Bron: http://www.nu.nlquote:Ecclestone verwacht spannende Formule 1
Uitgegeven: 18 maart 2009 14:15
Laatst gewijzigd: 18 maart 2009 14:14
LONDEN - Bernie Ecclestone kan zich vinden in de nieuwe regel in de Formule 1. De internationale automobielfederatie FIA besloot dinsdag dat het aantal grand-prixzeges komend seizoen bepalend is in de titelstrijd.
De baas van de koningsklasse van de autosport verwacht dat de verandering een positief effect zal hebben op de races.
"We hopen dat de coureurs nu echt weer gaan strijden om de eerste plek", zei de gefortuneerde Brit woensdag tegen de BBC.
Het aantal behaalde punten was altijd doorslaggevend in de strijd om de wereldtitel. Komend seizoen wordt de coureur die de meeste races wint, wereldkampioen.
De huidige puntentelling blijft wel bestaan, maar wordt pas beslissend als twee of meer coureurs aan het einde van het seizoen evenveel wedstrijden hebben gewonnen.
Niet motiverend
"Het idee achter deze regel is dat er weer echt geracet moet gaan worden. Als een coureur tweede ligt, zal hij serieus zijn best gaan doen om eerste te worden, terwijl hij de afgelopen jaren dan 'slechts' twee extra punten kon verdienen. Dat is niet echt motiverend om te proberen een ander in te halen", aldus Ecclestone.
Het nieuwe formule 1-seizoen begint op 29 maart in Melbourne.
Tuurlijk niet, wanneer je 2 auto's hebt die nagenoeg dezelfde rondetijden rijden en de 1 heeft kers en de ander niet dan moet de auto met kers ergens sneller zijn maar ook ergens langzamer zijn dan de auto zonder kers. Auto's kunnen dichter achter elkaar rijden en beter slipstreamen. Ik denk niet dat in zo'n geval kers een voordeel oplevert wellicht alleen stuivertje wisselen voor een paar ronden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:10 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen op het moment dat je KERS zelf gebruikt kan je die ander weer makkelijker inhalen. Het is gewoon een powerboost die je met maximum vermogen maximaal 6,6 sec per ronde kan gebruiken.
lijkt me niet, want op het moment dat je onder druk ligt, bewaar je je KERS-boost om te verdedigen. Dat kost je over de hele ronde misschien tijd omdat je je boost misschien niet op het optimale moment kunt gebruiken, maar je positie raak je niet kwijt. En het is misschien, omdat je het ook als je niet onder druk ligt, waarschijnlijk op hetzelfde punt gebruikt, namelijk bij het opkomen van een lang recht stuk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:26 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Als de ronde tijd gelijk is zou dat betekenen dat je ergens wat inlevert. Wellicht topsnelheid of langzamere accel. wanneer je uit de bochten komt. En als het goed is kunnen de auto's dit jaar dichter achter elkaar rijden en is het dus vrij eenvoudig om iemand met kers in te halen.
Dat is dus precies wat ik zeg! Ik reageerde op iemand die zei dat bij gelijke rondetijden iemand met KERS ergens een nadeel heeft, op het moment dat de boost neit gebruikt wordt. Dus ook een voordeel op het moment dat je KERS wel gebruikt. Dat zou dus inderdaad kunnen leiden tot stuivertje wisselen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:58 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, wanneer je 2 auto's hebt die nagenoeg dezelfde rondetijden rijden en de 1 heeft kers en de ander niet dan moet de auto met kers ergens sneller zijn maar ook ergens langzamer zijn dan de auto zonder kers. Auto's kunnen dichter achter elkaar rijden en beter slipstreamen. Ik denk niet dat in zo'n geval kers een voordeel oplevert wellicht alleen stuivertje wisselen voor een paar ronden.
Dat ligt niet aan de regels, maar aan de coureurs. Vorig jaar verloor Hamilton al een paar keer punten omdat hij juist ging voor de overwinning. En in het verleden verloor Senna al een titel aan Prost omdat hij altijd ging voor de overwinning, in tegenstelling tot Le Professeur.quote:"Het idee achter deze regel is dat er weer echt geracet moet gaan worden. Als een coureur tweede ligt, zal hij serieus zijn best gaan doen om eerste te worden, terwijl hij de afgelopen jaren dan 'slechts' twee extra punten kon verdienen. Dat is niet echt motiverend om te proberen een ander in te halen", aldus Ecclestone.
1 2 | Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.014 103 |
Volgens mij moet KERS zich ''opladen'' volgens de regels. Ik dacht dat je 't systeem de eerste 2 rondes niet kan gebruiken, dat dat zo ingeprogrameerd is in de ECU.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:54 schreef Ared het volgende:
zelfs als het de auto niet sneller (maar ook niet veel langzamer) maakt, is KERS een goed idee. Op de sprint van de grid naar de 1e bocht kan het je behoorlijk wat plaatsen opleveren of kosten. Probeer die later maar weer eens terug te pakken.
Ja dat magquote:Op woensdag 18 maart 2009 14:22 schreef sanger het volgende:
Wat ik eigenlijk niet weet is of je hem bv. 2x 3,3 seconden in 1 ronde kunt gebruiken
quote:Alonso vindt reglementswijziging F1 onnodig
De 27-jarige Spanjaard Fernando Alsonso (Renault), tweevoudig wereldkampioen Formule 1, verklaarde woensdag dat 'hij niet begrijpt waarom de reglementen voor de Formule 1 constant veranderd moeten worden.' Dinsdag maakte de Internationale Automobielfederatie (FIA) bekend dat de wereldtitel toegekend zal worden aan de piloot die de meeste Grote Prijzen wint, niet aan de piloot met de meeste punten.
'Ik begrijp niet waarom men constant de reglementen voor deze sport wil veranderen. Dergelijke beslissingen kunnen enkel de fans in de war brengen. De Formule 1 heeft zich gedurende de afgelopen 50 jaar kunnen ontwikkelen dankzij de renstallen, de sponsors en vooral dankzij de liefhebbers in de hele wereld. Het FIA heeft bij het nemen van deze beslissing geen van hen om hun mening gevraagd,' verklaart Alonso op zijn website www.fernandoalonso.com.
Vanaf het seizoen 2009 is de wereldtitel voor de winnaar van de meeste Grote Prijzen tijdens het desbetreffende seizoen. Met deze maatregel legt het FIA eerder de nadruk op de strijd om de overwinning tijdens elke Grote Prijs, terwijl in het verleden constante prestaties en betrouwbaarheid van de auto's een doorslaggevende rol speelden.
Indien de FIA de maatregel vorig seizoen al had toegepast, was Lewis Hamilton (McLaren) met vijf zeges nu geen wereldkampioen F1 geweest, maar wel zijn Braziliaanse rivaal Felipe Massa (Ferrari), die zes Grote Prijzen won.
gelukkig is het zo gelopen ... sorry maar ben McLaren fanquote:Op donderdag 19 maart 2009 00:50 schreef wimderon het volgende:Indien de FIA de maatregel vorig seizoen al had toegepast, was Lewis Hamilton (McLaren) met vijf zeges nu geen wereldkampioen F1 geweest, maar wel zijn Braziliaanse rivaal Felipe Massa (Ferrari), die zes Grote Prijzen won.
[..]
Daar heb ik wel iets over gehoord. Is dat nou niet doorgegaan dan?quote:En zoals zovaak wel eens gezegd/geopperd, een extra punt voor snelste ronde en/of snelste pitstop zal ook wel leuk zijn.
dan helpt het niet hequote:Op donderdag 19 maart 2009 07:35 schreef vosss het volgende:
Als eerste naar bed en ook weer als eerste op
Inderdaad, ik verwacht dat halverwege het seizoen de kampioen zo goed als zeker bekend is. Domme actie.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:21 schreef bodylotion het volgende:
met die nieuwe meeste-zeges-regel zal een afsluiter als in 2007 een stuk minder waarschijnlijk worden
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te ladenquote:Op woensdag 18 maart 2009 21:35 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Volgens mij moet KERS zich ''opladen'' volgens de regels. Ik dacht dat je 't systeem de eerste 2 rondes niet kan gebruiken, dat dat zo ingeprogrameerd is in de ECU.
[..]
Ja dat magJe mag 'm zovaak gebruiken als je wilt in 1 ronde maar na gebruik van de aantal seconden (ik dacht zelfs dat 't 6.7 seconden was) wordt de boost uitgezet en kan het systeem alleen nog maar opladen tot na het passeren van de lijn voor de volgende ronde.
Komt er gewoon op neer dat KERS pas gebruikt kan worden na 'n ronde opladen, en dat de batterijen/vliegwiel pas ingezet kan worden in de volgende ronde.
Waarom? In welk van de laatste seizoenen zou de kampioen halverwege al bekend zijn geworden als toen de nieuwe regel al gelde?quote:Op donderdag 19 maart 2009 09:22 schreef Montov het volgende:
[..]
Inderdaad, ik verwacht dat halverwege het seizoen de kampioen zo goed als zeker bekend is. Domme actie.
Geen idee, maar ik verwacht het nu wel.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Waarom? In welk van de laatste seizoenen zou de kampioen halverwege al bekend zijn geworden als toen de nieuwe regel al gelde?
Das niet verwonderlijk. Er ligt vele malen meer rubber op de baan en voor zover ik heb begrepen betrof het een kwali-stint op nieuwe zachte banden.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:15 schreef Swindler het volgende:
1. K. Nakajima Williams FW31 1:17.494
2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.471
Sneller dan Brawn GP !
quote:Schumacher ziet het nut niet
19 maart 2009
STUTTGART (ANP) - Zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher heeft weinig op met de nieuwe regel van de internationale autosportfederatie FIA, die bepaalt dat de coureur met de meeste grand-prixzeges de wereldtitel verovert. ,,Ik zie er het nut niet van.''
,,Ik heb moeite met een wereldkampioen die minder punten heeft dan de nummer twee, ook al vind ik het wel goed om een zege hoger te waarderen'', schrijft de Duitse voormalig autocoureur op zijn website. ,,Ik geloof niet dat dit de Formule 1 verder helpt.''
Schumacher is nog altijd betrokken bij de Formule 1 als adviseur van Ferrari, het team waarmee hij zijn wereldtitels binnensleepte. De Duitser ziet voor het komende seizoen, dat op 29 maart in Melbourne begint, Ferrari, Renault, Toyota, BMW Sauber en ook Brawn GP als titelkandidaten. McLaren, met wereldkampioen Lewis Hamilton, geeft hij weinig kans. Schumacher oordeelt op basis van de zwakke testraces van de afgelopen dagen in Spanje. ,,Het ziet er momenteel slecht uit voor McLaren.''
constructeurquote:Op donderdag 19 maart 2009 14:30 schreef bjaxx het volgende:
kan iemand zeggen van wat nou belangrijker is voor de fabrikant / team. >> coureurs kampioenschap of constructeur kampioenschap
1 2 | 2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:17.946 +0.452 |
Zal eens kijken of ik het bewuste stuk nog kan vinden in de F1RR van Henk Hummelinck. Die had toendertijd het een en ander uitgelegt, maar ben er niet meer zeker van iig.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden).
In de reglementen staat ook niets over die 6.6 seconden, alleen dat de maximum power 60 kW mag zijn en de te gebruiken energie per ronde 400kJ. Dus alleen bij gebruik op maximum power zit je op die 6.6 seconden.
Welkomquote:Op donderdag 19 maart 2009 21:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier in de categorie sportwel tof dat het volgende week zondag weer begint.
TVP..
hey, jij ook hier?quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier in de categorie sportwel tof dat het volgende week zondag weer begint.
TVP..
Wat ik ergens gelezen heb is dat het pas boven de 100 km/h werkt.quote:Op donderdag 19 maart 2009 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Volgens Kovalainen heeft KERS voordeel bij de start, dus zal het niet zo zijn dat je het de eerste ronde niet mag gebruiken. (Je kan de opwarmronde gebruiken om de KERS op te laden).
In de reglementen staat ook niets over die 6.6 seconden, alleen dat de maximum power 60 kW mag zijn en de te gebruiken energie per ronde 400kJ. Dus alleen bij gebruik op maximum power zit je op die 6.6 seconden.
Een F1 auto zit snel op de 100 hequote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat ik ergens gelezen heb is dat het pas boven de 100 km/h werkt.
Als het een goede is wel ja. Maar direct bij de start heb je er dus niet veel aan. Pas na enkele tellen en dan ben je je al aan het positioneren voor de eerste bocht. Ik denk dus niet dat het bij de start altijd veel zal helpen.quote:
Alleen de mensen vooraan hebben er misschien geen of minder profijt van.. Het S/F straight is natuurlijk een stuk langer voor degene die wat meer naar achteren starten.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:51 schreef sanger het volgende:
Als het een goede is wel ja. Maar direct bij de start heb je er dus niet veel aan. Pas na enkele tellen en dan ben je je al aan het positioneren voor de eerste bocht. Ik denk dus niet dat het bij de start altijd veel zal helpen.
Ik zie het al gebeuren. De achterhoede teams helemaal in de ban van inhalen met KERS en rammen zo een hele rits auto's uit de eerste bochtquote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:55 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Alleen de mensen vooraan hebben er misschien geen of minder profijt van.. Het S/F straight is natuurlijk een stuk langer voor degene die wat meer naar achteren starten.
Ja.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |