Data teampresentatiesquote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
quote:Op zaterdag 31 januari 2009 01:42 schreef Peterselieman het volgende:
Terugblik Deel 3: F1-seizoen 2008 - race 7 t/m 12
Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert met rasse schreden, maar hoe verging het de coureurs vorig jaar? FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Vandaag deel 3: de zevende tot en met twaalfde race van het seizoen. Het vorige deel, Terugblik Deel 2: F1-seizoen 2008 - race 1 t/m 6, ging over eerste zes races.
Bij wielrennen ook: Criteriums betalen voor de grote namen. Maar ook de kleinere wielerkoersen (in de dorpen enzo) betalen wel startgeld voor de 'lokale namen'.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:50 schreef Ared het volgende:
[..]
Misschien kun je het vergelijken met tenissen. Als ik me niet vergis betalen "kleine" toernooien grote bedragen startgeld aan toppers om ze te lokken, terwijl de mindere goden blij mogen zijn dat ze überhaupt uitgenodigd worden. Ik meen me te herinneren dat die aanwezigheidspremie meer kan zijn dan het prijzengeld, maar zeker ben ik daar niet van. Ik geloof dat het bij marathons ook zo werkt.
hier een compilatie filmpje van 2006. Op 3.40 zie je heel duidelijk de ''pre''-bridgewing flexen. Naderhand hebben ze die mooie tunneltjes eromheen gemaakt wat het probleem ''oploste''quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:18 schreef Giem het volgende:
Nog maar een keer mijn vraag hier, ik heb gezocht, maar kon niets vinden. Heeft iemand nog een filmpje van de flexende ferrari voorvleugel?
Ik wilde de afbeelding uit het vorige topic gebruiken maar die was niet meer te vinden.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:30 schreef Googolplexian het volgende:
Lopen knippen en plakken in de 2008 nieuwtjes banner?
Zijn die tietjes je zo lief, Trystar?
[ afbeelding ]
(PNG : Portable Network Graphics)
Opvallend dat sinds de FIA afgestapt is van het systeem waarbij alleen de beste zoveel resultaten (meestal 11 iirc) meetelden voor het kampioenschap, alleen 2008 een andere kampioen opgeleverd zou hebben.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA heeft een analyse gepubliceerd van de medailles als deze op vorige kampioenschappen werd toegepast. Hoewel ik een tegenstander ben van het medaillesysteem (omdat niet alleen overwinningen, maar ook consistentie moet gelden), wil ik jullie de resultaten niet onthouden.
De veranderingen ten opzichte van het huidige systeem.
<snip>
quote:Gascoyne seeks Force India damage
Force India's former Chief Technical Officer Mike Gascoyne is suing the team for damages of more than £2 million over his dismissal at the end of last year, autosport.com has learned.
Gascoyne had his contract with the team terminated in November 2008, 12 months before his original three-year deal with them was due to come to an end.
Unhappy about what happened, he has now lodged legal paperwork in London's High Court for damages caused by his dismissal, plus other incidental costs.
Gascoyne is seeking the full $2.5 million (USD) wages that he was due for the final year of his deal, plus at least a percentage of the potential $5 million (USD) that he could have earned had he taken up a two-year contract extension option.
Life insurance cover claims, plus incidence of taxation and interest, are also mentioned in the writ that has been lodged with the High Court.
Gascoyne parted company with the team in November last year as team principal Vijay Mallya conducted a management reshuffle brought about by the outfit's switch to Mercedes-Benz engines.
Mallya said at the time: "Force India is my most difficult project to date and it has become clear that it requires more direct input from my side and greater performance accountability.
"We have come a long way this season, but we need more and that requires some radical reorganisation of the management structure to ensure the maximum productivity."
quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA heeft een analyse gepubliceerd van de medailles als deze op vorige kampioenschappen werd toegepast. Hoewel ik een tegenstander ben van het medaillesysteem (omdat niet alleen overwinningen, maar ook consistentie moet gelden), wil ik jullie de resultaten niet onthouden.
De veranderingen ten opzichte van het huidige systeem.
1958 Stirling Moss - instead of Mike Hawthorn
1964 Jim Clark - instead of John Surtees
1967 Jim Clark - instead of Denny Hulme
1977 Mario Andretti - instead of Niki Lauda
1979 Alan Jones - instead of Jody Scheckter
1981 Alain Prost - instead of Nelson Piquet
1982 Didier Pironi - instead of Keke Rosberg
1983 Alain Prost - instead of Nelson Piquet
1984 Alain Prost - instead of Niki Lauda
1986 Nigel Mansell - instead of Alain Prost
1987 Nigel Mansell - instead of Nelson Piquet
1989 Ayrton Senna - instead of Alain Prost
2008 Felipe Massa - instead of Lewis Hamilton.
Opvallend is dat Nelson Piquet (waarbij twee met Brabham van Bernie Ecclestone) al zijn titels kwijt zou zijn.
Prost zou op vijf titels komen, Senna op 4 en Mansell op drie. Lauda zou er slechts een overhouden.
Ik sta nu voor een dilemma want ik vind de uitslagen (met uitzondering van 2008, maar dat komt door de FIA) beter recht doen aan de verhoudingen. Mansell was bijvoorbeeld in 1986 en 1987 de beste. Alleen hield domme pech (wie herinnert zich de klapband in Australië niet) hem van die titels af.
Ik herinner me dat niet, ik denk dat ik te druk was met m'n Legoquote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef sasquatsch het volgende:
Ik sta nu voor een dilemma want ik vind de uitslagen (met uitzondering van 2008, maar dat komt door de FIA) beter recht doen aan de verhoudingen. Mansell was bijvoorbeeld in 1986 en 1987 de beste. Alleen hield domme pech (wie herinnert zich de klapband in Australië niet) hem van die titels af.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik herinner me dat niet, ik denk dat ik te druk was met m'n Lego
Ik vind het ook wel opvallend dat Schumacher al z'n 7 wereldtitels kan blijven houden!
quote:Nieuw Amerikaans team?
A new Formula One team is under wraps in America and set to be launched officially later this month, it is reported on Wednesday.
The team, whose logo can be previewed at 'usf1.com', is fronted by F1 stalwart and broadcaster Peter Windsor, and American Ken Anderson, of IndyCar and NASCAR fame but also former Ligier Technical Director.
Briton Windsor, 56, has worked for Williams and Ferrari, but is best known today as a television pundit and writer.
The German website motorsport-total.com claims USF1 intends to make its Grand Prix debut in 2010, and already has the blessing of F1 Chief Executive Bernie Ecclestone.
The team will have the slogan 'Made In America' and be headquartered in the heart of NASCAR-country in Charlotte, North Carolina.
Reportedly, an agreement to use the new Windshear wind tunnel in North Carolina is already in place, while USF1 intends to be a showcase for American technology and US-born drivers.
F1Fanatic heeft een hele goede uitleg waarom het geen goed systeem is.quote:Op woensdag 4 februari 2009 14:32 schreef Cavalier1 het volgende:
Een nadeel van het medaille systeem is dat er na plaats drie niet meer geknokt hoeft te worden. Dat lijkt me toch geen goed vooruitzicht. Wat vinden jullie ervan en is er nog kans dat het ingevoerd gaat worden?
Dankje, mooie beelden!!quote:
bron: Autosportquote:FIA president Max Mosley is now convinced he knows who was behind the set-up that resulted in the News of the World publishing details about his private life last year.
Mosley has always had suspicions that the News of the World story was the product of a conspiracy by someone determined to discredit him.
However, when asked by autosport.com about if there had been any further progress in finding out more on the matter, Mosley said: "Yes. We pretty much know who it was now.
"But I am not going to do anything or say anything until I am absolutely certain. That is going to take a little bit more time."
Mosley said investigations to prove the individual's identity were ongoing, with him believing the set-up took place with a view to forcing him out of office.
"It wasn't done for fun," he said. "It was to get rid of me. I think the theory was that if that came out, I was going to resign. That is what the News of the World thought as well. They thought I would just go away and that was it."
Mosley confirmed that the individual he suspected was behind the affair is from F1, but said it may take several years for him to confirm the identity.
"It might take two or three years for various reasons," explained Mosley. "I don't care how long it takes. All sorts of other things are going to come out - there is an awful lot going on on the continent.
"We have got criminal proceedings against 17 individuals in Germany, we've got defamation actions in Germany, France and Italy. And in Italy the defamation actions are an adjunct to criminal proceedings, which of course are in the hands of prosecuting authorities.
"So it has become very much one of those things that takes a while. But we will get there."
Mosley would not rule out the possibility of sporting sanctions against the individual behind the set-up should he get the proof he needs.
"I suppose there could be, but it is speculative at the moment," he said.
quote:Toro Rosso bevestigt Bourdais voor 2009
Sebastien Bourdais is komend seizoen de teamgenoot van Sebastien Buemi bij Scuderia Toro Rosso. Zo heeft de renstal uit Faenza officieel bekendgemaakt. De bevestiging van de Fransman komt allerminst als een verrassing.
De strijd om het tweede stoeltje ging alleen nog tussen Sebastien Bourdais en Takuma Sato, die deze winter ook een paar heeft getest voor het team. Scuderia Toro Rosso maakte er geen geheim van dat geld een belangrijke rol speelde bij de beslissing voor de tweede coureur en het is dus Bourdais die over de best gevulde portemonnee beschikt. Donderdag werd echter al duidelijk dat de Bourdais volgende week opnieuw voor het Italiaanse team zou gaan testen, samen met Buemi, waarmee de 29-jarige Fransman al vrijwel zeker leek voor het tweede zitje.
"Het was een lange en zware winter, maar aan het lange wachten is eindelijk een eind gekomen", liet Bourdais weten. "Ik heb erg veel zin in mijn tweede seizoen bij Toro Rosso en wil Red Bull en Dietrich Mateschitz enorm bedanken voor deze kans. Het belooft een erg spannend seizoen te worden, dankzij alle reglementswijzigingen. Ook kijk ik ernaar uit om samen te werken met mijn nieuwe teamgenoot, Sebastien Buemi, en hopelijk kunnen we er allebei het maximale uithalen voor het team."
Bourdais scoorde vorig seizoen vier punten voor Toro Rosso.
quote:
quote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
ziet er idd mooi uit. en de nieuwe rbr auto ziet er, van wat ik er nu kan zien, ook spectaculair uitquote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
Maar gelukkig kunnen we dan misschien wel naar Bulgarije.quote:Turkish GP's long-term future in doubt
Turkish Grand Prix organisers fear they could lose their Formula One race after 2011, amid reports that Bernie Ecclestone does not plan to renew his current deal with the Istanbul Park circuit.
The Today's Zaman newspaper reports that Ecclestone, who took charge of the track several years ago, has given the circuit's original builder and financier the Istabul Chamber of Commerce notice that he plans to take the race off the F1 calendar after three more years.
Istanbul Park's general director Can Guclu confirmed that the race's long-term future was in doubt as other countries clamoured for dates on the F1 schedule.
"We are afraid that 2011 may be the last year of the staging of F1 in Istanbul," Guclu told Zaman.
"There is serious competition from such countries as South Africa, Russia, Bulgaria and South Korea. South Korea has a highly developed economy and they place importance on sporting events. The [football] world cup was held in there in 2002. And Russia has already started constructing a race course."
Guclu said he was concerned that negotiations had not yet begun to extend Istanbul Park's F1 deal, especially as it had originally taken four years from securing agreement with Ecclestone in 2001 to hosting the inaugural Turkish GP in 2005.
"If we want the Turkish Grand Prix to stay on the calendar, we need to start working immediately," he said.
"Or else, we cannot just begin negotiating for the race in the last year of the contract.
"We made a deal with Ecclestone in 2003 and the first race was organised in 2005. As you see, there is a four-year process in order to be included in the calendar.
"There is still nothing about extending the deal and no demand from either side."
Ach man, Doornbos zelf heeft ook weer een grote mond tegen Bourdais, allemaal show.....quote:Op zaterdag 7 februari 2009 16:47 schreef The_Hives het volgende:
[..]
. Zeker na de akkefietjes met Doornbos heb ik echt een antipathie tegen die kerel. Dat had ik daarvoor al, maar het zal nu zeker niet minder worden.
Maar circuits laten bouwen om vervolgens er weer weg te willenquote:Op zondag 8 februari 2009 20:35 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Maar gelukkig kunnen we dan misschien wel naar Bulgarije.
Echt een supergaaf filmpje. Auto ziet er ook veelbelovend uit.quote:Op zondag 8 februari 2009 01:08 schreef Trystar het volgende:
Leuk filmpje over de veranderingen in 2009.
De Arrows A21 had chronisch onderstuurquote:Op maandag 9 februari 2009 14:29 schreef Ared het volgende:
nieuwe Red Bull schijnt achter pull rod vering te hebben in plaats van push rod. Volgens mij zijn ze daarmee uniek op de grid. Ik kan me herinneren dat ze het bij de Arrows A21 van Verstappen ook hadden (aan de voorkant). En dat ze er veel problemen mee gehad hebben om er optimale performance uit te krijgen. Als ik me niet vergis braken ze zelfs af in de eerste race(s). 't Idee stamt al uit de jaren 70 en is nooit echt aangeslagen, ondanks de potentiele voordelen.
Ik ben benieuwd of het Red Bull wel lukt om er een succes van te maken. Dat geen enkel ander team het sinds Arrows geprobeerd heeft voorspelt niet veel goeds, maar ja - na Lotus had ook jaren niemand meer geprobeerd met actieve vering te rijden. Williams bewees uiteindelijk dat het idee van Lotus toch wel goed was...
1 2 3 4 5 6 | 1 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:19.660 104 2 S. Vettel Red Bull Racing 1:22.177 +0:02.517 61 3 N. Hülkenberg Williams 1:22.443 +0:02.783 82 4 H. Kovalainen McLaren 1:22.634 +0:02.974 60 5 N. Piquet Renault 1:23.313 +0:03.653 35 |
1 2 3 4 | 1 T. Glock Toyota 1:33.501 82 2 F. Massa Ferrari 1:33.656 +0:00.155 98 3 R. Kubica BMW Sauber 1:33.793 +0:00.292 95 |
quote:Zandstorm teistert circuit van Bahrein
11 februari 2009 / Foto's
Het circuit van Bahrein wordt geteisterd door een zandstorm, waardoor er momenteel niet getest kan worden. Los van het feit dat de helikopter niet kan opstijgen in geval nood, kan het stof zware schade veroorzaken aan de elektronica.
De teams van Toyota, Ferrari en BMW-Sauber zijn naar Bahrein afgereisd om zo van het slechte weer in het zuiden van Europa af te zijn, maar nu vormt een zandstorm dus een kink in de kabel. Timo Glock, Felipe Massa en Robert Kubica moeten nu dus in de pits wachten totdat zij weer verder kunnen rijden met de nieuwe auto's.
Glock zette dinsdag de snelste tijd neer op het circuit van Sakhir, met 1.33.501.
Niet echt een F1 nieuwtje, maar toch.quote:Michael Schumacher bewusteloos na zware crash
Michael Schumacher is na een zware crash met zijn motor even buiten bewustzijn geweest. De zevenvoudige wereldkampioen Formule 1 was aan het proefstomen op het circuit van het Spaanse Cartagena toen hij de controle verloor. De Duitser sloeg met zijn hoofd tegen het asfalt, waarna hij bewusteloos bleef liggen. Op weg naar het ziekenhuis kwam 'Schumi' opnieuw bij. Volgens Marca klaagt Schumacher enkel over pijn in de nek en aan de pols. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat Schumacher geen zware blessures heeft opgelopen.
Bron: www.hln.be
En dat is allemaal in het voordeel van Force India dunkt me.quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:24 schreef Ared het volgende:
en gisterochtend konden ze al een paar uur niet rijden vanwege mist.
testen gaat lekker dit seizoen
Vandaag was het weer blijkbaarquote:Op woensdag 11 februari 2009 10:01 schreef Atreidez het volgende:
Ga je naar Bahrein om te voorkomen dat t regent...
[ afbeelding ]
[..]
Hoe zit dat nu eik? Voorgaande jaren wilde ze dat niet doen zo een streep op de zijkant.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:01 schreef Atreidez het volgende:
De aanduiding voor de zachte banden komend seizoen.
[ afbeelding ]
Dus toch 20 wagens op de grid?quote:Senna signs for Honda?
According to our sources Bruno Senna has now signed for the Honda Racing F1 team - and an announcement that the team will be going ahead will be made soon. The team is expected to use Mercedes-Benz engines and Senna will be partnered by Jenson Button. Backing for the team - the name of which has yet to be announced - is expected to come from Petrobras and probably one or two of Senna's personal sponsors.
It is not clear when the announcement will be made.
There have been some rumours in recent days that the team may have the backing of none other than Bernie Ecclestone. This would not be a surprise as Ecclestone is keen to make sure that the teams are not unanimous within the Formula One Teams' Association (FOTA) and having a financial interest in one of them is a good way to ensure that this happens.
It is believed that the majority of the money to run the team will be coming from Honda itself as it is cheaper to pay to keep the team alive than it is to lay off all the staff.
en voor uw dagelijkse portie ironie, een uitspraak van Pascal Vasselon van Toyota, gedateerd 3 februari 2009:quote:
lijkt er op dat er vandaag wel gereden wordt, maar aan de tijden te zien is de baan nog een tikkeltje stoffig.quote:"For us it is just common sense to test in Bahrain. We would be ready to drop one of the two European test sessions to spend more time in Bahrain. It is the best value for money and the best preparation for the rest of the season."
Waarom hebben ze in Afrika nog 2400BAUD modems en in Japan 100Mbit tot aan de voordeur liggen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:54 schreef nils7 het volgende:
Waarom rijdt Lewis met de 2008spec achter vleugel terwijl Heikki juist met de 2009spec reed?
quote:SCHU GOTTA BE KIDDING! - MICHAEL TURNS DOWN TOP FERRARI JOB
DAILY STAR SUNDAY - 16th November 2008 - By Ted Macauley
Michael Schumacher has spurned Ferrari’s pleas for him to become their £5million-a-year Grand Prix race boss. His sensational knockback, kept secret until now, staggered the Italian team’s hierarchy.
Schuey told them he preferred to focus on his new passion ... motorbike racing at 200-plus mph. Formula One figurehead Bernie Ecclestone, a long-time admirer of Schuey’s, said: “To put this in perspective, it’s a bit like David Beckham turning down the chance to manage Manchester United.”
The seven-times world champion – five of his titles won in a Ferrari – was courted by Luca Montezemolo, the company supremo, to take the job at the start of this season. Frenchman Jean Todt, Schuey’s team mastermind in his title run, announced he was stepping down and his role was offered to the German ace.
But by then Schumacher, now 39, was enjoying the thrills and spills of his homeland motorbike racing championship. Despite regularly crashing out this season, he plans to take it up even more seriously next year.
So instead of taking the main job at Ferrari, he opted for a less demanding position as an advisor to the team, sitting occasionally on the pitwall and playing mentor to Brazilian driver Felipe Massa. And the team manager’s job was given to Stefano Domenicali, a popular figure around the Ferrari paddock.
Schuey, who pocketed around £900m from his spectacular, record-breaking career, revealed: “Yes, I had the chance to do what Jean Todt had been doing – to become a director of Ferrari for the racing part of the company.”
Back at his Swiss lakeside mansion, he talked the offer over with his wife, the mother of their two children. She would have preferred him to accept and abandon his dangerous superbike racing ambitions.
But he hated the idea of being stuck in an office, a crucial part of the responsiblity.
“I saw how much passion and dedication Jean put into the job – just like I did in the car – and it was awesome,” he said.
“But far too often he was just sitting behind his desk in Maranello, day after day, even at weekends and late into the night.
“I said to myself, ‘Do I need this?’ My answer was, and is, simply no. Not at all.”
quote:ING stopt met sponsoring formule 1
ING trekt zich terug uit de formule 1. De contracten met het team van Renault en met de organistaie van de racesport worden niet verlengd. Dat heeft ING vandaag bekend gemaakt in een persbericht.
Van 2007 tot en met 2009 is ING actief geweest in de formule 1. In het kader van de noodzakelijke kostenbesparingen worden na dit seizoen de activiteiten in deze tak van sport beëindigd. De bank steekt jaarlijks euro 50 tot 100 mln in de formule 1.
Naamsbekendheid
ING stapte twee jaar geleden in de koningsklasse van de autosport met financiële ondersteuning van het Renault-team. Aan het eind van dit jaar zou het driejarige contract aflopen. Volgens het concern is door de sponsoring de naamsbekendheid flink toegenomen.
Al dit jaar was ING gedwongen de uitgaven in de formule 1 met 40% terug te schroeven. 'Later dit jaar evalueren we het sponsorprogramma en beslissen we of het contract wel of niet wordt verlengd', liet een woordvoerder bij die gelegenheid weten. 'De huidige marktomstandigheden nemen we daarin mee.'
In het bericht staat na dit seizoen, dus het is geen onmiddelijk probleem..quote:Op maandag 16 februari 2009 11:19 schreef rubbereend het volgende:
ben benieuwd hoe Renault dit weet op te vullen, tis niet bepaald een makkelijke periode om nieuwe sponsoren te vinden
Mechanische KERS lijkt me ten opzichte van elektronische KERS juist veel eenvoudiger en betrouwbaarderquote:Williams laat KERS thuis tijdens eerste races
16 februari 2009
Terwijl alle Formule 1-teams KERS met een batterij zullen gebruiken, heeft Williams als enige team een KERS met vliegwiel in ontwikkeling. Voordeel zal het Britse team er in de beginfase van het kampioenschap niet van hebben. Coureur Nico Rosberg liet namelijk weten dat het team het seizoen zonder KERS zal beginnen.
"We rijden de eerste zes races van het seizoen zonder KERS. Dat is zeker", vertelde Rosberg aan de Zwitserse krant Blick. Teamgenoot Kazuki Nakajima maakte vorige week tijdens de testsessies in Jerez ook geen gebruik van KERS. Dani Clos, die in 2008 enkele malen voor Williams testte, reed begin december nog wel met het systeem om kinetische energie op te slaan. De Spanjaard reed toen tachtig ronden zonder problemen.
Pascal Vasselon van Toyota liet eerder al aan GPUPdate.net weten dat er wel wat voordelen aan KERS met een vliegwiel zitten. Zo zal er veel minder koeling van de auto nodig zijn, omdat een vliegwiel lang niet zo heet wordt als een batterij. De afgelopen maanden was de vraag of Williams hier een grote slag mee kon slaan, maar aangezien KERS niet eerder dan de Turkse Grand Prix zal worden ingezet, lijkt het eventuele voordeel van Williams mee te vallen.
zul je straks zien dan Williams de eerste 6 races wintquote:Op maandag 16 februari 2009 14:02 schreef Atreidez het volgende:
Misschien is de winst die ze ermee pakken niet in verhouding tot t gewicht wat het in totaal is. Zoiezo vraag ik me af of de andere teams wel met KERS starten, er waren genoeg berichten dat andere teams ook pas later in het seizoen ermee gingen starten
mechanische KERS :quote:Op maandag 16 februari 2009 13:48 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Mechanische KERS lijkt me ten opzichte van elektronische KERS juist veel eenvoudiger en betrouwbaarder
Dat wordt allemaal gecompenseerdquote:Op maandag 16 februari 2009 16:15 schreef bodylotion het volgende:
[..]
zul je straks zien dan Williams de eerste 6 races wint
quote:Petrobras rules out sponsoring Honda
Honda Racing have lost one of their main sponsors, with Brazilian oil company Petrobras confirming that it does not wish to be part of any plans to save the team.
While negotiations continue to try and secure the future of the Brackley-based outfit, speculation over the weekend had suggested that Petrobras were to be key backers in a rescue deal that would see Bruno Senna elevated to a race seat alongside Jenson Button.
However, not only have Petrobras denied any plans to support Senna, the company has also announced that it does not wish to see through a $10 million (USD) sponsorship deal that it signed with Honda at the end of last year.
Furthermore, without the possibility of linking up with another manufacturer, Petrobras has announced that it will quit F1 entirely because it is only interested in the technical challenges offered by the sport.
Claudio Thompson, Petrobras' Head of Sponsorship, said: "Petrobras' presence in Formula One was our means to continue technological development and to do that we needed to work closely with a manufacturer.
"Once Honda announced it was pulling out of Formula One, we decided we were going to stop too, because all the manufacturer-backed teams had fuel suppliers for 2009. We're not interested in just being a commercial sponsor without the possibility of using and developing our products."
As well as the decision regarding its future involvement in F1, Petrobras also issued a statement in Brazil responding to the Senna rumours and making it clear that the company has never adopted the policy of supporting drivers.
The statement said: "Petrobras denies the rumours seen in the media about Bruno Senna's hiring by the ex-Honda team with the company's support.
"The company has no contract with Honda or any future team being formed for the 2009 Formula One season. Petrobras also reiterates that under the terms of its Motorsport Sponsorship Programme, it does not sponsor drivers individually."
Although the loss of the Petrobras money is a dent to Honda Racing's bid to put together the budget for the season, it is understood the team are closing in on getting the finances ready to allow them to compete this season.
Although there has been no official comment coming from the team since the end of last year, it had been widely expected that a management buyout by Nick Fry and Ross Brawn would be the most likely outcome from the situation.
However, a report in The Daily Telegraph on Monday quoted a Honda source as saying that a bid from an unnamed third party had emerged that could take the team forward.
The report quoted the source as saying the company behind this mystery bid was: "reputable, able to bring long-term financial stability, with a brand image known throughout the world. Formula One would do well to have them on board."
Jenson Button is already contracted to the team for 2009, while Bruno Senna and Rubens Barrichello have been in negotiations with the team for the second drive.
Petrobras entered F1 in July 1998 with Williams.
Ik weet niet wat jij loeizwaar vindt, maar 25 kg voor mechanische KERS vind ik niet zwaar. En dat is de variant die Williams gebruikt als ik Ik verwacht juist dat de chemische variant (accu's + dynamo) zwaarder is. Zoals ook uit dit artikel blijkt. Dus zou alleen de centrifugale krachten een nadeel kunnen vormen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:40 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
mechanische KERS :
vliegwiel;
dus LOEIZWAAR per definitie;
exponentiele centrifugale krachten zorgen ervoor dat het vliegwiel het rijgedrag aanzienlijk beïnvloedt;
voordeel is dat het te combineren is met het bestaande vliegwiel van de motor.
electronische KERS :
dynamo + accu's
is zo licht als de techniek het toelaat
minimale extra krachten op de auto
neemt meer ruimte in beslag en accu's tellen flink mee in gewicht.
25 kilo in F1 is loeizwaarquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:10 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij loeizwaar vindt, maar 25 kg voor mechanische KERS vind ik niet zwaar. En dat is de variant die Williams gebruikt als ik Ik verwacht juist dat de chemische variant (accu's + dynamo) zwaarder is. Zoals ook uit dit artikel blijkt. Dus zou alleen de centrifugale krachten een nadeel kunnen vormen.
En uit de woorden van Nakjima haal ik dat ze het er wel op hebben zitten, maar dat de rijders het nog niet gebruikt hebben.
Daarom zit er ook nog een CVT-versnellingsbak in.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
25 kilo in F1 is loeizwaarWaar wil jij 25 vanaf halen dan? Auto's mogen niet meer wegen ofzo.
Gelukkig staat in het door jou aangeleverde artikel 5 kiloSta ik ENORM van te kijken, hè.
Dat vliegwiel moet echt gigantisch hard draaien wil het 83 pk extra kunnen geven .. (wow)
Thanks voor artikel
In dit artikel staat 25 kg, plus dat het vliegwiel ronddraait met 64000 rpm.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
25 kilo in F1 is loeizwaarWaar wil jij 25 vanaf halen dan? Auto's mogen niet meer wegen ofzo.
Gelukkig staat in het door jou aangeleverde artikel 5 kiloSta ik ENORM van te kijken, hè.
Dat vliegwiel moet echt gigantisch hard draaien wil het 83 pk extra kunnen geven .. (wow)
Thanks voor artikel
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:04 schreef ElmarO het volgende:
En Ferrari heeft een leuke oplossing voor de eventuele schokken van KERS.
[ afbeelding ]
Afwashandschoenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |