abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:34:38 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84098555

Welkom in alweer deel 241 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. Wat een verrassing.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
MET INGANG VAN 16 JULI MOETEN JULLIE GEWOON WEER EEN KAARTJE KOPEN, LUIE KUTSTUDENTEN!
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal "interessante" (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinwerkers - Dr_Flash

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84098585
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:35:25 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84098586
Uit.

Ff naar FB.

Maar mijn vraag was dus: reden er vandaag twee of drie stellen Plan T richting Amsterdam?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 17:40:23 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84098808
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:35 schreef Duvel het volgende:
Uit.

Ff naar FB.

Maar mijn vraag was dus: reden er vandaag twee of drie stellen Plan T richting Amsterdam?
3
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84098854
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:52:05 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099274
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

3
Damn, daar had ik wel een foto van willen maken...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84099311
Vreemde posticon i.c.m. de TT
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:54:45 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099371
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:53 schreef Ireyon het volgende:
Vreemde posticon i.c.m. de TT
Ik word niet vrolijk van dat uitzwaaien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 17:59:38 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84099540
http://somda.nl/forum/8828/Wijzigingsblad+6+september+2010/

Er gaat weer standaard ICM(m) in de 3600 rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 juli 2010 @ 18:01:48 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84099634
Hm, en DDM1 reserve, ICRm op reserve. Wat een idioot gedoe, dat materieel is net gereviseerd en staat nu alweer niets te doen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84099669
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:59 schreef Peterselieman het volgende:
http://somda.nl/forum/8828/Wijzigingsblad+6+september+2010/

Er gaat weer standaard ICM(m) in de 3600 rijden
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
pi_84100685
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 18:02 schreef Ireyon het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Dat het maar vaak buiten jou tijden mag rijden
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84100782
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 18:36 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat het maar vaak buiten jou tijden mag rijden
Ochjee dan zal ik het helaas met ICRm moeten doen
pi_84102552
Socios, we hebben je nodig!

Wat je altijd al wilde weten...

Post 65.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_84102639
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Socios, we hebben je nodig!

Wat je altijd al wilde weten...

Post 65.
't Lijkt mij dat de buitenkant eronder beschadigd was en er dus later een sticker overheen is geplakt.
pi_84102742
Danku! Meerdere suggesties welkom.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 19:38:37 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84102950
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

't Lijkt mij dat de buitenkant eronder beschadigd was en er dus later een sticker overheen is geplakt.

Meestal is alleen het beschadigde deel opnieuw geschilderd na uiteraard eerst de boel ontroest te hebben. Dit wordt ook wel stempelen genoemd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 juli 2010 @ 19:41:39 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84103083
ICM(m) in de 3600, yes!
pi_84106179
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 19:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Meestal is alleen het beschadigde deel opnieuw geschilderd na uiteraard eerst de boel ontroest te hebben. Dit wordt ook wel stempelen genoemd.


Thnx!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_84108368
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 juli 2010 @ 21:32:21 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84108491
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn

Het is idd jammer ja. Als men in dit tempo doorgaat, dan rijdt medio volgend jaar mat'64 alleen nog op Zwolle - Emmen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84108545
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Ja, nostalgie ftw.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:39:38 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84108908
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Momenteel het beste tractiegeluid op het Nederlandse spoorwegnet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:48:39 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84109468
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
Ja, dat zeker. Waarom? Het is een mooi geluid, en het zijn tenminste nog wat echte treinen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:52:15 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84109700
Groete uit Brussel btw.

Belgie heeft mooie treintjes
En Luxemburg zeker ook Die oudjes zijn ook wel vet (Ik heb het over deze oudjes
En de ICE en Thalys tussen Aken - Keulen is ook vet. Toeslag vrij en dergelijke (sowieso bij InterRail )

Morgen nog eventjes naar Gent St Pieters, Brugge, Leuven, Hasselt, Antwerpen en dan terug naar huis. Jammer genoeg zit de week er alweer bijna op
pi_84110466
Thalys moet je toch reserveren? Of zelfs dat daar niet?

En ICM(m) en ICRm zijn ook nog echte treinen.
En VIRM ook, maar daar zijn jullie het vast niet mee eens.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84110607
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:52 schreef greavy het volgende:

En de ICE en Thalys tussen Aken - Keulen is ook vet. Toeslag vrij en dergelijke (sowieso bij InterRail )

Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ?
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:09:04 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84110721
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:04 schreef Ascendancy het volgende:
En VIRM ook, maar daar zijn jullie het vast niet mee eens.
Inderdaad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84110836
Germany
Thalys (between Köln and Aachen)
Compulsory reservation, 2nd class: ¤ 5 / 1st class: ¤ 7

http://www.interrailnet.com/interrail-special-trains


Waar haalt Greavy 'geen toeslag' vandaan?
pi_84111360
In de groep CTA-Huisvlijt, de categorie "Die hadden we nog niet":



Groetjes uit Deventer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84111428
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ?
ICE niet. Thalys is zelfs reserveringsplicht en dat kost sowieso geld. En met de kosten die dat in Nederland met zich mee brengt, kan ik me niet voorstellen dat het daar gratis is.

Waarom is VIRM overigens geen echte trein?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84111541
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:24 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

ICE niet. Thalys is zelfs reserveringsplicht en dat kost sowieso geld. En met de kosten die dat in Nederland met zich mee brengt, kan ik me niet voorstellen dat het daar gratis is.
Van dezelfde pagina
Germany

ICE / IC / EC
Reservation possible but not compulsory.
2nd class: ¤ 4,50 / 1st class: ¤ 5,50


Naja ik lees het allemaal wel als ik m'n pass binnen krijg. 'k Ben uitgegaan van 10 euro toeslag om van Brussel met ICE en Railjet via München in Budapest te komen, dus minder is altijd beter.
pi_84111695
poeh dan vind ik 10 euro toeslag nog ermm krap langs het randje begroot
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112059
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
poeh dan vind ik 10 euro toeslag nog ermm krap langs het randje begroot
Toeslag voor internationale ICE-reizen van/naar Duitsland is ¤5,50 en toeslag voor Railjet tussen München en Budapest is ¤3,-. Volgens Interrailnet dan. 'k Vind sowieso het concept toeslag een beetje absurd als je een treinkaartje van 240 euro hebt, CityNightLine is zelfs ¤40.
pi_84112331
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:35 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Toeslag voor internationale ICE-reizen van/naar Duitsland is ¤5,50 en toeslag voor Railjet tussen München en Budapest is ¤3,-. Volgens Interrailnet dan. 'k Vind sowieso het concept toeslag een beetje absurd als je een treinkaartje van 240 euro hebt, CityNightLine is zelfs ¤40.
Jij denkt dat je dan de hele wereld krijgt of zo? Voor hogesnelheidstreinen en slaaptreinen betaal je gewoon voor het extra comfort, zo raar is dat niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112865
Binnenlandse ICE is sowieso gratis met interrail, dus daar betaal je niets extra's voor comfort
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84112953
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Binnenlandse ICE is sowieso gratis met interrail, dus daar betaal je niets extra's voor comfort
Alle reden om maar gelijk een slaapplaats met douche gratis te eisen ook ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84112980
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij denkt dat je dan de hele wereld krijgt of zo? Voor hogesnelheidstreinen en slaaptreinen betaal je gewoon voor het extra comfort, zo raar is dat niet
Nee dat ook weer niet.. 'k heb er ook weinig moeite mee om gewoon voor ICE of Railjet te betalen. Maar voor Thalys of Eurostar betaal je gewoon tientallen euro's, voor de Eurostar is de toeslag zelfs duurder dan wanneer je een gewoon enkeltje zou kopen .
pi_84113209
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:51 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nee dat ook weer niet.. 'k heb er ook weinig moeite mee om gewoon voor ICE of Railjet te betalen. Maar voor Thalys of Eurostar betaal je gewoon tientallen euro's, voor de Eurostar is de toeslag zelfs duurder dan wanneer je een gewoon enkeltje zou kopen .
Zou daar een idee achter zitten misschien? Ze hebben geen zin in stinkende zwerfjongeren die op badslippers heel Europa door crossen voor een scheet en drie knikkers. Niet in DIE trein tenminste. Wordt niet zo gewaardeerd door het publiek waar die treinen WEL voor bedoeld zijn, namelijk zakenreizigers. Die WEL dikke toeslag betalen om een beetje op stand vervoerd te worden

Wel jammer, en enigszins generaliserend natuurlijk, maar zo werkt het dus wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84113349
Alsof de rest van het volk wat in de eurostar/thalys zit zo elitair is.
Het is natuurlijk belachelijk dat je met een europees interrail-ticket niet eens in engeland kan komen zonder meer aan de eurostar te betalen, dan wanneer je gewoon 2 maanden van tevoren boekt. Zelfde geldt voor de thalys.

En als straks de benelux weg is, is de goedkoopste manier om met een interrail in België te komen waarschijnlijk via Duitsland
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84113615
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:58 schreef Ascendancy het volgende:

En als straks de benelux weg is, is de goedkoopste manier om met een interrail in België te komen waarschijnlijk via Duitsland
Neuh, ik wandel gewoon de grens over

Maargoed, 'k snap de redenatie wel maar het slaat natuurlijk nergens op. Mijn medestuderende reisgenoten en ik gedragen ons een stuk fatsoenlijker dan de diknekken die luid telefonerend de kruimels van hun stinkende visbroodjes op de vloerbedekking vegen. Al zeg ik het zelf.
pi_84113793
Ja. Is het nou afgelopen met dat gejammer? Die hogesnelheidstreinen krijgen ze toch wel vol, hoe veel toeslag zo ook vragen. Interrail bestaat juist bij de gratie van het mechanisme dat daardoor ook de zijlijntjes en de boemeltjes tenminste nog een BEETJE bestaansrecht hebben. Anders waren heel veel van die regionale zijlijntjes allang opgeheven. Okee, verlieslatend zal het zijn. Maar in elk geval zit er nog wat volk in zoeen trein, waardoor de maatschappelijke functie (makkelijker) te rechtvaardigen is.

Wie betaalt, bepaalt. Wie een maand lang voor een krats door Europa wil scheuren, maakt maar gebruik van de daarvoor aangewezen treinen, of betaal gewoon dikke toeslag. Vraag - Aanbod. Niks meer en niks minder.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84114367
Maar waarom zijn binnenlandse hogesnelheidstreinen dan niet zo duur?

En zoveel interrailers zitten er toch niet in die kleine boemeltjes? Zeker niet buiten de zomer.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84114657
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 23:18 schreef Ascendancy het volgende:
Maar waarom zijn binnenlandse hogesnelheidstreinen dan niet zo duur?
Omdat ze natuurlijk vooral gebruikt worden, door de interrailers, voor het mijlen trappen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84119784
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Het is idd jammer ja. Als men in dit tempo doorgaat, dan rijdt medio volgend jaar mat'64 alleen nog op Zwolle - Emmen
Daar rijd toch de plan V i.p.v. de plan T?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  vrijdag 16 juli 2010 @ 02:53:23 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84119948
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn
* Ofyles2 vindt de Plan T wel oké, alleen jammer dat deze voor geluidsoverlast zorgen. Zelf vindt hij de SGMm een hobbelend kutpaard...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 02:56:59 #47
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84119970
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:36 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Nu nog alle buffels eruit
Ik durf er ¤ 5k op in te zetten dat de DM'90 de 30 jaar niet haalt, ¤ 3k als de laatste DM'90 voor 2034 wordt afgevoerd.
pi_84120006
Hallo vrindelijke medespotters, moeten jullie zien wat ik vandaag weer heb gezien.



Vinden jullie niet dat de politie haar ogen sluit voor dit maatschappelijk échec?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 03:13:08 #49
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84120049
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 03:05 schreef tho_Omas het volgende:
Hallo vrindelijke medespotters, moeten jullie zien wat ik vandaag weer heb gezien.



Vinden jullie niet dat de politie haar ogen sluit voor dit maatschappelijk échec?
Yep.

Spoorwegpolitie en ProRail beloven deze stommelingen te manen met prijzige boetes, maar het komt er niet van.

Leuk voorbeeld is de gemeente Zaanstad, op het traject Koog-Zaandijk - Krommenie-Assendelft.
pi_84120628
kan een maand traject worden geladen op een studenten ov chipkaart?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 07:38:48 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84120809
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ?
Ik had het nagevraagd voor InterRail, en vertelden ze mij bij het loket dat je Aken - Keulen met Thalys zonder toeslag en reservering mag, enkel in wagen 28. Anders wel reserveren.
De ICE is Aken - Keulen - Frankfurt toeslagvrij met InterRail, en mag je overal zitten als die plek niet gereserveerd is.

Je hebt weliswaar geen zitplaatsgarantie.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 08:19:46 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84121144
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 06:52 schreef sk888er het volgende:
kan een maand traject worden geladen op een studenten ov chipkaart?
Nee. Op dit moment kan er behalve Reizen op Saldo, een Voordeelurenabonnement en een NS-jaarabonnement nog helemaal niks aan NS-formules op een OV-Chipkaart worden geladen.
pi_84121270
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 02:53 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

* Ofyles2 vindt de Plan T wel oké, alleen jammer dat deze voor geluidsoverlast zorgen. Zelf vindt hij de SGMm een hobbelend kutpaard...
Geluidsoverlast? Wat is dat voor onzin? Die dingen denderen al 40 jaar door Nederland en nou zorgen ze ineens voor geluidsoverlast?
pi_84121810
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 08:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee. Op dit moment kan er behalve Reizen op Saldo, een Voordeelurenabonnement en een NS-jaarabonnement nog helemaal niks aan NS-formules op een OV-Chipkaart worden geladen.
Ok dank je
pi_84121897
In de nrc.next van gister een opiniestuk over het spoor. Dat onze regering maar een voorbeeld moest nemen aan groot-brittanie. Want daar is de privatisering uiterst succesvol en goed voor de reizigers gebleken.

Ik moet dat artikel nog maar eens lezen, volgens mij heb ik een sarcasme-aanduiding gemist ergens....
  vrijdag 16 juli 2010 @ 09:13:07 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84121955
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:09 schreef Fixers het volgende:
In de nrc.next van gister een opiniestuk over het spoor. Dat onze regering maar een voorbeeld moest nemen aan groot-brittanie. Want daar is de privatisering uiterst succesvol en goed voor de reizigers gebleken.

Ik moet dat artikel nog maar eens lezen, volgens mij heb ik een sarcasme-aanduiding gemist ergens....
Gechreven door Bassie van Adriaan of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 09:52:51 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84122828
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 02:28 schreef kebabkever het volgende:

[..]

Daar rijd toch de plan V i.p.v. de plan T?

Klopt, maar dat is ook mat'64
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84123650
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:09 schreef Fixers het volgende:
In de nrc.next van gister een opiniestuk over het spoor. Dat onze regering maar een voorbeeld moest nemen aan groot-brittanie. Want daar is de privatisering uiterst succesvol en goed voor de reizigers gebleken.

Ik moet dat artikel nog maar eens lezen, volgens mij heb ik een sarcasme-aanduiding gemist ergens....
Inderdaad. 1 blik op het prijspeil in GB zegt al genoeg. En anders die herrie die die hobbelende kuttreinen daar maken
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84123978
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 10:29 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Inderdaad. 1 blik op het prijspeil in GB zegt al genoeg. En anders die herrie die die hobbelende kuttreinen daar maken
En het staat me bij dat ik hier wel eens gelezen heb dat British Rail nog meer vertragingen heeft dan de NS.
pi_84125303
http://www.omroepbrabant.(...)g+roze+trein+in.aspx

Roze trein? Welke bedoelen ze?
die ov chipkaart virm?
pi_84127363
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Klopt, maar dat is ook mat'64
Ik vind ze zeker wat hebben, dat mat spul maar het zijn verdomd oncomfortabele treinen zeg. Ik rijd regelmatig van zwolle naar ommen c.q. hardenberg..
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:33:35 #62
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_84132905
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gechreven door Bassie van Adriaan of zo?
Als je kijkt in de achterhoek en het noorden is de klant er wel op vooruit gegaan. Simpelweg omdat de nieuwe partijen vaak wel 2x in het uur rijdt waarbij de NS dat niet rendabel vond en dus niet deed.

Ik gok als het spoor naar Meppel aanbesteed wordt dat we ook 2x per uur op zondag een trein krijgen naar het zuiden ipv de 1x per uur nu (grootste deel van de dag). En 2x per uur een trein richting Leeuwarden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:36:32 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84133027
Het ging om die vergelijking met GB toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84133229
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:22 schreef MarkoAlmelo het volgende:
http://www.omroepbrabant.(...)g+roze+trein+in.aspx

Roze trein? Welke bedoelen ze?
die ov chipkaart virm?
Met Bingo aanboord .

  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 19:31:36 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84143275
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:42 schreef Brembo het volgende:

[..]

Met Bingo aanboord .



Dat is een oudje
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84144231
Ik sta nu al een paar dagen te werken op een school in rijswijk, helemaal aan het begin van de stad, op het dak. En die zit dus vlak naast het spoor, is wel tof, kan ik de hele dag treintjes kijken
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:01:31 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84144580
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 19:51 schreef Yreal het volgende:
Ik sta nu al een paar dagen te werken op een school in rijswijk, helemaal aan het begin van de stad, op het dak. En die zit dus vlak naast het spoor, is wel tof, kan ik de hele dag treintjes kijken
De oude THR toevallig?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84144874
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 10:43 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En het staat me bij dat ik hier wel eens gelezen heb dat British Rail nog meer vertragingen heeft dan de NS.
En ongeveer elk station buiten kings cross is een fucking krot.


Dit is victoria station ofzo. Echt heel sneu, deze tent is groter dan utrecht CS en dan ligt het er zo bij.
pi_84145546
Liverpool street was nog niet zo heel erg. In ieder geval, het dak boven de perrons was mooi.
Maar die vertrekhal was ook een beetje

En kings cross houden ze maar prachtig voor de eurostar reizigers.

De metro is er overigens ook klote. In het centrum zeker, warme tunnels enzo.
Dan reizen er dagelijks zoveel mensen mee. De infrastructuur ligt er. Dan moet er toch best een beetje airco mogelijk zijn, Of in ieder geval een iets betere presentatie.

In plaats daarvan is geldt gestoken in schermen om reclame op weer te geven
En dat levert blijkbaar ook niets op voor de kwaliteit van de metro.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 20:32:18 #70
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84145847
Gisteren met de Harzer SmallspurBahnen van Wernigerode naar de Brocken geweest, en vervolgens onderlangs via Stiege en Quedlinburg terug gegaan. Foto's volgen morgen!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:38:00 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84146129
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 20:32 schreef dennistd het volgende:
Gisteren met de Harzer SmallspurBahnen van Wernigerode naar de Brocken geweest, en vervolgens onderlangs via Stiege en Quedlinburg terug gegaan. Foto's volgen morgen!
Gaaf, ik hou dit topic in de gaten!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:53:55 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84146953
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 20:26 schreef Ascendancy het volgende:
En kings cross houden ze maar prachtig voor de eurostar reizigers.
Het is wel een prachtig station. Overigens is dat hele gebied enorm in ontwikkeling, zie onderstaand filmpje:

quote:
De metro is er overigens ook klote. In het centrum zeker, warme tunnels enzo.
Dan reizen er dagelijks zoveel mensen mee. De infrastructuur ligt er. Dan moet er toch best een beetje airco mogelijk zijn, Of in ieder geval een iets betere presentatie.
Hoe wil jij op plekken waar het eruitziet zoals hieronder, nog plek vinden om airco-installaties kwijt te raken? Dit is iets waar ingenieurs van Transport for London zich al jaren het hoofd over breken, en ze ook prijsvragen uitschrijven zodat ze tenminste ideeën binnenkrijgen?

Vorig jaar is de eerste trein met airco voorgesteld aan de burgemeester van Londen trouwens. link

quote:
In plaats daarvan is geldt gestoken in schermen om reclame op weer te geven
En dat levert blijkbaar ook niets op voor de kwaliteit van de metro.
Het is het oudste metronetwerk ter wereld, ze zijn er zelfs begonnen met stoomtractie meen ik me te herinneren. Het onderhoud van dit netwerk kost gigantisch veel geld, die reclameuitingen betalen daar aan mee, samen met de inkomsten vanuit de stad Londen, de ticketverkoop, enzovoorts.
pi_84147156
Die plek daaronder heeft toch heul geen airco nodig.
In plaats van het steeds maar opknappen van het bestaande netwerk zou het netwerk vernieuwen veel beter zijn.
Uiteraard, dat is even vervelend, maar op de lange termijn beter.
De metro van New York en Parijs zijn bijna net zo oud, maar het is er wel beter geregeld.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:00:43 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84147346
In Parijs kan het anders ook flink warm zijn hoor... bovendien hebben al die krappe tunneltjes wel zo z'n charme.

Niet te vergelijken met Rotterdam, waar het strak modern is en het oudste spul (type T) er alweer uitgaat terwijl het nog best 10 jaar mee zou kunnen.
pi_84147389
Goh, de NS weet nu al precies wanneer over 2.5 dagen de problemen bij schiphol opgelost zijn.
Ik zet 10 euro op het niet halen van de deadline.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84147456
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:00 schreef James1988 het volgende:
In Parijs kan het anders ook flink warm zijn hoor... bovendien hebben al die krappe tunneltjes wel zo z'n charme.

Niet te vergelijken met Rotterdam, waar het strak modern is en het oudste spul (type T) er alweer uitgaat terwijl het nog best 10 jaar mee zou kunnen.
Is er een probleem met dat de RET dat doen?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 21:19:22 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84148279
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:01 schreef Ascendancy het volgende:
Goh, de NS weet nu al precies wanneer over 2.5 dagen de problemen bij schiphol opgelost zijn.
Ik zet 10 euro op het niet halen van de deadline.

mja, het is idd de vraag of het gaat lukken.

Als dit waar is dan ben je wel ff zoet
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:28:56 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84148790
Dit zou weleens waar kunnen zijn. Draagconstructies in tunnels zijn andere koek dan buiten: je moet ze allemaal op een speciale manier ophangen en je moet afwachten of er voldoende reservemateriaal voorhanden is om 3 km te vernieuwen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:46:22 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84149721
Helleuw.

Ben weer terug in het land. Heb rond de 11 GB aan foto's + filmpjes, waarvan ik de mooiste van online zet (geresized).
  Redactie Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 22:40:32 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84152761
Zo, voor vanavond al vast een foto:

Een Lint41 van HEX (HarzElbeExpres, onderdeel van Veolia) in het station van Thale, vanuit de kabelbaan op de foto gezet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_84152789
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


mja, het is idd de vraag of het gaat lukken.

Als dit waar is dan ben je wel ff zoet
Als je die foto's ziet op die bron die daar vermeld wordt, is direct helemaal duidelijk hoe een ravage dat is geweest.
Je zou maar in die trein hebben gezeten.

Haarlem had er wel een leuke IC verbinding bij. Hoewel de IC Vlissingen-Amsterdam nu blijkbaar weer normaal rijdt
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:25:09 #82
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84154859
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Is er een probleem met dat de RET dat doen?
Algehele vernieuwing van het wagenpark.

Ik zie de nieuwe metrostellen geen 30 jaar halen, mits de politiek steeds nieuw nieuwer nieuwst eist...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 juli 2010 @ 23:30:01 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84155101
Dat gaat dus nog wel ff duren zo te zien
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:36:48 #85
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84155422
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 20:09 schreef Yreal het volgende:

[..]

En ongeveer elk station buiten kings cross is een fucking krot.
[ afbeelding ]

Dit is victoria station ofzo. Echt heel sneu, deze tent is groter dan utrecht CS en dan ligt het er zo bij.
Misschien heeft het te maken met de algehele hernieuwing van het voorstedelijke spoorwegnetwerk in Londen?
pi_84156775
Zijn de stations nog steeds baggerkrotten
pi_84160692
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gechreven door Bassie van Adriaan of zo?
Een student journalistiek, die er best een paar treinrampen voor overheeft om de boel te privatiseren. Maar hij is serieus.... ik kan echt geen greintje sarcasme ontdekken.
quote:
"...of zelfs door meerdere vervoerders tegelijk op één route te laten rijden, zoals in Groot-Brittanië goed werkt"

"Op tijd boeken is weinig betalen. Zo is het mogelijk om van Londen naar Newcastle te reizen voor 22 euro. [...] Dit systeem zou Nederland ook goed doen."
Dus als ik eens op bezoek wil bij mijn tante in Heerhugowaard moet ik dat een maand of 3 van te voren boeken en reserveren, of de hoofdprijs betalen. Ik herinner me nog het nieuwsbericht dat het goedkoper is om van Londen naar Manchester te reizen met een taxi dan met de trein.

En dan het mooiste:
quote:
"Tegenstanders van dit model wijzen naar het Verenigd Koninkrijk en hebben deels gelijk. Daar ging bij de privatisering vanaf 1993 veel mis. Dat leidde in het begin tot dodelijke ongelukken. Maar inmiddels hebben de britten geleerd"... "
Och, we laten een paar treinen ontsporen, klappen er nog een paar frontaal op elkaar. Maar dan krijgen we wel een übertof volstrekt ondoorzichtig reserverings- en prijssysteem en treinen die nog slechter op elkaar aansluiten als nu. Oh, en vergeet niet het oerwoud aan OV-chip paaltjes op de perrons, zodat je bij de juiste vervoerder kan incheken.
  Redactie Sport zaterdag 17 juli 2010 @ 08:50:47 #88
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84161074
Heeft er nog iemand koppelwagens in de aanbieding? NedTrain en DB Schenker zijn er een paar kwijt namelijk: http://www.somda.nl/forum/8827/p280695/Koppelwagens/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 17 juli 2010 @ 09:57:41 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84161676
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 08:50 schreef dennistd het volgende:
Heeft er nog iemand koppelwagens in de aanbieding? NedTrain en DB Schenker zijn er een paar kwijt namelijk: http://www.somda.nl/forum/8827/p280695/Koppelwagens/


En voor de Mat'64 liefhebbers onder ons: De serie 12100 gaat per september volledig met Plan V gereden worden. 3 setjes van 2x Plan V is de planning. Echter gaan het aantal diensten van 126 terug naar 99, waarvan 15 op de Dijksgracht.

Keesje op Somda:
quote:
Alvast wat eerste nieuwtjes over het wijzigingsblad van 6-9-2010:

* Plan T heeft op papier nog 1 dienst: OND Mt.
* Plan V diensten van 126 naar 99, waarvan 15 als reserve op Dgr.
* Planmatig ICM op de IJssellijn: één dienst dat ma-vr 73615 Nm-Ht/3615/24/41/50/67/76/91 (nvr)/73691 Ah-Nm (nvr) rijdt met III+IV.
Op zaterdag gezamelijk 3623/32/49 en dan de IV solo 3658/75/84.
Op zondag 3620/37 en pikt dan te Rsd de III weer op om 3646/3663/3672/3689 te rijden.
* Mat. '64 na hele lange tijd weer terug in de 5800: 3 composities (veelal 2 of 3x Plan V) rijden hier ma-vr, in de stille uren aangevuld met wat slagen Asd-Hfd in de 3900. Ook in het weekend rijdt er Mat.'64 in de 5800.
Ook op zaterdag vinden we Mat.'64 zelfs in een dienst dat start in 5820 maar daarna via 3920 in 3933 naar Lls terecht komt en vervolgens de hele dag in de IC-diensten van de 3700/3900 rijdt. Nadat het overnacht in Llso, gaat ditzelfde duo weer de hele dag in de 3900 rijden en via 3977 en 5877 weer goed te Amf uit te komen voor de maandagse 5800.
Ook is Mat.'64 weer volledig terug in de 12100.
* Het aantal diensten voor ICR neemt ook af, hetgeen is af te leiden uit de hoeveel diensten van de BDs-en: van 24 naar 21. In de 1900 rijden nog 8 compo's, in de 3500 nog steeds in de bekende treinen en 5 in de 3600. De rest rijdt wat overbrengingsslagen of staan reserve te Mt.
* DDM1 heeft nog wel 12 diensten, maar allemaal GDST te Aswplz.
En de 4000/7400/17400/14700 gaat ook volledig met SLT gereden worden.
De serie 14500 staat gepland met 2x mDDM

[ Bericht 12% gewijzigd door greavy op 17-07-2010 10:04:11 ]
pi_84163361
ICM in de 3600... Boh vet Daar gaan we een leuk reisje voor plannen.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 11:34:55 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84163559
Het is maar 1 omloop. Maar het is idd. wel vet, ICM in 3600. En dat er bijvoorbeeld IRM in de 12100 verdwijnt heeft te maken met de ETMET proef.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 17 juli 2010 @ 12:13:27 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84164626
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 08:50 schreef dennistd het volgende:
Heeft er nog iemand koppelwagens in de aanbieding? NedTrain en DB Schenker zijn er een paar kwijt namelijk: http://www.somda.nl/forum/8827/p280695/Koppelwagens/

In Zwolle staan er als het goed is nog 2. Zijn gebruikt om een T'tje te verplaatsen.

Maar goed, ik denk niet dat ze die bedoelen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84166411
Even een hersenspinsel weer van mij.
Waarom is er specifiek voor gekozen de 3600 tussen nijmegen en Arnhem te laten stoppen en niet 1 van de IC's uit Utrecht?
Daarmee zou je namelijk alle reizigers uit Tilburg, Breda, Den Bosch en Nijmegen een betere verbindig geven richting het noorden en het oosten.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport zaterdag 17 juli 2010 @ 18:57:41 #94
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84175157
Dat komt omdat de 3600 (Arnhem-Roosendaal) en de 3700 (Zwolle-Nijmegen) aan elkaar gekoppeld zijn. Hierdoor staat de trein ook lang stil in Arnhem en Nijmegen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 17 juli 2010 @ 21:03:43 #95
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_84179553
Van de week zat ik in de kortste internationale trein (DK-DE) die ik ooit heb gezien:

  zaterdag 17 juli 2010 @ 21:05:11 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84179602
Ah! Een broertje van de Wadlopers, wat lief!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84179759
En oude CTA's uit Nederland ?

[ Bericht 60% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2010 21:10:46 ]
  zaterdag 17 juli 2010 @ 21:46:48 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84180911
Zelfde leverancier als de CTA's vermoed ik, bij de Berlijnse S-Bahn zie je zulke CTA's soms ook. Bijvoorbeeld bij Postdamer Platz.
  Redactie Sport zaterdag 17 juli 2010 @ 22:27:42 #99
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84182300
Zo, hier dan de beloofde foto's:


V100 199 861
Rangerend met rijtuigen van de HSB, te Wernigerode


HSB 99 7239
Met een trein naar Nordhausen, te Wernigerode


HSB 187 019
Trein uit Eisfelder Talmühle, te Wernigerode


HSB 99 7241
Met een trein van Eisfelder Talmühle naar Wernigerode, te Drei Annen Höhe


HSB 99 7235
Met een trein van Wernigerode naar Eisfelder Talmühle, te Drei Annen Höhe


HSB 99 7239
Met een trein naar Drei Annen Höhe, op de Brocken


HSB 99 5906
Met een trein uit Gernrode, te Eisfelder Talmühle


HSB 187 018
Trein uit Nordhausen, te Eisfelder Talmühle


HSB 187 016
Trein naar Hasselfelde, te Stiege


HSB 187 017
Trein naar Nordhausen, te Alexisbad
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 18 juli 2010 @ 00:50:44 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84187363
@Dennis: Nice pics!

In Veenendaal Centrum is de verlenging van het perron afgerond:

© Bjorn Lammers

Te Veenendaal West is er nog niet veel qua activiteit te zien, meldt hij op Somda.
Dit heeft te maken met de inzet van SLT straks op de lijn naar Rhenen.
  zondag 18 juli 2010 @ 04:34:37 #101
258802 Yreal
henk..!
pi_84190344
veenedaal west. Daar noem je dan ook wel wat
  zondag 18 juli 2010 @ 10:35:31 #102
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84191825
Daar beginnen ze zeer binnenkort ook heur.

De vorderingen van de nieuwe Lingebrug kun je live op webcam zien: Werkzaamheden vervanging Lingebrug (Webcam)
De traverse van Geldermalsen ook: Werkzaamheden Traverse Geldermalsen (Webcam)
  zondag 18 juli 2010 @ 11:18:37 #103
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84192463
De komende dagen zullen er een aantal 'Raad de Plaat' setjes voorbij komen vanaf mijn kant. Om alvast af te trappen:


Op welk station ben ik hier?

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 18-07-2010 11:26:20 ]
pi_84192662
Het staat maar 4 keer op de paaltjes
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84192698
fail
  zondag 18 juli 2010 @ 11:35:30 #106
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84192842
quote:
Op zondag 18 juli 2010 11:27 schreef Ascendancy het volgende:
Het staat maar 4 keer op de paaltjes
Oh. Dat zie ik nu pas
  zondag 18 juli 2010 @ 11:40:54 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84192953
En om nu een betere te krijgen:


Op welk station sta ik hier?
pi_84193001
albufeira?

anders lijkt het er wel veel op
  zondag 18 juli 2010 @ 11:51:13 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84193189
quote:
Op zondag 18 juli 2010 11:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
albufeira?

anders lijkt het er wel veel op
Nee. Zover was ik niet van huis. De foto's zijn in buurlanden Duitsland, België of Luxemburg
  zondag 18 juli 2010 @ 11:57:34 #110
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_84193330
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:14 schreef kebabkever het volgende:

[..]

Ik vind ze zeker wat hebben, dat mat spul maar het zijn verdomd oncomfortabele treinen zeg. Ik rijd regelmatig van zwolle naar ommen c.q. hardenberg..
Dat oncomfortabele komt door de (nutteloze) verbouwing van een paar jaar terug. Jij hebt waarschijnlijk nog nooit in een origineel Mat'64-stel gereden.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 18 juli 2010 @ 14:46:24 #111
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_84198699
Mooie foto's van de HSB. Daar moet ik ook nog een keer heen vind ik

Vrijdagnacht trouwens een V250 op de HSL zien rijden. Testritten, neem ik aan. 's nachts zien ze er nog wel enigszins acceptabel uit
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_84198805
Is het station luxemburg?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 18 juli 2010 @ 14:49:54 #113
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84198807
@greavy: Esch-sur-Alzette?
  zondag 18 juli 2010 @ 15:26:30 #114
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84199937
@Ascendancy en Olyfes2: Nee, dat is het niet. Jullie zoeken het te ver van Nederland af (hint..)
pi_84200034
Dan is het station zwijndrecht.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 18 juli 2010 @ 15:31:17 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84200076
Nee, het is wél in het Buitenland. Kijk naar de borden waar de spoornummers op staan, en je weet het land
pi_84200162
Ik ben niet bekend met belgisch en luxemburgs spoor.
De ophanging van de draden lijkt wel op dat van Duitsland, maar t is te vaag om dat zeker te weten.
In Duitsland heb je voor de middelgrote RB stationnetjes wel zulke gebouw, zoals garmisch partenkirchen en Lenggries, maar daar zagen de perrons enzo er niet zo goed verzorgt uit.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 18 juli 2010 @ 15:35:25 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_84200193
quote:
Op zondag 18 juli 2010 15:34 schreef Ascendancy het volgende:
De ophanging van de draden lijkt wel op dat van Duitsland,
Ik vond het juist meer op België lijken
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 18 juli 2010 @ 15:35:28 #119
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84200195
Als je in Nederland vrij reist, dagkaart of what else, kan je een kaartje vanaf .... Grens kopen.
* greavy gaf zijn laatste hint
pi_84200302
Herzogenrath
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 18 juli 2010 @ 15:59:12 #121
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84200874
Jup! Ascendancy heeft hem geraden. De laatste hint maakte hem echter wel makkelijk

En de volgende:
  zondag 18 juli 2010 @ 16:32:54 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84201673
Liège-Guillemins?
  zondag 18 juli 2010 @ 16:41:56 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84201920
Treinstel 4066 heeft werkende WiFi.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 18 juli 2010 @ 17:29:22 #124
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84203591
quote:
Op zondag 18 juli 2010 16:32 schreef James1988 het volgende:
Liège-Guillemins?
Ehr... jij woont onder een steen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84203758
Ik dacht het ook door die kap die je daarboven zag.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 18 juli 2010 @ 17:36:12 #126
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84203789
quote:
Op zondag 18 juli 2010 15:39 schreef Ascendancy het volgende:
Herzogenrath
Het lijkt wel wat veranderd ten opzichte van een jaar of tien geleden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 18 juli 2010 @ 17:38:24 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84203845
quote:
Op zondag 18 juli 2010 17:35 schreef Ascendancy het volgende:
Ik dacht het ook door die kap die je daarboven zag.
Ja ok, op zich begrijpelijk, maar Guillemins is helemaal nieuwbouw, het oude Guillemins was veel lelijker dan dat op de raadplaat. Hier een oud fototje van het huidige Guillemins:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 18 juli 2010 @ 20:00:43 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84207919
quote:
Op zondag 18 juli 2010 15:59 schreef greavy het volgende:
Jup! Ascendancy heeft hem geraden. De laatste hint maakte hem echter wel makkelijk

En de volgende:
[ afbeelding ]
Leuven
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 18 juli 2010 @ 20:26:03 #129
91409 JustinK
Lepel :+
pi_84208880
Voor stations raden hebben we toch al een topic voor:

Welk station is dit? #7 Waar we vrolijk verder raden..
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_84209515
Kerels,

Is er ergens een overzicht waar ik kan zien wat de vertragingen waren van de NS treinen. Dit omdat ik laatst rond de 30 min vertraging had en ik me afvraag of ik geld terug kan vragen.
gr gr
  zondag 18 juli 2010 @ 20:42:36 #131
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_84209580
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:41 schreef Quyxz_ het volgende:
Kerels,

Is er ergens een overzicht waar ik kan zien wat de vertragingen waren van de NS treinen. Dit omdat ik laatst rond de 30 min vertraging had en ik me afvraag of ik geld terug kan vragen.
Gewoon doen.

Het werkt hier niet zo van "voor deze en deze treinen mag je geld terugvragen" zoals in België
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84210082
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon doen.

Het werkt hier niet zo van "voor deze en deze treinen mag je geld terugvragen" zoals in België
Hoe werkt het dan?
Ze moeten toch controleren of de aanvrager echt wel die vertraging had?
gr gr
  zondag 18 juli 2010 @ 20:54:36 #133
91409 JustinK
Lepel :+
pi_84210119
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:53 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Hoe werkt het dan?
Ze moeten toch controleren of de aanvrager echt wel die vertraging had?
Treinkaartje meesturen (tenzij je abonnement hebt)
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
  zondag 18 juli 2010 @ 20:55:29 #134
258802 Yreal
henk..!
pi_84210159
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:53 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Hoe werkt het dan?
Ze moeten toch controleren of de aanvrager echt wel die vertraging had?
Zou het voor student een heel makkelijk zakcentje worden als die database online stond
pi_84210165
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:54 schreef JustinK het volgende:

[..]

Treinkaartje meesturen (tenzij je abonnement hebt)
Ja, ik begrijp hoe het aanvragen werkt, dat heb ik vaker gedaan.

Maar de NS moet toch controleren of mijn aanvraag terecht is, dus of ik echt de vertraging had die ik zeg dat ik had? (30+ of 60+ min)
gr gr
  Redactie Frontpage / Sport zondag 18 juli 2010 @ 20:57:17 #136
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84210224
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zou het voor student een heel makkelijk zakcentje worden als die database online stond

Er was een keer iemand die het bijhield

Alleen zijn site werkt al tijden niet meer geloof ik.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 18 juli 2010 @ 21:02:51 #137
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84210452
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:55 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp hoe het aanvragen werkt, dat heb ik vaker gedaan.

Maar de NS moet toch controleren of mijn aanvraag terecht is, dus of ik echt de vertraging had die ik zeg dat ik had? (30+ of 60+ min)
NS kan het wel controleren adhv tijden in een prorail-systeem, gewoon aanvragen, als je het niet doet krijg je zeker niets
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 18 juli 2010 @ 22:25:07 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84213948
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Leuven
You're right.
pi_84216857
Ik wist niet dat ze bij de NS ook HSL toestellen hadden .
Er staat ICE op en het zijn dezelfde als Die van de DB
pi_84216877
NS hispeed heeft enkele ICE 3M's
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 juli 2010 @ 00:21:52 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84218656
Klopt, NS Hispeed heeft er 4. Die 4 rijden mee in de pool van ICE-3M's, en komen daardoor bijvoorbeeld ook in België terecht, ook al biedt NS zelf geen ICE-dienst naar België aan.
  maandag 19 juli 2010 @ 00:36:33 #142
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84219270
Klopt. Maar om de ICE dienst aan te bieden, dient iedere vervoerder (Deutsche Bahn, NS HiSpeed) een aantal ICE's ter beschikking te stellen, die dan ook flexibel ingezet kunnen worden. De Duitsers hebben er 13.
  maandag 19 juli 2010 @ 08:18:29 #143
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84223274
quote:
Treinbotsing India eist tientallen levens

NEW DELHI - Zeker vijftig mensen zijn maandag in India om het leven gekomen door een treinongeluk in het oosten van het land. Ongeveer honderd mensen raakten gewond, hebben functionarissen laten weten.

Een passagierstrein knalde met hoge snelheid tegen een andere, stilstaande passagierstrein in de stad Sainthia in de deelstaat West-Bengalen. ''Het gebeurde rond kwart over twee vanochtend'', kon een van de overlevenden navertellen. ''Ik kon mensen horen huilen en schreeuwen in het donker.''

Reddingswerkers
Door de harde klap waren enkele coupés de lucht ingeschoten. Een daarvan was beland op een brug. Reddingswerkers en omstanders trokken lichamen en gewonden uit de treinen. Sommige passagiers klommen zelf via de ramen naar buiten.

Hoe het mogelijk was dat de twee treinen op hetzelfde spoor waren, gaan de autoriteiten onderzoeken. Dagelijks reizen ongeveer 18 miljoen mensen in India met de trein. De Indiase spoorwegen kampen echter met achterstallig onderhoud en overbelasting.
Bron: nu.nl

R.I.P.
pi_84228465
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zou het voor student een heel makkelijk zakcentje worden als die database online stond
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 19 juli 2010 @ 13:24:29 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84231682
Afgelopen Dinsdag is er een kapotte bovenleiding bij een trein ingeboord. Hierdoor heeft het treinverkeer volledig stil gelegen.

Momenteel is er nog in een beperktere mate vertraging, en rijden enkele treinen niet.
De volgende aanpassingen zijn sowieso van toepassing (geweest):
* intercity Vlissingen / Dordrecht - Den Haag - Schiphol - Amsterdam (2100) : Amsterdam C-Leiden C via Haarlem/Leiden-Amsterdam via Schiphol (geen stop op Amsterdam Sloterdijk, was wel de planning).
* sneltrein Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam (2600) : extra stop op Hoofddorp
* stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp (3300) : rijdt gewoon Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd.
* intercity Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol (3700) : opgeheven
* intercity Lelystad / Amsterdam Centraal - Hoofddorp (3900) : opgeheven Amsterdam CS - Hoofddorp.
* stoptrein Lelystad / Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp (4300) : rijdt niet naar Lelystad Centrum maar gewoon tot Almere Oostvaarders (planning was tot Lelystad te laten rijden).

De defecten die sowieso in de tunnel zijn:
-Ca. 3km bovenleiding naar beneden is gekomen
-Ophangbeugels zijn van de tunnelwand geslagen
-Een trein beschadigd is geraakt door de brokstukken

Een aantal foto's ter plekke (Deeplinken naar foto's / Foto's elders gebruiken is niet toegestaan): Spoortechniek

De verwachting is dat het ongeveer 16 weken zal duren voor alles weer op orde is.
De constructie van de tunnelwand is namelijk zwaar beschadigd, en moet weer helemaal nagekeken worden over een minimale lengte van 3 kilometer. Verwacht word nog meer om overige problemen ook gelijk aan te pakken.

Op dit moment zijn er (als ik mij niet vergis) 2 sporen beschikbaar op dat deel.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 19-07-2010 13:30:37 ]
  maandag 19 juli 2010 @ 14:26:23 #146
258802 Yreal
henk..!
pi_84234375
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:24 schreef greavy het volgende:
Afgelopen Dinsdag is er een kapotte bovenleiding bij een trein ingeboord. Hierdoor heeft het treinverkeer volledig stil gelegen.

Momenteel is er nog in een beperktere mate vertraging, en rijden enkele treinen niet.
De volgende aanpassingen zijn sowieso van toepassing (geweest):
* intercity Vlissingen / Dordrecht - Den Haag - Schiphol - Amsterdam (2100) : Amsterdam C-Leiden C via Haarlem/Leiden-Amsterdam via Schiphol (geen stop op Amsterdam Sloterdijk, was wel de planning).
* sneltrein Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam (2600) : extra stop op Hoofddorp
* stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp (3300) : rijdt gewoon Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd.
* intercity Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol (3700) : opgeheven
* intercity Lelystad / Amsterdam Centraal - Hoofddorp (3900) : opgeheven Amsterdam CS - Hoofddorp.
* stoptrein Lelystad / Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp (4300) : rijdt niet naar Lelystad Centrum maar gewoon tot Almere Oostvaarders (planning was tot Lelystad te laten rijden).

De defecten die sowieso in de tunnel zijn:
-Ca. 3km bovenleiding naar beneden is gekomen
-Ophangbeugels zijn van de tunnelwand geslagen
-Een trein beschadigd is geraakt door de brokstukken

Een aantal foto's ter plekke (Deeplinken naar foto's / Foto's elders gebruiken is niet toegestaan): Spoortechniek

De verwachting is dat het ongeveer 16 weken zal duren voor alles weer op orde is.
De constructie van de tunnelwand is namelijk zwaar beschadigd, en moet weer helemaal nagekeken worden over een minimale lengte van 3 kilometer. Verwacht word nog meer om overige problemen ook gelijk aan te pakken.

Op dit moment zijn er (als ik mij niet vergis) 2 sporen beschikbaar op dat deel.
Juck
  maandag 19 juli 2010 @ 14:27:52 #147
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84234452
Echt geweldig hoe ProRail zich in de reet heeft laten nemen door McKinsey...

Ik kom woorden tekort om die organisatie finaal uit te schelden...
pi_84234787
Greavy dat weten we toch allemaal al na een week

Er zijn inderdaad 2 sporen beschikbaar.
Je kan moeilijk de ophanding en bovenleiding vervangen als er direct naast(2 sporen per tunneldeel) treinen op volle snelheid rijden
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 juli 2010 @ 14:37:35 #149
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84234834
Dat klopt. Ze hebben te weinig onderdelen op voorraad, is nu ook gebleken. Daarom duurt het dus nog eens extra lang.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:06:24 #150
258802 Yreal
henk..!
pi_84235905
het word wel feest al dadelijk den bosch -> utrecht uitloopt
pi_84236277
* Cerbie valt binnen met een vraag over NSHiSpeed*

Ik wil eind augustus naar München en terug met de ICE (Arnhem - München Hbf). Via nshispeed is dit echter veel duurder dan via DB

Is er een goede reden (aanbod alleen voor Duitsers oid) om toch voor de NS te kiezen of kan ik rustig via DB boeken
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 15:30:43 #152
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84236596
Volgens mij kun je prima via DB boeken (zelf geen ervaring mee)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 juli 2010 @ 15:39:24 #153
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_84236891
Goed staaltje onderdelenbeheer bij ProRail Zal ook wel weer wat uitlopen, want dat is altijd zo bij dit soort dingen... Is er al iets meer bekend over wat er nou precies gebeurd is? Qua oorzaken dus, bedoel ik
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:41:01 #154
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84236940
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:18 schreef Cerbie het volgende:
* Cerbie valt binnen met een vraag over NSHiSpeed*

Ik wil eind augustus naar München en terug met de ICE (Arnhem - München Hbf). Via nshispeed is dit echter veel duurder dan via DB

Is er een goede reden (aanbod alleen voor Duitsers oid) om toch voor de NS te kiezen of kan ik rustig via DB boeken
NS HiSpeed is een faalbedrijf opzich.
Ik zou ook bij de DB boeken als dat beter uitkomt.
NS HiSpeed zijn website heeft ook altijd faals. Stopt er soms ineens mee, wegens een 'onbekende' fout, als je aan het boeken bent.
pi_84237362
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:41 schreef greavy het volgende:

[..]

NS HiSpeed is een faalbedrijf opzich.
Ik zou ook bij de DB boeken als dat beter uitkomt.
NS HiSpeed zijn website heeft ook altijd faals. Stopt er soms ineens mee, wegens een 'onbekende' fout, als je aan het boeken bent.
Als je München Hbf invoert (hun eigen notatie zelfs) krijg je een error, de umlaut wordt niet herkend

Zit nu een beetje te balen, gister waren de Eurospezial tickets nog beschikbaar, nu zijn ze op voor de terugweg.
De euronightline is ook een optie, lijkt me best mooi. Maar weet niet of mijn vriendin het daarmee eens is
*kijkt naar vliegtickets terug*

[ Bericht 20% gewijzigd door Cerbie op 19-07-2010 16:05:22 ]
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  maandag 19 juli 2010 @ 16:36:48 #156
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84238894
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:39 schreef V2 het volgende:
Goed staaltje onderdelenbeheer bij ProRail
Je houdt geen rekening met het beschadigen van 3000m aan bovenleiding en draagconstructies. Dus ik snap het wel op zich...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 16:38:46 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84238984
Vandaag in Arnhem.

De CTA:


De trein:


Vraag: hoe vaak moet ik toeslag betalen voor deze trein?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 16:50:45 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84239585
3x. En je moet reserveren.

Het blijft wel NS Hispeed he
pi_84241710
Wie betaalt eigenlijk zo'n reparatie, zoals nu bij Schiphol? ProRail? De overheid? Een verzekering? De NS?
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 17:54:36 #160
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84242326
Nouja, het is een NS-trein die de bovenleiding omlaag heeft gehaald, maar misschien was er ook al wel een gedeelte niet in orde, wat dan weer Prorail's schuld is. Zal wel een lang getouwtrek worden lijkt me. Een verzekering lijkt me niet, aangezien de kosten van zo'n verzekering waarschijnlijk veel hoger zouden zijn dan de kosten van herstel maal het aantal keren dat het gebeurd.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 juli 2010 @ 18:15:10 #161
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_84243031
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je houdt geen rekening met het beschadigen van 3000m aan bovenleiding en draagconstructies. Dus ik snap het wel op zich...
Mja okay, 3km is wel veel. Maar dan nog, je zorgt er toch voor dat dat soort onderdelen een beetje courant zijn, en blijven? Want dit is niet handig namelijk.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 19 juli 2010 @ 18:28:27 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84243422
Ze hebben ook wel wat voorraad, maar niet voor 3 km.
pi_84243665
Uiteindelijk zal het toch echt bij de overheid terechtkomen. De rekening van deze reparatie.
Pro-rail failliet kan niet.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 18:42:38 #164
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84243863
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:15 schreef V2 het volgende:

[..]

Mja okay, 3km is wel veel. Maar dan nog, je zorgt er toch voor dat dat soort onderdelen een beetje courant zijn, en blijven? Want dit is niet handig namelijk.
De Schipholtunnel schijnt een afwijkende ophanging te hebben, dus van dat specifieke type heb je geen grote voorraad lijkt me.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 juli 2010 @ 18:45:31 #165
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84243977
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:42 schreef dennistd het volgende:

[..]

De Schipholtunnel schijnt een afwijkende ophanging te hebben, dus van dat specifieke type heb je geen grote voorraad lijkt me.
Klopt, het is een tunnel, en tunnels zijn altijd speciaal.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 18:48:27 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84244071
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:36 schreef Ascendancy het volgende:
Uiteindelijk zal het toch echt bij de overheid terechtkomen. De rekening van deze reparatie.
Pro-rail failliet kan niet.
Het lijkt me dat ProRail eenzelfde beleid hanteert als de meeste winkels, ofwel: "You break it, you bought it." Als blijkt dat de VIRM in kwestie de bovenleiding heeft vernield, dan komt het gewoon bij de NS terecht. Of zij hier nou wel of niet voor verzekerd zijn doet er voor ProRail verder niet toe.

Als het blijkt te komen door achterstallig onderhoud, komt het bij ProRail te liggen.
  maandag 19 juli 2010 @ 18:50:28 #167
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84244140
En als je het niet kunt aantonen omdat het een grote klerebende geworden is?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 19:04:30 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84244635
50/50?
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 19:14:35 #169
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84244964
Heb ik gelijk als ik zeg dat ik met een kaartje naar Leeuwarden vanaf Enschede via Amersfoort mag reizen, en daar mijn reis onderbreek? Volgens mij mag het omdat het minder overstappen zijn (1 ipv 2 via Deventer-Zwolle).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_84245143
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:14 schreef dennistd het volgende:
Heb ik gelijk als ik zeg dat ik met een kaartje naar Leeuwarden vanaf Enschede via Amersfoort mag reizen, en daar mijn reis onderbreek? Volgens mij mag het omdat het minder overstappen zijn (1 ipv 2 via Deventer-Zwolle).
Aangezien de reistijd meer dan een uur extra is, de route erg om is en via Amersfoort reizen 15 euro per enkele reis duurder is, lijkt mij van niet.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 19:23:56 #171
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84245309
De Algemene Voorwaarden zeggen:
quote:
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de
bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt. Daarnaast is het toegestaan
over een in tariefeenheden korter
traject te reizen of over een traject
waar minder behoeft te worden
overgestapt. Met uitzondering van
de in de Jaardienstregeling vermelde
gevallen geldt dat het vertrek- of
aankomststation niet voorbij mag
worden gereisd.
Volgens de voorwaarden zou het wel mogen dus.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 juli 2010 @ 19:25:45 #172
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84245391
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:14 schreef dennistd het volgende:
Heb ik gelijk als ik zeg dat ik met een kaartje naar Leeuwarden vanaf Enschede via Amersfoort mag reizen, en daar mijn reis onderbreek? Volgens mij mag het omdat het minder overstappen zijn (1 ipv 2 via Deventer-Zwolle).
Waar haal jij vandaan dat het aantal overstappen daarbij meetelt? Ik vind het niet terug in de voorwaarden van de NS. Overheen gelezen.

Overigens deed ik deze route wel vaak toen ik nog met OV-studentenkaart van Apeldoorn naar Leeuwarden reisde: in Zwolle kwamen er veel studenten bij de trein in en dan had ik tenminste een zitplaats.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 19 juli 2010 @ 19:32:40 #173
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84245715
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:14 schreef dennistd het volgende:
Heb ik gelijk als ik zeg dat ik met een kaartje naar Leeuwarden vanaf Enschede via Amersfoort mag reizen, en daar mijn reis onderbreek? Volgens mij mag het omdat het minder overstappen zijn (1 ipv 2 via Deventer-Zwolle).
Nee. Bij het 'Fryslân' kaartje niet. Het is een enkele reis voor een rechtstreekse rit naar Leeuwarden. Een route voor een Via-station - waarbij de tariefeenheden dermate hoger zijn - geldt nu dus niet.

Enschede - Leeuwarden is 162 tariefeenheden, via Amersfoort is het 275 tariefeenheden.

Als je een boete krijgt voor een niet-directe reis is het je eigen schuld.
Voor Enschede - Leeuwarden (via Amersfoort) heb je een Via-kaartje nodig
  maandag 19 juli 2010 @ 19:37:38 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84245933
Opmerkelijk, mijn trein is zojuist naar het linkerspoor gegaan (baanvak Dordrecht - Breda, richting Breda).

Edit: linkerspoor over het Hollandsch Diep, daarna weer terug naar rechts.
  Moderator maandag 19 juli 2010 @ 19:39:05 #175
155227 crew  Guppy
dus
pi_84245997
nog maar één week station Arnhem...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 19 juli 2010 @ 19:39:29 #176
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84246021
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ProRail eenzelfde beleid hanteert als de meeste winkels, ofwel: "You break it, you bought it." Als blijkt dat de VIRM in kwestie de bovenleiding heeft vernield, dan komt het gewoon bij de NS terecht. Of zij hier nou wel of niet voor verzekerd zijn doet er voor ProRail verder niet toe.

Als het blijkt te komen door achterstallig onderhoud, komt het bij ProRail te liggen.
Echt leuk, twee bedrijven die zich door McKinsey hebben laten misbruiken en nu naar elkaar wijzen...
pi_84246243
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:37 schreef James1988 het volgende:
Opmerkelijk, mijn trein is zojuist naar het linkerspoor gegaan (baanvak Dordrecht - Breda, richting Breda).

Edit: linkerspoor over het Hollandsch Diep, daarna weer terug naar rechts.
Hmm, dat kan niet door een sein en overwegstoring zijn.

Dus je reed ook heel langzaam op het traject?
Roestrijden?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 juli 2010 @ 19:46:42 #178
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_84246309
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:37 schreef James1988 het volgende:
Opmerkelijk, mijn trein is zojuist naar het linkerspoor gegaan (baanvak Dordrecht - Breda, richting Breda).

Edit: linkerspoor over het Hollandsch Diep, daarna weer terug naar rechts.
Het kan geen spoorspatting zijn...
  maandag 19 juli 2010 @ 19:47:37 #179
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84246343
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:37 schreef James1988 het volgende:
Opmerkelijk, mijn trein is zojuist naar het linkerspoor gegaan (baanvak Dordrecht - Breda, richting Breda).

Edit: linkerspoor over het Hollandsch Diep, daarna weer terug naar rechts.
"Sein- en overwegstoring". Kan van alles betekenen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_84246420
Maar dit zou toch eerder een wisselstoring zijn dan?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 juli 2010 @ 19:50:23 #181
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84246429
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:45 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Hmm, dat kan niet door een sein en overwegstoring zijn.
Waarom niet? Op rechterspoor een onterechte bezetmelding, en er zo omheen worden geleid?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 19:53:32 #182
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84246533
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waarom niet? Op rechterspoor een onterechte bezetmelding, en er zo omheen worden geleid?
Bijvoorbeeld. Of een rijrichting die vastligt ofzo. Overigens is een bezetspoormelding meestal niet onterecht, er is namelijk altijd een oorzaak. Onverwacht is het vaak wel.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 19 juli 2010 @ 20:07:11 #183
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84246985
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld. Of een rijrichting die vastligt ofzo. Overigens is een bezetspoormelding meestal niet onterecht, er is namelijk altijd een oorzaak. Onverwacht is het vaak wel.
Als er geen trein staat, en het spoorrelais is "af", dan is dat toch onterecht?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 19 juli 2010 @ 20:11:49 #184
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84247174
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee. Bij het 'Fryslân' kaartje niet. Het is een enkele reis voor een rechtstreekse rit naar Leeuwarden. Een route voor een Via-station - waarbij de tariefeenheden dermate hoger zijn - geldt nu dus niet.

Enschede - Leeuwarden is 162 tariefeenheden, via Amersfoort is het 275 tariefeenheden.

Als je een boete krijgt voor een niet-directe reis is het je eigen schuld.
Voor Enschede - Leeuwarden (via Amersfoort) heb je een Via-kaartje nodig
Het gaat mij er juist om dat ik volgens de voorwaarden geen via-kaartje nodig heb, omdat ik de route met de minste overstappen neem. En die is toegestaan, omdat ik geen stations twee keer bezoek.

Mij idee was namelijk:
Enschede-Amersfoort (1e klas Leeuwarden-kaartje)
Amersfoort-Utrecht (retourtje met korting 6,40)
Utrecht-Maliebaan-Utrecht (museumkaartje)
Utrecht-Amersfoort (zelfde retourtje met korting)
Amersfoort-Zwolle (zelfde 1e klas Leeuwarden-kaartje)
Zwolle-Enschede (enkele reis met korting 4,60)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 19 juli 2010 @ 20:17:54 #185
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84247426
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als er geen trein staat, en het spoorrelais is "af", dan is dat toch onterecht?
In dat geval hebben we dus meestal geen bezetspoormelding. In negen van de tien gevallen wordt zo'n bezetspoor veroorzaakt door ijzerslijpsel, muntjes, pekelwater, etc. Of een probleempje met een assenteller, die een as mist ofzo.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 19 juli 2010 @ 20:20:10 #186
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84247520
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

In dat geval hebben we dus meestal geen bezetspoormelding. In negen van de tien gevallen wordt zo'n bezetspoor veroorzaakt door ijzerslijpsel, muntjes, pekelwater, etc. Of een probleempje met een assenteller, die een as mist ofzo.
Spoorrelais "af" betekent toch automatisch dat die sectie bezet gemeld wordt? IJzerslijpsel, muntjes, pekel hebben eigenlijk allemaal het zelfde effect: dat er een ES-las overbrugd wordt waardoor er een spoorrelais afvalt. Assentellers hebben daar allemaal geen last van, maar die hebben weer allerlei andere leuke bugs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 juli 2010 @ 20:22:14 #187
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84247599
Voordat we naar links gingen werd er wel redelijk afgeremd, eenmaal links werd er weer behoorlijk hard gereden, met redelijk hoge snelheid gingen we ook weer terug naar rechts. Op het rechter spoor was verder niets te zien van een trein, rijtuig of wat een spoor bezet kan houden.
  maandag 19 juli 2010 @ 20:27:01 #188
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84247797
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Spoorrelais "af" betekent toch automatisch dat die sectie bezet gemeld wordt? IJzerslijpsel, muntjes, pekel hebben eigenlijk allemaal het zelfde effect: dat er een ES-las overbrugd wordt waardoor er een spoorrelais afvalt. Assentellers hebben daar allemaal geen last van, maar die hebben weer allerlei andere leuke bugs.
Dan begreep ik je vraag verkeerdom. Ik ben geen electronica-expert. Maar in dat geval is de bezetspoormelding dus ook niet onterecht: er is een duidelijke oorzaak aan te wijzen... het is alleen geen trein. Het systeem heeft ook een voordeel: een spoorstaafbreuk detecteert ook als bezetspoor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 19 juli 2010 @ 21:01:45 #189
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84249186
Het is een net systeem ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84261331
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je houdt geen rekening met het beschadigen van 3000m aan bovenleiding en draagconstructies. Dus ik snap het wel op zich...
Ach gewoon 20 MBOers metaaltechniek die tunnel insturen met een een paar aluminiumprofielen, haakse slijpers en een lasapparaat. Koper spannen en klaarrrrr
  dinsdag 20 juli 2010 @ 09:14:25 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84263265
Ik zit op dit moment in een Koploper met nummer 4210, die voorzien is van internet aan boord, ook al ontbreken de stickers aan de buitenkant. Het werkt best aardig!

Volgens www.ip2location.com zit ik alleen wel in Bonn, Duitsland.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 09:24:51 #192
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_84263472
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Het gaat mij er juist om dat ik volgens de voorwaarden geen via-kaartje nodig heb, omdat ik de route met de minste overstappen neem. En die is toegestaan, omdat ik geen stations twee keer bezoek.
Dan kan je op Zwolle ook overstappen op de stoppert naar Enschede. Ook maar 1 overstap en een stuk kortere route.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_84263596
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 09:24 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Dan kan je op Zwolle ook overstappen op de stoppert naar Enschede. Ook maar 1 overstap en een stuk kortere route.
Ehh owja? Van de trein naar de bus en bus naar de trein is geen overstap te noemen?

Er zijn werkzaamheden rond Nijverdal Waarbij je een stukje met de bus moet.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juli 2010 @ 09:59:52 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84264198
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 03:11 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ach gewoon 20 MBOers metaaltechniek die tunnel insturen met een een paar aluminiumprofielen, haakse slijpers en een lasapparaat. Koper spannen en klaarrrrr

mja, dan heb je kans dat je volgende week weer moet
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 juli 2010 @ 10:07:45 #195
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_84264375
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Het gaat mij er juist om dat ik volgens de voorwaarden geen via-kaartje nodig heb, omdat ik de route met de minste overstappen neem. En die is toegestaan, omdat ik geen stations twee keer bezoek.
Je mag je een reis alleen onderbreken als je de kortste of snelste reisroute volgt, en dat doe je in dit geval dus niet!
  Redactie Sport dinsdag 20 juli 2010 @ 10:15:22 #196
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84264532
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 10:07 schreef ReisT het volgende:

[..]

Je mag je een reis alleen onderbreken als je de kortste of snelste reisroute volgt, en dat doe je in dit geval dus niet!
Ja, maar ik moet sowieso eruit om over te stappen op Amersfoort, dus een extra overstap is het niet (wat het wel zou zijn als ik dat in Apeldoorn zou doen).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 20 juli 2010 @ 11:36:57 #197
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84266877
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 09:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


mja, dan heb je kans dat je volgende week weer moet
En ik mis isolatoren in het verhaal.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84267202
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 11:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

En ik mis isolatoren in het verhaal.
Waar denk je dat die 20 MBO'ers voor waren.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84267952
Wat is er rond Assen gebeurd?

Geen treinverkeer mogelijk
  dinsdag 20 juli 2010 @ 12:02:50 #200
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84268126
Sein- en wisselstoring Assen
Van en naar Assen moeten reizigers rekening houden met vertraging.
Door een sein- en wisselstoring rijden er van en naar Assen geen treinen.
Prognose:
*treindienst normaal om 13.30 uur.

Sein- en overwegstoring Zevenaar-Wehl
De beperkingen als gevolg van een sein- en overwegstoring tussen Zevenaar en Wehl zijn voorbij.
Het treinverkeer tussen Zevenaar en Wehl wordt geleidelijk hervat.
Prognose:
*treindienst normaal om 12.15 uur.

Aanrijding Anna Paulowna - Schagen
Tussen Anna Paulowna en Schagen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten.
Door een aanrijding rijden er tussen Schagen en Anna Paulowna geen treinen maar bussen.
Prognose:
*treindienst normaal om 14.30 uur.

Het gaat dus weer lekker, én Zevenaar - Wehl ligt er wederom uit.. Rondom 12:00 hervat.

[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 20-07-2010 12:12:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')