Wat zijn jouw gedachten daarover?quote:Understanding Sin
As we explore the topic of homosexuality being a sin, it’s important for us to understand what sin means in our Christian faith. Sin is essentially a separation from God, rooted in disobedience to His commandments. The Bible provides us guidance on how to live a life that is pleasing to God. This includes understanding behaviors and lifestyles that might alienate us from His presence. When we engage in actions contrary to God’s design, we move away from His perfect will. Let’s reflect on these verses to grasp the Biblical perspective on sin, including homosexuality. Sin affects our relationship with God, and knowing God’s will helps us stay close to Him.
Gods schepping was dus perfect, tot bleek dat die schepping toch niet zo perfect bleek te zijn. En daarom is de schepping 1 grote shitzooi gewordenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:28 schreef Ali_Kannibali het volgende: [..] Gods schepping was perfect, tot de zonde zijn intrede deed. Dat is het hele punt nu juist: ons hele leven wordt getekend door imperfectie en afwijking van Gods bedoeling met het mensenleven. Daarom is het zo'n puinzooi in de wereld en doen we elkaar van alles aan, is er gebrek aan liefde, enzovoorts. God roept ons terug naar Hem en perfectie via redding in Jezus Christus.
En toch hebben 2 dames een relatie met kinderen...quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Om zwanger te worden, is een eicel en een zaadcel nodig.
Vrouwen produceren geen zaadcellen.
Ik weet niet wat daar 'nauw bijbels' aan is. Lijkt mij gewoon puur biologie, en iedereen die waarde hecht aan wetenschap, zou zich daar toch bij moeten neerleggen.
Is dat de definitie?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die elkaar zwanger hebben gemaakt via geslachtsgemeenschap ja?
Ik zie dat we de grenzen van het absurde opzoeken. Laten we gewoon bij de gangbare definities voor 'homoseksuele relatie' blijven: relatie met geslachtsgemeenschap tussen mensen van hetzelfde geslacht. En nee, daar komen nooit kinderen uit.
Dat kan in een homobar.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:14 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat is prima, ook als je daar de herenliefde wil bedrijven. Ik vind alles best zo lang ik maar plezier mag hebben met leuke vrouwen.
IVF met een donor lijkt mij logischer. Maar het blijft behelpen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
Door te neuken toch?
Daar kun je gewoon afspraken over maken met elkaar
Vrouwen die geen man zoeken. Verspilde moeite dus.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat kan in een homobar.
Daar komen veel vrouwen.
Nou, dan voldoen die homoseksuele relaties met kinderen aan Gods wil, in tegenstelling tot vrijgezellen of kinderloze stellen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Homoseksuele relaties kunnen geen leven voorbrengen, en zijn dus per definitie een dood spoor voor de mens. Het druist direct in tegen Gods oorspronkelijke wil voor de mens: ga heen en vermenigvuldig je.
Either wayquote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:34 schreef Pixelman het volgende:
[..]
IVF met een donor lijkt mij logischer. Maar het blijft behelpen.
Misschien heb je gelijk, dat het heteroseksuele vrouwen zijn die een veilige plek vinden in een homobar, ver van opdringerige heteromannen die ze als een seksobject zien.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Vrouwen die geen man zoeken. Verspilde moeite dus.
Neuken lijkt me logischer.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:34 schreef Pixelman het volgende:
[..]
IVF met een donor lijkt mij logischer. Maar het blijft behelpen.
We leven in het nu hè.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:40 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Leg uit waarom het een leugen is. Technologie stelt je straks in staat om die keuze te maken: blijf ik op mannen vallen of stap ik over op vrouwen.
Je geaardheid is straks een optie.
Gewoon, je dna herschrijven.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:44 schreef sp3c het volgende:
Hoe moet technologie in godsnaam je geaardheid gaan veranderen
Je wilt niet weten hoeveel lesbische vrouwen alleen maar met mannen naar bed gaan om zwanger te worden... Ik ken toevallig een stelletje, waarvan de mooiste van de 2 regelmatig scharreltjes met knappe struise mannen had.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Neuken lijkt me logischer.
Ivf is een kostbaar traject.
Breinchirurgie en en pillen? Conformeren kun je leren namelijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:44 schreef sp3c het volgende:
Klopt, en ieder ruimdenkend mens had zich deze mogelijkheid kunnen bedenken.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:55 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel lesbische vrouwen alleen maar met mannen naar bed gaan om zwanger te worden... Ik ken toevallig een stelletje, waarvan de mooiste van de 2 regelmatig scharreltjes met knappe struise mannen had.
Even door de zure appel heen bijten en na de scharrel kreeg die vent gelijk weer de bons... En op een dag was ze zwanger en ik geloof niet dat de man weet dat hij vader is geworden, zou me niet eens verwonderen dat hij het ook niet wil weten. Ik weet uiteraard ook niet welke vent het is... Het stelletje woont zover ik weet nog steeds samen en zorgen voor hun kindje.
Waren 2 potjes en overigens beide best aardige vrouwen die regelmatig in de kroeg kwamen waar ik lang barman ben geweest. Tja en een goede barman tapt biertjes op gevoel zonder naar de tap te kijken en mist niet zoveel met wat er allemaal aan zijn barretje gebeurd, ziet alles, hoort veel... Het is wel een horen, zien en zwijgen baantje dan.
Wat dat betreft heeft de vrouw het iets gemakkelijker...
Niet elke heteroman is opdringerig.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk, dat het heteroseksuele vrouwen zijn die een veilige plek vinden in een homobar, ver van opdringerige heteromannen die ze als een seksobject zien.
Tegen je geaardheid in gemeenschap der geslachten hebben? Bah.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Neuken lijkt me logischer.
Ivf is een kostbaar traject.
En niet elke vrouw in een homobar is niet op zoek naar een man.quote:
Neurowetenschappen, AI, gentherapie ...... het ligt straks in het bereik van de homo-mens om echt vrij te zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:03 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Breinchirurgie en en pillen? Conformeren kun je leren namelijk.
Vreemd dat je daar dan weer iets op tegen hebt.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:37 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Tegen je geaardheid in gemeenschap der geslachten hebben? Bah.
Het is hypocriet.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vreemd dat je daar dan weer iets op tegen hebt.
Waarom zijn homo's nu niet vrij dan?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:39 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Neurowetenschappen, AI, gentherapie ...... het ligt straks in het bereik van de homo-mens om echt vrij te zijn.
Tja, ze hebben geen keuze, want een homoseksuele relatie vind je destructief.quote:
Er is nu eenmaal een voortplantingsdrangquote:
Rare conclusie trek jij. Ik ben tegen dwang en voor technologie omdat die laatste (in de toekomst) de opties vergroot voor homoseksuelen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, ze hebben geen keuze, want een homoseksuele relatie vind je destructief.
Dus in jouw wereld moeten homo's gedwongen een heterorelatie aangaan.
Desnoods door genetische manipulatie toe te passen.
Wat nobel van je.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 21:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Rare conclusie trek jij. Ik ben tegen dwang en voor technologie omdat die laatste (in de toekomst) de opties vergroot voor homoseksuelen.
Welke opties hebben ze nu niet?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 21:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Rare conclusie trek jij. Ik ben tegen dwang en voor technologie omdat die laatste (in de toekomst) de opties vergroot voor homoseksuelen.
Ja, hij wringt zich in allerlei bochten.quote:
Ik vind dit heel gevaarlijke uitgangspunten.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:44 schreef sp3c het volgende:
Dat je het woord "zonde" gebruikt, zegt al genoeg. Een zonde is iets wat iemand fout doet. En daarbij trek je hierbij de schoenen aan van God.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij nergens gezegd, erop gehint of aangegeven dat ik denk dat iemand daar zelf voor kiest. Ik heb een theologisch antwoord gegeven op de vraag in de OP: waarom homoseksualiteit als zonde wordt beschouwd binnen de Christelijke religie zoals ik die zie. Ik heb niets gezegd over hoe iemand daar persoonlijk in staat of zou moeten staan. Wel heb ik in mijn eerste post in dit topic aangegeven dat God een God van alle mensen is, compassie voor ons allen heeft en ons allemaal wil redden, omdat wij allemaal gezondigd hebben. Ik denk dat dat voorop staat: iets 'zondig' noemen wil niet zeggen dat je de persoon automatisch veroordeelt of beschuldigt van intentie of opzet. Ik begrijp je reactie dus ook niet.
gevaarlijk weet ik niet maar het is wel heel raar aan het worden allemaal, technologie gaat je niet meer of minder homoseksueel makenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 22:16 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind dit heel gevaarlijke uitgangspunten.
niet echtquote:Op dinsdag 16 juni 2026 23:45 schreef ems. het volgende:
Dat is een beetje de paradox van het christendom. Homo's zijn vies maar tegelijkertijd zijn christenen ontzettend gay.
Vertel, welke privileges hebben hetero's in Nederland die ervoor zorgen dat homo's geen normaal leven kunnen leiden?quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:01 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Een normaal leven leiden. Heteroseksueel zijn is immers de norm.
Het schurkt aan programma's uit de vorige eeuw, waarbij men trachtte de mensheid te ontdoen van groepen met eigenschappen die als onwenselijk werden gezien.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 23:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
gevaarlijk weet ik niet maar het is wel heel raar aan het worden allemaal, technologie gaat je niet meer of minder homoseksueel maken
schien dat je het in de toekomst in de baarmoeder uit kont sluiten maar dat lijkt me ethisch niet erg verantwoord en in het is er voor een reden, die kennen we misschien niet dus ik weet niet hoe verantwoord het is om homoseksualiteit uit te gaan sluiten zonder reden
Nee niet zoals een pannenkoek bestaat.quote:
Heel juist. Geesten produceren ook geen zaadcellen. Dit is gewoon biologie, en iedereen die waarde hecht aan wetenschap, zou zich daar toch bij moeten neerleggen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Om zwanger te worden, is een eicel en een zaadcel nodig.
Vrouwen produceren geen zaadcellen.
Ik weet niet wat daar 'nauw bijbels' aan is. Lijkt mij gewoon puur biologie, en iedereen die waarde hecht aan wetenschap, zou zich daar toch bij moeten neerleggen.
Liever dat dan dat er met mijn DNA geknoeid wordt door AI.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:37 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Tegen je geaardheid in gemeenschap der geslachten hebben? Bah.
Bijvoorbeeld, ik ben op straat nog nooit uitgescholden voor k.... hetero.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vertel, welke privileges hebben hetero's in Nederland die ervoor zorgen dat homo's geen normaal leven kunnen leiden?
?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 22:14 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik vind dat Pixelman zich na moet laten kijken. Dit grenst aan puur extreem-rechts. Past in het rijtje van "gebedshomogenezingen" en komt gevaarlijk in de buurt van het gedachtengoed van dictatoriale landen.
Dit is heel fijn om te lezen. Zit hier te zoemen van plezier.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, ik ben op straat nog nooit uitgescholden voor k.... hetero.
Bijvoorbeeld, mijn ouders waren niet teleurgesteld toen ik met meisjes om ging.
Bijvoorbeeld, ik heb in mijn hele leven mij nooit gediscrimineerd gevoeld.
Veel succes met het tegenhouden van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten op het gebied van gentherapie, neurowetenschappen en AI. De wetenschap dendert voort, gelukkig zijn we (nog wel) in staat te kiezen. Als over 25 jaar een dan ongelukkige homo van zestien jaar oud denkt "ik wil geen homo zijn maar gelukkig is er technologie om mijn geaardheid te veranderen" .... wie ben jij dan wel om dat "gevaarlijk" te vinden en tegen te houden?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 22:16 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind dit heel gevaarlijke uitgangspunten.
Maar wel voor K...homo?quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, ik ben op straat nog nooit uitgescholden voor k.... hetero.
Bijvoorbeeld, mijn ouders waren niet teleurgesteld toen ik met meisjes om ging.
Bijvoorbeeld, ik heb in mijn hele leven mij nooit gediscrimineerd gevoeld.
Over 25 jaar is die techniek er niet.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Veel succes met het tegenhouden van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten op het gebied van gentherapie, neurowetenschappen en AI. De wetenschap dendert voort, gelukkig zijn we (nog wel) in staat te kiezen. Als over 25 jaar een dan ongelukkige homo van zestien jaar oud denkt "ik wil geen homo zijn maar gelukkig is er technologie om mijn geaardheid te veranderen" .... wie ben jij dan wel om dat "gevaarlijk" te vinden en tegen te houden?
Wat een rare conclusies trek jij toch.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wel voor K...homo?
Maar uit je verhaal begrijp ik dat je alle diversiteit tussen mensen wilt opheffen, om zo te voorkomen dat ze kunnen wit gebruikt in scheldwoorden of discriminatie.
Dat jouw ouders teleurgesteld zouden zijn geweest als je homoseksueel bleek te zijn zegt veel over hoe je bent opgevoed en zo fel ageert tegen homoseksualiteit.
Gelukkig heb ik die ervaring niet.
Whatever. Vijftig jaar dan? Jij onderschat duidelijk de snelheid waarmee wetenschappelijke kennis en toepassingen toeneemt. Wie had in 1976 kunnen denken wat nu allemaal mogelijk is? En die snelheid neemt exponentieel toe.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over 25 jaar is die techniek er niet.
Het lijkt mij dat je geloven niet kan loskoppelen van gelovigen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 00:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet echt
geloven is mooi
gelovigen zijn het probleem
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over JOU. Ik vind jou een heel eng mannetje met jou nazi-Duitsland-ideeën.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Veel succes met het tegenhouden van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten op het gebied van gentherapie, neurowetenschappen en AI. De wetenschap dendert voort, gelukkig zijn we (nog wel) in staat te kiezen. Als over 25 jaar een dan ongelukkige homo van zestien jaar oud denkt "ik wil geen homo zijn maar gelukkig is er technologie om mijn geaardheid te veranderen" .... wie ben jij dan wel om dat "gevaarlijk" te vinden en tegen te houden?
Nee, ook niet.quote:
Nee, die snelheid neemt niet exponentieel toe.quote:Jij onderschat duidelijk de snelheid waarmee wetenschappelijke kennis en toepassingen toeneemt. Wie had in 1976 kunnen denken wat nu allemaal mogelijk is? En die snelheid neemt exponentieel toe.
quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
[..]
Nee, die snelheid neemt niet exponentieel toe.
Verder streef je naar een maatschappij waarbij eenieder die afwijkt moet worden aangepast om aan de norm te voldoen.
Dat idee hadden ze zo'n 100 jaar geleden ook in Europa.
En we weten hoe dat afliep.
Je lijkt te denken dat met een eenvoudige gentherapie je iemands persoonlijkheid met uiterste precisie kunt veranderen.
En dat binnen vijftig jaar.
Kijk eens naar futuristische filmpjes van 50 jaar geleden, hoe ze dachten dat onze wereld er nu uit zou zien.
Dat komt niet overeen met de werkelijkheid.
Nog los van de ethiek of het gewenst is om iemands persoonlijkheid te veranderen omdat je die vies vindt.
Ik streef helemaal nergens naar. Ik beschouw de ontwikkelingen en trek mijn conclusies. Dat jij dat anders ziet is prima.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
[..]
Nee, die snelheid neemt niet exponentieel toe.
Verder streef je naar een maatschappij waarbij eenieder die afwijkt moet worden aangepast om aan de norm te voldoen.
Dat idee hadden ze zo'n 100 jaar geleden ook in Europa.
En we weten hoe dat afliep.
Je lijkt te denken dat met een eenvoudige gentherapie je iemands persoonlijkheid met uiterste precisie kunt veranderen.
En dat binnen vijftig jaar.
Kijk eens naar futuristische filmpjes van 50 jaar geleden, hoe ze dachten dat onze wereld er nu uit zou zien.
Dat komt niet overeen met de werkelijkheid.
Nog los van de ethiek of het gewenst is om iemands persoonlijkheid te veranderen omdat je die vies vindt.
En dromen zijn bedrog.quote:Op woensdag 17 juni 2026 08:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee niet zoals een pannenkoek bestaat.
God als concept bestaat wel. Net als een droom "bestaat".
Nou, laat die ontwikkeling eens zien.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:28 schreef Pixelman het volgende:
[..]
[..]
Ik streef helemaal nergens naar. Ik beschouw de ontwikkelingen en trek mijn conclusies. Dat jij dat anders ziet is prima.
De geaardheid wijzigingen naar de norm van de maatschappij.quote:Verder merk ik op dat jij uitstekend in staat bent foutieve gevolgtrekkingen te doen over iemand anders zijn ideeën. Allerlei grote woorden, misconcepties, verdachtmakingen en weet ik wat voor onzin.
Voorlopig leven we nog in een vrij land, hopelijk nog steeds over tientallen jaren. Homoseksuelen als jij hebben dan de mogelijkheid om hun geaardheid te wijzigen naar de norm van de maatschappij. Zo lang er geen nazi's aan de macht zijn om zo iemand te dwingen, is er niets aan de hand. Toch? Want laten we wel zijn, homo-zijn is uiteindelijk toch maar een moeizaam en treurig iets met al die weerstand in de maatschappij.
Ik vind het mooi dat mensen kunnen geloven in iets ontastbaars dat groter is dan jezelfquote:
Het schurkt aan tegen het idee van de indeling in Unter- en Übermenschen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:21 schreef Pixelman het volgende:
Technologie is er gewoon en ontwikkelt zich. Wat mij betreft is iedereen vrij om te kiezen of hij die technologie omarmt of niet. Wat is daar voor extreemrechts aan?
Ik vind het intrigerend hoe iemand een verzinsel - anderen zouden zeggen "totale nonsens" - tot zijn kompas des levens maakt.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind het mooi dat mensen kunnen geloven in iets ontastbaars dat groter is dan jezelf
Dat beaamt hij op verschillende manieren, onder door homoseksuelen destructief te noemen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Het schurkt aan tegen het idee van de indeling in Unter- en Übermenschen.
Oh the irony...quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:08 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik vind het intrigerend hoe iemand een verzinsel - anderen zouden zeggen "totale nonsens" - tot zijn kompas des levens maakt.
Daar kan ik niks aan doen: technologie is er en ontwikkelt zich (snel). Dat technologie misbruikt kan worden is duidelijk. De uitvinding van het mes leidde tot een handig hulpje maar ook tot moord en doodslag.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Het schurkt aan tegen het idee van de indeling in Unter- en Übermenschen.
Ok?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:08 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik vind het intrigerend hoe iemand een verzinsel - anderen zouden zeggen "totale nonsens" - tot zijn kompas des levens maakt.
Hoezo bedrog? Dromen bestaan, dat kun je moeilijk ontkennen. Al kun je over het begrip bestaan filosoferen. Dromen komen voor.quote:
Nou ja, het is duidelijk dat jij er nogal nerveuze gedachten op na houdt. De huidige maatschappij is best kritisch tegenover homoseksualiteit. Dat jij dat niet leuk vindt is volkomen begrijpelijk. Ik ben slechts een duider die dit tegen jou vertelt. Don't shoot the messenger.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat beaamt hij op verschillende manieren, onder door homoseksuelen destructief te noemen.
En nu weer met:
Want laten we wel zijn, homo-zijn is uiteindelijk toch maar een moeizaam en treurig iets met al die weerstand in de maatschappij.
Dat maakt het eigenlijk nog erger: het dwingen om homoseksualiteit uit te bannen, onder het mom het beste met ze voor te hebben...
En vaak begint het bij het aanpakken bij bepaalde minderheid, en als dat succesvol is wordt dat uitgebreid naar andere groepen in de samenleving.
Totdat alles wat hij ongewenst vindt is uitgeroeid...
Ja goed, maar wil dat zeggen dat we (bijna) volwassen mensen moeten gaan modificeren op hun (al dan niet geïndoctrineerde) verzoek? Zoals "van bruine naar blauwe ogen"? Vind dat we ons met menselijke modificatie, zeker op zoiets "eigens" als gender-n en seksuele oriëntatie, op een hellend vlak begeven.quote:Op woensdag 17 juni 2026 15:48 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Whatever. Vijftig jaar dan? Jij onderschat duidelijk de snelheid waarmee wetenschappelijke kennis en toepassingen toeneemt. Wie had in 1976 kunnen denken wat nu allemaal mogelijk is? En die snelheid neemt exponentieel toe.
Als iemand doodongelukkig is met het homo-zijn (en daar zijn er genoeg van) dan is die technologie een zegen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja goed, maar wil dat zeggen dat we (bijna) volwassen mensen moeten gaan modificeren op hun (al dan niet geïndoctrineerde) verzoek? Zoals "van bruine naar blauwe ogen"? Vind dat we ons met menselijke modificatie, zeker op zoiets "eigens" als gender-n en seksuele oriëntatie, op een hellend vlak begeven.
Daarin geeft je dus aan dat er een keuze is en daar kan je wel wat in doen (wie zei ook al weer: "wir haben es nicht gewußt"?) door die technologie niet op modificatie van iemands identiteit toe te passen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:11 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Daar kan ik niks aan doen: technologie is er en ontwikkelt zich (snel). Dat technologie misbruikt kan worden is duidelijk. De uitvinding van het mes leidde tot een handig hulpje maar ook tot moord en doodslag.
Ben toch wel benieuwd of dat jouw maatschappij is en welkde dat dan specifiek is?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:17 schreef Pixelman het volgende:
De huidige maatschappij is best kritisch tegenover homoseksualiteit.
Echt, dit zijn moreel verwerpelijke ideeen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:17 schreef Pixelman het volgende:
Niemand moet worden uitgeroeid en zeker de technologie niet die het straks mogelijk maakt om UIT VRIJE WIL van homoseksuelen normale en gelukkige personen te maken.
In jouw perceptie. Ik ken genoeg homo's die gelukkiger zijn dan vele al dan niet praktiserende hetero'squote:Op woensdag 17 juni 2026 17:20 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als iemand doodongelukkig is met het homo-zijn (en daar zijn er genoeg van) .......
Hoe wil jij die trend tegenhouden?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Daarin geeft je dus aan dat er een keuze is en daar kan je wel wat aan doen (wie zei ook al weer: "wir haben es nicht gewußt"?) door die technologie niet op modificatie van iemands identiteit toe te passen.
Eigenlijk ben ik blij dat jij niet aan de knoppen van de welzijnszorg zit.
Technologie om je geaardheid te veranderen is er niet en ontwikkelt zich dus ook nietquote:Op woensdag 17 juni 2026 17:31 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Hoe wil jij die trend tegenhouden?
Ik wil helemaal niet aan wat voor knoppen dan ook zitten. Ik observeer trends en zie mogelijkheden. AI biedt legio kansen voor goede maatschappelijke ontwikkelingen (medische wetenschap, informatie-technologie, economie, etc.) maar heeft ook risico's voor minder gewenste ontwikkelingen (privacy, wapentechnologie, etc.). Maar hoe wil je dat managen dan? Mijn visie: technologie is er en ontwikkelt zich. Wen er maar aan en bereid je voor.
Stel jij nou dat homo's geen enkel "probleem" ervaren in de maatschappij? Welig tierende homohaat en discriminatie ..... het is allemaal onzin volgens jou?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:28 schreef blomke het volgende:
[..]
In jouw perceptie. Ik ken genoeg homo's die gelukkiger zijn dan vele al dan niet praktiserende hetero's
Nog niet. In de middeleeuwen zeiden ze dat ook over "apparaten waarmee mensen op afstand met elkaar kunnen praten en bewegende beelden kunnen bekijken".quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
Technologie om je geaardheid te veranderen is er niet en ontwikkelt zich dus ook niet
Trend niet tegenhouden, maar sturen conform morele waarden. homogenezing is verboden (meen dat de EK net een wetsvoorstel heeft goedgekeurd?) en jouw toepassing (als het al kan btw) & ideeën vallen daaronder; .quote:
Doe nou niet alsof ik achterlijk ben. Ik kom net bij Thales vandaan en heb de nieuwste technologische snufjes op gebied van radardetectie en drone-ontwikkeling gezien. Wordt met > 2000 man aan gewerkt.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:31 schreef Pixelman het volgende:
Mijn visie: technologie is er en ontwikkelt zich. Wen er maar aan en bereid je voor.
Ik vind je niet achterlijk.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Trend niet tegenhouden, maar sturen conform morele waarden. homogenezing is verboden (meen dat de EK net een wetsvoorstel heeft goedgekeurd?) en jouw toepassing (als het al kan btw) & ideeën vallen daaronder; .
[..]
Doe nou niet alsof ik achterlijk ben. Ik kom net bij Thalens vandaan en heb de nieuwste technologische snufjes op gebied van radardetectie en drone-ontwikkeling gezien. Wordt met > 2000 man aan gewerkt.
Dat is een maatschappelijk probleem ja en ontken ik niet gezien de vele meldingen die bij COC binnenkomen, Het is een probleem van de (jouw) maatschappij. Denk dat als je alle mannen die zich bezighouden met homohaat en/of die haat praktiseren, het land uitschopt, de problemen een stuk minder zouden zijn en we er als samenleving op vooruit zouden gaan.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:34 schreef Pixelman het volgende:
Stel jij nou dat homo's geen enkel "probleem" ervaren in de maatschappij? Welig tierende homohaat en discriminatie ..... het is allemaal onzin volgens jou?
Lijkt me vrij sterkquote:Op woensdag 17 juni 2026 17:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nog niet. In de middeleeuwen zeiden ze dat ook over "apparaten waarmee mensen op afstand met elkaar kunnen praten en bewegende beelden kunnen bekijken".
Je maakt een onderscheid tussen geloven en religie, als ik je goed begrijp. Dat kan ik wel navoelen, en ook dat je geloven dan wel mooi vindt.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind het mooi dat mensen kunnen geloven in iets ontastbaars dat groter is dan jezelf
Religie en de regeltjesdrang die erbij komt van allerlei vogels die zich belangrijker vinden dan de rest heb ik een broertje dood aan
Geloof niet dat ze het idee konden bevatten laat staan besprekenquote:
Ik ben niet gelovig verder hoor maar het idee vind ik wel mooiquote:Op woensdag 17 juni 2026 17:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je maakt een onderscheid tussen geloven en religie, als ik je goed begrijp. Dat kan ik wel navoelen, en ook dat je geloven dan wel mooi vindt.
Er zijn ook wel dingen waar ik in geloof. Maar niet in een soort godheid. Eerder in bepaalde levenshoudingen, leefregels van mijn part, waar ik me aan probeer te houden. Niet bewijsbaar goed, dus ook geloof. Maar niet opgelegd door een hoger iets.
Dat was ook het geval in de middeleeuwen en het bestaan van de mobiele telefoon. Het is moeilijk om je dingen voor te stellen die in zijn geheel nog 'geboren' moeten worden. Toch zijn er oneindig veel voorbeelden te noemen van 'dingen' die er toch zijn gekomen. Dus hoe weet jij zo zeker dat mijn visie nooit gerealiseerd zal worden?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
Geloof niet dat ze het idee konden bevatten laat staan bespreken
De technologie waar jij het over hebt is er niet en is niet in ontwikkeling en geloof niet dat het uberhaupt mogelijk is
Ik weet het niet zeker, ik zie het persoonlijk niet gebeuren maar ik heb geen glazen bolquote:Op woensdag 17 juni 2026 18:07 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat was ook het geval in de middeleeuwen en het bestaan van de mobiele telefoon. Het is moeilijk om je dingen voor te stellen die in zijn geheel nog 'geboren' moeten worden. Toch zijn er oneindig veel voorbeelden te noemen van 'dingen' die er toch zijn gekomen. Dus hoe weet jij zo zeker dat mijn visie nooit gerealiseerd zal worden?
Die technologie komt er niet.quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:20 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als iemand doodongelukkig is met het homo-zijn (en daar zijn er genoeg van) dan is die technologie een zegen.
Dus in feite voer je een discussie over iets dat, als het ooit mogelijk zou zijn, zo ver in de toekomst ligt dat je geen idee hebt hoe dan de maatschappij in elkaar zit en wat dan de vraagstukken zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:07 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat was ook het geval in de middeleeuwen en het bestaan van de mobiele telefoon. Het is moeilijk om je dingen voor te stellen die in zijn geheel nog 'geboren' moeten worden. Toch zijn er oneindig veel voorbeelden te noemen van 'dingen' die er toch zijn gekomen. Dus hoe weet jij zo zeker dat mijn visie nooit gerealiseerd zal worden?
Jouw visie is een vorm van eugenetica waarvan ik hoop en toch ook wel verwacht dat die nooit gerealiseerd gaat worden omdat het moreel verwerpelijk is.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:07 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Mijn overtuiging is gestoeld op het idee dat technologie er is om de mens volledige controle te geven over zijn eigen wezen en om de beperkingen van "het toeval" (zoals genetica) te overstijgen. Er is niks mis mee met het aanpassen van biologie voor levensgeluk. Het risico dat je daarmee een essentieel onderdeel van wie je bent, verliest acht ik niet zo groot. Alles went, ook een andere geaardheid.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:28 schreef OllieA het volgende:
[..]
Jouw visie is een vorm van eugenetica waarvan ik hoop en toch ook wel verwacht dat die nooit gerealiseerd gaat worden omdat het moreel verwerpelijk is.
Heel goed van jou, eindelijk geef je eens een voorbeeld van out-of-the-box denken. Dat past binnen dit filosofisch subforum waar elke vraag gesteld en elk idee gelanceerd mag worden.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus in feite voer je een discussie over iets dat, als het ooit mogelijk zou zijn, zo ver in de toekomst ligt dat je geen idee hebt hoe dan de maatschappij in elkaar zit en wat dan de vraagstukken zijn.
Wie weet heeft men dan eindelijk een manier gevonden om van het mannelijk geslacht af te komen, en alle ongemakken die daarbij horen.
Op woensdag 17 juni 2026 18:17 schreef Wantie het volgende:En wat voor maatschappij creëer je als je per se homoseksualiteit wilt zien als destructief en een belediging voor de evolutie, waarbij homoseksuelen het beste een zeer ingrijpende persoonlijkheidsverandering moetet doorgaan, anders is het hun eigen schuld dat ze een tragisch en ongewenst leven leiden.quote:Waar is het bewijs? Ik heb aangetoond dat ongedachte dingen er toch zijn gekomen.
Waarom niet gewoon iedereen accepteren zoals hij is.quote:Zo lang het uit vrije wil gebeurt, is het moreel gezien volledig aanvaardbaar. Veel succes met het verbieden van technologie
quote:Utopisch denken is kinderachtig en geeft blijk van het niet begrijpen van de psyche van de mens. De mensheid zal altijd minderheden vervolgen. Behalve als technologie daar een oplossing voor geeft. Maar dat zie jij niet zitten dus veel plezier met je verdere leven
Enige afwijking is statistisch gezien altijd aanwezig. Een sterke afwijking kan problematisch zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:03 schreef dop het volgende:
De norm is, dat we allemaal afwijken van de norm.
Dan herhaal ik deze post, die je misschien over het hoofd had gezien:quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Mijn overtuiging is gestoeld op het idee dat technologie er is om de mens volledige controle te geven over zijn eigen wezen en om de beperkingen van "het toeval" (zoals genetica) te overstijgen. Er is niks mis mee met het aanpassen van biologie voor levensgeluk. Het risico dat je daarmee een essentieel onderdeel van wie je bent, verliest acht ik niet zo groot. Alles went, ook een andere geaardheid.
quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:52 schreef OllieA het volgende:
Eugenetica is geen goed idee.
Moreel verwerpelijk, en als je af zou willen zien van de moraliteit zou eugenetica leiden tot een samenleving die steeds verder zou worden versmald, want er zijn per definitie altijd mensen die van de norm afwijken.
Dit is niet ongedacht.quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:34 schreef Pixelman het volgende:
Waar is het bewijs? Ik heb aangetoond dat ongedachte dingen er toch zijn gekomen.
Het gebeurt niet uit vrije wil, omdat je een maatschappij voor ogen hebt waarbij homoseksualiteit moeizaam en treurig iets is, homofiele kinderen hun ouders teleurstellen, homo's niets toevoegen aan de maatschappij, en gediscrimineerd worden..quote:Zo lang het uit vrije wil gebeurt, is het moreel gezien volledig aanvaardbaar.
De technologie wordt niet verboden.quote:Veel succes met het verbieden van technologie
En toch wordt homoseksualiteit in Nederland geaccepteerd.quote:Utopisch denken is kinderachtig en geeft blijk van het niet begrijpen van de psyche van de mens.
Nee, juist als de technologie denkt een oplossing te hebben.quote:De mensheid zal altijd minderheden vervolgen. Behalve als technologie daar een oplossing voor geeft. Maar dat zie jij niet zitten dus veel plezier met je verdere leven
Hoe kom je erbij dat homoseksuele mensen persé een tragisch en ongewenst leven leiden?quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:34 schreef Pixelman het volgende:
[ afbeelding ] Op woensdag 17 juni 2026 18:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die technologie komt er niet.
[..]
En wat voor maatschappij creëer je als je per se homoseksualiteit wilt zien als destructief en een belediging voor de evolutie, waarbij homoseksuelen het beste een zeer ingrijpende persoonlijkheidsverandering moetet doorgaan, anders is het hun eigen schuld dat ze een tragisch en ongewenst leven leiden.
En wat voor precedent schep je voor andere kenmerken die mensen graag willen veranderen.
[..]
Waarom niet gewoon iedereen accepteren zoals hij is.
[..]
quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit is niet ongedacht.[..]quote:Jawel.
Het gebeurt niet uit vrije wil, omdat je een maatschappij voor ogen hebt waarbij homoseksualiteit moeizaam en treurig iets is, homofiele kinderen hun ouders teleurstellen, homo's niets toevoegen aan de maatschappij, en gediscrimineerd worden..
Om maar enkele van je punten te noemen.
Dan is er geen sprake meer van vrijwilligheid.De technologie wordt niet verboden.quote:Het gebeurt wel uit vrije wil. Elk mens is op zoek naar geluk en het laten voortduren van een ongelukkig leven is moreel verwerpelijk. Ik vind jouw mening dus heel erg bekrompen.[..]quote:Dus?
En toch wordt homoseksualiteit in Nederland geaccepteerd.
Waarom wil je dat veranderen?[..]quote:Geloof je dat zelf? Je ziet de wereld door een roze bril. Een knalroze dus (!).
Ik wil niks veranderen, ik voorspel wel veranderingen.
Nee, juist als de technologie denkt een oplossing te hebben.
In jouw wereld worden dan minderheden gedwongen om hun lichaam aan te passen aan wat jij als de norm ziet.
Dus huid bleken, ogen kleuren, persoonlijkheid veranderen, lichaamslengte aanpassen, etc.
Alles in het keurslijf dat door de massa wordt opgedrongen.Jouw utopie.quote:Ik stel geen normen. De maatschappij stelt normen en stelt heteroseksualiteit als de norm. Logisch, want die norm heeft een evolutionaire basis.quote:Jijbak, zwak argument dus.
Nee, want jij denkt aan die mogelijkheid.quote:
Nee, het gebeurt niet uit vrije wil, maar uit dwang.quote:[..]
Het gebeurt wel uit vrije wil. Elk mens is op zoek naar geluk en het laten voortduren van een ongelukkig leven is moreel verwerpelijk. Ik vind jouw mening dus heel erg bekrompen.
Dus is het argument waardeloos.quote:De technologie wordt niet verboden.
Dus?
Nope.quote:[..]
Geloof je dat zelf? Je ziet de wereld door een roze bril. Een knalroze dus (!).
Jij bent onderdeel van die maatschappij, en jij besluit om heteroseksualiteit als norm te zetten, ipv individuele vrijheid.quote:.
Ik stel geen normen. De maatschappij stelt normen
Nee, want homoseksualiteit bestaat nog steeds.quote:en stelt heteroseksualiteit als de norm. Logisch, want die norm heeft een evolutionaire basis.
Nope.quote:Jouw utopie.
Jijbak, zwak argument dus.
Het is niet de statistiek die het problematisch maakt. Het problematische is de geen die ze niet weet te interpreterenquote:Op woensdag 17 juni 2026 19:40 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Enige afwijking is statistisch gezien altijd aanwezig. Een sterke afwijking kan problematisch zijn.
God heeft er niks mee te maken omdat God een verzinsel is. Als God een verzinsel is dan bewerkstelligt Hij niets fysieks. Ik zie het zo: de norm - of drijvende kracht van de natuur is voortplanting. Mannetje zoekt vrouwtje en v.v.. Variaties op dit thema zijn grappige aberraties maar verschrikkelijk contraproductief voor de mensheid als geheel.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:43 schreef hoatzin het volgende:
Als God bestaat en als God de mens heeft geschapen dan is alles wat menselijk is door God bedacht en door God ingebakken. Dus ook homoseksualiteit.
Derhalve kan hij dat de mens, ook al doet hij dit uit "vrije wil" , niet aanrekenen. Hooguit zichzelf.
En dat zie je dus verkeerd.quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:32 schreef Pixelman het volgende:
[..]
God heeft er niks mee te maken omdat God een verzinsel is. Als God een verzinsel is dan bewerkstelligt Hij niets fysieks. Ik zie het zo: de norm - of drijvende kracht van de natuur is voortplanting. Mannetje zoekt vrouwtje en v.v.. Variaties op dit thema zijn grappige aberraties maar verschrikkelijk contraproductief voor de mensheid als geheel.
Dat zijn er inderdaad teveel. Ik zeg ook niet dat "voortplanting" tot het oneindige onbelemmerd zijn gang moet gaan. Maar het ontkennen van "voortplanting" als de norm van de natuur is mal.quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat zie je dus verkeerd.
Je kijkt veel te nauw naar de evolutie als je denkt dat het voortbestaan van een soort voor 100% leunt op voortplanting.
Verschrikkelijk contraproductief...
En ondertussen zijn er 8 miljard mensen op deze planeet.
Maar dat verklaart wèl je opvatting:quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:40 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat zijn er inderdaad teveel. Ik zeg ook niet dat "voortplanting" tot het oneindige onbelemmerd zijn gang moet gaan. Maar het ontkennen van "voortplanting" als de norm van de natuur is mal.
Wat snap jij niet aan "als God bestaat"?quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:32 schreef Pixelman het volgende:
[..]
God heeft er niks mee te maken omdat God een verzinsel is. Als God een verzinsel is dan bewerkstelligt Hij niets fysieks. Ik zie het zo: de norm - of drijvende kracht van de natuur is voortplanting. Mannetje zoekt vrouwtje en v.v.. Variaties op dit thema zijn grappige aberraties maar verschrikkelijk contraproductief voor de mensheid als geheel.
Dan moet je Leviticus eens lezen, de hoofdstukken 18 en 20.quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:55 schreef sp3c het volgende:
Als je de bijbel leest vind je nergems dat god er een probleem mee heeft
Volgens mij zegt het NT er ook wat over?quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan moet je Leviticus eens lezen, de hoofdstukken 18 en 20.
Je kunt in leviticus geen quote van god vindenquote:Op donderdag 18 juni 2026 12:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In jouwe perceptie krijgt de technologie (welke eigenlijk) controle over de mens; soort van DNA-spoeling.quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
Mijn overtuiging is gestoeld op het idee dat technologie er is om de mens volledige controle te geven over zijn eigen wezen
Er is niks met "het toeval". Sterker nog: zonder "toeval", noem het in jouw bewoordingen "afwijkingen van de norm", zou de evolutie niets anders dan reproductie zijn en zouden we nog de zelfde oerwezens zijn al 104 jaar geleden.quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
om de beperkingen van "het toeval" (zoals genetica) te overstijgen.
Juist de afwijking van het gemiddelde, de massa , de doorsnee bevolking maakt je uniek.quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
Het risico dat je daarmee een essentieel onderdeel van wie je bent, verliest acht ik niet zo groot.
Ik zou er niet aan moeten denken, een andere geaardheid (homo) te zijn of te worden.quote:
Daar staat niet homoseksualiteit an sich genoemd.quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ben er inderdaad aan gewend.quote:Op woensdag 17 juni 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Mijn overtuiging is gestoeld op het idee dat technologie er is om de mens volledige controle te geven over zijn eigen wezen en om de beperkingen van "het toeval" (zoals genetica) te overstijgen. Er is niks mis mee met het aanpassen van biologie voor levensgeluk. Het risico dat je daarmee een essentieel onderdeel van wie je bent, verliest acht ik niet zo groot. Alles went, ook een andere geaardheid.
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar staat niet homoseksualiteit an sich genoemd.
Ik zou het onlogisch vinden als God van de mens verlangt om homoseksualiteit te ontkennen. Als het enkel destructief is, zouden wij als mens er heel anders mee omgaan, denk ik.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:43 schreef hoatzin het volgende:
Als God bestaat en als God de mens heeft geschapen dan is alles wat menselijk is door God bedacht en door God ingebakken. Dus ook homoseksualiteit.
Derhalve kan hij dat de mens, ook al doet hij dit uit "vrije wil" , niet aanrekenen. Hooguit zichzelf.
"Verder sprak de Heere"quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je kunt in leviticus geen quote van god vinden
Ja Paulus doet het nog eens dunnetjes over. Terwijl het in de Griekse wereld, waaruit hij afkomstig was, vrij gewoon was.quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:11 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Volgens mij zegt het NT er ook wat over?
Aangezien mannen geen vagina hebben, is dat eigenlijk al onmogelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
klare taal.
I stand correctedquote:Op donderdag 18 juni 2026 14:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"Verder sprak de Heere"
Hier wordt God geciteerd.
Net letterlijk natuurlijk want God bestaat niet als zodanig.
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er bedoeld wordt: een man mag zijn piemel niet in de bips van een andere man stoppen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Aangezien mannen geen vagina hebben, is dat eigenlijk al onmogelijk.
Een man die anaal wordt geneukt door een andere man, hoeft zich daardoor niet persé minder man te voelen. Vaak is het juist het tegenovergestelde het geval.
Dat is een gebod op homoseksuele handelingen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
klare taal.
Want dat doe je normaliter bij een vrouw?quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er bedoeld wordt: een man mag zijn piemel niet in de bips van een andere man stoppen.
Ongeacht of dat lekker voelt of niet.
Ik snap het wel. Als .....quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan "als God bestaat"?
quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een gebod op homoseksuele handelingen.
Niet op homoseksualiteit.
Teksten dusdanig interpreteren dat ze niet langer zeggen wat er expliciet staat; ook religieuzen zijn daar meesters in.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want dat doe je normaliter bij een vrouw?
Dat is juist homoseksualiteit.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een gebod op homoseksuele handelingen.
Niet op homoseksualiteit.
Romeinen 1:26-27,quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:
Ja Paulus doet het nog eens dunnetjes over.
Wat de vrouw wil. En er zijn erbij die anaal heerlijk vinden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want dat doe je normaliter bij een vrouw?
Net of alle mannen dit wel in zich hebben zeg meer. Nou ik niet.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Romeinen 1:26-27,
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Wat ik vooral opvallend vind, is "dat god hen uitlevert aan die verlangens. Zo van "ik heb je als een hond aan het lijntje, je hebt al drie dagen geen eten gekregen en er ligt 10 meter verderop een stuk verse worst, nou laat ik de riem los"
En ojee als je die worst wordt opvreet
Ik vind dat een heel vreemde opvatting..quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik zou het onlogisch vinden als God van de mens verlangt om homoseksualiteit te ontkennen. Als het enkel destructief is, zouden wij als mens er heel anders mee omgaan, denk ik.
Homoseksualiteit op zich heeft zoals ik het zie geen verband met één van de hoofdzondes. Daartegenover staat haat tegen mensen die homoseksueel zijn, wel in verband met de grootste en meest destructieve zonde: hoogmoed. Het valt mij daarbij op dat religie vaak door mensen wordt gebruikt als excuus om hun eigen haat en geweld tegen anderen goed te praten.
Stel dat iemand die atheistisch is en expliciet niet in God of een hogere macht gelooft, na zijn/haar overlijden ervaart dat God wel degelijk bestaat. Het zou mij niet verbazen als uiteindelijk kan blijken dat die persoon tijdens het leven meer in contact met God is geweest dan iemand die juist heel religieus was (en het praktiseren van die religie beschouwde als geruststelling om na de dood in de hemel te komen, waardoor hij/zij zich niet voldoende bewust was hoe hij/zij anderen behandelde).
Ik geloof wel dat homoseksualiteit en dan met name de eenzaamheid en verdriet die iemand door zijn/haar geaardheid ervaart, een risico-factor is om zich over te geven aan gedrag wat wel als zondig beschouwd kan worden. Bijvoorbeeld als homoseksuele koppels elkaar gaan behandelen als mannetje-vrouwtje. Dat lijkt misschien onschuldig en als buitenstaander zou je kunnen zeggen "Dat moeten zij lekker zelf weten, zij doen daar niemand mee kwaad". Ik vind persoonlijk dat zij daarmee zichzelf vooral schade aanrichten, ook als zij daar zelf voor kiezen. Ik vind het om een voorbeeld te noemen heel respectloos om een lesbische vrouw die erg masculien is en zichzelf zo voelt, te behandelen alsof zij een man is. Ik bedoel niet dat ik haar zou moeten opdringen "Joh meid, trek een leuke jurk aan en doe wat lippenstift op en ga je gedragen als de vrouw die je eigenlijk zou moeten zijn!". Ook dat is respectloos; dan zou ik haar mijn interpretatie opdringen zoals ik haar wil zien. Het is niet aan mij om dat voor haar te bepalen. Evenmin zou ik haar beschadigen door haar als man te behandelen, want dat is zij niet. Dat verandert natuurlijk wel als zij zelf aangeeft op zo'n manier behandeld te willen worden: dan is het haar keus en is het ook aan haar om te ervaren of haar dat helpt of dat het op langere termijn toch destructiever blijkt uit te pakken dan zij zelf had ingeschat.
Dat ben ik echt niet met jou eens. Hoe iemand zich voelt, heeft grotendeels te maken met levenservaringen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:44 schreef Wantie het volgende:
Dat is gewoon in iemands persoonlijkheid ingebakken net zoals geaardheid.
En wellicht gekoppeld aan geaardheid.
Duh, dat begreep ik ook al dat ze dat ermee bedoelen. Maar als zij claimen dat dit de exacte woorden zijn van God, kunnen zij zich beter afvragen of Hij daadwerkelijk daarmee anale seks met een man bedoelt, of dat zij die boodschap daar vooral zelf uit willen interpreterenquote:Op donderdag 18 juni 2026 14:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er bedoeld wordt: een man mag zijn piemel niet in de bips van een andere man stoppen.
Ongeacht of dat lekker voelt of niet.
Maar nu omschrijf je toxische relaties.quote:Op donderdag 18 juni 2026 19:36 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Dat ben ik echt niet met jou eens. Hoe iemand zich voelt, heeft grotendeels te maken met levenservaringen.
Ik ken ook geen homo-koppels waarbij letterlijk afgesproken is en ook naar buiten toe gepresenteerd wordt wie nou het mannetje en het vrouwtje is. Wat ik wél heel vaak merk, is dat ze in de praktijk teveel in een rol vallen die heel stereotype is, omdat de ene persoon daddy-issues heeft en/of de ander wil vooral controle over zijn partner. Als jij hierover zegt dat je dit nooit hebt meegemaakt, dan kijk je niet goed, want dit gebeurt opmerkelijk vaak. Ik zeg dus niet iedereen, maar een aanzienlijk groot deel wel.
Dat geaardheid diep zit, ben ik met jou eens. Maar ik vind het te stellig als erover wordt gezegd dat iemand ermee wordt geboren. Het komt overigens voor dat bij één-eïge tweelingen de ene persoon homoseksueel is en de ander niet. Dat maakt de één niet superieur over de ander, maar bewijst wel dat het veel complexer is.
Ik zie dit eerder zo: iedereen geniet een zekere mate van genade van God. Die beschermt ons in wezen tegen onszelf. Het is de rem van ons geweten, dat stemmetje dat zegt: stop. Maar hoe minder je naar dat stemmetje luistert, hoe harder het wordt om het te horen. En zo dwaal je beetje bij beetje verder af van God, zelfs als je hem niet bewust dient. En op een gegeven moment laat God je dan ook los en word je alleen nog geleid door je verlangens. Maar het bevredigen van die verlangens vult de leegte niet waar God moet zijn. En zo gaan mensen steeds verder en verder. Net zoals mensen steeds meer alcohol, drugs, extreme seks, eten, of wat ze dan ook nodig hebben om iets in hen te bevredigen proberen te stillen, maar steeds meer nodig hebben om nog iets te voelen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Romeinen 1:26-27,
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Wat ik vooral opvallend vind, is "dat god hen uitlevert aan die verlangens. Zo van "ik heb je als een hond aan het lijntje, je hebt al drie dagen geen eten gekregen en er ligt 10 meter verderop een stuk verse worst, nou laat ik de riem los"
En ojee als je die worst opvreet
Hele legioenen mensen hebben geen geweten/geen empathisch vermogen/geen inlevingsvermogen/geen sociale binding. Dat heeft niet met het opperwezen te maken, maar alles met (een gebrek aan) aangeboren eigenschappen. Heeft ook niets met homoseksualiteit te maken; de homo's die ik ken zijn zeer empathische, sociale personen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie dit eerder zo: iedereen geniet een zekere mate van genade van God. Die beschermt ons in wezen tegen onszelf. Het is de rem van ons geweten, dat stemmetje dat zegt: stop. Maar hoe minder je naar dat stemmetje luistert, hoe harder het wordt om het te horen. En zo dwaal je beetje bij beetje verder af van God, zelfs als je hem niet bewust dient. En op een gegeven moment laat God je dan ook los en word je alleen nog geleid door je verlangens.
"Geen geweten" is extreem, dan is er echt iets niet helemaal in orde in de bovenkamer. Dat weet je niet of dat per se is aangeboren. Zware mishandeling en andere sociale dingen kunnen dat ook beïnvloeden, omdat ze de ontwikkeling van de hersenen aantasten door constante overlevingsnood. Vaak is het een combinatie lijkt mij. Maar zelfs als iemand dergelijk gedrag vertoont, wil dat nog niet zeggen dat dat komt omdat God ze volledig heeft losgelaten. En soms misschien ook wel. Soms komen die mensen tot inkeer.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Hele legioenen mensen hebben geen geweten/geen empathisch vermogen/geen inlevingsvermogen/geen sociale binding. Dat heeft niet met het opperwezen te maken, maar alles met (een gebrek aan) aangeboren eigenschappen. Heeft ook niets met homoseksualiteit te maken; de homo's die ik ken zijn zeer empathische, sociale personen.
Enig idee van de recidive onder zedendelinquenten?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Geen geweten" is extreem, dan is er echt iets niet helemaal in orde in de bovenkamer. Dat weet je niet of dat per se is aangeboren. Zware mishandeling en andere sociale dingen kunnen dat ook beïnvloeden, omdat ze de ontwikkeling van de hersenen aantasten door constante overlevingsnood. Vaak is het een combinatie lijkt mij. Maar zelfs als iemand dergelijk gedrag vertoont, wil dat nog niet zeggen dat dat komt omdat God ze volledig heeft losgelaten. En soms misschien ook wel. Soms komen die mensen tot inkeer.
Psychopatische CEO'squote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Enig idee van de recidive onder zedendelinquenten?
Btw, ooit is er eens een onderzoek geweest naar de leidinggevende eigenschappen van managers; flink deel bleek daarvan bleek een volstrekt gewetenloos karakter te hebben.
Daar geloof ik niet in.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En op een gegeven moment laat God je dan ook los
Wat dan wel?quote:
Mocht er een god bestaan, dan is iedereen welkom. Het verhaal van Ali is voor mij als een tijdmachine. Het was precies hetzelfde verhaal dat mijn gereformeerde vader mij vertelde in jaren 60. Toen was de gereformeerde kerk nog streng. Wat ik er van vond: hier wordt iets verschrikkelijks krom recht gepraat. Zodat het stukje tekst in de bijbel op die manier wordt uitgelegd zodat het goed past in de huidige samenleving. Ik krijg daar de kriebels van. Want ik denk dat het helemaal niet zo is. Het hele verhaal van "God had het niet zo bedoeld", staat haaks op wat we eigenlijk moeten denken over God: Als die bestaat en we gaan er maar even van uit dat hij ons gemaakt heeft, ik laat de waarheid even in het midden, want die ken ik niet, dan houdt God ook van mensen die Ali ziet als "zondig".quote:
Ik kan mij niet echt vinden in jouw interpretatie van mijn woorden, of ieder geval de impliciete conclusies die je eraan verbindt, die deel ik niet.quote:Op zondag 21 juni 2026 16:36 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mocht er een god bestaan, dan is iedereen welkom. Het verhaal van Ali is voor mij als een tijdmachine. Het was precies hetzelfde verhaal dat mijn gereformeerde vader mij vertelde in jaren 60. Toen was de gereformeerde kerk nog streng. Wat ik er van vond: hier wordt iets verschrikkelijks krom recht gepraat. Zodat het stukje tekst in de bijbel op die manier wordt uitgelegd zodat het goed past in de huidige samenleving. Ik krijg daar de kriebels van. Want ik denk dat het helemaal niet zo is. Het hele verhaal van "God had het niet zo bedoeld", staat haaks op wat we eigenlijk moeten denken over God: Als die bestaat en we gaan er maar even van uit dat hij ons gemaakt heeft, ik laat de waarheid even in het midden, want die ken ik niet, dan houdt God ook van mensen die Ali ziet als "zondig".
Ik herken het helemaal, het is het voortdurend kronkelen zodat bijbelteksten toch passen in de huidige samenleving. We moeten gewoon accepteren dat die teksten stammen uit een tijd toen alles heel anders was. Ook de uitleg van Ali van het woord zonde. Dat zou iets zijn wat god niet heeft bedoeld. Homoseksualiteit hoort daar dus blijkbaar bij. Ik ben geboren met astma. Dat heeft god ook niet bedoeld. Dus ik ben ook zondig.
Ik word een beetje moe van die sektarische uitleg met het letterlijk nemen van de bijbel. Ik kan daar heel moeilijk tegen. Dit zijn dingen zoals gereformeerden er over dachten een halve eeuw geleden. Nu is er de PKN en die heeft zich positief ontwikkeld en de maatschappij accepteert zoals die is. Ali loopt met zijn zevende dag-adventisten heel erg achter. Dit is gedachtengoed van het hele oude stempel, die we moeten veroordelen. Niet alles in de bijbel is het woord van God.
Dat vind ik vreemd. Dit is wat je hebt geschreven:quote:Op zondag 21 juni 2026 18:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan mij niet echt vinden in jouw interpretatie van mijn woorden, of ieder geval de impliciete conclusies die je eraan verbindt, die deel ik niet.
Daar zit geen woord Spaans bij. Je schrijft dus duidelijk dat God het niet zo bedoeld heeft en dat het zonde is. Dat haal ik er echt uit. En nu ontken je het weer.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Man en vrouw zijn duidelijk biologisch op elkaar afgestemd om nieuw leven voort te brengen. Homoseksuele relaties wijken daarvan af.
Dus biologie zelf getuigt van het feit dat het zondig is, waarbij zondig = afwijkend van de bedoeling. In het jodendom wordt 'zonde' dan ook wel omschreven als 'het doel missen'.
God heeft de dingen dus om een bepaalde reden gemaakt, en de zonde = alles wat daarvan afwijkt en tot een doodlopend spoor leidt.
Ik bekijk dingen vooral spiritueel en wat mijn hart ingeeft. De bijbel is een belangrijk geschrift, maar je moet niet zomaar alles als waarheid lezen als je gezond verstand zegt: dit klopt niet. Als de doodstraf geldt voor homoseksualiteit, dan zegt mijn verstand: Dat was misschien heel lang geleden zo, of in een achterlijk land. Maar we zijn nu een beschaafde samenleving geworden. Als het wel zo is dat God dit ooit heeft gezegd, is het niet mijn god, en wil ik niets met hem te maken hebben, dan stel ik mezelf zelfs boven hem. Maar het gaat er bij mij niet in dat een god ooit zoiets heeft geroepen, maar dat dit gedaan is door leiders met een lange baard van hetzelfde soort die nu in Iran rondlopen.quote:Op zondag 21 juni 2026 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar baseer je je geloof dan op, als het niet op de geschriften is?
Het is niet alleen de kerk der Zevendedagsadventisten. Hele scharen van evangelische clubs, baptisten en orthodoxen verdelen de mensheid in geredden en verlorenen zielen. Frappant is dat altijd de eigen kerk (minuscuul vaak) tot de gereddden behoort en alle anderen (die van zichzelf denken gered te zijn of worden) juist de verlorenen zijn.quote:Op zondag 21 juni 2026 16:36 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik word een beetje moe van die sektarische uitleg met het letterlijk nemen van de bijbel. Ik kan daar heel moeilijk tegen. Dit zijn dingen zoals gereformeerden er over dachten een halve eeuw geleden. Nu is er de PKN en die heeft zich positief ontwikkeld en de maatschappij accepteert zoals die is. Ali loopt met zijn zevende dag-adventisten heel erg achter. Dit is gedachtengoed van het hele oude stempel, die we moeten veroordelen. Niet alles in de bijbel is het woord van God.
Heel lang geleden? Kijk eens op dit kaartje:quote:Op zondag 21 juni 2026 20:45 schreef -Sigaartje het volgende:
De bijbel is een belangrijk geschrift, maar je moet niet zomaar alles als waarheid lezen als je gezond verstand zegt: dit klopt niet. Als de doodstraf geldt voor homoseksualiteit, dan zegt mijn verstand: Dat was misschien heel lang geleden zo, of in een achterlijk land.
Dat heb ik geschreven. Maar dan maak jij er dit van: als ik astma heb, ben ik zondig.quote:Op zondag 21 juni 2026 20:41 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat vind ik vreemd. Dit is wat je hebt geschreven:
[..]
Daar zit geen woord Spaans bij. Je schrijft dus duidelijk dat God het niet zo bedoeld heeft en dat het zonde is. Dat haal ik er echt uit. En nu ontken je het weer.
Welke zonde geeft je een aangeboren ziekte, zoals astma?quote:Op zondag 21 juni 2026 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heb ik geschreven. Maar dan maak jij er dit van: als ik astma heb, ben ik zondig.
Maar 'ben ik zondig' is een waardeoordeel. Ik doe geen waardeoordeel, ik beschrijf een conditie.
En ja, ziekte en dergelijke zijn het gevolg van de zonde. Maar dat maakt je niet 'zondig' als je met een ziekte wordt geboren of krijgt.
Dus lees het niet als een aanklacht van mij tegen personen, maar als beschrijving van de menselijke conditie.
Erfzonde: Romeinen 5:12-21; Efeziërs 2:3 (quote:Op zondag 21 juni 2026 21:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welke zonde geeft je een aangeboren ziekte, zoals astma?
Klopt. Het is lekker gemakkelijk om te roepen dat homoseksualiteit van God niet mag, terwijl je het zelf niet bent (ik ben zelf heteroman). Dat van die stoffen hoor je nooit meer, terwijl iedereen dat doet. Verder staan er meer wetten in het OT die gewoon uit vanzelfsprekendheid niet meer worden uitgevoerd, daar hoor je nooit iemand iets over, zoals bijvoorbeeld seks met een ongestelde vrouw. Daar haalt iedereen zijn schouders over op, maar als man met een man naar bed gaan is plotseling wel een punt. Ik snap dat niet, want die twee dingen worden in één adem genoemd in de bijbel. Een derde geldt nog steeds, verbod op seks met dieren, maar dat verbod is heel erg goed uit te leggen, die andere twee die ik noemde niet.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:52 schreef summer2bird het volgende:
Wat ik nooit zo snap is dat dat stuk over homos uit het eerste testament komt toch?
En in het eerste testament staat ook dat je geen varken mag eten, drank mag drinken of kleding van 2 verschillende overlappende stoffen mag dragen.
En dat is dan niet belangrijk?
Dat dus. Je mag ook geen beelden naar gods aangezicht maken. Elke beetje RK kerk hangt er vol mee: de plafonds en de muren vol met afbeeldingen.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:52 schreef summer2bird het volgende:
Wat ik nooit zo snap is dat dat stuk over homos uit het eerste testament komt toch?
En in het eerste testament staat ook dat je geen varken mag eten, drank mag drinken of kleding van 2 verschillende overlappende stoffen mag dragen.
En dat is dan niet belangrijk?
Die vraag geeft aan dat je wat mij betreft niet de juiste definitie hanteert.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welke zonde geeft je een aangeboren ziekte, zoals astma?
Vreemde volgorde hanteer jij: de dood, dan de ziekte moreel en spiritueel en dat door de zonde...die tot de dood heeft geleid. Vicieuze cirkel dat wel.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die vraag geeft aan dat je wat mij betreft niet de juiste definitie hanteert.
Eigenlijk moet ik ook eerder zeggen: de dood. Niet de zonde.
De dood in de mens zorgt voor allerlei problemen, waaronder ziekte en andere dingen. Door verval. We zijn perfect gemaakt oorspronkelijk, maar de dood wordt doorgegeven in allen, en dat manifesteert zich in wat 'zonde' wordt genoemd. Dus ziekte is het gevolg van de zonde, omdat de zonde tot de dood heeft geleid, en de dood voor verval van ons lichaam, zowel fysiek als moreel en spiritueel.
Dus wel degelijk wat ik al zei: erfzonde.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit dus eigenlijk:
Romeinen 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
Ik denk dat mensen het maar lastig te accepteren vinden dat dood gewoon dood is. Daarom maken ze zichzelf graag vanalles wijs.quote:Op maandag 22 juni 2026 01:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Mijn beeldvermoeden is deze:
De dood maakt onderdeel uit van de reïncarnatiecyclus. We zijn een tijdje op een planeet, sterven, rusten een tijd uit en maken plannen, worden opnieuw geboren en zo klimmen we met veel levens op naar een steeds hoger niveau. In de cyclus maak je alles mee om van te leren. Het doel is om volmaaktheid te bereiken en deel uit te gaan maken van een goddelijk collectief.
Ik hanteer niks, ik probeer te beschrijven wat de bijbel zegt:quote:Op zondag 21 juni 2026 23:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Vreemde volgorde hanteer jij: de dood, dan de ziekte moreel en spiritueel en dat door de zonde...die tot de dood heeft geleid. Vicieuze cirkel dat wel.
[..]
Dus wel degelijk wat ik al zei: erfzonde.
Dus eigenlijk kolder, voor eigen gewin iemand manipuleren.
Kortom, de schepping is 1 grote mislukking.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hanteer niks, ik probeer te beschrijven wat de bijbel zegt:
Eerste mensen perfect. Geen zonde, geen dood, geen ziekte, geen kwaad, en dus ook geen homoseksualiteit.
Na de zonde: de dood, verval, ziekte, afwijking van Gods oorspronkelijke plan, waaronder homoseksualiteit.
Daarmee is de hele mensheid dus inderdaad slachtoffer en gevangen in een lichaam waar hij zelf niet voor gekozen heeft, en allerlei dingen doen die vaak tegen de eigen wil of het geweten ingaan.
En daarom draait de Christelijke religie niet om in de kern om 'goed doen', maar om bevrijding van onze natuurlijke staat van zijn door de kracht van God, beschikbaar gesteld via Jezus Christus' verzoenoffer.
Helemaal mee eens. Vanuit de psychologie kan ik hieraan toevoegen dat ons brein is geprogrammeerd om achter elk ritselend bosje een bewuste intentie of 'geest' te zoeken. Dit maakte het geloof in het bovennatuurlijke bijna onvermijdelijk. De Bijbel is daar een prachtig cultuurhistorisch product van dat inderdaad pas eeuwen na dato door menselijke redacteuren is samengesteld uit mondelinge overleveringen om een jonge kerk structuur te geven. Interessant genoeg zie je dit proces van 'tekstuele evolutie' ook in andere wereldreligies waar lokale mythen officieel werden vastgelegd tot heilige wetten om sociale verbanden te waarborgen. Geloof is dus niet zozeer een 'foutje' in onze evolutie maar een overlevingsstrategie die ons hielp om de overstap te maken van kleine stammen naar complexe beschavingen. Jouw observatie dat het in onze cultuur en ons DNA verweven zit, wordt door de moderne antropologie dan ook volledig ondersteund.quote:Op maandag 22 juni 2026 11:53 schreef Wantie het volgende:
Geloven in iets bovennatuurlijks is evolutionair gezien een onderdeel geworden van de sociale structuur van de mensheid.
Het zit als het ware in ons DNA en we zien het in alle culturen terug.
De Bijbel is gewoon door mensen geschreven, op basis van oude volksverhalen. Het is een samenraapsel van verschillende evangeliën.
je beschrijft niet, je interpreteertquote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
wie waren die eerste mensen? Adam en Eva bleken toch zondig in Gods ogen.quote:Eerste mensen perfect. Geen zonde, geen dood, geen ziekte, geen kwaad,
uit een sample van 2 is het wat lastig conclusies trekken, maar je kunt ook de simpele redenering maken dat Adam ( uit stof gemaakt) het met Eva (uit een rib van Adam gemaakt, geen sex en sexualiteitquote:en dus ook geen homoseksualiteit.
(hetero)seksualitet is net zo goed van na de zonde: daar voor werden mannen uit stof gemaakt en vrouwen uit een rib van een man. Wat God zijn oorspronkelijke plan was dat beschrijft het verhaal niet. Hij was vooral gefrustreerd en verzon een manier om achtereenvolgend de slang, Eva en Adam de schuld te geven.quote:Na de zonde: de dood, verval, ziekte, afwijking van Gods oorspronkelijke plan, waaronder homoseksualiteit.
dat toont maar weet aan hoe makkelijk we ons laten gijzelen door schuld. In moderne tijd noem je dit ook wel gaslichtingquote:Daarmee is de hele mensheid dus inderdaad slachtoffer en gevangen in een lichaam waar hij zelf niet voor gekozen heeft, en allerlei dingen doen die vaak tegen de eigen wil of het geweten ingaan.
En daarom draait de Christelijke religie niet om in de kern om 'goed doen', maar om bevrijding van onze natuurlijke staat van zijn door de kracht van God, beschikbaar gesteld via Jezus Christus' verzoenoffer.
Zo zie ik het ook. Geen idee of dat ook zo is. Niemand weet wat er na de dood gebeurt. Ik denk zelf dat het juist de bedoeling is dat ieder mens op zijn eigen manier daarachter probeert te komen.quote:Op maandag 22 juni 2026 01:15 schreef -Sigaartje het volgende:
De dood maakt onderdeel uit van de reïncarnatiecyclus. We zijn een tijdje op een planeet, sterven, rusten een tijd uit en maken plannen, worden opnieuw geboren en zo klimmen we met veel levens op naar een steeds hoger niveau. In de cyclus maak je alles mee om van te leren. Het doel is om volmaaktheid te bereiken en deel uit te gaan maken van een goddelijk collectief.
Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:46 schreef dop het volgende:
[..]
je beschrijft niet, je interpreteert
[..]
wie waren die eerste mensen? Adam en Eva bleken toch zondig in Gods ogen.
[..]
uit een sample van 2 is het wat lastig conclusies trekken, maar je kunt ook de simpele redenering maken dat Adam ( uit stof gemaakt) het met Eva (uit een rib van Adam gemaakt, geen sex en sexualiteit
[..]
(hetero)seksualitet is net zo goed van na de zonde: daar voor werden mannen uit stof gemaakt en vrouwen uit een rib van een man. Wat God zijn oorspronkelijke plan was dat beschrijft het verhaal niet. Hij was vooral gefrustreerd en verzon een manier om achtereenvolgend de slang, Eva en Adam de schuld te geven.
[..]
dat toont maar weet aan hoe makkelijk we ons laten gijzelen door schuld. In moderne tijd noem je dit ook wel gaslichting
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring. Er zijn veel te veel tegenstrijdigheden in het menselijke gedrag met de vooronderstellingen van zo'n model om het houdbaar te houden. Ik kan namelijk net zo goed beredeneren dat geloof, met al zijn morele kwesties, in veel opzichten volstrekt indruist tegen voortplantingskansen.quote:Op maandag 22 juni 2026 11:53 schreef Wantie het volgende:
Geloven in iets bovennatuurlijks is evolutionair gezien een onderdeel geworden van de sociale structuur van de mensheid.
Het zit als het ware in ons DNA en we zien het in alle culturen terug.
De Bijbel is gewoon door mensen geschreven, op basis van oude volksverhalen. Het is een samenraapsel van verschillende evangeliën.
Overlevingsdrang is niet mijn argument, dat is het argument dat in de discussie is gebruikt tegen homoseksualiteit.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring. Er zijn veel te veel tegenstrijdigheden in het menselijke gedrag met de vooronderstellingen van zo'n model om het houdbaar te houden. Ik kan namelijk net zo goed beredeneren dat geloof, met al zijn morele kwesties, in veel opzichten volstrekt indruist tegen voortplantingskansen.
En als het dat wel doet, dan is de vraag: waarom stappen zoveel mensen er nu van af.
Blijkbaar zijn dat dan evolutionair gezien minder geavanceerde DNA-expressies. Immers heeft geloof de mensheid zo groot gemaakt als hij nu is, als we jou moeten geloven.
Het klinkt mij allemaal erg beredeneerd met retrospect in de oren. Er zijn wat feiten, we verzinnen er een ongenuanceerd verhaal omheen om die te verklaren op basis van 'overlevingsdrang', en alles wat daar tegen indruist, doen we af als onzin. Dat is alsof je via een rietje naar de werkelijkheid kijkt, wat mij betreft.
Het verhaal van Adam en Eva is als waargebeurd verhaal sowieso onhoudbaar.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Ik hoop met heel mijn hart dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb totaal geen zin om opnieuw te moeten leven op aarde en ik zie er totaal niet naar uit om naar de hemel te gaan waar ik 24 uur per dag op mijn knieën voor god moet liggen. Het liefst zie ik: dood=dood. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo is.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen het maar lastig te accepteren vinden dat dood gewoon dood is. Daarom maken ze zichzelf graag vanalles wijs.
Dat komt omdat het 'niets' voor ons mensen onbevattelijk is.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:50 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik hoop met heel mijn hart dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb totaal geen zin om opnieuw te moeten leven op aarde en ik zie er totaal niet naar uit om naar de hemel te gaan waar ik 24 uur per dag op mijn knieën voor god moet liggen. Het liefst zie ik: dood=dood. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo is.
Lijken me toch een belangrijke vaststellingen. Hoe zat het volgens jouw voor de zonde val met sexualiteit, wat zegt de Bijbel daar over?quote:Op maandag 22 juni 2026 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Evolutionair hebben we als mensen een afkeer tegen seksuele handelingen tussen familieleden van de eerste graad. En we weten waarom: omdat daardoor de diversiteit van de genen te klein wordt, waardoor het nageslacht minder overlevingskansen heeft.
Dat is wel makkelijk te bevatten. Al het andere is geloven in verzinsels. In verzinsels geloven is veel moeilijker. Waarom zijn het verzinsels? Omdat er geen feitelijke basis is voor een 'hiernamaals'. Waarom zijn er dan dergelijke verzinsels? Omdat men ongelofelijk bang is voor het gitzwarte 'Niets' en om 'vergeten' te worden.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:
Dus dat ons bewustzijn na het overlijden zou stoppen en er vervolgens niets meer is. Dat is niet te bevatten.
Klopt, maar als je vanuit de oudheid kijkt, dan groei je als kind op met je broers en zussen.quote:Op maandag 22 juni 2026 17:34 schreef dop het volgende:
[..]
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.
Het is de vraag wat cultureel en van uit je opvoeding komt en welk deel je van nature aanvoelt.
Het wordt een stuk ingewikkelder als je niet weet dat iemand een halfbroer of zus is.
Dan blijkt het toch gecompliceerder te liggen.
Daar is wel zeker iets. Er zijn meerdere universa. Die bestaan in dimensies die door kracht zijn gevormd.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:
Wel voorbij het universum, maar daar is al helemaal geen voorstelling van te maken.
Precies. Er zijn voorbeelden bekend van een geadopteerde zoon die zijn moeder ontmoette en geen van beiden wist wie de ander was en dat ze samen een relatie kregen. Ik denk eerder dat het gevoel van afschuw komt door de indeling van rollen en dat je die personen vanaf je geboorte kent en dat die een andere vorm innemen in je bewustzijn dan toekomstige partners.quote:Op maandag 22 juni 2026 17:34 schreef dop het volgende:
[..]
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.
Het is de vraag wat cultureel en van uit je opvoeding komt en welk deel je van nature aanvoelt.
Het wordt een stuk ingewikkelder als je niet weet dat iemand een halfbroer of zus is.
Dan blijkt het toch gecompliceerder te liggen.
En dat is weer evolutionair ontstaan.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:54 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Precies. Er zijn voorbeelden bekend van een geadopteerde zoon die zijn moeder ontmoette en geen van beiden wist wie de ander was en dat ze samen een relatie kregen. Ik denk eerder dat het gevoel van afschuw komt door de indeling van rollen en dat je die personen vanaf je geboorte kent en dat die een andere vorm innemen in je bewustzijn dan toekomstige partners.
en waar baseer je dit beeld of vermoeden op? Ik zie de mens(heid) als nou niet bepaald steeds beter of volmaakter worden.quote:Op maandag 22 juni 2026 01:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Als de eerste mensen inderdaad perfect waren, was er nooit de eerste zonde gebeurd.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Eerste mensen perfect. Geen zonde, geen dood, geen ziekte, geen kwaad, en dus ook geen homoseksualiteit.
Dat denk ik nou precies over de twee scheppingsverhalen in de bijbel.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring.
Nergens op. En ik ben het met je eens.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en waar baseer je dit beeld of vermoeden op? Ik zie de mens(heid) als nou niet bepaald steeds beter of volmaakter worden.
Was heteroseksualiteit iets voor of na de zonde? Als je goed nadenkt, wordt het niks met heteroseksualiteit in het paradijs. Stel je voor: het paradijs was voorbestemd voor eeuwig, ook Adam en Eva. Die gaan dan als konijnen tekeer en hun kinderen ook en zo maar door. Binnen afzienbare tijd lopen er dan biljoenen mensen rond op aarde. Wie gaat ze voeden?quote:Op maandag 22 juni 2026 12:46 schreef dop het volgende:
[..]
je beschrijft niet, je interpreteert
[..]
wie waren die eerste mensen? Adam en Eva bleken toch zondig in Gods ogen.
[..]
uit een sample van 2 is het wat lastig conclusies trekken, maar je kunt ook de simpele redenering maken dat Adam ( uit stof gemaakt) het met Eva (uit een rib van Adam gemaakt, geen sex en sexualiteit
[..]
(hetero)seksualitet is net zo goed van na de zonde: daar voor werden mannen uit stof gemaakt en vrouwen uit een rib van een man. Wat God zijn oorspronkelijke plan was dat beschrijft het verhaal niet. Hij was vooral gefrustreerd en verzon een manier om achtereenvolgend de slang, Eva en Adam de schuld te geven.
[..]
dat toont maar weet aan hoe makkelijk we ons laten gijzelen door schuld. In moderne tijd noem je dit ook wel gaslichting
Had hem net aan de lijn. Hij zal na het WK kijken of ie tijd heeft voor een antwoord.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:53 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom vragen we het Hem niet gewoon zelf?
Voor een almachtig iets zou het geen probleem moeten zijn om tijdens het WK even te antwoorden lijkt me.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:28 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Had hem net aan de lijn. Hij zal na het WK kijken of ie tijd heeft voor een antwoord.
Kan het ook niet mooier maken. Hij is overdags druk met dooien opvangen en samen uitstorteren met Beelzebub. Hij wil 's avonds dan ff chillen met wat foeballuh en een Grolsch.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voor een almachtig iets zou het geen probleem moeten zijn om tijdens het WK even te antwoorden lijkt me.
Als je Adam en Eva bedoelt: die waren niet goed. Eva verleidde Adam om iets kwaads te doen. Overigens is dat scheppingsverhaal wel tig keer achterhaald; de hedendaagse mens is het resultaat van miljoenen jaren evolutie.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar evolutie is weer te simpel.quote:Op woensdag 24 juni 2026 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je Adam en Eva bedoelt: die waren niet goed. Eva verleidde Adam om iets kwaads te doen. Overigens is dat scheppingsverhaal wel tig keer achterhaald; de hedendaagse mens is het resultaat van miljoenen jaren evolutie.
"Simpel". Ik snap ergens wel waar die gedachte vandaan komt: het basisprincipe van evolutie (variatie, selectie en erfelijkheid) is inderdaad verrassend elegant en compact. Maar juist in die schijnbare simpelheid schuilt wat mij betreft de echte schoonheid. Het principe is misschien eenvoudig maar de uitwerking ervan over miljarden jaren is dat allerminst. Als je kijkt naar de biochemie, de genetica en de manier waarop ecosystemen zich aanpassen dan zie je een duizelingwekkende complexiteit. Eigenlijk kun je het vergelijken met de regels van het schaakspel: die zijn in een kwartiertje te leren (vrij simpel dus) maar de hoeveelheid mogelijke partijen en strategieën die daaruit voortvloeien is groter dan het aantal atomen in het universum.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar evolutie is weer te simpel.
Daarom is er een opperwezen nodig.
Oh, voor mij schiet evolutie niet tekort.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:39 schreef Pixelman het volgende:
[..]
"Simpel". Ik snap ergens wel waar die gedachte vandaan komt: het basisprincipe van evolutie (variatie, selectie en erfelijkheid) is inderdaad verrassend elegant en compact. Maar juist in die schijnbare simpelheid schuilt wat mij betreft de echte schoonheid. Het principe is misschien eenvoudig maar de uitwerking ervan over miljarden jaren is dat allerminst. Als je kijkt naar de biochemie, de genetica en de manier waarop ecosystemen zich aanpassen dan zie je een duizelingwekkende complexiteit. Eigenlijk kun je het vergelijken met de regels van het schaakspel: die zijn in een kwartiertje te leren (vrij simpel dus) maar de hoeveelheid mogelijke partijen en strategieën die daaruit voortvloeien is groter dan het aantal atomen in het universum.
Voor mij maakt de wetenschap de wereld daarom niet saaier of te simpel maar juist magischer. Het idee dat de enorme diversiteit van het leven, van de diepzee tot de sterrenhemel, is ontstaan uit een miljarden jaren durend proces van vallen en opstaan, vind ik persoonlijk veel fascinerender dan de verklaring dat een opperwezen het simpelweg zo heeft ontworpen. Dat laatste voelt voor mij juist als een te makkelijk antwoord dat de nieuwsgierigheid stopt.
Maar goed, dat is hoe ik er als wetenschapsliefhebber naar kijk. Wat maakt voor jou dan dat de evolutietheorie tekortschiet? Hoe ingewikkelder had het dan moeten zijn om jou te overtuigen van het ontbreken van een goddelijke interventie? Ben je er ook van overtuigd dat de geschiedenis van de mensheid begon in het Hof van Eden? Zo ja, dat neem ik je nooit meer serieus.
Volgens het verhaal welquote:
Wie schiep het opperwezen dan?quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar evolutie is weer te simpel.
Daarom is er een opperwezen nodig.
quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:39 schreef Pixelman het volgende:
Maar goed, dat is hoe ik er als wetenschapsliefhebber naar kijk. Wat maakt voor jou dan dat de evolutietheorie tekortschiet? Hoe ingewikkelder had het dan moeten zijn om jou te overtuigen van het ontbreken van een goddelijke interventie? Ben je er ook van overtuigd dat de geschiedenis van de mensheid begon in het Hof van Eden? Zo ja, dat neem ik je nooit meer serieus.
Evolutiequote:
Je geeft geen duidelijk antwoord op mijn precieze vraag en je refereert naar andere kwesties. Ik stel dus vast dat je het met mij eens bent en dat je toegeeft dus 'zo maar wat te beweren.' Dit pleit niet voor je als serieus denker.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, voor mij schiet evolutie niet tekort.
Ik refereer aan het argument van degenen hier die de theorie van Intelligent Design volgen.
Maar schiet evolutie voor jou tekort?
Aangezien je homoseksualiteit zag als een belediging voor de evolutie, en dat wilt corrigeren middels gentherapie.
Oh, je mag van alles erbij verzinnen natuurlijk.quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:52 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Je geeft geen duidelijk antwoord op mijn precieze vraag en je refereert naar andere kwesties. Ik stel dus vast dat je het met mij eens bent en dat je toegeeft dus 'zo maar wat te beweren.' Dit pleit niet voor je als serieus denker.
Ik lees nu niet alles hier want het is veel te warm. Maar ik begrijp nu pas dat post #201 sarcastisch is bedoeld. Excuses, ik neem je weer serieus als 'serieus denker'. 😀quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, je mag van alles erbij verzinnen natuurlijk.
Ik snap echter niet dat je tegen mij een heel pleidooi tegen Goddelijke interventie opstak, terwijl het toch inmiddels meer dan duidelijk moet zijn dat ik niet in God of intelligent design geloof..
Zo ken ik je weer!quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Evolutie![]()
Anyway, ik geloof niet in God.
De evolutietheorie is bewezen, de Bijbel bevat slechts verhalen.
Nou snap ik 'm.quote:Op woensdag 24 juni 2026 18:03 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik lees nu niet alles hier want het is veel te warm. Maar ik begrijp nu pas dat post #201 sarcastisch is bedoeld. Excuses, ik neem je weer serieus als 'serieus denker'. 😀
Nog nooit de naked bike ride meegemaakt zekersquote:Op zaterdag 27 juni 2026 15:25 schreef Pixelman het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en voor mij is homoseksualiteit eigenlijk helemaal 'geen dingetje'. Waar we vroeger misschien dachten dat het een uitzondering was, weten we inmiddels dat het overal in de natuur voorkomt bij talloze diersoorten. Biologisch gezien is het dan ook geen afwijking maar juist een vaste vorm van natuurlijke diversiteit. Evolueert de mens puur op overleving en voortplanting of speelt er meer? Sociale cohesie en het ondersteunen van de groep en familie zijn net zo goed evolutionaire overlevingsstrategieën gebleken. Dieren bewijzen dat dergelijke relaties de groepsband en overlevingskans versterken. Omdat het zo’n wijdverspreid fenomeen is, kun je het in feite gewoon als normaal en gezond beschouwen. Ieder mens is uniek en onze soort kent talloze variaties in gedrag, uiterlijk en voorkeuren. Homoseksualiteit past naadloos in dat brede spectrum van menselijke verscheidenheid. Uiteindelijk draait het in het leven om geluk en verbinding met elkaar. Laten we elkaar daarom in onze waarde laten en focussen op wat ons als mens bindt. Ik denk dat ik eerder geirriteerd was over die overdreven expressieve drang van homomensen. Ik loop als hetero tenslotte ook niet rond met uitsluitend een peniskoker in de publieke ruimte (NB: grachten, Gaypride .....roze, overdreven blije mensen, gekheid, ..... brrrr)
Maar terug op het onderwerp van dit forum te weten "hoe denkt God over homo's to put it bluntly"? Geen flauw idee, volgens mij zijn verzinsels (God is immers een menselijk concept zonder enige feitelijke basis) niet in staat te denken maar dat weet ik niet zeker.
Gayprides zijn de meest in het oog springende manifestaties. Eén woord: insane. Maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nog nooit de naked bike ride meegemaakt zekers![]()
https://www.wnbr.nl/
300 naakte fietsers op 11 juli in Amsterdam.
Zelfs een peniskoker is teveel bedekking.
Anyway, overdreven expressieve drang zoals jij dat noemt is niet behouden aan homoseksualiteit.
Dat kom je in alle lagen van de bevolking tegen.
Waarom dan een hele groep aanspreken op het gedrag van een individu.
Klopt, dat ligt aan jou.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:47 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Gayprides zijn de meest in het oog springende manifestaties. Eén woord: insane. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Klopt, 40 boten met mensen in spijkerbroek en T-shirt die wat ongemakkelijk heen en weer bewegen op muziek.quote:
Dat geldt ook voor vuurwerk. Gelukkig is dat nu verboden voor consumenten.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, 40 boten met mensen in spijkerbroek en T-shirt die wat ongemakkelijk heen en weer bewegen op muziek.
Als je er een hebt gezien, heb je ze allemaal gezien.
Ik heb er ooit 1 gezien bij toeval, in Utrecht. Ik vond het maar een rare bedoening. Maar goed, we leven in een vrij land ... dus ben ik niet verplicht te kijken.quote:Op donderdag 2 juli 2026 05:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, dat ligt aan jou.
Ik denk ook niet dat jij naar een Pride gaat.
Precies, en gekkigheid kom je in alle lagen van de bevolking tegen. Dat is niet behouden aan homoseksualiteit.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:52 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik heb er ooit 1 gezien bij toeval, in Utrecht. Ik vond het maar een rare bedoening. Maar goed, we leven in een vrij land ... dus ben ik niet verplicht te kijken.
Klopt maar nogmaals: gayprides springen in het oog en toevallig vind ik dat helemaal niks.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies, en gekkigheid kom je in alle lagen van de bevolking tegen. Dat is niet behouden aan homoseksualiteit.
Tja, waar het om gaat is dat je daar een bevolkingsgroep op afrekent.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:54 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Klopt maar nogmaals: gayprides springen in het oog en toevallig vind ik dat helemaal niks.
Ik reken niemand ergens op af. Ik zeg alleen dat ik gayprides 'problematisch' vind.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, waar het om gaat is dat je daar een bevolkingsgroep op afrekent.
Er zijn ook zat homo's die de Pride niets vinden.
Prima toch?
Wel eens carnaval gevierd? Koningsdag?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:54 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Klopt maar nogmaals: gayprides springen in het oog en toevallig vind ik dat helemaal niks.
Dit schreef je:quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:46 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik reken niemand ergens op af. Ik zeg alleen dat ik gayprides 'problematisch' vind.
Nee. Bij carnaval en koningsdag wordt de "seksuele voorkeur identiteit" iig niet gevierd, itt tot gayprides. Waarom moet je in de openbare ruimte dat zo nodig doen? Doe het lekker thuis met de gordijnen dicht.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel eens carnaval gevierd? Koningsdag?
Precies, gewoon wat "mannelijker" vertoon zou het minder onaangenaam maken om te zien.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:19 schreef sp3c het volgende:
ik vind ze in de regel maar saai en ik ben niet eens homo, mag allemaal wat trotser zeg maar
Nee dank U. De Stonewall riots lieten goed zien wat 'mannelijkheid' kan veroorzaken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:38 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Precies, gewoon wat "mannelijker" vertoon zou het minder onaangenaam maken om te zien.
Maar het is helemaal niet overdreven gekkigheidquote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Omdat ik die gekkigheid maar overdreven vindt.
Klopt. Dus?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit schreef je:
Ik denk dat ik eerder geirriteerd was over die overdreven expressieve drang van homomensen
Gevolgd door je opmerking over de Gay Pride en peniskokers.
Dit is toch verschrikkelijk?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar het is helemaal niet overdreven gekkigheid
Staan wat van die vogels op een boot naar de kade te zwaaien en dan komt de volgende boot waar ook niks gebeurt
Volgens mij is de helft uberhaupt niet gay maar wil het desbetreffende bedrijf gewoon een volle boot
Gekkigheid, van wie of van welke aard dan ook, moet in de openbare ruimte beperkt blijven. Anders wordt het een zooitje.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Moet iemand soms toestemming vragen voor gemiddeldheid, onzichtbaarheid of ingetogenheid?
Omgekeerd dus ook niet.
De woorden die ik tot nu toe heb geciteerd zeggen voldoende.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Klopt. Dus?
Welke woorden ga je mij nu in de mond leggen?
Nee?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dit is toch verschrikkelijk?
Bekijk deze YouTube-video
Dat wordt het in feite ook, dit is een afgebakend evenement dat 1x in het jaar is.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Gekkigheid, van wie of van welke aard dan ook, moet in de openbare ruimte beperkt blijven. Anders wordt het een zooitje.
Enkel bij gevaarlijke gekkigheid. En daar is hier geen sprake van.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Gekkigheid, van wie of van welke aard dan ook, moet in de openbare ruimte beperkt blijven. Anders wordt het een zooitje.
Nee?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:33 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee. Bij carnaval en koningsdag wordt de "seksuele voorkeur identiteit" iig niet gevierd, itt tot gayprides. Waarom moet je in de openbare ruimte dat zo nodig doen? Doe het lekker thuis met de gordijnen dicht.
Sex is viesquote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:33 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee. Bij carnaval en koningsdag wordt de "seksuele voorkeur identiteit" iig niet gevierd, itt tot gayprides. Waarom moet je in de openbare ruimte dat zo nodig doen? Doe het lekker thuis met de gordijnen dicht.
Dat is zeker ook waar.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar het is helemaal niet overdreven gekkigheid
Staan wat van die vogels op een boot naar de kade te zwaaien en dan komt de volgende boot waar ook niks gebeurt
Volgens mij is de helft uberhaupt niet gay maar wil het desbetreffende bedrijf gewoon een volle boot
Het gaat je dus wél alleen om de geaardheid en niet om wat er te zien is. Tijdens carnaval en Koningsdag wordt er wat afgehoerd en gesnoerd, loopt men half naakt rond en gaat vreemd bij het leven. Daar is niks zedigs aan. Als dat wel kan, en gay pride niet, gaat het je dus puuro m het gay zijn.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:33 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het gaat mij om die pedante expressie: "kijk mij eens homo zijn."quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat je dus wél alleen om de geaardheid en niet om wat er te zien is. Tijdens carnaval en Koningsdag wordt er wat afgehoerd en gesnoerd, loopt men half naakt rond en gaat vreemd bij het leven. Daar is niks zedigs aan. Als dat wel kan, en gay pride niet, gaat het je dus puuro m het gay zijn.
Pedant? Je seksualiteit uitdragen is pedant?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:28 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het gaat mij om die pedante expressie: "kijk mij eens homo zijn."
Ja, het is pedant. Opzichtig en overdreven je seksuele voorkeur op straat uiten, is zeer irritant. Nogmaals, doe het thuis met de gordijnen dicht. Dat is fatsoenlijk, dat is de norm die ik volg.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:30 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Pedant? Je seksualiteit uitdragen is pedant?
Je opmerking is dat.
Mensen mogen uitdragen wie ze zijn, zoek het bij jezelf als je dat pedant vind.
Tuurlijk.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:39 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ja, het is pedant. Opzichtig en overdreven je seksuele voorkeur op straat uiten, is zeer irritant. Nogmaals, doe het thuis met de gordijnen dicht. Dat is fatsoenlijk, dat is de norm die ik volg.
De wereld veranderd continue, misschien moet je eens meegaan met de tijd.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:42 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dit land is al onfatsoenlijk genoeg. Meer kunnen we er echt niet bij hebben. Houd het netjes.
Verandering is een feit, fatsoen is een keuze. Die twee staan los van elkaar.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:43 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
De wereld veranderd continue, misschien moet je eens meegaan met de tijd.
Zoals al die hetero’s “kijk mij eens hetero zijn” ontzettend uitdragen?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:28 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het gaat mij om die pedante expressie: "kijk mij eens homo zijn."
Ik zie ze niet op straat.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals al die hetero’s “kijk mij eens hetero zijn” ontzettend uitdragen?
Waarschijnlijk omdat je er niet zo op gefocust bent. Je ziet genoeg hetero’s tongen enzo.quote:
Nee, jij bent hier Jantje Pedantje. Blijf jij maar lekker thuis met je gordijntjes dicht.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:39 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ja, het is pedant. Opzichtig en overdreven je seksuele voorkeur op straat uiten, is zeer irritant. Nogmaals, doe het thuis met de gordijnen dicht. Dat is fatsoenlijk, dat is de norm die ik volg.
Natuurlijk heb ik dat door. In algemene termen gesproken: het is gewoon een feit dat hetero's niet zo gefixeerd zijn op hun geaardheid itt tot homo's. Ze zijn hetero en denken er niet bij na. Kokketeren met hetero-zijn, is er gewoon niet bij.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Omdat je zelf hetero bent heb je dat niet door.
Kan zijn, maar wij als hetero-mannen krijgen de hemel op aarde met vrouwen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:23 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dit is wel lekker maar het blijft onfatsoenlijk.
Joh, waar maak je je druk om. Laat die gasten gewoon lekker. Ze doen je niks kwaads. Ik zie het probleem niet. Als homo's zich zo willen uiten, joh, laat ze gewoon lekker. Als zij dat leuk vinden, nou prima toch?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:19 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat door. In algemene termen gesproken: het is gewoon een feit dat hetero's niet zo gefixeerd zijn op hun geaardheid itt tot homo's. Ze zijn hetero en denken er niet bij na. Kokketeren met hetero-zijn, is er gewoon niet bij.
Nou nee. Vrijheid is een concept, fatsoen is een keuze. Beide staan totaal los van elkaar.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:30 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Joh, waar maak je je druk om. Laat die gasten gewoon lekker. Ze doen je niks kwaads. Ik zie het probleem niet. Als homo's zich zo willen uiten, joh, laat ze gewoon lekker. Als zij dat leuk vinden, nou prima toch?
Dus het zich presenteren van homo's als zijnde homo is volgens jou geen fantsoen?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nou nee. Vrijheid is een concept, fatsoen is een keuze. Beide staan totaal los van elkaar.
Aangepast.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:42 schreef OllieA het volgende:
Ik weet nu wel zo ongeveer hoe Pixelman EsserS denkt over homoseksualiteit.
Hoe god erover denkt lijkt vooral af te hangen van hoe iemand gods woord interpreteert.
Geen diepe, nieuwe inzichten dus.
Jij denkt nooit aan sexquote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:19 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat door. In algemene termen gesproken: het is gewoon een feit dat hetero's niet zo gefixeerd zijn op hun geaardheid itt tot homo's. Ze zijn hetero en denken er niet bij na. Kokketeren met hetero-zijn, is er gewoon niet bij.
Ik denk voortdurend aan sex. Wat wil je nou weer beweren?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij denkt nooit aan sex![]()
Dan ben je een uitzondering.
Dus je bent voortdurend gefixeerd met je geaardheid.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:32 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik denk voortdurend aan sex. Wat wil je nou weer beweren?
Nee. Ik denk voortdurend aan sex. Dat is totaal wat anders dat ik zou denken aan mijn geaardheid.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je bent voortdurend gefixeerd met je geaardheid.
Jij denkt niet aan heteroseks?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee. Ik denk voortdurend aan sex. Dat is totaal wat anders dat ik zou denken aan mijn geaardheid.
Homo's denken te veel "ik ben homo, kijk mij eens lekker homo wezen".
Ik bepaal niets, ik observeer alleen. Zo zie ik mensen op gayprides onfatsoenlijk bezig zijn. Heteroprides zie ik nergens.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij denkt niet aan heteroseks?
Bijzonder...
Anyway, hoezo bepaal jij wat een ander denkt?
Kortom, anticonceptie moet verboden worden.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 06:18 schreef Mijk het volgende:
Het is te rijmen met lust, en dus zondig. Sex tussen mannen heeft geen functie en is dus enkel lust gedreven. Zo zou ik m dan als advocaat van de duivel verdedigen.
Dat iets onfatsoenlijk is, heb jij voor jezelf bepaald.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 06:47 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik bepaal niets, ik observeer alleen. Zo zie ik mensen op gayprides onfatsoenlijk bezig zijn. Heteroprides zie ik nergens.
quote:Op zaterdag 4 juli 2026 08:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat iets onfatsoenlijk is, heb jij voor jezelf bepaald.Gayprides kennen we niet in Nederland.quote:Natuurlijk. Ik vind het verschrikkelijk onfatsoenlijk en dit is een persoonlijke opvatting. Gelukkig is er behalve een diversiteit aan geaardheden ook een verscheidenheid van meningen.
Wel Prides, en daar doen ook hetero's aan mee.quote:Flauw, alle prides staan in het teken van de homoseksuele mens. Dat mens dat zo overdreven bezig is met zijn geaardheid. Tegen die mensen zou ik zeggen: laat het los. Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken.
[/quote]quote:Op zaterdag 4 juli 2026 11:15 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Flauw, alle prides staan in het teken van de homoseksuele mens. Dat mens dat zo overdreven bezig is met zijn geaardheid. Tegen die mensen zou ik zeggen: laat het los. Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken.
[..]
Op zaterdag 4 juli 2026 11:25 schreef Wantie het volgende:1. Mag dan wel breder zijn, iedereen denkt aan actieve en "uitbundige" homomannen en lesbiennes als ze het woord Pride horen. Als heteroman voel ik mij helemaal niet trots op mijn hetero-zijn. Ik vind het gewoon 'normaal'. Als ik mee zou doen aan zo'n Pride, moet ik dan bijvoorbeeld trots zijn op jou?quote:Nee, de term Gay is niet voor niets losgelaten.
Pride is tegenwoordig veel breder.
Verder ben je zelf de hele dag bezig met hetero zijn.
Maar dat heb je zelf niet door.
Dat vinden ze van de kerk dan ook voor zover ik weet, dus wat dat betreft consistent.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 08:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, anticonceptie moet verboden worden.
Dat ligt dan aan die personen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 11:38 schreef Pixelman het volgende:
[..]
1. Mag dan wel breder zijn, iedereen denkt aan actieve en "uitbundige" homomannen en lesbiennes als ze het woord Pride horen.
Dat moet hij weten natuurlijk.quote:Als heteroman voel ik mij helemaal niet trots op mijn hetero-zijn. Ik vind het gewoon 'normaal'. Als ik mee zou doen aan zo'n Pride, moet ik dan bijvoorbeeld trots zijn op jou?
Klopt.quote:2. Wat is dit nou weer voor iets raars? Omdat ik heb gezegd dat ik de hele dag aan sex denk (this is a joke of course) maak jij ervan dat ik de hele dag bezig ben met "het hetero-zijn".
Nee, want het gaat vanzelf.quote:Ik heb wel wat beters te doen.
Maar ik ben niet trots op wie ik ben. Ik vind mijzelf best ok en ik weet dat ik enorm gewaardeerd wordt door mijn inner circle. Moet ik dat vieren dan: "O, wat ben ik toch trots op mijzelf"? Nee dus. En bovendien vind ik dit een behoorlijke narcistische insteek. Wil jij als narcist worden gezien dan?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 13:37 schreef Wantie het volgende:
Pride is trots zijn op wie je bent en dat je mag zijn wie je bent.
Best wel saai eigenlijk, het nastreven een grijze muis te zijn.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 13:54 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Maar ik ben niet trots op wie ik ben. Ik vind mijzelf best ok en ik weet dat ik enorm gewaardeerd wordt door mijn inner circle. Moet ik dat vieren dan: "O, wat ben ik toch trots op mijzelf"? Nee dus. En bovendien vind ik dit een behoorlijke narcistische insteek. Wil jij als narcist worden gezien dan?
En ja, ik ben meer van: "doe maar gewoon, dan doe je al ......."
Ach, grijs is ook een kleur. Ik vaar wel bij mijn eigen koers en dat bevalt me uitstekend. Ik voel me in ieder geval prima bij hoe ik in het leven sta. Ik hoef niet zo nodig uitzinnig extravagant te laten zien wat voor geweldig persoon ik ben. Ja, het vertoon van "Be Pride About You" is narcistisch.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 15:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Best wel saai eigenlijk, het nastreven een grijze muis te zijn.
Trots zijn op jezelf is wat anders dan narcisme
Als grijze muis zijn het doel is in je leven, dan is trots zijn op jezelf wellicht narcistisch en negatief.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 15:34 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ach, grijs is ook een kleur. Ik vaar wel bij mijn eigen koers en dat bevalt me uitstekend. Ik voel me in ieder geval prima bij hoe ik in het leven sta. Ik hoef niet zo nodig uitzinnig extravagant te laten zien wat voor geweldig persoon ik ben. Ja, het vertoon van "Be Pride About You" is narcistisch.
Dat maak jij ervan. Mensen noemen mij serieus, verantwoordelijk en een doener. Als dat "een grijze muis" is, dan is dat jouw perceptie. Wellicht ben jij dan geen grijze muis maar een egocentrische, losbol zonder discipline. Of is dat te sterk uitgedrukt?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 15:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als grijze muis zijn het doel is in je leven, dan is trots zijn op jezelf wellicht narcistisch en negatief.
Gelukkig ben ik geen grijze muis.
Daar ben je dus toch wel trots op.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 15:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Mensen noemen mij serieus, verantwoordelijk en een doener.
Yup, maar vanuit het standpunt van een grijze muis wel naar verwachting.quote:Als dat "een grijze muis" is, dan is dat jouw perceptie. Wellicht ben jij dan geen grijze muis maar een egocentrische, losbol zonder discipline. Of is dat te sterk uitgedrukt?
quote:Op zaterdag 4 juli 2026 16:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar ben je dus toch wel trots op..quote:Nee, niet trots maar tevreden
[..]
Yup, maar vanuit het standpunt van een grijze muis wel naar verwachting.
Dan is het al gauw te gek.quote:Nee, vanuit het standpunt van een serieus persoon die geen behoefte heeft aan zelfverheerlijking en niet loopt te paraderen op straat met zijn seksuele geaardheid.
[/quote]quote:Op zaterdag 4 juli 2026 16:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
.
[..]
Nee, vanuit het standpunt van een serieus persoon die geen behoefte heeft aan zelfverheerlijking en niet loopt te paraderen op straat met zijn seksuele geaardheid
Toch doe je dat ongemerkt elke dag.quote:
Wat? Trots zijn op mijzelf of als een paradijsvogel paraderen?quote:
Nee, de hetero uithangen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat? Trots zijn op mijzelf of als een paradijsvogel paraderen?
quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:36 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee, de hetero uithangen.
Dat je daarnaast heel bekrompen bent staat los van je geaardheid.
Dat is niet ruimdenkend.quote:Mijn hemel, ik word hier voor van alles uitgemaakt. Maar goed, ik ben zeer ruimdenkend want ik vind Prides ruimschoots over-the-top en zwaar overdreven gedoe. Nutteloze gekkigheid dus.
Ik hoef de Pride niet fantastisch te vinden om toch ruimdenkend te zijn. Ik vind de Pride dus raar en absurd. Maar het gaat bij ruimdenkendheid erom dat je de ander het recht geeft om op hun eigen manier te bestaan en te vieren. En dat recht hebben ze, gelukkig maar.quote:
Waarom ? Ik krijg niet de indruk dat de deelnemers dit verschrikkelijk vinden.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dit is toch verschrikkelijk?
Bekijk deze YouTube-video
Blijheid in de openbare ruimte, dat is toch verschrikkelijk?quote:Op zondag 5 juli 2026 17:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom ? Ik krijg niet de indruk dat de deelnemers dit verschrikkelijk vinden.
Ik zie alleen maar blije mensen, wat is in godsnaam je punt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |