Het enige wat je moet doen als je geen PVV wilt, is niet op de PVV gaan stemmen. Niemand gaat met de PVV regeren, dus elke partij is wat dat betreft veilig, ook de VVD en het CDA.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:54 schreef capricia het volgende:
Maar is het een correcte aanname dat als ik geen PVV wil, ik dus ook geen CDA of VVD moet stemmen?
Maar daar heeft hij ook het CDA bij nodig en wat zeg je nu zelf? Die zijn nog sterker tegen de PVV dan de VVD. Dus dat rechtse kabinet gaat er nooit komen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is er een heel verschil tussen het niet uitsluiten van de PVV door Balkenende en het niet uitsluiten door Rutte. Dat kan jij toch niet ontkennen?
Rutte ziet het wel zitten met Wilders, dat is overduidelijk.
Bedoel je denk ikquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:57 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het enige wat je moet doen als je geen PVV wilt, is NIET op de PVV gaan stemmen. Niemand gaat met de PVV regeren, dus elke partij is wat dat betreft veilig, ook de VVD en het CDA.
Ik kan nergens aan merken dat hij het wel ziet zitten. De PVV wil onderscheid maken op basis van religie en daarnaast zijn hun sociale economische plannen een kopie van de SP. Daar moet de PVV echt 180 graden draaien willen ze een kans maken dat er ook maar een partij is die met ze willen regeren, daarnaast is het heel onwaarschijnlijk dat als Wilders al extreem wil draaien ook nog eens een meerderheid kan vinden. Maar uitsluiten, nee dat doet Rutte idd niet, dat doet hij ook niet met de SP.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is er een heel verschil tussen het niet uitsluiten van de PVV door Balkenende en het niet uitsluiten door Rutte. Dat kan jij toch niet ontkennen?
Rutte ziet het wel zitten met Wilders, dat is overduidelijk.
Klopt, beide economisch links en beide een proteststem.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:02 schreef capricia het volgende:
Als counterweight tegenover de PVV kun je misschien nog beter SP stemmen, zo te zien aan de voorspellingen. Die zitten dan (of hun niveau) het dichtst bij elkaar.
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:03 schreef TNA het volgende:
[..]
Klopt, beide economisch links en beide een proteststem.
Nee, dat zeker niet. De SP kan alleen regeren als de PvdA wint en zelfs dan wrs niet.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:02 schreef 08gnoT. het volgende:
VVD stemmen is ook veilig genoeg in mijn ogen,
Als jouw sprookje klopt dan zou de VVD wel kunnen inpakken bij de volgende verkiezingen. Lijkt me wat onwaarschijnlijk dat ze daarmee instemmenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.
Ik denk dat ik er wel uit ben dat ik D66 ga stemmen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar Capricia wil een Paars kabinet toch? Heeft een stem op de SP dan zin?
Ik zei dat als ze een veel gematigder programma hadden. Dat hebben ze gelukkig niet. Maar als sommige punten van de VVD wat te ver gaan dan is dat nog geen reden tot angst, want we leven in een coalitieland.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als jouw sprookje klopt dan zou de VVD wel kunnen inpakken bij de volgende verkiezingen. Lijkt me wat onwaarschijnlijk dat ze daarmee instemmen
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar vorenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd. En sommige punten van de VVD klinken misschien best hard, zeker als je de Volkskrant en Netwerk als bron gebruikt, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Mocht de VVD idd in een paars+ kabinet komen, dan zal het al heel erg naar links opschuiven en als de VVD ook nog eens een veel gematigder programma had dan wordt de soep wel heel koud.
Fijn dat je er uit bent!quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er wel uit ben dat ik D66 ga stemmen.
Zat al in mijn hoofd. En is alleen maar bevestigd hier.
Maar samen zouden ze het heel leuk kunnen makenquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar voren
Dat is dus het punt met deze vervroegde verkiezingen. Het CPB heeft gewoon niet alle tijd gehad om ieder programma grondig door te rekenen. Tijd die ze bij 'normale' verkiezingen wel hebben (en das al heel wat jaar geleden).quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
daar geloof ik niks van. ook het CDA en D66 zijn spijkerhard naar de allerzwaksten. lees de cpb doorrekeningen maar. komt alleen in de campagne niet naar voren
Mede dankzij Fok, moet ik zeggen!quote:
Mooi dat we je gehopen hebben!quote:
Meer dan je denkt!quote:
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 23:47 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk heeft de doorrekening van het VVD programma in (oa) de Volkskrant (en ik weet dat ze overdrijven), en de uitzending van netwerk over die bijstandsmoeder er bij mij toegedragen dat ik geen VVD ga stemmen.
in 2006 hadden ze die tijd wel en dat was ook vervroegd.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dus het punt met deze vervroegde verkiezingen. Het CPB heeft gewoon niet alle tijd gehad om ieder programma grondig door te rekenen. Tijd die ze bij 'normale' verkiezingen wel hebben (en das al heel wat jaar geleden).
als het aan jou lag kwam er een verbod op berekeningen krijgen ik de indruk. Verdeel en heers wordt dan nog simpelerquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik onder andere de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Je kunt dat ook omdraaien he (net zo gekleurd)??quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Onzin, die berekeningen zijn vooral goed te begrijpen door economen, en dan ook nog alleen de economen die echt goed thuis zijn in de overheidsfinanciën. Daar zijn er op het Ministerie van Financiën genoeg van, maar in de pers en over heel Nederland gezien zijn ze veruit in de minderheid. Je praat over berekeningen die bol staan van de aannames. Ik heb wel eens economische modellen gebruikt die een kantje vol aan aannames bevatten, wie de discussie over cijfers goed wil voeren moet die aannames mee nemen. Dat kun je van een gemiddelde politicus of kiezer niet vragen. En het is ook nergens voor nodig, het gaat om de politieke dilemma's niet om de cijfers.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Klopkoek het volgende:
als het aan jou lag kwam er een verbod op berekeningen krijgen ik de indruk. Verdeel en heers wordt dan nog simpeler
Punt is dat ik zelf al in een bepaalde situatie zit: Ik heb HRA. Dus die zie ik liever niet verdwijnen. Niet omdat ik het niet meer zou kunnen betalen, maar omdat de huizenmarkt dat niet gaat trekken. En zo heeft iedereen wel zijn eigen ding.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jammer, jammer hoor. Als ik nog een laatste poging mag wagen, schuif al die berekeningen nou eens terzijde, dat leidt alleen maar tot het hanteren van de kaasschaaf. Probeer je een voorstelling te maken van welke rol je weggelegd ziet voor de overheid. Verkies je werk boven een kostbaar systeem van hoge uitkeringen? Vind je het acceptabel dat mensen 60 % belasting moeten gaan betalen als zij veel verdienen? Wat wil je met de HRA, dat de overheid daar beter van wordt doordat ze haar inkomsten vergroot, of wil je de HRA aanpakken omdat je vind dat de overheid zo min mogelijk in de economie moet interveniëren? Dat zijn denk ik onder andere de keuzes waarop je je politieke koers moet bepalen. De kiezer moet de politieke keuzes maken, doorrekeningen zijn voor ambtenaren (een taak die zij veel beter kunnen dan de kiezer).
Ik zit ook regelmatig in dat kwadrant. Toevallig kwam ik in dit Kieskompas uit in het kwadrant rechts onder, maar meestal is dat niet het geval. Toch stem ik gewoon VVD.quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:38 schreef capricia het volgende:
Tegelijkertijd ben ik progressief: de kieswijzer (of was het het stemcompas?) gaf mij het kwadrant rechts bovenin aan. Progressief en liberaal.
Er is nog een derde weg: VVD/CDA/D66 (en eventueel nog een vierde partij).quote:Op woensdag 9 juni 2010 00:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar welke kant wil je op? De PVV kant, of de paars kant?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |