[url]http://www.mindef.nl/Images/LRDK17_tcm6-41883.pdf]Download[/url]quote:* Specialisten helpen bij identificatie
* Beeld van terugkeer uit Irak
* Bewakers van cultuur in oorlogstijd
* DVD-serie over Polygoonjournaals
Nice.quote:Op zondag 11 juni 2006 18:40 schreef RonaldV het volgende:
We kennen allemaal het Britse leger in Zuid Irak, met hun hitsingle: Is this the way to Amarillo
Hier is de Royal Navy, met Bohemian Rhapsody!
Amarillo vindt je hier! met een Tomas the Tank versie!
eensquote:
Jullie ook al? Open dagen KLU vliegbasis Leeuwardenquote:Op zondag 11 juni 2006 19:51 schreef Alexxxxx het volgende:
16 en 17 juni open dag Luchtmacht in Leeuwarden.
het aftellen is begonnen
Ja goed hequote:Op zondag 11 juni 2006 20:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Jullie ook al? Open dagen KLU vliegbasis Leeuwarden
Ik kom voor allebei, al jaren. En voor het snuiven van de jet-fuel natuurlijkquote:Op zondag 11 juni 2006 20:51 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja goed heJe hebt mensen die voor de foto's komen en mensen die voor de vliegtuigen komen
ik denk dat ik vrijdag vliegtuigen op de foto ga zetten en zaterdag auto's van bezoekersquote:Op zondag 11 juni 2006 20:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kom voor allebei, al jaren. En voor het snuiven van de jet-fuel natuurlijk
Was Van Baal niet iets hoogs in Bosnië ten tijde van Srebrenica? Direct onder een Franse generaal? En hing daar niet een raar luchtje aan?quote:Op zondag 11 juni 2006 22:54 schreef _The_General_ het volgende:
Luitenant-Generaal van Baal ( IGK )
Herrinneringsmedaille VN-Vredesoperaties
Officierskruis.
Huwelijksmedaille 2002.
Landmachtmedaille.
Vierdaagsekruis.
Vaardigheidsmedaille van de Nederlandse Sport Federatie.
Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren.
Kruis van de Tweedaagse Militaire Prestatietocht.
United Nations Protection Force Medaille.
Commandeur in de Orde van Verdienste van Frankrijk.
Erekruis van de Duits Krijgsmacht in goud.
Ah, ok. Ik dacht dat hij op het (Franse) UN hoofdkwartier zat destijds. Het zou de franse medaille (die hij vast om een andere goede reden heeft gekregen) wat beter verklaren.quote:Op zondag 11 juni 2006 23:10 schreef _The_General_ het volgende:
van Baal was toen de enclave viel plaatsvervanger van Hans Couzy. Hij reageerde niet op een verzoek van Karemans om steun geloof ik.
Zijn vrouw had hem moeten krijgen inderdaad!quote:Op zondag 11 juni 2006 23:27 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vind de huwelijksmedaille 2002 dan weer opvallend. Waarom is dat een medaille waard, en wie wil er met zo'n oude man trouwen?
Precies,quote:Op zondag 11 juni 2006 23:34 schreef Alexxxxx het volgende:
Whehehe, dus hij heeft dezelfde medaille als de padvinder die het bruidboeket mocht dragen
dingoquote:Op maandag 12 juni 2006 12:06 schreef SHERMAN het volgende:
Keuze RG-31 Nyala of de Dingo...
Bepaalde reden dat je deze verkiest? Of gewoon in het algemeen dat ie beter is?quote:
het is duits dat is altijd goed kwa pantsersquote:Op maandag 12 juni 2006 12:48 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Bepaalde reden dat je deze verkiest? Of gewoon in het algemeen dat ie beter is?
Goeie reden ja.quote:Op maandag 12 juni 2006 13:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is duits dat is altijd goed kwa pantsers.
nee ik dacht dat die beter beschermt was
Schipquote:Op maandag 12 juni 2006 16:43 schreef _The_General_ het volgende:
Interessante foto. Op welk schip / in welke gebieden heb je gewerkt?
Als me gevraagd wordt wat mijn werk bij de Luchtmacht was, dan antwoord ik altijd: "Al Qaeda uit de Rembrandtoren houden". Sommigen zijn zo dom om daar op in te gaan ("Maar dat hebben ze toch nooit geprobeerd?"), en dan antwoord ik "Wat deden mijn collega's en ik het goed, he?"quote:Op maandag 12 juni 2006 17:01 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Het blijkt maar weer dat ik me beter bij uniformen en onderscheidingen kan houden....
Collega van H. Scheermeijerquote:Op maandag 12 juni 2006 17:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als me gevraagd wordt wat mijn werk bij de Luchtmacht was, dan antwoord ik altijd: "Al Qaeda uit de Rembrandtoren houden". Sommigen zijn zo dom om daar op in te gaan ("Maar dat hebben ze toch nooit geprobeerd?"), en dan antwoord ik "Wat deden mijn collega's en ik het goed, he?"
De naam zegt me niks. Ik ben er al sinds september 2000 weg.quote:
Ow, van geheel andere orde. In Europa is een NAVO luchtverdedigingsorganisatie opgezet, en die doet al decennia haar werk. Onder andere elke (poging tot) vliegtuigkaping wordt direct gedetecteerd en gevolgd. Indien nodig werden er ook in het verleden al jagers voor paraat gehouden. Het verbaasde me dan ook dat het in de VS -het grote voorbeeld en boegbeeld binnen NAVO- niet gewerkt heeft. Maar men bleek daar vrijwel alles te hebben opgedoekt, en ondergebracht bij NORAD. Niks mis met NORAD, maar het is niet hetzelfde als de organisatie hier. En de gevolgen kennen we allemaal.quote:Op maandag 12 juni 2006 17:26 schreef _The_General_ het volgende:
H. Scheermeijer is een Nederlandse auteur die een ex spion claimt te zijn. Hij claimt de Palestijnen uit de Euromast te hebben gehouden samen met de Mossad.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=H.+Scheermeijer&meta=
Heb je die foto eerder gepost?quote:Op maandag 12 juni 2006 16:42 schreef RonaldV het volgende:
telt deze?
[afbeelding]
ik in een donker verleden
Kijk das leuk om te weten.quote:Op maandag 12 juni 2006 16:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Schip
2 meter beton rondom. Twee zware Werkspoor diesels in de kelder als UPS.Het geheel keurig ingegraven op een Kroondomein. En al sinds de jaren 60 vrijwel onafgebroken operationeel. Gemodificeerd "zusterschip" van 3 soortgelijke exemplaren in Appingedam (buiten dienst), Den Helder (over naar de Kon Marine) en De Lier (DTO)
Bewapend met de twee van de zwaarste radars die op het vaste land van Europa te vinden zijn. Gekoppeld aan F-16, Patriot, NADGE en NAEWF. Wordt volgend jaar uitgebreid met DARS.
Ow, enne: die Globemaster op GZRY vorige week: hiero
vast wel.quote:Op maandag 12 juni 2006 22:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Heb je die foto eerder gepost?
Komt me erg bekend voor namelijk..
ik kom niet verder dan de medailles die bij de Bosnië missie van '95 horen. Voor "12 jaar trouwe dienst etc" was ik net twee maanden te vroeg weg.quote:Op maandag 12 juni 2006 22:45 schreef _The_General_ het volgende:
Heren, welke onderscheidingen hebben jullie? En, foto ?
General, Sir, I WORKED for a living!quote:
Heb je hier wat aan?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 19:19 schreef Alexxxxx het volgende:
er is in dit topic ooit een lijst met kentekens gepost (welke lettercombinatie aan welk strijdonderdeel toebedeeld is), weet iemand die nog te vinden?
edit: soms zijn dingen zo simpel dat je er niet op komt![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken
Als iemand alsnog een betere lijst heeft houd ik me aanbevolen
quote:Op zondag 9 april 2006 14:39 schreef RonaldV het volgende:
Nog wat aanvullingen:
MinDef gebruikt min of meer vaste letter combinaties in de kentekens van de voertuigen:
KL-xx-xx Kon. Landmacht, algemeen
KM-xx-xx Kon. Marine/Korps Mariniers
KN-xx-xx Kon. Landmacht, meestal voertuigen van Genie
KO-xx-xx Kon. Landmacht, algemeen, tegenwoordig veel interservice voertuigen
KP-xx-xx Kon. Marechaussee en interservice
KR-xx-xx Kon. Landmacht, meestal voertuigen van Genie
KY-xx-xx Kon. Landmacht, meestal rupsvoertuigen
KZ-xx.xx Kon. Landmacht
LM-xx-xx Kon. Luchtmacht
niet volledig, en niet 100% accuraat
Ja, zeer zeker, vriendelijk bedankt!quote:Op zaterdag 17 juni 2006 20:29 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Heb je hier wat aan?
http://homepages.cwi.nl/~dik/english/reg/NL/reg.html
En wat hield dat precies in?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 20:49 schreef _The_General_ het volgende:
Vandaag een Market Garden battlefield tour gehad van een Amerikaanse Sergeant Major van de KMS!
bron defensie krantquote:SPECIAL FORCES TAAKGROEP GEDECOREERD
SOESTERBERG - De militairen van de derde en laatste lichting Special Forces Taakgroep
(SFTG) in Afghanistan hebben uit handen van Commandant der Strijdkrachten
generaal Dick Berlijn de Nederlandse herinneringsmedaille Vredesmissies ontvangen.
Het gaat om circa driehonderd man van alle krijgsmachtdelen. De medaille-uitreiking vond plaats
op vliegbasis Soesterberg. De Special Forces hebben vanaf april 2005 voor de duur van een
jaar een bijdrage geleverd aan de Operatie Enduring Freedom in Afghanistan. Ze zijn ingezet in
een gebied in het zuiden van de provincie Kandahar. De taakgroep heeft zich vooral gericht
op het uitvoeren van verkenningen en het vergaren van inlichtingen.
Op deze wijze zijn de politieke, sociale, economische én veiligheidssituatie in het gebied in kaart gebracht. Daarnaast vormden de opbouw van een netwerk onder de plaatselijke bevolking en het
winnen van vertrouwen binnen de internationale troepenmacht een belangrijke taak van de eenheid. De kern van de SFTG bestond uit groene baretten van het
Korps Commandotroepen, aangevuld met speciale eenheden van het Korps Mariniers. Een helikopterdetachement en stafen logistieke eenheden maakten de taakgroep compleet
En iemand een idee wat er naast voor een kist staat? Ik denk dat het een 'Fitter' is. Kan iemand dit bevestigen?quote:Op zondag 18 juni 2006 10:59 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Deze stond in Leeuwarden op een afgesloten stuk (), iemand enig idee wat het is? (fabrikant en type?)
quote:Op zondag 18 juni 2006 16:07 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
En iemand een idee wat er naast voor een kist staat? Ik denk dat het een 'Fitter' is. Kan iemand dit bevestigen?
Gewoon een ouwe Franse AMX-13. Oud gepantserd rups voertuig dat bij de Nederlandse landmacht in gebruik is geweest van 1961 t/m 1977, vervangen door de YPR 765 in 1977.quote:Op zondag 18 juni 2006 10:59 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Deze stond in Leeuwarden op een afgesloten stuk (), iemand enig idee wat het is? (fabrikant en type?)
Dank je!quote:Op zondag 18 juni 2006 18:55 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Gewoon een ouwe Franse AMX-13. Oud gepantserd rups voertuig dat bij de Nederlandse landmacht in gebruik is geweest van 1961 t/m 1977, vervangen door de YPR 765 in 1977.
Waarom er een Russische ster op zit weet ik ook niet, zal wel voor de show zijn, of omdat het zo te zien een (ex,-) doelvoertuig is.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier nog een linkje in t Duits: http://www.panzerbaer.de/types/fr_vbc_amx13-a.htm
Ja zo is het beter , en het is een Su-17 Fitter zoals ik gedacht had.quote:Op zondag 18 juni 2006 16:16 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
[afbeelding]
zo minder moeite met herkennen?
Jup, Leopard 2A6. Fabrikant is Krauss-Maffei Wegmann uit Duitsland.quote:Op zondag 18 juni 2006 18:58 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dank je!
Weet je deze ook? Leopard II?
[afbeelding]
(ja, ik heb er echt geen verstand van![]()
)
Dit is een Fitter-C, overgenomen is van de West-Duitse luchtmacht. Het toestel was oorspronkelijk van Egypte, die het toestel aan de Duitsers verkochten, zodat die er die midden jaren-80 onderzoek mee konden doen bij Erprobungsstelle 61(WTD-61) onder de duitse registratie 98+62. Een tweede toestel (98+61) staat nu zonder markings in het Luftwaffe-museum op Berlin-Gatow:quote:Op zondag 18 juni 2006 16:16 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
[afbeelding]
zo minder moeite met herkennen?
Heerlijke foto's.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 20:20 schreef -calimero- het volgende:
Jeej, hier wat nieuwe pic's van de Leopard 2 PSO (speciaal voor optreden in verstedelijkt gebied)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Meer, en ander leuk spul is hier te vinden.
Die is wel tof.quote:Op maandag 19 juni 2006 01:53 schreef sp3c het volgende:
herinneringsmedailles heb ik ook (SFOR en van EUFOR krijgen we er ook 1 geloof ik ), ik zal is kijken of ik wat foto's kan maken maar behalve dat ik ze zelf heel de dag aan het poetsen ben is het niet echt iets bijzonders
maar goed, ik zat wat te surfen en ik vond dit:
[afbeelding]
Sperwer met Israelische raketjes eronder
vraag me af of wij dat ook krijgen want dat is wel erg Star Wars natuurlijk)
en ik verkies Nyala boven Dingo, met alle respect voor de Duitsers maar in Zuid Afrika hebben ze net iets meer ervaring met landmijnen dan in Duitsland, het is niet voor niets dat de VS, Canada en nog een hele reeks landen dit voortoeg kozen voor de taak (route clearing) maar Dingo is ook een mooie bak natuurlijk
Nee, is niet stom. Op zulke beurzen wordt tenslotte al het nieuwste spul getoond.quote:Op maandag 19 juni 2006 08:55 schreef SHERMAN het volgende:
Is het alleen erg stom om te zeggen dat ik de helft van het materieel niet herken ofzo.
Bedoel je deze? http://avia.russian.ee/air/inter/vak-191.html maar die is van Fokkerquote:Op woensdag 12 juli 2006 11:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
er was maandag op de ard een docu over Willy Messerschmitt en die heeft dus voor duitsland een soort harrier ontwikkeld (met een systeem zoals de v22) voor ik dacht een f5 weet iemand daar meer van?
die 2de ja dat heb ik dus nooit gewetenquote:Op woensdag 12 juli 2006 11:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bedoel je deze? http://avia.russian.ee/air/inter/vak-191.html maar die is van Fokker
of deze? http://www.bw-flyer.de/neu/report/themen/vstol/vj-101c.html
dit is toch bekend dat ze van de blackbird ook een bommenwerperversie wilden maken.quote:
Nee, van de Blackbird werd oorspronkelijk ook een fighter gebouwd, de YF-12A (met AIM-47A raketten geloof ik). Maar afgezien van de prototypes is daar verder niks mee gebeurd. Voor bommenwerper was het ding totaal ongeschikt, al heeft er ook een A-12 versie bestaanquote:Op donderdag 20 juli 2006 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dit is toch bekend dat ze van de blackbird ook een bommenwerperversie wilden maken.
Kleurstelling geïnspireerd door Mondriaan?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 20:20 schreef -calimero- het volgende:
Jeej, hier wat nieuwe pic's van de Leopard 2 PSO (speciaal voor optreden in verstedelijkt gebied)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Meer, en ander leuk spul is hier te vinden.
quote:De toekomst van Defensie
door, sp3c
We moeten het houden zoals het is, alleen van alles meer aanschaffen. En de F104 weer in beperkte dienstnemen voor een demo team want dan kunnen de F16's nuttig dingen gaan doen.
Dit moet betaald worden door het niet uitbetalen van de lonen van de poltici op het ministerie en door de tanks in te zetten voor bankroven in Belgie.
Hiermee kunnen we met een betrekkelijk kleine belasting op de belastingbetaler een kwalitatief en numeriek hoge krijgsmacht onderhouden en als iemand er niet mee eens is dan laten we iedere dag het demoteam boven zijn huis supersonisch gaan. En boven het partijkantoor van de SP ook, dat gaat in 1 moeite door
quote:De toekomst van Defensie
Napalm-approved.
In de moderne tijden van één paarse krijgsmacht en schaalvergroting kan defensie niet achterblijven. Het is daarom tijd om alles samen te voegen. NIet alleen tot één organisatie maar ook tot één stuk hardware.
Het is tijd om nu goedkoop een aircraftcarrier van de Amerikanen over te nemen en met dit ene schip de gehele lucht- en zeemacht te vormen. Vooruit, het nieuwste schip De Rotterdam mag ook blijven om de landmacht boys op te stationeren (meteen veilig van de rest) Zij kan dan tevens gebruikt worden om mensen naar wal te pendelen conform haar doelstelling..
Trouwens nog ff hulp nodig van de uniform specialisten:quote:Een Apache-helikopter van de Koninklijke Luchtmacht, afkomstig van de vliegbasis Gilze-Rijen, heeft vanmorgen een voorzorgslanding gemaakt in een weiland in het Brabantse Dongen. De twee vliegers bleven ongedeerd. Er is nog niets bekend over de oorzaak. De technische dienst onderzoekt de zaak.
mindef.nl
lekker moslims afschietenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 00:19 schreef Napalm het volgende:
oeps, bijna een Apache weg..
[..]
Trouwens nog ff hulp nodig van de uniform specialisten:
Wat voor uniform draagt deze officier
Ik begrijp dat het momenteel storm loopt bij de sollicitaties voor de mariniers. Blijkbaar zijn de vele uitzendingen eerder trekkers dan wegjagers..
mindef.nlquote:05-09-2006 17:13
HR.MS. VAN GALEN LOOPT AVERIJ OP
Het fregat Hr.Ms. Van Galen heeft gistermiddag bij het verlaten van de Deense haven Aalborg tijdelijk aan de grond gezeten. Het schip liep daarbij averij op, maar vervolgde op eigen kracht zijn weg. De van Galenligt momenteel in Frederikshavn, waar de exacte schade wordt bepaald.
HR.MS. VAN GALEN maakt op dit moment deel uit van de maritieme component van de NATO Response Force. Deze oefent in de Noord-Europese wateren. Na de inspectie neemt het fregat weer deel aan de training of vaart voor reparatie naar een geschikte haven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
Is de afloop hiervan bekend?quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:13 schreef Napalm het volgende:
Bij de marine moet je wezen, bij de marine moet je zijn...
Jammer, ik wilde Antonovsquote:Op dinsdag 12 september 2006 17:38 schreef franske19 het volgende:
mindef.nl: Nederland neemt deel aan C-17 initiatief
Jammer, was defensie niet van plan om 2 C-17's aan te schaffen?
Btw. coole foto van een PzH 2000NL die in een C-17 wordt geladen.
Dat is niet van belang; big = beautiful !quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:24 schreef franske19 het volgende:
Probleem met dat soort toestellen is dat je maar moet afwachten hoe de ondersteuning is.
Vreemd clubje dat EDA. Wie weet er meer over?quote:http://www.elsevier.nl/op(...)punt/1106/index.html
Donderdag 14 september 2006, 15:48
Von Wogau valt de militaire inkopers aan
Persontbijt met Karl von Wogau. De Duitse christen-democraat Von Wogau zit al in Brussel zolang het Europees Parlement rechtstreeks door de kiezers in de lidstaten gekozen wordt: sinds 1979. Een man van gezag.
Hij heeft met zijn uit verschillende parlementsfracties gerekruteerde Kangaroo-groep goede contacten met het bedrijfsleven. Sinds 2004 is hij voorzitter van de subcommissie voor veiligheid en defensie van het parlement.
In die hoedanigheid liet hij een Duitse expert, Hartmut Kuechle, verbonden aan een instituut in Bonn, onderzoek doen naar de kosten van de geringe samenwerking die de EU-lidstaten zich veroorloven op defensiegebied.
Dat is niet mis.
De gezamenlijke lidstaten geven de helft uit aan defensie van het Amerikaanse budget, 250 miljard euro per jaar, maar ze krijgen daarvoor lang niet de helft aan militair potentieel terug.
Dat komt doordat de lidstaten bij de aanschaf van defensiematerieel allemaal hun eigen lijn volgen en zelfs de enkele bestaande Europese systemen niet met militaire oogmerken gekoppeld worden zoals – volgens Von Wogau – wel zou kunnen.
Dat laatste geldt voor de drie bestaande systemen om informatie via satellietbeelden te vergaren. Galileo, het nieuwe Europese gps-systeem, zou gekoppeld kunnen worden met het satellietsysteem dat wordt gebruikt voor het in de gaten houden van de landbouw (staan er werkelijk zoveel olijfbomen als waarvoor subsidie wordt gevraagd? Dat soort dingen). Op zijn minst zouden ze kunnen worden ingezet voor het bewaken van de enorm lange buitengrenzen van de Unie.
Teveel
Er is veel meer inefficiëntie.
De Europese krijgsmachten hebben vijf communicatiesystemen die niet goed op elkaar aansluiten. Von Wogau zegt dat de Frans-Duitse Eurobrigade toen het op inzetten in de praktijk aankwam weer uit elkaar moest worden gehaald. De militairen konden niet goed met elkaar communiceren.
Er zijn 23 programma's voor pantservoertuigen en tanks. Er zijn drie parallelle programma's voor gevechtsvliegtuigen; er zijn 89 Europese wapenprogramma waar de Amerikanen het met 27 afkunnen.
Wat de Europarlementariër doet is proberen mee richting te geven aan een ontwikkeling die al gaande is. De wapenindustrie, die lang belang had bij de versnippering, is aan het consolideren over de grenzen; sommige grote concerns, vooral het Britse BAE, expanderen ook in de Verenigde Staten.
De twee militair krachtigste lidstaten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, vonden elkaar jaren geleden al in afspraken over betere samenwerking, en hebben daar sindsdien verder een stimulerende rol in gespeeld.
Agentschap
Sinds twee jaar ontmoeten de inkoopchefs van bijna alle ministeries van defensie elkaar in het Europese Defensie Agentschap, EDA. Vanaf deze zomer geldt in EDA-verband de afspraak tussen de ministers van Defensie defensieorders voortaan zoveel mogelijk Europa-wijd moeten worden uitgeschreven, zodat niet langer de nationale industrie vanzelfsprekend voorrang krijgt.
Eerder werden al enkele gezamenlijke wapenprojecten gestart. Zo is er een Europees helikopterproject en een Europees pantservoertuigproject. Volgens Von Wogau is dat laatste kiezen voor zo'n beetje het moeilijkste terrein. Het gaat om beproefde technologie en veel bestaande belangen. Hij ziet liever pan-Europese projecten in de sfeer van verkenning en communicatie, waar nieuwe , IT-gebaseerde technologie kan worden ontwikkeld.
Daarna zou gekeken kunnen worden naar gezamenlijke ontwikkeling van transportschepen en vliegtuigen, waar de EU een groot probleem heeft en bij militaire operaties deels afhankelijk is van derde landen. Het EDA is daar overigens al mee bezig.
Uitzondering
Wat kan het parlement hier aan doen? Von Wogau zal de Europese Commissie steunen als die naar buiten komt met haar plannen om de uitzondering van Europese regels tegen het licht te houden die in het EG-verdrag is opgenomen voor defensieorders (artikel 296). In theorie kan de Commissie zo meer gemeenschappelijke markt en dus concurrentie tussen leveranciers afdwingen in het grote grijze gebied tussen strikt militaire opdrachten en onbetwistbaar civiel werk.
Maar Von Wogau weet dat Eurocommissaris Frits Bolkestein, toch niet bang uitgevallen, indertijd weigerde om op dit punt de confrontatie met de lidstaten aan te gaan. De huidige Commissie lijkt dapperder. Of roekelozer.
die man zegt precies wat ik al 5 jaar denk gezemenlijk inkopen en afstemmenquote:Op vrijdag 15 september 2006 11:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dat is niet van belang; big = beautiful !
[..]
Vreemd clubje dat EDA. Wie weet er meer over?
http://www.eda.europa.eu/
Hmm, de bezuinigingen @ defensie hebben wel erg harde gevolgen..quote:Op dinsdag 26 september 2006 17:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Iemand enig idee wat dit is? (copyright foto @ wietze)
Voor de niet-FireFox users: http://img155.imageshack.us/img155/6710/im001957editedui8.jpg
quote:
US FMS - Netherlands requests nine CH-47F Chinooks
Washington, September 27, 2006 - The Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible Foreign Military Sale to the Netherlands of CH-47F Chinook cargo helicopters, helicopter upgrades, as well as associated equipment and services. The total value, if all options are exercised, could be as high as $652 million.
The Government of the Netherlands has requested a possible sale of up to 9 CH-47F Chinook cargo helicopters to include the Common Architecture Avionics System (CAAS) cockpit and up to 18 55-L-714A turbine engines (two per helicopter), upgrade of 11 CH-47D Chinook Cargo Helicopters to the newer CH-47F configuration to include the CAAS cockpit, mission equipment, communication and navigation equipment, ground support equipment, special tools and test equipment, management support, modification kits, support equipment, spare and repair parts, supply support, training, publications and technical data, U.S. Government Quality Assurance Team, United States Government and contractor technical assistance and other related elements of logistics support. The estimated cost is $652 million.
This proposed sale contributes to the foreign policy and national security objectives of the U.S. by improving the military capabilities of the Netherlands and enhancing standardization and interoperability with U.S. forces. The Netherlands is a NATO ally and an active U.S. partner in the Global War on Terror (GWOT) that has supplied forces to conduct operations in both Operation Iraqi Freedom and Operation Enduring Freedom and is currently on the ground in Afghanistan as part of the NATO International Security Assistance Force (ISAF).
The Netherlands needs these helicopters to enhance its CH-47 fleet capabilities. Having the same aircraft configuration as the U.S. would greatly contribute to its military capability, making it a more capable and sustainable coalition force to support the GWOT. The Netherlands has the ability to use and maintain these aircraft as evidenced by their operating previous CH-47 configurations. The Netherlands will have no difficulty absorbing these aircraft into its armed forces.
The proposed sale of this equipment and support will not affect the basic military balance in the region.
The principal contractors will be: The Boeing Company of Ridley Park, Pennsylvania and Honeywell, Incorporated of Phoenix, Arizona. The purchaser intends to negotiate an offset agreement, details of which are undetermined and will be defined in negotiations between the purchaser and contractor.
Implementation of this sale also will potentially require the assignment of two U.S. Contractor Field Service Representatives to the Netherlands for up to three years. A team of contractors will be required to provide technical assistance during the upgrade of the aircraft. Up to six U.S. Government representatives will travel to the Netherlands for eight trips to participate in program support and technical reviews.
There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.
This notice of a potential sale is required by law; it does not mean that the sale has been concluded.
http://www.shephard.co.uk/Rotorhub/Default.aspx?Action=745115149&ID=2d82f57b-ca52-4154-86c5-dd5155d02f30
Hoe gaan ze in hemelsnaam mensen vinden om die te onderhouden?quote:
quote:12-10-2006 19:56
HR.MS. VAN GALEN NAAR LIBANON
De Tweede Kamer heeft vandaag unaniem ingestemd met het voorstel van de ministers Henk Kamp van Defensie en Ben Bot van Buitenlandse Zaken aangaande de inzet van twee fregatten voor de UNIFIL-missie voor de kust van Libanon. Deze missie loopt tot 31 augustus 2007.
Hr.Ms. Van Galen wordt vanaf medio december als eerste ingezet. Dit multipurpose fregat van de Karel Doormanklasse, met 160 bemanningsleden aan boord, maakt deel uit van het permanente NAVO-eskader Standing NRF Maritime Group 1. Dat levert momenteel in de Middellandse Zee een bijdrage aan Active Endeavour, een NAVO operatie in de internationale strijd tegen het terrorisme. Hr.Ms. Van Galen zal eind februari worden afgelost door Hr.Ms. Van Speijk.
quote:13-10-2006 15:56
NIEUWE PANTSERVOERTUIGEN VOOR KONINKLIJKE LANDMACHT
Het nieuwe Boxer pantserwielvoertuig - Foto: Rheinmetall.De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van der Knaap ingestemd met de aanschaf van 200 Boxer pantserwielvoertuigen voor de Koninklijke Landmacht. De Boxer is door Nederland en Duitsland gezamenlijk ontwikkeld. Met de aankoop is een bedrag van 624 miljoen euro gemoeid.
De Boxer vervangt de M-577 en een deel van de YPR-765 pantservoertuigen, die al in gebruik zijn sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw. Hij gaat gevechtsondersteunende taken verrichten zoals gewondentransport, vrachtvervoer, genie en commandovoering.
Afhankelijk van parlementaire goedkeuring in beide landen zal de Boxer in zowel Duitsland als Nederland worden gebouwd. Dit gebeurt door een samenwerkingsverband tussen de Duitse firma's Krauss-Maffei Wegmann (KMW) en Rheinmetall Landsysteme (RLS), en het Nederlandse Stork, die voor de Nederlandse industrie optreedt als 'lead industry'.
De eerste Boxers zullen vanaf 2011 door de Koninklijke landmacht in gebruik worden genomen.
Over `t hek..quote:103 Teletekst za 14 okt
***************************************
Minister Kamp schorst militairen
***************************************
` Minister Kamp heeft in NOVA gezegd
dat vijf Nederlandse mariniers die in
Noorwegen en Finland betrokken waren
bij twee incidenten zijn geschorst.Ze
worden voor ontslag voorgedragen.
De mariniers waren betrokken bij een
vechtpartij.Ook werden ze betrapt op
winkeldiefstal.De mariniers waren in
het uiterste noorden van Noorwegen,in
Lapland,gestationeerd.
Kamp maakte ook de schorsing van zes
militairen bekend die tegen de regels
in een oefening in 't Harde hadden
verlaten.Onderzocht wordt of het zestal
heeft deelgenomen aan een vechtpartij
in een discotheek in het dorp.
Volkskrant gaat er ook aardig op in..quote:
quote:Mariniers zijn veel drank gewend’
Interview Van onze verslaggever Noël van Bemmel
AMSTERDAM - Vechtende en aangeschoten mariniers in het buitenland, het is de commandant van het Korps mariniers Rob Zuiderwijk een doorn in het oog. ‘Het ging om drank en vrouwen. Heel klassiek allemaal.’
Twee topmilitairen zijn naar Noorwegen gestuurd om de autoriteiten excuses aan te bieden voor het gedrag van de mariniers. Een van hen is commandant Rob Zuiderwijk (55) van het Korps Mariniers.
Hoe was de sfeer onder uw mariniers?
‘Ze zijn heel boos. Niet op de Noren, maar op hun eigen collega’s. Toen ik daar was, verscheen dat bewakingsfilmpje van de diefstal. Ik heb toen tegen het kader geroepen: kijken of je iemand herkent. Binnen een uur zaten alle schuldigen bij de marechaussee. Dat zegt wel wat, vind ik. Van de mariniers keurt 99 procent hun gedrag af.’
Heeft u een verklaring voor de diefstal en massale vechtpartij?
‘Het ging om drank en vrouwen. Heel klassiek allemaal. Maar we hebben nog nooit eerder meegemaakt dat zo’n grote groep erbij betrokken is, met zulke ernstige gevolgen.’
Hoe komt dat, denkt u?
‘Het gaat om jonge mariniers, tussen de 18 en 23 jaar. Die zijn een uitgaansleven gewend waarin veel gedronken wordt en je vooral niks zegt over andermans gedrag. Die gedoogcultuur nemen ze mee naar het korps en dat breekt ons nu op. Daar komt bij dat de korporaals jonger zijn geworden, omdat veel ervaren collega’s momenteel afzwaaien. Deze kaderleden zijn minder geneigd mariniers en leeftijdsgenoten aan te spreken op hun gedrag.’
We kunnen meer problemen verwachten?
‘Ik beschouw dit als een incident. We oefenen al dertig jaar in Noorwegen zonder dat het uit de hand loopt. Maar tegelijkertijd bereid ik me voor dat dit soort excessen vaker kunnen voorkomen. We moeten er nu alles aan doen om te voorkomen dat dergelijk wangedrag een structureel verschijnsel wordt.’
In de West worden al geregeld mariniers teruggestuurd wegens drugsgebruik en -handel.
‘Dat is een hoofdstuk apart. Daar zit je met zijn allen op elkaars lip in een omgeving waar drugs goedkoop en extreem makkelijk te krijgen zijn. Daar voeren we geen gedoogbeleid. Ik heb er zelf als commandant wel eens mariniers naar huis gestuurd en ontslagen.’
Werkt de aparte cultuur binnen het Korps Mariniers ongewenst gedrag niet in de hand?
‘We zijn trots op onze eigen identiteit. Er heerst een sterke saamhorigheid en die is ook nodig om onze taken in moeilijke omstandigheden te verrichten. De keerzijde daarvan is dat sommige mariniers zich afzetten tegen andere groepen, zich gaan misdragen omdat ze zich verheven voelen. Voor hen is geen plaats binnen het korps. Ik heb fysiek ingestelde mannen nodig, met doorzettingsvermogen, maar óók met hersenen. Iedere marinier moet de consequentie van zijn acties kunnen overzien.’
Wat gaat u doen met de mariniers die betrokken waren bij het incident in Noorwegen?
‘De vijf mannen die diefstal hebben bekend, zijn bij aankomst in Nederland geschorst en ik heb ze voorgedragen voor ontslag. De vechtpartij ligt ingewikkelder. Als een marinier erin werd gezogen om twee vechtenden uit elkaar te halen, vind ik dat een heel ander geval dan dat van de aanstichter. Zij worden geschorst als er proces-verbaal wordt opgemaakt. Dan volgt waarschijnlijk ontslag, in andere gevallen is demotie of een boete mogelijk.’
Vlak voor dit incident kondigde de marine al extra gedragscursussen en extra toezichthouders aan. Gaat u nu verder?
‘Ik vraag me serieus af of ik nog wel mariniers zonder begeleiding moet laten uitgaan in het buitenland. Ook de regel dat aan boord drie blikjes alcohol per dag mogen worden gedronken, staat ter discussie. Maar zo’n beslissing moet krijgsmachtbreed worden gemaakt. Het zou heel sneu zijn voor al die militairen die wel deze verantwoordelijkheid aankunnen.’
Uhm, nee, niet helemaal natuurlijk. Een raket systeem kan geen luchtdoel kanon vervangen imo.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 15:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik zat de site van kmw te bekijken en toen kwam ik dit tegen
SWP
For the Dutch armed forces, the FENNEK is equipped with a Stinger weapon platform, a device for firing four Stinger missiles for mid-range air defense. The SWP can be operated independently from the FENNEK vehicle or by remote control as part of ground-based air defense.
wordt dit de vervanging van de gepard
Boxersquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 00:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Hoe gaan ze in hemelsnaam mensen vinden om die te onderhouden?
Mindef:
[..]
[..]
[afbeelding]
Stingers werken niet op radar maar op infrarood. Fire and forget dus.quote:
Ja, ik bedoelde ook als doelzoek radar, zoals de PRTL ook heeft. Een 35mm granaat is ook 'fire and forget'.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:39 schreef franske19 het volgende:
[..]
Stingers werken niet op radar maar op infrarood. Fire and forget dus.
quote:uit http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/docs/ch2.pdf pg 2-9 en 2-10
The tactical defense alert radar (TDAR) is not a component of the
Stinger weapon system but is an associated piece of equipment used
to detect targets. The tactical defense alert radar is a lightweight,
early warning detection device designed to be a rugged, transportable
radar system that provides LAAD units with an organic cueing,
alerting, and early warning capability. The TDAR is designed to
provide a surveillance capability to the unit when early warning and
cueing is not available from more capable sensors such as the longrange
air surveillance radars of the tactical air operations center.
de radaroperators sturen de stingerschutters aanquote:Op vrijdag 3 november 2006 12:49 schreef ocf81 het volgende:
ik geloof niet dat die radar de stinger direct aanstuurt zoals dat bijv met de amraam, maar dat die gebruikt wordt door de crew die moet vuren om de raket in de juiste richting te wijzen, en al klaar te zijn als het doel binnen bereik komt.
[..]
dan een wat?quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:05 schreef franske19 het volgende:
Ah ok, maar een stinger systeem lijkt me toch wat doeltreffender tegen moderne luchtdoelen.
Ten opzichte van kanonnen zoals het PRTL (Cheetah).quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:58 schreef ocf81 het volgende:
[..]
dan een wat?
Ik denk dat en amraam als onderdeel van CLAWS effectiever is tegen gevechtsvliegtuigen en helicopters met een standoff capaciteit. De amraam heeft minder last van wolken en kan verder komen dan een stinger.
Stingers zijn alleen effectief tegen lichtere kleine voertuigen zoals gevechtsvliegtuigen en helicopters omdat ze zo klein zijn.
maar het moet een draagbaar wapen zijn anders sjouwden we wel met patriots rondquote:Op vrijdag 3 november 2006 20:58 schreef ocf81 het volgende:
[..]
dan een wat?
Ik denk dat en amraam als onderdeel van CLAWS effectiever is tegen gevechtsvliegtuigen en helicopters met een standoff capaciteit. De amraam heeft minder last van wolken en kan verder komen dan een stinger.
Stingers zijn alleen effectief tegen lichtere kleine voertuigen zoals gevechtsvliegtuigen en helicopters omdat ze zo klein zijn.
http://www.mindef.nl/serv(...)?StreamID=1254404219quote:Op woensdag 15 november 2006 22:53 schreef franske19 het volgende:
Je moet de "Show image to friends" link gebruiken.
ik zie nog steeds niksquote:
quote:Op donderdag 16 november 2006 18:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik zie nog steeds niks
quote:'Mariniers intimideerden marechaussees'
Uitgegeven: 22 november 2006 06:47
Laatst gewijzigd: 22 november 2006 09:11
DEN HAAG - Marechaussees zijn in 2003 in het zuiden van Irak onder druk gezet door Nederlandse mariniers om geen aangifte te doen van overtredingen. Daarbij hebben mariniers zich schuldig gemaakt aan het intimideren en beledigen van leden van de militaire politie. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.
De mariniers hadden invallen gedaan in huizen, hoewel ze daartoe niet bevoegd waren. In ten minste een geval zou een marechaussee met de dood zijn bedreigd door mariniers, aldus de krant.
Brief
De Volkskrant zegt zich te baseren op een vertrouwelijke brief van de bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee (KMAR), Cees Neisingh. De brief is gedateerd 18 november 2003, aldus de krant.
Spanningen
Een woordvoerder van de KMAR, die valt onder het ministerie van Defensie, verwees woensdagochtend naar een brief van minister Henk Kamp, gedateerd 19 mei 2004. Daarin gaat de bewindsman in op spanningen tussen militairen van verschillende Nederlandse krijgsmachtonderdelen die destijds aanwezig waren in Irak.
Kamp stelt in de brief vast dat er spanningen waren "die af en toe uitmondden in bejegeningen die niet door de beugel konden, zelfs tot beledigingen aan toe". "Daarnaast waren militairen door de sterke sociale controle soms onvoldoende bereid om aangifte te doen van mogelijk strafbare feiten", schrijft de bewindsman.
In de brief worden de spanningen toegeschreven aan "cultuurverschillen tussen de verschillende krijgsmachtdelen, maar ook aan de moeilijke omstandigheden in Irak die een zware wissel trokken op de militairen daar".
"De genoemde problemen zijn weliswaar verklaarbaar, maar worden beslist niet gebagatelliseerd. Direct nadat de problemen waren geconstateerd zijn er dan ook maatregelen genomen", zo staat in de brief.
Tegelijk met de brief kreeg de Kamer destijds twee nota's van KMAR-bevelhebber Neisingh over het onderwerp. Die werden de Kamer vertrouwelijk toegezonden.
ik denk de luchtmacht het is alweer 3 dagen druk boven ons dorp met heli`s etc.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:27 schreef SHERMAN het volgende:
Weet iemand of er nog meer oefeningen dan alleen deze worden gehouden op dit moment in Nederland?
http://www.landmacht.nl/a(...)06_Cis_Oefening.aspx
Zag in de betuwe namelijk een fennek en een mb met een groene vlag staan.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk de luchtmacht het is alweer 3 dagen druk boven ons dorp met heli`s etc.
Ik kan je eventueel wel grote versies toemailen als je interesse hebt?quote:Op zaterdag 16 december 2006 19:44 schreef sp3c het volgende:
yep kan net niet lezen waar ze bij horen
Comment quote :quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Meer nieuws over de navy.
Britse marine wordt een veredelde kustwacht
http://www.telegraph.co.u(...)007/01/05/dl0501.xml
http://www.telegraph.co.u(...)007/01/05/dl0501.xml
http://www.telegraph.co.u(...)07/01/05/navy205.xml
gaat niet zo best met de Navy![]()
quote:According to a senior officer the Dutch now have a better navy than the British...
You didn't hear it from me, but the Dutch are preparing a second Raid on the Medway. Just like the one in 1667...
heb jij die ingezonden brief gevonden?quote:
Welke brief...quote:Op zondag 7 januari 2007 16:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heb jij die ingezonden brief gevonden?
van die engelse kapitei/admiraal over de toestand van de britse vlootquote:
Nee heb ik niet gelezen.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
van die engelse kapitei/admiraal over de toestand van de britse vloot
Het was net zo lekker rustig.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:27 schreef RonaldV het volgende:
Goedenavond heren (en lurckende dames), ik wou even laten weten dat ik er weer ben.
Als je een ei wilt bakken moet je schalen brekenquote:Op woensdag 14 februari 2007 19:59 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Het was net zo lekker rustig.![]()
ik doe meequote:
hmm echt storm loopt het nog niet.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:16 schreef RonaldV het volgende:
BAE is weer verder aan het onderhandelen met Saoedi-Arabie, nu het onderzoek naar fraude tijdens de Al Yamamah-I en -II programma's is gestaakt. BAE wil 72 Typhoons leveren, waarvan er minstens 48 in Saoedi-Arabie geassembleerd moeten worden. De voorgestelde lokale assemblage is een primeur voor Saoedi-Arabie. BAE is sinds een paar jaar bezig met haar vliegtuigprogrammas te "soedificeren", wat betekent dat men gebruik maakt van lokaal personeel, in plaats van ingehuurde (Britse) expats. De Soedis willen zeker weten dat ze hun vliegtuigen kunnen blijven gebruiken in de toekomst, zonder al te veel op BAE te moeten terugvallen.
De RSAF vliegtuigen moeten gaan komen uit Tranche 2 productie, en de eerste 24 moetn komen uit de productielijn in Warton. Om dit mogelijk te maken doet de RAF een stapje opzij, haar vleigtuigen (in totaal 232) worden wat later afgeleverd. Tot dusver zijn er 39 vliegtuigen (F2s en T1s) afgeleverd op RAF Coningsby, waar waarschijnlijk ook de eerste Arabische bemanningen zullen worden opgeleid.Als de deal dorgaat wordt het het tweede export succes voor de Typhoon: er zijn er al 18 verkocht aan Oostenrijk.
bron
Maleisië is in de markt voor wat er maar wordt aangeboden. Boeing met de FA-18E/F, Lockheed met de F-22 en F-35, Dassault met de Rafale en BAE met de Typhoon. Singapore had hetzelfde lijstje, aangevuld met de Gripen. Inmiddels heeft Singapore gekozen voor 12 F-15SG Strike Eagles.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hmm echt storm loopt het nog niet.
maar ik dacht dat malysie of singapore ze ook zou kopen![]()
Leuk stukje welquote:Op donderdag 8 maart 2007 14:32 schreef RonaldV het volgende:
over de verdediging van de Nederlandse Antillen
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ecequote:'Nieuwe bezuinigingen bij defensie'
RIJSWIJK - Defensie moet rekening houden met nieuwe bezuinigingen. Volgens de Telegraaf gaat na vier jaar van keiharde bezuinigingen opnieuw het mes in de organisatie.
Dat zou het resultaat zijn van een harde strijd tussen de ministers Eimert van Middelkoop van Defensie en Wouter Bos van Financiën. Er wordt gedacht aan het schrappen van achttien F16's en minder nieuwe aankopen. Zo zou de aanschaf van Tomahawk-raketten worden uitgesteld en wordt een aantal kanonnen verkocht die nu nog in Uruzgan worden gebruikt.
(ANP)
En toch is de PvdA niet van het gebroken geweertjequote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
defensie heeft juist extra geld gekregenquote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
Lijkt me sterk. Het gaat eerder om een aantal die al een tijdje niet gebruikt worden.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
defensie heeft juist extra geld gekregen![]()
Overigens gaan ze nu de hele artillerie opdoeken![]()
het gaat over de pnzh 2000 en die hebben al heel weinigquote:Op zondag 13 mei 2007 15:11 schreef franske19 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Het gaat eerder om een aantal die al een tijdje niet gebruikt worden.
edit: informatie van wiki is niet meer terug te vinden
57 waarvan een deel niet gebruikt wordt/al een flinke tijd in de verkoop staat.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het gaat over de pnzh 2000 en die hebben al heel weinig
tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv bij de landmacht!quote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
Even een kleine correctie aangebracht.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:54 schreef bouke82 het volgende:
[..]
tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen uit te geven bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv en bij de landmacht!
Wel is gevolgd wat er allemaal weg is gegaan?quote:Op zondag 13 mei 2007 19:54 schreef bouke82 het volgende:
[..]
tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv bij de landmacht!
jaquote:Op woensdag 16 mei 2007 10:28 schreef Teije het volgende:
Iemand die hier toevallig op de KMA zit of er op zat?
Das afhankelijk van je definities. Desondanks is de KMA een aanrader.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:28 schreef Teije het volgende:
Iemand die hier toevallig op de KMA zit of er op zat?
quote:Een Amerikaanse soldaat kijkt dinsdag toe terwijl een C117-gevechtsvliegtuig voedselpakketten laat vallen in de provincie Ghazni in Afghanistan. De komende maand zullen Amerikaanse en Afghaanse soldaten in dit gebied gevechten leveren tegen de Taliban.
AFP
quote:
quote:15-06-2007 15:20
NEDERLANDSE MILITAIR OMGEKOMEN BIJ AANSLAG IN AFGHANISTAN
Defensiemedia - Persconferentie
klik voor vergroting
Bij een zelfmoordaanslag in Tarin Kowt is vanmorgen een Nederlandse militair omgekomen. Het gaat om een 20-jarige soldaat der eerste klasse van het 42ste Bataljon Limburgse Jagers. Ook kwam bij de aanslag een aantal Afghaanse kinderen om het leven. Drie Nederlandse militairen en een aantal Afghaanse burgers raakten gewond. Generaal Dick Berlijn, Commandant der Strijdkrachten, maakte dit vanmiddag tijdens een persbijeenkomst bekend.
Inmiddels zijn de families van de omgekomen en gewonde militairen geïnformeerd.
De gewonde militairen zijn overgebracht naar het hospitaal op Kamp Holland. Hun toestand is stabiel. De Afghaanse gewonden liggen in het hospitaal in Tarin Kowt.
De zelfmoordaanslag met een autobom vond plaats om 11.05 uur Afghaanse tijd. Een Provinciaal Reconstructie Team werd begeleid door de Quick Reaction Force (QRF). Tijdens de escorte raakte de autobom het YPR-pantservoertuig met daarin de getroffen militairen van de QRF.
Minister Eimert van Middelkoop heeft de Ministerraad op de hoogte gebracht van de aanslag. Het kabinet heeft geschokt gereageerd. Van Middelkoop zei diep geraakt te zijn door de gebeurtenis en betuigde zijn oprechte deelneming aan de familie.
Nederland heeft een paar vlieguur C-17 ingekocht bij de NATO. Ik geloof dat ze 4 kisten gaan kopen. Aan vlieguren kun je geloof ik 8x heen en wer naar Afghanistan.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik hoorde gisteren op het nieuws dat NL 1 of andere deal heeft gesloten met betrekking tot transport vliegtuigen.
alleen ik was te laat en er is nergens meer iets over te vinden
Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik. Dus ja, dat kan. Maar of je het wilt is een tweede. Onthou dat defensie op dit moment van alles belooft om je binnen te trekken, tot aan heel veel vrij om te studeren aan toe. Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.quote:Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Sorry dat ik jullie lastig moet vallen. Heb vorige week me HAVO gehaald en zit nu dus te denken om het leger in te gaan. Ik wil er niet heel me leven zitten, maar wil wel een HBO-diploma halen, is dit mogelijk? En dan heb ik het nu over de mariniers, of ik dan als als officier, nog HBO er naast kan doen. Alvast bedankt!
hmm klinkt gezellig net nu mijn broertje zich aangemeld heeft bij de reguliere troepen (ook havo)quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik. Dus ja, dat kan. Maar of je het wilt is een tweede. Onthou dat defensie op dit moment van alles belooft om je binnen te trekken, tot aan heel veel vrij om te studeren aan toe. Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.
Als dat je wat lijkt: prima. Maar ondanks mijn historie bij defensie ga ik mijn zoon op dit moment aanbevelen om toch maar iets anders te kiezen (al heeft hij nog 4 jaar de tijd)
ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemenquote:Op maandag 18 juni 2007 21:02 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Ja, ik heb ook gelezen dat je beter eerst je HBO kan doen. Maar ik heb echt geen zin om nog eens 4 jaar lang achter me boeken te zitten! En heb gelezen over de KMA dat je iniedergeval een 6 moet staan voor wiskunde, als je toegelaten wilt worden. Haalde een 6.1 voor me examens maar sta een 5 op me lijst dus dat zou balen zijn. Maar toen ik info zocht over de KMI stond er er niks over!
Alles tm MBO wordt onderofficier, alles daarboven wordt officier. En op dit moment heeft defensie weinig keus: er zijn maar weinig VWOers die in deze economische tijden besluiten om militair te worden. Dus Havisten maken zeker een goede kansquote:Op maandag 18 juni 2007 21:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemen
Enkel lang model KMA = een erkende bachelor al zijn er geloof ik speciale subrichtingen binnen het kim die samen met de TU twente ook een bachelor kunnen opleveren.quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende:
Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik.
Ken er geeneen die dat doet als militair. Als ze er al zijn doen ze het vrijwillig..quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende: Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.
Ik dacht dat je als Havist in principe niet in het lange model terecht kwam. Of is dat tegenwoordig anders?quote:Op maandag 18 juni 2007 21:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemen
Luchtmacht. Er zijn bij de luchtmacht zeer veel banen die je 1-op-1 door kunt trekken naar burgerbedrijven. Zorg in dat geval alleen dat je wegblijft bij de geleide wapens.quote:Op maandag 18 juni 2007 22:35 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
En trouwens wat denken jullie dat ik zou moeten doen, tips![]()
Heb niet bepaald zin in een studie, wil avontuur maar wel nog zekerheid voor later![]()
Geen zin in studie, hoe wil je die tijd op de KMA dan omschrijven? Daar heb je ook studieboeken, papers en tentamens..quote:Op maandag 18 juni 2007 22:35 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Heb niet bepaald zin in een studie, wil avontuur maar wel nog zekerheid voor later![]()
Die kans is er altijd al geweest; als de behoefte na enkele jaren (bij het lange model) is verandert binnen defensie of als je zelf toch andere geschikheden hebt dan kreeg je zo een andere VTO. Beter als op een functie zitten waar er geen werk voor is..quote:Op maandag 18 juni 2007 22:43 schreef RonaldV het volgende:
Overigens: het plan is om per 1 januari a.s. mensen geen lucht-, land, of zeemacht contract meer te geven, maar een defensiecontract. Het kan dus best zijn dat je droom om vlieger te worden door defensie wordt afgekapt omdat ze ke tankcommandant willen laten worden. Het is maar dat je het weet.
Maar als je het niet probeert word je het zeker niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 11:06 schreef Napalm het volgende:
Pilotenkeuring duurt heel lang en kans op afvallen is heel groot.
Zelfs als je geen KMA wilt doen maar onderofficier wilt worden moet je nog studeren, zeker als je een luchtmachtspecialisatie gaat doen.quote:[..]
Geen zin in studie, hoe wil je die tijd op de KMA dan omschrijven? Daar heb je ook studieboeken, papers en tentamens..
[..]
Het verschil is dat je vroeger vrijwillig overstapte naar een ander dienstvak. Als je vanuit de KMar over wilde naar land of luchtmacht dan kon dat, maar je kon ook gewoon blijven zitten. Als je overtollig was dan kreeg je van defensie de keus: we helpen je met een nieuwe baan, binnen of buiten de krijgsmacht, da's jouw keus. Het contrast lijkt mij persoonlijk nogal groot. In de oude regeling werd er tenminste nog gezegd: we hebben geen plaats meer in de jachtvliegopleiding, dus eigenlijk moet je weg bij defensie, maar bij de helicopters en in de luchtverdediging komen we nog mensen te kort, is dat niks voor je? Met de nieuwe regeling kan het gebeuren dat men roept dat er geen plaats meer voor je is, en je dus stukscommandant van een kanon gaat worden.quote:Die kans is er altijd al geweest; als de behoefte na enkele jaren (bij het lange model) is verandert binnen defensie of als je zelf toch andere geschikheden hebt dan kreeg je zo een andere VTO. Beter als op een functie zitten waar er geen werk voor is..
nu is het ook niet fantastisch hoor; je hebt zat piloten die zo uit de vliegtuigen worden getrokken voor een bureaubaan..quote:Op dinsdag 19 juni 2007 21:36 schreef RonaldV het volgende:
Met de nieuwe regeling kan het gebeuren dat men roept dat er geen plaats meer voor je is, en je dus stukscommandant van een kanon gaat worden.
Dat is nooit anders geweest. Heel veel piloten brengen enige tijd door op staf-functies, daar komt de uitdrukking "flying a desk" vandaan. Deze piloten vliegen een minimaal aantal uren om hun kwalificaties te behouden, en moeten na hun staffunctie eerst weer Combat Ready gemaakt worden met een refresher-course.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 11:41 schreef Napalm het volgende:
[..]
nu is het ook niet fantastisch hoor; je hebt zat piloten die zo uit de vliegtuigen worden getrokken voor een bureaubaan..![]()
Dat snap ik maar ik vraag me dus af of er verschil zit tussen landen. Ik kan me bijv. voorstellen dat Duitse bedrijven als Rheinmettal vanuit historisch perspectief graag bereid zijn om technologie makkelijk en goedkoop te delen met de Amerikanen, of misschien hebben de Amerikanen dat wel zo contractueel afgedwongen (laten we wel wezen: zonder het welbevinden van de Amerikanen zou de militaire Nazi-industrie nooit een doorstart gemaakt kunnen hebben).quote:Op dinsdag 26 juni 2007 14:11 schreef sp3c het volgende:
niemand deelt graag technologie, dat kun je kopen en soms is het niet te koop
dat geld voor Amerika maar ook voor Frankrijk, Duitsland, Belgie en ook voor Nederland
Kijk dat bedoel ik dus. Waarom laten we de VS zomaar een kijkje in de keuken nemen? Omdat ze dat zo eisen? En die Goalkeeper is toch van ons? Waarom bepaalt de VS dan dat het een topgeheim is als het niet hun product is?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:04 schreef RonaldV het volgende:
Alle landen hebben een "... Eyes Only" policy, ook Nederland. Al was het maar om onze industriële belangen af te dekken, maar ook militaire geheimen. Ik meen me te herinneren dat de inhoud van onze Orpheus fotoverkenningsgondel geheim was, en we de data ervan maar mondjesmaat deelden. Ook de capaciteiten van onze fregatten en duikboten (met name de SeWaCo-systemen) zijn nog altijd "Dutch Eyes Only", zelfs voor de VS, al kunnen we het bij tijd en wijle niet nalaten om ze even een blik in de keuken te gunnen. En Goalkeeper is zo goed, dat de VS het systeem zelfs topgeheim heeft verklaard. Hun eigen Phalanx is namelijk stukken minder, maar dat mag niemand weten. Veelzeggend is wel dat de Royal Navy de Phalanx heeft ingeruild voor Goalkeepers, en de VS geen mogelijkheid onbenut laten om Goalkeeper in de buurt te houden als er weer eens stront aan de knikker is.
Onze geheimen zitten niet zo zeer in hardware, of in intel. In beiden zijn de VS (vooral die), Engeland en Frankrijk veel beter. Maar wat Nederlanders wel heel goed kunnen is integreren van systemen. Daarin zijn we mogelijk de besten ter wereld, en de kennis die erbij hoort beschermen we aan alle kanten. Maar Duitsers beschermen ook hun geheimen, en zelfs de Belgen doen dat. Het verschil zit in de hoeveelheid en diepgang van de geheimen.
De VS hebben een testrapport dat zelfs de makers van de Goalkeeper niet mogen inzien, omdat de resultaten te veel in het voordeel van Goalkeeper zijn. Ze hebben een Goalkeeper mogen testen, maar Signaal (tegenwoordig Thomson) mag de verslagen er van niet inzien. Hoe het precies zit weet ik niet, maar de keuze voor de Phalanx is een politieke. Als ze Goalkeeper zouden kopen behouden ze daar thuis geen banen mee, want Goalkeepers worden alleen maar hier gemaakt.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik dus. Waarom laten we de VS zomaar een kijkje in de keuken nemen? Omdat ze dat zo eisen? En die Goalkeeper is toch van ons? Waarom bepaalt de VS dan dat het een topgeheim is als het niet hun product is?
Ooit, (begin jaren 90?) zag ik een advertentie van de marine waarin letterlijk stond dat ze mensen (programmeurs?) zochten om de geheimen uit de door hun gekochte buitenlandse systemen te achterhalen omdat zelfs partners niet alle ins&outs vertelden...quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:04 schreef RonaldV het volgende:
Alle landen hebben een "... Eyes Only" policy, ook Nederland.
Dat klopt (van die ins en outs). Op zich niet vreemd natuurlijk, Microsoft vertelt ook niet alles wat in Windows zit.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ooit, (begin jaren 90?) zag ik een advertentie van de marine waarin letterlijk stond dat ze mensen (programmeurs?) zochten om de geheimen uit de door hun gekochte buitenlandse systemen te achterhalen omdat zelfs partners niet alle ins&outs vertelden...
en dat levert soms grote problemen op zoals bij de britten met hun apaches en de het JSF besturingsprogrammaquote:Op dinsdag 26 juni 2007 21:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat klopt (van die ins en outs). Op zich niet vreemd natuurlijk, Microsoft vertelt ook niet alles wat in Windows zit.
Nee hoor. de software an sich is het probleem niet, maar het feit dat landen geen toegang hebben tot de broncode, en dus feitelijk afhankelijk zijn van vertrouwen op de andere partij, DAT is het probleem. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. De broncode van de F-16 is geclassificeerd, maar de EPAF-landen schrijven en gebruiken tegenwoordig hun eigen MLU software. De RAF en RN zijn een Level-1 partner in de JSF (net als de VS dat zelf zijn), ze leveren zelfs kennis om de software te kunnen uitbreiden (onder andere met VAAC, een speciale Harrier). Aangezien het lot van de JSF in de VS is opgehangen aan het meedoen van buitenlandse Level-1 en Level-2 partners, kan ik me haast niet voorstellen dat de VS een al te grote mond hebben bij dit project. Ze liggen al onder vuur vanwege het vermeend voortrekken van hun eigen industrie, en in alle partner landen ligt het project onder een vergrootglas. Het vertrek van twee of meer grote partners (bijvoorbeeld Engeland en Nederland) zou het hele project wel eens in zwaar weer kunnen brengen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat levert soms grote problemen op zoals bij de britten met hun apaches en de het JSF besturingsprogramma
We hebben gelukkig geen Longbow?quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee hoor. de software an sich is het probleem niet, maar het feit dat landen geen toegang hebben tot de broncode, en dus feitelijk afhankelijk zijn van vertrouwen op de andere partij, DAT is het probleem. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. De broncode van de F-16 is geclassificeerd, maar de EPAF-landen schrijven en gebruiken tegenwoordig hun eigen MLU software. De RAF en RN zijn een Level-1 partner in de JSF (net als de VS dat zelf zijn), ze leveren zelfs kennis om de software te kunnen uitbreiden (onder andere met VAAC, een speciale Harrier). Aangezien het lot van de JSF in de VS is opgehangen aan het meedoen van buitenlandse Level-1 en Level-2 partners, kan ik me haast niet voorstellen dat de VS een al te grote mond hebben bij dit project. Ze liggen al onder vuur vanwege het vermeend voortrekken van hun eigen industrie, en in alle partner landen ligt het project onder een vergrootglas. Het vertrek van twee of meer grote partners (bijvoorbeeld Engeland en Nederland) zou het hele project wel eens in zwaar weer kunnen brengen.
De Apache is een ander verhaal. Wij hebben er relatief weinig last van, want wij gebruiken (gelukkig) geen Longbow, maar de Engelse Apaches hebben de software voor die radar gewoon keihard nodig. Zij maken er dus een punt van dat ze onafhankelijk van de VS in de software willen kunnen rondneuzen en -poeren wanneer zij daar zin in hebben.
schijnt niet fijn te vliegenquote:Op woensdag 27 juni 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We hebben gelukkig geen Longbow?Dat is toch juist zo'n geavanceerde radar?
Als ik de piloten moet geloven (en die schijnen er verstand van te hebbenquote:Op woensdag 27 juni 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We hebben gelukkig geen Longbow?Dat is toch juist zo'n geavanceerde radar?
Misschien dat ik het niet helemaal goed heb begrepen, maar ik zie een op afstand bestuurbaar rupsvoertuigje, met een stuk of 5 cameras, en een wapensysteem. Ik begrijp niet helemaal wat daar zo "slim" aan is? Als het ding nou autonoom kon werken... maar je hebt altijd een operator op maximaal één kilometer zitten. Hoe moeilijk kan het zijn om die te vinden en uit te schakelen?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://life.tweakers.net/(...)rouille-in-Irak.html
wat vinden jullie hiervan
Natuurlijk evolutie. Vooral voor het verkennen van gevaarlijke panden lijkt het me handig.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://life.tweakers.net/(...)rouille-in-Irak.html
wat vinden jullie hiervan
mjaaaaah paden verkennen ... als je in hinderlaag ligt dan zal je wel niet gaan schieten als er een robotje aan komt rollen neem ik aanquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:01 schreef franske19 het volgende:
[..]
Natuurlijk evolutie. Vooral voor het verkennen van gevaarlijke panden lijkt het me handig.
Grappig om de comments daar op tweakers te lezen, een stel armchair warriors die wel even bepalen hoe nutteloos deze uitvinding is.
muah, dat konden de duitsers alquote:Op maandag 10 september 2007 21:58 schreef sp3c het volgende:
zal wel wat prijzig zijn om er een bom aan te binden en hem vijandelijke bunkers in te rijden
de russen deden dat met honden alleen dat was niet zo`n succesquote:
De japanners deden het per luchtkoerier, dat werkte dan nét welquote:Op donderdag 13 september 2007 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de russen deden dat met honden alleen dat was niet zo`n succes![]()
Het is maar wat je werken noemt, waar schijnlijk had het meer effect gehad als ze al die vliegers gewoon op de traditionele manier hadden ingezetquote:Op vrijdag 14 september 2007 15:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
De japanners deden het per luchtkoerier, dat werkte dan nét wel
Daarom ook de "nét wel".quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het is maar wat je werken noemt, waar schijnlijk had het meer effect gehad als ze al die vliegers gewoon op de traditionele manier hadden ingezet![]()
Het klinkt inderdaad erg leuk, maar ik heb een natuurlijke afkeer van electronica als het om wapensystemen gaatquote:Op dinsdag 18 september 2007 19:03 schreef Rave_NL het volgende:
Da's juist het mooie ervan, het afvuurmechanisme is volledig digitaal en verder zitten er geen bewegende delen in waardoor de kans op vastlopers nihil is.
De vijand niet.quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het klinkt inderdaad erg leuk, maar ik heb een natuurlijke afkeer van electronica als het om wapensystemen gaat![]()
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.quote:
Je kan wel persoonlijke voorkeuren hebben (bijvoorbeeld geen electronische geweren), als de vijand die dingen wel heeft heb je een redelijk probleem*.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.
mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaanquote:Op woensdag 19 september 2007 22:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.
Wat dacht je van EMP?quote:Op donderdag 20 september 2007 20:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaan
kan je shielden en er zijn emp vrije chips tegenwoordig die via biologische cellen werkenquote:
Ik zeg H2O. Mechanica werkt dan 99 van de 100 keer gewoon door, en elektronica juist precies omgekeerd.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaan
Biologische chips zijn nog steeds experimenteel afaik. Maar er zijn inderdaad EMP hardened (da's niet hetzelfde als EMP free) electronische circuits.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
kan je shielden en er zijn emp vrije chips tegenwoordig die via biologische cellen werken
Vergeet ook vooral de "simpelere" systemen zoals nachtkijkers en radio's nietquote:Op donderdag 20 september 2007 20:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zeg H2O. Mechanica werkt dan 99 van de 100 keer gewoon door, en elektronica juist precies omgekeerd.
Een mooi voorbeeld is Patriot. Toen die systemen getest werden tijdens de ontwikkelingsfase werkten ze perfect. Er was nog nooit iets beters ontworpen. Helemaal electronisch, er zat zelfs geen draaiende radar meer op.
Toen kwamen die systemen aan in Duitsland, men zette de hele zooi op de steling in Duitsland, flikkerde er camouflage netten omheen, en ze zetten de systemen aan. Eerste dag: prachtig! Tweede dag, alleen maar valse echos op de radar, compleet onwerkbaar. Hoe kon dat nou?
Nou, heel simpel: tijdens de nacht had het geregend, en het water bleef op de camouflagenetten liggen. Dat reflecteerde zo veel radarenergie dat de apparatuur vol liep met targets. Waarom was dat er tijdens het testen niet uitgekomen? Omdat de VS traditioneel test in de woestijn van New Mexico. Daar is het droog, net als in een laboratorium, en het climaat is altijd hetzelfde, net als in een laboratorium. Belangrijk voordeel boven een laboratorium? Je kunt er vliegende doelen laten vliegen, wat in een gebouw "lastig" is. Belangrijk nadeel: je test niet onder oorlogsomstandigheden, waar troepen 24/7 ongeacht de weers- en omgevingsomstandigheden met de spullen moeten werken.
Zie je jezelf al in de (natte) jungle vechten en met een battery pack op je nek in de modder duiken? Geef een soldaat dan gewoon een sidderaal in zijn broek. Kun je de vijand vragen om even niet aan te vallen omdat het regent, en je wapens dus niet inzetbaar zijn (mijn laptop in de regen!)? Zie je jezelf al tegen het officierskorps zeggen dat je niet kunt vechten want je hebt wel munitie, maar je bent net even door je batterij heen? Zie je de Britten in een vliegende storm vechten met dit spul in de koude wateren rond de Falklands? Met een mechanisch systeem heb je onder die omstandigheden in ieder geval nog de kans om van je af te bijten.
Ik vind het moooi spul, en het zal onder de juiste omstandigheden zeker zijn nut hebben. Maar een ouderwets wapen is betrouwbaarder.
Het ALLERbelangrijkste dat ik ooit heb gemist was een lepel. Lepels zijn goed. Je kunt ze voor van alles gebruiken. Het was ook het enige stuk uitrusting waar we altijd te weinig van hadden.quote:
Met een blikopener kun je niet eten, je kunt er niet mee snijden, je kunt niet snel even iets proeven, Je kunt er niets mee fijnstampen, en je kunt er niets mee uitlepelen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:17 schreef sp3c het volgende:
ik ga voor de blikopener
het is maar nuttig voor 1 ding maar als je messen gaat gebruiken dan is de kans aanwezig dat je jezelf lelijk in de vingers snijd!
DAT is pas counter-narcotics!quote:After being caught trying to smuggle drugs into Australia the Pong Su was sunk by two 2000-pound (900 kg) laser-guided bombs dropped from an RAAF F-111 aircraft. The deliberate destruction of the freighter was said to deliver a strong message to international drug smuggling rings that the Australian Federal Government would take all measures necessary to stop illegal drug importation.
Dat is wel wat anders dan een Amerikaans boardingteam meenemen omdat je zelf niet aan boord mag gaanquote:Op zaterdag 22 september 2007 20:22 schreef RonaldV het volgende:
Royal Austrlian Air Force F1-11 sinks North Korean Drug Ship
[..]
DAT is pas counter-narcotics!
ach ja het is al zo vaak gedaan maar deze keer niet door een navo schipquote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
quote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
Net als die Russen die even tonen dat ze Noordwijk kunnen wegvagen als de NAVO-top daar zit.quote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
???quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Net als die Russen die even tonen dat ze Noordwijk kunnen wegvagen als de NAVO-top daar zit.
![]()
![]()
![]()
Er vloog toch een mooie bommenwerper overquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |