Je kunt gewoon beiden doenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Homoseksuele relaties kunnen geen leven voorbrengen, en zijn dus per definitie een dood spoor voor de mens. Het druist direct in tegen Gods oorspronkelijke wil voor de mens: ga heen en vermenigvuldig je.
Nou nee. Gewoon zoals zonde in de bijbel wordt gedefinieerd.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:51 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Aha, de door o.a Thomas van Aquino geformuleerde hoofdzondes.
Dat is prima, ook als je daar de herenliefde wil bedrijven. Ik vind alles best zo lang ik maar plezier mag hebben met leuke vrouwen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 16:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus jouw doel om een bar te bezoeken is het bevredigen van je behoefte aan tweeslachtige liefde.
Tja, ik ga gewoon voor de gezelligheid.
Ik wil even ingrijpen omdat een hoop mensen hier langs elkaar heen praten en het lijkt voort te komen uit verwarring en gebrek aan inzicht over hoe genetica en evolutie werkt.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Volgens mij zijn blauwe ogen en blanke huidskleur, lichte haren en dergelijke simpelweg aanpassingen aan een kouder klimaat.
Ik zou dit willen corrigeren. Op dit moment is er geen bekend of geaccepteerd voordeel voor blauwe ogen in een kouder klimaat, met een bepaalde hoeveelheid zonlicht en UV, luchtvochtigheid, en dergelijke. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Het feit dat blauwe ogen in zo'n klimaat zijn gekomen en hebben volgehouden, is wel degelijk een indicatie dat er voordelen zijn. Het idee dat ze als aantrekkelijker werden ervaren is onbewezen speculatie op basis van de aanname dat ze zo in stand zijn gebleven. Maar dat is een cirkelredenering, geen bewezen feit.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik wil even ingrijpen omdat een hoop mensen hier langs elkaar heen praten en het lijkt voort te komen uit verwarring en gebrek aan inzicht over hoe genetica en evolutie werkt.
Blauwe ogen hebben geen praktische voordelen in een kouder klimaat. Dat is een uitschakeling van 1 regulatie-gen voor pigment in de iris. Die uitschakeling/breking is terug te herleiden naar ergens 6000 tot 10.000 jaar geleden in Noord-Europa.
Nagenoeg alle mensen met pure blauwe ogen kunnen hun genen herleiden tot waarschijnlijk die ene mutatie in 1 persoon uit die tijd.
Het is een mooi voorbeeld van een 1-gen mutatie die zich vooral heeft verspreid via seksuele selectie. Mensen met blauwe ogen werden door hun bijzonderheid als aantrekkelijk ervaren en dus krijgt zo'n gen alle kans om zich te propageren in de populatie.
Volgens mij is er helemaal geen bewijs dat homoseksualiteit puur en alleen een genetische expressie is. In tegendeel, volgens mij is er veel meer bewijs dat er allerlei factoren meespelen in de ontwikkeling van homoseksualiteit, inclusief familierelaties, culturele invloeden, sociale relaties, enzovoorts. Wellicht kan er een genetische neiging bestaan om homoseksueel gedrag te vertonen, maar dat homoseksualiteit een genetisch gecodeerde aanleg is, is wat mij betreft ook puur speculatie. Het feit dat we er geen set genen voor hebben gevonden, onderstreept dat. Het feit dat mensen soms ook van hun homoseksualiteit uiteindelijk toch weer overgaan tot heteroseksualiteit, doet dat ook. Wat mij betreft is het een veel complexer fenomeen dan iets wat je met de, wat mij betreft vaak, oversimplistische lens van de evolutietheorie en pure genetica kunt verklaren. Wat mij betreft is er, zoals in elk menselijk gedrag, ook een sterke spirituele factor die de wetenschap geheel negeert, maar die wat mij betreft niet te ontkennen valt. Het heeft geen zin om dat hier te proberen te 'bewijzen', dus ik laat dat verder terzijde.quote:Zo zijn er heel veel genetische mutaties die (omdat ze ondanks dat ze fysiek voordeel bieden geen direct probleem veroorzaken) in stand blijven.
Soit. Homosexualiteit (het onderwerp) werkt anders en complexer dan blauwe ogen.
Sommige eigenschappen van mensen (huidskleur, leverwerking, geaardheid) zijn niet goed terug te herleiden tot 1 direct gen die aan of uit staat maar een constellatie aan genen die in samenwerking een bepaalde uitwerking hebben.
Zelfs als mensen een bepaalde constellatie aan genen hebben is dat niet een garantie dat die genen de kans krijgen om hun uitwerking te doen. Epigenetica gaat over chemische markers die op je genen zitten en die genen kunnen uitschakelen. De plek waar die chemische markers zitten kan worden beinvloed door de levensomstandigheden van je ouders (veel honger, weinig honger, veel kou, veel hitte, goed eten, slecht eten). Dat komt dan mee via de eicellen/zaadcellen. Of zelfs later, de hormonale of andere omstandigheden van het kind in de baarmoeder kan alsnog bepaalde markers toevoegen of weghalen.
Belangrijk inzicht is:
1 Mensen kunnen genetische aanleg hebben voor een bepaalde eigenschap maar alsnog vertonen ze niet die eigenschap (door de chemische markers die de genenconstellatie breken)
2. Het kan zijn dat de meeste mensen met een bepaalde genenconstellatie die constellatie uitgeschakeld hebben staan en dat inschakeling de statistisch minder voorkomende versie is
Dit lijkt het geval te zijn met homoseksualiteit. Het zou zomaar kunnen dat jij, Ali, die constellatie hebt en dat jouw kinderen dus (door omstandigheden in de baarmoeder oid) de ingeschakelde versie krijgen.
Dus wat krijg je dan. Heteroseksuele mensen die homoseksuele kinderen hebben op een statistisch lage schaal.
De volgende vraag die dus gesteld werd in dit topic is waarom houdt evolutie dit vol. Heeft homoseksualiteit niet zo'n negatief effect op voortplantingsmogelijkheden van een individu dat zo'n genenconstellatie weg geselecteerd wordt over de 1000-den jaren heen?
Het antwoord is "niet per se". Er daar zijn 3 routes (waar ik mij bewust van ben) die genen en genen-constellaties kunnen boosten om alsnog te kunnen "overleven" in een populatie.
Route 1
Genenconstellaties kunnen codificeren voor meer dan 1 eigenschap. Dus... een genenconstellatie die geassocieerd wordt met homoseksualiteit in mannen kan bij vrouwen in de familie juist geassocieerd worden met hypersekualiteit. Wat dus een bovengemiddeld aantal kinderen veroorzaakt bij die vrouw (door haar gedrag). Wat dus staat voor meerdere kopieen van de gen-constellatie.
Route 2
Mensen zijn sociale dieren. Dus niet al het gedrag wat gecodificeerd wordt hoeft goed te zijn voor het individu. Het kan zijn dat families met veel homoseksuele familieleden hechter zijn. Meer mensen die bij het huis, bij de stam blijven om te helpen met de zorg van de kinderen van familieleden die wel heteroseksueel zijn. Meer beschikbare zorg voor kinderen is vaak ... meer kinderen.. EN ... lagere kindsterfte. Die kinderen hebben die gen-constellatie ook en hebben elk maar een kleine kans dat die genen echt ingeschakeld zijn. 1 van hun 7 kinderen zal homoseksueel zijn. En ook weer helpen met de zorg van de broertjes en neefjes/nichtjes
Route 3
De negatieve benaming heet de "Sneaky fucker"- theorie. En dat betreft het inzicht dat homoseksuele mannen en vrouwen ondanks hun sterke voorkeur alsnog soms wel de keuze maken uitzonderingen te maken om aan hun kindwens te voldoen.
Al met al blijft zo'n gen-constellatie dus in leven, generatie na generatie.
Ik hoop dat dit wat inzichten geeft die men hier nog niet had.
Denk je van niet nee?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Binnen een homosekuele relatie ja?
Er is geen bewijs dat blauwe ogen ook maar iets helpen met kou. Dat lijkt een soort heksenfabeltje te zijn. Eerst maar eens wat bewijs verzamelen voordat je dat soort dingen gelooft denk ik.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zou dit willen corrigeren. Op dit moment is er geen bekend of geaccepteerd voordeel voor blauwe ogen in een kouder klimaat, met een bepaalde hoeveelheid zonlicht en UV, luchtvochtigheid, en dergelijke. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Het feit dat blauwe ogen in zo'n klimaat zijn gekomen en hebben volgehouden, is wel degelijk een indicatie dat er voordelen zijn. Het idee dat ze als aantrekkelijker werden ervaren is onbewezen speculatie op basis van de aanname dat ze zo in stand zijn gebleven. Maar dat is een cirkelredenering, geen bewezen feit.
Er is al bewezen dat er een genetisch/epigenetisch component is (tweeling studies). En er is reeds bewezen dat sociale factoren veel minder voorspellend zijn of iemand homoseksueel is.quote:[..]
Volgens mij zijn is er helemaal geen bewijs dat homoseksualiteit puur en alleen een genetische expressie is. In tegendeel, volgens mij is er veel meer bewijs dat er allerlei factoren meespelen in de ontwikkeling van homoseksualiteit, inclusief familierelaties, culturele invloeden, sociale relaties, enzovoorts. Wellicht kan er een genetische neiging bestaan om homoseksueel gedrag te vertonen, maar dat homoseksualiteit een genetisch gecodeerde aanleg is, is wat mij betreft ook puur speculatie. Het feit dat we er geen set genen voor hebben gevonden, onderstreept dat. Het feit dat mensen soms ook van hun homoseksualiteit uiteindelijk toch weer overgaan tot heteroseksualiteit, doet dat ook. Wat mij betreft is het een veel complexer fenomeen dan iets wat je met de, wat mij betreft vaak, oversimplistische lens van de evolutietheorie en pure genetica kunt verklaren. Wat mij betreft is er, zoals in elk menselijk gedrag, ook een sterke spirituele factor die de wetenschap geheel negeert, maar wat mij betreft niet te ontkennen valt.
Ik had het niet over 'kou', maar 'kouder klimaat'. Dat houdt meer in dan temperatuur. Je ziet zelf geen enkele correlatie tussen klimaat en allerlei uiterlijke verschijnselen, inclusief ogen? Die correlatie lijkt mij wel degelijk een indicatie voor aanpassing.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er is geen bewijs dat blauwe ogen ook maar iets helpen met kou. Dat lijkt een soort heksenfabeltje te zijn. Eerst maar eens wat bewijs verzamelen voordat je dat soort dingen gelooft denk ik.
Dat wist ik niet en is interessant.quote:[..]
Er is al bewezen dat er een genetisch/epigenetisch component is (tweeling studies). En er is reeds bewezen dat sociale factoren veel minder voorspellend zijn of iemand homoseksueel is.
De normale route lijkt dus een genetisch/epigenetisch verhaal te zijn. Er zal vast een mechanisme bestaan vanuit trauma of andere gebeurtenissen in iemands jeugd. Maar dat lijkt een veel veel kleinere factor te zijn.
Nu schrijf je speculatieve motieven aan me toe die ik niet heb.quote:Ik snap dat je soort van er naartoe wil dat "oh.. onze maatschappij maakt mensen homo" of "een slechte jeugd met veel zonde lokt iemand richting seksuele immoraliteit".
Nee, ik heb nergens gezegd dat 'genoeg psychologische invloed' zoiets kan veranderen.quote:Maar ik nodig je uit om eens na te denken over de consequenties daarvan. Geloof jij daadwerkelijk dat, met genoeg psychologische invloed, jij van seksuele voorkeur kan veranderen en ineens van de herenliefde gaat worden?
Ik denk het niet. Ook daar is weer totaal geen bewijs voor. Wisselen van seksualiteit lijkt erg weinig voor te komen.
Nee, blauwe ogen zijn het gevolg van een genetisch defect.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Volgens mij zijn blauwe ogen en blanke huidskleur, lichte haren en dergelijke simpelweg aanpassingen aan een kouder klimaat.
Heteros hebben hetzelfde probleemquote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk van niet? Of mannen hebben de anatomie niet om kinderen te baren?
Het klinkt mij typisch als een evolutionair argument op basis van niet-wetendheid: we weten niet waar het voor dient, dus er is geen positief effect. Misschien hebben we het simpelweg nog niet gevonden. Zoals in het verleden allerlei organen werden afgeschreven als 'restanten van evolutie', en die later gewoon een functie bleken te hebben. Het klinkt mij allemaal erg voorbarig, zoals zo vaak met evolutionaire claims.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, blauwe ogen zijn het gevolg van een genetisch defect.
Dit komt oorspronkelijk in Noord Europa voor. Maar dat is niet de enige streek waar een kouder klimaat heerst.
Melanine in het oog beschermt het oog tegen uv licht en beperkt de verstrooiing van fel licht door de Iris heen.
Melanine heeft daardoor een genetisch voordeel. En dat zie je in de oorspronkelijke verspreiding van bruine ogen.
In Europa, naar mate je zuidelijker komt, komen blauwe ogen minder voor, totdat ze geheel niet voorkomen van oudsher.
In het noorden, waar de zon minder fel is, is het nadeel van het ontbreken van melanine niet groot genoeg om dit middels evolutie te laten verdwijnen.
Seksuele voorkeur voor blauwe ogen heeft mogelijk geholpen bij de verspreiding van blauwe ogen.
Een man en een vrouw ja. Dat is heteroseksualiteit. Hetero = verschillend, anders. Homo = hetzelfde.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Heteros hebben hetzelfde probleem
Er is nog steeds een vrouw voor nodig
Dan kan het nog welquote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een man en een vrouw ja. Dat is heteroseksualiteit. Hetero = verschillend.
Ja, waarom niet?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Binnen een homosekuele relatie ja?
Die elkaar zwanger hebben gemaakt via geslachtsgemeenschap ja?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, waarom niet?
Ik heb 2 lesbische tantes die samen kinderen hebben.
Dat is nou precies het argument dat in deze discussie tegen homoseksualiteit wordt gebruikt.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het klinkt mij typisch als een evolutionair argument op basis van niet-wetendheid: we weten niet waar het voor dient, dus er is geen positief effect. Misschien hebben we het simpelweg nog niet gevonden. Zoals in het verleden allerlei organen werden afgeschreven als 'restanten van evolutie', en die later gewoon een functie bleken te hebben. Het klinkt mij allemaal erg voorbarig, zoals zo vaak met evolutionaire claims.
Ja, als je vanuit een nauwe bijbelse wereld hier naar kijkt, dan heb je geen idee hoe 2 dames die een relatie met elkaar hebben zwanger kunnen worden.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die elkaar zwanger hebben gemaakt via geslachtsgemeenschap ja?
Ik zie dat we de grenzen van het absurde opzoeken. Laten we gewoon bij de gangbare definities voor 'homoseksuele relatie' blijven: relatie met geslachtsgemeenschap tussen mensen van hetzelfde geslacht. En nee, daar komen nooit kinderen uit.
Door te neuken toch?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |