Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
quote:Renault to run KERS in Melbourne
Renault is the first team to give its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the green light to run at the Australian Grand Prix.
While most teams are still undecided about whether or not to introduce the technology for the start of the new season, Renault has seen enough of its device to sign it off for use in Melbourne.
The move ends fears that no teams would choose to use the technology in Australia, although Renault will still be in the minority of outfits who will have KERS ready for the first race.
McLaren, BMW-Sauber and Ferrari have not declared publicly about whether or not they will press their devices into action, while six teams have already confirmed they will not race it in Australia.
Williams, Toyota, Scuderia Toro Rosso, Red Bull Racing, Force India and Brawn GP will all head into the Melbourne event without the technology, although most of them are expected to introduce the systems later in the year.
Renault admitted early in testing that it was surprised about how well its KERS system was running, having been sceptical about its state of development beforehand.
Speaking after the first running of the new R29 in February, technical director Bob Bell said: "The biggest surprise for [us] was perhaps the KERS system as we felt that initially we would have a lot of problems with it and getting the drivers used to it. In reality it has been quite a straightforward transition."
Zo op het eerste gezicht hoef je niks aan te passen. Heb de banner even ergens anders geupload.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:12 schreef Atreidez het volgende:
Hebben we een nieuwe 2009 banner nodig voor dit topic? Als ik de wiki moet aanpassen zelf moet je het maar ff zeggen, ben niet echt bekend met de protocollen.
Vorige deel: [F1] F1 nieuwtjes topic deel 43
Dat zal aan het gewicht van het systeem liggen. Meer gewicht is meer slijtage van de banden en een slechtere rondetijd, en wellicht is de balans van de auto ook wezenlijk anders (ze werkten voorheen met gewichten op bepaalde plekken bij renault hadden ze bv nogal wat gewicht in de neus liggen). De energie die vrijkomt van kers moet minimaal groot genoeg zijn om het tijdsverlies wat het extra gewicht met zich meebrengt te compenseren.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:05 schreef Meike26 het volgende:
Wat ik me nu afvraag, als Renault het enige team is in Melbourne dat KERS gaat gebruiken, hebben ze dan geen voordeel van die extra vrijkomende paardjes?
Mijn fotosoep met tietenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:15 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht hoef je niks aan te passen. Heb de banner even ergens anders geupload.
[ afbeelding ]
Winnaar F1: coureur met meeste zegesquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:27 schreef Mikkie het volgende:
Hoorde ik nou vanavond op tv iets van nieuwe puntentelling? Of liever gezegd: dat het aantal overwinningen belangrijker wordt voor de wereldtitel?
Ze zeggen vaak dat in de formule 1 elke 10 kilo zorgt voor een 0.3 sec langzamere rondetijd. 35 kilo zou dan 1.05 sec zijn. Deze tijd moet worden goed gemaakt in de korte tijd (6.7 sec per ronde) dat kers beperkte energie (80 pk) mag leveren. Je hebt dus tijdelijk zo'n 10% meer vermogen tot je beschikking, echter de kans bestaat dat de auto zwaarder is dat het minimum gewicht (bmw had dacht ik nogal wat problemen en zitten nu 10 kilo over het gewicht heen) door het extra gewicht kan de balans anders zijn en ook het aanpassen hiervan is moeilijker omdat je niet zomaar losse componenten ergens anders kan plaatsen zoals in de neus van de voorvleugel.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:34 schreef Meike26 het volgende:
Hmm, dat vraag ik me ten zeerste af.
Het gewicht van ca 30 tot 40 kilo dat een KERS zou kunnen/moeten wegen, tegenover de ca 82 pk die vrijkomt als je op dat knopje drukt staat niet in contrast. 82 pk heeft veel meer invloed op de specificaties van een auto dan een 30 kilo gewicht dat er bij komt. Tenminste, dat is mijn idee uit mijn eigen auto. Als ik kinderen moet vervoeren en er zit alles bij elkaar 60 kilo op de achterbank, dan heeft mijn autootje, Lancia Ypsilon 1.2 16 klapper, weinig moeite met dat extra gewicht. Het argument dat de banden slijtage hoger is en de coureurs waarschijnlijk in de toekomst wel een pitstop meer moeten maken per race dan vroeger, dat kan ik me dan wel voorstellen. Toch vind ik die power van 82 pk wel erg veel en een machtig wapen van Renault om straks in Melbourne door het veld heen naar voren te komen.
Zeg, doe eens lief! Niet iedereen struint de hele dag heel Internet af voor nieuws .quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:29 schreef Fallen het volgende:
[..]
Winnaar F1: coureur met meeste zeges
Of hier:
http://www.fia.com/en-GB/(...)ges/wmsc_170309.aspx
Was niet naar jou... maar als reactie op de nieuwe regels!quote:Op woensdag 18 maart 2009 00:20 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zeg, doe eens lief! Niet iedereen struint de hele dag heel Internet af voor nieuws .
Je vergeet hierbij dat je KERS maar kort kunt gebruiken en niet de hele ronde. Daarnaast is het aanpassen van de balans een stuk lastiger wat invloed kan hebben op de prestaties (overstuur of onderstuur etc.).quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:34 schreef Meike26 het volgende:
Hmm, dat vraag ik me ten zeerste af.
Het gewicht van ca 30 tot 40 kilo dat een KERS zou kunnen/moeten wegen, tegenover de ca 82 pk die vrijkomt als je op dat knopje drukt staat niet in contrast. 82 pk heeft veel meer invloed op de specificaties van een auto dan een 30 kilo gewicht dat er bij komt. Tenminste, dat is mijn idee uit mijn eigen auto. Als ik kinderen moet vervoeren en er zit alles bij elkaar 60 kilo op de achterbank, dan heeft mijn autootje, Lancia Ypsilon 1.2 16 klapper, weinig moeite met dat extra gewicht. Het argument dat de banden slijtage hoger is en de coureurs waarschijnlijk in de toekomst wel een pitstop meer moeten maken per race dan vroeger, dat kan ik me dan wel voorstellen. Toch vind ik die power van 82 pk wel erg veel en een machtig wapen van Renault om straks in Melbourne door het veld heen naar voren te komen.
Dat begrijp ik, althans dat ze het niet ergens bovenin wegwerken. Of ze het echt allemaal direct op de vloerplaat hebben betwijfel ik (vooral bij Williams die met een vliegwiel werken).quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:41 schreef Atreidez het volgende:
Ga er maar vanuit dat elk team t op de bodem heeft zitten.. Je wilt toch geen megazwaar batterypack ergens op bodyworkhoogte
het wordt dadelijk leuker om alleen de optochten te bekijken dan het bijhouden welke coureur waar staat in het kampioenschap, met dat overwinnings gebeuren...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:27 schreef Mikkie het volgende:
Hoorde ik nou vanavond op tv iets van nieuwe puntentelling? Of liever gezegd: dat het aantal overwinningen belangrijker wordt voor de wereldtitel?
Een hoop vrije tijd? Optochten?quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:59 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
het wordt dadelijk leuker om alleen de optochten te bekijken dan het bijhouden welke coureur waar staat in het kampioenschap, met dat overwinnings gebeuren...
dat een overwinning hoger ingeschat zou moeten worden, zodat de coureurs er meer risico voor zouden nemen oke, maar alleen maar het rijderskampioenschap laten bepalen op het aantal overwinningen... zo komt er denk ik weer een hoop vrije tijd naar boven op de zondag...
meer dat het gaat om wie er wint, en het zullen misschien leukere races kunnen worden, maar de statastieken erachter, wie hoeveel punten behaald heeft, gevechten voor dat ene puntje, spanning tot in de laatste ronde of de titelkandidaat net genoeg punten uit de laatste race weet te slepen, dat soort dingen houden het interesant voor mij, op deze manier van kampioen bepalen zie ik het niet zitten om nog langer zoveel tijd er aan te besteden eigenlijk...quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Een hoop vrije tijd? Optochten?
Een coureur in de race voor het kampioensschap zou wel gek zijn om rustig als 2e te finishen. Die gaat er alles aan doen om 1e te worden.
Geen kampioenschappen op de Alonso manier meer gelukkig
Maar waarom doen sommige teams het dan? Mijn inziens maakt het de auto niet sneller.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:02 schreef Garisson72 het volgende:
Ze mogen per raceweekend zelfs beslissen of ze het inzetten of niet.
Ik neem aan dat ze vooraf met simulaties bekijken of het inzetten van KERS zin heeft of niet en dan de beslissing nemen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:11 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar waarom doen sommige teams het dan? Mijn inziens maakt het de auto niet sneller.
quote:Renault to run KERS in Melbourne
Renault is the first team to give its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the green light to run at the Australian Grand Prix.
While most teams are still undecided about whether or not to introduce the technology for the start of the new season, Renault has seen enough of its device to sign it off for use in Melbourne.
The move ends fears that no teams would choose to use the technology in Australia, although Renault will still be in the minority of outfits who will have KERS ready for the first race.
McLaren, BMW-Sauber and Ferrari have not declared publicly about whether or not they will press their devices into action, while six teams have already confirmed they will not race it in Australia.
Williams, Toyota, Scuderia Toro Rosso, Red Bull Racing, Force India and Brawn GP will all head into the Melbourne event without the technology, although most of them are expected to introduce the systems later in the year.
Renault admitted early in testing that it was surprised about how well its KERS system was running, having been sceptical about its state of development beforehand.
Speaking after the first running of the new R29 in February, technical director Bob Bell said: "The biggest surprise for [us] was perhaps the KERS system as we felt that initially we would have a lot of problems with it and getting the drivers used to it. In reality it has been quite a straightforward transition."
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Geen KERS gebruiken heeft dus wel een nadeel (plaatsen verliezen bij de start tov van degenen die het wel gebruiken), maar geen voordeel - het uiteindelijke race tempo is gelijk. Komt nog bij dat zonder KERS iemand inhalen die het wel heeft, nog moeilijker wordt dan het al was.
Zodra het meenemen van KERS geen groot nadeel qua tempo is, is het dus het beste om het wel mee te nemen.
En een hoop ongelukken omdat de snelheids verschillen tussen KERS gebruikende wagens en geen KERS gebruikende wagens behoorlijk hoog zal zijn!quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Geen KERS gebruiken heeft dus wel een nadeel (plaatsen verliezen bij de start tov van degenen die het wel gebruiken), maar geen voordeel - het uiteindelijke race tempo is gelijk. Komt nog bij dat zonder KERS iemand inhalen die het wel heeft, nog moeilijker wordt dan het al was.
Zodra het meenemen van KERS geen groot nadeel qua tempo is, is het dus het beste om het wel mee te nemen.
Je mag hem 1x per ronde verstellen (en terugplaatsen in de originele stand) volgens mij.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:17 schreef Garisson72 het volgende:
Ik vind het overigens wel verwonderlijk dat je nauwelijks iets leest over de effecten van de voorspoiler, die (naar ik meen) 2x per ronde vlakker gelegd mag worden.
Wat zijn de te verwachten effecten hiervan, als in: hoeveel topsnelheid scheelt dat, enzo. Iemand een idee?
Alleen op het moment dat je KERS zelf gebruikt kan je die ander weer makkelijker inhalen. Het is gewoon een powerboost die je met maximum vermogen maximaal 6,6 sec per ronde kan gebruiken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:26 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.
Bron: http://www.nu.nlquote:Ecclestone verwacht spannende Formule 1
Uitgegeven: 18 maart 2009 14:15
Laatst gewijzigd: 18 maart 2009 14:14
LONDEN - Bernie Ecclestone kan zich vinden in de nieuwe regel in de Formule 1. De internationale automobielfederatie FIA besloot dinsdag dat het aantal grand-prixzeges komend seizoen bepalend is in de titelstrijd.
De baas van de koningsklasse van de autosport verwacht dat de verandering een positief effect zal hebben op de races.
"We hopen dat de coureurs nu echt weer gaan strijden om de eerste plek", zei de gefortuneerde Brit woensdag tegen de BBC.
Het aantal behaalde punten was altijd doorslaggevend in de strijd om de wereldtitel. Komend seizoen wordt de coureur die de meeste races wint, wereldkampioen.
De huidige puntentelling blijft wel bestaan, maar wordt pas beslissend als twee of meer coureurs aan het einde van het seizoen evenveel wedstrijden hebben gewonnen.
Niet motiverend
"Het idee achter deze regel is dat er weer echt geracet moet gaan worden. Als een coureur tweede ligt, zal hij serieus zijn best gaan doen om eerste te worden, terwijl hij de afgelopen jaren dan 'slechts' twee extra punten kon verdienen. Dat is niet echt motiverend om te proberen een ander in te halen", aldus Ecclestone.
Het nieuwe formule 1-seizoen begint op 29 maart in Melbourne.
Tuurlijk niet, wanneer je 2 auto's hebt die nagenoeg dezelfde rondetijden rijden en de 1 heeft kers en de ander niet dan moet de auto met kers ergens sneller zijn maar ook ergens langzamer zijn dan de auto zonder kers. Auto's kunnen dichter achter elkaar rijden en beter slipstreamen. Ik denk niet dat in zo'n geval kers een voordeel oplevert wellicht alleen stuivertje wisselen voor een paar ronden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:10 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen op het moment dat je KERS zelf gebruikt kan je die ander weer makkelijker inhalen. Het is gewoon een powerboost die je met maximum vermogen maximaal 6,6 sec per ronde kan gebruiken.
lijkt me niet, want op het moment dat je onder druk ligt, bewaar je je KERS-boost om te verdedigen. Dat kost je over de hele ronde misschien tijd omdat je je boost misschien niet op het optimale moment kunt gebruiken, maar je positie raak je niet kwijt. En het is misschien, omdat je het ook als je niet onder druk ligt, waarschijnlijk op hetzelfde punt gebruikt, namelijk bij het opkomen van een lang recht stuk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:26 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.
Dat is dus precies wat ik zeg! Ik reageerde op iemand die zei dat bij gelijke rondetijden iemand met KERS ergens een nadeel heeft, op het moment dat de boost neit gebruikt wordt. Dus ook een voordeel op het moment dat je KERS wel gebruikt. Dat zou dus inderdaad kunnen leiden tot stuivertje wisselen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:58 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, wanneer je 2 auto's hebt die nagenoeg dezelfde rondetijden rijden en de 1 heeft kers en de ander niet dan moet de auto met kers ergens sneller zijn maar ook ergens langzamer zijn dan de auto zonder kers. Auto's kunnen dichter achter elkaar rijden en beter slipstreamen. Ik denk niet dat in zo'n geval kers een voordeel oplevert wellicht alleen stuivertje wisselen voor een paar ronden.
Dat ligt niet aan de regels, maar aan de coureurs. Vorig jaar verloor Hamilton al een paar keer punten omdat hij juist ging voor de overwinning. En in het verleden verloor Senna al een titel aan Prost omdat hij altijd ging voor de overwinning, in tegenstelling tot Le Professeur.quote:"Het idee achter deze regel is dat er weer echt geracet moet gaan worden. Als een coureur tweede ligt, zal hij serieus zijn best gaan doen om eerste te worden, terwijl hij de afgelopen jaren dan 'slechts' twee extra punten kon verdienen. Dat is niet echt motiverend om te proberen een ander in te halen", aldus Ecclestone.
1 2 | Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.014 103 |
Volgens mij moet KERS zich ''opladen'' volgens de regels. Ik dacht dat je 't systeem de eerste 2 rondes niet kan gebruiken, dat dat zo ingeprogrameerd is in de ECU.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Ja dat mag Je mag 'm zovaak gebruiken als je wilt in 1 ronde maar na gebruik van de aantal seconden (ik dacht zelfs dat 't 6.7 seconden was) wordt de boost uitgezet en kan het systeem alleen nog maar opladen tot na het passeren van de lijn voor de volgende ronde.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:22 schreef sanger het volgende:
Wat ik eigenlijk niet weet is of je hem bv. 2x 3,3 seconden in 1 ronde kunt gebruiken
quote:Alonso vindt reglementswijziging F1 onnodig
De 27-jarige Spanjaard Fernando Alsonso (Renault), tweevoudig wereldkampioen Formule 1, verklaarde woensdag dat 'hij niet begrijpt waarom de reglementen voor de Formule 1 constant veranderd moeten worden.' Dinsdag maakte de Internationale Automobielfederatie (FIA) bekend dat de wereldtitel toegekend zal worden aan de piloot die de meeste Grote Prijzen wint, niet aan de piloot met de meeste punten.
'Ik begrijp niet waarom men constant de reglementen voor deze sport wil veranderen. Dergelijke beslissingen kunnen enkel de fans in de war brengen. De Formule 1 heeft zich gedurende de afgelopen 50 jaar kunnen ontwikkelen dankzij de renstallen, de sponsors en vooral dankzij de liefhebbers in de hele wereld. Het FIA heeft bij het nemen van deze beslissing geen van hen om hun mening gevraagd,' verklaart Alonso op zijn website www.fernandoalonso.com.
Vanaf het seizoen 2009 is de wereldtitel voor de winnaar van de meeste Grote Prijzen tijdens het desbetreffende seizoen. Met deze maatregel legt het FIA eerder de nadruk op de strijd om de overwinning tijdens elke Grote Prijs, terwijl in het verleden constante prestaties en betrouwbaarheid van de auto's een doorslaggevende rol speelden.
Indien de FIA de maatregel vorig seizoen al had toegepast, was Lewis Hamilton (McLaren) met vijf zeges nu geen wereldkampioen F1 geweest, maar wel zijn Braziliaanse rivaal Felipe Massa (Ferrari), die zes Grote Prijzen won.
gelukkig is het zo gelopen ... sorry maar ben McLaren fanquote:Op donderdag 19 maart 2009 00:50 schreef wimderon het volgende:Indien de FIA de maatregel vorig seizoen al had toegepast, was Lewis Hamilton (McLaren) met vijf zeges nu geen wereldkampioen F1 geweest, maar wel zijn Braziliaanse rivaal Felipe Massa (Ferrari), die zes Grote Prijzen won.
[..]
Daar heb ik wel iets over gehoord. Is dat nou niet doorgegaan dan?quote:En zoals zovaak wel eens gezegd/geopperd, een extra punt voor snelste ronde en/of snelste pitstop zal ook wel leuk zijn.
dan helpt het niet hequote:Op donderdag 19 maart 2009 07:35 schreef vosss het volgende:
Als eerste naar bed en ook weer als eerste op
Inderdaad, ik verwacht dat halverwege het seizoen de kampioen zo goed als zeker bekend is. Domme actie.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:21 schreef bodylotion het volgende:
met die nieuwe meeste-zeges-regel zal een afsluiter als in 2007 een stuk minder waarschijnlijk worden
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden ).quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:35 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Volgens mij moet KERS zich ''opladen'' volgens de regels. Ik dacht dat je 't systeem de eerste 2 rondes niet kan gebruiken, dat dat zo ingeprogrameerd is in de ECU.
[..]
Ja dat mag Je mag 'm zovaak gebruiken als je wilt in 1 ronde maar na gebruik van de aantal seconden (ik dacht zelfs dat 't 6.7 seconden was) wordt de boost uitgezet en kan het systeem alleen nog maar opladen tot na het passeren van de lijn voor de volgende ronde.
Komt er gewoon op neer dat KERS pas gebruikt kan worden na 'n ronde opladen, en dat de batterijen/vliegwiel pas ingezet kan worden in de volgende ronde.
Waarom? In welk van de laatste seizoenen zou de kampioen halverwege al bekend zijn geworden als toen de nieuwe regel al gelde?quote:Op donderdag 19 maart 2009 09:22 schreef Montov het volgende:
[..]
Inderdaad, ik verwacht dat halverwege het seizoen de kampioen zo goed als zeker bekend is. Domme actie.
Geen idee, maar ik verwacht het nu wel.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Waarom? In welk van de laatste seizoenen zou de kampioen halverwege al bekend zijn geworden als toen de nieuwe regel al gelde?
Das niet verwonderlijk. Er ligt vele malen meer rubber op de baan en voor zover ik heb begrepen betrof het een kwali-stint op nieuwe zachte banden.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:15 schreef Swindler het volgende:
1. K. Nakajima Williams FW31 1:17.494
2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.471
Sneller dan Brawn GP !
quote:Schumacher ziet het nut niet
19 maart 2009
STUTTGART (ANP) - Zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher heeft weinig op met de nieuwe regel van de internationale autosportfederatie FIA, die bepaalt dat de coureur met de meeste grand-prixzeges de wereldtitel verovert. ,,Ik zie er het nut niet van.''
,,Ik heb moeite met een wereldkampioen die minder punten heeft dan de nummer twee, ook al vind ik het wel goed om een zege hoger te waarderen'', schrijft de Duitse voormalig autocoureur op zijn website. ,,Ik geloof niet dat dit de Formule 1 verder helpt.''
Schumacher is nog altijd betrokken bij de Formule 1 als adviseur van Ferrari, het team waarmee hij zijn wereldtitels binnensleepte. De Duitser ziet voor het komende seizoen, dat op 29 maart in Melbourne begint, Ferrari, Renault, Toyota, BMW Sauber en ook Brawn GP als titelkandidaten. McLaren, met wereldkampioen Lewis Hamilton, geeft hij weinig kans. Schumacher oordeelt op basis van de zwakke testraces van de afgelopen dagen in Spanje. ,,Het ziet er momenteel slecht uit voor McLaren.''
constructeurquote:Op donderdag 19 maart 2009 14:30 schreef bjaxx het volgende:
kan iemand zeggen van wat nou belangrijker is voor de fabrikant / team. >> coureurs kampioenschap of constructeur kampioenschap
1 2 | 2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:17.946 +0.452 |
Zal eens kijken of ik het bewuste stuk nog kan vinden in de F1RR van Henk Hummelinck. Die had toendertijd het een en ander uitgelegt, maar ben er niet meer zeker van iig.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden ).
In de reglementen staat ook niets over die 6.6 seconden, alleen dat de maximum power 60 kW mag zijn en de te gebruiken energie per ronde 400kJ. Dus alleen bij gebruik op maximum power zit je op die 6.6 seconden.
Welkomquote:Op donderdag 19 maart 2009 21:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier in de categorie sport wel tof dat het volgende week zondag weer begint.
TVP..
hey, jij ook hier?quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier in de categorie sport wel tof dat het volgende week zondag weer begint.
TVP..
Wat ik ergens gelezen heb is dat het pas boven de 100 km/h werkt.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden ).
In de reglementen staat ook niets over die 6.6 seconden, alleen dat de maximum power 60 kW mag zijn en de te gebruiken energie per ronde 400kJ. Dus alleen bij gebruik op maximum power zit je op die 6.6 seconden.
Een F1 auto zit snel op de 100 hequote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat ik ergens gelezen heb is dat het pas boven de 100 km/h werkt.
Als het een goede is wel ja. Maar direct bij de start heb je er dus niet veel aan. Pas na enkele tellen en dan ben je je al aan het positioneren voor de eerste bocht. Ik denk dus niet dat het bij de start altijd veel zal helpen.quote:
Alleen de mensen vooraan hebben er misschien geen of minder profijt van.. Het S/F straight is natuurlijk een stuk langer voor degene die wat meer naar achteren starten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:51 schreef sanger het volgende:
Als het een goede is wel ja. Maar direct bij de start heb je er dus niet veel aan. Pas na enkele tellen en dan ben je je al aan het positioneren voor de eerste bocht. Ik denk dus niet dat het bij de start altijd veel zal helpen.
Ik zie het al gebeuren. De achterhoede teams helemaal in de ban van inhalen met KERS en rammen zo een hele rits auto's uit de eerste bochtquote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:55 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Alleen de mensen vooraan hebben er misschien geen of minder profijt van.. Het S/F straight is natuurlijk een stuk langer voor degene die wat meer naar achteren starten.
Ja.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:39 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ja.
En voor wie ben jij?Mclaren in het algemeen, verder, niet echt een coureur, maar Hamilton is zeker wel een goeie...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eigenlijk vind ik alles best, zolang ferrari niet wint
Dat lijkt me echt fantastisch.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 16:21 schreef Martijn85 het volgende:
Zou wel lachen zijn als Hamilton dit seizoen kampioen wordt met 1 overwinning meer dan Massa, maar met minder punten
quote:FOTA says points change is not valid
The Formula One Teams' Association has questioned the validity of the FIA's decision to impose a new points structure for this season.
The FIA announced on Tuesday that it would hand the world championship to the driver who scored the most wins in 2009. That decision was drawn criticism from several high profile figures, and FOTA now believes that the FIA is in fact not allowed to have made the change without the unanimous support of the teams.
In a statement issued on Friday, FOTA said that it hoped it could work together with the FIA for a new points structure to be put in place for 2010.
"Following the decision of the World Motorsport Council of the 17 March 2009 to change the way the drivers' championship is awarded, the Teams gathered and unanimously agreed to question the validity of this decision," said the statement.
"FOTA had made a proposal that was carefully based on the results of a Global Audience Survey, which allowed listening to preferences of the public, and all the Teams firmly believe that these indications should be properly taken into account.
"The amendment to the sporting regulations proposed by the World Motorsport Council was not performed in accordance with the procedure provided for by Appendix 5 of the Sporting Regulations and, as per the provisions of the article 199 of the FIA International Sporting Code, it is too late for FIA to impose a change for the 2009 season that has not obtained the unanimous agreement of all the competitors properly entered into the 2009 Formula 1 Championship.
"Since the change to the scoring system unanimously agreed by the Teams and proposed to FIA did not receive approval of the WMSC, no change can occur in 2009, and the Teams wish to reaffirm their willingness to collaborate with the FIA in order to jointly define a new point system for the 2010 season within a comprehensive set of measures aimed at further stimulating the attractiveness of the F1 Sport."
Appendix 5 of the F1 sporting regulations details how regulations can be changed in F1, while Article 199 of the International Sporting Code says that the FIA cannot make changes to the sporting regulations at this late stage without unanimous approval of the teams.
It says: "Changes to sporting rules and to all regulations other than those referred to in b) above are published at least 20 days prior to the opening date for entry applications for the championship concerned, but never later than 30 November each year.
"Such changes cannot come into effect before 1 January of the year following their publication, unless the FIA considers that the changes in question are likely to have a substantial impact on the technical design of the vehicle and/or the balance of performance between the cars, in which case they will come into effect no earlier than 1 January of the second year following their publication.
"d) Shorter notice periods...may be applied, provided that the unanimous agreement of all competitors properly entered for the championship or series concerned is obtained."
Dat zou helemaal niet lachen zijnquote:Op vrijdag 20 maart 2009 16:21 schreef Martijn85 het volgende:
Zou wel lachen zijn als Hamilton dit seizoen kampioen wordt met 1 overwinning meer dan Massa, maar met minder punten
Of gewoon in het Nederlands: http://f1.gpupdate.net/nl(...)teem-is-niet-geldig/quote:
bron: Autosportquote:The FIA has said it will defer the introduction of a new points system in Formula 1 until 2010 if teams are unhappy about it.
The Formula One Teams' Association (FOTA) issued a statement on Friday questioning the validity of the rule change which will see the world championship handed to the driver with the most wins.
FOTA believes that the rules could not be changed at this late stage without unanimous support of the teams.
The FIA has responded to FOTA's claims, suggesting that its World Motor Sport Council that voted for the changes earlier this week was under the impression that the teams had supported the 'winner takes all' proposal put forward by Bernie Ecclestone.
In light of complaints from leading figures, the FIA has now said that if the teams are unhappy then the introduction of the wins systems will be delayed until 2010.
The statement said: "On 17 March, the FIA World Motor Sport Council unanimously rejected FOTA's proposed amendment to the points system for the Formula One Drivers' Championship. The 'winner takes all' proposal made by the commercial rights holder (who had been told that the teams were in favour) was then approved.
"If, for any reason, the Formula One teams do not now agree with the new system, its implementation will be deferred until 2010."
En dat allemaal een week voor het seizoen begint, komop zeg...quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:36 schreef Ared het volgende:
volgens de FIA gaat dat ook gebeuren (sorry, weer engels):
[..]
bron: Autosport
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=22707quote:FIA draait regelwijziging puntensysteem 2009 terug
Afgelopen dinsdag maakte de FIA wereldkundig een nieuw puntentellingsysteem door te voeren. Het concept daarvan deed echter een hoop stof opwaaien binfotonen de Formule 1-wereld. Vooral de organisatie van Formule 1-teams, de FOTA, kon geen enkele begrip tonen voor de beslissing van de FIA.
Het publiceerde daarom vandaag een statement, waarin ze de regelwijziging ongeldig verklaarde. Een regelwijziging van de FIA op een dergelijk laat tijdstip zou namelijk enkel doorgang kunnen vinden als de deelnemende teams er unaniem achter zouden staan. De teams stonden hier echter allesbehalve achter.
En nu is naar buiten gekomen dat de FIA hoogstwaarschijnlijk toch is bezweken onder de druk, want vlak na de publicatie van het FOTA-statement is de FIA naar buiten gekomen met de bevestiging dat de invoering van het nieuwe puntensysteem met ten minste één jaar zal worden verlengd. Dat betekent dat de wereldkampioen van 2009 tóch benoemd zal worden op basis van het aantal punten en niet op basis van het aantal overwinningen.
De FIA laat in haar verklaring weten in de veronderstelling te zijn geweest dat de teams eveneens achter het FIA-voorstel stonden: "Op 17 maart jongstleden weerde het World Motorsport Council het wijzigingsvoorstel met betrekking tot het puntensysteem van de FOTA. Vervolgens kreeg het voorstel van de FIA -die in veronderstelling was dat de FOTA eveneens achter dit voorstel stond- wel goedkeuring."
"Als de Formule 1-teams, om welke reden dan ook, niet akkoord gaan met dit wijzigingsvoorstel zal de invoering ervan uitgesteld worden tot 2010", aldus de FIA.
En het dan ook nog raar vinden dat de sport niet meer seieus genomen wordt.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:38 schreef Trystar het volgende:
[..]
En dat allemaal een week voor het seizoen begint, komop zeg...
Maar Ecclestone wist zeker dat de coureurs het geweldig zouden vinden.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
En het dan ook nog raar vinden dat de sport niet meer seieus genomen wordt.
Als je alleen al hoorde hoe bv Alonso en Trulli en Schumacher van leer trokken afgelopen week
quote:He thinks the change will get a positive reception from drivers.
"Really and truly the guys that know they're going to win are quite happy, and the ones that aren't going to win don't care," said Ecclestone.
Yup, kan niet wachten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:45 schreef vosss het volgende:
Hoe dan ook; nog een paar dagen te gaan en dan beginnen we weer!!!
goed onderbouwdquote:"Really and truly the guys that know they're going to win are quite happy, and the ones that aren't going to win don't care," said Ecclestone.
Idd, ze doen net of de vorige seizoenen niets aan was, wat een onzin!quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
En het dan ook nog raar vinden dat de sport niet meer seieus genomen wordt.
Als je alleen al hoorde hoe bv Alonso en Trulli en Schumacher van leer trokken afgelopen week
Hoe dan ook; nog een paar dagen te gaan en dan beginnen we weer!!!
Hadden ze die puntentelling toen niet verandert omdat Verstappen steeds 7e of 8e werd?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 20:24 schreef Tarado het volgende:
laten ze gewoon weer terug gaan naar het systeem dat ze veranderd hebben omdat Schumacher zo oppermachtig was en ze daarom 2e en 3e plaatsen beter wilden belonen
10, 6, 4, 3, 2, 1, dit geeft genoeg verschil tussen de winnaar en de rest.
Als de FIA toen regelwijzigingen had doorgevoerd t.b.v. Us Sjoske dan was ik nu geen F1-fan meer geweest. Ik heb ook mijn grenzen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 08:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
Hadden ze die puntentelling toen niet verandert omdat Verstappen steeds 7e of 8e werd?
quote:Ferrari to race KERS in Melbourne
Ferrari has given its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the sign-off for use from next weekend's Australian Grand Prix, AUTOSPORT can reveal.
Following successful tests of the system during its pre-season development programme, Ferrari is heading to the race in Melbourne intending for both Felipe Massa and Kimi Raikkonen to have KERS fitted to their cars.
Ferrari is the second team to confirm its KERS will be used in Melbourne, with Renault having announced earlier this week that it would use it in Australia.
BMW Sauber has also said that its system is race-ready, but the team is not yet decided about whether it will be used.
Although Ferrari admitted at the start of the development of the F60 that its KERS system was late, the team has made good progress since then - despite a few issues in testing.
Technical director Aldo Costa said the team's plan from the start was always to have KERS ready for Australia, although a contingency plan had been put in place.
"The objective is to arrive at the first race with a functioning and competitive KERS, but we also have a B plan: not a different car but a version without KERS," he said in January.
en aankondigen het er volgend jaar wel door te drukken...wat een zelfingenomen mannetje is het ookquote:Ecclestone haalt uit naar Formule 1-teams
21 maart 2009
Het was een turbulent weekje in de Formule 1, met het scoresysteem dat afgelopen dinsdag door de FIA werd veranderd. De coureur met de meeste overwinningen zou voortaan kampioen zijn. Op vrijdag protesteerde de Formula One Teams Association (FOTA) tegen deze beslissing, iets waar Formule 1-baas Bernie Ecclestone geen begrip voor kan opbrengen.
FIA ging akkoord met plan Ecclestone
De FOTA wilde aanvankelijk een puntensysteem waarbij de winnaar twaalf punten zou krijgen, de nummer twee negen punten, de nummer drie zeven punten, de nummer vier vijf punten en vervolgens per positie een punt minder, tot de nummer acht, die een punt zou krijgen. Hier werd dinsdag over vergaderd door de World Motor Sport Council. Bernie Ecclestone kwam die dag echter met het idee om de wereldtitel toe te kennen aan de coureur die het vaakst als eerste over de streep komt. Dit voorstel werd aangenomen.
De Internationale Sportcode van de FIA stelt dat een reglement ofwel voor 30 november moet worden of met unanieme toestemming van alle deelnemers als het op een later tijdstip gebeurt. Deze toestemming was er natuurlijk niet, aangezien de FOTA een heel ander scoresysteem wilde. De FIA kon vrijdagavond dan ook weinig anders dan de FOTA gelijk te geven en lijkt de beslissing nu terug te draaien. Het is nog niet officieel teruggedraaid, maar dat lijkt slechts een formaliteit.
Ecclestone vindt het belachelijk dat de teams niet akkoord zijn gegaan met de maatregel, die volgens hem spannendere races zouden creëren, omdat een coureur minder gauw geneigd zou zijn met het genoegen nemen van een tweede plaats. "Het simpele feit is dat de sportieve reglementen er nu liggen en de FIA er niets tegen kan doen tot volgend jaar. Maar volgend jaar kunnen de teams er ook niets meer tegen doen", waarschuwde Ecclestone alvast in de Daily Mail. "Het is erg zonde dat de fans en het publiek nu niet de strijd zouden zien die ze gekregen zouden hebben onder het systeem dat ik heb voorgesteld."
De FOTA verklaarde eerder in een verklaring al te willen samenwerken met de FIA om een goed scoresysteem voor 2010 en verder te bedenken.
Inderdaad. Eerst wordt zijn idee over medailles de grond in gestampt en vervolgens komt ie met een idee dat degene met de meeste overwinningen de titel wint.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 16:06 schreef bodylotion het volgende:
[..]
en aankondigen het er volgend jaar wel door te drukken...wat een zelfingenomen mannetje is het ook
met dat systeem zie ik topteams serieus de garage inrijden als ze tijdens een GP geen kans meer maken op een overwinning om motoren e.d. te sparen
wat is er nou mis met de 12-9-7 puntentelling
Hij moet weer geld hebben nu z'n vrouw dr met alles vandeur gaat...quote:Op zaterdag 21 maart 2009 17:22 schreef vosss het volgende:
Ow, hij heeft wel veel gedaan voor de F1, dat zeker. Maar hoe hij de laatste tijd bezig is
Ach, de verklaring waarmee ze kwamen was ook wel erg lachwekkend.quote:
Ze dachten dat de teams het steunden. Ja, vandaar dat ze met een ander voorstel kwamen. Dat kwam natuurlijk omdat ze dit een geweldig idee vonden. Echt, in wat voor lala-land leven die gasten.quote:FIA believed teams supported new rules
The FIA believed it was acting with the full support of the teams when it introduced a new 'winner-takes-all' points system ahead the new Formula 1 season, according to its president Max Mosley.
The sport's governing body announced yesterday that it was prepared to defer the new system until 2010 if the teams were unhappy about it.
This was in response to a statement from the Formula One Teams' Association (FOTA) on Friday questioning the validity of the rule change.
In an interview with The Daily Telegraph: "Bernie [Ecclestone, F1's commercial rights holder] told me that he talked to all the teams and everybody was happy.
"I was led to believe they all agreed. The World Council was under the impression that they had all agreed."
FOTA believes that the new rules, which will see the world championship handed to the driver with the most wins during the season, could not be changed at this late stage without unanimous support of the teams.
In light of complaints from leading figures, the FIA has now said that if the teams are unhappy then the introduction of the wins systems will be delayed until 2010.
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:39 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ja.
En voor wie ben jij?WelkomSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik vind je nu al aardigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:38 schreef Sally het volgende:
[..]
Welkom
En ik vind je nu al aardigwanneer komt de vervangende F1-manager online?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat moet je niet aan Sally vragen, maar aan mijquote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:22 schreef Misan het volgende:
[..]
wanneer komt de vervangende F1-manager online?
wanneer komt de vervangende F1-manager online?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan Sally vragen, maar aan mij
goede vraag!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:44 schreef Fallen het volgende:
[..]
wanneer komt de vervangende F1-manager online?
Ik hoop echt dit weekend nog. Er moeten nog wat dingetjes aangepast worden.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:44 schreef Fallen het volgende:
[..]
wanneer komt de vervangende F1-manager online?
En komt die dan gewoon op Fok!Sport of ergens op het forum?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik hoop echt dit weekend nog. Er moeten nog wat dingetjes aangepast worden.
BBC 1quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:59 schreef HPoi het volgende:
Weet iemand op welke BBC-zender Formule 1 wordt uitgezonden? Ik heb alleen BBC 1 en 2 en BC World.
vertel...quote:Op zondag 22 maart 2009 13:33 schreef Sally het volgende:
GAM is op de andere hoek
Nu ook op Sporza (Canvas).....quote:Op zondag 22 maart 2009 15:46 schreef Sally het volgende:
Ontopic: het Formule 1 Jaaroverzicht nu op RTL 7
(en nu *dus* alweer reclame )
Gemistquote:Op zondag 22 maart 2009 17:33 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nu ook op Sporza (Canvas).....
Preview 2009 dan, geen review 2008
Nog altijd, miepjequote:
Uit een oud F1 topic heb ik deze link gevist, en op het eerste gezicht lijkt het nog te werken.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:40 schreef Sally het volgende:
[..]
Gemist
Hebben mensen het wellicht opgenomen, het jaaroverzicht 2008 van RTL en/of de Preview 2009 op Canvas? En er een filetje van gemaakt?
Edit: ik weet iig van een Programma Gemist bij RTL, is zoiets er ook voor Canvas/Belgische omroep?
ik heb nieuws voor hem, zaterdag huilt die en zondag nog harder!quote:
Mooie jump.quote:
Ik heb een hele tijd mee zitten kijken op de livetiming.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:26 schreef Atreidez het volgende:
Kan er geen torrent van vinden.. Was het een beetje interessante preview? Die belgen zijn normaal om bij in slaap te dommelen
We zijn trouwens 9e geworden, op 0.8 seconden van 8.
Foto'squote:Op maandag 23 maart 2009 10:12 schreef Atreidez het volgende:
http://www.f1badger.com/2009/03/streuthmate/
[ afbeelding ]
Mag nog wel laagje verf op
Wacht maar, in 2011 wil de Fia de snelheid omlaag hebben en komen er drempel op het circuitquote:Op maandag 23 maart 2009 11:55 schreef Atreidez het volgende:
Wordt ook wel een stuk uitdagender, met al die paaltjes langs de route
Doe is plaatsen die linkquote:Op maandag 23 maart 2009 12:10 schreef WEST het volgende:
ik heb een link naar webcam beelden van een deel en daar kon je zo elke dag de opbouw zien.
moet je ff wachten tot eind van de middag. ben nu nog aan het werk.quote:
1 en 8 zijn niet overdekt. En das best warm.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:38 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Oh, heb ik al gezegd dat ik zeer waarschijnlijk naar de GP Istanbul ga dit jaar?
[ afbeelding ]
Ik ga me richten op kaartjes voor GrandStand 1 of 8.
Helaas, ik moet van dinsdag 16-6 tot maandag 22-6 in Portugal zijn voor werk. Daarom is het ook nog niet helemaal zeker, want ik moet even zien te regelen dat ik een vlucht van Istanbul-Lissabon kan opgeven voor werk. Niet echt erg handig invullen op een declaratieformulier als ik niet in Istanbul hoef te zijn voor werk...quote:Op maandag 23 maart 2009 16:41 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
1 en 8 zijn niet overdekt. En das best warm.
Maak er gelijk een week van, Istanbul is echt tof.
ja ga ik vanavond aan werken.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:12 schreef Atreidez het volgende:
WEST, maak jij een topic voor de race?
Nicequote:Op maandag 23 maart 2009 16:58 schreef WEST het volgende:
[..]
ja ga ik vanavond aan werken.
http://webcam.omniconnect.com.au/ webcam melbourne
Tpf. Ik ben benieuwdquote:
quote:Williams: "Onze wagen is volledig legaal"
23 maart 2009
Sam Michael, technisch directeur van Williams, is de nieuwe FW31 volledig conform de regels. Afgelopen winter is er veel gespeculeerd over de legaliteit van de diffuser van het Britse team, waarvan de afmetingen die niet volgens de regels zouden zijn.
"We zijn volledig binnen de regels gebleven", zei Michael tegen de Britse krant The Mirror. "Ik heb geen idee waar al die ophef over is. In plaats van dat men de hand in eigen boezem steekt en zegt: 'We zijn daar niet opgekomen, omdat we de regels niet goed genoeg hebben bestudeerd', is men alleen maar aan het klagen."
Ook de diffusers van Toyota en Brawn GP zouden volgens speculaties niet reglementair zijn. Het zou komend weekend in Australië dan ook goed mogelijk zijn dat er een protest wordt ingediend tegen de legaliteit van deze wagens. De wedstrijdleiding moet dan beslissen of deze diffusers legaal zijn of niet.
Die uitspraak gold over de diffusers van Toyota en Williams, toen was de BGP001 nog niet onthuld.quote:Op maandag 23 maart 2009 19:37 schreef vosss het volgende:
Leuk, maar de FIA gaf al aan dat het wel degelijk conform de regels is.
En als er protesten van andere teams zijn dat het dan aan de stewards is om te beslissen wat ze er mee doen.
Overigens is BrawnGP niet de enige met een dergelijk ontwerp.
Ik denk dat zij gewoon de regels beter bestudeert hebben dan de rest en dat het wel degelijk (volgens de regels zoals ze nu (nog?) zijn) legaal is.
We zullen wel zien.
De site ziet er redelijk uit. IS dit iets nieuws ofzo? Iemand al ervaring mee?quote:Watch Formula 1 and MotoGP Racing Live Online
Watch F1 live online at www.watchf1.net, the global F1 Live Streaming Video Feed providers on the Internet to watch live f1 racing.
You will not miss the chance to watch Formula 1 races anymore. No longer will you need to depend on local TV coverage or Radio commentaries like other ordinary people to enjoy this most exciting racing series. Join Now to our members area to Watch F1 Races Online at HD Quality and feel the SPEED.
The Formula 1 2009 season set to begin in March of this year 2009 at the Australian Grand Prix at Melbourne. The schedule of 17 Formula Grand Prix races will end at the Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix (Yas Marina Circuit). There are 10 teams set to compete this year and in addition to the aforementioned Williams, Ferrari, Red Bull, Force India, Renault and Toyota are the highlights among the other participants.
The year 2009 will also feature the debut of one new race circuits with the Yas Marina Circuit to be used for the Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix October 2009. At www.watchf1.net you will be able to watch Australian Grand Prix (Australian GP) to the Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix live online as www.watchf1.net provide formula 1 live streaming feeds throughout the F1 season.
Nee bestaat al langer , jammer dat het geld kostquote:Op maandag 23 maart 2009 21:25 schreef vosss het volgende:
Is iemand van jullie bekend met www.watchf1.net?
Ik krijg er zojuist het volgende bericht van:
[..]
De site ziet er redelijk uit. IS dit iets nieuws ofzo? Iemand al ervaring mee?
Die mening heb ik ook. Maar je kunt regeltjes vaak op meerdere manieren interpreteren.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:49 schreef bodylotion het volgende:
ben benieuwd hoe dat met BrawnGP gaat aflopen. We kunnen toch aannemen dat ze zich wel degelijk aan de regels gehouden hebben aangezien ze niet echt veel tijd te verliezen hadden tijdens de tests...
heb ik ook ergens gelezen ... ma kan zosnel niet vinden waarquote:Op maandag 23 maart 2009 22:36 schreef RowanF1 het volgende:
Dit jaar gaat BBC in UK weer F1 uitzenden toch? Dat betekend dat de iTV Livestream voor vrije trainingen verdwijnen.. Hopen dat het op één van de BBC zenders komt, kan ik dat tenminste bekijken.
Hmm, daar kan ik wel iets mee regelen.. Dan kan ik het via Justin doorzenden.. Bedankt voor de tip in ieder gevalquote:Op maandag 23 maart 2009 23:13 schreef Atreidez het volgende:
BBC heeft ook al aangegeven via hun site streams ter beschikking te stellen voor alle sessies van de F1, maar wel alleen voor engelse ip's. Hopelijk verschijnt er dus weer ergens een stream die daar gebruik van maakt
Dat zou erg vet zijn!quote:Op maandag 23 maart 2009 23:25 schreef RowanF1 het volgende:
[..]
Hmm, daar kan ik wel iets mee regelen.. Dan kan ik het via Justin doorzenden.. Bedankt voor de tip in ieder geval
ben voor de helft klaar, morgenavond de andere helftquote:
quote:FIA akkoord met goedkopere superlicenties in 2010
De superlicenties voor de coureurs zullen in 2010 worden verlaagd. Zo maakte de FIA maandagavond bekend. De afgelopen twee jaar was er veel kritiek op de kosten van de superlicenties, omdat die in twee jaar tijd enorm waren gestegen. Nu zullen de kosten dus weer worden verlaagd.
"Na een erg positieve ontmoeting tussen FIA-president Max Mosley en afgevaardigden van de Grand Prix Drivers' Association (GPDA) zal er een voorstel bij de World Motor Sport Council worden ingediend om de kosten van de superlicenties voor 2010 te veranderen", viel in een verklaring van de FIA te lezen. "Een goedkopere superlicentie zou ook erg goed pasten bij de kostenbesparingen die volgend jaar in de sport worden doorgevoerd."
Ook is afgesproken dat Mosley vaker contact zal hebben met de GPDA. Daarover zei de FIA: "Er zijn verschillende dingen besproken en de FIA is ermee akkoord gegaan om regelmatig contact te hebben met afgevaardigden van de GPDA om een constructieve dialoog te voeren."
Dat is ook de reden dat ik vindt dat als het voldoet aan de letterlijke tekst van de reglementen dat de diffusers legaal zijn, ook al voldoen ze niet aan de ideeën die de FIA erover heeft. Dan hadden ze dat maar beter in de reglementen moeten zetten.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Die mening heb ik ook. Maar je kunt regeltjes vaak op meerdere manieren interpreteren.
Berniequote:Teams threatened Melbourne boycott
Eurosport - Tue, 24 Mar 08:49:00 2009
Two Formula One team bosses threatened to boycott this weekend's Australian Grand Prix due to a dispute over unpaid income.
The Times reports that Flavio Briatore of Renault, and McLaren's Ron Dennis (pictured, right) told Bernie Ecclestone they would not send their cars and equipment to Melbourne.
The Melbourne newspaper Herald Sun, meanwhile, said Ferrari may also have been involved in a boycott threat, so angry was the team and chief rival McLaren about the FIA's latest rule changes.
Ultimately, all the cars did land in Melbourne, but race promoter Ron Walker admitted he is aware of the feuding.
"It's very serious at the moment, but I think good sense will prevail by Sunday," he said.
"A clear understanding will be made between the teams and the FIA. (And) Bernie is the master deal-maker. He's been in it for years."
Australia's FIA representative Garry Connelly also played down the rumours. "That (a boycott) would be suicide for them," he said.
"They have sponsorship agreements in place. What are they going to do - throw away a large percentage of their television coverage just because they're upset?
"They'd be in breach of contract with their sponsors, I'd suggest," he added.
The boycott ultimatum by Briatore and Dennis - also on behalf of other FOTA teams - was revealed by Ecclestone as the F1 chief executive met with a few selected reporters.
The 78-year-old said Toyota's John Howett was also present when the boycott threat was issued, reportedly over money Ecclestone promised to pay the teams if they sign a new Concorde agreement. The new commercial agreement has not yet been signed.
"Poor John was sitting there a bit confused about life in general. Flavio started it (the threat)," Ecclestone revealed, "aided and abetted by Ron Dennis. They were saying all the FOTA-schmota are not going (to Australia) - nobody's going to go.
"So I said what I'd better do is cancel the aircraft obviously. It costs a fortune to charter those things and almost as much to cancel them," he added.
While all the cars did travel to and land this week in Melbourne, it is believed the teams have not yet been paid by Ecclestone.
The billionaire said he doesn't mind hard business tactics, but detests when the threats are empty.
"If they come in here with a gun and hold it to my head, they had better be sure they can f****** pull the trigger. And they should make sure it's got bullets in it because, if they miss, they better look out," Ecclestone warned.
Dit zijn de BBC uitzendtijden die ik ken:quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:00 schreef Jezza het volgende:
Iemand een idee of de vrije training ook op de BBC wordt uitgezonden? Op verschillende teletekst- en tvgidssites kan ik niet verder kijken als overmorgen, dus kan ik vrijdag niet zien .
quote:Friday 27th March
Free practice 1 live: 1:25am – 3:05am BBC via Red Button / online
Free practice 2 live: 5:25am – 7:05am BBC via Red Button / online
Saturday 28th March
Free practice 3 live: 2:25am – 4:05am BBC via Red Button / online
Qualifying live: 5:00am – 7:15am BBC One / online
Qualifying repeat: 1:00pm – 2:15pm BBC One
Sunday 29th March
Australian Grand Prix live: 6:00am – 9:00am BBC One / online
Australian Grand Prix repeat: 1:00pm – 3:00pm BBC One / online
Australian Grand Prix highlights: 7:00pm – 8:00pm BBC Three / online
There is also radio coverage of the sessions on BBC Radio Five Live and/or BBC Radio Five Live Sports Extra.
Nee, dat kan je helaas in Nederland niet zien Is voor zover ik weet alleen mogelijk in Engeland. Is wel zeer handig systeem. Vooral met grote toernooien/wedstrijden zoals Wimbledon, Olympische Spelen e.d. kan je switchen tussen verschillende wedstrijden en dat op 1 zender. Je krijgt zodra je op de Red Button drukt een overzicht van alle wedstrijden die op dat moment (op dat kanaal) aan de gang zijn en kan je dus zelf weten wat je gaat kijken. M'n broer woont in Engeland en heb het daar een paar keer gezien/gebruikt.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:29 schreef Atreidez het volgende:
Ik weet nog steeds niet wat ze nou met "via Red Button" bedoelen.. Is dat nou puur Brits, alleen voor schotels, of kunnen we dat met normala digi tv in Nederland ook zien
Dat zou vanavond komen als het goed is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:50 schreef Dos37 het volgende:
Is er al een topic over de eerste GP of zit ik eroverheen te kijken
Dan pas?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zou vanavond komen als het goed is.
Da's jammer, want dan heeft zo'n digitaal pakket dus geen nut (ondanks vier of vijf BBC kanalen)?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:38 schreef Jezza het volgende:
[..]
Nee, dat kan je helaas in Nederland niet zien Is voor zover ik weet alleen mogelijk in Engeland. Is wel zeer handig systeem. Vooral met grote toernooien/wedstrijden zoals Wimbledon, Olympische Spelen e.d. kan je switchen tussen verschillende wedstrijden en dat op 1 zender. Je krijgt zodra je op de Red Button drukt een overzicht van alle wedstrijden die op dat moment (op dat kanaal) aan de gang zijn en kan je dus zelf weten wat je gaat kijken. M'n broer woont in Engeland en heb het daar een paar keer gezien/gebruikt.
Klopt, ik dacht precies hetzelfde, maar helaas kunnen we er alsnog geen gebruik van maken Toch maar even afwachten wat het wordt met die livestream.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:16 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Da's jammer, want dan heeft zo'n digitaal pakket dus geen nut (ondanks vier of vijf BBC kanalen)?
ik maak hem vanavond gereed. er moet ook gearbeid worden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:50 schreef Dos37 het volgende:
Is er al een topic over de eerste GP of zit ik eroverheen te kijken
zo'n systeem moet hier ook komen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:38 schreef Jezza het volgende:
[..]
Nee, dat kan je helaas in Nederland niet zien Is voor zover ik weet alleen mogelijk in Engeland. Is wel zeer handig systeem. Vooral met grote toernooien/wedstrijden zoals Wimbledon, Olympische Spelen e.d. kan je switchen tussen verschillende wedstrijden en dat op 1 zender. Je krijgt zodra je op de Red Button drukt een overzicht van alle wedstrijden die op dat moment (op dat kanaal) aan de gang zijn en kan je dus zelf weten wat je gaat kijken. M'n broer woont in Engeland en heb het daar een paar keer gezien/gebruikt.
Lijkt mij ook, ik vind alles best als ze maar niet de aarde er weer op plakkenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:02 schreef Ared het volgende:
zolang ze nog geen sponsoren hebben, zullen ze vermoedelijk met een heel neutraal design blijven rijden.
hah inderdaad, zou het toeval zijn?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:00 schreef Jezza het volgende:
Geen idee, maar ik lees net dat er een gerucht rond gaat dat Bwin de hoofdsponsor zou gaan worden van Brawn GP. Misschien krijgt de auto dan ook wel de kleuren geel, groen, wit en zwart aangezien dit ook de huisstijl van Bwin is.
Ach, er moet toch iemand de langzaamste zijn. En blijkbaar is dat weer eens Force India.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:52 schreef Atreidez het volgende:
Als je met zulke drastische regelwijzigingen en een halve McLaren nog steeds stijf achteraan blijft rijden dan doen ze echt wat fout.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:42 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Kimi Räikkönen #1: 2009, het jaar van de ijsman?
Ook dat is een vorm van regelmaat en consequent presteren .quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:58 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ach, er moet toch iemand de langzaamste zijn. En blijkbaar is dat weer eens Force India.
quote:Oude scoresysteem blijft dit jaar gehandhaafd
25 maart 2009
De FIA heeft een nieuwe versie van het Sportief Reglement gepubliceerd, waarin staat dat de titel gaat naar de coureur die de meeste punten scoort gedurende het seizoen. De nieuwe maatregel dat de coureur met de meeste Grand Prix-overwinningen kampioen zou worden, is hiermee definitief van de baan voor 2009.
Vorige week kwam de FIA na een vergadering van de World Motor Sport Council (WMSC) met het nieuws dat het wereldkampioenschap Formule 1 bij de coureurs voortaan zou worden bepaald door het aantal overwinningen gedurende het Formule 1-seizoen. Dit stuitte op veel protest van teams, coureurs en fans. Uiteindelijk bleek de invoering van het systeem zelfs tegen de FIA-regels, omdat dit voor 30 november jongstleden had moeten gebeuren. De enige uitzondering die hierop kan gelden, is bij een unanieme toestemming van de teams, die er in dit geval absoluut niet was.
Afgelopen vrijdag lieten de teams, verenigd in de FOTA, dan ook weten protest in te dienen, waarop de FIA meteen met het antwoord kwam dat het systeem zou worden uitgesteld als de teams het niet eens waren met het systeem. Inmiddels is dat gebeurd, al heeft de FIA het nog niet officieel bevestigd. Gezien het feit dat het Sportief Reglement al wel is aangepast, lijkt dat slechts een detail te zijn.
In artikel 6.1 van het Sportief Reglement staat nu het volgende te lezen: "De titel in het rijderskampioenschap van de Formule 1 zal gaan naar de coureur die over alle evenementen het hoogste puntenaantal heeft gescoord."
Zal die dan tijdens de eerste GP ook bij de BBC zitten?quote:25 maart 2009
Coulthard reserverijder tijdens eerste races
David Coulthard is tijdens de eerste races van het seizoen de derde coureur van Red Bull. Zo bevestigde een woordvoerster van het team tegenover GPUpdate.net. De Schot reed vorig jaar zijn laatste race, maar zal dus opnieuw in actie moeten komen, mocht een van de reguliere rijders door omstandigheden niet kunnen racen.
"Coulthard is komend weekend in Australië en volgende week in Maleisië de derde coureur van Red Bull Racing", verklaarde de woordvoerster van Red Bull.
Na de Grand Prix van Maleisië stapt het Formule 1-team uit Milton Keynes mogelijk over op een andere reserverijder. Naar verluidt maakt Brendon Hartley een erg goede kans op de reserverol. De 19-jarige Nieuw-Zeelander maakte afgelopen winter genoeg testkilometers om in aanmerking te komen voor een superlicentie.
Coulthard is dit jaar ook werkzaam als Formule 1-expert voor de BBC.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
zoiets hadden ze toch ooit bij de indy 500 gedaan bij arie luyendijk? kan me daar iets vagelijks van herinneren...quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:03 schreef Meike26 het volgende:
Waarom ook niet? BBC heeft toch ook een hokje/commentaarpositie toegewezen gekregen door de FIA ?
Elke coureur die rondloopt op de paddock terwijl er geraced word, kan zo aanschuiven bij Murray Walker. Dus als Coulthard niet rijd, schuift hij zondag middag, voor ons ochtend, gewoon gezellig aan.
Ik vraag me eerder af, als Coulthard moet rijden, krijgt hij dan een extra radiofrequentie om de race te verslaan vanuit de race voor BBC .. ? Dat zal pas lachen zijn
Waar is de bronvermelding???quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:58 schreef bodylotion het volgende:
[Oude scoresysteem blijft dit jaar gehandhaafd]
En nog 1 zonder bronquote:Op woensdag 25 maart 2009 10:41 schreef Jezza het volgende:
[Coulthard reserverijder tijdens eerste races]
Zal die dan tijdens de eerste GP ook bij de BBC zitten?
Aangepastquote:[..]
En nog 1 zonder bron
quote:Ook McLaren begint seizoen met KERS
McLaren is het derde team dat heeft bevestigd met het Kinetic Energy Recovery System te zullen rijden tijdens de seizoensopener in Australië. Renault en Ferrari lieten eerder al weten het nieuwe systeem te zullen gebruiken in Melbourne.
"We hebben definitief besloten om het seizoen met KERS te beginnen", zei Mercedes Motorsport-baas Norbert Haug in een vraaggesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport. "We zullen het systeem in beide wagens monteren."
Heikki Kovalainen zal ongetwijfeld erg blij zijn met deze beslissing. Begin deze maand zei al te hopen dat McLaren het seizoen met KERS zou beginnen: "We zullen er absoluut van profiteren bij de start, als we onderweg zijn naar de eerste bocht. Verder heb je er natuurlijk ook voordeel van als je met andere coureurs aan het vechten bent en iemand probeert in te halen. Hopelijk beginnen veel andere teams het seizoen zonder KERS, maar goed, ik onderschat niemand en het zou me niet verbazen als veel andere teams ook met KERS aan de start komen."
quote:Heidfeld start met KERS, Kubica zonder
Nick Heidfeld rijdt komend weekend met het Kinetic Energy Recovery System onderin de wagen, terwijl Robert Kubica het voorlopig zonder het nieuwe systeem moet stellen. Zo heeft BMW-teambaas Mario Theissen woensdag laten weten.
Volgens Theissen heeft de beslissing om Heidfeld mét en Kubica zonder KERS op pad te sturen, alles te maken met het gewicht van de coureurs. "Door de nieuwe regels zijn de zwaardere coureurs in het nadeel", zei Theissen tegen Auto, Motor und Sport. "Ondanks dat we een erg lichte KERS hebben gebouwd, zijn wij momenteel niet in staat om een optimale balans in de auto van Kubica te brengen. Later in het seizoen hopen we het systeem wel in de wagen van Kubica te kunnen zetten."
Eerder pleitte Theissen al voor een hoger minimumgewicht van auto en coureur in de Formule 1, om te voorkomen dat er een soort van jockey-cultuur in de hoogste autosportklasse ontstaat, zoals dat ook in het paardenrennen bestaat. Momenteel mogen de auto en de coureur samen niet meer dan 605 kilogram wegen.
in het tweede bericht zit een storende fout...quote:
quote:
Edit: dit is de algemene link voor de tv-tijden van BBC One, die dus F1 uitzendt -> http://www.bbc.co.uk/bbcone/programmes/schedulesquote:Op woensdag 25 maart 2009 20:37 schreef Sally het volgende:
Oh, dit is ook wel een handige link om te bookmarken: Upcoming Formula 1 Events:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j4j7g/episodes/upcoming
Even crossposten in het Nieuwtjestopic
Ecclestone Zeikerd, geen instapgeld betalen omdat het een overname betreft en geen nieuw team. Maar geen televisie geld ontvangen omdat het een nieuw team isquote:Brawn GP heeft een financiële tegenvaller moeten incasseren. Omdat Brawn GP door de World Motor Sport Council van de FIA wordt gezien als een nieuw team loopt de renstal meer dan twintig miljoen euro aan inkomsten mis.
Veto
Volgens het Zwitserse tijdschrift Motorsport Aktuell is Formule 1-baas Bernie Ecclestone de grote boosdoener. Teambaas Ross Brawn kon ondanks de unanieme toestemming van de andere teams niet simpelweg de naam van Honda in Brawn GP veranderen omdat Ecclestone zijn veto uitsprak.
Inkomsten
Hierdoor loopt Brawn GP miljoenen euro's mis uit de Formule 1-pot. Uit de pot werd begin 2008 255 miljoen euro verdeeld onder de teams. Honda kreeg toen meer dan twintig miljoen euro.
Aanbod
De oorzaak van de veto van Ecclestone ligt waarschijnlijk in het feit dat Brawn en Nick Fry het aanbod van de Brit om te helpen met de overname van de renstal hebben afgeslagen.
Accepteren
"Ze hadden moeten accepteren wat ik ze had aangeboden. Het was een zeer goed bod voor iedere betrokkene. Maar ze wilden het op eigen houtje doen. Nu kunnen we alleen maar hopen en bidden", liet Ecclestone weten na het afketsen van de deal.
Verdelen
Het geld dat Brawn GP misloopt, belandt niet in de achterzak van Ecclestone maar wordt via een geheime verdeelsleutel onder de andere teams verdeeld.
Brawn GP is officieel een nieuw team, maar hoefde geen instap geld te betalen. Omdat ze officieel een nieuw team zijn, krijgen ze geen TV gelden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:07 schreef Sinister-D- het volgende:
Financiële tegenvaller voor Brawn GP
[..]
Ecclestone Zeikerd, geen instapgeld betalen omdat het een overname betreft en geen nieuw team. Maar geen televisie geld ontvangen omdat het een nieuw team is
quote:Accepteren
"Ze hadden moeten accepteren wat ik ze had aangeboden. Het was een zeer goed bod voor iedere betrokkene. Maar ze wilden het op eigen houtje doen. Nu kunnen we alleen maar hopen en bidden", liet Ecclestone weten na het afketsen van de deal.
quote:Ecclestone: "Drie nieuwe teams in 2010"
Volgens Bernie Ecclestone zullen er in 2010 dertien teams meedoen aan het Formule 1-kampioenschap. Behalve USGPE zouden nog twee nieuwe teams al hebben bevestigd deel te nemen aan het kampioenschap van volgend jaar.
Dit bevestigde Ecclestone tegenover The Associated Press. Volgens het huidige Formule 1-reglement mogen er echter niet meer dan twaalf teams meedoen aan het wereldkampioenschap Formule 1. FIA-president Max Mosley liet eerder echter al weten dat hij het maximale aantal teams wel wil verhogen, als dat nodig mocht zijn. "We zullen dan aan de World Motor Sport Council vragen om het maximale aantal teams te verhogen", zei Mosley. "Voorwaarde is wel dat de veiligheid gegarandeerd blijft bij meer deelnemers."
In 1995 kende het Formule 1-kampioenschap voor het laatst een deelnemersveld van 26 rijders. De jaren daarna varieerde het deelnemersaantal tussen de twintig en 22. In 1997 leek het erop dat er twaalf teams mee zouden doen aan de Formule 1, maar MasterCard Lola kwalificeerde zich niet voor de eerste race in Australië en trok zich daarna terug uit de sport, waardoor er elf teams overbleven.
Ik was van plan om mijn interpretatie van de regels te geven, en waarom ik denk dat de diffusers legaal zijn, maar ik kan de plaatjes pas vanavond plaatsen.quote:Protest lodged over Brawn, Toyota and Williams diffusers
The much-talked-about diffuser designs on the Brawn GP, Toyota and Williams cars have become the subject of an offical protest from rivals in Melbourne, after they cleared Thursday scrutineering with the Albert Park stewards.
All three teams are believed to have found a loophole in the regulations which allows them to run a taller diffuser. However, four fellow teams - BMW Sauber, Ferrari, Red Bull and Renault - have objected, questioning the legality of the designs.
The stewards must now decide whether to allow the cars in question to race in their current form. However, should there be any appeal over that decision, it would come down to the FIA to determine the diffusers' legality, possibly at a later date.
Inderdaad volgens het reglement:quote:Het komt hier op neer dat het vanaf de grond zichtbare deel van de diffuser niet hoger mag zijn dan 175 mm vanaf de bodemplaat (reference plane in de reglementen), maar doordat de drie binnen deze hoogte een deel afsluiten het stuk erboven hoger kan zijn.
Ofwel een dubbele diffuser is toegestaan, mits het onderste surface niet meer dan 175mm boven het referentie vlak komt.quote:3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a
point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the
surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is
visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum
required access for the device referred to in Article 5.15.
Hierop zouden de andere teams kunnen zeggen dat zo'n dubbele diffuser geen uniform, continuous surface is.quote:Additionally, any bodywork in this area must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of
freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
En als ze illegaal zijn bevonden, kunnen de punten dan nog met terugwerkende kracht afgenomen worden?quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:36 schreef Ared het volgende:
en dat de protesterende teams beroep hebben aangetekend, dus dat we pas na Maleisië van de WMSC te horen krijgen of het legaal of illegaal is.
Post ik vanavond. Kan ik vanaf mijn werk niet doen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:07 schreef FriescheHengst het volgende:
Het ligt hem niet aan jullie uitleg hoor, maar ik snap er niets van. Ik heb ook plaatjes nodig.
Volgens mij doen ze dat niet, dit was tenminste met de "massa dempers" toen niet zo.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En als ze illegaal zijn bevonden, kunnen de punten dan nog met terugwerkende kracht afgenomen worden?
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ponsor-van-brawn-gp/quote:'Virgin Group wordt sponsor van Brawn GP'
26 maart 2009
De Virgin Group wordt een grote sponsor van Brawn GP. Zo bericht The Times. Aanvankelijk was het bedrijf van de excentrieke Britse zakenman Richard Branson nog in beeld als mogelijke overnamekandidaat voor het oude Honda-team.
Volgens de Britse krant zal de Virgin Group waarschijnlijk vrijdag officieel worden gepresenteerd als sponsor van het team uit Brackley en gaat het om een deal met een waarde van meerdere miljoen euro's. Daarmee zou de Virgin Group, onder meer actief in de muziekindustrie en de luchtvaart, de eerste grote sponsor zijn van het Brawn GP-team, dat tijdens de tests nog zonder sponsorlogo's op de auto reed.
Eerder vandaag (donderdag) werd Henri Lloyd nog als kledingpartner van Brawn GP gepresenteerd. Henri Lloyd is vooral een bekend merk in de zeilwereld.
Zilver/Rood/Blauw is ook mogelijk:quote:
In lekentaal lees ik dit als dat het deel dat zichtbaar is vanaf de onderkant van de auto en deel uitmaakt van het bodywork (het buitenste deel van de auto) achter de achteras niet meer dan 350 mm mag uitsteken en niet hoger mag zijn dan 175mm van de reference plane (bodemplaat).quote:1.4 Bodywork :
All entirely sprung parts of the car in contact with the external air stream, except cameras, camera housings and the parts definitely associated with the mechanical functioning of the engine, transmission and running gear. Airboxes, radiators and engine exhausts are considered to be part of the bodywork.
ARTICLE 3 : BODYWORK AND DIMENSIONS
One of the purposes of the regulations under Article 3 below is to minimize the detrimental effect that the wake of a car may have on a following car. Furthermore, infinite precision can be assumed on certain dimensions provided it is clear that such an assumption is not being made in order to circumvent or subvert the intention of the relevant regulation.
...
3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum required access for the device referred to in Article 5.15 [de starter].
Dat kunnen ze echt niet maken. Vandaag volledig legaal verklaren en dan over een paar weken illegaal verklaren en punten afpakken.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:41 schreef Atreidez het volgende:
Het is gewoon slim Als ze maar niet na 3 races t kampioenschap gaan sturen door puntenafpakken enzo. Dat ze bepaalde dingen na races verbieden, ok, maar geen straffen.
Het zou zomaar kunnen. Weet jij nog waar dat voor was?quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:51 schreef Atreidez het volgende:
Waar gaan we dit jaar een kratje op zetten vosss? Volgens mij heb ik er nog 1 tegoed van je.
Ik heb in 2007 een meet proberen te regelen voor de FOK!forumusers. Ergens op een kartbaan bij Utrecht (voorwaarde was het kunnen kijken van de F1-race). Maar dat werd helaasch niets vanwege te weinig belangstelling (en de prijs was mss wat te hoog voor sommigen).quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen. Weet jij nog waar dat voor was?
Eik zou het wel gaaf zijn om een keer een F1 te kijken met iedereen die altijd post in deze topics.
Is er eik ooit een meet geweest?
Voila, uit het topic van de race zelf:quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:52 schreef Last_Samurai het volgende:
de BBC streamed ook via internet,is dat voor ons nu ook te bekijken???
of weer een exclusive voor de Britten???
Heb je hier wat aan?quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:44 schreef UnoclaM het volgende:
Om de streams van de BBC online te volgen zonder downloads, tools of vage streams moet je het volgende doen:
1. Zoek een proxy uit Groot-Brittannië. Dit kan via bijv:
http://www.proxy4free.com/page1.html
http://www.xroxy.com/proxy-country-GB.htm
(simpel gezegd is een proxy een pc waar jij contact mee maakt, die dan weer contact maakt met de site die jij zoekt, in dit geval de BBC)
2. Kopieer het IP-adres en de port van de gekozen proxy
3. Ga naar je proxy instellingen
- Firefox: Extra - Instellingen - Netwerk - instellingen --> kies handmatige proxyconfiguratie
- IE: Extra - Internetopties - Verbindingen - Instellingen --> vink 'kies proxyinstellingen' aan
4. Vul hier het IP-adres en de port van de proxy in.
5. Enjoy! http://news.bbc.co.uk/spo(...)mula_one/default.stm
Vergeet niet je normale internetinstellingen terug te zetten nadat je gebruik hebt gemaakt van de proxy, dus bij instellingen 'verbinding maken via een proxy' weer af te vinken. Dit werkt btw voor alle filmpjes die niet buiten GB te bekijken zijn.
Veiligheid van de proxy en kwaliteit van de verbinding kan ik helaas niet garanderen, maar zelf heb ik nooit problemen gehad terwijl ik dit regelmatig gebruik. Als iemand betere alternatieven of een betere proxy heeft zal het gewaardeerd worden als hij of zij dat meldt.
In het racetopic (2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix) staat duidelijk dat het ook via Justin te zien is.. Hoef je die omweg niet te makenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:45 schreef Sally het volgende:
[..]
Voila, uit het topic van de race zelf:
[..]
Heb je hier wat aan?
* Sally gaat szzzzzzlapennnnn
Gezien, RowanF1, thnx. Al was ik wel te laat om nog wat te zien.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 01:52 schreef RowanF1 het volgende:
[..]
In het racetopic (2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix) staat duidelijk dat het ook via Justin te zien is.. Hoef je die omweg niet te maken
Hierzo.
Pass = fokbernie
quote:Vanochtend ben ik zelf naar de stewards gegaan om te vragen wat er nu gaat gebeuren als het hof wel zou bepalen dat de diffusers toch fout zijn. Het antwoord was simpel; Dan verliezen die teams al hun tot dan toe behaalde punten. Tot en met de hoorzitting, kan wel tot na de GP van China duren, zijn alle uitslagen onder voorbehoud. Maar als dat allemaal mooie races zijn pakken ze ons die in ieder geval niet meer af.
http://www.olavmol.nl/angrylog/log/150739/Mega+Denkfout/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |