abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221009573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:15 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Zeker wel. In de eerste week haalde ik het al aan:
[..]
:)
Ja, ik had dat in de krant gelezen dat is dus waarom ik op dag 1 enthousiast op zoek ging! Maar ik zocht naar afleveringen uit 1987/88 en die zijn er dus (nog?) niet volledig. Toen ging ik naar de oudste afleveringen en de alleroudste bestaan ook alleen uit fragmenten van de reportages. MAAR: dat zijn geen officiële afleveringen blijkt nu, want uit najaar 1980, terwijl het programma officieel begon op 5 januari 1981. En van af die datum zijn dus wel 30 volledige afleveringen beschikbaar. Daarna een tijdje niets en dan weer vanaf aflevering 62. Het lijkt er dus op dat ze in batches worden toegevoegd.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:44:08 #227
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221009629
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:30 schreef Maanvis het volgende:

[..]
ja. alles op die gesloten omgeving houden waarvan je nu al weet dat ie binnen een paar jaar weg is. Ik doe altijd aan bronvermelding. ik vind sowieso dat er op van die oude fragmenten geen auteursrecht meer zou moeten zitten.
Ja maar vinden en het doen zijn twee verschillende dingen. Je hebt de rechten niet. En het komt heel erg over alsof je het niet uit een moreel besef doet ('waarvan je weet dat ie binnen een paar jaar weg is', right, daarom hebben ze er miljoenen ingestoken en jij niet), maar uit een roep om aandacht. En dat is prima, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk. Die doordelers die nu zo bezig zijn (en je bent er niet alleen in, dus pak het zeker niet persoonlijk op - het siert je al dat je aan bronvermelding doet, maar kom op) zijn gewoon luie stumperds.

Wil je echt wat bijdragen? Ga eens VHS-tapes overzetten met materiaal dat nu NIET op die Schatkamer te vinden is. Hup, ga Schreeuw van de Leeuw uploaden. Veronica-programma's. Go, ga moeite doen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:45:41 #228
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221009638
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ja, ik had dat in de krant gelezen dat is dus waarom ik op dag 1 enthousiast op zoek ging! Maar ik zocht naar afleveringen uit 1987/88 en die zijn er dus (nog?) niet volledig. Toen ging ik naar de oudste afleveringen en de alleroudste bestaan ook alleen uit fragmenten van de reportages. MAAR: dat zijn geen officiële afleveringen blijkt nu, want uit najaar 1980, terwijl het programma officieel begon op 5 januari 1981. En van af die datum zijn dus wel 30 volledige afleveringen beschikbaar. Daarna een tijdje niets en dan weer vanaf aflevering 62. Het lijkt er dus op dat ze in batches worden toegevoegd.
Ik heb het idee dat daar iets niet lekker gaat met de metadatering, oftewel de informatie en datums bij de bijbehorende items. Het kán dat dit uit proefafleveringen komt, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 17:22:55 #229
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221009885
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:44 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ja maar vinden en het doen zijn twee verschillende dingen. Je hebt de rechten niet. En het komt heel erg over alsof je het niet uit een moreel besef doet ('waarvan je weet dat ie binnen een paar jaar weg is', right, daarom hebben ze er miljoenen ingestoken en jij niet), maar uit een roep om aandacht. En dat is prima, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk. Die doordelers die nu zo bezig zijn (en je bent er niet alleen in, dus pak het zeker niet persoonlijk op - het siert je al dat je aan bronvermelding doet, maar kom op) zijn gewoon luie stumperds.

Wil je echt wat bijdragen? Ga eens VHS-tapes overzetten met materiaal dat nu NIET op die Schatkamer te vinden is. Hup, ga Schreeuw van de Leeuw uploaden. Veronica-programma's. Go, ga moeite doen.
Nouja ik plaats bijvoorbeeld ook wel wat door over mijn woonplaats Uden in de Uje Vruuger (vroeger) pagina's..

Mijn ouders enzo die kijken daar op die facebook pagina's altijd.. die gaan nooit de schatkamer doorzoeken.
En ik ondertitel ook veel Nederlandse dingen in het Engels...

En, net zoals vandaag, dan wil je gewoon effe laten zien dat Natte Neuzen vroeger een supervet programma was. dan wil je niet mensen met een onduidelijke link met heel veel cijferttjes naar die schatkamer beeld en geluid sturen, maar gewoon een filmpje plaatsen van zo'n hond die een superknap onderdeel voltooit, met een link erbij naar de volledige aflevering..

Daarnaast, mijn upload limiet is sowieso maar 10 minuten bij X
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 11 juni 2026 @ 17:50:49 #230
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221010082
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Wat dus raar is, want ik herinner me dat ik die beelden voor het eerst zag bij NOVA. Maar verrek ja, NOVA. Niet bij het NOS Journaal. Pas later een keer daar.
Deze?

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040032803031

Ik had de beelden uiteraard op RTV Oost gezien om 18:00. Voor die tijd de klap wel gevoeld, maar op dat moment dacht ik dat de bus voorbij kwam die het huis ook op de grondvesten deed trillen :+ Het was die dag erg zonnig en dacht dat de rooklucht de barbecue was en de donkere 'wolken' die ik zag om zou slaan in onweersbuien. Totdat de buurman opmerkte dat er iets in Enschede was gebeurd. Vanaf het zolderraam zag ik een dikke zwarte rookkolom boven Enschede. Toen pas wist ik dat het foute boel was en las ik op teletekst wat er gebeurd was.

Daarna gelijk de tv ingeschakeld waarop aangekondigd werd dat om 18:00 de eerste nieuwsuitzending zou zijn. Toen kon je nog de politieradio afluisteren waar normaal gesproken sporadisch iets gezegd wordt. Tijdens de ramp was er nauwelijks stilte omdat alle hulpdiensten een stukje etherruimte probeerde te bemachtigen voor hun vraag of oproep. Na de uitzending op RTV Oost had ik verwacht dat de landelijke media het gelijk zouden oppakken, maar dat ging minder vlot dan ik had verwacht. Dus ik ben de regionale omroep blijven volgen omdat zij het actueelst waren.

Die avond ben ik nog wezen stappen, maar de sfeer was bedompt. Iedereen had de behoefte om te praten want iedereen kende wel iemand uit de wijk. Na het stappen gingen we even in Enschede kijken waar bij het binnenrijden de eerste huizen slechts enkele gebroken ruiten hadden, maar naarmate we dichterbij het centrum kwamen was er meer glas kapot dan er heel was. De belangrijkste toegangswegen naar de wijk waren afgesloten, maar wij wisten een gaatje te vinden waardoor we met auto en al de buitenste ring binnen wisten te komen. Achteraf gezien bizar natuurlijk, want we kwamen in een gebied dat onherkenbaar veranderd was. Ik had zelfs moeite om een belangrijke toegangsweg te herkennen waar dikke brandslangen uitgerold waren en bezaaid lag met dakpannen en bakstenen. De binnenste ring was wel goed beveiligd door militairen dus daar hield onze nachtelijke exercitie op :P

De beelden op tv zijn al indrukwekkend, maar om er tussen te staan is helemaal waanzinnig. Waar je ook keek lag alles in puin. Ergens wel te begrijpen dat ze niet alle straten konden afsluiten, want het was te omvangrijk.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 juni 2026 @ 08:20:21 #231
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_221016473
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:02 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Prima. Niemand verplicht je antwoord te geven gast.
Nou ik waardeer het juist heel erg dat hij de moeite neemt om uitleg te geven over bepaalde programma's en dergelijke. Erg leuk om die achtergronden en geschiedenis te lezen. _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 12 juni 2026 @ 14:25:22 #232
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221018886
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker _O-

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Die tune brings back memories *O*
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 12 juni 2026 @ 20:45:34 #233
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221021834
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 08:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Nou ik waardeer het juist heel erg dat hij de moeite neemt om uitleg te geven over bepaalde programma's en dergelijke. Erg leuk om die achtergronden en geschiedenis te lezen. _O_
Dank je! Aardig van je, fijn dat het door anderen wel op prijs gesteld wordt, ik doe m'n best. O+


quote:
5s.gif Op donderdag 11 juni 2026 17:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Deze?

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040032803031

Ik had de beelden uiteraard op RTV Oost gezien om 18:00. Voor die tijd de klap wel gevoeld, maar op dat moment dacht ik dat de bus voorbij kwam die het huis ook op de grondvesten deed trillen :+ Het was die dag erg zonnig en dacht dat de rooklucht de barbecue was en de donkere 'wolken' die ik zag om zou slaan in onweersbuien. Totdat de buurman opmerkte dat er iets in Enschede was gebeurd. Vanaf het zolderraam zag ik een dikke zwarte rookkolom boven Enschede. Toen pas wist ik dat het foute boel was en las ik op teletekst wat er gebeurd was.

Daarna gelijk de tv ingeschakeld waarop aangekondigd werd dat om 18:00 de eerste nieuwsuitzending zou zijn. Toen kon je nog de politieradio afluisteren waar normaal gesproken sporadisch iets gezegd wordt. Tijdens de ramp was er nauwelijks stilte omdat alle hulpdiensten een stukje etherruimte probeerde te bemachtigen voor hun vraag of oproep. Na de uitzending op RTV Oost had ik verwacht dat de landelijke media het gelijk zouden oppakken, maar dat ging minder vlot dan ik had verwacht. Dus ik ben de regionale omroep blijven volgen omdat zij het actueelst waren.

Die avond ben ik nog wezen stappen, maar de sfeer was bedompt. Iedereen had de behoefte om te praten want iedereen kende wel iemand uit de wijk. Na het stappen gingen we even in Enschede kijken waar bij het binnenrijden de eerste huizen slechts enkele gebroken ruiten hadden, maar naarmate we dichterbij het centrum kwamen was er meer glas kapot dan er heel was. De belangrijkste toegangswegen naar de wijk waren afgesloten, maar wij wisten een gaatje te vinden waardoor we met auto en al de buitenste ring binnen wisten te komen. Achteraf gezien bizar natuurlijk, want we kwamen in een gebied dat onherkenbaar veranderd was. Ik had zelfs moeite om een belangrijke toegangsweg te herkennen waar dikke brandslangen uitgerold waren en bezaaid lag met dakpannen en bakstenen. De binnenste ring was wel goed beveiligd door militairen dus daar hield onze nachtelijke exercitie op :P

De beelden op tv zijn al indrukwekkend, maar om er tussen te staan is helemaal waanzinnig. Waar je ook keek lag alles in puin. Ergens wel te begrijpen dat ze niet alle straten konden afsluiten, want het was te omvangrijk.
Wat een bizar verhaal, mooi dat je dit met ons deelt. Hetgene wat er heel lang als dreiging heerste was dat de Grolsch-brouwerij ook de lucht in zou gaan omdat de brand daar moeilijk onder controle te krijgen was. Als dat vuur zou mengen met de stoffen van daar kreeg je... Ik kan het honderd keer zeggen, maar een giftige gasdamp die je krijgt bij het vermengen van bepaalde stoffen (ook bij bepaalde schoonmaakmiddelen die je nooit moet mengen). Ammoniak, dus.

De radio-uitzendingen hebben het hier nog een tijdje langer over gehad. Het was gewoon een hele vage, rare voorzomer-avond.

EDIT: Ammoniak. :@ Zoals men in juni dat jaar al schreef is een grotere ramp uitgebleven

[ Bericht 5% gewijzigd door Nizno op 12-06-2026 20:51:37 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 21:00:07 #234
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221022060
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 20:45 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dank je! Aardig van je, fijn dat het door anderen wel op prijs gesteld wordt, ik doe m'n best. O+
[..]
Wat een bizar verhaal, mooi dat je dit met ons deelt. Hetgene wat er heel lang als dreiging heerste was dat de Grolsch-brouwerij ook de lucht in zou gaan omdat de brand daar moeilijk onder controle te krijgen was. Als dat vuur zou mengen met de stoffen van daar kreeg je... Ik kan het honderd keer zeggen, maar een giftige gasdamp die je krijgt bij het vermengen van bepaalde stoffen (ook bij bepaalde schoonmaakmiddelen die je nooit moet mengen). Ammoniak, dus.

De radio-uitzendingen hebben het hier nog een tijdje langer over gehad. Het was gewoon een hele vage, rare voorzomer-avond.

EDIT: Ammoniak. :@ Zoals men in juni dat jaar al schreef is een grotere ramp uitgebleven
De medewerkers van Grolsch hadden de tegenwoordigheid van geest om de boel gelijk af te sluiten dus was het gevaar al geweken voordat men het wist. Gek genoeg was het een Duitse reporter, Wolfgang Wiebold, die zich in de binnenste ring wist te begeven terwijl de rest erbuiten stond na de grote explosie. Die beelden stonden ooit op zijn website die niet meer bestaat. De beelden staan hieronder met het begeleidende verhaal en de originele links:

https://krakenfiles.com/view/LqtxNTFfsQ/file.html
https://krakenfiles.com/view/W9HG7UqU3M/file.html

quote:
http://www.wieboldtv.de/pageID_3962217.html
http://www.wieboldtv.de/erlebtes-reporterleb.html
http://www.wieboldtv.de/m(...)os/Enscheintreff.wmv
http://www.wieboldtv.de/mediapool/14/146466/videos/Ensch.wmv

ENSCHEDE

Die Übertragung der Bundesligaspiele hatte gerade begonnen, als ich den Anruf eines Informanten erhielt, dass die Borkener Feuerwehr zur Unterstützung in das niederländische Enschede gerufen wurde. Einen Großbrand größeren Ausmaßes sollte es dort geben. Nun ist Holland nicht gerade unser Einzugsgebiet der Berichterstattung und trotzdem reagierte ich schnell. Ich schickte sofort einen meiner Kollegen auf die Reise und startete selber auch durch. Während ich mich durch das Essener Stadtgebiet quälte, war mein Kollege bereits gerade auf die A 31 in Richtung Gronau aufgefahren. Sofort rief er mich an und berichtete, dass er schon von dort aus eine riesige schwarze Rauchsäule am Horizont sah. Mir war sofort klar, dass es sich um einen außergewöhnlichen Brand handeln müsse. Sofort telefonierte ich mit den Sendern. Doch das Interesse war nicht gegeben, da sich der Brand auf holländischem Gebiet befände und man erst einmal abwarten wolle. Ich benötigte etwa eine Stunde bis Enschede; vor Augen hatte ich über die gesamte Fahrtstrecke die außergewöhnlich schwarze Rauchsäule. Ich kannte mich in Enschede nicht aus und so fuhr ich einigen Krankenwagen hinterher und gelangte an eine kleine Tankstelle etwa zweihundert Meter vom Brandort entfernt. Instinktiv war ich richtig gefahren. Hier war die Verletztensammelstelle. Sofort griff ich die Kamera und eilte zu einer Menschentraube. Dort lag ein Verletzter am Boden, der mit Wasser gekühlt wurde. Sofort suchte ich den Weg zum Brandort. Das war nicht schwierig, da mir Menschen entgegenkamen, die in ihrer Mitte Verletzte abstützten, und die Rauchsäule am Himmel stand. Ich bog nach links in eine Seitenstraße ein. Ich traute meinen Augen nicht. Es brannten mehrere Häuser und Feuerwehrmänner löschten. Doch die eigentliche Rauchsäule stand ganz woanders. Vorsichtig lief ich die Straße entlang, vorbei an einer Brauerei. Die Kamera lief und hielt jedes zerstörte Detail fest. Was mir ganz besonders auffiel, waren zu diesem Zeitpunkt die Silvesterknaller, die in regelmäßigen Abständen in die Luft zischten und dort zerknallten. Einen Reim konnte ich mir darauf zunächst nicht machen. Über das Handy rief ich mehrere Fernsehsender an und berichtete von dem, was ich gesehen hatte. Mittlerweile hatten sie doch schon reagiert und Übertragungswagen in Richtung Enschede geschickt. Als ich das hörte, stoppte ich die Filmaufnahmen und rannte zurück zu meinem Fahrzeug. Mein Kollege befand sich vor dem Rathaus und sollte die ersten Bilder nach Münster bringen. Die Übertragungswagen waren noch nicht vor Ort und es schien mir sicherer, die laufenden Sendungen auf diese Weise schneller zu erreichen.

Mittlerweile waren bereits zig holländische Reporter auf dem Marktplatz versammelt und dort war man sich immer noch nicht darüber im Klaren, was eigentlich passiert war. Ein Pressesprecher der Stadt stand Rede und Antwort und erzählte nur „Wischiwaschi“, nichts Konkretes. Selbst er war vermutlich nicht richtig informiert. Ich dachte, das kann es nicht sein, dass man die Öffentlichkeit so im Unklaren ließ. Ich fuhr zurück zu der Tankstelle und lief erneut die Straße weiter ab und kam zu einer Kreuzung oder was davon übrig geblieben war. Ich schaute nach rechts und war geschockt. So etwas hatte ich noch nie gesehen. Eine komplette Siedlung mit Einfamilienhäusern brannte, war zerstört und fast dem Erdboden gleich. Autos ausgebrannt am Straßenrand. In einer Reihe verschmortes Blech, so weit das Auge reichte. Sogar Polizeiautos standen völlig verkohlt in den Trümmern. Das Ausmaß war größer, als ich es zuvor schon gesehen hatte. Ich war total überwältigt und konzentrierte mich nur noch aufs Filmen. In weiter Entfernung sah ich Polizisten vor einer Leiche stehen. Sie deckten diese gerade mit einem Tuch zu. Ich hielt die Szene im Film fest und trat sofort den Rückweg an. Dieses Mal nahm ich die andere Straßenseite ins Visier. Ich war mitten in einer völlig zerstörten Siedlung. Über das Ausmaß der Zerstörung hätte sich bis zu diesem Zeitpunkt niemand eine Vorstellung machen können. Mit zitternden Knien und der Angst, von einem holländischen Polizisten bei den Dreharbeiten erwischt zu werden, entfernte ich mich im Laufschritt vom Brandort. Insgesamt hatte ich fast 15 Minuten Flammen und Zerstörung im Bild. Ohne aufgehalten zu werden, erreichte ich mein Auto und fuhr zurück zum Rathausplatz. Mittlerweile waren mehrere der Ü-Wagen von deutschen Sendern mit Reportern, die ich kannte, vor Ort. Sofort nahm ich Kontakt auf und zeigte mein Drehmaterial. Angesichts der Bilder rissen sich plötzlich alle um das Material. Auch die Reporter eines niederländischen Senders hatte ich informiert, war aber auf Ablehnung gestoßen, da sie ja eigene Kameramänner vor Ort hatten. Doch ich war hartnäckig. Ein Reporter guckte widerwillig in das Drehmaterial. Er wurde kreidebleich und kopierte den Film. Nur wenige Minuten später liefen meine Aufnahmen im holländischen Fernsehen. Angesichts des dort gezeigten Ausmaßes der zerstörten Häuser beschloss man, die Übertragung des Grand Prix de la Eurovision im holländischen Fernsehen abzusagen.

Etwa eine Woche später kontaktierte mich ein niederländischer Fernsehreporter. Er hatte erfahren, dass es meine Bilder waren, die das wahre Ausmaß der Explosionskatastrophe gezeigt hatten. In den letzten Tagen hatten sich die niederländischen Medien überschlagen zu erfahren, warum kein holländischer ortsansässiger Kameramann die Bilder schon früher gemacht hatte. Redakteure eines anderen Senders behaupteten, dass ich zufällig in Enschede war und deshalb diese Bilder hatte machen können. Keiner konnte verstehen, dass jemand erst aus dem Ruhrgebiet anreisen musste, um Stunden nach der Explosion das wahre Ausmaß zu dokumentieren, das eine Nation in tiefe Trauer gestürzt hatte.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 12 juni 2026 @ 21:04:32 #235
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221022138
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 14:25 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Die tune brings back memories *O*
Toen hadden ze tenminste originele tunes vergeleken met de overwegend bombastische tunes van tegenwoordig. Moest gelijk denken aan het spelprogramma Cijfers en Letters waar je de aanstekelijke tune op het eind volledig hoort:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029168131

Met een jonge Robert ten Brink :D
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 12 juni 2026 @ 22:12:18 #236
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221023262
Het was @djkoelkast die me erop wees dat 'Het Henny Huisman Effect' niet alleen maar het Henny Huisman effect mag heten :D Eind januari 1988 was het tijdens de finale van de Soundmixshow dat ze mensen lieten inbellen om te stemmen op hun favoriete finalist, waarna het landelijke telefoonnetwerk werd platgelegd. Legendarisch verhaal, veelvuldig in interviews, shows, terugblikken en bij symposia verteld.

Amper een maand later deed Linda de Mol het dunnetjes over in haar allereerste grote eigen show, De A tot Z Spelshow, eveneens een live-programma. In deze spelshow kreeg ook zij het voor elkaar om heel Nederland in de telefoon te laten kruipen. En ook toen waren ziekenhuizen plots niet bereikbaar meer :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 23:43:48 #237
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221024388
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 22:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
Het was @:djkoelkast die me erop wees dat 'Het Henny Huisman Effect' niet alleen maar het Henny Huisman effect mag heten :D Eind januari 1988 was het tijdens de finale van de Soundmixshow dat ze mensen lieten inbellen om te stemmen op hun favoriete finalist, waarna het landelijke telefoonnetwerk werd platgelegd. Legendarisch verhaal, veelvuldig in interviews, shows, terugblikken en bij symposia verteld.

Amper een maand later deed Linda de Mol het dunnetjes over in haar allereerste grote eigen show, De A tot Z Spelshow, eveneens een live-programma. In deze spelshow kreeg ook zij het voor elkaar om heel Nederland in de telefoon te laten kruipen. En ook toen waren ziekenhuizen plots niet bereikbaar meer :D
Deze uitzendingen kan ik me nog levendig herinneren. Zelfs de tweede uitzending dat mensen moesten opnemen met vlaflip nog wat is me goed bijgebleven :Y In die tijd had je nog veel elektromechanische telefooncentrales die slechts een beperkt aantal verbindingen konden afhandelen. Het heeft tot zeker 1992 geduurd voordat alle telefooncentrales waren vervangen door computergestuurde centrales die door Chriet Titulaers bejubelde ISDN ondersteunden. Dit vormde tevens het startpunt voor de grote omnummering die in 1995 voltooid werd. Sindsdien hebben al telefoonnummers 10 cijfers. Daarvoor was het om technische redenen beter om het aantal nummers zo beperkt mogelijk te houden omdat het anders technisch complexer werd en daardoor duurder. Hieronder zie je oude beelden van een mechanische centrale, tevens het antwoord waarom alles zo snel vastliep als er teveel mensen tegelijk belden:

Bekijk deze YouTube-video
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221024525
Er was ooit een TV programma/serie dat ging over een soort tijdmachine. Een soort kast waarmee een tijdreis mee gemaakt werd. Het werd uitgezonden in de jaren 80 meen ik. En nu staat me bij dat Ton Lensink hier aan mee deed, die was de uitvinder van deze kast, en ging samen met zijn dochter op reis elke aflevering. Kan me alleen die naam niet vinden van het bijbehorende programma. Het was een serie voor de jeugd. Er is een boek uitgebracht van deze serie, klein dun boekje. De titel van het boekje had ook de titel van deze serie.
Hoe heet deze serie ook al weer?
Allemaal cabaretteketet!
  zaterdag 13 juni 2026 @ 02:23:59 #239
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221024738
Voor de fans van soaps hier wellicht iets leuks wat op mijn pad kwam: 'Playback'. Een televisiedrama van de VARA uit 1990 door en met leerlingen van de Theaterschool Amsterdam (Nu de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). En als je even kijkt naar die aftiteling, dan zie je ook wat een dijk van een cast hier in te zien was. Ik zie een jonge Job Redelaar, Miryanna van Reeden (hier nog als Miryanna Boom), Gwen Eckhaus, Olaf Malmberg, Mirjam de Rooij (Trix Gerritse uit Goede Tijden), en een rolletje voor Michiel Romeyn. :D

De hoofdrol werd gespeeld door Arthur Schlemper, die amper 5 jaar na deze productie op 31-jarige leeftijd aan een hersentumor zou overlijden. In 1991 maakte hij nog een theatershow met Karin Bloemen en Marjolein Touw, van waaruit deze sketch, waarin ze de draak staken met RTL 4.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 03:20:11 #240
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221024918
Nederlandse comedyseries maakten nooit echt van die speciale crossover-specials. De enige die me zo te binnenschiet is een speciale Oppassen!!!-VARA jubileumspecial, waar ook de figuren uit Zeg 'ns Aaa nog eens in langskwamen.

Voor de ultieme crossover der crossovers moeten we terug naar 1992. Als je het niet met eigen ogen zou zien zou je denken dat het een koortsdroom was, 5 tegen 5 gespeeld door onder anderen juffrouw Dücker (Martine van Os), Koos en Mien Dobbelsteen (John Leddy en Carry Tefsen), Lucien (Serge Henri Valcke) en Sjaan en L-J (Joke Bruijs en Sjoerd Pleijsier in hun rol uit Vreemde Praktijken) :D

[ Bericht 20% gewijzigd door ArnieAlberts op 13-06-2026 03:27:53 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_221026111
Jammer dat er niks af te spelen is van De nieuwe avonturen van Peppi en Kokki. Het origineel ken ik uiteraard en ik was benieuwd hoe John van Essen het deed als vervanger.
pi_221026294
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 15:36 schreef TanteMathilde het volgende:

[..]
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven. :o
Die afgrijselijke monsterpop waar ze nog geslachtsdelen (worstjes en plastic borsten) aan gingen toevoegen. De dokter die het monster zomaar even doodmaakt op het eind door zijn hart door te knippen, voordat hij met een kettingzaag tekeer gaat (in mijn herinnering zaagde hij ook het monster kapot, maar dat blijkt niet zo te zijn) en dan ontploft ook het hele lab nog.
Als ik het zo terugzie is het nog steeds behoorlijk raar en griezelig en die aflevering zit nog vol met vunzige dingen ook. Hoe is dit ooit goedgekeurd als kinderprogramma?
Ik had in een van deze topics ook over de serie en vond het vroeger echt smerig en eng. In mijn geheugen was het een horrorprogramma en ik kon me dan ook niks herinneren van dat het educatief zou zijn of voor kinderen bedoellt was. De Krankenstein-pop lijkt ook wel gemaakt door de mensen die de Spitting Image-poppen hebben gemaakt. Objectief goed gedaan, maar met een groteske uitstraling.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 15:20:40 #243
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221028720
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 13 juni 2026 @ 17:04:34 #244
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221029616
quote:
oh wow ik kende alleen die vreselijke introtune, had geen idee dat het al zo oud was....
misschien keek ik het wel ooit maar ik kan me er niets van herinneren
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_221032020
Ouwe zemelaar _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221032492
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:14 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.
Ook niet via het gedeelte voor programmamakers van de NPO?
pi_221033335
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken :o

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
  zaterdag 13 juni 2026 @ 23:54:47 #248
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221033506
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 23:38 schreef Dutch_view het volgende:
Een tijdje geleden ging het hier over bloot.
Hieronder een oude aflevering van Vinger aan de pols over oa hygiëne.
Mensen op straat vertellen hoe vaak ze douchen (schrik niet!).
Maar waar ik vooral van opkeek dat er toen gewoon werd gefilmd hoe kinderen douchen en nota bene waar ze douchen.
Ria Bremer die dat heel expliciet vraagt en in beeld wordt gebracht.
Dat zou nu absoluut niet kunnen en eerlijk gezegd kan ik er moeilijk naar kijken :o

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038997731
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221033928
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 23:54 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar dat was toen heel normaal om niet zo krampachtig te doen en taboes juist te doorbreken. Dat betekent niet dat iedereen hier achter stond, met name in conservatieve kringen bleef het een taboe. Douchen gebeurde vroeger een keer per week op de zaterdag in badhuizen, maar de gewoonte om maar een keer per week te douchen op de zaterdag bleef bij de meesten nadat ze thuis een douche kregen. Als kind douchten wij begin jaren '80 ook maar één de week op de zaterdag. Mijn vader wat vaker omdat hij vies werd door fabriekswerk.
Ben nu midden veertig, we hadden thuis wel een douche maar als klein jochie nog wel eens gewassen in een ton op het aanrecht weet ik me te herinneren. Maar er is in die 45 jaar heel veel veranderd en ik vind ook dat we wel zijn doorgeschoten qua preutsheid zowel op tv als 'in het echt'.
Wellicht keek men daar begin 80 niet van op wanneer dergelijke beelden op tv werden getoond.
Misschien ook omdat de tv als een informatief medium werd gezien.
Ik vond het wel grappig om te zien dat een oudere heer gekleed in lange jas, met zijn hond aangelijnd de douche van het badhuis binnen liep :P
  zondag 14 juni 2026 @ 00:30:31 #250
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221034230
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 00:20 schreef Dutch_view het volgende:
Ik vond het wel grappig om te zien dat een oudere heer gekleed in lange jas, met zijn hond aangelijnd de douche van het badhuis binnen liep :P
Dat was dus de oudere generatie die niet graag buiten uitkleedde, tevens kon de hont ook wel een douche gebruiken :+

Op de kleuterschool werd er bij warm weer de speciekuipen tevoorschijn gehaald die met water gevuld werden. Omdat het spontaan georganiseerd werd hadden we geen zwembroek bij ons, maar dat boeide ook niet. Gewoon naakt met zijn allen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')