Deze volg ik met interesse. Het gaat al langer goed mis voor de Russen daar en de UA opsec is dermate goed dat we het allemaal pas horen als het voldongen feiten zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:12 schreef MaxMark het volgende:
Anyway. Willen we meer of minder pijltjes?
[ x ]
[ afbeelding ]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lolquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:12 schreef MaxMark het volgende:
Anyway. Willen we meer of minder pijltjes?
[ x ]
[ afbeelding ]
Onderstaand?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lol
In de post die ik quote?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Onderstaand?
In deze post staat geen plaatje...
Nee. Zeg verder niets hoor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
[..]
En nu niet meteen weer verontwaardigd doen, je gebruikt het woord expres. Wat mij betreft valt dit onder de categorie naamsverbasteringen.
Uit de comments van de gelinkte tweet. Het was overigens een zwaar sarcastische post, vandaar mijn opmerking over de pijltjesquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
waar komt onderstaand plaatje vandaan lol
Het onderstaande plaatje van de 2 in zijn post? Sowieso ben jij niet eens gequote dus wat ben je fucking moeilijk aan het doenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Die was niet 'onderstaand', maar 'bovenstaand'...
Er zijn al meerdere in dit topic die hebben aangegeven (Waaronder ik dagen geleden voor je dit nieuws uberhaupt gehoord had) dat het een fout van Zelensky is.quote:
Het onderste plaatje in die post, niet het onderstaande plaatje.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:18 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het onderstaande plaatje van de 2 in zijn post? Sowieso ben jij niet eens gequote dus wat ben je fucking moeilijk aan het doen
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-crisis-veroorzaken
[..]
Dat klinkt allemaal vrij ernstig.
Zou Oekraïne hierdoor kunnen instorten tijdens de winter?
Dit was ook gewoon zichtbaarquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[..]
https://united24media.com(...)nskyy-tells-ft-23049
Naja, het kan wel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:10 schreef skysherrif het volgende:
Iemand snapt weer eens niet dat de Russen nog slechts zeer beperkt kan gebruikmaken van de havens waar normaal bijna alle graan via verscheept werd en dus alternatieven zoekt omdat hun havens in het noorden de graanexport alleen niet aankunnen en dus Estland alvast aangeeft dat dat in ieder geval niet via hen gaat zijn.
Maak me wel zorgen om de energie infrastructuur, datacenters, electriciteitslijnen en bruggen, daarvan zijn er wel veel "kritiek" voor de logistiek naar het front.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uit de geschiedenis blijkt dat dit soort acties niet zoveel effect hebben op een land of bevolking. In ieder geval niet genoeg om een overgave af te dwingen. Zolang er nog maar aanvoer mogelijk is naar het front van brandstof, munitie en voedsel.
Maar op dit moment wordt die toch ook wel degelijk tegengehouden? Aan beide kanten natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.
Als de Oekrainsche oorlog voor zijn bestaansrecht vecht denk ik niet dat dit de doorslag zal geven. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland 1945, Korea 1953 of VIetnam begin 70. Enorme bombardementen op burgerdoelen maar het moreel werd niet gebroken.quote:
Nee, idd.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maak me wel zorgen om de energie infrastructuur, datacenters, electriciteitslijnen en bruggen, daarvan zijn er wel veel "kritiek" voor de logistiek naar het front.
En uiteraard maak ik me ook zorgen om de burgers maar idd niet direct kritiek voor de oorlog meteen.
Ik denk dat als het serieuze problemen gaat opleveren er dan toch een overeenstemming komt over export. Net zoals er nog lang gas geimporteerd is of dat middelen voor landbouw gewoon nog geexporteerd worden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maar op dit moment wordt die toch ook wel degelijk tegengehouden? Aan beide kanten natuurlijk.
50% minder russische export in september volgens reuters.
Dat is waarom sommige Oekraiense telegram kanalen ook juist hopen op een wereldwijde graancrisis, omdat dan de hele wereld betrokken wordt in de oorlog en zij dat als enige hoop zien dat er genoeg internationale druk is om tot echt onderhandelen te komen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat als het serieuze problemen gaat opleveren er dan toch een overeenstemming komt over export. Net zoals er nog lang gas geimporteerd is of dat middelen voor landbouw gewoon nog geexporteerd worden.
De landen die daar serieus last van krijgen zullen meestal denk ik weinig in de pap te brokkelen hebben. Dat zijn toch de arme landen. Voor ons wordt het brood 2x zo duur, dat doet geen pijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:33 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat is waarom sommige Oekraiense telegram kanalen ook juist hopen op een wereldwijde graancrisis, omdat dan de hele wereld betrokken wordt in de oorlog en zij dat als enige hoop zien dat er genoeg internationale druk is om tot echt onderhandelen te komen.
Vaak zijn dat landen die samenwerken met het Russische regime.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Los van dat: ik denk niet dat Ruslands graanexport tegengehouden gaat worden. Dat zou voedseltekorten kunnen veroorzaken en er zouden mensen de dupe worden die helemaal niks met deze oorlog te maken hebben.
Ik heb het over mensen, jij over landen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vaak zijn dat landen die samenwerken met het Russische regime.
Laat die zich maar eens achter hun oren krabben.
Klopt, Rusland heeft een enorm probleem.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:03 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Sowieso is de route door de baltics voor rusland belangrijk(er) geworden nu, omdat ook hún havens plat liggen.
Mensen vormen samen landen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen, jij over landen.
WIj (het Westen) gaan geen graanexporten blokkeren zodat hongersnoden ontstaan zodat er meer druk op Rusland gaat ontstaan. (Die overigens dan altijd nog kan zeggen: Ik wil wel exporteren maar wordt tegengehouden). Zo werken wij gewoon niet.quote:
Estland ziet dat anders.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
WIj (het Westen) gaan geen graanexporten blokkeren zodat hongersnoden ontstaan zodat er meer druk op Rusland gaat ontstaan. (Die overigens dan altijd nog kan zeggen: Ik wil wel exporteren maar wordt tegengehouden). Zo werken wij gewoon niet.
Zelfs landbouwgoederen en medicijnen naar Rusland mogen gewoon geexporteerd worden. Dus laat staan dat wij voedseltransporten naar Afrikaanse landen gaan tegenhouden, frustreren. Gaat niet gebeuren.
Estland verbiedt het vervoer van Russisch graan over haar grondgebied.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Estland bepaalt natuurlijk bijzonder weinig aangaande beleid..
EU beleid natuurlijkquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 18:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Estland verbiedt het vervoer van Russisch graan over haar grondgebied.
Zelfs datacenters? Laat @inslagenreuring dat maar niet lezen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[..]
https://united24media.com(...)nskyy-tells-ft-23049
Je kan het beste de Oekraïnse media hierover raadplegen, wat vooral het doel lijkt te zijn is om Kiev te verlammen en te zorgen dat inwoners de stad willen verlaten. De effecten van stroomuitval en onmogelijkheid om ergens te kunnen leven zullen dan een exodus richting West-Oekraïne veroorzaken lijkt me.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-crisis-veroorzaken
[..]
Dat klinkt allemaal vrij ernstig.
Zou Oekraïne hierdoor kunnen instorten tijdens de winter?
De EU heeft daar niets over te zeggen.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:LKE KEER DAT WE ELKAAR ONTMOETEN...: Poetin bedankt premier Modi voor zijn inspanningen om de oorlog in Oekraïne te beëindigen | BRICS 2026 | N18G
Het is mij dan ook nog steeds een groot raadsel waarom Mostyska II al sinds het begin van de oorlog met rust gelaten wordt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:31 schreef LXIV het volgende:
Nee, idd.
Die aanvallen op het spoornet en lokomotieven, die zijn denk ik veel effectiever. Zeker vanwege de andere spoorbreedte. Dus die locs zijn moeilijk te vervangen. Heb je veel meer aan dan een willekeurig appartementencomplex onder vuur nemen, of de stadsverwarming.
Denk al te dicht bij de Poolse grensquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is mij dan ook nog steeds een groot raadsel waarom Mostyska II al sinds het begin van de oorlog met rust gelaten wordt.
Dat zou nu dus kunnen veranderen na die berichtgeving van Poetin die ik hier deelde. Ik vond die trein van laatst ook wel heel opmerkelijk. EU Hoogwaardigheidsbekleders waren in de trein daarvoor. Of daarna, ik weet het niet meer.quote:
Het is maar 3 promille van het gebied dat Rusland nu bezet heeft. In dat tempo en met die verliezen duurt het 20 jaar en kost het miljoenen mensenlevens om alles terug te veroveren. Dat landjepik is dus niet de weg.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:17 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
hmmm 300km2 is veel..
Bijv Oekraine inkleuren tot en met de zherebets rivier bij Lyman is maar 150km2. Wss nog gebied bij Komar, noord Kupiansk en..?
quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:11 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Bullshit. Hier wordt vaak genoeg door de pro Oekraïne-zijde toegegeven wanneer iets niet in orde is. Het Franky&Coen-gedoe met de POW's, de vele corruptiezaken, noem maar op. Het zijn juist jullie pro-russen die echt nog nooit een zin als "Dat was niet OK van rusland" hebben gezegd hier. Wederom is de hypocrisie passend bij de zijde die jullie steunen.
Coevorden zou ik onmiddelijk opgeven. Eigenlijk alles achter Emmen ook.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
300Km2 is de gemeente Coevorden...
[ afbeelding ]
Als je een offensief voert is dat niet te doen. En sowieso is dat hele attritie gedoe een gruwel. Dode soldaten ruilen totdat één zijde geen soldaten meer heeft.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 21:37 schreef sp3c het volgende:
die vierkante kilometers zijn niet zo heel belangrijk, ze moeten 4 of 5 keer meer Russen neerschieten dan ze zelf kwijtraken
consistent
Nouja, je moet de Russen die je front aanvallen nog steeds doden in de tussentijdquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een offensief voert is dat niet te doen. En sowieso is dat hele attritie gedoe een gruwel. Dode soldaten ruilen totdat één zijde geen soldaten meer heeft.
Als de olie infra van Rusland weg is dan komt de hele machine tot stilstand. Zet daar alles op in. Dan maakt het weinig uit of er nog 100.000 Russische soldaten meer leven.
Je moet altijd inzetten op één schakel en niet spreiden. Klotzen nicht kleckern
Eens, maar ben je van mening dat de schermutselingen in de donbas daarvan afleiden?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:04 schreef LXIV het volgende:
Als de olie infra van Rusland weg is dan komt de hele machine tot stilstand. Zet daar alles op in. Dan maakt het weinig uit of er nog 100.000 Russische soldaten meer leven.
Je moet altijd inzetten op één schakel en niet spreiden. Klotzen nicht kleckern
Dat zal wel meevallen, maar ze dragen ook niet echt bij. En ik denk dat de verliesverhoudingen ongunstig voor Oekraïne verschoven zijn nu ze het offensief voeren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eens, maar ben je van mening dat de schermutselingen in de donbas daarvan afleiden?
Ja, je moet je positie wel vasthoudenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:09 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nouja, je moet de Russen die je front aanvallen nog steeds doden in de tussentijd
De president van Zuid-Korea is een... bijzonder... persoon. Het lijkt er sterk op dat hij in de zak van China zit.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:07 schreef Since2003 het volgende:
Zelensky verneukt het behoorlijk met Zuid Korea.
[ x ]
De dynamiek op dat front kan natuurlijk scherp veranderen op het moment dat oek in de stellingen stil gaat zitten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen, maar ze dragen ook niet echt bij. En ik denk dat de verliesverhoudingen ongunstig voor Oekraïne verschoven zijn nu ze het offensief voeren.
Klopt. Maar dit kan ook gewoon kloppen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:29 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
De president van Zuid-Korea is een... bijzonder... persoon. Het lijkt er sterk op dat hij in de zak van China zit.
Nothing burger. Alsof N-K echt niet wist dat gevangen N-K'ers een enkeltje Z-K kregen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar dit kan ook gewoon kloppen.
Maar dat grinden naar de Krim kost je heel veel soldaten terwijl het niet fundamenteel de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren aaantast.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
De dynamiek op dat front kan natuurlijk scherp veranderen op het moment dat oek in de stellingen stil gaat zitten.
Ikzelf zou redeneren dat als je de 'need' zou voelen om te grinden, je in het zuiden de landbrug naar krim door gaat knippen. Symbolish veel meer bang for your buck dan iets in de donbas. Denk ik dan.
Zelfde geld voor de donbas.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat grinden naar de Krim kost je heel veel soldaten terwijl het niet fundamenteel de mogelijkheid van Rusland om oorlog te voeren aaantast.
Dank Uquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Geen idee of de vraag retorisch was of niet, maar:
Bij een voorzichtige schatting van 1500 slachtoffers per dag (we komen nu al af en toe in de buurt van en over 2000) keer 730 dagen = 1.095.000 slachtoffers in twee jaar.
Geen idee hoeveel van de slachtoffers ook daadwerkelijk gedood worden nu - 1 op 4? Dus bij een voorzichtige schatting zo'n 273.750 doden in twee jaar.
Als we uitgaan van 2000 per dag, zitten we op 1.460.000 russische slachtoffers in twee jaar tijd.
Het is sowieso een beetje raar van de Zuid-Koreanen, want de gevangengenomen Noord-Koreanen zijn op band te horen, waar ze zelf meerdere keren aangeven dat ze naar Zuid-Korea willen. Oekraïne wilde ze eigenlijk aan rusland uitleveren in ruil voor hun eigen mensen, maar als "good will gesture" zijn ze naar Zuid-Korea gestuurd. Dus een groot geheim was het niet, die bandopnames zijn openbaar.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 22:07 schreef Since2003 het volgende:
Zelensky verneukt het behoorlijk met Zuid Korea.
[ x ]
niemand dacht datquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Weinig escalatie in de afgelopen 3 weken, terwijl sommigen echt dachten dat Europa richting oorlog zou gaan.
Europa gaat niet richting oorlog , niet , nooit , NATO ook nietquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Weinig escalatie in de afgelopen 3 weken, terwijl sommigen echt dachten dat Europa richting oorlog zou gaan.
Het is weer duidelijk dat je met een Russische bril kijkt aangezien je de Russische escalatie (bruggen en datacenters) niet opmerkt. Terwijl je wel heel stellig was twee weken geleden was, als Oekraïne Russische datacenters zou aanvallen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 00:01 schreef phpmystyle het volgende:
Dan kan zuid-korea ze toch naar noord-korea sturen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 23:51 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje raar van de Zuid-Koreanen, want de gevangengenomen Noord-Koreanen zijn op band te horen, waar ze zelf meerdere keren aangeven dat ze naar Zuid-Korea willen. Oekraïne wilde ze eigenlijk aan rusland uitleveren in ruil voor hun eigen mensen, maar als "good will gesture" zijn ze naar Zuid-Korea gestuurd. Dus een groot geheim was het niet, die bandopnames zijn openbaar.
Als je (zeker als streamer) zo interessant denkt te moeten doen tegen militairen van een land dat in oorlog is, mag je van mij ook wel wat harder aangepakt worden.quote:
Waar doet hij 'interessant'? Zie ik niet in dit fragment namelijk.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 09:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je (zeker als streamer) zo interessant denkt te moeten doen tegen militairen van een land dat in oorlog is, mag je van mij ook wel wat harder aangepakt worden.
Vanaf 0:26quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 09:14 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Waar doet hij 'interessant'? Zie ik niet in dit fragment namelijk.
De NAVO rukt duidelijk op.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:07 schreef Darkomen het volgende:
Lijkt erop dat Rusland weer begint met escaleren.
Tiktok-brein. Totale wereldvreemdheid. Je ziet hem naderhand nadenken over wat er nou eigenlijk gebeurde.quote:
The Wall Street Journalquote:Ukraine’s Big Backers in Europe Try to Counter War Fatigue
Leaders stress need for negotiated solution as populist parties critical of Kyiv aid gain sway
BERLIN—European voters are increasingly backing populist parties opposed to supporting Ukraine as fatigue grows with the war, forcing leaders to come up with a new pitch: We are pushing for peace.
In recent weeks, leaders in Europe’s biggest countries have been renewing calls for a diplomatic solution to the war. The reason isn’t a new belief that Moscow is open to talks, according to European officials. Instead, the new language aims to counter a popular argument that presents financial and military aid to Kyiv as both ruinous and dangerous.
European officials are stepping up their contacts with Moscow. Last week, German Foreign Minister Johann Wadephul met his Russian counterpart Sergei Lavrov in New York, the first meeting between the countries’ foreign ministers since 2022. This summer, a senior European Union official spoke with Russian leader Vladimir Putin’s foreign-policy adviser Yuri Ushakov. French President Emmanuel Macron sent his national-security adviser to Moscow early this year.
In a speech on Thursday, German Chancellor Friedrich Merz called for a diplomatic end to the war while defending his country’s military assistance to Ukraine, saying only a strong and united Europe could bring a reluctant Moscow to the negotiating table.
“Our support for Ukraine is what creates the necessary prerequisite for serious peace negotiations with Moscow to begin,” he said.
Officials here said the speech was a direct reaction to the shifting popular mood in the country, where close to a third of voters now back parties that are opposed to sending more aid to Ukraine.
Even in Britain, where backing for Ukraine remains accepted across the political spectrum, Prime Minister Andy Burnham has shifted the tone, stressing last week that “unlike Russia, we do not seek confrontation.”
The rhetorical shift comes as polls show several populist parties with big leads in national polls. In France, polls show Marine Le Pen is most likely to win a presidential runoff next year. Her party opposed this year’s 90 billion euro, or roughly $101 billion, EU loan to Ukraine and senior officials have said Paris would cut off future nonmilitary aid to Ukraine.
In Germany, the far-right Alternative for Germany, or AfD, scored historical wins in two state elections in the former East Germany last month. It has criticized Berlin for sending billions to Ukraine just as it is cutting welfare benefits and raising taxes at home. The party wants to lift sanctions on Russia, resume buying energy from Moscow and strip Ukrainian refugees of their status.
With the Trump administration having cut off most direct aid to Ukraine, Europe is now largely alone in shouldering the mounting cost of arming Ukraine and keeping its economy afloat. These costs have grown as Russia has intensified its attacks on Ukraine’s cities and infrastructure.
Meanwhile, populist parties are seizing on voters’ fatigue after five years of war in which both sides have made little progress. Incumbent governments, they argue, are perpetuating the conflict even while the White House is pressing for talks. Le Pen has called for a major peace conference to end the war.
A YouGov poll this spring showed the percentage of voters wanting Ukraine to win the war little changed since 2023. However in Britain, France, Germany and Italy, there is a marked increase in support for a negotiated peace, even if Ukraine must cede land. Even in Poland, a stalwart Kyiv supporter initially, polls show support for Ukraine aid has fallen to around 50% amid tensions with Kyiv over a World War II-era feud.
In Germany, which is in the midst of a brutal industrial recession, the AfD’s antiwar message is proving potent with frustrated voters. Some 42% of Germans think Berlin is sending too many weapons to Ukraine, the highest level recorded since the start of the war, according to a poll by the ARD public broadcasters last month.
The AfD’s electoral success is in turn invigorating those in the ruling coalition who have long nurtured misgivings about Kyiv, from Merz’s conservatives in the eastern part of the country to the pacifists in the center-left Social Democratic Party.
For now, this isn’t reshaping Berlin’s Ukraine policy, which remains strongly supportive of Kyiv, but it is beginning to alter the way the government is talking about it, said Claudia Major, senior vice president for trans-Atlantic security at the German Marshall Fund of the U.S., a think tank.
Wadephul’s surprise meeting with Lavrov was largely targeted at German voters, she said.
“In essence, he was saying: ‘Look, we want peace, we are trying diplomacy, but the Russians aren’t interested,’” she said.
Large sections of Merz’s speech on Thursday took direct aim at the AfD.
“We will not allow ourselves to be divided—not by hybrid attacks, not by agitation on social media driven by Moscow bots, and not by the slogans of the AfD and its Russian handlers,” he said.
Merz also stressed Germany’s self-interest in supporting Kyiv, saying it was “no end in itself. We do it above all to protect the safety of people in our country. Freedom and security are the conditions of our prosperity.”
The updated message has come alongside sharper warnings about the domestic threats posed by Russia.
Last month, Germany’s government blamed Russia publicly for deploying explosive drones to a German airport in August. Macron last week called political party leaders to the Élysée to brief them on the deteriorating international situation, including the threats posed by Moscow. Burnham said in New York last week that his government would establish a new center to fight disinformation from Russia.
Nonetheless, the push to open diplomatic channels is broadening. While it is partly intended for domestic consumption, Europeans also want to make sure they have a seat at the table as the U.S. keeps pushing for its own settlement with Moscow.
In Brussels, the EU has been debating whether to pick an envoy for talks with Moscow. Wadephul suggested that Europeans could use the White House’s invitation to Putin to attend the Miami G-20 leaders meeting in November to test the Russian leader’s seriousness about a negotiated solution to the war.
Lavrov scorned Wadephul after their discussions, accusing his German counterpart of simply reading out a statement he could have shared on the phone. The next day, Russia fired a drone at Kyiv’s prestigious National Academy of Sciences building, situated close to Germany’s Embassy in Ukraine.
That underlines a danger in seeking outreach to Moscow, said Slawomir Debski, a former adviser to the Polish government and a visiting professor of strategy and international relations at the College of Europe.
“The danger is that if we approach Russians without any conditions, like a temporary halt in civilian attacks, we are signaling weakness to them,” he said.
Jij bent dat vergeten. Maar gelukkig voor jou kun je alles terugzoeken.quote:
We kunnen niks doen, behalve een diplomatieke oplossing zoeken. Maar dat laatste is niet bon ton volgens sommigen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:32 schreef Perrin het volgende:
Rusland moordt dagelijks in Oekraïne en wij kijken als samenleving steeds vaker weg.
Nee jij hebt het verzonnenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij bent dat vergeten. Maar gelukkig voor jou kun je alles terugzoeken.
Ik wil niet vervelend doen hoor. maar de escalatie berichten richting Europa waren hier een paar weken terug anders best vaak te lezen. Zeg ik als anti phpquote:
Maar dat wilden die Noord-Koreanen niet. Probleem niet opgelost.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 08:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan kan zuid-korea ze toch naar noord-korea sturen?
Probleem opgelost.
Maanden, jaaaarenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen hoor. maar de escalatie berichten richting Europa waren hier een paar weken terug anders best vaak te lezen. Zeg ik als anti php
Volgens Poetinquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunnen niks doen, behalve een diplomatieke oplossing zoeken. Maar dat laatste is niet bon ton volgens sommigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |