abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2026 @ 06:29:14 #201
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221005709
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2026 06:00 schreef Benny het volgende:
Jammer dat 12 steden, 13 ongelukken er niet op staat -O-

https://schatkamer.beelde(...)steden-13-ongelukken
oh dat was altijd zo leuk... dan kwam dat muziekje en dan wist je gewoon dt er iets mis ging gaan!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 11 juni 2026 @ 09:20:24 #202
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221006390
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 20:13 schreef TanteMathilde het volgende:
Ik ging op zoek naar de oudste video met Maarten van Rossem en kwam terecht bij de live-uitzending in de nacht van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 1988.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029783031
Meerdere delen (volgens mij niet allemaal op volgorde). Met Joop van Zijl, Paul Witteman, Charles Groenhuijsen en Philip Freriks (in het ontbijtprogramma)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er werd een telefonische stemming onder de kijkers gehouden en ze konden ook een bericht achterlaten om te vertellen waarom ze een voorkeur voor Bush of Dukakis hadden. Verder waren er o.a. portretten van de kandidaten en een discussie over politieke humor in Amerika. De toon van de campagne schijnt nogal hard te zijn geweest. Dukakis werd zelfs uitgemaakt voor liberal. :o

In 1992 heette de uitzending De Stem van Amerika. Presentatie: Groenhuijsen/Witteman. Van Rossem was weer van de partij. https://schatkamer.beelde(...)/2101608050035360531

Bush tegen Clinton en Ross Perot kreeg ook nog wat stemmen als onafhankelijke kandidaat.
[ afbeelding ]

Voor de gelegenheid had Henny Stoel in de journaals een bijna-Amerikaanse vlag blouse aan.
[ afbeelding ]

Over Amerikaanse presidenten gesproken: Deze aflevering (stream 2) van NOS Laat Mondiale uit juni 1990 heeft een item over hoe Donald Trump een zakenimperium opbouwde en nu ten onder dreigt te gaan aan een miljardenschuld door zijn casino's in Atlantic City.
Het hoofdonderwerp van de aflevering is ook wel interessant: het sluiten van kleinere postkantoren na de invoering van de geldautomaat. Twee heren van de PTT en Postbank komen uitleg geven in de studio (en worden verkeerd geďntroduceerd omdat ze op elkaars plaats zitten). In het item worden ook wat klanten van een postkantoortje geďnterviewd en daar zijn redelijk wat mensen bij het die helemaal niet zien zitten om geld uit een automaat te moeten halen.
over het "amerikakenner circuit" kwam ik een half jaar ofzo geleden ook nog het TV debuut van Raymond Mens tegen:

Bekijk deze YouTube-video

Die liep toen stage achter de schermen bij het programma "1 op 1" , waar Prem en Theodor Holman zouden aanschuiven. Het liep echter voor de uitzending nog uit de hand omdat Theodor absoluut niet met Prem wilde praten.

Raymond Mens moest toen de boel proberen te sussen...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:27 #203
436222 Japepk
Padvinder
pi_221007555
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:20 schreef Maanvis het volgende:

[..]
over het "amerikakenner circuit" kwam ik een half jaar ofzo geleden ook nog het TV debuut van Raymond Mens tegen:

Bekijk deze YouTube-video

Die liep toen stage achter de schermen bij het programma "1 op 1" , waar Prem en Theodor Holman zouden aanschuiven. Het liep echter voor de uitzending nog uit de hand omdat Theodor absoluut niet met Prem wilde praten.

Raymond Mens moest toen de boel proberen te sussen...
Prem hoort wat mij betreft bij de grootste aids die op de Nederlandse tv een podium heeft gekregen
't Echte en 't ware!
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 12:17:25 #204
18653 crew  D.
pi_221007598
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker _O-

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Vaag...

quote:
Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio. Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar.
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 12:20:28 #205
18653 crew  D.
pi_221007614
Ow, dat zegt ie nu ineens bij alle filmpjes :{
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:35:09 #206
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221007729
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:20 schreef D. het volgende:
Ow, dat zegt ie nu ineens bij alle filmpjes :{
had ik net ook. als je ff ververst dan doet ie het wel weer.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 12:36:53 #207
18653 crew  D.
pi_221007754
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:35 schreef Maanvis het volgende:

[..]
had ik net ook. als je ff ververst dan doet ie het wel weer.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:12:38 #208
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008150
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.

In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Ik heb dit in een eerder deel (of misschien zelfs in dit deel al) aangehaald: het is schokkend, maar tot ergens in 1991 werden de volledige nieuwsuitzendingen vaak gewoon NIET bewaard. Enkel de losse nieuwsitems bleven dan bewaard. Jaren later was dat inderdaad een pijnlijke constatering voor mediaonderzoekers, en ook bij het maken compilaties of iets bleek dat een uitdaging.

De uitzendingen van het Jeugdjournaal zijn zéker wel in de Schatkamer terug te vinden, dat heb ik 100% zeker een keer benoemd. De kwaliteit is niet denderend (want VHS), maar wel zijn die uitzendingen volledig. Ze zijn nog bezig met de digitalisatie ervan, maar ik heb de eerste 180 afleveringen al zien langskomen. Beter zoeken.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:14:09 #209
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008155
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:39 #210
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008201
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 12:43 schreef JJO2 het volgende:
[..]
Ik heb op internet een zoekvraag uitgezet en kreeg als uitkomst, dat dit tv-interview nog steeds bewaard zou zijn en deel uitmaakt van het archief van Beeld en Geluid. Daar de vraag uitgezet of ik het zou kunnen bekijken, maar zij zeggen dat dit interview niet bewaard zou zijn.
De beginfout die je maakte is het op internet vragen. Men weet niet beter en roept elkaar na dat "alles is bewaard gebleven bij Beeld & Geluid!". Nee. Dat is niet zo. Er is geselecteerd op historisch belang. Je zou in de Schatkamer de datum kúnnen invullen en beschrijvingen kúnnen checken, eventueel de knop 'online bekijkbaar materiaal' uitzetten en zien of het er wel alsnog is. Zomaar een mogelijkheid.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:30:44 #211
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008292
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zou willen vinden: alles van Villa Achterwerk circa 1985 tot 1992 en ik heb vreemd genoeg ook nog heel sterk een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:33 schreef FreshFruit het volgende:

[..]
Holidayshow.
Ja en nee. De Holidayshow wás de laatste show die hij deed voor ie uit de gratie raakte, maar het op blokken stappen was de finale van De Frank en Vrij Show.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:32:47 #212
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008306
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 05:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]
Leuk! ik heb he op X gerepost!
Kap daar eens mee, je hebt je gewoon aan de rechten voor hergebruik te houden :{w
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:33:05 #213
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221008313
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:30 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
[..]
Ja en nee. De Holidayshow wás de laatste show die hij deed voor ie uit de gratie raakte, maar het op blokken stappen was de finale van De Frank en Vrij Show.
Oeh, dank voor deze correctie. Dat was dus eerder, 1988.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:41:29 #214
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221008369
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:33 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Oeh, dank voor deze correctie. Dat was dus eerder, 1988.
Exact. Zijn een paar varianten in geweest ook, een eerder finalespel was zo ongelofelijk makkelijk dat mensen elke keer met alle prijzen naar huis gingen :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:57:11 #215
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221008456
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:14 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dit is een heel raar punt wat ik in de afgelopen tien jaar al langer probeer bekend te krijgen: in het archief van Beeld & Geluid zijn van 9/11 de eerste 45 minuten van het breaking news gewoon NIET te vinden. Ik snap er geen reet van.
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:00:47 #216
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221008481
quote:
3s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 14:01:09 #217
18653 crew  D.
pi_221008486
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker _O-

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Ik wist het natuurlijk wel al, maar toch nog verbazing dat die wrakken 'pas' 10 jaar oud zijn :D
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:05:56 #218
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221008518
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.
Welk boek is dat?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221008538
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker _O-

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
De Chriet Titulaer-look was toen erg populair blijkbaar
pi_221008986
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

De uitzendingen van het Jeugdjournaal zijn zéker wel in de Schatkamer terug te vinden, dat heb ik 100% zeker een keer benoemd. De kwaliteit is niet denderend (want VHS), maar wel zijn die uitzendingen volledig. Ze zijn nog bezig met de digitalisatie ervan, maar ik heb de eerste 180 afleveringen al zien langskomen. Beter zoeken.
Nog eens gekeken en er lijkt iets veranderd te zijn… de oudere afleveringen staan er nu steeds twee keer op. Eén keer als verzameling losse streams van de reportages (dat was al zo), maar nu ook als volledige afleveringen. Dat was eerder niet zo volgens mij. Hopelijk komen die volledige afleveringen er ook bij voor de latere jaren, maar dan zullen ze dan inderdaad nog mee bezig zijn.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:08:57 #221
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221009440
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Welk boek is dat?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:11:55 #222
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221009460
quote:
3s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat ik het nieuws voor het eerst op de radio hoorde waarop ik gelijk CNN ingeschakeld heb. Dat was nog voordat het tweede vliegtuig naar binnenvloog wat ik live op CNN heb kunnen zien. De Nederlandse tv was toen sowieso niet zo snel met schakelen. Tenenkrommend was de vuurwerkramp die al rond de middag plaats had gevonden maar men pas halverwege het Eurovisie songfestival besloot om er permanent verslag van te doen.
Dat had alles te maken met de beelden die pas in de avond een keer binnenkwamen. Danny de Vries (@SEMTEX noemt hem hieronder al) was de enige met directe beelden. Toen hij die bij RTV Oost liet zien en zelf voorzag van commentaar, kwam dat via het landelijke netwerk bij de NOS. En toen pas bleek, oh, dit is echt immens. Men kon het nieuws 'vuurwerkopslag in woonwijk geëxplodeerd' gewoon niet zo goed verwerken.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:12:34 #223
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221009463
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat was NOS. Ik heb recent een boek gelezen dat NOS geen beelden van de cameraman (Danny de Vries) wilde, RTL wel. RTL heeft dus wel nog die middag de beelden uitgezonden. Dat waren die beroemde beelden die in de wijk Roombeek zijn genomen, bij de explosie zelf. Indrukwekkend boek trouwens.
Wat dus raar is, want ik herinner me dat ik die beelden voor het eerst zag bij NOVA. Maar verrek ja, NOVA. Niet bij het NOS Journaal. Pas later een keer daar.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:15:57 #224
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221009495
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:55 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Nog eens gekeken en er lijkt iets veranderd te zijn… de oudere afleveringen staan er nu steeds twee keer op. Eén keer als verzameling losse streams van de reportages (dat was al zo), maar nu ook als volledige afleveringen. Dat was eerder niet zo volgens mij. Hopelijk komen die volledige afleveringen er ook bij voor de latere jaren, maar dan zullen ze dan inderdaad nog mee bezig zijn.
Zeker wel. In de eerste week haalde ik het al aan:
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 01:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Overigens ook even een héle toffe shout-out naar Arno Wamsteeker, de eerste eindredacteur van het Jeugdjournaal. Die besloot vanaf aflevering 1 braaf elke aflevering op video op te nemen, en is daardoor degene die alle gewiste/niet bewaarde, eerste zoveel honderd afleveringen wist te redden en na 45 jaar(!) terug naar het archief te brengen. Eerder dit jaar doneerde hij zijn thuisopnames aan Beeld & Geluid, en de afleveringen staan nu ook in de Schatkamer :D
:)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:30:31 #225
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221009555
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:32 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Kap daar eens mee, je hebt je gewoon aan de rechten voor hergebruik te houden :{w
ja. alles op die gesloten omgeving houden waarvan je nu al weet dat ie binnen een paar jaar weg is. Ik doe altijd aan bronvermelding. ik vind sowieso dat er op van die oude fragmenten geen auteursrecht meer zou moeten zitten.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')