Als je niet inhoudelijk kan reageren, val je gewoon de boodschapper aan he?quote:
Nietige overeenkomsten proberen af te sluiten kan volgens mij alleen maar onwenselijke uitkomsten opleveren.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:34 schreef KirkLazarus het volgende:
Gelukkig zijn in ons land rechtshandelingen - en dus overeenkomsten - in strijd met de goede zeden , openbare orde of dwingende wetsbepalingen nietig. Dus zo'n arbitrageovereenkomst waarbij een arbiter aan de hand van Islamitische wetgeving een geschil beslecht zal toch geen onwenselijke uitkomsten opleveren.
De telegraaf is simpelweg niet betrouwbaar, dat weet jij toch ook wel?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je niet inhoudelijk kan reageren, val je gewoon de boodschapper aan he?![]()
Nuttig...![]()
Randmongool
Het zou heel goed kunnen dat de Telegraaf bepaalde feiten verdraaid heeft ,of maar een deel van het verhaal heeft belicht.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:49 schreef Picchia het volgende:
De Telegraaf heeft dit niet zelf uitgezocht, Lort. Er staat zelfs dat het overgenomen is van de Britse media.
http://www.dailymail.co.u(...)ce-closed-doors.htmlquote:The Civitas study said the Islamic courts should no longer be recognised under British law.
Its director Dr David Green said: 'The reality is that for many Muslims, sharia courts are in practice part of an institutionalised atmosphere of intimidation, backed by the ultimate sanction of a death threat.'
Zorgen de regels voor voetbalspelers op het veld ook voor segregatie tussen de spelers en de toeschouwers?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:13 schreef Picchia het volgende:
Tja, het zal best lang geduurd moeten hebben voordat ze daadwerkelijk 85 van deze 'rechtbanken' hebben kunnen realiseren. Dus het is gewoon het resultaat van lang wegkijken en ontkennen. Voor de integratie zal het ook geen bevorderende werking hebben, aangezien dit een voedingsbodem is voor cultachtig wij-zij denken.
Maar als ze binnen de wet 'zouden' blijven dan mogen ze wat mij betreft elkaar veroordelen zoveel ze willen.
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:10 schreef AgLarrr het volgende:
Dit las ik ook met verbazing inderdaad. Ik vraag me alleen af of men er echt wat tegen kan doen. Zolang de betrokken partijen zich 'vrijwillig' onderwerpen aan een dergelijk 'hof' en handelen naar de uitspraken.. tjah. Het gebeurt semi-vrijwillig.
En verbieden? Zolang het vrijwillig gaat dan kunnen ze die rechtspraak ook wel op zolder voortzetten, zonder dat iemand daar ooit ook maar iets van te weten komt, zolang de gemeenschap zichzelf in bescherming neemt.
Dwingen is niet echt vrijwillig heh.quote:werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.
Ze is vrij de rechtbank en de uitspraak niet te erkennen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
[..]
Dwingen is niet echt vrijwillig heh.
Als de vrouw niet blij is met het vonnis, dan kan ze altijd nog naar de britse rechtbank stappen. Het is niet zo dat die Sharia rechtbanken het britse recht vervangen of boven de britse wet staan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
[..]
In Nederland hebben we dit al. Denk aan (gristelijke) dorpsraden, de Hells Angels, criminele bendes, de eerder genoemde KNVB etc.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Dit vind ik inderdaad wel heel raar.Belachelijk van de UK dat ze dat hebben gedaan.
Ik ben alles behalve een Wilders fan, maar ik mag toch hopen dat we dit in NL niet krijgen.
Dan moeten we daar ook wat aan doen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:38 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
In Nederland hebben we dit al. Denk aan (gristelijke) dorpsraden, de Hells Angels, criminele bendes, de eerder genoemde KNVB etc.
Edit: ik zag je edit net te laat.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:44 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan moeten we daar ook wat aan doen.![]()
Ik neem ten minste aan dat de Sharia in strijd is met veel van onze wetten, normen en waarden. Zulke rechtspraak in een land als deze of Engeland hoort dan toch gewoon illegaal te zijn? Natuurlijk horen mensen vrij te kunnen zijn in het kiezen van een rechtbank, maar er moeten gewoon overal dezelfde wetten gehanteerd worden.En als wie dan ook het daar niet mee eens is, dan is de meest logische stap emigratie naar een land waar je het wél eens bent met hoe de zaken daar geregeld worden.
Edit: De Britse regering erkent deze rechtbanken dus niet? Dan is het al een heel ander verhaal.
Er moet ook overal dezelfde wet gehanteerd worden, maar er zijn bepaald gedeeltes van de wet (civiele wetgeving om preciezer te zijn), die alleen ‘regelend’ zijn. De wetgever stelt daar richtlijnen en voorwaarden, maar daarvoor geldt expliciet dat deze, mits beide partijen daarmee instemmen, vervangen mogen worden door eigen voorwaarden. Wordt dat niet gedaan, dan gelden de standaardvoorwaarden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:44 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik neem ten minste aan dat de Sharia in strijd is met veel van onze wetten, normen en waarden. Zulke rechtspraak in een land als deze of Engeland hoort dan toch gewoon illegaal te zijn? Natuurlijk horen mensen vrij te kunnen zijn in het kiezen van een rechtbank, maar er moeten gewoon overal dezelfde wetten gehanteerd worden.
Dat klopt, maar het rapport suggereert wel dat een en ander soms een beetje een schimmige invulling krijgt, en dat soms de kaders waarbinnen geopereerd kan worden niet zo nauw genomen worden. Veel Nederlandse geschillencommissies hebben bijvoorbeeld wel een jurist erin, of een jurist die geraadpleegd wordt. Ik weet niet hoe dat bijvoorbeeld bij die 80 shariarechtbanken werkt die niet erkend worden. Als daar alleen een imam zit die niet weet wat zijn wettelijk kader is waarbinnen hij überhaupt mag opereren, dan is dat m.i. geen gunstige situatie.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:40 schreef YouNaiveHuman het volgende:
Oftewel, geen Islamisering. Het Britse recht is niet aan de kant geschoven en deze rechtbanken hebben zich daar ook gewoon aan te houden.
Ik ben het helemaal met je eens, illustratief is hierbij ook dat b.v. Fortuna, dat het niet eens was met de licentiecommissie van de KNVB, en ook niet met de beroepscommissie, daarna naar de rechter stapte en daar, in dit geval, inderdaad zag dat de besluiten niet zorgvuldig waren genomen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:05 schreef ethiraseth het volgende:
Tja zoals gezegd, in principe hoeft zo'n eigen rechtbank niet problematisch te zijn. als mensen liever elkaar berechten, prima. De KNVB is daar een goed voorbeeld van, die kunnen zelfs geldboetes uitdelen aan spelers. Maar zodra er intimidatie aan te pas komt om mensen zo'n rechtbank te laten erkennen wordt het een andere zaak. Hier zullen waarschijnlijk vooral vrouwen weer de dupe van zijn. Helaas valt er moeilijk tegen op te treden omdat alles achteraf gebeurd.
Maar om dit nu "islamisering" te noemen, nee. Niet alles wat moslims doen is meteen islamisering.
sorry, verkeerde draadjequote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:57 schreef El_Matador het volgende:
Groot-Brittannië heeft 85 shariarechtbanken
LONDEN - Zeker 85 shariarechtbanken zijn actief in Groot-Brittannië. Niet slechts vijf, zoals eerder werd aangenomen, berichtten Britse media maandag. De tribunalen, die grotendeels vanuit moskeeën werken, doen uitspraken over financiële en familiezaken volgens islamitische principes. De rechtbanken opereren achter deuren die gesloten zijn voor onafhankelijke waarnemers en niet-moslims, zo staat in een rapport van denktank Civitas.
Volgens de schrijver van het rapport, wetenschapper Denis MacEoin, kunnen de rechtbanken leiden tot verschillende wettelijke standaarden voor moslims en niet-islamitische burgers. Enkele eerdere uitspraken adviseren illegale zaken en andere gaan tegen de rechten van de mens in, aldus MacEoin.
Zo mocht een moslima niet met een niet-moslim trouwen als hij zich niet tot de islam bekeerde. In andere uitspraken werden polygame huwelijken goedgekeurd en werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.
De vijf rechtbanken waarvan eerder sprake was, worden erkend door de Britse wet. De uitspraken van deze shariarechtbanken zijn rechtsgeldig zodra alle betrokken partijen het tribunaal erkennen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)banken__.html?p=29,1
![]()
![]()
![]()
Het gaat hier dus om "recht" gebaseerd op een of ander haatdragend sprookjesboek, dat zou moeten gaan boven de wetten die zijn vastgesteld op basis van Verlichting en andere superieure Westerse beschaafde filosofie...
Echt heel ernstig dit.
Ik ben geen Wildersfan, maar juist dit soort dingen zijn tastbare punten van islamisering.
Tsja, had je maar niet akkoord moeten gaan met de rechtbank. Contractuele verplichtingen hè? Dit lijkt mij toch echt een stereotype voorbeeld van hoe een 'private rechtbank' eruit zou moeten zien volgens de libertarische ideologie. Helaas hebben we in Nederland een overheid die hier een stokje voor steekt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
[..]
Gelukkig hebben we nog een rechtbank die hier eventueel tegen kan optreden. Zonder overkoepelende wetgeving wordt dwang nog veel voorkomender.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tsja, had je maar niet akkoord moeten gaan met de rechtbank. Contractuele verplichtingen hè? Dit lijkt mij toch echt een stereotype voorbeeld van hoe een 'private rechtbank' eruit zou moeten zien volgens de libertarische ideologie. Helaas hebben we in Nederland een overheid die hier een stokje voor steekt.
Een private rechtbank kan niet iemand dwingen te seks. Een contract waarin gedwongen seks in de clausules staat is geen contract op basis van vrijwilligheid, ook niet als iemand de keuze heeft wel of niet mee te doen aan die rechtbank.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:29 schreef Monolith het volgende:
Tsja, had je maar niet akkoord moeten gaan met de rechtbank. Contractuele verplichtingen hè? Dit lijkt mij toch echt een stereotype voorbeeld van hoe een 'private rechtbank' eruit zou moeten zien volgens de libertarische ideologie. Helaas hebben we in Nederland een overheid die hier een stokje voor steekt.
'Helaas'... 'eindelijk'...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:57 schreef El_Matador het volgende:
Helaas... eindelijk een keer ECHTE Islamisering...
Gelukkig maar dat er een Raad van Hoeders bestaat in Libertariland waardoor die dwang niet meer kan voorkomen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een private rechtbank kan niet iemand dwingen te seks. Een contract waarin gedwongen seks in de clausules staat is geen contract op basis van vrijwilligheid, ook niet als iemand de keuze heeft wel of niet mee te doen aan die rechtbank.
Dus een contract dat mij verplicht om jou een schadevergoeding van 2 miljoen euro te betalen wanneer ik niet op tijd kan leveren is niet libertarisch volgens jou? Volgens mij snap je je eigen politieke stroming niet helemaal. Het hele idee achter een volledige privatisering van recht is nu juist dat bijvoorbeeld een moordenaar veroordeeld kan worden tot gedwongen opsluiting omdat hij akkoord is met de voorwaarden van de rechtbank waar hij bij aangesloten is. Het niet libertarische in deze situatie zit hem eerder in de mogelijke dwang om zo'n rechtbank te erkennen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een private rechtbank kan niet iemand dwingen te seks. Een contract waarin gedwongen seks in de clausules staat is geen contract op basis van vrijwilligheid, ook niet als iemand de keuze heeft wel of niet mee te doen aan die rechtbank.
En wat doen we dan met de eerder genoemde Joodse rechtbanken?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:30 schreef isogram het volgende:
Ik vind het bestaan van Sharia-rechtbanken in westerse landen totaal onwenselijk. Er hoort in Groot-Brittannië maar één wet te gelden en dat is de Britse wet. Net zoals in Nederland alleen de Nederlandse wet geldt.
Wat mij betreft werden Sharia-rechtbanken uitdrukkelijk per wet verboden. Dat kan door in de wet vast te leggen dat elke andere vorm van rechtspraak strafbaar is. Mensen die voor Sharia-rechter spelen of die zich wenden tot een Sharia-rechtbank zouden voor hun gedrag moeten worden bestraft.
Oh, maar dat is wel een heel forse wijziging… daar gaan je arbitragecommissies, tuchtraden, enzovoort. Wil je echt dat elk conflict voor de rechter komt?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:30 schreef isogram het volgende:
Wat mij betreft werden Sharia-rechtbanken uitdrukkelijk per wet verboden. Dat kan door in de wet vast te leggen dat elke andere vorm van rechtspraak strafbaar is. Mensen die voor Sharia-rechter spelen of die zich wenden tot een Sharia-rechtbank zouden voor hun gedrag moeten worden bestraft.
Als het waar is dat die rechtbank vrouwen verplicht om sex met hun man te hebben, of om polygame huwelijken te sluiten, dan lijkt me dat in strijd met de Britse wet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
Weten de verontwaardigde Wilders aanhangers ook dat er in Groot Brittanie ook Joodse rechtbanken zijn die onder dezelfde regels opereren als de zgn. Sharia rechtbanken?
Weet men ook dat er zoiets bestaat als arbitrage? Zolang de uitspraken niet strijdig zijn met de britse wet, is dit in GB toegestaan, dat heet juridisch pluralisme.
quote:TORONTO - Ontario has reversed course on plans to let Muslims use Islamic sharia law to settle family disputes, and will now ban religious-based arbitration, including Jewish ones, altogether, provincial officials said.
The province said it would scrap all religious-based dispute settlements on issues such as child custody and divorce, prompting elation from critics of the sharia proposals, and dismay from groups that have used religious arbitration in the past.
[…]
But the province's attempt to end debate on the proposal drew criticism from another religious community that has used similar arbitration for the last 15 years.
'Simply wrong'
"What we're doing here is singling out faith-based arbitration and saying because they are faith-based, they can't possibly be in accordance with Canadian natural justice principles," said Steven Schulman Ontario director of the Canadian Jewish Council.
"And that's simply wrong. That's a knee-jerk reaction."
Die kan je dan ook aanpakken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als het waar is dat die rechtbank vrouwen verplicht om sex met hun man te hebben, of om polygame huwelijken te sluiten, dan lijkt me dat in strijd met de Britse wet.
Die zijn net zo kwalijk en moeten dus ook net zo hard verboden worden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:31 schreef YouNaiveHuman het volgende:
En wat doen we dan met de eerder genoemde Joodse rechtbanken?
Die bestaan ook en al veel langer.
Arbitragecommissies lijken me van een andere orde. Neem die voetballer van Go Ahead Eagles die een paar jaren geleden zo'n beetje invalide is getrapt door een voetballer van Sparta. Zo'n zaak is dermate ernstig dat het de sport overstijgt en voor de civiele rechter is gebracht.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:33 schreef Iblis het volgende:
Oh, maar dat is wel een heel forse wijziging… daar gaan je arbitragecommissies, tuchtraden, enzovoort. Wil je echt dat elk conflict voor de rechter komt?
Ik snap mijn 'politieke stroming' prima, maar volgens mij snap je vrijwilligheid niet helemaal.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:06 schreef Monolith het volgende:
Dus een contract dat mij verplicht om jou een schadevergoeding van 2 miljoen euro te betalen wanneer ik niet op tijd kan leveren is niet libertarisch volgens jou? Volgens mij snap je je eigen politieke stroming niet helemaal. Het hele idee achter een volledige privatisering van recht is nu juist dat bijvoorbeeld een moordenaar veroordeeld kan worden tot gedwongen opsluiting omdat hij akkoord is met de voorwaarden van de rechtbank waar hij bij aangesloten is. Het niet libertarische in deze situatie zit hem eerder in de mogelijke dwang om zo'n rechtbank te erkennen.
Absoluut niet mee eens. In de sport doen tuchtcommissies uitspraak over van allerlei zaken die niet bij wet zijn geregeld, maar die wel van invloed zijn op de sport. Zo is het voor een burger niet nodig dat hij elke dag doorgeeft waar hij uithangt, vanwege dopingcontrole. Heet je Michael Rasmussen en ben je wielrenner van beroep, dan gelden heel andere regels.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:49 schreef ethiraseth het volgende:
Dat is dan weer het kind met het badwater weggooien. Als seculiere rechtspraak (b.v. in de sport) kan, dan moet in principe theologische rechtspraak ook mogen. mits in overeenkomst met de nationale wetgeving natuurlijk.
Nou, volgens mij snap je er toch echt bar weinig van. "Een moordenaar wordt veroordeeld omdat hij het eigendom van een ander heeft geschonden" betekent blijkbaar dat er een overheid is die bepaald wat er wel en niet strafbaar is. Het idee achter private rechtspraak is nu juist dat zo'n rechtbank zelf stelt wat niet en wel toegestaan is en welke sancties hier tegenover staan. Op het moment dat je dan 'lid' wordt, dan heb je die contractuele verplichtingen. Er IS namelijk geen externe entiteit (overheid) die bepaalt wat er wel of niet mag en welke sancties daar tegenover staan. Binnen het libertarisme bestaat allerhande dwang, maar dat is dwang waaraan men zich dan vrijwillig vrijwillig aan verplicht. Nu vind ik het libertarisme al een wat naïeve ideologie, maar een libertarisme waarbij er in contracten geen dwang zou mogen opgenomen zijn of voort zou mogen vloeien uit contractuele verplichtingen is helemaal absurd.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik snap mijn 'politieke stroming' prima, maar volgens mij snap je vrijwilligheid niet helemaal.
Een moordenaar wordt niet veroordeeld omdat hij akkoord is gegaan met de rechtbank, maar omdat hij het eigendom (het lijf) van een ander heeft geschonden, zo ook met gedwongen seks dus. Er kan best een contract gemaakt worden waar seks in staat, prostitutie bv, maar dan gaat het om vrijwilligheid. Geld voor diensten, niet seks onder dwang.
Ik veronderstel dat er nooit een aanleiding is geweest om deze discussie over Joodse rechtbanken te houden. Je zegt het zelf al, dat de Beth Din lang bestaan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:31 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
En wat doen we dan met de eerder genoemde Joodse rechtbanken?
Die bestaan ook en al veel langer.
Inderdaad. De tuchtcommissie van de KNVB oordeelt aan de hand van het reglement. En voetbalregels staan, vandaag de dag, niet in het Wetboek van Strafrecht.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:06 schreef isogram het volgende:
Een arbitragiecommissie houdt zich ook bezig met zaken die in overgrote meerderheid niet in het wetboek van strafrecht zijn geregeld, dus ik vind het een vreemde vergelijking.
De joodse rechtbanken komen aan de orde om aan te tonen dat deze Sharia rechtbanken niks nieuws zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik veronderstel dat er nooit een aanleiding is geweest om deze discussie over Joodse rechtbanken te houden. Je zegt het zelf al, dat de Beth Din lang bestaan.
In deze kwestie gaat het over signalen van polygamie (ik meen dat in het Verenigd Koninkrijk een gevangenisstraf op staat van 7 jaar), gedwongen seks en er wordt een loopje genomen met de godsdienstvrijheid.
Het lijkt erop dat, in tegenstelling tot de Joodse rechtbanken, de shariarechtbanken het Engels recht niet superieur achten.
En hoe precies zijn die joodse rechtbanken een kwalijke zaak? Hebben joden er last van, worden er wetten overtreden?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:06 schreef isogram het volgende:
[..]
Die zijn net zo kwalijk en moeten dus ook net zo hard verboden worden.
[..]
Arbitragecommissies lijken me van een andere orde. Neem die voetballer van Go Ahead Eagles die een paar jaren geleden zo'n beetje invalide is getrapt door een voetballer van Sparta. Zo'n zaak is dermate ernstig dat het de sport overstijgt en voor de civiele rechter is gebracht.
Een arbitragiecommissie houdt zich ook bezig met zaken die in overgrote meerderheid niet in het wetboek van strafrecht zijn geregeld, dus ik vind het een vreemde vergelijking.
Allereerst is dit een discussie en in een arbitragezaak kent men geen verdachten.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:20 schreef remlof het volgende:
Waar maken jullie je druk om? De uitspraak van zo'n sharia rechtbank is alleen geldig als alle betrokken partijen (dus ook de verdachte) het tribunaal erkennen. Dus als de verdachte/veroordeelde dat niet doet...
Met andere woorden, ze zijn er alleen maar voor verdachten die zelf door zo'n rechtbank veroordeeld willen worden. Nou prima, zolang ze zich uiteindelijk maar aan de britse wet houden.
Van dat laatste is al geen sprake, omdat mensen voor zaken worden veroordeeld waar ze volgens de Britse wet NIET voor veroordeeld zouden worden. Ook krijgen ze straffen opgelegd die ze volgens de Britse wet NIET zouden krijgen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:20 schreef remlof het volgende:
Waar maken jullie je druk om? De uitspraak van zo'n sharia rechtbank is alleen geldig als alle betrokken partijen (dus ook de verdachte) het tribunaal erkennen. Dus als de verdachte/veroordeelde dat niet doet...
Met andere woorden, ze zijn er alleen maar voor verdachten die zelf door zo'n rechtbank veroordeeld willen worden. Nou prima, zolang ze zich uiteindelijk maar aan de britse wet houden.
Ik vind Joodse rechtbanken net zo kwalijk als Sharia-rechtbanken. En ik het zou het ook net zo erg vinden als er Christelijke rechtbanken of Vliegend Spaghettimonster-rechtbanken kwamen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:32 schreef YouNaiveHuman het volgende:
En hoe precies zijn die joodse rechtbanken een kwalijke zaak? Hebben joden er last van, worden er wetten overtreden?
En waarom zou een joodse of moslim rechtbank niet de gaten mogen opvullen die er zijn in de nationale wetboeken?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:39 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik vind Joodse rechtbanken net zo kwalijk als Sharia-rechtbanken. En ik het zou het ook net zo erg vinden als er Christelijke rechtbanken of Vliegend Spaghettimonster-rechtbanken kwamen.
Er is maar één wet en die wet geldt voor iedereen. Argumenten/opvattingen/regels uit religieuze boeken hebben geen enkele rechtsgeldigheid en zijn in diverse gevallen zelfs strijdig met de werkelijke wetgeving. Niet doen dus. Gewoon één rechtbank, die compleet los staat van religie, politiek of welke andere overtuiging/opvatting/stroming dan ook.
En ik wijs op mogelijke inhoudelijke gelijkenissen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:31 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
De joodse rechtbanken komen aan de orde om aan te tonen dat deze Sharia rechtbanken niks nieuws zijn.
Ik stel juist dat het Engels recht superieur is en nergens heb ik daar misverstanden over laten bestaan, dus waar jij dit vandaan haalt is mij een raadsel.quote:Zoals inmiddels al een paar 100 keer gezegd is, de Sharia rechtbanken staan niet boven de Engelse wet. Als jij dat idee wel krijgt, blijkt alleen maar dat jij je er niet goed genoeg in hebt verdiept.
Volgens mij ben ik hier van gedachte aan het wisselen en is er geen sprake van regels veranderen ( en zeker niet door middel van stukjes schrijven op het internet), maar ik moet toegeven dat als er iets veranderd moet worden de openheid beter moeten geregeld mag worden. Overheidscontrole kan geen kwaad en is zelfs wenselijk ten behoeve van de integriteit.quote:Sowieso, regels aanpassen aan de hand van hoe dingen "lijken" is natuurlijk behoorlijk bezopen. Dat een onderzoeker een onderzoek doet waarvan die zelf al zegt dat die niet precies kan oordelen wat er gebeurd, is natuurlijk geen goede basis om halsoverkop vanalles te gaan veranderen.
Ik weet niet precies hoe het gaat bij de joodse rechtbanken. Maar die bestaan allang. Dus geen reden om zomaar te zeggen "opzouten met die Sharia rechtbanken". Sowieso moet er eerst worden gekeken wat er dan precies gebeurd en of er ook echt wel wetten worden overtreden. Want, zoals al gezegd, die onderzoeker weet het zelf ook niet precies en gaat uit van wat vermoedens over dingen die op internet staan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En ik wijs op mogelijke inhoudelijke gelijkenissen.
Is deze discussie ook voor Joodse rechtbanken noodzakelijk geweest? Anders gezegd zijn er soortgelijke illegale zaken en zaken die in strijd zijn met de rechten van de mens ook bij Joodse rechtbanken geconstateerd, dat een discussie hierover zou billijken?
[..]
Ik stel juist dat het Engels recht superieur is en nergens heb ik daar misverstanden over laten bestaan, dus waar jij dit vandaan haalt is mij een raadsel.
[..]
Volgens mij ben ik hier van gedachte aan het wisselen en is er geen sprake van regels veranderen ( en zeker niet door middel van stukjes schrijven op het internet), maar ik moet toegeven dat als er iets veranderd moet worden de openheid beter moeten geregeld mag worden. Overheidscontrole kan geen kwaad en is zelfs wenselijk ten behoeve van de integriteit.
En dit is een reactie op precies welke inhoud?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:55 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het gaat bij de joodse rechtbanken. Maar die bestaan allang. Dus geen reden om zomaar te zeggen "opzouten met die Sharia rechtbanken". Sowieso moet er eerst worden gekeken wat er dan precies gebeurd en of er ook echt wel wetten worden overtreden. Want, zoals al gezegd, die onderzoeker weet het zelf ook niet precies en gaat uit van wat vermoedens over dingen die op internet staan.
Er is ook wel één wet, en die geldt ook voor iedereen, maar soms zegt de wet expliciet: Je mag van mijn regels afwijken. Dus de wet geeft de ruimte om zelf regels te maken. Dus je kunt je heel goed aan de wet houden, terwijl je er toch zelf invulling aan geeft.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:39 schreef isogram het volgende:
Er is maar één wet en die wet geldt voor iedereen. Argumenten/opvattingen/regels uit religieuze boeken hebben geen enkele rechtsgeldigheid en zijn in diverse gevallen zelfs strijdig met de werkelijke wetgeving. Niet doen dus. Gewoon één rechtbank, die compleet los staat van religie, politiek of welke andere overtuiging/opvatting/stroming dan ook.
Op jouw reactie.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dit is een reactie op precies welke inhoud?
Dit is dan wel een beetje vreemd: Dus geen reden om zomaar te zeggen "opzouten met die Sharia rechtbanken".quote:
Wat is daar vreemd aan? De gemiddelde PVV stemmer staat weer op zijn achterste benen en roept dat het belachelijk is, aangepakt moet worden, moet stoppen en dat het hier niet mag gebeuren. Mag ik daar niet op reageren?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is dan wel een beetje vreemd: Dus geen reden om zomaar te zeggen "opzouten met die Sharia rechtbanken".
Ik vraag me nou al ten eerste afof die vrouw die tot seks veroordeeld werd echt wel zo vrijwillig voor die rechtbank stond.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:20 schreef remlof het volgende:
Ik vind het vreemd dat jij jouw retoriek koppelt aan mijn reactie, alsof ik dit zou hebben gesteld. Dat is ook de reden waarom zojuist die vraag stelde.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:07 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Wat is daar vreemd aan? De gemiddelde PVV stemmer staat weer op zijn achterste benen en roept dat het belachelijk is, aangepakt moet worden, moet stoppen en dat het hier niet mag gebeuren. Mag ik daar niet op reageren?
Misschien moet jij niet zulke lange tenen hebben en je zo snel aangevallen voelen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat jij jouw retoriek koppelt aan mijn reactie, alsof ik dit zou hebben gesteld. Dat is ook de reden waarom zojuist die vraag stelde.
Het is een suggestie, maar misschien moet jij wat meer gerichter je reactie plaatsen?
Ik denk dat het belachelijk is als blijkt dat er illegale zaken worden geadviseerd of er sprake is van vrouwendiscriminatie.
Daarnaast vind ik het merkwaardig dat mensen die de mond vol hebben van Geert Wilders en zijn discriminatie er zomaar vanuit gaan dat vrouwen vrijwillig voor deze rechtbanken verschijnen en als er dan 'recht' gesproken is dan is de kous af, omdat beide partijen de rechtbank hebben erkend.
Blijkbaar potentiële (vrouwen) discriminatie op de koop toenemen.
Het gaat volgens mij niet over berechtiging bij misdaad en het doen van aangifte, maar over arbitrage in erfrechtelijke zaken, voogdij of huwelijk en echtscheiding.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:21 schreef kingmob het volgende:
Gaan we deze domme discussie nou WEER doen?
Verder bestaat het argument van gedwongenheid niet, want bij een normale rechtbank zouden die mensen nooit langskomen, omdat ze geen aangifte doen. Dat is dus geen probleem van de rechtbank, maar een misdaad. Het verbieden van de rechtbank zorgt er niet voor dat de dader ineens WEL berecht wordt.
Waarom is dit nou zo moeilijk te begrijpen?
En niemand kan precies zeggen hoe dat gaat bij die rechtzaken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat volgens mij niet over berechtiging bij misdaad en het doen van aangifte, maar over arbitrage in erfrechtelijke zaken, voogdij of huwelijk en echtscheiding.
En dan met name over de positie van vrouwen (en kinderen) ten opzichte van mannen in een gedomineerde mannen setting van religie en recht.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het op de juiste plaats zetten van quotes praktischer voor de discussie is.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:27 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Misschien moet jij niet zulke lange tenen hebben en je zo snel aangevallen voelen?
Ik ga uit van de OP, maar initieel stelde ik in deze topic dat de patriarchale aard van religie funest kan zijn voor de rechtspositie van vrouwen, te meer aannemelijk is dat de desbetreffende vrouwen taal- en opleidingsachterstand kennen waardoor zij niet volledig op de hoogte zijn van hun rechten.quote:Jij gaat er blijkbaar al vanuit dat er illegale zaken plaatsvinden, de vrouwen gedwongen worden om naar die rechtbank te gaan en dat moslims / shariarechtbanken hun recht boven het britse recht stellen. En dat is zeer voorbarig. Zeker aangezien de onderzoeker zelf al zegt dat die helemaal niet precies weet wat er allemaal gebeurd.
In de OP kun je al zien dat de onderzoeker zelf al aangeeft dat het niet helemaal duidelijk is wat er speelt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het op de juiste plaats zetten van quotes praktischer voor de discussie is.
[..]
Ik ga uit van de OP, maar initieel stelde ik in deze topic dat de patriarchale aard van religie funest kan zijn voor de rechtspositie van vrouwen, te meer aannemelijk is dat de desbetreffende vrouwen taal- en opleidingsachterstand kennen waardoor zij niet volledig op de hoogte zijn van hun rechten.
Dat was mijn inbreng versus jouw "opzouten met die Sharia rechtbanken".
De alternatieve rechtsspraak is niet het ergste. Het gaat pas fout als er personen komen om deze rechtspraak te handhaven, bijvoorbeeld omdat ze het niet met de landelijke aanpak eens zijn. Dat heeft veel weg van hoe de Siciliaanse maffia ook is ontstaan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:14 schreef Bowlingbal het volgende:
De VRIJHEID om een eigen rechtbank te hebben, eigenlijk zoals de KNVB ook 'wandelende' rechters, scheidsrechters noemen we die, op het veld heeft lopen.
Vrijheid, heerlijk. Al hebben sommigen moeite het te zien.
[..]
Zorgen de regels voor voetbalspelers op het veld ook voor segregatie tussen de spelers en de toeschouwers?
Zelfs al zouden ze allemaal zelf massaal volgens de sharia berecht willen worden, dan nog vind ik het niet kunnen dat één bevolkingsgroep andere wetten en straffen krijgt opgelegd dan de anderen. Want dan opteer ik morgen voor de Mwanatabuaanse doctrine die toevallig ongelovigen verplicht tot het offeren van pizza's aan mij.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:27 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Misschien moet jij niet zulke lange tenen hebben en je zo snel aangevallen voelen?
Jij gaat er blijkbaar al vanuit dat er illegale zaken plaatsvinden, de vrouwen gedwongen worden om naar die rechtbank te gaan en dat moslims / shariarechtbanken hun recht boven het britse recht stellen. En dat is zeer voorbarig. Zeker aangezien de onderzoeker zelf al zegt dat die helemaal niet precies weet wat er allemaal gebeurd.
Daar mag jij voor kiezen. Waarom niet? Niemand die naar je luistert waarschijnlijk...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Want dan opteer ik morgen voor de Mwanatabuaanse doctrine die toevallig ongelovigen verplicht tot het offeren van pizza's aan mij.
Vrouwen die er zelf voor kiezen als ze voor een shariarechtbank staan om ook als ze geen zin hebben bruut verkracht te worden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:49 schreef Picchia het volgende:
En als intimidatie en doodsbedreigingen als handhaving daadwerkelijk plaatsvinden dan is die stap naar verdere zelfstandige handhaving natuurlijk erg klein. Daar moet je dus echt alert op zijn.
Anne Frank had het Achterhuis zelf gewild. Ze protesteerde namelijk niet toen Anton Mussert het contract met de nazi's tekende.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:04 schreef Monidique het volgende:
De beroepsjosti's ook weer wakker, hoor.
Er zijn in Nederland ook Joodse scholen, Joodse verenigingen, en Joodse Kosher slagers die vrijwel identiek slachten als de Halal slager (bloed uit de nek laten lopen etc).....quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
Weten de verontwaardigde Wilders aanhangers ook dat er in Groot Brittanie ook Joodse rechtbanken zijn die onder dezelfde regels opereren als de zgn. Sharia rechtbanken?
hehe, heb je het eindelijk doorquote:
Echt heel ernstig dit.
Ik ben geen Wildersfan, maar juist dit soort dingen zijn [b]tastbare punten van islamisering.
Je snapt er nog steeds weinig van blijkbaar. Het Britse recht blijft ten alle tijde gelden. Dus wat dat betreft hebben mensen nu 2 keer de kans om berecht te worden ipv 1 keer.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:35 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Zelfs al zouden ze allemaal zelf massaal volgens de sharia berecht willen worden, dan nog vind ik het niet kunnen dat één bevolkingsgroep andere wetten en straffen krijgt opgelegd dan de anderen. Want dan opteer ik morgen voor de Mwanatabuaanse doctrine die toevallig ongelovigen verplicht tot het offeren van pizza's aan mij.
Blablahetwordtalleenmaarergerblabla.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:38 schreef Fockker het volgende:
[..]
hehe, heb je het eindelijk door![]()
En als we dan niet stoppen zal het alleen maar erger worden!
Gelukkig is de situatie zo dat zo'n 35% van de moslimbevolking in nederland wil emigeren. Dit moeten ze dan maar snel doen, link
Aanvulling netwerk
Het grote aandikken is weer begonnen. Het gaat over moslims, dus het moet verboden worden. De rechtse Pavlov reacties zijn alweer veelvuldig gevallen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:47 schreef El_Matador het volgende:
Het grote vergoeilijken is alweer begonnen.
Het is allemaal niet erg, en de ophef is overdreven, want Wilders, dus slecht.
De Linksche Pavlov-reactie staat al klaar voordat het nieuws bekend is. En dat zegt dan -terecht- iets van de vooringenomenheid van de Gekke Geblondeerde Grappenmaker uit Venlo.![]()
Sharia is vreselijk, barbaars, achterlijk en hoort in het superieure Westen niet thuis. Als je graag shariarechtspraak wil, flikker op naar een land waar dat wel toegestaan is.
Uitkeringen en andere overvloedige kansen die het Westen je bieden, hier laten graag.
Waarom is er dan een Joodse rechtbank?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik veronderstel dat er nooit een aanleiding is geweest om deze discussie over Joodse rechtbanken te houden. Je zegt het zelf al, dat de Beth Din lang bestaan.
In deze kwestie gaat het over signalen van polygamie (ik meen dat in het Verenigd Koninkrijk een gevangenisstraf op staat van 7 jaar), gedwongen seks en er wordt een loopje genomen met de godsdienstvrijheid.
Het lijkt erop dat, in tegenstelling tot de Joodse rechtbanken, de shariarechtbanken het Engels recht niet superieur achten.
want Moslim, dus slecht.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:47 schreef El_Matador het volgende:
want Wilders, dus slecht.
Het gaat niet om moslim.quote:
Strafrechtelijk kan de sharia natuurlijk überhaupt echt niet ingevoerd worden. Iemand stenigen is gewoon poging tot moord met voorbedachten rade.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:23 schreef El_Matador het volgende:
Het gaat om sharia. Als je DAAR je schouders over ophaalt, dan ben je zo afgestompt en niet goed snik, dan kan niks je meer redden.
Ik dacht dat veel PVV stemmers daar helemaal niet zo onwelwillend tegenover stonden. Goed, het doelwit van de steniging is dan bijvoorbeeld een pedofiel in plaats van een overspelige vrouw, maar het concept blijft hetzelfde.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het gaat niet om moslim.
Het gaat om sharia. Als je DAAR je schouders over ophaalt, dan ben je zo afgestompt en niet goed snik, dan kan niks je meer redden.
Nou ja, misschien dit nog dan:
Veel kijkplezier.
Het idee dat er een strafsysteem wordt ingevoerd dat geldt zolang iedereen zich daaraan houdt (en het is ECHT niet zo dat alle betrokkenen evenveel rechten en/of inspraak hebben, zie ook het filmpje van Amnesty International) maar wel gruwelijke feiten bepaalt, is van zo'n zieke surrealiteit, dat moeten we niet in het Westen willen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Strafrechtelijk kan de sharia natuurlijk überhaupt echt niet ingevoerd worden. Iemand stenigen is gewoon poging tot moord met voorbedachten rade.
Zolang het binnen de wettelijke kaders valt en er geen dwang voor bijvoorbeeld vrouwen is om een dergelijke rechtbank te accepteren, zie ik geen bezwaar.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het idee dat er een strafsysteem wordt ingevoerd dat geldt zolang iedereen zich daaraan houdt (en het is ECHT niet zo dat alle betrokkenen evenveel rechten en/of inspraak hebben, zie ook het filmpje van Amnesty International) maar wel gruwelijke feiten bepaalt, is van zo'n zieke surrealiteit, dat moeten we niet in het Westen willen.
Ik ben echt niet zo'n Wildersfreak die bang is voor islamisering als ie een kopvodje op straat ziet lopen. Maar actieve shariatoepassing TOESTAAN in je land, dat is wel degelijk islamisering.
Als je je daar niet tegen verzet, dan vraag ik me af wat jou (algemeen dus) dan nog WEL raakt?
En jij denkt dat er geen "zachte dwang" plaatsvindt binnen islamitische gemeenschappen om die "recht"banken maar vooral te erkennen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zolang het binnen de wettelijke kaders valt en er geen dwang voor bijvoorbeeld vrouwen is om een dergelijke rechtbank te accepteren, zie ik geen bezwaar.
Nee, dat zeg ik dus ook. Als er iets onrechtvaardigs gebeurd, heeft dat dus NIETS met die sharia rechtbank te maken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat volgens mij niet over berechtiging bij misdaad en het doen van aangifte, maar over arbitrage in erfrechtelijke zaken, voogdij of huwelijk en echtscheiding.
En dan met name over de positie van vrouwen (en kinderen) ten opzichte van mannen in een gedomineerde mannen setting van religie en recht.
Dat zou best kunnen. Ik heb nog nooit op de PVV gestemd, dus weet het niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik dacht dat veel PVV stemmers daar helemaal niet zo onwelwillend tegenover stonden. Goed, het doelwit van de steniging is dan bijvoorbeeld een pedofiel in plaats van een overspelige vrouw, maar het concept blijft hetzelfde.
Daarom stel ik ook dat het geen probleem is INDIEN dat niet het geval is, niet waar?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En jij denkt dat er geen "zachte dwang" plaatsvindt binnen islamitische gemeenschappen om die "recht"banken maar vooral te erkennen?![]()
De moslima's die met moeite wat Engels kunnen en buiten de gemeenschap gehouden worden en nu ineens gedwongen met hun man naar bed moeten omdat een of andere achterlijke baardaap het zegt, terwijl hij zich baseert op die heilige haatDonald Duck...
En jij denkt dat al die gevallen die voor de buitenwereld "volledige instemming" hebben, allemaal legitieme gevallen zijn met volledige instemming van alle partijen, vrouwen met een taalachterstand incluis?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarom stel ik ook dat het geen probleem is INDIEN dat niet het geval is, niet waar?
daarom gaan ook meer kiezers op Wilders stemmenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:57 schreef El_Matador het volgende:
[i]Groot-Brittannië heeft 85 shariarechtbanken
Echt heel ernstig dit.
Ik ben geen Wildersfan, maar juist dit soort dingen zijn tastbare punten van islamisering.
Ik vind het vooral tenenkrommend hoe sommige personen bij alles wat met de islam te maken heeft meteen op hun achterste poten gaan staan en roepen "dat kan niet, dat mag niet!". Beseffen jullie nou echt niet dat jullie met die Pavlov-reacties alleen maar de tweedeling vergroten doordat je veel gematigde moslims juist radicaler maakt?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:54 schreef El_Matador het volgende:
Het is gewoon tenenkrommend hoe ooit progressief Europa zo diep buigt voor juist de achterlijkste ideeen binnen de islam.
Ja, maar het punt is; het IS niet OF Wilders, of NIKS.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:01 schreef henkway het volgende:
[..]
daarom gaan ook meer keizers op wilders stemmen
Het is vijf over twaalf
wachten tot het half zes in de ochtend is lost niets op
Nee, maar ik koester ook niet de illusie dat als we shariarechtbanken maar verbieden, dat het dan in één keer opgelost is. Die vrouwen bevinden zich natuurlijk sowieso in een zwakke positie. En dat is op zich een heel ernstig probleem, maar dat staat enigermate los van het concept van een shariarechtbank.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:54 schreef El_Matador het volgende:
En jij denkt dat al die gevallen die voor de buitenwereld "volledige instemming" hebben, allemaal legitieme gevallen zijn met volledige instemming van alle partijen, vrouwen met een taalachterstand incluis?
Kom op man.
Maar dat is juist wat níét erkend wordt, en wat ook niet mág.quote:Je vrouw via een shariarechtbank dwingen tot seks.
Het is gewoon tenenkrommend hoe ooit progressief Europa zo diep buigt voor juist de achterlijkste ideeen binnen de islam.
Ja omdat ze het niet durvenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, maar het punt is; het IS niet OF Wilders, of NIKS.
Waarom kunnen gewoon echt progressieven (niet dat ranzige links), liberalen, echt vrijheidslievenden (niet die Wilderskliek) niet gewoon een vuist maken tegen dit soort archaische op religie gestoelde kutzooi?
Waarom moet dat alleen van een figuur als Wilders komen?
In de OP staan ook enkele voorbeelden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:41 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
In de OP kun je al zien dat de onderzoeker zelf al aangeeft dat het niet helemaal duidelijk is wat er speelt.
En als je zelf een beetje onderzoek had gedaan, kan nooit kwaad voor een goede discussie, dan had je ook al wat andere dingen kunnen ontdekken.
Als een rechtbank polygamie goedkeurt en vrouwen tot het hebben van seks met hun man kan je wel voorzichtig stellen dat er niet zoveel notie wordt geacht aan de wetgeving van de staat en mensenrechten.quote:Het is ook redelijk opmerkelijk dat jij er allerlei vooroordelen bij gaat halen. Zoals dat de Sharia rechtbanken de Britse wet niet superieur zullen vinden, dat vrouwen gedwongen worden om naar de Sharia rechtbank te gaan en dat die vrouwen een taal achterstand zouden hebben.
Bronquote:Gisteren bijvoorbeeld kwam een Iraanse vrouw, Malihih, op mijn kantoor. Ze had een vel papier bij zich, daarop stond de uitspraak van de arbiter, een mullah, die de echtscheiding van haar en haar man had geregeld. Er stond geschreven dat Malihih ermee instemde afstand te doen van al haar rechten. Ze kreeg daardoor geen deel van hun gemeenschappelijk bezit, geen alimentatie, en de twee oudste kinderen werden toegewezen aan de vader.
'Ze zei dat ze haar handtekening had gezet omdat ze bang was dat ze anders door haar man zou worden teruggestuurd naar Iran, zonder haar kinderen. Het geval Malihih is exemplarisch voor veel zaken die op mijn kantoor binnenkomen.
Je haalt er nu iets bij dat er niet bijhoort.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind het vooral tenenkrommend hoe sommige personen bij alles wat met de islam te maken heeft meteen op hun achterste poten gaan staan en roepen "dat kan niet, dat mag niet!". Beseffen jullie nou echt niet dat jullie met die Pavlov-reacties alleen maar de tweedeling vergroten doordat je veel gematigde moslims juist radicaler maakt?
En dat is een heel begrijpelijke reactie, want "ze" worden toch niet geaccepteerd en alleen maar over één kam worden geschoren met marokkaanse school-dropouts die zich lopen te vervelen op straat en haatzaaiende imams.
Echt, meer dan 95% van de moslims in Nederland wil geen gezeik en houdt zich keurig aan onze wetten en normen. Maar dat wordt niet gezien door de moslimbashers. Ik kan me goed voorstellen dat ze dan ook geen moeite meer willen doen.
Omdat Wilders m.i. alles behalve vrijheidslievend is, ondanks de naam van zijn partij. Wilders ageert wel sterk tegen wat hij als oppressie ziet, maar stelt daar zelf ook een heel harde hand tegenover, een hand die de Islam als geheel weg wil.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:05 schreef El_Matador het volgende:
Waarom kunnen gewoon echt progressieven (niet dat ranzige links), liberalen, echt vrijheidslievenden (niet die Wilderskliek) niet gewoon een vuist maken tegen dit soort archaische op religie gestoelde kutzooi?
Waarom moet dat alleen van een figuur als Wilders komen?
Nou dat er slechts een paspoort en een nationaliteit is toegestaan zou al erg helpenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat Wilders m.i. alles behalve vrijheidslievend is, ondanks de naam van zijn partij. Wilders ageert wel sterk tegen wat hij als oppressie ziet, maar stelt daar zelf ook een heel harde hand tegenover, een hand die de Islam als geheel weg wil.
In een vrije samenleving zul je juist bij uitstek zulk pluralisme hebben.
Het is natuurlijk lekker makkelijk om overal bevestiging van je wereldbeeld in lezen. Ik zeg niets wat daar ook maar in de buurt komt. Bovendien is het zoals Iblis aangeeft kinderlijk naïef om te denken dat je door middel van een verbod de problemen oplost. Sterker nog, je maakt het waarschijnlijk alleen maar erger. Dergelijke rechtbanken bieden in ieder geval nog enigszins inzicht in eventuele barbaarse praktijken en de mogelijkheid tot ingrijpen. Ik zie meer in zaken als een verplichting om de zittingen openbaar te maken dan de Ab Klink methode.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En jij denkt dat al die gevallen die voor de buitenwereld "volledige instemming" hebben, allemaal legitieme gevallen zijn met volledige instemming van alle partijen, vrouwen met een taalachterstand incluis?
Kom op man.
Je vrouw via een shariarechtbank dwingen tot seks.
Hier en daar zijn de uitspraken van deze rechtbanken op zijn minst controversieel te noemen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:40 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik dus ook. Als er iets onrechtvaardigs gebeurd, heeft dat dus NIETS met die sharia rechtbank te maken.
En hoe is dat precies een vorm van vrijheid?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:10 schreef henkway het volgende:
[..]
Nou dat er slechts een paspoort en een nationaliteit is toegestaan zou al erg helpen
Dit in combinatie met het feit dat Marokkanen hun paspoort niet op kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
En hoe is dat precies een vorm van vrijheid?
Als je afgaat op op de juridische uitspraken die op websites zijn gepubliceerd als antwoord aan gelovigen krijg je wel een beeld wat voor recht de shariarechtbank spreekt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:34 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
En niemand kan precies zeggen hoe dat gaat bij die rechtzaken.
In het bijzonder om huwelijk en echtscheiding te regelen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Waarom is er dan een Joodse rechtbank?
Dus maar niet verbieden omdat het dan niet opgelost is?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar ik koester ook niet de illusie dat als we shariarechtbanken maar verbieden, dat het dan in één keer opgelost is. Die vrouwen bevinden zich natuurlijk sowieso in een zwakke positie. En dat is op zich een heel ernstig probleem, maar dat staat enigermate los van het concept van een shariarechtbank.
[..]
Maar dat is juist wat níét erkend wordt, en wat ook niet mág.
Waarom zou ik de vrijheid niet mogen hebben om zowel de Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit te dragen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:10 schreef henkway het volgende:
Nou dat er slechts een paspoort en een nationaliteit is toegestaan zou al erg helpen
Bij deze sharia-rechtbanken zijn naast familiezaken dus ook financiële zaken toegevoegd. Eigenlijk gek dat juist financiële zaken bij Joden niet onderling geregeld wordt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:20 schreef damian5700 het volgende:
In het bijzonder om huwelijk en echtscheiding te regelen.
Lees b.v. Dwingend recht en Regelend recht op Wikipedia.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:20 schreef El_Matador het volgende:
Waarom wordt er uberhaupt toegestaan dat er andere wetten dan die uit het wetboek gelden? En nog wel gebaseerd op religie, dat is het allerergste.
Het vetgemaakte is fundamenteel. Het geeft vrijheid. Als ik met jou zaken wil doen onder voorwaarden die ons beide beter lijken dan dat wat in het wetboek staat, dan kan dat vaak. Zo ook met de sharia: als twee moslims een dispuut willen uitvechten, en ze willen dat onder de sharia, dan kan dat.quote:In het burgerlijk recht staat de vrijheid van de burger voorop, vooral in het verbintenissenrecht. Dat wil niet zeggen dat de wet geen regels geeft, allesbehalve, drie, in zekere zin zelfs vier boeken van het Burgerlijk Wetboek in Nederland geven zeer gedetailleerd regels voor alle mogelijke eventualiteiten die zich kunnen voordoen als twee personen of twee of meer partijen gewild (dan is er sprake van een overeenkomst), of ongewild (dan is er meestal sprake van onrechtmatig handelen) een rechtsbetrekking met elkaar aangaan.
De wetgever gaat uit van de veronderstelling dat partijen zelf het best in staat zijn om hun afspraken vorm te geven. Dat betekent in dit verband dat de meeste regels in het vermogensrecht van regelende aard zijn. Dat betekent niet dat die regels geen werking hebben, ze zijn volledig van kracht, alleen partijen hebben de vrijheid om in hun afspraken, hun overeenkomst, die regels terzijde te schuiven.
Daarom zeg ik ook dat Wilders een vrijheidsverkrachter is, en zoek ik juist naar een even zo hard tegen een vrijheidshatende religie agerende vrijheidslievend alternatief.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat Wilders m.i. alles behalve vrijheidslievend is, ondanks de naam van zijn partij. Wilders ageert wel sterk tegen wat hij als oppressie ziet, maar stelt daar zelf ook een heel harde hand tegenover, een hand die de Islam als geheel weg wil.
In een vrije samenleving zul je juist bij uitstek zulk pluralisme hebben.
Daaromquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Waarom zou ik de vrijheid niet mogen hebben om zowel de Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit te dragen?
Tsja, je kunt ageren wat je wilt, maar daar verbetert bijvoorbeeld de positie van die vrouwen niet mee. Een moslim heeft geen shariarechtbank nodig om z'n vrouw tot seks te dwingen. Als sociale druk niet genoeg is, dan is er altijd nog fysiek geweld. Juist door dit soort zaken in de openbaarheid te trekken, heb je meer mogelijkheden om misstanden te signaleren en in te grijpen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat Wilders een vrijheidsverkrachter is, en zoek ik juist naar een even zo hard tegen een vrijheidshatende religie agerende vrijheidslievend alternatief.
Wat is er gebeurd met de progressieve vrijheidslievende lijn Fortuyn-Hirsi Ali-Van Gogh-Ellian?
Wilders is een politicus in hart en nieren, niet een outsider als Fortuyn EN hij is zo maakbaarheidsidioot als links.
In NWS en POL krijg je de helft van de tijd van die islamitische datingssites in de Google Ads.quote:
Ik vraag me af of dit wel zo is.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar ik koester ook niet de illusie dat als we shariarechtbanken maar verbieden, dat het dan in één keer opgelost is. Die vrouwen bevinden zich natuurlijk sowieso in een zwakke positie. En dat is op zich een heel ernstig probleem, maar dat staat enigermate los van het concept van een shariarechtbank.
Daar heb je gelijk in, ik dacht meer aan het feit dat een vrouw die fysiek zwakker is, en de taal niet beheerst natuurlijk altijd in een zwakke positie staat, ongeacht of er sharia-rechtbank is of niet. In zo'n geval kan een man zijn zin toch wel doordringen, zonder dat die vrouw waarschijnlijk weet waar ze hulp kan krijgen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:43 schreef damian5700 het volgende:
Ik vraag me af of dit wel zo is.
Natuurlijk zijn er verschillende interpretaties van het islamitisch recht en de Koran, maar in het familie-en erfrecht zijn vrouwen zonder uitzondering de onderliggende partij.
Zo'n rechtbank baseert haar oordelen op basis van geloofsopvattingen.
Wat je hier zegt klopt niet. Vergelijk de Mudawana van Marokko bijvoorbeeld eens met die van Saoedie Arabie of Egypte. In het familie en erfrecht zijn er dus net zo goed verschillende interpretaties te vinden, waarbij bij sommige interpretaties de vrouw net zo veel rechten heeft als de man. Denk hierbij aan scheiding, voogdij et cetera.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit wel zo is.
Natuurlijk zijn er verschillende interpretaties van het islamitisch recht en de Koran, maar in het familie-en erfrecht zijn vrouwen zonder uitzondering de onderliggende partij.
Zo'n rechtbank baseert haar oordelen op basis van geloofsopvattingen.
Ik ben er ook niet op tegen dat dergelijke rechtbanken bestaan, met name voor financiële disputen, etc.... maar ik ben het er toch niet mee eens dat zo'n rechtbank een moslim kan verbieden om met een niet-moslim te trouwen. Dat is in Nederland en Groot Brittanie een democratisch grondrecht, en iedereen mag voor zichzelf beslissen met wie ze willen trouwen. Een dergelijke uitspraak druist dan wel direct tegen de grondwet in.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:27 schreef Iblis het volgende:
Het vetgemaakte is fundamenteel. Het geeft vrijheid. Als ik met jou zaken wil doen onder voorwaarden die ons beide beter lijken dan dat wat in het wetboek staat, dan kan dat vaak. Zo ook met de sharia: als twee moslims een dispuut willen uitvechten, en ze willen dat onder de sharia, dan kan dat.
Maar kun je ook onderbouwen waarom dat perse zou moeten? Waarom zou ik mijn Nederlandse nationaliteit moeten opgeven als ik de Amerikaanse aan neem?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:30 schreef henkway het volgende:
Daarom
Ok, maar het hoeft niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Daarom
bij wens nieuw nationaliteit oude paspoort inleveren
Hulde voor Mohammed VI die de broodnodige hervormingen op de ongelijkheid en discriminatie van meisjes en vrouwen wist te doorbreken, maar ik denk dat ook jij moet toegeven dat van een volledige gelijkberechtiging hier geen sprake is.quote:Op woensdag 1 juli 2009 00:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat je hier zegt klopt niet. Vergelijk de Mudawana van Marokko bijvoorbeeld eens met die van Saoedie Arabie of Egypte. In het familie en erfrecht zijn er dus net zo goed verschillende interpretaties te vinden, waarbij bij sommige interpretaties de vrouw net zo veel rechten heeft als de man. Denk hierbij aan scheiding, voogdij et cetera.
Omdat dat land dat zo wil , binnenkomen ok maar dan ook volledig, met alle lasten en lustenquote:Op woensdag 1 juli 2009 00:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar kun je ook onderbouwen waarom dat perse zou moeten? Waarom zou ik mijn Nederlandse nationaliteit moeten opgeven als ik de Amerikaanse aan neem?
Het ging mij er om dat je stelde dat er zonder enige uitzondering sprake was van een ongelijke behandeling. Terwijl juist in het familie-en erfrecht van bijvoorbeeld Marokko er eerder sprake is van een situatie die andersom is. Verstoting bijvoorbeeld is niet mogelijk zonder concensus, terwijl dat eerst wel mogelijk was. Zowel de vrouw als de man moeten er mee instemmen en dan heet het geen verstoting meer, maar gewoon scheiding - bovendien moet dit voor een seculiere rechtbank gebeuren. Net als dat de (1e) vrouw moet instemmen met polygamie (dit moet ook voor een seculiere rechtbank gebeuren). De bepalingen waar vrouwen niet op gelijke voet behandelt worden zijn (in Marokko althans) juist uitzonderingen - ook dus binnen het familie en erfrecht. De nieuwe mudawana is volgens geestelijken in ieder geval geheel in lijn met de Sharia - ergo kennelijk biedt de Sharia genoeg ruimte om vrouwen gelijk te behandelen. Alleen moet die wil er wel zijn, het kost tijd en moeite, maar het kan.quote:Op woensdag 1 juli 2009 06:10 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hulde voor Mohammed VI die de broodnodige hervormingen op de ongelijkheid en discriminatie van meisjes en vrouwen wist te doorbreken, maar ik denk dat ook jij moet toegeven dat van een volledige gelijkberechtiging hier geen sprake is.
Polygamie is als instituut niet afgeschaft en verstoting als middel voor huwelijksontbinding evenmin.
Bovendien is de discriminatie in het geval van het huwen van niet-moslims onveranderd. Voor vrouwen is het verboden om te huwen met een niet-moslim terwijl een man wel mag huwen met een vrouw, die niet-islamitisch is.
Niettemin is er sprake van revolutionaire hervormingen. Alleen vraag ik me wel af of dit nu wel zo van belang is voor het shariarecht in het Verenigd Koninkrijk, aangezien de Marokkaanse gemeenschap aldaar maar een kleine minderheid vormt ten overstaan van een veel grotere groep uit landen die op het gebied van het Persoonlijk Statuut veel behoudender zijn dan Marokko.
Ben het tot op zekere hoogte met je eens. Maar ik vind dat in geval van gemengde huwelijken of immigratie beide partners en hun kinderen beide nationaliteiten moeten mogen hebben, mits voldaan wordt aan inburgering, taal leren etc....quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:53 schreef henkway het volgende:
[..]
Omdat dat land dat zo wil , binnenkomen ok maar dan ook volledig, met alle lasten en lusten
Je kunt toch geen twee soorten rechtbanken hebben johquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
OT: Shariarechtbanken? Prima, zolang ze maar niet boven de gewone rechtbank gaan en beide partijen de mogelijkheid geboden wordt om ook naar een gewone rechtbank te gaan.
En die éńé ik heb extra veel accentjes en typografische mogelijkheden gebruikt, omdat ik denk dat dat in jouw optiek iets zegt rechtspraak stelt dat er mogelijkheden zijn om in bepaalde gevallen wetten zelf aan de kant te schuiven als je dat beter lijkt, of iemand anders te vragen om te arbitreren in je conflict, iemand die zelf ook regels mag ‘bedenken’.quote:
Er is ook arbitrage in Nederland en nog tig andere vormen van bemiddeling.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Je kunt toch geen twee soorten rechtbanken hebben joh
Ben je nu helemaal van de pot gerukt
Er is een rechtspraak in Nederland
Dit dus.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is ook arbitrage in Nederland en nog tig andere vormen van bemiddeling.
Dit klopt niet, mensen kunnen privaat recht spreken zolang dit niet met de gewone wet botst. Sharia kan dus in Nederland niet het strafrecht vervangen of tegenspreken. (letterlijk: kan wel, mag niet, is tegen de wet)quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
En die éńé ik heb extra veel accentjes en typografische mogelijkheden gebruikt, omdat ik denk dat dat in jouw optiek iets zegt rechtspraak stelt dat er mogelijkheden zijn om in bepaalde gevallen wetten zelf aan de kant te schuiven als je dat beter lijkt, of iemand anders te vragen om te arbitreren in je conflict, iemand die zelf ook regels mag ‘bedenken’.
Strafrecht is sowieso volgens mij niet tegen te spreken. Maar daarom schreef ik ook: bepaalde gevallen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:12 schreef JoaC het volgende:
[..]
Dit klopt niet, mensen kunnen privaat recht spreken zolang dit niet met de gewone wet botst. Sharia kan dus in Nederland niet het strafrecht vervangen of tegenspreken. (letterlijk: kan wel, mag niet, is tegen de wet)
Het is dus duidelijk dat twee soorten recht gaan verschillen van elkaarquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:37 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Dit dus.
Als partijen zich vrijwillig wensen te onderwerpen aan een bepaald soort recht moet dat geen probleem zijn.
ergo: TS is een jankbal.
Dat moet natuurlijk aangegeven zijn, of er een beroepsmogelijkheid is. Fortuna Sittard is eerst de licentie ontnomen door de licentiecommissie van de KNVB, daarna is dat oordeel bvestigd door de beroepscommissie, en uiteindelijk zijn ze naar de rechter gegaan, die de KNVB in het ongelijk heeft gesteld omdat het besluit niet zorgvuldig was genomen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:23 schreef henkway het volgende:
Het is dus duidelijk dat twee soorten recht gaan verschillen van elkaar
De een geeft vrijspraaak en de ander opsluiten
en wat als een van de partijen in Hoger Beroep wil???
Even een voorbeeldje:quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Je kunt toch geen twee soorten rechtbanken hebben joh
Ben je nu helemaal van de pot gerukt
Er is een rechtspraak in Nederland
Je hebt meerdere soorten recht nodig: Huwelijken zijn in een andere categorie te plaatsen dan moord, tevens zijn schadevergoedingen andere zaken dan mishandelingen en verkrachtingen. Specialisatie binnen recht is nodig voor goede oordelen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Het is dus duidelijk dat twee soorten recht gaan verschillen van elkaar
De een geeft vrijspraaak en de ander opsluiten
en wat als een van de partijen in Hoger Beroep wil???
In Nederland moet een rechter sowieso de scheiding uitspreken. En die kijkt inderdaad of de overeengekomen voorwaarden redelijk zijn. Dat zou prima kunnen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:14 schreef Gia het volgende:
Eigenlijk zou elk vonnis van een sharia rechtbank bekrachtigd moeten worden door een gewone rechter. Als er zaken voorkomen die tegen de wet zijn, of de rechter bespeurt mogelijke dwang, dan kan verder onderzoek gedaan worden.
Ik neem aan dat niemand daar op tegen zal zijn, toch? Ze doen toch niks tegen de wet!
Nee, want dat zouden in geval van sharia rechtbanken toch ook weer islamitische, mannelijke juristen mutanten zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
In Nederland moet een rechter sowieso de scheiding uitspreken. En die kijkt inderdaad of de overeengekomen voorwaarden redelijk zijn. Dat zou prima kunnen.
Zou je het bij elke uitspraak doen, dan belast je volgens mij het gerechtelijk systeem wel heel erg, beter zou dan m.i. zijn dat er juridisch specialisten in dienst zijn die zelf controle uitoefenen (en daar ook duidelijke verantwoordelijkheid hebben).
Was iemand al zo vriendelijk geweest hier op in te gaan?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 17:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Die wetten in die shariarechtbanken staan niet boven de Britse wet.
Wat is er mis met een mannelijke islamitische jurist die Nederlands rechts toepast?quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want dat zouden in geval van sharia rechtbanken toch ook weer islamitische, mannelijke juristen mutanten zijn.
Verder is het minder belastend voor het gerechtelijk systeem als een shariarechtbank recht spreekt in typisch islamitische voorvallen en een gewone rechter dit alleen maar hoeft te bekrachtigen/controleren, dan wanneer al deze zaken, bij afwezigheid van een sharia rechtbank, gewoon voor de rechter zouden komen.
Mannelijke Islamitische juristen zijn niet te vertrouwen natuurlijk.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat is er mis met een mannelijke islamitische jurist die Nederlands rechts toepast?![]()
Inderdaad niet als ze zijn aangetrokken om de islamitische rechtspraak te toetsen aan de Nederlandse.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mannelijke Islamitische juristen zijn niet te vertrouwen natuurlijk.
quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad niet als ze zijn aangetrokken om de islamitische rechtspraak te toetsen aan de Nederlandse.
Nog plannen om straks de Islamitische rechtspraak te gaan toetsen aan de Nederlandse toevalig?quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..], wat is dat nou weer voor rare veronderstelling.
Wellicht, als het in de toekomst centjes opbrengt, waarom nietquote:Op woensdag 1 juli 2009 17:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nog plannen om straks de Islamitische rechtspraak te gaan testen aan de Nederlandse toevalig?
Ze moeten binnen wettelijke kaders straffen uitspreken. Dus erg veel ruimte daarvoor is er niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad niet als ze zijn aangetrokken om de islamitische rechtspraak te toetsen aan de Nederlandse.
knettergekquote:Op woensdag 1 juli 2009 13:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat moet natuurlijk aangegeven zijn, of er een beroepsmogelijkheid is.
Nou ja, een vrouw beschikt niet over de privilege om met meer dan één man te trouwen en verstoting is ook een strikte mannenprivilege.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het ging mij er om dat je stelde dat er zonder enige uitzondering sprake was van een ongelijke behandeling. Terwijl juist in het familie-en erfrecht van bijvoorbeeld Marokko er eerder sprake is van een situatie die andersom is. Verstoting bijvoorbeeld is niet mogelijk zonder concensus, terwijl dat eerst wel mogelijk was. Zowel de vrouw als de man moeten er mee instemmen en dan heet het geen verstoting meer, maar gewoon scheiding - bovendien moet dit voor een seculiere rechtbank gebeuren. Net als dat de (1e) vrouw moet instemmen met polygamie (dit moet ook voor een seculiere rechtbank gebeuren). De bepalingen waar vrouwen niet op gelijke voet behandelt worden zijn (in Marokko althans) juist uitzonderingen - ook dus binnen het familie en erfrecht.
In theorie zeker. Dat bewijzen de stappen van Mohammed VI.quote:De nieuwe mudawana is volgens geestelijken in ieder geval geheel in lijn met de Sharia - ergo kennelijk biedt de Sharia genoeg ruimte om vrouwen gelijk te behandelen. Alleen moet die wil er wel zijn, het kost tijd en moeite, maar het kan.
quote:In maart 2005 werd bekend dat een toenemend aantal Marokkanen zich tot imams wendt om in de moskee te trouwen. Deze “moskeehuwelijken” worden niet officieel geregistreerd en zijn zo een manier om onder de nieuwe regelgeving uit te komen.
Uit een onderzoeksrapport van de Marokkaanse Democratische Liga voor Vrouwenrechten kwam naar voren dat ondanks de nieuwe Mudawana, het aantal verstotingen is toegenomen. Toegewezen scheidingen op initiatief van de vrouw vormen nog altijd een uitzondering, en aanvragen voor polygamie worden vrijwel altijd door de rechter gesanctioneerd – een teken dat rechters misschien de nieuwe wet wel accepteren, maar niet de filosofie daarachter.
In mei 2005 concludeerde een rapport van het Marokkaans Centrum voor Mensenrechten dat vrouwen nog altijd een zwakke sociale conditie hebben, die wordt verergerd door armoede, analfabetisme en “culturele obstakels die hun maatschappelijke integratie hinderen.”
De nieuwe Mudawana van Koning Mohammed VI is op schrift misschien een feit, maar heeft in de praktijk nog een lange weg te gaan. Bron
Klopt, maar als een man en vrouw iets overeenkomen volgens islamitisch recht, wat niet echt tegen de nederlandse wet is, maar wel in het nadeel van de vrouw, dan denk ik niet dat een mannelijke islamitische jurist die dat moet toetsen zo aardig zal zijn die vrouw te wijzen op de mogelijkheden die ze in het Nederlands recht heeft.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:41 schreef JoaC het volgende:
[..]
Ze moeten binnen wettelijke kaders straffen uitspreken. Dus erg veel ruimte daarvoor is er niet.
hehehe, leuke stroman, maar die vlieger gaat niet op. dit heeft namelijk alleen betrekking op het voetbal, daarbuiten heeft de KNVB geen enkel gezag. Die shariarechtbanken pretenderen dat laatste dus wel te hebben, hence de mogelijke doodsbedreiging als een mocromeid een brit trouwt, en haar baard- en straatapenfamilieleden kunnen niet tegen haar seculiere/geemancipeerde houding. Geeft niets, leggen we die zondares toch gewoon om, normaalste zaak van de wereld tochquote:Op dinsdag 30 juni 2009 08:14 schreef Bowlingbal het volgende:
De VRIJHEID om een eigen rechtbank te hebben, eigenlijk zoals de KNVB ook 'wandelende' rechters, scheidsrechters noemen we die, op het veld heeft lopen.
Vrijheid, heerlijk. Al hebben sommigen moeite het te zien.
[..]
Zorgen de regels voor voetbalspelers op het veld ook voor segregatie tussen de spelers en de toeschouwers?
En wat als die vrouw vind dat ze minder recht dan haar broer heeft op dat geldbedrag?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, maar als een man en vrouw iets overeenkomen volgens islamitisch recht, wat niet echt tegen de nederlandse wet is, maar wel in het nadeel van de vrouw, dan denk ik niet dat een mannelijke islamitische jurist die dat moet toetsen zo aardig zal zijn die vrouw te wijzen op de mogelijkheden die ze in het Nederlands recht heeft.
Voorbeeldje:
Erfrecht. Volgens Nederlands recht heeft een zus net zoveel recht op de erfenis als haar broer. Volgens islamitisch recht is dit niet zo. De Sharia rechtbank verdeelt de erfenis volgens islamitisch recht, dus de broer krijgt twee keer zoveel als de zus. Beide zijn het ermee eens, want zo is nu eenmaal de wet, denken ze.
Zal een islamitische jurist het meisje erop wijzen dat ze volgens Nederlands recht heeft op een gelijke portie?
Ja, nee we zullen ze over hun bol aaien. En ze aan onze borst drukkenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind het vooral tenenkrommend hoe sommige personen bij alles wat met de islam te maken heeft meteen op hun achterste poten gaan staan en roepen "dat kan niet, dat mag niet!". Beseffen jullie nou echt niet dat jullie met die Pavlov-reacties alleen maar de tweedeling vergroten doordat je veel gematigde moslims juist radicaler maakt?
En dat is een heel begrijpelijke reactie, want "ze" worden toch niet geaccepteerd en alleen maar over één kam worden geschoren met marokkaanse school-dropouts die zich lopen te vervelen op straat en haatzaaiende imams.
Echt, meer dan 95% van de moslims in Nederland wil geen gezeik en houdt zich keurig aan onze wetten en normen. Maar dat wordt niet gezien door de moslimbashers. Ik kan me goed voorstellen dat ze dan ook geen moeite meer willen doen.
Moet ze zelf weten, daar ging het niet om.quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:18 schreef JoaC het volgende:
[..]
En wat als die vrouw vind dat ze minder recht dan haar broer heeft op dat geldbedrag?
De Verenigde Staten ondersteund de dubbele nationaliteit volledig, net zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, en een hele reeks andere landen. Nederland, België en Duitsland ondersteunen de dubbele nationaliteit onder bepaalde voorwaarden, en ik voldoe aan 1 van die voorwaarden, dus mag ik mijn Nederlandse nationaliteit behouden. Eigenlijk is Denemarken een van de laatste WESTERSE landen die de dubbele nationaliteit nog niet officieel ondersteund, nadat België in 2007 de wet veranderde.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:53 schreef henkway het volgende:
Omdat dat land dat zo wil , binnenkomen ok maar dan ook volledig, met alle lasten en lusten
Nee, er is èèn wet in Nederland, maar meerdere rechtspraken zijn mogelijk. Een essentieel verschil.quote:
De sharia is pas het begin van islamisering?quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:10 schreef henkway het volgende:
Overigens moet je die Sharia helemaal niet willen, het is het begin van de Islamisering van Nederland en is iedereen verplicht vijf maal daags in het stof te gaan
Volgens mij snap je er niet bijster veel van. Het idee is wel degelijk hetzelfde. Shariarechtbanken kunnen onwelwillende moslima's helemaal niets opleggen. Natuurlijk kan haar familie haar omleggen, maar daar hebben ze geen shariarechtbank voor nodig.quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:48 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
hehehe, leuke stroman, maar die vlieger gaat niet op. dit heeft namelijk alleen betrekking op het voetbal, daarbuiten heeft de KNVB geen enkel gezag. Die shariarechtbanken pretenderen dat laatste dus wel te hebben, hence de mogelijke doodsbedreiging als een mocromeid een brit trouwt, en haar baard- en straatapenfamilieleden kunnen niet tegen haar seculiere/geemancipeerde houding. Geeft niets, leggen we die zondares toch gewoon om, normaalste zaak van de wereld toch?
pot ketel zwartquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:45 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij snap je er niet bijster veel van.
Dat klopt in het licht van de britse rechtspraak helemaal, maar je gaat voorbij aan het andere belangrijke punt.quote:Het idee is wel degelijk hetzelfde. Shariarechtbanken kunnen onwelwillende moslima's helemaal niets opleggen.
strikt genomen waarschijnlijk niet nee, maar het oordeel "doodsvonnis" van zo'n baardapen"recht"bank geeft die familie een vals gevoel van legitimiteit en daarmee nog meer motivatie die onwetmatige daad te voltrekken, ook al erkent de "zondares" het showproces/instituut niet en/of laat ze verstek gaan.quote:Natuurlijk kan haar familie haar omleggen, maar daar hebben ze geen shariarechtbank voor nodig.
Ja, als de Sharia wordt ingevoerd dan moet je alles volgens Islamitische wetgeving doen. Dan pas begint de islamisering.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:35 schreef Montov het volgende:
[..]
De sharia is pas het begin van islamisering?
Dit is offtopic.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:07 schreef maartena het volgende:
Overigens is "omdat het land het wil" niet echt een intelligente onderbouwing. Onderbouw eens waarom JIJ vindt dat ik mijn Nederlandse nationaliteit zou moeten opgeven, en waarom ik daardoor BETER geïntegreerd zou zijn in de Amerikaanse maatschappij dan MET tevens de Nederlandse nationaliteit?
Volgens mij heb ik jou wel vaker hierop gewezen; de hoofdregel in Nederland is enkelvoudige nationaliteit.quote:IND: dubbele nationaliteit mag dat?
In Nederland is de hoofdregel dat iemand die door naturalisatie Nederlander wordt zijn oude nationaliteit moet opgeven nadat hij Nederlander is geworden. Dat noemen we “afstand doen van de oorspronkelijke nationaliteit”. Degene die Nederlander wil worden, moet hiervoor zelf contact opnemen met de autoriteiten van zijn land van herkomst. Wanneer hij dat niet doet en dus geen afstand doet van zijn oorspronkelijke nationaliteit, dan kan zijn Nederlandse nationaliteit weer worden ingetrokken.
Een shariarechtbank kan wel opleggen dat een vrouw gestenigd moet worden als ze met de buurman praatquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:45 schreef Monolith het volgende:
[..]. Natuurlijk kan haar familie haar omleggen, maar daar hebben ze geen shariarechtbank voor nodig.
Een "shariarechtbank" (een groep mensen die bij elkaar komen) kan opleggen dat alle limonade ter wereld vernietigd moet worden. So what? Het is vanzelfsprekend dat een persoon of een groep personen dingen kan eisen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Een shariarechtbank kan wel opleggen dat een vrouw gestenigd moet worden als ze met de buurman praat
Het bestaan van shariarechtbank die toegestaan worden door onze superieure beschaving. DAT is een tastbaar bewijs van islamisering.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:07 schreef Kees22 het volgende:
Tastbaar?
Ik bedoeld: tastbare punten van islamisatie.
Wat snap jij niet aan mijn post hierboven, en dan met name het stuk van een vals gevoel van legitimiteit voor daden/oordelen die volgens de daar heersende officiële rechtspraak onwetmatig zijnquote:Op donderdag 2 juli 2009 18:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een "shariarechtbank" (een groep mensen die bij elkaar komen) kan opleggen dat alle limonade ter wereld vernietigd moet worden. So what? Het is vanzelfsprekend dat een persoon of een groep personen dingen kan eisen.
Volgens het Nederlandse recht (ja ik weet het, het originele bericht gaat over het recht in het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, maar je trekt het zelf door, via Wilders, naar een groter geheel) zijn er beperkingen aan de zaken die je onderling kunt regelen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het bestaan van shariarechtbank die toegestaan worden door onze superieure beschaving. DAT is een tastbaar bewijs van islamisering.
Waarom zeg ik "eindelijk"? Niet omdat ik er blij mee ben, integendeel. Maar omdat ik Wilders al jaren hoor zeiken over islamisering maar dat eigenlijk erg meevalt.
Des te serieuzer dien je te zijn, als er ECHT islamisering plaatsvindt, dan wordt het ernstig.
De weglachreacties van vuil links zijn dan ook te ziek voor woorden. Blijkbaar vinden zij het best om zwaarbevochten emancipatie en homo- en vrouwenrechten overboord te flikkeren voor een of andere baardaap die zijn interpretatie van een haatDonald Duck uitvoert en op basis daarvan stelt dat een getuigenis van een vrouw half zoveel waard is als die van een man.
Ik snap hier niks van.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:25 schreef El_Matador het volgende:
De weglachreacties van vuil links zijn dan ook te ziek voor woorden. Blijkbaar vinden zij het best om zwaarbevochten emancipatie en homo- en vrouwenrechten overboord te flikkeren voor een of andere baardaap die zijn interpretatie van een haatDonald Duck uitvoert en op basis daarvan stelt dat een getuigenis van een vrouw half zoveel waard is als die van een man.
Dat hij in links en rechts denkt, Wilders is economisch "links", het kan dus zijn dat hij het niet zo op Wilders heeft.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap hier niks van.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Alleen als de partijen op de hoogte zijn of worden gebracht van de wetten van het land waar ze wonen en die boven hun sharia-regeltjes gaan.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 01:07 schreef Kees22 het volgende:
Een sharia-regeling is hier heel goed in te passen.
en dan alle winkeldiven de linkerhand afhakkenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 07:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Alleen als de partijen op de hoogte zijn of worden gebracht van de wetten van het land waar ze wonen en die boven hun sharia-regeltjes gaan.
Elk 'vonnis' moet dan ook gecontroleerd worden door een niet-islamitische rechter of jurist.
Pas dan zie ik er wat in.
Worden uitspraken van een scheidsrechter bij de F-jes op het veld ook gecontroleerd door een jurist?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 07:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Alleen als de partijen op de hoogte zijn of worden gebracht van de wetten van het land waar ze wonen en die boven hun sharia-regeltjes gaan.
Elk 'vonnis' moet dan ook gecontroleerd worden door een niet-islamitische rechter of jurist.
Dan snap ik het nog steeds niet, dus laat maar.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 02:08 schreef JoaC het volgende:
[..]
Dat hij in links en rechts denkt, Wilders is economisch "links", het kan dus zijn dat hij het niet zo op Wilders heeft.
Er zijn allerlei geschillencommissies en mediators en dergelijk in Nederland. Ik zie geen probleem om sharia daar in te passen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 07:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Alleen er zit een groot verschil tussen Nederlandse wetgeving en de islamitische wetgeving, want daar valt de sharia onder. Dat betekent dat de Koran bepaald of iemand een fout heeft begaan of niet. Dat kun je niet met geschillencommissie badkamerinstallateurs vergelijken, dat is appels met peren vergelijken. Als je het hebt over geschillencommissie handelt deze altijd naar de Nederlandse wet. Er is sprake van gelijkwaardige partijen, bij de sharia NIET.quote:Op zondag 5 juli 2009 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er zijn allerlei geschillencommissies en mediators en dergelijk in Nederland. Ik zie geen probleem om sharia daar in te passen.
Waarom een vonnis gecontroleerd moet worden, ontgaat mij dan ook. Een vonnis van een geschillencommissie badkamerinstallateurs wordt toch ook niet gecontroleerd?
Nee dus, want geen enkele Nederlandse rechtbank zal een dergelijk vonnis bekrachtigen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 07:24 schreef henkway het volgende:
[..]
en dan alle winkeldiven de linkerhand afhakken
en de mening van een vrouw telt dan voor de helft mee
Lijkt mij de enige manier om hier een sharia rechtbank te laten functioneren. Een convenant die tussen scheidende partijen onderling is opgemaakt wordt ook door een rechter bekrachtigd. Mocht er iets niet kloppen dan kan de rechter alsnog ingrijpen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 11:35 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Worden uitspraken van een scheidsrechter bij de F-jes op het veld ook gecontroleerd door een jurist?
Doe toch even normaal.
Tenzij de sharia ook vonnissen van Nederlandse rechtbanken kan corrigeren, dat lijkt me dan wel zo redelijkquote:Op zondag 5 juli 2009 12:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee dus, want geen enkele Nederlandse rechtbank zal een dergelijk vonnis bekrachtigen.
Als een broer en zus de erfenis verdelen voor 2/3 en 1/3, volgens islamitisch gebruik, dan gaat deze afspraak naar een Nederlandse jurist of rechtbank. Die dient de zus dan te wijzen op het recht dat ze in Nederland heeft, namelijk 50/50.
Gaat zij dan toch akkoord met de sharia uitspraak, dan is daar toch niks mis mee.
Wil zij dan gebruik maken van haar Nederlands recht, dan hoeft de rechter alleen de sharia rechtbank maar te wijzen op die regel en dan dient die zich hier aan te houden in het onderhavige geval.
Controle is nodig omdat het mogelijk is dat één der partijen niet op de hoogte is van het Nederlands recht en daarin niet geïnformeerd zal worden door de sharia rechtbank. Vooral vrouwen die hier geen onderwijs hebben gevolgd, zullen weinig weten van Nederlands recht en daardoor mogelijk zich braaf schikken naar de nukken van die sharia rechtbank, zelfs als het in haar nadeel is.quote:Op zondag 5 juli 2009 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er zijn allerlei geschillencommissies en mediators en dergelijk in Nederland. Ik zie geen probleem om sharia daar in te passen.
Waarom een vonnis gecontroleerd moet worden, ontgaat mij dan ook. Een vonnis van een geschillencommissie badkamerinstallateurs wordt toch ook niet gecontroleerd?
Nee, want de sharia is hier niet rechtsgeldig. Alleen als de partijen het erover eens zijn.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:19 schreef henkway het volgende:
[..]
Tenzij de sharia ook vonnissen van Nederlandse rechtbanken kan corrigeren, dat lijkt me dan wel zo redelijk
Is dat je antwoord?quote:Op zondag 5 juli 2009 12:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Lijkt mij de enige manier om hier een sharia rechtbank te laten functioneren. Een convenant die tussen scheidende partijen onderling is opgemaakt wordt ook door een rechter bekrachtigd. Mocht er iets niet kloppen dan kan de rechter alsnog ingrijpen.
Dat dus. Is het iemand die zich bewust is van de rechten en mogelijkheden die het Nederlandse recht hem of haar biedt maar ervoor kiest om zich te schikken naar de Sharia, dan à la. Maar dan vraag ik mij meteen af: als diegene zich zo bewust is van zijn of haar rechtspositie, waarom zou hij dan naar die Sharia-rechtbank moeten of willen?quote:Op zondag 5 juli 2009 12:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Controle is nodig omdat het mogelijk is dat één der partijen niet op de hoogte is van het Nederlands recht en daarin niet geïnformeerd zal worden door de sharia rechtbank. Vooral vrouwen die hier geen onderwijs hebben gevolgd, zullen weinig weten van Nederlands recht en daardoor mogelijk zich braaf schikken naar de nukken van die sharia rechtbank, zelfs als het in haar nadeel is.
Lijkt me niet goed.
Dat niet alleen. Wat je gaat krijgen is straks, als dat zich in Engeland zo doorzet, dat de islamitische gemeenschap geheel voor eigen rechter gaat spelen. Als je als rechtsstaat al 1 ding toelaat, dan is het hek gewoon van de dam. Het is toch van de zotte dat die vrouw gewoon tegen haar wil seks moet hebben. Dat heet hier gewoon verkrachting. En dat is het ook. Persoonlijk vind ik dat de sharia uitgesloten is, als dat doorzet dan pas vind er echte islamisering in Nederland plaats. Straks krijg je 1 of andere stam uit Timboektoe die zegt dat ze graag ook voor eigen rechtertje willen spelen omdat het nu eenmaal in hun cultuur zo hoort - zou krijg je een vertroebelde rechtstaat. Sommige dingen in een samenleving zijn gewoon evident en universeel - de praktijken uit de sharia zijn middeleeuws en gaan in tegen de rechten van de mens.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat dus. Is het iemand die zich bewust is van de rechten en mogelijkheden die het Nederlandse recht hem of haar biedt maar ervoor kiest om zich te schikken naar de Sharia, dan à la. Maar dan vraag ik mij meteen af: als diegene zich zo bewust is van zijn of haar rechtspositie, waarom zou hij dan naar die Sharia-rechtbank moeten of willen?
Neem die vrouw waarbij een zaak nodig was om tot een uitspraak te komen dat ze seks moest hebben als haar man dat wilde bijvoorbeeld. Nou sorry, een vrouw die daar geen trek in heeft en die kennis heeft van haar basale grondrechten volgens het Engelse recht, waarom zou die in vredesnaam naar een Sharia-rechtbank willen? Dan krijg ik echt sterk de indruk dat er druk vanuit de gemeenschap is. En voilà, die gemeenschap krijgt dan haar zin: "legale" verkrachting. Is aanzetten tot het aanranden van iemands lichamelijke integriteit niet gewoon geweld en dus strafbaar?
In mijn optiek is het bestaan van twee rechtssystemen niet alleen onwenselijk, maar omdat het ene rechten ontzegt die in het andere systeem gegarandeerd worden en het ontzeggen ervan strafbaar is, is het zelfs onwettig en strafbaar.
Er zit inderaad een groot verschil tussen de wetgeving van Nederland en de wetgeving van een religie. In de eerste is de mens de baas, in de tweede is god (of wat doorgaat voor zijn wil) de baas.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:37 schreef rapirapi het volgende:
[..]
Alleen er zit een groot verschil tussen Nederlandse wetgeving en de islamitische wetgeving, want daar valt de sharia onder. Dat betekent dat de Koran bepaald of iemand een fout heeft begaan of niet. Dat kun je niet met geschillencommissie badkamerinstallateurs vergelijken, dat is appels met peren vergelijken. Als je het hebt over geschillencommissie handelt deze altijd naar de Nederlandse wet. Er is sprake van gelijkwaardige partijen, bij de sharia NIET.
Bij de islamitische wet beredeneren ze vanuit een heel ander perspectief over wat rechtvaardig is en onrechtvaardig is. Daar vind geen recht plaats zoals in westerse zin. Als het zover komt dan zal alles achter gesloten deuren gebeuren, in het duister, ver weg van de bewoonde wereld... dan is het hek van de dam. De overheid kan geen controle uitvoeren simpelweg omdat het daar op een gegeven moment niet toe in staat is. Je krijgt een Staat in een Staat. Als iemand een fout begaat dan hoort hij of zij gewoon berecht te worden volgens de Nederlandse wetgeving. Je bent immers een burger van Nederland.
Als ik het goed begrijp, ben jij bang dat er in Nederland allerlei mensen allerlei rechten gaan opeisen, sterker nog, dat een of andere stam uit Timboektoe rechten gaat opeisen, omdat in het Verenigd Koninkrijk onder zekere voorwaarden sharia-rechtbaken zijn toegestaan.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:39 schreef rapirapi het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Wat je gaat krijgen is straks, als dat zich in Engeland zo doorzet, dat de islamitische gemeenschap geheel voor eigen rechter gaat spelen. Als je als rechtsstaat al 1 ding toelaat, dan is het hek gewoon van de dam. Het is toch van de zotte dat die vrouw gewoon tegen haar wil seks moet hebben. Dat heet hier gewoon verkrachting. En dat is het ook. Persoonlijk vind ik dat de sharia uitgesloten is, als dat doorzet dan pas vind er echte islamisering in Nederland plaats. Straks krijg je 1 of andere stam uit Timboektoe die zegt dat ze graag ook voor eigen rechtertje willen spelen omdat het nu eenmaal in hun cultuur zo hoort - zou krijg je een vertroebelde rechtstaat. Sommige dingen in een samenleving zijn gewoon evident en universeel - de praktijken uit de sharia zijn middeleeuws en gaan in tegen de rechten van de mens.
Dat is juist de bedoelingquote:Op zondag 5 juli 2009 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, nog gekker, laten we vooral de sharia zeggenschap geven over niet islamitische burgers.
Geklets!quote:
Hoe bedoel je hoogmoedig? Kun je dat uitleggen Kees? Kan je hier niet meer volgen...quote:Op maandag 6 juli 2009 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, ben jij bang dat er in Nederland allerlei mensen allerlei rechten gaan opeisen, sterker nog, dat een of andere stam uit Timboektoe rechten gaat opeisen, omdat in het Verenigd Koninkrijk onder zekere voorwaarden sharia-rechtbaken zijn toegestaan.
Dat er dingen in een samenleving evident zijn, kan ik nog wel begrijpen. Maar universeel? Hoe hoogmoedig kun je zijn?
Binnen religie is eerder de geldende norm ieder voor zich (wanneer het uitkomt) en God voor ons allen (ook wanneer dat uitkomt). Als je deze gedachte nou plaats binnen de context sharia, reken maar dat de Imam en de Koran keiharde beslissingen kunnen nemen over levens. En die uitspraken zijn niet te verenigen met de uitspraken die er gedaan worden in Nederlandse rechtbanken.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er zit inderaad een groot verschil tussen de wetgeving van Nederland en de wetgeving van een religie. In de eerste is de mens de baas, in de tweede is god (of wat doorgaat voor zijn wil) de baas.
Dat laatste geldt voor zowel de islamitische als de katholieke wetten. Of diverse protestante regels.
Volgens de Nederlandse wet is iedereen die in dit Koninkrijk woont gelijk voor de wet, in gelijke gevallen.
Je veronderstellingen over de islamitische wet zijn slechts op één punt correct: er is een ander perspectief over wat rechtvaardig is.
Je veronderstellingen over gesloten deuren, ver weg van de bewoonde wereld en een staat in een staat, raken kant noch wal. Want waarom zou de overheid niet in staat zijn om een simpele controle uit te voeren? De overheid conntroleert zelfs mijn kasstaten.
Oh ja: het zou prettig zijn als je de werkwoordvervoegingen en de woordgeslachten zou eerbiedigen.
De overheid: het woord eindigt op -heid en is vrouwelijk.
Daar vindt geen recht plaats
Dat vind ik ook, het feit dat vrouwen er geen gelijke rechten hebben maakt het onmogelijk/onwettelijk om de sharia hier toe te staan.quote:In mijn optiek is het bestaan van twee rechtssystemen niet alleen onwenselijk, maar omdat het ene rechten ontzegt die in het andere systeem gegarandeerd worden en het ontzeggen ervan strafbaar is, is het zelfs onwettig en strafbaar.
Israël heeft sharia-rechtbanken.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:25 schreef deedeetee het volgende:
Vogens mij is de sharia in strijd met de rechten van de mens die zou dus in elk normaal land verboden moeten zijn.
Dat kan je zeggen, maar is lastig omdat je zit met meerdere interpretaties en uitvoeringen van de sharia. Veel moslims zien de sharia als een herstel van normen en waarden en het strenger straffen van criminelen, iets wat het in Nederland ook goed doet. Het afhakken van ledematen of stenigen van verkrachte vrouwen is iets van dictoriale regimes waar het overgrote gedeelte van de moslims niet achter staat.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:25 schreef deedeetee het volgende:
Vogens mij is de sharia in strijd met de rechten van de mens die zou dus in elk normaal land verboden moeten zijn.
Interessante standpunten. Inderdaad zolang het maar binnen de wet valt. Maar wat vind je ervan als vele zaken binnen de sharia niet te verenigen zijn met de Nederlandse wet? En daardoor ook niet binnen de kaders van de wet vallen. Het is een hele andere denkkader waar we over praten, als we het hebben over de sharia. Kun je een voorbeeld geven van een sharia-rechtuitspraak wat valt binnen de Nederlandse wet? Ik kan er zo gauw niet 1 bedenken.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:49 schreef Montov het volgende:
[..]
Dat kan je zeggen, maar is lastig omdat je zit met meerdere interpretaties en uitvoeringen van de sharia. Veel moslims zien de sharia als een herstel van normen en waarden en het strenger straffen van criminelen, iets wat het in Nederland ook goed doet. Het afhakken van ledematen of stenigen van verkrachte vrouwen is iets van dictoriale regimes waar het overgrote gedeelte van de moslims niet achter staat.
Je kan beter zeggen: De sharia mag zolang het maar binnen de wet valt. Het is niet alleen makkelijker te handhaven, het is ook duidelijk en komt minder over als moslim pesten. Op die manier heb je ook meer steun vanuit de islamitische hoek, en stimuleer je een meer westers georienteerde Islam hier terwijl je anders veel mensen je tegen het harnas injaagt en integratie lastiger wordt.
btw, wat vind jij van het idee van Wilders om een Nederlandse Guantanamo Bay te hebben, een plek waar mensen onbeperkt vast worden gehouden zonder advocaat of rechter en waar structureel gemarteld wordt? Wilders is voor een plek van de schending van mensenrechten. Wilders aanklagen voor dat standpunt, of misschien zelfs helemaal verbieden?
Volgens mij hebben we in Nederland geen officiele sharia-rechtbanken. In andere westerse landen waar het is toegepast ging het alleen over civiele zaken, en dan voornamelijk over scheidingen en erfrecht.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:04 schreef rapirapi het volgende:
[..]
Interessante standpunten. Inderdaad zolang het maar binnen de wet valt. Maar wat vind je ervan als vele zaken binnen de sharia niet te verenigen zijn met de Nederlandse wet? En daardoor ook niet binnen de kaders van de wet vallen. Het is een hele andere denkkader waar we over praten, als we het hebben over de sharia. Kun je een voorbeeld geven van een sharia-rechtuitspraak wat valt binnen de Nederlandse wet? Ik kan er zo gauw niet 1 bedenken.
Aan de andere kant kan je zeggen dat een democratie sterk genoeg daarvoor is, en mocht er veel steun zijn dat blijkbaar het gewenst is. Sowieso is het met dit soort soort dingen dat een grote meerderheid dit soort verboden weer net zo makkelijk kan afschaffen of negeren. Maar het blijft een lastig issue.quote:Wat betreft Wilders. Met dergelijke uitspraken aanklagen. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen en het heeft niets van doen met vrijheid van meningsuiting. Dit is een bizarre mening wat indruist tegen rechten van de mens. Iemand die voorstander is voor een plek waar schending van mensenrechten plaatsvindt hoort niet in de politiek, maar in een inrichting voor psychiatrische patienten.
Hier heerst de islam niet en het is ook niet de bedoeling dat dat wel gaat gebeuren. Kwestie van aanpassen dus aan de wetten van het land waar je woont.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:49 schreef Montov het volgende:
[..]
Dat kan je zeggen, maar is lastig omdat je zit met meerdere interpretaties en uitvoeringen van de sharia. Veel moslims zien de sharia als een herstel van normen en waarden en het strenger straffen van criminelen, iets wat het in Nederland ook goed doet. Het afhakken van ledematen of stenigen van verkrachte vrouwen is iets van dictoriale regimes waar het overgrote gedeelte van de moslims niet achter staat.
Je kan beter zeggen: De sharia mag zolang het maar binnen de wet valt. Het is niet alleen makkelijker te handhaven, het is ook duidelijk en komt minder over als moslim pesten. Op die manier heb je ook meer steun vanuit de islamitische hoek, en stimuleer je een meer westers georienteerde Islam hier terwijl je anders veel mensen je tegen het harnas injaagt en integratie lastiger wordt.
Ik kijk ervan op, wat is je bron ?quote:btw, wat vind jij van het idee van Wilders om een Nederlandse Guantanamo Bay te hebben, een plek waar mensen onbeperkt vast worden gehouden zonder advocaat of rechter en waar structureel gemarteld wordt? Wilders is voor een plek van de schending van mensenrechten. Wilders aanklagen voor dat standpunt, of misschien zelfs helemaal verbieden?
Mooi gezegd.quote:Op maandag 6 juli 2009 18:36 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hier heerst de islam niet en het is ook niet de bedoeling dat dat wel gaat gebeuren. Kwestie van aanpassen dus aan de wetten van het land waar je woont.
Ik vind het veel duidelijker om dat te eisen en zie niet in waarom moslims dat als * pesten * zouden ervaren![]()
Sharia hoort hier niet thuis, punt. Lijkt me veel duidelijker om het zó te stellen en voet bij stuk te houden. Er zijn vast wel landen te vinden waar ze dingen via de sharia kunnen regelen dus het staat ze vrij om zich met hun probleem dáár te vervoegen. Hier gelden andere wetten.
Steun lijkt me sterk, maar door negatieve beeldvorming is bijna alles mogelijk om te rechtvaardigen. Iemand als Wilders kan in rare tijden, hele rare en vooral nare uitspraken doen en er mee weg komen. Gelukkig zijn er ook zat normale weldenkende mensen. Hij speelt in op het sentiment van het moment en steeds meer mensen die uit onvrede of in een opwelling of ineens niet het eureka helder moment hebben - door hem betoverd worden - ze zien de duisternis ipv het licht, maar goed...dat blijft gewoon een eeuwige discussie. Ik blijf erbij...hij is een demagoog en populist bij uitstek. Dus democratie of niet...er kan nog altijd getart worden aan het gezonde verstand van de bevolking, dat blijkt.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:15 schreef Montov het volgende:
Aan de andere kant kan je zeggen dat een democratie sterk genoeg daarvoor is, en mocht er veel steun zijn dat blijkbaar het gewenst is. Sowieso is het met dit soort soort dingen dat een grote meerderheid dit soort verboden weer net zo makkelijk kan afschaffen of negeren. Maar het blijft een lastig issue.
Dan is het omgekeerde van een werkstraf van 240 uurquote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:51 schreef rapirapi het volgende:
Dames en heren hier nog een mooi schoolvoorbeeld van de Sharia :http://www.geenstijl.nl/m(...)aria_promo.html#more
Oh, dat is niet specifiek voor de sharia hoor. De NVU wil dat soort maatregelen ook invoeren. En daarna een verbod voor pedofielen om vlak bij een school te gaan wonen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:51 schreef rapirapi het volgende:
Dames en heren hier nog een mooi schoolvoorbeeld van de Sharia :http://www.geenstijl.nl/m(...)aria_promo.html#more
Juistquote:Op maandag 6 juli 2009 18:56 schreef El_Matador het volgende:
Geen religieuze achterlijkheden uit andere landen hier importeren. Ons rechtssysteem is gebaseerd op 2500 jaar bijschaven, filosofische overpeinzingen etc. En dan zouden we nu een systeem moeten toelaten dat de getuigenis van een geit hoger inschat dan die van een vrouw?
Dat homo's met de kop naar beneden van torens afgeflikkerd moeten worden en dat je geen rente zou mogen krijgen? Als je geen rente wil op je spaarrekening, dan boek je die lekker terug of je geeft het aan de armen.
Nog afgezien van het feit, dat joods recht niet bepaald vrouw-vriendelijk is.quote:
Dat laatste is dus gelul! En dan vraag ik me af, wie nou achterlijk is: degene die dit gelooft of degene die zijn kind komt aangeven.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:49 schreef henkway het volgende:
[..]
Juist
als Fortuin het reeds vijf jaar geleden zei, het is een achterlijke cultuur die absoluut niet toegelaten moet worden, het is een stromend gif, die dieper gaat en hardnekkiger is dan men denkt
Het voorbeeld dat onze ambtenaren lijsten met namen hebben en Marokkanen verplichten om een naam op die lijst te nemen is een voorbeeld hoe soft het westen is
Zo ver ik weet doen ze idg niet aan stenigen.....quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nog afgezien van het feit, dat joods recht niet bepaald vrouw-vriendelijk is.
Waar denk je dat stenigen vandaan komt?quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zo ver ik weet doen ze idg niet aan stenigen.....![]()
"Te stenigen vrouw nog in leven"
Uh...doe jij eens de bijbel lezen? Oud en Nieuw Testament aub, tenslotte is dat je 'joods christelijke' gedachtengoed aldus de Grote Leider.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:16 schreef deedeetee het volgende:
Zo ver ik weet doen ze idg niet aan stenigen.....![]()
"Te stenigen vrouw nog in leven"
Is het niet de Islam dat een Joods-Christelijk fundament heeft?quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uh...doe jij eens de bijbel lezen? Oud en Nieuw Testament aub, tenslotte is dat je 'joods christelijke' gedachtengoed aldus de Grote Leider.
En doen de joden dat tegenwoordig nog in Israël ?quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:10 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Waar denk je dat stenigen vandaan komt?
"Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you. "
Deuteronomy 22:23-24"
Nee de joden vernietigen gewoon stelselmatig de hele Palestijnse infrastructuur, agricultuur en industrie zodat ze nooit op eigen benen zullen kunnen staan, maar de wereld knijpt een oogje toequote:Op woensdag 8 juli 2009 20:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En doen de joden dat tegenwoordig nog in Israël ?![]()
Sommige mensen léren door de jaren heen wijzer te worden, om dingen ánders te doen.
Staat er niet in het NT dat hij die zonder zonde is de eerste steen mag werpen ? Jammer dat Mohammed dat niet heeft gelezen.
En remlof heeft commentaar op andermans generaliseringen en wil ze naar Stormfront sturen...quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee de joden vernietigen gewoon stelselmatig de hele Palestijnse infrastructuur, agricultuur en industrie zodat ze nooit op eigen benen zullen kunnen staan, maar de wereld knijpt een oogje toe
Ok, ik had moeten zeggen de Israelische overheid dat doet inderdaad. Maar dat gedrag is ook een bron van onvrede voor de wereldwijde islamitische gemeenschap. In Nederland ook omdat onze overheid er ook niks van durft te zeggen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En remlof heeft commentaar op andermans generaliseringen en wil ze naar Stormfront sturen...![]()
![]()
De zionistische staat is fout. Maar de meeste joden zijn helemaal niet agressief. Dat in tegenstelling tot veel moslims, hoewel daar natuurlijk ook vredelievende tussen zitten. Ondanks de islam, dat dan weer wel.
Moslims zijn een meester in het toespelen van de zwarte piet naar anderen. Altijd ligt het aan een ander. Wijdverbreid antisemitisme in die regio is al veel ouder dan die -vermaledijde- zionistische staat. Kinderen wordt letterlijk aangeleerd dat joden niet te vertrouwen zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, ik had moeten zeggen de Israelische overheid dat doet inderdaad. Maar dat gedrag is ook een bron van onvrede voor de wereldwijde islamitische gemeenschap. In Nederland ook omdat onze overheid er ook niks van durft te zeggen.
Als je mij corrigeert als ik generaliseer moet ik dat hier bij jou ook doen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Moslims zijn een meester in het toespelen van de zwarte piet naar anderen. Altijd ligt het aan een ander. Wijdverbreid antisemitisme in die regio is al veel ouder dan die -vermaledijde- zionistische staat. Kinderen wordt letterlijk aangeleerd dat joden niet te vertrouwen zijn.
Dat klopt, maar ik denk ook dat als er "een verlichting" plaatsvindt dat in de hoogstontwikkelde en machtigste cultuur zal plaatsvinden. En "een verlichting" kan maar eenmaal plaatsvinden, de overheersende cultuur heeft immers zo'n invloed op de anderen dat die zich niet meer natuurlijk kunnen ontwikkelen, tenzij ze erg geisoleerd zijn misschien, zoals de japanners. Maar de moslimcultuur heeft over het algemeen juist nooit geisoleerd geleefd ook omdat ze altijd veel hebben gehandeld.quote:De islam heeft nooit een Verlichting ondergaan, die wij wel kennen. Wij kunnen daarom reflecteren. We zijn ook gelijk de enige beschaving die dat kan. De Russische beschaving kent het ook niet, net als de Chinese, de hindoeistische en de Japanse.
Ga je weer. Gebruik normale woorden en ik ga er op in.quote:Combineer gebrek aan zelfreflectie met een langetenenhouding (die door de Ellah Vogelaarsvan deze wereld ook nog eens een luisterend oor vindt), een dosis mediterrane agressie EN een haatDonaldduck waarin opgeroepen wordt tot geweld en destructie en bingo. Een grote brok terreur.
Zolang wij ze ruimte geven en ze niet allemaal over één kam scheren gaat het goed.quote:Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe weinig moslims echt keiagressief zijn. Met zo'n mix zou je het nog erger verwachten. De vraag is natuurlijk hoe lang zoiets goed gaat. En door de sharia te importeren weet je zeker dat dat nooit beter gaat worden...
Ik wil je niet corrigeren dat je generaliseert. Integendeel, ik vind dat je keihard je gang moet kunnen gaan. Maar als je het van anderen aanvalt, dan is dat wel een beetje... selectief.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Als je mij corrigeert als ik generaliseer moet ik dat hier bij jou ook doen.
De beschaving zelf is altijd geisoleerd geweest. Er zijn wel verschillen tussen moslimlanden onderling, maar je ziet overal dat het element religie zeer sterk vertegenwoordigd is. Net als je dat ziet binnen andere hierarchische religies zoals het katholicisme. Mexico en Argentinie zijn niet uitwisselbaar, maar wel beiden ex-Spaans EN flink katholiek. Zo ook met Pakistan en Marokko.quote:Dat klopt, maar ik denk ook dat als er "een verlichting" plaatsvindt dat in de hoogstontwikkelde en machtigste cultuur zal plaatsvinden. En "een verlichting" kan maar eenmaal plaatsvinden, de overheersende cultuur heeft immers zo'n invloed op de anderen dat die zich niet meer natuurlijk kunnen ontwikkelen, tenzij ze erg geisoleerd zijn misschien, zoals de japanners. Maar de moslimcultuur heeft over het algemeen juist nooit geisoleerd geleefd ook omdat ze altijd veel hebben gehandeld.
Ruimte hoef je niet te geven. Ruimte is voor iedereen gelijk. Moslims mogen prima meedoen hier in het Westen. Zolang ze hun religie maar lekker voor zichzelf houden. Secularisme. Een hoofddoekje is niets meer waard dan elk ander hoofddeksel.quote:Zolang wij ze ruimte geven en ze niet allemaal over één kam scheren gaat het goed.
Nee, omdat de hele VS bestaat uit minderheden. Bovendien moet je het nationalisme niet onderschatten. Turken zijn ook extreem nationalistisch en mits je je daaraan conformeert, gaat dat prima.quote:Waarom zijn er in de VS eigenlijk zo weinig problemen met minderheden? Juist omdat ze daar de ruimte krijgen.
Jij hebt Zembla gekeken. Uitermate schokkend en misdadig nietwaar.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee de joden vernietigen gewoon stelselmatig de hele Palestijnse infrastructuur, agricultuur en industrie zodat ze nooit op eigen benen zullen kunnen staan, maar de wereld knijpt een oogje toe
Klopt, maar dat was meer een reminder dan dat het echt nieuws was, helaas.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij hebt Zembla gekeken. Uitermate schokkend en misdadig nietwaar.
Scherp. Heel scherp.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:43 schreef Picchia het volgende:
Israël heeft dan ook niet bepaald een voorbeeldfunctie voor ons.
Vooropgesteld: Er zijn inderdaad problemen genoeg in de VS......teveel om op te noemen. Maar toch heeft remlof gelijk: De problemen die er zijn, komen voort uit sociale achterstand, niet zo zeer uit 1 bepaalde groep immigranten.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:34 schreef El_Matador het volgende:
Nee, omdat de hele VS bestaat uit minderheden. Bovendien moet je het nationalisme niet onderschatten. Turken zijn ook extreem nationalistisch en mits je je daaraan conformeert, gaat dat prima.
Onvergelijkbaar met Europa. Overigens zijn er problemen genoeg in de VS.
Mooi verhaal.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Vooropgesteld: Er zijn inderdaad problemen genoeg in de VS......teveel om op te noemen. Maar toch heeft remlof gelijk: De problemen die er zijn, komen voort uit sociale achterstand, niet zo zeer uit 1 bepaalde groep immigranten.
Wat betreft "de ruimte krijgen", haal ik toch maar weer een voorbeeld aan wat ik al eerder genoemd heb. Ik rijdt hier met een auto met op de achterklep een mooie NL sticker. Laatst heb ik mijn Marco Borsato CD weer eens in de auto gelegd na dat ik er een lange tijd niet meer naar geluisterd had. Om het Nederlands van mijn vrouw te verbeteren, praten we regelmatig Nederlands op straat. Als wij dus ergens parkeren, met Marco Borsato uit de speakers schallend, NL sticker achterop, en dan stappen we uit en praten als we richting de winkels lopen in het Nederlands..... dan zal elke Nederlander dat accepteren als zijnde "normaal". Ook heb ik hier veel Nederlandse vrienden, en het komt regelmatig voor dat we hier met een groep van 10 of 12 Nederlanders in een kroeg zitten, en heerlijk in het Nederlands aan het keuvelen zijn. Prima toch?
Verhuis je die situatie nu naar Nederland, en is het een Marokkaan met Marokkaans-vlaggetje-sticker achterop de auto, die naar een Arabische CD luistert, uitstapt en dan vrolijk in het Arabisch praat tegen zijn maat, vervolgens op een terras gaat zitten om met 8 andere Marokkanen koffie of thee te gaan leuten..... dan zijn zij opeens niet geïntegreerd, en worden ze toch enigszins met de nek aangekeken. Ze zouden eens Nederlands moeten spreken, en waarom moeten ze nou naar dat Arabische gejengel luisteren, dat soort dingen.
Ander voorbeeld is advertenties. Ik krijg hier via de post vaak twee-talige advertenties (Engels/Spaans), en langs de grotere wegen is het heel normaal, zeker als je door bepaalde wijken rijdt zoals ik dagelijks van/naar werk, om grote advertentieborden te zien van AT&T die een bepaald telefoon abonnement aanprijst.
Zou je in Nederland langs de A10 een groot bord plaatsen van KPN voor een nieuw telefoonabonnement, geheel in het Arabisch, omdat aan beide zijden van die A10 nu eenmaal veel Marokkanen wonen, zou Wilders bij wijze van spreken de volgende dag al kamervragen klaar hebben, en vragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat ZOIETS WALGELIJKS wordt toegestaan in Nederland.
In Amerika heb je verder twee categorieën. Je bent Immigrant, of je bent Amerikaan. Je mag dan wel Mexican-American, African-Amerikan, Italian-American of Irish-American zijn om de afkomst van je voorouders aan te geven, maar desalniettemin Amerikaan. Je wordt Amerikaan door te naturaliseren.
In Nederland blijf je tot op 3 generaties of zo allochtoon. Er zijn in Nederland Marokkanen die IN Nederland geboren worden, waarvan de ouders al in de jaren 80 - voor hun geboorte - tot Nederlander zijn genaturaliseerd, maar toch krijgen ze door hun bloed-afkomst nog steeds die term.
Ikzelf woon in een county met VEEL moslims. Orange County heeft 3 miljoen inwoners, voornamelijk stedelijk gebied, en er wonen zo'n 250.000 moslims hier, van voornamelijk Iranese, Irakese, Jordaanse, Libanese, Syrische, en Egyptische afkomst. Weinig Marokkanen dus, dat wel. Maar dat is dus ongeveer 8%, en in ieder geval qua percentage vergelijkbaar met Nederland. (California an-sich is ook de staat met de meeste moslims in de VS, het totaal percentage ligt ergens bij de 3 a 4% voor de gehele USA)
En na 9/11 zijn er inderdaad wat problemen geweest.... zo is een politieagent in Anaheim geschorst in 2002 omdat hij door de aanslagen dus echt bezig was met het er tussenuit pikken van de moslims om hen te bekeuren etc.... Maar over het algemeen is het wel zo dat moslims..... en eigenlijk dus alle immigranten een stuk beter geaccepteerd lijken te zijn dan in Nederland.
En wellicht heb je daar ook wel gelijk in, de hele VS bestaat uit minderheden..... maar ik denk dat juist het sentiment dat iedereen ergens anders vandaan komt, ook helpt bij het accepteren van anderen die ook ergens vandaan komen.
Er is een verschil tussen: "wij waren hier al, en nu komen zij" - zoals in Nederland, en "wij kwamen hiervandaan, en zij kwamen daarvandaan", zoals in de VS. En ja, ik denk dat dat inderdaad enorm meehelpt met de acceptatie van "hen die ergens anders vandaan komen en nu hier zijn".
Geen taallessen: je moet de taal al kunnen spreken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mooi verhaal.![]()
2 dingen:
- Voor mij hoeven buitenlanders helemaal niet te integreren (whatever that may be).
- De VS heeft juist zo'n succesvol immigratiebeleid door de afwezigheid ervan. Geen taallessen, geen uitkeringen voor "zielige" minderheden. Gewoon aanpoten en je best doen. Waar je ook vandaan komt. Kom daar maar es om in Nederland.
Fout. Je hoeft in de VS geen Engels te kunnen spreken om er te wonen. De toets Engels die je krijgt bij naturalisatie stelt helemaal niets voor.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:22 schreef JoaC het volgende:
Geen taallessen: je moet de taal al kunnen spreken.
Ook dat klopt totaal niet. Er zijn WEL uitkeringen namelijk, maar die zijn per staat anders. In California kun je maximaal 1 jaar gebruik maken van een uitkering, (maximaal $450 per week), en er zijn gewoon uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid, en langdurige ziekte perioden die meestal 70% van laatstverdiend salaris bedragen. Uiteindelijk heb je ook nog "welfare" ofwel bijstand. Daar kun je wel voor langere perioden in komen te zitten. Ze zijn alleen een heel stuk strenger dan in Nederland en 2 jaar thuis zitten wegens "stress" is er echt niet bij.quote:Geen uitkeringen: miljoenen zwervers
Yep.quote:Gewoon aanpoten en je best doen: Dat is ongeveer het enige goede daar.
Het is er ook 2 keer zovaak mooi weer. Dus dat is opgelost.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:53 schreef maartena het volgende:
Vergeleken met Nederland: Ongeveer 60.000 daklozen, ofwel iets minder dan een HALF procent. Het aantal daklozen is simpel gesteld relatief: "ruim twee keer zo hoog" in de VS.
Het NT is christelijk, niet joods.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Sommige mensen léren door de jaren heen wijzer te worden, om dingen ánders te doen.
Staat er niet in het NT dat hij die zonder zonde is de eerste steen mag werpen ? Jammer dat Mohammed dat niet heeft gelezen.
De joden doen nog steeds de dingen die hen in het OT opgedragen zijn: moorden en doodslaan, liegen en bedriegen, vernielen en vernietigen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Idd. Ik stel voor dat we het deze keer Die zweite Endlösung der Judenfrage noemen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De joden doen nog steeds de dingen die hen in het OT opgedragen zijn: moorden en doodslaan, liegen en bedriegen, vernielen en vernietigen.
En anderen kunnen de rotzooi opknappen.
Ik dacht dat dit anders was, maar jij woont er, ik vertrouw jou eerder.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Fout. Je hoeft in de VS geen Engels te kunnen spreken om er te wonen. De toets Engels die je krijgt bij naturalisatie stelt helemaal niets voor.
Sterker nog: De VS heeft geen officiële taal, alleen een officieuze taal waarin geregeerd wordt.
[..]
De uitkeringen stellen niks voor.quote:Ook dat klopt totaal niet. Er zijn WEL uitkeringen namelijk, maar die zijn per staat anders. In California kun je maximaal 1 jaar gebruik maken van een uitkering, (maximaal $450 per week), en er zijn gewoon uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid, en langdurige ziekte perioden die meestal 70% van laatstverdiend salaris bedragen. Uiteindelijk heb je ook nog "welfare" ofwel bijstand. Daar kun je wel voor langere perioden in komen te zitten. Ze zijn alleen een heel stuk strenger dan in Nederland en 2 jaar thuis zitten wegens "stress" is er echt niet bij.
Blijft te veel, in Nederland zou het ook nog minder kunnen, vooral door het drugsbeleid goed te regelen, alcohol incluis.quote:Overigens zijn er zo'n 3 miljoen daklozen in de VS, ofwel 1% van de bevolking. (310 miljoen)
Vergeleken met Nederland: Ongeveer 60.000 daklozen, ofwel iets minder dan een HALF procent. Het aantal daklozen is simpel gesteld relatief: "ruim twee keer zo hoog" in de VS.
[..]
quote:Yep.
Dat weet ik ook wel maar de joden stenigen dus niet meer en de islam kent Jezus wél, zij het dan in een lagere rol als Mohammed. Spijtig dat de islam/Mohammed slechte dingen wél maar veel van de goede dingen niet heeft opgenomen in zijn kopie van al bestaande religies.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het NT is christelijk, niet joods.
De joden verwerpen het NT zelfs.
Dat laatste is wel wat erg hard geoordeeld. Er wordt wel steeds door sommigen beweerd, dat de islam een aggressieve en opdringerige godsdienst is, maar in wezen is hij dat niet.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel maar de joden stenigen dus niet meer en de islam kent Jezus wél, zij het dan in een lagere rol als Mohammed. Spijtig dat de islam/Mohammed slechte dingen wél maar veel van de goede dingen niet heeft opgenomen in zijn kopie van al bestaande religies.
Hoe kom je daarbij? Veel slechte dingen maar weinig goede dingen? Denk je dat vanwege een Pinky and the Brain ala Ahmadinejad en Khomeini?quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel maar de joden stenigen dus niet meer en de islam kent Jezus wél, zij het dan in een lagere rol als Mohammed. Spijtig dat de islam/Mohammed slechte dingen wél maar veel van de goede dingen niet heeft opgenomen in zijn kopie van al bestaande religies.
Het Christendom is ook niet gewelddadig, het was de Paus die aanstuurde op uitbreiding van zijn macht. De Islam is ook niet gewelddadig. Geen enkele religie, trouwens.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:54 schreef deedeetee het volgende:
Tuuluk we verbeelden ons al dat geweld door de eeuwen heen, de islam is de vreedzaamheid zelve![]()
Tis allemaal een vergissing al dat geweld komt van eeehhh een ándere islam
Nou, dat is ook niet helemaal geschiedkundig hard te maken. De Islam heeft ook perioden gekend waarin hij met het zwaard verspreid werd. Sterker nog, er zijn uit de Islamitische geschiedschrijving over Mohammed zelf genoeg verhalen bekend waarin hij zijn tegenstanders omlegt (de Banu Nadir b.v.).quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:04 schreef Kees22 het volgende:
Het christendom is te vuur en te zwaard verspreid, dit i.t.t. de islam.
We hoeven het geweld niet te vergeten, maar daar zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:54 schreef deedeetee het volgende:
Tuuluk we verbeelden ons al dat geweld door de eeuwen heen, de islam is de vreedzaamheid zelve![]()
Tis allemaal een vergissing al dat geweld komt van eeehhh een ándere islam
Echter, in de Islam is niet een hiërarchie, een 'opperpersoon' zoals de Paus in het Christendom.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, dat is ook niet helemaal geschiedkundig hard te maken. De Islam heeft ook perioden gekend waarin hij met het zwaard verspreid werd. Sterker nog, er zijn uit de Islamitische geschiedschrijving over Mohammed zelf genoeg verhalen bekend waarin hij zijn tegenstanders omlegt (de Banu Nadir b.v.).
Gedwongen conversie komt ook, afhankelijk van de heerser, in de Islam voor. De slag bij Poitiers werd natuurlijk ook niet gevoerd om niets. Constantinopel is niet vrijwillig opgegeven en in Wenen was er ook geen uitnodiging uitgegaan naar de Osmanen.
Mohammed is uiteindelijk óók krijgsheer. Die factor is niet weg te poetsen. Dat betekent niet dat de Islam gewelddadig is per se. Het betekent natuurlijk wel dat gewelddadige interpretatie van de Islam zeker niet onmogelijk is.
Ja, OK. Een abstract begrip kan amper beschuldigd worden van iets concreets als geweld.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:44 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Het Christendom is ook niet gewelddadig, het was de Paus die aanstuurde op uitbreiding van zijn macht. De Islam is ook niet gewelddadig. Geen enkele religie, trouwens.
Dat is wel waar, er staat inderdaad ook ergens dat joden en ongelovigen vervolgd moeten worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, dat is ook niet helemaal geschiedkundig hard te maken. De Islam heeft ook perioden gekend waarin hij met het zwaard verspreid werd. Sterker nog, er zijn uit de Islamitische geschiedschrijving over Mohammed zelf genoeg verhalen bekend waarin hij zijn tegenstanders omlegt (de Banu Nadir b.v.).
Gedwongen conversie komt ook, afhankelijk van de heerser, in de Islam voor. De slag bij Poitiers werd natuurlijk ook niet gevoerd om niets. Constantinopel is niet vrijwillig opgegeven en in Wenen was er ook geen uitnodiging uitgegaan naar de Osmanen.
Mohammed is uiteindelijk óók krijgsheer. Die factor is niet weg te poetsen. Dat betekent niet dat de Islam gewelddadig is per se. Het betekent natuurlijk wel dat gewelddadige interpretatie van de Islam zeker niet onmogelijk is.
Klopt, er is natuurlijk geen equivalent van een Paus die vrolijk Jer 48:10 aanhaalt: Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedriegelijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt!, en op een kruistocht aanstuurt, maar in bepaalde tijden moet de macht van de kalief of Sultan als centraal persoon niet onderschat worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:08 schreef Bowlingbal het volgende:
Echter, in de Islam is niet een hiërarchie, een 'opperpersoon' zoals de Paus in het Christendom.
Ja, maar goed, dat is altijd een punt natuurlijk. Dat geldt ook voor kruistochten bijvoorbeeld. De politieke component is niet weg te poetsen, maar die component kan altijd een religieuze legitimatie krijgen. Dat hebben zowel Christelijke als Islamitische leiders gedaan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:16 schreef Kees22 het volgende:
Maar de vraag is, of de slag bij Poitiers en het beleg van Wenen begonnen werden uit religieuze motieven of uit gewone machts- en gebiedshonger? Of een overschot aan bronstige jonge mannen??
Opvolgingsproblemen waren er wel, dat is uiteindelijk de reden dat je soennieten en sjiieten hebt. De sjiieten erkennen Ali als eerste legitieme opvolger. Toen had Mohammed zelf echter al flink voet aan de grond gekregen in Saudi-Arabië.quote:En ik begreep, dat Mohammed ook opvolgingsproblemen had en dus een gezamenlijke vijand zocht, maar ik ben niet vertrouwd met zijn levensbeschrijving.
Ik wil niet meteen geweld wegwuiven.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, er is natuurlijk geen equivalent van een Paus die vrolijk Jer 48:10 aanhaalt: Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedriegelijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt!, en op een kruistocht aanstuurt, maar in bepaalde tijden moet de macht van de kalief of Sultan als centraal persoon niet onderschat worden.
Inmiddels is die kalief er niet uiteraard, maar nog steeds zie je dat ook heel gewelddadige moslims in hun ogen geweld kunnen rechtvaardigen op basis van de Islam. Dat is ook wat mensen als Wilders, Robert Spencer en Hans Jansen keer op keer benoemen.
In tegenstelling tot wat zij zeggen is dat in mijn ogen niet de Islam. Er is een heel vreedzame en tolerante Islaminterpretatie mogelijk. Maar je ook niet je ogen sluiten voor het geweld dat ook in de naam van de Islam heeft plaats gevonden. Zoals Kees22 dat even wegwuifde lijkt me uiteindelijk ook niet goed.
Nee, ik denk dat sociale factoren die echter op het moment soms wat sterker met de Islam correleren dan met het Christendom een betere verklaring zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Maar alles bij elkaar geloof ik niet, dat de islam gevaarlijker is dan welke andere godsdienst ook.
Gedeeltelijk eens. Antillianen (geen moslims) concurreren in criminaliteit aardig met Marokkanen (wel moslims (in naam dan)).quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat sociale factoren die echter op het moment soms wat sterker met de Islam correleren dan met het Christendom een betere verklaring zijn.
Juistem.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens. Antillianen (geen moslims) concurreren in criminaliteit aardig met Marokkanen (wel moslims (in naam dan)).
Als ik de statistieken goed begrijp (uit de berichten in de kranten, dus tweedehands!), hangt soort en ernst van de criminaliteit samen met de geografische/sociale herkomst van de daders, niet zozeer met het geloof.
Dit is toch satire hè.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:31 schreef Kees22 het volgende:
Is deze trouwens al geweest? (Misschien heb ik hem zelf al eerder gepost![]()
)
http://www.speld.nl/2009/(...)misering-eredivisie/
Ik zat het zo te lezen:quote:
Niet meer dan Wilders zelf!quote:
De oude generatie moslims was juist NIET extreem, qua intolerantie e.d.quote:Op woensdag 22 juli 2009 02:41 schreef revolutionarymen het volgende:
Meeste mensen zijn bang voor de oude generatie moslims, die zijn zo dom als geiten al zeg ik het zelf.
De jongere generatie die zijn naar school gegaan en zijn opgegroeid in de WESTERSE maatschapij. zij zijn compleet anders (als ze in hun eentje zijn) dan de oude moslims.
kortom niet alle moslims zijn extreem,
Tja, voor mensen die nergens aan de bak komen, rest soms niet veel meer dan extremisme.quote:Op woensdag 22 juli 2009 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De oude generatie moslims was juist NIET extreem, qua intolerantie e.d.
Het aantal salafisten onder jonge moslims is juist groeiende in Nederland. De radicale islam heeft een groeiende aantrekkingskracht op moslimjongeren.
http://www.volkskrant.nl/(...)ikel10636723/thuis14
Bullshit. Waarom horen we dan niet over radicale joden, hindu's of boeddhisten? Onder hen zit ook een percentage dat nergens aan de bak komt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, voor mensen die nergens aan de bak komen, rest soms niet veel meer dan extremisme.
Allochtonen worden streng religieus (of wat daarvoor doorgaat) en autochtonen worden neonazi.
Misschien omdat er te weinig van zijn in Nederland?quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bullshit. Waarom horen we dan niet over radicale joden, hindu's of boeddhisten? Onder hen zit ook een percentage dat nergens aan de bak komt.
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:26 schreef Argento het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen en dat had ik ongetwijfeld wel moeten doen, maar als iemand zich vrijwllig onderwerpt aan zon sharia-rechtbank, wat moet ik daar dan tegen hebben?
Er zin altijd wel SM mensen die graag gepijnigd willen wordenquote:Op donderdag 23 juli 2009 10:26 schreef Argento het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen en dat had ik ongetwijfeld wel moeten doen, maar als iemand zich vrijwllig onderwerpt aan zon sharia-rechtbank, wat moet ik daar dan tegen hebben?
De vrouw die zich niet wil onderwerpen aan sharia-rechtspraak, hoeft de uitspraak van de sharia-rechter niet te accepteren en die sharia-rechtbank heeft ook geen enkele bevoegdheid om de vrouw te dwingen haar straf te ondergaan. Dat zou immers weer (naar Nederlands recht) een strafbaar feit opleveren.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.
Ik heb het niet over respect maar los daarvan heb ik inderdaad niks tegen vrouwen die liefdesbrieven schrijven naar kindermoordenaars. Ze doen maar.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:33 schreef henkway het volgende:
Sommige vrouwen zijn knettergek, die schrijven liefdesbrieven naar kindermoordenaars in de gevangenis enzo, maar om daar respect voor te hebben
Volgens mij ontbreekt er het een en ander aan jouw samenvatting.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.
quote:DEN HAAG - Het kabinet laat onderzoeken of er in Nederland shariarechtbanken zijn. Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Hij zegt er direct bij dat islamitische wetgeving niet in het Nederlands recht wordt geaccepteerd of ingevoerd.
De Tweede Kamer had het kabinet opheldering gevraagd over berichten dat er ook in Nederland moskeeën of imams zijn die op basis van de sharia uitspraken over financiële kwesties en familiezaken doen.
''Er kan in Nederland geen sprake zijn van een parallelle rechtstructuur die de werking van de Nederlandse rechtsorde ondermijnt'', stelt Hirsch Ballin. Bron
Je geeft het zelf al aan. Leuk en aardig dat er in GB uitspraken werden gedaan die onwettig waren, maar dat is in Nederland niet echt een optie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij ontbreekt er het een en ander aan jouw samenvatting.
Er werden door deze rechtbanken uitspraken gedaan die illegaal waren, zoals polygamie en zaken die indruisten tegen de rechten van de mens. Een moslima mag bijvoorbeeld niet met een niet-moslim trouwen en vrouwen werden gedwongen tot seks met hun echtgenoten wanneer hij het wilde.
Daarnaast zijn bij 5% van het totaal aantal zaken niet-moslims betrokken.
Slechts vijf tribunalen worden door de Britse wet erkend en de overige ruim 80 zijn illegaal opgezette rechtbanken waar desondanks bindende uitspraken worden gedaan.
Wat belangrijk is, is dat het hier een Britse affaire betreft en geen Nederlandse situatie.
Naar aanleiding van deze berichtgeving is er ook in Nederland enige discussie hierover gevoerd en heeft de Nederlandse regering, bij monde van de minister van Justitie Hirsch Ballin, de Tweede Kamer hierover geïnformeerd:
[..]
Ik geef wel meer aan dan alleen dat. Bijvoorbeeld dat jouw samenvatting op een aantal punten danig tekort schoot (ik bedoel bijvoorbeeld illegale praktijken en zaken die tegen mensenrechten indruisen; dat is toch niet zomaar iets, mijn inziens) en over dit specifieke punt is er in het artikel van de inleiding al gesteld dat de monitoring bemoeilijkt wordt, omdat onafhankelijke waarnemers zittingen niet mogen bijwonen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan. Leuk en aardig dat er in GB uitspraken werden gedaan die onwettig waren, maar dat is in Nederland niet echt een optie.
Maar het relevante punt is toch echt dat dat dit soort zaken onder het Nederlands recht gewoon niet toegestaan zijn. Het is een beetje als Karst T. aanhalen als bezwaar tegen auto's.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik geef wel meer aan dan alleen dat. Bijvoorbeeld dat jouw samenvatting op een aantal punten danig tekort schoot (ik bedoel bijvoorbeeld illegale praktijken en zaken die tegen mensenrechten indruisen; dat is toch niet zomaar iets, mijn inziens) en over dit specifieke punt is er in het artikel van de inleiding al gesteld dat de monitoring bemoeilijkt wordt, omdat onafhankelijke waarnemers zittingen niet mogen bijwonen.
En inderdaad zijn deze praktijken an sich niet aan de orde in Nederland, aangezien er hier, in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk er geen Arbitration Act bestaat, waardoor shariarechtbanken over een wettelijke legitimiteit beschikken.
Ik zeg met nadruk an sich, want de Nederlandse overheid doet thans onderzoek naar het bestaan van shariarechtbanken naar aanleiding van berichten dat imams op basis van shariarecht 'recht' spreken.
Nee. Deze topic gaat ook helemaal niet over Nederland of over een Nederlandse situatie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar het relevante punt is toch echt dat dat dit soort zaken onder het Nederlands recht gewoon niet toegestaan zijn. Het is een beetje als Karst T. aanhalen als bezwaar tegen auto's.
Dat betekent alleen maar dat de uitspraken van zon sharia-rechtbank geen verbindende kracht kunnen hebben. Maar als jij mijn puntenslijper steelt en ik jou ´straf´ door twintig push-ups te eisen en jij voldoet daaraan, dan is er niks aan de hand hoor.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef damian5700 het volgende:
Naar aanleiding van deze berichtgeving is er ook in Nederland enige discussie hierover gevoerd en heeft de Nederlandse regering, bij monde van de minister van Justitie Hirsch Ballin, de Tweede Kamer hierover geïnformeerd:
Het impliceert iets meer dan dit.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:41 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat betekent alleen maar dat de uitspraken van zon sharia-rechtbank geen verbindende kracht kunnen hebben. Maar als jij mijn puntenslijper steelt en ik jou ´straf´ door twintig push-ups te eisen en jij voldoet daaraan, dan is er niks aan de hand hoor.
Deze topic gaat wel degelijk voor een groot deel over of en waarom shariabanken al dan niet in Nederland bestreden dienen te worden. Maar goed, wat mij betreft kunnen we het ook wel over de Britse situatie hebben. Daarbij wil ik dan nog even aantekenen dat polygamie in de zin van trouwen met meerdere vrouwen weliswaar verboden is, maar dat geldt volgens mij ook gewoon nog steeds na een uitspraak van een shariarechtbank. Ik neem tenminste aan dat je in GB niet met een documentje van de shariarechtbank naar het stadshuis kunt stappen om vervolgens je overige drie vrouwen even officieel te trouwen. Mensen die willen leven als Anton Heyboer en zijn vrouwen moeten dat wat mij betreft lekker zelf weten. Een bezwaarlijk aspect kan de dwang zijn die ongetwijfeld in een deel van de gevallen plaatsvindt, maar dat is een ander probleem.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:10 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee. Deze topic gaat ook helemaal niet over Nederland of over een Nederlandse situatie.
Dit is ook een van de punten in jouw 'samenvatting' waar ik tegen bezwaar maakte.
Jij begrijpt toch ook wel dat de Britse wet hoe dan ook superieur is, ongeacht welke religieuze bronnen worden geraadpleegd?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Deze topic gaat wel degelijk voor een groot deel over of en waarom shariabanken al dan niet in Nederland bestreden dienen te worden. Maar goed, wat mij betreft kunnen we het ook wel over de Britse situatie hebben. Daarbij wil ik dan nog even aantekenen dat polygamie in de zin van trouwen met meerdere vrouwen weliswaar verboden is, maar dat geldt volgens mij ook gewoon nog steeds na een uitspraak van een shariarechtbank. Ik neem tenminste aan dat je in GB niet met een documentje van de shariarechtbank naar het stadshuis kunt stappen om vervolgens je overige drie vrouwen even officieel te trouwen. Mensen die willen leven als Anton Heyboer en zijn vrouwen moeten dat wat mij betreft lekker zelf weten. Een bezwaarlijk aspect kan de dwang zijn die ongetwijfeld in een deel van de gevallen plaatsvindt, maar dat is een ander probleem.
Gedwongen seks opgelegd door een shariarechtbank is wel weer erg kwalijk m.i., maar ik vraag me toch af in hoeverre een vrouw in GB dan niet nog steeds aangifte kan doen van verkrachting. Ik ken de Britse arbitration act niet goed genoeg, maar ik neem aan dat er toch wel enige beperkingen zijn ingesteld?
quote:Its director Dr David Green (edit: van Civitas) said: 'The reality is that for many Muslims, sharia courts are in practice part of an institutionalised atmosphere of intimidation, backed by the ultimate sanction of a death threat.'
quote:Moslim krijgt eigen politiemacht
Londen - Op korte termijn hebben islamitsche slachtoffers van misdrijven de mogelijkheid hun zaak te laten behandelen door een islamitisch agent. Het is in de Britse hoofdstad Londen al mogelijk dat een moslimagent betrokken is bij het onderzoek.
Justitie wil de inzet van religieuze agenten doorvoeren in het hele land. Niet alleen de islam, ook andere godsdiensten moeten eraan geloven.
Een woordvoerster van het OM bevestigde het nieuws in de Daily Express. Ze houdt een slag om de arm, "maar als de inzet van speciale agenten daadwerkelijk een succes is, wil ik dat justitie ermee aan de slag gaat."
Een religieuze macht wordt ingezet om - bijvoorbeeld - eerwraak en het gedwongen huwelijk te onderzoeken. Niet iedereen is te spreken over het initiatief. De zegsman van de nationale politiebond vertelt: "Gaat justitie nu de politie splijten? Een enclave binnen de politiemacht. Dat is doorgeslagen politieke correctheid."
Dat de wet geen ruimte biedt voor het oprichten van Argento Rechtbanken, belet mij niet in de oprichting van zon rechtbank en jou de straf van twintig pushup´s op te leggen. Waar het om gaat is de verbindende kracht van zon uitspraak. Als jij je inderdaad twintig keer gaat opdrukken, prima. Als jij dat niet doet, ook goed. En als jij je voor een ´gewone´ strafrechter moet verantwoorden voor de diefstal van mijn puntenslijper, kun je je er niet op beroepen dat je al door een Argento Rechtbank berecht bent. Die ´uitspraak´ wordt immers niet erkend.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het impliceert iets meer dan dit.
Het Nederlandse recht biedt, in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk en haar Arbitration Act, geen ruimte voor het invoeren van shariarechtbanken.
Er is in Nederland geen ruimte in de wetgeving voor een parallelle rechtstructuur en dus zijn, in tegenstelling tot (vijf in) het Verenigd Koninkrijk, shariarechtbanken hier illegale rechtbanken.
In wezen hoeft zon dame zich niets aan te trekken van die uitspraak. Doet zij dat toch (doordat zij zich aan de uitspraak gebonden voelt) zonder dat zij verder fysiek wordt gedwongen om gehoor te geven aan die uitspraak, dan lijkt mij geen sprake van verkrachting. Maar inderdaad, het Engelse recht op dit punt ken ik niet.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:01 schreef Monolith het volgende:
Gedwongen seks opgelegd door een shariarechtbank is wel weer erg kwalijk m.i., maar ik vraag me toch af in hoeverre een vrouw in GB dan niet nog steeds aangifte kan doen van verkrachting.
Maar het gaat niet over het in de moskee leven volgens shariaregels het gaat over zaken zoals huwelijk, echtscheiding, voogdij en erfrecht.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat de wet geen ruimte biedt voor het oprichten van Argento Rechtbanken, belet mij niet in de oprichting van zon rechtbank en jou de straf van twintig pushup´s op te leggen. Waar het om gaat is de verbindende kracht van zon uitspraak. Als jij je inderdaad twintig keer gaat opdrukken, prima. Als jij dat niet doet, ook goed. En als jij je voor een ´gewone´ strafrechter moet verantwoorden voor de diefstal van mijn puntenslijper, kun je je er niet op beroepen dat je al door een Argento Rechtbank berecht bent. Die ´uitspraak´ wordt immers niet erkend.
Maar als Moslims er genoegen in scheppen om in de moskee te leven volgens sharia-regels (en daar hoort dus ook geschillenbeslechting en normhandhaving bij) te leven, dan is er geen overheid die daar wat tegen kan (of hoeft te) doen. Zon rechtbank kan dus ook nooit illegaal zijn, want het is niet verboden om mensen sancties op te leggen. Zoals ik al zei, ik kan jou, of wie dan ook, een sanctie opleggen. Niemand die mij tegenhoudt.
In de praktijk betreft het hier een door mannen gedomineerde cultuur en de rechtspraak is daar een weerspiegeling van, waarbij het uitgangspunt, ook in het Verenigd Koninkrijk, dat mannen en vrouwen gelijk zijn ver te zoeken is.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:37 schreef Argento het volgende:
[..]
In wezen hoeft zon dame zich niets aan te trekken van die uitspraak. Doet zij dat toch (doordat zij zich aan de uitspraak gebonden voelt) zonder dat zij verder fysiek wordt gedwongen om gehoor te geven aan die uitspraak, dan lijkt mij geen sprake van verkrachting. Maar inderdaad, het Engelse recht op dit punt ken ik niet.
Ach ja polygamie, je mag in Nederland ook gewoon wisselende seksuele contacten hebben met zoveel vrouwen als je wilt, samenwonen met meerdere vrouwen, etcetera. Polygamie is alleen in die zin niet toegestaan dat je niet met meerdere vrouwen kunt trouwen voor de wet. Dan kan zo'n shariarechtbank hoog en laag springen, maar het heeft geen enkele waarde. Een imam, een priester, mijn directeur of mijn vader kunnen ook allemaal wel beweren dat polygamie mag, maar dat heeft net zo veel waarde.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Jij begrijpt toch ook wel dat de Britse wet hoe dan ook superieur is, ongeacht welke religieuze bronnen worden geraadpleegd?
En daarom is het buiten elke twijfel onbegrijpelijk dat er in deze rechtbanken polygamie sowieso wordt goedgekeurd.
Dwang is in deze ook onderdeel van dit probleem:
[..]
Bovendien is de rechtsongelijkheid binnen deze rechtspraak ook een feit. Waar moslima's niet met niet-moslims mogen trouwen mag een moslimman wel met een niet-islamitische vrouw trouwen.
Hoewel het daar gaat om agenten voor meerdere specifieke geloven is het plan natuurlijk volkomen absurd.quote:Initieel gaat deze topic over islamisering en het voorbeeld van de shariarechtspraak maakt dit begrip tastbaar. Net zoals bijvoorbeeld dit bericht:
[..]
Jij hebt het over emancipatie. En dat is inderdaad wat er over het algemeen ontbreekt aan migrantengroepen die de islam aanhangen en uit arme delen van een land komen. Conservatieve opvattingen zijn meer te vinden op het achtergestelde platteland dan in een ontwikkelde stad.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach ja polygamie, je mag in Nederland ook gewoon wisselende seksuele contacten hebben met zoveel vrouwen als je wilt, samenwonen met meerdere vrouwen, etcetera. Polygamie is alleen in die zin niet toegestaan dat je niet met meerdere vrouwen kunt trouwen voor de wet. Dan kan zo'n shariarechtbank hoog en laag springen, maar het heeft geen enkele waarde. Een imam, een priester, mijn directeur of mijn vader kunnen ook allemaal wel beweren dat polygamie mag, maar dat heeft net zo veel waarde.
Het punt van dwang is inderdaad een probleem, maar dat is niet iets dat voorbehouden is aan Shariarechtbanken. Doodsbedreigen aan het adres van moslima's komen in Nederland zonder shariarechtbanken helaas ook voor. Je kunt je terecht afvragen of de shariarechtbanken daar invloed op hebben. De enige echte oplossing is hier m.i. toch de emancipatie van moslima's.
quote:Gisteren bijvoorbeeld kwam een Iraanse vrouw, Malihih, op mijn kantoor. Ze had een vel papier bij zich, daarop stond de uitspraak van de arbiter, een mullah, die de echtscheiding van haar en haar man had geregeld. Er stond geschreven dat Malihih ermee instemde afstand te doen van al haar rechten. Ze kreeg daardoor geen deel van hun gemeenschappelijk bezit, geen alimentatie, en de twee oudste kinderen werden toegewezen aan de vader.
'Ze zei dat ze haar handtekening had gezet omdat ze bang was dat ze anders door haar man zou worden teruggestuurd naar Iran, zonder haar kinderen. Het geval Malihih is exemplarisch voor veel zaken die op mijn kantoor binnenkomen. Bron
"Onder dwang vrijwillig schikken" is een beetje een contradictio in terminis. Het probleem is hier natuurlijk ook niet de polygamie, maar het feit dat de vrouw de angst heeft dat ze teruggestuurd gaat worden. In zekere zin zie ik in het geciteerde geval wel een parallel met het Amerikaanse rechtssysteem dat vermogende mensen of bedrijven ook makkelijk de mogelijkheid biedt om minder vermogenden juridisch te intimideren en dwingen tot schikking.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:03 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Jij hebt het over emancipatie. En dat is inderdaad wat er over het algemeen ontbreekt aan migrantengroepen die de islam aanhangen en uit arme delen van een land komen. Conservatieve opvattingen zijn meer te vinden op het achtergestelde platteland dan in een ontwikkelde stad.
Wat dit betreft heeft polygamie wel degelijk waarde in het individuele leven van een moslima die zich onder dwang vrijwillig moet schikken bij zo'n situatie.
Bijvoorbeeld:
[..]
Het voorbeeld gaat niet over polygamie. De crux is juist dat deze gaat over de dwang die gepaard gaat om tot deze uitspraken te komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Onder dwang vrijwillig schikken" is een beetje een contradictio in terminis. Het probleem is hier natuurlijk ook niet de polygamie, maar het feit dat de vrouw de angst heeft dat ze teruggestuurd gaat worden. In zekere zin zie ik in het geciteerde geval wel een parallel met het Amerikaanse rechtssysteem dat vermogende mensen of bedrijven ook makkelijk de mogelijkheid biedt om minder vermogenden juridisch te intimideren en dwingen tot schikking.
In de basis is dit soort dwang ook onder het Britse recht natuurlijk niet toegestaan evenmin als een contract tot verkoop van onroerend goed niet rechtsgeldig is wanneer de verkoper te horen heeft gekregen dat het toch wel erg zonde zou zijn als z'n dochtertje wat zou overkomen bijvoorbeeld. Het probleem in dit soort gevallen niet zozeer bij de contracten en shariarechtbanken, maar bij de mogelijkheid om dergelijke dwang te kunnen uitoefenen en de angst bij het slachtoffer dat die dreigementen ook daadwerkelijk waargemaakt kunnen worden.
Maar daar hoeft niemand nerveus van te worden, want wat ze ondertekend heeft, is naar Nederlands recht van nul en generlei waarde en als het erop aankomt, is Nederlands recht het enige wat telt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:03 schreef damian5700 het volgende:
Bijvoorbeeld:
Maar hij ontneemt haar geen rechten. Dat denkt hij misschien, maar hier in Nederland is die dame onderworpen aan het Nederlandse rechtstelsel. Die Iman of Mullah of whatever, kan alles beslissen wat hij wil en juridisch is het allemaal waardeloos. Als die dame zelf vindt dat ze zich moet houden aan de uitspraak van de Iman of Mullah, hoe zeer dat ook tegen haar belang is, dan moet ze dat zelf weten. Daar kan niemand wat aan veranderen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:27 schreef damian5700 het volgende:
Het is toch behoorlijk hardvochtig dat een rechter een uitspraak doet in een echtscheidingszaak en de vrouw in deze al haar rechten en haar kinderen ontneemt. Prima rechtspraak, vind je niet?
Non-argument: "er zijn er te weinig". En ik heb het over Nederland, je moet niet andere landen erbij gaan halen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien omdat er te weinig van zijn in Nederland?
Want radicale joden zijn er in Israel meer dan genoeg, en hindoe's en boeddhisten in India ook.
In Nederland is er geen ruimte in het rechtssysteem voor shariarechtbanken. Deze Engelse en Canadese voorbeelden kun je derhalve niet projecteren op een Nederlandse situatie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:48 schreef Argento het volgende:
[..]
Maar daar hoeft niemand nerveus van te worden, want wat ze ondertekend heeft, is naar Nederlands recht van nul en generlei waarde en als het erop aankomt, is Nederlands recht het enige wat telt.
Nee, in Nederland is zo'n rechtbank illegaal.quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:50 schreef Argento het volgende:
[..]
Maar hij ontneemt haar geen rechten. Dat denkt hij misschien, maar hier in Nederland is die dame onderworpen aan het Nederlandse rechtstelsel. Die Iman of Mullah of whatever, kan alles beslissen wat hij wil en juridisch is het allemaal waardeloos. Als die dame zelf vindt dat ze zich moet houden aan de uitspraak van de Iman of Mullah, hoe zeer dat ook tegen haar belang is, dan moet ze dat zelf weten. Daar kan niemand wat aan veranderen.
quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, in Nederland is zo'n rechtbank illegaal.
In het Verenigd Koninkrijk zou deze vrouw dus haar rechten uit het huwelijk en haar kinderen kwijt zijn, omdat deze rechtbanken worden erkend door de Britse wet en de uitspraak van de shariarechtbank na instemming bindend is.
Verbieden...quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
![]()
nou daar ben je dan mooi klaar mee........![]()
Het moest verboden zijn om dit toe te staan !
Ik ken de Britse wet niet, maar in Nederland kan dat niet. Veel zaken die je onderling in goede overeenstemming kunt regelen, zijn gewoon nietig, omdat ze tegen dwingend recht ingaan. En veel andere aken worden vrij eenvoudig vernietigd, als je ze aanhangig zou maken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij ontbreekt er het een en ander aan jouw samenvatting.
Er werden door deze rechtbanken uitspraken gedaan die illegaal waren, zoals polygamie en zaken die indruisten tegen de rechten van de mens. Een moslima mag bijvoorbeeld niet met een niet-moslim trouwen en vrouwen werden gedwongen tot seks met hun echtgenoten wanneer hij het wilde.
Daarnaast zijn bij 5% van het totaal aantal zaken niet-moslims betrokken.
Slechts vijf tribunalen worden door de Britse wet erkend en de overige ruim 80 zijn illegaal opgezette rechtbanken waar desondanks bindende uitspraken worden gedaan.
Lijkt me ook.quote:Wat belangrijk is, is dat het hier een Britse affaire betreft en geen Nederlandse situatie.
[..]
Volgens mij kun jij gewoon niet tellen. Hoev eel extremisten zijn er in Nederland volgens de berichten die de AIVD naar de kranten stuurt? Pakweg 200 of zo? Dan zouden er over heel Nederland, uitgaande van jouw schatting, 20 joodse, 20 hindoeïstische en 20 boeddhistische extremisten zijn. Nou, organiseer maar eens wat met 20 mensen, verspreid over Nederland.quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Non-argument: "er zijn er te weinig". En ik heb het over Nederland, je moet niet andere landen erbij gaan halen.
Als er bijv. 300.000 joden+hindu's+boeddhisten in Nederland zijn tegenover 900.000 moslims, dan moet 1/4 deel ongeveer van het aantal extremisten een jood, hindu of buddhist zijn. En 3/4 deel daarvan moslim. Waarom is dat niet zo? Waarom zijn vrijwel alleen moslims in Nederland extremistisch - van alle allochtonen in Nederland?
Onzin van jouw kant. Jij stelt dat moslimextremisme niks met islam an sich te maken heeft, dus niks met geloof op zich. Ik zeg oke, als dat waar is dan zouden we ook - naar verhoudingsgewijs - evenveel extremistische joden, hindus en buddhisten moeten hebben. Want het heeft niks met geloof te maken toch?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Volgens mij kun jij gewoon niet tellen. Hoev eel extremisten zijn er in Nederland volgens de berichten die de AIVD naar de kranten stuurt? Pakweg 200 of zo? Dan zouden er over heel Nederland, uitgaande van jouw schatting, 20 joodse, 20 hindoeïstische en 20 boeddhistische extremisten zijn. Nou, organiseer maar eens wat met 20 mensen, verspreid over Nederland.
En dan vergeten we voor het gemak nog maar even, dat moslims sterker gediscrimineerd worden (door autochtonen!) dan de andere groepen. Terwijl discriminatie en achterstelling extremisme bevorderen.
Allemaal factoren die weinig met het geloof op zichzelf te maken hebben.
Moslimextremisme heeft natuurlijk met islam te maken. Maar de factoren die moslims tot extremisme drijven, hebben weinig met het geloof te maken. De drijfkracht heeft niks met het geloof te maken, alleen de richting. Als de drijfkracht weg zou vallen, zou er ook geen relevante richting meer zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:38 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Onzin van jouw kant. Jij stelt dat moslimextremisme niks met islam an sich te maken heeft, dus niks met geloof op zich. Ik zeg oke, als dat waar is dan zouden we ook - naar verhoudingsgewijs - evenveel extremistische joden, hindus en buddhisten moeten hebben. Want het heeft niks met geloof te maken toch?
Waarom moet de AIVD dan alleen maar moskeen in de gaten houden en geen synagogen en tempels? Waarom roepen rabbijnen of hindu of boeddhistische "priesters" niet op om homo's van flatgebouwen te gooien, een joodse, hindu of buddhistische staat in Nederland te vestigen?
Waarom staan de kranten bol van radicale imams en niet van radicale rabbijnen of radicale hindu of radicale buddhistische "priesters"?
Waarom wordt opgeroepen om sommige moskeen te sluiten omdat daar haat wordt gezaaid en waarom wordt niet opgeroepen om synagogen of tempels in Nederland te sluiten?
Er zijn verschillende factoren die moslims tot extremisme drijven. Een factor is, zoals jij zelf al stelde, bij sommige jongens geen kans op een baan. Maar dit is niet de enige factor.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 01:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Moslimextremisme heeft natuurlijk met islam te maken. Maar de factoren die moslims tot extremisme drijven, hebben weinig met het geloof te maken. De drijfkracht heeft niks met het geloof te maken, alleen de richting. Als de drijfkracht weg zou vallen, zou er ook geen relevante richting meer zijn.
Oh, en dat de kranten ergens bol van staan, heeft voor een deel ook te maken met sensatiezucht.
Dit wordt remise, want ik zie niet zo snel hoe een van ons beiden zijn stelling goed kan onderbouwen.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 01:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Er zijn verschillende factoren die moslims tot extremisme drijven. Een factor is, zoals jij zelf al stelde, bij sommige jongens geen kans op een baan. Maar dit is niet de enige factor.
Een andere factor is dat moslims ZELF zich in islam verdiepen, dat moslims zelf zich in de koran en de hadiths verdiepen en daardoor extremistisch worden. Onder ELK geloof heb je een groepje gelovigen dat zich extreem in hun geloof verdiept. En het valt op dat er bij moslims dan relatief meer extremisten eruit komen.
Kijk maar bijvoorbeeld naar Mohammed B. Leuke jongen. Vriendelijke jongen. Maar hij ging zich extreem in islam verdiepen. Hij ging zich grondig in islam verdiepen. En toen kwam hij erachter dat Theo van Gogh dood moest. En daardoor ging het Theo van Gogh vermoorden.
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 01:32 schreef Kees22 het volgende:
Dit wordt remise, want ik zie niet zo snel hoe een van ons beiden zijn stelling goed kan onderbouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |