zo verrassend is dat niet als je kijkt wat voor hel israel loslaat op de burgerbevolking, "ja iedereen was gewaarschuwd om te vertrekken", maar als je dan kijkt hoeveel vluchtelingen konvooien er gebombardeerd zijn, gisteren nog het konvooi waar de bbc ook in zat, twee duitse journalisten hebben geluk gehad met wat lichte verwondingenquote:Op zondag 30 juli 2006 14:15 schreef Toad het volgende:
Ik heb CNN nog nooit zo kritisch gezien op Israel.
Dat zijn ze niet. De VS en Israel passen hun taal aan aan die van het Midden-Oosten. Niet zoals jij suggereert, dat zij geweld opleggen aan het Midden-Oosten.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:13 schreef LuukBes het volgende:
Het punt is, als je er niet uit wil komen, dan kom je er idd niet uit. Als je zo graag oorlog voert en er belang bij hebt, zul je altijd een reden vinden om het te doen. Dus ja, je hebt gelijk, met sommige mensen valt niet mee te praten, en Bush en Israel zijn goeie voorbeelden.
quote:Op zondag 30 juli 2006 14:28 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat Hezbollah "zomaar" raketten afvuurt op Israël,
Ik kijk liever naar het heden, want daar hebben we in de actualiteit mee te maken. En ik zeg ook niet dat ze eruit waren gekomen bij een tafelgesprek, wat je hebt in al die specifieke gevallen steeds te maken met twee extreem moeilijke koppige partijen tegenover elkaar, met tegenstrijdige belangen, die heel weinig water bij de wijn doen en hun eigen fundementalistische ideeen erop nahouden.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:23 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zijn ze niet. De VS en Israel passen hun taal aan aan die van het Midden-Oosten. Niet zoals jij suggereert, dat zij geweld opleggen aan het Midden-Oosten.
Je hoeft maar te kijken naar de vredelievende samenleving van Joden in het Westen en het contrast met de integratie van de moslimfundamentalisten om te begrijpen waar de oorsprong van het geweld ligt in het Midden-Oosten. Niet bij Bush of Israel, het geweld aldaar bestond allang voor hen.
Wat een vuile leugens en vertekening vd werkelijkheid. Israel heeft al tig malen bestanden aangeboden en zich oa teruggetrokken. Het is de Hezbollah die al jaren en jaren het bestand verbreekt door vanuit het zuiden Israel te beschieten.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:35 schreef LuukBes het volgende:
[..]
Maar toch, ondanks dat, dat het uberhaupt niet eens enigzins geprobeerd is, ondanks handreikingen, dat is voor mij gewoon het meest stuitende, en mede het bewijs waar vooral de onwilligheid zit bij de VS en ISrael. De honger naar oorlog en de antipathie jegens vrede is gewoon nog te groot.
het enige fundamentalistische idee dat israel er op na houdt, is dat het niet van de kaart geveegd wil worden door fundamentalisten die israel niet erkennen.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:35 schreef LuukBes het volgende:
[..]
Ik kijk liever naar het heden, want daar hebben we in de actualiteit mee te maken. En ik zeg ook niet dat ze eruit waren gekomen bij een tafelgesprek, wat je hebt in al die specifieke gevallen steeds te maken met twee extreem moeilijke koppige partijen tegenover elkaar, met tegenstrijdige belangen, die heel weinig water bij de wijn doen en hun eigen fundementalistische ideeen erop nahouden.
Maar toch, ondanks dat, dat het uberhaupt niet eens enigzins geprobeerd is, ondanks handreikingen, dat is voor mij gewoon het meest stuitende, en mede het bewijs waar vooral de onwilligheid zit bij de VS en ISrael. De honger naar oorlog en de antipathie jegens vrede is gewoon nog te groot.
Journalist van TIME Magazine beschreef net een situatie waarin de politieke tak niet op de hoogte is van de militaire/terroristische tak van Hezbollah.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:33 schreef zoalshetis het volgende:
israel heeft niks te maken met 'burgerslachtoffers'.
hezballah (en natuurlijk daarmee ook een gedeelte van het libanese parlement) moet gewoon stoppen.
Interessant.quote:Vrede is een bijkomstig effect van bepaalde handelingen. Geen doel op zichzelf. Alleen idioten willen vrede omdat zij het idee hebben dat er vrede moet zijn.
quote:Op zondag 30 juli 2006 14:40 schreef Toad het volgende:
[..]
Journalist van TIME Magazine beschreef net een situatie waarin de politieke tak niet op de hoogte is van de militaire/terroristische tak van Hezbollah.
[..]
Interessant.![]()
die is leukquote:Op zondag 30 juli 2006 14:39 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Vrede is een bijkomstig effect van bepaalde handelingen. Geen doel op zichzelf. Alleen idioten willen vrede omdat zij het idee hebben dat er vrede moet zijn.
Dat laatste klopt. Maar dat Israel nooit niet aan tafel wil met Hezbollah of Hamas etc, omdat ze niet willen onderhandelen met hen, klopt ook. Datzelfde geldt voor de VS. En met dit principiele koppige standpunt, kom je er nooit uit.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:37 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
Wat een vuile leugens en vertekening vd werkelijkheid. Israel heeft al tig malen bestanden aangeboden en zich oa teruggetrokken. Het is de Hezbollah die al jaren en jaren het bestand verbreekt door vanuit het zuiden Israel te beschieten.
heb je dat artikel?quote:
tegenstanders die als speerpunt in hun verkiezingsprogram 'israel van de kaart vegen' hebben? en dit dan ook vaak laten merken door terroristische acties?quote:Op zondag 30 juli 2006 14:43 schreef LuukBes het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. Maar dat Israel nooit niet aan tafel wil met Hezbollah of Hamas etc, omdat ze niet willen onderhandelen met hen, klopt ook. Datzelfde geldt voor de VS. En met dit principiele koppige standpunt, kom je er nooit uit.
En daarmee is alles gezegd. Als je de tegenliggende partij niet voor vol aanziet als gesprekpartner, en alleen in good/bad termen kan denken, ben je ver van huis.
Hoezo kun je je dat niet voorstellen? Ken je de geschiedenis van die organisatie wel? Hoe kun je in godsnaam doen alsof dat lafhartig terroristisch groepje fundamentalisten, moreel superieur is aan Israel, die trouwens ook behoorlijk twijfelachtig zijn?quote:Op zondag 30 juli 2006 14:28 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat Hezbollah "zomaar" raketten afvuurt op Israël, actie = reactie?
Israël heeft gewoon een inschattingsfout gemaakt, de aanhang en het ondergrondse netwerk van Hezbollah is veel, maar dan ook veel groter dan men dacht
En daar betalen Amerika en Israël nu een hoge prijs voor
Ok, beide partijen hebben schuld maar als je die beelden van weggedragen dode kinderen in het nieuws ziet dan gruwel je gewoon
Maar ja, iedereen weet dat het toch nooit meer goed komt...
Nee, het werd net op CNN gezegd.quote:
Nuance. 'Van de kaart vegen' is alleen voor hen van toepassing als de status quo zoals die al tijden zo is gehandhaaft blijft. Jij denkt dat Hamas aan tafel wil met Israel, en dat hebben ze al meerdere malen aangegeven sinds ze de macht hebben, met als serieuze eis : "Oke hier zijn onze voorwaarden, jullie moeten van de kaart geveegd worden."quote:Op zondag 30 juli 2006 14:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
tegenstanders die als speerpunt in hun verkiezingsprogram 'israel van de kaart vegen' hebben? en dit dan ook vaak laten merken door terroristische acties?
Dus? Wat wil je nu eigenlijk zeggen over de situatie in het M-O.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:45 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Vrede is een leeg begrip. Dit in tegenstelling tot vrijheid. Vrijheden moeten verdedigd worden, met geweld desnoods. Vrede is een luxe, vrijheid is een noodzaak. Vrijheid gaat in de meeste gevallen samen met vrede. Afgedwongen vrede is vergelijkbaar met afgedwongen tolerantie. Namelijk onderdrukking.
Dat die figuren die schreeuwen om een staak-het-vuren een beetje raar zijn en mogelijk vijandig staan tegen het concept vrijheid.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:54 schreef Toad het volgende:
[..]
Dus? Wat wil je nu eigenlijk zeggen over de situatie in het M-O.
aaah, maar kijk, dán mag hetquote:Op zondag 30 juli 2006 14:55 schreef -IksRee- het volgende:
........
En voor iedereen die nu allemaal krokedilletranen loopt te huilen, die weten blijkbaar niet dat Hezbollah ZELF ongeveer 15 jaar lang Beiroet in puin heeft lopen schieten. En op wie schoten ze toen? Juist: net zo hard op burgerdoelen.
Wat ik heb begrepen heb is dat de Libanese regering, onder aanvoering van de Hezbollah parlementsleden en ministers de ontwapening van Hezbollah politiek hebben tegengewerkt. Dat werkt op zijn minst de indruk dat de politieke en militaire tak samenwerken.quote:Op zondag 30 juli 2006 14:47 schreef Toad het volgende:
[..]
Nee, het werd net op CNN gezegd.
Edit: maar er zitten ook twee Hezbollah ministers in het kabinet van Libanon. Ik heb eigenlijk niet het idee dat zij hebben gecommuniceerd met de militante beweging in het zuiden over de ontvoering van de Israelische militairen en/of het afschieten van raketten op Noord Israel. Op 20 juli zei Saniora dat Hezbollah ontwapend moet worden. Zou zijn collega Hezbollah ministers het daarmee eens zijn?Eigenlijk heb je dezelfde rare situatie in de palestijnse gebieden met Hamas.
Dat zou best kunnen. Het lijkt me ook niet twee volledig lostaande organisaties. Maar het is niet bepaald regeringsbeleid wat de Hezbollah 'soldaten' in het zuiden uitvoeren. Het is zo'n kromme situatie...quote:Op zondag 30 juli 2006 14:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen heb is dat de Libanese regering, onder aanvoering van de Hezbollah parlementsleden en ministers de ontwapening van Hezbollah politiek hebben tegengewerkt. Dat werkt op zijn minst de indruk dat de politieke en militaire tak samenwerken.
Hm... maar over welke vrijheid heb je het dan? Het lijkt me dat de vrijheid van de burgerbevolking in Libanon en Noord Israel bepaald onderdrukt wordt op dit moment. Of heb je het over een andere vrijheid? Bijvoorbeeld die van de Israelische 'defensie' of Hezbollah?quote:Dat die figuren die schreeuwen om een staak-het-vuren een beetje raar zijn en mogelijk vijandig staan tegen het concept vrijheid.
And from behind churches as well, it seems:quote:But for some of the Christians who had made it out in this convoy,
it was not just privations they wanted to talk about, but their ordeal
at the hands of Hezbollah
— a contrast to the Shiites, who make up a vast majority of the
population in southern Lebanon and broadly support the militia.
“Hezbollah
came to Ain Ebel to shoot its rockets,” said Fayad Hanna Amar, a young
Christian man, referring to his village. “They are shooting from
between our houses.”
The Hezbollah forces didn't hesitate at shooting such a man who didn't obey them:quote:Hezbollah has been firing rockets from the village since Day 1 hiding
behind innocent people’s places and even CHURCHES. No one is allowed to
argue with the Hezbollah gunmen who wont hesitate to shoot you and i ve
heard about more than one shooting incident including young men from
the village and Hezbollah.
http://www.sandmonkey.org/quote:One woman, who would not give her name because she had a government
job and feared retribution, said Hezbollah fighters had killed a man
who was trying to leave Bint Jbail.
“This is what’s happening, but no one wants to say it” for fear of Hezbollah, she said.
Nee hoor, is ook niet zomaar. Ze hebben namelijk een bloedhekel aan Israel, vandaarquote:Op zondag 30 juli 2006 14:28 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat Hezbollah "zomaar" raketten afvuurt op Israël,
http://blissstreetjournal.blogspot.com/2006/07/siege-of-mari.htmlquote:Not all villages in southern Lebanon are Shiite. Just above the
abandoned SLA base at the old Majidiyya estate on the Lebanon-Israel
border sits a small, quiet Druse village called Mari. You will not find
Mari on any maps, but at the beginning of the current conflict Mari
found itself caught between the Israeli Air Force, which apparently
wanted to avoid bombing the village directly, and Hizbullah, which
wanted to enter the town at all costs. You see, Mari's location would
provide the militia an excellent overview of the Israeli city of Kiryat
Shmona (and the settlement of Metulla, which is closer but much
smaller), and finding a way to operate there would give Hizbullah
increased civilian cover for their Katyusha rocket fire.
Residents
who have recently escaped from Mari tell of a dramatic, desperate
situation in the village. The Druse residents, who have no affinity at
all for Hizbullah, resisted Hizbullah's attempts to enter the village.
The IAF apparently and unwittingly assisted in their resistance by
bombing the roads leading into the village, cutting off the militia's
ability to enter the town, at least temporarily. Hizbullah responded by
cutting off the town's electricity and water supply, essentially laying
seige to a town on its own side of the border, hoping that its
residents would pack up and leave. Many of them have done so. My
sources say that Hizbullah has been desperate to enter the village but
has as of yet been unable to do so in large numbers. Residents also
describe a growing humanitarian crisis in the village due to the lack
of fresh water.
[…]
update
In the interests of clarity, let me reiterate what I have already said:
Hizbullah attempted to enter Mari not to defend it from attackers, but
so they could fire rockets from the village toward Israel. Hizbullah's
intention was to bring Israeli reprisals on the town, ostensibly to
destroy or damage it significantly, and to cause greater civilian
suffering. Hizbullah's MO and tactics are well-known in the south.
However, Druse typically defend their own villages, and in the case of
Mari (a place I have been to several times, many of whose residents I
know personally), the residents have desperately tried to keep
Hizbullah fighters out of their area.
De foto op de blog komt aardig overeen met wat bepaalde analisten ook zeggen.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:12 schreef Godslasteraar het volgende:
goed, de blog-reports![]()
[quote][quote][afbeelding]
Here a Christian mob smashes a car in Beirut for displaying a Hezbollah logo. My friend Carine says the atomosphere reeks of impending sectarian conflict like never before. Another Lebanese blogger quotes a radical Christian war criminal from the bad old days who says the civil war will resume a month after Israel cools its guns: "Christians, Sunnis and Druze will fight the 'fucker Shia', with arms from the US and France."
Heb ik iets gemist ?quote:Op zondag 30 juli 2006 15:16 schreef Hallulama het volgende:
Ik gok dat dat redelijk positief nieuws is? De Libanezen komen in opstand tegen Hezbollah,
quote:Op zondag 30 juli 2006 15:16 schreef Hallulama het volgende:
Ik gok dat dat redelijk positief nieuws is? De Libanezen komen in opstand tegen Hezbollah, nu de Palestijnen nog tegen Hamas, misschien kunnen ze wel wat leren van de Libanezen?
dé Libanezen bestaan niet, het zijn Druzen, Christenen en Sunnieten die volgens deze blog de Shia gaan bevechten. Een hervatting van de burgeroorlog.quote:Tony the killer mechanic & Lebanon against itself (again)
So today, I visited Tony and asked him if he was getting ready to fight
against the Hezbollah. He said that he was getting too old (he is in
his early 40s), and that the 18-year olds were mobilizing, but that
they don't have machine guns now. I asked him if they would receive
weapons from Israel. He said, "No, Israel is the enemy. Before it was
different. Israel doesn't care about any of the Lebanese." He
prophesized that a civil war will break out a month or two after the
Israeli bombing stops, and that Christians, Sunnis and Druze will fight
the "fucker Shia", with arms from the US and France.
http://anecdotesfromabana(...)lebanon-against.html
Het zou natuurlijk heel erg mooi zijn als de burgerbevolking van Libanon zelf, zonder burgeroorlog, met de Hezbollah gaat afrekenen voor alle ellende die Hezbollah nu weer onnodig voor Libanon en haar burgers heeft veroorzaakt. Wat voor belang heeft Libanon en haar goedwillende bevolking er nu bij om Israël aan te vallen. De Hezbollah geeft niets om de burgerbevolking. Niets om de burgerbevolking van Israel, maar ook niets om de burgerbevolking van Libanon.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:12 schreef Godslasteraar het volgende:
goed, de blog-reports![]()
[afbeelding]
Here a Christian mob smashes a car in Beirut for displaying a Hezbollah logo. My friend Carine says the atomosphere reeks of impending sectarian conflict like never before. Another Lebanese blogger quotes a radical Christian war criminal from the bad old days who says the civil war will resume a month after Israel cools its guns: "Christians, Sunnis and Druze will fight the 'fucker Shia', with arms from the US and France."
http://www.michaeltotten.com/archives/001203.html
Ik snap niet waar mensen het vandaan halen dat de burgerbevolking van Libanon nu zal willen afrekenen met Hezbollah. Dat land is straat-arm en Hezbollah voorziet in eten, medische zorg en onderwijs: allemaal gefinancierd door Iran. Nu Israel is binnengevallen, zullen er alleen maar meer mensen zich in de wurggreep van Hezbollah gooien. Iran maakt gewoon misbruik van de onwetendheid en armoede van die bevolking.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:22 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk heel erg mooi zijn als de burgerbevolking van Libanon zelf, zonder burgeroorlog, met de Hezbollah gaat afrekenen voor alle ellende die Hezbollah nu weer onnodig voor Libanon en haar burgers heeft veroorzaakt. Wat voor belang heeft Libanon en haar goedwillende bevolking er nu bij om Israël aan te vallen. De Hezbollah geeft niets om de burgerbevolking. Niets om de burgerbevolking van Israel, maar ook niets om de burgerbevolking van Libanon.
De enige kans die de burgers van Libanon hebben tegen Hezbollah is als tegelijkertijd ook in ieder geval Syrië wordt aangepakt, waarbij ook de verbinding Syrië - Iran verbroken wordt. Maar ik heb er niet veel hoop op, je ziet wat er in Irak gebeurt. Verder ben ik het helemaal met je eens, maar zoals gezegd, ik betwijfel of er een kans bestaat op een goede afloop van zo'n avontuur.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:22 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk heel erg mooi zijn als de burgerbevolking van Libanon zelf, zonder burgeroorlog, met de Hezbollah gaat afrekenen voor alle ellende die Hezbollah nu weer onnodig voor Libanon en haar burgers heeft veroorzaakt. Wat voor belang heeft Libanon en haar goedwillende bevolking er nu bij om Israël aan te vallen. De Hezbollah geeft niets om de burgerbevolking. Niets om de burgerbevolking van Israel, maar ook niets om de burgerbevolking van Libanon.
Ze kunnen toch protesteren tegen de militante tak? En eisen dat men alleen met de humanitaire tak verder gaat?quote:Op zondag 30 juli 2006 15:27 schreef manhattan het volgende:
Ik snap niet waar mensen het vandaan halen dat de burgerbevolking van Libanon nu zal willen afrekenen met Hezbollah. Dat land is straat-arm en Hezbollah voorziet in eten, medische zorg en onderwijs: allemaal gefinancierd door Iran. Nu Israel is binnengevallen, zullen er alleen maar meer mensen zich in de wurggreep van Hezbollah gooien. Iran maakt gewoon misbruik van de onwetendheid en armoede van die bevolking.
Men mag blijven hopen natuurlijk.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:27 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De enige kans die de burgers van Libanon hebben tegen Hezbollah is als tegelijkertijd ook in ieder geval Syrië wordt aangepakt, waarbij ook de verbinding Syrië - Iran verbroken wordt. Maar ik heb er niet veel hoop op, je ziet wat er in Irak gebeurt. Verder ben ik het helemaal met je eens, maar zoals gezegd, ik betwijfel of er een kans bestaat op een goede afloop van zo'n avontuur.
Hezbollah vertegenwoordigd slechts een deel van de bevolking van Libanon, en terwijl de rest van Libanon z'n best deed van Libanon een normaal land te maken, lokt Hezbollah met steun van de shiiten een oorlog met Israel uit.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:27 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik snap niet waar mensen het vandaan halen dat de burgerbevolking van Libanon nu zal willen afrekenen met Hezbollah. Dat land is straat-arm en Hezbollah voorziet in eten, medische zorg en onderwijs: allemaal gefinancierd door Iran. Nu Israel is binnengevallen, zullen er alleen maar meer mensen zich in de wurggreep van Hezbollah gooien. Iran maakt gewoon misbruik van de onwetendheid en armoede van die bevolking.
Ik denk niet dat Hezbollah een echte humanitaire tak heeft. Of dacht je dat Iran al dat geld uitgeeft omdat ze het zo goed voor hebben met die bevolking ? Het doel van Hezbollah is tot het komen van een nog grotere Islamitische staat, en op dit moment zijn ze daar aardig in aan het slagen.quote:Op zondag 30 juli 2006 15:29 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ze kunnen toch protesteren tegen de militante tak? En eisen dat men alleen met de humanitaire tak verder gaat?
Hoe zich dat verder uit zal werken, daar kan ik wel naar raden, maar ze kunnne het in ieder geval gewoon DOEN.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |