Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
quote:Renault to run KERS in Melbourne
Renault is the first team to give its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the green light to run at the Australian Grand Prix.
While most teams are still undecided about whether or not to introduce the technology for the start of the new season, Renault has seen enough of its device to sign it off for use in Melbourne.
The move ends fears that no teams would choose to use the technology in Australia, although Renault will still be in the minority of outfits who will have KERS ready for the first race.
McLaren, BMW-Sauber and Ferrari have not declared publicly about whether or not they will press their devices into action, while six teams have already confirmed they will not race it in Australia.
Williams, Toyota, Scuderia Toro Rosso, Red Bull Racing, Force India and Brawn GP will all head into the Melbourne event without the technology, although most of them are expected to introduce the systems later in the year.
Renault admitted early in testing that it was surprised about how well its KERS system was running, having been sceptical about its state of development beforehand.
Speaking after the first running of the new R29 in February, technical director Bob Bell said: "The biggest surprise for [us] was perhaps the KERS system as we felt that initially we would have a lot of problems with it and getting the drivers used to it. In reality it has been quite a straightforward transition."
Zo op het eerste gezicht hoef je niks aan te passen. Heb de banner even ergens anders geupload.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:12 schreef Atreidez het volgende:
Hebben we een nieuwe 2009 banner nodig voor dit topic?Als ik de wiki moet aanpassen zelf moet je het maar ff zeggen, ben niet echt bekend met de protocollen.
Vorige deel: [F1] F1 nieuwtjes topic deel 43
Dat zal aan het gewicht van het systeem liggen. Meer gewicht is meer slijtage van de banden en een slechtere rondetijd, en wellicht is de balans van de auto ook wezenlijk anders (ze werkten voorheen met gewichten op bepaalde plekken bij renault hadden ze bv nogal wat gewicht in de neus liggen). De energie die vrijkomt van kers moet minimaal groot genoeg zijn om het tijdsverlies wat het extra gewicht met zich meebrengt te compenseren.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:05 schreef Meike26 het volgende:
Wat ik me nu afvraag, als Renault het enige team is in Melbourne dat KERS gaat gebruiken, hebben ze dan geen voordeel van die extra vrijkomende paardjes?
Mijn fotosoep met tietenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:15 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht hoef je niks aan te passen. Heb de banner even ergens anders geupload.
[ afbeelding ]
Winnaar F1: coureur met meeste zegesquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:27 schreef Mikkie het volgende:
Hoorde ik nou vanavond op tv iets van nieuwe puntentelling? Of liever gezegd: dat het aantal overwinningen belangrijker wordt voor de wereldtitel?
Ze zeggen vaak dat in de formule 1 elke 10 kilo zorgt voor een 0.3 sec langzamere rondetijd. 35 kilo zou dan 1.05 sec zijn. Deze tijd moet worden goed gemaakt in de korte tijd (6.7 sec per ronde) dat kers beperkte energie (80 pk) mag leveren. Je hebt dus tijdelijk zo'n 10% meer vermogen tot je beschikking, echter de kans bestaat dat de auto zwaarder is dat het minimum gewicht (bmw had dacht ik nogal wat problemen en zitten nu 10 kilo over het gewicht heen) door het extra gewicht kan de balans anders zijn en ook het aanpassen hiervan is moeilijker omdat je niet zomaar losse componenten ergens anders kan plaatsen zoals in de neus van de voorvleugel.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:34 schreef Meike26 het volgende:
Hmm, dat vraag ik me ten zeerste af.
Het gewicht van ca 30 tot 40 kilo dat een KERS zou kunnen/moeten wegen, tegenover de ca 82 pk die vrijkomt als je op dat knopje drukt staat niet in contrast. 82 pk heeft veel meer invloed op de specificaties van een auto dan een 30 kilo gewicht dat er bij komt. Tenminste, dat is mijn idee uit mijn eigen auto. Als ik kinderen moet vervoeren en er zit alles bij elkaar 60 kilo op de achterbank, dan heeft mijn autootje, Lancia Ypsilon 1.2 16 klapper, weinig moeite met dat extra gewicht. Het argument dat de banden slijtage hoger is en de coureurs waarschijnlijk in de toekomst wel een pitstop meer moeten maken per race dan vroeger, dat kan ik me dan wel voorstellen. Toch vind ik die power van 82 pk wel erg veel en een machtig wapen van Renault om straks in Melbourne door het veld heen naar voren te komen.
Zeg, doe eens lief! Niet iedereen struint de hele dag heel Internet af voor nieuwsquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:29 schreef Fallen het volgende:
[..]
Winnaar F1: coureur met meeste zeges
Of hier:
http://www.fia.com/en-GB/(...)ges/wmsc_170309.aspx
![]()
![]()
![]()
![]()
Was niet naar jou... maar als reactie op de nieuwe regels!quote:Op woensdag 18 maart 2009 00:20 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zeg, doe eens lief! Niet iedereen struint de hele dag heel Internet af voor nieuws.
Je vergeet hierbij dat je KERS maar kort kunt gebruiken en niet de hele ronde. Daarnaast is het aanpassen van de balans een stuk lastiger wat invloed kan hebben op de prestaties (overstuur of onderstuur etc.).quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:34 schreef Meike26 het volgende:
Hmm, dat vraag ik me ten zeerste af.
Het gewicht van ca 30 tot 40 kilo dat een KERS zou kunnen/moeten wegen, tegenover de ca 82 pk die vrijkomt als je op dat knopje drukt staat niet in contrast. 82 pk heeft veel meer invloed op de specificaties van een auto dan een 30 kilo gewicht dat er bij komt. Tenminste, dat is mijn idee uit mijn eigen auto. Als ik kinderen moet vervoeren en er zit alles bij elkaar 60 kilo op de achterbank, dan heeft mijn autootje, Lancia Ypsilon 1.2 16 klapper, weinig moeite met dat extra gewicht. Het argument dat de banden slijtage hoger is en de coureurs waarschijnlijk in de toekomst wel een pitstop meer moeten maken per race dan vroeger, dat kan ik me dan wel voorstellen. Toch vind ik die power van 82 pk wel erg veel en een machtig wapen van Renault om straks in Melbourne door het veld heen naar voren te komen.
Dat begrijp ik, althans dat ze het niet ergens bovenin wegwerken. Of ze het echt allemaal direct op de vloerplaat hebben betwijfel ik (vooral bij Williams die met een vliegwiel werken).quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:41 schreef Atreidez het volgende:
Ga er maar vanuit dat elk team t op de bodem heeft zitten.. Je wilt toch geen megazwaar batterypack ergens op bodyworkhoogte
het wordt dadelijk leuker om alleen de optochten te bekijken dan het bijhouden welke coureur waar staat in het kampioenschap, met dat overwinnings gebeuren...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:27 schreef Mikkie het volgende:
Hoorde ik nou vanavond op tv iets van nieuwe puntentelling? Of liever gezegd: dat het aantal overwinningen belangrijker wordt voor de wereldtitel?
Een hoop vrije tijd? Optochten?quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:59 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
het wordt dadelijk leuker om alleen de optochten te bekijken dan het bijhouden welke coureur waar staat in het kampioenschap, met dat overwinnings gebeuren...
dat een overwinning hoger ingeschat zou moeten worden, zodat de coureurs er meer risico voor zouden nemen oke, maar alleen maar het rijderskampioenschap laten bepalen op het aantal overwinningen... zo komt er denk ik weer een hoop vrije tijd naar boven op de zondag...
meer dat het gaat om wie er wint, en het zullen misschien leukere races kunnen worden, maar de statastieken erachter, wie hoeveel punten behaald heeft, gevechten voor dat ene puntje, spanning tot in de laatste ronde of de titelkandidaat net genoeg punten uit de laatste race weet te slepen, dat soort dingen houden het interesant voor mij, op deze manier van kampioen bepalen zie ik het niet zitten om nog langer zoveel tijd er aan te besteden eigenlijk...quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Een hoop vrije tijd? Optochten?
Een coureur in de race voor het kampioensschap zou wel gek zijn om rustig als 2e te finishen. Die gaat er alles aan doen om 1e te worden.
Geen kampioenschappen op de Alonso manier meer gelukkig
Maar waarom doen sommige teams het dan? Mijn inziens maakt het de auto niet sneller.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:02 schreef Garisson72 het volgende:
Ze mogen per raceweekend zelfs beslissen of ze het inzetten of niet.
Ik neem aan dat ze vooraf met simulaties bekijken of het inzetten van KERS zin heeft of niet en dan de beslissing nemen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:11 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar waarom doen sommige teams het dan? Mijn inziens maakt het de auto niet sneller.
quote:Renault to run KERS in Melbourne
Renault is the first team to give its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the green light to run at the Australian Grand Prix.
While most teams are still undecided about whether or not to introduce the technology for the start of the new season, Renault has seen enough of its device to sign it off for use in Melbourne.
The move ends fears that no teams would choose to use the technology in Australia, although Renault will still be in the minority of outfits who will have KERS ready for the first race.
McLaren, BMW-Sauber and Ferrari have not declared publicly about whether or not they will press their devices into action, while six teams have already confirmed they will not race it in Australia.
Williams, Toyota, Scuderia Toro Rosso, Red Bull Racing, Force India and Brawn GP will all head into the Melbourne event without the technology, although most of them are expected to introduce the systems later in the year.
Renault admitted early in testing that it was surprised about how well its KERS system was running, having been sceptical about its state of development beforehand.
Speaking after the first running of the new R29 in February, technical director Bob Bell said: "The biggest surprise for [us] was perhaps the KERS system as we felt that initially we would have a lot of problems with it and getting the drivers used to it. In reality it has been quite a straightforward transition."
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Geen KERS gebruiken heeft dus wel een nadeel (plaatsen verliezen bij de start tov van degenen die het wel gebruiken), maar geen voordeel - het uiteindelijke race tempo is gelijk. Komt nog bij dat zonder KERS iemand inhalen die het wel heeft, nog moeilijker wordt dan het al was.
Zodra het meenemen van KERS geen groot nadeel qua tempo is, is het dus het beste om het wel mee te nemen.
En een hoop ongelukken omdat de snelheids verschillen tussen KERS gebruikende wagens en geen KERS gebruikende wagens behoorlijk hoog zal zijn!quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Geen KERS gebruiken heeft dus wel een nadeel (plaatsen verliezen bij de start tov van degenen die het wel gebruiken), maar geen voordeel - het uiteindelijke race tempo is gelijk. Komt nog bij dat zonder KERS iemand inhalen die het wel heeft, nog moeilijker wordt dan het al was.
Zodra het meenemen van KERS geen groot nadeel qua tempo is, is het dus het beste om het wel mee te nemen.
Je mag hem 1x per ronde verstellen (en terugplaatsen in de originele stand) volgens mij.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:17 schreef Garisson72 het volgende:
Ik vind het overigens wel verwonderlijk dat je nauwelijks iets leest over de effecten van de voorspoiler, die (naar ik meen) 2x per ronde vlakker gelegd mag worden.
Wat zijn de te verwachten effecten hiervan, als in: hoeveel topsnelheid scheelt dat, enzo. Iemand een idee?
Alleen op het moment dat je KERS zelf gebruikt kan je die ander weer makkelijker inhalen. Het is gewoon een powerboost die je met maximum vermogen maximaal 6,6 sec per ronde kan gebruiken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:26 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |