Ja, maar goed, dat is altijd een punt natuurlijk. Dat geldt ook voor kruistochten bijvoorbeeld. De politieke component is niet weg te poetsen, maar die component kan altijd een religieuze legitimatie krijgen. Dat hebben zowel Christelijke als Islamitische leiders gedaan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:16 schreef Kees22 het volgende:
Maar de vraag is, of de slag bij Poitiers en het beleg van Wenen begonnen werden uit religieuze motieven of uit gewone machts- en gebiedshonger? Of een overschot aan bronstige jonge mannen??
Opvolgingsproblemen waren er wel, dat is uiteindelijk de reden dat je soennieten en sjiieten hebt. De sjiieten erkennen Ali als eerste legitieme opvolger. Toen had Mohammed zelf echter al flink voet aan de grond gekregen in Saudi-Arabië.quote:En ik begreep, dat Mohammed ook opvolgingsproblemen had en dus een gezamenlijke vijand zocht, maar ik ben niet vertrouwd met zijn levensbeschrijving.
Ik wil niet meteen geweld wegwuiven.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, er is natuurlijk geen equivalent van een Paus die vrolijk Jer 48:10 aanhaalt: Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedriegelijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt!, en op een kruistocht aanstuurt, maar in bepaalde tijden moet de macht van de kalief of Sultan als centraal persoon niet onderschat worden.
Inmiddels is die kalief er niet uiteraard, maar nog steeds zie je dat ook heel gewelddadige moslims in hun ogen geweld kunnen rechtvaardigen op basis van de Islam. Dat is ook wat mensen als Wilders, Robert Spencer en Hans Jansen keer op keer benoemen.
In tegenstelling tot wat zij zeggen is dat in mijn ogen niet de Islam. Er is een heel vreedzame en tolerante Islaminterpretatie mogelijk. Maar je ook niet je ogen sluiten voor het geweld dat ook in de naam van de Islam heeft plaats gevonden. Zoals Kees22 dat even wegwuifde lijkt me uiteindelijk ook niet goed.
Nee, ik denk dat sociale factoren die echter op het moment soms wat sterker met de Islam correleren dan met het Christendom een betere verklaring zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Maar alles bij elkaar geloof ik niet, dat de islam gevaarlijker is dan welke andere godsdienst ook.
Gedeeltelijk eens. Antillianen (geen moslims) concurreren in criminaliteit aardig met Marokkanen (wel moslims (in naam dan)).quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat sociale factoren die echter op het moment soms wat sterker met de Islam correleren dan met het Christendom een betere verklaring zijn.
Juistem.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens. Antillianen (geen moslims) concurreren in criminaliteit aardig met Marokkanen (wel moslims (in naam dan)).
Als ik de statistieken goed begrijp (uit de berichten in de kranten, dus tweedehands!), hangt soort en ernst van de criminaliteit samen met de geografische/sociale herkomst van de daders, niet zozeer met het geloof.
Dit is toch satire hč.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:31 schreef Kees22 het volgende:
Is deze trouwens al geweest? (Misschien heb ik hem zelf al eerder gepost![]()
)
http://www.speld.nl/2009/(...)misering-eredivisie/
Ik zat het zo te lezen:quote:
Niet meer dan Wilders zelf!quote:
De oude generatie moslims was juist NIET extreem, qua intolerantie e.d.quote:Op woensdag 22 juli 2009 02:41 schreef revolutionarymen het volgende:
Meeste mensen zijn bang voor de oude generatie moslims, die zijn zo dom als geiten al zeg ik het zelf.
De jongere generatie die zijn naar school gegaan en zijn opgegroeid in de WESTERSE maatschapij. zij zijn compleet anders (als ze in hun eentje zijn) dan de oude moslims.
kortom niet alle moslims zijn extreem,
Tja, voor mensen die nergens aan de bak komen, rest soms niet veel meer dan extremisme.quote:Op woensdag 22 juli 2009 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De oude generatie moslims was juist NIET extreem, qua intolerantie e.d.
Het aantal salafisten onder jonge moslims is juist groeiende in Nederland. De radicale islam heeft een groeiende aantrekkingskracht op moslimjongeren.
http://www.volkskrant.nl/(...)ikel10636723/thuis14
Bullshit. Waarom horen we dan niet over radicale joden, hindu's of boeddhisten? Onder hen zit ook een percentage dat nergens aan de bak komt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, voor mensen die nergens aan de bak komen, rest soms niet veel meer dan extremisme.
Allochtonen worden streng religieus (of wat daarvoor doorgaat) en autochtonen worden neonazi.
Misschien omdat er te weinig van zijn in Nederland?quote:Op donderdag 23 juli 2009 01:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bullshit. Waarom horen we dan niet over radicale joden, hindu's of boeddhisten? Onder hen zit ook een percentage dat nergens aan de bak komt.
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:26 schreef Argento het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen en dat had ik ongetwijfeld wel moeten doen, maar als iemand zich vrijwllig onderwerpt aan zon sharia-rechtbank, wat moet ik daar dan tegen hebben?
Er zin altijd wel SM mensen die graag gepijnigd willen wordenquote:Op donderdag 23 juli 2009 10:26 schreef Argento het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen en dat had ik ongetwijfeld wel moeten doen, maar als iemand zich vrijwllig onderwerpt aan zon sharia-rechtbank, wat moet ik daar dan tegen hebben?
De vrouw die zich niet wil onderwerpen aan sharia-rechtspraak, hoeft de uitspraak van de sharia-rechter niet te accepteren en die sharia-rechtbank heeft ook geen enkele bevoegdheid om de vrouw te dwingen haar straf te ondergaan. Dat zou immers weer (naar Nederlands recht) een strafbaar feit opleveren.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.
Ik heb het niet over respect maar los daarvan heb ik inderdaad niks tegen vrouwen die liefdesbrieven schrijven naar kindermoordenaars. Ze doen maar.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:33 schreef henkway het volgende:
Sommige vrouwen zijn knettergek, die schrijven liefdesbrieven naar kindermoordenaars in de gevangenis enzo, maar om daar respect voor te hebben
Volgens mij ontbreekt er het een en ander aan jouw samenvatting.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast een hele stortvloed aan redenen die voornamelijk voorkwamen uit het onbegrip van de werking van een 'shariarechtbank' binnen het Nederlandse rechtssysteem waren volgens mij het idee dat vrouwen gedwongen werden om de uitspraken te accepteren en het idee dat de uitspraak van een shariarechtbank eerwraak e.d. zou stimuleren de voornaamste redenen.
quote:DEN HAAG - Het kabinet laat onderzoeken of er in Nederland shariarechtbanken zijn. Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Hij zegt er direct bij dat islamitische wetgeving niet in het Nederlands recht wordt geaccepteerd of ingevoerd.
De Tweede Kamer had het kabinet opheldering gevraagd over berichten dat er ook in Nederland moskeeën of imams zijn die op basis van de sharia uitspraken over financiële kwesties en familiezaken doen.
''Er kan in Nederland geen sprake zijn van een parallelle rechtstructuur die de werking van de Nederlandse rechtsorde ondermijnt'', stelt Hirsch Ballin. Bron
Je geeft het zelf al aan. Leuk en aardig dat er in GB uitspraken werden gedaan die onwettig waren, maar dat is in Nederland niet echt een optie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij ontbreekt er het een en ander aan jouw samenvatting.
Er werden door deze rechtbanken uitspraken gedaan die illegaal waren, zoals polygamie en zaken die indruisten tegen de rechten van de mens. Een moslima mag bijvoorbeeld niet met een niet-moslim trouwen en vrouwen werden gedwongen tot seks met hun echtgenoten wanneer hij het wilde.
Daarnaast zijn bij 5% van het totaal aantal zaken niet-moslims betrokken.
Slechts vijf tribunalen worden door de Britse wet erkend en de overige ruim 80 zijn illegaal opgezette rechtbanken waar desondanks bindende uitspraken worden gedaan.
Wat belangrijk is, is dat het hier een Britse affaire betreft en geen Nederlandse situatie.
Naar aanleiding van deze berichtgeving is er ook in Nederland enige discussie hierover gevoerd en heeft de Nederlandse regering, bij monde van de minister van Justitie Hirsch Ballin, de Tweede Kamer hierover geďnformeerd:
[..]
Ik geef wel meer aan dan alleen dat. Bijvoorbeeld dat jouw samenvatting op een aantal punten danig tekort schoot (ik bedoel bijvoorbeeld illegale praktijken en zaken die tegen mensenrechten indruisen; dat is toch niet zomaar iets, mijn inziens) en over dit specifieke punt is er in het artikel van de inleiding al gesteld dat de monitoring bemoeilijkt wordt, omdat onafhankelijke waarnemers zittingen niet mogen bijwonen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan. Leuk en aardig dat er in GB uitspraken werden gedaan die onwettig waren, maar dat is in Nederland niet echt een optie.
Maar het relevante punt is toch echt dat dat dit soort zaken onder het Nederlands recht gewoon niet toegestaan zijn. Het is een beetje als Karst T. aanhalen als bezwaar tegen auto's.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik geef wel meer aan dan alleen dat. Bijvoorbeeld dat jouw samenvatting op een aantal punten danig tekort schoot (ik bedoel bijvoorbeeld illegale praktijken en zaken die tegen mensenrechten indruisen; dat is toch niet zomaar iets, mijn inziens) en over dit specifieke punt is er in het artikel van de inleiding al gesteld dat de monitoring bemoeilijkt wordt, omdat onafhankelijke waarnemers zittingen niet mogen bijwonen.
En inderdaad zijn deze praktijken an sich niet aan de orde in Nederland, aangezien er hier, in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk er geen Arbitration Act bestaat, waardoor shariarechtbanken over een wettelijke legitimiteit beschikken.
Ik zeg met nadruk an sich, want de Nederlandse overheid doet thans onderzoek naar het bestaan van shariarechtbanken naar aanleiding van berichten dat imams op basis van shariarecht 'recht' spreken.
Nee. Deze topic gaat ook helemaal niet over Nederland of over een Nederlandse situatie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar het relevante punt is toch echt dat dat dit soort zaken onder het Nederlands recht gewoon niet toegestaan zijn. Het is een beetje als Karst T. aanhalen als bezwaar tegen auto's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |