Ik ben bezig, even zoekenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:22 schreef du_ke het volgende:
Gooi dan de nieuwste peilingen er in
-edit- dit is beter
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:35 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Gat tussen VVD en PvdA kleiner
In de laatste dagen voor de verkiezingen, waarin de campagnes in volle gang zijn en de exposure van lijsttrekkers in de media enorm is, is het electoraat nog flink in beweging. Steeds meer mensen voelen zich zekerder van hun keuze, en het percentage zwevende kiezers daalde sinds afgelopen vrijdag van 23% tot 15% vandaag.
Het algehele beeld is gefragmenteerd, veel kleine kiezersbewegingen tussen veel verschillende partijen, maar wel een toenemende zekerheid van de stemkeuze. De voorsprong van de VVD neemt in de laatste Politieke Barometer voor de verkiezingen af, de partij is nu goed voor 33 zetels en dat was vrijdag nog 36. De PvdA handhaaft zich op 30 zetels, het CDA pakt er een zetel bij en komt op 24.
Aan de licht dalende trend van de PVV lijkt vlak voor de verkiezingen een einde te zijn gekomen. De PVV scoort twee zetels meer dan afgelopen vrijdag en komt op 17 zetels. Dat Geert Wilders gisteren door 1Vandaag tot winnaar werd uitgeroepen van het debat kan daarbij een factor zijn.
Natuurlijk, er kan nog van alles gebeuren. Het slotdebat van de NOS is niet meegenomen in deze peiling, en de kiezers zullen zich morgen ook nog laten leiden door de manier waarop kranten en andere media verslag doen van het debat en de peilingen. Omdat de strijd wie de grootste wordt nog niet beslist is, kunnen zowel aan de linker- als de rechterkant van het politieke spectrum strategische bewegingen ontstaan waarbij PvdA en VVD steun krijgen van mensen die diep in hun hart een andere voorkeur hebben. GroenLinks, D66 en de PVV zouden daar nog onder kunnen lijden.
[ afbeelding ]
Politieke Barometer
Ja zeg, idd!quote:
Volgens mij komt de PvdA niet hoger dan een zetel of 25-26.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:38 schreef TNA het volgende:
[..]
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsCohen blijft stijgen
Foutmarge lijkt me (percentage is nauwelijks veranderd zoals je kunt zien). Wil de SGP op drie uitkomen, dan moet de opkomst morgen niet te hoog zijn, wat ik niet verwacht.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja zeg, idd!Waar komt die ineens vandaan?
Nee Cohen daalt of stijgt niet.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:38 schreef TNA het volgende:
[..]
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsCohen blijft stijgen
Maar "wint" toch.. En daar gaat het omquote:
Gelijk blijven is niet stijgen.quote:
Ze vallen opeens net over de 2%-grens, dus een 3e zetel. (0,667% = 1 zetel).quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja zeg, idd!Waar komt die ineens vandaan?
Viel best mee hoor, de gemiddelden van de drie peilingen kwam erg in de buurt van de echte uitslag. Alleen PvdA en SP werden iets overschat en PVV onderschat.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:46 schreef freako het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe dicht deze peilingen nu bij de daadwerkelijke uitslagen liggen. In 2006 maakten ze er een potje van.
Niet te vroeg juichen. Maar ik denk inderdaad dat het er om gaat spannen morgen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:53 schreef ouderejongere het volgende:
Gelukkig ziet het volk nog net op tijd in dat Rutte een ijskoud beleid mooi kan verwoorden, maar dat behalve de 5% rijkste mensen van de bevolking er niemand beter op wordt.
Ik weet het nog steeds niet, ik beslis pas op het allerlaatste moment.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet te vroeg juichen. Maar ik denk inderdaad dat het er om gaat spannen morgen.
Dan hoop ik dat jij het morgen/donderdag geen succes vindtquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:56 schreef horned_reaper het volgende:
VVD moet absoluut groter blijven als de PvdA.... als dat gebeurd zijn de verkiezingen al een suc6 wat mij betreft!
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:56 schreef horned_reaper het volgende:
VVD moet absoluut groter blijven als de PvdA.... als dat gebeurd zijn de verkiezingen al een suc6 wat mij betreft!
Bij Cohen heb je daar meer zekerheid op.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:59 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het maakt ook echt heel veel uit of PvdA of VVD 1 zetel groter is dan de ander. Je gelooft toch niet dat Rutte met Wilders gaat regeren? De coalitie is Paars!
Paars+ kan ruim hoorquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:42 schreef MrBadGuy het volgende:
Het lijkt wel erg lastig te worden na 9 juni als we de peilingen mogen geloven.
Als je altijd VVD gestemd hebt, waarom niet nu ook? Ze hebben hem nu harder nodig dan ooit...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:15 schreef horned_reaper het volgende:
Ondanks dat ik wel duidelijk een mening heb t.o.v. de verschillende partijen... ben ik nog altijd een zwevende kiezer!
Ik ben altijd een VVD stemmer geweest... en voel me vaak ook redelijk veilig bij de VVD.
En vooral in deze nek aan nekrace met de PvdA lijkt deze stem op de VVD me absoluut geen weggegooide stem.
Aan de andere kant is er niet één partij waar ik me goed in kan vinden... ik val tussen een hoop in....
Nu komt het al echter in mijn hoofd op om morgen PVV te gaan stemmen.... waarom? Natuurlijk is Wilders en de boel daarachter volledig opgebouwd uit een zuur ongenuanceerd rommeltje. Desondanks Lijkt het me een prima keus om als protest stem gewoon op de PVV te gaan stemmen, misschien maakt de PVV namelijk wel iets los in de politiek dat mij aan zou kunnen spreken.... want hoe ongenuanceerd en slecht uitgewerkt de PVV ook is, de principes van hun standpunten kan ik me wel erg goed in vinden.
Maar weetje..... veel mensen bestaan uit meerdere persoonlijkheden. Een persoonlijkheid die een persoon door zijn successen en carriëre in het leven leidt. En een persoonlijkheid die is gebaseerd op de emotionele en spirituele standpunten uit iemands privé leven.
Wanneer ik kijk vanuit het tweede perspectief zou ik absoluut voor de PvdD gaan..... Maar in hoeverre kan ik die partij serieus nemen tussen een tweede kamer die gebaseerd is op politieke ministers met politiek correcte standpunten? Of is dat nieuwe beetje emotionele ondergronding van onze maatschappij juist iets dat ik graag terug zou willen zien in de tweede kamer?
Welja, misschien moet ik ook wel gewoon op de piratenpartij stemmen
Als je liberaal bent en twijfelt over zwakkeren, moet je voor D66 gaan.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:19 schreef capricia het volgende:
Ik zweef ook nog steeds.
Weet het echt niet. Ben liberaal, maar ook progressief. De VVD bezuinigt te veel op de zwakkeren. Maar het D66 alternatief, daarvan ben ik niet overtuigd.
Liefst iets van paars. Wat kan ik dan het beste stemmen?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:19 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Ik denk dat nog best wat zwevers zich gaan realiseren dat ze geen VVD willen!!
Paars heeft voor veel mensen een negatieve bijsmaak, dankzij Pim Fortuyn (quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:59 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het maakt ook echt heel veel uit of PvdA of VVD 1 zetel groter is dan de ander. Je gelooft toch niet dat Rutte met Wilders gaat regeren? De coalitie is Paars!
Als je veel om je privacy geeft moet je zeker op de PiratenPartij stemmen, en zeker niet op de VVD met meneer Teeven die het internet in de gaten wilt houden.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:15 schreef horned_reaper het volgende:
Ondanks dat ik wel duidelijk een mening heb t.o.v. de verschillende partijen... ben ik nog altijd een zwevende kiezer!
Ik ben altijd een VVD stemmer geweest... en voel me vaak ook redelijk veilig bij de VVD.
En vooral in deze nek aan nekrace met de PvdA lijkt deze stem op de VVD me absoluut geen weggegooide stem.
Dan PvdA. Paars is ongeveer de enige keus van Cohen, aangezien er geen linkse meerderheid is. Als Rutte wint heb je een grote kans dat hij met het CDA gaat regeren.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Liefst iets van paars. Wat kan ik dan het beste stemmen?
Gewoon de PVV of Piratenpartij stemmenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:15 schreef horned_reaper het volgende:
Aan de andere kant is er niet één partij waar ik me goed in kan vinden... ik val tussen een hoop in....
Nu komt het al echter in mijn hoofd op om morgen PVV te gaan stemmen.... waarom? Natuurlijk is Wilders en de boel daarachter volledig opgebouwd uit een zuur ongenuanceerd rommeltje. Desondanks Lijkt het me een prima keus om als protest stem gewoon op de PVV te gaan stemmen, misschien maakt de PVV namelijk wel iets los in de politiek dat mij aan zou kunnen spreken.... want hoe ongenuanceerd en slecht uitgewerkt de PVV ook is, de principes van hun standpunten kan ik me wel erg goed in vinden.
Maar weetje..... veel mensen bestaan uit meerdere persoonlijkheden. Een persoonlijkheid die een persoon door zijn successen en carriëre in het leven leidt. En een persoonlijkheid die is gebaseerd op de emotionele en spirituele standpunten uit iemands privé leven.
Wanneer ik kijk vanuit het tweede perspectief zou ik absoluut voor de PvdD gaan..... Maar in hoeverre kan ik die partij serieus nemen tussen een tweede kamer die gebaseerd is op politieke ministers met politiek correcte standpunten? Of is dat nieuwe beetje emotionele ondergronding van onze maatschappij juist iets dat ik graag terug zou willen zien in de tweede kamer?
PvdA dus.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
PvdA... Om een VVD-CDA-PVV kabinet uit te sluiten moet men eigenlijk niet om de PvdA heenkunnen..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet beter D66?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:21 schreef TNA het volgende:
[..]
Dan PvdA. Paars is ongeveer de enige keus van Cohen, aangezien er geen linkse meerderheid is. Als Rutte wint heb je een grote kans dat hij met het CDA gaat regeren.
Nee, dat denk ik niet. Denk dat de rechtse partijen enorm gaan scoren.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:17 schreef ouderejongere het volgende:
Ik denk dat er morgen een verrassing komt. Tegen alle verwachtingen in wordt toch nog JP de grootste, Job wordt tweede.
Denk je dat, of hoop je dat? (of beiden..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Denk dat de rechtse partijen enorm gaan scoren.
Nee, want het belangrijkste is dat Rutte niet wint, omdat hij graag met het CDA wil regeren en negatief over Paars is. Daarom PvdA.quote:
VVDquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee, de PvdA wil het zo progressief mogelijk. Dat is Paars. D66 wil ook paars, maar daar heb je niets aan als Rutte wint.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
VVD![]()
Ok, objectief gezien D66, kijk maar naar hun website. PvdA heeft in de praktijk misschien geen andere keus, maar hun voorkeur gaat uit naar een zo links mogelijk kabinet. Dus trap niet in de PvdA'ers die je over willen halen
Idd, je kan ook op een kleinere partij stemmen, maar dan loop je het risico dat PvdA grootste wordt en de VVD tweede of zelfs vierde viool mag gaan spelen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:18 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Als je altijd VVD gestemd hebt, waarom niet nu ook? Ze hebben hem nu harder nodig dan ooit...
Dat denk ik.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk je dat, of hoop je dat? (of beiden..)
Nee, D66 heeft een te klein zetelaantal om het verschil te maken..quote:
Job noemde gisteren bij NOVA toch echt de SP onder zo progressief mogelijk, dus daarom maak ik er maar gewoon links van. De VVD en dus paars is echt niet de eerste keus van Job, dat liet hij vanavond ook wel weer weten. De enige partij die echt voor paars gaat is objectief gezien gewoon D66, niet de PvdA en ook niet de VVD.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:25 schreef TNA het volgende:
[..]
Nee, de PvdA wil het zo progressief mogelijk. Dat is Paars. D66 wil ook paars, maar daar heb je niets aan als Rutte wint.
VVD is nog nooit de grootste geweest en toch hebben ze er altijd veel uitgesleept. Tweede worden kan zelfs een voordeel zijn in deze tijd.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd, je kan ook op een kleinere partij stemmen, maar dan loop je het risico dat PvdA grootste wordt en de VVD tweede of zelfs vierde viool mag gaan spelen.
Onder Cohen is de Pvda erg links geworden, alleen de SP is misschien iets linkser op dit momentquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:24 schreef ouderejongere het volgende:
Ik vind PvdA veel te rechts, maar partijen ter linker zijde (SP en PVV) komen toch niet in de regering, maar misschien toch maar weer PvdD.
VVD in een coalitie met PvdA, D66 en GL lijkt me erg lastig voor de VVD, zeker als ze niet de grootste worden.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:28 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
VVD is nog nooit de grootste geweest en toch hebben ze er altijd veel uitgesleept. Tweede worden kan zelfs een voordeel zijn in deze tijd.
Er is geen meerderheid voor links en dus betekent "zo progressief mogelijk" simpelweg Paars. Daarom is je beste kans op Paars een stem op de PvdA, omdat de VVD liever met het CDA regeert.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Job noemde gisteren bij NOVA toch echt de SP onder zo progressief mogelijk, dus daarom maak ik er maar gewoon links van. De VVD en dus paars is echt niet de eerste keus van Job, dat liet hij vanavond ook wel weer weten. De enige partij die echt voor paars gaat is objectief gezien gewoon D66, niet de PvdA en ook niet de VVD.
Denk ik ook, ik verwacht dat er een ruime meerderheid uitkomt voor een coalitie over rechts en dat die er dan ook komt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:39 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Volgens mij komt de PvdA niet hoger dan een zetel of 25-26.
Ja en VVD met CDA (en PVV) is ook geen meerderheid voor, maar wat niet is kan altijd nog komen. Als je paars wilt, dan moet je voor D66 gaan en dat zeg ik als rechtse VVD'er.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:29 schreef TNA het volgende:
[..]
Er is geen meerderheid voor links en dus betekent "zo progressief mogelijk" simpelweg Paars. Daarom is je beste kans op Paars een stem op de PvdA, omdat de VVD liever met het CDA regeert.
En CDA ook liever met VVD. Zelfs als dat de PVV inhoudt. Dat gevoel heb ik.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:29 schreef TNA het volgende:
[..]
Er is geen meerderheid voor links en dus betekent "zo progressief mogelijk" simpelweg Paars. Daarom is je beste kans op Paars een stem op de PvdA, omdat de VVD liever met het CDA regeert.
PvdA, met als goede tweede keus GroenLinks.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ook vaak VVD gestemd hoor! En ik kan vrij rechts zijn. Maar nu vind ik het zelf wat doorschieten. Ieder natuurlijk zijn eigen mening. De VVD had ook altijd een progressieve vleugel (waar ik me in kon vinden). En daar hoorde Rutte altijd bij. Maar dat geluid laat hij nu niet meer horen. En daarom twijfel ik aan hem.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja en VVD met CDA (en PVV) is ook geen meerderheid voor, maar wat niet is kan altijd nog komen. Als je paars wilt, dan moet je voor D66 gaan en dat zeg ik als rechtse VVD'er.
VVD en CDA komen er samen wel uit met aanvullende partijen. Rutte zal nooit voor Paars kiezen omdat hij het rechtser wil. Cohen zal wél voor Paars kiezen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja en VVD met CDA (en PVV) is ook geen meerderheid voor, maar wat niet is kan altijd nog komen. Als je paars wilt, dan moet je voor D66 gaan en dat zeg ik als rechtse VVD'er.
Ik deel je mening geheel. Je kunt voor D66 kiezen (die willen graag Paars), maar de PvdA is met deze coalitievoorkeur verreweg het meest pragmatisch voor een paarse coalitie.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
En CDA ook liever met VVD. Zelfs als dat de PVV inhoudt. Dat gevoel heb ik.
En persoonlijk zie ik de PVV het liefst zo klein mogelijk, en zeker niet in de regering.
Vandaar mijn keuze voor paars. Plus het feit dat ik de VVD de rekening te veel bij de armen vind neerleggen.
Kun je me uitleggen waarom D66 dan geen keuze is, want dat snap ik niet?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:31 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
PvdA, met als goede tweede keus GroenLinks.
Denk eerder dat nu in het nieuws komt dat de VVD aan het dalen is en de Pvda aan het stijgen dit een positief effect kan hebben op de Pvda.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Denk ik ook, ik verwacht dat er een ruime meerderheid uitkomt voor een coalitie over rechts en dat die er dan ook komt.
Omdat het afhangt van de grootste partij, PvdA of VVD, of D66 een rol speelt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen waarom D66 dan geen keuze is, want dat snap ik niet?
Ze zouden nu veel meer een gelijkwaardige partner worden voor de PvdA dan onder Paars omdat ze in aantallen veel dichter op elkaar zitten. Zie dat niet zo'n probleem worden.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
VVD in een coalitie met PvdA, D66 en GL lijkt me erg lastig voor de VVD, zeker als ze niet de grootste worden.
Moet er even overheen stappen dat ik dan PvdA zou moeten stemmen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:33 schreef TNA het volgende:
[..]
VVD en CDA komen er samen wel uit met aanvullende partijen. Rutte zal nooit voor Paars kiezen omdat hij het rechtser wil. Cohen zal wél voor Paars kiezen.
[..]
Ik deel je mening geheel. Je kunt voor D66 kiezen (die willen graag Paars), maar de PvdA is met deze coalitievoorkeur verreweg het meest pragmatisch voor een paarse coalitie.
Ik heb vorige keer ook VVD gestemd. Zelfs dit jaar had nog gekund, maar hun programma is wat mij betreft geen goed antwoord op de crisis.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ook vaak VVD gestemd hoor! En ik kan vrij rechts zijn. Maar nu vind ik het zelf wat doorschieten. Ieder natuurlijk zijn eigen mening. De VVD had ook altijd een progressieve vleugel (waar ik me in kon vinden). En daar hoorde Rutte altijd bij. Maar dat geluid laat hij nu niet meer horen. En daarom twijfel ik aan hem.
Absoluut, ik heb met meerdere mensen zulke gesprekken gevoerd. De PvdA past qua standpunten of coalitie het beste bij ze, maar... het is toch de PvdAquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet er even overheen stappen dat ik dan PvdA zou moeten stemmen.![]()
Zit een soort 'natuurlijke' weerstand bij mij (die vaak VVD stemde) om PvdA te gaan stemmen...snap je dat?
Maar dan kan het ook via GL, en daar heb ik dan weer een veel minder band mee dan met D66.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:34 schreef TNA het volgende:
[..]
Omdat het afhangt van de grootste partij, PvdA of VVD, of D66 een rol speelt.
Daarom moet je ook gewoon stemmen op de partij waar je je het beste bij voelt, en niet strategisch.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit een soort 'natuurlijke' weerstand bij mij (die vaak VVD stemde) om PvdA te gaan stemmen...snap je dat?
Als je PvdA stemt, krijgen die wel meer inspraak in de coalitie dan de VVD. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee samen gaan. Met een stem op de VVD help je ze een handje om zeker te weten dat ze erin komenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
D'66 zou eventueel ook met VVD/CDA kunnen, GL zie ik dat niet doen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen waarom D66 dan geen keuze is, want dat snap ik niet?
Maar dan kan de PvdA ook GL erbij betrekken. En dat heeft niet mijn voorkeur. Ben meer een D66 mens of juist een progressieve VVDer. Hoe je het wil zien..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, D66 heeft een te klein zetelaantal om het verschil te maken..
PvdA groter en D66 kleiner geeft een grotere kans op Paars dan een kleinere PvdA en een grotere D66. VVD kan D66 namelijk makkelijk negeren als VVD-CDA-PVV een meerderheid haalt. Als je PvdA stemt en VVD-CDA-PVV haalt (mede daardoor) geen meerderheid MOET de VVD bijna wel naar Paars (of VVD-CDA-PvdA, maar dat is onwaarschijnlijker) gaan kijken.
Als de VVD wint is de kans zeer klein dat het Paars wordt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:37 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Als je PvdA stemt, krijgen die wel meer inspraak in de coalitie dan de VVD. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee samen gaan. Met een stem op de VVD help je ze een handje om zeker te weten dat ze erin komen
Ik zag hem wel hoor!!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik hou niet zo van genegeerd worden..![]()
Dus volgende poging:
Nee, D66 heeft een te klein zetelaantal om het verschil te maken..
PvdA groter en D66 kleiner geeft een grotere kans op Paars dan een kleinere PvdA en een grotere D66. VVD kan D66 namelijk makkelijk negeren als VVD-CDA-PVV een meerderheid haalt. Als je PvdA stemt en VVD-CDA-PVV haalt (mede daardoor) geen meerderheid MOET de VVD bijna wel naar Paars (of VVD-CDA-PvdA, maar dat is onwaarschijnlijker) gaan kijken.
Dat is misschien nog wel het beste advies die je hier kunt krijgen, iedereen kijkt hier met een gekleurde bril naar, ik ookquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:37 schreef marcodej het volgende:
[..]
Daarom moet je ook gewoon stemmen op de partij waar je je het beste bij voelt, en niet strategisch.
De beste strategische keuze is de keuze voor de partij die jou het beste vertegenwoordigt.
Toch verwacht ik het wel eigenlijkquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:38 schreef TNA het volgende:
[..]
Als de VVD wint is de kans zeer klein dat het Paars wordt.
Ik zie geen andere optie.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:38 schreef TNA het volgende:
[..]
Mwah, het kán, maar D'66 is de vorige keer dat ze met die 2 in het kabinet gingen zitten volledig anaal uitgewoond. Ik zou als D'66 niet met 10 zetels (die ze niet eens gaan halen vermoed, een zetel of 6, 7) in een verder compleet rechts kabinet gaan zitten, daar zitten de D'66 kiezers echt niet op te wachten. Dus dan moet er PVDA of GL bij.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:37 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
D'66 zou eventueel ook met VVD/CDA kunnen, GL zie ik dat niet doen.
Ik zou het erg waarderen (ik ben zelf ook erg voor Paars), maar de kans is met de PvdA als grootste veel groter.quote:
Ik verwacht dat ze toch die kant op moeten. Met de PVV regeren wordt politieke zelfmoord en ik verwacht dat ze Rutte nog niet op willen offeren op dit moment.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:38 schreef TNA het volgende:
[..]
Valt best mee. Zoals het er nu naar uit ziet wordt een coalitie met CDA erg lastig, ook is maar de vraag of het CDA zit te wachten op regeren na zo'n nederlaag. Maar er zijn meer partijen dan PvdA en VVD, zeg ik als VVD'erquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:38 schreef TNA het volgende:
[..]
Aan de andere kant maak je met een stem op de VVD misschien ook een coalitie met Wilders daarin mogelijkquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:37 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Als je PvdA stemt, krijgen die wel meer inspraak in de coalitie dan de VVD. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee samen gaan. Met een stem op de VVD help je ze een handje om zeker te weten dat ze erin komen
Dank voor je antwoord!quote:
Precies.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Aan de andere kant maak je met een stem op de VVD misschien ook een coalitie met Wilders daarin mogelijk. Daar hoef je bij een stem op de PvdA of D66 dan weer niet bang voor te zijn
Als ik de PVV niet in de regering wil hebben, dan moet ik wel anders dan PVV, VVD of CDA stemmen.. Dus dan stem ik op m'n beste tweede: D66 dan maar.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:37 schreef marcodej het volgende:
[..]
Daarom moet je ook gewoon stemmen op de partij waar je je het beste bij voelt, en niet strategisch.
De beste strategische keuze is de keuze voor de partij die jou het beste vertegenwoordigt.
Onzin, een stem op de VVD is echt geen stem op de PVV. Simpelweg om het feit dat regeren met de PVV in de praktijk niet mogelijk is. De PVV zegt wel dat ze het wil, maar zal net als in de gemeenteraden breekpunten gaan opwerpen. En staatsrechtelijk wordt het sowieso lastig aangezien de PVV geen vertegenwoordiging heeft in de Eerste Kamer.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Aan de andere kant maak je met een stem op de VVD misschien ook een coalitie met Wilders daarin mogelijk. Daar hoef je bij een stem op de PvdA of D66 dan weer niet bang voor te zijn
Ben ik ook niet bang voor. Liever over rechts dan paars, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Denk ook niet dat Wilders het 4 jaar volhoudt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het zulke bangmakerij was had Rutte de deur dicht moeten gooien.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:43 schreef marcodej het volgende:
[..]
Onzin, een stem op de VVD is echt geen stem op de PVV. Simpelweg om het feit dat regeren met de PVV in de praktijk niet mogelijk is. De PVV zegt wel dat ze het wil, maar zal net als in de gemeenteraden breekpunten gaan opwerpen. En staatsrechtelijk wordt het lastig aangezien de PVV geen vertegenwoordiging heeft in de Eerste Kamer.
Is allemaal bangmakerij van Cohen.
Ga jij dan voor de PvdA? Dat geeft mij het gevoel dat je het liefst over links zou willen. Klopt dat?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord!![]()
Ik snap je gevoel in deze wel. Maar als je Paars wil (ik trouwens ook) heeft stemmen op de kleinere partijen m.i. geen zin, omdat die (door alle grote partijen) makkelijker opzij gezet worden.
Maar misschien moet je maar gewoon je gevoel volgen, daar voel je je vast beter bij![]()
"Strategisch stemmen" kan OOK verkeerd uitpakken..
Succes met het maken van een keuze!
Mijn stem gaat naar D66, maar ik hoop dat de VVD de grootste gaat worden. Die zie ik liever het voortouw nemen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Onzin, Rutte staat voor zijn eigen verhaal en niet voor een verhaal met de PVV. Bovendien heeft hij al aangegeven dat samenwerking met de PVV lastig wordt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:44 schreef TNA het volgende:
[..]
Als het zulke bangmakerij was had Rutte de deur dicht moeten gooien.
Ik ben in deze dan ook zeker niet onpartijdig (lees mijn postgeschiedenis in VKZ maar), maar ik heb hier ook altijd gezegd dat ik vóór Paars ben. Ik wil dus niet over links, maar Paars of -indien nodig- Paars+.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ga jij dan voor de PvdA? Dat geeft mij het gevoel dat je het liefst over links zou willen. Klopt dat?
Ja, lastig, Rutte noemt alles lastig en dat is dus nietszeggend.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:46 schreef marcodej het volgende:
[..]
Onzin, Rutte staat voor zijn eigen verhaal en niet voor een verhaal met de PVV. Bovendien heeft hij al aangegeven dat samenwerking met de PVV lastig wordt.
Uitsluiten kan hij niet doen omdat de PVV wel stemmen trekt en wat wel een factor is die serieus genomen moet worden.
Zowel de Volkskrant als Netwerk waren overdreven, maar na correcties staan de conclusies nog steeds.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:47 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk heeft de doorrekening van het VVD programma in (oa) de Volkskrant (en ik weet dat ze overdrijven), en de uitzending van netwerk over die bijstandsmoeder er bij mij toegedragen dat ik geen VVD ga stemmen.
Dit plus het belangrijke feit dat ik geen regering met de PVV wil.
Ik ben niet echt het type wat iemand zijn posthistorie door gaat spitten...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben in deze dan ook zeker niet onpartijdig (lees mijn postgeschiedenis in VKZ maar), maar ik heb hier ook altijd gezegd dat ik vóór Paars ben. Ik wil dus niet over links, maar Paars of -indien nodig- Paars+.
Hoeft ook nietquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben niet echt het type wat iemand zijn posthistorie door gaat spitten...
Dat was mijn conclusie ook. Die bijstandsmoeder ging er dan geen 1200 euro op achteruit, maar wel 500 of zo per jaar.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:48 schreef TNA het volgende:
[..]
Zowel de Volkskrant als Netwerk waren overdreven, maar na correcties staan de conclusies nog steeds.
overigens tof dat je een weloverwogen afweging maakt
Als het al bangmakerij is dan is de verantwoordelijke daarvoor dhr Rutte door het zeer open te houden en te flirten met Wildersquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:43 schreef marcodej het volgende:
[..]
Onzin, een stem op de VVD is echt geen stem op de PVV. Simpelweg om het feit dat regeren met de PVV in de praktijk niet mogelijk is. De PVV zegt wel dat ze het wil, maar zal net als in de gemeenteraden breekpunten gaan opwerpen. En staatsrechtelijk wordt het sowieso lastig aangezien de PVV geen vertegenwoordiging heeft in de Eerste Kamer.
Is allemaal bangmakerij van Cohen.
Hou toch eens op over dat flirten, ik sluit ook niemand uit, dat betekent niet dat ik met iedereen flirt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het al bangmakerij is dan is de verantwoordelijke daarvoor dhr Rutte door het zeer open te houden en te flirten met Wilders. Dat Cohen aan willen wrijven is wel erg laag...
Toch is er een heel verschil tussen het niet uitsluiten van de PVV door Balkenende en het niet uitsluiten door Rutte. Dat kan jij toch niet ontkennen?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hou toch eens op over dat flirten, ik sluit ook niemand uit, dat betekent niet dat ik met iedereen flirt.
Rutte heeft weken lang tussen neus en lippen door duidelijk gemaakt dat hij liever met de PVV in zee ging dan met de PvdA. Dat de PvdA daar op reageert door de (in hun ogen) negatieve punten van de PVV aan te stippen is alleen maar logischquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hou toch eens op over dat flirten, ik sluit ook niemand uit, dat betekent niet dat ik met iedereen flirt.
Flirten? De enige die ik zag flirten was Cohen die zich duidelijk uitsprak voor een zo progressief mogelijke coalitie.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het al bangmakerij is dan is de verantwoordelijke daarvoor dhr Rutte door het zeer open te houden en te flirten met Wilders. Dat Cohen aan willen wrijven is wel erg laag...
Vooral geen VVD, in dat geval.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:54 schreef capricia het volgende:
Maar is het een correcte aanname dat als ik geen PVV wil, ik dus ook geen CDA of VVD moet stemmen?
Dat klopt aardig inderdaad. Andere partijen zullen niet snel met de PVV in zee gaan. CDA en met name VVD hebben daar weinig moeite mee.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:54 schreef capricia het volgende:
Maar is het een correcte aanname dat als ik geen PVV wil, ik dus ook geen CDA of VVD moet stemmen?
Naar mijn mening wel, maar reken het zelf maar naquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:54 schreef capricia het volgende:
Het enige wat je moet doen als je geen PVV wilt, is niet op de PVV gaan stemmen. Niemand gaat met de PVV regeren, dus elke partij is wat dat betreft veilig, ook de VVD en het CDA.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:54 schreef capricia het volgende:
Maar daar heeft hij ook het CDA bij nodig en wat zeg je nu zelf? Die zijn nog sterker tegen de PVV dan de VVD. Dus dat rechtse kabinet gaat er nooit komen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is er een heel verschil tussen het niet uitsluiten van de PVV door Balkenende en het niet uitsluiten door Rutte. Dat kan jij toch niet ontkennen?
Rutte ziet het wel zitten met Wilders, dat is overduidelijk.
Bedoel je denk ikquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:57 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het enige wat je moet doen als je geen PVV wilt, is NIET op de PVV gaan stemmen. Niemand gaat met de PVV regeren, dus elke partij is wat dat betreft veilig, ook de VVD en het CDA.
Ik kan nergens aan merken dat hij het wel ziet zitten. De PVV wil onderscheid maken op basis van religie en daarnaast zijn hun sociale economische plannen een kopie van de SP. Daar moet de PVV echt 180 graden draaien willen ze een kans maken dat er ook maar een partij is die met ze willen regeren, daarnaast is het heel onwaarschijnlijk dat als Wilders al extreem wil draaien ook nog eens een meerderheid kan vinden. Maar uitsluiten, nee dat doet Rutte idd niet, dat doet hij ook niet met de SP.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is er een heel verschil tussen het niet uitsluiten van de PVV door Balkenende en het niet uitsluiten door Rutte. Dat kan jij toch niet ontkennen?
Rutte ziet het wel zitten met Wilders, dat is overduidelijk.
Klopt, beide economisch links en beide een proteststem.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:02 schreef capricia het volgende:
Als counterweight tegenover de PVV kun je misschien nog beter SP stemmen, zo te zien aan de voorspellingen. Die zitten dan (of hun niveau) het dichtst bij elkaar.
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:03 schreef TNA het volgende:
[..]
Klopt, beide economisch links en beide een proteststem.
Nee, dat zeker niet. De SP kan alleen regeren als de PvdA wint en zelfs dan wrs niet.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:02 schreef 08gnoT. het volgende:
VVD stemmen is ook veilig genoeg in mijn ogen,
Als jouw sprookje klopt dan zou de VVD wel kunnen inpakken bij de volgende verkiezingen. Lijkt me wat onwaarschijnlijk dat ze daarmee instemmenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.
Ik denk dat ik er wel uit ben dat ik D66 ga stemmen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?
Ik zei dat als ze een veel gematigder programma hadden. Dat hebben ze gelukkig niet. Maar als sommige punten van de VVD wat te ver gaan dan is dat nog geen reden tot angst, want we leven in een coalitieland.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als jouw sprookje klopt dan zou de VVD wel kunnen inpakken bij de volgende verkiezingen. Lijkt me wat onwaarschijnlijk dat ze daarmee instemmen
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar vorenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.
Fijn dat je er uit bent!quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er wel uit ben dat ik D66 ga stemmen.
Zat al in mijn hoofd. En is alleen maar bevestigd hier.
Maar samen zouden ze het heel leuk kunnen makenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar voren
Dat is dus het punt met deze vervroegde verkiezingen. Het CPB heeft gewoon niet alle tijd gehad om ieder programma grondig door te rekenen. Tijd die ze bij 'normale' verkiezingen wel hebben (en das al heel wat jaar geleden).quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar voren
Mede dankzij Fok, moet ik zeggen!quote:
Mooi dat we je gehopen hebben!quote:
Meer dan je denkt!quote:
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:47 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk heeft de doorrekening van het VVD programma in (oa) de Volkskrant (en ik weet dat ze overdrijven), en de uitzending van netwerk over die bijstandsmoeder er bij mij toegedragen dat ik geen VVD ga stemmen.
in 2006 hadden ze die tijd wel en dat was ook vervroegd.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dus het punt met deze vervroegde verkiezingen. Het CPB heeft gewoon niet alle tijd gehad om ieder programma grondig door te rekenen. Tijd die ze bij 'normale' verkiezingen wel hebben (en das al heel wat jaar geleden).
als het aan jou lag kwam er een verbod op berekeningen krijgen ik de indruk. Verdeel en heers wordt dan nog simpelerquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik onder andere de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Je kunt dat ook omdraaien he (net zo gekleurd)??quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Onzin, die berekeningen zijn vooral goed te begrijpen door economen, en dan ook nog alleen de economen die echt goed thuis zijn in de overheidsfinanciën. Daar zijn er op het Ministerie van Financiën genoeg van, maar in de pers en over heel Nederland gezien zijn ze veruit in de minderheid. Je praat over berekeningen die bol staan van de aannames. Ik heb wel eens economische modellen gebruikt die een kantje vol aan aannames bevatten, wie de discussie over cijfers goed wil voeren moet die aannames mee nemen. Dat kun je van een gemiddelde politicus of kiezer niet vragen. En het is ook nergens voor nodig, het gaat om de politieke dilemma's niet om de cijfers.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Klopkoek het volgende:
als het aan jou lag kwam er een verbod op berekeningen krijgen ik de indruk. Verdeel en heers wordt dan nog simpeler
Punt is dat ik zelf al in een bepaalde situatie zit: Ik heb HRA. Dus die zie ik liever niet verdwijnen. Niet omdat ik het niet meer zou kunnen betalen, maar omdat de huizenmarkt dat niet gaat trekken. En zo heeft iedereen wel zijn eigen ding.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik onder andere de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Ik zit ook regelmatig in dat kwadrant. Toevallig kwam ik in dit Kieskompas uit in het kwadrant rechts onder, maar meestal is dat niet het geval. Toch stem ik gewoon VVD.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:38 schreef capricia het volgende:
Tegelijkertijd ben ik progressief: de kieswijzer (of was het het stemcompas?) gaf mij het kwadrant rechts bovenin aan. Progressief en liberaal.
Er is nog een derde weg: VVD/CDA/D66 (en eventueel nog een vierde partij).quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar welke kant wil je op? De PVV kant, of de paars kant?
Moet er niet aan denken. Balkenende II... een verschrikking.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
Er is nog een derde weg: VVD/CDA/D66 (en eventueel nog een vierde partij).
Nee, dank jequote:Op woensdag 9 juni 2010 00:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
Er is nog een derde weg: VVD/CDA/D66 (en eventueel nog een vierde partij).
Dat ben ik niet helemaal met je eens.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onzin, die berekeningen zijn vooral goed te begrijpen door economen, en dan ook nog alleen de economen die echt goed thuis zijn in de overheidsfinanciën. Daar zijn er op het Ministerie van Financiën genoeg van, maar in de pers en over heel Nederland gezien zijn ze veruit in de minderheid. Je praat over berekeningen die bol staan van de aannames. Ik heb wel eens economische modellen gebruikt die een kantje vol aan aannames bevatten, wie de discussie over cijfers goed wil voeren moet die aannames mee nemen. Dat kun je van een gemiddelde politicus of kiezer niet vragen. En het is ook nergens voor nodig, het gaat om de politieke dilemma's niet om de cijfers.
quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als ik lees dat de gemiddelde bijstandsmoeder met gezin er echt op achteruit gaat (en 100 euro is voor ons niet veel maar voor haar wel) en de gemiddelde rijke er wel op vooruit gaat, dan zijn die cijfers voor mij helder. Je kunt de rekening niet verhalen op dat soort mensen...ze hebben part nog deel aan de economische problemen.
Ik kies voor een Nederland die de zwakkeren ook blijft steunen, want het kan mij ook overkomen. Ook zij verdienen een menswaardig bestaan.
Niet dat er dan meteen een 60% inkomenstax moet komen. Want die vergelijking gaat mij iets te snel.
Maar het moet wel leefbaar blijven in Nederland. Ook voor de minima.
Waarom zijn ze helder als je de aannames niet kent die in het onderliggende economische model worden gemaakt? Het is niet simpelweg optellen en aftrekken, er zitten zeer complexe economische modellen achter het CPB rapport, de bron waar al de berekeningen die zijn gemaakt uiteindelijk op gebaseerd zijn. Wat deze modellen ook niet laten zien is de politieke keus die wordt gemaakt, uitkeringen gaan omlaag, maar de VVD probeert deze mensen maatschappelijk gezien te reanimeren door ze juist uit die verstikkende uitkering te trekken. Deze mensen weten niet half wat ze kunnen en ze zitten de hele dag maar thuis.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:47 schreef capricia het volgende:
Als ik lees dat de gemiddelde bijstandsmoeder met gezin er echt op achteruit gaat (en 100 euro is voor ons niet veel maar voor haar wel) en de gemiddelde rijke er wel op vooruit gaat, dan zijn die cijfers voor mij helder.
Er wordt dan ook niet bezuinigd om de economische problemen op te lossen, er wordt bezuinigd omdat er een politieke keus gemaakt wordt om dat te doen, en er wordt bezuinigd omdat gezonde overheidsfinanciën heel erg belangrijk zijn. Hoe het verder met de rest van de economie gaat staat daar helemaal buiten, iets dat met een blik op de Nederlandse import en export duidelijk wordt, een Nederlands kabinet zal nooit de economie kunnen beïnvloeden.quote:Je kunt de rekening niet verhalen op dat soort mensen...ze hebben part nog deel aan de economische problemen.
Een bijstandsmoeder met kinderen onder de 3 (kan ook 4 of 5 zijn, weet ik veel) hoeft niet te werken (niet van de wet, en ook niet van mij). Ik heb dus weinig economische modellen nodig om te zien dat zij er in inkomen op achteruit gaat. En dat vind ik onwenselijk. Maar daar kan een ander anders over denken, natuurlijk.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zijn ze helder als je de aannames niet kent die in het onderliggende economische model worden gemaakt? Het is niet simpelweg optellen en aftrekken, er zitten zeer complexe economische modellen achter het CPB rapport, de bron waar al de berekeningen die zijn gemaakt uiteindelijk op gebaseerd zijn. Wat deze modellen ook niet laten zien is de politieke keus die wordt gemaakt, uitkeringen gaan omlaag, maar de VVD probeert deze mensen maatschappelijk gezien te reanimeren door ze juist uit die verstikkende uitkering te trekken. Deze mensen weten niet half wat ze kunnen en ze zitten de hele dag maar thuis.![]()
[..]
Er wordt wel degelijk bezuinigd op maatschappelijke uitdagingen die voor bepaalde problemen zorgen in de visie van de betreffende partij. De VVD bezuinigd nou eenmaal anders dan de SP.quote:Er wordt dan ook niet bezuinigd om de economische problemen op te lossen, er wordt bezuinigd omdat er een politieke keus gemaakt wordt om dat te doen, en er wordt bezuinigd omdat gezonde overheidsfinanciën heel erg belangrijk zijn. Hoe het verder met de rest van de economie gaat staat daar helemaal buiten, iets dat met een blik op de Nederlandse import en export duidelijk wordt, een Nederlands kabinet zal nooit de economie kunnen beïnvloeden.
D66 dan?quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind eigenlijk alles best zolang mensen maar niet PvdA stemmen.
Prima hoor. Zelfs met SP of GroenLinks heb ik niet zo veel moeite. Het zijn mijn partijen niet, maar ik in hou van uitgesproken partijen die echte politieke keuzes maken (daarom spring ik ook een gat in de lucht dat deze campagne over de overheidsfinanciën gaan). CDA en PvdA vind ik eigenlijk hele nare partijen. CDA is echter wel wat prettiger omdat die vrij makkelijk bij de VVD koers aan kunnen sluiten.quote:
Het verbaasd mij eigenlijk dat het niet over het buitenland gaat. Niet over Afghanistan (waar het kabinet op gevallen is), niet zoveel over Europa (wat voor mij wel een belangrijk punt is). Etc.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Prima hoor. Zelfs met SP of GroenLinks heb ik niet zo veel moeite. Het zijn mijn partijen niet, maar ik in hou van uitgesproken partijen die echte politieke keuzes maken (daarom spring ik ook een gat in de lucht dat deze campagne over de overheidsfinanciën gaan). CDA en PvdA vind ik eigenlijk hele nare partijen. CDA is echter wel wat prettiger omdat die vrij makkelijk bij de VVD koers aan kunnen sluiten.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:19 schreef capricia het volgende:
Weet het echt niet. Ben liberaal, maar ook progressief.
Die lijkt met de dood van Hans Dijkstal wel definitief afgestorven. Alhoewel: er zijn ook mensen die beweren dat Rutte toneel speelt en dat een coalitie met de PvdA (een paars kabinet dus) best mogelijk is.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:45 schreef capricia het volgende:
De VVD had ook altijd een progressieve tak. En die zie ik niet meer. Helaas..
Dat is dus uiteindelijk ook mijn stem geworden!quote:
En je bent ook niet meer op andere gedachten te brengen heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dus uiteindelijk ook mijn stem geworden!
VVD heeft een conservatieve en een progressieve tak.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:48 schreef Boldface het volgende:
[..]
Die lijkt met de dood van Hans Dijkstal wel definitief afgestorven. Alhoewel: er zijn ook mensen die beweren dat Rutte toneel speelt en dat een coalitie met de PvdA (een paars kabinet dus) best mogelijk is.
Wat ik in elk geval zeker weet, is dat VVD en CDA samen staan voor een conservatieve koers. Dat terwijl er juist veel veranderingen nodig zijn.
Ik wil de kans op een coalitie met de PVV uitsluiten... dat is voor mij heel belangrijk.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En je bent ook niet meer op andere gedachten te brengen heb ik gemerkt.
Waar zou je eigenlijk iemand indelen die gewoon heel fors wil snoeien in de overheid? Ik wil dat de overheid een veel kleinere begroting krijgt (met een korte berekening kwam ik laatst op 120 miljard bezuinigen), ik wil dat de overheid veel minder taken op zich gaat nemen, ik wil dat de privacy van burgers gerespecteerd wordt en ik wil dat soft-drugs gelegaliseerd worden. Sommigen vinden mij conservatief omdat ik voor een radicaal kleinere overheid ben, maar dat is onterecht als je kijkt naar mijn standpunt op het gebied van privacy en soft-drugs.quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:00 schreef capricia het volgende:
VVD heeft een conservatieve en een progressieve tak.
Ik zou zeggen gewoon liberaalquote:Op woensdag 9 juni 2010 02:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waar zou je eigenlijk iemand indelen die gewoon heel fors wil snoeien in de overheid? Ik wil dat de overheid een veel kleinere begroting krijgt (met een korte berekening kwam ik laatst op 120 miljard bezuinigen), ik wil dat de overheid veel minder taken op zich gaat nemen, ik wil dat de privacy van burgers gerespecteerd wordt en ik wil dat soft-drugs gelegaliseerd worden. Sommigen vinden mij conservatief omdat ik voor een radicaal kleinere overheid ben, maar dat is onterecht als je kijkt naar mijn standpunt op het gebied van privacy en soft-drugs.
Wel liberaal, maar met een aanvulling...quote:
Je weet dat Pechtold liever Cohen dan Rutte als premier ziet? D66 is altijd meer centrum-links dan liberaal geweest. Het enige fundamentele wat ze van de PvdA onderscheidt is de visie op democratische vernieuwing, de zogenoemde 'kroonjuwelen' maar daar hoor je ze eigenlijk niet meer over.quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Wel liberaal, maar met een aanvulling...
Progrressief liberaal. Niet conservatief dus...en das ook een flinke tak van de VVD.
Het vierkantje rechts bovenin dus..waar ik ook zit. En helaas geen partijen...
Welk alternatief is er dan, als de VVD conservatief geworden is?quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:55 schreef Morendo het volgende:
[..]
Je weet dat Pechtold liever Cohen dan Rutte als premier ziet? D66 is altijd meer centrum-links dan liberaal geweest. Het enige fundamentele wat ze van de PvdA onderscheidt is de visie op democratische vernieuwing, de zogenoemde 'kroonjuwelen' maar daar hoor je ze eigenlijk niet meer over.
Piraten Partij, of gewoon loyaal blijven aan de VVD. Het is een brede volkspartij waar zowel plek is voor conservatieven als liberalen. En de tijdsgeest nu is wellicht wat anders dan in de jaren '90. Dat zie je ook wel weerspiegeld in bepaald beleid. Een grotere focus op veiligheid bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Welk alternatief is er dan, als de VVD conservatief geworden is?
Ik denk dat we sws kunnen stellen dat de meeste partijen rechtser geworden zijn tov de jaren 90.quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Piraten Partij, of gewoon loyaal blijven aan de VVD. Het is een brede volkspartij waar zowel plek is voor conservatieven als liberalen. En de tijdsgeest nu is wellicht wat anders dan in de jaren '90. Dat zie je ook wel weerspiegeld in bepaald beleid. Een grotere focus op veiligheid bijvoorbeeld.
Vind ik wel interessant ja, als het niet te veel moeite is.quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat we sws kunnen stellen dat de meeste partijen rechtser geworden zijn tov de jaren 90.
Daar was ook laatst een onderzoek naar geweest. Best interessant. Als je wil, zoek ik het voor je op!
Volgens mij was het ee podcast van Radio Hoezo, hier te beluisteren (moet je wel de tijd hebben, duurt 60 minuten):quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:09 schreef Morendo het volgende:
[..]
Vind ik wel interessant ja, als het niet te veel moeite is.
Bedankt. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat je tegenwoordig over 'gevoelige' zaken kan discussiëren zonder direct een Godwin naar je hoofd te krijgen. Hoewel het momenteel misschien een beetje doorslaat, maar dat ligt ook aan het feit dat problemen decennialang verzwegen werden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:21 schreef capricia het volgende:
Dingen die toen absoluut niet bespreekbaar waren (denk maar aan Janmaat, die heeft 200 processen aan zijn broek gekregen...en hij riep 'vol is vol') zijn nu gemeengoed geworden.
Janmaat is echt heel fout behandeld. "Vol = vol" en "Eigen volk eerst" is door de rechter veroordeeld wegens het aanzetten van etnische zuiveringen...nou vraag ik je...dat zou tegenwoordig vallen onder vrijheid van meningsuiting...toch?quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:35 schreef Morendo het volgende:
[..]
Bedankt. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat je tegenwoordig over 'gevoelige' zaken kan discussiëren zonder direct een Godwin naar je hoofd te krijgen. Hoewel het momenteel misschien een beetje doorslaat, maar dat ligt ook aan het feit dat problemen decennialang verzwegen werden.
Je loopt toch niet Janmaat te verdedigen nu hè? Die vent was gewoon een latente nazi.quote:Op woensdag 9 juni 2010 03:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Janmaat is echt heel fout behandeld. "Vol = vol" en "Eigen volk eerst" is door de rechter veroordeeld wegens het aanzetten van etnische zuiveringen...nou vraag ik je...dat zou tegenwoordig vallen onder vrijheid van meningsuiting...toch?
Toen hij de rechtszaak in Europa voort wilde zetten werd hij ziek en stierf. Dus geen uitspraak.
En hoe zat het met het strafrechtelijke onderzoek van zijn vrouw/ vriendin die haar been moest laten amputeren bij een aanslag?
Nog een toevalligheid tov de PVV: Janmaat beschouwde zichzelf ook als sociaal conservatief.
Gaat mij meer om de verrechtsing van de samenleving.quote:Op woensdag 9 juni 2010 04:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Je loopt toch niet Janmaat te verdedigen nu hè? Die vent was gewoon een latente nazi.
Ik vind de uitspraken "vol = vol" en "eigen volk eerst" nog steeds zeer xenofoob en strafbaar klinken.
Xenofobie behoort zeker in een land als Nederland dat z'n welvaart aan het buitenland en aan buitenlanders te danken heeft niet geaccepteerd te worden. Dat heeft niks met een rechtse politieke voorkeur te maken, alleen wel jammer dat Rutte zich laat meeslepen door de PVV in die retoriek.quote:Op woensdag 9 juni 2010 04:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat mij meer om de verrechtsing van de samenleving.
En dan die posters met "STOP HET GEZWEL DAT ISLAM HEET " niet als strafbaar beoordelen, terwijl 'Vol is vol' dat wel was? Andere tijden, mijn beste...andere tijden.
Zo is het precies. Het nettoresultaat van meer xenofobie is een daling van de welvaart en de leefbaarheid doordat minder kennismigranten komen en meer (hoog)opgeleiden hun heil elders gaan zoeken. Onderschat dat ajb niet. Het grootste effect van de retoriek van Wilders tot dusver is dat lager of niet opgeleide moslims zich bij hun ballen gepakt voelen en hun stekels opzetten, terwijl onder de hoger opgeleide moslims, die juist een cruciale rol spelen in de emancipatie van de etnische groep waartoe ze behoren, de gedachte "Waarom zou ik in zo'n land blijven wonen als ik mijn centen ook makkelijk ergens anders kan verdienen?" steeds meer opkomt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 04:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Xenofobie behoort zeker in een land als Nederland dat z'n welvaart aan het buitenland en aan buitenlanders te danken heeft niet geaccepteerd te worden. Dat heeft niks met een rechtse politieke voorkeur te maken, alleen wel jammer dat Rutte zich laat meeslepen door de PVV in die retoriek.
De PVV/Wilders heeft tot op heden dan ook nog niet aan een regering deelgenomen, dan zou hun impact veel groter zijn dan wanneer een wat zonderling uitziende man extreme dingen roept natuurlijk.quote:Op woensdag 9 juni 2010 06:19 schreef Re het volgende:
[ afbeelding ]
aantal aanvragen kennismigranten... daling in 2009 waarschijnlijk dor de crisis, daarvoor was het toch een gestage stijging
http://www.ind.nl/nl/inbe(...)-01_Cijfers_2009.asp
Weliswaar heeft D66 zich uitgesproken voor paars, maar als de VVD de grootste is, heeft die het initiatief na de verkiezingen. Ik sluit dan niet uit dat het VVD toch liever met het CDA in zee gaat dan met de PVDA en dat uiteindelijk D66 "in het belang van het land" toch maar weer mee gaat regeren in een VVD/CDA/D66 kabinet.aquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er wel uit ben dat ik D66 ga stemmen.
Zat al in mijn hoofd. En is alleen maar bevestigd hier.
Ik vraag me af of ze dat zouden doen. D66 heeft vooral veel te verliezen in zo'n regering, ze wijken ideologisch behoorlijk af van zowel VVD als CDA en, omdat hun invloed maar beperkt zal zijn als de zetelverhoudingen ongeveer uitpakken als het er nu voorstaat, zullen ze veel van hun profiel verliezen tijdens zo'n periode. De recente geschiedenis heeft uitgewezen hoezeer ze daardoor beschadigd kunnen raken...quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Weliswaar heeft D66 zich uitgesproken voor paars, maar als de VVD de grootste is, heeft die het initiatief na de verkiezingen. Ik sluit dan niet uit dat het VVD toch liever met het CDA in zee gaat dan met de PVDA en dat uiteindelijk D66 "in het belang van het land" toch maar weer mee gaat regeren in een VVD/CDA/D66 kabinet.a
Als de VVD voet bij stuk houdt en bij een paars kabinet drempels blijft opwerpen, zie ik D66 uiteindelijk wel meedoen in een kabinet VVD-CDA-D66. Niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat het land toch geregeerd moet worden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:33 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze dat zouden doen. D66 heeft vooral veel te verliezen in zo'n regering, ze wijken ideologisch behoorlijk af van zowel VVD als CDA en omdat hun invloed maar beperkt zal zijn als de zetelverhoudingen ongeveer zo zijn als ze er nu uitzien zullen ze veel van hun profiel verliezen tijdens zo'n periode. De recente geschiedenis heeft uitgewezen hoezeer ze daardoor beschadigd kunnen raken...
Lol. Succes straks met huilen als er een VVD/PvdA/D66(/GL) regering komt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:40 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Wat hoorde ik nou net in het RTL ontbijtnieuws![]()
PvdA maar drie zetels onder VVD in de peilingen
Waarom zou D66 meedoen als de VVD bewust een Paars kabinet saboteert? Ze zijn al eerder genaaid door VVd/CDA, en dan ook nog eens obstructief gedrag van de VVD belonen door weer in zo'n kabinet te stappen?quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als de VVD voet bij stuk houdt en bij een paars kabinet drempels blijft opwerpen, zie ik D66 uiteindelijk wel meedoen in een kabinet VVD-CDA-D66. Niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat het land toch geregeerd moet worden.
Ik vind het ook niet echt waarschijnlijk, maar bij D66 sluit ik het toch niet uit.quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:51 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Lol. Succes straks met huilen als er een VVD/PvdA/D66(/GL) regering komt.
[..]
Waarom zou D66 meedoen als de VVD bewust een Paars kabinet saboteert? Ze zijn al eerder genaaid door VVd/CDA, en dan ook nog eens obstructief gedrag van de VVD belonen door weer in zo'n kabinet te stappen?
quote:Op woensdag 9 juni 2010 07:51 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Lol. Succes straks met huilen als er een VVD/PvdA/D66(/GL) regering komt.
[..]
In paars is de VVD prima te pruimen. Met CDA in combinatie met bijvoorbeeld PVV of CU zie ik dat een stuk minder zittenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Typisch dat je weinig anders lijkt uit te kunnen stralen dan negatieve keuzesquote:Op woensdag 9 juni 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Geen als je progressief liberaal beleid wilt dat niet te links is dan kom je gewoon bij D66 terecht.quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Welk alternatief is er dan, als de VVD conservatief geworden is?
Leuk, dan vind jij mij "best" want ik stem Groen links.quote:Op woensdag 9 juni 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:26 schreef eltopo2010 het volgende:
- PVV heeft inmiddels 1e kamer leden en wordt nog populairder (wellicht de 2e of grootste partij)
Mensen schijnen te onderschatten hoe rechts D66 wel niet is en wat voor slappe knietjes de PvdA heeft. Ik wil absoluut geen paars. Dan wordt een grote linkse partij medeplichtig aan afbraakbeleid. Dus ik frustreer paars door op de SP te stemmen. D66 en VVD zijn rampenpartijen voor mij persoonlijk, die gaan mij hard pakken dus die moeten eruit.quote:Op woensdag 9 juni 2010 08:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
In paars is de VVD prima te pruimen. Met CDA in combinatie met bijvoorbeeld PVV of CU zie ik dat een stuk minder zitten.
Bolkesteijn en MrBadguy hebben weinig op met de democratie. Die willen ze afschaffen. MrBadguy zei "liever dat weinig mensen gaan stemmen dat de VVD de grootste wordt".quote:Op woensdag 9 juni 2010 08:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Typisch dat je weinig anders lijkt uit te kunnen stralen dan negatieve keuzes.
Mensen moeten toch lekker zelf weten waar ze op stemmen? We zijn een democratie
tering he, jij bent echt ziek in je hoofd met je 120 miljard. ga toch fietsen. en uiteraard wel de dingetjes over houden die het roofkapitalisme faciliteren.quote:Op woensdag 9 juni 2010 02:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waar zou je eigenlijk iemand indelen die gewoon heel fors wil snoeien in de overheid? Ik wil dat de overheid een veel kleinere begroting krijgt (met een korte berekening kwam ik laatst op 120 miljard bezuinigen), ik wil dat de overheid veel minder taken op zich gaat nemen, ik wil dat de privacy van burgers gerespecteerd wordt en ik wil dat soft-drugs gelegaliseerd worden. Sommigen vinden mij conservatief omdat ik voor een radicaal kleinere overheid ben, maar dat is onterecht als je kijkt naar mijn standpunt op het gebied van privacy en soft-drugs.
Klopkoek, je kunt eigenlijk beter hopen op een zo rechts mogelijk regering. Al die kiezers die nu opeens op de VVD stemmen en dan keihard zelf de nadelige gevolgen gaan ondervinden (want echt niet alle VVD-stemmers zijn succesvolle ondernemers) zullen dan bij de volgende verkiezingen gegarandeerd zo links mogelijk stemmen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 08:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mensen schijnen te onderschatten hoe rechts D66 wel niet is en wat voor slappe knietjes de PvdA heeft. Ik wil absoluut geen paars. Dan wordt een grote linkse partij medeplichtig aan afbraakbeleid. Dus ik frustreer paars door op de SP te stemmen. D66 en VVD zijn rampenpartijen voor mij persoonlijk, die gaan mij hard pakken dus die moeten eruit.
Precies, ik hoop liever op rechts ipv paars. Links wordt niet medeplichtig gemaakt, de VVD gaat haar programma ten aanzien van de middenklasse uitvoeren... dat wordt feest. Met de PvdA erbij zul je zien dat voor de belangrijkste kiezersgroepen verwaterde compromissen uit de bus komen. Dan moeten de bezuinigingen ergens anders vandaan komen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 08:46 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Klopkoek, je kunt eigenlijk beter hopen op een zo rechts mogelijk regering. Al die kiezers die nu opeens op de VVD stemmen en dan keihard zelf de nadelige gevolgen gaan ondervinden (want echt niet alle VVD-stemmers zijn succesvolle ondernemers) zullen dan bij de volgende verkiezingen gegarandeerd zo links mogelijk stemmen.
Wat is volgens jou de middenklaase?quote:Op woensdag 9 juni 2010 08:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Precies, ik hoop liever op rechts ipv paars. Links wordt niet medeplichtig gemaakt, de VVD gaat haar programma ten aanzien van de middenklasse uitvoeren... dat wordt feest. Met de PvdA erbij zul je zien dat voor de belangrijkste kiezersgroepen verwaterde compromissen uit de bus komen. Dan moeten de bezuinigingen ergens anders vandaan komen.
Die is in NL heel erg breed. Van driekwart modaal tot 2 keer modaal. Daar zitten de belangrijkste kiezersgroepen. Het verdient een applausje dat de VVD met zo'n ongunstig programma toch nog zoveel zetels weet te scoren.quote:
Het gemiddelde wordt erg opgetrokken doordat de top 10% veel meer is gaan verdienen en een enorme welvaartsstijging heeft gekend. Gemiddelde zegt niet zoveel. Wel waar de grootste bulk mensen zitten en die zitten ongeveer van driekwart modaal tot 2 keer (tot 2,5) modaal. Deze grote bulk mensen worden door de politici vaak aangesproken als 'de middenklasse'. "De onderwijzer, de bakker, de verpleger" zoals Rutte het zegt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 09:15 schreef MSLOVER het volgende:
Ok, dat komt redelijk overeen met het gemiddelde inkomen in NL, ongeveer 56.000 euro. (< dan 2 * modaal).
Dus indien je 2 keer modaal verdient behoor je bij de gemiddelde nederlander en de middenklasse.
Dat is in ieder geval het beeld wat zij hebben ja. Of dat ook echt zo is hoor ik wisselende verhalen over.quote:Op woensdag 9 juni 2010 09:34 schreef MSLOVER het volgende:
Maar volgens mij is het huizenbezit onder die groep erg groot, of ligt dat aan mij? Het aantal mensen dat in enorme villa's woont is procentueel enorm klein. Dus die aanpakken is symboolpolitiek.
Wel de HRA aanpakken betekent dus vooral de middenklasse raken...
Dat vind ik dan weer niet. Er is al veel te veel geliberaliseerd bij deze basisbehoefte. Ik vind dat iedereen fatsoenlijk behoort te wonen. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om wat van je leven te kunnen maken.quote:(Overigens ben ik wel voor het teurgbrengen van de HRA, maar alleen in combinatie met de rest van de woningmarkt, dus eigenwoningforfait, huurtoeslag, sociale huurwoningen, overdrachtsbelasting etc etc).
Dat ben ik met je eens. Maar wat is fatsoenlijk wonen? Een huis van 150.000? 250.000? 350.000? Een huis van 150.000 voldoet ook hoor... Laten we niet vergeten dat mensen met duurdere woningen daar ook hard voor werken. Het beginsel, Jan Modaal moet ook zo'n woning kunnen kopen, vind ik compleet scheef...quote:Op woensdag 9 juni 2010 09:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval het beeld wat zij hebben ja. Of dat ook echt zo is hoor ik wisselende verhalen over.
Heel veel mensen bezitten tegenwoordig een huisje. Meer dan vroeger en die zijn allemaal bang voor hun huizenprijzen.
Dat vind ik dan weer niet. Er is al veel te veel geliberaliseerd bij deze basisbehoefte. Ik vind dat iedereen fatsoenlijk behoort te wonen. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om wat van je leven te kunnen maken.
Laten we ook niet vergeten dat die top 20%, zoals hierboven beschreven, meer dan 90% van de belastingen ophoesten, met de HRA inbegrepen.quote:De HRA aanpakken is trouwens geen symboolpolitiek. 13 miljard waarvan 50% naar de 20% hoogste inkomens gaan. Een behoorlijk bedrag maar of het terecht is dat dit aangepakt moet worden is een politieke keuze. Wel is het zo dat bij die top 20% ook individuen zitten met een inkomen van circa 50000 euro per jaar.
Een goed huis kun je niet uit drukken in geld. Daarom zijn ooit de woningbouwverenigingen opgezet om tegen zo laag mogelijke kosten zo goed mogelijke woningen neer te zetten. Ik vind dat iedereen fatsoenlijk moet kunnen wonen. Het hoeft niet luxe maar het liefst wel veilig, degelijk, niet al te lawaaierig etc.quote:Op woensdag 9 juni 2010 09:58 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar wat is fatsoenlijk wonen? Een huis van 150.000? 250.000? 350.000? Een huis van 150.000 voldoet ook hoor... Laten we niet vergeten dat mensen met duurdere woningen daar ook hard voor werken. Het beginsel, Jan Modaal moet ook zo'n woning kunnen kopen, vind ik compleet scheef...
Ja maar daar kun je weer tegenover zetten dat die top 20% nu eenmaal veel meer is gaan verdienen en dus ondanks een lager wordende lastendruk procentueel meer bij draagt aan de IB. En de HRA is geen vaste subsidie. Dat is gegroeid van 3 naar 12 miljard in 15 jaar tijd. Gewoon veel te extreem.quote:[..]
Laten we ook niet vergeten dat die top 20%, zoals hierboven beschreven, meer dan 90% van de belastingen ophoesten, met de HRA inbegrepen.
Afschaffen heb ik niet gezegd, ik heb gewoon liever een lage opkomst met VVD als grootste dan een hoge opkomst met PvdA (of PVV wat dat betreft) als grootste. Dat past allemaal nog prima binnen onze democratische spelregelsquote:Op woensdag 9 juni 2010 08:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bolkesteijn en MrBadguy hebben weinig op met de democratie. Die willen ze afschaffen. MrBadguy zei "liever dat weinig mensen gaan stemmen dat de VVD de grootste wordt".
Vind jij... je bent nog maar een stap verwijderd van het actief drukken van de opkomstquote:Op woensdag 9 juni 2010 10:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Afschaffen heb ik niet gezegd, ik heb gewoon liever een lage opkomst met VVD als grootste dan een hoge opkomst met PvdA (of PVV wat dat betreft) als grootste. Dat past allemaal nog prima binnen onze democratische spelregels
Nou nou nou, we hebben in Nederland niet de plicht om te stemmen, wel het recht. Ik ben geen God die de actief de opkomst kan of wil beïnvloeden. Ik stem gewoon op de VVD en ben eigenlijk heel lief (quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vind jij... je bent nog maar een stap verwijderd van het actief drukken van de opkomst
De HRA is geen subsidie, maar een belastingkorting, zoals we er zoveel van kennen in NL. En bij een gelijkheidsbeginsel gelden de regels net zo goed voor de rijken als voor de armen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ja maar daar kun je weer tegenover zetten dat die top 20% nu eenmaal veel meer is gaan verdienen en dus ondanks een lager wordende lastendruk procentueel meer bij draagt aan de IB. En de HRA is geen vaste subsidie. Dat is gegroeid van 3 naar 12 miljard in 15 jaar tijd. Gewoon veel te extreem.
Waarom zou het onbespreekbaar zijn? Er is best wel wat voor te zeggen vind ik. Anderzijds moet je ook niet teveel verwachtingen van zulke maatregelen denk ik. Ten eerste omdat NL ook volgens Europese regels verplicht is om een aandeel aan vluchtelingen e.d. op te nemen, die kun je sowieso niet weren. Je weert misschien een groep kansarme immigranten, maar hier in Australie is de praktijk dat mensen die graag willen komen gewoon hier of daar bij de een of andere speciaal voor dat doel opgerichte instelling een certificaat halen/kopen die aansluit bij een van de beroepen die op dat moment op de lijst van gevraagde beroepen staat. Binnen 1 jaar werk hebben betekent ook niets, je kunt die baan een paar maanden later weer verloren zijn. Hier zie je dat ook sterk gebeuren bij immigranten zodra het economisch wat minder gaat. Bovendien lijkt een verplicht examen Nederlands in ons geval niet zo praktisch gezien de kennisimmigranten die je wel graag wilt hebben (naar ik aanneem).quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:24 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
De PVV is te extreem. Het probleem is niet de islam, en ook niet marokkanen. Wel dienen we eisen te stellen aan hen die hier willen wonen en werken.Het begint met taal, prachtige term, en niet echt in praktijk gebracht nog (mijn vrouw werkt op een zwarte school, he een van die 'gewone burgers' ;-)). Zolang er bij oudergesprekken een tolk aanwezig moet zijn, zit er toch iets niet goed me dunkt...
Laten we Canada als voorbeeld nemen. Wil je immigreren in Canada, dan dien je:
1. Aannemelijk te maken dat je in je levensonderhoud kan voorzien
2. Binnen 1 jaar werk te hebben
3. Een minimaal bedrag meenemen om die garantie voor levensonderhoud te ondersteunen
4. Een minimaal opleidingsniveau hebben
5. Een examen afleggen in zowel de engelse als franse taal
Kan je niet aan bovenstaande voldoen, dan kom je er niet in. En persoonlijk vind ik bovenstaanden logisch! Het voorkomt ingewikkelde integratie regelingen en subsidies. Waarom is dat hier onbespreekbaar?
Geneuzel over namen, feit is dat de HRA geld kost aan de staat, en veel. Feit is ook dat je er meer van profiteert naarmate je rijker bent. Tijd om aan beide praktijken paal en perk te stellen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:24 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
De HRA is geen subsidie, maar een belastingkorting, zoals we er zoveel van kennen in NL. En bij een gelijkheidsbeginsel gelden de regels net zo goed voor de rijken als voor de armen.
Vluchtelingen zijn geen vrijwillege immigranten. En mensen in nood moet je helpen. Het gaat inderdaad om kansarme immigranten en laten we wel wezen, die kunnen overal vandaan komen, niet alleen uit het midden oosten en afrika. En een lijst met gewenste beroepen lijkt me ook raar. Dat stel ik ook niet. Een minimaal opleidingsniveau is al een begin. De kennisimmigranten die hier willen werken en vestigen zijn prima bereid de taal te leren. NL is moeilijk, maar niet onmogelijk. Wil je alleen hier werken, dan lijkt Engels me voldoende. Die groep doet ook geen beroep op het sociale stelsel.quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:45 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Waarom zou het onbespreekbaar zijn? Er is best wel wat voor te zeggen vind ik. Anderzijds moet je ook niet teveel verwachtingen van zulke maatregelen denk ik. Ten eerste omdat NL ook volgens Europese regels verplicht is om een aandeel aan vluchtelingen e.d. op te nemen, die kun je sowieso niet weren. Je weert misschien een groep kansarme immigranten, maar hier in Australie is de praktijk dat mensen die graag willen komen gewoon hier of daar bij de een of andere speciaal voor dat doel opgerichte instelling een certificaat halen/kopen die aansluit bij een van de beroepen die op dat moment op de lijst van gevraagde beroepen staat. Binnen 1 jaar werk hebben betekent ook niets, je kunt die baan een paar maanden later weer verloren zijn. Hier zie je dat ook sterk gebeuren bij immigranten zodra het economisch wat minder gaat. Bovendien lijkt een verplicht examen Nederlands in ons geval niet zo praktisch gezien de kennisimmigranten die je wel graag wilt hebben (naar ik aanneem).
Niet dus, het levert ze minder op, het kost ze niks. Afschaffen van de HRA is gewoon het verhogen van de belastingdruk en heeft niks met bezuinigen te maken.quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Geneuzel over namen, feit is dat de HRA geld kost aan de staat, en veel.
Niet afschaffen maar beperken... tot een eerder niveau en eerder niveau aan herverdeling. simpelquote:Op woensdag 9 juni 2010 10:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Niet dus, het levert ze minder op, het kost ze niks. Afschaffen van de HRA is gewoon het verhogen van de belastingdruk en heeft niks met bezuinigen te maken.
Veel zaken kosten de staat geld en niet allemaal zijn even nuttig. Als we daar nu eerst eens naar kijken in plaats van de lasten te verzwaren. Dat is zo makkelijk.quote:Op woensdag 9 juni 2010 10:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Geneuzel over namen, feit is dat de HRA geld kost aan de staat, en veel. Feit is ook dat je er meer van profiteert naarmate je rijker bent. Tijd om aan beide praktijken paal en perk te stellen.
Je zevert weer over benoemingen. Onder de streep is de staatskas slechter uit met de HRA dan zonder de HRA. Overigens ben ik voor het afschaffen van de HRA en dat in de vorm van lastenverlaging elders weer terug geven. Een simpeler belastingstelsel dat de bureaucratie terugdringt en waar niet slechts huizenbezitters van profiterenquote:Op woensdag 9 juni 2010 10:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Niet dus, het levert ze minder op, het kost ze niks. Afschaffen van de HRA is gewoon het verhogen van de belastingdruk en heeft niks met bezuinigen te maken.
Waarom alles zo simpel opstellen? Huurders profiteren ook van de huurtoeslag (he, een echte subsidie). Dus om weer terug te gaan naar de kern, de HRA alleen is niet het probleem. Je kan het alleen oplossen door alle woning gerelateerde subsidies en belastingen onder de loep te nemen...quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je zevert weer over benoemingen. Onder de streep is de staatskas slechter uit met de HRA dan zonder de HRA. Overigens ben ik voor het afschaffen van de HRA en dat in de vorm van lastenverlaging elders weer terug geven. Een simpeler belastingstelsel dat de bureaucratie terugdringt en waar niet slechts huizenbezitters van profiteren
Huursubsidie is jaar na jaar op beknibbeld. HRA is jaar na jaar toegenomen...quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:38 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
Waarom alles zo simpel opstellen? Huurders profiteren ook van de huurtoeslag (he, een echte subsidie). Dus om weer terug te gaan naar de kern, de HRA alleen is niet het probleem. Je kan het alleen oplossen door alle woning gerelateerde subsidies en belastingen onder de loep te nemen...
Zoals jij het voorstelt gaan de huurders er dubbel op vooruit. Waarom dan een eigen woning?
Oplossing ? Huur aftrekbaar maken net als de hypotheekrente. Iedereen blijquote:Op woensdag 9 juni 2010 11:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Huursubsidie is jaar na jaar op beknibbeld. HRA is jaar na jaar toegenomen...
Lijkt me ook logisch als meer mensen een eigen woning bezitten. Dat was ook het doel toch? Daar was hij voor bedoeld.quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Huursubsidie is jaar na jaar op beknibbeld. HRA is jaar na jaar toegenomen...
De individuele HRA is voor de meeste mensen (en vooral de rijken) toegenomen. Huursubsidie is op beknibbeld, ondanks dat inderdaad minder mensen er gebruik van maakten.quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:52 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
Lijkt me ook logisch als meer mensen een eigen woning bezitten. Dat was ook het doel toch? Daar was hij voor bedoeld.
Het is idd CDA en VVD beleid om iedereen in een huisje te stoppen. Vandaar dat huren steeds onaantrekkelijker wordt gemaakt. O.a. door de huursubsidie aan te pakken.quote:Nu dat effect lijkt te hebben gaat men klagen dat het geld kost. Alleen al de laatste 3 jaar zijn er 200.000 meer woningeigenaren bijgekomen. Die genieten aftrek en dus gaan de lasten voor de staat omhoog. Het voorgenomen beleid werkt dus. Beetje makkelijk om dan achteraf de rekening te verhogen.
En op de overige punten wordt niet gereageerd. Lijkt wel of de HRA het enige probleem is in NL.
Daarom is een forum leuk, kunnen we ff van gedachten wisselen. Dat iedereen een huis moest hebben is niet de oorzaak van de crisis. Dat mensen een huis willen hebben dat ze niet kunnen betalen is een ander verhaal en geldt evenzeer voor de huren, al zijn de gevolgen lastiger in te schatten (denk aan schuldhulpverlening). In mijn humble opinion kost wonen geld. De beslissing tussen koop en huur moet mijn inziens gemaakt worden op basis van hoeveel verantwoordelijkheid je wilt nemen. Ik koop een eigen huis, omdat ik dan controle heb over hoe het wordt onderhouden en wat ik er mee doe. Je bent er dus zuinig op. Je gaat huren, omdat je al die lasten niet wilt hebben, maar uitbesteden (en geen vermogenopbouw wilt). Maak dus de huren afhankelijk van de koopmarkt en je maakt dat mogelijk. Oftewel, de huur van een huis is ongeveer gelijk aan de kosten die je zou hebben als je een igelijkwaardig egen huis koopt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:04 schreef Klopkoek het volgende:
Het is idd CDA en VVD beleid om iedereen in een huisje te stoppen. Vandaar dat huren steeds onaantrekkelijker wordt gemaakt. O.a. door de huursubsidie aan te pakken.
Ik vind dat echt idioot. Want dat iedereen zo nodig een huisje moest hebben is een oorzaak geweest van de crisis. Daar is hier in het verleden door rechtse mensen op Fok op gewezen maar nu geven ze niet thuis. Dan doe ik het maar.
Geen idee, hoorde dat hij vandaag ook door het land zwierf en kopjes koffie uitdeelde ;-)quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:17 schreef Sloggi het volgende:
Even iets anders: is het niet de gewoonte om geen campagne te voeren op de verkiezingsdag? Ik vind het vreemd dat Rutte vandaag bij Goedemorgen Nederland zat.
Te makkelijk. De huizen in de VS waren al niet al te luxe. Die waren erg karig. Kariger dan hier en duurder dan hier. Waarom? Omdat het een rechtser land is en ze een heilig vertrouwen hebben in de markt. Ze geloven daar niet zo in sociale rechten. In Nederland gelukkig hele lange tijd wel. Hier begreep men dat een degelijk huis de basis is om verder vooruit te kunnen komen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:18 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
Daarom is een forum leuk, kunnen we ff van gedachten wisselen. Dat iedereen een huis moest hebben is niet de oorzaak van de crisis. Dat mensen een huis willen hebben dat ze niet kunnen betalen is een ander verhaal en geldt evenzeer voor de huren, al zijn de gevolgen lastiger in te schatten (denk aan schuldhulpverlening).
Dit vind ik wel een redelijk verhaal. Maar weet je hoeveel mensen een aflossingsvrije hypotheek hebben? Das ook een soort vorm van huren.quote:In mijn humble opinion kost wonen geld. De beslissing tussen koop en huur moet mijn inziens gemaakt worden op basis van hoeveel verantwoordelijkheid je wilt nemen. Ik koop een eigen huis, omdat ik dan controle heb over hoe het wordt onderhouden en wat ik er mee doe. Je bent er dus zuinig op. Je gaat huren, omdat je al die lasten niet wilt hebben, maar uitbesteden (en geen vermogenopbouw wilt). Maak dus de huren afhankelijk van de koopmarkt en je maakt dat mogelijk. Oftewel, de huur van een huis is ongeveer gelijk aan de kosten die je zou hebben als je een igelijkwaardig egen huis koopt.
Persoonlijk kies ik nog altijd voor een eigen huis, ook omdat generaties na mij (mijn kinderen) hier weer profijt van hebben. Je moet dus de hele woningmarkt onder de loep nemen. Denk je dat mensen met hoge inkomens in veel te goedkope en gesubsieerde huurhuizen daar nog blijven wonen als ze ongeveer hetzelfde zouden moeten betalen als een koophuis?
Laten we even voorop stellen. De US is een enorm kapitalistisch land dat compleet wereldvreemd is. Ik zou mijn kinderen daar nooit groot willen brengen. De huizen daar zijn zowiezo van een andere kwaliteit dan hier (v.n. houtbouw).quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Te makkelijk. De huizen in de VS waren al niet al te luxe. Die waren erg karig. Kariger dan hier en duurder dan hier. Waarom? Omdat het een rechtser land is en ze een heilig vertrouwen hebben in de markt. Ze geloven daar niet zo in sociale rechten. In Nederland gelukkig hele lange tijd wel. Hier begreep men dat een degelijk huis de basis is om verder vooruit te kunnen komen.
[..]
Dit vind ik wel een redelijk verhaal. Maar weet je hoeveel mensen een aflossingsvrije hypotheek hebben? Das ook een soort vorm van huren.
Je hebt er duidelijk niet gewoond. Kariger? Omdat je op TV ziet dat een gedeelte van de huizen van hout zijn, wil niet zeggen dat ze kariger zijn. Er zijn ook huizen die standaard geleverd worden met airco, koelkast, fornuis en/of andere standaard appliances. Wel grappig dat je het dan direct linkt aan 'rechts'. Dat kwam je toevallig goed uit zeker.quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Te makkelijk. De huizen in de VS waren al niet al te luxe. Die waren erg karig. Kariger dan hier en duurder dan hier. Waarom? Omdat het een rechtser land is en ze een heilig vertrouwen hebben in de markt. Ze geloven daar niet zo in sociale rechten. In Nederland gelukkig hele lange tijd wel. Hier begreep men dat een degelijk huis de basis is om verder vooruit te kunnen komen.
[..]
Dit vind ik wel een redelijk verhaal. Maar weet je hoeveel mensen een aflossingsvrije hypotheek hebben? Das ook een soort vorm van huren.
In 2006 heeft de PvdA naast de SP ook veel kiezers verloren aan de PVV. Ik verwacht dat dat vandaag weer kan gebeuren. Dan blijft Cohen onder de 30 zetels.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:20 schreef Mike het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als de PVV veel groter blijkt te worden dan verwacht werd aan de hand van de peilingen. Dat kan dan haast alleen maar ten koste gaan van de VVD, wat een groot voordeel zou kunnen worden voor de PvdA.
Ik verwacht dat het CDA onder de 20 eindigt, omdat ze veel verliezen aan de CU en SGP.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:21 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
In 2006 heeft de PvdA naast de SP ook veel kiezers verloren aan de PVV. Ik verwacht dat dat vandaag weer kan gebeuren. Dan blijft Cohen onder de 30 zetels.
Inderdaadquote:Op woensdag 9 juni 2010 14:20 schreef Mike het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als de PVV veel groter blijkt te worden dan verwacht werd aan de hand van de peilingen. Dat kan dan haast alleen maar ten koste gaan van de VVD, wat een groot voordeel zou kunnen worden voor de PvdA.
Het CDA heeft wel geluk dat Rouvoet de laatste campagnedagen blundert met uitspraken over homo's met een relatie.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:23 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het CDA onder de 20 eindigt, omdat ze veel verliezen aan de CU en SGP.
VVD en CDA komen daar heel makkelijk uit. D66 wordt lastiger, maar die hebben toch slappe knieën.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:24 schreef MSLOVER het volgende:
Ik verwacht dat de PvdA eindigt op pakweg 27 zetels.
VVD gaat uitkomen op 32 a 33
CDA gaat nog klimmen, denk aan 28 zetels.
D66 zal ook plussen, denk aan 16 zetels.
En zie daar, een meerderheid van 76 zetels voor VVD/CDA en D66. Maar of die eruit komen?
quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:21 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
In 2006 heeft de PvdA naast de SP ook veel kiezers verloren aan de PVV. Ik verwacht dat dat vandaag weer kan gebeuren. Dan blijft Cohen onder de 30 zetels.
Daarentegen huppelen mensen ook van de VVD naar de PVV en vice versa en die staan op diverse terreinen ook mijlenver uit elkaar.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:29 schreef Mike het volgende:
[..]
Maar de PvdA lijkt me op dit moment toch ver van de PVV af te staan.
quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Daarentegen huppelen mensen ook van de VVD naar de PVV en vice versa en die staan op diverse terreinen ook mijlenver uit elkaar.
arrogante en inhoudsloze reactie. gemiddelde huizenprijzen zeggen niks, om te beginnen. het besteedbare inkomen van amerikanen is gemiddeld 50000 dollar. daarvan besteden ze 17000 dollar aan 'housing'. uiteraard is dat nog hoger als je in een stedelijke omgeving woont (hier). In Nederland nemen de uitgaven aan behuizing gemiddeld 24% voor zijn rekening (klik). De uitgaven in dit zwaar verstedelijkte land liggen dus aanzienlijk onder het niveau van de Verenigde Staten.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:05 schreef axis303 het volgende:
[..]
Je hebt er duidelijk niet gewoond. Kariger? Omdat je op TV ziet dat een gedeelte van de huizen van hout zijn, wil niet zeggen dat ze kariger zijn. Er zijn ook huizen die standaard geleverd worden met airco, koelkast, fornuis en/of standaard appliances. Wel grappig dat je het dan direct linkt aan 'rechts'. Dat kwam je toevallig goed uit zeker.
Oh, en die gemiddelde huizenprijzen:
[ afbeelding ]
Wat betaal je in Nederland voor zo'n standaard grijze bunker zonder voortuin?
Niet alleen door de houtbouw maar sowieso zijn de achterstandswijken daar nog slechter aan toe dan hier. Slechte kwaliteit tegen relatief hoge kosten. Dat lees je in de amerikaanse kranten ook.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:02 schreef MSLOVER het volgende:
[..]
Laten we even voorop stellen. De US is een enorm kapitalistisch land dat compleet wereldvreemd is. Ik zou mijn kinderen daar nooit groot willen brengen. De huizen daar zijn zowiezo van een andere kwaliteit dan hier (v.n. houtbouw).
Ja, dat vind ik ook. Aflossingsvrije hypotheken zouden ontmoedigd moeten worden.quote:Maar even naar de aflossingvrije hypotheek. Daar heb je gelijk in. Die is teveel gepromoot de afgelopen jaren. Ik zou dan ook pleiten voor een systeem waarbij er fiscale voordelen aan een spaarhypotheek zitten. Bijvoorbeeld een grotere aftrek. Dat zorgt ervoor dat de hypotheekschulden omlaag gaan en de woonlasten, ook op de lange termijn, dalen. Dat maakt het tevens een stuk aantrekkelijker om te kopen, omdat na aflossing de woonlasten worden beperkt tot Gas, Water en Licht. Hoewel uiteraard de linkse partijen, met GL en PvdA voorop, dat niet weer eerlijk vinden en dus de woning in Box 3 (op een woning van 250000 3250 euro per jaar) plaatsen. Want een huis afbetalen en dan niets meer betalen kan natuurlijk niet he, ook al heb je er hard voor gewerkt.
Kleine correctie, het gaat in die grafiek om de mediaan. De middelste waarde dus, veel robuuster tegen uitschieters dan het gemiddelde.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:35 schreef Klopkoek het volgende:
arrogante en inhoudsloze reactie. gemiddelde huizenprijzen zeggen niks, om te beginnen.
ook dan zegt het geen hol. percentage bestedingen wat op gaat aan wonen (incl. tuin en onderhoud) zegt een stuk meer. als je een vergelijking wilt maken tussen landen. maar ook dan zit je met het probleem van verschillende bevolkingsdichtheden etc.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Kleine correctie, het gaat in die grafiek om de mediaan. De middelste waarde dus, veel robuuster tegen uitschieters dan het gemiddelde.
Dat dus, open maar een apart topic. Ik ga hier zo deleten.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:44 schreef Mike het volgende:
Kunnen jullie ophouden in dit peilingentopic over de huizenprijzen?
Sorry, er speelt natuurlijk meer dan de huizenprijzen ;-)quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:44 schreef Mike het volgende:
Kunnen jullie ophouden in dit peilingentopic over de huizenprijzen?
Even na 21:00 uur, lijkt mij.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:58 schreef capricia het volgende:
Wanneer komen de eerste exit-polls?
quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:58 schreef capricia het volgende:
Wanneer komen de eerste exit-polls?
Vind ik niet kies mocht het waar zijn. Dan kan het stemgedrag van mensen nog sterk beïnvloeden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:01 schreef Gebruikersnaam91 het volgende:
Het blijkt dat Maurice de Hond gewoon de peiling om 19:30 wil laten zien in DWDD i.p.v. wachten tot 21:00
Mooi. Dan ga ik daarna wel stemmen..quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:01 schreef Gebruikersnaam91 het volgende:
Het blijkt dat Maurice de Hond gewoon de peiling om 19:30 wil laten zien in DWDD i.p.v. wachten tot 21:00
quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:06 schreef Rosite het volgende:
Nee, hij heeft gezegd dat hij dat niet zal doen, hij is er wel in DWDD, maar gaat geen peilingen lanceren.
Mooi.quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:06 schreef Rosite het volgende:
Nee, hij heeft gezegd dat hij dat niet zal doen, hij is er wel in DWDD, maar gaat geen peilingen lanceren.
hij gaat het net als met de gemeenteraadsverkiezingen doen.quote:
Slecht idee idd. Kunnen we niet gewoon lekker tot 21:01 wachten?quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
hij gaat het net als met de gemeenteraadsverkiezingen doen.
Als http://bit.ly/bmjHe3 dus. Lijkt me ook niet goed.
Precies. De Hond moet hier echt mee kappen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 17:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Slecht idee idd. Kunnen we niet gewoon lekker tot 21:01 wachten?
Krijgen we nu ook landelijke hertellingen?quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:16 schreef ouderejongere het volgende:
Voor het eerst zullen we in Nederland 'too close to call' krijgen. Volgens een andere poll die ik zag staan CDA, PvdA en VVD nagenoeg gelijk, dan komt mijn voorspelling van gisteren (verrassing JP) wellicht toch nog uit.
Dat heb ik liever dan dat Cohen wint.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:25 schreef TNA het volgende:
Toch lijkt het me simpelweg hilarisch als Balkenende alsnog wint
Het is geen exitpoll.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:21 schreef ouderejongere het volgende:
Ik vraag me af wat de exit-poll anderhalf uur voor sluiting voor verschil kan maken. Ik denk dat het tot 3 zetels verschil kan maken. Als ik geweten had dat die poll kwam was ik pas even voor 9 uur gegaan, als de race al gelopen is had ik dan anders gestemd.
Genoteerd!quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat heb ik liever dan dat Cohen wint.
Haha ja, de tranen die dan zullen vloeien.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:28 schreef KoosVogels het volgende:
Als de PvdA wint ga ik mij goed vermaken op FOK!
rare redenering. Het blijft hoe dan ook een peiling, daar kun je niet teveel waarde aan hechten...quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:21 schreef ouderejongere het volgende:
Ik vraag me af wat de exit-poll anderhalf uur voor sluiting voor verschil kan maken. Ik denk dat het tot 3 zetels verschil kan maken. Als ik geweten had dat die poll kwam was ik pas even voor 9 uur gegaan, als de race al gelopen is had ik dan anders gestemd.
Laten we het hopen heer Koos.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:28 schreef KoosVogels het volgende:
Als de PvdA wint ga ik mij goed vermaken op FOK!
Dan nog behoort een VVD-CDA coup tot de mogelijkheden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Haha ja, de tranen die dan zullen vloeien.
Dit zijn geen grappen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:25 schreef TNA het volgende:
Toch lijkt het me simpelweg hilarisch als Balkenende alsnog wint
Met welke partijen? Als de PvdA echt de grootste wordt dan kunnen de andere partijen gewoon niet om Cohen heen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan nog behoort een VVD-CDA coup tot de mogelijkheden.
Dat zou echt een ramp zijnquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan wel. VVD-CDA-D66-GL behoort gewoon tot de mogelijke coalities. Het is eerder vertoond dus ik zou het zeker niet uitsluiten.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met welke partijen? Als de PvdA echt de grootste wordt dan kunnen de andere partijen gewoon niet om Cohen heen.
Waarom zouden mensen daar niet eerlijk voor durven uitkomen. Meeste polls gaan gewoon via de mail.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:34 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dat de PVV nog wel eens kan gaan verrassen, aangezien mensen in peilingen vaak niet eerlijk durven te zijn over een 'extreme' stem. Ze zouden naar mijn verwachting best wel eens 25 zetels kunnen pakken.
Oh ja. Een PvdA-CDA coup bij een VVD-overwinning zou nog hilarischer zijn.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
je hebt de verkiezingen van 2003 gemist? Pvda was de grootste maar CDA, VVD en D66 kwamen in de regering.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met welke partijen? Als de PvdA echt de grootste wordt dan kunnen de andere partijen gewoon niet om Cohen heen.
Daar kan ik beter mee leven.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:36 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Oh ja. Een PvdA-CDA coup bij een VVD-overwinning zou nog hilarischer zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |