quote:
Op maandag 10 augustus 2026 20:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:Ruis was in mijn herinnering wel een beetje handtastelijk met de kandidaten (plus dat ie niet echt zachtzinnig was in zijn uitspraken), misschien denken ze dat t beter een mooie herinnering kan blijven, dan dat er met de ogen van nu een mening over gegeven wordt.
Met alle respect - je herinnering is niet geheel juist. Handtastelijk? Hij kuste (met wederzijds instemmen) als eerste presentator zijn vrouwelijke kandidaten bij begroeting of kennismaking. We zijn toch hopelijk niet zo terug in de tijd aan het gaan dat we dat nu weer als taboe gaan zien.
Hij was echt een meester in het neerzetten en uitmeten van een groot en spannend spel. Schoot ie daarin door? Zeker, vooral in die laatste seizoenen. Het beruchte 'Stommeling!'-incident, wat vervolgens groots werd gepersifleerd in PISA, was denk ik wel een dieptepuntje voor 'm. Dat was namelijk het moment dat hij zich teveel liet meeslepen door de kandidaten, die hij het zo gunde om die grote prijs te winnen.
Ik presenteer een stukje uit De Sterrenshow, 18 februari 1985, eerste seizoen:
Bekijk deze YouTube-videoquote:
Op maandag 10 augustus 2026 14:41 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Vooral de shows van de laatste jaren lijken me wel tof, die programma's die hij in een circustent presenteerde. Dat moet ook vlak voor zijn dood zijn geweest.
Absoluut. De productie was insane; de eerste reeks van De Sterrenshow moest door afspraken met de inzamelingsperiode noodgedwongen in de wintermaanden van 1984-1985 plaatsvinden, met ELKE WEEK EEN LIVE UITZENDING vanuit een andere plek in het land. Vanuit het grootste elektronische circus ter wereld. Drie podia, 2 gigantisch vidiwalls en een podium boven het publiek.
In het kort: drie kandidaten die een wens in de amusementssector hadden die in het programma uit kon komen, waarna het publiek op de tribune kon stemmen welke twee kandidatenkoppels overbleven. Die gingen daarna spelen voor prijzen en een kans op de hoofdprijs in het legendarische finalespel, "DE TRRRRRAP"

10 minuten, 5 spellen, waaronder de tegenwoordig onlosmakelijk met spelshows verbonden ring-spiraal. En dit alles opgevuld met afvalspelletjes, zoals die waarbij het eerste afgevallen kandidatenkoppel uit dozen kon kiezen en zo alsnog met 10.000 gulden naar huis kon gaan. En met groots opgezette showblokken rondom Starlight Express; dit werd na een paar weken trouwens teruggetrokken, want Andrew Lloyd Webber had lucht van de productie gekregen en op straffe van een rechtszaak geëist dat ze zijn musical niet zouden plagiëren.
Het was een gigantisch dure productie, dus dat de VARA er in 1985-1986 een tweede reeks aan hing was eigenlijk voor iedereen van de crew onbegrijpelijk

Vanaf toen gelukkig wel eens per maand, maar bij de tweede show werd ineens bekend dat de VARA in heel zwaar weer zat en bijna failliet was. Toen ging de geldkraan dicht, moest het programma 'semi-live' (om 18:00 werd het programma al opgenomen, toen de band met de koerier naar Hilversum en zo alsnog vanuit de regie uitzenden) en werd er overal op bezuinigd (de tent bleef vast in Utrecht staan). En Ruis werd dat seizoen zichtbaar (ook tijdens de uitzendingen zelf) geïrriteerder en toonde steeds meer zijn ontevredenheid over de VARA.
Willem Ruis' TV-oeuvre is echt op te delen in vier grote stukken;
1) zijn tijd bij de KRO als ambitieuze mede-presentator van een totaalprogramma, de 'JCJ Van Speykshow' (helaas niks van bewaard, behalve enkel wat film-inlassen van reportages)
2) zijn tijd bij de KRO als spelleider in 'De Willem Ruis Show'
3) een seizoen als presentator op de Duitse televisie én zijn tijd bij de VARA als Showmaster in de Willem Ruis Lotto Show (1981-1984)
4) zijn twee seizoenen bij de VARA als bedenker, producent én presentator van De Sterrenshow (1984-1986)
Die vierde periode werd hij niet alleen inhoudelijk en creatief gezien eindverantwoordelijke over alles, hij werd het ook op ZAKELIJK gebied. En dat veranderde alles. De Sterrenshow was van begin tot eind zijn creatie, alles had hij daaraan bedacht dus trok ie zich alles gigantisch aan.
Nou, tel daar een ongeluk tijdens repetities van een Sterrenshow (waarbij hij na een val op rolschaatsen -voor een nummer dat ie uiteindelijk notabene nooit zou doen- een nekwervel verschoof), als gevolg daarvan regelmatig pijnklachten (maar uit angst voor doktoren weigerde hij het ziekenhuis te bezoeken) en zijn overmatig cokegebruik bij op, en je hebt een ongelofelijke handgranaat. En op 4 augustus 1986 ging die af.
Mijn favoriete periode van zijn carrière zijn deel 3 en 4, maar dat is voornamelijk omdat er van deel 1 en 2 amper iets bewaard is, helaas. Ik denk dat de KRO-spelshows vooral indruk maken omdat je ziet hoe hij zijj tijd heel ver vooruit was. Hij was adrem en had met iedereen een praatje, van publiek tot panelleden, van sterren tot kabelsjouwer. Dat was ongekend in die tijd, een presentator was toen een brave borst die keurig van kruisje naar kruisje liep. Enter Willem Ruis: die zorgde wel dat de camera hém volgde. En niet omgekeerd.
Bij de Lotto Shows kon ie eindelijk doen wat ie het liefste wilde, showblokken spelen, zingen en dansen met de grootste sterren naast 'm. Het was niet altijd goed, maar het was ambitieus. En theater naar televisie halen, daarin was hij wel één van de allereersten.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.