abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221079404
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 11:43 schreef hoatzin het volgende:
Als God bestaat en als God de mens heeft geschapen dan is alles wat menselijk is door God bedacht en door God ingebakken. Dus ook homoseksualiteit.

Derhalve kan hij dat de mens, ook al doet hij dit uit "vrije wil" , niet aanrekenen. Hooguit zichzelf.
Ik zou het onlogisch vinden als God van de mens verlangt om homoseksualiteit te ontkennen. Als het enkel destructief is, zouden wij als mens er heel anders mee omgaan, denk ik.

Homoseksualiteit op zich heeft zoals ik het zie geen verband met één van de hoofdzondes. Daartegenover staat haat tegen mensen die homoseksueel zijn, wel in verband met de grootste en meest destructieve zonde: hoogmoed. Het valt mij daarbij op dat religie vaak door mensen wordt gebruikt als excuus om hun eigen haat en geweld tegen anderen goed te praten.

Stel dat iemand die atheistisch is en expliciet niet in God of een hogere macht gelooft, na zijn/haar overlijden ervaart dat God wel degelijk bestaat. Het zou mij niet verbazen als uiteindelijk kan blijken dat die persoon tijdens het leven meer in contact met God is geweest dan iemand die juist heel religieus was (en het praktiseren van die religie beschouwde als geruststelling om na de dood in de hemel te komen, waardoor hij/zij zich niet voldoende bewust was hoe hij/zij anderen behandelde).

Ik geloof wel dat homoseksualiteit en dan met name de eenzaamheid en verdriet die iemand door zijn/haar geaardheid ervaart, een risico-factor is om zich over te geven aan gedrag wat wel als zondig beschouwd kan worden. Bijvoorbeeld als homoseksuele koppels elkaar gaan behandelen als mannetje-vrouwtje. Dat lijkt misschien onschuldig en als buitenstaander zou je kunnen zeggen "Dat moeten zij lekker zelf weten, zij doen daar niemand mee kwaad". Ik vind persoonlijk dat zij daarmee zichzelf vooral schade aanrichten, ook als zij daar zelf voor kiezen. Ik vind het om een voorbeeld te noemen heel respectloos om een lesbische vrouw die erg masculien is en zichzelf zo voelt, te behandelen alsof zij een man is. Ik bedoel niet dat ik haar zou moeten opdringen "Joh meid, trek een leuke jurk aan en doe wat lippenstift op en ga je gedragen als de vrouw die je eigenlijk zou moeten zijn!". Ook dat is respectloos; dan zou ik haar mijn interpretatie opdringen zoals ik haar wil zien. Het is niet aan mij om dat voor haar te bepalen. Evenmin zou ik haar beschadigen door haar als man te behandelen, want dat is zij niet. Dat verandert natuurlijk wel als zij zelf aangeeft op zo'n manier behandeld te willen worden: dan is het haar keus en is het ook aan haar om te ervaren of haar dat helpt of dat het op langere termijn toch destructiever blijkt uit te pakken dan zij zelf had ingeschat.
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:06:05 #127
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079414
quote:
88s.gif Op donderdag 18 juni 2026 13:12 schreef sp3c het volgende:

[..]
Je kunt in leviticus geen quote van god vinden
"Verder sprak de Heere"

Hier wordt God geciteerd.

Niet letterlijk natuurlijk want God bestaat niet als zodanig.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 18-06-2026 14:22:15 ]
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:08:37 #128
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079458
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 13:11 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Volgens mij zegt het NT er ook wat over?
Ja Paulus doet het nog eens dunnetjes over. Terwijl het in de Griekse wereld, waaruit hij afkomstig was, vrij gewoon was.
pi_221079567
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

klare taal.
Aangezien mannen geen vagina hebben, is dat eigenlijk al onmogelijk.

Een man die anaal wordt geneukt door een andere man, hoeft zich daardoor niet persé minder man te voelen. Vaak is het juist het tegenovergestelde het geval.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 14:19:02 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221079741
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]
"Verder sprak de Heere"

Hier wordt God geciteerd.

Net letterlijk natuurlijk want God bestaat niet als zodanig.
I stand corrected ^O^
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:59 #131
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079795
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Aangezien mannen geen vagina hebben, is dat eigenlijk al onmogelijk.

Een man die anaal wordt geneukt door een andere man, hoeft zich daardoor niet persé minder man te voelen. Vaak is het juist het tegenovergestelde het geval.
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er bedoeld wordt: een man mag zijn piemel niet in de bips van een andere man stoppen.

Ongeacht of dat lekker voelt of niet.
pi_221079834
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

klare taal.
Dat is een gebod op homoseksuele handelingen.
Niet op homoseksualiteit.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221079843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er bedoeld wordt: een man mag zijn piemel niet in de bips van een andere man stoppen.

Want dat doe je normaliter bij een vrouw?
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:31:28 #134
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221079844
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 12:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat snap jij niet aan "als God bestaat"?
Ik snap het wel. Als .....
pi_221079878
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
quote:

[..]
Teksten dusdanig interpreteren dat ze niet langer zeggen wat er expliciet staat; ook religieuzen zijn daar meesters in.
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:40:10 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079889
quote:

[..]
Dat is juist homoseksualiteit.

Je kont homofiel zijn zonder homoseksueel te zijn.
pi_221079894
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:

Ja Paulus doet het nog eens dunnetjes over.
Romeinen 1:26-27,
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.

Wat ik vooral opvallend vind, is "dat god hen uitlevert aan die verlangens. Zo van "ik heb je als een hond aan het lijntje, je hebt al drie dagen geen eten gekregen en er ligt 10 meter verderop een stuk verse worst, nou laat ik de riem los"

En ojee als je die worst opvreet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:41:37 #138
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079896
quote:

[..]
Wat de vrouw wil. En er zijn erbij die anaal heerlijk vinden. :P
  donderdag 18 juni 2026 @ 14:43:29 #139
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221079906
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.

Wat ik vooral opvallend vind, is "dat god hen uitlevert aan die verlangens. Zo van "ik heb je als een hond aan het lijntje, je hebt al drie dagen geen eten gekregen en er ligt 10 meter verderop een stuk verse worst, nou laat ik de riem los"

En ojee als je die worst wordt opvreet
Net of alle mannen dit wel in zich hebben zeg meer. Nou ik niet.

Maar goed er staat wel meer onzin in de Bijbelt. Zoals dat alle atheisten vreselijke mensen zijn, zondaars, zuipers, hoereerders die geen enkele goede gedachte kunnen hebben etc etc
pi_221079910
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:04 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Ik zou het onlogisch vinden als God van de mens verlangt om homoseksualiteit te ontkennen. Als het enkel destructief is, zouden wij als mens er heel anders mee omgaan, denk ik.

Homoseksualiteit op zich heeft zoals ik het zie geen verband met één van de hoofdzondes. Daartegenover staat haat tegen mensen die homoseksueel zijn, wel in verband met de grootste en meest destructieve zonde: hoogmoed. Het valt mij daarbij op dat religie vaak door mensen wordt gebruikt als excuus om hun eigen haat en geweld tegen anderen goed te praten.

Stel dat iemand die atheistisch is en expliciet niet in God of een hogere macht gelooft, na zijn/haar overlijden ervaart dat God wel degelijk bestaat. Het zou mij niet verbazen als uiteindelijk kan blijken dat die persoon tijdens het leven meer in contact met God is geweest dan iemand die juist heel religieus was (en het praktiseren van die religie beschouwde als geruststelling om na de dood in de hemel te komen, waardoor hij/zij zich niet voldoende bewust was hoe hij/zij anderen behandelde).

Ik geloof wel dat homoseksualiteit en dan met name de eenzaamheid en verdriet die iemand door zijn/haar geaardheid ervaart, een risico-factor is om zich over te geven aan gedrag wat wel als zondig beschouwd kan worden. Bijvoorbeeld als homoseksuele koppels elkaar gaan behandelen als mannetje-vrouwtje. Dat lijkt misschien onschuldig en als buitenstaander zou je kunnen zeggen "Dat moeten zij lekker zelf weten, zij doen daar niemand mee kwaad". Ik vind persoonlijk dat zij daarmee zichzelf vooral schade aanrichten, ook als zij daar zelf voor kiezen. Ik vind het om een voorbeeld te noemen heel respectloos om een lesbische vrouw die erg masculien is en zichzelf zo voelt, te behandelen alsof zij een man is. Ik bedoel niet dat ik haar zou moeten opdringen "Joh meid, trek een leuke jurk aan en doe wat lippenstift op en ga je gedragen als de vrouw die je eigenlijk zou moeten zijn!". Ook dat is respectloos; dan zou ik haar mijn interpretatie opdringen zoals ik haar wil zien. Het is niet aan mij om dat voor haar te bepalen. Evenmin zou ik haar beschadigen door haar als man te behandelen, want dat is zij niet. Dat verandert natuurlijk wel als zij zelf aangeeft op zo'n manier behandeld te willen worden: dan is het haar keus en is het ook aan haar om te ervaren of haar dat helpt of dat het op langere termijn toch destructiever blijkt uit te pakken dan zij zelf had ingeschat.
Ik vind dat een heel vreemde opvatting..

Hoezo gaan homokoppels elkaar behandelen als mannetje/vrouwtje?

Ik ken geen enkel stel die dat doet.

Ik zie ook niet in waarom een relatie tussen 2 personen van hetzelfde geslacht schadelijk is voor beide.

Ik weet wel dat hetero's vaak het beeld hebben dat in een homorelatie eentje het vrouwtje moet zijn en een het mannetje.

En het feit dat sommige homo's van zichzelf meer masculiene of feminine zijn versterkt dat beeld.

Maar dat staat verder los van de relatie.

Dat is gewoon in iemands persoonlijkheid ingebakken net zoals geaardheid.
En wellicht gekoppeld aan geaardheid.

Bij mannenkoppels wordt met de vraag wie het vrouwtje is ook wel bedoeld wie van de twee bottom is
Maar ook daarvoor geldt dat in een relatie het niet automatisch zo is dat de een top is en de andere bottom.
Je hebt ook relaties waarbij beide 1 van beide zijn.
pi_221081768
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:44 schreef Wantie het volgende:
Dat is gewoon in iemands persoonlijkheid ingebakken net zoals geaardheid.
En wellicht gekoppeld aan geaardheid.
Dat ben ik echt niet met jou eens. Hoe iemand zich voelt, heeft grotendeels te maken met levenservaringen.

Ik ken ook geen homo-koppels waarbij letterlijk afgesproken is en ook naar buiten toe gepresenteerd wordt wie nou het mannetje en het vrouwtje is. Wat ik wél heel vaak merk, is dat ze in de praktijk teveel in een rol vallen die heel stereotype is, omdat de ene persoon daddy-issues heeft en/of de ander wil vooral controle over zijn partner. Als jij hierover zegt dat je dit nooit hebt meegemaakt, dan kijk je niet goed, want dit gebeurt opmerkelijk vaak. Ik zeg dus niet iedereen, maar een aanzienlijk groot deel wel.

Dat geaardheid diep zit, ben ik met jou eens. Maar ik vind het te stellig als erover wordt gezegd dat iemand ermee wordt geboren. Het komt overigens voor dat bij één-eïge tweelingen de ene persoon homoseksueel is en de ander niet. Dat maakt de één niet superieur over de ander, maar bewijst wel dat het veel complexer is.
pi_221082401
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Duh, dat begreep ik ook al dat ze dat ermee bedoelen. Maar als zij claimen dat dit de exacte woorden zijn van God, kunnen zij zich beter afvragen of Hij daadwerkelijk daarmee anale seks met een man bedoelt, of dat zij die boodschap daar vooral zelf uit willen interpreteren
pi_221082447
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:36 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Dat ben ik echt niet met jou eens. Hoe iemand zich voelt, heeft grotendeels te maken met levenservaringen.

Ik ken ook geen homo-koppels waarbij letterlijk afgesproken is en ook naar buiten toe gepresenteerd wordt wie nou het mannetje en het vrouwtje is. Wat ik wél heel vaak merk, is dat ze in de praktijk teveel in een rol vallen die heel stereotype is, omdat de ene persoon daddy-issues heeft en/of de ander wil vooral controle over zijn partner. Als jij hierover zegt dat je dit nooit hebt meegemaakt, dan kijk je niet goed, want dit gebeurt opmerkelijk vaak. Ik zeg dus niet iedereen, maar een aanzienlijk groot deel wel.

Dat geaardheid diep zit, ben ik met jou eens. Maar ik vind het te stellig als erover wordt gezegd dat iemand ermee wordt geboren. Het komt overigens voor dat bij één-eïge tweelingen de ene persoon homoseksueel is en de ander niet. Dat maakt de één niet superieur over de ander, maar bewijst wel dat het veel complexer is.
Maar nu omschrijf je toxische relaties.
Dat is niet behouden aan homoseksualiteit.
Ik ken zeker homo's die een toxische relatie hebben of hebben gehad.

Maar ook zat hetero's die in een toxische relatie zitten of hebben gezeten.

Wat tweelingen betreft: ook daarbij ontstaat homoseksualiteit in de baarmoeder, door verschillen in de ontwikkeling van beide foetussen.
pi_221085679
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:41 schreef blomke het volgende:

[..]

En ojee als je die worst opvreet
Ik zie dit eerder zo: iedereen geniet een zekere mate van genade van God. Die beschermt ons in wezen tegen onszelf. Het is de rem van ons geweten, dat stemmetje dat zegt: stop. Maar hoe minder je naar dat stemmetje luistert, hoe harder het wordt om het te horen. En zo dwaal je beetje bij beetje verder af van God, zelfs als je hem niet bewust dient. En op een gegeven moment laat God je dan ook los en word je alleen nog geleid door je verlangens. Maar het bevredigen van die verlangens vult de leegte niet waar God moet zijn. En zo gaan mensen steeds verder en verder. Net zoals mensen steeds meer alcohol, drugs, extreme seks, eten, of wat ze dan ook nodig hebben om iets in hen te bevredigen proberen te stillen, maar steeds meer nodig hebben om nog iets te voelen.

Nu denk ik persoonlijk niet dat dit vers op elk homoseksueel persoon slaat. Ik denk dat hier wel een zekere mate van culturele context speelt: homoseksualiteit was immers veel meer geaccepteerd in de Griekse en Romeinse cultuur, en wellicht ook omringende heidense culturen. Denk ook aan de orgies en dergelijke, de Bacchanalia, de decadentie van die beschavingen. De sterke seksuele invloeden in de mythologie, de goden, de godenbeelden. Heel veel draaide om seks, en de rest van het hoofdstuk beschrijft dit ook: de aanbidding van de Schepper werd vervangen door aanbidding van de schepping zelf. Dat is wat een zekere rot in gang zet, waardoor de mens steeds verder van zijn oorsprong afdwaalt, en dus ook van het oorspronkelijke doel dat God met de mensheid heeft. Homoseksualiteit lijkt hier beschreven te worden als een van de manieren waarop die dwaling tot uiting komt. Maar ik zou hier zeker niet elk individu met homoseksuele gevoelens onder scharen, ik denk dat dat toch complexer is.
pi_221085783
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zie dit eerder zo: iedereen geniet een zekere mate van genade van God. Die beschermt ons in wezen tegen onszelf. Het is de rem van ons geweten, dat stemmetje dat zegt: stop. Maar hoe minder je naar dat stemmetje luistert, hoe harder het wordt om het te horen. En zo dwaal je beetje bij beetje verder af van God, zelfs als je hem niet bewust dient. En op een gegeven moment laat God je dan ook los en word je alleen nog geleid door je verlangens.
Hele legioenen mensen hebben geen geweten/geen empathisch vermogen/geen inlevingsvermogen/geen sociale binding. Dat heeft niet met het opperwezen te maken, maar alles met (een gebrek aan) aangeboren eigenschappen. Heeft ook niets met homoseksualiteit te maken; de homo's die ik ken zijn zeer empathische, sociale personen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 10:48:41 #146
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221086079
Jongens, als dit deel 2 of 3 is, dan moet dat in de TT, dus geef het even door.
pi_221086907
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 09:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Hele legioenen mensen hebben geen geweten/geen empathisch vermogen/geen inlevingsvermogen/geen sociale binding. Dat heeft niet met het opperwezen te maken, maar alles met (een gebrek aan) aangeboren eigenschappen. Heeft ook niets met homoseksualiteit te maken; de homo's die ik ken zijn zeer empathische, sociale personen.
"Geen geweten" is extreem, dan is er echt iets niet helemaal in orde in de bovenkamer. Dat weet je niet of dat per se is aangeboren. Zware mishandeling en andere sociale dingen kunnen dat ook beïnvloeden, omdat ze de ontwikkeling van de hersenen aantasten door constante overlevingsnood. Vaak is het een combinatie lijkt mij. Maar zelfs als iemand dergelijk gedrag vertoont, wil dat nog niet zeggen dat dat komt omdat God ze volledig heeft losgelaten. En soms misschien ook wel. Soms komen die mensen tot inkeer.
pi_221087005
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Geen geweten" is extreem, dan is er echt iets niet helemaal in orde in de bovenkamer. Dat weet je niet of dat per se is aangeboren. Zware mishandeling en andere sociale dingen kunnen dat ook beïnvloeden, omdat ze de ontwikkeling van de hersenen aantasten door constante overlevingsnood. Vaak is het een combinatie lijkt mij. Maar zelfs als iemand dergelijk gedrag vertoont, wil dat nog niet zeggen dat dat komt omdat God ze volledig heeft losgelaten. En soms misschien ook wel. Soms komen die mensen tot inkeer.
Enig idee van de recidive onder zedendelinquenten?

Btw, ooit is er eens een onderzoek geweest naar de leidinggevende eigenschappen van managers; flink deel bleek daarvan bleek een volstrekt gewetenloos karakter te hebben.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 13:40:48 #149
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221087722
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Enig idee van de recidive onder zedendelinquenten?

Btw, ooit is er eens een onderzoek geweest naar de leidinggevende eigenschappen van managers; flink deel bleek daarvan bleek een volstrekt gewetenloos karakter te hebben.
Psychopatische CEO's
pi_221109743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En op een gegeven moment laat God je dan ook los
Daar geloof ik niet in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')