quote:"De vrijdagtrainingen zijn helemaal niet zo belangrijk voor de show, dus we kunnnen net zo goed de training op zaterdagochtend iets langer maken en de vrijdag helemaal schrappen", vertelde de 27-jarige Braziliaan in een interview met de officiële Formule 1-site. "Verder zouden we de races ook wel iets kunnen inkorten, want in de laatste vijftien raceronden gebeurt meestal toch niets meer interessants."
Waren ze dacht ik dinsdag al mee bezig. Vond er verder ook geen enkele vermelding van dat dit nu weer het geval was.quote:Op woensdag 4 maart 2009 08:59 schreef sanger het volgende:
McLaren is toch ook bezig met het testen volgens 2010 bandenspec? Oftewel met verbod op bijtanken en dus een zware auto. Zou een verklaring kunnen zijn.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 1. Alonso Renault (B) 1:19.945 129 2. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.250 104 3. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:20.520 98 4. Trulli Toyota (B) 1:20.540 131 5. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.894 107 6. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.948 83 7. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:21.302 70 8. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:21.411 79 |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.F. AlonsoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.L. HamiltonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En humor van STR. Klik![]()
![]()
quote:Renault dreigt uit de Formule 1 te stappen
Renault keert de Formule 1 de rug toe, als zij niet meer geld ontvangt uit de televisie-opbrengsten. Dit heeft Patrick Pelata, directeur operationele zaken bij de Franse autofabrikant, laten weten tijdens de autobeurs in Genève.
"We proberen de kosten omlaag te brengen en we willen meer geld ontvangen uit de tv-rechten, de circuitrechten en de baansponsoring", vertelde Pelata in een interview met Bloomberg. "We willen graag deel uit blijven maken van de Formule 1, maar als de onderhandelingen op niets uitlopen, dan zijn er geen taboes."
Formule 1-baas Bernie Ecclestone zegt niets te weten van Renaults dreigement. "Ik ben verrast dat hij dit zomaar zegt", reageerde hij. "We hebben een contract met de teams dat pas in 2013 afloopt en we zullen niet van dat contract afwijken."
De FOTA liet eerder al weten graag met Ecclestone te willen praten om te kijken of zij meer geld van de FOM kan krijgen. Hierin worden de teams gesteund door FIA-president Max Mosley. Ecclestone piekert er echter niet over. In januari zei hij al: "We moeten ze niet meer geld gaan geven. We moeten ze juist minder geld gaan geven. Ze kunnen wel om meer geld gaan vragen, maar ze krijgen het niet."
Pelata wilde niets zeggen over wanneer Renault eventueel uit de F1 zal stappen. Hij gaf wel toe dat Renault contractueel verplicht is om dit jaar mee te doen.![]()
Force India redelijk dichtbij McLaren.Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Ik snap die spoilertags niet echt hoor.. Ze nemen evenveel ruimte inToch bedankt voor de post uiteraard..
Where facts are few, experts are many.![]()
Dat wilde ik ook net zeggen Atreidez
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.![]()
Anyway, ik vind het nogal bekrompen dat die Eikelstone niet meer geld wilt geven aan de teams.
Komop zeg, het ene na het andere tema staat zowat op kiepen en hij denkt alleen maar aan zijn eigen zal vullen (die mijns inziens al overvol is!)
Als hij echt om de sport gaf zou hij persoonlijk genoegen nemen met de helft en dan hadden alle teams een mooie bonus. Sterker nog, als die ouwe seniele zak gewoon de helft zou geven dan was Honda niet in de verkoop gegaan en stons Super Aguri ook gewoon aan de start dalijk.
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen. En dat bedoel ik dan zowel financieel als met die rare regels en ideeen van hem
Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.![]()
maar wie krijgen we dan...?quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:50 schreef vosss het volgende:
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen.
totaal mee eens zijnde...quote:Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction![]()
tsja je zou kunnen zeggen dat de teams wat meer geld zouden mogen krijgen (dat vind ik ook wel als je kijkt naar de verdeling!) maar als je er even vanuit een andere hoek naar gaat kijken, de teams hebben zelf het contract getekend waarin, lijkt mij, vantevoren al stond wat de verdeling van het geld zou zijn en je kan mij niet vertellen dat ze met de professionaliteit van tegenwoordig en de belangen die mensen in een team hebben zichzelf "zomaar" laten naaien.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:50 schreef vosss het volgende:
Anyway, ik vind het nogal bekrompen dat die Eikelstone niet meer geld wilt geven aan de teams.
Komop zeg, het ene na het andere tema staat zowat op kiepen en hij denkt alleen maar aan zijn eigen zal vullen (die mijns inziens al overvol is!)
Als hij echt om de sport gaf zou hij persoonlijk genoegen nemen met de helft en dan hadden alle teams een mooie bonus. Sterker nog, als die ouwe seniele zak gewoon de helft zou geven dan was Honda niet in de verkoop gegaan en stons Super Aguri ook gewoon aan de start dalijk.
Het is hoog tijd dat die achterlijke schlemiel het loodje legt zou ik zeggen. En dat bedoel ik dan zowel financieel als met die rare regels en ideeen van hem
Bah, wat vind ik dat een misselijke vent
Als ze het echt willen kunnen ze zelfs samen 1 blok vormen en een hele hoop regelen, 't enige punt is dat de teams het nooit 100% met elkaar eens zijn en dat is toch hun probleem?
En natuurlijk had waarschijnlijk niemand op dat moment kunnen weten hoe de wereld er nu voor staat (ik weet niet precies hoe lang geleden het is dat dat contract werd opgezet) maargoed in een business waar zulke ongelofelijke bedragen in omgaan kan je verwachten dat het niet altijd zonnig blijft, zou je dat niet een beetje kunnen zien als risico van het vak?
Uiteindelijk heeft elk team zelf zijn krabbeltje onder het contract gezet en zou je het kunnen zien als eigen schuld dikke bult..![]()
Ik vind het ook raar om te zeggen dat Ccclestone geld moet geven aan teams, ongeacht het feit dat hij een drol is. De teams hebben zeker wel inspraak in het reilen en zeilen van de sport, zoals we vanmiddag gaan zien.![]()
bronquote:De voorstellen van de FOTA op een rijtje:
Technische veranderingen voor 2009
- de levensduur van de motoren moet worden verdubbeld
- limiet voor het gebruik van windtunnels en CFD-faciliteiten
- teams moeten voor 8 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen
Technische veranderingen voor 2010
- teams moeten voor 5 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen
- versnellingsbakken moeten voor 1,5 miljoen euro per jaar beschikbaar komen
- een standaard-KERS, die tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar moet kosten
- de kosten voor de aërodynamische ontwikkeling moeten worden gehalveerd
- beperkt aantal updates voor de auto gedurende het seizoen
- een verbod op een groot aantal dure materialen
- standaard systemen voor telemetrie en radiocommunicatie
Sporttechnische veranderingen voor 2009
- vijftig procent minder testen
- een nieuw puntensysteem, waarbij de winnaar meer wordt beloond (eerste: 12 punten, tweede: 9, derde: 7, vierde: 5, vijfde: 4, zesde: 3, zevende: 2, achtste: 1 punt)
- openbaar maken van brandstofhoeveelheden en bandenspecificaties
Sporttechnische veranderingen voor 2010
- invoering van een nieuw, nader te bepalen kwalificatiesysteem
- nieuwe mogelijkheden om punten te scoren (bijvoorbeeld een punt voor het constructeurskampioenschap voor de snelste pitstop tijdens de race)
- tijdens de winter niet meer dan vier vierdaagse tests en een shakedown
- het inkorten van de races tot 250 kilometer (of 1 uur en 40 minuten)
Commerciële veranderingen voor 2009
- meer data beschikbaar stellen aan de media
- Formule 1 informatiever en dynamischer presenteren aan het publiek
- een teamwoordvoerder moet tijdens de races reacties kunnen geven op tv
- klantgerichter denken op de websites van de teams
- verplichte handtekeningssessies tijdens Grand Prix-weekenden
Commerciële veranderingen voor 2010
- Formule 1 aantrekkelijker maken voor de televisiekijkers
Maar er staat nergens dat de F1 goedkoper wordt door Eccel$tone minder geld krijgt of het organiseren van een race goedkoper wordt...N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Volgens mij is dat een logisch gevolg van met name de technische veranderingen.Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Je hoeft toch niet bepaald slim te zijn om te zeggen dat de KERS van dit jaar een soort kapitaalvernietiging is aan de hand van de plannen -quote:- een standaard-KERS, die tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar moet kosten
Where facts are few, experts are many.![]()
Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht.
Weet je waar ook een hoop op bespaard zou kunnen worden; standaardbanden (en die meer dan 1 seizoen houden). Minder ontwikkelen en testen aan een chassis
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
In de bagger-layout neemt het een stuk minder ruimte in.quote:Op woensdag 4 maart 2009 22:37 schreef Atreidez het volgende:
Ik snap die spoilertags niet echt hoor.. Ze nemen evenveel ruimte inToch bedankt voor de post uiteraard..
Tijden van vandaag:
1
2
3
4
5
6
7Pos Driver Team Time Laps
1. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:20.052 123
2. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.404 112
3. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:21.272 58
4. Webber Red Bull-Renault (B) 1:22.219 47
5. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:22.226 54
6. Trulli Toyota (B) 1:23.119 38
-Edit-
Overigens reed McLaren weer met een aangepaste 2008-vleugel. Het lijkt er toch enigszins op dat het misschien niet helemaal 100% gaat bij McLaren. Reden dat ik dat idee langzamerhand krijg is een quote van iemand van Toyota.Meerquote:Toyota's senior general chassis manager Pascal Vasselon said: "For me, Ferrari are the main competitors.
"They are the ones we target because they look to be the strongest at the moment, quite significantly ahead of McLaren.
"At least here McLaren seem to be in some trouble, but I'm sure they will recover and we should not underestimate them."
McLaren's decision to intermittently continue to run both Kovalainen and Hamilton's cars with a 2008 rear wing has raised eyebrows in Jerez.
The team say they want to gather good comparative data between the car's performance using the 2008 design and the taller, narrower model required by 2009's new regulations.
But in order to maximise the dwindling testing days, the majority of the other teams are already running under the basic constructs of the 2009 rules, which have reduced the cars' aerodynamics.
[ Bericht 40% gewijzigd door ElmarO op 05-03-2009 19:43:45 ]![]()
Ik denk dat zoals bij alle voorgaande jaren , er weer flink wat zand in de ogen wordt gestrooid. Door verschillende teams wel te verstaan.<>![]()
En ik dacht nog wel dat de teams tegen standaard onderdelen waren, omdat dat tegen de F1 principes ingaan. Een klanten-KERS kan ik me nog voorstellen, maar standaard? Nee!quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:13 schreef Atreidez het volgende:
Je hoeft toch niet bepaald slim te zijn om te zeggen dat de KERS van dit jaar een soort kapitaalvernietiging is aan de hand van de plannen -
[..]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
Misschien is die McLaren vleugel wel zo goed, dat ze niet willen dat andere teams t wetenAls je problemen hebt met je 2009 achtervleugel, dan test je toch zoveel mogelijk met nieuwe ontwerpen.. Ik voel ook zand in me ogen
Where facts are few, experts are many.![]()
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 06:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Honda verder als Brawn GP
Het is helemaal rond nu.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?![]()
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:24 schreef Atreidez het volgende:
Misschien is die McLaren vleugel wel zo goed, dat ze niet willen dat andere teams t wetenAls je problemen hebt met je 2009 achtervleugel, dan test je toch zoveel mogelijk met nieuwe ontwerpen.. Ik voel ook zand in me ogen
Hoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
Ik denk eerder dat de gebrek aan downforce op de achterbanden de achterkant van de wagen instabiel maakt en ze dit willen maskeren door met de 2008 vleugel te rijden. Verder is het feit dat ze al twee dagen vanwege motorproblemen zijn stilgevallen ook al niet hoopgevend.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestHoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
Meten = weten, ken je geschiedenis, oorzaak & gevolg, technische evolutie, etc.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Als ze hem nooit laten zien betekent dat ook dat ze hem nooit goed hebben getestHoe weten ze dan dat die zo goed is?
![]()
De verklaring van McLaren is ook al niet zo geloofwaardig imo. Ze willen de verschillen weten tussen iets wat niet meer gebruikt mag worden en iets wat je moet gebruiken. Who cares wat die verschillen zijnJe kunt er toch niets mee.
Hoe beter je het verschil met het oude ontwerp begrijpt des te nauwkeuriger kun je je huidige ontwerp verbeteren. Bovendien zijn oude gegevens niet nauwkeurig genoeg (andere luchttemp, baantemp, banden, koppelkromme, etc, etc) dus om de nieuwe omstandigheden voor de vleugel in kaart te brengen heb je een basis nodig. Hoe meer constanten in een berekening. hoe makkelijker de berekening
Calm down, please!![]()
Ben erg benieuwd naar BrawnGP. al Is het team natuurlijk vrijwel hetzelfde...Please, make yourself uncomfortable.![]()
Alleen met Mercedes motor, dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:48 schreef bodylotion het volgende:
Ben erg benieuwd naar BrawnGP. al Is het team natuurlijk vrijwel hetzelfde...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward![]()
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen met Mercedes motor, dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen.
Maar toch......Honda heeft de motor er gewoon liggen. Honda had toch nog wel de motoren beschikbaar kunnen stellen?![]()
Foto van de shakedown van de BGP001 van vandaag op http://www.autosport.com/news/report.php/id/73586
[ Bericht 71% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 06-03-2009 13:52:21 ]Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.![]()
Benieuwd naar de livery van de BGP001. Zoals er staat: De wagen, wit met gele en zwarte accenten, heeft de naam BGP001 meegekregen en is nog gebouwd door Honda doet het me denken aan Renault in de jaren 80. Maar daar zal wel niets van terug te zien zijn als op 9 maart Jenson het circuit op gaat.
En nog een seizoen Barrichello. Ook al heeft hij vorig seizoen aardig lopen klagen, ik ben nog wel fn van hem. Misschien dat hij nog wat kan laten zien.![]()
Eindelijk het goede nieuws dat het voormalig Honda-team een doorstart gaat maken!
Altijd wel geloofd dat het zou gebeuren, maar het duurde wel láng!Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
wat me ook verbaasd is in de FOTA plannen, is dat er met geen worod gerept wordt over klantenchassis. Je zou toch denken dat ze met hun huidige eensgezindheid toch wel kunnen besluiten: ja, we gaan ze toestaan, maar we gaan nog onderhandelen over de verdeling van tv- en prijzengeld tussen constructeurs en niet-constructeurs. Hoe moeilijk kan het zijn?![]()
is die mercedes-motor achtering de honda en force india exact gelijk aan die van mclaren eigenlijk?Please, make yourself uncomfortable.![]()
Vandaag is er weer een nieuw Formule 1-teamportret verschenen. Dit keer was het de beurt aan BMW Sauber F1 Team.
[F1-teamportret] BMW SauberAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Brawn GP krijgt de FO108W-motor, het getal 08 in het motortype zegt mij dat het een motor van vorig jaar is, eventuel opgeleukt met vernieuwde motoronderdeeltjes?![]()
volgens mij zijn dit nog steeds de gehomologeerde motoren. Tenzij Mercedes destijds meerdere motoren voor goedkeuring bij de FIA heeft ingediend (wat redelijk bizar zou zijn, aangezien ze toen nog geen klantenmotoren leverden), neem ik aan dat iedereen dezelfde spec motor moet krijgen.![]()
oh ja, en volgens de website van McLaren rijden ze zelf ook met de Mercedes-Benz FO 108W, da's ook wel een zeer subtiele aanwijzing dat het mogelijk om dezelfde motor zou kunnen gaan...
![]()
http://www.mclaren.com/f1season/2009/presspack09/tech-spec.php![]()
En dat gecombineerd met de standaard ECU moet er voor zorgen dat iedereen hetzelfde uit dat blok kan peurenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:00 schreef Ared het volgende:
volgens mij zijn dit nog steeds de gehomologeerde motoren. Tenzij Mercedes destijds meerdere motoren voor goedkeuring bij de FIA heeft ingediend (wat redelijk bizar zou zijn, aangezien ze toen nog geen klantenmotoren leverden), neem ik aan dat iedereen dezelfde spec motor moet krijgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
De BGP001 is wel een mooie bolide
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.![]()
maar dan teruggeschroefd naar 18,000 toerenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:06 schreef Ared het volgende:
oh ja, en volgens de website van McLaren rijden ze zelf ook met de Mercedes-Benz FO 108W, da's ook wel een zeer subtiele aanwijzing dat het mogelijk om dezelfde motor zou kunnen gaan...
![]()
http://www.mclaren.com/f1season/2009/presspack09/tech-spec.php
*denkt terug aan die BAR-Honda die toen 22,000 draaide
Please, make yourself uncomfortable.![]()
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.quote:
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
volgens mij is dit nog niet de uiteindelijke kleurencombinatie. ik hoop wel op wat meer geel in het uiteindelijke model. en tof dat barrichello en button mee doen, allebei wel sympathieke gasten volgens mijquote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:38 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.
![]()
ALs hij dit sezoen weer volmaakt, wordt het wel heel moeilijk zijn record-aantal GP-starts te verbeteren.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.![]()
Er zit al een kras op de neus
Meer foto's op de officiële site .
Wel mooi dat er toch 20 auto's op de grid blijven staan.Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]![]()
hoe zit dat nu met die testdagen van BrawnGP? mogen ze hun dagen nog opmaken of zijn ze gewoon te laat
Please, make yourself uncomfortable.![]()
De berichten toen waren heel hoopgevend inderdaad. Jammer dat de bolide aangepast moest worden naar het Mercedes blok, dat zou weleens een nadeel kunnen zijn ondanks dat ik dat blok beter vind dan de Honda.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:38 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wel weer met een grote witte voorspoiler... ik hoopte meer op een zwart met gele auto, dus zonder al dat wit.
Maar ik klaag niet!
Ik hoop vooral dattie zo snel is als werd beloofd vóórdat Honda er de brui aan gaf, en dat Jenson weer mooie dingen kan laten zien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |