Kom uit nog een generatie eerder, badhuizen ken ik niet, maar douchen als kind in de jaren 60-70 een keer per week op zaterdag wel, de rest van de week met een washandje aan de wastafel. Bah, altijd blijvende hekel aan washandjes van over gehouden. Je kreeg er twee, een voor boven en een voor beneden, maar niet elke dag nieuwe..quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.
Vandaag idd ondenkbaar. Maar in die tijd deden ze wel vaker niet zo moeilijk over naakt.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Nee, want dan zou het in de Schatkamer ook staan als niet afspeelbaar. De NOS had wel ooit een artikel online met de eerste minuten van de uitzending, maar ook die video begon ergens middenin (Philip Freriks al aan de desk) en leek van een VHS-band afkomstig.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ook niet via het gedeelte voor programmamakers van de NPO?
Dit is echt wtf materiaal inderdaad. Een jongetje laat uitgebreid zien hoe hij zijn geslachtsdeel wast...quote:Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Ja het kan natuurlijk zijn dat toen in de hectiek van die dag geen lokale studio opname heeft meegelopen in die begin minuten.quote:Op zondag 14 juni 2026 07:18 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Nee, want dan zou het in de Schatkamer ook staan als niet afspeelbaar. De NOS had wel ooit een artikel online met de eerste minuten van de uitzending, maar ook die video begon ergens middenin (Philip Freriks al aan de desk) en leek van een VHS-band afkomstig.
Wat natuurlijk wel echt, écht heel erg slecht zou zijn op zo'n historische dag als 11 september 2001. Ieder zichzelf respecterend land heeft het nieuwsarchief van die dag wel op orde. Enter de NOSquote:Op zondag 14 juni 2026 16:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja het kan natuurlijk zijn dat toen in de hectiek van die dag geen lokale studio opname heeft meegelopen in die begin minuten.
Hebben we er wat van geleerd? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 19:53 schreef Maanvis het volgende:
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.quote:Op maandag 15 juni 2026 10:11 schreef SEMTEX het volgende:
Omdat quoten niet lukt omdat we 503 problemen hebben: niet alles uit de jaren '80 is heilig en is iets wat we terug moeten willen. Er zaten zelfs openlijke pedofielen in de tweede kamer die seks met kinderen ook trots op TV in talkshows verkondigen. Sommige dingen wil je niet meer terug. Wij groeiden ook altijd op dat je moest oppassen voor kinderlokkers en mensen die je mee konden nemen in hun auto, want er werden ook erg veel kinderen ontvoerd en aangerand in dat decennium. Heeft geen reet met woke te maken, sommige dingen zijn terecht het verdomhoekje ingegaan.
Interessante discussie wel. De beelden van een naakt kind staan nu wel op internet. Ik ben het met je eens dat je eea niet moet censureren, maar dit geval vind ik wel erg lastig.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:07 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.
De inmiddels volwassen personen die zich erin herkennen kunnen overigens gewoon aangeven dat het eraf moet.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:41 schreef Japepk het volgende:
[..]
Interessante discussie wel. De beelden van een naakt kind staan nu wel op internet. Ik ben het met je eens dat je eea niet moet censureren, maar dit geval vind ik wel erg lastig.
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
quote:Op maandag 15 juni 2026 22:13 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?
Betreft een RTL Nieuws item over Wim T. Schippers en de scene begint op 1:10.
Je ziet een auto (?) een woonkamer binnen rijden en de hele boel stort in
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rnie-tot-abstracte-0
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gelukkig in de plaatjes er onder was ted de braak ook te zien dat hij naast gerrit dakzeil zatOp dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
quote:Op maandag 15 juni 2026 22:29 schreef Nizno het volgende:
google lens was dronkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gelukkig in de plaatjes er onder was ted de braak ook te zien dat hij naast gerrit dakzeil zat![]()
Maar thanks voor het vinden!
Hilarischquote:Op maandag 15 juni 2026 22:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029184431
op minuut 40 rond te zien
Best veel gedaan dus, ik dacht dat hij alleen de stem van Ernie deed.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
Nizno was me al voorquote:Op maandag 15 juni 2026 22:13 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Weet jij dan ook uit welk programma de korte scene uit onderstaande video vandaan komt?
Betreft een RTL Nieuws item over Wim T. Schippers en de scene begint op 1:10.
Je ziet een auto (?) een woonkamer binnen rijden en de hele boel stort in
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rnie-tot-abstracte-0
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |