Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:46 schreef dop het volgende:
[..]
je beschrijft niet, je interpreteert
[..]
wie waren die eerste mensen? Adam en Eva bleken toch zondig in Gods ogen.
[..]
uit een sample van 2 is het wat lastig conclusies trekken, maar je kunt ook de simpele redenering maken dat Adam ( uit stof gemaakt) het met Eva (uit een rib van Adam gemaakt, geen sex en sexualiteit
[..]
(hetero)seksualitet is net zo goed van na de zonde: daar voor werden mannen uit stof gemaakt en vrouwen uit een rib van een man. Wat God zijn oorspronkelijke plan was dat beschrijft het verhaal niet. Hij was vooral gefrustreerd en verzon een manier om achtereenvolgend de slang, Eva en Adam de schuld te geven.
[..]
dat toont maar weet aan hoe makkelijk we ons laten gijzelen door schuld. In moderne tijd noem je dit ook wel gaslichting
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring. Er zijn veel te veel tegenstrijdigheden in het menselijke gedrag met de vooronderstellingen van zo'n model om het houdbaar te houden. Ik kan namelijk net zo goed beredeneren dat geloof, met al zijn morele kwesties, in veel opzichten volstrekt indruist tegen voortplantingskansen.quote:Op maandag 22 juni 2026 11:53 schreef Wantie het volgende:
Geloven in iets bovennatuurlijks is evolutionair gezien een onderdeel geworden van de sociale structuur van de mensheid.
Het zit als het ware in ons DNA en we zien het in alle culturen terug.
De Bijbel is gewoon door mensen geschreven, op basis van oude volksverhalen. Het is een samenraapsel van verschillende evangeliën.
Overlevingsdrang is niet mijn argument, dat is het argument dat in de discussie is gebruikt tegen homoseksualiteit.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring. Er zijn veel te veel tegenstrijdigheden in het menselijke gedrag met de vooronderstellingen van zo'n model om het houdbaar te houden. Ik kan namelijk net zo goed beredeneren dat geloof, met al zijn morele kwesties, in veel opzichten volstrekt indruist tegen voortplantingskansen.
En als het dat wel doet, dan is de vraag: waarom stappen zoveel mensen er nu van af.
Blijkbaar zijn dat dan evolutionair gezien minder geavanceerde DNA-expressies. Immers heeft geloof de mensheid zo groot gemaakt als hij nu is, als we jou moeten geloven.
Het klinkt mij allemaal erg beredeneerd met retrospect in de oren. Er zijn wat feiten, we verzinnen er een ongenuanceerd verhaal omheen om die te verklaren op basis van 'overlevingsdrang', en alles wat daar tegen indruist, doen we af als onzin. Dat is alsof je via een rietje naar de werkelijkheid kijkt, wat mij betreft.
Het verhaal van Adam en Eva is als waargebeurd verhaal sowieso onhoudbaar.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Ik hoop met heel mijn hart dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb totaal geen zin om opnieuw te moeten leven op aarde en ik zie er totaal niet naar uit om naar de hemel te gaan waar ik 24 uur per dag op mijn knieën voor god moet liggen. Het liefst zie ik: dood=dood. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo is.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen het maar lastig te accepteren vinden dat dood gewoon dood is. Daarom maken ze zichzelf graag vanalles wijs.
Dat komt omdat het 'niets' voor ons mensen onbevattelijk is.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:50 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik hoop met heel mijn hart dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb totaal geen zin om opnieuw te moeten leven op aarde en ik zie er totaal niet naar uit om naar de hemel te gaan waar ik 24 uur per dag op mijn knieën voor god moet liggen. Het liefst zie ik: dood=dood. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo is.
Lijken me toch een belangrijke vaststellingen. Hoe zat het volgens jouw voor de zonde val met sexualiteit, wat zegt de Bijbel daar over?quote:Op maandag 22 juni 2026 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit allemaal te ver afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Evolutionair hebben we als mensen een afkeer tegen seksuele handelingen tussen familieleden van de eerste graad. En we weten waarom: omdat daardoor de diversiteit van de genen te klein wordt, waardoor het nageslacht minder overlevingskansen heeft.
Dat is wel makkelijk te bevatten. Al het andere is geloven in verzinsels. In verzinsels geloven is veel moeilijker. Waarom zijn het verzinsels? Omdat er geen feitelijke basis is voor een 'hiernamaals'. Waarom zijn er dan dergelijke verzinsels? Omdat men ongelofelijk bang is voor het gitzwarte 'Niets' en om 'vergeten' te worden.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:
Dus dat ons bewustzijn na het overlijden zou stoppen en er vervolgens niets meer is. Dat is niet te bevatten.
Klopt, maar als je vanuit de oudheid kijkt, dan groei je als kind op met je broers en zussen.quote:Op maandag 22 juni 2026 17:34 schreef dop het volgende:
[..]
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.
Het is de vraag wat cultureel en van uit je opvoeding komt en welk deel je van nature aanvoelt.
Het wordt een stuk ingewikkelder als je niet weet dat iemand een halfbroer of zus is.
Dan blijkt het toch gecompliceerder te liggen.
Daar is wel zeker iets. Er zijn meerdere universa. Die bestaan in dimensies die door kracht zijn gevormd.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:
Wel voorbij het universum, maar daar is al helemaal geen voorstelling van te maken.
Precies. Er zijn voorbeelden bekend van een geadopteerde zoon die zijn moeder ontmoette en geen van beiden wist wie de ander was en dat ze samen een relatie kregen. Ik denk eerder dat het gevoel van afschuw komt door de indeling van rollen en dat je die personen vanaf je geboorte kent en dat die een andere vorm innemen in je bewustzijn dan toekomstige partners.quote:Op maandag 22 juni 2026 17:34 schreef dop het volgende:
[..]
Deze is best lastig, als je weet wie je broers en zussen zijn dan gaat dit doorgaans vrij natuurlijk.
Het is de vraag wat cultureel en van uit je opvoeding komt en welk deel je van nature aanvoelt.
Het wordt een stuk ingewikkelder als je niet weet dat iemand een halfbroer of zus is.
Dan blijkt het toch gecompliceerder te liggen.
En dat is weer evolutionair ontstaan.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:54 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Precies. Er zijn voorbeelden bekend van een geadopteerde zoon die zijn moeder ontmoette en geen van beiden wist wie de ander was en dat ze samen een relatie kregen. Ik denk eerder dat het gevoel van afschuw komt door de indeling van rollen en dat je die personen vanaf je geboorte kent en dat die een andere vorm innemen in je bewustzijn dan toekomstige partners.
en waar baseer je dit beeld of vermoeden op? Ik zie de mens(heid) als nou niet bepaald steeds beter of volmaakter worden.quote:Op maandag 22 juni 2026 01:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Mijn beeldvermoeden is deze:
De dood maakt onderdeel uit van de reïncarnatiecyclus. We zijn een tijdje op een planeet, sterven, rusten een tijd uit en maken plannen, worden opnieuw geboren en zo klimmen we met veel levens op naar een steeds hoger niveau. In de cyclus maak je alles mee om van te leren. Het doel is om volmaaktheid te bereiken en deel uit te gaan maken van een goddelijk collectief.
Als de eerste mensen inderdaad perfect waren, was er nooit de eerste zonde gebeurd.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Eerste mensen perfect. Geen zonde, geen dood, geen ziekte, geen kwaad, en dus ook geen homoseksualiteit.
Dat denk ik nou precies over de twee scheppingsverhalen in de bijbel.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat alles via een puur biologische evolutionaire manier willen verklaren oversimplificatie is van de menselijke ervaring.
Nergens op. En ik ben het met je eens.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en waar baseer je dit beeld of vermoeden op? Ik zie de mens(heid) als nou niet bepaald steeds beter of volmaakter worden.
Was heteroseksualiteit iets voor of na de zonde? Als je goed nadenkt, wordt het niks met heteroseksualiteit in het paradijs. Stel je voor: het paradijs was voorbestemd voor eeuwig, ook Adam en Eva. Die gaan dan als konijnen tekeer en hun kinderen ook en zo maar door. Binnen afzienbare tijd lopen er dan biljoenen mensen rond op aarde. Wie gaat ze voeden?quote:Op maandag 22 juni 2026 12:46 schreef dop het volgende:
[..]
je beschrijft niet, je interpreteert
[..]
wie waren die eerste mensen? Adam en Eva bleken toch zondig in Gods ogen.
[..]
uit een sample van 2 is het wat lastig conclusies trekken, maar je kunt ook de simpele redenering maken dat Adam ( uit stof gemaakt) het met Eva (uit een rib van Adam gemaakt, geen sex en sexualiteit
[..]
(hetero)seksualitet is net zo goed van na de zonde: daar voor werden mannen uit stof gemaakt en vrouwen uit een rib van een man. Wat God zijn oorspronkelijke plan was dat beschrijft het verhaal niet. Hij was vooral gefrustreerd en verzon een manier om achtereenvolgend de slang, Eva en Adam de schuld te geven.
[..]
dat toont maar weet aan hoe makkelijk we ons laten gijzelen door schuld. In moderne tijd noem je dit ook wel gaslichting
Had hem net aan de lijn. Hij zal na het WK kijken of ie tijd heeft voor een antwoord.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:53 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom vragen we het Hem niet gewoon zelf?
Voor een almachtig iets zou het geen probleem moeten zijn om tijdens het WK even te antwoorden lijkt me.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:28 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Had hem net aan de lijn. Hij zal na het WK kijken of ie tijd heeft voor een antwoord.
Kan het ook niet mooier maken. Hij is overdags druk met dooien opvangen en samen uitstorteren met Beelzebub. Hij wil 's avonds dan ff chillen met wat foeballuh en een Grolsch.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voor een almachtig iets zou het geen probleem moeten zijn om tijdens het WK even te antwoorden lijkt me.
Als je Adam en Eva bedoelt: die waren niet goed. Eva verleidde Adam om iets kwaads te doen. Overigens is dat scheppingsverhaal wel tig keer achterhaald; de hedendaagse mens is het resultaat van miljoenen jaren evolutie.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hanteer niks, ik probeer te beschrijven wat de bijbel zegt:
Eerste mensen perfect. Geen zonde, geen dood, geen ziekte, geen kwaad, en dus ook geen homoseksualiteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |