Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijkquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik wilde eigenlijk nog een lijst van bijzondere genoemde titels uit de vorige delen noemen, maar dan wordt het weer zo'n achterlijke opsomming zonder ook maar enige vorm van context. Wel zeker de moeite waard om even door de vorige delen heen te scrollen![]()
Wel meteen ook een nieuwe in de reeks van ArnieAlberts' Aanbevelingen:
De Victorie (Alle afleveringen beschikbaar).
Dit was de reeks die Zeg 'ns Aaa moest doen vergeten. Nou: vergeet het maar. Deze comedyserie uit begin 1994 is, kortgezegd... verschrikkelijk.En daar kan de cast echt niks aan doen, maar als je John Leddy naast Carry Tefsen zet, in een door Chiem van Houweninge geschreven eigen bewerking op basis van FC De Kampioenen(!), dan zak je genadeloos door het ijs. Wel bijzonder om Marjolein Macrander (Mik uit Ik Mik Loreland) eens in een andere rol te zien.
Klopt ja, heeft ze óók nog gedaan in de eerste seizoenen! Ze had ook een rol in de EO-dramaserie 'In De Praktijk', maar daar wil ik later nog even wat uitgebreider bij stilstaan. Absoluut een kijktip waard, vraag maar aan @PeterKelderquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:53 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijk
Check de Appelgaard ook even.quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wellicht ook De Weg uitproberen?quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wauw. In deze ruwe opname van volgens mij een item uit TROS Aktua loopt Wibo van der Linden even helemaal leeg in positieve zin over Het geheim van Vredenhof. Als slager keurde hij zijn eigen vlees, want hij had zelf die serie geschreven.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ook de oude series die je vroeger zelf spannend vond, moet je niet altijd terugkijken. Die fout heb ik eens gemaakt met Het Geheim Van Vredehof.
Dat zie je niet in de opname, maar ik heb de foto's in de Hitkrant gezien!quote:
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Ik heb exact hetzelfde, raar hoe dat werkt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Mis ook een lijst met toegevoegde content aangezien ze nog steeds aan het aanvullen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemetenquote:Op woensdag 3 juni 2026 11:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.
Alleen al de intro’s van sommige shows en series duren 2 minuten.
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:28 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.
Ik vond De Weg erg goed, zelfs nu nog. (vroeger kennelijk gemist) Andre van den Heuvel was wel een geweldige acteur, het script was ook goed geschreven, alleen vond ik Sjoerd Pleysier als 18-jarige met een kalend hoofd niet echt overtuigend..quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:17 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wellicht ook De Weg uitproberen?
Maar de comeback van de Staatsloterijshow voelt weer te haastig en vluchtig.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby's en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Shii het volgende:
Ik keek vroeger graag mee met m'n ouders naar De Fabriek. De begintune geeft me nog steeds kippenvel en dat gevoel van toen.
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma’squote:Op woensdag 3 juni 2026 14:40 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.
Uberhaupt decors met heel veel verschillende stukken en hoge trappen en zo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma's
Ik wilde ook een keer in die bak springenquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Doet ie 't of doet ie 't niet werd ook pas tijdloos leuk vanaf het tweede seizoen, eind '89. Toen waren de bekende Nederlanders niet langer de kandidaten maar onbekende stellen, en werd het grootser van opzet. Dat is de show waar ik nu nog 's nachts mijn bed voor uitkom.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Tegelijk is de huidige Staatsloterijshow pure aids, want ze leveren precies aan die tiktok-doelgroep. De eerste ronde wordt er in 2 minuten doorheen gejast, dan een lompe tweede ronde en dan zien we een locatie-itempje van de finalisten die vanuit hun hometown vertellen waarom ze zielig zijn en echt die ton verdienen. Walgelijk.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
De showblokken, oh my god! Dat wat je daar noemt is de meest gedateerde factor uit amusementsshows van de jaren 80. Gelukkig kregen ze in de 90s zelf ook door dat mensen tv op tv wilden en theater in het theater, maar tot de 80s was het echt een spetterend geheel om showballetten in groots geschakelde cameravoering te zien.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:51 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Ja exact dat, zoals ik het me herinner gingen ze onmogelijke wensen van kinderen vervullen maar het zijn eigenlijk gewoon kleine toneelstukjes.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:59 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal nietquote:Op woensdag 3 juni 2026 18:55 schreef Remco het volgende:
Met het mes of tafel is daarintegen vrijwel niet veranderd sinds 1997, juist erg korte introducties van de kandidaten en erg lekker tempo tussen de vragen.
Alleen stond ik wel even te kijken dat een deelnemer halverwege een vraag gewoon een sigaret opsteekt, bizar dat dat zo relatief kort geleden nog gebeurde. De intro van het eerste seizoen is trouwens wel heel erg raar en totaal niet passend. Beetje alsof ze wouden voordoen alsof het illegaal pokeren in een achteraf steegje was.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060046366031
Teveel buitenlandse sportrechten denk ik? De hoeveelheid Studio Sport vind ik al beangstigend en verrassend veel.quote:
Goeie vraag, maar niet het geval. Spaan en Vermeegen zaten tot 1996 bij Veronica met Die 2 Nieuwe Koeien, daarna klapte het duo door ruzie over een overstap naar Sport7/De Mol. Vermeegen ging alleen verder bij Veronica, Spaan ging naar de VARA en maakte daar Studio Spaan.quote:Op donderdag 4 juni 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zaten die niet al snel bij de commercielen?
Ooit uitgebracht op dvd maar al heel lang niet meer verkrijgbaar, nu te zien in drie lange delen: 'Een Gebaar'.quote:Op 16 en 17 mei 1983 is Freek de Jonge samen met Wim de Bie en Kees van Kooten de drijvende kracht achter twee theateravonden voor Amnesty International, gebaseerd op het Britse 'Secret Policeman's Ball'. Die krijgen de titel Een Gebaar: Aksie De Bevrijdende Lach. Een unieke combinatie: drie VPRO-coryfeeën en voor progressief Nederland, tesamen met de top van het Nederlandse amusement. Kees van Kooten: ‘Al die Britse komieken beconcurreerden elkaar natuurlijk, maar tijdens The Secret Policeman’s Ball werkten ze met grote eensgezindheid. Zo moeten wij het ook doen, dachten wij.’
En dus benaderen zij iedereen die er op dat moment in hun ogen toe doet in ons kleurrijke theater-amusementsland: Adèle Bloemendaal, het Willem Breuker Kollektief, Herman Brood, Django Edwards, Paul Haenen, Jeroen Henneman, Kamagurka, het Kollektief Internationale Nieuwe Scène, Fay Lovsky, Mathilde Santing, Urbanus, Herman van Veen, Joop Visser, Het Werkteater, Floor van Zutphen en vele anderen. Iedereen werkt belangeloos mee.
Onder die anderen nieuwkomers als het duo De Duo’s, bestaande uit Arjan Ederveen en Kees Prins, en een verrassende naam als André Hazes. Die weet aanvankelijk niet zo goed raad met de uitnodiging voor zo’n ‘VPRO-feestje’ met niet bepaald zijn publiek. Maar als hij hoort dat ook Herman Brood heeft toegezegd, stelt hij voor met Brood een duet te zingen. Wim de Bie: ‘We moesten het amusement wat breder aanpakken. Even alle VPRO-leden in de zaal prikkelen. Ik heb zijn optreden onlangs op plaat teruggeluisterd en meen dat ook te horen in de zaal. Hazes moet opbouwen. Aan het eind is er enorme respons, maar in het begin vindt men het raar.’
Verrassend is ook dat Doe Maar de hele avond fungeert als het orkest, waarbij het bandje een beroep kan doen op Fay Lovsky, Mathilde Santing en Floor van Zutphen als backing vocals. Om niet het verkeerde publiek (van ‘gillende meisjes’) te trekken, worden Henny Vrienten cum suis niet vermeld op het affiche.
En ook een opvolger bij de EO, 'Hoe is het mogelijk' (1996).quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:19 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk was er een voorloper van De Wondere Wereld, Horizon. Van voor mijn tijd:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039444431
Omdat enkel deze uitzendingen opgenomen en geselecteerd zijn door Beeld & Geluid en haar voorloper. Als je goed kijkt zie je ook dat er van Ik Mik tevens een paar latere herhalingen bewaard zijn. Dit zijn dus bijna allemaal tv-opnames (met Zappelin-logo in beeld). Die herhalingen (uit 2002) waren in de montage ingekort: speelduur van 23+ minuten moest voor het tijdslot strak worden ingekort tot 20 minuten totaal, dus werden een paar dingetjes weggesneden.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:49 schreef Bpalma het volgende:
@:Arniealberts weet jij waarom er maar elf afleveringen van Ik mik loreland in de schatkamer staan is dat ook een rechtenkwestie
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentimentquote:
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven.quote:Op woensdag 3 juni 2026 23:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet nog dat ik dit vroeger best eng vond toen ik zeven was
https://schatkamer.beelde(...)4531/dr-krankenstein
Ik weet alleen die Frankenstein nog maar nu ik stukken terug kijk blijkt het een medisch programma voor kinderen![]()
Spannende muziekjes en monsters die worden opgesneden (dmv een rits) voor een kleine bosbeetle was het wat te spannend soms
Ik hoor nu ook dat de stem van het monster dezelfde acteur is als Tommie, dat heb ik toen ook niet geweten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |