abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:18:23 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409198

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:18:32 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123409202
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja hallo zeg, je gaat toch niet mijn nachtrust verstoren met je langzame goederentreintje! 8)7 :P
je moet blij zijn dat je er niet in de buurt woont ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:21:13 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409278
Overigens heb ik ook begrepen dat men tijdens rustige tijdstippen met de metro's enkelspoor wil kunnen laten rijden om de goederen er doorheen te kunnen laten rijden.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:22:13 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123409317
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:14 schreef dennistd het volgende:

[..]

Daar heb je alleen niet veel aan als je het over de Hoekse lijn hebt _O-
Huh wat? Oh, dat is aan de andere kant van het water zeker dan :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:23:08 #5
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409342
Moet je even vragen of de Maeslandkering dicht mag, dan kan je zo naar de overkant lopen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:24:00 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123409377
quote:
5s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Huh wat? Oh, dat is aan de andere kant van het water zeker dan :')
uhuh. Je zou eventueel wel met een schuit over kunnen, alleen een snelboot vanuit Rotterdam varen is uiteindelijk toch sneller :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123409548
Klasgenoten pesten met een smerige vragen toets over seinbeelden _O_
Vind ik leuk 14.gif
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:31:32 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409610
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:29 schreef Monopoly het volgende:
Klasgenoten pesten met een smerige vragen toets over seinbeelden _O_
Vind ik leuk [ afbeelding ]
Nou, kom maar op dan..
pi_123409665
1. Tijdens uw rit komt u er achter dat uw GSM-r defect is. Hoe handelt u als u vervolgens dit bord tegen komt tijdens uw dienst ?
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:36:44 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123409773
Je loopt naar de baantelefoon die er naast staat en hoopt dat die het nog doet? :@

Of je belt met je eigen telefoon de treindienstleider op
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:37:20 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123409798
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef Monopoly het volgende:
1. Tijdens uw rit komt u er achter dat uw GSM-r defect is. Hoe handelt u als u vervolgens dit bord tegen komt tijdens uw dienst ?
[ afbeelding ]
Do a barrel roll!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:37:30 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123409812
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123409815
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Do a barrel roll!
Haha
pi_123409846
Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra
De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen wel eens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten.

"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten'', aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben.''
Bron
pi_123409956
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:36 schreef dennistd het volgende:
Je loopt naar de baantelefoon die er naast staat en hoopt dat die het nog doet? :@

Of je belt met je eigen telefoon de treindienstleider op
Ik weet niet of die dingen uberhaupt nog bestaan, iemand ?
Laatste is trouwens goed. Met uw eigen GSM belt u de Trdl op om toestemming te vragen om het sein te mogen passeren. En u dient ook met uw GSM te melden wanneer u het blok heeft verlaten.
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Uit het seinenboek bij sein 331:
"Stoppen vóór het sein, tenzij de Trdl toestemming heeft gegeven om het sein voorbij te rijden"

Toelichting in ons eigen seinenboek, gemaakt door school zelf:
"Een aantal spoorlijnen met een baanvaksnelheid van ten hoogste 40km/h is voorzien van Centraal Telecom Blokstelsel (CTB). Bij CTB geven blokborden de grenzen tussen de blokken aan. Telefonisch geeft de treindienstleider aan de machinist toestemming een blok binnen te rijden. De machinist moet melden als zijn trein het blok verlaten heeft.
De A n geeft aan dat het blok A is aan de noordzijde" :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:43:58 ]
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 14:41:59 #16
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123409965
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:38 schreef KnightSolaire het volgende:
Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra
De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen wel eens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten.

"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten'', aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben.''
Bron
een schoolreisje!!!11 wat leuk!!111
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:44:04 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123410023
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

een schoolreisje!!!11 wat leuk!!111
Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123410053
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
En bij terugkomst in Den Haag allemaal onder de stoelen verstoppen. Dan denkt iedereen dat de buschauffeur ze is vergeten hihaho :D :D :D :ddd:Dd;d:D einz@!!
pi_123410054
Nieuwe profielfoto maken waar je in de machinistencabine zit voor Twitter!!:D
pi_123410055
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Ik heb ze wel eens zien staan op het stoom lijntje van Apeldoorn naar Dieren volgens mij.
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 14:45:13 #21
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123410072
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
JA hallo, ik ben kamerlid. goh, wat is dat nou? is dat wat ze noemen nou een trein? en hij is kapot he? hoe kan da?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123410097
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:41 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik weet niet of die dingen uberhaupt nog bestaan, iemand ?
Laatste is trouwens goed. Met uw eigen GSM belt u de Trdl op om toestemming te vragen om het sein te mogen passeren. En u dient ook met uw GSM te melden wanneer u het blok heeft verlaten.

Heb er ook nog nooit een zien staan. Mentor mcn van mij zegt dat het nauwelijks meer voorkomt.
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:47:27 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410138
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb ze wel eens zien staan op het stoom lijntje van Apeldoorn naar Dieren volgens mij.
Daar staan ze nog ja, en ook Zeeuws-Vlaanderen is op deze manier beveiligd
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:46 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Heb er ook nog nooit een zien staan. Mentor mcn van mij zegt dat het nauwelijks meer voorkomt.
^O^
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:51:38 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410272
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:51 schreef dennistd het volgende:
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?

U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:52:32 ]
pi_123410343
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]
U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
Uzelf voor het hoofd slaan, want hoe bent u hier dan überhaubt terecht gekomen? :P
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:54:13 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410373
De treindienstleider opbellen: zeg eh, weet u hoe hard ik hier mag?

Of je rijdt stapvoets door, rijd je in elk geval niet te hard
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410377
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]


U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
Goeie :P
Als ik moest gokken zou ik zeggen wat je altijd doet als je als machinist-zijnde geen plaatselijke snelheid weet. Namelijk rijden met ten hoogste 40km/u.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:54:40 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123410395
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
je gaat achteruit terug ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:54:43 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123410400
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:51 schreef dennistd het volgende:
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?

Naar rechts kijken voor overstekende voetgangers of fietsers :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123410422
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Uzelf voor het hoofd slaan, want hoe bent u hier dan überhaubt terecht gekomen? :P
Dat is deels waar :P
Maar het antwoord moet zijn: U stopt voor de weegbrug en vraagt aan de Trdl of de weegbrug in gebruik is of niet. Wanneer de weegbrug niet in gebruik is ligt het weeg mechanisme vast. Hierdoor mag u de brug met max 40km/h berijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:55:51 ]
pi_123410424
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je gaat achteruit terug ;)
_O- Goed plan dat! :D
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:56:50 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123410466
Wait, I can do this crap too!

Voor elk bord of lamp wat je tegenkomt ga je stil staan en bel je de trdl wat je moet doen *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:57:59 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410512
"Zeg treindienstleider, ik sta stil op de HSL. Voor mij zie ik een ruitvormig blauw bord, witte rand, en een witte verticale streep. Ernaast hangt een blauw bordje met in het wit het cijfer 16. Wat moet ik doen?"
pi_123410514
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:54 schreef dennistd het volgende:
De treindienstleider opbellen: zeg eh, weet u hoe hard ik hier mag?

Of je rijdt stapvoets door, rijd je in elk geval niet te hard
Trdl opbellen vragen wat de plaatselijke snelheid is kan je doen. Je kunt eventueel ook nog kijken op een gedetailleerde schematische tekening van het baanvak. Daar kan de snelheid ook op staan.

Overigens is dit een voorbeeld wat amper voor komt. Bij wegleren dien je als mcn de snelheden te weten :)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 14:59:36 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123410563
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:57 schreef James1988 het volgende:
"Zeg treindienstleider, ik sta stil op de HSL. Voor mij zie ik een ruitvormig blauw bord, witte rand, en een witte verticale streep. Ernaast hangt een blauw bordje met in het wit het cijfer 16. Wat moet ik doen?"
Daar stoppen met 16 bakken?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:00:04 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410577
quote:
3s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar stoppen met 16 bakken?
Nope. :)
pi_123410629
quote:
3s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar stoppen met 16 bakken?
Uitstappen, langs je trein lopen, controleren of je 16 bakken hebt, teruglopen, instappen en de treindienstleider bellen dat je er 4 kwijtgeraakt lijkt te zijn ergens :7
pi_123410684
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:03:36 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410705
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:03 schreef GlenSpey het volgende:
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
Correct :)

Als je voor dat bord tot stilstand bent gekomen heb je volgens mij een probleem :+
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:06:37 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410823
U rijdt met een trein naar Lelystad Opstel en komt een S-bord tegen. U stopt, maar merkt dat zowel GSM-R als uw eigen GSM niet meer werken. Ook de nog aanwezige baantelefoon doet het niet. Wat doet u nu?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:07:42 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410866
Wachten tot je een andere trein ziet en de machinist vragen of je zijn telefoon kan gebruiken.
pi_123410890
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:06 schreef dennistd het volgende:
U rijdt met een trein naar Lelystad Opstel en komt een S-bord tegen. U stopt, maar merkt dat zowel GSM-R als uw eigen GSM niet meer werken. Ook de nog aanwezige baantelefoon doet het niet. Wat doet u nu?
U loopt naar een boerderij of woning in de buurt en u vraag of u gebruik mag maken van zijn telefoon. U gaat onder geen beding het sein voorbij zonder toestemming van de treindienstleider :)
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:10:12 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410945
Ik citeer uit de plaatselijke regelgeving:
quote:
Aankomende trein
De machinist van een aankomende trein:
• belt bij een van de S borden langs de sporen FJ of FU met de opzichter.
(0320 - 123456);
• maakt gebruik van de telefoon bij het S bord, als contact met de GSM
telefoon niet mogelijk is;
geeft een signaal met de typhoon als telefonisch contact niet mogelijk
is.


De opzichter:
• geeft u telefonisch toestemming op te rijden tot het overpad of deelt u
mede op welk spoor u uw trein dient te plaatsen.
Als u toestemming heeft tot het overpad te rijden, draagt u het materieel
over aan een rangeermachinist.
Als telefonisch contact niet mogelijk is wordt u met rangeerseinen opge-zwaaid. De seingever moet in uw spoor staan. U rijdt op tot de seingever.
De seingever deelt u mee waar u het materieel moet plaatsen en geeft u
toestemming voor de beweging.
stand.
tuut tuut, hier ben ik _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 27 februari 2013 @ 15:12:43 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_123411051
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:03 schreef GlenSpey het volgende:
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:13:48 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123411095
Nu we toch over seinen aan het leuterern zijn. Weet iemand wat in frankrijk een violetgeKleurd dwergsein is?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:13:57 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123411101
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
toch is het zo. Zie ook bij al die bruggen. Je weet dan iig zeker dat alle panto's van je trein onder draad zitten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf woensdag 27 februari 2013 @ 15:14:34 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_123411124
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_123411150
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien.
Maarja goederenwagons hebben dan ook vaak geen pantograven. Alleen de locs ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')