Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijkquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik wilde eigenlijk nog een lijst van bijzondere genoemde titels uit de vorige delen noemen, maar dan wordt het weer zo'n achterlijke opsomming zonder ook maar enige vorm van context. Wel zeker de moeite waard om even door de vorige delen heen te scrollen![]()
Wel meteen ook een nieuwe in de reeks van ArnieAlberts' Aanbevelingen:
De Victorie (Alle afleveringen beschikbaar).
Dit was de reeks die Zeg 'ns Aaa moest doen vergeten. Nou: vergeet het maar. Deze comedyserie uit begin 1994 is, kortgezegd... verschrikkelijk.En daar kan de cast echt niks aan doen, maar als je John Leddy naast Carry Tefsen zet, in een door Chiem van Houweninge geschreven eigen bewerking op basis van FC De Kampioenen(!), dan zak je genadeloos door het ijs. Wel bijzonder om Marjolein Macrander (Mik uit Ik Mik Loreland) eens in een andere rol te zien.
Klopt ja, heeft ze óók nog gedaan in de eerste seizoenen! Ze had ook een rol in de EO-dramaserie 'In De Praktijk', maar daar wil ik later nog even wat uitgebreider bij stilstaan. Absoluut een kijktip waard, vraag maar aan @PeterKelderquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:53 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijk
Check de Appelgaard ook even.quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wellicht ook De Weg uitproberen?quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wauw. In deze ruwe opname van volgens mij een item uit TROS Aktua loopt Wibo van der Linden even helemaal leeg in positieve zin over Het geheim van Vredenhof. Als slager keurde hij zijn eigen vlees, want hij had zelf die serie geschreven.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ook de oude series die je vroeger zelf spannend vond, moet je niet altijd terugkijken. Die fout heb ik eens gemaakt met Het Geheim Van Vredehof.
Dat zie je niet in de opname, maar ik heb de foto's in de Hitkrant gezien!quote:
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Ik heb exact hetzelfde, raar hoe dat werkt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Mis ook een lijst met toegevoegde content aangezien ze nog steeds aan het aanvullen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemetenquote:Op woensdag 3 juni 2026 11:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.
Alleen al de intro’s van sommige shows en series duren 2 minuten.
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:28 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.
Ik vond De Weg erg goed, zelfs nu nog. (vroeger kennelijk gemist) Andre van den Heuvel was wel een geweldige acteur, het script was ook goed geschreven, alleen vond ik Sjoerd Pleysier als 18-jarige met een kalend hoofd niet echt overtuigend..quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:17 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wellicht ook De Weg uitproberen?
Maar de comeback van de Staatsloterijshow voelt weer te haastig en vluchtig.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby's en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Shii het volgende:
Ik keek vroeger graag mee met m'n ouders naar De Fabriek. De begintune geeft me nog steeds kippenvel en dat gevoel van toen.
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma’squote:Op woensdag 3 juni 2026 14:40 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.
Uberhaupt decors met heel veel verschillende stukken en hoge trappen en zo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma's
Ik wilde ook een keer in die bak springenquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Doet ie 't of doet ie 't niet werd ook pas tijdloos leuk vanaf het tweede seizoen, eind '89. Toen waren de bekende Nederlanders niet langer de kandidaten maar onbekende stellen, en werd het grootser van opzet. Dat is de show waar ik nu nog 's nachts mijn bed voor uitkom.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Tegelijk is de huidige Staatsloterijshow pure aids, want ze leveren precies aan die tiktok-doelgroep. De eerste ronde wordt er in 2 minuten doorheen gejast, dan een lompe tweede ronde en dan zien we een locatie-itempje van de finalisten die vanuit hun hometown vertellen waarom ze zielig zijn en echt die ton verdienen. Walgelijk.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
De showblokken, oh my god! Dat wat je daar noemt is de meest gedateerde factor uit amusementsshows van de jaren 80. Gelukkig kregen ze in de 90s zelf ook door dat mensen tv op tv wilden en theater in het theater, maar tot de 80s was het echt een spetterend geheel om showballetten in groots geschakelde cameravoering te zien.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:51 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Ja exact dat, zoals ik het me herinner gingen ze onmogelijke wensen van kinderen vervullen maar het zijn eigenlijk gewoon kleine toneelstukjes.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:59 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal nietquote:Op woensdag 3 juni 2026 18:55 schreef Remco het volgende:
Met het mes of tafel is daarintegen vrijwel niet veranderd sinds 1997, juist erg korte introducties van de kandidaten en erg lekker tempo tussen de vragen.
Alleen stond ik wel even te kijken dat een deelnemer halverwege een vraag gewoon een sigaret opsteekt, bizar dat dat zo relatief kort geleden nog gebeurde. De intro van het eerste seizoen is trouwens wel heel erg raar en totaal niet passend. Beetje alsof ze wouden voordoen alsof het illegaal pokeren in een achteraf steegje was.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060046366031
Teveel buitenlandse sportrechten denk ik? De hoeveelheid Studio Sport vind ik al beangstigend en verrassend veel.quote:
Goeie vraag, maar niet het geval. Spaan en Vermeegen zaten tot 1996 bij Veronica met Die 2 Nieuwe Koeien, daarna klapte het duo door ruzie over een overstap naar Sport7/De Mol. Vermeegen ging alleen verder bij Veronica, Spaan ging naar de VARA en maakte daar Studio Spaan.quote:Op donderdag 4 juni 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zaten die niet al snel bij de commercielen?
Ooit uitgebracht op dvd maar al heel lang niet meer verkrijgbaar, nu te zien in drie lange delen: 'Een Gebaar'.quote:Op 16 en 17 mei 1983 is Freek de Jonge samen met Wim de Bie en Kees van Kooten de drijvende kracht achter twee theateravonden voor Amnesty International, gebaseerd op het Britse 'Secret Policeman's Ball'. Die krijgen de titel Een Gebaar: Aksie De Bevrijdende Lach. Een unieke combinatie: drie VPRO-coryfeeën en voor progressief Nederland, tesamen met de top van het Nederlandse amusement. Kees van Kooten: ‘Al die Britse komieken beconcurreerden elkaar natuurlijk, maar tijdens The Secret Policeman’s Ball werkten ze met grote eensgezindheid. Zo moeten wij het ook doen, dachten wij.’
En dus benaderen zij iedereen die er op dat moment in hun ogen toe doet in ons kleurrijke theater-amusementsland: Adèle Bloemendaal, het Willem Breuker Kollektief, Herman Brood, Django Edwards, Paul Haenen, Jeroen Henneman, Kamagurka, het Kollektief Internationale Nieuwe Scène, Fay Lovsky, Mathilde Santing, Urbanus, Herman van Veen, Joop Visser, Het Werkteater, Floor van Zutphen en vele anderen. Iedereen werkt belangeloos mee.
Onder die anderen nieuwkomers als het duo De Duo’s, bestaande uit Arjan Ederveen en Kees Prins, en een verrassende naam als André Hazes. Die weet aanvankelijk niet zo goed raad met de uitnodiging voor zo’n ‘VPRO-feestje’ met niet bepaald zijn publiek. Maar als hij hoort dat ook Herman Brood heeft toegezegd, stelt hij voor met Brood een duet te zingen. Wim de Bie: ‘We moesten het amusement wat breder aanpakken. Even alle VPRO-leden in de zaal prikkelen. Ik heb zijn optreden onlangs op plaat teruggeluisterd en meen dat ook te horen in de zaal. Hazes moet opbouwen. Aan het eind is er enorme respons, maar in het begin vindt men het raar.’
Verrassend is ook dat Doe Maar de hele avond fungeert als het orkest, waarbij het bandje een beroep kan doen op Fay Lovsky, Mathilde Santing en Floor van Zutphen als backing vocals. Om niet het verkeerde publiek (van ‘gillende meisjes’) te trekken, worden Henny Vrienten cum suis niet vermeld op het affiche.
En ook een opvolger bij de EO, 'Hoe is het mogelijk' (1996).quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:19 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk was er een voorloper van De Wondere Wereld, Horizon. Van voor mijn tijd:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039444431
Omdat enkel deze uitzendingen opgenomen en geselecteerd zijn door Beeld & Geluid en haar voorloper. Als je goed kijkt zie je ook dat er van Ik Mik tevens een paar latere herhalingen bewaard zijn. Dit zijn dus bijna allemaal tv-opnames (met Zappelin-logo in beeld). Die herhalingen (uit 2002) waren in de montage ingekort: speelduur van 23+ minuten moest voor het tijdslot strak worden ingekort tot 20 minuten totaal, dus werden een paar dingetjes weggesneden.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:49 schreef Bpalma het volgende:
@:Arniealberts weet jij waarom er maar elf afleveringen van Ik mik loreland in de schatkamer staan is dat ook een rechtenkwestie
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentimentquote:
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven.quote:Op woensdag 3 juni 2026 23:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet nog dat ik dit vroeger best eng vond toen ik zeven was
https://schatkamer.beelde(...)4531/dr-krankenstein
Ik weet alleen die Frankenstein nog maar nu ik stukken terug kijk blijkt het een medisch programma voor kinderen![]()
Spannende muziekjes en monsters die worden opgesneden (dmv een rits) voor een kleine bosbeetle was het wat te spannend soms
Ik hoor nu ook dat de stem van het monster dezelfde acteur is als Tommie, dat heb ik toen ook niet geweten
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 19:53 schreef Maanvis het volgende:
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
Ik heb er een paar bekeken, maar het was toen meer tegen de bolsjewisten, dat was toen het grote gevaar. Een Europa tegen de bolsjewieken, haha.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 22:17 schreef spapaars het volgende:
[..]
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.
Je was me voor. Dit maakt me dus stiekem gewoon kwaad. En eigenlijk heb ik maar één simpele reactie op deze hedendaagse podcast-lullert en Omroep MAX-programmamaker:quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html
Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...
Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Kon je wel verwachten met die ultra linkse de Leeuw.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html
Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...
Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Dus dat.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Mee eens. Het probleem is denk dat er toendertijd geen afspraken zijn gemaakt over streamingrechten dus de publieke omroep kan een programma kopen van een productiehuis en alleen de tv-rechten hebben.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Dat was de Annie de Rooij-sketch naar aanleiding van de vermissing (en later bleek ook verdrinking) van twee Urker vissers.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 10:35 schreef FreshFruit het volgende:
Ik herinner met nog wel een sketch van Meneer de Leeuw Waar hij in klederdracht in het water stond te oreren over verdronken vissers. Die kwam niet heel leuk aan.
Nee, want het schiet niks op. En dat stoort me.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 10:28 schreef FreshFruit het volgende:
Sow, dat is er uit. Lucht het op Arnie ?
Zag ik ook laatst langskomen. Egbert snijdt een paar hele goede punten aanquote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:38 schreef Eightyone het volgende:
Een monoloog over Dit Was Het Nieuws e.d. ("moet je grappen van vroeger censureren?"), mocht iemand het interesseren:
Bekijk deze YouTube-video
Wel als je alleen de highlights toelaat. Kom op, Paul. Sta goddomme achter je oeuvre. Neem een paar filmpjes op die je desnoods vooraf aan een uitzending plaatst en licht ze toe. Maar ga niet schrappen of bewerken. Kom op.quote:Op sociale media werd recent een oud filmpje van je alter ego Bob de Rooij gedeeld, waarin hij grappen maakt over een Surinaams gezin. Kijk je anders naar dat filmpje nu je zoons van kleur hebt?
„Nee, in principe niet, ik vind het nog steeds grappig. Maar ik wil wel dat mensen de context snappen. We hebben dat begin jaren negentig gemaakt. Er was toen geen enkele opschudding: toen kon dat blijkbaar nog. Of de mensen die zich eraan stoorden, spraken zich er in elk geval niet over uit. De tijdgeest is veranderd, mensen kijken er nu anders tegenaan dan toen. En dat is terecht.”
„Ik ben ook veranderd en kijk anders naar dit soort onderwerpen dan ik toen deed. Voor mij maakten het boek en daarna de film 12 Years a Slave het verschil. Daarna zag ik in dat er als gevolg van de kolonisatie iets heel erg mis zit met de verhoudingen tussen nazaten van tot slaaf gemaakten en de witte Europeanen. Ik zou dat filmpje van Bob de Rooij op deze manier nu niet meer maken.”
Hoe zorg je ervoor dat die beelden in de context van die tijd worden gezien?
„Beeld & Geluid heeft vorige week de Schatkamer gelanceerd, een digitaal platform met meer dan 700.000 programma’s van de afgelopen decennia. Daar zit mijn oeuvre nog niet bij, omdat ik wil dat bij dat soort fragmenten een toelichting komt. Ik heb geen zin om mij doorlopend te moeten blijven verantwoorden voor sketches van 30, 35 jaar geleden. Daarom moet bij dat materiaal de context van die tijd worden gegeven. Ik wil er goed over nadenken wat wel en wat niet in die Schatkamer komt, en onder welke voorwaarden.”
[..]
Ben je er überhaupt mee bezig wat mensen van jou onthouden als je er ooit niet meer bent?
„Ik ben sowieso niet van het terugkijken. En we zijn in Nederland niet heel goed in het eren van onze oude iconen. Ik denk niet dat er veel van mij herinnerd gaat worden. Misschien kom je dan toch terecht bij dat fragment met René Klijn.”
Dit dusquote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Nog steeds een trauma vanquote:Op vrijdag 5 juni 2026 10:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentiment
Ik ben van 1993 en keek Kopspijkers op de bank met mijn ouders. Maar dat zal niet voor 2001 geweest zijn vermoed ik zo. Zal eens een en ander terug gaan kijken en zien wat ik herken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 18:08 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wel pas vanaf januari 2001, dus de volledige eerste zes seizoenen (1998-2001) ontbreken. Nog meer als je voorlopers Spijkers en Spijkertijd meetelt. Precies wat er de afgelopen 10+ jaren nog regelmatig herhaald werd op NPO 1 Extra/NPO Best/Best 24/Hilversum Best.
Jiskefet ontbreekt volledig.
Koot en Bie ontbreekt volledig.
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:01 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van de Konsumentenman met Frits Bom kan ik me nog herinneren. Het gaat over roken in vliegtuig en bus, toen dat nog konToen begon al de discussie of het niet beter was om te verbieden om één lijn te trekken, maar geen enkele maatschappij deed dat vrijwillig omdat het klanten kostte:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038606231
Dat is wel de bomquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:37 schreef TLC het volgende:
[..]
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..
Frits Bom !!![]()
Een van de dingen uit mijn jeugd die me is bijgebleven, ik zie hem nog zo voor me zittenquote:
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording..![]()
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien..
13 of 14 jaar was ze, haar zus ouder rond de 17.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.
Villa Achterwerk in de kast met een simpel concept waarin je een minuut faam kreeg op tv![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029701531
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lolquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording..![]()
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien..
Yep, een van de eerste in dat genre..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:15 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lol1971-programma, die?
Net eens zitten kijken (ik kende het helemaal niet), alleen al gaaf om Disco Alberti eens van binnen te zienquote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Yep, een van de eerste in dat genre..
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programmaquote:Op zondag 7 juni 2026 00:10 schreef Dutch_view het volgende:
Ook een programma waarvan ik dacht Oooh jaaa: KIJK TV met Wubbo Ockels.
Populair-wetenschappelijk programma met een erg toffe leader.
https://schatkamer.beelde(...)030021505331/kijk-tv
Heb me dit altijd afgevraagd. Lijkt er eerder op dat de producent van KIJK-TV een nieuw programma wilde maken (misschien los van tijdschrift KIJK) en daarvoor de oude KIJK-TV-leader recyclede? Want je ziet dat de leader echt wordt afgekapt.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programmaTijdens de pilot zou het programma Sjoege heten gepresenteerd door Martin van Steijn:
Bekijk deze YouTube-video
Ben er wat aan het kijken, geweldige seriequote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die was ik helemaal vergeten. Bedankt voor het herinnerenquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die buurvrouw die het over die puinhoop heeftquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Ik zou zeggen Oosteinde 33.quote:Op zondag 7 juni 2026 13:46 schreef Dagoduck het volgende:
Bestaan die woningen nog? Heb wat via Google Street View gezocht in Broek in Waterland maar kon het zo 1, 2, 3 niet vinden.
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.quote:Op zondag 7 juni 2026 14:55 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Ik zou zeggen Oosteinde 33.
https://maps.app.goo.gl/JdhPEEjuKZ8BGkGK8
In 2009 geen garagedeur meer en in 2020 wordt er verbouwd bij de buren waar meneer de fotograaf gewoond heeft denk ik.
Boh, goede tipquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.quote:Op zondag 7 juni 2026 20:06 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.
Thanks. Toch wel leuk om te zien hoe dat zich dan heeft ontwikkeld.
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.quote:
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.
[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
"Filmt u hier al lang?"quote:Op zondag 7 juni 2026 21:31 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:22 schreef Benny het volgende:
[..]
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?quote:Op zondag 7 juni 2026 21:55 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.
Nope. Viel bij hem wel mee. Zijn overstap in 1993 was redelijk algemeen te noemen. Het format van 'Doet ie 't of doet ie 't niet' stierf er wel echt een roemloze dood, dat bleven ze maar aanpassen en aan sleutelen.quote:Op zondag 7 juni 2026 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
Hier keek ik ook altijd graag naar, taalspelletjes tussen Belgie en Nederland, Tien voor Taal
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029157831
Zoals ik eerder hierboven al aanhaalde:quote:Op maandag 8 juni 2026 01:26 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.
En Joost die zingt blijft natuurlijk ook altijd goed.
quote:Op donderdag 4 juni 2026 01:03 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal nietAlso: wat een vréselijke kandidate zit ertussen, mijn god
Dat is precies wat een goede TV-quiz toen was en nu steeds minder is, iets met kandidaten die je de winst gunt of juist totaal niet
Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddagquote:Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld![]()
Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken![]()
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos.![]()
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan![]()
Ja helemaal op t einde van de afleveringquote:Op maandag 8 juni 2026 03:13 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddag
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431quote:
dank!quote:Op maandag 8 juni 2026 10:22 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Item vanaf 10:50
Buren was altijd brilliantquote:Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld![]()
Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken![]()
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos.![]()
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan![]()
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenkenquote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
linkje?quote:Op maandag 8 juni 2026 13:12 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenken
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731quote:
Wat een droogkloot die Brometquote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Het lijkt bijna Van Kooten en de Biequote:Een gezin en hun buurman in Kerkrade beschuldigen elkaar over en weer van geluidsoverlast.
In 2008 stond het er nog vol met tuinbeelden: https://maps.app.goo.gl/KXfs6cCJuLLZf6oY8 Het huis van de buurman ook: https://maps.app.goo.gl/GyCQBHWkMBi3YJF3Aquote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.quote:Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegensspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.quote:Comedy over de lotgevallen van de cynische, bejaarde Fred Schuit, gespeeld door Rijk de Gooijer. Deze 'Nederlandse Archie Bunker' heeft op alles en iedereen commentaar en maakt ruzie met wie er op zijn pad komt. Iedereen moet het bij hem ontgelden: gehandicapten, politici, werklozen, vrouwen, Limburgers, homo's, buitenlanders, ja zelfs zanger Rob de Nijs.
Drama om te lachen
De VARA-serie 'In voor en tegenspoed' is een remake van de serie 'Met goed fatsoen' van Johnny Speight, de schrijver van 'Archie Bunker'; de KRO durft deze serie in 1976 niet uit te zenden.
In 1991 vragen vooraf enkele journalisten zich af of de kijker wellicht geschokt zal reageren op de harde 'grappen'. Dat blijkt mee te vallen: het is dan wel geen echte comedy, maar toch wel "drama om te lachen".
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.quote:Op maandag 8 juni 2026 18:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
[..]
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.
Jammer dat hier niet alles op staat. Eigenlijk best raadselachtig.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Van die serie kan ik niks vinden.quote:En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family
Dat doet me denken aan het Britse Steptoe and Son, wat bij ons in de jaren 60 Stiefbeen en Zoon (ook te zien op de Schatkamer) werd en zelfs de eerste Televizierring won. Later kwam er in Amerika een geweldige adaptie van Steptoe and Son onder de naam Sanford & Son.quote:Op maandag 8 juni 2026 19:11 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.
In Voor- en Tegenspoed is een remake van In Sickness and in Health, de tweede spin-off van het origineel Till Death Do Us Part, de Engelse comedyserie van Johnny Speight die in de jaren 70 door Norman Lear voor Amerika is bewerkt tot All In The Family. Het personage Fred Schuit is zodoende gebaseerd op het Engelse personage Alf Garnett en niet zozeer op de Amerikaanse variant Archie Bunker.
De serie Met Goed Fatsoen (die in dat tekstje genoemd wordt) is speciaal door Johnny Speight geschreven voor Nederland en opgenomen in 1975 voor de KRO, waarin Rijk eenzelfde type speelde gebaseerd op Alf Garnett, maar daar Jan van Dijk geheten. Maar door antisemitische uitspraken die door dat karakter in de serie werden gedaan kreeg de KRO koudwatervrees en hebben ze de serie uiteindelijk geschrapt zonder uit te zenden. Ergens heb ik het idee dat Speight die scripts uiteindelijk in Engeland heeft gebruikt voor de éérste Engelse spin-off Till Death... uit 1981, maar zekerheid heb ik niet.
En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.quote:Op maandag 8 juni 2026 23:37 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"
https://schatkamer.beelde(...)021442931/de-brekers
Met een geweldige cast overigens Rijk de Gooyer, Adèle Bloemendaal, Johnny Kraaykamp en Sacco van der Made
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHTquote:Op maandag 8 juni 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.
Deze serie vond ik wel heel grappig. Vreemde praktijken uit 1990. Met oa Gerard Cox en Joke Bruijs..![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029210931
Wat is dominque weesie een lelijke manquote:Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 07:33 schreef Maanvis het volgende:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029287231
is q en q seizoen 2 nog wel beschikbaar?
ik krijg: "Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio.
Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar."
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bankquote:Op maandag 8 juni 2026 16:39 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.
En wat kon Weesie toch absoluut niet presenteren.
Tragikomischer dan dit wordt het niet.quote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
dankquote:Op dinsdag 9 juni 2026 08:29 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.
Geen pagina voor of er 'nieuwe programma's beschikbaar zijn'.
Subsidiesquote:Op dinsdag 9 juni 2026 09:17 schreef 111210 het volgende:
[..]
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bank
Klopt. Op één fragment na (wat niet afspeelbaar is in de Schatkamer) lijkt er van die serie niks bewaard te zijn.quote:
Ik heb 3 recht.. in de 1e week al gevondenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 03:16 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHT
Ik sta ervan te kijken, afgelopen maand stonden deze er nog niet op
Wat je van het programma vindt varieert, maar Christine is wel goed in haar vak van dit soort zaken aan elkaar praten.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 12:11 schreef WethouderHekking het volgende:
Wie kent nog het late night Call TV programma Nachtsuite ?
Bekijk deze YouTube-video
Wim de Bie had daar een parodie op gemaakt. Nachcreme :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060041938631
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.quote:Op zondag 31 mei 2026 11:24 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb het net niet bewust meegemaakt, maar hoorde een uur lange terugblik in de 50 Jaar 3FM-reeks. Het klonk iig zeer bewerkelijk.
Gokje: Peter verveelde zich een beetje.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:45 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.
https://petervanbruggen.nl/
Idd jammer.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 21:59 schreef freaky40 het volgende:
Al die radioprogramma's van Veronica zijn niet te vinden uit de publieke omroep tijd.
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!
Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
Klinkt wel vaag bekend. Ik ga die opzoeken. Dank voor de tip!quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.
Paar grote problemen die daaraan hangen:quote:Op dinsdag 9 juni 2026 21:50 schreef freaky40 het volgende:
Valt me wel op dat er zo weinig radio op staat, ja heel veel van De Avondspits maar ik probeer oude programma's van Hilversum 3/Radio 3 te zoeken maar die zijn heel lastig te vinden, zelfs niet op zendernaam. Je moet echt de programmatitel weten en die weet ik ook niet vaak. Het zoeken mag daarom wel wat makkelijker gemaakt worden zodat je op radiozender Radio/Hilversum 1, 3 etc. kunt zoeken.
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst!quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!
Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
Oh ja Herenstraat 10 zegt me zeker wat en Dossier Verhulst ga ik ook opzoeken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst!![]()
Toevallig genoeg ben ik ook begonnen aan De Fabriek. Nooit geweten dat het maar 13 afleveringen totaal had (de dvd-boxen die in 2004 uitkwamen zijn twee van de weinigen die ik destijds volledig gemist heb - aflevering 1 had nog audiocommentaar met Rudi Falkenhagen en Diana Dobbelman; was echt heel kort voor het overlijden van Falkenhagen).
Nee, gaat niet snel gebeuren.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Spijkerhoek moet er ook maar opquote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBSquote:Op woensdag 10 juni 2026 09:37 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?
ohja rtl had natuurlijk gtst, nooit geweten dat onm begonnen was op de TROSquote:Op woensdag 10 juni 2026 09:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBS
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.quote:Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.
In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Samenwerking VOO en TROS, helaas..quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:47 schreef freaky40 het volgende:
Bij de TROS daarom moet het er gewoon bij. Klaar!
Dan moeten ze daar dus achteraan om dat beschikbaar te stellen. Zo moeilijk is dat niet. Als je het niet probeert weet je het ook niet. Waar een wil is, is een weg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Samenwerking VOO en TROS, helaas..
Heb ik idd ook gezocht, niets voor 1800 te vinden jammer genoegquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.quote:"Op dit moment zijn er geen plannen om de overige uitzendingen van Onderweg naar Morgen uit te zenden. Dit heeft te maken met uitzendrechten."
"We moeten voor elke aflevering goed onderhandelen om het aan te mogen kopen. Helaas is het nog niet bekend of we de rest van de afleveringen ook uit mogen zenden."
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtubequote:
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:02 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.
dankjewel peter kelder!quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:35 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:
1. Rechten
Onderweg was de eerste twee seizoenen een co-productie van TROS en het publieke Veronica. Alle publieke uitzendrechten van Veronica zijn bij het commercieel gaan van Veronica in 1995 in handen gekomen van de HMG (nu RTL Nederland). Daarom dat bijvoorbeeld bij de compilatie-dvd van Verona (Spaan en Vermeegen) op de achterkant duidelijk © & ™ Licensed by RTL Nederland staat, terwijl RTL dat programma nooit heeft uitgezonden. Ook bij het eerste seizoen van Spijkerhoek staat RTL Nederland genoemd terwijl dat seizoen bij het publieke Veronica werd uitgezonden. En ook bij de dvd-box van Onderweg naar Morgen staat er © & ™ 1994-2007 Licensed by Endemol Nederland bv, RTL Nederland bv and TROS.
Toen Best24 in 2012 begon met het herhalen van Onderweg kon dat doordat de uitzendrechten deels bij de TROS liggen; zowel Endemol als RTL hebben daar toen naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon toestemming voor gegeven. De dvd-box van seizoen 1 was immers geen verkoophit en in 2012 bestond er nog geen streamingdienst waarover gesteggel kon ontstaan. Toen Best24 in 2013 verrassend genoeg verder ging met het derde seizoen (wat is uitgezonden op het commerciële Veronica en dus volledig onder RTL Nederland valt) zijn daar afspraken over gemaakt met Endemol (voor zowel de kosten voor uitzending als aanlevering van de afleveringen) en zal RTL daar ook formeel toestemming voor hebben gegeven. Want nogmaals: voor hun boeide het op dat moment niet.
Fast forward naar 2019, toen de NPO besloot om (simultaan aan het dertiende seizoen op NPO 1 Extra) het eerste seizoen van Onderweg te willen plaatsen op NPO Start. Dát werd geen succes, en niet omdat er geen animo voor was. Nee: RTL Nederland ging dwarsliggen, blijkt uit navraag die zorgde voor twee antwoorden die met kennis van nu heel duidelijk in die richting wijzen:
[..]
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.
2. Beschikbaarheid
De Schatkamer van Beeld & Geluid bestaat over het algemeen uit materiaal wat rechtstreeks uit het archief van Beeld & Geluid komt. Dat is vaak wat omroepen zelf hebben aangeleverd of overblijfselen vanuit voorlopers van Beeld & Geluid (zoals het Nederlands Omroepmuseum).
Nu even de check hoeveel afleveringen er bij Beeld & Geluid van die eerste twee seizoenen bewaard zijn: https://schatkamer.beelde(...)-morgen-trosveronica
24 + 1 compilatiespecial. Van de 295.
Al zou het gebeuren dat als bij wonder er toestemming komt van RTL Nederland om de programma's van het publieke Veronica beschikbaar te maken in de Schatkamer, dan heb je er bij Onderweg naar Morgen alsnog niks aan, tenzij die 25 afleveringen worden aangevuld met alle overige afleveringen. Maar in dat geval zal Beeld & Geluid daarover óók weer moeten onderhandelen wat nog meer tijd én geld kost. Zéker in de ogen van RTL Nederland, want die zouden in theorie nog geld kunnen verdienen als zij Onderweg naar Morgen op Videoland mogen plaatsen.
TLDR: Onderweg komt hoogstwaarschijnlijk niet in de Schatkamer door gesteggel tussen rechtenhouders en de nodige ontbrekende afleveringen.
[..]
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtube
Holidayshow.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Dank u! Joh, er staat al een hele aflvering op Youtube:quote:
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Die hebben wel weer hun eigen Youtube kanaal en volgens mij kun je ook praktisch alle afleveringen terug kijken op NPO Start (met een gratis account): https://www.youtube.com/@AndereTijdenNTR/videosquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:55 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.
Ik bedoelde in het kader van oudere nieuwsfeiten/gebeurtenissen dat ik dat graag even kijk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:59 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.
Leuk! ik heb he op X gerepost!quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
oh dat was altijd zo leuk... dan kwam dat muziekje en dan wist je gewoon dt er iets mis ging gaan!quote:Op donderdag 11 juni 2026 06:00 schreef Benny het volgende:
Jammer dat 12 steden, 13 ongelukken er niet op staat
https://schatkamer.beelde(...)steden-13-ongelukken
over het "amerikakenner circuit" kwam ik een half jaar ofzo geleden ook nog het TV debuut van Raymond Mens tegen:quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:13 schreef TanteMathilde het volgende:
Ik ging op zoek naar de oudste video met Maarten van Rossem en kwam terecht bij de live-uitzending in de nacht van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 1988.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029783031
Meerdere delen (volgens mij niet allemaal op volgorde). Met Joop van Zijl, Paul Witteman, Charles Groenhuijsen en Philip Freriks (in het ontbijtprogramma)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er werd een telefonische stemming onder de kijkers gehouden en ze konden ook een bericht achterlaten om te vertellen waarom ze een voorkeur voor Bush of Dukakis hadden. Verder waren er o.a. portretten van de kandidaten en een discussie over politieke humor in Amerika. De toon van de campagne schijnt nogal hard te zijn geweest. Dukakis werd zelfs uitgemaakt voor liberal.
In 1992 heette de uitzending De Stem van Amerika. Presentatie: Groenhuijsen/Witteman. Van Rossem was weer van de partij. https://schatkamer.beelde(...)/2101608050035360531
Bush tegen Clinton en Ross Perot kreeg ook nog wat stemmen als onafhankelijke kandidaat.
[ afbeelding ]
Voor de gelegenheid had Henny Stoel in de journaals een bijna-Amerikaanse vlag blouse aan.
[ afbeelding ]
Over Amerikaanse presidenten gesproken: Deze aflevering (stream 2) van NOS Laat Mondiale uit juni 1990 heeft een item over hoe Donald Trump een zakenimperium opbouwde en nu ten onder dreigt te gaan aan een miljardenschuld door zijn casino's in Atlantic City.
Het hoofdonderwerp van de aflevering is ook wel interessant: het sluiten van kleinere postkantoren na de invoering van de geldautomaat. Twee heren van de PTT en Postbank komen uitleg geven in de studio (en worden verkeerd geïntroduceerd omdat ze op elkaars plaats zitten). In het item worden ook wat klanten van een postkantoortje geïnterviewd en daar zijn redelijk wat mensen bij het die helemaal niet zien zitten om geld uit een automaat te moeten halen.
Prem hoort wat mij betreft bij de grootste aids die op de Nederlandse tv een podium heeft gekregenquote:Op donderdag 11 juni 2026 09:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
over het "amerikakenner circuit" kwam ik een half jaar ofzo geleden ook nog het TV debuut van Raymond Mens tegen:
Bekijk deze YouTube-video
Die liep toen stage achter de schermen bij het programma "1 op 1" , waar Prem en Theodor Holman zouden aanschuiven. Het liep echter voor de uitzending nog uit de hand omdat Theodor absoluut niet met Prem wilde praten.
Raymond Mens moest toen de boel proberen te sussen...
Vaag...quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
quote:Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio. Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar.
had ik net ook. als je ff ververst dan doet ie het wel weer.quote:
✅quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
had ik net ook. als je ff ververst dan doet ie het wel weer.
Ik heb dit in een eerder deel (of misschien zelfs in dit deel al) aangehaald: het is schokkend, maar tot ergens in 1991 werden de volledige nieuwsuitzendingen vaak gewoon NIET bewaard. Enkel de losse nieuwsitems bleven dan bewaard. Jaren later was dat inderdaad een pijnlijke constatering voor mediaonderzoekers, en ook bij het maken compilaties of iets bleek dat een uitdaging.quote:Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.
In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
De beginfout die je maakte is het op internet vragen. Men weet niet beter en roept elkaar na dat "alles is bewaard gebleven bij Beeld & Geluid!". Nee. Dat is niet zo. Er is geselecteerd op historisch belang. Je zou in de Schatkamer de datum kúnnen invullen en beschrijvingen kúnnen checken, eventueel de knop 'online bekijkbaar materiaal' uitzetten en zien of het er wel alsnog is. Zomaar een mogelijkheid.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:43 schreef JJO2 het volgende:
[..]
Ik heb op internet een zoekvraag uitgezet en kreeg als uitkomst, dat dit tv-interview nog steeds bewaard zou zijn en deel uitmaakt van het archief van Beeld en Geluid. Daar de vraag uitgezet of ik het zou kunnen bekijken, maar zij zeggen dat dit interview niet bewaard zou zijn.
quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zou willen vinden: alles van Villa Achterwerk circa 1985 tot 1992 en ik heb vreemd genoeg ook nog heel sterk een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Ja en nee. De Holidayshow wás de laatste show die hij deed voor ie uit de gratie raakte, maar het op blokken stappen was de finale van De Frank en Vrij Show.quote:
Kap daar eens mee, je hebt je gewoon aan de rechten voor hergebruik te houdenquote:
Oeh, dank voor deze correctie. Dat was dus eerder, 1988.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:30 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
[..]
Ja en nee. De Holidayshow wás de laatste show die hij deed voor ie uit de gratie raakte, maar het op blokken stappen was de finale van De Frank en Vrij Show.
Exact. Zijn een paar varianten in geweest ook, een eerder finalespel was zo ongelofelijk makkelijk dat mensen elke keer met alle prijzen naar huis gingenquote:Op donderdag 11 juni 2026 13:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Oeh, dank voor deze correctie. Dat was dus eerder, 1988.
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:14 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.
Ik wist het natuurlijk wel al, maar toch nog verbazing dat die wrakken 'pas' 10 jaar oud zijnquote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Welk boek is dat?quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.
De Chriet Titulaer-look was toen erg populair blijkbaarquote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Nog eens gekeken en er lijkt iets veranderd te zijn… de oudere afleveringen staan er nu steeds twee keer op. Eén keer als verzameling losse streams van de reportages (dat was al zo), maar nu ook als volledige afleveringen. Dat was eerder niet zo volgens mij. Hopelijk komen die volledige afleveringen er ook bij voor de latere jaren, maar dan zullen ze dan inderdaad nog mee bezig zijn.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De uitzendingen van het Jeugdjournaal zijn zéker wel in de Schatkamer terug te vinden, dat heb ik 100% zeker een keer benoemd. De kwaliteit is niet denderend (want VHS), maar wel zijn die uitzendingen volledig. Ze zijn nog bezig met de digitalisatie ervan, maar ik heb de eerste 180 afleveringen al zien langskomen. Beter zoeken.
Dat had alles te maken met de beelden die pas in de avond een keer binnenkwamen. Danny de Vries (@SEMTEX noemt hem hieronder al) was de enige met directe beelden. Toen hij die bij RTV Oost liet zien en zelf voorzag van commentaar, kwam dat via het landelijke netwerk bij de NOS. En toen pas bleek, oh, dit is echt immens. Men kon het nieuws 'vuurwerkopslag in woonwijk geëxplodeerd' gewoon niet zo goed verwerken.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.
Wat dus raar is, want ik herinner me dat ik die beelden voor het eerst zag bij NOVA. Maar verrek ja, NOVA. Niet bij het NOS Journaal. Pas later een keer daar.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.
Zeker wel. In de eerste week haalde ik het al aan:quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:55 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Nog eens gekeken en er lijkt iets veranderd te zijn… de oudere afleveringen staan er nu steeds twee keer op. Eén keer als verzameling losse streams van de reportages (dat was al zo), maar nu ook als volledige afleveringen. Dat was eerder niet zo volgens mij. Hopelijk komen die volledige afleveringen er ook bij voor de latere jaren, maar dan zullen ze dan inderdaad nog mee bezig zijn.
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 01:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Overigens ook even een héle toffe shout-out naar Arno Wamsteeker, de eerste eindredacteur van het Jeugdjournaal. Die besloot vanaf aflevering 1 braaf elke aflevering op video op te nemen, en is daardoor degene die alle gewiste/niet bewaarde, eerste zoveel honderd afleveringen wist te redden en na 45 jaar(!) terug naar het archief te brengen. Eerder dit jaar doneerde hij zijn thuisopnames aan Beeld & Geluid, en de afleveringen staan nu ook in de Schatkamer
ja. alles op die gesloten omgeving houden waarvan je nu al weet dat ie binnen een paar jaar weg is. Ik doe altijd aan bronvermelding. ik vind sowieso dat er op van die oude fragmenten geen auteursrecht meer zou moeten zitten.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:32 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Kap daar eens mee, je hebt je gewoon aan de rechten voor hergebruik te houden
Ja, ik had dat in de krant gelezen dat is dus waarom ik op dag 1 enthousiast op zoek ging! Maar ik zocht naar afleveringen uit 1987/88 en die zijn er dus (nog?) niet volledig. Toen ging ik naar de oudste afleveringen en de alleroudste bestaan ook alleen uit fragmenten van de reportages. MAAR: dat zijn geen officiële afleveringen blijkt nu, want uit najaar 1980, terwijl het programma officieel begon op 5 januari 1981. En van af die datum zijn dus wel 30 volledige afleveringen beschikbaar. Daarna een tijdje niets en dan weer vanaf aflevering 62. Het lijkt er dus op dat ze in batches worden toegevoegd.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:15 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Zeker wel. In de eerste week haalde ik het al aan:
[..]
Ja maar vinden en het doen zijn twee verschillende dingen. Je hebt de rechten niet. En het komt heel erg over alsof je het niet uit een moreel besef doet ('waarvan je weet dat ie binnen een paar jaar weg is', right, daarom hebben ze er miljoenen ingestoken en jij niet), maar uit een roep om aandacht. En dat is prima, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk. Die doordelers die nu zo bezig zijn (en je bent er niet alleen in, dus pak het zeker niet persoonlijk op - het siert je al dat je aan bronvermelding doet, maar kom op) zijn gewoon luie stumperds.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ja. alles op die gesloten omgeving houden waarvan je nu al weet dat ie binnen een paar jaar weg is. Ik doe altijd aan bronvermelding. ik vind sowieso dat er op van die oude fragmenten geen auteursrecht meer zou moeten zitten.
Ik heb het idee dat daar iets niet lekker gaat met de metadatering, oftewel de informatie en datums bij de bijbehorende items. Het kán dat dit uit proefafleveringen komt, durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:34 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Ja, ik had dat in de krant gelezen dat is dus waarom ik op dag 1 enthousiast op zoek ging! Maar ik zocht naar afleveringen uit 1987/88 en die zijn er dus (nog?) niet volledig. Toen ging ik naar de oudste afleveringen en de alleroudste bestaan ook alleen uit fragmenten van de reportages. MAAR: dat zijn geen officiële afleveringen blijkt nu, want uit najaar 1980, terwijl het programma officieel begon op 5 januari 1981. En van af die datum zijn dus wel 30 volledige afleveringen beschikbaar. Daarna een tijdje niets en dan weer vanaf aflevering 62. Het lijkt er dus op dat ze in batches worden toegevoegd.
Nouja ik plaats bijvoorbeeld ook wel wat door over mijn woonplaats Uden in de Uje Vruuger (vroeger) pagina's..quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:44 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ja maar vinden en het doen zijn twee verschillende dingen. Je hebt de rechten niet. En het komt heel erg over alsof je het niet uit een moreel besef doet ('waarvan je weet dat ie binnen een paar jaar weg is', right, daarom hebben ze er miljoenen ingestoken en jij niet), maar uit een roep om aandacht. En dat is prima, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk. Die doordelers die nu zo bezig zijn (en je bent er niet alleen in, dus pak het zeker niet persoonlijk op - het siert je al dat je aan bronvermelding doet, maar kom op) zijn gewoon luie stumperds.
Wil je echt wat bijdragen? Ga eens VHS-tapes overzetten met materiaal dat nu NIET op die Schatkamer te vinden is. Hup, ga Schreeuw van de Leeuw uploaden. Veronica-programma's. Go, ga moeite doen.
Deze?quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wat dus raar is, want ik herinner me dat ik die beelden voor het eerst zag bij NOVA. Maar verrek ja, NOVA. Niet bij het NOS Journaal. Pas later een keer daar.
Nou ik waardeer het juist heel erg dat hij de moeite neemt om uitleg te geven over bepaalde programma's en dergelijke. Erg leuk om die achtergronden en geschiedenis te lezen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:02 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Prima. Niemand verplicht je antwoord te geven gast.
Die tune brings back memoriesquote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Dank je! Aardig van je, fijn dat het door anderen wel op prijs gesteld wordt, ik doe m'n best.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Nou ik waardeer het juist heel erg dat hij de moeite neemt om uitleg te geven over bepaalde programma's en dergelijke. Erg leuk om die achtergronden en geschiedenis te lezen.
Wat een bizar verhaal, mooi dat je dit met ons deelt. Hetgene wat er heel lang als dreiging heerste was dat de Grolsch-brouwerij ook de lucht in zou gaan omdat de brand daar moeilijk onder controle te krijgen was. Als dat vuur zou mengen met de stoffen van daar kreeg je... Ik kan het honderd keer zeggen, maar een giftige gasdamp die je krijgt bij het vermengen van bepaalde stoffen (ook bij bepaalde schoonmaakmiddelen die je nooit moet mengen). Ammoniak, dus.quote:Op donderdag 11 juni 2026 17:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Deze?
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040032803031
Ik had de beelden uiteraard op RTV Oost gezien om 18:00. Voor die tijd de klap wel gevoeld, maar op dat moment dacht ik dat de bus voorbij kwam die het huis ook op de grondvesten deed trillenHet was die dag erg zonnig en dacht dat de rooklucht de barbecue was en de donkere 'wolken' die ik zag om zou slaan in onweersbuien. Totdat de buurman opmerkte dat er iets in Enschede was gebeurd. Vanaf het zolderraam zag ik een dikke zwarte rookkolom boven Enschede. Toen pas wist ik dat het foute boel was en las ik op teletekst wat er gebeurd was.
Daarna gelijk de tv ingeschakeld waarop aangekondigd werd dat om 18:00 de eerste nieuwsuitzending zou zijn. Toen kon je nog de politieradio afluisteren waar normaal gesproken sporadisch iets gezegd wordt. Tijdens de ramp was er nauwelijks stilte omdat alle hulpdiensten een stukje etherruimte probeerde te bemachtigen voor hun vraag of oproep. Na de uitzending op RTV Oost had ik verwacht dat de landelijke media het gelijk zouden oppakken, maar dat ging minder vlot dan ik had verwacht. Dus ik ben de regionale omroep blijven volgen omdat zij het actueelst waren.
Die avond ben ik nog wezen stappen, maar de sfeer was bedompt. Iedereen had de behoefte om te praten want iedereen kende wel iemand uit de wijk. Na het stappen gingen we even in Enschede kijken waar bij het binnenrijden de eerste huizen slechts enkele gebroken ruiten hadden, maar naarmate we dichterbij het centrum kwamen was er meer glas kapot dan er heel was. De belangrijkste toegangswegen naar de wijk waren afgesloten, maar wij wisten een gaatje te vinden waardoor we met auto en al de buitenste ring binnen wisten te komen. Achteraf gezien bizar natuurlijk, want we kwamen in een gebied dat onherkenbaar veranderd was. Ik had zelfs moeite om een belangrijke toegangsweg te herkennen waar dikke brandslangen uitgerold waren en bezaaid lag met dakpannen en bakstenen. De binnenste ring was wel goed beveiligd door militairen dus daar hield onze nachtelijke exercitie op![]()
De beelden op tv zijn al indrukwekkend, maar om er tussen te staan is helemaal waanzinnig. Waar je ook keek lag alles in puin. Ergens wel te begrijpen dat ze niet alle straten konden afsluiten, want het was te omvangrijk.
De medewerkers van Grolsch hadden de tegenwoordigheid van geest om de boel gelijk af te sluiten dus was het gevaar al geweken voordat men het wist. Gek genoeg was het een Duitse reporter, Wolfgang Wiebold, die zich in de binnenste ring wist te begeven terwijl de rest erbuiten stond na de grote explosie. Die beelden stonden ooit op zijn website die niet meer bestaat. De beelden staan hieronder met het begeleidende verhaal en de originele links:quote:Op vrijdag 12 juni 2026 20:45 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dank je! Aardig van je, fijn dat het door anderen wel op prijs gesteld wordt, ik doe m'n best.
[..]
Wat een bizar verhaal, mooi dat je dit met ons deelt. Hetgene wat er heel lang als dreiging heerste was dat de Grolsch-brouwerij ook de lucht in zou gaan omdat de brand daar moeilijk onder controle te krijgen was. Als dat vuur zou mengen met de stoffen van daar kreeg je... Ik kan het honderd keer zeggen, maar een giftige gasdamp die je krijgt bij het vermengen van bepaalde stoffen (ook bij bepaalde schoonmaakmiddelen die je nooit moet mengen). Ammoniak, dus.
De radio-uitzendingen hebben het hier nog een tijdje langer over gehad. Het was gewoon een hele vage, rare voorzomer-avond.
EDIT: Ammoniak.Zoals men in juni dat jaar al schreef is een grotere ramp uitgebleven
quote:http://www.wieboldtv.de/pageID_3962217.html
http://www.wieboldtv.de/erlebtes-reporterleb.html
http://www.wieboldtv.de/m(...)os/Enscheintreff.wmv
http://www.wieboldtv.de/mediapool/14/146466/videos/Ensch.wmv
ENSCHEDE
Die Übertragung der Bundesligaspiele hatte gerade begonnen, als ich den Anruf eines Informanten erhielt, dass die Borkener Feuerwehr zur Unterstützung in das niederländische Enschede gerufen wurde. Einen Großbrand größeren Ausmaßes sollte es dort geben. Nun ist Holland nicht gerade unser Einzugsgebiet der Berichterstattung und trotzdem reagierte ich schnell. Ich schickte sofort einen meiner Kollegen auf die Reise und startete selber auch durch. Während ich mich durch das Essener Stadtgebiet quälte, war mein Kollege bereits gerade auf die A 31 in Richtung Gronau aufgefahren. Sofort rief er mich an und berichtete, dass er schon von dort aus eine riesige schwarze Rauchsäule am Horizont sah. Mir war sofort klar, dass es sich um einen außergewöhnlichen Brand handeln müsse. Sofort telefonierte ich mit den Sendern. Doch das Interesse war nicht gegeben, da sich der Brand auf holländischem Gebiet befände und man erst einmal abwarten wolle. Ich benötigte etwa eine Stunde bis Enschede; vor Augen hatte ich über die gesamte Fahrtstrecke die außergewöhnlich schwarze Rauchsäule. Ich kannte mich in Enschede nicht aus und so fuhr ich einigen Krankenwagen hinterher und gelangte an eine kleine Tankstelle etwa zweihundert Meter vom Brandort entfernt. Instinktiv war ich richtig gefahren. Hier war die Verletztensammelstelle. Sofort griff ich die Kamera und eilte zu einer Menschentraube. Dort lag ein Verletzter am Boden, der mit Wasser gekühlt wurde. Sofort suchte ich den Weg zum Brandort. Das war nicht schwierig, da mir Menschen entgegenkamen, die in ihrer Mitte Verletzte abstützten, und die Rauchsäule am Himmel stand. Ich bog nach links in eine Seitenstraße ein. Ich traute meinen Augen nicht. Es brannten mehrere Häuser und Feuerwehrmänner löschten. Doch die eigentliche Rauchsäule stand ganz woanders. Vorsichtig lief ich die Straße entlang, vorbei an einer Brauerei. Die Kamera lief und hielt jedes zerstörte Detail fest. Was mir ganz besonders auffiel, waren zu diesem Zeitpunkt die Silvesterknaller, die in regelmäßigen Abständen in die Luft zischten und dort zerknallten. Einen Reim konnte ich mir darauf zunächst nicht machen. Über das Handy rief ich mehrere Fernsehsender an und berichtete von dem, was ich gesehen hatte. Mittlerweile hatten sie doch schon reagiert und Übertragungswagen in Richtung Enschede geschickt. Als ich das hörte, stoppte ich die Filmaufnahmen und rannte zurück zu meinem Fahrzeug. Mein Kollege befand sich vor dem Rathaus und sollte die ersten Bilder nach Münster bringen. Die Übertragungswagen waren noch nicht vor Ort und es schien mir sicherer, die laufenden Sendungen auf diese Weise schneller zu erreichen.
Mittlerweile waren bereits zig holländische Reporter auf dem Marktplatz versammelt und dort war man sich immer noch nicht darüber im Klaren, was eigentlich passiert war. Ein Pressesprecher der Stadt stand Rede und Antwort und erzählte nur „Wischiwaschi“, nichts Konkretes. Selbst er war vermutlich nicht richtig informiert. Ich dachte, das kann es nicht sein, dass man die Öffentlichkeit so im Unklaren ließ. Ich fuhr zurück zu der Tankstelle und lief erneut die Straße weiter ab und kam zu einer Kreuzung oder was davon übrig geblieben war. Ich schaute nach rechts und war geschockt. So etwas hatte ich noch nie gesehen. Eine komplette Siedlung mit Einfamilienhäusern brannte, war zerstört und fast dem Erdboden gleich. Autos ausgebrannt am Straßenrand. In einer Reihe verschmortes Blech, so weit das Auge reichte. Sogar Polizeiautos standen völlig verkohlt in den Trümmern. Das Ausmaß war größer, als ich es zuvor schon gesehen hatte. Ich war total überwältigt und konzentrierte mich nur noch aufs Filmen. In weiter Entfernung sah ich Polizisten vor einer Leiche stehen. Sie deckten diese gerade mit einem Tuch zu. Ich hielt die Szene im Film fest und trat sofort den Rückweg an. Dieses Mal nahm ich die andere Straßenseite ins Visier. Ich war mitten in einer völlig zerstörten Siedlung. Über das Ausmaß der Zerstörung hätte sich bis zu diesem Zeitpunkt niemand eine Vorstellung machen können. Mit zitternden Knien und der Angst, von einem holländischen Polizisten bei den Dreharbeiten erwischt zu werden, entfernte ich mich im Laufschritt vom Brandort. Insgesamt hatte ich fast 15 Minuten Flammen und Zerstörung im Bild. Ohne aufgehalten zu werden, erreichte ich mein Auto und fuhr zurück zum Rathausplatz. Mittlerweile waren mehrere der Ü-Wagen von deutschen Sendern mit Reportern, die ich kannte, vor Ort. Sofort nahm ich Kontakt auf und zeigte mein Drehmaterial. Angesichts der Bilder rissen sich plötzlich alle um das Material. Auch die Reporter eines niederländischen Senders hatte ich informiert, war aber auf Ablehnung gestoßen, da sie ja eigene Kameramänner vor Ort hatten. Doch ich war hartnäckig. Ein Reporter guckte widerwillig in das Drehmaterial. Er wurde kreidebleich und kopierte den Film. Nur wenige Minuten später liefen meine Aufnahmen im holländischen Fernsehen. Angesichts des dort gezeigten Ausmaßes der zerstörten Häuser beschloss man, die Übertragung des Grand Prix de la Eurovision im holländischen Fernsehen abzusagen.
Etwa eine Woche später kontaktierte mich ein niederländischer Fernsehreporter. Er hatte erfahren, dass es meine Bilder waren, die das wahre Ausmaß der Explosionskatastrophe gezeigt hatten. In den letzten Tagen hatten sich die niederländischen Medien überschlagen zu erfahren, warum kein holländischer ortsansässiger Kameramann die Bilder schon früher gemacht hatte. Redakteure eines anderen Senders behaupteten, dass ich zufällig in Enschede war und deshalb diese Bilder hatte machen können. Keiner konnte verstehen, dass jemand erst aus dem Ruhrgebiet anreisen musste, um Stunden nach der Explosion das wahre Ausmaß zu dokumentieren, das eine Nation in tiefe Trauer gestürzt hatte.
Toen hadden ze tenminste originele tunes vergeleken met de overwegend bombastische tunes van tegenwoordig. Moest gelijk denken aan het spelprogramma Cijfers en Letters waar je de aanstekelijke tune op het eind volledig hoort:quote:
Deze uitzendingen kan ik me nog levendig herinneren. Zelfs de tweede uitzending dat mensen moesten opnemen met vlaflip nog wat is me goed bijgeblevenquote:Op vrijdag 12 juni 2026 22:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
Het was @:djkoelkast die me erop wees dat 'Het Henny Huisman Effect' niet alleen maar het Henny Huisman effect mag hetenEind januari 1988 was het tijdens de finale van de Soundmixshow dat ze mensen lieten inbellen om te stemmen op hun favoriete finalist, waarna het landelijke telefoonnetwerk werd platgelegd. Legendarisch verhaal, veelvuldig in interviews, shows, terugblikken en bij symposia verteld.
Amper een maand later deed Linda de Mol het dunnetjes over in haar allereerste grote eigen show, De A tot Z Spelshow, eveneens een live-programma. In deze spelshow kreeg ook zij het voor elkaar om heel Nederland in de telefoon te laten kruipen. En ook toen waren ziekenhuizen plots niet bereikbaar meer
Ik had in een van deze topics ook over de serie en vond het vroeger echt smerig en eng. In mijn geheugen was het een horrorprogramma en ik kon me dan ook niks herinneren van dat het educatief zou zijn of voor kinderen bedoellt was. De Krankenstein-pop lijkt ook wel gemaakt door de mensen die de Spitting Image-poppen hebben gemaakt. Objectief goed gedaan, maar met een groteske uitstraling.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:36 schreef TanteMathilde het volgende:
[..]
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven.![]()
Die afgrijselijke monsterpop waar ze nog geslachtsdelen (worstjes en plastic borsten) aan gingen toevoegen. De dokter die het monster zomaar even doodmaakt op het eind door zijn hart door te knippen, voordat hij met een kettingzaag tekeer gaat (in mijn herinnering zaagde hij ook het monster kapot, maar dat blijkt niet zo te zijn) en dan ontploft ook het hele lab nog.
Als ik het zo terugzie is het nog steeds behoorlijk raar en griezelig en die aflevering zit nog vol met vunzige dingen ook. Hoe is dit ooit goedgekeurd als kinderprogramma?
oh wow ik kende alleen die vreselijke introtune, had geen idee dat het al zo oud was....quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:20 schreef ACT-F het volgende:
Jaaa, ze staan erop:
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoeken?q=familie+knots
Ook niet via het gedeelte voor programmamakers van de NPO?quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:14 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Ben nu midden veertig, we hadden thuis wel een douche maar als klein jochie nog wel eens gewassen in een ton op het aanrecht weet ik me te herinneren. Maar er is in die 45 jaar heel veel veranderd en ik vind ook dat we wel zijn doorgeschoten qua preutsheid zowel op tv als 'in het echt'.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.
Dat was dus de oudere generatie die niet graag buiten uitkleedde, tevens kon de hont ook wel een douche gebruikenquote:Op zondag 14 juni 2026 00:20 schreef Dutch_view het volgende:
Ik vond het wel grappig om te zien dat een oudere heer gekleed in lange jas, met zijn hond aangelijnd de douche van het badhuis binnen liep
Kom uit nog een generatie eerder, badhuizen ken ik niet, maar douchen als kind in de jaren 60-70 een keer per week op zaterdag wel, de rest van de week met een washandje aan de wastafel. Bah, altijd blijvende hekel aan washandjes van over gehouden. Je kreeg er twee, een voor boven en een voor beneden, maar niet elke dag nieuwe..quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.
Vandaag idd ondenkbaar. Maar in die tijd deden ze wel vaker niet zo moeilijk over naakt.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Nee, want dan zou het in de Schatkamer ook staan als niet afspeelbaar. De NOS had wel ooit een artikel online met de eerste minuten van de uitzending, maar ook die video begon ergens middenin (Philip Freriks al aan de desk) en leek van een VHS-band afkomstig.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ook niet via het gedeelte voor programmamakers van de NPO?
Dit is echt wtf materiaal inderdaad. Een jongetje laat uitgebreid zien hoe hij zijn geslachtsdeel wast...quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Ja het kan natuurlijk zijn dat toen in de hectiek van die dag geen lokale studio opname heeft meegelopen in die begin minuten.quote:Op zondag 14 juni 2026 07:18 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Nee, want dan zou het in de Schatkamer ook staan als niet afspeelbaar. De NOS had wel ooit een artikel online met de eerste minuten van de uitzending, maar ook die video begon ergens middenin (Philip Freriks al aan de desk) en leek van een VHS-band afkomstig.
Wat natuurlijk wel echt, écht heel erg slecht zou zijn op zo'n historische dag als 11 september 2001. Ieder zichzelf respecterend land heeft het nieuwsarchief van die dag wel op orde. Enter de NOSquote:Op zondag 14 juni 2026 16:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja het kan natuurlijk zijn dat toen in de hectiek van die dag geen lokale studio opname heeft meegelopen in die begin minuten.
Hebben we er wat van geleerd? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 19:53 schreef Maanvis het volgende:
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.quote:Op maandag 15 juni 2026 10:11 schreef SEMTEX het volgende:
Omdat quoten niet lukt omdat we 503 problemen hebben: niet alles uit de jaren '80 is heilig en is iets wat we terug moeten willen. Er zaten zelfs openlijke pedofielen in de tweede kamer die seks met kinderen ook trots op TV in talkshows verkondigen. Sommige dingen wil je niet meer terug. Wij groeiden ook altijd op dat je moest oppassen voor kinderlokkers en mensen die je mee konden nemen in hun auto, want er werden ook erg veel kinderen ontvoerd en aangerand in dat decennium. Heeft geen reet met woke te maken, sommige dingen zijn terecht het verdomhoekje ingegaan.
Interessante discussie wel. De beelden van een naakt kind staan nu wel op internet. Ik ben het met je eens dat je eea niet moet censureren, maar dit geval vind ik wel erg lastig.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:07 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.
De inmiddels volwassen personen die zich erin herkennen kunnen overigens gewoon aangeven dat het eraf moet.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:41 schreef Japepk het volgende:
[..]
Interessante discussie wel. De beelden van een naakt kind staan nu wel op internet. Ik ben het met je eens dat je eea niet moet censureren, maar dit geval vind ik wel erg lastig.
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
quote:Op maandag 15 juni 2026 22:13 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?
Betreft een RTL Nieuws item over Wim T. Schippers en de scene begint op 1:10.
Je ziet een auto (?) een woonkamer binnen rijden en de hele boel stort in
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rnie-tot-abstracte-0
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gelukkig in de plaatjes er onder was ted de braak ook te zien dat hij naast gerrit dakzeil zatOp dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
quote:Op maandag 15 juni 2026 22:29 schreef Nizno het volgende:
google lens was dronkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gelukkig in de plaatjes er onder was ted de braak ook te zien dat hij naast gerrit dakzeil zat![]()
Maar thanks voor het vinden!
Hilarischquote:Op maandag 15 juni 2026 22:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029184431
op minuut 40 rond te zien
Best veel gedaan dus, ik dacht dat hij alleen de stem van Ernie deed.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
Nizno was me al voorquote:Op maandag 15 juni 2026 22:13 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?
Betreft een RTL Nieuws item over Wim T. Schippers en de scene begint op 1:10.
Je ziet een auto (?) een woonkamer binnen rijden en de hele boel stort in
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rnie-tot-abstracte-0
Net overzichtje , tof!quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
Dat is wat Andere tijden altijd heeft gedaan en dat programma is wegbezuinigd.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:07 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.
Wat uniek om Tommie en Ieniemienie volledig (dus met onderkant) in beeld te zien. Dat zie je bijna nooit in Sesamstraat. Leuk om ook Lex te zien! Die bracht ook veel naar de serie en had wat mij betreft een mooier afscheid na zijn overlijden verdiend.quote:Op zondag 7 juni 2026 14:44 schreef ArnieAlberts het volgende:
Op 7 januari 1996 zond de NPS een 20 jaar-special uit van Sesamstraat. Geen compilatie maar gewoon een nieuw, 100% Nederlands verhaal (zonder buitenlandse aankoop) van precies een half uur. Ik was amper een half jaar oud, dus iemand in mijn familie was zo slim om het op video op te nemen. Voor mij is dit de ultieme vorm van nostalgie, want het is een ontzettend lieve uitzending, waarin Hakim voor het eerst pratend te horen was (als verteller). Met een speciale gastrol voor Michiel Kerbosch als het verjaardagsmannetje
Triviaal weetje: Gerda Havertong had in september 1995 een heel zwaar auto-ongeluk gehad. Bij de opnames van deze special kwam ze voor het eerst weer langs op de set, voor een kleine cameo
Sesamstraat 20 jaar
Misschien is dit al eerder genoemd. De show heette 'Waar heb dat nou voor nodig.'quote:Kerstshow van Wim T. Schippers. Dus per definitie een ongewone kerstshow. Veel kwaaie reacties, kijkers die zich gekwetst voelen in hun religieuze gevoelens en VPRO-leden die hun lidmaatschap opzeggen. Vanwege de persiflage op de kerstrede van Koningin Juliana. Maar zeker om het kindeke Jezus, uitgebeeld door een halfblote, bejaarde man.
Vette jus
"Bal gehakt", schreeuwt Fred Haché. "Pollens, ik ben wel een peu nerveux", bibbert Barend Servet. En Sjef van Oekel roept: "Ik word niet goed." En dat allemaal ondanks een groep dansende naakte meisjes en een heerlijk kerstmenu. "Zuurkool met vette jus. Soep vooraf, ja dat is mijn menu. (...) Rode wijn en pruimedanten. Zeer veel drank en ook fazanten". Dit lied zou nog uitgroeien tot een hit.
Gelukkig hebben ze het op 1 niveau getrokken.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:35 schreef freaky40 het volgende:
Valt wel op dat heel veel audio van de content aan de zachte kant is. Dat is niet goed geëdit en op 1 niveau getrokken voordat het geplaatst werd op de Schatkamer. Ondertitelings optie zou niet verkeerd zijn.
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]quote:
https://tvenradiodb.nl/index.php/2667/boekenbuis.htmlquote:Op maandag 22 juni 2026 09:55 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]
En ook herhaald in 2002/2003quote:Op maandag 22 juni 2026 10:00 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
https://tvenradiodb.nl/index.php/2667/boekenbuis.html
Dus in 1987, 1988 en 1991.
Heb heel wat zitten gniffelen om de soms stuntelige Journaal uitzendingen van Marga van Praagquote:Op maandag 22 juni 2026 01:12 schreef Claude_Viole het volgende:
Een pruts-aflevering van het NOS Journaal uit 2 juli 1996 waar Marga van Praag de uitzending probeert te redden.
Wow, doet me denken aan de reportages van Owen o brien op X, alleen dan van vroeger dus!quote:Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.
Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
Dat zag je toen niet op tv, hoor!quote:Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.
Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |