Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.quote:Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.
In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Samenwerking VOO en TROS, helaas..quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:47 schreef freaky40 het volgende:
Bij de TROS daarom moet het er gewoon bij. Klaar!
Dan moeten ze daar dus achteraan om dat beschikbaar te stellen. Zo moeilijk is dat niet. Als je het niet probeert weet je het ook niet. Waar een wil is, is een weg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Samenwerking VOO en TROS, helaas..
Heb ik idd ook gezocht, niets voor 1800 te vinden jammer genoegquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.quote:"Op dit moment zijn er geen plannen om de overige uitzendingen van Onderweg naar Morgen uit te zenden. Dit heeft te maken met uitzendrechten."
"We moeten voor elke aflevering goed onderhandelen om het aan te mogen kopen. Helaas is het nog niet bekend of we de rest van de afleveringen ook uit mogen zenden."
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtubequote:
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:02 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.
dankjewel peter kelder!quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:35 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:
1. Rechten
Onderweg was de eerste twee seizoenen een co-productie van TROS en het publieke Veronica. Alle publieke uitzendrechten van Veronica zijn bij het commercieel gaan van Veronica in 1995 in handen gekomen van de HMG (nu RTL Nederland). Daarom dat bijvoorbeeld bij de compilatie-dvd van Verona (Spaan en Vermeegen) op de achterkant duidelijk © & ™ Licensed by RTL Nederland staat, terwijl RTL dat programma nooit heeft uitgezonden. Ook bij het eerste seizoen van Spijkerhoek staat RTL Nederland genoemd terwijl dat seizoen bij het publieke Veronica werd uitgezonden. En ook bij de dvd-box van Onderweg naar Morgen staat er © & ™ 1994-2007 Licensed by Endemol Nederland bv, RTL Nederland bv and TROS.
Toen Best24 in 2012 begon met het herhalen van Onderweg kon dat doordat de uitzendrechten deels bij de TROS liggen; zowel Endemol als RTL hebben daar toen naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon toestemming voor gegeven. De dvd-box van seizoen 1 was immers geen verkoophit en in 2012 bestond er nog geen streamingdienst waarover gesteggel kon ontstaan. Toen Best24 in 2013 verrassend genoeg verder ging met het derde seizoen (wat is uitgezonden op het commerciële Veronica en dus volledig onder RTL Nederland valt) zijn daar afspraken over gemaakt met Endemol (voor zowel de kosten voor uitzending als aanlevering van de afleveringen) en zal RTL daar ook formeel toestemming voor hebben gegeven. Want nogmaals: voor hun boeide het op dat moment niet.
Fast forward naar 2019, toen de NPO besloot om (simultaan aan het dertiende seizoen op NPO 1 Extra) het eerste seizoen van Onderweg te willen plaatsen op NPO Start. Dát werd geen succes, en niet omdat er geen animo voor was. Nee: RTL Nederland ging dwarsliggen, blijkt uit navraag die zorgde voor twee antwoorden die met kennis van nu heel duidelijk in die richting wijzen:
[..]
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.
2. Beschikbaarheid
De Schatkamer van Beeld & Geluid bestaat over het algemeen uit materiaal wat rechtstreeks uit het archief van Beeld & Geluid komt. Dat is vaak wat omroepen zelf hebben aangeleverd of overblijfselen vanuit voorlopers van Beeld & Geluid (zoals het Nederlands Omroepmuseum).
Nu even de check hoeveel afleveringen er bij Beeld & Geluid van die eerste twee seizoenen bewaard zijn: https://schatkamer.beelde(...)-morgen-trosveronica
24 + 1 compilatiespecial. Van de 295.
Al zou het gebeuren dat als bij wonder er toestemming komt van RTL Nederland om de programma's van het publieke Veronica beschikbaar te maken in de Schatkamer, dan heb je er bij Onderweg naar Morgen alsnog niks aan, tenzij die 25 afleveringen worden aangevuld met alle overige afleveringen. Maar in dat geval zal Beeld & Geluid daarover óók weer moeten onderhandelen wat nog meer tijd én geld kost. Zéker in de ogen van RTL Nederland, want die zouden in theorie nog geld kunnen verdienen als zij Onderweg naar Morgen op Videoland mogen plaatsen.
TLDR: Onderweg komt hoogstwaarschijnlijk niet in de Schatkamer door gesteggel tussen rechtenhouders en de nodige ontbrekende afleveringen.
[..]
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtube
Holidayshow.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Dank u! Joh, er staat al een hele aflvering op Youtube:quote:
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Die hebben wel weer hun eigen Youtube kanaal en volgens mij kun je ook praktisch alle afleveringen terug kijken op NPO Start (met een gratis account): https://www.youtube.com/@AndereTijdenNTR/videosquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:55 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.
Ik bedoelde in het kader van oudere nieuwsfeiten/gebeurtenissen dat ik dat graag even kijk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:59 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.
Leuk! ik heb he op X gerepost!quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |