Net overzichtje , tof!quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
In 2018 heb ik 'm kort gesproken en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik ga 'm missen.
Dat is wat Andere tijden altijd heeft gedaan en dat programma is wegbezuinigd.quote:Op maandag 15 juni 2026 18:07 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik vind dat je dat soort zaken niet moet wegvegen als omroep. Een waarschuwing over de inhoud kan helpen om de juiste context te creeeren zodat we ervan kunnen leren.
Wat uniek om Tommie en Ieniemienie volledig (dus met onderkant) in beeld te zien. Dat zie je bijna nooit in Sesamstraat. Leuk om ook Lex te zien! Die bracht ook veel naar de serie en had wat mij betreft een mooier afscheid na zijn overlijden verdiend.quote:Op zondag 7 juni 2026 14:44 schreef ArnieAlberts het volgende:
Op 7 januari 1996 zond de NPS een 20 jaar-special uit van Sesamstraat. Geen compilatie maar gewoon een nieuw, 100% Nederlands verhaal (zonder buitenlandse aankoop) van precies een half uur. Ik was amper een half jaar oud, dus iemand in mijn familie was zo slim om het op video op te nemen. Voor mij is dit de ultieme vorm van nostalgie, want het is een ontzettend lieve uitzending, waarin Hakim voor het eerst pratend te horen was (als verteller). Met een speciale gastrol voor Michiel Kerbosch als het verjaardagsmannetje
Triviaal weetje: Gerda Havertong had in september 1995 een heel zwaar auto-ongeluk gehad. Bij de opnames van deze special kwam ze voor het eerst weer langs op de set, voor een kleine cameo
Sesamstraat 20 jaar
Misschien is dit al eerder genoemd. De show heette 'Waar heb dat nou voor nodig.'quote:Kerstshow van Wim T. Schippers. Dus per definitie een ongewone kerstshow. Veel kwaaie reacties, kijkers die zich gekwetst voelen in hun religieuze gevoelens en VPRO-leden die hun lidmaatschap opzeggen. Vanwege de persiflage op de kerstrede van Koningin Juliana. Maar zeker om het kindeke Jezus, uitgebeeld door een halfblote, bejaarde man.
Vette jus
"Bal gehakt", schreeuwt Fred Haché. "Pollens, ik ben wel een peu nerveux", bibbert Barend Servet. En Sjef van Oekel roept: "Ik word niet goed." En dat allemaal ondanks een groep dansende naakte meisjes en een heerlijk kerstmenu. "Zuurkool met vette jus. Soep vooraf, ja dat is mijn menu. (...) Rode wijn en pruimedanten. Zeer veel drank en ook fazanten". Dit lied zou nog uitgroeien tot een hit.
Gelukkig hebben ze het op 1 niveau getrokken.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:35 schreef freaky40 het volgende:
Valt wel op dat heel veel audio van de content aan de zachte kant is. Dat is niet goed geëdit en op 1 niveau getrokken voordat het geplaatst werd op de Schatkamer. Ondertitelings optie zou niet verkeerd zijn.
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]quote:
https://tvenradiodb.nl/index.php/2667/boekenbuis.htmlquote:Op maandag 22 juni 2026 09:55 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]
En ook herhaald in 2002/2003quote:Op maandag 22 juni 2026 10:00 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
https://tvenradiodb.nl/index.php/2667/boekenbuis.html
Dus in 1987, 1988 en 1991.
Heb heel wat zitten gniffelen om de soms stuntelige Journaal uitzendingen van Marga van Praagquote:Op maandag 22 juni 2026 01:12 schreef Claude_Viole het volgende:
Een pruts-aflevering van het NOS Journaal uit 2 juli 1996 waar Marga van Praag de uitzending probeert te redden.
Wow, doet me denken aan de reportages van Owen o brien op X, alleen dan van vroeger dus!quote:Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.
Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
Dat zag je toen niet op tv, hoor!quote:Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.
Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |