DM'90 voor 2034 wordt afgevoerd.
pi_84120006
Hallo vrindelijke medespotters, moeten jullie zien wat ik vandaag weer heb gezien.



Vinden jullie niet dat de politie haar ogen sluit voor dit maatschappelijk échec?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 03:13:08 #49
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84120049
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 03:05 schreef tho_Omas het volgende:
Hallo vrindelijke medespotters, moeten jullie zien wat ik vandaag weer heb gezien.



Vinden jullie niet dat de politie haar ogen sluit voor dit maatschappelijk échec?
Yep.

Spoorwegpolitie en ProRail beloven deze stommelingen te manen met prijzige boetes, maar het komt er niet van.

Leuk voorbeeld is de gemeente Zaanstad, op het traject Koog-Zaandijk - Krommenie-Assendelft.
pi_84120628
kan een maand traject worden geladen op een studenten ov chipkaart?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')