Kennelijk hebben we beide geen zijde die we onvoorwaardelijk steunen, en het is waar dat ik het conflict momenteel vanuit Israeli's perspectief bekijk. Jij noemt echter de acties van anderen niet eens, denk je dat dat irrelevant is ofzo?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt het steeds maar over de acties van die anderen en niet over Israel zelf. Maar goed dat je ze eigenlijk als oorzaak van alles noemt, als de slapende beer.
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:29 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kennelijk hebben we beide geen zijde die we onvoorwaardelijk steunen, en het is waar dat ik het conflict momenteel vanuit Israeli's perspectief bekijk. Jij noemt echter de acties van anderen niet eens, denk je dat dat irrelevant is ofzo?
Dat is de laatste jaren toch niet meer het geval. Ik kan me een muur herrineren, ik kan me het wegpesten van palestijnen uit hun dorpen die binnen de muur vallen herinneren. En nog wel meer.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:26 schreef manhattan het volgende:
[..]
Israel heeft de afgelopen jaren niet anders gedaan: vredes-akkoorden tekenen, land terug geven, nederzettingen ontmantelen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze weldegelijk goodwill hebben getoond. Hezbollah is echter helemaal niet uit op vrede, omdat ze een marionet van Iran zijn. Hoe meer onrust en oorlog, hoe meer aanhang, hoe sneller een (collega) Islamitische staat voor Iran.
Dat is de vraag. Als Hezbollah voor de komende jaren was uitgeschakeld was dit zeker ten goede van de Israelis gekomen. Of dit gaat lukken is echter maar de vraag, ik denk dat de Israelis dachten dat het wat soepeler zou gaan gezien de ervaringen in het verleden.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.
Dit excessieve geweld is, zoals ik al zei, ook niet het gevolg alleen van die ontvoering van die twee soldaten, maar op het jarenlang vanuit Zuid Libanon bestoken van Israel met alle projectielen die men maar kon bedenken.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb de acties van Hezbollah wel genoemd maar ik zie echt niet in waarom dit excessieve geweld moet volgen op de ontvoering van 2 soldaten. Dat is niet goed voor Israel zelf in de eerste plaats. De Israelische bevolking is hier op lange termijn het meest de dupe van. Dat staat buiten kijf.
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef Zemi77 het volgende:
Israel heeft zich echt niet als een braaf jongetje gedragen de afgelopen jaren. Maar de grootste stommiteit die we begaan hebben is het zo aanpakken van Hamas na de gewonnen verkieziengen. Dat hadden we intelligenter en constructiever kunnen aanpakken.
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Dat is de laatste jaren toch niet meer het geval. Ik kan me een muur herrineren, ik kan me het wegpesten van palestijnen uit hun dorpen die binnen de muur vallen herinneren. En nog wel meer.
Dat vind ik weer een hele andere discussie..quote:Israel heeft zich echt niet als een braaf jongetje gedragen de afgelopen jaren. Maar de grootste stommiteit die we begaan hebben is het zo aanpakken van Hamas na de gewonnen verkieziengen. Dat hadden we intelligenter en constructiever kunnen aanpakken.
Het was eerst een ontvoerde soldaat door Hamas, daarna acht gedode en twee ontvoerde soldaten door Hezbollah, in een brutale aanval.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja maar waar is dat dan weer het gevolg van? Het is toch een oneindige cirkel, waarom dan niet de verstandigste zijn? Alsof Israel alleen maar vredelievende en opbouwende acties heeft bedacht de afgelopen decennia. Ik had gehoopt dat Israel verstandiger zou zijn. Ik ben altijd zwaar verscheurd bij dit onderwerp en helemaal geen Israel-hater maar ik ben nu echt verbijsterd door hun gedrag. En die aanslag van vannacht is wel een soort druppel merk ik.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dit excessieve geweld is, zoals ik al zei, ook niet het gevolg alleen van die ontvoering van die twee soldaten, maar op het jarenlang vanuit Zuid Libanon bestoken van Israel met alle projectielen die men maar kon bedenken.
Gebruik verdomme je hersens eens, lees je eens in.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:35 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.
Zeker - en in een beschaafde wereld was er allang een Palestijnse staat.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.
Ik ben het met je eens dat het destructief is, maar ik begrijp wel dat ze geen andere optie meer zien. En het is niet schoolplein-metaliteit, het is gewoon hoe het gaat in de wereld.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:32 schreef SCH het volgende:
Eerlijk gezegd; Evil_jur, probeer ik het ook steeds vanuit Israelisch perspectief te bekijken: en juist dan snap ik hier helemaal niks van en vind ik het zo dwaas en onlogisch en zelfdestructief. Ze krijgen nu echt de hele wereld tegen zich en isoleren zich volkomen. Wat is de winst van Israel dan op dit moment?
Dat ze stoer zijn en laten zien dat ze niet over zich heen laten lopen en zo? En kunnen zeggen dat die anderen begonnen? Ik vind dat teveel de schoolplein mentaliteit van : hullie begonnen en hij doet het ook. Ik verwacht beter van een democratisch land.
Ja dat vind ik ook, maar zo werkt het niet. Wanneer is de Ira gaan ontwapenen, wanneer ging het beter met de ETA, wanneer hield de PLO op met terroristische aanslagen? Niet wanneer wij het zo dringen met de wapens in de hand vroegen. Wel toen we ze (een idee van) zelfbestuur of inspraak gaven. Als je je tegenpartij niet serieus neemt zal hij het bij jou ook niet doen. Da havik aanpak tegende hamas heeft averrechts gewerkt en dat zullen we de komende twee decennia nog wel merken ook.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:34 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. In een beschaafde wereld laat Hamas haar standpunt om Israel te vernietigen gewoon varen. Nu.
Het ontmantelen van de nederzettingen maakte deel uit van de routekaart, eppo!quote:Op zondag 30 juli 2006 18:36 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Gebruik verdomme je hersens eens, lees je eens in.
Wat was het doel van het ontmantelen/verlaten van de Gazastrook?
eppo, het enige doel van het verlaten van de gazastrook was om weer goodwill te creeeren om de nederzettingen op de westerlijke jordaanoever permanent te maken en uit te breiden.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:39 schreef manhattan het volgende:
[..]
Het ontmantelen van de nederzettingen maakte deel uit van de routekaart, eppo!
Omdat dat zelfmoord zou zijn, en dus eigenlijk heel onverstandig.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja maar waar is dat dan weer het gevolg van? Het is toch een oneindige cirkel, waarom dan niet de verstandigste zijn?
Die is er. Israel heeft talloze concessies gedaan om tot die staat te komen. Hamas en Hezbollah geen enkele. Vernietiging van Israel.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - en in een beschaafde wereld was er allang een Palestijnse staat.
Dat verhaal gaat niet op voor hezbollah. Als je hezbollah zelfbestuur wilt geven, wordt je doorverbonden met het kantoor van admahinejad.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:39 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook, maar zo werkt het niet. Wanneer is de Ira gaan ontwapenen, wanneer ging het beter met de ETA, wanneer hield de PLO op met terroristische aanslagen? Niet wanneer wij het zo dringen met de wapens in de hand vroegen. Wel toen we ze (een idee van) zelfbestuur of inspraak gaven. Als je je tegenpartij niet serieus neemt zal hij het bij jou ook niet doen. Da havik aanpak tegende hamas heeft averrechts gewerkt en dat zullen we de komende twee decennia nog wel merken ook.
Trouwens was Hamas niet bezig met het erkennen van de staat Israel? Nu ja dat zal nu wel van de baan zijn.
Dat denk ik dus niet. UIteindelijk levert dit meestal niks op en de diplomatieke weg toch wel, hoe langzaam en hardnekkig en frusterend ook.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:38 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het destructief is, maar ik begrijp wel dat ze geen andere optie meer zien. En het is niet schoolplein-metaliteit, het is gewoon hoe het gaat in de wereld.
Ik denk dat dit zelfmoord is. Plus heel veel moord ook nog.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:42 schreef Jalu het volgende:
[..]
Omdat dat zelfmoord zou zijn, en dus eigenlijk heel onverstandig.
Ow Israel heeft zeker geprobeerd om de boel te verbeteren. Absoluut, maar had net zoals Hamas en Hezbollah, daarbij een eigen agenda bij, die niet altijd even zeer strookte met de belangen van Hezbollah en hamas.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:35 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik kan me de routekaart herinneren, ik kan me het, geheel tegen de publieke opinie in, ontmantelen van nederzettingen herinneren.
Die ontvoering en doden waren ook weer ergens een reactie op. Zo gaat het maar door.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:35 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het was eerst een ontvoerde soldaat door Hamas, daarna acht gedode en twee ontvoerde soldaten door Hezbollah, in een brutale aanval.
Wat werkt dan wel op lange termijn? Hun vijanden hebben weer laten blijken dat ze Israel nooit met rust zullen laten, is het dan niet beter voor de Israelische bevolking dat de bedreiging wordt weggenomen, zelfs als daar opofferingen voor nodig zijn?
Geef Hezbollah of Hamas een massa-vernietigingswapen, en Israel bestaat morgen niet meer. Dat is waar ze tegenover staan, is het dan excessief geweld?
Onderschat Iran niet.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:45 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ow Israel heeft zeker geprobeerd om de boel te verbeteren. Absoluut, maar had net zoals Hamas en Hezbollah, daarbij een eigen agenda bij, die niet altijd even zeer strookte met de belangen van Hezbollah en hamas.
Ik snap Israels reactie ook absoluut niet. Hamas staat onder zware druk en zoekt toenadering. Iran heeft het moeilijk met het verkopen van hun nucleaire programma (ook onder de eigen bevolking) en zoekt een scapegoat. Ze ontvoeren drie militairen en Israel trapt er als een dolle stier in. Ik vind het nogal dom
Klopt, maar als je de mogelijkheid hebt om Hamas naar rustigere vaarwateren te trekken dan zou ik het iets sterker worden van hezbollah maar op de koop toenemen.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:42 schreef manhattan het volgende:
[..]
Dat verhaal gaat niet op voor hezbollah. Als je hezbollah zelfbestuur wilt geven, wordt je doorverbonden met het kantoor van admahinejad.
Hoe vaak ga je dat nog posten?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:49 schreef manhattan het volgende:
[..]
Onderschat Iran niet.
Israel moet nu wel als een dolle stier naar binnentrekken, anders ligt Tel-aviv straks plat.
Maar wat moet Israel dan doen? Denk maar niet dat Hizballah ophoudt voordat Israel niet meer bestaat en alle joden zijn verdreven. Moeten ze zich dag-in dag-uit laten bombarderen met raketten, totdat Iran eindelijk een nucleair wapen levert en heel Israel van de kaart veegt?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:46 schreef SCH het volgende:
En Israel is de sterkste dus moet in mijn ogen ook de verstandigste zijn. Israel kan als ze het wil zoveel meer, het is zo rijk, heeft zoveel wapens, heeft de VS - die anderen zijn eigenlijk geen partij.
ben je bang voor die fictieve kernbom of het gewone leger?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:49 schreef manhattan het volgende:
[..]
Onderschat Iran niet.
Israel moet nu wel als een dolle stier naar binnentrekken, anders ligt Tel-aviv straks plat.
Als Iran Tel Aviv wil platgooien dan doen ze dat wel (als ze het kunnen), dat heeft niets te maken met het als een dolle stier tekeer gaan in Libanon. Tenzij ze de veiligheidszone weer willen instellen. Maar het is een kwestie van tijd totdat Iran vanuit eigen grondgebied israel goed kan raken.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:49 schreef manhattan het volgende:
[..]
Onderschat Iran niet.
Het Iraanse kernprogramma, waarvan ik overtuigd ben dat het bestaat, is een hele andere discussie. Hezbollah kan putten uit het rijk geschakeerde wapenarsenaal van Iran, en dat omvat wel even wat meer dan een paar kahousha's. Hoe dacht je bijvoorbeeld dat ze plotseling zo snel aan zwaardere rakketten konden komen terwijl het oorlog is ?quote:Op zondag 30 juli 2006 18:52 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
ben je bang voor die fictieve kernbom of het gewone leger?
Ik denk dat het zowel kan als wenselijk is.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:53 schreef PLAE@ het volgende:
Israel heeft in het geniep een kernbom ontwikkelt. Ik denk niet dat je een ander land dat dan kan gaan verbieden.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:55 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik denk dat het zowel kan als wenselijk is.
Iran had al lang de oorlog met Israel kunnen starten, echter is dat niet echt slim als je bezig bent met het ontwikkelen van kernwapens. Als dekmantel gebruiken ze nu Hezbollah, die straks ongetwijfeld vanuit Syrie gaat opereren. Op dat moment, kan Iran met "schone handen" de oorlog verklaren aan Israel en roepen dat de zionisten het hele midden-oosten platgooien. Het zijn uitgekookte smeerlappen daar in Teheran.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:53 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Als Iran Tel Aviv wil platgooien dan doen ze dat wel (als ze het kunnen), dat heeft niets te maken met het als een dolle stier tekeer gaan in Libanon. Tenzij ze de veiligheidszone weer willen instellen. Maar het is een kwestie van tijd totdat Iran vanuit eigen grondgebied israel goed kan raken.
Die had men al op voorraad. Maar het leger van Iran moet je je niet teveel bij voorstellen. Veel oud sovjet materiaal en totaal niet opgewassen tegen een westers leger.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:55 schreef manhattan het volgende:
Hoe dacht je bijvoorbeeld dat ze plotseling zo snel aan zwaardere rakketten konden komen terwijl het oorlog is ?
Ook wel mee eens, maar haal dan wel de kernbommen uit Israel weg. Dat schept weer wat meer vertrouwen en wat minder angst in de arabische wereldquote:
quote:Op zondag 30 juli 2006 18:59 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ook wel mee eens, maar haal dan wel de kernbommen uit Israel weg. Dat schept weer wat meer vertrouwen en wat minder angst in de arabische wereld
hehe onmogelijk natuurlijk. en onbespreekbaar.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:59 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ook wel mee eens, maar haal dan wel de kernbommen uit Israel weg. Dat schept weer wat meer vertrouwen en wat minder angst in de arabische wereld
Ik ben het helemaal met je eens, maar volgt Israel nu de meest verstandige weg? In plaats van het kernprogramma van Iran zijn nu alle ogen gericht op israel in Libanon. Ahmedjanin heeft zijn afleidingsmaneuvre en Israel vangt de klappen. ik vind het nogal dom.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:59 schreef manhattan het volgende:
[..]
Iran had al lang de oorlog met Israel kunnen starten, echter is dat niet echt slim als je bezig bent met het ontwikkelen van kernwapens. Als dekmantel gebruiken ze nu Hezbollah, die straks ongetwijfeld vanuit Syrie gaat opereren. Op dat moment, kan Iran met "schone handen" de oorlog verklaren aan Israel en roepen dat de zionisten het hele midden-oosten platgooien. Het zijn uitgekookte smeerlappen daar in Teheran.
Israël is een (westerse) democratie. Iran is een apenland (als je kijkt naar de mensen die dat land "besturen" en dus feitelijk de lakens uitdelen). Israël zal nooit met kernbommen gaan gooien als daar geen aanleiding voor is; Die gek uit Iran is er toe in staat.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:59 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En dat is terecht. Het feit dat de Arabische wereld weet dat Israel over kernwapens kan beschikken is het belangrijkste wat hen ervan weerhoudt Israel op grote schaal aan te vallen.quote:Op zondag 30 juli 2006 19:00 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
hehe onmogelijk natuurlijk. en onbespreekbaar.
Ook een reden van het conflict. De ander als apenland uitschelden draagt nu niet echt bij tot een betere verstandhouding. Helaas gebeurt het in de politiek maar al te vaak. (Ik ben me nu serieus aan het afvragen wie erger is Ahmedjanin of Bush?, mwa kga toch maar voor de eerste).quote:Op zondag 30 juli 2006 19:02 schreef cultheld het volgende:
[..]
Israël is een (westerse) democratie. Iran is een apenland (als je kijkt naar de mensen die dat land "besturen" en dus feitelijk de lakens uitdelen). Israël zal nooit met kernbommen gaan gooien als daar geen aanleiding voor is; Die gek uit Iran is er toe in staat.
Iran is een apenland in die zin dat het land wordt geregeerd door barbaren, die met godsdienstwaanzin en angstpolitiek het land besturen. De Iraanse bevolking is zeer zeker niet barbaars, maar wordt geknecht door een elite van geestelijken en domme meelopers. Aangezien de Iraanse bevolking de kernwapens níet beheert en Ahmedjanin en co wel, lijkt het me een goede zaak om Iran vooral niet de mogelijkheid te geven om kernwapens te produceren.quote:Op zondag 30 juli 2006 19:06 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ook een reden van het conflict. De ander als apanland uitschelden draagt nu niet echt bij tot een betere verstandhouding. Helaas gebeurt het in de politiek maar al te vaak. (Ik ben me nu serieus aan het afvragen wie erger is Ahmedjanin of Bush?, mwa kga toch maar voor de eerste).
Maar dan mogen andere landen ook gewoon kernwapens hebben want Israel's kernwapens weerhoudt ze van een aanval. Zelfmoord is zelfmoord of je Israel nou conventioneel of nucleair aanvalt. Ik ben opgelucht, de Holocaust op de bevolking van Iran is dus niet nodig.quote:Op zondag 30 juli 2006 19:05 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dat is terecht. Het feit dat de Arabische wereld weet dat Israel over kernwapens kan beschikken is het belangrijkste wat hen ervan weerhoudt Israel op grote schaal aan te vallen.
Zo denkt de VS er ook over, en het zou mij helemaal niks verbazen als dit voor Bush een stok zou kunnen zijn om straks Iran binnen te vallen. In hoofdlijnen draait dit conflict eigenlijk om Iran en Amerika.quote:Op zondag 30 juli 2006 19:09 schreef cultheld het volgende:
[..]
Iran is een apenland in die zin dat het land wordt geregeerd door barbaren, die met godsdienstwaanzin en angstpolitiek het land besturen. De Iraanse bevolking is zeer zeker niet barbaars, maar wordt geknecht door een elite van geestelijken en domme meelopers. Aangezien de Iraanse bevolking de kernwapens níet beheert en Ahmedjanin en co wel, lijkt het me een goede zaak om Iran vooral niet de mogelijkheid te geven om kernwapens te produceren.
quote:Op zondag 30 juli 2006 19:05 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dat is terecht. Het feit dat de Arabische wereld weet dat Israel over kernwapens kan beschikken is het belangrijkste wat hen ervan weerhoudt Israel op grote schaal aan te vallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |