SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of luchtgevoelige sensoren als gps niet werktquote:Op donderdag 1 oktober 2026 12:15 schreef MaxMark het volgende:
[..]
De boel in kaart brengen? Zou kunnen idd..
Brief terug sturen met de boodschap dat voor elke nuke die hier land Rusland er 3 terug krijgt.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 13:42 schreef Scjvb het volgende:
De tijd van vrede in Europa is voorbij
Vandaag deed Deense premier Mette Frederiksen ook een duit in het zakje m.b.t. sterk opgelopen spanningen binnen het grootste deel van Europa.
Eerder nog en vrij recent kwamen Sergej Lavrov (buitenlandminister van Rusland), Maria Vladimirovna Zakharova (woordvoerder en tevens iemand die zelfbewust, patriottisch, recht voor zijn raap is en dus niet voor de poes) en uiteraard president Poetin in hoogsteigen persoon aan het woord.
Vanmorgen op de zaak te Amsterdam werden met oog op het recente verleden de allerjongste ontwikkelingen gezamenlijk besproken.
Er werden voor deze oorlog van start ging namelijk goede en zelfs warme betrekkingen gebezigd met onder meer Russische bedrijven. De voortdurende oorlog in de regio met alle toenemende spanningen binnen NATO-landen van dien maken aloude betrekkingen met de Russen thans niet gemakkelijk.
Haast overal in de westerse samenleving baart deze onzekere tijd de nodige (kop)zorgen. ''En zorgen zijn thans op z'n plaats want het gaat nu allemaal zeker niet over een leien dakje.
Maar evengoed zijn er volgens niet nader genoemde oorlogsdeskundigen nog lichtpuntjes te bespeuren binnen de zakenwereld en in het algemeen, tenminste wanneer van beide kanten in de loop der tijd de juiste keuzes worden gemaakt'', aldus vandaag op locatie!
Scjvb
Artikel door Benjamin Sluis • 1u •
[ afbeelding ]De Deense premier Mette Frederiksen heeft haar landgenoten gewaarschuwd dat Europa een nieuw, gevaarlijker tijdperk is binnengetreden. “De tijd van vrede in Europa is voorbij”, zei ze zondag in een speciale aflevering van het actualiteitenprogramma Krigens Døgn op de openbare omroep DR.
De Deense premier Mette Frederiksen heeft haar landgenoten gewaarschuwd dat Europa een nieuw, gevaarlijker tijdperk is binnengetreden. “De tijd van vrede in Europa is voorbij”, zei ze zondag in een speciale aflevering van het actualiteitenprogramma Krigens Døgn op de openbare omroep DR.
“Die tijd was mooi en ik wou dat ze kon voortduren, maar Rusland wil geen vrede”, aldus Frederiksen. Volgens haar moeten Europeanen “in hun ziel, in hun denkwijze en in hun mentaliteit” beseffen dat de vrede voorbij is. Europa moet daarom versneld investeren in defensie en meer wapens produceren op eigen grondgebied.
Oekraïense raketfabriek in Denemarken
Frederiksen verdedigde de komst van een Oekraïense fabriek voor raketbrandstof in Denemarken. De Oekraïense firma Fire Point bouwt samen met de Deense overheid een productielocatie die in het najaar van 2026 raket- en dronebrandstof moet leveren. “Europa moet de noodzakelijke herbewapening realiseren”, klonk het. De Deense inlichtingendienst PET waarschuwde eerder deze maand al voor toegenomen Russische spionage en sabotage in Denemarken. De Defensie-inlichtingendienst FE sluit een Russische invasie van een NAVO-land niet langer uit, al acht het dat scenario onwaarschijnlijk.
Russische nucleaire dreiging
De waarschuwing van Frederiksen komt na een week van oplopende spanningen. Woensdag stuurde Moskou een brief naar de NAVO waarin het dreigt met zijn “volledige arsenaal, inclusief kernwapens”, mocht de alliantie proberen de Russische exclave Kaliningrad af te snijden.
NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte nuanceerde de dreiging: “Poetin weet dat hij nooit van de NAVO kan winnen. Dus de beste manier om hiermee om te gaan is door kalm te blijven.” Volgens Rutte is er geen acute militaire dreiging voor NAVO-landen en geen Russische troepenopbouw aan de grenzen.
https://www.msn.com/nl-nl(...)2ae8cba472a570&ei=13
Zover moet het nou juist niet gaan komen!quote:Op donderdag 1 oktober 2026 14:27 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Brief terug sturen met de boodschap dat voor elke nuke die hier land Rusland er 3 terug krijgt.
Tja. Maar Rusland heeft bijna 20 x meer kernkoppen dan de EU. Dus dat gaat lastig. Het is dus eerder zo dat we er 1 terug kunnen sturen voor iedere 20 die we ontvangen.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 14:27 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Brief terug sturen met de boodschap dat voor elke nuke die hier land Rusland er 3 terug krijgt.
quote:"In a sense it's now a bit like those Edwardian summers before 1914, when there was a lot of talk of war but the notion of actually going to war seemed so far-fetched as to be beyond belief and I think that's where we are at the moment," says retired British General Sir Richard Shirreff, a former Deputy Supreme Allied Commander Europe.
Europe has not always been so war-averse. In 1914, recruitment stations were flooded with volunteers eager to serve their country. In Britain, that generation was raised on heroic tales of empire-building, in which war was one glorious cavalry charge, leading to swift victory and everyone home by Christmas.
But the experience of what came to be known as the Great War seared itself into the popular consciousness and survives in our collective imagination.
One in eight of the men who enlisted in the UK left their bones in the fields of Flanders and France, Mesopotamia and Gallipoli. The survivors carved their unspeakable grief into the landscape with the erection of thousands of war memorials. The pain of it touched every community in the land.
"The experience of the First World War showed just how dreadful modern war is... And the idea that war could be glamorous never really came back after that."
Het probleem nu is ook dat 98% van de bevolking nauwelijks een idee heeft waar ze het over hebben als het over oorlog gaat. Daarom wordt er zo gemakkelijk over gesproken. Na 1918 was dat wel andersquote:Op donderdag 1 oktober 2026 15:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://www.bbc.com/news/(...)F1-B042-D9356DD14B3E
[..]
Het zijn met name 30+ers die i.t.t. jongeren voor de dienstplicht zijn. Ra ra hoe kan dat.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 15:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem nu is ook dat 98% van de bevolking nauwelijks een idee heeft waar ze het over hebben als het over oorlog gaat. Daarom wordt er zo gemakkelijk over gesproken. Na 1918 was dat wel anders
Het zou grappig zijn een dienstplicht voor 50-plussers in te voeren (dat zou sowieso beter zjin omdat dit demografisch nauwelijks nog schade doet en tevens de schatkist en pensioenfondsen enorm veel voordeel geeft) en dan te kijken hoe het met de meningen over dienstplicht verdeeld zit.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 16:30 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Het zijn met name 30+ers die i.t.t. jongeren voor de dienstplicht zijn. Ra ra hoe kan dat.
Dat is nu nog steeds zo. Ik heb niet het idee dat er veel mensen uitkijken naar Ein frischer, fröhlicher Krieg.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 15:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem nu is ook dat 98% van de bevolking nauwelijks een idee heeft waar ze het over hebben als het over oorlog gaat. Daarom wordt er zo gemakkelijk over gesproken. Na 1918 was dat wel anders
Ik als iemand die nu net buiten de oproepbare leeftijd valt ben tegen de dienstplicht. Want wat ik zelf zou weigeren ga ik geen ander opdringen.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 16:30 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Het zijn met name 30+ers die i.t.t. jongeren voor de dienstplicht zijn. Ra ra hoe kan dat.
Ik ben ook heel erg voor boomer- en AOW bataljons.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 16:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zou grappig zijn een dienstplicht voor 50-plussers in te voeren (dat zou sowieso beter zjin omdat dit demografisch nauwelijks nog schade doet en tevens de schatkist en pensioenfondsen enorm veel voordeel geeft) en dan te kijken hoe het met de meningen over dienstplicht verdeeld zit.
Daar win je waarschijnlijk eerder een oorlog mee dan met die jonge pieperdjesquote:Op donderdag 1 oktober 2026 17:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik ben ook heel erg voor boomer- en AOW bataljons.
De kans dat we ooit dienstplichtigen die niet in het leger zitten in gaan zetten in een strijd buiten onze eigen landsgrens is zo goed als 0. Ook als we in een actieve oorlog met Rusland zouden belanden.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 16:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik als iemand die nu net buiten de oproepbare leeftijd valt ben tegen de dienstplicht. Want wat ik zelf zou weigeren ga ik geen ander opdringen.
Kans op oorlog met rusland is nagenoeg 0quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De kans dat we ooit dienstplichtigen die niet in het leger zitten in gaan zetten in een strijd buiten onze eigen landsgrens is zo goed als 0. Ook als we in een actieve oorlog met Rusland zouden belanden.
Ik denk dat jij een verkeerde voorstelling hebt van de dienstplicht.
Dan zullen ze alleen maar ingezet gaan worden voor humanitaire taken zoals het evacueren van burgers, medische hulp en puinruimen. In elk geval niet voor de actieve strijd waarnaar die user hintquote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:17 schreef sp3c het volgende:
Kans dat we in dat heel vergezochte geval dienstplichtigen in gaan zetten lijkt me best hoog
ww2 werden ze ingezet voor de actieve strijdquote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan zullen ze alleen maar ingezet gaan worden voor humanitaire taken zoals het evacueren van burgers, medische hulp en puinruimen. In elk geval niet voor de actieve strijd waarnaar die user hint
Dat lijkt me sterk want die hebben nooit oorlog meegemaakt en regelen het zo in dat de jongere generaties die kant weer op mogen.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 17:42 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Daar win je waarschijnlijk eerder een oorlog mee dan met die jonge pieperdjes
Die kans is heel reeel. Waarom gaan we anders zoveel geld uitgeven aan Defensie en veranderen we het echt in een vecht-organisatie? ca 60 miljard euro in 2035? Dat zou zonde zijn als de kans op oorlog nul was. En dan ook nog al die andere Europese landen!quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kans op oorlog met rusland is nagenoeg 0
Kans dat we in dat heel vergezochte geval dienstplichtigen in gaan zetten lijkt me best hoog
letterlijk nulquote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die kans is heel reeel. Waarom gaan we anders zoveel geld uitgeven aan Defensie en veranderen we het echt in een vecht-organisatie? ca 60 miljard euro in 2035? Dat zou zonde zijn als de kans op oorlog nul was. En dan ook nog al die andere Europese landen!
Ik denk dat de kans eerder 50% is. En als er gevochten gaat worden, dan blijft Nederland niet aan de Nederlands-Duitse grens staan totdat 'de Russen' komen, maar gaan ze verdedigen in een toegewezen vak in de Baltische staten of Polen. Dat is gewoon de huidige realiteit.
We hopen maar dat alle generaties de dans ontspringen. Lijkt me beter.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk want die hebben nooit oorlog meegemaakt en regelen het zo in dat de jongere generaties die kant weer op mogen.
Bel de heer putin even.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:56 schreef Scjvb het volgende:
Dat laatste. En sowieso geen oorlog is altijd beter!
Die grafbak. Die zou achter een tank aan door de straten moeten worden gesleept tot er geen vel meer op zijn botten zit.quote:
Het is i.p.v. 'heer' nu president wmb.quote:
Waarom denk je dat een oorlog tussen de NAVO en Rusland er hetzelfde uit gaat zien als die tussen Rusland en Oekraine? Denk je niet dat de NAVO iets meer extra mogelijkheden heeft dan Oekraine nu om Rusland pijn te doen?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 11:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als morgen er een grootschalige oorlog komt met Rusland, kan enkel Ukraine op tegen de massaproductie van goedkope drones, ballitische raketten van Rusland. De rest van Europa heeft geen idee hoe zich daartegen te verdedigen.
Nagenoeg nul. Maar om dat te bereiken moeten we dus wel ons vredesdividend weer inleveren. Helaas.quote:
Misschien 2quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:26 schreef Adames het volgende:
[..]
Nagenoeg nul. Maar om dat te bereiken moeten we dus wel ons vredesdividend weer inleveren. Helaas.
edit: Zie nu net dat je het ook al vergezocht noemde
quote:Van juli tot en met september bleven de Russische bezetters pogingen tot aanvallen en infiltratie-inspanningen ondernemen binnen het verantwoordelijkheidgebied van de 93e Kholodnyi Yar Brigade, in de gebieden van Novopavlivka, Pavlivka, Pryiut, Torske, Malo-Raikske, Krasnyi Kut, Toretske, Petrivka en Novohryhorivka.
Geen enkele aanvalspoging van de vijand slaagde echter. De vijand werd regelmatig gedetecteerd, aangevallen en vernietigd met alle beschikbare middelen: UAV's, artillerie en de inspanningen van soldaten van de verkenningseenheid direct in vuurgevechten met lichte wapens.
De eenheden van de brigade bleven ook hun posities vasthouden in het gebied van Rusyn Yar, waardoor Russische troepen niet verder konden oprukken.
Tijdens verkennings- en zoekoperaties voegden soldaten van de gemotoriseerde, gemotoriseerde infanterie- en infanteriebataljons meer gevangengenomen vijandelijk personeel toe aan de poel voor gevangenenruil.
In sommige frontgebieden opereerden de Kholodnyi Yar-strijders in coördinatie met naburige eenheden, inclusief bataljons van het 425e Aanvalregiment "Skelia". Door gezamenlijke inspanningen wisten ze de vijand tegen te houden in de gebieden van de nederzettingen Raiske, Petrivka, Pryiut, Torske, Toretske, Krasnyi Kut, Pavlivka en Novohryhorivka.
Als gevolg daarvan hebben Russische troepen in het verantwoordelijkheidgebied van de Kholodnyi Yar-strijders in de afgelopen maanden zelfs het kleinste succes niet kunnen behalen. Alle pogingen om nieuwe gebieden van ons grondgebied in te nemen zijn geëindigd in mislukking.
NEE JULLIE DAN!quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:30 schreef LXIV het volgende:
Ik vind jullie tegenstrijdig. Soms posten jullie 'we zijn al in oorlog', wanneer het over hybride aanvallen gaat, en nu is de kans op een oorlog met Rusland praktisch nul?
Ik zie een heel duidelijke trend. Van uiterst voorzichtig in 2022 (Ollongren: het is een goedkope oorlog/we leveren alleen verdedigingswapens) / wat dat ook moge zijn, tot aan dit moment waarop regeringshoofden van Polen, Duitsland en Frankrijk uitspraken doen die lijken alsof het voor het eine van dit jaar artikel 5 is.
Voor iemand die zo lang bij defensie heeft gewerkt, lijk je het allemaal niet zo goed te snappen.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:30 schreef LXIV het volgende:
Ik vind jullie tegenstrijdig. Soms posten jullie 'we zijn al in oorlog', wanneer het over hybride aanvallen gaat, en nu is de kans op een oorlog met Rusland praktisch nul?
Ik zie een heel duidelijke trend. Van uiterst voorzichtig in 2022 (Ollongren: het is een goedkope oorlog/we leveren alleen verdedigingswapens) / wat dat ook moge zijn, tot aan dit moment waarop regeringshoofden van Polen, Duitsland en Frankrijk uitspraken doen die lijken alsof het voor het eine van dit jaar artikel 5 is.
Voor het eerst snap ik de Nazi vergelijking van Putinquote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:35 schreef skysherrif het volgende:
Azov hield een ceremonie ter nagedachtenis aan hun gevallen soldaten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik snap je, maar Vooral extreem nationalistisch x)quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:36 schreef Adames het volgende:
[..]
Voor het eerst snap ik de Nazi vergelijking van Putin
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoeveel de russen het betreuren de volledige azovleiding uit te wisselen in 2022, 1 van hun grootste fouten lijkt me.
Of misschien snap jij het niet zonder enige opleiding of ervaring op het gebied van defensie of internationale politiek. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Want als ik het niet snap dan snappen met mij heel veel andere militairen het ook niet. Dan zou het leger er niks van begrijpen, en het FOK!forum wel.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:33 schreef Adames het volgende:
[..]
Voor iemand die zo lang bij defensie heeft gewerkt, lijk je het allemaal niet zo goed te snappen.
Waar denk je dat het gros van de plichtigen tijdens de koude oorlog geknokt zou hebben in het geval de pleuris was uitgebroken?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De kans dat we ooit dienstplichtigen die niet in het leger zitten in gaan zetten in een strijd buiten onze eigen landsgrens is zo goed als 0. Ook als we in een actieve oorlog met Rusland zouden belanden.
Ik denk dat jij een verkeerde voorstelling hebt van de dienstplicht.
Er zullen weinig deskundigen zijn die de kans op oorlog met Rusland op 50% schattenquote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of misschien snap jij het niet zonder enige opleiding of ervaring op het gebied van defensie of internationale politiek. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Want als ik het niet snap dan snappen met mij heel veel andere militairen het ook niet. Dan zou het leger er niks van begrijpen, en het FOK!forum wel.
Net als met corona eigenlijk. Toen zaten artsen, virologen en epidemiologen er ook falliekant naast telkens.
Oorlog misschien niet, art5 wordt al waarschijnlijker geacht.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:53 schreef Adames het volgende:
[..]
Er zullen weinig deskundigen zijn die de kans op oorlog met Rusland op 50% schatten
Geen idee verder met je opmerking over Corona. Toen waren er inderdaad ook veel meningen. Niet alles is jij tegenover de rest.
Als tegenreactie zou het mooi zijn als Oekraïne de krim/kerch brug aanvalt.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:23 schreef skysherrif het volgende:
Russen zijn bruggen in Kyiv aan het anvallen.
In september 1914 had niemand ook een enkele notie.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 15:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
We moeten van ver komen dus de extra investeringen waren sowieso nodig. De kans op een grootschalige oorlog schat ik trouwens niet 50% in. Die zal dalen hoe beter we kunnen afschrikken. Ik denk 10% maar dat is nog steeds 100x zoveel dan de afgelopen 30 jaar.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 18:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die kans is heel reeel. Waarom gaan we anders zoveel geld uitgeven aan Defensie en veranderen we het echt in een vecht-organisatie? ca 60 miljard euro in 2035? Dat zou zonde zijn als de kans op oorlog nul was. En dan ook nog al die andere Europese landen!
Ik denk dat de kans eerder 50% is. En als er gevochten gaat worden, dan blijft Nederland niet aan de Nederlands-Duitse grens staan totdat 'de Russen' komen, maar gaan ze verdedigen in een toegewezen vak in de Baltische staten of Polen. Dat is gewoon de huidige realiteit.
quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:24 schreef MaxMark het volgende:
Al drie inslagen geweest op de pijlers van deze brug. De russen hebben drones uitgerust met een nieuw soort explosieven en daarmee hebben ze weer nieuwe doelen gevonden. Toch weer een nieuw burgerdoel om de bevolking lam te krijgen. Als het echt een militair doel zou zijn geweest, hadden ze het toch wel al eerder in de afgelopen vijf jaar aangevallen?
[ x ]
Oorlog is maar raar. Regels om elkaar te slopen.quote:
Zijn wss lange tijd ongeschreven regels tussen elkaar geweest wat ze niet van elkaar slopen omdat het voor beide handig uitkomt dat die in ieder geval veilig aan zijn.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oorlog is maar raar. Regels om elkaar te slopen.
Nee, juist niet. Ukraine is het beste leger van Europa.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:04 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een oorlog tussen de NAVO en Rusland er hetzelfde uit gaat zien als die tussen Rusland en Oekraine? Denk je niet dat de NAVO iets meer extra mogelijkheden heeft dan Oekraine nu om Rusland pijn te doen?
Hoe langer deze oorlog zal duren, hoe gruwelijker het wordt.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zijn wss lange tijd ongeschreven regels tussen elkaar geweest wat ze niet van elkaar slopen omdat het voor beide handig uitkomt dat die in ieder geval veilig aan zijn.
Het heeft er alles van dat Rusland nu al die regels verbreekt. Of dat komt omdat ze merken dat ze het aan het front niet gaan winnen dus nu alle regels qua lange afstandwapens verbreken en vol inzetten om het achterland te breken lijkt een vrij logische conclusie + dat ze voelen dat hun dominantie op dat front zo enorm is nu.
Ja. Wie kaatst kan de bal verwachten. Je kunt er op rekenen dat er tegenaanvallen komen op Russische bruggen. Dat verklaart waarom sommige doelen wederzijds niet aangevallen werden. Geldt ook voor de parlementsgebouwen en nog wel meer objecten. Hoe langer het duurt, hoe meer dit vervaagd.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zijn wss lange tijd ongeschreven regels tussen elkaar geweest wat ze niet van elkaar slopen omdat het voor beide handig uitkomt dat die in ieder geval veilig aan zijn.
Het escaleert op andere fronten gewoon verder.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Wie kaatst kan de bal verwachten. Je kunt er op rekenen dat er tegenaanvallen komen op Russische bruggen. Dat verklaart waarom sommige doelen wederzijds niet aangevallen werden. Geldt ook voor de parlementsgebouwen en nog wel meer objecten. Hoe langer het duurt, hoe meer dit vervaagd.
Verkrachtingen, executies en deportaties waren prima maar dit was tot nu toe een brug te ver.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het heeft er alles van dat Rusland nu al die regels verbreekt. Of dat komt omdat ze merken dat ze het aan het front niet gaan winnen dus nu alle regels qua lange afstandwapens verbreken en vol inzetten om het achterland te breken lijkt een vrij logische conclusie + dat ze voelen dat hun dominantie op dat front zo enorm is nu (lange afstandsaanvallen).
Het gaat er meer om wat je terug kunt verwachten en hoe dit jou strategisch raakt.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:54 schreef Adames het volgende:
[..]
Verkrachtingen, executies en deportaties waren prima maar dit was tot nu toe een brug te ver.
Nogmaals de conclusie, dit leidt tot niks.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Wie kaatst kan de bal verwachten. Je kunt er op rekenen dat er tegenaanvallen komen op Russische bruggen. Dat verklaart waarom sommige doelen wederzijds niet aangevallen werden. Geldt ook voor de parlementsgebouwen en nog wel meer objecten. Hoe langer het duurt, hoe meer dit vervaagd.
Snap ik. Maar moest toch wat grinniken om regels van oorlog van Ruslandquote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat er meer om wat je terug kunt verwachten en hoe dit jou strategisch raakt.
In dat geval zijn bijvoorbeeld verkrachtingen jammer, maar strategisch weinig relevant.
NOSquote:De Zuid-Koreaanse president Lee Jae Myung heeft de Oekraïense regering gewaarschuwd om snel met excuses te komen voor het voorval met de twee Noord-Koreaanse krijgsgevangenen, die vorige week door Oekraïne werden uitgeleverd aan Zuid-Korea.
De Oekraïense president Zelensky maakte die uitlevering openbaar, tot woede van de Zuid-Koreanen: die beweren dat er een afspraak tot geheimhouding bestond tussen de twee landen. Zuid-Korea probeert de dialoog te hervatten met de noorderburen, dus de uitlevering van krijgsgevangenen ligt gevoelig.
Erkenning
Mocht Oekraïne volhouden in zijn recht te staan, dan volgen er 'maatregelen', zo meldt Lee in een post op X. Wat die zouden inhouden, zegt hij er niet bij. Hij eist naast excuses van zijn Oekraïense ambtsgenoot ook de erkenning dat er wel degelijk een afspraak bestond om uitleveringen zoals deze geheim te houden.
"Dit raakt de eer van de Koreaanse bevolking en hun land", aldus Lee, "dus we kunnen dit niet laten passeren."
Munitiequote:Op vrijdag 2 oktober 2026 06:26 schreef 3rr0r het volgende:
Excuses en erkenning van bestaan afspraak, zo niet gaat Zuid-Korea geen ?? meer leveren
[..]
NOS
Je merkt het aan het gedrag van bv Rutte, von der Leyen, Jetten, Trump, Zelenski, Putin.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
We moeten van ver komen dus de extra investeringen waren sowieso nodig. De kans op een grootschalige oorlog schat ik trouwens niet 50% in. Die zal dalen hoe beter we kunnen afschrikken. Ik denk 10% maar dat is nog steeds 100x zoveel dan de afgelopen 30 jaar.
Je merkt aan alles dat er iets speelt.
https://kyivindependent.c(...)from-russia-belarus/quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 06:59 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
3x raden hoeveel Russisch graan er door Estland gaat...![]()
Wat een onserieus land is dat zeg.
Yepquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:47 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
https://kyivindependent.c(...)from-russia-belarus/
Slecht voorbeeld. Zelensky ontvangt niks van Zuid Korea. Al vanaf het begin niet. Ze hebben een handelsrelatie met Rusland en zijn als de dood de Russen boos te maken omdat die dan weer Noord Korea extra kunnen helpen. Extreem egoïstisch en laf die Zuid Koreanen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:26 schreef xzaz het volgende:
Zuid Korea wil ook excuses. Zal Zelensky ook iets kunnen geven of alleen maar ontvangen?
Dat zeg ik ook nietquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Zelensky ontvangt niks van Zuid Korea. Al vanaf het begin niet. Ze hebben een handelsrelatie met Rusland en zijn als de dood de Russen boos te maken omdat die dan weer Noord Korea extra kunnen helpen. Extreem egoïstisch en laf die Zuid Koreanen.
Zuid Korea is strenger voor Oekraïne dan voor Ruslandquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Zelensky ontvangt niks van Zuid Korea. Al vanaf het begin niet. Ze hebben een handelsrelatie met Rusland en zijn als de dood de Russen boos te maken omdat die dan weer Noord Korea extra kunnen helpen. Extreem egoïstisch en laf die Zuid Koreanen.
Laf? Seoel ligt binnen artilleriebereik van die mafkees uit het noorden. Trump dreigt ieder jaar om zijn troepen terug te trekken uit Korea.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Lijkt inderdaad een fout te zijn van hem/Oekraïne maar mijn inziens meer voer voor trolls dan dat het echt belangrijk is. Zuid Korea doet niks voor Oekraïne en is meer een erekwestie dan dat het echt gevolgen heeft voor Zuid Korea. Die rel met Polen was wat dat betreft een stuk belangrijker... die twee landen moeten elkaar echt niet loslaten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:32 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Laf? Seoel ligt binnen artilleriebereik van die mafkees uit het noorden. Trump dreigt ieder jaar om zijn troepen terug te trekken uit Korea.
En in totaal hebben ze toch ook zo'n 500 miljoen aan 'non-lethal' hulp geboden zoals mijnenvegers en scherfvesten.
Als afgesproken was dat het geheim zou blijven dan is Zelensky fout bezig.
Het is zelfs nogal dom.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Lijkt inderdaad een fout te zijn van hem/Oekraïne maar mijn inziens meer voer voor trolls dan dat het echt belangrijk is. Zuid Korea doet niks voor Oekraïne en is meer een erekwestie dan dat het echt gevolgen heeft voor Zuid Korea.
DictaTors als Kim, Poetin kunnen alleen doen doordat wij volgens de regels blijven spelen. Dus wij blijven de braafste jongens van de klas.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is zelfs nogal dom.
N-Korea wordt volgestopt met technologie door rus, incl. kennis over drone oorlogsvoering en Z-Korea staat erbij en kijkt er naar.
Idd, ze lijken een beetje onderdanig. Los van het feit of ze gelijk hebben over Zelensky, want afspraak is afpsraak.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is zelfs nogal dom.
N-Korea wordt volgestopt met technologie door rus, incl. kennis over drone oorlogsvoering en Z-Korea staat erbij en kijkt er naar.
Dat wordt idd ook gesuggereert.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:04 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Klinkt alsof de Russen hun eigen spul weer uit de lucht schieten.
Hopen dat het wat wordt hiermee.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:51 schreef Adrie072 het volgende:
08:51
Oekraïne zet voor het eerst eigen ballistische raket in
Oekraïne heeft voor het eerst een eigen ballistische raket ingezet op een Russisch doelwit, zo heeft president Volodymyr Zelensky gisterenavond bekendgemaakt. Het gaat om de FP-7, een tactische ballistische raket van het Oekraïense defensietechnologiebedrijf Fire Point.
Bij zijn korte aankondiging op het platform X stak Zelensky ook videobeelden van de nachtelijke lancering van de raket. Het is niet duidelijk wanneer dat gebeurde. Ook maakte Zelensky niets bekend over het resultaat van de aanval. De volgende prioriteit is volgens hem de productie van de FP-7 opvoeren.
Volgens Fire Point kan de FP-7 een springkop tot 200 kilogram dragen en doelwitten op afstanden tot 250 kilometer aanvallen. De wapenfabrikant noemt die een "kostenefficiënt alternatief voor het Amerikaanse ATACMS". Het bedrijf ontwikkelt het wapen ook als onderscheppingsraket in het Freyja-luchtafweersysteem.
Met de FP-7 plaatst Oekraïne zich in een klein lijstje landen die zelf ballistische raketten kunnen produceren, schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Oekraïne beschikt zo over "een munitie met een grotere slagkracht dan de langeafstandsdrones die het land voornamelijk tegen Rusland inzet", aldus de krant. De lancering toont nog maar eens aan hoe de Oekraïense defensie-industrie is geëvolueerd tot een van de meest geavanceerde in de wereld, klinkt het ook.
https://www.demorgen.be/o(...)e-raket-in~b38bed0a/
Als die afspraak geschonden is dan zie ik het probleem niet zo van excuses maken. Daarmee haal je de koffer uit de lucht en er verandert verder niks.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:26 schreef xzaz het volgende:
Zuid Korea wil ook excuses. Zal Zelensky ook iets kunnen geven of alleen maar ontvangen?
Dat was o.a. op 15 augustus toen het space centre in Samara werd geraakt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:51 schreef Adrie072 het volgende:
08:51
Oekraïne zet voor het eerst eigen ballistische raket in
Oekraïne heeft voor het eerst een eigen ballistische raket ingezet op een Russisch doelwit, zo heeft president Volodymyr Zelensky gisterenavond bekendgemaakt. Het gaat om de FP-7, een tactische ballistische raket van het Oekraïense defensietechnologiebedrijf Fire Point.
Bij zijn korte aankondiging op het platform X stak Zelensky ook videobeelden van de nachtelijke lancering van de raket. Het is niet duidelijk wanneer dat gebeurde. Ook maakte Zelensky niets bekend over het resultaat van de aanval. De volgende prioriteit is volgens hem de productie van de FP-7 opvoeren.
Volgens Fire Point kan de FP-7 een springkop tot 200 kilogram dragen en doelwitten op afstanden tot 250 kilometer aanvallen. De wapenfabrikant noemt die een "kostenefficiënt alternatief voor het Amerikaanse ATACMS". Het bedrijf ontwikkelt het wapen ook als onderscheppingsraket in het Freyja-luchtafweersysteem.
Met de FP-7 plaatst Oekraïne zich in een klein lijstje landen die zelf ballistische raketten kunnen produceren, schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Oekraïne beschikt zo over "een munitie met een grotere slagkracht dan de langeafstandsdrones die het land voornamelijk tegen Rusland inzet", aldus de krant. De lancering toont nog maar eens aan hoe de Oekraïense defensie-industrie is geëvolueerd tot een van de meest geavanceerde in de wereld, klinkt het ook.
https://www.demorgen.be/o(...)e-raket-in~b38bed0a/
Hoeveel Russische soldaten kunnen er dood in 1,5 tot 2 jaar?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:38 schreef MaxMark het volgende:
putin voelt zich inmiddels zo op zijn gemak, dat hij nu gewoon openlijk kan praten over zijn intenties van het aanvallen van een ander soeverein land en het doden van onnoembaar veel mensen.
[ x ]
Gebeurde dat nog? Want dat deden ze via de VS, door als het ware aan/voor hen te leveren en de VS stuurde het dan door ofzo. Want ze wilden het niet direct doen, leveren van militaire dingen. Alleen humanitaire spullen officieel. Weet niet of regering Trump nog meewerkt aan die constructie, misschien was het sowieso ook slechts een tijdelijk iets.quote:
Geen idee of de vraag retorisch was of niet, maar:quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoeveel Russische soldaten kunnen er dood in 1,5 tot 2 jaar?
Sowieso is de route door de baltics voor rusland belangrijk(er) geworden nu, omdat ook hún havens plat liggen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is blijkbaar nogal pijnlijk voor Rusland, gezien je reactie op dit nieuws.
Dat klinkt allemaal vrij ernstig.quote:Rusland plant ongekend raketoffensief tegen stroom- en waternet Oekraïne, 'wil humanitaire crisis veroorzaken
Onderschat de Oekraïne niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-crisis-veroorzaken
[..]
Dat klinkt allemaal vrij ernstig.
Zou Oekraïne hierdoor kunnen instorten tijdens de winter?
quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://united24media.com(...)nskyy-tells-ft-23049quote:Putin Ordered Russian Military to Abandon Any Restraints on Airstrikes, Zelenskyy Tells FT
Russian leader Vladimir Putin ordered his military leadership in September to abandon previous restraints on air attacks against Ukraine, President Volodymyr Zelenskyy told the Financial Times, citing intelligence obtained from intercepted Kremlin communications on October 1.
According to Zelenskyy, Ukrainian intelligence learned that Putin issued the directive as Russia began sharply intensifying strikes against civilian infrastructure, including schools, hospitals and data centers.
...
quote:
En nu niet meteen weer verontwaardigd doen, je gebruikt het woord expres. Wat mij betreft valt dit onder de categorie naamsverbasteringen.quote:Verschil in gebruik
• Oekraïne (zonder lidwoord): Dit is de correcte en gebruikelijke vorm sinds het land in 1991 onafhankelijk werd. Het benadrukt de status van het land als onafhankelijke natie.
• De Oekraïne (met lidwoord): Dit is historisch gegroeid toen het gebied een streek- of landsdeel was (en later een sovjetrepubliek). Oudere taalgebruikers of mensen die gewend zijn aan de naam uit de Sovjet-tijd gebruiken dit soms nog, maar het wordt steeds minder gebruikelijk.
Deze volg ik met interesse. Het gaat al langer goed mis voor de Russen daar en de UA opsec is dermate goed dat we het allemaal pas horen als het voldongen feiten zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:12 schreef MaxMark het volgende:
Anyway. Willen we meer of minder pijltjes?
[ x ]
[ afbeelding ]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lolquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:12 schreef MaxMark het volgende:
Anyway. Willen we meer of minder pijltjes?
[ x ]
[ afbeelding ]
Onderstaand?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lol
In de post die ik quote?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Onderstaand?
In deze post staat geen plaatje...
Nee. Zeg verder niets hoor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
[..]
En nu niet meteen weer verontwaardigd doen, je gebruikt het woord expres. Wat mij betreft valt dit onder de categorie naamsverbasteringen.
Uit de comments van de gelinkte tweet. Het was overigens een zwaar sarcastische post, vandaar mijn opmerking over de pijltjesquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lol
Het onderstaande plaatje van de 2 in zijn post? Sowieso ben jij niet eens gequote dus wat ben je fucking moeilijk aan het doenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Die was niet 'onderstaand', maar 'bovenstaand'...
Er zijn al meerdere in dit topic die hebben aangegeven (Waaronder ik dagen geleden voor je dit nieuws uberhaupt gehoord had) dat het een fout van Zelensky is.quote:
Het onderste plaatje in die post, niet het onderstaande plaatje.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:18 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het onderstaande plaatje van de 2 in zijn post? Sowieso ben jij niet eens gequote dus wat ben je fucking moeilijk aan het doen
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit was ook gewoon zichtbaarquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[..]
https://united24media.com(...)nskyy-tells-ft-23049
Naja, het kan wel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:10 schreef skysherrif het volgende:
Iemand snapt weer eens niet dat de Russen nog slechts zeer beperkt kan gebruikmaken van de havens waar normaal bijna alle graan via verscheept werd en dus alternatieven zoekt omdat hun havens in het noorden de graanexport alleen niet aankunnen en dus Estland alvast aangeeft dat dat in ieder geval niet via hen gaat zijn.
Maak me wel zorgen om de energie infrastructuur, datacenters, electriciteitslijnen en bruggen, daarvan zijn er wel veel "kritiek" voor de logistiek naar het front.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.
Maar op dit moment wordt die toch ook wel degelijk tegengehouden? Aan beide kanten natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.
Als de Oekrainsche oorlog voor zijn bestaansrecht vecht denk ik niet dat dit de doorslag zal geven. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland 1945, Korea 1953 of VIetnam begin 70. Enorme bombardementen op burgerdoelen maar het moreel werd niet gebroken.quote:
Nee, idd.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maak me wel zorgen om de energie infrastructuur, datacenters, electriciteitslijnen en bruggen, daarvan zijn er wel veel "kritiek" voor de logistiek naar het front.
En uiteraard maak ik me ook zorgen om de burgers maar idd niet direct kritiek voor de oorlog meteen.
Ik denk dat als het serieuze problemen gaat opleveren er dan toch een overeenstemming komt over export. Net zoals er nog lang gas geimporteerd is of dat middelen voor landbouw gewoon nog geexporteerd worden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maar op dit moment wordt die toch ook wel degelijk tegengehouden? Aan beide kanten natuurlijk.
50% minder russische export in september volgens reuters.
Dat is waarom sommige Oekraiense telegram kanalen ook juist hopen op een wereldwijde graancrisis, omdat dan de hele wereld betrokken wordt in de oorlog en zij dat als enige hoop zien dat er genoeg internationale druk is om tot echt onderhandelen te komen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat als het serieuze problemen gaat opleveren er dan toch een overeenstemming komt over export. Net zoals er nog lang gas geimporteerd is of dat middelen voor landbouw gewoon nog geexporteerd worden.
De landen die daar serieus last van krijgen zullen meestal denk ik weinig in de pap te brokkelen hebben. Dat zijn toch de arme landen. Voor ons wordt het brood 2x zo duur, dat doet geen pijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:33 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat is waarom sommige Oekraiense telegram kanalen ook juist hopen op een wereldwijde graancrisis, omdat dan de hele wereld betrokken wordt in de oorlog en zij dat als enige hoop zien dat er genoeg internationale druk is om tot echt onderhandelen te komen.
Vaak zijn dat landen die samenwerken met het Russische regime.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.
Ik heb het over mensen, jij over landen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vaak zijn dat landen die samenwerken met het Russische regime.
Laat die zich maar eens achter hun oren krabben.
Klopt, Rusland heeft een enorm probleem.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:03 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Sowieso is de route door de baltics voor rusland belangrijk(er) geworden nu, omdat ook hún havens plat liggen.
Mensen vormen samen landen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen, jij over landen.
WIj (het Westen) gaan geen graanexporten blokkeren zodat hongersnoden ontstaan zodat er meer druk op Rusland gaat ontstaan. (Die overigens dan altijd nog kan zeggen: Ik wil wel exporteren maar wordt tegengehouden). Zo werken wij gewoon niet.quote:
Estland ziet dat anders.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
WIj (het Westen) gaan geen graanexporten blokkeren zodat hongersnoden ontstaan zodat er meer druk op Rusland gaat ontstaan. (Die overigens dan altijd nog kan zeggen: Ik wil wel exporteren maar wordt tegengehouden). Zo werken wij gewoon niet.
Zelfs landbouwgoederen en medicijnen naar Rusland mogen gewoon geexporteerd worden. Dus laat staan dat wij voedseltransporten naar Afrikaanse landen gaan tegenhouden, frustreren. Gaat niet gebeuren.
Estland verbiedt het vervoer van Russisch graan over haar grondgebied.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Estland bepaalt natuurlijk bijzonder weinig aangaande beleid..
EU beleid natuurlijkquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 18:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Estland verbiedt het vervoer van Russisch graan over haar grondgebied.
Zelfs datacenters? Laat @inslagenreuring dat maar niet lezen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[..]
https://united24media.com(...)nskyy-tells-ft-23049
Je kan het beste de Oekraïnse media hierover raadplegen, wat vooral het doel lijkt te zijn is om Kiev te verlammen en te zorgen dat inwoners de stad willen verlaten. De effecten van stroomuitval en onmogelijkheid om ergens te kunnen leven zullen dan een exodus richting West-Oekraïne veroorzaken lijkt me.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
De EU heeft daar niets over te zeggen.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:LKE KEER DAT WE ELKAAR ONTMOETEN...: Poetin bedankt premier Modi voor zijn inspanningen om de oorlog in Oekraïne te beëindigen | BRICS 2026 | N18G
Het is mij dan ook nog steeds een groot raadsel waarom Mostyska II al sinds het begin van de oorlog met rust gelaten wordt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:31 schreef LXIV het volgende:
Nee, idd.
Die aanvallen op het spoornet en lokomotieven, die zijn denk ik veel effectiever. Zeker vanwege de andere spoorbreedte. Dus die locs zijn moeilijk te vervangen. Heb je veel meer aan dan een willekeurig appartementencomplex onder vuur nemen, of de stadsverwarming.
Denk al te dicht bij de Poolse grensquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is mij dan ook nog steeds een groot raadsel waarom Mostyska II al sinds het begin van de oorlog met rust gelaten wordt.
Dat zou nu dus kunnen veranderen na die berichtgeving van Poetin die ik hier deelde. Ik vond die trein van laatst ook wel heel opmerkelijk. EU Hoogwaardigheidsbekleders waren in de trein daarvoor. Of daarna, ik weet het niet meer.quote:
Het is maar 3 promille van het gebied dat Rusland nu bezet heeft. In dat tempo en met die verliezen duurt het 20 jaar en kost het miljoenen mensenlevens om alles terug te veroveren. Dat landjepik is dus niet de weg.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:17 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
hmmm 300km2 is veel..
Bijv Oekraine inkleuren tot en met de zherebets rivier bij Lyman is maar 150km2. Wss nog gebied bij Komar, noord Kupiansk en..?
quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:11 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Bullshit. Hier wordt vaak genoeg door de pro Oekraïne-zijde toegegeven wanneer iets niet in orde is. Het Franky&Coen-gedoe met de POW's, de vele corruptiezaken, noem maar op. Het zijn juist jullie pro-russen die echt nog nooit een zin als "Dat was niet OK van rusland" hebben gezegd hier. Wederom is de hypocrisie passend bij de zijde die jullie steunen.
Coevorden zou ik onmiddelijk opgeven. Eigenlijk alles achter Emmen ook.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
300Km2 is de gemeente Coevorden...
[ afbeelding ]
Als je een offensief voert is dat niet te doen. En sowieso is dat hele attritie gedoe een gruwel. Dode soldaten ruilen totdat één zijde geen soldaten meer heeft.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:37 schreef sp3c het volgende:
die vierkante kilometers zijn niet zo heel belangrijk, ze moeten 4 of 5 keer meer Russen neerschieten dan ze zelf kwijtraken
consistent
Nouja, je moet de Russen die je front aanvallen nog steeds doden in de tussentijdquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een offensief voert is dat niet te doen. En sowieso is dat hele attritie gedoe een gruwel. Dode soldaten ruilen totdat één zijde geen soldaten meer heeft.
Als de olie infra van Rusland weg is dan komt de hele machine tot stilstand. Zet daar alles op in. Dan maakt het weinig uit of er nog 100.000 Russische soldaten meer leven.
Je moet altijd inzetten op één schakel en niet spreiden. Klotzen nicht kleckern
Eens, maar ben je van mening dat de schermutselingen in de donbas daarvan afleiden?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:04 schreef LXIV het volgende:
Als de olie infra van Rusland weg is dan komt de hele machine tot stilstand. Zet daar alles op in. Dan maakt het weinig uit of er nog 100.000 Russische soldaten meer leven.
Je moet altijd inzetten op één schakel en niet spreiden. Klotzen nicht kleckern
Dat zal wel meevallen, maar ze dragen ook niet echt bij. En ik denk dat de verliesverhoudingen ongunstig voor Oekraïne verschoven zijn nu ze het offensief voeren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eens, maar ben je van mening dat de schermutselingen in de donbas daarvan afleiden?
Ja, je moet je positie wel vasthoudenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:09 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nouja, je moet de Russen die je front aanvallen nog steeds doden in de tussentijd
De president van Zuid-Korea is een... bijzonder... persoon. Het lijkt er sterk op dat hij in de zak van China zit.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:07 schreef Since2003 het volgende:
Zelensky verneukt het behoorlijk met Zuid Korea.
[ x ]
De dynamiek op dat front kan natuurlijk scherp veranderen op het moment dat oek in de stellingen stil gaat zitten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen, maar ze dragen ook niet echt bij. En ik denk dat de verliesverhoudingen ongunstig voor Oekraïne verschoven zijn nu ze het offensief voeren.
Klopt. Maar dit kan ook gewoon kloppen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:29 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
De president van Zuid-Korea is een... bijzonder... persoon. Het lijkt er sterk op dat hij in de zak van China zit.
Nothing burger. Alsof N-K echt niet wist dat gevangen N-K'ers een enkeltje Z-K kregen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar dit kan ook gewoon kloppen.
Maar dat grinden naar de Krim kost je heel veel soldaten terwijl het niet fundamenteel de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren aaantast.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
De dynamiek op dat front kan natuurlijk scherp veranderen op het moment dat oek in de stellingen stil gaat zitten.
Ikzelf zou redeneren dat als je de 'need' zou voelen om te grinden, je in het zuiden de landbrug naar krim door gaat knippen. Symbolish veel meer bang for your buck dan iets in de donbas. Denk ik dan.
Zelfde geld voor de donbas.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat grinden naar de Krim kost je heel veel soldaten terwijl het niet fundamenteel de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren aaantast.
Dank Uquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Geen idee of de vraag retorisch was of niet, maar:
Bij een voorzichtige schatting van 1500 slachtoffers per dag (we komen nu al af en toe in de buurt van en over 2000) keer 730 dagen = 1.095.000 slachtoffers in twee jaar.
Geen idee hoeveel van de slachtoffers ook daadwerkelijk gedood worden nu - 1 op 4? Dus bij een voorzichtige schatting zo'n 273.750 doden in twee jaar.
Als we uitgaan van 2000 per dag, zitten we op 1.460.000 russische slachtoffers in twee jaar tijd.
Het is sowieso een beetje raar van de Zuid-Koreanen, want de gevangengenomen Noord-Koreanen zijn op band te horen, waar ze zelf meerdere keren aangeven dat ze naar Zuid-Korea willen. Oekraïne wilde ze eigenlijk aan rusland uitleveren in ruil voor hun eigen mensen, maar als "good will gesture" zijn ze naar Zuid-Korea gestuurd. Dus een groot geheim was het niet, die bandopnames zijn openbaar.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:07 schreef Since2003 het volgende:
Zelensky verneukt het behoorlijk met Zuid Korea.
[ x ]
niemand dacht datquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Weinig escalatie in de afgelopen 3 weken, terwijl sommigen echt dachten dat Europa richting oorlog zou gaan.
Europa gaat niet richting oorlog , niet , nooit , NATO ook nietquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Weinig escalatie in de afgelopen 3 weken, terwijl sommigen echt dachten dat Europa richting oorlog zou gaan.
Het is weer duidelijk dat je met een Russische bril kijkt aangezien je de Russische escalatie (bruggen en datacenters) niet opmerkt. Terwijl je wel heel stellig was twee weken geleden was, als Oekraïne Russische datacenters zou aanvallen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Dan kan zuid-korea ze toch naar noord-korea sturen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 23:51 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje raar van de Zuid-Koreanen, want de gevangengenomen Noord-Koreanen zijn op band te horen, waar ze zelf meerdere keren aangeven dat ze naar Zuid-Korea willen. Oekraïne wilde ze eigenlijk aan rusland uitleveren in ruil voor hun eigen mensen, maar als "good will gesture" zijn ze naar Zuid-Korea gestuurd. Dus een groot geheim was het niet, die bandopnames zijn openbaar.
Als je (zeker als streamer) zo interessant denkt te moeten doen tegen militairen van een land dat in oorlog is, mag je van mij ook wel wat harder aangepakt worden.quote:
Waar doet hij 'interessant'? Zie ik niet in dit fragment namelijk.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 09:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je (zeker als streamer) zo interessant denkt te moeten doen tegen militairen van een land dat in oorlog is, mag je van mij ook wel wat harder aangepakt worden.
Vanaf 0:26quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 09:14 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Waar doet hij 'interessant'? Zie ik niet in dit fragment namelijk.
De NAVO rukt duidelijk op.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:07 schreef Darkomen het volgende:
Lijkt erop dat Rusland weer begint met escaleren.
Tiktok-brein. Totale wereldvreemdheid. Je ziet hem naderhand nadenken over wat er nou eigenlijk gebeurde.quote:
The Wall Street Journalquote:Ukraine’s Big Backers in Europe Try to Counter War Fatigue
Leaders stress need for negotiated solution as populist parties critical of Kyiv aid gain sway
BERLIN—European voters are increasingly backing populist parties opposed to supporting Ukraine as fatigue grows with the war, forcing leaders to come up with a new pitch: We are pushing for peace.
In recent weeks, leaders in Europe’s biggest countries have been renewing calls for a diplomatic solution to the war. The reason isn’t a new belief that Moscow is open to talks, according to European officials. Instead, the new language aims to counter a popular argument that presents financial and military aid to Kyiv as both ruinous and dangerous.
European officials are stepping up their contacts with Moscow. Last week, German Foreign Minister Johann Wadephul met his Russian counterpart Sergei Lavrov in New York, the first meeting between the countries’ foreign ministers since 2022. This summer, a senior European Union official spoke with Russian leader Vladimir Putin’s foreign-policy adviser Yuri Ushakov. French President Emmanuel Macron sent his national-security adviser to Moscow early this year.
In a speech on Thursday, German Chancellor Friedrich Merz called for a diplomatic end to the war while defending his country’s military assistance to Ukraine, saying only a strong and united Europe could bring a reluctant Moscow to the negotiating table.
“Our support for Ukraine is what creates the necessary prerequisite for serious peace negotiations with Moscow to begin,” he said.
Officials here said the speech was a direct reaction to the shifting popular mood in the country, where close to a third of voters now back parties that are opposed to sending more aid to Ukraine.
Even in Britain, where backing for Ukraine remains accepted across the political spectrum, Prime Minister Andy Burnham has shifted the tone, stressing last week that “unlike Russia, we do not seek confrontation.”
The rhetorical shift comes as polls show several populist parties with big leads in national polls. In France, polls show Marine Le Pen is most likely to win a presidential runoff next year. Her party opposed this year’s 90 billion euro, or roughly $101 billion, EU loan to Ukraine and senior officials have said Paris would cut off future nonmilitary aid to Ukraine.
In Germany, the far-right Alternative for Germany, or AfD, scored historical wins in two state elections in the former East Germany last month. It has criticized Berlin for sending billions to Ukraine just as it is cutting welfare benefits and raising taxes at home. The party wants to lift sanctions on Russia, resume buying energy from Moscow and strip Ukrainian refugees of their status.
With the Trump administration having cut off most direct aid to Ukraine, Europe is now largely alone in shouldering the mounting cost of arming Ukraine and keeping its economy afloat. These costs have grown as Russia has intensified its attacks on Ukraine’s cities and infrastructure.
Meanwhile, populist parties are seizing on voters’ fatigue after five years of war in which both sides have made little progress. Incumbent governments, they argue, are perpetuating the conflict even while the White House is pressing for talks. Le Pen has called for a major peace conference to end the war.
A YouGov poll this spring showed the percentage of voters wanting Ukraine to win the war little changed since 2023. However in Britain, France, Germany and Italy, there is a marked increase in support for a negotiated peace, even if Ukraine must cede land. Even in Poland, a stalwart Kyiv supporter initially, polls show support for Ukraine aid has fallen to around 50% amid tensions with Kyiv over a World War II-era feud.
In Germany, which is in the midst of a brutal industrial recession, the AfD’s antiwar message is proving potent with frustrated voters. Some 42% of Germans think Berlin is sending too many weapons to Ukraine, the highest level recorded since the start of the war, according to a poll by the ARD public broadcasters last month.
The AfD’s electoral success is in turn invigorating those in the ruling coalition who have long nurtured misgivings about Kyiv, from Merz’s conservatives in the eastern part of the country to the pacifists in the center-left Social Democratic Party.
For now, this isn’t reshaping Berlin’s Ukraine policy, which remains strongly supportive of Kyiv, but it is beginning to alter the way the government is talking about it, said Claudia Major, senior vice president for trans-Atlantic security at the German Marshall Fund of the U.S., a think tank.
Wadephul’s surprise meeting with Lavrov was largely targeted at German voters, she said.
“In essence, he was saying: ‘Look, we want peace, we are trying diplomacy, but the Russians aren’t interested,’” she said.
Large sections of Merz’s speech on Thursday took direct aim at the AfD.
“We will not allow ourselves to be divided—not by hybrid attacks, not by agitation on social media driven by Moscow bots, and not by the slogans of the AfD and its Russian handlers,” he said.
Merz also stressed Germany’s self-interest in supporting Kyiv, saying it was “no end in itself. We do it above all to protect the safety of people in our country. Freedom and security are the conditions of our prosperity.”
The updated message has come alongside sharper warnings about the domestic threats posed by Russia.
Last month, Germany’s government blamed Russia publicly for deploying explosive drones to a German airport in August. Macron last week called political party leaders to the Élysée to brief them on the deteriorating international situation, including the threats posed by Moscow. Burnham said in New York last week that his government would establish a new center to fight disinformation from Russia.
Nonetheless, the push to open diplomatic channels is broadening. While it is partly intended for domestic consumption, Europeans also want to make sure they have a seat at the table as the U.S. keeps pushing for its own settlement with Moscow.
In Brussels, the EU has been debating whether to pick an envoy for talks with Moscow. Wadephul suggested that Europeans could use the White House’s invitation to Putin to attend the Miami G-20 leaders meeting in November to test the Russian leader’s seriousness about a negotiated solution to the war.
Lavrov scorned Wadephul after their discussions, accusing his German counterpart of simply reading out a statement he could have shared on the phone. The next day, Russia fired a drone at Kyiv’s prestigious National Academy of Sciences building, situated close to Germany’s Embassy in Ukraine.
That underlines a danger in seeking outreach to Moscow, said Slawomir Debski, a former adviser to the Polish government and a visiting professor of strategy and international relations at the College of Europe.
“The danger is that if we approach Russians without any conditions, like a temporary halt in civilian attacks, we are signaling weakness to them,” he said.
Jij bent dat vergeten. Maar gelukkig voor jou kun je alles terugzoeken.quote:
We kunnen niks doen, behalve een diplomatieke oplossing zoeken. Maar dat laatste is niet bon ton volgens sommigen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:32 schreef Perrin het volgende:
Rusland moordt dagelijks in Oekraïne en wij kijken als samenleving steeds vaker weg.
Nee jij hebt het verzonnenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij bent dat vergeten. Maar gelukkig voor jou kun je alles terugzoeken.
Ik wil niet vervelend doen hoor. maar de escalatie berichten richting Europa waren hier een paar weken terug anders best vaak te lezen. Zeg ik als anti phpquote:
Maar dat wilden die Noord-Koreanen niet. Probleem niet opgelost.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 08:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan kan zuid-korea ze toch naar noord-korea sturen?
Probleem opgelost.
Maanden, jaaaarenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen hoor. maar de escalatie berichten richting Europa waren hier een paar weken terug anders best vaak te lezen. Zeg ik als anti php
Volgens Poetinquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunnen niks doen, behalve een diplomatieke oplossing zoeken. Maar dat laatste is niet bon ton volgens sommigen.
Dit dus. Ben zeker niet anti-php.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen hoor. maar de escalatie berichten richting Europa waren hier een paar weken terug anders best vaak te lezen. Zeg ik als anti php
Ha. Dubbel. -Weg-quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Zou ze niet eens terug laten keren. Net als die Syrië gangers met hun geweldige kalifaatquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 17:40 schreef capricia het volgende:
Kennen we die familie vloggers nog?
Die vanuit Canada of Australië hun hele hebben het houwen verkochten om in Rusland alles weer op te bouwen. Met 6 of 8 kinderen. En hun conservatie christelijke waarden.
Nou, die moeten inmiddels dus een contract tekenen bij defensie. Of anders geen visum meer.
De ene familie heeft Rusland inmiddels verlaten, en is zojuist terug naar Australië gegaan. Want die waren opeens niet meer welkom, na jaren een boerderij opbouwen in Rusland.
De andere familie, Arend Feenstra, uit Canada, wordt nu ook gedwongen een contract te tekenen.
Bekijk deze YouTube-video
Doneren aan Oekraïne om in een (drone)fabriek te werken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:07 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zou ze niet eens terug laten keren. Net als die Syrië gangers met hun geweldige kalifaat
Rusland kondigt nieuwe staatsterreur aan.quote:Rusland roept diplomaten en buitenlanders opnieuw op Kiev te verlaten, dreigt met 'massale vergeldingsaanvallen'
Rusland heeft zaterdag opnieuw een oproep gedaan aan zijn diplomaten en aan buitenlanders om Kiev te verlaten. Volgens Moskou zal het "grootschalige vergeldingsaanvallen" blijven uitvoeren op de Oekraïense hoofdstad.
Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in een mededeling aan het diplomatieke korps herhaald dat "buitenlandse onderdanen en diplomaten die zich in Kiev bevinden, worden opgeroepen de stad te verlaten".
"De verantwoordelijkheid voor eventuele negatieve gevolgen ligt volledig bij degenen die deze waarschuwing negeren", voegt het ministerie eraan toe. In de boodschap staat verder dat "de Russische strijdkrachten massale vergeldingsaanvallen zullen blijven uitvoeren" tegen "militaire doelen in Kiev en andere Oekraïense steden".
De Oekraïense hoofdstad is de afgelopen weken zwaar onder vuur genomen en de Russische aanvallen hebben onder meer bruggen getroffen, wat tot grote verkeersopstoppingen leidt.
De burgemeester van Kiev, Vitaly Klitschko, heeft de situatie in de hoofdstad vrijdag omschreven als "uiterst dramatisch". Hij vindt dat Moskou de stad aan het "plunderen" is door systematisch de infrastructuur en de logistiek aan te vallen.
De Oekraïense autoriteiten vrezen vooral de komst van de winter, een kritieke periode waarin Rusland de energie-infrastructuur van het land een zware slag zou kunnen toebrengen, net als in 2025.https://www.telegraaf.nl/(...)allen/162528368.html
Geniet jij? ikke welquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 17:40 schreef capricia het volgende:
Kennen we die familie vloggers nog?
Die vanuit Canada of Australië hun hele hebben het houwen verkochten om in Rusland alles weer op te bouwen. Met 6 of 8 kinderen. En hun conservatie christelijke waarden.
Nou, die moeten inmiddels dus een contract tekenen bij defensie. Of anders geen visum meer.
De ene familie heeft Rusland inmiddels verlaten, en is zojuist terug naar Australië gegaan. Want die waren opeens niet meer welkom, na jaren een boerderij opbouwen in Rusland.
De andere familie, Arend Feenstra, uit Canada, wordt nu ook gedwongen een contract te tekenen.
Ze zijn vanuit woke-Canada naar de vrijheid en mogelijkheden en family values in Rusland vertrokken. Wie wil dit nu niet..quote:
Arend Feenstra..quote:
conservatief christelijk lijkt me niet echt woke canadaquote:Op zondag 4 oktober 2026 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn vanuit woke-Canada naar de vrijheid en mogelijkheden en family values in Rusland vertrokken. Wie wil dit nu niet..![]()
Misschien kunnen ze de volgende keer Noord Korea proberen.![]()
Maar even zonder dollen: ik vind het ontzettend triest voor die kinderen.
Gaat niet om vergelden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:43 schreef Parafernalia het volgende:
Benieuwd hoe Oekraïne dit gaat vergelden
Als je naar een land gaat voor de family values kan je als eerste kijken hoe de bazen van het land daar mee om gaan.quote:Op zondag 4 oktober 2026 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn vanuit woke-Canada naar de vrijheid en mogelijkheden en family values in Rusland vertrokken. Wie wil dit nu niet..![]()
Ja, triest. Hopelijk groeien de kinderen op, en leren ze dat hun ouders volledig bestonden uit losers.quote:Op zondag 4 oktober 2026 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Respect voor Merz dat hij op deze manier afstand wil doen van zijn functie. Take one for the team.quote:Op zondag 4 oktober 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
Merz in Kyiv.
[ x ]
Ondertussen in Kyiv:
[ x ]
heel juistquote:Op zondag 4 oktober 2026 10:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Respect voor Merz dat hij op deze manier afstand wil doen van zijn functie. Take one for the team.
quote:De pro-Oekraïense premier van Letland, Andris Kulbergs, heeft de parlementsverkiezingen zaterdag met een ruime voorsprong gewonnen.
Hij sluit de op een na grootste partij, die pro-Russisch is, uit van samenwerking.
Met 88 procent van de stemmen geteld gaat 36,6 procent van de stemmen naar de centrumrechtse partij United List van de premier.
De grootste rivaal is het pro-Russische Letland Eerst, dat in de voorlopige uitslag op 13 procent van de stemmen komt.
Vergelding voor het tegenhouden van hun soldaten aan de grens?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:08 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Rusland kondigt nieuwe staatsterreur aan.
Jezus er rijden ook gewoon best veel auto's over de brug op dat moment...quote:Op zondag 4 oktober 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
Merz in Kyiv.
[ x ]
Ondertussen in Kyiv:
[ x ]
Dat is natuurlijk niet heel Canada, hier zie je ook lui uit de Biblebelt die totaal niet tevreden zijn met het progressieve Nederland. Alleen zijn ze slim genoeg om te snappen dat migreren naar Rusland weer andere, doch grotere problemen met zich mee brengt.quote:Op zondag 4 oktober 2026 05:14 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
conservatief christelijk lijkt me niet echt woke canada
ik heb aantal maand geleden aantal podcasts op yt van beatrijs de graaf gepost hier in dit topic. en die haalt dit probleem precies aan. Poetin toen die aan de macht kwam, had hij zoiets van 'we' gaan het "concert van europa", nieuw leven in blazen. dus schuif eens op want in dat concert is rusland ook een belangrijk instrument.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:01 schreef Spablauw214 het volgende:
Is die toespraak van Poetin in Valdai al besproken? Daar valt niet mee te onderhandelen hoor. Rusland wil de hele veiligheidsarchitectuur van Europa bepalen. Koekoek.
En nee, dat is niet “retoriek” of “voor binnenlandse consumptie”, pak de FT en the Economist er maar bij.
zo een brug krijg je niet zomaar kapotquote:
Goede post. Poetin streeft iets na wat er niet meer is. De man liegt alles aan elkaar, maar over zijn doelen is hij vanaf dag 1 kraakhelder en bloedserieus geweest.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ik heb aantal maand geleden aantal podcasts op yt van beatrijs de graaf gepost hier in dit topic. en die haalt dit probleem precies aan. Poetin toen die aan de macht kwam, had hij zoiets van 'we' gaan het "concert van europa", nieuw leven in blazen. dus schuif eens op want in dat concert is rusland ook een belangrijk instrument.
Alleen dat concert bestond al 100 jaar niet meer. Er waren wat dingen gebeurt, zoals omvallen van het russische tsjaren rijk, Wo1, wo2, oosterijk hongarije bestond niet meer etc. Maar ook bestaan van de sovjetunie wie zelf uitelkaar viel. De oprichting navo, de eu bestaat etc. Dus allemaal ontwikkelingen die buiten rusland staan. En al die ontwikkelingen zijn ten gunste van de stabiliteit van zeer groot voordeel van de leden van deze navo en eu. en Rusland heeft geen van deze voordelen, sterker nog alle grote geopolitieke gebeurtenissen in de 20e eeuw. Viel Rusland precies aan de verkeerde kant van de lijn. 30 jaar na het beëindigen Wo2 waren de verschillen in welvaart tussen de europese westerse landen en de sovjet gecontroleerde landen.
en zo was alsof het lot het wil, de val van de sovjet unie wederom Rusland het land die het slechtse doet na 30 jaar. Vergelijk de economische groei van de baltische staten, van sovjet tijd tot nu of die van Polen, Tjechie etc in vergelijking met Rusland.
Wederom bevond rusland zich in de slechtste positie.
En nu ook weer. Bevind Rusland zich weer in de meest ongustige situatie. de werkelijke steun die hij krijgt uit niet westerse landen is heel minimaal. Steun is alleen Iran en NK. De rest is pragmatische handel. Er is weinig respect nog voor Rusland. Oude bondgenoten vallen hem af (Azerbeidzjan wie officieel nu zegt dater maar 2 wereld machten bestaan, armenie wie officieel van Rusland afkeerd etc).
Plus heeft Rusland de fouding act (1997) getekend waarin expliciet werd afgesproken dat rusland geen zeggenschap krijgt over lidmaatschap van landen tot de navo dat dit is iets tussen landen zelf en de navo en dat Rusland erkent en zal respecteren dat landen zelf hun eigen veiligheid structuur organiseren.
Poetin begon in 2000 al over het concert van Europa, dus toen wisten we eigenlijk wel dat het hier op uit zou draaien.
Omdat het concert structuur alleen voordelen geeft voor het huidige Rusland de rest verliest er alleen maar mee.
Ten eerste welke vrede beweging, de trollen op internet of de demonstrerende pacifisten van laatst op de dam?quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goede post. Poetin streeft iets na wat er niet meer is. De man liegt alles aan elkaar, maar over zijn doelen is hij vanaf dag 1 kraakhelder en bloedserieus geweest.
En die doelen zijn voor de EU een existentiële bedreiging. En we gaan ook wel reageren alleen niet op de manier die Poetin wil. Poetin legt in feite gewoon een imperiale claim neer, dat kunnen wij nooit accepteren. Ik ben ook benieuwd hoe de vredesbeweging hier tegenaan kijkt overigens.
NOSquote:Aanvallen op Oekraïense hoofdstad Kyiv bijna verdubbeld: 'Poetin is aan het escaleren'
Rusland voert steeds vaker aanvallen uit op de Oekraïense hoofdstad Kyiv. In september werd de stad bijna twee keer zo vaak geraakt als in de maand daarvoor. Vooral in het centrum van de stad vallen drones en raketten, waardoor veel huizen zonder gas of elektriciteit komen te zitten. Met de winter in zicht zal de situatie alleen maar erger worden, vrezen experts.
"Ik ben niet eerder zo somber geweest", zegt Mart de Kruif, oud-commandant Landstrijdkrachten. "Ik vrees dat de situatie de komende tijd alleen maar erger wordt. Poetin weet dat Oekraïne deze oorlog niet aan het verliezen is, door steun uit het westen en zolang hun wil niet te breken is. En dus is Poetin aan het escaleren, met Kyiv als doel."
De Kruif vervolgt: "Poetin heeft de laatste weken ook nog eens 60.000 reservisten opgeroepen, zonder dat we het kunnen zien als een mobilisatie. Ook dat is een teken dat een escalatie aan de gang is."
Ook stijgen de afgelopen maanden de verliezen aan Russische kant. De Kruif: "Kijk je bijvoorbeeld naar afgelopen week, dan waren er tweeduizend 'casualties'. Het gaat dan om krijgsgevangen, vermisten, gewonden en doden. Dat zijn natuurlijk enorme aantallen."
Inwoners verlaten Kyiv
Inwoners van Kyiv maken zich ondertussen grote zorgen over de drones en raketten die dagelijks over hun wijk vliegen. In september klonk het luchtalarm in Kyiv en omgeving maar liefst 24 keer tussen 4 en 5 uur 's ochtends.
Steeds meer inwoners zoeken nu een veilige en warme plek buiten de hoofdstad. Joelia en haar vriend Vitalyi kochten een oud pand op twee uur rijden van de hoofdstad. "Vorige winter was het erg koud", zegt Joelia. "We sliepen met drie broeken en drie jassen aan." In hun nieuwe huis is een soort houtkachel die twee kamers kan verwarmen.
Hun oude wijk werd talloze keren door de Russen beschoten, omdat er een grote defensiefabriek staat. "Ik had nooit gedacht dat ik bij het kopen van een appartement zou moeten kijken naar de kritieke infrastructuur in de buurt van het gebouw", zegt Joelia.
Moreel breken
De aanvallen op Kyiv richten zich op burgerdoelen, distributiecentra, datacentra en benzinestations. "Je ziet twee dingen: meer luchtaanvallen, zowel overdag als 's nachts, waardoor mensen geen rust meer krijgen, en meer burgerdoelen", zegt De Kruif. "Poetin is erop gericht om het moreel in Oekraïne te breken, na 4,5 jaar vechten. Hij weet: als mij dat lukt, dan kan ik de oorlog winnen."
Volgens De Kruif is dit voor Poetin hét juiste moment om toe te slaan. "Hij heeft net verkiezingen gehad en krijgt geen tegendruk van de Amerikaanse president Trump."
Ondanks de situatie denken Joelia en Vitalyi er niet over na om Oekraïne helemaal te verlaten. "Er moet toch iemand blijven. Tachtig procent van onze vrienden is vertrokken", zegt Joelia. "We willen niet emigreren en in het buitenland opnieuw beginnen", vult Vitalyi aan. "Als iedereen vertrekt, hebben onze mensen ook geen reden meer om onze grenzen te beschermen."
Ik weet niet of die afbeelding überhaupt klopt. 200 lijkt me erg laag.quote:
https://kyivindependent.c(...)its-northern-bridge/quote:"This morning, the Russians once again struck Kyiv's Northern Bridge with a drone," President Volodymyr Zelensky said. "Just this week, Russia has used more than 1,900 attack drones, 1,700 aerial bombs, and 25 missiles against Ukraine. More than 800 of the drones were jet-powered."
quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:22 schreef BlaZ het volgende:
Ik weet niet of die afbeelding überhaupt klopt. 200 lijkt me erg laag.
Dat gaat over Oekraine in het algemeen.quote:Just this week, Russia has used more than 1,900 attack drones, 1,700 aerial bombs, and 25 missiles against Ukraine.
Misschien, maar besef wel dat de eerste groep zich vaak mengt in de demonstraties van de tweede groep.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:52 schreef Korenfok het volgende:
Ten eerste welke vrede beweging, de trollen op internet of de demonstrerende pacifisten van laatst op de dam?
Zijn echt 2 verschillende groepen. De eerste is niet mee te praten, en zijn echt trollen de tweede, is best een serieus debat mee te voeren, denk ik.
Ik denk dat Martijntje Smits nu kortsluiting heeft. Poetin zei in Valdai letterlijk dat hij geen veiligheidszorgen heeft, geen compromis zoekt en geen neutraliteit wil, maar dat Oekraïne een vazal van Rusland moet zijn en Rusland de Europese veiligheidsarchitectuur wil domineren. Dit valt niet recht te lullen met “oprukkende NAVO” of “both sides”. Er valt niet te onderhandelen met iemand die vindt dat Oekraïne niet mag bestaan.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ten eerste welke vrede beweging, de trollen op internet of de demonstrerende pacifisten van laatst op de dam?
Zijn echt 2 verschillende groepen. De eerste is niet mee te praten, en zijn echt trollen de tweede, is best een serieus debat mee te voeren, denk ik.
Maar je het dillema gaat verder dan extensiele dreiging voor de EU.
Het probleem voor Rusland is dat het voor geen één land een voordeel is om aansluiting te zoeken bij Rusland en ten kosten van de huidige unies (zoals Navo, EU) op te breken. Zelfs zeer pro slavisch nationalistisch land als Slowakije weigert deze stap te zetten en ook Servie, weigert helemaal met rusland in zee te gaan, ook die wil de deur naar het westen open houden, meer open dan de deur naar Rusland als je heel feitelijk kijkt. Dus Rusland kan niet anders doen wat ze nu doen, omdat ze vinden dat ze een grootmacht zijn.
Vorige week was er een artikel gelanceerd door de russische overheid voor interne propaganda. Daarin werd benoemt dat Rusland in deze situatie zit omdat het westen niet wil erkennen dat Rusland een grootmacht is en dat hierdoor alle problemen komen. Artikel is weg gehaald omdat het teveel negatieve aandacht kreeg vanuit het westen.
Ander voorbeeld van de extreme problemen die rusland heeft; Veel russen benoemden dat ze niet konden stemmen omdat hun stempas al bleek gebruikt te zijn. Je hoeft geen groot schalige fraude te plegen als je poplair bent. En het is onmogelijk dat Poetin populair is. Aangezien, zelfs in stabile periodes wij mensen verandering willen.
Ik zag gisteren een filmpje en iemand deed de volgende gedachten experiment.
Stel; je laat voor 1 week alle landsgrenzen en beperkingen los. Wat gaat er gebeuren:
1. stroomt je land vol met mensen van buiten af
2. stroomt je land direct leeg.
Het antwoord op deze vraag zegt alles over wat je moeten weten over de status van een land, bij diens buren en diens eigne burgers.
Uhu... Het heeft een reden dat in het geval van longpest het hele circus in quarantaine gaat. Dit soort ziektes trekken zich niks aan van landsgrenzen he.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:38 schreef The-BFG het volgende:
Overigens jammer dat dit: NWS / Lekker de pest in - 28 jarige Russin overleden aan de pest een vrij geïsoleerd geval is
Een no-fly voor welk gebied? En wie gaat dat handhaven dan?quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Je zou bijna een no fly zone instellen. O nee toch niet.
Niemand. Onmogelijk zonder totale escalatie en rechtstreekse oorlog met Rusland. Dat snap ik ook wel. Maar daarom doet Rusland dit ook. Omdat ze ermee wegkomen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een no-fly voor welk gebied? En wie gaat dat handhaven dan?
Dat het russische regime een kleptocratie is kan mijnsinziens weinig verbazing wekken, dat een kleptocratie op rooftocht gaat evenminquote:Op zondag 4 oktober 2026 18:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens denk ik dat wat Poetin in Valdai heeft neergelegd, dus zeg maar heel Europa onder de knoet van Rusland, voor de VS ook niet acceptabel is. Ook onder Trump niet.
True, maar als het in eenheidje orcs rondgaat zou ik er geen traan om laten. Al is die Poetin ziek genoeg om ze dan in te zetten als biologisch wapen..quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uhu... Het heeft een reden dat in het geval van longpest het hele circus in quarantaine gaat. Dit soort ziektes trekken zich niks aan van landsgrenzen he.
Dat Rusland een corrupte bende is staat compleet los van de imperialistische doelen van Poetin. Een Russische invloedssfeer over heel Europa, zoals Poetin wil, is onacceptabel. End of the story.quote:Op zondag 4 oktober 2026 18:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat het russische regime een kleptocratie is kan mijnsinziens weinig verbazing wekken, dat een kleptocratie op rooftocht gaat evenminVerontrustend is dat ook de VS zich in een dergelijke kleptocratie/plutocratie lijkt te transformeren.
Vooral dat laatste, het is gewoon enorm slecht te beheersen. Het heeft een reden waarom bijna geen enkel land zich wil wagen aan biologische oorlogsvoering.quote:Op zondag 4 oktober 2026 18:45 schreef The-BFG het volgende:
True, maar als het in eenheidje orcs rondgaat zou ik er geen traan om laten. Al is die Poetin ziek genoeg om ze dan in te zetten als biologisch wapen..
Zoiets is wel eens vaker geprobeerd en niet eens zo heel lang geleden...quote:Oh het is al niet eens zo geisoleerd meer.. Mooie reden om uitreizen uit Rusland geheel te verbieden.. Dus ook niet naar China en Egypte bijv..
Het is oncontroleerbaar maar militair gezien ook nog eens weinig effectief vaak. Als je tegenstander enige voorbereiding treft. Zelfs chemische wapens zijn verrassend ineffectief tegen een goed voorbereide tegenstander.quote:Op zondag 4 oktober 2026 19:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vooral dat laatste, het is gewoon enorm slecht te beheersen. Het heeft een reden waarom bijna geen enkel land zich wil wagen aan biologische oorlogsvoering.
[..]
Zoiets is wel eens vaker geprobeerd en niet eens zo heel lang geleden...
9 Van de 10 keer heb je er zelf nog meer last van.quote:Op zondag 4 oktober 2026 19:53 schreef LXIV het volgende:
Het is oncontroleerbaar maar militair gezien ook nog eens weinig effectief vaak. Als je tegenstander enige voorbereiding treft. Zelfs chemische wapens zijn verrassend ineffectief tegen een goed voorbereide tegenstander.
Ja, het brengt vooral nadelen met zich mee. In 1915, toen het nieuw was en er geen adequate tegenmaatregelen waren is het effectief geweest. Of tegen Afrikanen in 1935 door Italie (een van de weinige militaire successen van Italie in de 20-ste eeuw). Maar verder niet dus.quote:Op zondag 4 oktober 2026 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
9 Van de 10 keer heb je er zelf nog meer last van.
Maar daarmee help je Oekraine niet.quote:Op zondag 4 oktober 2026 18:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het enige wat wij voor nu kunnen doen is de afschrikking verhogen, de Baltics, Polen en Roemenië volstouwen met wapens en een strijdmacht die voldoende sterk is. En oek blijven steunen met geld en wapens. We moeten ons verhouden tot Rusland dat blijft escaleren imo.
Als de russische federatie steeds verder destabiliseert vanwege economische stagnatie en een toenemend aantal gesneuvelden en verminkten aan het front, dan kan het imploderen zoals de Sovjet Unie zelf al overkwam. Dan is het niet langer uitgesloten dat De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk weer in handen komen van Oekraine.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk krijg je niet meer terug.
Whisfull thinking. En de SU is niet om die reden opgehouden te bestaan. Dat had hele andere redenen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de russische federatie steeds verder destabiliseert vanwege economische stagnatie en een toenemend aantal gesneuvelden en verminkten aan het front kan het imploderen zoals de Sovjet Unie zelf al overkwam. Dan is het niet langer uitgesloten dat De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk weer in handen komen van Oekraine.
The proof is in eating the pudding, ik acht dat scenario verre van whisfull thinkingquote:Op zondag 4 oktober 2026 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Whisfull thinking. En de SU is niet om die reden opgehouden te bestaan. Dat had hele andere redenen.
De vraag is eerder hoeveel Oekrainers je dan overhoudt. Want die verliesverhoudingen worden grotendeels veroorzaakt doordat Rusland tot nu toe vooral in het offensief geweest is.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de russische federatie steeds verder destabiliseert vanwege economische stagnatie en een toenemend aantal gesneuvelden en verminkten aan het front, dan kan het imploderen zoals de Sovjet Unie zelf al overkwam. Dan is het niet langer uitgesloten dat De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk weer in handen komen van Oekraine.
Als de russische federatie implodeert dan heb je een totaal andere situatie.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is eerder hoeveel Oekrainers je dan overhoudt. Want die verliesverhoudingen worden grotendeels veroorzaakt doordat Rusland tot nu toe vooral in het offensief geweest is.
Ik zie die niet snel imploderen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de russische federatie implodeert dan heb je een totaal andere situatie.
De oorlog is al gaande vanaf 2014, geduld is een schone zaak.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie die niet snel imploderen.
De Sovjet Unie impliceerde onder andere doordat Gorbatsjov de teugels meer liet vieren met zijn glasnost.
Poetin heeft juist meer macht naar zich toe getrokken en meer grip op het volk, de media, etc
Dat is alles behalve een zekerheid op korte termijn. En hoeveel Oekrainers heb je er voor over om dat te testen?quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de russische federatie implodeert dan heb je een totaal andere situatie.
Ik ga daar niet over, wij spreken nu geen spaans, nog frans en hoeveel slachtoffers het verzet eist en men acceptabel acht is aan de oekrainers zelf. Zekerheid en oorlog gaan erg slecht samen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is alles behalve een zekerheid op korte termijn. En hoeveel Oekrainers heb je er voor over om dat te testen?
Daarin zit mijnsinziens inderdaad een asymmetrie. Oekraine vecht om te overleven, het russische kleptocratische regime is op rooftocht. De kleptocraten, nog hun kinderen zie je aan het frontquote:Op zondag 4 oktober 2026 21:23 schreef havanagila het volgende:
En hoeveel Russische soldaten heb jij er voor over?
https://t.me/avivector/3631quote:The consequences of the attack on the "Khanskaya" airfield in the Republic of Adygea by the Ukrainian Security Service on the night of October 4th. A Su-34 fighter-bomber and a Su-35S fighter were destroyed.
Why is Merz doubling down on support for Ukraine?quote:Op zondag 4 oktober 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
Merz in Kyiv.
[ x ]
Ondertussen in Kyiv:
[ x ]
quote:As Ukraine prepares for a fifth winter of war, German Chancellor Friedrich Merz has announced fresh military and energy support during a visit to Kyiv. The package includes funding for drones, satellite technology and repairs to Ukraine's battered power grid, as Russia continues its campaign against critical infrastructure.
Dat de arme sloebers uiteindelijk moeten vechten geldt voor beide zijden in deze oorlogquote:Op zondag 4 oktober 2026 21:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarin zit mijnsinziens inderdaad een asymmetrie. Oekraine vecht om te overleven, het russische kleptocratische regime is op rooftocht. De kleptocraten, nog hun kinderen zie je aan het front![]()
Merz is politiek toch afgeschreven. Dus hoeft hij weinig rekening meer te houden met zijn eigen electoraat. Wat dat betreft volkomen logisch.quote:Op zondag 4 oktober 2026 21:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Why is Merz doubling down on support for Ukraine?
[..]
Tsja, dat is de grootste tragediequote:Op zondag 4 oktober 2026 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat de arme sloebers uiteindelijk moeten vechten geldt voor beide zijden in deze oorlog
We helpen Oekraïne wel degelijk. Zonder steun was Oekraïne nu volledig bezet geweest door Rusland. Die steun is geen liefdadigheid, daar zitten ook gewoon keiharde geopolitieke belangen achter. Oekraïne financieren en bewapenen plus de oostflank versterken is pure noodzaak om Rusland op afstand te houden.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar daarmee help je Oekraine niet.
Overigens ben ik het wel met je eens dat je beter kan investeren in verdediging waarvan het wel aannemelijk is dat je het kan beschermen. De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk krijg je niet meer terug.
dat dacht Hitler ookquote:Op zondag 4 oktober 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Overigens ben ik het wel met je eens dat je beter kan investeren in verdediging waarvan het wel aannemelijk is dat je het kan beschermen. De Krim, Luhansk, Cherson, Zaporija en Donetsk krijg je niet meer terug.
Het is sowieso nuttig om de landen om Ukraine (en Rusland) vol te pompen met wapens. Vooral luchtverdediging aangezien er al veel te veel Russische drones in NATO landen terecht zijn gekomen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De enorme Estse dreiging waar ze zo voor vrezen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
De NAVO die haar afschrikking verhoogt = escalatie.
Aldus Ewald.
Rusland wil niet onderhandelen, Rusland wil domineren. Maar dat wil er niet in bij de Vredesbeweging. Ze hebben ook nog niet op de toespraak van Poetin in Valdai gereageerd, waarschijnlijk omdat het onmogelijk in hun narratief pastquote:Op maandag 5 oktober 2026 09:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
De enorme Estse dreiging waar ze zo voor vrezen.
Ewald Engelen is compleet van het padje.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Aldus Ewald.
quote:
100% eens. Vooral de hulp van de Amerikanen in de eerste dagen is van niet te onderschatten waarde geweest.quote:We helpen Oekraïne wel degelijk. Zonder steun was Oekraïne nu volledig bezet geweest door Rusland.
Klopt geen liefdadigheid. De oorlog in Oekraine is vanuit het EU perspectief een strijd om de liberale hegemonie te behouden, tot voor kort bepaalde het Westen wat goed en kwaad was. Wie er wel of niet gesanctioneerd werd. Hoe cultuur en het leven geleefd zou moeten worden.quote:Die steun is geen liefdadigheid, daar zitten ook gewoon keiharde geopolitieke belangen achter. Oekraïne financieren en bewapenen plus de oostflank versterken is pure noodzaak om Rusland op afstand te houden.
Ik snap wat je bedoelt met Pyrrusoverwinning, ik sluit mij daar ook deels bij aan. IN de bezette gebieden is de schade enorm, en een deel van de bevolking vermoedelijk definitief gemigreerd. Hetzelfde geldt ook voor Oekraine. van de 41 miljoen inwoners zijn er nog 25 miljoen over. Dat is een catastrofe. Als je daar nog bovenop telt dat de gemiddelde vrouw minder dat één kind baart dan is de situatie nog somberder. En dat schrijf ik geheel op konto van de EU en haar liberale imperiale manier van dit conflict 'managen'.quote:Zelfs als Rusland uiteindelijk de Donbas mag houden zal het een Pyrrusoverwinning zijn. Rusland zit dan met allerlei guerrillagroeperingen in een gebied dat volledig in puin ligt en waarvoor geen geld is om het op te lappen. Het is een molensteen voor Rusland. Die hele oorlog is een gruwelijke strategische nederlaag voor Rusland gebleken. Poetin weet ook wel dat hij militair niet kan winnen, dus probeert hij het via escalatie, nucleaire chantage en imperialistische prietpraat die in 1870 thuishoort.
De Russen staan binnen 3 dagen in Talinn. Als ze dat willen. Dat willen ze blijkbaar niet, want ze staan er niet.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Aldus Ewald.
Ja en de Polen staan binnen 3 dagen in Kaliningrad. Als ze dat willen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De Russen staan binnen 3 dagen in Talinn. Als ze dat willen. Dat willen ze blijkbaar niet, want ze staan er niet.
Wat jij zegt klopt, de Polen kunnen dat doen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja en de Polen staan binnen 3 dagen in Kaliningrad. Als ze dat willen.
Beide acties zouden zeer onverstandig zijn.
Noeksquote:Op maandag 5 oktober 2026 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij zegt klopt, de Polen kunnen dat doen.
Hopelijk staat de wind dan niet teveel naar het zuiden omdat de nucleaire fall-out dan ook onze kant op waait.
Tja. Het enige waar de Russen tegenwoordig nog goed in zijn: mensenlevens kapot maken en dingen vernietigen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij zegt klopt, de Polen kunnen dat doen.
Hopelijk staat de wind dan niet teveel naar het zuiden omdat de nucleaire fall-out dan ook onze kant op waait.
Wat een stropop. Rusland hoeft Berlijn en Parijs ook niet te bezetten. De Russen willen een invloedssfeer, ze willen Europa domineren. Daar is geen bezetting voor nodig. Je kan bijvoorbeeld pro-Russische partijen in het zadel helpen. Rara wat er momenteel gebeurt.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
100% eens. Vooral de hulp van de Amerikanen in de eerste dagen is van niet te onderschatten waarde geweest.
[..]
Klopt geen liefdadigheid. De oorlog in Oekraine is vanuit het EU perspectief een strijd om de liberale hegemonie te behouden, tot voor kort bepaalde het Westen wat goed en kwaad was. Wie er wel of niet gesanctioneerd werd. Hoe cultuur en het leven geleefd zou moeten worden.
Ik ga echter niet met jou mee dat we de 'Russen op afstand moeten houden' om de dood eenvoudige reden dat Rusland in de basis helemaal niet in staat is om Europa te veroveren. Dat vind ik ook een van de grootste inconsistente conclusies uit dit topic hier, namelijk.
1. Oekraine doet het fantastisch, er is perspectief op gehele ontzetting van de Russen in bezette gebieden én Rusland kan in elkaar zijgen.
2. Als Oekraine verliest dan zijn landen X, Y, en Z de volgende. Alsof de Russen morgen in Berlijn zouden staan
Sorry, maar ik heb dat van meet af aan potsierlijk gevonden. Rusland die wel even Europa gaat bezetten.
Wel denk ik dat Rusland, als zij het écht wel in staat is om Oekraine er onder te krijgen.
[..]
Ik snap wat je bedoelt met Pyrrusoverwinning, ik sluit mij daar ook deels bij aan. IN de bezette gebieden is de schade enorm, en een deel van de bevolking vermoedelijk definitief gemigreerd. Hetzelfde geldt ook voor Oekraine. van de 41 miljoen inwoners zijn er nog 25 miljoen over. Dat is een catastrofe. Als je daar nog bovenop telt dat de gemiddelde vrouw minder dat één kind baart dan is de situatie nog somberder. En dat schrijf ik geheel op konto van de EU en haar liberale imperiale manier van dit conflict 'managen'.
Rusland heeft niemand iets te bieden, behalve armoede, dood en verderf. Daarom lopen zelfs bondgenoten als Armenië en Azerbeidzjan inmiddels weg. Rusland kan z’n doelen alleen maar met dwang realiseren.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:58 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Tja. Het enige waar de Russen tegenwoordig nog goed in zijn: mensenlevens kapot maken en dingen vernietigen.
Wat een fantastisch land.
Een oorlog met de NAVO is zelfmoord voor Rusland. Dat ze het niet doen, daar volgt helemaal niet automatisch uit dat de ambitie er dan ook niet is.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De Russen staan binnen 3 dagen in Talinn. Als ze dat willen. Dat willen ze blijkbaar niet, want ze staan er niet.
Ja, Rusland is Ukraine binnen gevallen om te moorden en verkrachten.quote:Op maandag 5 oktober 2026 11:35 schreef xzaz het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_almost_experiences/
lmao. In Oekraine worden ze gewoon aan de kant van de weg opgepakt om te vechten tegen het kwaad zodat Zelesnky meer geld kan vragen.
Hier even een kleine nuance aanbrengen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, Rusland is Ukraine binnen gevallen om te moorden en verkrachten.
Weet je wat je de Russen ook zouden kunnen doen? Oprotten uit Oekraïne.quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:53 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hier even een kleine nuance aanbrengen.
Uiteraard hartverscheurend en onverteerbaar dat deze brute en barbaarse daden tussendoor gepleegd worden door 'missie'-onwaardige sujetten onder de Russen.
Hierop zou door het Kremlin absoluut een bataljon moeten worden aangesteld dat bevoegd deze russen te pakken, hoe dan ook vervolgen of zelfs op staande voet te executeren.
Nou dat ja, ben wel benieuwd wat de reactie van de NAVO of Rusland zou zijn in zo'n geval.quote:Op maandag 5 oktober 2026 10:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja en de Polen staan binnen 3 dagen in Kaliningrad. Als ze dat willen.
Beide acties zouden zeer onverstandig zijn.
Ewald Engelen en Marianne Thieme hebben mij geblockt op X nadat ik ze beiden (netjes) confronteerde met hun onzin. Naast de pure Poetinpropaganda die ze verkondigen, kunnen ze ook totaal niet tegen kritiek.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Aldus Ewald.
Wat bedoel je? Als Polen Koninsbergen aanvalt?quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou dat ja, ben wel benieuwd wat de reactie van de NAVO of Rusland zou zijn in zo'n geval.
Ja, of Rusland die de Baltische staten aan valt.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:01 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Als Polen Koninsbergen aanvalt?
Begin daar ook echt steeds meer voorstander van te worden.quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Weet je wat je de Russen ook zouden kunnen doen? Oprotten uit Oekraïne.
Als Polen eenzijdig Koningsbergen aanvalt, gaan de overige NAVO-landen meteen deescaleren, omdat de NAVO een defensieve organisatie is. Als Rusland de Baltische landen aanvalt, treedt artikel 5 meteen in werking.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja, of Rusland die de Baltische staten aan valt.
Ja maar wat gaat de NAVO dan doen?quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:05 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als Polen eenzijdig Koningsbergen aanvalt, gaan de overige NAVO-landen meteen deescaleren, omdat de NAVO een defensieve organisatie is. Als Rusland de Baltische landen aanvalt, treedt artikel 5 meteen in werking.
Waarom zou de NAVO niet in staat zijn om de Russen de Baltische Staten uit te knallen als ze zo dom zouden zijn om die aan te vallen?quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja maar wat gaat de NAVO dan doen?
De Baltische staten zijn eigenlijk niet te verdedigen dus dan moeten de NAVO landen een 2e front starten.
Of troepen naar Oekraine sturen bedenk ik me net.
Inzet van verkrachting als wapen en het aanvallen van burgerdoelen zijn onderdeel van de Russische oorlogsdoctrine. Het zijn geen “uitwassen”, dit is gewoon onderdeel van de strategie.quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:53 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hier even een kleine nuance aanbrengen.
Uiteraard hartverscheurend en onverteerbaar dat deze brute en barbaarse daden tussendoor gepleegd worden door 'missie'-onwaardige sujetten onder de Russen.
Hierop zou door het Kremlin absoluut een bataljon moeten worden aangesteld dat bevoegd deze russen te pakken, hoe dan ook vervolgen of zelfs op staande voet te executeren.
Vanwege de geografische ligging is het een logistiek drama.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:25 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Waarom zou de NAVO niet in staat zijn om de Russen de Baltische Staten uit te knallen als ze zo dom zouden zijn om die aan te vallen?
Wat denk je wat er gebeurt als Rusland de NAVO aanvalt dan. Dan krijgen ze een tegenstander tegenover zich die op alle vlakken en factor 10 sterker is. Al zouden ze Estland bezetten, kunnen ze het toch nooit vasthouden.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vanwege de geografische ligging is het een logistiek drama.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |