Ik ben bezig, even zoekenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:22 schreef du_ke het volgende:
Gooi dan de nieuwste peilingen er in
-edit- dit is beter
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:35 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Gat tussen VVD en PvdA kleiner
In de laatste dagen voor de verkiezingen, waarin de campagnes in volle gang zijn en de exposure van lijsttrekkers in de media enorm is, is het electoraat nog flink in beweging. Steeds meer mensen voelen zich zekerder van hun keuze, en het percentage zwevende kiezers daalde sinds afgelopen vrijdag van 23% tot 15% vandaag.
Het algehele beeld is gefragmenteerd, veel kleine kiezersbewegingen tussen veel verschillende partijen, maar wel een toenemende zekerheid van de stemkeuze. De voorsprong van de VVD neemt in de laatste Politieke Barometer voor de verkiezingen af, de partij is nu goed voor 33 zetels en dat was vrijdag nog 36. De PvdA handhaaft zich op 30 zetels, het CDA pakt er een zetel bij en komt op 24.
Aan de licht dalende trend van de PVV lijkt vlak voor de verkiezingen een einde te zijn gekomen. De PVV scoort twee zetels meer dan afgelopen vrijdag en komt op 17 zetels. Dat Geert Wilders gisteren door 1Vandaag tot winnaar werd uitgeroepen van het debat kan daarbij een factor zijn.
Natuurlijk, er kan nog van alles gebeuren. Het slotdebat van de NOS is niet meegenomen in deze peiling, en de kiezers zullen zich morgen ook nog laten leiden door de manier waarop kranten en andere media verslag doen van het debat en de peilingen. Omdat de strijd wie de grootste wordt nog niet beslist is, kunnen zowel aan de linker- als de rechterkant van het politieke spectrum strategische bewegingen ontstaan waarbij PvdA en VVD steun krijgen van mensen die diep in hun hart een andere voorkeur hebben. GroenLinks, D66 en de PVV zouden daar nog onder kunnen lijden.
[ afbeelding ]
Politieke Barometer
Ja zeg, idd!quote:
Volgens mij komt de PvdA niet hoger dan een zetel of 25-26.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:38 schreef TNA het volgende:
[..]
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsCohen blijft stijgen
Foutmarge lijkt me (percentage is nauwelijks veranderd zoals je kunt zien). Wil de SGP op drie uitkomen, dan moet de opkomst morgen niet te hoog zijn, wat ik niet verwacht.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja zeg, idd!Waar komt die ineens vandaan?
Nee Cohen daalt of stijgt niet.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:38 schreef TNA het volgende:
[..]
PvdA-VVD scheelt nog maar drie zetelsCohen blijft stijgen
Maar "wint" toch.. En daar gaat het omquote:
Gelijk blijven is niet stijgen.quote:
Ze vallen opeens net over de 2%-grens, dus een 3e zetel. (0,667% = 1 zetel).quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja zeg, idd!Waar komt die ineens vandaan?
Viel best mee hoor, de gemiddelden van de drie peilingen kwam erg in de buurt van de echte uitslag. Alleen PvdA en SP werden iets overschat en PVV onderschat.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:46 schreef freako het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe dicht deze peilingen nu bij de daadwerkelijke uitslagen liggen. In 2006 maakten ze er een potje van.
Niet te vroeg juichen. Maar ik denk inderdaad dat het er om gaat spannen morgen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:53 schreef ouderejongere het volgende:
Gelukkig ziet het volk nog net op tijd in dat Rutte een ijskoud beleid mooi kan verwoorden, maar dat behalve de 5% rijkste mensen van de bevolking er niemand beter op wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |