Ynske | donderdag 23 juli 2009 @ 18:35 |
De linkjes naar de vorige uitgaven .... Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 10 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 9 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2 Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)! ======================================================================== Laatste post vorige reeks: quote: | |
Isdatzo | donderdag 23 juli 2009 @ 18:47 |
Euh, volgens mij moet je gewoon 3 keer klikken heur ![]() | |
Het-Gele-Teken | donderdag 23 juli 2009 @ 19:03 |
quote:Met een 20D kan je ook gewoon je continu opname aanzetten en je ontspanknop ingedrukt houden. Hij schiet dan de 3 foto's na elkaar. | |
Isdatzo | donderdag 23 juli 2009 @ 19:06 |
Oh, de enkele keren dat ik 't deed stond hij gewoon op de normale 'drive mode' en dan was 't 3 keer klikken. Kan 't nu niet meer uitproberen want de 20D is weg ![]() | |
Ad_rem | donderdag 23 juli 2009 @ 23:34 |
![]() ![]() Ik krijg nu alleen hele 'korrelige' HDR foto's wat ik ook met de instellingen van Photomatix doe. Als ik hierna in Photoshop sharpen of smart sharpen doe lijkt het alleen maar erger te worden.. Hoe kun je dit oplossen? Dank voor alle hulp tot nu toe! | |
Hartigan | vrijdag 24 juli 2009 @ 00:14 |
Gooi je Micro-smoothing eens omhoog onder de tab Micro. | |
Susteren | vrijdag 24 juli 2009 @ 10:15 |
Hoe kun je een foto maken zoal deze![]() zodat het object zwart is en de achtergrond gewoon. Is het geshopt of op een speciale manier gefotografeerd? En kun je zo ook filmen? | |
Isdatzo | vrijdag 24 juli 2009 @ 10:22 |
quote:Combinatie van de juiste belichting en de juiste omstandigheden. Tijdens de avondschemering is 't niet zo'n kunst om silhouetten te maken ![]() quote:Ja. | |
Isdatzo | vrijdag 24 juli 2009 @ 10:26 |
Kijk ook maar eens hier: [Centraal]Zonsondergang / opkomst #6 . | |
Ad_rem | vrijdag 24 juli 2009 @ 15:48 |
quote:Helpt eigenlijk niets, zelfs op de hoogste stand niet. Ook de andere standen werken niet. Ik moet zeggen dat het niet met een tripod gemaakt is maar met zo´n enkele poot. (uitschuifbare stok) Maar als ik zo lees op de fora dan is het bij de 40D zelfs mogelijk om gewoon uit de losse hand te schieten en normale foto´s te krijgen. | |
Hartigan | vrijdag 24 juli 2009 @ 16:45 |
Vreemd. Heb je op hoge ISO geschoten? Of is de originele foto wat onderbelicht en heb je de exposure omhoog gegooid in Photomatix? Anders weet ik het ook niet meer ![]() | |
Hartigan | vrijdag 24 juli 2009 @ 16:50 |
quote:Inderdaad, de belichting instellen op de lucht en niet op de fietser. Maar ook heel belangrijk: zet je flitser uit! Anders heb je nog steeds geen silhouet. | |
Ad_rem | vrijdag 24 juli 2009 @ 19:26 |
quote:De orginele foto is zeer zeker onderbelicht nu ik zo het orginele HDR bestand bekijk. Maar dit is toch niet (altijd) abnormaal toch als je de foto's hebt samengevoegd? Of moet het meteen na samenvoegen meteen ongeveer de juiste belichting hebben? Waarschijnlijk dus gewoon fout van mezelf denk ik. Ik heb nog behoorlijk moeite om de juiste belichting sluitertijd etc. zelf in te schatten. Ik had de instellingen van automatische stand overnemen maar de auto stand wilde wel gebruik maken van de fliter.. ![]() | |
Het-Gele-Teken | vrijdag 24 juli 2009 @ 19:37 |
Op welke stand (instelling) heb je dan geschoten? | |
Ad_rem | vrijdag 24 juli 2009 @ 21:44 |
quote:Nee ik zie nu in dat ik verkeerd zat met m´n foto´s. Ik probeer eerst nog wel keer 3 goede geschikte foto´s te schieten voordat ik jullie lastig val. ![]() | |
Mirjam | zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:15 |
iemand hier met wat verstand w.b. flickr? ik heb een foto, 610 pixels breed, maar als ik 'm op flickr zet, is hij ineens nog maar 313 pixels breed? doet flickr automatisch resizen ofzo? ik kon dat nergens vinden... | |
EchnaDarr | zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:55 |
quote:Ja. quote:Je kijkt naar de medium stand, die zijn max 500x500 en wordt dus geresized. Je hebt de optie "all sizes" erboven, daar staat je origineel tussen. | |
Mirjam | zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:53 |
quote:ah ![]() ik heb er 1 hier op fok gezet, die is dus ook maar 313 pixels breed... hoe wijzig ik dat dan..? | |
Mirjam | zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:54 |
test http://farm4.static.flickr.com/3423/3822244977_c6cd9be531_o.jpg | |
Mirjam | zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:54 |
oh, ik zie het al! thanks ![]() | |
Jekoos | maandag 24 augustus 2009 @ 22:05 |
Via marktplaats kan ik deze lens kopen: SMC PENTAX -M 1:2 50mm standaardobjectief Zou deze passen op mijn pentax *ist DL2? Handmatig focussen was ik al van op de hoogte. | |
Jekoos | maandag 24 augustus 2009 @ 22:21 |
edit; nvt | |
Ouwesok | dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:31 |
quote:Die gaat zonder meer passen. Naast de AF raak je ook wat beperkt in je lichtmeetmethoden, alleen M en A doen het nog en je moet met het diafragma dicht werken. Is allemaal geen ramp en met een dergelijke 50mm is er heel leuk te fotograferen. | |
Fargo | zondag 30 augustus 2009 @ 23:30 |
Ik heb sinds kort een Panasonic TZ6. Hier zat een standaard batterij bij, de DMW-BCG10E. Omdat ik binnenkort op vakantie ga, heb ik een extra batterij gehaald. Ik vroeg naar een extra batterij voor de TZ6 en kreeg de DMW-BCG10 (zonder E) en die werkt nu dus niet. Is er echt verschil tussen deze twee batterijen of accepteert mijn camera deze batterij om een andere reden niet? | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 10:20 |
Hallo, ik wil een spiegelreflex gaan kopen voor productfoto's. Het liefste had ik hiervoor een camera met veel megapixels (vanaf 15), maar zijn er body's die aan mijn eisen voldoen en niet meer dan 7 a 800 euro kosten? Alvast bedankt! | |
EchnaDarr | maandag 31 augustus 2009 @ 10:58 |
quote:Uhm, heb je meer eisen dan enkel de 15 mp? En die 700-800, is dat in- of exclusief btw? De Canon 50D body heeft 15,1 mp en is bij konijn 829 inclusief. Anders moet je volgens mij een foolframe pakken en die beginnen bij 2000 geloof ik. | |
Ynske | maandag 31 augustus 2009 @ 11:10 |
quote:jaaaaaaaaaaaaaa ![]() ![]() | |
EchnaDarr | maandag 31 augustus 2009 @ 11:22 |
quote:Hou jij in de gaten of er een topic komt wat voor lens het beste gebruikt kan worden voor productfotografie? | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 11:24 |
jullie kennen me ![]() | |
buachaille | maandag 31 augustus 2009 @ 11:24 |
Vraag: met name in de reclamefotografie maakt men gebruik van de "Gulden Snede" bij de compositie? Wat bedoelen ze daarmee ???? ![]() | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 11:26 |
verkeerde link | |
EchnaDarr | maandag 31 augustus 2009 @ 11:26 |
quote:http://www.jaapmeijer.com(...)ie/gulden-snede.html | |
EchnaDarr | maandag 31 augustus 2009 @ 11:27 |
quote:Ja, en je hebt je vraag ook al in 3 topics gesteld. Heb je inmiddels een antwoord waar je wat aan hebt? | |
Ynske | maandag 31 augustus 2009 @ 11:28 |
quote:Bij de Gulden Snede worden er vier denkbeeldige lijnen getrokken in het beeld van de foto. De lijnen liggen op 1/3 en 2/3 van de foto (vandaar ook die naam: regel van derden) , zowel horizontaal als verticaal. Hierdoor wordt het beeld in negen gelijke vlakken verdeeld. Groot voordeel is dat de foto minder rommelig lijkt, je hoeft niet te zoeken naar het onderwerp van de foto. Je ziet meteen wat het hoofdonderwerp van de foto is. ![]() Volgens de regel van derden zou het belangrijkste deel van de compositie op één van de vier punten moeten staan waar de lijnen elkaar kruisen, of op 1 van de getrokken lijnen, zoals het voorbeeld hierboven. De brug ligt op 1/3 van de foto. Je hoeft je echt niet altijd aan die regel te houden, wil je je kleine nichtje op de foto zetten van dichtbij, heb je gewoon dat hoofd in het midden van de foto. Wordt er echt geen lelijke foto van ondanks dat je je niet aan de gulden snede hebt gehouden! Experimenteer lekker, maar hou deze regel altijd in je achterhoofd! Het maakt je foto's vaak net ietsjes spannender! Bron | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 11:29 |
quote:nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaat ![]() | |
EchnaDarr | maandag 31 augustus 2009 @ 11:33 |
quote:* EchnaDarr slaps Susteren around a bit with a large trout Leer DPReview leren! Canon EOS 500D (EOS Rebel T1i, EOS Kiss Digital X3) Canon EOS 50D en beide hebben een "In-Depth Review" ![]() | |
Ynske | maandag 31 augustus 2009 @ 11:34 |
quote:misschien he, was het handig geweest als ja a. van je ban geleerd had, en b. je zelf eens de moeite zou doen om informatie in te winnen. je heb t jezelf aardig moeilijk gemaakt hier, door de posters behoorlijk tegen de haren in te strijken. normaliter is men zeer behulpzaam voor anderen, maar kan me goed voorstellen dat ze bij t zien van jouw naam al denken nee he heb je hem weer. enfin als je nu zelf eens naar wat meer info op zoek gaat ipv alleen 15 MP te willen. en dan je vraag opnieuw formuleert in t topic waar t hoort.... | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 11:40 |
denk je écht dat ik zelf niet zoek ![]() Ik heb het hele internet afgezocht ![]() | |
Ynske | maandag 31 augustus 2009 @ 11:47 |
quote:dan kun je niet zoeken ![]() | |
Susteren | maandag 31 augustus 2009 @ 11:47 |
ik moet wéér lachen ![]() | |
Neo-Mullen | dinsdag 1 september 2009 @ 01:14 |
Hey mensen! Ik ben sinds vorige week terug gekomen uit Turkije en mijn EOS 450D ontbrak niet in mijn bagage. Echter, nu ik de foto's bekijk zijn ze bijna allemaal onscherp. Ik baal daar dus enorm van. Mijn vraag is dan ook, hoe krijg ik mijn foto's scherper? Het gaat niet om bewegingsonscherpte maar dat bladeren van bomen in een landschap niet scherp zijn maar simpelweg onscherp. Voorbeeld: ![]() Extra informatie: ik stel nooit zelf scherp. Heb 'm altijd ingesteld op automatische scherpstelling door de ontspanner half in te drukken. | |
Isdatzo | dinsdag 1 september 2009 @ 01:24 |
Welke lens heb je gebruikt? Ik moet zeggen dat ik 'm er niet extreem onscherp uit vind zien eigenlijk. En anders heb je photoshop nog natuurlijk ![]() Wat je wel kan doen is met de autofocus op een bepaald punt op een lineaal of focuschart (google) scherpstellen en kijken of de scherpte ook ligt op 't punt waar je op scherp gesteld hebt (om te testen op front/backfocus). Maar nogmaals, 't ziet er niet echt heel onscherp uit. Ik zie dat je de foto op F5.6 gemaakt hebt, de meeste lenzen zijn op F7.1/F8 het scherpst. Sowieso heb je dan ook wat meer scherptediepte. | |
Neo-Mullen | dinsdag 1 september 2009 @ 01:31 |
quote:Ik gebruik een EF-S 18-55mm IS lens. De standaard lens die ik bij de body kreeg. Als ik naar een foto als deze kijk, sta ik verstelt van de scherpte die zowel op de voorgrond als bij de berg op de achtergrond aanwezig is. Maar je vindt de foto dus niet storend onscherp? Misschien ben ik wel te kritisch aan het worden over m'n eigen fotografie. Iets wat op mijn niveau nog helemaal niet van toepassing is... | |
Isdatzo | dinsdag 1 september 2009 @ 01:38 |
Tja, ik zeg niet dat die foto 't toppunt van scherpte is ![]() Heb je 't origineel nog ergens? Denk dat 't best meevalt. En de foto die je als voorbeeld aanhaalt.. tja, daar is nogal wat aan gephotoshopt hè. Waarschijnlijk heeft 'ie eerst op de voorgrond scherpgesteld en een (of meer) foto('s) gemaakt, daarna nog 1 (of meer ![]() | |
Neo-Mullen | dinsdag 1 september 2009 @ 01:43 |
quote:Het origineel. Ik ben overigens nog niet ervaren genoeg met PS om echt de scherpte te verbeteren, maar ik zal eens kijken wat het doet. En ik weet niet zeker of die foto HDR is, of dat het gewoon goed werk is met ND grad filters. Alleen ben ik jaloers op die scherpte ![]() | |
Isdatzo | dinsdag 1 september 2009 @ 01:51 |
Da's niet 't origineel.. (hoop ik ![]() | |
Neo-Mullen | dinsdag 1 september 2009 @ 01:58 |
quote:Is wel het origineel, maar tinypic verkleint hem ![]() Imageshack linkje dan maar | |
Thomass | dinsdag 1 september 2009 @ 02:06 |
quote:unsharp mask in photoshop doet wonderen, probeer maar eens met standaard instellingen | |
GoeRoe86 | dinsdag 1 september 2009 @ 11:53 |
tvp. Heb een weekje geleden een D50 van iemand overgenomen. Ik zal eens wat foto's van mezelf uploaden om een ieders mening te horen. Zijn er regels die echt moet weten voordat je begint. BV de gulden snede... | |
Neo-Mullen | dinsdag 1 september 2009 @ 23:05 |
quote:Inderdaad een wereld van verschil, thanks ![]() edit: toch weer een nieuwe vraag. In een ander FOT topic werd mij aangeraden een polarisatiefilter ter kopen. Ik heb dus op wat sites gelezen wat zo'n ding precies doet en dat bevalt me eigenlijk wel. Maar nou is mijn vraag: stel ik koop dat ding à 40-50 euro, schroef ik die filter dan net als mijn UV filter gewoon voorop de lens? Is het dan tevens ook mogelijk om een UV én pola filter tegelijkertijd erop te hebben? Als dat zo is: is het dan slimmer om de UV filter voorop te zetten of de pola? Ik weet dat ik met domme vragen kom, maar ik vraag liever dan achteraf dom te staan kijken ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door Neo-Mullen op 01-09-2009 23:19:31 ] | |
dvr | woensdag 2 september 2009 @ 05:15 |
quote:Een UV-filter heeft geen optisch nut in digitale fotografie, je gebruikt hem alleen maar om het frontelement van een dure lens tegen krassen en vuil te beschermen. Als je er een ander filter opschroeft, zoals een polarisatiefilter, kun je die UV op dat moment beter weglaten. Doe je ze toch allebei, dan zou ik het polarisatiefilter voorop doen, want je moet aan zijn voorste ring kunnen draaien om de mate waarin hij licht filtert te regelen en dat gaat dan misschien makkelijker. Bovendien heeft de pola mogelijk geen schroefdraad waar nog een volgend filter inpast. Hoe dan ook, houd in dat geval rekening met twee nadelen: bij sommige lenzen kan vignettering optreden (donkere hoeken in je foto) omdat de hoge filterranden teveel van de beeldhoek afsnoepen (koop daarom liefst altijd zo plat mogelijke filters), en bij voor- en vooral zijlicht kan er flare en ghosting ontstaan (lichtvlekken, verlies van contrast, onrustig uitziende achtergronden). In tegenstelling tot een UV-filter laat je een polarisatiefilter niet permanent zitten. Hij heeft namelijk als nadeel dat hij altijd licht tegenhoud, waardoor je 1 á 2 stops meer moet belichten dan zonder zo'n filter. Een polarisatiefilter gebruik je om schitteringen in water, glas en glimmende metalen te verminderen en om luchten blauwer te maken. Als je geregeld foto's maakt waarin die elementen belangrijk zijn kun je er lol van hebben, maar zoniet, dan zul je waarschijnlijk tot het leger fotografen gaan behoren dat zijn dure polafilter nooit gebruikt.. ![]() | |
GoeRoe86 | zaterdag 5 september 2009 @ 18:49 |
waarom is een lens met f2,8 beter dan een lens me f3,3? Onder welke omstandigheden merkt ik dat dan het meest. Heeft het veel met licht inval te maken? | |
Hartigan | zaterdag 5 september 2009 @ 19:22 |
quote:Volgens mij bedoel je f3,5. Maar goed, een lens is niet per se beter omdat ie een grotere aperture heeft. Het voordeel is dat er meer licht binnenvalt in kortere tijd en je sluitertijden dus korter worden. Of een lens beter is dan een andere, hangt van meer punten af dan enkel welke f-waardes hij kan bereiken. | |
slashyou | zaterdag 5 september 2009 @ 19:26 |
Ook een kleinere scherpte diepte mogelijk met F2.8 | |
GoeRoe86 | zaterdag 5 september 2009 @ 19:33 |
quote:Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen. Klopt het een beetje? | |
Hartigan | zaterdag 5 september 2009 @ 19:38 |
quote:Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus). Maar zoals al eerder aangegeven, hoe groter de aperture hoe kleiner het scherptediepteveld. Op 2,8 levert dat over het algemeen niet veel problemen op. Als je echter naar 1,8 of 1,4 gaat, kan je het probleem krijgen dat ogen wel scherp zijn, maar oren niet. | |
GoeRoe86 | zaterdag 5 september 2009 @ 19:48 |
quote:Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur is ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 september 2009 @ 00:10 |
Tvp. | |
squad23 | zondag 6 september 2009 @ 12:43 |
quote:http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/ Diafragma f/1.8 Prijs: nog geen 100 euro! | |
GoeRoe86 | zondag 6 september 2009 @ 15:42 |
quote:Enige zoom is wel prettig> Bedankt, ik ga eens verder kijken | |
justmattie | zondag 20 september 2009 @ 20:58 |
Wat voor 2e hands statief is een beetje geschikt voor een D40? | |
Isdatzo | zondag 20 september 2009 @ 21:04 |
quote:Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken? | |
Xcalibur | zondag 20 september 2009 @ 21:46 |
Is dit een fotografische vraag? Meer een praktisch puntje eigenlijk ![]() Ik ben op vakantie geweest en heb zo'n 400 foto's gemaakt. Een aanzienlijk deel daarvan staat op zijn kant (portrait). Ik heb Windows XP, en die laat de foto's dus op zijn kant zien. Wil ik niet, ik wil ze gewoon rechtop zien. Dus ik open de foto's in Photoshop, staan ze rechtop. Photoshop is slimmer dan Windows XP, maar nu kan ik ze dus niet rechtop zetten, want dat staan ze al. Hoe los ik dit op? Bij voorkeur doe ik niks aan de foto's en laat Windows ze gewoon rechtop zien ![]() | |
H-blast | zondag 20 september 2009 @ 21:48 |
quote:Misschien snap ik je vraag niet, maar: 1. selecteer foto's 2. rechtermuisknop op de geselecteerde foto's 3. linksom/rechtsom draaien? 4. klaar Works for me ![]() | |
justmattie | zondag 20 september 2009 @ 21:48 |
quote:Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen? | |
Netsplitter | zondag 20 september 2009 @ 22:04 |
quote:Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen. ![]() http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=744 | |
Xcalibur | zondag 20 september 2009 @ 22:21 |
quote:In verkenner? In de eerste plaats vertrouw ik die helemaal niet qua kwaliteit van mijn foto's na het roteren, daarnaast gaat de filesize om een of andere reden FLINK omhoog.... Daarnaast doe ik liever niks aan de foto's als het niet hoeft ![]() En de informatie zit al in de foto kennelijk, alleen Windows snapt het niet... | |
dvr | zondag 20 september 2009 @ 22:42 |
Met ThumbsPlus of Irfanview (+ plug-in pack) kun je de betreffende files zonder kwaliteitsverlies roteren, zodat ze daarna door ieder programma in de juiste oriëntatie getoond worden. | |
Xcalibur | zondag 20 september 2009 @ 22:46 |
ja, dat kan ik in Photoshop in principe ook (tenminste, als ik ze opnieuw save dan ofzo, hij roteert ze zelf). Maar ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij Windows het gewoon snapt, en ik niks hoef te doen en lekker bier kan gaan drinken ofzo ![]() | |
H-blast | zondag 20 september 2009 @ 23:20 |
Ja ik bedoelde in de verkenner (windows 7). Hm ja anders weet ik het ook even niet... Misschien iets met Windows Gallery (van Live) ? | |
justmattie | zondag 20 september 2009 @ 23:25 |
quote:Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebben ![]() | |
H-blast | zondag 20 september 2009 @ 23:33 |
quote:Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor! Nu heb ik een Manfrotto, die denk tot de 190cm gaat (dus 200cm met kamera erbij) en dat is handig hoor. Precies goede sta hoogte. Alleen hij is wel wat zwaarder... hehe | |
justmattie | zondag 20 september 2009 @ 23:41 |
quote:Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs? | |
H-blast | zondag 20 september 2009 @ 23:52 |
quote:Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven. Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit. Kijk ik op marktplaats gaan de meeste manfrotto combi nog voor 100 euro weg. Ik zal mijn verhaal even toelichten. Ik had eerst een Velbon, maar die icm met mijn olympus een sigma tele werd in de kop veel te zwaar. Daarnaast was de kop van de Velbon plastic. De Velbon was rond de 50 euro. Ik heb mijzelf voor de keuze gesteld: óf ik ga een goed statief kopen waar ik nog minimaal 10 jaar plezier van heb, of ik blijf aanmodderen. Toen de keuze gemaakt voor de manfrotto. Je kan eens naar deze kijken: http://link.marktplaats.nl/280967528 Kost nieuw 95, maar 2de hands moet 50 denk ik wel lukken. Is een Velbon Sherpa, die zijn opzich wel goed. Beetje semi kwaliteit ![]() | |
Ouwesok | zondag 20 september 2009 @ 23:58 |
quote:Als je daarbij bedenkt dat een statief als je er niet teveel mee gooit met gemak een decennium of drie meegaat is het eigenlijk nog goedkoop ook. Met de aanschaf van een stevige Manfrotto ben je in één keer klaar, je weet immers nooit wat je volgende tele wordt laat staan wat ie weegt | |
justmattie | maandag 21 september 2009 @ 00:00 |
quote:Ik ben beginnend, dus begin ook liever eerst met wat goedkoper spul. Stel dat ik het niks vindt zit je met een statief van 150 euro. Die raak je wel weer kwijt maar toch....Thnx voor de tips over Velbon. Zal eens wat rond kijken op marktplaats ![]() | |
FP128 | maandag 21 september 2009 @ 12:15 |
Vraag: Als je een foto scherper en lichter wilt maken. Wat is de makkelijkste en beste manier om dit te doen in Photoshop? Graag jip en janneke taal. | |
Netsplitter | maandag 21 september 2009 @ 12:18 |
quote:Denk dat je beter hier kan zijn: [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 5 Dit topic gaat meer over hardware en foto's zelf, niet zo zeer over softwarematige/photoshop vragen. | |
Erasmo | dinsdag 22 september 2009 @ 14:26 |
Ik wil een leuk meetzoekersetje voor op straat bv met een 24mm en 50mm lens, budget is ¤150, wat zijn de mogelijkheden? | |
Ynske | dinsdag 22 september 2009 @ 14:28 |
quote:lichter door gebruik te maken van de histogrammen en levels in Photoshop zie hier voor een goede tutorial http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=16313 scherper maken, bedoel je een foto na verkleining naverscherpen (dan gebruik je unsharp mask) of hoe je een foto kunt maken die scherper is? | |
Netsplitter | dinsdag 22 september 2009 @ 14:33 |
quote:Ik zoek een Filter.. ![]() Het is niet aan te raden om 2 filters over elkaar te doen. Daarbij moet je ook opletten hoe je objectief inzoomt. Draait die nog mee of gaat hij alleen naar voren en achteren? Dat maakt veel uit bij je keuze voor een pola filter. | |
justmattie | zondag 11 oktober 2009 @ 20:31 |
Kleine kick. Ik heb een Velbon DV 30 gezien, in hoeverre is dit ding geschikt om mee te beginnen? | |
Hartigan | zondag 11 oktober 2009 @ 21:07 |
quote:Ligt er maar net aan wat je er mee wil gaan doen. Let wel dat de goedkopere statieven vaak erg onhandig zijn in gebruik. Mijn eerste statief was zo'n goedkoop rotding van de Kijkshop. Als je de camera 1 cm naar links wou verschuiven, ging hij ook 4 cm omhoog en 3 cm naar rechts. Je merkt vooral de gebreken als je buitenshuis gaat fotograferen. Een beetje wind en heel de boel kiepert omver. Maar goed, die Velbon ken ik helemaal niet, dus dat is een beetje moeilijk oordelen. | |
H-blast | zondag 11 oktober 2009 @ 21:22 |
quote:Ik zie dat statief nergens meer op websites voorbij komen? Afijn, ik weet niet wat je ervoor moet betalen maar het ziet er wel okay uit... | |
justmattie | zondag 11 oktober 2009 @ 21:23 |
Staat geen vraagprijs bij, en op het www is niet veel er over te vinden helaas. | |
H-blast | zondag 11 oktober 2009 @ 22:30 |
quote:Nee idd, wat is je budget? | |
justmattie | zondag 11 oktober 2009 @ 22:33 |
quote:+- 50/60, het is om te kijken of ik met een statief foto's maken bij nacht leuk vindt en zo | |
H-blast | zondag 11 oktober 2009 @ 22:58 |
quote:Ja inderdaad. Manfrotto 785B of Vanguard MG-1. Beiden rond de 60 euro. Nadeel van de Manfrotto is dat deze maar 1 KG kan hebben. De Vanguard kan meer denk ik, al kan ik het gewicht niet vinden. Nadeel van de Vanguard kan de hoogte zijn (140 cm). Daar komt de camera dan nog bij. De manfrotto komt tot 150cm. Beiden zijn overigens van aluminium en dus lekker stevig en geen goedkoop plastic. | |
Kerol | maandag 12 oktober 2009 @ 00:15 |
Hoi, Weet niet zeker of dit het goede topic is maar ik ben op zoek naar een goede camera waarmee ik schitterende foto's kan maken en ook nog eens zeer goede kwaliteitsfilmpjes mee kan maken. Ik ben geen expert, met camera's ben ik zelfs nieuw maar het spreekt me al een tijdje aan. Nu kwam ik de Panasonic Lumix DMC - FZ28 tegen, ietwat prijzig maar volgens een vriend van me wel de moeite waard. Is deze camera iets voor mij of kan ik ook nog wel goedkopere toestellen vinden die aan mijn eisen voldoen.. Ik ga trouwens geen Hollywood films oid ermee maken maar meer opnames van voetbalwedstrijden van mezelf e.d. ![]() | |
Hartigan | maandag 12 oktober 2009 @ 00:31 |
Een camera maakt geen schitterende foto's, dat doet de fotograaf ![]() Wat betreft de FZ28 heb ik veel goede dingen gelezen, zie ook: http://alatest.nl/reviews(...)28/po3-61652341,147/ Lijkt me een prima ding voor het geld en wat je er van verlangt EDIT: Overigens is sinds een paar maanden de FZ38 uit, de opvolger van de FZ28. Misschien is dat ook wel een optie?. [ Bericht 11% gewijzigd door Hartigan op 12-10-2009 00:37:55 ] | |
infp2009 | maandag 12 oktober 2009 @ 11:23 |
Wat is een goed maar niet al te duur polarisatiefilter (circulair) van 52mm? Ik heb een 18-55VR en een 55-200VR lens, maar ik heb begrepen dat pola's op groothoeklenzen rare resultaten geven, is dat op 18mm ook al het geval? En moet ik een slim-filter hebben tegen vignetting? | |
Kerol | maandag 12 oktober 2009 @ 12:11 |
quote:Die FZ38 is mij ietwat aan de prijzige kant, net als de FZ28 overigens maar laatstgenoemde kan ik wel kopen als er niets goedkoper is wat aan mijn eisen voldoet? En ja ik weet dat de fotograaf de schitterende foto's maakt maar ik heb het ook over de kwaliteit van de foto's ![]() | |
justmattie | maandag 12 oktober 2009 @ 14:59 |
quote:Die manfrotto staat nieuw bij FK voor 65 euro. Alleen heb ik een D60 met 55-200 lens dus dat weegt wel meer dan een kilo denk ik... | |
Isdatzo | maandag 12 oktober 2009 @ 15:25 |
Dat camera-verhaal past 't best hierzo:: [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 18 . | |
Xilantof | maandag 12 oktober 2009 @ 17:42 |
quote:Voor mijn 18mm heb ik een gewone Pola. Die geeft vol open (f/3,5) wel vignetting. Met een slim-filter zou je die niet hebben (of je moet alleen op kleinere diafragma's schieten). Hoya is een redelijk merk met redelijke prijzen. (goedkoopste=35 euro). Hoya heeft (zoals ik even snel zie) geen slim filter, die heeft B+W wel maar die is wel ook 2x zo duur. | |
infp2009 | maandag 12 oktober 2009 @ 17:53 |
Heb je daar misschien ook een voorbeeldfoto van? | |
Xilantof | maandag 12 oktober 2009 @ 18:39 |
quote:We tillen deze discussie naar: [Centraal] Ik zoek een Filter.. | |
Inspi | dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:46 |
Ik heb gister twee oude lenzen gekregen een vivitar 400mm en een pentor 135mm Nu heb ik meteen een adapter besteld voor mijn Alpha350. http://www.fotoshopaalten(...)inolta-af-p-225.html Vandaag binnen gekregen en gelijk geprobeerd natuurlijk. Maar hij werkt nu dus niet kan wel gewoon scherpstellen maar zodra ik wil afdrukken krijg ik de melding: Geen lens bevestigd. De sluiter is vergrendeld. Nu heb ik een beetje zitten kijken(zover ik er verstand van heb) maar ik heb een vaag vermoeden dat het aan de aansluiting ligt, omdat er contacten in mijn body zitten die nu niet in verbinding staan met de lens natuurlijk. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb het al gevonden, een camera heeft natuurlijk meer standen dan alleen P,A en S In M werkt het als een zonnetje. en was natuurlijk weer te snel met hulp vragen [ Bericht 10% gewijzigd door Inspi op 13-10-2009 14:57:44 ] | |
Netsplitter | dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:57 |
Contactjes zijn schoon? Ik neem aan dat de adapter er voor zorgt dat de contacten elkaar raken. Weet je 100% zeker dat je de goede adapter hebt gekocht? | |
Erasmo | woensdag 14 oktober 2009 @ 09:31 |
Wel bagger dat hij niet in A werkt dan... | |
Inspi | donderdag 15 oktober 2009 @ 08:33 |
Opzich wel te begrijpen want diafragma moet je instellen op de lens zelf. | |
Erasmo | donderdag 15 oktober 2009 @ 16:49 |
Ja maar dan weet de camera wel hoeveel ligt er binnenkomt en kan er ie er de juiste sluitertijd voor bepalen. | |
Stansfield | donderdag 15 oktober 2009 @ 20:27 |
Misschien niet helemaal het goede topic. Maar ik heb een probleem met mijn panansonic FZ 38. Die schiet in raw rw2 bestanden. Nu vond ik dit topic: RW2 bestand omzetten Maar krijg ik dat dus niet geinstalleerd: ik krijg de volgende melding: An operating system supported for this software installation is not installed on this computer Installation will be ended. Wat heb ik nog nodig op mijn computer om deze setup te beginnen? | |
Netsplitter | donderdag 15 oktober 2009 @ 20:29 |
quote:Het lijkt mij handiger om het in dat topic te houden. Je vraag staat daar al en eerst maar kijken of daar wat uit komt. | |
Xcalibur | donderdag 15 oktober 2009 @ 21:59 |
Ik heb een theoretisch vraagje ![]() Als ik een foto maak in een (te) donkere ruimte kan ik twee dingen doen om hem goed te belichten: langere sluitertijd of ISO waarde omhoog. Werkt allebei prima, maar bij een langere sluitertijd verkleurt de foto (meestal geel) en bij een hogere ISO waarde niet. Wat veroorzaakt deze verkleuring? Ik vraag me al een tijdje af hoe dit zit... voor mijn gevoel pikt de sensor in beide gevallen evenveel licht op, toch is het resultaat niet hetzelfde? | |
Erasmo | donderdag 15 oktober 2009 @ 22:07 |
Heb je een voorbeeld? | |
Thomass | donderdag 15 oktober 2009 @ 23:42 |
quote:Geel...? o.o Apart, ik ken het iig niet ![]() | |
Xcalibur | vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:40 |
Ik ga even wat opzoeken ![]() Edit: bij deze Diafragma 3.8 Sluitertijd 1/4 sec ISO 200 Diafragma 4.5 Sluitertijd 1/13 sec ISO 800 [ Bericht 61% gewijzigd door Xcalibur op 16-10-2009 08:52:38 ] | |
infp2009 | vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:57 |
Met wat voor camera heb je die gemaakt? Heb je toevallig automatische witbalans aanstaan? | |
Xcalibur | vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:01 |
Nikon D90. Witbalans staat inderdaad over het algemeen op automatisch.... zou die het veroorzaken, klinkt wel logisch op zich? Hoewel het me wel vaker op is gevallen dat (kunst)licht gelig wordt bij langere sluitertijden... | |
Ynske | vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:01 |
idd ik denk aan auto witbalans, en t langer open zijn van de sluiter. | |
Xcalibur | vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:44 |
En dat was dus precies mijn vraag: waarom verkleurt je beeld bij een langere sluitertijd ![]() | |
Xilantof | vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:59 |
quote:verkleurd beeld en sluitertijd hebben geen relatie met elkaar (met de ene beinvloed je de ander niet). Waarom de witbalans zich perse anders gedraagd met een andere iso weet ik ook niet. Misschien dat de witbalansmeting wel wat doet met de iso waarde? | |
Xcalibur | vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:39 |
Ik vond het ook al gek... ik zal er eens op letten als het nog eens gebeurt ![]() | |
Ynske | vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:44 |
kan t niet zo zijn dat de lampen die aanwezig zijn van andere intensiteit waren? Let er in ieder geval op dat je zo veel mogelijk gebruik maakt van gelijke lichtbronnen. Elk type lamp heeft zijn eigen lichtkleur, dat niet zichtbaar is voor het menselijk oog doordat de hersenen dit compenseren, maar dat wel wordt opgemerkt door de camera. Zo kan er op het ene deel van het voorwerp een gelere gloed vallen als op het andere deel van het voorwerp, waardoor verkleuringen kunnen ontstaan. | |
Susteren | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:51 |
het is misschien een domme vraag, maar vandaag is mijn sony alpha 350 bezorgd. Een SUPER-camera!!! Maar nu is mijn vraag: hoe kun je het instellen dat de voorgrond scherp is en de achtergrond heel wazig? Alvast bedankt! | |
infp2009 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:57 |
Ik ken je fototoestel niet maar kijk sowieso eerst eens hiernaar: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field En zet je toestel dan op standje "s" en draai aan een knop totdat de aperture helemaal open staat. | |
Erasmo | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:57 |
Klein diafragmagetal nemen. | |
Xcalibur | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:31 |
En dan wel op de voorgrond focussen natuurlijk ![]() | |
Xcalibur | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:32 |
quote:Deze had ik nog niet gezien ![]() De situatie was zoals je kunt zien exact hetzelfde, met hooguit een halve minuut verschil tussen beide foto's, dus ik denk niet dat er veel verschil qua licht tussen de foto's zit ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:11 |
Hoe kan ik er voor zorgen dat de fotos uit het lab zo dicht mogelijk bij de afbeelding komen die ik op het beeldscherm heb, ze zijn nu altijd donkerder en hebben een geringere contrastomvang | |
Netsplitter | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:13 |
Heb je je beeldscherm gecalibreerd? | |
Pietverdriet | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:14 |
quote:jep | |
Netsplitter | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:17 |
Lab alsin filmrolletje of digitaal af laten drukken? Wanneer het het laatste is zou je kunnen vragen of ze het icm profile kunnen mailen. | |
Pietverdriet | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:19 |
quote:Wat is een ICM profiel? | |
Netsplitter | woensdag 21 oktober 2009 @ 14:27 |
quote:http://www.ddisoftware.com/qimage/icc.htm | |
Ynske | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:25 |
idd bij digitaal printen, je profielen laden in PS en daarop werken ![]() zie ook hier http://www.profotonet.nl/content.asp?path=ovhhor0l [ Bericht 32% gewijzigd door Ynske op 21-10-2009 15:44:42 ] | |
TweakMDS | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:18 |
Dit is waarschijnlijk al beantwoord, maar het verschil zit hem in deze fotos inderdaad in de witbalans. Sterker nog, de verschillende instellingen staan ook nog in de EXIF (auto versus manual). Voor firefox gebruikers: installeer de Add-in FxIF, dan zie je exif informatie gewoon bij afbeeldingseigenschappen. quote: | |
dvr | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:28 |
Ik zou alleen aan kleurbeheer beginnen als je goed weet wat je doet (wat een grote meerderheid niet doet). Als je met gewone RGB foto's werkt en ze komen duidelijk anders uit een labprinter dan ze er op jouw scherm uitzien, dan is de kans groot dat de instellingen van je monitor niet deugen of dat je onbedoeld kleurbeheer toepast, bijvoorbeeld door videokaartinstellingen, een verkeerd kleurprofiel voor je monitor, een programma als Adobe Gamma dat zich ongevraagd geinstalleerd heeft, software die een (verkeerd) kleurprofiel toepast op foto's of beeldschermuitvoer, etc. Als je een LCD-scherm hebt, is dit een goede site om je monitorinstellingen te checken - vooropgesteld dat je alle vormen van kleurbeheer eerst uitgezet hebt: http://www.lagom.nl/lcd-test/ | |
Susteren | woensdag 21 oktober 2009 @ 17:29 |
quote:hoe moet ik dat doen? Via het menu ofzo? Ik kan het niet vinden! Op de lens zit het in ieder geval niet (kitlens) | |
Omniej | woensdag 21 oktober 2009 @ 17:46 |
quote:Met alle respect, maar ik denk dat jij er héél goed aan zou doen om de handleiding even te lezen. ![]() Links bovenop je camera zit een draaiknop met o.a. de standen A, S en M. Als je 'm op A zet kun je een diafragma kiezen, op S een sluitertijd en op M kun je beide kiezen. In jouw geval zet je 'm nu dus op A en kun je je diafragma bepalen. De camera zoekt er dan zelf een geschikte sluitertijd bij. | |
Susteren | woensdag 21 oktober 2009 @ 17:54 |
bedankt ![]() | |
Erasmo | woensdag 21 oktober 2009 @ 18:41 |
En nu die handleiding lezen, dit zijn dingen die je eigenlijk al moet weten als je een DSLR hebt. | |
Mrdontknowwhy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:08 |
Goedenavond iedereen, Ik heb een Nikon D70s geleend. Ik heb al enige ervaring met de camera, maar er zit me nog 1 ding dwars. Dat is het manueel instellen van de sluitertijd. Ik heb gelezen dat de camera in stand P of A moet staan wil de aangepaste sluitertijd werken. Nu heb ik alles gebrobeerd (focus en zoom staan beide op manueel) maar ik krijg het niet voor mekaar. Ik heb ook alle settings gereset maar niets werkt, Ik heb de sluitertijd ook op verschillende standen gezet, maar hij gaat gewoon zijn eigen gang. Mijn uiteindelijke doel is om de camera een sluitertijd van 3 seconden te geven. Wie o wie kan mij helpen. bvd. Olivier [ Bericht 0% gewijzigd door Mrdontknowwhy op 23-10-2009 18:21:20 ] | |
Ynske | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:13 |
quote:A staat voor diafragma voorkeur, als je een andere sluitertijd wilt hebben meot je T(v) hebben, | |
Mrdontknowwhy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:23 |
quote:Ik weet wel hoe je sluitertijd moet instellen in het menu maar voor 1 of andere reden doet de camera er niets mee... en stand T bestaat niet, ik kan kiezen tussen: M, A, S en P. iig bedankt. (sorry het is geen canon maar een nikkon D70s) | |
Ynske | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:25 |
quote:aaa kijk nikon euh, dat weet ik niet, dan zou je het handmatig moeten doen, via M, diafragma instellen, iso instellen en je sluitertijd instellen | |
Erasmo | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:46 |
Ik denk dat je S(hutter) moet hebben ![]() | |
Mrdontknowwhy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:53 |
quote:Dat snap ik, ik kan de shutterspeed ook aanpassen naar de gewenste keuze maar de camera doet er verder niets mee, hij blijft een snelle shutterspeed behouden ook al staan de settings anders. En nee hij staat niet op automatic. bvd | |
Mrdontknowwhy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:57 |
Hmmm heb het hele kaartje maar gereset, en nu doet hij het weer! toch bedankt! | |
Xcalibur | donderdag 29 oktober 2009 @ 23:19 |
Ik heb nog iets wat ik me afvraag ![]() Belichtingscorrectie (Ev): hoe werkt het? Ik snap wat het doet, maar ik snap niet hoe. Je belichting wordt bepaald door je sluitertijd, diafragma en ISO waarde. Daarnaast kun je echter nog je belichting aanpassen met je Ev. Maar wat gebeurt er dan? Wordt je sluitertijd langer dan je gezegd hebt? Verandert je diafragma met alle gevolgen van dien? Of is het een post-processing stap die achteraf wordt gemaakt? | |
PKfotografie | donderdag 29 oktober 2009 @ 23:30 |
hmmm EV gebruik ik alleen met hasselblad. met een licht meter kun je licht meten in EV waardes . bewolkt kom je normaal op ongeveer 10 tot 11. op een normale zonnige dag tot 13 en in de zomer met wat geluk op 14, max 15. als ik onder de 8 meet dan weet ik dat ik moet stoppen met de hasselblad of een statief er bij moet pakken . de ev waarde kan ik instellen op de lens, en daar hoort dan een evenredige sluitertijd en diafragma bij. als ik mijn diafragma verdraai gaat dus mijn sluitertijd mee. met de instelling. digitaal kijk ik er nooit echt naar. maar ik gok dat je wel digitaal bedoel dus sorry voor de nutteloze info ![]() | |
Xcalibur | donderdag 29 oktober 2009 @ 23:50 |
Ik bedoel inderdaad digitaal ![]() Op mijn D90 (en volgens mij is dat vrij standaard) zit een belichtingscorrectie knop, waarmee je van +3 tot -3 Ev je belichting kunt corrigeren. Maar de enige factoren hiervoor zijn je sluitertijd, diafragma en ISO waarde. Waarom zou je die dan niet gewoon veranderen? ![]() Of doet het iets in de postprocessing ofzo, en heb je dus feitelijk een 4e variabele? | |
EchnaDarr | donderdag 29 oktober 2009 @ 23:54 |
quote:Als je schiet op een andere stand dan M (bijvoorbeeld Av of T) dan heeft het zin om de Ev in te stellen op over- of onderbelichten, de waarden die de camera dan zelf kiest (sluitertijd bij Av of diafragma bij T) worden daar op aangepast. Dus als je +1 EV instelt zal hij voor een langere sluitertijd of grotere diafragma-opening kiezen. Het wil nog wel eens handig zijn bij weinig licht situaties, door dan over te belichten krijg je meer licht op je sensor. Uiteraard kun je bij RAW achteraf nog veel veranderen, maar bij JPEG is dat wat lastiger. Persoonlijk raak ik het amper aan, ik heb het nog niet hoeven te gebruiken. | |
Xcalibur | vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:35 |
Het zijn dus de automatisch gekozen waardes die je aanpast, ofwel sluitertijd, ofwel diafragma? Dit zou in stand M dus niet beschikbaar zijn? Moet ik eens proberen dan, die gebruik ik eigenlijk nooit ![]() | |
katerwater | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:29 |
Ik zit met een ernstig probleem: de autofocus van mijn D300 doet het niet meer. De lens is 16-85. Na wat gegoogel blijk ik niet de enige te zijn, maar een oplossing had niemand. Ik heb de instellingen volledig gereset, maar dat blijkt niet te helpen. ![]() | |
Netsplitter | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:34 |
FF een snelle vraag. ![]() Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6? Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben. ![]() | |
dvr | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:37 |
quote:Zijn de contactjes tussen lens en camera goed schoon, en zit er geen contactpinnetje ingedrukt? | |
dvr | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:40 |
quote:Een grote opening en constant diafragma lijken mij een groter voordeel dan het grotere bereik van de andere lens. | |
Netsplitter | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:42 |
quote:Daarom neig ik ook naar de 70-200. Heb laatst op Zandvoort geschoten met een Sigma 50-500 maar die focust toch wat traag heb ik het idee.... | |
#ANONIEM | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:44 |
quote:Ik zou voor de 70-200 gaan. ![]() | |
EchnaDarr | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:54 |
Die krengen gaan meestal nogal snel, dus je wil zo kort mogelijke sluitertijden. Ik zou voor een lichtsterke lens gaan. | |
katerwater | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:55 |
quote:Zo op het eerste zicht is alles in orde. Ah, net ontdekt: als ik de shutter half indruk zegt ie: "r28" | |
PKfotografie | vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:57 |
quote:o lol dat is dat knopje met +/- in het display. is gewoon onder, of over belichten. je meter gaat uit van grijs, dus iets met veel wit word te donker, en iets met teveel zwart word telicht. dus dat kun je compenseren in die waardes. kon het gister even niet plaatsen ![]() | |
EchnaDarr | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:00 |
quote: ![]() Begin maar weer opnieuw aan je 'Hoe leer ik mijn camera kennen' boek. | |
Marc H | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:02 |
quote:Als je met circuit werk, Circuit van zandvoort bedoelt, huur ze beide eens. Ik heb er ooit eens een jaarkaart gehad, en daar begonnen met een Sigma 70-200 EX 2.8. Al snel daar een extender voor gekocht, maar dat was ook geen groot feest. Later veel gedaan met de 50-500 Sigma, en zat daar vaak boven de 300mm. Ik denk dat je voor de 100-400 gaat. | |
PKfotografie | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:05 |
quote:die heb ik ![]() ooit nog eens openslaan ![]() | |
Netsplitter | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:09 |
quote:Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma? | |
Marc H | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:13 |
quote:De 100-400 heeft een focus limiter, waardoor hij op afstanden verder dan 6.5 meter heel erg snel is. Veel sneller dan de sigma. Maar of hij snel genoeg is, geen idee, ik heb er nog geen autosport mee gefotografeerd. . | |
Netsplitter | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:19 |
Hmmmmmm Dan ga ik eens proberen om die te ritselen voor een racedag. ![]() Al moet ik zeggen dat de Sigma ook snel is, maar ik er toch redelijk vaak mis zat.... ![]() Het lukt wel maar niet zo vaak als dat ik zou willen. ![]() | |
Xcalibur | zaterdag 31 oktober 2009 @ 00:17 |
quote:Ik vond het al zo'n vaag antwoord ![]() Maar: mijn vraag was niet wat het doet, maar hoe het werkt.... waar komt het extra licht vandaan als je sluitertijd, diafragma en ISO waarde vaststaan? Maar dan kan kennelijk niet begreep ik... | |
dvr | zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:47 |
quote:Je camera meet met zijn ingebouwde belichtingsmeter een bepaalde hoeveelheid licht, maar hij heeft geen idee of dat komt omdat er een licht voorwerp voor zijn lens staat, of een donker voorwerp waar heel veel licht op schijnt. In beide gevallen ziet hij evenveel licht. Maar jij wilt dat een licht voorwerp ook licht op je foto komt (dus lang belichten) terwijl een donker voorwerp ook donker op de foto moet komen (dus kort belichten). De meting van de camera is dus niet altijd precies zoals hij zou moeten zijn. Die belichtingscompensatieknop kun je gebruiken om te zorgen dat de camera wat meer of minder belicht dan hij zelf denkt dat nodig is. Als je camera op handmatig staat, zijn diafragma, sluitertijd en gevoeligheid inderdaad vaststaand, maar je camera zal in de zoeker waarschijnlijk nog steeds aangeven of de opname goed belicht wordt. Als er een compensatie ingesteld is zal hij daarmee rekening houden, en niet te snel zeggen dat je aan het over- of onderbelichten bent. | |
SuikerVuist | zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:20 |
Misschien een erg vage vraag.. maar is er in Nederland of België een bedrijf dat de anti-aliasing filter uit een dslr kan halen? Ik weet dat je daar bij Nikon niet mee aan hoeft te komen. Maar ik zoek een betrouwbaar adres.... | |
Erasmo | zaterdag 31 oktober 2009 @ 09:52 |
Wat wil je daar mee bereiken dan? | |
Pietverdriet | zaterdag 31 oktober 2009 @ 09:56 |
quote:Moire waarschijnlijk, of scherpte Links zonder, rechts met anti alias ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:02 |
Vroegah, lang lang geleden, in het nog geheel analoge tijdperk heb ik eens een stukje optiek gezien waarmee reproductiefotos werden gemaakt van landkaarten. Men kon met die optiek van enkele lijntjes op een kaart dubbele lijntjes maken. Dit was gemaakt met dubbelbrekend materiaal, calciet doet dat bijvoorbeeld. Grappig om te zien dat dit nu breed wordt toegepast in antialiassingfilters | |
SuikerVuist | zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:45 |
quote:Duidelijk scherpere foto's. Zie o.a. de Leica M9 -- die heeft geen AA filter. Moiré is vaak geen issue. Het ligt er aan wat je fotografeert. This about sums it up: AA filters do very good things. The problem is that most subject matter in most images doesn't need them at all (especially as camera resolutions keep increasing) and your images are sharper without them. The few areas that do need them can look horrible without them. The trade off is how much time/effort are you willing to devote in software to fixing the problem areas versus accepting the softening of everything that the AA filter provides. Various sharpening techniques and todays higher res cameras help a lot but you can't get all of what the AA filters suppresses back again. For a portrait or fashion photographer that is constantly shooting a variety of fabrics, an AA filter is a no brainer. For landscapes or most product photography I can very happily live without it. http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=30758&st=20 | |
Pietverdriet | zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:28 |
Bovendien kan je anti aliassing ook prima naderhand doen in software bewerking, net als bv ruisonderdrukking. Maar het probleem is waarschijnlijk een beetje dat de sites en bladen die cameras testen een camera zonder anti aliassing en ruisonderdrukking slechtere cijfers geven in de "testen" Dit zie je bijvoorbeeld bij de Pentax K20 en de ruisonderdrukking. | |
SuikerVuist | zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:42 |
quote:Ja... de sites en bladen die geen verkapte reclame maken voor Canon en Nikon e.d. met hun zogenaamde "onafhankelijke" testen. ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:Net als computerbladen, enige die ik daar vertrouw is Ct magazin | |
Erasmo | zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:51 |
Maar om terug te komen op de vraag, ik denk dat je de beste kans maakt bij toko's die ook camera's ombouwen naar IR. | |
SuikerVuist | zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:00 |
quote:Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor? | |
Erasmo | zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:07 |
quote:Ja, alleen niet in Nederland. | |
Xilantof | zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:55 |
Shark.Bait weet daarvoor wel een adres in Engeland volgens mij ![]() | |
dvr | zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:58 |
quote:Nietes, en dat is juist de reden waarom camerafabrikanten peperdure AA-filters voor de sensor zetten. De rare kleurzwemen die anders kunnen optreden zijn in software redelijk te compenseren, maar aan andere problemen zoals vals detail en het vervormen van lijnen en patronen is weinig te doen (zonder het echte detail aan te tasten). Die aliasing effecten treden in lang niet alle foto's hinderlijk op, zodat sommige fotografen voor hun doeleinden liever een AA-vrije camera hebben, maar het zou onzin zijn om te stellen dat daarom alle camera's wel zonder kunnen. De ironie wil overigens dat veel van de 'scherpte' die puristische liefhebbers van blote sensors in hun foto's menen te zien, in feite aliasing is. | |
dvr | zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:01 |
quote:http://www.maxmax.com/IRCameraConversions.htm | |
SuikerVuist | zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:40 |
quote:Weet je zeker dat dit een betrouwbaar adres is? De website ziet er iig erg amateuristisch uit. | |
dvr | zondag 1 november 2009 @ 00:15 |
quote:Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar mensen die ik bijzonder respecteer vinden LDP (MaxMax) simpelweg de beste en vertrouwen hun apparatuur aan niemand anders toe. Ze leveren ook aan defensie, Nasa, academische instellingen, etc. Die website ziet er niet uit, maar dat is juist een goed teken - hij is duidelijk door een engineer gemaakt. Als je hem op zijn inhoud beoordeelt in plaats van op de toeters en bellen is hij heel informatief. | |
SuikerVuist | zondag 1 november 2009 @ 08:16 |
quote:Okay... bedankt. Ik zie dat ze ook AA filters vervangen door een ICF filter: quote:Hier een Nikon D300 met en zonder AA filter... het verschil is enorm: http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm Ik zal ze eens een e-mail sturen. Jammer dat ik geen telefoonnummer kan vinden. | |
miss-piggy | dinsdag 3 november 2009 @ 23:04 |
Weet iemand of er een DSLR bestaat waar de onderstaande objectieven op kunnen? pentax-f zoom 70-200mm pentax-f zoom 28-80mm (ze hebben ooit op een SLR gezeten) | |
Xcalibur | dinsdag 3 november 2009 @ 23:31 |
passen die niet gewoon op een willekeurig Pentax toestel? | |
miss-piggy | dinsdag 3 november 2009 @ 23:59 |
volgens mij wel, maar ik weet het dus niet zeker | |
Erasmo | woensdag 4 november 2009 @ 15:46 |
Op iedere Pentax DSLR. Zoals ik het nu lees zijn het objectieven uit de F-serie, dus je behoudt zelfs autofocus en automatisch diafragma ![]() | |
Neo-Mullen | vrijdag 6 november 2009 @ 16:01 |
Omdat ik het zat ben altijd HDR'S te moeten maken omdat de lucht altijd overbelicht is ben ik op zoek naar een ND grad filter. Echter is dit nie tzo gemakkelijk om aan te komen. Ik heb een 48mm lens (18-55mm kitlens) en heb dus ook een filterhouder nodig. Verder ben ik opzoek naar een filter die een wat hardere rand heeft (niet te overdreven ofcourse). In Nederland is alles vlak en is een zachte rand nog niet echt hard nodig. Waar kan ik ze beide (houder + filter) het beste kopen? | |
Ynske | vrijdag 6 november 2009 @ 16:20 |
quote:hoezo is t niet makkelijk om daaraan te komen? die filter dan he de filterhouder van Cokin die ik heb , is niet zacht, die is best stootvast ![]() ik zou dan ook kijken naar de filters en houders van Cokin | |
Neo-Mullen | vrijdag 6 november 2009 @ 16:22 |
quote:Ik bedoel een harde filter: http://www.bryanhansel.com/assets/graphics/ndgrad.jpg <--- linkje doet het misschien wel Verder heb ik idd gehoord dat die van Cokin goed zijn, maar nergens is een beetje fatsoenlijke site waar je die dingen kunt bestellen en duidelijk maken war je nou precies wilt. edit: ik zag ergens een filterhouder staan met de maat van 49mm (bestaat dit?) De filter is echter geen probleem. | |
Ynske | vrijdag 6 november 2009 @ 16:23 |
quote:die van mij komt bij KE vandaan ow en je plaatje doet t niet | |
Isdatzo | vrijdag 6 november 2009 @ 18:41 |
quote:Ja. quote:Ja. | |
Netsplitter | vrijdag 6 november 2009 @ 18:43 |
Das slecht nieuws...... ![]() | |
ebeaydojraes | vrijdag 6 november 2009 @ 19:15 |
quote:Worden door Holst geleverd (o.a. samsonite, hama en sandisk), maar die krijgen ook maar 1 keer per maand een voorraad binnen van Cokin. Kan dus zijn dat bepaalde filters 1 a 2 maanden niet leverbaar zijn .. kan voorkomen dus, maar verder is het een goed en goedkoop systeem. | |
SuikerVuist | vrijdag 6 november 2009 @ 23:29 |
quote:Leuk testje hier. Misschien niet 'wetenschappelijk', maar laat duidelijk het verschil zien tussen de Bigma, 100-400 en 400 f/5.6: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=12049012 | |
Netsplitter | zaterdag 7 november 2009 @ 09:23 |
![]() | |
Black-Hole | donderdag 12 november 2009 @ 17:27 |
Hoe komt het dat mijn foto's die ik binnenshuis maak altijd veel ruis hebben (helemaal als de belichting niet optimaal is)? Heb meerdere (auto)standen geprobeerd met de camera zonder echt merkbaar resultaat. Dit in tegenstelling tot foto's die buiten genomen zijn en er wel goed uitzien. Wat zijn nu goede instellingen om ook binnenshuis mooie foto's te maken? Mijn camera is de Fuji-Finepix F2000 EXR. | |
#ANONIEM | donderdag 12 november 2009 @ 17:30 |
quote:Door die automatische stand zet hij de ISO erg hoog zodat er meer lichtgevoeligheid is. Denk dat je met zo'n camera geen andere keus hebt dan te gaan flitsen. | |
Black-Hole | donderdag 12 november 2009 @ 17:35 |
quote:Hij flitst eigenlijk altijd automatisch ja en dat terwijl de camera bekend zou moeten zijn met goede foto's die in het donker genomen worden. Welke ISO is aan te raden als je binnenshuis wil fotograferen? Volgens mij kan ik dat ook handmatig instellen ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 12 november 2009 @ 17:36 |
quote:Bij mindere hoeveelheid licht schroeft je camera de gevoeligheid omhoog, waardoor je als bijeffect meer ruis krijgt. Met tooltjes als Noise Ninja kan je de ruis verminderen | |
Pietverdriet | donderdag 12 november 2009 @ 17:36 |
quote:Dat is een kwestie van uitproberen, iedere camera heeft zijn eigen ruiscaracter. | |
Black-Hole | donderdag 12 november 2009 @ 17:47 |
Ik ga maar eens wat experimenteren dan, bedankt voor de tips ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 12 november 2009 @ 17:50 |
Ik vind ruis overginds niet per definitie slecht, liever wat ruis dan lelijk licht (flits) | |
Xcalibur | donderdag 12 november 2009 @ 19:20 |
quote:Eens, hoewel ruis wel snel lelijk wordt, zeker in vergelijk met de ruis/korrel die je vroeger op film kreeg ![]() Maar slecht flitslicht is imho vele malen storender... | |
Pietverdriet | donderdag 12 november 2009 @ 19:25 |
quote:ook dat is nogal camera afhankelijk valt me op, of de ruis lelijk is. | |
Xcalibur | donderdag 12 november 2009 @ 20:13 |
Is dat zo? Ik was in de veronderstelling dat het een effect was waarbij het patroon door de opstelling van de pixels op je sensor bepaald werd. En aangezien dat gewoon een grid is, het patroon min of meer regelmatig is, wat ook de oorzaak is voor het 'lelijke' ![]() | |
SuikerVuist | dinsdag 17 november 2009 @ 20:38 |
Wat voor geheugenkaartje zouden jullie aanraden voor een Canon PowerShot S90? | |
Omniej | woensdag 18 november 2009 @ 00:25 |
quote:Ik zou een SD-kaartje proberen. ![]() Maar serieus: voor een Powershot S90 zou het mij echt niet uitmaken wat voor geheugen erin zit... Met de snelheid hoef je geen rekening te houden, aangezien ze toch allemaal wel snel genoeg zijn voor de S90. | |
SuikerVuist | woensdag 18 november 2009 @ 11:45 |
quote:Oké, dat is dan duidelijk. Ik heb echt de ballen verstand van geheugenkaartjes... zeker ik het geval van compactcamera's. | |
Omniej | woensdag 18 november 2009 @ 15:13 |
Nou ja, bij een DSLR die elke seconde 3, 4, 5+ RAW-foto's à 15-20 MB per stuk in burst mode moet weg zien te schrijven (afhankelijk van de snelheid van de camera natuurlijk), kan het nog wel de moeite waard zijn voor snel geheugen te gaan (zoals de Sandisk Extreme III of de iets langzamere Ultra II), omdat je met traag geheugen simpelweg ook niets aan een snelle camera hebt. De Powershot S90 maakt volgens de specificaties 0,9 foto's per seconde in een serieopname, dus dat kunnen ook de tragere kaartjes nog wel bijbenen. ![]() | |
Neo-Mullen | woensdag 18 november 2009 @ 17:19 |
Ik heb een ND-grad filter besteld, maar zit nu met hetvolgende: een filterhouder. Dit kwam ik tegen op KE: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=11864 Nou ben ik nog niet zo bekend met filters, maar hoe zie ik jou of die op mijn lens past? Ik heb een 48mm lens, maar ik zie nergens een grootte aangegeven bij die houder. Of is dit universeel? | |
Erasmo | donderdag 19 november 2009 @ 02:02 |
Je hebt tussenringen om het passend te maken. Maar is jouw ND-grad ook wel van het P-systeem dan? | |
Neo-Mullen | donderdag 19 november 2009 @ 13:44 |
Deze filter had ik in gedachte: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=11788 Bij die ring heb ik verkeerd gekeken, ik heb een 58mm lens ![]() http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=11704 Ik dacht er dan aan om deze filterhouder bij te kopen: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=11864 Iemand tips of op/aanmerkingen over m'n aankoop? | |
Isdatzo | donderdag 19 november 2009 @ 13:57 |
quote:Mja, ik ben aan de DSLR sinds 2004 volgens mij en ik heb het nog nooit mee mogen maken dat m'n buffer vol zat. 't Is maar net wat je zoal fotografeert. | |
Netsplitter | donderdag 19 november 2009 @ 14:07 |
Ik heb al een paar keer gehad met m'n oude 10D. ![]() Tijdens de eerste A1GP op Zandvoort. | |
Omniej | donderdag 19 november 2009 @ 16:38 |
quote:Precies wat je zegt: 't is maar net wat je fotografeert... Ik heb zelf ook nog nooit m'n buffer volgeschoten, maar ik kan me zo voorstellen dat er genoeg fotografen zijn die dat wel regelmatig doen. ![]() Hoe dan ook ging het mij er natuurlijk om dat zijn camera toch maar 0,9 FPS heeft, dus dan hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. | |
Xlarge | donderdag 19 november 2009 @ 20:41 |
Ik ben vanavond in het donker een paar plaatjes wezen schieten, dat had ik nog nooit gedaan. Nu heb ik onderstaande geschoten, maar rechts van de foto ziet het er niet mooi uit. Wellicht ruis ? Kan iemand mij vertellen waarom dat zo is, en hoe ik het kan verbeteren ? Het is een RAW, 30 sec, F/8 , iso100 en de witbalance via PS op Thungsten gezet (2850 ?) bvd XL ![]() Edit, het lijkt hier in het forum minder te zijn, zou Picasa Photo viewer een hoop vervormen ? ![]() | |
slashyou | donderdag 19 november 2009 @ 20:56 |
quote:Lijkt wel heel erg op JPEG artifacten inderdaad, ruis is ook goed mogelijk met zeer lange sluitertijden. | |
Xcalibur | donderdag 19 november 2009 @ 21:11 |
Ik heb het idee dat ik meer jpg compressie zie dan ruis..... Linkje naar het origineel? | |
Xlarge | donderdag 19 november 2009 @ 21:13 |
quote:Ik moest googelen voor JPEG artifacten ![]() Hoe doen jullie dat , slaan jullie je foto's in tiff oid op, om ze te posten op het internet ? Mocht het trouwens ruis zijn, wat kan ik meer doen dan mijn ISO laag te houden en mijn witbalans naderhand te regelen ? Moet ik op nog meer dingen letten ? | |
Xlarge | donderdag 19 november 2009 @ 21:14 |
quote:http://www.flickr.com/photos/xlarge1/4118212414/sizes/l/ | |
Pietverdriet | donderdag 19 november 2009 @ 21:14 |
quote:lijkt mij ook compressie artefacten | |
slashyou | donderdag 19 november 2009 @ 21:26 |
quote:dat is ruis, door de lange sluitertijd. | |
Xlarge | vrijdag 20 november 2009 @ 10:18 |
Oke, bedankt voor alle reacties ![]() | |
Neo-Mullen | vrijdag 20 november 2009 @ 11:41 |
Verdomme, mijn bestelling gemist vanochtend, moet wachten tot morgen ![]() Is het trouwens slim om een filter te gebruiken terwijl er al een UV-filtertje opzit? Een fotozaak hier in de buurt zei van niet, omdat in de lens zelf allemaal lenzen zitten die uit bolle en holle vormen bestaan. 2 filters over elkaar zou dan het licht breken en rare ongewenste effecten geven. Klopt dit? | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 11:43 |
quote:Ja | |
infp2009 | vrijdag 20 november 2009 @ 11:51 |
Bovendien kun je twee filters soms niet meer uit elkaar krijgen... | |
Neo-Mullen | vrijdag 20 november 2009 @ 12:04 |
Oei, dan is het maar beter dat ik het vraag, want ik ben zo'n eigenwijs persoon die het toch gaat uitproberen ![]() Bedankt in ieder geval ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 12:06 |
UV filters hebben trouwens ook verder geen nut anders dan dat je je objectief zou willen beschermen. UV wordt uitstekend gefiltend door de coatings op je objectieven | |
RikH | vrijdag 20 november 2009 @ 12:18 |
Ik wil dit weekend naar kamera-express voor een canon 5d mark ii, maar nu wil ook gelijk kijken voor een nieuw statief voor deze camera. Ik wil een stevige maar ook hoog statief. Ben namelijk 1.90 lang en geen zin meer om te bukken. Welk statief van rond de 100 euro kunnen jullie mij adviseren? | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 12:31 |
kom NIET op zaterdag naar KE ![]() quote:Koop daarom ook een Protect filter en geen UV, aangezien die volledig kleurloos zijn. | |
infp2009 | vrijdag 20 november 2009 @ 12:38 |
quote:Ik neem toch aan dat als je een 5d mk ii koopt je wel iets kan regelen met zo'n statiefje erbij... | |
Xcalibur | vrijdag 20 november 2009 @ 12:57 |
quote:De artefacten ontstaan doordat de JPG gecomprimeerd wordt, en daardoor data weggooit. Hoe lager de kwaliteit van je JPG, hoe meer artefacten. Bij het opslaan van de JPG heb je een keuze, die staat standaard op medium 60 / 100 of 8 / 12, als je deze hoger zet is de kwaliteit beter maar het bestand logischerwijs ook groter ![]() | |
Isdatzo | vrijdag 20 november 2009 @ 15:58 |
quote:Op 4000 meter (lager ook wel trouwens) zie ik toch een heel duidelijk verschil mét en zónder UV-filter op m'n 17-40. | |
SuikerVuist | vrijdag 20 november 2009 @ 16:05 |
quote:Serieuze vraag: wanneer is het NIET druk bij KE? Reed er laatst op een maandagmorgen langs en nog was dat parkeerterreintje vol. ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 16:10 |
quote:Vreemd. Dat betekend dat het optische glas en coating dus UV geschikt zijn, net als de sensor, dus je zou een "negatief UV filter"(een dat alleen UV doorlaat) kunnen nemen en dan UV fotos maken. | |
polariteit | vrijdag 20 november 2009 @ 16:25 |
quote:Ik heb deze: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1607 Ben ik zeer tevreden mee, en behaalt een hoogte waar ik zelfs met mjn 216 centimeter op de tenen moet voor de hoogste stand ![]() | |
RikH | vrijdag 20 november 2009 @ 16:26 |
quote:Ow en waar denk je dat dat geregeld kan worden? 150 euro vind ik trouwens ook goed ![]() | |
Ynske | vrijdag 20 november 2009 @ 16:31 |
als we t toch over statieven hebben, met zo'n balhoofd, glijd hij dan lekker soepel ipv dat je aan alle kanten met schroefdingen zit te stellen? enneh, welke zijn echt aan te raden? | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 16:31 |
quote:Ow we kunnen hem altijd nog 100 euro duurder maken idd. (geloof me er wordt NIETS verdient op dit soort camera's. integendeel zelfs ..) goedkoper statief of minder zwaar statief is overigens geen goed idee bij een 5D. Die speigel is zo groot en log dat bij elke foto er een flinke terugslag is van het op en neerklappen van de spiegel. quote:uhmzz. maandag/dinsdag en donderdag. Parkeerplaats staat wel vol, maar daar zit ook personeel bij en heb je hooguit 3 a 4 wachtenden voor je. Op zaterdag is de rest van het terrein vrij en worden de parkeerplaatsen ertegenover volgezet en dan staan er 30 a 40 wachtenden voor je ... | |
RikH | vrijdag 20 november 2009 @ 16:33 |
quote:Inderdaad, ik ben ook benieuwd, ik vond die van ebeaydojraes hierboven er wel goed uitzien....... | |
Xlarge | vrijdag 20 november 2009 @ 16:35 |
quote:Ben jij 2 meter 16 ? wat een lengte , zelf ben ik 2.04. ![]() Maar ik mis toch iets, de maximum hoogte volgens de link is 1.78 meter ? | |
RikH | vrijdag 20 november 2009 @ 16:37 |
quote:Je ogen zitten natuurlijk lager maar inderdaad bij 2,16 haha. Ik kan ook naar belgie rijden van het weekend daar zit ook een fotokonijnenberg alleen is de camera weer 40 euro duurder.......... Weet niet hoe druk het daar is? | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 16:38 |
ligt er ook aan waarvoor je je statief gaat gebruiken. Een balhoofd is bij actie wel goed omdat je hem dan los kan gooien en snel kan bewegen zonder hem van de kop af te halen. Bij een 3weg kop (zoals de 804) heb je voor portretten e.d. meer stabiliteit en heb je alles wat je nodig hebt. Maar sowieso... actie en een 5D ??? (humor), nee ik denk dat je met aan die 3wegkop veel meer hebt met een 5D. 7D ofzo zou ik nog kunnen begrijpen met balhoofd .. | |
Ynske | vrijdag 20 november 2009 @ 16:41 |
quote:nouja, oa voor nachtfotografie, die ik nu heb is wat aan de lage kant, ( en dan te denken dat ik maar 1.63 ben en m al laag vind ![]() | |
RikH | vrijdag 20 november 2009 @ 16:42 |
quote:Kom eens met een voorbeeld wat jij me aan zou raden? niet boven 200 euro. Of is dat die ene die je eerder genoemd hebt? | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 16:48 |
055 + 804 is voldoende. Maar als je het echt stabiel wilt hebben dan neem je een systematic van Gitzo of een Cambo, maar daar gaan we het niet over hebben ![]() | |
Ynske | vrijdag 20 november 2009 @ 16:49 |
brquote:bedoel je dit nu in combi met die 5D van RikH? edit, deze combi dus? http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1610 | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 16:58 |
quote:ow ja sowwie bedoelde RikH. Maaruh.... Wat ik nu zou aanraden als balhoofd? ... tsja. Moeilijk. De 48-series van Manfrotto zijn er uit en zijn vervangen door de 49 series. Deze hebben vreemd genoeg alleen geen borgring om hem vast te kunnen zetten op je statief. erg vreemd ... | |
Ynske | vrijdag 20 november 2009 @ 17:04 |
quote:das raar, geen borgring maar dr is dus niet echt iets wat je aanraad voor bv de 40D +24-70 | |
ebeaydojraes | vrijdag 20 november 2009 @ 17:29 |
een 496 is standaard maar een 498 heeft extra Panring met graden. Als je het geld ervoor over hebt is deze Gitzo wel erg mooi met interne waterpas: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=26762 | |
bas-beest | dinsdag 24 november 2009 @ 23:09 |
ten eerste ben ik nieuw op het gebied van dSLR en in dit forum trouwens ook ![]() ten tweede, Ik heb sinds vandaag een Nikon D3000 en nou vraag ik me af hoe ik de maat bereken die ik evt. nodig heb voor polarisatie-filters. ik hoop maar dat deze eerste vraag niet gelijk heel dom is ![]() | |
Omniej | dinsdag 24 november 2009 @ 23:15 |
quote:Allereerst welkom. ![]() Wat die filtermaat betreft: dat hangt niet af van je camera, maar van de lens die je erop hebt zitten. Waarschijnlijk staat in de rand van je lens wel de diameter aangegeven met zo'n Ø. | |
dvr | dinsdag 24 november 2009 @ 23:17 |
Wat Omniej zei ![]() | |
bas-beest | dinsdag 24 november 2009 @ 23:24 |
quote: ![]() ![]() | |
slashyou | dinsdag 24 november 2009 @ 23:46 |
quote:een 6 op de schaal van 10. | |
bas-beest | dinsdag 24 november 2009 @ 23:57 |
quote:pfoe, valt alweer mee | |
ebeaydojraes | woensdag 25 november 2009 @ 06:04 |
quote:ach... ik hoor hem zoooooooooooooo vaak.. "ja ik heb deze camera en zoek een filter .." en dan kijken ze je raar aan als je vraagt welke lens (welk objectief) erop zit ... | |
Xcalibur | woensdag 25 november 2009 @ 08:37 |
quote:Idd, vaak staat dit onderop ![]() Als het om de standaard 18-55mm gaat die je hebt is de filtermaat 52mm... | |
Xlarge | woensdag 25 november 2009 @ 13:33 |
quote:Zeker weten ? Ik dacht 58mm | |
Xcalibur | woensdag 25 november 2009 @ 13:41 |
quote:Filtermaat 52mm http://tweakers.net/price(...)56g-vr.html#tab:info ![]() | |
Omniej | woensdag 25 november 2009 @ 14:02 |
quote:De 18-55 van Canon is wel 58mm ja, maar 't ging hier om de Nikon. ![]() | |
Xlarge | woensdag 25 november 2009 @ 14:50 |
quote: quote:Ah gelukkig, ik heb nl een koppeling besteld die mijn 18-55 aan mijn 50mm 1.8 moet koppelen, dit was een 58-52 mm koppelring. Ik was al bang dat ik de verkeerde ring had besteld en dat ik dan dus een 52mm-52mm ring had moeten bestellen, maar er zit dus verschil tussen Canon en Nikon ![]() | |
infp2009 | woensdag 25 november 2009 @ 15:45 |
Ik heb een nikon D60, en in de toekomst zie ik wel een upgrade (misschien over een jaar of zo) naar bijvoorbeeld een D300s. Hoe noodzakelijk is het als ik nu een ultrawide wil om er een met focusmotor te kopen? De tokina 11-16 vind ik bijvoorbeeld heel interessant, maar dan zou ik een jaar manual focus voor lief moeten nemen. Nu zag ik dat met de enorme dof van wide-angles dit triviaal is (klopt dat?)... Wat vindt de expert? | |
Het-Gele-Teken | woensdag 25 november 2009 @ 17:45 |
quote:Ik was een tijdje met m'n fisheye aan het schieten, en toen zag ik dat hij de hele tijd al op manueel stond. Je merkt het soms wel, beetje afhankelijk van hoe dicht je onderwerp komt. Voor onderwerpen die wat op een afstand staan is er niet zoveel onscherpte te merken. | |
Erasmo | donderdag 26 november 2009 @ 01:32 |
Ligt er aan wat je schiet... Als je hem bv. alleen maar voor landschappen gebruikt moet het geen probleem zijn. En voor de rest is het door de grote scherptediepte goed gokken, hyperfocaal heb je volgens mij al onder een meter. | |
Schenkstroop | donderdag 26 november 2009 @ 01:48 |
Ik heb een nikon d40. De kitlens zit volgens mij vuil tussen want hij draait me een partijtje stroef. Hoe kun je dit weer soepel draaiende krijgen? Heb nog niet gekeken of ik em zelf kan openschroeven. | |
Erasmo | donderdag 26 november 2009 @ 07:55 |
Dat is wel een lastig klusje hoor, een lens openmaken... Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt aan piefjes, palletjes, schroefjes en veertjes;![]() Wat nog lastiger is, is hem weer in elkaar zetten ![]() | |
Isdatzo | donderdag 26 november 2009 @ 08:16 |
quote:Wie had dát gedacht ![]() | |
infp2009 | donderdag 26 november 2009 @ 10:39 |
quote:Voornamelijk landschappen, dus dat loopt wel los dan. Enne... Hyperfocaal? | |
Schenkstroop | donderdag 26 november 2009 @ 14:29 |
quote:Ja "erg leuk". Maar hebben jullie nooit last dat een lens stroef met draaien wordt naar verloop van tijd? Zo ja hoe verhelpen jullie dat dan? | |
Xcalibur | donderdag 26 november 2009 @ 15:03 |
quote:wow, wtf ![]() | |
Isdatzo | donderdag 26 november 2009 @ 15:11 |
quote:Neuh, ik eigenlijk niet. Of ik ben er aan gewend geraakt. | |
junkiexp | donderdag 26 november 2009 @ 22:36 |
Ik ben bezig om wegwjs te worden met mijn 450D met 18-55 kitlens. Als ik macro ga fotograferen, verder van het object en helemaal inzoomen, of dicht bij het object en helemaal uitzoomen ? Wat is het beste ? En waarom ? Sorry voor de n00b vraag ![]() | |
Isdatzo | donderdag 26 november 2009 @ 22:37 |
Helemaal inzoomen als je de grootste vergroting (beter gezegd: minste verkleining) wil bereiken. | |
Kamermans | donderdag 26 november 2009 @ 22:44 |
quote:de EFs 17-85mm ? 'k heb wel fd lenzen uit elkaar gehaald en weer op de juiste manier terug in elkaar kunnen zetten, maar dit ziet er stukje ingewikkelder uit ![]() | |
junkiexp | donderdag 26 november 2009 @ 22:51 |
quote:Bedankt voor je snelle antwoord ![]() | |
Omniej | donderdag 26 november 2009 @ 23:21 |
quote:Eigenlijk is macro met de 18-55 niet mogelijk, maar helemaal inzoomen is nog altijd beter ja. Op 18mm kun je gewoon niet dichtbij genoeg komen. | |
junkiexp | donderdag 26 november 2009 @ 23:25 |
quote:I know, ben ook maar een beetje aan het spelen, komt goed ![]() | |
bas-beest | donderdag 26 november 2009 @ 23:43 |
quote:die ga ik ook ff onthouden ![]() | |
Erasmo | vrijdag 27 november 2009 @ 02:00 |
quote:Neuh eigenlijk niet, meeste van mijn lenzen zijn of primes of hebben interne zoom. Heb je hem al maximaal uitgedraaid om te kijken of je nog wat achter een randje ziet zitten? | |
RikH | zaterdag 28 november 2009 @ 11:47 |
Ik zit me een beetje te verdiepen in de Camera Armor voor de canon 5d mark ii. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft, camera armor in het algemeen.... En vroeg me af of iemand weet waar ik deze kan kopen (namelijk nergens op voorraad). Of is het beter om een lcd screen protector van giotto erop te zetten? Deze is trouwens ook nergens op voorraad. | |
Pietverdriet | zondag 29 november 2009 @ 11:32 |
quote:Heb een folie op de LCD geplakt, das alles, gekocht op ebay | |
Erasmo | zondag 29 november 2009 @ 11:45 |
![]() Mij lijkt het eerlijk gezegd niks... En een screen protector? Voor een knaak heb je er 3 op ebay. | |
RikH | zondag 29 november 2009 @ 12:15 |
quote:Mij lijkt het eerlijk gezegd wel wat, maar niemand heeft zoiets hier op het forum. Maar ik zou graag de screen protector van giotto hebben. Schijnen goede dingen te zijn. | |
RikH | zondag 29 november 2009 @ 13:21 |
quote:Het nadeel is ook dat ik geen van de 2e ergens kan vinden waar het op voorraad is............ | |
IceBeach | zondag 29 november 2009 @ 16:30 |
![]() Vraag: Is er een mogelijkheid om in een nachtfoto als deze de 'flares' uit je foto te krijgen of is dat iets wat je gewoon moet accepteren? Ik gebruik overigens geen spiegelreflex camera, dus dingen als filters oid zijn helaas (nog) geen optie.. | |
Erasmo | zondag 29 november 2009 @ 18:22 |
quote:Is het volgens jouw goed omdat het van giotto is? In mijn ogen is het enkel een stukje doorzichtig plastic dat je over je scherm plakt... quote: | |
Omniej | zondag 29 november 2009 @ 19:48 |
quote:Een klein diafragma gebruiken vermindert de flares over 't algemeen, maar dan moet je met jouw camera wel het diafragma kunnen regelen natuurlijk. Ik weet niet waarmee je deze foto hebt gemaakt? (de kwaliteit heeft het nogal weg van een telefoonfoto eigenlijk) | |
ebeaydojraes | zondag 29 november 2009 @ 19:52 |
quote:Doorzichtig plastic? Damn good en hoog stukje lichtdoorlatendheid (meeste van alles at je er uberhaupt voor kan zetten. | |
IceBeach | zondag 29 november 2009 @ 23:36 |
quote:Oeps... ![]() ![]() | |
Ouwesok | zondag 29 november 2009 @ 23:46 |
quote:Wat je ook kunt proberen is om een 'nachtfoto' eerder op de avond te maken, bij voorkeur kort na zonsondergang. Het contrast is dan nog niet zo hoog als wanneer het helemaal donker is en je foto ziet er uiteindelijk nog nachtelijker uit dan wanneer je hem rond middernacht hebt gemaakt. Of diafragmeren met een S3IS nut heeft betwijfel ik, het effect is dat je belichting zo lang wordt dat je nog meer last van de overstralingen krijgt. Overigens kunnen op de S3 die hier in huis gebruikt wordt gewoon filters worden gebruikt, kwestie van een adaptertje van Canon zelf of (goedkoper) van zo'n onderdelenshop uit Hong Krom. | |
hydraulix | maandag 30 november 2009 @ 00:32 |
quote:Bij de Bart Smit kun je voor 4 euro een screen protector kopen voor de Nintendo DS. Je moet het iets op maat knippen, maar voor dat geld is het prima te doen op je camera! Heb het zelf nu ook en geen problemen ermee. | |
RikH | maandag 30 november 2009 @ 07:58 |
quote:het mooie van die van giotto is dat hij op maat is en nog van glas ook. Hij bestaat ook uit meerdere lagen waardoor bijna geen reflectie meer onstaat! En ik denk dat mijn 5d dat verdient haha! | |
Isdatzo | maandag 30 november 2009 @ 14:45 |
Zo'n schermpje kan best wel wat hebben hoor.. ze zijn niet van suiker ![]() | |
Omniej | maandag 30 november 2009 @ 14:52 |
Screen protectors heb ik altijd onzin gevonden... Met een kras op m'n scherm heb ik waarschijnlijk nog een beter beeld dan met een screen protector ervoor. En een echt harde klap houdt een protector toch niet tegen. | |
Thomass | maandag 30 november 2009 @ 18:33 |
quote:Hoe meer lagen hoe meer reflectie pipo | |
RikH | maandag 30 november 2009 @ 18:39 |
quote:Moet ik hier serieus op in gaan? of ga je eerst je huiswerk doen? | |
ebeaydojraes | maandag 30 november 2009 @ 20:46 |
quote:"en single gecoate filters zijn toch echt beter dan 8 laags gecoate filters ..." | |
Pietverdriet | maandag 30 november 2009 @ 20:47 |
Multilaags coating, was dat ook niet een Pentax innovatie? | |
RikH | maandag 30 november 2009 @ 21:09 |
Maar we hebben het hier niet over een filter, het gaat erom dat de zon niet te veel reflecteerd maar absorbeerd. Giotto zal geen 12 lagen erop zetten als dit ten kosten gaat van de kwaliteit, kost hun namelijk ook alleen maar geld. | |
Thomass | dinsdag 1 december 2009 @ 01:09 |
quote:Een argument waarbij je je beroept op de autoriteit van de maker, hmkay. Je bent zeker niet bekend met het fenomeen marketing? Mensen kopen dit http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp ook ![]() Goed ik zal vanaf nu ontopic blijven ![]() | |
RikH | dinsdag 1 december 2009 @ 07:38 |
ok maar als ik reviews lees schijnt het wel een van de beste protector te zijn! Ik wil er sowieso iets op! Haha! Wie mij kent weet waarom! | |
ebeaydojraes | dinsdag 1 december 2009 @ 07:42 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Omniej | dinsdag 1 december 2009 @ 08:45 |
quote:Nou, vertel. ![]() Edit: Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 12 |