abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221070266
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060045796231

Het ruwe materiaal van een volledige aflevering Prijs Je Rijk (de voorloper van Prijzenslag) vanuit één cameraperspectief :D
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_221073971
Ik heb Wim T. Schippers kort mogen interviewen in 2011 voor de Nederlandse versie van The Muppets (film). Er is heel/[i] wat te zeggen over de zeer twijfelachtige Nederlandse casting van die film, maar dat is een ander onderwerp. Ik mocht immers Wim spreken en als fan van series als Plafond over de Vloer was dat een eer. En eerlijk, ik was ook best gespannen en was even mijn woorden kwijt. Hij was gelukkig speels en ik kon daardoor weer bij mijn vragen komen.

Ik kreeg het beeld dat het een vriendelijke en gepassioneerde man was, die het waardeert als je je research hebt gedaan. [i]He doesn't suffer fools gladly
om maar zo te zeggen.

Een eerdere herinnering is dat toen ik superklein was de Sesamstraatplaat 'k Wist Niet Dat Je Kwaad Werd! vaak gedraaid werd. Ik heb diezelfde plaat nog steeds en kwam deze toevallig eerder dit jaar ook in CD--vorm tegen. Vertaald Amerikaans materiaal, maar zeker niet slecht. Hun andere platen, met Clous van Mechelen, zijn ook briljant, met een volwassen knipoog hier en daar.
Wim deed zelfs nog de stemmen voor het huidige seizoen van Sesame Street op Netflix, al gebruikt hij voor Ernie een wat hogere stem in latere jaren. Mijn nostalgisch brein vond en vindt dat onwennig ;)

Later heb ik meerdere TV-serie van hem gekeken en het was eigenlijk zijn tijd ver vooruit met hoe meta er omgegaan is met de karakters uit verschillende series en hoe bizar (op een goede manier) er geschreven werd.
pi_221075620
Per toeval kwam ik deze nog tegen.

quote:
Kerstshow van Wim T. Schippers. Dus per definitie een ongewone kerstshow. Veel kwaaie reacties, kijkers die zich gekwetst voelen in hun religieuze gevoelens en VPRO-leden die hun lidmaatschap opzeggen. Vanwege de persiflage op de kerstrede van Koningin Juliana. Maar zeker om het kindeke Jezus, uitgebeeld door een halfblote, bejaarde man.

Vette jus
"Bal gehakt", schreeuwt Fred Haché. "Pollens, ik ben wel een peu nerveux", bibbert Barend Servet. En Sjef van Oekel roept: "Ik word niet goed." En dat allemaal ondanks een groep dansende naakte meisjes en een heerlijk kerstmenu. "Zuurkool met vette jus. Soep vooraf, ja dat is mijn menu. (...) Rode wijn en pruimedanten. Zeer veel drank en ook fazanten". Dit lied zou nog uitgroeien tot een hit.
Misschien is dit al eerder genoemd. De show heette 'Waar heb dat nou voor nodig.'

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029203431
  donderdag 18 juni 2026 @ 00:15:09 #284
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_221076389
Arnie Alberts' Aanbeveling van vandaag:
'HELP' (1992-1995), NCRV.

Dit onderbelichte pareltje heeft gewoon vier jaar gelopen, en is zeg maar de liefdesbaby tussen '12 Steden, 13 Ongelukken' (helaas niet op de schatkamer), 'Mijn Idee', 'Thomas & Senior' en 'Mensen Zoals Jij en Ik' (Kees Brusse, op DVD uitgebracht en veelvuldig herhaald). Een familiereeks van alledaagse verhaaltjes uit de krant over de belevenissen van mensen uit willekeurige delen van de samenleving.

En verdomd, het kijkt nog lekker weg ook. Goeie cast. O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_221078134
Valt wel op dat heel veel audio van de content aan de zachte kant is. Dat is niet goed geëdit en op 1 niveau getrokken voordat het geplaatst werd op de Schatkamer. Ondertitelings optie zou niet verkeerd zijn.
Allemaal cabaretteketet!
  donderdag 18 juni 2026 @ 21:01:48 #286
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221082501
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 11:35 schreef freaky40 het volgende:
Valt wel op dat heel veel audio van de content aan de zachte kant is. Dat is niet goed geëdit en op 1 niveau getrokken voordat het geplaatst werd op de Schatkamer. Ondertitelings optie zou niet verkeerd zijn.
Gelukkig hebben ze het op 1 niveau getrokken.

Op Spotify en bij podcasts stoort dat weleens, dat de ene opname veel harder klinkt dan de andere.

Bij podcasts heb je ook nog de variant die met loeiharde reclame begint, en daarna op normaal volume verder gaat. :{
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:55:15 #287
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_221084027
Op Spotify valt dat reuze mee, als je de optie volume gelijk kiest. Iig veel beter dan in de ipod-tijd. Dat was nogal eens schrikken.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  maandag 22 juni 2026 @ 01:12:50 #288
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221114528
Mooi topic!

Ik heb ook weer wat pareltjes gevonden:

https://schatkamer.beelde(...)/de-gezusters-kokkel
De gezusters Kokkel - Een kinderserie over twee oudere dametjes Agaath en Miep (gespeelde door Felix Strategier als Miep, en Stef van den Eijnden als Agaath) die een pension runnen. Ze krijgen daarbij de meest vreemde gasten aan de deur. De serie kenmerkt zich met diverse liedjes....

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039450331
De Boekenbuis - De Appelmoesstraat is anders
Een verfilming van het kinderboek De Appelmoesstraat is anders. Mét een jonge Paul de Leeuw als nieuwsgierig hoofdpersoon!

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040030847831
Een pruts-aflevering van het NOS Journaal uit 2 juli 1996 waar Marga van Praag de uitzending probeert te redden.

Eindelijk weer wat content nadat NPO 15 jaar geleden wat bloopers en proefuitzending online zette, waarvan het ruim 10 jaar duurde voordat alle open-dir's dichtgetimmerd waren :D.

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040030847531
Een NOS Acht uur Journaal van Philip Freriks met onder meer de nasleep van de brand in Volendam in 2001, en een autocue ('het magische oog') wat Philip in de steek laat, waardoor hij met woorden staat te stuntelen.

https://schatkamer.beelde(...)op-goed-geluk-junior
Op Goed Geluk Junior - Een eenmalige aflevering van de datingshow Op Goed Geluk waarbij kinderen de rol speelde. Uiteraard met de bekende waaier, maar ook een spectaculair effect waarbij de gelukkige koppels omhuld werden door een tros ballonnen wat uiteindelijk ontplofte. Dit maakte vroeger als kind best indruk op me dat ik enige tijd trossen ballonnen ontweek :').

En verder staan er ook duizenden afleveringen van de radioshow GIEL! van Geel Beelen op. Niet dat ze zo interessant zijn, maar een paar interviews zijn mij wel bijgebleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claude_Viole op 22-06-2026 01:42:56 ]
  maandag 22 juni 2026 @ 05:12:29 #289
328189 ArnieAlberts
pi_221114820
Mooie post Claude_Viole, die NOS Journaal-uitzending van de computercrash deelde een vriend van me laatst ook al met me :D

De Appelmoesstraat is anders O+ O+ O+ Ik weet nog dat ik een ochtend ziek thuis van school was (ik was váák ziek thuis van school) en ik op Zappelin School TV de piepjonge Paul de Leeuw in beeld zag komen. De videorecorder ging meteen aan, dit wilde ik niet missen. Die band heb ik nog steeds :D
  maandag 22 juni 2026 @ 09:44:25 #290
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221115492
Ja, over de Appelmoesstraat, daar was ik jaren geleden naar op zoek, en een jaar of vier geleden kwam ik het toevallig op YouTube tegen. Dat was toen een leuke verrassing. Ik had al de hoop dat het ooit daar zou verschijnen.

Nog een paar leuke pareltjes:

https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoeken?q=hallo+met+bert
Hallo, met Bert
Rechtstreekse uitzending van een spelshow gepresenteerd door Bert Kuizenga, rond de omnummering van de net- en telefoonnummers, waarin oa drie families adhv filmpjes en sketches op hun algemene kennis worden getest. Thuis kan ook meegespeeld worden mbv Teletekst. Er werden in dat programma gewoon telefoonnummers genoemd. Geen idee of die echt bestonden, maar tegenwoordig is dit echt ondenkbaar als het echt was. In een deel van het programma had je ook een soort van quiz die je naar tijdelijk bestaande teletekstpagina nummers leidde. In de laatste aflevering zie je nog een leuke blooper, want de winnende kandidaat valt bijna van de trap, en tot overmaat van ramp valt het naamkaartje van zijn kleding waarna hij hem er opnieuw tevergeefs op doet, niet wetende dat die er weer afvalt :')

https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoeken?q=magic+unlimited
Hans Kazan & Magic Unlimited
Leuke goochelshow waar Hans Kazan kleine goocheltruukjes doet, en zijn zoons de grote truuks (met de mooie Mara O+ ). Volgens mij zie je in één van de afleveringen ook de jonge Steven Kazàn die we nu kennen als de grapjas van de familie met zijn eigen theatershow. (grappig om te zien, maar erg op kinderen gericht)

Ik hoop nog eens de oudere afleveringen van Hans Kazan te vinden, maar volgens mij was dit op de commerciëlen. Hierin was Hans nog jong zat om zichzelf in een kanon weg te schieten (illussie), of geboeid uit een bak met water te ontsnappen. Ja, dat waren truuks wat mij als kind behoorlijk aansprak.

https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoeken?q=solvetia
'The Big Bang'.
Een educatieve serie over Professor Solfetia (Sylvia de Leur) die les geeft op een muziekschool. Haar typetje wat ze speelde had een soort geluidstrauma opgelopen toen ze per ongeluk een grote trommel op haar hoofd kreeg, wat best grappige situaties opleverde. Dit was leuke nostalgie wat we op school keken toen de muziekleraar die we op de basisschool hadden (Meester van de Ward) weer de televisie het lokaal in reed. Vaak keken we educatieve filmpjes over muziek. Dat was weer eens leuker dan in werkboeken te duiken.....

Ik heb in de schatkamer aflevering 2 t/m 4 (slot) gevonden, maar de eerste aflevering ontbreekt helaas. Op internet trof ik wel onderstaande screenshot aan van de eerste aflevering, met van één van mijn favoriete liedjes die daar in gezongen werd in een setting van een autosloperij. Ik hoop eigenlijk dat iemand nog de eerste aflevering in bezit heeft en deze kan digitaliseren. Het zou mooi zijn als de Schatkamer hier ook me verrijkt wordt. Volgens https://tvenradiodb.nl zijn er drie banden in de collectie van oude opnames bewaard, de eerste aflevering met de titel 'Als een donderslag' zou bewaard zijn bij drie mensen, waaronder Maarten Fransen die werkzaam is bij Beeld & Geluid.

Volgens mij had @ArnieAlberts al eens eerder gereageerd op een topic van mij waarin ik de titel van het programma zocht. Thanks daarvoor.... Nu zou voor mij de puzzel compleet zijn als iemand nog de eerste aflevering heeft, of als deze op De Schatkamer komt te staan. Ik heb de klantenservice van Beeld & Geluid al eens gemaild hierover, maar op de vraag of Maarten Fransen iets kan betekenen is het ijzig stil gebleven :{ .

Ik hoop dat er nog wat van te vinden valt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claude_Viole op 22-06-2026 10:01:54 ]
  maandag 22 juni 2026 @ 09:55:41 #291
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221115543
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 05:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

De Appelmoesstraat is anders O+ O+ O+
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 22 juni 2026 @ 10:00:29 #292
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221115567
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2026 09:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Er gaat een vaag belletje rinkelen in mijn hoofd: wanneer werd dat uitgezonden? [edit: 1987 dus! Ik moet dit ook gezien hebben!]
https://tvenradiodb.nl/index.php/2667/boekenbuis.html
Dus in 1987, 1988 en 1991.
  maandag 22 juni 2026 @ 11:17:20 #293
328189 ArnieAlberts
pi_221116213
quote:
En ook herhaald in 2002/2003 ;)
pi_221122972
quote:
99s.gif Op maandag 22 juni 2026 01:12 schreef Claude_Viole het volgende:

Een pruts-aflevering van het NOS Journaal uit 2 juli 1996 waar Marga van Praag de uitzending probeert te redden.
Heb heel wat zitten gniffelen om de soms stuntelige Journaal uitzendingen van Marga van Praag :D
pi_221123096
Welke NOS Journaal-kijker kent ze niet, de luchtige "zomercolumn" , mini reportages over non-onderwerpen 2006 tot 2017.
Ik vond ze vaak wel leuk, zeker die in het buitenland :D

https://schatkamer.beelde(...)umn&mediumtype=video

[ Bericht 1% gewijzigd door Dutch_view op 22-06-2026 23:37:12 ]
  dinsdag 23 juni 2026 @ 00:34:00 #296
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_221123370
De parel dankzij onze Pirania.

https://schatkamer.beelde(...)/2101608120100404931

De DWDD aflevering met Eva Jinek met haar "Boobies, ik zie je borsten" _O-

Kan iemand dat topic vinden waarin dat gemeld werd? Het ging volgens mij over open-directories waar dit in te vinden was?

[ Bericht 1% gewijzigd door Claude_Viole op 23-06-2026 11:39:26 ]
  woensdag 24 juni 2026 @ 01:53:28 #297
328189 ArnieAlberts
pi_221133454
Holy shit.

Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
  woensdag 24 juni 2026 @ 13:39:57 #298
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221135906
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.

Ik wist dat de kroning van Beatrix een absolute teringzooi was, maar deze ruwe en nooit op deze manier uitgezonden beelden zijn, als je ze ziet, een fucking koortsdroom; 't is een actiefilm, serieus. Dit is een historisch stukje beeldmateriaal.
Wow, doet me denken aan de reportages van Owen o brien op X, alleen dan van vroeger dus!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_221137765
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 01:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Holy shit.

Dat zag je toen niet op tv, hoor! :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')