Data teampresentatiesquote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
quote:Op zaterdag 31 januari 2009 01:42 schreef Peterselieman het volgende:
Terugblik Deel 3: F1-seizoen 2008 - race 7 t/m 12
Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert met rasse schreden, maar hoe verging het de coureurs vorig jaar? FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Vandaag deel 3: de zevende tot en met twaalfde race van het seizoen. Het vorige deel, Terugblik Deel 2: F1-seizoen 2008 - race 1 t/m 6, ging over eerste zes races.
Bij wielrennen ook: Criteriums betalen voor de grote namen. Maar ook de kleinere wielerkoersen (in de dorpen enzo) betalen wel startgeld voor de 'lokale namen'.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:50 schreef Ared het volgende:
[..]
Misschien kun je het vergelijken met tenissen. Als ik me niet vergis betalen "kleine" toernooien grote bedragen startgeld aan toppers om ze te lokken, terwijl de mindere goden blij mogen zijn dat ze überhaupt uitgenodigd worden. Ik meen me te herinneren dat die aanwezigheidspremie meer kan zijn dan het prijzengeld, maar zeker ben ik daar niet van. Ik geloof dat het bij marathons ook zo werkt.
hier een compilatie filmpje van 2006. Op 3.40 zie je heel duidelijk de ''pre''-bridgewing flexen. Naderhand hebben ze die mooie tunneltjes eromheen gemaakt wat het probleem ''oploste''quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:18 schreef Giem het volgende:
Nog maar een keer mijn vraag hier, ik heb gezocht, maar kon niets vinden. Heeft iemand nog een filmpje van de flexende ferrari voorvleugel?
Ik wilde de afbeelding uit het vorige topic gebruiken maar die was niet meer te vinden.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:30 schreef Googolplexian het volgende:
Lopen knippen en plakken in de 2008 nieuwtjes banner?
Zijn die tietjes je zo lief, Trystar?
[ afbeelding ]
(PNG : Portable Network Graphics)
Opvallend dat sinds de FIA afgestapt is van het systeem waarbij alleen de beste zoveel resultaten (meestal 11 iirc) meetelden voor het kampioenschap, alleen 2008 een andere kampioen opgeleverd zou hebben.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA heeft een analyse gepubliceerd van de medailles als deze op vorige kampioenschappen werd toegepast. Hoewel ik een tegenstander ben van het medaillesysteem (omdat niet alleen overwinningen, maar ook consistentie moet gelden), wil ik jullie de resultaten niet onthouden.
De veranderingen ten opzichte van het huidige systeem.
<snip>
quote:Gascoyne seeks Force India damage
Force India's former Chief Technical Officer Mike Gascoyne is suing the team for damages of more than £2 million over his dismissal at the end of last year, autosport.com has learned.
Gascoyne had his contract with the team terminated in November 2008, 12 months before his original three-year deal with them was due to come to an end.
Unhappy about what happened, he has now lodged legal paperwork in London's High Court for damages caused by his dismissal, plus other incidental costs.
Gascoyne is seeking the full $2.5 million (USD) wages that he was due for the final year of his deal, plus at least a percentage of the potential $5 million (USD) that he could have earned had he taken up a two-year contract extension option.
Life insurance cover claims, plus incidence of taxation and interest, are also mentioned in the writ that has been lodged with the High Court.
Gascoyne parted company with the team in November last year as team principal Vijay Mallya conducted a management reshuffle brought about by the outfit's switch to Mercedes-Benz engines.
Mallya said at the time: "Force India is my most difficult project to date and it has become clear that it requires more direct input from my side and greater performance accountability.
"We have come a long way this season, but we need more and that requires some radical reorganisation of the management structure to ensure the maximum productivity."
quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA heeft een analyse gepubliceerd van de medailles als deze op vorige kampioenschappen werd toegepast. Hoewel ik een tegenstander ben van het medaillesysteem (omdat niet alleen overwinningen, maar ook consistentie moet gelden), wil ik jullie de resultaten niet onthouden.
De veranderingen ten opzichte van het huidige systeem.
1958 Stirling Moss - instead of Mike Hawthorn
1964 Jim Clark - instead of John Surtees
1967 Jim Clark - instead of Denny Hulme
1977 Mario Andretti - instead of Niki Lauda
1979 Alan Jones - instead of Jody Scheckter
1981 Alain Prost - instead of Nelson Piquet
1982 Didier Pironi - instead of Keke Rosberg
1983 Alain Prost - instead of Nelson Piquet
1984 Alain Prost - instead of Niki Lauda
1986 Nigel Mansell - instead of Alain Prost
1987 Nigel Mansell - instead of Nelson Piquet
1989 Ayrton Senna - instead of Alain Prost
2008 Felipe Massa - instead of Lewis Hamilton.
Opvallend is dat Nelson Piquet (waarbij twee met Brabham van Bernie Ecclestone) al zijn titels kwijt zou zijn.
Prost zou op vijf titels komen, Senna op 4 en Mansell op drie. Lauda zou er slechts een overhouden.
Ik sta nu voor een dilemma want ik vind de uitslagen (met uitzondering van 2008, maar dat komt door de FIA) beter recht doen aan de verhoudingen. Mansell was bijvoorbeeld in 1986 en 1987 de beste. Alleen hield domme pech (wie herinnert zich de klapband in Australië niet) hem van die titels af.
Ik herinner me dat niet, ik denk dat ik te druk was met m'n Legoquote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
Ik sta nu voor een dilemma want ik vind de uitslagen (met uitzondering van 2008, maar dat komt door de FIA) beter recht doen aan de verhoudingen. Mansell was bijvoorbeeld in 1986 en 1987 de beste. Alleen hield domme pech (wie herinnert zich de klapband in Australië niet) hem van die titels af.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik herinner me dat niet, ik denk dat ik te druk was met m'n Lego
Ik vind het ook wel opvallend dat Schumacher al z'n 7 wereldtitels kan blijven houden!
quote:Nieuw Amerikaans team?
A new Formula One team is under wraps in America and set to be launched officially later this month, it is reported on Wednesday.
The team, whose logo can be previewed at 'usf1.com', is fronted by F1 stalwart and broadcaster Peter Windsor, and American Ken Anderson, of IndyCar and NASCAR fame but also former Ligier Technical Director.
Briton Windsor, 56, has worked for Williams and Ferrari, but is best known today as a television pundit and writer.
The German website motorsport-total.com claims USF1 intends to make its Grand Prix debut in 2010, and already has the blessing of F1 Chief Executive Bernie Ecclestone.
The team will have the slogan 'Made In America' and be headquartered in the heart of NASCAR-country in Charlotte, North Carolina.
Reportedly, an agreement to use the new Windshear wind tunnel in North Carolina is already in place, while USF1 intends to be a showcase for American technology and US-born drivers.
F1Fanatic heeft een hele goede uitleg waarom het geen goed systeem is.quote:Op woensdag 4 februari 2009 14:32 schreef Cavalier1 het volgende:
Een nadeel van het medaille systeem is dat er na plaats drie niet meer geknokt hoeft te worden. Dat lijkt me toch geen goed vooruitzicht. Wat vinden jullie ervan en is er nog kans dat het ingevoerd gaat worden?
Dankje, mooie beelden!!quote:
bron: Autosportquote:FIA president Max Mosley is now convinced he knows who was behind the set-up that resulted in the News of the World publishing details about his private life last year.
Mosley has always had suspicions that the News of the World story was the product of a conspiracy by someone determined to discredit him.
However, when asked by autosport.com about if there had been any further progress in finding out more on the matter, Mosley said: "Yes. We pretty much know who it was now.
"But I am not going to do anything or say anything until I am absolutely certain. That is going to take a little bit more time."
Mosley said investigations to prove the individual's identity were ongoing, with him believing the set-up took place with a view to forcing him out of office.
"It wasn't done for fun," he said. "It was to get rid of me. I think the theory was that if that came out, I was going to resign. That is what the News of the World thought as well. They thought I would just go away and that was it."
Mosley confirmed that the individual he suspected was behind the affair is from F1, but said it may take several years for him to confirm the identity.
"It might take two or three years for various reasons," explained Mosley. "I don't care how long it takes. All sorts of other things are going to come out - there is an awful lot going on on the continent.
"We have got criminal proceedings against 17 individuals in Germany, we've got defamation actions in Germany, France and Italy. And in Italy the defamation actions are an adjunct to criminal proceedings, which of course are in the hands of prosecuting authorities.
"So it has become very much one of those things that takes a while. But we will get there."
Mosley would not rule out the possibility of sporting sanctions against the individual behind the set-up should he get the proof he needs.
"I suppose there could be, but it is speculative at the moment," he said.
quote:Toro Rosso bevestigt Bourdais voor 2009
Sebastien Bourdais is komend seizoen de teamgenoot van Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. Zo heeft de renstal uit Faenza officieel bekendgemaakt. De bevestiging van de Fransman komt allerminst als een verrassing.
De strijd om het tweede stoeltje ging alleen nog tussen Sebastien Bourdais en Takuma Sato, die deze winter ook een paar heeft getest voor het team. Scuderia Toro Rosso maakte er geen geheim van dat geld een belangrijke rol speelde bij de beslissing voor de tweede coureur en het is dus Bourdais die over de best gevulde portemonnee beschikt. Donderdag werd echter al duidelijk dat de Bourdais volgende week opnieuw voor het Italiaanse team zou gaan testen, samen met Buemi, waarmee de 29-jarige Fransman al vrijwel zeker leek voor het tweede zitje.
"Het was een lange en zware winter, maar aan het lange wachten is eindelijk een eind gekomen", liet Bourdais weten. "Ik heb erg veel zin in mijn tweede seizoen bij Toro Rosso en wil Red Bull en Dietrich Mateschitz enorm bedanken voor deze kans. Het belooft een erg spannend seizoen te worden, dankzij alle reglementswijzigingen. Ook kijk ik ernaar uit om samen te werken met mijn nieuwe teamgenoot, Sebastien Buemi, en hopelijk kunnen we er allebei het maximale uithalen voor het team."
Bourdais scoorde vorig seizoen vier punten voor Toro Rosso.
quote:
quote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
ziet er idd mooi uit. en de nieuwe rbr auto ziet er, van wat ik er nu kan zien, ook spectaculair uitquote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
Maar gelukkig kunnen we dan misschien wel naar Bulgarije.quote:Turkish GP's long-term future in doubt
Turkish Grand Prix organisers fear they could lose their Formula One race after 2011, amid reports that Bernie Ecclestone does not plan to renew his current deal with the Istanbul Park circuit.
The Today's Zaman newspaper reports that Ecclestone, who took charge of the track several years ago, has given the circuit's original builder and financier the Istabul Chamber of Commerce notice that he plans to take the race off the F1 calendar after three more years.
Istanbul Park's general director Can Guclu confirmed that the race's long-term future was in doubt as other countries clamoured for dates on the F1 schedule.
"We are afraid that 2011 may be the last year of the staging of F1 in Istanbul," Guclu told Zaman.
"There is serious competition from such countries as South Africa, Russia, Bulgaria and South Korea. South Korea has a highly developed economy and they place importance on sporting events. The [football] world cup was held in there in 2002. And Russia has already started constructing a race course."
Guclu said he was concerned that negotiations had not yet begun to extend Istanbul Park's F1 deal, especially as it had originally taken four years from securing agreement with Ecclestone in 2001 to hosting the inaugural Turkish GP in 2005.
"If we want the Turkish Grand Prix to stay on the calendar, we need to start working immediately," he said.
"Or else, we cannot just begin negotiating for the race in the last year of the contract.
"We made a deal with Ecclestone in 2003 and the first race was organised in 2005. As you see, there is a four-year process in order to be included in the calendar.
"There is still nothing about extending the deal and no demand from either side."
Ach man, Doornbos zelf heeft ook weer een grote mond tegen Bourdais, allemaal show.....quote:Op zaterdag 7 februari 2009 16:47 schreef The_Hives het volgende:
[..]
. Zeker na de akkefietjes met Doornbos heb ik echt een antipathie tegen die kerel. Dat had ik daarvoor al, maar het zal nu zeker niet minder worden.
Maar circuits laten bouwen om vervolgens er weer weg te willenquote:Op zondag 8 februari 2009 20:35 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Maar gelukkig kunnen we dan misschien wel naar Bulgarije.
Echt een supergaaf filmpje. Auto ziet er ook veelbelovend uit.quote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
De Arrows A21 had chronisch onderstuurquote:Op maandag 9 februari 2009 14:29 schreef Ared het volgende:
nieuwe Red Bull schijnt achter pull rod vering te hebben in plaats van push rod. Volgens mij zijn ze daarmee uniek op de grid. Ik kan me herinneren dat ze het bij de Arrows A21 van Verstappen ook hadden (aan de voorkant). En dat ze er veel problemen mee gehad hebben om er optimale performance uit te krijgen. Als ik me niet vergis braken ze zelfs af in de eerste race(s). 't Idee stamt al uit de jaren 70 en is nooit echt aangeslagen, ondanks de potentiele voordelen.
Ik ben benieuwd of het Red Bull wel lukt om er een succes van te maken. Dat geen enkel ander team het sinds Arrows geprobeerd heeft voorspelt niet veel goeds, maar ja - na Lotus had ook jaren niemand meer geprobeerd met actieve vering te rijden. Williams bewees uiteindelijk dat het idee van Lotus toch wel goed was...
1 2 3 4 5 6 | 1 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:19.660 104 2 S. Vettel Red Bull Racing 1:22.177 +0:02.517 61 3 N. Hülkenberg Williams 1:22.443 +0:02.783 82 4 H. Kovalainen McLaren 1:22.634 +0:02.974 60 5 N. Piquet Renault 1:23.313 +0:03.653 35 |
1 2 3 4 | 1 T. Glock Toyota 1:33.501 82 2 F. Massa Ferrari 1:33.656 +0:00.155 98 3 R. Kubica BMW Sauber 1:33.793 +0:00.292 95 |
quote:Zandstorm teistert circuit van Bahrein
11 februari 2009 / Foto's
Het circuit van Bahrein wordt geteisterd door een zandstorm, waardoor er momenteel niet getest kan worden. Los van het feit dat de helikopter niet kan opstijgen in geval nood, kan het stof zware schade veroorzaken aan de elektronica.
De teams van Toyota, Ferrari en BMW-Sauber zijn naar Bahrein afgereisd om zo van het slechte weer in het zuiden van Europa af te zijn, maar nu vormt een zandstorm dus een kink in de kabel. Timo Glock, Felipe Massa en Robert Kubica moeten nu dus in de pits wachten totdat zij weer verder kunnen rijden met de nieuwe auto's.
Glock zette dinsdag de snelste tijd neer op het circuit van Sakhir, met 1.33.501.
Niet echt een F1 nieuwtje, maar toch.quote:Michael Schumacher bewusteloos na zware crash
Michael Schumacher is na een zware crash met zijn motor even buiten bewustzijn geweest. De zevenvoudige wereldkampioen Formule 1 was aan het proefstomen op het circuit van het Spaanse Cartagena toen hij de controle verloor. De Duitser sloeg met zijn hoofd tegen het asfalt, waarna hij bewusteloos bleef liggen. Op weg naar het ziekenhuis kwam 'Schumi' opnieuw bij. Volgens Marca klaagt Schumacher enkel over pijn in de nek en aan de pols. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat Schumacher geen zware blessures heeft opgelopen.
Bron: www.hln.be
En dat is allemaal in het voordeel van Force India dunkt me.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef Ared het volgende:
en gisterochtend konden ze al een paar uur niet rijden vanwege mist.
testen gaat lekker dit seizoen
Vandaag was het weer blijkbaarquote:Op woensdag 11 februari 2009 10:01 schreef Atreidez het volgende:
Ga je naar Bahrein om te voorkomen dat t regent...
[ afbeelding ]
[..]
Hoe zit dat nu eik? Voorgaande jaren wilde ze dat niet doen zo een streep op de zijkant.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:01 schreef Atreidez het volgende:
De aanduiding voor de zachte banden komend seizoen.
[ afbeelding ]
Dus toch 20 wagens op de grid?quote:Senna signs for Honda?
According to our sources Bruno Senna has now signed for the Honda Racing F1 team - and an announcement that the team will be going ahead will be made soon. The team is expected to use Mercedes-Benz engines and Senna will be partnered by Jenson Button. Backing for the team - the name of which has yet to be announced - is expected to come from Petrobras and probably one or two of Senna's personal sponsors.
It is not clear when the announcement will be made.
There have been some rumours in recent days that the team may have the backing of none other than Bernie Ecclestone. This would not be a surprise as Ecclestone is keen to make sure that the teams are not unanimous within the Formula One Teams' Association (FOTA) and having a financial interest in one of them is a good way to ensure that this happens.
It is believed that the majority of the money to run the team will be coming from Honda itself as it is cheaper to pay to keep the team alive than it is to lay off all the staff.
en voor uw dagelijkse portie ironie, een uitspraak van Pascal Vasselon van Toyota, gedateerd 3 februari 2009:quote:
lijkt er op dat er vandaag wel gereden wordt, maar aan de tijden te zien is de baan nog een tikkeltje stoffig.quote:"For us it is just common sense to test in Bahrain. We would be ready to drop one of the two European test sessions to spend more time in Bahrain. It is the best value for money and the best preparation for the rest of the season."
Waarom hebben ze in Afrika nog 2400BAUD modems en in Japan 100Mbit tot aan de voordeur liggen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:54 schreef nils7 het volgende:
Waarom rijdt Lewis met de 2008spec achter vleugel terwijl Heikki juist met de 2009spec reed?
quote:SCHU GOTTA BE KIDDING! - MICHAEL TURNS DOWN TOP FERRARI JOB
DAILY STAR SUNDAY - 16th November 2008 - By Ted Macauley
Michael Schumacher has spurned Ferrari’s pleas for him to become their £5million-a-year Grand Prix race boss. His sensational knockback, kept secret until now, staggered the Italian team’s hierarchy.
Schuey told them he preferred to focus on his new passion ... motorbike racing at 200-plus mph. Formula One figurehead Bernie Ecclestone, a long-time admirer of Schuey’s, said: “To put this in perspective, it’s a bit like David Beckham turning down the chance to manage Manchester United.”
The seven-times world champion – five of his titles won in a Ferrari – was courted by Luca Montezemolo, the company supremo, to take the job at the start of this season. Frenchman Jean Todt, Schuey’s team mastermind in his title run, announced he was stepping down and his role was offered to the German ace.
But by then Schumacher, now 39, was enjoying the thrills and spills of his homeland motorbike racing championship. Despite regularly crashing out this season, he plans to take it up even more seriously next year.
So instead of taking the main job at Ferrari, he opted for a less demanding position as an advisor to the team, sitting occasionally on the pitwall and playing mentor to Brazilian driver Felipe Massa. And the team manager’s job was given to Stefano Domenicali, a popular figure around the Ferrari paddock.
Schuey, who pocketed around £900m from his spectacular, record-breaking career, revealed: “Yes, I had the chance to do what Jean Todt had been doing – to become a director of Ferrari for the racing part of the company.”
Back at his Swiss lakeside mansion, he talked the offer over with his wife, the mother of their two children. She would have preferred him to accept and abandon his dangerous superbike racing ambitions.
But he hated the idea of being stuck in an office, a crucial part of the responsiblity.
“I saw how much passion and dedication Jean put into the job – just like I did in the car – and it was awesome,” he said.
“But far too often he was just sitting behind his desk in Maranello, day after day, even at weekends and late into the night.
“I said to myself, ‘Do I need this?’ My answer was, and is, simply no. Not at all.”
quote:ING stopt met sponsoring formule 1
ING trekt zich terug uit de formule 1. De contracten met het team van Renault en met de organistaie van de racesport worden niet verlengd. Dat heeft ING vandaag bekend gemaakt in een persbericht.
Van 2007 tot en met 2009 is ING actief geweest in de formule 1. In het kader van de noodzakelijke kostenbesparingen worden na dit seizoen de activiteiten in deze tak van sport beëindigd. De bank steekt jaarlijks euro 50 tot 100 mln in de formule 1.
Naamsbekendheid
ING stapte twee jaar geleden in de koningsklasse van de autosport met financiële ondersteuning van het Renault-team. Aan het eind van dit jaar zou het driejarige contract aflopen. Volgens het concern is door de sponsoring de naamsbekendheid flink toegenomen.
Al dit jaar was ING gedwongen de uitgaven in de formule 1 met 40% terug te schroeven. 'Later dit jaar evalueren we het sponsorprogramma en beslissen we of het contract wel of niet wordt verlengd', liet een woordvoerder bij die gelegenheid weten. 'De huidige marktomstandigheden nemen we daarin mee.'
In het bericht staat na dit seizoen, dus het is geen onmiddelijk probleem..quote:Op maandag 16 februari 2009 11:19 schreef rubbereend het volgende:
ben benieuwd hoe Renault dit weet op te vullen, tis niet bepaald een makkelijke periode om nieuwe sponsoren te vinden
Mechanische KERS lijkt me ten opzichte van elektronische KERS juist veel eenvoudiger en betrouwbaarderquote:Williams laat KERS thuis tijdens eerste races
16 februari 2009
Terwijl alle Formule 1-teams KERS met een batterij zullen gebruiken, heeft Williams als enige team een KERS met vliegwiel in ontwikkeling. Voordeel zal het Britse team er in de beginfase van het kampioenschap niet van hebben. Coureur Nico Rosberg liet namelijk weten dat het team het seizoen zonder KERS zal beginnen.
"We rijden de eerste zes races van het seizoen zonder KERS. Dat is zeker", vertelde Rosberg aan de Zwitserse krant Blick. Teamgenoot Kazuki Nakajima maakte vorige week tijdens de testsessies in Jerez ook geen gebruik van KERS. Dani Clos, die in 2008 enkele malen voor Williams testte, reed begin december nog wel met het systeem om kinetische energie op te slaan. De Spanjaard reed toen tachtig ronden zonder problemen.
Pascal Vasselon van Toyota liet eerder al aan GPUPdate.net weten dat er wel wat voordelen aan KERS met een vliegwiel zitten. Zo zal er veel minder koeling van de auto nodig zijn, omdat een vliegwiel lang niet zo heet wordt als een batterij. De afgelopen maanden was de vraag of Williams hier een grote slag mee kon slaan, maar aangezien KERS niet eerder dan de Turkse Grand Prix zal worden ingezet, lijkt het eventuele voordeel van Williams mee te vallen.
zul je straks zien dan Williams de eerste 6 races wintquote:Op maandag 16 februari 2009 14:02 schreef Atreidez het volgende:
Misschien is de winst die ze ermee pakken niet in verhouding tot t gewicht wat het in totaal is. Zoiezo vraag ik me af of de andere teams wel met KERS starten, er waren genoeg berichten dat andere teams ook pas later in het seizoen ermee gingen starten
mechanische KERS :quote:Op maandag 16 februari 2009 13:48 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Mechanische KERS lijkt me ten opzichte van elektronische KERS juist veel eenvoudiger en betrouwbaarder
Dat wordt allemaal gecompenseerdquote:Op maandag 16 februari 2009 16:15 schreef bodylotion het volgende:
[..]
zul je straks zien dan Williams de eerste 6 races wint
quote:Petrobras rules out sponsoring Honda
Honda Racing have lost one of their main sponsors, with Brazilian oil company Petrobras confirming that it does not wish to be part of any plans to save the team.
While negotiations continue to try and secure the future of the Brackley-based outfit, speculation over the weekend had suggested that Petrobras were to be key backers in a rescue deal that would see Bruno Senna elevated to a race seat alongside Jenson Button.
However, not only have Petrobras denied any plans to support Senna, the company has also announced that it does not wish to see through a $10 million (USD) sponsorship deal that it signed with Honda at the end of last year.
Furthermore, without the possibility of linking up with another manufacturer, Petrobras has announced that it will quit F1 entirely because it is only interested in the technical challenges offered by the sport.
Claudio Thompson, Petrobras' Head of Sponsorship, said: "Petrobras' presence in Formula One was our means to continue technological development and to do that we needed to work closely with a manufacturer.
"Once Honda announced it was pulling out of Formula One, we decided we were going to stop too, because all the manufacturer-backed teams had fuel suppliers for 2009. We're not interested in just being a commercial sponsor without the possibility of using and developing our products."
As well as the decision regarding its future involvement in F1, Petrobras also issued a statement in Brazil responding to the Senna rumours and making it clear that the company has never adopted the policy of supporting drivers.
The statement said: "Petrobras denies the rumours seen in the media about Bruno Senna's hiring by the ex-Honda team with the company's support.
"The company has no contract with Honda or any future team being formed for the 2009 Formula One season. Petrobras also reiterates that under the terms of its Motorsport Sponsorship Programme, it does not sponsor drivers individually."
Although the loss of the Petrobras money is a dent to Honda Racing's bid to put together the budget for the season, it is understood the team are closing in on getting the finances ready to allow them to compete this season.
Although there has been no official comment coming from the team since the end of last year, it had been widely expected that a management buyout by Nick Fry and Ross Brawn would be the most likely outcome from the situation.
However, a report in The Daily Telegraph on Monday quoted a Honda source as saying that a bid from an unnamed third party had emerged that could take the team forward.
The report quoted the source as saying the company behind this mystery bid was: "reputable, able to bring long-term financial stability, with a brand image known throughout the world. Formula One would do well to have them on board."
Jenson Button is already contracted to the team for 2009, while Bruno Senna and Rubens Barrichello have been in negotiations with the team for the second drive.
Petrobras entered F1 in July 1998 with Williams.
Ik weet niet wat jij loeizwaar vindt, maar 25 kg voor mechanische KERS vind ik niet zwaar. En dat is de variant die Williams gebruikt als ik Ik verwacht juist dat de chemische variant (accu's + dynamo) zwaarder is. Zoals ook uit dit artikel blijkt. Dus zou alleen de centrifugale krachten een nadeel kunnen vormen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:40 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
mechanische KERS :
vliegwiel;
dus LOEIZWAAR per definitie;
exponentiele centrifugale krachten zorgen ervoor dat het vliegwiel het rijgedrag aanzienlijk beïnvloedt;
voordeel is dat het te combineren is met het bestaande vliegwiel van de motor.
electronische KERS :
dynamo + accu's
is zo licht als de techniek het toelaat
minimale extra krachten op de auto
neemt meer ruimte in beslag en accu's tellen flink mee in gewicht.
25 kilo in F1 is loeizwaarquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:10 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij loeizwaar vindt, maar 25 kg voor mechanische KERS vind ik niet zwaar. En dat is de variant die Williams gebruikt als ik Ik verwacht juist dat de chemische variant (accu's + dynamo) zwaarder is. Zoals ook uit dit artikel blijkt. Dus zou alleen de centrifugale krachten een nadeel kunnen vormen.
En uit de woorden van Nakjima haal ik dat ze het er wel op hebben zitten, maar dat de rijders het nog niet gebruikt hebben.
Daarom zit er ook nog een CVT-versnellingsbak in.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
25 kilo in F1 is loeizwaarWaar wil jij 25 vanaf halen dan? Auto's mogen niet meer wegen ofzo.
Gelukkig staat in het door jou aangeleverde artikel 5 kiloSta ik ENORM van te kijken, hè.
Dat vliegwiel moet echt gigantisch hard draaien wil het 83 pk extra kunnen geven .. (wow)
Thanks voor artikel
In dit artikel staat 25 kg, plus dat het vliegwiel ronddraait met 64000 rpm.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
25 kilo in F1 is loeizwaarWaar wil jij 25 vanaf halen dan? Auto's mogen niet meer wegen ofzo.
Gelukkig staat in het door jou aangeleverde artikel 5 kiloSta ik ENORM van te kijken, hè.
Dat vliegwiel moet echt gigantisch hard draaien wil het 83 pk extra kunnen geven .. (wow)
Thanks voor artikel
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:04 schreef ElmarO het volgende:
En Ferrari heeft een leuke oplossing voor de eventuele schokken van KERS.
[ afbeelding ]
Afwashandschoenen.
Lijkt mij teveel wrijving, want dat zou betekenen dat onder de auto een geleidend stripje contact met de grond moet maken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:35 schreef Atreidez het volgende:
Ik snap niet waarom ze niet gewoon continu aarde houden.. Is dat nadelig voor de stroom, of zou t teveel wrijving betekenen? Of is geaarde KERS nog steeds gevaarlijk?
quote:... No, the bottom of an F1 car is not made of wood. It has a wood plank, just a
narrow board much narrower than the floorpan of the car attached to it. Most
the exposed bottom of the car is carbon fiber.
Carbon is conducter. The wire harness in your car probably uses carbon for
its conducting element. Brushes in DC motors are made of carbon. Dozens of
golfers every year get a "hands on" demonstration of the conducting
properties of their clubs graphite shafts.
What's worse is that carbon fiber, being composed of both carbon and plastic
builds up a static charge over time. In the presence of volatile fumes this
could disasterous.
The Voyager aircraft that flew around the world nonstop was constructed out
of carbon fiber. No fuel bladder was used to save weight. During
construction and testing the builders and crew actually saw static
discharges INSIDE the fuel tanks. There was some concern that the plane and
crew would be lost in an explosion if a discharge ignited the fumes in the
tank.
They got "lucky." The presence of fuel in the tank itself apparently damped
any static charges in the tank. The plane has never been flown again as it
is deemed too dangerous.
In F1 you not only have fuel inside the tank, but outside the tank during
refueling stops. A static discharge could ignite the fumes with disasterous
effects. Just ask the Jordon team of Eddie Irvine about this.
The metal strips contact the bottom of the car to the sides of the wooden
plank, contacting the carbon fiber and discharging any static to ground.
I think that sticking a handful of 2.5 mm holes in the pit lane surface is
reasonable to prevent the whole sheebang going up in a big... well,
Sheebang!
quote:Honda confirms Virgin's interest in Honda
18 February 2009
The Honda Formula 1 team has admitted it is currently negotiating with Richard Branson's Virgin Group. The Virgin group have made a bid to purchase the Brackley based team.
"We are negotiating with several buyers and one of these parties is the Virgin Group," a Honda spokesperson said.
According to speculations Honda is talking to several companies who could be a possible buyer. The team is confident to be at the opening race at the end of March in Melbourne.
Is dit wat ze zeggen bij Red Bull, of wat jij geconstateerd hebt?quote:Qua ontwerp is de auto afwijkend ten opzichte van de concurrenten, waardoor het team mogelijk een voordeel weet te creëren.
Dat maakt niet uit. Doordat het wezenlijk anders is hebben ze voor zichzelf die mogelijkheid geschapen om er voordeel uit te halen (of nadeel natuurlijk). Als je eenzelfde ontwerp neemt dan geef je jezelf die mogelijkheid nietquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:32 schreef Atreidez het volgende:
Leuk stuk!
[..]
Is dit wat ze zeggen bij Red Bull, of wat jij geconstateerd hebt?
Ik kan het eik alleen maar met hem eens zijn @:quote:Lauda heeft kritiek op huidige F1-rijders
Voormailig F1-rijder Niki Lauda heeft onlangs zijn mening geuit over de huidige rijders op de grid. Lauda, nog maar pas 60 geworden, vertelde dat de sport veel veiliger is geworden en dat de rijders amper risico lopen. Niki Lauda crashte in 1976 zwaar en verbrande daarbij ernstig in het aangezicht en op enkele andere delen van zijn lichaam. Voor deze voormalig rijder zou Lewis Hamilton bovendien enkel opvallen dankzij zijn vriendin van de Pussycat Dolls.
"Vroeger was de dood één van de gevolgen in deze sport maar tegenwoordig hoeven de rijders niet bang te zijn. Ze doen aan karting tot hun achtiende en in de F1 kunnen ze niet meer dan accelereren en aan hun stuurtje draaien. Aan hun eigen persoonlijkheid kunnen ze niet werken en dit is de waarheid. Lewis Hamilton valt volgens mij dan ook enkel op dankzij zijn vriendin. Nicole Scherzinger is bekend door haar muziek. Toen ik nog op de grid stond gingen we ten minste tot het uiterste om te winnen", aldus Niki Lauda.
» Gepost door Manuel Houben - 20/02/2009 17:31
Doden gaat wat ver denk ik. Hij bedoeld dat iedereen tegenwoordig berekenend rijdt ipv toch nog voor de volle winst te gaan.quote:
quote:Honda: No 'serious' buyer for F1 team
Honda Racing's hopes of Formula One survival suffered a blow on Monday when their Japanese chiefs said they could not see a 'serious buyer' for the team.
After months of speculation about the future of the outfit, with most recent rumours suggesting Richard Branson could get involved, hopes for an imminent deal were dashed with Honda saying that there had been little joy in trying to find someone to take control of the outfit.
Honda's outgoing CEO Takeo Fukui told a press conference in Tokyo, following board meetings in Japan, that the company may have trouble finding a buyer having made little progress since it put the team up for sale in December.
"There are various offers for the team but we have not seen any serious buyer yet," Fukui was quoted as saying by Reuters. "We find the sale process difficult."
Fukui's comments add fresh intrigue to what is going on at Honda Racing, after Formula One supremo Bernie Ecclestone told the News of the World on Sunday that team chiefs Nick Fry and Ross Brawn had turned down a 100 million pound offer to help save the outfit.
"I tried to help with the management buy-out," said Ecclestone. "They should have taken what I offered. It was a very good offer for everybody concerned. It gave them complete protection but they wanted to do things on their own. Now all we can do is hope and pray."
Time is running out for Honda to find a buyer for the team, with engine supplier Mercedes-Benz reported to need guarantees by the end of Monday that the team have funds in place before it commits to a deal for 2009.
Honda Racing have maintained silence for weeks now about the state of negotiations, with a team spokeswoman merely saying last week that the outfit remained 'optimistic' they would be on the grid in Melbourne.
The Honda Motor Company also announced on Monday that Fukui, a big supporter of motorsport, would be stepping down from his role as CEO in June. He will be replaced by senior managing director Takanobu Ito.
quote:'Honda F1 heeft toch een koper gevonden'
Klasse: F1 > Meer Formule1 Gepost op 23/02/2009 15:45 door: Redactie
In tegenstelling tot veel eerdere berichten gisteren en vandaag, zijn er sterk aannemelijke geruchten dat Honda het eigen Formule 1-team zelf gaat opkopen. De site RealHondaF1.com meldt dat het magagement van Honda zelf het team weer heeft gekocht, met enkele personeelsveranderingen aan de top tot gevolg.
De grootste veranderingen in het management zal zijn dat Nick Fry opstapt bij Honda. Fry was in 2006 en 2007 teambaas van Honda en wilde die rol weer terug. Dat zou niet gelukt zijn. Ook zou er nog een ander personeelslid aan de top ontslag nemen.
Ondanks dat het team weer overgenomen zal worden door Honda zelf, komen er wel enkele kostenbesparende maatregelen aan. Volgens bronnen zou het testteam en de motorenafdeling mensen moeten gaan missen. Er mag natuurlijk niet meer getest worden in het seizoen en de motoren zouden gelevert worden door Mercedes.
De Braziliaanse coureur Bruno Senna was de afgelopen dagen veelvuldig gespot bij de Honda-fabriek, waardoor het aannemelijk is dat hij naast Jenson Button aan de slag kan.
Omdat de geruchten steeds veranderen rond Honda, is het moeilijk om geruchten te onderscheiden van de feiten. Echter, het bovenstaande lijkt waar te zijn. Houdt Autosportweb.nl vandaag en de komende dagen in de gaten, want een bevestiging kan er elk moment aankomen.
Hier meldde ik al dat het waarschijnlijk is dat Honda het team gewoon voortzet omdat dit goedkoper is dan het team op te doeken. Dus dit nieuws is voor mij niet zo verrassend. Waarschijnlijk wordt er gedurende het seizoen gezocht naar een koper zodat het team ook in de komende jaren blijft bestaan.quote:
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 02:03 schreef nils7 het volgende:
Heb van een vriend vernomen dat een Nederlands team financiers zoekt voor een herintrede.
Volgens mij zijn er niet veel NL'se teams geweestquote:
Je maakt een grapje, maar DAF heeft geraced in een open wheel klasse (ben de naam ff kwijt) en ik geloof dat het williams was (correct me if i have it fout) die een CVT getest heeftquote:
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:45 schreef Klonk het volgende:
[..]
Je maakt een grapje, maar DAF heeft geraced in een open wheel klasse (ben de naam ff kwijt) en ik geloof dat het williams was (correct me if i have it fout) die een CVT getest heeft
1-0 voor jouquote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:44 schreef Atreidez het volgende:
Heidfeld was ook van mening dat ie vorig jaar voor t kampioenschap kon gaan.
Jep klopt:quote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:45 schreef Klonk het volgende:
[..]
Je maakt een grapje, maar DAF heeft geraced in een open wheel klasse (ben de naam ff kwijt) en ik geloof dat het williams was (correct me if i have it fout) die een CVT getest heeft
De Mercedes van mijn vader heeft zo een versnellingsbak.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:23 schreef sanger het volgende:
Doet een beetje denken aan die VW commercial.
... of onder de RED button, maar volgens mij is dat iets typisch sateliet tv achtigs.. Ik heb iig geen rooie knop bij de BBC met digitale tv.quote:BBC television furthermore announced that it will offer every single on-track session live on the company's website, but for UK citizens only.
Ecurie Maarsbergen (van Carel Godin de Beaufort)quote:Op dinsdag 24 februari 2009 02:36 schreef nils7 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er niet veel NL'se teams geweest
Ben benieuwd...
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:13 schreef Sally het volgende:
Ik neem aan dat je vraag de Formule 1 betreft? Wellicht kan ik je verder helpen, vorig jaar vaak genoeg voor FOK!sport op zoek gemoeten...
Een stappenplan:
http://FIA.com, doorklikken naar Sport -> rechts (of in het dropdownmenu) kies Championships.
Dan naar FIA Formula One World Championship (dat is nu bljkbaar 2009), dan ga je naar een race en dan zie je meestal iets met 'Press Information'; echter nu nog niet.
http://fialive.fiacommuni(...)8/Pages/circuit.aspx
Edit: onderaan de lijst met races rechts staat 2008 Season!)
Om verder te kunnen kijken, ben ik naar Archive gegaan:
Daar zie je Press Information rechts. Gek genoeg nog geen 2008 te kiezen, dus maar naar 2007 gegaan.
->
Select Year: 2007
Select Category: FIA Formula One Wolrd Champ.
Select Subject: Grand Prix of Australia
->
http://fialive.fiacommunications.com/en-GB/archive/Pages/en.aspx
(kopiëren en quoten werkt niet, maar je ziet Race Facts en Scruteneering Reports, als pdf's
Daarin wordt wel *iets* over de vt's genoemd,maar niet veel.)
Ik hoop je eerste vraag te hebben beantwoordEn voor 2009 is het nog geduld hebben, 2008 moet blijkbaar nog gearchiveerd worden...
[2008 is toch te vinden
]
quote:RBS to pull out of F1 in 2010
The Royal Bank of Scotland has announced that it is to pull out of Formula One, but only when its current deal with Williams finishes at the end of 2010.
The finance company, which has made huge losses in the credit crunch has decided to end its involvement with grand prix racing as part of a wider strategic view about its sponsorship in sport.
The company first backed Williams in 2005 and signed for a second three-year term in 2007. The deal will conclude at the end of 2010.
Williams chief Frank Williams said: "RBS has been a great partner for this team and we are pleased to have made our contribution over the past four years to developing the RBS brand internationally. Thanks to the support of RBS and our many other loyal partners, we are in a strong position to ride out the inevitable challenges of the next two years.
"RBS is showing great responsibility to the role that we play in the British economy,
supporting over 500 highly skilled technology jobs in a sector in which Britain leads the world. In the last three years, Williams has spent over £100 million with 2700 UK suppliers and it is of course important that this business endures."
Andrew McLaughlin, RBS group director, Communications, added: "We recognise that we are now operating in a very different economic environment and have been reviewing all of our activities since October. It is imperative that we respond to the reality of the situation we face and that we do so in an orderly way that respects the commercial agreements we have in place and the implications for our partners and the jobs they support.
"Throughout our relationship, Williams have shown great understanding and innovation in driving the programme forwards. They have been very supportive in finding ways to reduce costs over the remainder of our contract. This early announcement allows Sir Frank Williams and his team to plan ahead financially."
RBS's announcement comes just a few weeks after Dutch finance company ING announced it was to pull out of F1 at the end of this year because of the financial difficulties worldwide.
K, graag gedaanquote:Op woensdag 25 februari 2009 19:20 schreef Eddievandehoek het volgende:
[..]
Alvast bedankt voor de moeite. Maar de paginas waar jij naar verwijst heb ik in het verleden inderdaad pdfs met alle laptimes gevonden. Deze zie ik er echter nu niet meer bij staan.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 08:45 schreef sanger het volgende:
Je kunt ook iemand vragen met een abo op autosport.com
quote:Bridgestone bevestigt grotere verschillen
De verschillen tussen de twee bandencompounds die Bridgestone komend seizoen meenemeent naar de races, zullen dit jaar groter zijn dan andere jaren. Zo heeft de Japanse bandenleverancier bevestigd. Dit gebeurt door bijvoorbeeld niet meer zacht en medium mee te nemen naar Melbourne, maar superzacht en medium.
De zachtere band zal hierdoor tijdens de eerste ronden aanzienlijk sneller zijn dan de hardere band, maar de hardere band zal aan de andere kant weer voor veel meer constantheid zorgen over een langere run. Door de bandenkeuze nog belangrijker te maken, hoopt Bridgestone voor nog meer spanning te kunnen zorgen.
De volgende banden worden meegenomen naar de eerste races:
Grand Prix van Australië: superzacht en medium
Grand Prix van Maleisië: zacht en hard
Grand Prix van China: superzacht en medium
Grand Prix van Bahrein: superzacht en medium
Grand Prix van Spanje: zacht en hard
rFactor?quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:29 schreef vosss het volgende:
Ik ga binnenkort weer in Australie rijden. Mét een Formule auto wel te verstaan!![]()
Tuurlikj, dacht je dat ik echt in Australie ging rijden?quote:
Is er wel genoeg grip op een vette baan?quote:Op donderdag 26 februari 2009 19:54 schreef jorienvdherik het volgende:
Australië is een vette baan, kan niet wachten
haha nee hoorquote:Op donderdag 26 februari 2009 21:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Tuurlikj, dacht je dat ik echt in Australie ging rijden?
Die heb ik nog niet gespeeld. Ik speel zo nu en dan MMG07 of CTDP06.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:47 schreef vosss het volgende:
Heeft iemand toevallig al die 99 F1 mod voor rFacto getest?
Die schijnt best vet te zijn
quote:If you know what’s good for you: keep away from Adria.
The story that we are due to shakedown our new car at the Adria circuit at some point during week-commencing 2nd March seems to have caused confusion in sections of the media.
So, just to make it clear, if and when we do go to Adria, it will be a private test behind closed doors and nobody is allowed in.
Save yourself the trip and stay away. Otherwise our friendly Security Guards, Doug and Dinsdale Pirhana might be forced to nail your pelvis to the floor with a cake-stand.
Eind dit jaar eindelijk gelukkig weer F1 op de pcquote:Op donderdag 26 februari 2009 22:10 schreef Atreidez het volgende:
Heb t echt gehad met rFactor. Ik rij wel gewoon met de F3000 in Race07, heb je tenminste het idee dat t een echte raceauto is, en geen arcadespelletje
Ow? Van wie??quote:Op donderdag 26 februari 2009 23:44 schreef nils7 het volgende:
[..]
Eind dit jaar eindelijk gelukkig weer F1 op de pc
Kan het niet zijn dat dat ook de bedoeling is? Zou een mooie media-stunt zijn (STR-waardigquote:Op donderdag 26 februari 2009 22:18 schreef Atreidez het volgende:
Waarschuwing? Klinkt meer als een dreigementAls ik pers was, had ik er nu juist heen gegaan..
Dan zal de FIA eerst de limiet oip 12 teams moeten afschaffen!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:13 schreef 4-elements het volgende:
In ieder geval goed om te zien dat er toch weer 20 wagens aan de start staan. Helaas geen 26 zoals vroeger, maar hopelijk zien we dat wel weer in de toekomst nu er misschien een budgetlimiet komt. Terug naar de prekwalificatie?
over de kwalificatie gesproken,quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:19 schreef sanger het volgende:
Prekwalificatie is natuurlijk wel DE manier om actie te garanderen op vrijdagen en zaterdagen
Ik vraag me dan altijd af hoe je zoiets daadwerkelijk hard kunt controleren?quote:
Ik dacht meer aan: Laat dit seizoen maar eens zien dat je net dát beetje extra hebt waardoor je in de klasse top coureur valt, wellicht dat een aantal teams je in 2010 nog zien staan.quote:
Rosberg: "Dit jaar succes, anders ben ik weg"
Als Williams in 2009 niet definitief de weg naar boven inslaat, gaat Nico Rosberg op zoek naar een ander team. Dat liet de 23-jarige Duitser weten tijdens de media-dag van het Britse team in Grove. Rosberg rijdt al sinds zijn debuutjaar, 2006, bij het team, maar kwam nog niet verder dan een tweede en een derde plaats.
"Voor mij is dit jaar cruciaal", zei Rosberg tegen de aanwezige pers. "Vooral omdat ik succes wil hebben, daar race ik immers voor. Ik hoop dat ik een auto heb die me dat succes kan brengen. Het is heel goed mogelijk, dus ik heb goede hoop. Als het niet lukt, moet ik maar eens om me heen gaan kijken. Ik wil op zijn laatst in 2010 in een topauto zitten. Als dat bij Williams zou kunnen, zou dat fantastisch zijn."
"Het zou bijzonder speciaal zijn om succes te hebben met dit team. Ik kan het bijzonder goed met iedereen vinden en het zou geweldig zijn als we samen succes zouden hebben. Ik hoop echt dat het met Williams gaat lukken."
Door de teams te verplichten de boekhouding openbaar te maken aan een controle instituut van de FIA. Iedere euro die wordt uitgegeven moet worden verantwoordt als het ware. En de teams laten ondertekenen dat ze alle kosten maken op teamnaam en dus niet op een andere onderneming.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 00:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik vraag me dan altijd af hoe je zoiets daadwerkelijk hard kunt controleren?
Teams gaan dan in mijn ogen direct op zoek naar manieren om geld via een andere manier rond te sluizen.
Die kleur komt slecht uit bij die waardeloze belichting in die ruimte, verwacht ik. Die vinnen zijn wel fraai, en herkenbaar. Mooie lage neus ook, en omdat die voorvleugel zo donker van kleur is valt minder sterk op hoe breed dat ding is.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
Wat vinden we van de nieuwe Williams met die opstaande vleugels naast de cockpit?
Mag dat wel? En de kleur is overigens spuuglelijk
wat een rare foto'squote:Op zaterdag 28 februari 2009 12:44 schreef Atreidez het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En nog een nieuwe auto
Het is niet alleen de motor, maar ook de bak en de aandrijving. Ze kunnen honda in ieder geval voor blijven..quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:32 schreef Ared het volgende:
alleen van Ferrari naar Mercedes motoren switchen zal niet zo'n groot effect hebben, maar de uitgebreide technische ondersteuning kan het team misschien net een zetje geven om wat meer te kunnen strijden in het middenveld. Ik zie ze toch niet ineens regelmatig voor de punten gaan, maar je weet maar nooit met zo veel nieuwe regels.
Ach.. gezien de grootte zullen er dit jaar flink wat sneuvelen.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 18:13 schreef Garisson72 het volgende:
ik vind 'm best mooi, en idd: mooie vormgeving rond de sidepods. Die grote witte voorvleugel gaat er alleen jammergenoeg recht van voren weer uitzien als een kart-bumper, net als op de BMW.
Denk je dat ze debiel zijn bij Williams?quote:Op zondag 1 maart 2009 02:29 schreef vosss het volgende:
Godsklere, moet ik schreeuwen hier of wat?
HALLO MENSEN, DIE VINS OP DE WILLIAMS, VALT DAT WEL BINNEN HET REGELEMENT???
Nouja, ze hebben natuurlijk wel een appelflap in een rolstoel aan het roer staan daarquote:
Denk je dat iemand hier het regelementenboek uit z'n hoofd kent?quote:Op zondag 1 maart 2009 02:29 schreef vosss het volgende:
Godsklere, moet ik schreeuwen hier of wat?
HALLO MENSEN, DIE VINS OP DE WILLIAMS, VALT DAT WEL BINNEN HET REGELEMENT???
quote:There was talk of how these could be allowed given the new regulations prohibiting such “flip-ups” and “winglets”. However, as they unlikely produce any downforce, one can presume they are allowed.
En hij dacht dat ook echt? Godsklere, soms vraag je je echt af hoe het in godsnaam mogelijk is dat iemand die zo achterlijk en dom als een varken is wel succesvol kan zijn.quote:"De gedachte was om onszelf in één klap op het wereldtoneel te zetten als grote speler.
mwoahquote:Op zondag 1 maart 2009 13:09 schreef kriele het volgende:
"Spyker sprak met Honda F1"
Sat 28-02 2009
De Nederlandse autofabrikant Spyker heeft in januari gesprekken gevoerd met Honda F1 teambaas Nick Fry. Spyker zou interesse hebben getoond om het Honda F1 over te nemen, dat komt naar voren in het boek Spyker, langs de afgrond.
De Nederlandse autofabrikant uit Zeewolde die geleidt wordt door Victor Muller zou de steun hebben gehad van haar financier, de steenrijke Russische bankier Vladimir Antonov. Spyker is één van de vele partijen geweest die interesse toonde in het Honda F1 team. Honda besloot al snel maar met een handvol partijen verder te praten die als beste opties uit de bus kwamen, hier hoorde Spyker niet bij.
Spyker F1 debuteerde in 2007 in de Formule 1 door het Midland F1 team over te nemen, het werd een grote deceptie:
"Het is ontzettend negatief geweest allemaal", aldus Spyker CEO Victor Muller. "De gedachte was om onszelf in één klap op het wereldtoneel te zetten als grote speler. En dat heeft me nog het meest verbaasd: de Formule 1 heeft Spyker als wereldmerk toch een beetje verder gebracht. Het ons wel zeventig miljoen gekost, maar vooruit."
De Formule 1 bracht Spyker bijna na de afgrond, met geld van Vladimir Antonov is Spyker nu weer stabiel. In Zeewolde werden in de fabriek het afgelopen jaar met 135 werknemers 44 Spyker's gebouwd.
http://www.f1news.nl/news(...)met+Honda+F1%22.html
Het is toch nog geen 1 april?
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 02:03 schreef nils7 het volgende:
Heb van een vriend vernomen dat een Nederlands team financiers zoekt voor een herintrede.
Heb ik volgens mij wel eens eerder gelezen. Ze wilden op die manier Ferrari achterna.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:17 schreef vosss het volgende:
[..]
En hij dacht dat ook echt? Godsklere, soms vraag je je echt af hoe het in godsnaam mogelijk is dat iemand die zo achterlijk en dom als een varken is wel succesvol kan zijn.
Wat een volslagen debiel dat hij dat serieus dacht.
Dat hebben ze inderdaad weleens geroepenquote:Op zondag 1 maart 2009 17:28 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Heb ik volgens mij wel eens eerder gelezen. Ze wilden op die manier Ferrari achterna.
quote:Op zondag 1 maart 2009 17:28 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Heb ik volgens mij wel eens eerder gelezen. Ze wilden op die manier Ferrari achterna.
Volgens mij was het meer een jongensdroom van die Victor Muller om net als Ferrari te worden, dan dat er echt een goed financieel plan achter zat. Althans, dat idee leeft bij mij toch wel enigszins.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:30 schreef kriele het volgende:
[..]
Mij is ook nog nooit duidelijk geworden hoe ze de boel wilden financieren. Ze verkochten pakweg 40 auto's per jaar!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 1. Vettel Red Bull (B) 1:19.055 87 2. Massa Ferrari (B) 1:20.330 63 3. Kobayashi Toyota (B) 1:20.699 79 4. Rosberg Williams (B) 1:21.171 71 5. Kubica BMW Sauber (B) 1:21.292 47 6. Fisichella Force India (B) 1:21.584 31 7. de la Rosa McLaren (B) 1:21.831 94 8. Piquet Renault (B) 1:22.011 52 |
dat kan Ferrari nou juist goed gebruikenquote:Op maandag 2 maart 2009 12:14 schreef Atreidez het volgende:
Wat een hondenweer in Jerez vandaag.. gaat goed met die droogweertesten
[ afbeelding ]
1 2 3 4 5 6 7 8 | 1. Glock Toyota (B) 1:30.979 89 2. Kubica BMW-Sauber (B) 1:31.327 70 3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:31.451 114 4. Fisichella Force India-Mercedes (B) 1:31.547 54 5. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:32.220 102 6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:33.371 91 7. Piquet Renault (B) 1:33.476 66 |
Zo gek is dat toch niet? McLaren, Williams, Red Bull, Toro Rosso en Force India verkopen allemaal samen volgens mij amper 40 auto's per jaar!quote:Op zondag 1 maart 2009 18:30 schreef kriele het volgende:
Mij is ook nog nooit duidelijk geworden hoe ze de boel wilden financieren. Ze verkochten pakweg 40 auto's per jaar!
Dat is exact het probleem inderdaadquote:Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef Ared het volgende:
[..]
Zo gek is dat toch niet? McLaren, Williams, Red Bull, Toro Rosso en Force India verkopen allemaal samen volgens mij amper 40 auto's per jaar!
Het plan erachter was dat het team aangekocht zou worden, hun naam zou krijgen, en daarna met sponsoren en tv-geld quitte zou gaan draaien. Voor de aanschaf heb je kapitaal nodig (waar ze als ik me niet vergis extra aandelen voor hebben uitgegeven), maar daarna bedruipt het zichzelf.
probleem was dat de uitgaven wat hoger waren dan de inkomsten, en dat Spyker haar eigen grootste sponsor moest worden (zoals Red Bull dat is voor RBR en STR, en Kingfisher voor Force India). Daar is het merk bijna aan onderdoor gegaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 1. Glock Toyota (B) 1:19.814 141 2. Massa Ferrari (B) 1:20.238 134 3. Alonso Renault (B) 1:20.296 152 4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.535 85 5. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:20.621 63 6. Webber Red Bull-Renault (B) 1:21.021 98 7. Kubica BMW-Sauber (B) 1:21.069 98 8. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:21.412 125 |
Bronquote:Heikki Kovalainen continued his test programme with McLaren Mercedes.
Not for the first time in the pre-season testing, the team used a flow visualisation paint to monitor the airflow on the new MP4-24, this time on the 2009-specification rear wing.
However, Kovalainen ran towards the tail of the timesheets with the device before reverting to the 2008 specification wing late in the day to post the fourth fastest time, seven-tenths off the ultimate pace.
In dit geval lijkt het vooral een PR-stunt. Al heeft McLaren al eerder gebruik gemaakt van de 2008-vleugel. Het zou op problemen kunnen duiden, maar of dat ook zo is komen we denk ik pas in Australië achter.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
Zou McLaren dan of achter liggen of iets te verbergen hebben?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.16:25
1.20.816
1.20:535 Mejor crono de Heikki...
Heikki rijdt dus alleen zijn laatste twee rondes in de 1:20 (rest staat onder spoiler. Anders wordt het wel erg lang). De rest is allemaal 1:22 of hoger als ik het goed heb gezien.
Ter vergelijking de stints van Alonso en Massa. Ook deze even achter de spoiler wegens de lengte.
AlonsoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MassaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het begin van de dag moet je dan even niet meetellen, omdat de baan toen nog wat nat was
Maar ja de tijd zal het leren wat van alle geruchten waar is.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
hmm da's niet best als mclaren met betere(!) achtervleugel rijdtPlease, make yourself uncomfortable.![]()
Ik hoop echt dat Hamilton niet wint. Hell, ik gun zelfs Button het kampioenschap nog meer!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.![]()
McLaren is toch ook bezig met het testen volgens 2010 bandenspec? Oftewel met verbod op bijtanken en dus een zware auto. Zou een verklaring kunnen zijn.Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Echt, dit is volgens mij de enige reden waarom wij niet gezellig met elkaar een pot bier kunnen drinkenquote:Op woensdag 4 maart 2009 00:04 schreef vosss het volgende:
Ik hoop echt dat Hamilton niet wint. Hell, ik gun zelfs Button het kampioenschap nog meer!
Where facts are few, experts are many.![]()
De Toyota's rijden redelijk vooraan deze winter. Gaan die zich eindelijk bij de top nestelen denken jullie?![]()
quote:Op woensdag 4 maart 2009 00:04 schreef vosss het volgende:
Ik hoop echt dat Hamilton niet wint. Hell, ik gun zelfs Button het kampioenschap nog meer!
Het is gewoon altijd leuker om voor de underdog te zijn!![]()
Je bent toch zeker geen hooligan.quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:17 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Echt, dit is volgens mij de enige reden waarom wij niet gezellig met elkaar een pot bier kunnen drinken![]()
![]()
wintertijden zeggen helemaal niks, dat heeft het verleden wel bewezen (bijvoorbeeld prost kon er ook wat van geloof ik)quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:45 schreef Cavalier1 het volgende:
De Toyota's rijden redelijk vooraan deze winter. Gaan die zich eindelijk bij de top nestelen denken jullie?
![]()
Dat zeiden ze toen ook over BAR-Honda in 2004, maar die maakte het toch redelijk waar achter Ferrari dat jaarquote:Op woensdag 4 maart 2009 11:33 schreef Bluurgh het volgende:
wintertijden zeggen helemaal niks, dat heeft het verleden wel bewezen (bijvoorbeeld prost kon er ook wat van geloof ik)Foxxx wel toch?quote:
Where facts are few, experts are many.![]()
quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:33 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
wintertijden zeggen helemaal niks, dat heeft het verleden wel bewezen (bijvoorbeeld prost kon er ook wat van geloof ik)
Arrows kon er ook wat van. Bloedje snel in de winter, door wat met het gewicht te klooien, maar aan de start van het seizoen was alles weer bij het oude.![]()
Maarja, Arrows reedt onder het minimale gewicht idd, omdat de FIA regels voor de auto's niet helemaal gelden tijdens tests ofzo. Was toen ook de discussie dat ze het met opzet deden om sponsors binnen te halen
Where facts are few, experts are many.![]()
Tis wel door een gekleurde bril hoor... Maar verder: njammiequote:Op woensdag 4 maart 2009 10:17 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Echt, dit is volgens mij de enige reden waarom wij niet gezellig met elkaar een pot bier kunnen drinken^^
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@![]()
volgens Kovalainen is McLaren klaar om KERS te gebruiken, en is het absoluut de moeite waard:bron: autosportquote:"I think we are now hitting a stage where we can run it all day, reliably, without any problems, at the maximum power," he said. "So unless somethings goes dramatically wrong, I don't see a reason why we shouldn't run it."
...
Certainly it's going to be an advantage at the start, it potentially gives a big benefit from the start to the first corner. And then obviously in the race if you're fighting and you need to overtake people.
Hopefully other people don't get it and we get it, but there are other good teams around and I wouldn't underestimate anyone, so I wouldn't be surprised if many of the other teams had it as well."![]()
Massa toont zich weer eens van zijn intelligentste kant:quote:"De vrijdagtrainingen zijn helemaal niet zo belangrijk voor de show, dus we kunnnen net zo goed de training op zaterdagochtend iets langer maken en de vrijdag helemaal schrappen", vertelde de 27-jarige Braziliaan in een interview met de officiële Formule 1-site. "Verder zouden we de races ook wel iets kunnen inkorten, want in de laatste vijftien raceronden gebeurt meestal toch niets meer interessants."
Alsof die laatste fase waarin weinig gebeurt niet nog steeds aan het eind van die ingekorte race zal komen.
bronBreasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
na de seizoensfinale van 2008 kan ik me best voorstellen dat Massa het einde van races niet leuk meer vind, maar ik zou verwachten dat hij dan alleen de laatste ronde zou willen schrappen.![]()
Waren ze dacht ik dinsdag al mee bezig. Vond er verder ook geen enkele vermelding van dat dit nu weer het geval was.quote:Op woensdag 4 maart 2009 08:59 schreef sanger het volgende:
McLaren is toch ook bezig met het testen volgens 2010 bandenspec? Oftewel met verbod op bijtanken en dus een zware auto. Zou een verklaring kunnen zijn.
Tijden van vandaag:
1
2
3
4
5
6
7
8
9Pos Driver Team Time Laps
1. Alonso Renault (B) 1:19.945 129
2. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.250 104
3. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:20.520 98
4. Trulli Toyota (B) 1:20.540 131
5. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.894 107
6. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.948 83
7. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:21.302 70
8. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:21.411 79
Bron
Tijden van stints:
K. RaikkonenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.F. AlonsoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.L. HamiltonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En humor van STR. Klik![]()
![]()
quote:Renault dreigt uit de Formule 1 te stappen
Renault keert de Formule 1 de rug toe, als zij niet meer geld ontvangt uit de televisie-opbrengsten. Dit heeft Patrick Pelata, directeur operationele zaken bij de Franse autofabrikant, laten weten tijdens de autobeurs in Genève.
"We proberen de kosten omlaag te brengen en we willen meer geld ontvangen uit de tv-rechten, de circuitrechten en de baansponsoring", vertelde Pelata in een interview met Bloomberg. "We willen graag deel uit blijven maken van de Formule 1, maar als de onderhandelingen op niets uitlopen, dan zijn er geen taboes."
Formule 1-baas Bernie Ecclestone zegt niets te weten van Renaults dreigement. "Ik ben verrast dat hij dit zomaar zegt", reageerde hij. "We hebben een contract met de teams dat pas in 2013 afloopt en we zullen niet van dat contract afwijken."
De FOTA liet eerder al weten graag met Ecclestone te willen praten om te kijken of zij meer geld van de FOM kan krijgen. Hierin worden de teams gesteund door FIA-president Max Mosley. Ecclestone piekert er echter niet over. In januari zei hij al: "We moeten ze niet meer geld gaan geven. We moeten ze juist minder geld gaan geven. Ze kunnen wel om meer geld gaan vragen, maar ze krijgen het niet."
Pelata wilde niets zeggen over wanneer Renault eventueel uit de F1 zal stappen. Hij gaf wel toe dat Renault contractueel verplicht is om dit jaar mee te doen.![]()
Force India redelijk dichtbij McLaren.Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Ik snap die spoilertags niet echt hoor.. Ze nemen evenveel ruimte inToch bedankt voor de post uiteraard..
Where facts are few, experts are many.![]()
Dat wilde ik ook net zeggen Atreidez
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.![]()
Anyway, ik vind het nogal bekrompen dat die Eikelstone niet meer geld wilt geven aan de teams.
Komop zeg, het ene na het andere tema staat zowat op kiepen en hij denkt alleen maar aan zijn eigen zal vullen (die mijns inziens al overvol is!)
Als hij echt om de sport gaf zou hij persoonlijk genoegen nemen met de helft en dan hadden alle teams een mooie bonus. Sterker nog, als die ouwe seniele zak gewoon de helft zou geven dan was Honda niet in de verkoop gegaan en stons Super Aguri ook gewoon aan de start dalijk.
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen. En dat bedoel ik dan zowel financieel als met die rare regels en ideeen van hem
Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.![]()
maar wie krijgen we dan...?quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:50 schreef vosss het volgende:
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen.
totaal mee eens zijnde...quote:Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction![]()
tsja je zou kunnen zeggen dat de teams wat meer geld zouden mogen krijgen (dat vind ik ook wel als je kijkt naar de verdeling!) maar als je er even vanuit een andere hoek naar gaat kijken, de teams hebben zelf het contract getekend waarin, lijkt mij, vantevoren al stond wat de verdeling van het geld zou zijn en je kan mij niet vertellen dat ze met de professionaliteit van tegenwoordig en de belangen die mensen in een team hebben zichzelf "zomaar" laten naaien.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:50 schreef vosss het volgende:
Anyway, ik vind het nogal bekrompen dat die Eikelstone niet meer geld wilt geven aan de teams.
Komop zeg, het ene na het andere tema staat zowat op kiepen en hij denkt alleen maar aan zijn eigen zal vullen (die mijns inziens al overvol is!)
Als hij echt om de sport gaf zou hij persoonlijk genoegen nemen met de helft en dan hadden alle teams een mooie bonus. Sterker nog, als die ouwe seniele zak gewoon de helft zou geven dan was Honda niet in de verkoop gegaan en stons Super Aguri ook gewoon aan de start dalijk.
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen. En dat bedoel ik dan zowel financieel als met die rare regels en ideeen van hem
Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
Als ze het echt willen kunnen ze zelfs samen 1 blok vormen en een hele hoop regelen, 't enige punt is dat de teams het nooit 100% met elkaar eens zijn en dat is toch hun probleem?
En natuurlijk had waarschijnlijk niemand op dat moment kunnen weten hoe de wereld er nu voor staat (ik weet niet precies hoe lang geleden het is dat dat contract werd opgezet) maargoed in een business waar zulke ongelofelijke bedragen in omgaan kan je verwachten dat het niet altijd zonnig blijft, zou je dat niet een beetje kunnen zien als risico van het vak?
Uiteindelijk heeft elk team zelf zijn krabbeltje onder het contract gezet en zou je het kunnen zien als eigen schuld dikke bult..![]()
Ik vind het ook raar om te zeggen dat Ccclestone geld moet geven aan teams, ongeacht het feit dat hij een drol is. De teams hebben zeker wel inspraak in het reilen en zeilen van de sport, zoals we vanmiddag gaan zien.![]()
bronquote:De voorstellen van de FOTA op een rijtje:
Technische veranderingen voor 2009
- de levensduur van de motoren moet worden verdubbeld
- limiet voor het gebruik van windtunnels en CFD-faciliteiten
- teams moeten voor 8 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen
Technische veranderingen voor 2010
- teams moeten voor 5 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen
- versnellingsbakken moeten voor 1,5 miljoen euro per jaar beschikbaar komen
- een standaard-KERS, die tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar moet kosten
- de kosten voor de aërodynamische ontwikkeling moeten worden gehalveerd
- beperkt aantal updates voor de auto gedurende het seizoen
- een verbod op een groot aantal dure materialen
- standaard systemen voor telemetrie en radiocommunicatie
Sporttechnische veranderingen voor 2009
- vijftig procent minder testen
- een nieuw puntensysteem, waarbij de winnaar meer wordt beloond (eerste: 12 punten, tweede: 9, derde: 7, vierde: 5, vijfde: 4, zesde: 3, zevende: 2, achtste: 1 punt)
- openbaar maken van brandstofhoeveelheden en bandenspecificaties
Sporttechnische veranderingen voor 2010
- invoering van een nieuw, nader te bepalen kwalificatiesysteem
- nieuwe mogelijkheden om punten te scoren (bijvoorbeeld een punt voor het constructeurskampioenschap voor de snelste pitstop tijdens de race)
- tijdens de winter niet meer dan vier vierdaagse tests en een shakedown
- het inkorten van de races tot 250 kilometer (of 1 uur en 40 minuten)
Commerciële veranderingen voor 2009
- meer data beschikbaar stellen aan de media
- Formule 1 informatiever en dynamischer presenteren aan het publiek
- een teamwoordvoerder moet tijdens de races reacties kunnen geven op tv
- klantgerichter denken op de websites van de teams
- verplichte handtekeningssessies tijdens Grand Prix-weekenden
Commerciële veranderingen voor 2010
- Formule 1 aantrekkelijker maken voor de televisiekijkers
Maar er staat nergens dat de F1 goedkoper wordt door Eccel$tone minder geld krijgt of het organiseren van een race goedkoper wordt...N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Volgens mij is dat een logisch gevolg van met name de technische veranderingen.Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Je hoeft toch niet bepaald slim te zijn om te zeggen dat de KERS van dit jaar een soort kapitaalvernietiging is aan de hand van de plannen -quote:- een standaard-KERS, die tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar moet kosten
Where facts are few, experts are many.![]()
Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht.
Weet je waar ook een hoop op bespaard zou kunnen worden; standaardbanden (en die meer dan 1 seizoen houden). Minder ontwikkelen en testen aan een chassis
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
In de bagger-layout neemt het een stuk minder ruimte in.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:37 schreef Atreidez het volgende:
Ik snap die spoilertags niet echt hoor.. Ze nemen evenveel ruimte inToch bedankt voor de post uiteraard..
Tijden van vandaag:
1
2
3
4
5
6
7Pos Driver Team Time Laps
1. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:20.052 123
2. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.404 112
3. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:21.272 58
4. Webber Red Bull-Renault (B) 1:22.219 47
5. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:22.226 54
6. Trulli Toyota (B) 1:23.119 38
-Edit-
Overigens reed McLaren weer met een aangepaste 2008-vleugel. Het lijkt er toch enigszins op dat het misschien niet helemaal 100% gaat bij McLaren. Reden dat ik dat idee langzamerhand krijg is een quote van iemand van Toyota.Meerquote:Toyota's senior general chassis manager Pascal Vasselon said: "For me, Ferrari are the main competitors.
"They are the ones we target because they look to be the strongest at the moment, quite significantly ahead of McLaren.
"At least here McLaren seem to be in some trouble, but I'm sure they will recover and we should not underestimate them."
McLaren's decision to intermittently continue to run both Kovalainen and Hamilton's cars with a 2008 rear wing has raised eyebrows in Jerez.
The team say they want to gather good comparative data between the car's performance using the 2008 design and the taller, narrower model required by 2009's new regulations.
But in order to maximise the dwindling testing days, the majority of the other teams are already running under the basic constructs of the 2009 rules, which have reduced the cars' aerodynamics.
[ Bericht 40% gewijzigd door ElmarO op 05-03-2009 19:43:45 ]![]()
Ik denk dat zoals bij alle voorgaande jaren , er weer flink wat zand in de ogen wordt gestrooid. Door verschillende teams wel te verstaan.<>![]()
En ik dacht nog wel dat de teams tegen standaard onderdelen waren, omdat dat tegen de F1 principes ingaan. Een klanten-KERS kan ik me nog voorstellen, maar standaard? Nee!quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:13 schreef Atreidez het volgende:
Je hoeft toch niet bepaald slim te zijn om te zeggen dat de KERS van dit jaar een soort kapitaalvernietiging is aan de hand van de plannen -
[..]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
Misschien is die McLaren vleugel wel zo goed, dat ze niet willen dat andere teams t wetenAls je problemen hebt met je 2009 achtervleugel, dan test je toch zoveel mogelijk met nieuwe ontwerpen.. Ik voel ook zand in me ogen
Where facts are few, experts are many.![]()
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 06:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Honda verder als Brawn GP
Het is helemaal rond nu.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?![]()
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:24 schreef Atreidez het volgende:
Misschien is die McLaren vleugel wel zo goed, dat ze niet willen dat andere teams t wetenAls je problemen hebt met je 2009 achtervleugel, dan test je toch zoveel mogelijk met nieuwe ontwerpen.. Ik voel ook zand in me ogen
Hoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Ik denk eerder dat de gebrek aan downforce op de achterbanden de achterkant van de wagen instabiel maakt en ze dit willen maskeren door met de 2008 vleugel te rijden. Verder is het feit dat ze al twee dagen vanwege motorproblemen zijn stilgevallen ook al niet hoopgevend.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestHoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
Meten = weten, ken je geschiedenis, oorzaak & gevolg, technische evolutie, etc.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestHoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
Hoe beter je het verschil met het oude ontwerp begrijpt des te nauwkeuriger kun je je huidige ontwerp verbeteren. Bovendien zijn oude gegevens niet nauwkeurig genoeg (andere luchttemp, baantemp, banden, koppelkromme, etc, etc) dus om de nieuwe omstandigheden voor de vleugel in kaart te brengen heb je een basis nodig. Hoe meer constanten in een berekening. hoe makkelijker de berekening
Calm down, please!![]()
Ben erg benieuwd naar BrawnGP. al Is het team natuurlijk vrijwel hetzelfde...Please, make yourself uncomfortable.![]()
Alleen met Mercedes motor, dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:48 schreef bodylotion het volgende:
Ben erg benieuwd naar BrawnGP. al Is het team natuurlijk vrijwel hetzelfde...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen met Mercedes motor, dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen.
Maar toch......Honda heeft de motor er gewoon liggen. Honda had toch nog wel de motoren beschikbaar kunnen stellen?![]()
Foto van de shakedown van de BGP001 van vandaag op http://www.autosport.com/news/report.php/id/73586
[ Bericht 71% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 06-03-2009 13:52:21 ]Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.![]()
Benieuwd naar de livery van de BGP001. Zoals er staat: De wagen, wit met gele en zwarte accenten, heeft de naam BGP001 meegekregen en is nog gebouwd door Honda doet het me denken aan Renault in de jaren 80. Maar daar zal wel niets van terug te zien zijn als op 9 maart Jenson het circuit op gaat.
En nog een seizoen Barrichello. Ook al heeft hij vorig seizoen aardig lopen klagen, ik ben nog wel fn van hem. Misschien dat hij nog wat kan laten zien.![]()
Eindelijk het goede nieuws dat het voormalig Honda-team een doorstart gaat maken!
Altijd wel geloofd dat het zou gebeuren, maar het duurde wel láng!Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
wat me ook verbaasd is in de FOTA plannen, is dat er met geen worod gerept wordt over klantenchassis. Je zou toch denken dat ze met hun huidige eensgezindheid toch wel kunnen besluiten: ja, we gaan ze toestaan, maar we gaan nog onderhandelen over de verdeling van tv- en prijzengeld tussen constructeurs en niet-constructeurs. Hoe moeilijk kan het zijn?![]()
is die mercedes-motor achtering de honda en force india exact gelijk aan die van mclaren eigenlijk?Please, make yourself uncomfortable.![]()
Vandaag is er weer een nieuw Formule 1-teamportret verschenen. Dit keer was het de beurt aan BMW Sauber F1 Team.
[F1-teamportret] BMW SauberAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Brawn GP krijgt de FO108W-motor, het getal 08 in het motortype zegt mij dat het een motor van vorig jaar is, eventuel opgeleukt met vernieuwde motoronderdeeltjes?![]()
volgens mij zijn dit nog steeds de gehomologeerde motoren. Tenzij Mercedes destijds meerdere motoren voor goedkeuring bij de FIA heeft ingediend (wat redelijk bizar zou zijn, aangezien ze toen nog geen klantenmotoren leverden), neem ik aan dat iedereen dezelfde spec motor moet krijgen.![]()
oh ja, en volgens de website van McLaren rijden ze zelf ook met de Mercedes-Benz FO 108W, da's ook wel een zeer subtiele aanwijzing dat het mogelijk om dezelfde motor zou kunnen gaan...
![]()
http://www.mclaren.com/f1season/2009/presspack09/tech-spec.php![]()
En dat gecombineerd met de standaard ECU moet er voor zorgen dat iedereen hetzelfde uit dat blok kan peurenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:00 schreef Ared het volgende:
volgens mij zijn dit nog steeds de gehomologeerde motoren. Tenzij Mercedes destijds meerdere motoren voor goedkeuring bij de FIA heeft ingediend (wat redelijk bizar zou zijn, aangezien ze toen nog geen klantenmotoren leverden), neem ik aan dat iedereen dezelfde spec motor moet krijgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
De BGP001 is wel een mooie bolide
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
maar dan teruggeschroefd naar 18,000 toerenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:06 schreef Ared het volgende:
oh ja, en volgens de website van McLaren rijden ze zelf ook met de Mercedes-Benz FO 108W, da's ook wel een zeer subtiele aanwijzing dat het mogelijk om dezelfde motor zou kunnen gaan...
![]()
http://www.mclaren.com/f1season/2009/presspack09/tech-spec.php
*denkt terug aan die BAR-Honda die toen 22,000 draaide
Please, make yourself uncomfortable.![]()
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.quote:
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
volgens mij is dit nog niet de uiteindelijke kleurencombinatie. ik hoop wel op wat meer geel in het uiteindelijke model. en tof dat barrichello en button mee doen, allebei wel sympathieke gasten volgens mijquote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:38 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.
![]()
ALs hij dit sezoen weer volmaakt, wordt het wel heel moeilijk zijn record-aantal GP-starts te verbeteren.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
Er zit al een kras op de neus
Meer foto's op de officiële site .
Wel mooi dat er toch 20 auto's op de grid blijven staan.Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]![]()
hoe zit dat nu met die testdagen van BrawnGP? mogen ze hun dagen nog opmaken of zijn ze gewoon te laat
Please, make yourself uncomfortable.![]()
De berichten toen waren heel hoopgevend inderdaad. Jammer dat de bolide aangepast moest worden naar het Mercedes blok, dat zou weleens een nadeel kunnen zijn ondanks dat ik dat blok beter vind dan de Honda.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:38 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Ach, echt topteams maakte ik toch nooit... hoogste positie wat ik ooit heb gehaald is ergens in de 700.
Maar misschien dat ik nog wel bij een van de andere managers een poging waagWel goed dat ze voor de kwaliteit gaan van de manager en niet het perse op tijd willen lanceren voor het nieuwe seizoen van start gaat.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: