Volgens mij is dit wiskundig heel makkelijk te bewijzen (en dus wetenschappelijk). Aangezien het meetbaar is, en makkelijk te reproduceren. Maar het heeft niks meer met roken te makenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:25 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee, elke aap kan het ZIEN.
Maar 'wetenschappelijk bewijzen' is nog een hele kluif.
Dat is het hele eieren eten.
Sociale druk van de enkele rokers in de vriendengroep, let maar op.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb nooit goed begrepen waarom er niet een aantal rookvrije kroegen zijn opgericht in elke stad. Ik bedoel: 70 procent van 16 miljoen, dat zijn toch een hoop potentiele klanten.
Anti-rookfiguren, leg mij in vredesnaam eens uit waarom rookvrije kroegen niet konden in het verleden!!
In sommige gevallen duidelijk wel ja...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Leven is ook overbodig.
Nee, als klanten in een kroeg willen roken is dat onderdeel van hun uitgaansbeleving. Jij hoeft niet te roken om je werk uit te voeren. Je vergelijkt het met politie of brandweer. Zij moeten, omwille van een goede uitvoering van hun taken gevaarlijke/ongezonde handelingen uitvoeren, maar de risico's worden tot een minimum beperkt. Dat kan in de kroeg ook, door bijvoorbeeld een goede afzuiging, maar omdat die autisten van kroegbazen niet zonder een gezamenlijke organmisatie kunnen bedenken wat een goede afzuiging is of hoe ze regels hier over met elkaar kunnen opstellen kiest de overheid ervoor om op deze wijze (met het rookverbod) de risico's voor het barpersoneel te minimaliseren. Net zoals er regels zijn voor loodgehaltes in verf, voor het verbod op het gebruik/verwerken van asbest of voor rijtijden van chauffeurs. In mijn ogen is een verbod in een éénmanszaak aan te vechten als je uit gaat van dit argument, maar in een kroeg met werknemers is het zeker valide.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als klanten in een kroeg willen roken is dat wel degelijk onderdeel van je werk. Dat JIJ daar toevallig geen behoefte aan hebt betekend alleen maar dat jij niet naar die kroeg moet gaan.
Dansen is geen onlosmakelijk onderdeel van de horeca, mag ik als dansliefhebber daarom niet solliciteren in een disco?
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
Ik wist niet dat Papier een dansliefhebber is
Volgens mij stel je de vraag aan de verkeerde groep.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb nooit goed begrepen waarom er niet een aantal rookvrije kroegen zijn opgericht in elke stad. Ik bedoel: 70 procent van 16 miljoen, dat zijn toch een hoop potentiele klanten.
Anti-rookfiguren, leg mij in vredesnaam eens uit waarom rookvrije kroegen niet konden in het verleden!!
Waarom zei de overheid dan niet dat als je afzuiging goed is, je niet alsnog een totaalverbod krijgt? Waarom dacht de overheid dat ondernemers vele duizenden euro's zouden investeren, terwijl ze dan alsnog moesten afwachten of het de overheid zou behagen om roken toe te staan?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef DivineJester het volgende:
Dat kan in de kroeg ook, door bijvoorbeeld een goede afzuiging, maar omdat die autisten van kroegbazen niet zonder een gezamenlijke organmisatie kunnen bedenken wat een goede afzuiging is of hoe ze regels hier over met elkaar kunnen opstellen kiest de overheid ervoor om op deze wijze (met het rookverbod) de risico's voor het barpersoneel te minimaliseren.
Dat zijn allemaal dingen die bewezen schadelijk zijn, wat van meeroken niet gezegd kan worden. Maar zelfs daarbij wordt naar schadelijkheid zelf gekeken, en is het geen kutsmoes om een bijna religieus gezondheidsstreven op te dringen.quote:Net zoals er regels zijn voor loodgehaltes in verf, voor het verbod op het gebruik/verwerken van asbest of voor rijtijden van chauffeurs. In mijn ogen is een verbod in een éénmanszaak aan te vechten als je uit gaat van dit argument, maar in een kroeg met werknemers is het zeker valide.
Leg uit. Ik heb namelijk geen behoefte aan een rookvrije kroegquote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Volgens mij stel je de vraag aan de verkeerde groep.
Dan beginnen we er mee jouw leven te verbieden, want daar heb ik last van.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
In sommige gevallen duidelijk wel ja...
Ik ben dan wel geen antirook figuur, maar ok ik hap. Heb het in het vorige topic al gezegd:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch. De keuze wordt daar niet alleen beperkt in muziek en sfeer maar ook in roken. En aangezien toch een significant deel van het uitgaanspubliek roker is, hou je toch sowieso een stuk minder clientele over dan eenzelfde kroeg met dezelfde muziek/sfeer waar wel gerookt mag worden.
Als je de rokers in deze topic mag geloven is meer dan de helft van het uitgaanspubliek zelfs roker, dus dat zou het bijna onontkoombaar maken.
Welke ondernemer wil dat nou.
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Leg uit. Ik heb namelijk geen behoefte aan een rookvrije kroeg
Jawel, die gingen masaal naar rookkroegen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.
Ja lijkt mij ook wel logisch als 95+% van de kroegen roken toestaat, dat het gros van het uitgaanspubliek naar kroegen zal gaan waar roken toegestaan is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jawel, die gingen masaal naar rookkroegen.
Oke, het overgrote deel van het uitgaanspubliek is roker. Lijkt mij juist een reden om het rookverbod niet in te voeren. Overigens meldde het CBS dat de invoering van het rookverbod honderd duizenden nieuwe kroegbezoekers tot gevolg zou hebben. Die zijn nergens te bekennen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:05 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben dan wel geen antirook figuur, maar ok ik hap. Heb het in het vorige topic al gezegd:
[..]
Nogmaals, als er voldoende vraag naar was geweest dan was er vanzelf een aanbod ontstaanquote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.
Zoals ik al zei: als je die argumenten moet geloven. Ik geloof niet dat meer dan de helft van het uitgaanspubliek roker is. En zou dit wel zo zijn, dan zou dit nog een extra reden zijn tot invoering van het rookverbod, aangezien je als werknemer dan juist met meer rook te maken hebt dan wanneer dit niet zo zou zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, het overgrote deel van het uitgaanspubliek is roker. Lijkt mij juist een reden om het rookverbod niet in te voeren.
Probeer je nou de mensen die vóór het rookverbod niet naar de horeca gaan en nu nog steeds niet de schuld in de schoenen te schuiven van het slecht lopen van een aantal kroegen?quote:Overigens meldde het CBS dat de invoering van het rookverbod honderd duizenden nieuwe kroegbezoekers tot gevolg zou hebben. Die zijn nergens te bekennen. Als die mensen altijd al de behoeft hadden om naar de kroeg te gaan dan moesten zij dat duidelijk maken. Voldoende vraag creert vanzelf aanbod.
Je bepaalt nog altijd zelf of jij wilt werken in een (rook)kroegquote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als je die argumenten moet geloven. Ik geloof niet dat meer dan de helft van het uitgaanspubliek roker is. En zou dit wel zo zijn, dan zou dit nog een extra reden zijn tot invoering van het rookverbod, aangezien je als werknemer dan juist met meer rook te maken hebt dan wanneer dit niet zo zou zijn.
Ik probeer helemaal niemand de schuld te geven. Het enige wat ik beweer is dat als er echt zo'n grote behoefte was aan een rookvrije horeca, dat die mensen zich voor het verbod al wel hadden ingespand om dat voor elkaar te krijgen. En als het rookverbod aan zoveel mensen tegemoet komt dan had die groep zich inmiddels wel moeten laten zien.quote:[..]
Probeer je nou de mensen die vóór het rookverbod niet naar de horeca gaan en nu nog steeds niet de schuld in de schoenen te schuiven van het slecht lopen van een aantal kroegen?
Met minder dan 5% rookvrije gelegenheden, lijkt het me logisch dat een werknemer geen keus heeft: de rook accepteren, een ander soort werk zoeken of zelf een kroeg beginnen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bepaalt nog altijd zelf of jij wilt werken in een (rook)kroeg
Nee dat is gelul. Ik ga niet naar alle kroegen, ik ga naar kroegen waar ik naartoe wil.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:24 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ja lijkt mij ook wel logisch als 95+% van de kroegen roken toestaat, dat het gros van het uitgaanspubliek naar kroegen zal gaan waar roken toegestaan is.
Overigens ben ik voorstander van twee typen kroegen. Maar goed, jij vindt dus omdat het misschien de hartenwens is van een astmapatien (bijv) om in een kroeg te werken dat de gehele sector maar rookvrij moet worden?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Met minder dan 5% rookvrije gelegenheden, lijkt het me logisch dat een werknemer geen keus heeft: de rook accepteren, een ander soort werk zoeken of zelf een kroeg beginnen.
Uitstekende keus. Ik heb in het leger gezeten en niet geklaagd over mijnenvelden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Met minder dan 5% rookvrije gelegenheden, lijkt het me logisch dat een werknemer geen keus heeft: de rook accepteren, een ander soort werk zoeken of zelf een kroeg beginnen.
Nee hoor. Ik zie het rookverbod in de horeca gewoon als het doortrekken van de wetgeving betreffende de rookvrije werkplek die er al jaren is. Ik zie dat horecamedewerkers nu tenminste de keus hebben om niet dag in dag uit blootgesteld te worden aan de risico's van meeroken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Overigens ben ik voorstander van twee typen kroegen. Maar goed, jij vindt dus omdat het misschien de hartenwens is van een astmapatien (bijv) om in een kroeg te werken dat de gehele sector maar rookvrij moet worden?
En ik zie dan ook het barpersoneel niet klagen over het feit dat ze een tap moeten gebruiken, moeten opruimen of zo nu en dan een lastig persoon moeten verwijderen. Dit hoort bij het werk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Uitstekende keus. Ik heb in het leger gezeten en niet geklaagd over mijnenvelden.
In een rookkroeg hoort (mee) roken ook bij het werk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:39 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En ik zie dan ook het barpersoneel niet klagen over het feit dat ze een tap moeten gebruiken, moeten opruimen of zo nu en dan een lastig persoon moeten verwijderen. Dit hoort bij het werk.
Wacht, dit was je vraag:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, als er voldoende vraag naar was geweest dan was er vanzelf een aanbod ontstaan
Wat mij betreft konden ze wel, maar de niet roker heeft altijd voor een voldongen feit gestaan dat geen enkele kroegeigenaar er aan wilde.quote:Anti-rookfiguren, leg mij in vredesnaam eens uit waarom rookvrije kroegen niet konden in het verleden!!
De term 'rookkroeg' heeft op dit moment geen wettelijke basis. Daarnaast "hoort" (mee)roken bij geen enkel werk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In een rookkroeg hoort (mee) roken ook bij het werk.
Dan passen we de wet aan.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:32 schreef Montagui het volgende:
[..]
De term 'rookkroeg' heeft op dit moment geen wettelijke basis.
Wel in een rookkroeg.quote:Daarnaast "hoort" (mee)roken bij geen enkel werk.
Wat is dat nou voor een gelul. Je kunt niet van een rookverslaafde kroegbaas verwachten dat hij een rookvrij kroeg start. Iemand uit 'jullie' kamp had toch een rookvrije kroeg kunnen oprichten. Of wil jij soms beweren dat er in die gigantische groep van 70 procent geen enkele horeca-ondernemer zit?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:27 schreef Montagui het volgende:
Wat mij betreft konden ze wel, maar de niet roker heeft altijd voor een voldongen feit gestaan dat geen enkele kroegeigenaar er aan wilde.
quote:Controleur voert in carnavalsoutfit rookcontrole uit
DEN HAAG - Aanpassen aan de omstandigheden, zo verklaart de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarom er controleurs komend weekend en de dagen erna gehuld in carnavalsoutfit in horecagelegenheden gaan kijken of het rookverbod wordt nageleefd.
Hoeveel rookpolitie er met carnaval op de been is wil de VWA niet zeggen, maar volgens een woordvoerster zijn het er 'niet meer dan in andere weekeinden'.
Kroegbazen die het rookverbod overtreden, krijgen een boete van 300 euro. Bij elke volgende overtredingen wordt dat bedrag verdubbeld tot een maximum van 2400 euro, wat meermalen opgelegd kan worden.
Ook hebben de controleurs vanaf de derde overtreding de mogelijkheid om een proces-verbaal uit te schrijven. In dat geval ligt de afhandeling bij het Openbaar Ministerie.
De VWA heeft sinds de invoering van het rookverbod in de horeca op 1 juli vorig jaar zo'n 15.000 inspecties uitgevoerd. Meer dan 2500 overtreders, voornamelijk kroegbazen, hebben een boete of proces-verbaal gekregen.
De afgelopen weken is diverse malen gepleit voor een tijdelijke ontheffing van het rookverbod tijdens carnaval, onder anderen door de Bond van Carnavalsverenigingen en de VVD-fractie in de Tweede Kamer, maar steeds zonder resultaat.
De horeca-ondernemers zien weinig heil in handhaving van het rookverbod met carnaval. Rokers die naar buiten gaan om aan hun gerief te komen, moeten om weer binnen te geraken aansluiten in de wachtrij. Extra politie-inzet en instructies voor portiers moeten in Den Bosch leiden tot adequaat ingrijpen bij wachtrij-incidenten.
Trekken ze een bruin hemd aan?quote:
Goed, ik zal het nog eens proberen:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een gelul. Je kunt niet van een rookverslaafde kroegbaas verwachten dat hij een rookvrij kroeg start. Iemand uit 'jullie' kamp had toch een rookvrije kroeg kunnen oprichten. Of wil jij soms beweren dat er in die gigantische groep van 70 procent geen enkele horeca-ondernemer zit?
Verder hoef ik niet meer met jou in discussie. Met het bovenstaande ben ik het roerend eens. En rookverbod is te simpel en te kort door de bocht.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:09 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik vind nog steeds dat met het rookverbod de plank misgelsagen is en dat de overheid volledig had moeten gaan voor een "schone-lucht vergunning" waarbij de ondernemer maar ziet hoe hij/zij dat doet, dus niet-roken, afzuiging.
Als je André Hazes op zet sluit je disco publiek uit. Dat is geen probleem. In de horeca kan je kiezen voor de tent die je bevalt. Dit is dus geen argument.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:09 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Goed, ik zal het nog eens proberen:
Als je weet dat de helft van de uitgaansbevolking rookt, dan sluit je met een strikt niet-roken kroeg dus al de helft van je potentiele klantenkring uit.
Nou en?quote:Daar komt nog eens bij dat in een groep van tien mensen er dan vijf roken, waarschijnlijk drie mensen het niet zoveel uitmaakt of ze in een rook- danwel niet-rookkroeg zitten en twee die echt liever in een niet-rookkroeg zitten maar met hun vrienden op stap willen. Hierdoor is de kans op een goed renderende kroeg dus veel groter als je roken toestaat.
Wie wil er nou naar een bruine kroeg waar 20 mensen in passen en waar ze alleen maar Hollandse jank muziek draaien? Niemand toch? Toch bestaan ze. Een kroeg kan uitstekend bestaan door te mikken op select publiek.quote:Er is echter wel potentiele clientele voor een niet-roken kroeg, maar omdat het vanuit een ondernemersstandpunt verstandiger is om te kiezen voor iets dat sowieso succes oplevert (een kroeg waar je ook mag roken) werden ze niet opgericht. Zeker in kleinere steden en dorpen waar je een relatief kleine groep kroeggangers hebt laat je het als beginnende ondernemer wel uit je hoofd om veel te investeren in een kroeg waarbij je niet de maximale kans op succes hebt.
Eensc. Helaas moet de overheid dan naar alle kantoren en scholen kijken en dat kost te veel centjes.quote:Ik vind nog steeds dat met het rookverbod de plank misgelsagen is en dat de overheid volledig had moeten gaan voor een "schone-lucht vergunning" waarbij de ondernemer maar ziet hoe hij/zij dat doet, dus niet-roken, afzuiging, weet ik veel,
Nee, zie boven.quote:maar het is geen argument dat er geen rookvrije kroegen zijn omdat er geen markt voor is. Het gaat gewoon om risicominimalisatie en inkomstenzekerheid van de kroegeigenaren die er dús voor kozen om roken toe te staan.
Die kennis is er al heel lang maar blijkbaar kiezen mensen er nog steeds voor om te roken. Dat is niet de schuld van de kroegen, die bedienen gewoon hun klanten zoals jij zelf beweert. Dan zouden niet-rook kroegen dus het niet roken bevorderen en daarmee hun eigen markt creëren. Dan hebben de anti-rokers wel heel erg gefaaldquote:Vergeet verder ook niet dat een flink aantal van de kroegen al bestonden voor er grootschalige aandacht voor (en kennis over) de schadelijke effecten van roken was.
Je kan toch gewoon een nieuwe kroeg beginnen waar niet gerookt mag worden? Concurrentie doet de rest. Zo werkt de markt. AH verlaagd zijn prijzen niet omdat ze dat zelf een goed idee vinden maar omdat er concurrentie is.quote:Dan zit je dus met de keuze om je vaste klantenkring de deur te wijzen / gedragingen te verbieden, terwijl je er voor het bestaan van je kroeg wel van afhankelijk bent.
Ik rook gewoon in de kroeg.quote:Maar goed, iedereen die niet principieel tegen het rookverbod is is een fundamentalistische healthfreak die andere mensen wil onderdrukken, dus veel plezier op de stoep/thuis met je peukje...
Weer een argument tegen het rookverbod. Je verbiedt mensen een kroeg uit te baten op de optimaal renderende wijze.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:09 schreef DivineJester het volgende:
Hierdoor is de kans op een goed renderende kroeg dus veel groter als je roken toestaat.
In grote steden is het aanbod ook niet denderend geweest, bij gebrek aan succes van die kroegen die er wel waren. Ik ben wel voor een impuls omdat de vanzelfsprekendheid van roken in de horeca historisch zo gegroeid is. Maar als er onvoldoende vraag naar is dan is er onvoldoende vraag naar, je kunt ondernemers niet verplichten om iets aan te bieden waar onvoldoende vraag naar is.quote:Er is echter wel potentiele clientele voor een niet-roken kroeg, maar omdat het vanuit een ondernemersstandpunt verstandiger is om te kiezen voor iets dat sowieso succes oplevert (een kroeg waar je ook mag roken) werden ze niet opgericht. Zeker in kleinere steden en dorpen waar je een relatief kleine groep kroeggangers hebt laat je het als beginnende ondernemer wel uit je hoofd om veel te investeren in een kroeg waarbij je niet de maximale kans op succes hebt.
Het is dan ook een maatregel om mensen van het roken af te helpen.quote:Ik vind nog steeds dat met het rookverbod de plank misgelsagen is en dat de overheid volledig had moeten gaan voor een "schone-lucht vergunning" waarbij de ondernemer maar ziet hoe hij/zij dat doet, dus niet-roken, afzuiging, weet ik veel, maar het is geen argument dat er geen rookvrije kroegen zijn omdat er geen markt voor is.
En dat wordt nu stukgemaakt in de heilige oorlog voor een langdurig verblijf in het verpleeghuis.quote:Het gaat gewoon om risicominimalisatie en inkomstenzekerheid van de kroegeigenaren die er dús voor kozen om roken toe te staan. Vergeet verder ook niet dat een flink aantal van de kroegen al bestonden voor er grootschalige aandacht voor (en kennis over) de schadelijke effecten van roken was.
En nu doet de overheid dat voor je.quote:Dan zit je dus met de keuze om je vaste klantenkring de deur te wijzen / gedragingen te verbieden, terwijl je er voor het bestaan van je kroeg wel van afhankelijk bent.
Als je de onderdrukking met verboden van healthfreaks steunt, tja... Veel plezier in je lege of niet langer bestaande kroeg.quote:Maar goed, iedereen die niet principieel tegen het rookverbod is is een fundamentalistische healthfreak die andere mensen wil onderdrukken, dus veel plezier op de stoep/thuis met je peukje...
Dit is een argument dat ik altijd voorbij zie komen. In hoeverre gaan er nu minder mensen naar de kroeg? Hoeveel procent van de kroegen gaat failliet ten gevolge van het rookverbod, en als we een paar jaar verder zijn, hoeveel nieuwe kroegen zijn er dan weer bij? Ik denk dat de impact van het rookverbod op het bestaansrecht van kroegen rijkelijk overschat wordt. Er zullen er een aantal failliet gaan, dat biedt kansen voor nieuwe ondernemers. Ik ben van mening dat, na deze turbulente begin- en aanpassingsfase (die nog even zal duren) het aanbod van kroegen niet heel veel kleiner zal zijn. Je gaat immers niet alleen naar de kroeg om te roken? Of het wenselijk is dat er een rookverbod komt is een tweede, maar de diepzwarte doemscenarios dat er slechts een enkele kroeg overblijft vol ongezellige niet-rokers zijn in mijn ogen niet reëel.quote:Als je de onderdrukking met verboden van healthfreaks steunt, tja... Veel plezier in je lege of niet langer bestaande kroeg.
Je post gaat absoluut niet in op de quote. Onderdrukking en verboden gaat over het feit dat het als consument en ondernemer blijkbaar niet is toegestaan om vrijwillig een kroeg te beginnen waar vrijwillig bepaalde drugs genuttigd worden. En vervolgens ga jij op de economische toer. Lees je de post wel eens?quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:52 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dit is een argument dat ik altijd voorbij zie komen. - onzin verwijdert -
Je hebt mensen met de gewoonte om dagelijks even de kroeg in te gaan. Dat zijn voor een groot deel rokers en die gewoonte gaat eraan. De meerokers wiens gezelschap dat was gaan ook een andere gewoonte aannemen. En als er bijna niemand zit dan komen de incidentele bezoekers daar ook niet op af. Ik weet ook van mensen die in de kroeg gingen zitten kaarten, rokers, die gaan nu aan een keukentafel zitten. Je gaat niet veel meer geld uitgeven om dan vervolgens iets niet te mogen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:52 schreef DivineJester het volgende:
Dit is een argument dat ik altijd voorbij zie komen. In hoeverre gaan er nu minder mensen naar de kroeg? Hoeveel procent van de kroegen gaat failliet ten gevolge van het rookverbod, en als we een paar jaar verder zijn, hoeveel nieuwe kroegen zijn er dan weer bij?
Een gezellig fitnesshok of zo? Je jaagt een deel van het publiek weg, dat neemt publiek mee, dat gaat allemaal een stuk makkelijker dan nieuw publiek aanboren.quote:Ik denk dat de impact van het rookverbod op het bestaansrecht van kroegen rijkelijk overschat wordt. Er zullen er een aantal failliet gaan, dat biedt kansen voor nieuwe ondernemers.
Je gaat naar een kroeg omdat het daar naar je zin is, niet om iets niet te mogen wat je elders wel kunt.quote:Ik ben van mening dat, na deze turbulente begin- en aanpassingsfase (die nog even zal duren) het aanbod van kroegen niet heel veel kleiner zal zijn. Je gaat immers niet alleen naar de kroeg om te roken?
Het zal verschuiven naar de wat steriele grand cafe achtige tenten, minder kleine kroegen, vroeger op de avond dicht.quote:Of het wenselijk is dat er een rookverbod komt is een tweede, maar de diepzwarte doemscenarios dat er slechts een enkele kroeg overblijft vol ongezellige niet-rokers zijn in mijn ogen niet reëel.
Onzin. Afschrijving op een investering is maar een deel van de lasten. Als je onvoldoende omzet maakt en de lasten lopen door dan gaat het hard. Als de omzet blijft is een paar duizend euro voor een gezonde kroeg echt geen probleem, een te lage omzet is altijd een probleem.quote:Overigens: Als de overheid volledig had ingezet op een schone-lucht verklaring in de horeca (met behoud van een rookverbod in andere sectoren vanwege de uitzonderingspositie van de horeca) waren de gevolgen voor veel kroegeigenaren ongeveer hetzelfde geweest aangezien ze dan hadden moeten investeren in afzuiging of het verbieden van roken en waren kroegen die nu net hun hoofd boven water kunnen houden ook over de kop gegaan.
Onzin. Als je het je publiek niet naar de zin mag maken kun je nooit competitief zijn. En van marktwerking is niks over als de overheid denkt bij wet te kunnen vastleggen wat de vraag is.quote:Ook een kwestie van marktwerking natuurlijk. Als je kroeg het rookverbod niet overleeft en anderen wel, dan was je blijkbaar al niet competitatief genoeg.
Jij was toch diegene van het onwetenschappelijke bewijs?quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:40 schreef Kiegie het volgende:
Het blijft boeien, die ouwe mopperkonten hier.
Je moet maar zo denken, jongens: over een paar jaar ben je van je verslaving af en lach je om de koppigheid waarmee je die hier probeerde te verdedigen.
Dat is een verschijnsel dat je nu ziet waarbij overigens ook gewoon de prijsstijgingen van de afgelopen jaren debet aan zij natuurlijk. Ik vraag me af of dit een structureel iets is, of dat het obstinaat gedrag is omdat er aan gewoontes getornt wordt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt mensen met de gewoonte om dagelijks even de kroeg in te gaan. Dat zijn voor een groot deel rokers en die gewoonte gaat eraan. De meerokers wiens gezelschap dat was gaan ook een andere gewoonte aannemen. En als er bijna niemand zit dan komen de incidentele bezoekers daar ook niet op af. Ik weet ook van mensen die in de kroeg gingen zitten kaarten, rokers, die gaan nu aan een keukentafel zitten. Je gaat niet veel meer geld uitgeven om dan vervolgens iets niet te mogen.
[..]
En er komt straks weer een generatie die nooit heeft mogen roken in een kroeg en daar dus geen enkel probleem mee heeft.quote:Een gezellig fitnesshok of zo? Je jaagt een deel van het publiek weg, dat neemt publiek mee, dat gaat allemaal een stuk makkelijker dan nieuw publiek aanboren.
[..]
Maar je (ik wel in elk geval) gaat ook naar de kroeg voor sociale interactie, om onder de mensen te zijn. Ik weet zeker dat ik, mocht ik roker zijn geweest, nog steeds uit zou gaan.quote:Je gaat naar een kroeg omdat het daar naar je zin is, niet om iets niet te mogen wat je elders wel kunt.
[..]
Minder kleine kroegen wel wellicht, waarom ze sterieler zouden moeten worden weet ik niet, en vroeger dicht is natuurlijk ook maar een aanname die nergens op gebaseerd is. Welk voordeel heeft de kroegbaas erbij om eerder dicht te gaan en waarom zouden klanten die nu tot 3 uur blijven opeens om 1 uur naar huis gaan omdat ze af en toe buiten een peukje moeten pakken?quote:Het zal verschuiven naar de wat steriele grand cafe achtige tenten, minder kleine kroegen, vroeger op de avond dicht.
[..]
Ik denk dat het voor met name de kleine kroegen funest zou zijn geweest als ze luchtbehandelingssystemen hadden moeten installeren en ik verwacht dat de kroegen die het meetse last gaan krijgen van het rookverbod precies dezelfde kroegen zullen zijn, dus ik zie niet in hoe dit echt heel veel anders is.quote:Onzin. Afschrijving op een investering is maar een deel van de lasten. Als je onvoldoende omzet maakt en de lasten lopen door dan gaat het hard. Als de omzet blijft is een paar duizend euro voor een gezonde kroeg echt geen probleem, een te lage omzet is altijd een probleem.
[..]
Je legt de vraag niet vast, je legt enkel de randvoorwaarden vast waarin een bedrijf kan opereren zoals in alle sectoren van de economie gebeurt.quote:Onzin. Als je het je publiek niet naar de zin mag maken kun je nooit competitief zijn. En van marktwerking is niks over als de overheid denkt bij wet te kunnen vastleggen wat de vraag is.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
...knip...Lees je de post wel eens?
Er zitten ook niet-verslaafde zeikerts bijquote:Op woensdag 18 februari 2009 12:40 schreef Kiegie het volgende:
Het blijft boeien, die ouwe mopperkonten hier.
Je moet maar zo denken, jongens: over een paar jaar ben je van je verslaving af en lach je om de koppigheid waarmee je die hier probeerde te verdedigen.
Een kroeg die aan je kroeggewoontes gaat torner, daar worden mensen inderdaad obstinaat van, en terecht.quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:01 schreef DivineJester het volgende:
Dat is een verschijnsel dat je nu ziet waarbij overigens ook gewoon de prijsstijgingen van de afgelopen jaren debet aan zij natuurlijk. Ik vraag me af of dit een structureel iets is, of dat het obstinaat gedrag is omdat er aan gewoontes getornt wordt.
Er gaan nog steeds mensen roken. Dus misschien komt er wel een hele generatie rokers die de kroeg ziet als iets waar zij niks te zoeken hebben.quote:En er komt straks weer een generatie die nooit heeft mogen roken in een kroeg en daar dus geen enkel probleem mee heeft.
Ik ga ook nog steeds uit, maar dat is omdat er gerookt mag worden. Ik kom ook wel eens in rookvrije tenten, maar nauwelijks, en bepaalde tenten kom ik gewoon niet meer, omdat er niks meer te doen is.quote:Maar je (ik wel in elk geval) gaat ook naar de kroeg voor sociale interactie, om onder de mensen te zijn. Ik weet zeker dat ik, mocht ik roker zijn geweest, nog steeds uit zou gaan.
Het putje van het nachtleven wordt nou eenmaal gedomineerd door het schimmige, mistige ongezonde. Dat is de poel des verderfs, daar mag van alles wat niet mag. Daar is niemand die denkt 'lekker fris hier'. Dat hoort niet bij mekaar.quote:Minder kleine kroegen wel wellicht, waarom ze sterieler zouden moeten worden weet ik niet, en vroeger dicht is natuurlijk ook maar een aanname die nergens op gebaseerd is. Welk voordeel heeft de kroegbaas erbij om eerder dicht te gaan en waarom zouden klanten die nu tot 3 uur blijven opeens om 1 uur naar huis gaan omdat ze af en toe buiten een peukje moeten pakken?
Dat is jouw gebrek aan inzicht. Ik leg het nog één keer uit: Als je naar een bank gaat voor een lening om te investeren in iets wanneer je bedrijfsvoering per maand meer oplevert dan dat het kost, dan zegt zo'n bank ja. Als je naar een bank gaat voor een lening omdat je bedrijfsvoering per maan meer kost dan het oplevert, zegt zo'n bank nee. Als je winst maakt is er veel mogelijk aan eenmalige uitgaven. Maandelijks bijpassen is nooit mogelijk.quote:Ik denk dat het voor met name de kleine kroegen funest zou zijn geweest als ze luchtbehandelingssystemen hadden moeten installeren en ik verwacht dat de kroegen die het meetse last gaan krijgen van het rookverbod precies dezelfde kroegen zullen zijn, dus ik zie niet in hoe dit echt heel veel anders is.
Het raakt aan het de klanten naar de zin maken. Dat is geen randvoorwaarde, dat is de kern. Net zoals snackbars zullen verdwijnen als je ze verbiedt vet eten aan te bieden.quote:Je legt de vraag niet vast, je legt enkel de randvoorwaarden vast waarin een bedrijf kan opereren zoals in alle sectoren van de economie gebeurt.
Dat is zeker terecht, en het goed recht van de rokers, maar of je dan van dat gedrag af kunt lezen hoe het met de horeca-sctor zal aflopen na dit rookverbod is maar zeer de vraag natuurlijkquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een kroeg die aan je kroeggewoontes gaat torner, daar worden mensen inderdaad obstinaat van, en terecht.
[..]
Dat klopt, hoewel ik dénk dat de aard van uitgaan sociaal blijft en dit mensen aantrekt. Het wordt de gewoont om even naar buiten te moeten als je een sigaret opsteekt en de rokers van straks weten niet anders. Maar het blijft gissen hoe het één en ander uitpakt...quote:Er gaan nog steeds mensen roken. Dus misschien komt er wel een hele generatie rokers die de kroeg ziet als iets waar zij niks te zoeken hebben.
[..]
Maar durf je met droge ogen te beweren dat je nooit eer uit zult gaan als je straks nergens meer kunt roken?quote:Ik ga ook nog steeds uit, maar dat is omdat er gerookt mag worden. Ik kom ook wel eens in rookvrije tenten, maar nauwelijks, en bepaalde tenten kom ik gewoon niet meer, omdat er niks meer te doen is.
[..]
Dat ben ik wel enigzins met je eens...quote:Het putje van het nachtleven wordt nou eenmaal gedomineerd door het schimmige, mistige ongezonde. Dat is de poel des verderfs, daar mag van alles wat niet mag. Daar is niemand die denkt 'lekker fris hier'. Dat hoort niet bij mekaar.
[..]
Als het café aan de bank moet vertellen dat zijn omzet gelijk zal blijven dan is het voor een bank al veel minder interessant om de lenign te verstrekken, met name voor die kroegen die al niet overlopen van de nettowinst. En volgens mij zijn dit ook de kroegjes die de grootste problemen voorzien met het rookverbod. De anderen investeren wel in terassen/rokersruimten. Over dat laatste: Is er eigenlijk nog steeds de verplichting voor werkgevers om een rokersruimte ter beschikking te stellen?quote:Dat is jouw gebrek aan inzicht. Ik leg het nog één keer uit: Als je naar een bank gaat voor een lening om te investeren in iets wanneer je bedrijfsvoering per maand meer oplevert dan dat het kost, dan zegt zo'n bank ja. Als je naar een bank gaat voor een lening omdat je bedrijfsvoering per maan meer kost dan het oplevert, zegt zo'n bank nee. Als je winst maakt is er veel mogelijk aan eenmalige uitgaven. Maandelijks bijpassen is nooit mogelijk.
[..]
Maar het enige dat snackbars bieden is vet eten. Een kroeg biedt alcohol aan, en eeen sociale ontmoetingsplaats. Deze stelling van je zou opgaan als het om een alcoholverbod zou gaan.quote:Het raakt aan het de klanten naar de zin maken. Dat is geen randvoorwaarde, dat is de kern. Net zoals snackbars zullen verdwijnen als je ze verbiedt vet eten aan te bieden.
En jij was toch diegene van de koppige ontkenning?quote:Op woensdag 18 februari 2009 12:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij was toch diegene van het onwetenschappelijke bewijs?
ja, ik had hem standaard 640 gemaakt, ik zal hem asap wel ff fixenquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:04 schreef Elfletterig het volgende:
Geweldig; een eigen banner. Misschien moet -ie alleen nog een fractie kleiner, want hij is nu net een tikje te breed.
Nee hoor, er zijn tafels en stoelen, slaatjes, frisdrank, sigarettenautomaten, gokkasten en vaak muziek. Er valt nog heel veel te verbieden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:40 schreef DivineJester het volgende:
Maar het enige dat snackbars bieden is vet eten.
Zucht...quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor, er zijn tafels en stoelen, slatjes, frisdrank, sigarettenautomaten, gokkasten en vaak muziek. Er valt nog heel veel te verbieden.
Voor veel kroegen is het de harde kern van het publiek, en met name het doordeweekse publiek. En die hebben hun gezelschap, en zonder dat is de kroeg leeg en een lege kroeg trekt geen mensen. De vrijdag en de zaterdag zijn het probleem niet, maar daar kan een kroeg niet van bestaan. En je kunt niet voor elk weekend kroegen te voorschijn toveren, ja, dan krijg je zo'n partycentrum op een industrieterrein.quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:40 schreef DivineJester het volgende:
Dat is zeker terecht, en het goed recht van de rokers, maar of je dan van dat gedrag af kunt lezen hoe het met de horeca-sctor zal aflopen na dit rookverbod is maar zeer de vraag natuurlijk
Die hormoongierende 18-jarigen gaan echt wel uit. Tot ze iets te neuken hebben, dan moet het in de kroeg naar je zin zijn.quote:Dat klopt, hoewel ik dénk dat de aard van uitgaan sociaal blijft en dit mensen aantrekt. Het wordt de gewoont om even naar buiten te moeten als je een sigaret opsteekt en de rokers van straks weten niet anders. Maar het blijft gissen hoe het één en ander uitpakt...
Het gaat niet om nooit. Het gaat immers ook niet om hoeveel rookvrijen het rookverbod prettig vinden. Het gaat erom hoeveel er afgerekend wordt.quote:Maar durf je met droge ogen te beweren dat je nooit eer uit zult gaan als je straks nergens meer kunt roken?
Het gaat om een positief bedrijfsresultaat, elke maand weer. Dat hoeft niet veel te zijn, het gaat erom dat het voldoende geld oplevert. Je kunt maandelijkse winst en eenmalige investering niet tegen mekaar wegstrepen.quote:Als het café aan de bank moet vertellen dat zijn omzet gelijk zal blijven dan is het voor een bank al veel minder interessant om de lenign te verstrekken, met name voor die kroegen die al niet overlopen van de nettowinst. En volgens mij zijn dit ook de kroegjes die de grootste problemen voorzien met het rookverbod. De anderen investeren wel in terassen/rokersruimten.
Het gaat erom of het zijn klanten kan geven wat ze willen. Als mensen een sociale ontmoetingsplaats willen waar ze kunnen roken, dan heeft de uitbater een probleem wanneer de minister ingrijpt in wat hij wil aanbieden.quote:Maar het enige dat snackbars bieden is vet eten. Een kroeg biedt alcohol aan, en eeen sociale ontmoetingsplaats. Deze stelling van je zou opgaan als het om een alcoholverbod zou gaan.
Waarom zou ik een geloof willen ontkennen? Dat kan ik alleen maar uitlachen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:00 schreef Kiegie het volgende:
En jij was toch diegene van de koppige ontkenning?
Dit is de kern van het hele verhaal. Natuurlijk blijft men in het weekend uitgaan. Vooral 18-jarigen zullen, zoals Weltschmerz al aangeeft, zullen blijven stappen, met of zonder peuk.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Voor veel kroegen is het de harde kern van het publiek, en met name het doordeweekse publiek. En die hebben hun gezelschap, en zonder dat is de kroeg leeg en een lege kroeg trekt geen mensen. De vrijdag en de zaterdag zijn het probleem niet, maar daar kan een kroeg niet van bestaan. En je kunt niet voor elk weekend kroegen te voorschijn toveren, ja, dan krijg je zo'n partycentrum op een industrieterrein.
Dus je blijft thuis omdat je niet met je stinkstaafjes naar binnen mag? Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven? Hoe belangrijk is dat roken eigenlijk voor jou?quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
Alleen die kleine kroegjes moet de hele week klandizie hebben. Ik ging met wat vrienden voorheen regelmatig op dinsdag en donderdag een pintje doen. Dat is tegenwoordig verleden tijd aangezien we bij iemand thuis ook gezellig kunnen zitten en tevens roken.
ben je al bekend met hiermaghetwel?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Dus je blijft thuis omdat je niet met je stinkstaafjes naar binnen mag? Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven? Hoe belangrijk is dat roken eigenlijk voor jou?
Ik kan me herinneren dat eerder in dit topic niet-rokers "muurbloempjes die zielig thuis zitten" werden genoemd.
Laatst zei iemand die ik ken tegen me: 'Ik ben zo blij met dat rookverbod! Wat goed van de regering dat ze eindelijk iets werkelijk aanpakken in plaats van alleen maar eindeloos te kletsen.'quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:24 schreef KoosVogels het volgende:
Laatst zei een niet-rokende bekende tegen mij: 'ik rook dan zelf niet maar ik vindt rookverbod toch wel heel achterlijk. Ik vind niet dat de regering zich heeft te bemoeien met wat er in uitgaansgelegenheden gebeurt.'
En dat zegt iemand die nog nooit in zn leven een peuk heeft aangeraakt.
Ik ga naar een plek waar ik wil zijn, wat is daar vreemd aan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Dus je blijft thuis omdat je niet met je stinkstaafjes naar binnen mag?
Ik zeg toch: in het weekend blijf ik gewoon stappen. Maar dan hangt er ook een heel andere sfeer in een uitgaansgelegenheid. Doordeweeks zit je gewoon met wat lui aan tafel en ouwehoer je wat. Wij vinden dat daar een sigaret en een biertje bij hoort. In de kroeg is een van die twee verboden dus gaan we elders zitten. Hoezo is dat overdreven?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Dus je blijft thuis omdat je niet met je stinkstaafjes naar binnen mag? Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven? Hoe belangrijk is dat roken eigenlijk voor jou?
Ik kan me herinneren dat eerder in dit topic niet-rokers "muurbloempjes die zielig thuis zitten" werden genoemd.
Ik vind het opvallen dat je ergens niet wil zijn, alleen omdat je er je verslaving niet kan bevredigen. De gezelligheid, de ontmoetingen, de muziek, de mooie verhalen, de sfeer, dat komt allemaal op de tweede plaats bij jullie rokers?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ga naar een plek waar ik wil zijn, wat is daar vreemd aan?
Waarom ging je daarvoor eerst naar de kroeg dan? Wat was voor jou de meerwaarde?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:26 schreef KoosVogels het volgende:
Doordeweeks zit je gewoon met wat lui aan tafel en ouwehoer je wat.
Iddquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:24 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Laatst zei iemand die ik ken tegen me: 'Ik ben zo blij met dat rookverbod! Wat goed van de regering dat ze eindelijk iets werkelijk aanpakken in plaats van alleen maar eindeloos te kletsen.'
En dat zei iemand die pas gestopt was met roken!
ja dat je er kon roken natuurlijk... daar draait het hele uitgaan om, om rokenquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:29 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Waarom ging je daarvoor eerst naar de kroeg dan? Wat was voor jou de meerwaarde?
Lekker roken met m'n vrienden, lekkere wijven vuurtjes aanbieden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:29 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Waarom ging je daarvoor eerst naar de kroeg dan? Wat was voor jou de meerwaarde?
Je kunt nu nog lekker bier drinken met je vrienden (is het roken écht nou zo heilig in die setting??). En joh, nou moet je gewoon wat origineler uit de hoek komen bij die lekkere wijvenquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lekker roken met m'n vrienden, lekkere wijven vuurtjes aanbieden.
En niet voor niks: zij weten dat het om een verslaving gaat die je kunt overwinnen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
IddBekeerlingen zijn de fanatiekste gelovigen.
Het is mijn keuze, dat jij sex- endrugsloos door het leven wil is prima maar geen argument voor een verbod.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:40 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Je kunt nu nog lekker bier drinken met je vrienden (is het roken écht nou zo heilig in die setting??). En joh, nou moet je gewoon wat origineler uit de hoek komen bij die lekkere wijven
Ja, maar die stoppers, dat zijn de ergste. Dat zie je wel aan Gia.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:24 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Laatst zei iemand die ik ken tegen me: 'Ik ben zo blij met dat rookverbod! Wat goed van de regering dat ze eindelijk iets werkelijk aanpakken in plaats van alleen maar eindeloos te kletsen.'
En dat zei iemand die pas gestopt was met roken!
Wel typerend hoe jij erover denkt zeg. Omdat ik lekkere wijven geen vuurtje aan kan bieden ga ik seksloos door het leven. Er wordt me een hoop duidelijk ineensquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is mijn keuze, dat jij sex- endrugsloos door het leven wil is prima maar geen argument voor een verbod.
In een hoek staan, stoer van me af kijken en aan me sigaret zuigenquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:29 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik kom wel degelijk doordeweeks in de kroeg, maar ik miste altijd wat. Nu weet ik wat.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In een hoek staan, stoer van me af kijken en aan me sigaret zuigenMaar deze vraag komt duidelijk van iemand die doordeweeks geen kroeg bezoekt
Jij snapt het niet. 's Weekends in de hoek staan, doordeweeks praatjes maken. Jezus, is dat nou zo moeilijkquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:46 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik kom wel degelijk doordeweeks in de kroeg, maar ik miste altijd wat. Nu weet ik wat.
in de hoek staan
Dan koop je een supersmoker, of chocolade sigarettenquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In een hoek staan, stoer van me af kijken en aan me sigaret zuigenMaar deze vraag komt duidelijk van iemand die doordeweeks geen kroeg bezoekt
Niet zo aangebrandquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij snapt het niet. 's Weekends in de hoek staan, doordeweeks praatjes maken. Jezus, is dat nou zo moeilijk
Bier van de tap, andere setting dan een kamer met een gesausd wand en de kroeg heeft gewoon een gezelliger uitstraling.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:52 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Niet zo aangebrand![]()
Ik had het over doordeweeks, ik vroeg waarom je dan voorheen doordeweeks naar de kroeg ging. Wat de meerwaarde was t.o.v. thuis. Was dat nou zo moeilijk
Ja precies. Een kroeg is toch leuker? Bovendien loop je de kans mensen te ontmoeten die je thuis niet ontmoet (ja papier, ook zonder ze een vuurtje aan te bieden..). Daarom vind ik het zo opvallend dat binnen kunnen roken kennelijk zó belangrijk is dat mensen er (doordeweeks) voor thuis blijven.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bier van de tap, andere setting dan een kamer met een gesausd wand en de kroeg heeft gewoon een gezelliger uitstraling.
Je kan de Mt Everest ook overwinnnen, maar ik heb andere hobby's.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:41 schreef Kiegie het volgende:
[..]
En niet voor niks: zij weten dat het om een verslaving gaat die je kunt overwinnen.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan de Mt Everest ook overwinnnen, maar ik heb andere hobby's.
Oke, ik ben om, ik ga vanavond direct naar de kroeg. Maar ben wel nog steeds tegen het rookverbodquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ja precies. Een kroeg is toch leuker? Bovendien loop je de kans mensen te ontmoeten die je thuis niet ontmoet (ja papier, ook zonder ze een vuurtje aan te bieden..). Daarom vind ik het zo opvallend dat binnen kunnen roken kennelijk zó belangrijk is dat mensen er (doordeweeks) voor thuis blijven.
Daar gaat het helemaal niet om, ik maak gewoon andere keuzes in het leven. Het is veel gezonder om niet naar de kroeg te gaan en op tijd naar bed. Doen hoeft er ook niemand 's nachts/onregelmatig te werken, iets dat BEWEZEN ongezond is. I.t.t. meeroken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:05 schreef Kiegie het volgende:
[..]
![]()
Kom kom, zo moeilijk is het nou ook weer niet. De Mount Everest beklimmen is alleen weggelegd voor mensen met een bereconditie, genoeg geld voor de juiste uitrusting en een heleboel vrije tijd.
Stoppen met roken kan iedereen die een beetje doorzettingsvermogen heeft.
Ik vind een kroeg niks aan. Ik ga liever naar een kraakpand met een goede huisdealer waar ik jouw minderjarige dochter kan misbruiken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ja precies. Een kroeg is toch leuker?
quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind een kroeg niks aan. Ik ga liever naar een kraakpand met een goede huisdealer waar ik jouw minderjarige dochter kan misbruiken.
Stoppen met zeuren daarintegen vereist enkele positieve eigenschappen en enig niveau.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:05 schreef Kiegie het volgende:
![]()
Kom kom, zo moeilijk is het nou ook weer niet. De Mount Everest beklimmen is alleen weggelegd voor mensen met een bereconditie, genoeg geld voor de juiste uitrusting en een heleboel vrije tijd.
Stoppen met roken kan iedereen die een beetje doorzettingsvermogen heeft.
Goed bezig.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:08 schreef MikeyMo het volgende:
ja, ik had hem standaard 640 gemaakt, ik zal hem asap wel ff fixen
Weet jij hoe je een OP in de fokwiki zet?
Moet j wel gaan stappen in een kroeg met kotsvergunning, daar zijn vast regels voor.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:09 schreef Jak het volgende:
Wat ik vooral uitzonderlijk irritant vind is wanneer rokers onder het opsteken van een sigaret aan je vragen of je het erg vind dat ze dat doen, met zo'n intonatie alsof je compleet achterlijk bent als je durft terug te zeggen dat je dat liever niet wilt.
Ik heb besloten om dan ook niet meer te gaan zeggen dat ik het liever niet wil, maar dat ik allergisch ben voor rook, en dat het risico bestaat dat ik hysterisch om me heen ga kotsen als ik rook ruik.
Een diplomatieke oplossing lijkt me.
Dan zou ik je vriendelijk verzoeken om elders te gaan staan/zitten. Gewoon om je tegen jezelf in bescherming te nemen. Diplomatieke oplossing lijkt me: jij blij want je kotst niet en ik blij want ik kan roken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:09 schreef Jak het volgende:
Ik heb besloten om dan ook niet meer te gaan zeggen dat ik het liever niet wil, maar dat ik allergisch ben voor rook, en dat het risico bestaat dat ik hysterisch om me heen ga kotsen als ik rook ruik.
Je bedoelt dat je niet durft en je frustraties over je eigen sociale tekortkomingen via je toetsenbord afreageert?quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:09 schreef Jak het volgende:
Wat ik vooral uitzonderlijk irritant vind is wanneer rokers onder het opsteken van een sigaret aan je vragen of je het erg vind dat ze dat doen, met zo'n intonatie alsof je compleet achterlijk bent als je durft terug te zeggen dat je dat liever niet wilt.
Nee, een laffe manier van doen die niet alleen getuigt van kruiperigheid, maar ook mensen die wel allergisch zijn ernstig benadeelt. Met aanstellers wil namelijk niemand rekening houden, en er zijn er zoveel van dat ook de echten voor aansteller worden aangezien.quote:Ik heb besloten om dan ook niet meer te gaan zeggen dat ik het liever niet wil, maar dat ik allergisch ben voor rook, en dat het risico bestaat dat ik hysterisch om me heen ga kotsen als ik rook ruik.
Ik voel de kots al een beetje omhoogkomen Koos, misschien is het beter als je niet meer mijn richting op praat...quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan zou ik je vriendelijk verzoeken om elders te gaan staan/zitten. Gewoon om je tegen jezelf in bescherming te nemen. Diplomatieke oplossing lijkt me: jij blij want je kotst niet en ik blij want ik kan roken.
Nou het is meer dat ik rook gewoon smerig vind en dat sommige rokers doen alsof je een zeiksnol bent als je dat kenbaar maakt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je niet durft en je frustraties over je eigen sociale tekortkomingen via je toetsenbord afreageert?
[..]
Nee, een laffe manier van doen die niet alleen getuigt van kruiperigheid, maar ook mensen die wel allergisch zijn ernstig benadeelt. Met aanstellers wil namelijk niemand rekening houden, en er zijn er zoveel van dat ook de echten voor aansteller worden aangezien.
Moet je ook niet in een rookkroeg gaan zitten, Jakquote:Op woensdag 18 februari 2009 17:25 schreef Jak het volgende:
[..]
Ik voel de kots al een beetje omhoogkomen Koos, misschien is het beter als je niet meer mijn richting op praat...
Bestaan die dan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet je ook niet in een rookkroeg gaan zitten, Jak
Maar je bent toch ook een zeiksnol?quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:27 schreef Jak het volgende:
Nou het is meer dat ik rook gewoon smerig vind en dat sommige rokers doen alsof je een zeiksnol bent als je dat kenbaar maakt.
Legaal niet nee, maar jij was toch degene die naast een roker kwam zitten in een kroeg. Vervolgens stak de roker een peuk op. Dat kan enkel gebeuren in een kroeg waren roken wordt gedoogd. Ik kom daar, jij niet.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:29 schreef Jak het volgende:
[..]
Bestaan die dan?
Legaal bedoel ik he...
Een bord aan de gevel van de kroeg lijkt me voldoende.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:41 schreef Jak het volgende:
Je maakt een goed punt Koos.
Het is soms ook lastig voor ons zeiksnollen om aan de buitenkant te zien wie wel en niet een sigaretje op gaat proberen te steken in een kroeg.
Misschien is het daarom een goed idee als alle rokers vanaf nu een teken op hun mouw gespeld krijgen waaraan te zien is dat er gerookt zou kunnen gaan worden.
Ik dacht zelf aan het symbool voor carciogene stoffen:
[ afbeelding ]
Ja inderdaad. Mensen die rook vies vinden moeten gewoon beter hun best doen om rokers te ontlopen. De hele dag in bed blijven liggen bijvoorbeeld. Of verhuizen naar Syberie.quote:Op woensdag 18 februari 2009 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Zodat je ze kunt opzoeken om dan te gaan zeiken? Kennelijk doe je niet je best om het te ontlopen, maar zoek je het juist op om dan eens lekker te gaan zeiken, omdat vervolgens niet te durven.
Ik zou niet weten waar je tegenwoordig nog rook tegenkomt die je zelf niet opzoekt.Als je nou gewoon niet in een kroeg gaat zitten waar je asbakken ziet staan, dan is iedereen blij. Jij geen rook, wij geen zeiksnollen die om aandacht verlegen zitten.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:08 schreef Jak het volgende:
Ja inderdaad. Mensen die rook vies vinden moeten gewoon beter hun best doen om rokers te ontlopen. De hele dag in bed blijven liggen bijvoorbeeld. Of verhuizen naar Syberie.
Ik val niemand lastig, volgens mij is het jouw hobby om mensen lastig te vallen met een verzonnen probleem waarvan je verzonnen oorzaak zelf komt opzoeken.quote:Of ... rokers kunnen gewoon een beetje rekening houden met niet rokers en voor eens en voor altijd snappen dat anderen lastig vallen met je schadelijke verslaving niet OK is.
Ja aandacht van types zoals jij, dat is nog eens leuk.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar je tegenwoordig nog rook tegenkomt die je zelf niet opzoekt.Als je nou gewoon niet in een kroeg gaat zitten waar je asbakken ziet staan, dan is iedereen blij. Jij geen rook, wij geen zeiksnollen die om aandacht verlegen zitten.
[..]
Ik val niemand lastig, volgens mij is het jouw hobby om mensen lastig te vallen met een verzonnen probleem waarvan je verzonnen oorzaak zelf komt opzoeken.
Dat is de schuld van fascisten die geen wel-rookhoreca toestaan.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:33 schreef Jak het volgende:
[..]
Ja aandacht van types zoals jij, dat is nog eens leuk.![]()
Ik snap niet zo goed wat je wilt horen, wil je een lijstje van locaties en tijdstippen waar ik zonder het van tevoren te weten ineens in de rook stond?
Als je met een groepje mensen in een bushokje tijdens de regen staat te wachten komt het regelmatig voor dat een of andere helmjosti een sigaretje wilt opsteken hoor.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar je tegenwoordig nog rook tegenkomt die je zelf niet opzoekt.
Bedoel je met "fascisten die geen wel-rook horeca toestaan" de regering die na democratisch gekozen te zijn een wet heeft gemaakt over roken waar de meeste Nederlanders achter staan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is de schuld van fascisten die geen wel-rookhoreca toestaan.
Kennelijk wel, want de kroegen maken het mij graag naar de zin en waar ik ben wil iedereen zijn, ondanks de rook. Dus gaan ze zeuren dat ik er niet moet roken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:33 schreef Jak het volgende:
Ja aandacht van types zoals jij, dat is nog eens leuk.
Open een topic over een rookverbod in bushokjes.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:46 schreef Mr.J het volgende:
Als je met een groepje mensen in een bushokje tijdens de regen staat te wachten komt het regelmatig voor dat een of andere helmjosti een sigaretje wilt opsteken hoor.
Sterke reply...quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Open een topic over een rookverbod in bushokjes.
Idd, de fascisten die denken dat ze hun egoistische wensen moeten opdringen aan anderen i.p.v. zelf een leuke kroeg zoeken waar ze willen zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:47 schreef Jak het volgende:
[..]
Bedoel je met "fascisten die geen wel-rook horeca toestaan" de regering die na democratisch gekozen te zijn een wet heeft gemaakt over roken waar de meeste Nederlanders achter staan?
Wat is er mis met rookruimtes? (behalve dat je daar geen sigaret meer hoeft op te steken om te roken en al je kleren binnen 5 seconden naar rook stinken)
Je moet er wat voor over hebben...
Vrije vertaling:quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Idd, de fascisten die denken dat ze hun egoistische wensen moeten opdringen aan anderen i.p.v. zelf een leuke kroeg zoeken waar ze willen zijn.
Ik ga uit om plezier te hebben, niet om in een hok te zitten.
quote:Idd, het merendeel van de Nederlandse bevolking die denkt dat ze hun wens om niet in de stinkrook van anderen te zitten en geen ziektes te krijgen moeten opdringen aan anderen i.p.v. zelf weg te blijven uit kroegen en stations waar mensen willen roken ook al zegt de wet dat dit niet meer mag.
Ik ga uit om plezier te hebben, niet om met anderen rekening te houden.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
lekkere wijven vuurtjes aanbieden.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is mijn keuze, dat jij sex- endrugsloos door het leven wil is prima maar geen argument voor een verbod.
Ik krijg de indruk dat papierversnipperaar geen seks meer heeft gehad sinds de invoering van het rookverbod en dat daar zijn frustratie vandaan komt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind een kroeg niks aan. Ik ga liever naar een kraakpand met een goede huisdealer waar ik jouw minderjarige dochter kan misbruiken.
Probeer dan eens plezier te hebben zonder brandend stukkie tabak in je bakkes.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga uit om plezier te hebben, niet om in een hok te zitten.
Dat maak ik helemaal zelf uit.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:29 schreef BUG80 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik krijg de indruk dat papierversnipperaar geen seks meer heeft gehad sinds de invoering van het rookverbod en dat daar zijn frustratie vandaan komt.![]()
[..]
Probeer dan eens plezier te hebben zonder brandend stukkie tabak in je bakkes.
Ieder kroeg is anders. Als je gewoon de juiste keuzes maakt hoef je anderen niets te verbieden.quote:
Dat zou ook wat teveel eer zijn voor elke zeiksnol die hier een beetje komt klagen dat ze geen sociaal leven heeft. En het gaat hier niet om een rookverbod in bushokjes maar in de horeca, dus als iemand bij gebrek aan argumenten dat zijpad inslaat, dan lijkt me terecht om dat verschil te duiden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:11 schreef Jak het volgende:
Kijkend naar de eerdere posts van Weltschmerz in dit topic, krijg ik niet het gevoel dat het Weltschmerz om sterke replies te doen is.
Kom op zegquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:46 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Als je met een groepje mensen in een bushokje tijdens de regen staat te wachten komt het regelmatig voor dat een of andere helmjosti een sigaretje wilt opsteken hoor.
Eh, het is gewoon een directe reply op wat jij aandraagt:quote:Op woensdag 18 februari 2009 20:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zou ook wat teveel eer zijn voor elke zeiksnol die hier een beetje komt klagen dat ze geen sociaal leven heeft. En het gaat hier niet om een rookverbod in bushokjes maar in de horeca, dus als iemand bij gebrek aan argumenten dat zijpad inslaat, dan lijkt me terecht om dat verschil te duiden.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zou niet weten waar je tegenwoordig nog rook tegenkomt die je zelf niet opzoekt.
Wat?quote:
Zal ik wel niet geweest zijn, ik pak gewoon de auto. Maar last hebben van een peuk in een bushok is wel erg hypochonderquote:Op woensdag 18 februari 2009 22:22 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Wat?
Of moet ik dan maar buiten het hokje in de regen gaan staan als ik niet in de rook wil staan? Beetje omgekeerde wereld toch?
Of was jij degene die laatst naast mij een sigaret opstak?!Je deed hem echter wel direct uit toen ik er wat van zei, dat was dan wel weer heel aandoenlijk.
Het is typisch iets voor een roker om niet door te hebben hoe erg je stinkt, en vanaf hoe ver mensen je kunnen ruiken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zal ik wel niet geweest zijn, ik pak gewoon de auto. Maar last hebben van een peuk in een bushok is wel erg hypochonder
Hoe erg ik stink? Misschien ben jij wel een vuile zweterd, moeten we jou ook maar verbieden?quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:32 schreef Jak het volgende:
[..]
Het is typisch iets voor een roker om niet door te hebben hoe erg je stinkt, en vanaf hoe ver mensen je kunnen ruiken.
ik weet zowel hoe rook als zweet kan stinken. Het ontloopt elkaar niet veelquote:Op woensdag 18 februari 2009 22:40 schreef Mr.J het volgende:
Ah, het "zweet" argument komt weer eens uit de hoge hoed vandaan.
Ah ok, sorry to hear that.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
ik weet zowel hoe rook als zweet kan stinken. Het ontloopt elkaar niet veel
quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:48 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Ah ok, sorry to hear that.
Maybe je eens verdiepen in goede deo? Dan stink je in de toekomst alleen nog maar naar rook en niet naar zweet.
Succes!
De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen. Als je bij een bushokje kanker krijgt komt het van het verkeer.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:44 schreef Jak het volgende:
Het zweet argument is niet helemaal een goeie.
Er zijn diverse uitvindingen voor het tegengaan van zweetluchtjes.
Verder krijgt van mijn zweet niemand kanker (hoop ik)
Misschien moet je je eerst even inlezen voor je nog meer rare dingen roept.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen. Als je bij een bushokje kanker krijgt komt het van het verkeer.
Voor je doorgaat met het spammen van propaganda raad ik je aan de afgelopen 400 rook-topics even door te nemen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:03 schreef Jak het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst even inlezen voor je nog meer rare dingen roept.
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=16124
Of ben je er zo eentje die vind dat er een conspiracy tegen rokers gaande is?
Nee. De concentratie is veel lager, en dat is in de toxicologie juist uitermate belangrijk. Je kan ook dood gaan aan een overdosis water. Dat maakt water nog geen gevaarlijke stof die ten koste van alles uitgebannen dient te worden.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:20 schreef Jak het volgende:
Laten we even voor jou gemak aannemen dat er inderdaad geen hard bewijs is voor de schadelijkheid van meeroken.
Kunnen we dan tenminste het erover eens zijn dat roken zelf wel schadelijk is?
Als dit zo is, denk je dan echt dat het inademen van andermans rook opeens niet meer schadelijk is?
Con-cen-tra-tie.quote:Ik vraag me altijd af hoe sommige rokers het in hun hoofd halen om te doen alsof direct en indirect roken twee compleet verschillende dingen zijn.
Propaganda van een overheid die stelt dat roken moet worden uitgebannen (onder invloed van mensen die principieel vinden dat mensen niet zelf mogen uitmaken hoe ze dood gaan leven en een farmaceutische industrie die meer geld verdiend aan wegkwijnende bejaarden dan aan levensgenieters) en daartoe het eerder aangehaalde onderzoek van de WHO verwerpt.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:34 schreef Jak het volgende:
Dus jij leest http://www.gr.nl/samenvatting.php?ID=847 en dan vind je dat propaganda?
Propaganda van wie en waarom dan precies?
Erm ho even, dat is lekker makkelijk...quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Propaganda van een overheid die stelt dat roken moet worden uitgebannen (onder invloed van mensen die principieel vinden dat mensen niet zelf mogen uitmaken hoe ze dood gaan leven en een farmaceutische industrie die meer geld verdiend aan wegkwijnende bejaarden dan aan levensgenieters) en daartoe het eerder aangehaalde onderzoek van de WHO verwerpt.
Maar dat kan je allemaal lezen in de afgelopen topics. Vee leesplezier
Rokers zijn goedkoper. Dat is aangetoond. Niet-rokers leveren [dus] meer geld op.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:45 schreef Jak het volgende:
[..]
Erm ho even, dat is lekker makkelijk...
Dan houd het op. Alles is al lang en breed besproken, misschien wil morgen iemand anders met je de discussie over doen.quote:
Dus hoewel je best kan concluderen dat er geen waterdicht bewijs is, lijkt het me overduidelijk dat het redelijk naief is om te beweren dat er geen heldere aanwijzingen zijn voor de conclusies van dit rapport.quote:Met deze globale schattingen is de schadelijkheid van passief roken nog niet in haar volle omvang gekarakteriseerd. Zo is er bij de hartziekterisico’s niet alleen sprake van mortaliteit maar ook van morbiditeit. Schade door prenatale blootstelling aan tabaksrook moet ook worden meegeteld. Verder doet hinder door stank en irritatie zich op grote schaal voor.
Belangrijk is dat het om een ziekte- en sterftelast gaat die zich laat reduceren: als niet- rokers minder bloot komen te staan aan omgevingstabaksrook, daalt het aantal ziekte- en sterfgevallen onder hen. Voor sommige aandoeningen, zoals longkanker, loopt het risico dan geleidelijk terug. In andere gevallen valt de gezondheidswinst al heel snel of zelfs vrijwel onmiddellijk te incasseren. Dat lijkt te gelden voor een deel van de hartaanvallen en voor diverse luchtwegklachten.
Ho ho. Dé steunpilaar onder het betoog van papierversnipperaar is het terugverwijzen naar argumenten en onderzoeksbronnen die al die onderzoeken over meeroken naar het land ter fabelen verwijzen. Je moet hem niet verplichten aan te wijzen wáár deze argumenten en onderzoeken genoemd worden, aangezien dan zijn hele betoog wegvalt. Die zijn er nl. niet. Hooguit wat columns en nieuwsberichten zonder een goede, niet weerlegde bron, of een zeer gedateerd, en foutievelijk onderzoek.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:57 schreef Jak het volgende:
Ik lees helemaal niks terug. Als jij niet eens in een paar zinnen aan me kan uitleggen waarom ik niet gelijk heb, heb je niet echt goede argumenten voor je mening.
Ik leg mezelf toch ook uit? En ik heb deze discussie ook al vaker op andere forums gehad.
Rokers brengen meer geld in het laadje dan niet rokers. De overheid en en de industrie hebben belang bij het feit dat mensen blijven roken. Meeroken is schadelijk, en artsen beamen dit.
Geen waterdicht bewijs betekent niet dat er geen indirecte bewijzen zijn.
Natuurlijk willen koppige rokers niet horen dat hun sigaretten anderen kanker geven, en dus eisen ze de meest extreme vormen van hard bewijs voor ze zullen toegeven dat er iets mis is met meeroken.
Prima dat je je kop in het zand steekt hoor, maar mij heb je nog lang niet overtuigd van mijn ongelijk.
En LEES TERUG schreeuwen is echt nergens voor nodig. Lees zelf terug.
Je geeft dus toe dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de schadelijkheid van meeroken.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:36 schreef Jak het volgende:
Ja jij ook.
Wat ik gewoon lastig vind aan het hele verhaal is dat de "propaganda" waar je het over hebt ook zelf toegeeft dat de bewijzen niet spijkerhard zijn.
Uit het rapport: http://www.gr.nl/referentie.php?ID=847
[..]
Dus hoewel je best kan concluderen dat er geen waterdicht bewijs is, lijkt het me overduidelijk dat het redelijk naief is om te beweren dat er geen heldere aanwijzingen zijn voor de conclusies van dit rapport.
In een groep meerokers vallen meer doden en worden meer mensen ziek dan in een groep mensen die nooit meerookt. Dit is geen bewijs, dit is gewoon een statistiek die hints geeft in een bepaalde richting.
Er is ook geen bewijs dat mensen die vaak in een auto zitten meer kans hebben om een auto ongeluk te krijgen, maar er zijn wel sterke aanwijzingen en gezond verstand.
Omdraaiing bewijslastquote:Op donderdag 19 februari 2009 00:38 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ho ho. Dé steunpilaar onder het betoog van papierversnipperaar is het terugverwijzen naar argumenten en onderzoeksbronnen die al die onderzoeken over meeroken naar het land ter fabelen verwijzen. Je moet hem niet verplichten aan te wijzen wáár deze argumenten en onderzoeken genoemd worden, aangezien dan zijn hele betoog wegvalt. Die zijn er nl. niet. Hooguit wat columns en nieuwsberichten zonder een goede, niet weerlegde bron, of een zeer gedateerd, en foutievelijk onderzoek.
Inderdaad. Jij draait de bewijslast om door mij te laten zoeken naar de argumenten en/of het tegenbewijs tegen de gepostte onafhankelijke onderzoeken. Ik ga daar niet in mee. Wie claimt, onderbouwt. Jij dus.quote:Op donderdag 19 februari 2009 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdraaiing bewijslast
8000 x 6000000 = 48.000.000.000quote:Verdien geld met roken!
Wie flink doorrookt kan de jackpot claimen.
De Amerikaanse sigarettenfabrikant Philip Morris moet een schadevergoeding van 8 miljoen dollar (6,3 miljoen euro) betalen aan de weduwe en de zoon van een overleden roker. Dat heeft een jury in de staat Florida woensdag besloten.
Stuart Hess
De man, Stuart Hess, stierf in 1997 aan longkanker. Hij was toen 55 jaar oud en had 40 jaar lang ongeveer twee pakjes sigaretten per dag gerookt. Volgens de juryleden heeft Philip Morris door nalatig handelen de gezondheid van Hess in gevaar gebracht.
8.000 schadeclaims
Het was de eerste rechtszaak tegen een sigarettenfabrikant sinds het hooggerechtshof van Florida drie jaar geleden oordeelde dat de tabaksindustrie bewust schadelijke producten op de markt heeft gebracht en de gezondheidsgevaren heeft verzwegen. Sinds die uitspraak zijn alleen in Florida al ongeveer achtduizend schadeclaims ingediend.
En dan zeggen ze dat er niks meer te lachen valt tegenwoordig.quote:Rookcontroleurs trekken carnavalspak aan
DEN HAAG - Controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) zullen zich tijdens carnaval aanpassen aan de omgeving, maar lopen niet rond in konijnenpakken. ''Er zullen niet veel mensen in hun gewone kloffie rondlopen, om niet te veel op te vallen'', zei een woordvoerster van de dienst donderdag.
Maar ze zullen ook niet al te uitbundig verkleed hun werk doen. De controleurs van de VWA zullen tijdens carnaval blijven controleren op de handhaving van het rookverbod in de horeca en op het niet schenken van alcohol aan minderjarigen.
De woordvoerster kon niet zeggen of er extra controleurs ingezet worden. Zoals gebruikelijk zullen overtreders een dag later aangesproken worden op overtredingen en afhankelijk van de voorgeschiedenis een waarschuwing of een boete krijgen.
Bewijs is er of het is er niet.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:36 schreef Jak het volgende:
Ja jij ook.
Wat ik gewoon lastig vind aan het hele verhaal is dat de "propaganda" waar je het over hebt ook zelf toegeeft dat de bewijzen niet spijkerhard zijn.
Je stelt vast of je stelt niet vast, karakteriseren doen ze maar in hun eigen tijd. Maar zelfs dat is niet gelukt na 1871 onderzoeken terzake.quote:Met deze globale schattingen is de schadelijkheid van passief roken nog niet in haar volle omvang gekarakteriseerd.
Heeft iedereen recht op een stank en irritatievrije werkplek? Dan moet 10% van het werk nu stopgezet worden.quote:Zo is er bij de hartziekterisico’s niet alleen sprake van mortaliteit maar ook van morbiditeit. Schade door prenatale blootstelling aan tabaksrook moet ook worden meegeteld. Verder doet hinder door stank en irritatie zich op grote schaal voor.
Niet aangetoond.quote:Belangrijk is dat het om een ziekte- en sterftelast gaat die zich laat reduceren: als niet- rokers minder bloot komen te staan aan omgevingstabaksrook, daalt het aantal ziekte- en sterfgevallen onder hen.
Niet aangetoond.quote:Voor sommige aandoeningen, zoals longkanker, loopt het risico dan geleidelijk terug. In andere gevallen valt de gezondheidswinst al heel snel of zelfs vrijwel onmiddellijk te incasseren.
Propaganda dus.quote:Dat lijkt te gelden voor een deel van de hartaanvallen en voor diverse luchtwegklachten.
Het bewijs is zo lek als een mandje. Niet waterdicht, het is er gewoon niet. Aanwijzingen zijn interessant voordat je gaat onderzoeken, het is reden om te onderzoeken, wel, er is onderzocht en er is geen verband aangetoond, ondanks vele adequate pogingen daartoe. Dan moet je niet teruggrijpen op die aanwijzingen, die aanwijzingen waren reden om onderzoek te doen, dat is gedaan en die aanwijzingen bleken vals alarm.quote:Dus hoewel je best kan concluderen dat er geen waterdicht bewijs is, lijkt het me overduidelijk dat het redelijk naief is om te beweren dat er geen heldere aanwijzingen zijn voor de conclusies van dit rapport.
Jammer dat het niet waar is. De afwijkingen vallen binnen de marge van de onvermijdelijke afwijkingen wanneer je groepen onderzoekt.quote:In een groep meerokers vallen meer doden en worden meer mensen ziek dan in een groep mensen die nooit meerookt. Dit is geen bewijs, dit is gewoon een statistiek die hints geeft in een bepaalde richting.
Je kunt het gewoon onderzoeken en je conclusies trekken. Je moet alleen niet als de uitkomsten je niet bevallen weer teruggrijpen op aanwijzingen en weer onderzoek gaan doen naar aanwijzingen zodat je propaganda de media in kunt slingeren.quote:Er is ook geen bewijs dat mensen die vaak in een auto zitten meer kans hebben om een auto ongeluk te krijgen, maar er zijn wel sterke aanwijzingen en gezond verstand.
Camouflage is heel gewoon bij overheidsdienaren in het veld. Militairen hullen zich in in het groen (bos) of geel (woestijn), VWA-controleurs trekken een kroegpak aan.quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:49 schreef Jarno het volgende:
En dan zeggen ze dat er niks meer te lachen valt tegenwoordig..
De stasi was er niks bij!
Jammer voor jou dat die afwijking altijd naar het positieve verband neigt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 10:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Jammer dat het niet waar is. De afwijkingen vallen binnen de marge van de onvermijdelijke afwijkingen wanneer je groepen onderzoekt.
Ten eerste is het niet waar en ten tweede behoeft het geen verklaring.quote:Op donderdag 19 februari 2009 10:45 schreef Kiegie het volgende:
Jammer voor jou dat die afwijking altijd naar het positieve verband neigt.
Hoe verklaar je dat?
quote:Rookcafe De Kachel hoe dan ook in hoger beroep
Het gedaagde 'rookcafé' De Kachel uit Groningen gaat hoe dan ook in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter, morgen om 13.00 uur. Daarbij worden wederom de nodige sympathisanten verwacht om steun te betuigen aan het café, dat de eerste rookrechtszaak van Nederland op de naam heeft staan.
Gerhard Sannes, perswoordvoerder van De Kachel, weet niet goed wat hij kan verwachten van de uitspraak. "Ik vrees voor een boete maar verwacht geen straf", aldus Sannes tegen HierMagHetWel.
Ondanks dat de advocaten van het café zeer positief zijn over de uitspraak van morgen is Sannes wat sceptisch: "Ik heb niet zo’n goed gevoel over morgen, ik weet niet waar dat gevoel op is gebaseerd maar ik denk dat de kans op vrijspraak kleiner is dan een veroordeling."
De sympathisanten van de de kroegeigenaren verzamelen zich om tien uur bij café De Kachel. Daar wordt om half twaalf wordt er speciale 'Kachelsoep' geserveerd door Gasterij Hennie fan Richt uit Makkum. Ondanks dat dit restaurant zich aan het rookverbod houdt, steunt de uitbater zijn plaatsgenoten.
De Groningse kroeg is bewust overtreder van het rookverbod en stuurdeaan op een proefproces. De inzet is uiteindelijk een gang naar de bestuursrechter, met als argument dat bij de vaststelling van het rookverbod fouten zijn gemaakt. "Dan is het een zaak tussen de overheid en een bedrijf. Dat hoort niet bij de strafrechter", aldus de raadsman van De Kachel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |