Kennelijk hebben we beide geen zijde die we onvoorwaardelijk steunen, en het is waar dat ik het conflict momenteel vanuit Israeli's perspectief bekijk. Jij noemt echter de acties van anderen niet eens, denk je dat dat irrelevant is ofzo?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt het steeds maar over de acties van die anderen en niet over Israel zelf. Maar goed dat je ze eigenlijk als oorzaak van alles noemt, als de slapende beer.
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:29 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kennelijk hebben we beide geen zijde die we onvoorwaardelijk steunen, en het is waar dat ik het conflict momenteel vanuit Israeli's perspectief bekijk. Jij noemt echter de acties van anderen niet eens, denk je dat dat irrelevant is ofzo?
Dat is de laatste jaren toch niet meer het geval. Ik kan me een muur herrineren, ik kan me het wegpesten van palestijnen uit hun dorpen die binnen de muur vallen herinneren. En nog wel meer.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:26 schreef manhattan het volgende:
[..]
Israel heeft de afgelopen jaren niet anders gedaan: vredes-akkoorden tekenen, land terug geven, nederzettingen ontmantelen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze weldegelijk goodwill hebben getoond. Hezbollah is echter helemaal niet uit op vrede, omdat ze een marionet van Iran zijn. Hoe meer onrust en oorlog, hoe meer aanhang, hoe sneller een (collega) Islamitische staat voor Iran.
Dat is de vraag. Als Hezbollah voor de komende jaren was uitgeschakeld was dit zeker ten goede van de Israelis gekomen. Of dit gaat lukken is echter maar de vraag, ik denk dat de Israelis dachten dat het wat soepeler zou gaan gezien de ervaringen in het verleden.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.
Dit excessieve geweld is, zoals ik al zei, ook niet het gevolg alleen van die ontvoering van die twee soldaten, maar op het jarenlang vanuit Zuid Libanon bestoken van Israel met alle projectielen die men maar kon bedenken.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef Zemi77 het volgende:
Israel heeft zich echt niet als een braaf jongetje gedragen de afgelopen jaren. Maar de grootste stommiteit die we begaan hebben is het zo aanpakken van Hamas na de gewonnen verkieziengen. Dat hadden we intelligenter en constructiever kunnen aanpakken.
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Dat is de laatste jaren toch niet meer het geval. Ik kan me een muur herrineren, ik kan me het wegpesten van palestijnen uit hun dorpen die binnen de muur vallen herinneren. En nog wel meer.
Dat vind ik weer een hele andere discussie..quote:Israel heeft zich echt niet als een braaf jongetje gedragen de afgelopen jaren. Maar de grootste stommiteit die we begaan hebben is het zo aanpakken van Hamas na de gewonnen verkieziengen. Dat hadden we intelligenter en constructiever kunnen aanpakken.
Het was eerst een ontvoerde soldaat door Hamas, daarna acht gedode en twee ontvoerde soldaten door Hezbollah, in een brutale aanval.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja maar waar is dat dan weer het gevolg van? Het is toch een oneindige cirkel, waarom dan niet de verstandigste zijn? Alsof Israel alleen maar vredelievende en opbouwende acties heeft bedacht de afgelopen decennia. Ik had gehoopt dat Israel verstandiger zou zijn. Ik ben altijd zwaar verscheurd bij dit onderwerp en helemaal geen Israel-hater maar ik ben nu echt verbijsterd door hun gedrag. En die aanslag van vannacht is wel een soort druppel merk ik.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dit excessieve geweld is, zoals ik al zei, ook niet het gevolg alleen van die ontvoering van die twee soldaten, maar op het jarenlang vanuit Zuid Libanon bestoken van Israel met alle projectielen die men maar kon bedenken.
Gebruik verdomme je hersens eens, lees je eens in.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:35 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.
Zeker - en in een beschaafde wereld was er allang een Palestijnse staat.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.
Ik ben het met je eens dat het destructief is, maar ik begrijp wel dat ze geen andere optie meer zien. En het is niet schoolplein-metaliteit, het is gewoon hoe het gaat in de wereld.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef SCH het volgende:
Eerlijk gezegd; Evil_jur, probeer ik het ook steeds vanuit Israelisch perspectief te bekijken: en juist dan snap ik hier helemaal niks van en vind ik het zo dwaas en onlogisch en zelfdestructief. Ze krijgen nu echt de hele wereld tegen zich en isoleren zich volkomen. Wat is de winst van Israel dan op dit moment?
Dat ze stoer zijn en laten zien dat ze niet over zich heen laten lopen en zo? En kunnen zeggen dat die anderen begonnen? Ik vind dat teveel de schoolplein mentaliteit van : hullie begonnen en hij doet het ook. Ik verwacht beter van een democratisch land.
Ja dat vind ik ook, maar zo werkt het niet. Wanneer is de Ira gaan ontwapenen, wanneer ging het beter met de ETA, wanneer hield de PLO op met terroristische aanslagen? Niet wanneer wij het zo dringen met de wapens in de hand vroegen. Wel toen we ze (een idee van) zelfbestuur of inspraak gaven. Als je je tegenpartij niet serieus neemt zal hij het bij jou ook niet doen. Da havik aanpak tegende hamas heeft averrechts gewerkt en dat zullen we de komende twee decennia nog wel merken ook.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.
Het ontmantelen van de nederzettingen maakte deel uit van de routekaart, eppo!quote:Op zondag 30 juli 2006 18:36 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Gebruik verdomme je hersens eens, lees je eens in.
Wat was het doel van het ontmantelen/verlaten van de Gazastrook?
eppo, het enige doel van het verlaten van de gazastrook was om weer goodwill te creeeren om de nederzettingen op de westerlijke jordaanoever permanent te maken en uit te breiden.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:39 schreef manhattan het volgende:
[..]
Het ontmantelen van de nederzettingen maakte deel uit van de routekaart, eppo!
Omdat dat zelfmoord zou zijn, en dus eigenlijk heel onverstandig.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja maar waar is dat dan weer het gevolg van? Het is toch een oneindige cirkel, waarom dan niet de verstandigste zijn?
Die is er. Israel heeft talloze concessies gedaan om tot die staat te komen. Hamas en Hezbollah geen enkele. Vernietiging van Israel.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - en in een beschaafde wereld was er allang een Palestijnse staat.
Dat verhaal gaat niet op voor hezbollah. Als je hezbollah zelfbestuur wilt geven, wordt je doorverbonden met het kantoor van admahinejad.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:39 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook, maar zo werkt het niet. Wanneer is de Ira gaan ontwapenen, wanneer ging het beter met de ETA, wanneer hield de PLO op met terroristische aanslagen? Niet wanneer wij het zo dringen met de wapens in de hand vroegen. Wel toen we ze (een idee van) zelfbestuur of inspraak gaven. Als je je tegenpartij niet serieus neemt zal hij het bij jou ook niet doen. Da havik aanpak tegende hamas heeft averrechts gewerkt en dat zullen we de komende twee decennia nog wel merken ook.
Trouwens was Hamas niet bezig met het erkennen van de staat Israel? Nu ja dat zal nu wel van de baan zijn.
Dat denk ik dus niet. UIteindelijk levert dit meestal niks op en de diplomatieke weg toch wel, hoe langzaam en hardnekkig en frusterend ook.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:38 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het destructief is, maar ik begrijp wel dat ze geen andere optie meer zien. En het is niet schoolplein-metaliteit, het is gewoon hoe het gaat in de wereld.
Ik denk dat dit zelfmoord is. Plus heel veel moord ook nog.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:42 schreef Jalu het volgende:
[..]
Omdat dat zelfmoord zou zijn, en dus eigenlijk heel onverstandig.
Ow Israel heeft zeker geprobeerd om de boel te verbeteren. Absoluut, maar had net zoals Hamas en Hezbollah, daarbij een eigen agenda bij, die niet altijd even zeer strookte met de belangen van Hezbollah en hamas.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:35 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |