Maar evolutie is weer te simpel.quote:Op woensdag 24 juni 2026 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je Adam en Eva bedoelt: die waren niet goed. Eva verleidde Adam om iets kwaads te doen. Overigens is dat scheppingsverhaal wel tig keer achterhaald; de hedendaagse mens is het resultaat van miljoenen jaren evolutie.
"Simpel". Ik snap ergens wel waar die gedachte vandaan komt: het basisprincipe van evolutie (variatie, selectie en erfelijkheid) is inderdaad verrassend elegant en compact. Maar juist in die schijnbare simpelheid schuilt wat mij betreft de echte schoonheid. Het principe is misschien eenvoudig maar de uitwerking ervan over miljarden jaren is dat allerminst. Als je kijkt naar de biochemie, de genetica en de manier waarop ecosystemen zich aanpassen dan zie je een duizelingwekkende complexiteit. Eigenlijk kun je het vergelijken met de regels van het schaakspel: die zijn in een kwartiertje te leren (vrij simpel dus) maar de hoeveelheid mogelijke partijen en strategieën die daaruit voortvloeien is groter dan het aantal atomen in het universum.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar evolutie is weer te simpel.
Daarom is er een opperwezen nodig.
Oh, voor mij schiet evolutie niet tekort.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:39 schreef Pixelman het volgende:
[..]
"Simpel". Ik snap ergens wel waar die gedachte vandaan komt: het basisprincipe van evolutie (variatie, selectie en erfelijkheid) is inderdaad verrassend elegant en compact. Maar juist in die schijnbare simpelheid schuilt wat mij betreft de echte schoonheid. Het principe is misschien eenvoudig maar de uitwerking ervan over miljarden jaren is dat allerminst. Als je kijkt naar de biochemie, de genetica en de manier waarop ecosystemen zich aanpassen dan zie je een duizelingwekkende complexiteit. Eigenlijk kun je het vergelijken met de regels van het schaakspel: die zijn in een kwartiertje te leren (vrij simpel dus) maar de hoeveelheid mogelijke partijen en strategieën die daaruit voortvloeien is groter dan het aantal atomen in het universum.
Voor mij maakt de wetenschap de wereld daarom niet saaier of te simpel maar juist magischer. Het idee dat de enorme diversiteit van het leven, van de diepzee tot de sterrenhemel, is ontstaan uit een miljarden jaren durend proces van vallen en opstaan, vind ik persoonlijk veel fascinerender dan de verklaring dat een opperwezen het simpelweg zo heeft ontworpen. Dat laatste voelt voor mij juist als een te makkelijk antwoord dat de nieuwsgierigheid stopt.
Maar goed, dat is hoe ik er als wetenschapsliefhebber naar kijk. Wat maakt voor jou dan dat de evolutietheorie tekortschiet? Hoe ingewikkelder had het dan moeten zijn om jou te overtuigen van het ontbreken van een goddelijke interventie? Ben je er ook van overtuigd dat de geschiedenis van de mensheid begon in het Hof van Eden? Zo ja, dat neem ik je nooit meer serieus.
Volgens het verhaal welquote:
Wie schiep het opperwezen dan?quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar evolutie is weer te simpel.
Daarom is er een opperwezen nodig.
quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:39 schreef Pixelman het volgende:
Maar goed, dat is hoe ik er als wetenschapsliefhebber naar kijk. Wat maakt voor jou dan dat de evolutietheorie tekortschiet? Hoe ingewikkelder had het dan moeten zijn om jou te overtuigen van het ontbreken van een goddelijke interventie? Ben je er ook van overtuigd dat de geschiedenis van de mensheid begon in het Hof van Eden? Zo ja, dat neem ik je nooit meer serieus.
Evolutiequote:
Je geeft geen duidelijk antwoord op mijn precieze vraag en je refereert naar andere kwesties. Ik stel dus vast dat je het met mij eens bent en dat je toegeeft dus 'zo maar wat te beweren.' Dit pleit niet voor je als serieus denker.quote:Op woensdag 24 juni 2026 15:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, voor mij schiet evolutie niet tekort.
Ik refereer aan het argument van degenen hier die de theorie van Intelligent Design volgen.
Maar schiet evolutie voor jou tekort?
Aangezien je homoseksualiteit zag als een belediging voor de evolutie, en dat wilt corrigeren middels gentherapie.
Oh, je mag van alles erbij verzinnen natuurlijk.quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:52 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Je geeft geen duidelijk antwoord op mijn precieze vraag en je refereert naar andere kwesties. Ik stel dus vast dat je het met mij eens bent en dat je toegeeft dus 'zo maar wat te beweren.' Dit pleit niet voor je als serieus denker.
Ik lees nu niet alles hier want het is veel te warm. Maar ik begrijp nu pas dat post #201 sarcastisch is bedoeld. Excuses, ik neem je weer serieus als 'serieus denker'. 😀quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, je mag van alles erbij verzinnen natuurlijk.
Ik snap echter niet dat je tegen mij een heel pleidooi tegen Goddelijke interventie opstak, terwijl het toch inmiddels meer dan duidelijk moet zijn dat ik niet in God of intelligent design geloof..
Zo ken ik je weer!quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Evolutie![]()
Anyway, ik geloof niet in God.
De evolutietheorie is bewezen, de Bijbel bevat slechts verhalen.
Nou snap ik 'm.quote:Op woensdag 24 juni 2026 18:03 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik lees nu niet alles hier want het is veel te warm. Maar ik begrijp nu pas dat post #201 sarcastisch is bedoeld. Excuses, ik neem je weer serieus als 'serieus denker'. 😀
Nog nooit de naked bike ride meegemaakt zekersquote:Op zaterdag 27 juni 2026 15:25 schreef Pixelman het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en voor mij is homoseksualiteit eigenlijk helemaal 'geen dingetje'. Waar we vroeger misschien dachten dat het een uitzondering was, weten we inmiddels dat het overal in de natuur voorkomt bij talloze diersoorten. Biologisch gezien is het dan ook geen afwijking maar juist een vaste vorm van natuurlijke diversiteit. Evolueert de mens puur op overleving en voortplanting of speelt er meer? Sociale cohesie en het ondersteunen van de groep en familie zijn net zo goed evolutionaire overlevingsstrategieën gebleken. Dieren bewijzen dat dergelijke relaties de groepsband en overlevingskans versterken. Omdat het zo’n wijdverspreid fenomeen is, kun je het in feite gewoon als normaal en gezond beschouwen. Ieder mens is uniek en onze soort kent talloze variaties in gedrag, uiterlijk en voorkeuren. Homoseksualiteit past naadloos in dat brede spectrum van menselijke verscheidenheid. Uiteindelijk draait het in het leven om geluk en verbinding met elkaar. Laten we elkaar daarom in onze waarde laten en focussen op wat ons als mens bindt. Ik denk dat ik eerder geirriteerd was over die overdreven expressieve drang van homomensen. Ik loop als hetero tenslotte ook niet rond met uitsluitend een peniskoker in de publieke ruimte (NB: grachten, Gaypride .....roze, overdreven blije mensen, gekheid, ..... brrrr)
Maar terug op het onderwerp van dit forum te weten "hoe denkt God over homo's to put it bluntly"? Geen flauw idee, volgens mij zijn verzinsels (God is immers een menselijk concept zonder enige feitelijke basis) niet in staat te denken maar dat weet ik niet zeker.
Gayprides zijn de meest in het oog springende manifestaties. Eén woord: insane. Maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nog nooit de naked bike ride meegemaakt zekers![]()
https://www.wnbr.nl/
300 naakte fietsers op 11 juli in Amsterdam.
Zelfs een peniskoker is teveel bedekking.
Anyway, overdreven expressieve drang zoals jij dat noemt is niet behouden aan homoseksualiteit.
Dat kom je in alle lagen van de bevolking tegen.
Waarom dan een hele groep aanspreken op het gedrag van een individu.
Klopt, dat ligt aan jou.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:47 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Gayprides zijn de meest in het oog springende manifestaties. Eén woord: insane. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Klopt, 40 boten met mensen in spijkerbroek en T-shirt die wat ongemakkelijk heen en weer bewegen op muziek.quote:
Dat geldt ook voor vuurwerk. Gelukkig is dat nu verboden voor consumenten.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, 40 boten met mensen in spijkerbroek en T-shirt die wat ongemakkelijk heen en weer bewegen op muziek.
Als je er een hebt gezien, heb je ze allemaal gezien.
Ik heb er ooit 1 gezien bij toeval, in Utrecht. Ik vond het maar een rare bedoening. Maar goed, we leven in een vrij land ... dus ben ik niet verplicht te kijken.quote:Op donderdag 2 juli 2026 05:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, dat ligt aan jou.
Ik denk ook niet dat jij naar een Pride gaat.
Precies, en gekkigheid kom je in alle lagen van de bevolking tegen. Dat is niet behouden aan homoseksualiteit.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:52 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik heb er ooit 1 gezien bij toeval, in Utrecht. Ik vond het maar een rare bedoening. Maar goed, we leven in een vrij land ... dus ben ik niet verplicht te kijken.
Klopt maar nogmaals: gayprides springen in het oog en toevallig vind ik dat helemaal niks.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies, en gekkigheid kom je in alle lagen van de bevolking tegen. Dat is niet behouden aan homoseksualiteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |