Israel pleegt genocide in GazaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NOSNu ook volgens de VN commissiequote:Nu zo'n grote organisatie dit uitgesproken heeft sluit het net zich ook juridisch om hen die genocide plegen.
Het is de negende keer in het ruim dertigjarige bestaan van IAGS dat de leden consensus hebben bereikt dat er een genocide gaande is. Gerichte aanvallen op burgers, journalisten, artsen, ziekenhuizen, scholen en universiteiten: daar maakt Israël zich volgens de verklaring schuldig aan. Ook wordt gewezen op de uithongering van de Palestijnse enclave en het vernietigen van ruim 90 procent van alle woningen in Gaza.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.[/quote]
quote:Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties oordeelt in een nieuw rapport dat Israël genocide pleegt in Gaza. De commissie heeft vastgesteld dat Israël zich sinds oktober 2023 schuldig heeft gemaakt aan vier van de vijf genocidale daden die onder internationaal recht vallen.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.
Bron: NU
OP wordt aangevuldquote:LIVE Midden-Oosten | Europese Commissie legt Israël importtarieven op en zet Israëlische ministers op sanctielijst
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
Het gaat om de ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich. Daarnaast stopt de Europese Commissie met financiële bijdragen aan uitwisselingsprojecten met een totale waarde van 20 miljoen euro. De maatregelen blijven van kracht tot Israël meer voedsel en humanitaire hulp in Gaza toelaat en ervoor zorgt dat een tweestatenoplossing mogelijk wordt.
Voor het opschorten van het handelsdeel van het associatieverdrag tussen de EU en Israël moet een gekwalificeerde meerderheid van de EU-lidstaten instemmen. Dat betekent dat 55 procent van de lidstaten, die samen minimaal 65 procent van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen, akkoord moet gaan. Voor het instellen van sancties is unanimiteit vereist.
Tot nu toe zijn de lidstaten verdeeld.
De EU is voor Israël de belangrijkste handelspartner. 32 procent van zijn handel wordt naar de EU geëxporteerd. Over bijna 6 miljard euro aan exportproducten moet Israël invoerrechten gaan betalen. Het gaat daarbij om een bedrag van jaarlijks 227 miljoen euro.
De Europese Commissie stelt geen importverbod voor de Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden voor. Nederland wil dat wel. Het kabinet besloot eind juli de ministers Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod op te leggen.
Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nctielijst~aafe837f/
Waar heeft het dan wel mee te maken? Je hebt zelf meerdere keren aangegeven dat Israël die gebieden bezet om zichzelf te verdedigen tegen Hamas.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 19:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct. Maar je plakt nu dingen aan elkaar. Niemand heeft gezegd dat huizen bouwen met zelfverdediging te maken heeft. Dat heeft het ook niet.
Volgens de feiten wel. In 4 landen zelfs.quote:
Punt 1 van je is al een leugen.quote:2. Of je vertelt me precies en geargumenteerd wat ik "verzonnen" heb of je vliegt zo in de block. Want mij beschuldigen in een leugen en dat niet te onderbouwen, dat doe je op basis school, niet tijdens een serieuze discussie met volwassene mensen.
Ah, ja vandaar dat 1 van de grootste misdadigers van nu nog vrij rondloopt in Israël (Netanyahu).quote:3. Netanyahu heeft grote kansen om door Israëlische rechtbank veroordeeld te worden. In tegenstelling tot Nederland en EU, is Israël niet bang om eigen ex-ministers of presidenten de cel in zetten als het nodig is.
Israël is het niet met je eens. Netanyahu niet, die gekke minister niet.quote:4. Doelen van Israël zijn niet geheim. De terroristische dreiging vanuit deze gebieden te verminderen/elimineren. Doelen van hun vijanden zijn ook bekend. Iedereen afslachten.
Dat is juist het kern van het probleem. Arabieren in Palestina hebben geen recht op een onafhankelijke staat volgens de internationale principe "het recht van volkeren op zelfbeschikking". Je hele constructie is gebaseerd op een verkeerde opvatting. Palestina was nooit bedoeld om nog een arabische staat te worden. Dat gebied zou onder VN mandaat moeten blijven in de eerste instantie. Welk staat? Waar staat? Wie staat?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:42 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je mag prima in het midden zitten. Het midden is waar niet ontkent wordt dat, naast talloze Palestijnse terreurbewegingen ook Israël smerige handen heeft in een conflict wat al decennia door ettert. Het midden is waar niet elke Palestijn een terrorist is, maar alleen actieve strijders en actieve helpers. Het midden is waar, naast de rechten van Israël ook het Palestijnse volk rechten heeft. Dat is het echte midden, dat is niet waar onze usual suspects verblijven.
Joden lastig vallen of bedreigen om het joods zijn is volstrekt onaanvaardbaar, net zoals dat geldt voor elke groep met bepaalde kenmerken, homo’s, zigeuners, zwart, vrouw, moslim of whatever. Ook dat is gewoon het midden. Volk wat zich daar niet aan kan houden heeft hier niets te zoeken, inclusief moslims of andere migranten die zich aan dergelijk gedrag schuldig maken. Opzouten, terug naar je zandbak.
En dat brengt ons wat mij betreft bij de kern. Meer dan 90% van de moslims in ons werelddeel brengen geen overlast, bedreigen niemand, doen niet aan terreur of misdaad. Die groep leeft, werkt en doet zijn ding net als jij en ik. Ze hebben alleen een andere imaginaire vriend. Het midden begrijpt dat en begrijpt dat die groep geen schuld treft in het gedrag van de rotte appels.
Onzinquote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:44 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Dat is juist het kern van het probleem. Arabieren in Palestina hebben geen recht op een onafhankelijke staat volgens de internationale principe "het recht van volkeren op zelfbeschikking". Je hele constructie is gebaseerd op een verkeerde opvatting. Palestina was nooit bedoeld om nog een arabische staat te worden. Dat gebied zou onder VN mandaat moeten blijven in de eerste instantie. Welk staat? Waar staat? Wie staat?
Knip
Dat vind ik een absurde redenatie vanuit een zwart-wit denkpatroon. Stil houden heeft niets te maken met voor of tegen. Grote schreeuwers zijn er al genoeg.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:44 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Dat is juist het kern van het probleem. Arabieren in Palestina hebben geen recht op een onafhankelijke staat volgens de internationale principe "het recht van volkeren op zelfbeschikking". Je hele constructie is gebaseerd op een verkeerde opvatting. Palestina was nooit bedoeld om nog een arabische staat te worden. Dat gebied zou onder VN mandaat moeten blijven in de eerste instantie. Welk staat? Waar staat? Wie staat?
En wat de adequate moslims betreft, kan ik je ook wat zeggen. In de naam van hun religie worden er afschuwelijke dingen gedaan. Omdat ze zich stil houden en daar geen duidelijke afstand van nemen, worden ze automatisch gezien als medeverantwoordelijk, of van dezelfde soort als wie die afschuwelijke dingen deed. Niet perse op persoonlijke manier maar als moslim zijnde. In zaken zoals terrorisme bestaat er geen neutraliteit. Of ben je actief tegen, of ben je voor. Als je je stil houdt, dan ben je in feite voor. Zo werkt eenmaal menselijke psychologie.
Stel dat al deze "meer dan 90% moslims in onze werelddeel" op 8 oktober 2023 allemaal spontaan op straat kwamen met Israëlische vlaggen ter ondersteuning van de slachtoffers van de massacre, dan zou de rest van de wereld er heel anders op kijken. Maar ze hebben zich stil gehouden, in het beste geval. In de ergste geval gingen ze op straat om juist Hamas de steun te laten zien, nog voordat Israël Gaza zelfs binnen kwam.
Je denkt echt dat mensen bij IDF idioten zijn?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 14:47 schreef viagraap het volgende:
[..]
Is dit de eerste keer dat je je in deze discussie mengt, of ben je gisteren geboren?
Ik ga je punten niet op volgorde af want je framing is belachelijk.
2: Volgens de IDF zelf in mei vorig jaar was 83% van de slachtoffers burger. Rond diezelfde tijd gaven ze ook zelf aan dat ze schatten dat er zo'n 40k soldaten van hamas in Gaza zijn. Tenzij je denkt dat ze het afgelopen jaar ineens alleen nog maar iets van die 40k soldaten hebben getroffen, weet je laat maar ik ga deze zin niet afmaken ik heb betere dingen te doen.
1 en 4: Ok leuk voor Israel dat zij dit zelfverdediging vinden en jij geen agressie, maar mensen die wel een moreel kompas hebben zien dat toch echt anders.
3 en 5: Genoeg mensen maakten zich druk om de gigantische aantallen burgerdoden in Duitsland (en Japan), wat lul je? Genoeg mensen die meeleven met de moeders van de duizenden Pjotr's die in de vleesmolen geduwd worden, wat lul je? Waarom moet je je eigen gebrek aan kennis en menselijkheid tot norm verheffen?
[..]
Als we 1948 nemen als begin en we kijken naar het aantal slachtoffers aan Arabische zijde vs Israelische zijde, wie is er dan de agressor? Het interesseert me niet of Israel wel of niet eerst aangevallen werd. Voor mijn part heb je een holocaust meegemaakt, niets geeft iemand het recht om anderen zoveel geweld aan te doen.
Het is weerspiegeling van hoe het werkt in de realiteit. Betekent niet automatisch dat ik ermee eens ben of daar zelf blij van wordt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat vind ik een absurde redenatie vanuit een zwart-wit denkpatroon. Stil houden heeft niets te maken met voor of tegen. Grote schreeuwers zijn er al genoeg.
Ik heb geen idee waar jij jouw waarheden allemaal vandaan haalt, in Rusland houden genoeg mensen zich niet stil en net als in Iran is ook daar de regering en het volk niet een. Je haalt nu wel even twee voorbeelden van landen aan die een autoritair regime hebben. Dan is zwijgen soms zelfs een overlevingsdrang.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:16 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Het is weerspiegeling van hoe het werkt in de realiteit. Betekent niet automatisch dat ik ermee eens ben of daar zelf blij van wordt.
Maar kijk naar de Russen. Ze houden zich stil en daarom worden ze gezien als medeverantwoordelijke. In tegenstelling tot Iran waar je na de protesten heel duidelijk kon zien dat de regering en volk geen 1 is.
Vorige eeuw was het woord "Duitser" bijna een scheldwoord. Terwijl iedereen begrijpt toch dat niet iedere Duitser nazi was. Er zijn talloze andere voorbeelden van.
Heb je met deze stelling problemen? Of ben je niet eens met VN Handvest?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 19:42 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vrijwel elke discussie eindigt hier in: “Israël valt aan want het moet zichzelf verdedigen tegen zijn buurlanden”
Nou, ik zie geen massaal uitgesproken medelijden met de "gewone onschuldige russen". En terecht ook, waarom zou je medelijden moeten hebben voor bevolking van de vijand die jou heeft aangevallen? Onlogisch.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar jij jouw waarheden allemaal vandaan haalt, in Rusland houden genoeg mensen zich niet stil en net als in Iran is ook daar de regering en het volk niet een. Je haalt nu wel even twee voorbeelden van landen aan die een autoritair regime hebben. Dan is zwijgen soms zelfs een overlevingsdrang.
Hier heeft het erg lang geduurd voordat er genoeg mensen over waren die niet elke Duitser als een rotmof bestempelden.
Huh? Dat wordt toch ook nergens gevraagd? Ik kan je even niet meer volgen, sorry.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:38 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Nou, ik zie geen massaal uitgesproken medelijden met de "gewone onschuldige russen". En terecht ook, waarom zou je medelijden moeten hebben voor bevolking van de vijand die jou heeft aangevallen? Onlogisch.
Lees even terug, je mist wat context.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:27 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Heb je met deze stelling problemen? Of ben je niet eens met VN Handvest?
Feit: het was staakt-het-vuren op 6 oktober 2023quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:27 schreef bianconeri het volgende:
Volgens de feiten wel. In 4 landen zelfs.
Je mag lollen wat je wilt maar Israëlische rechtsysteem is een van het meest gerespecteerde in de wereld.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:27 schreef bianconeri het volgende:
Alsof je ook maar echt denkt dat Israël zelf iets zou straffen lol.
Israël is geen Netanyahu. Netanyahu is maar een PM. En volgens mij lopen er nog zaken tegen hem bij de Israëlische Justitie. Als ze jou advies nodig zullen hebben, weten ze jou te vinden.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:27 schreef bianconeri het volgende:
Israël is het niet met je eens. Netanyahu niet, die gekke minister niet.
Nee, ik bedoel de thesis zelf. In theorie, los van Israël en de oorlog in Gaza. Klopt het volgens jou niet?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Lees even terug, je mist wat context.
Aanval als verdediging kan een valide strategie zijn. Huizen bombarderen en erna zelf huizen bouwen is echter geen zelfverdediging, dat is waar ‘t over ging.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:55 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel de thesis zelf. In theorie, los van Israël en de oorlog in Gaza. Klopt het volgens jou niet?
Dat valt onder landjepik m.i.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:56 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Aanval als verdediging kan een valide strategie zijn. Huizen bombarderen en erna zelf huizen bouwen is echter geen zelfverdediging, dat is waar ‘t over ging.
Ik heb het over "recht van de volkeren op zelfbeschikking" en je geeft me een link naar die advies van de Gerechtshof waar helemaal niks over "recht van volkeren op zelfbeschikking" staat. Ik antwoord eerst op je link.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onzin
https://www.eajg.nl/lande(...)hoogste-vn-rechtbank
Het ging om de moslims. Ik zei dat omdat ze niet actief en fel tegen acteren, worden ze automatisch gezien als "dezelfde soort". Je kan het goed of slecht noemen, maar zo werkt eenmaal menselijke psychologie nog sinds de Stenen Tijdsperk.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Huh? Dat wordt toch ook nergens gevraagd? Ik kan je even niet meer volgen, sorry.
De VS suggereerden eerder dat een internationale coalitie toezicht zou kunnen houden op een staakt het vuren. Israel wees dat direct resoluut af. Case closed...quote:Op zondag 31 mei 2026 12:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat VN troepen de verdediging van Israël en de Palestijnse gebieden moet gaan overnemen. Beide partijen zijn niet in staat binnen de normale rechtsorde te opereren. Een stevige internationale troepenmacht in Gaza en de westbank is waarschijnlijk de enige oplossing die een beetje recht geeft aan beide kanten.
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:56 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Aanval als verdediging kan een valide strategie zijn. Huizen bombarderen en erna zelf huizen bouwen is echter geen zelfverdediging, dat is waar ‘t over ging.
quote:Op zondag 31 mei 2026 12:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat VN troepen de verdediging van Israël en de Palestijnse gebieden moet gaan overnemen. Beide partijen zijn niet in staat binnen de normale rechtsorde te opereren. Een stevige internationale troepenmacht in Gaza en de westbank is waarschijnlijk de enige oplossing die een beetje recht geeft aan beide kanten.
Slechte ervaring uit het verleden. Er waren al afspraken gemaakt in Zuid Libanon. Israel zou zich terugtrekken en Hesbollah zou zich ontwapenen.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
De VS suggereerden eerder dat een internationale coalitie toezicht zou kunnen houden op een staakt het vuren. Israel wees dat direct resoluut af. Case closed...
Correct.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:19 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.
Er staat een gebouw er daar boven zit een sniper van Hamas. Jij bent in commando van een Israëlische unit. Je moet beslissen: je mensen onder de vuur van die sniper brengen of gebouw met de grond gelijk maken. Wat mij betreft keuze is simpel.
Pfff, uit mijn ervaring kan ik je zeggen dat de grotendeel van de mensen die Israël beschuldigen in de oorlogsmisdaden hebben nooit die desbetreffende documenten en definities van de Rules of Warfare gelezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Dit was ook in het begin van de oorlog al duidelijk:
[ twitter ]
Helaas blijven sommigen stug volhouden dat als een paar terroristen in een moskee of wooncomplex zitten, Israël dan niet zou mogen bombarderen. Waarmee je dus letterlijk het gebruik van burgers als menselijk schild beloond.
quote:Op zondag 31 mei 2026 12:19 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.
Er staat een gebouw er daar boven zit een sniper van Hamas. Jij bent in commando van een Israëlische unit. Je moet beslissen: je mensen onder de vuur van die sniper brengen of gebouw met de grond gelijk maken. Wat mij betreft keuze is simpel.
Die derde paragraaf is belangrijk. Wanneer er twijfel is of een object wel of niet militair gebruikt wordt, dient er vanuit gegaan te worden dat dit niet het geval is.quote:Article 52 - General protection of civilian objects
1. Civilian objects shall not be the object of attack or of reprisals. Civilian objects are all objects which are not military objectives as defined in paragraph 2.
2. Attacks shall be limited strictly to military objectives. In so far as objects are concerned, military objectives are limited to those objects which by their nature, location, purpose or use make an effective contribution to military action and whose total or partial destruction, capture or neutralization, in the circumstances ruling at the time, offers a definite military advantage.
3. In case of doubt whether an object which is normally dedicated to civilian purposes, such as a place of worship, a house or other dwelling or a school, is being used to make an effective contribution to military action, it shall be presumed not to be so used.
Ben het met je eens hoor, maar wel met een kleine nuance:quote:Op zondag 31 mei 2026 12:19 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.
Er staat een gebouw er daar boven zit een sniper van Hamas. Jij bent in commando van een Israëlische unit. Je moet beslissen: je mensen onder de vuur van die sniper brengen of gebouw met de grond gelijk maken.
Wat mij betreft keuze is simpel.
Als je ervan uit gaat dat er geen sniper zit dan ben je gewoon ongeschikt als commando van een militaire unit )))))))))))))))quote:Op zondag 31 mei 2026 12:31 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Die derde paragraaf is belangrijk. Wanneer er twijfel is of een object wel of niet militair gebruikt wordt, dient er vanuit gegaan te worden dat dit niet het geval is.
Goeie poging dus, maar nee. Het valt me op dat proportionaliteit een vreemd begrip lijkt te zijn.
Het leven van eigen soldaten is veel meer waardevol dan de sympathie van de rest van de wereld. Zo denkt Israël er over. Dus als er zulke keuzes voorkomen dan krijgt de veiligheid van de Israelische soldaten hogere prio. En dat is normaal, ik denk dat de Nederlandse leger net zo zouden handelen in vergelijkbare situatie.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:34 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ben het met je eens hoor, maar wel met een kleine nuance:
Een school die als wapenopslag wordt gebruikt mag worden aangevallen, maar niet als dat buitensporige schade aan burgers veroorzaakt. En precies dát is waarom Israels sympathie in de wereld in razend tempo afbrokkelt.
Je realiseert je dat ook IDF zelf niet vies is van een beetje propaganda hè?quote:Op zondag 31 mei 2026 12:39 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Als je ervan uit gaat dat er geen sniper zit dan ben je gewoon ongeschikt als commando van een militaire unit )))))))))))))))
Nee, even serieus. Ik heb je situatie beschreven waar geen twijfel in zat. Stel dat er inderdaad een sniper zit, en dat wordt bij IDF altijd van verschillende bronnen gecheckt. Er worden mensen in dat gebouw gewaarschuwd, Push berichten gedrukt aan alle bewoners en ~2 uur tijd gegeven om te vertrekken om collateral damage te minimaliseren. En pas wanneer het gebouw leeg is, wordt er een bom op gegooid. Vaak is de sniper zelf ook weg, maar oke, hij heeft de positie niet meer.
Extra nuance. Israël waarschuwt eerst om vooral die 'buitensporige schade' te voorkomen.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:34 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ben het met je eens hoor, maar wel met een kleine nuance:
Een school die als wapenopslag wordt gebruikt mag worden aangevallen, maar niet als dat buitensporige schade aan burgers veroorzaakt. En precies dát is waarom Israels sympathie in de wereld in razend tempo afbrokkelt.
Dit is het slechtste idee dat ik dit weekend heb gelezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat VN troepen de verdediging van Israël en de Palestijnse gebieden moet gaan overnemen.
Tuurlijk, maar daar (in propaganda) is Israël heel slecht in. Qua bewijzen hebben ze het in tegendeel allemaal in orde.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je realiseert je dat ook IDF zelf niet vies is van een beetje propaganda hè?
Maargoed, het maakt je punt niet minder fout. Een object met een civiel doel is niet ineens een militair doel omdat ze denken dat er militairen aanwezig zijn.
Klopt ben het met je eens, ik geef alleen een aanvulling op wat je eerder zei: "Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles".quote:Op zondag 31 mei 2026 12:44 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Het leven van eigen soldaten is veel meer waardevol dan de sympathie van de rest van de wereld. Zo denkt Israël er over. Dus als er zulke keuzes voorkomen dan krijgt de veiligheid van de Israelische soldaten hogere prio. En dat is normaal, ik denk dat de Nederlandse leger net zo zouden handelen in vergelijkbare situatie.
Tja, welke partijen zijn bereid dit te doen? VN troepen hebben we helaas niet de beste ervaring mee.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat VN troepen de verdediging van Israël en de Palestijnse gebieden moet gaan overnemen. Beide partijen zijn niet in staat binnen de normale rechtsorde te opereren. Een stevige internationale troepenmacht in Gaza en de westbank is waarschijnlijk de enige oplossing die een beetje recht geeft aan beide kanten.
Het is gewoon voor iedereen te googlen hoor. Niets met anti semitisme te maken, maar wel hoe Israel onder Bibi gezien wordt.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
De sympathie voor Israël brokkelt helemaal niet af, die was er bij de anti semitisten altijd latent al aanwezig. Omdat er nu een stok is om mee te slaan kruipen ze uit hun holen.
De vraag is met name hoe je 'proportionaliteit' wilt meten. Dat is een totaal subjectief begrip.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:31 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Die derde paragraaf is belangrijk. Wanneer er twijfel is of een object wel of niet militair gebruikt wordt, dient er vanuit gegaan te worden dat dit niet het geval is.
Goeie poging dus, maar nee. Het valt me op dat proportionaliteit een vreemd begrip lijkt te zijn.
Hoe effectief zo'n VN macht is ligt een beetjr aan het mandaat en dat er met knikkende knieen to werd gekeken is een raar verzonnen verhaal natuurlijkquote:Op zondag 31 mei 2026 13:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, welke partijen zijn bereid dit te doen? VN troepen hebben we helaas niet de beste ervaring mee.
Denk aan voormalig Joegoslavië, waar de VN-soldaten met knikkende knieën toekeken hoe Bosnische moslims het slachtoffer werden van genocide en in Zuid-Libanon zat men vrolijk in door Hezbollah bestuurd terrein.
Gezien het feit dat er nog altijd gewapende groeperingen in de Gazastrook actief zijn (met name Hamas) natuurlijk, gaat dit wel wat vragen van zo een VN-macht. Naast het feit dat Israël dit natuurlijk nooit zal accepteren.
De Talmud is inderdaad interessant om te lezen en het is geen goddelijke openbaring zoals de Thora of de Koran.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik zou toch eens de talmud lezen als ik mensen was hier.
quote:Op zondag 31 mei 2026 12:53 schreef Koortsdroom het volgende:
Dit is het slechtste idee dat ik dit weekend heb gelezen.
Sommige Nederlandse pro-palestijnen begrijpen niet dat als die islamisten/jihadisten klaar zijn met het afslachten van de joden de eerst volgende waarop ze zullen overgaan met afslachten zijn wij Europeanen.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:01 schreef HowardRoark het volgende:
gaat dit wel wat vragen van zo een VN-macht
Het is nog erger. Ze begrijpen het dondersgoed. Maar de zelfhaat zit diep.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:14 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
[..]
Sommige Nederlandse pro-palestijnen begrijpen niet dat als die islamisten/jihadisten klaar zijn met het afslachten van de joden de eerst volgende waarop ze zullen overgaan met afslachten zijn wij Europeanen.
Als je het op wettelijke gronden wilt spelen kunnen we helemaal lachen. Israel veegt al sinds de stichting haar reet af met mensenrechten en VN conventies. Maar eigenlijk boeit dat mij niet, ik heb geen wet nodig om niet te martelen, doden, verkrachten, etc. Dat doe ik helemaal uit mezelf niet. Is dat een vreemd concept voor je? 'Agressie heeft niets met moreel kompas te maken'quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:09 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Je denkt echt dat mensen bij IDF idioten zijn?
2. De data van IDF telt alleen geïdentificeerde strijders. De Israëlische database bevat alleen namen van strijders die met zekerheid of grote waarschijnlijkheid geïdentificeerd konden worden. Ongeïdentificeerde strijders, politieke functionarissen, of Gazanen die vochten maar geen formeel lid waren van Hamas/PIJ, worden niet meegerekend. De onderzoekers erkennen dit.
1-4. Haaaaaaaallllloooooooooooo? Morele kompas? Waar heb je het over? Agressie heeft absopluut niets met moraal te maken, maar met de wetgeving. Officiële Definitie van Agressie (VN VR res. # 3314, 14 dec 1974).
5. Ach ja, natuurlijk. Er waren ook vast wel Britten in 1939 die vrede met Hitler wouden sluiten. Maar mijn empathie gaat naar de slachtoffer van de agressie en niet naar de agressor.
- Als we 1948 nemen als begin en we kijken naar het aantal slachtoffers aan Arabische zijde vs Israelische zijde, wie is er dan de agressor?
- Aantal slachtoffers heeft niets te maken met agressie of niet agressie. Er wordt er niet eens naar gekeken. Geen enkele oorlog in de geschiedenis was er gestopt omdat er te veel slachtoffers vielen.
- Het interesseert me niet of Israël wel of niet eerst aangevallen werd.
- Jou misschien niet, maar jouw mening interesseert Israël ook voor geen bal.
- Voor mijn part heb je een holocaust meegemaakt, niets geeft iemand het recht om anderen zoveel geweld aan te doen.
- Alweer emoties. Geef me een artikel uit de wet waar duidelijk staat geschreven hoeveel mag er geweld worden gebruikt bij verdediging van soevereiniteit of strijd tegen terrorisme.
Ah je bent er zo een, zeg dat dan. Is dat nou licht of zwaar voor je hoofd, zo'n hoed van aluminium?quote:Op zondag 31 mei 2026 13:14 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
[..]
Sommige Nederlandse pro-palestijnen begrijpen niet dat als die islamisten/jihadisten klaar zijn met het afslachten van de joden de eerst volgende waarop ze zullen overgaan met afslachten zijn wij Europeanen.
Een of andere palliewap op FOK!, nee dat is niet waarquote:"Hamas Commanders:
“Our fight is not only about Palestine. Our mission is to kill every non-Muslim on earth. We will hunt down Jews and Christians wherever they are in the world. They will either convert to Islam - or WE WILL KILL THEM.”
https://casebook.icrc.org/a_to_z/glossary/proportionalityquote:Op zondag 31 mei 2026 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vraag is met name hoe je 'proportionaliteit' wilt meten. Dat is een totaal subjectief begrip.
Dit lijkt me vrij duidelijk. Simpel gezegd: Je moet alle mogelijke acties nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.quote:The principle of proportionality prohibits attacks against military objectives which are “expected to cause incidental loss of civilian life, injury to civilians, damage to civilian objects, or a combination thereof, which would be excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated”.
In other words, the principle of proportionality seeks to limit damage caused by military operations by requiring that the effects of the means and methods of warfare used must not be disproportionate to the military advantage sought.
Mja, hij is tenminste wel eerlijkquote:Op zondag 31 mei 2026 13:28 schreef HeatWave het volgende:
Our fight is not only about Palestine. Our mission is to kill every non-Muslim on earth. We will hunt down Jews and Christians wherever they are in the world. They will either convert to Islam - or WE WILL KILL THEM.”
Oke, ik heb je mening gelezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:24 schreef viagraap het volgende:
[..]
Als je het op wettelijke gronden wilt spelen kunnen we helemaal lachen. Israel veegt al sinds de stichting haar reet af met mensenrechten en VN conventies. Maar eigenlijk boeit dat mij niet, ik heb geen wet nodig om niet te martelen, doden, verkrachten, etc. Dat doe ik helemaal uit mezelf niet. Is dat een vreemd concept voor je? 'Agressie heeft niets met moreel kompas te maken'Nee als je die niet hebt snap ik dat je dat zegt.
Het aantal doden hoeft inderdaad niet iets te zeggen voor wie de agressor is, maar in dit geval wel. We zien namelijk dat, ook als je van mening bent dat Israel zich slechts verdedigt sinds 1948, dat consequent gepaard gaat met vele malen grotere agressie dan hetgeen waarop ze zeggen te reageren. Op een gegeven moment is het niet geloofwaardig meer om het slachtoffer te zijn, als het enige wat je ervan weerhoudt om niet meteen het (hun woorden dit) Gaza playbook uit te voeren, imagoschade is.
En natuurlijk geeft Israel niets om mijn mening, waarom zou ik dat verwachten? Sterker nog, waarom zou een mening van een stel genocidale agressieve leugenaars mij moeten interesseren?
En dan over 7 jaar hier reageren.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik zou toch eens de talmud lezen als ik mensen was hier.
Hoe weet je zeker dat dat niet gebeurt binnen de IDF?quote:Op zondag 31 mei 2026 13:30 schreef beefkeek het volgende:
[..]
https://casebook.icrc.org/a_to_z/glossary/proportionality
[..]
Dit lijkt me vrij duidelijk. Simpel gezegd: Je moet alle mogelijke acties nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.
Vind je het met de grond gelijk maken van gebouwen omdat er mogelijk één doelwit is proportioneel? De hoeveelheid burgerslachtoffers (volgens mij kwam jij met 50% van de slachtoffers die burgerslachtoffers zijn) laat naar mijn mening wel zien dat dat nog wel beter kan.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:34 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Hoe weet je zeker dat dat niet gebeurt binnen de IDF?
Hmm, nee, niet helemaal. Dat zou namelijk betekenen dat een partij civiele infrastructuur niet onder vuur kan nemen als daar naast strijders ook burgers zitten. Daarmee zou het gebruiken van burgers als menselijk schild dus beloond worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:30 schreef beefkeek het volgende:
[..]
https://casebook.icrc.org/a_to_z/glossary/proportionality
[..]
Dit lijkt me vrij duidelijk. Simpel gezegd: Je moet alle mogelijke acties nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.
Nee hoor, dat betekent het niet. Het betekent dat het gebouw bombarderen gezien wordt als niet proportioneel, maar het gebouw binnenvallen en de vijanden uitschakelen dat wel is.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nee, niet helemaal. Dat zou namelijk betekenen dat een partij civiele infrastructuur niet onder vuur kan nemen als daar naast strijders ook burgers zitten. Daarmee zou het gebruiken van burgers als menselijk schild dus beloond worden.
In de door jou aangeleverde quote staat dan ook iets anders, er staat dat proportionaliteit als doel heeft de schade veroorzaakt door militaire operaties te beperken door te vereisen dat de gevolgen van de gebruikte middelen niet onevenredig zijn aan het beoogde militaire voordeel.
Dat maakt het dus zoals ik al aangaf subjectief. Want het gaat om een afweging van het militaire voordeel. Als er bijvoorbeeld een belangrijk leider dan worden uitgeschakeld, waarbij ook honderd burgers om het leven komen, maar dat wel degelijk een groot militair voordeel biedt. Is dit het waard? Jij kan nee zeggen, ik ja en vice-versa.
1 doelwit of x-aantal slachtoffers die dat 1 doelwit per uur kan doden? En wat ga je zeggen als die sniper niet alleen Israëlische soldaten neerschiet maar ook de "onschuldige palestijnse vrouwen en kinderen met baarden" die via humanitaire corridors naar een vluchtelingkamp willen? Zou niet de eerste keer wezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vind je het met de grond gelijk maken van gebouwen omdat er mogelijk één doelwit is proportioneel? De hoeveelheid burgerslachtoffers (volgens mij kwam jij met 50% van de slachtoffers die burgerslachtoffers zijn) laat naar mijn mening wel zien dat dat nog wel beter kan.
Ik zeg het nog maar een keer: ik heb er totaal geen moeite mee dat Hamas aangepakt wordt, graag zelfs. Hele gebieden bombarderen omdat er zich mogelijk terroristen schuilhouden heb ik wel moeite mee.
Jawel, dat betekent het wel.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee hoor, dat betekent het niet. Het betekent dat het gebouw bombarderen gezien wordt als niet proportioneel, maar het gebouw binnenvallen en de vijanden uitschakelen dat wel is.
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet want 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vind je het met de grond gelijk maken van gebouwen omdat er mogelijk één doelwit is proportioneel? De hoeveelheid burgerslachtoffers (volgens mij kwam jij met 50% van de slachtoffers die burgerslachtoffers zijn) laat naar mijn mening wel zien dat dat nog wel beter kan.
Ik zeg het nog maar een keer: ik heb er totaal geen moeite mee dat Hamas aangepakt wordt, graag zelfs. Hele gebieden bombarderen omdat er zich mogelijk terroristen schuilhouden heb ik wel moeite mee.
Tis allemaal mega triest, maar de internationale commune laat Israel ook in de steek.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet. 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.
Strategische hoogtes innemen en onder controle houden is wat elk leger in elk oorlog als eerst doet bij het binnen komen in een nieuwe gebied. Als ze dat hoogtepunten niet onder controle kunnen hebben, vernietigen ze het om de dreiging ervan weg te halen. Het staat gewoon in NATO leerstof boeken allemaal stap voor stap beschreven.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee hoor, dat betekent het niet. Het betekent dat het gebouw bombarderen gezien wordt als niet proportioneel, maar het gebouw binnenvallen en de vijanden uitschakelen dat wel is.
Democratie gaat over in ochlocratie.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis allemaal mega triest, maar de internationale commune laat Israel ook in de steek.
Dat gebied denazificeren gaat niet zomaar.
Dat de ene partij oorlogsmisdaden begaat betekent niet dat de ander dat ook maar moet doen. Dat is het verschil tussen Hamas en fatsoenlijke staten.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, dat betekent het wel.
Zie ook de uitleg van deze militair deskundige in post #26 of stop het stukje dat je deelt in een vertaalmachine. En zie ook:
[ afbeelding ]
Zie ook specifiek het deel over 'co-mingling with civilians' ... Dat is an sich al een oorlogsmisdaad. Dat gaat er nog altijd bij sommigen maar niet in, zo blijkt al inmiddels bijna drie jaar.
Sommigen blijven maar denken dat als een groepering als Hamas of Hezbollah zich verschuilt tussen burgers, dit gewoon hartstikke slim en immuniteit creëert en als Israël dan bombardementen uitvoert men doelbewust burgers wil doden.
Dit is ofwel gigantisch naïef ofwel doelbewust de boel verkeerd interpreteren en doen alsof je neus bloed om zo lekker gal te kunnen spuwen over Israël.
Niet helemaal correct volgens mij. Hamas valt onder terrorisme wetgeving, anders dan oorlogsmisdaden en Geneefse conventies.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat de ene partij oorlogsmisdaden begaat betekent niet dat de ander dat ook maar moet doen. Dat is het verschil tussen Hamas en fatsoenlijke staten.
Je laatste alinea is bijzonder jammer en bedoelt om me een frame aan te smeren.
Een uitstekende zet van Israël.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet want 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.
Het betreft dus geen oorlogsmisdaden, Israël mag zulke civiele infrastructuur bombarderen. Dat is nu meermaals aangetoond. Kanttekening is dat het proportioneel dient te zijn, maar dat is een subjectief begrip.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat de ene partij oorlogsmisdaden begaat betekent niet dat de ander dat ook maar moet doen. Dat is het verschil tussen Hamas en fatsoenlijke staten.
Je laatste alinea is bijzonder jammer en bedoelt om me een frame aan te smeren.
Nogmaals: Niet elke Palestijn is Hamasquote:Op zondag 31 mei 2026 14:28 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Niet helemaal correct volgens mij. Hamas valt onder terrorisme wetgeving, anders dan oorlogsmisdaden en Geneefse conventies.
Dit is een onvervalst frame om je discussiepartner belachelijk te maken:quote:Op zondag 31 mei 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een uitstekende zet van Israël.
Men heeft helaas te maken met een totale doodscultus, een samenleving waarin velen doelbewust hun eigen kinderen andere familieleden opofferen omdat men heilig gelooft dat deze als martelaren ten onder zullen gaan en rijkelijk worden beloond in het hiernamaals door de zogenaamde 'Allah'.
En dan heb je mensen in het Westen die gaan jammeren 'Ja, maar, ja, maar ... er komen burgers om het leven hoor!'. Vaak vanuit dezelfde milieus waar men de schouders ophaalt voor het lijden in Soedan en Jemen, 7 oktober halfslachtig probeerde te rechtvaardigen en nul moeite zou hebben met een enorme hoeveel aan Russische burgerslachtoffers.
[..]
Het betreft dus geen oorlogsmisdaden, Israël mag zulke civiele infrastructuur bombarderen. Dat is nu meermaals aangetoond. Kanttekening is dat het proportioneel dient te zijn, maar dat is een subjectief begrip.
Laatste alinea is geen frame, maar een constatering. Er staat immers letterlijk dat zulke plekken dus een doelwit mogen zijn en jij maakt daarvan dat bombarderen als niet proportioneel wordt gezien, maar dat staat er niet.
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet want 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.
Lopen deed ie al een tijdje niet meerquote:Op zondag 31 mei 2026 14:33 schreef Swango het volgende:
[..]
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.
Eigenlijk had je daar toch wel een lesje uit kunnen leren, het vermoorden van kopstukken helpt geen ene bal.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:33 schreef Swango het volgende:
[..]
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.
Het was een rotzak, dus de wereld is daar niets aan verloren gegaan.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eigenlijk had je daar toch wel een lesje uit kunnen leren, het vermoorden van kopstukken helpt geen ene bal.
Nee, je hebt gelijk, hij rolde de moskee uitquote:Op zondag 31 mei 2026 14:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lopen deed ie al een tijdje niet meer
quote:Op zondag 31 mei 2026 14:45 schreef Swango het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk, hij rolde de moskee uit
Ja, raar is dat, volgens velen hier zijn echt lang niet alle Gazanen pro Hamas, maar het duurt ongeveer 30 sec voor ze heel toevallig weer een zooi "zeldzame" terroristen hebben gevonden die de terreur voort willen zetten.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Eigenlijk had je daar toch wel een lesje uit kunnen leren, het vermoorden van kopstukken helpt geen ene bal.
De oprichter van Hamas. Vast wel iemand die je niet zo maar kan traceren en liquideren. Waarschijnlijk heeft dat jaren geduurd voordat IDF die kans hebben gekregen om hem af te maken. Kan ze geen schuld geven gezien wat hij allemaal georganiseerd heeft. Er waren 9 burgers gedood, behalve Yassin zelf.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:33 schreef Swango het volgende:
[..]
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.
Ik ben er ook niet rouwig om dat hij om het leven is gebracht, zeker gezien hij het brein achter afschuwelijke aanslagen was, maar precisiewerk van de IDF was het niet.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:50 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
De oprichter van Hamas. Vast wel iemand die je niet zo maar kan traceren en liquideren. Waarschijnlijk heeft dat jaren geduurd voordat IDF die kans hebben gekregen om hem af te maken. Kan ze geen schuld geven gezien wat hij allemaal georganiseerd heeft. Er waren 9 burgers gedood, behalve Yassin zelf.
Enkele bekende Hamas-aanslagen onder Yassin met hoge dodentallen:
Dizengoff Street bus bombing (1994): 22 doden
Sbarro restaurant bombing (2001): 16 doden
Dolphinarium discotheque bombing (2001): 21 doden
Passover massacre, Netanya (2002): 30 doden (samen met PIJ)
Patt Junction bus bombing (2002): 19 doden
Dus die 9 burgers vallen nog best mee.
Ja, het is allemaal relatief. Waarschijnlijk hebben IDF zekere voor onzekere genomen en daarom hebben ze 3 raketten afgevuurd terwijl er 1 al genoeg was. Maar stel dat het niet met 1 zou lukken, dan zou Yassin weer ondergrond duiken en moet je nog 20 jaar gaan zoeken in welk gat dat rat zit te schuilen. Dat allemaal bij elkaar, denk ik toch wel dat dat het juiste optie was.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:57 schreef Swango het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet rouwig om dat hij om het leven is gebracht, zeker gezien hij het brein achter afschuwelijke aanslagen was, maar precisiewerk van de IDF was het niet.
Heeft dat geholpen?quote:Op zondag 31 mei 2026 15:03 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ja, het is allemaal relatief. Waarschijnlijk hebben IDF zekere voor onzekere genomen en daarom hebben ze 3 raketten afgevuurd terwijl er 1 al genoeg was. Maar stel dat het niet met 1 zou lukken, dan zou Yassin weer ondergrond duiken en moet je nog 20 jaar gaan zoeken in welk gat dat rat zit te schuilen. Dat allemaal bij elkaar, denk ik toch wel dat dat het juiste optie was.
Hang er vanaf waarmee moest het helpen? Wraak nemen kan op zich al een doel zijn in de oorlog.quote:
Tja..quote:Op zondag 31 mei 2026 15:05 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Hang er vanaf waarmee moest het helpen? Wraak nemen kan op zich al een doel zijn in de oorlog.
Watte? Is toch normaal. Israël was er heel duidelijk over. Iedereen die Israël aanvalt, wordt gedood. Punt. Ik zou wel willen dat Nederland zo'n filosofie had.quote:
Niet alle inwoners van Israel, je gooit het alweer op een heel volk.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:07 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Watte? Is toch normaal. Israël was er heel duidelijk over. Iedereen die Israël aanvalt, wordt gedood. Punt. Ik zou wel willen dat Nederland zo'n filosofie had.
Ik bedoel de natie. Ik ken genoeg mensen van beide kanten van de barricades. En een heleboel adequate moslims in Midden Oosten staan aan de kant van Israël in deze issue.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet alle inwoners van Israel, je gooit het alweer op een heel volk.
45 minuten, ik ga dat straks even kijken, als je niet erg vindt. Nu wil ik naar de tuin onder de zonquote:
quote:Op zondag 31 mei 2026 15:24 schreef Swango het volgende:
[..]
Het was schering en inslag en daarna kwamen de knifings, mensen die random werden neergestoken op straat. Ook bij mij destijds in de buurt wat de Nederlandse kranten nooit heeft gehaald.
Ah excuus. Die link die ik stuurde had het over dit documentquote:Op zondag 31 mei 2026 11:54 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ik heb het over "recht van de volkeren op zelfbeschikking" en je geeft me een link naar die advies van de Gerechtshof waar helemaal niks over "recht van volkeren op zelfbeschikking" staat. Ik antwoord eerst op je link.
De bezettingen van die gebieden zijn niet uit het lucht gevallen. Er werden sinds 1960s talloze terreur aanslagen gepleegd op de Israëlische burgers vanuit die gebieden. Als Gerechtshof of VN (of welk andere land met grote bek dan ook) ervoor kunnen zorgen dat dit niet meer gebeurt, ze mogen hun gang gaan. En dan trekt Israël zich terug uit die gebieden, en blijft daar geen minuut langer dan nodig.
En tot die tijd is de antwoord van Israël richting Gerechtshof en VN (of welk andere land met grote bek dan ook) heel simpel. Dikke vinger en donder maar op met je adviezen. Want het recht op verdediging van soevereiniteit en de veiligheid van de eigen burgers is gegarandeerd door de Handvest van VN en geen enkele uitspraak van Gerechtshof mag hier niet eens in de buurt staan.
Nu terug naar de "recht van de volkeren op zelfbeschikking". Ik herhaal, arabieren in Palestina hebben dat recht niet. Reden is simpel. Dat recht hebben alleen volkeren die geen nationale staat hebben. Arabieren heben 20+ nationale staten. Er zijn nog een aantal andere voorwaarden, maar dit is wat nu relevant is. Koerden bijv. hebben wel recht op zelfbeschikking omdat ze geen staat hebben. Maar Armeniërs in Karabakh, of Russen in Oekraïne hebben dat recht niet, omdat ze al eigen nationale staten hebben: Armenië en Rusland.
Dit regel is ingesteld om het juridische probleem op te lossen: botsing tussen principe van soevereiniteit en het recht op zelfbeschikking. Normaal gesproken principe van soevereiniteit heeft de hoogste prioriteit. En pas als een minderheid in dat staat aan alle voorwaarden voldoet, wordt het recht op zelfbeschikking hoger geacht dan de soevereiniteit. Arabieren in Palestina passen bij deze voorwaarden van geen kant. Dus er is geen juridische basis voor het oprichten van een onafhankelijke staat. "Palestijnse staat" is een heel grote leugen van A tot Z.
Het maakt mij niet uit of jij een jood, christen of een moslim bent. Alle drie zouden er voor moeten zorgen dat er in het M.O. gewoon te leven valt.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:15 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
45 minuten, ik ga dat straks even kijken, als je niet erg vindt. Nu wil ik naar de tuin onder de zonIk ben trouwens geen jood, als je dat indruk krijgt. David is roepnaam, mn echte naam is arabisch. En oorspronkelijk kom in uit waarschijnlijk het enige moslim sjiitische land waar je in de centrum van de hoofdstad een monument aan de joodse soldaat ziet staan. Laterz.
Het is inderdaad de grote vraag hoe mensen die willen gaan uitvoeren, toch laten veel NGOs, mensenrechtenorganisaties en zelfs de VN deze eis maar niet los. Hetzelfde met de Golan, waar ook 50.000 Israelis wonen, waaronder Arabische Israëliërs.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah excuus. Die link die ik stuurde had het over dit document
https://www.icj-cij.org/index.php/node/204160
Er wordt gewezen naar:
The Court has affirmed that the right of all peoples to self-determination is “one of the essential principles of contemporary international law” (East Timor (Portugal v. Australia), Judgment, I.C.J. Reports 1995, p. 102, para. 29). Indeed, it has recognized that the obligation to respect the right to self-determination is owed erga omnes and that all States have a legal interest in protecting that right (Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2004 (I), p. 199, para. 155; Legal Consequences of the Separation of the Chagos Archipelago from Mauritius in 1965, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2019 (I), p. 139, para. 180).
Je beweert dat als die terroristen stoppen dat Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt. 800.000 mensen gedwongen verhuizen lijkt me niet realistisch en zelfs totaal wenselijk. Jij gelooft dit wel?
Ik geloof niet in het plaatsen van nederzettingen uit het zogenaamde 'veiligheidsargument'. Een substantieel deel wil graag nederzettingen in Gaza en geen weldenkend mens hier gelooft dat het hiermee daar veiliger wordt. Alsof de wereld niet op de hoogte is van het historische Judea en Samaria...
Volgens welk artikel hebben alleen volkeren zonder eigen staat recht op zelfbeschikking?
Je geeft ookaan dat Arabieren al 20+ staten hebben. Hiermee zeg je dat Oostenrijkers en Luxemburger geen recht op zelfbeschikking hebben want Duitsland.
Dat lukt niet, zoveel mag duidelijk zijn en 9 van de 10 keer ligt dat toch maar aan een groep: Arabische moslims. Dit is ook buiten Israël zichtbaar. Denk aan de vervolging van Jezidis, Druzen, Christenen, Zoroastriërs of Koerden.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit of jij een jood, christen of een moslim bent. Alle drie zouden er voor moeten zorgen dat er in het M.O. gewoon te leven valt.
Je snapt wel dat ik het daar totaal niet mee eens ben. Je schuift iedereen die als moslim geboren is over een kam. Daar heb je een woord voor dat ik hier niet zal noemen.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat lukt niet, zoveel mag duidelijk zijn en 9 van de 10 keer ligt dat toch maar aan een groep: Arabische moslims. Dit is ook buiten Israël zichtbaar. Denk aan de vervolging van Jezidis, Druzen, Christenen, Zoroastriërs of Koerden.
Dat maakt het ook zo vreemd dat sommige Westerlingen juist Arabische moslims als de groep kiezen waar men zich achter besluit te scharen.
Arabische moslims zijn niet alle moslims, met name de moslims die leven in Arabische landen.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je snapt wel dat ik het daar totaal niet mee eens ben. Je schuift iedereen die als moslim geboren is over een kam. Daar heb je een woord voor dat ik hier niet zal noemen.
En zie hier waarom het slim is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk nederzettingen te plaatsen. Waarom moet die vraag van jou eigenlijk beantwoord worden?quote:Op zondag 31 mei 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is inderdaad de grote vraag hoe mensen die willen gaan uitvoeren, toch laten veel NGOs, mensenrechtenorganisaties en zelfs de VN deze eis maar niet los. Hetzelfde met de Golan, waar ook 50.000 Israelis wonen, waaronder Arabische Israëliërs.
Dat laatste roept ook nog een vraagstuk op mbt de Westelijke Jordaanoever, waar steeds vaker de nodige Arabische Israëliërs huizen kopen. Mogen die wel blijven of moeten die ook weg? Zulke vragen blijven onbeantwoord.
Het lijkt mij zo logisch dat als mensen vinden dat er daar geen Joden mogen wonen, men dan ook een goed idee heeft hoe die er weg te krijgen zijn.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En zie hier waarom het slim is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk nederzettingen te plaatsen. Waarom moet die vraag van jou eigenlijk beantwoord worden?
Waaruit blijkt nu écht dat het die westerlingen zich achter Arabische moslims scharen?quote:Op zondag 31 mei 2026 15:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat lukt niet, zoveel mag duidelijk zijn en 9 van de 10 keer ligt dat toch maar aan een groep: Arabische moslims. Dit is ook buiten Israël zichtbaar. Denk aan de vervolging van Jezidis, Druzen, Christenen, Zoroastriërs of Koerden.
Dat maakt het ook zo vreemd dat sommige Westerlingen juist Arabische moslims als de groep kiezen waar men zich achter besluit te scharen.
Die is er niet, Howard lult af en toe echt in de ruimte met zijn 'bronnen'.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waaruit blijkt nu écht dat het die westerlingen zich achter Arabische moslims scharen?
Die bekende NGO heeft het over Israëlische nederzettingen. Dat betekent dus ook Arabische Israëliërsquote:Op zondag 31 mei 2026 15:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het lijkt mij zo logisch dat als mensen vinden dat er daar geen Joden mogen wonen, men dan ook een goed idee heeft hoe die er weg te krijgen zijn.
En daarbij ook duidelijk maakt of dit ook voor Arabische Israëliërs geldt of niet. Als niet, dan is het duidelijk dat er dus wordt ingestoken op een etnische zuivering.
De gigantische pro-Palestijnse demonstraties bijvoorbeeld. De Palestijnse vlag is bijna een onderdeel van het straatbeeld geworden in sommige steden, een ideologische artefact. Daarnaast de eenzijdige haat jegens Israël en het wegkijken als er geweld tegen andere minderheden is, zoals wat we vorig jaar zagen tegen de Druzen.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waaruit blijkt nu écht dat het die westerlingen zich achter Arabische moslims scharen?
Als iemand protesteert voor zelfbeschikking van de Palestijnen, betekent dit niet die persoon zich achter de Palestijnen schaart. Misselijke strategie is ditquote:Op zondag 31 mei 2026 15:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De gigantische pro-Palestijnse demonstraties bijvoorbeeld. De Palestijnse vlag is bijna een onderdeel van het straatbeeld geworden in sommige steden, een ideologische artefact. Daarnaast de eenzijdige haat jegens Israël en het wegkijken als er geweld tegen andere minderheden is, zoals wat we vorig jaar zagen tegen de Druzen.
90% is onschuldig? Als we alleen al zien dat 75% de aanslagen van 7 oktober steunde, lijkt mij die 90% nogal opmerkelijk.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:00 schreef mcmlxiv het volgende:
Zonder hulp heeft Israël twee keuzes, of accepteren dat de huidige situatie ook Israëlische slachtoffers blijft veroorzaken. Of honderdduizenden of meer Palestijnen om zeep helpen, waarvan > 90% onschuldig, maar helaas in de weg lopend.
Deze groeperingen zegt natuurlijk wat over de Palestijnen zelf, niet over Israël. Deze groeperingen zijn geen reactie op Israëlisch geweld, maar Israël reageert op het Palestijnse terrorisme.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:00 schreef mcmlxiv het volgende:
De naïviteit dat geweld de gewapende strijd inclusief terreurdaden vanuit Palestijnse groeperingen gaat oplossen is verbijsterend. Versla Hamas en Hezbollah en de volgende in een lange lijst van groeperingen komt ervoor in de plaats. En weer een beetje extremer. Fedayeen-netwerken, Fatah, Al-‘Asifa, PLO, PFLP, PFLP-GC, DFLP, Black September, Abu Nidal, Fatah-Revolutionary Council, Palestine Liberation Front, Arab Liberation Front, Popular Struggle Front, As-Sa’iqa, Force 17, Palestinian Islamic Jihad, Hamas, Izz ad-Din al-Qassam Brigades, Al-Quds Brigades, Al-Aqsa Martyrs Brigades, Popular Resistance Committees, Abu Ali Mustafa Brigades, National Resistance Brigades, Army of Islam, Jund Ansar Allah, Tawhid wal-Jihad, Mujahideen Brigades, Ansar Bayt al-Maqdis, Liwa al-Tawhid, Lion’s Den, Jenin Brigades, Tulkarem Brigades enzovoort enzovoorts enzovoort.
De Palestijnen hebben meerdere keren een perspectief gehad op een normaal leven, dat wilde men echter niet omdat eerst Israël vernietigd moest worden en de Joden in de zee gedreven. Pas dan kon men in rust leven zo vond men.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:00 schreef mcmlxiv het volgende:
Er zijn zo ongeveer 6 miljoen Palestijnen zonder enig perspectief op een normaal leven, verspreidt over Gaza, de Westbank, Libanon, Jordanië, ruim voldoende ruw materiaal om de volgende generaties terroristen te vinden. 1% is al 60.000. Kansloze wedstrijd.
Natuurlijk wel, als jij met de vlag van een groep land staat de demonstreren, schaar je je achter dat land of die groep.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als iemand protesteert voor zelfbeschikking van de Palestijnen, betekent dit niet die persoon zich achter de Palestijnen schaart. Misselijke strategie is dit
Niemand zegt dit.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja wanneer je geen oplossing wil, dan blijf je de langspeelplaat van “Israël is lief”, “Er zijn geen onschuldige Palestijnen” en dergelijke herhalen. Lekker constructief.
Onschuldig betekent zelf geen deelnemer aan terreurdaden zijn of die faciliteren, ingewikkelder is het niet. Dat het overgrote deel van de Palestijnen weinig warme gevoelens voor Israël en zijn machthebbers voelen is geen misdrijf.
Men heeft Hamas verkozen tot de officiële leiders in de Gazastrook en terreur steunen is het verder faciliteren, als er geen draagvlak voor is in een samenleving, valt zo een groepering al snel uit elkaar omdat verliezen niet kunnen worden aangevuld.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Onschuldig betekent zelf geen deelnemer aan terreurdaden zijn of die faciliteren, ingewikkelder is het niet. Dat het overgrote deel van de Palestijnen weinig warme gevoelens voor Israël en zijn machthebbers voelen is geen misdrijf.
Tjongejongejonge, eerst waren het ALLE moslims, want hun religie is in de kern gewelddadig volgens jouw theorie en nu ineens alleen de moslims die leven in Arabische landen. Wat zijn Arabische landen? De ooit gekoloniseerde landen door het Westen of ook een staatje in Afrika?quote:Op zondag 31 mei 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Arabische moslims zijn niet alle moslims, met name de moslims die leven in Arabische landen.
De Islam is zeker gewelddadig in de kern, dat is ook goed aan te tonen, maar dat wil gelukkig niet zeggen dat alle moslims dit ook zijn. Er zijn zat normale en vreedzame moslims.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tjongejongejonge, eerst waren het ALLE moslims, want hun religie is in de kern gewelddadig volgens jouw theorie en nu ineens alleen de moslims die leven in Arabische landen. Wat zijn Arabische landen? De ooit gekoloniseerde landen door het Westen of ook een staatje in Afrika?
Zelden zo'n draaikont gelezen.
Oh zo met een vlag lopen zal dat relatief vaak wel kloppen inderdaad. Alleen jij had het in eerste instantie over een veel grotere groep 'westerlingen' en die westerlingen zouden zelfs 'achter 420 miljoen mensen scharen'.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, als jij met de vlag van een groep land staat de demonstreren, schaar je je achter dat land of die groep.
Kortom lekker Palestijnse vrouwen en baby’s blijven vermoorden in de “strijd” tegen terrorisme. Prima hoor, ze hebben tenslotte ruim 20 jaar geleden voor Hamas gekozen dus ze verdienen een gruwelijke dood!quote:Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Niemand zegt dit.
[..]
Men heeft Hamas verkozen tot de officiële leiders in de Gazastrook en terreur steunen is het verder faciliteren, als er geen draagvlak voor is in een samenleving, valt zo een groepering al snel uit elkaar omdat verliezen niet kunnen worden aangevuld.
Ik vind het ook de schuld van de VN die dit zo lang heeft laten sloeren. In de bezette gebieden, Gaza en de Westelijke Jordaanoever is er nooit een consensus gekomen hoe het verder moet en heeft Israel het wonen daar al decennia vrij onmogelijk gemaakt.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:22 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Kortom lekker Palestijnse vrouwen en baby’s blijven vermoorden in de “strijd” tegen terrorisme. Prima hoor, ze hebben tenslotte ruim 20 jaar geleden voor Hamas gekozen dus ze verdienen een gruwelijke dood!
Het staat de Palestijnen elke dag vrij om hun kinderen en vrouwen te beschermen door deze op een veilige plek onder de brengen, zoals bijvoorbeeld in het gigantische tunnlestelsel dat men heeft gecreëerd.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:22 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Kortom lekker Palestijnse vrouwen en baby’s blijven vermoorden in de “strijd” tegen terrorisme. Prima hoor, ze hebben tenslotte ruim 20 jaar geleden voor Hamas gekozen dus ze verdienen een gruwelijke dood!
Tja, de VN heeft ook nooit iets gedaan toen die gebieden bezet waren door Egypte en Jordanië. Sterker nog, mocht dit nu nog altijd het geval zijn geweest, dan waren deze waarschijnlijk al erkend als grondgebied van die landen.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind het ook de schuld van de VN die dit zo lang heeft laten sloeren. In de bezette gebieden, Gaza en de Westelijke Jordaanoever is er nooit een consensus gekomen hoe het verder moet en heeft Israel het wonen daar al decennia vrij onmogelijk gemaakt.
Er passen 6 miljoen mensen in die tunnels? Knap hoorquote:Op zondag 31 mei 2026 16:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het staat de Palestijnen elke dag vrij om hun kinderen en vrouwen te beschermen door deze op een veilige plek onder de brengen, zoals bijvoorbeeld in het gigantische tunnlestelsel dat men heeft gecreëerd.
Dat doet men echter niet, daar zet men de terroristen (en voorheen gijzelaars) neer en laat de vrouwen en kinderen de bommen koppen. Een normaal en weldenkend mens zou daaruit ook concluderen hoe geradicaliseerd en verwerpelijk die samenleving is. Vervolgens doen alsof Israël die dan doelbewust vermoord, is natuurlijk een zeer kwaadaardige frame.
Er wonen ook geen 6 miljoen mensen in de Gazastrook.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Er passen 6 miljoen mensen in die tunnels? Knap hoor
Niemand die dit zegt.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Uitmoorden toch, zo’n geradicaliseerde en verwerpelijke samenleving? Iets anders kan een normaal en weldenkend mens eigenlijk niet concluderen.
Tja, mooie woorden tijdens het beschieten van ziekenhuizen, het mishandelen van actievoerders, het verkrachten van gevangenen. Dat is de strijd van Nethanyahu.quote:
Nergens in dit artikel staat dat de meerderheid van de Israëlische bevolking is voor massamoord is, dat verzin jij er zelf bij. Wat heel vreemd is, want 75% van de Palestijnen stond achter de aanslagen van 7 oktober, en vervolgens concludeer jij hier ..quote:Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja, mooie woorden tijdens het beschieten van ziekenhuizen, het mishandelen van actievoerders, het verkrachten van gevangenen. Dat is de strijd van Nethanyahu.
De realiteit is dat al in 2025 in een peiling 62-64% van de Israëli's de stelling dat er in Gaza "geen onschuldigen" zijn onderschreef.
De meerderheid van de Israëlische bevolking is voor massamoord, moeilijker is het niet.
.. dat > 90% onschuldig zou zijn.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:00 schreef mcmlxiv het volgende:
Zonder hulp heeft Israël twee keuzes, of accepteren dat de huidige situatie ook Israëlische slachtoffers blijft veroorzaken. Of honderdduizenden of meer Palestijnen om zeep helpen, waarvan > 90% onschuldig, maar helaas in de weg lopend.
Ja, geen probleem. Als een etnische minderheid in aanmerking komt voor zelfbeschikking, dan moeten we dat respecteren aldus de Court. Prima. Maar dat betekent niet dat als turken of marokkanen in eens een eigen staat willen oprichten in Schilderswijk, moeten we dat ook respecteren. Nee, omdat ze niet in aanmerking komen en dat recht niet hebben. Dus soevereiniteit van Nederland is in prioriteit. Sterker nog, zelfs Friezen in Friesland hebben dat recht niet, ook hebben ze geen eigen nationale staat. Dus wat de Court zegt is allemaal leuk en aardig, maar is hier gewoon niet van toepassing.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
The Court has affirmed that the right of all peoples to self-determination is “one of the essential principles of contemporary international law” (East Timor (Portugal v. Australia), Judgment, I.C.J. Reports 1995, p. 102, para. 29). Indeed, it has recognized that the obligation to respect the right to self-determination is owed erga omnes and that all States have a legal interest in protecting that right
Waarom niet realistisch? Duitsers werden gedeporteerd uit Chechoslovakie nadat nazi's al gecapituleerd hebben. Geschiedenis kent nog een aantal gevallen wanneer mensen massaal worden verplaatst. Niet zo lang geleden gebeurde het in Karabakh, waar 50k Armeniers de schop onder hun kont hebben gekregen. Straks bevrijden Oekrainiers de Krim en er zullen duuuuuuiiiiiizenden russen gedeporteerd worden die na de occupatie in 2014 zijn gekomen. Absoluut legaal en terecht.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
800.000 mensen gedwongen verhuizen lijkt me niet realistisch en zelfs totaal wenselijk. Jij gelooft dit wel?
Klopt. Maar recht van volkeren op zelfbeschikking is niet de enige mechanisme om een staat te creëren. Ik ken Hongarije, Israel, Pakistan, en Koerden moeten nog. De meerderheid van andere landen zijn totaal op andere manieren ontstaan. Heel breed onderwerp, vanaf revoluties en burgeroorlogen tot en met domweg een lijn op de kaart trekken zonder er veel over na te denken.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
Hiermee zeg je dat Oostenrijkers en Luxemburger geen recht op zelfbeschikking hebben want Duitsland
Vreemd genoeg komt het gevaar alleen van een bepaalde groep. En dat gevaar is even groot niet alleen voor de joden of christenen, maar ook voor elk andere etnische of religieuze minderheid in Midden Oosten die niet arabisch/moslim is. Armeniers, assyriers, yezidi, maronieten, mandaeërs, zoroastriers, alavieten, kappen, koerden, druzen, iede-fokkin-reen heeft daar last en lijd van, inclusief adequate deel van hun eigen arabisch/moslim populatie. Ze vechten tegen christenen, ze vechten tegen joden, ze vechten tegen hindu, ze vechten tegen boedisten, ze vechten tegen atheisten, en als ze die niet kunnen vinden dan vechten ze tegen elkaar.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit of jij een jood, christen of een moslim bent. Alle drie zouden er voor moeten zorgen dat er in het M.O. gewoon te leven valt.
In tegenstelling tot jou beschouw ik Palestijnen ook als mensen met rechten en liggen mijn sympathieën precies in het midden. Ik pas ook nergens een dubbele standaard toe zoals jij continu doet. Al vele malen heb ik Palestijnse terreurdaden veroordeeld en aangegeven dat de jacht op terroristen prima is. Geen betere terrorist dan een dode terrorist. Jij doet niet anders dan ontkennen, bagatelliseren en van onderwerp veranderen zodra het te warm onder je voeten wordt en de wandaden die niets met de jacht op terroristen te maken heeft besproken worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nergens in dit artikel staat dat de meerderheid van de Israëlische bevolking is voor massamoord is, dat verzin jij er zelf bij. Wat heel vreemd is, want 75% van de Palestijnen stond achter de aanslagen van 7 oktober, en vervolgens concludeer jij hier ..
[..]
.. dat > 90% onschuldig zou zijn.
Kortom, je negeert daar de statistische realiteit en hier pak een lager percentage dan die 75% en verzint daar zelfs doodleuk even wat dingen bij, namelijk omdat een merendeel van Israëliërs aangeeft niet te geloven dat er onschuldige Palestijnen zijn, dat zij daardoor per definitie voor een massamoord zouden zijn. Bijzonder hoe dat werkt.
Hoe komt het dat je hier zo een dubbele standaard toepast op Israëliërs en Palestijnen? Het mag natuurlijk duidelijk zijn waar jouw sympathieën liggen en dat is niet bij Israël.
Wie wilt geen oplossing?quote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja wanneer je geen oplossing wil, dan blijf je de langspeelplaat van “Israël is lief”, “Er zijn geen onschuldige Palestijnen” en dergelijke herhalen. Lekker constructief.
Onschuldig betekent zelf geen deelnemer aan terreurdaden zijn of die faciliteren, ingewikkelder is het niet. Dat het overgrote deel van de Palestijnen weinig warme gevoelens voor Israël en zijn machthebbers voelen is geen misdrijf.
Niets mis met demonstreren voor een vrij Palestina, een veilig Israël, voor of tegen zwarte piet of welke zaak dan ook. Demonstreren mag gewoon, zolang het bij demonstraties blijft
Die pipisteinen hebben alles geweigerd.quote:Qwen 3.6+
Belangrijke vredesvoorstellen/aanbiedingen aan Palestijnen (1948-heden):
1947-1949: VN-partitieplan & Lausanne-conferentie – Het VN-plan voordeelde een Arabische en Joodse staat
en.wikipedia.org
. De Lausanne-conferentie (1949) bood mogelijkheden voor erkenning en terugkeer van vluchtelingen, maar leidde tot geen akkoord
www.quora.com
.
1967: Resolutie 242 – De VN-veiligheidsraad stelde "land voor vrede" voor, wat impliciet ruimte bood voor een Palestijnse entiteit
en.wikipedia.org
.
1978: Camp David-akkoorden – Voorzag in zelfbestuur voor Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en Gaza, maar geen volledige staat
www.martingilbert.com
.
1982: Reagan-plan & Fez-initiatief – Beide voorstellen erkenden Palestijnse rechten, maar werden niet geaccepteerd
en.wikipedia.org
.
1993: Oslo-akkoorden – Eerste directe overeenkomst tussen Israël en de PLO, met vooruitzicht op een definitieve regeling
www.jewishvirtuallibrary.org
.
2000: Camp David-top – Ehud Barak bood de Palestijnen meer dan 90% van de Westelijke Jordaanoever aan, maar de onderhandelingen mislukten
www.martingilbert.com
.
2000: Clinton-parameters – Gedetailleerd voorstel voor grenzen, Jeruzalem en vluchtelingen
en.wikipedia.org
.
2001: Taba-top – Verdere onderhandelingen op basis van Clinton-parameters
en.wikipedia.org
.
2002: Arabisch Vredesinitiatief – Collectief Arabisch aanbod van volledige erkenning van Israël in ruil voor terugtrekking uit bezette gebieden
en.wikipedia.org
.
2003: Road Map for Peace – Internationaal gesteund stappenplan naar een Palestijnse staat
en.wikipedia.org
.
2007: Annapolis-conferentie – Hernieuwde inzet voor tweestatenoplossing met onderhandelingen over definitieve status
www.martingilbert.com
.
2008: Olmert-Abbas onderhandelingen – Ehud Olmert bood volgens rapporten ~94% van de Westelijke Jordaanoever aan, met landruil en een gedeelde Jeruzalem-regeling
www.quora.com
.
2014-2016: Kerry-onderhandelingen – John Kerry presenteerde parameters voor een definitief akkoord
en.wikipedia.org
.
2020: Trump "Peace to Prosperity"-plan – Voorzag in een Palestijnse staat onder strikte voorwaarden, maar werd door de Palestijnse leiding verworpen
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou beschouw ik Palestijnen ook als mensen met rechten en liggen mijn sympathieën precies in het midden. Ik pas ook nergens een dubbele standaard toe zoals jij continu doet. Al vele malen heb ik Palestijnse terreurdaden veroordeeld en aangegeven dat de jacht op terroristen prima is. Geen betere terrorist dan een dode terrorist. Jij doet niet anders dan ontkennen, bagatelliseren en van onderwerp veranderen zodra het te warm onder je voeten wordt en de wandaden die niets met de jacht op terroristen te maken heeft besproken worden.
Jij bent de kampioen van de dubbele standaard. Palestijnen fout, Israëliërs goed, als een duracell knuffelkonijntje. Meer komt er niet uit. Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Er is geen midden. Of je bent aan de kant van de wetgeving, of je valt erbuiten.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
liggen mijn sympathieën precies in het midden.
Je kunt jezelf wel blijven herhalen en iedereen die niet in stille aanbidding voor oorlogsmisdadiger Nethanyahu staat te applaudisseren beschuldigen van van alles en nog wat. Maar er is hier maar 1 iemand die overduidelijk aan 1 kant staat beste kerel.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.
De steun voor terrorisme bij Palestijnen wuif je weg, immers is 90% van de Palestijnse samenleving onschuldig geef je aan, maar tegelijkertijd zet je Israëliërs zet nagenoeg collectief weg als mensen die voor massamoord zouden zijn.
Kortom, je past natuurlijk wél een dubbele standaard toe en sta je ook niet in het midden maar overduidelijk aan de kant van de Palestijnen.
Het is dan ook om deze redenen dat je het probleem nogal eenzijdig bij Israël legt en het Palestijnse terreur bagatelliseert, door het overgrote merendeel van Palestijnen als onschuldig te labelen. Je doet precies dat, waar je mij van beschuldigd.
Zoiets heet een onschuldpresumptie.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.
De steun voor terrorisme bij Palestijnen wuif je weg, immers is 90% van de Palestijnse samenleving onschuldig geef je aan, maar tegelijkertijd zet je Israëliërs zet nagenoeg collectief weg als mensen die voor massamoord zouden zijn.
Kortom, je past natuurlijk wél een dubbele standaard toe en sta je ook niet in het midden maar overduidelijk aan de kant van de Palestijnen.
Het is dan ook om deze redenen dat je het probleem nogal eenzijdig bij Israël legt en het Palestijnse terreur bagatelliseert, door het overgrote merendeel van Palestijnen als onschuldig te labelen. Je doet precies dat, waar je mij van beschuldigd.
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zoiets heet een onschuldpresumptie.
Wat een samenleving kwijt raakt als ze op extremistische partijen stemmen. Of vond jij dat de Duitsers tussen 1933 en 1945 ook onschuldig waren?
Hier tuig je weer een stropop op. Ik hoop niet eens dat Likud de aankomende verkiezingen wint.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je kunt jezelf wel blijven herhalen en iedereen die niet in stille aanbidding voor oorlogsmisdadiger Nethanyahu staat te applaudisseren beschuldigen van van alles en nog wat. Maar er is hier maar 1 iemand die overduidelijk aan 1 kant staat beste kerel.
Nee, men wijst naar Hamas alsof het een vreemde, bijna uitheemse entiteit is die zich toevallig in de Palestijnse samenleving bevindt, en pleit nagenoeg die gehele samenleving vrij en stelt dat deze onschuldig zou zijn, waar er voor Israël een min of meer collectieve schuld wordt gehanteerd.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Velen hier, mijzelf inclusief, veroordelen keer op keer Palestijnse terreur, maar dat is niet genoeg voor Howard! Israël is lief! Foei! Geen commentaar op Bibi.
Ik ben simpelweg van mening dat er geen sprake is van een genocide. Die bewijslast is juridisch ook zeer hoog. Dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd door Israël twijfel ik niet aan, dat gebeurt elke oorlog immers wel, zo ook deze.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Velen hier, mijzelf inclusief, veroordelen keer op keer Palestijnse terreur, maar dat is niet genoeg voor Howard! Israël is lief! Foei! Geen commentaar op Bibi.
Neem een voorbeeld aal David. Die geeft tenminste toe genocide en andere oorlogsmisdaden geen probleem te vinden.
In 1945 waren de nazis verslagen, het probleem is dat partijen als Hamas en Hezbollah, ondanks verzwakt, dit niet zijn, inclusief het draagvlak in de Palestijnse samenleving. Daar zou met name het Iraanse regime ook voor moet worden aangepakt, want zonder hen zullen deze groeperingen niet meer bewapend worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.
Leuk onzin IDF propaganda verhaal.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:19 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.
Er staat een gebouw er daar boven zit een sniper van Hamas. Jij bent in commando van een Israëlische unit. Je moet beslissen: je mensen onder de vuur van die sniper brengen of gebouw met de grond gelijk maken.
Wat mij betreft keuze is simpel.
Er schijnen nog een paar baby’s en bejaarden met Palestina vlagjes in een ziekenhuis te liggenquote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hamas is zeker wel verslagen. Je hoort niks meer van ze.
Alsof je inderdaad Duitsland wilt blijven bombarderen tot de laatste nazi
Geef gewoon eerlijk toe dat je geniet van alle oorlogen, oorlogsmisdaden en genocide.
?quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Neem een voorbeeld aal David. Die geeft tenminste toe genocide en andere oorlogsmisdaden geen probleem te vinden.
Dat is een regel voor de vredestijd.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zoiets heet een onschuldpresumptie.
Net zoals Al Qaida was verslagen. Hamas is een gedachtegoed die je maar op 1 manier verwijderd.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hamas is zeker wel verslagen. Je hoort niks meer van ze.
In Duitsland hebben ze capitulatie getekend. Hamas in tegendeel weigert zich te ontwapenen, dus is nog niet verslagen. Hamas militair verslagen is alleen helft van het probleem. Andere helft is financiering, die moet compleet afgesneden worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hamas is zeker wel verslagen. Je hoort niks meer van ze.
Alsof je inderdaad Duitsland wilt blijven bombarderen tot de laatste nazi
Geef gewoon eerlijk toe dat je geniet van alle oorlogen, oorlogsmisdaden en genocide.
Uhhmmm.....lastige vraag. Ik kom er maar gewoon niet uit.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je had het over pro-Palestina demonstraties. Ik zou paar jaar terug bij een Oekraïne demonstratie met een Oekraïnse vlag hebben kunnen lopen. Waar scharen ik en 'de andere demonstranten' ons achter?
Het is geen verhaal propaganda, het is een voorbeeld situatie die toepasselijk is voor elke andere leger in de wereld. Probeer maar eens in plaats van IDF de Nederlandse leger in dat "verhaal" te zetten en het zal hier ook allemaal kloppen. Vergeet de Nederlandse leger, pak de Argentijnse, Indonesische of Zweedse leger en zet ze in dat situatie en de conclusie is precies hetzelfde.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk onzin IDF propaganda verhaal.
Elk huis, elke tent, elk voedselpunt, elke ambulance, elke school, elk ziekenhuis...
Allemaal natuurlijk militaire commando posten
Hoe dom ben je als je in dat soort domme IDF propaganda trapt?
Leg dat eens uit. Waarom ben jij medeschuldig?quote:Op zondag 31 mei 2026 18:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Precies en ondanks dat hadden veel auto's in Israel een sticker achter op de auto met Shalom Achsjav. De wens naar vrede en de bereidwilligheid zie je wel onder de Israelische bevolking, waar blijft dat sein van de palestijnse bevolking? In al die jaren?quote:Op zondag 31 mei 2026 20:00 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."
Het is toch echt Israel dat zich niet houdt aan het bestand. Je kan niet Hamas aanvallen en aan vrede doen a la Trump nu doet met Iranquote:Op zondag 31 mei 2026 19:38 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze capitulatie getekend. Hamas in tegendeel weigert zich te ontwapenen, dus is nog niet verslagen. Hamas militair verslagen is alleen helft van het probleem. Andere helft is financiering, die moet compleet afgesneden worden.
Je bedoelt dat nu IS heet en waarvan de leider de president is van Syrie?quote:Op zondag 31 mei 2026 19:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Net zoals Al Qaida was verslagen. Hamas is een gedachtegoed die je maar op 1 manier verwijderd.
Correct.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:00 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."
Soms wel. Bijvoorbeeld als er door IDF een lijn is getrokken met een verbod om binnen 200m van dit lijn te komen, dan wordt iedereen die dichterbij komt - bestand of niet bestand - ter plekke onder vuur genomen. Ook de Amerikaanse leger handelt met diezelfde protocollen. Er zijn vredesonderhandelingen, dat klopt, maar als amerikanen zien dat iraanse ballistische installaties uit de tunnels komen om een salvo af te vuren, dan wordt dat allemaal meteen onder vuur genomen. Dat is heel normaal, dat doet elk leger standaard. Zoals ik zei, de veiligheid van eigen personeel heeft hogere prio.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het is toch echt Israel dat zich niet houdt aan het bestand. Je kan niet Hamas aanvallen en aan vrede doen a la Trump nu doet met Iran
Het hof stelt niet dat etnische groep automatisch recht heeft op een eigen staat.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:48 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ja, geen probleem. Als een etnische minderheid in aanmerking komt voor zelfbeschikking, dan moeten we dat respecteren aldus de Court. Prima. Maar dat betekent niet dat als turken of marokkanen in eens een eigen staat willen oprichten in Schilderswijk, moeten we dat ook respecteren. Nee, omdat ze niet in aanmerking komen en dat recht niet hebben. Dus soevereiniteit van Nederland is in prioriteit. Sterker nog, zelfs Friezen in Friesland hebben dat recht niet, ook hebben ze geen eigen nationale staat. Dus wat de Court zegt is allemaal leuk en aardig, maar is hier gewoon niet van toepassing.
In het verleden is zoveel gebeurt, begrijp ik daaruit jouw goedkeuring ofzo?quote:[..]
Waarom niet realistisch? Duitsers werden gedeporteerd uit Chechoslovakie nadat nazi's al gecapituleerd hebben. Geschiedenis kent nog een aantal gevallen wanneer mensen massaal worden verplaatst. Niet zo lang geleden gebeurde het in Karabakh, waar 50k Armeniers de schop onder hun kont hebben gekregen. Straks bevrijden Oekrainiers de Krim en er zullen duuuuuuiiiiiizenden russen gedeporteerd worden die na de occupatie in 2014 zijn gekomen. Absoluut legaal en terecht.
En trouwens, er waren (volgens officlele cijfers van VN) ongeveer 1,8M joden die uit hun huizen in arabische landen zijn weggejaagd sinds 1949. Was dat volgens jou wenselijk? Nou, ik zou zeggen, wanneer VN ervoor zorgdt dat die 1,8M joden weer terug kunnen komen wonen in hun huizen in Iraq, Yemen, Jordanie, Egypte, Libanon, etc, en dan ook nog met de schade vergoeding en allemaal, hoe dat ook hoort, dan gaan we praten over die 800k, oke? We weten beide dat dit nooit zal gebeuren.
Kan je een juridische artikel of bron noemen waarin staat dat een volk zijn recht op zelfbeschikking verliest zodra er elders een staat bestaat met een verwante taal, religie, etniciteit?quote:[..]
Klopt. Maar recht van volkeren op zelfbeschikking is niet de enige mechanisme om een staat te creëren. Ik ken Hongarije, Israel, Pakistan, en Koerden moeten nog. De meerderheid van andere landen zijn totaal op andere manieren ontstaan. Heel breed onderwerp, vanaf revoluties en burgeroorlogen tot en met domweg een lijn op de kaart trekken zonder er veel over na te denken.
Gelukkig dat je jezelf wat afzijdig probeert te houden van beide partijen.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou beschouw ik Palestijnen ook als mensen met rechten en liggen mijn sympathieën precies in het midden.
ohquote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Dus is er geen bestand.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:37 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Soms wel. Bijvoorbeeld als er door IDF een lijn is getrokken met een verbod om binnen 200m van dit lijn te komen, dan wordt iedereen die dichterbij komt - bestand of niet bestand - ter plekke onder vuur genomen. Ook de Amerikaanse leger handelt met diezelfde protocollen. Er zijn vredesonderhandelingen, dat klopt, maar als amerikanen zien dat iraanse ballistische installaties uit de tunnels komen om een salvo af te vuren, dan wordt dat allemaal meteen onder vuur genomen. Dat is heel normaal, dat doet elk leger standaard. Zoals ik zei, de veiligheid van eigen personeel heeft hogere prio.
Sherlock Holmes, de meester in quotes verkrachten?quote:Op zondag 31 mei 2026 21:05 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Gelukkig dat je jezelf wat afzijdig probeert te houden van beide partijen.
[..]
oh
Oh, deze uitleg gaat goed worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 21:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Sherlock Holmes, de meester in quotes verkrachten?
Je wordt simpelweg met je eigen woorden geconfronteerd. Aan de ene kant probeer je de kaart te spelen dat Israël hier het grote probleem, het gros van de Israëlische samenleving achter massamoord zou staan en de Palestijnen op een 10% na allemaal onschuldig zouden zijn, en aan de andere kant wil de kaart spelen dat je in het midden staat en geen voorkeur hebt.quote:Op zondag 31 mei 2026 21:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Sherlock Holmes, de meester in quotes verkrachten?
Het punt gaat er niet om of het om het IDF gaat of welk leger dan ook.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:45 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Het is geen verhaal propaganda, het is een voorbeeld situatie die toepasselijk is voor elke andere leger in de wereld. Probeer maar eens in plaats van IDF de Nederlandse leger in dat "verhaal" te zetten en het zal hier ook allemaal kloppen. Vergeet de Nederlandse leger, pak de Argentijnse, Indonesische of Zweedse leger en zet ze in dat situatie en de conclusie is precies hetzelfde.
Wauw, wat een onzin zeg.quote:Op zondag 31 mei 2026 21:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je wordt simpelweg met je eigen woorden geconfronteerd. Aan de ene kant probeer je de kaart te spelen dat Israël hier het grote probleem, het gros van de Israëlische samenleving achter massamoord zou staan en de Palestijnen op een 10% na allemaal onschuldig zouden zijn, en aan de andere kant wil de kaart spelen dat je in het midden staat en geen voorkeur hebt.
Tja, dat gaat natuurlijk niet tegelijk.
Klopt, de voorwaarden waren er toen er nog geen Gerechtshof was.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
Het hof stelt niet dat etnische groep automatisch recht heeft op een eigen staat.
Het hoeft niet perse een bezetting zijn maar over het algemeen, ja inderdaad, Turken en Friezen hebben absoluut dezelfde rechten als etnische Hollanders. Maar in het geval met Turken is dat niet eens relevant want ze voldoen niet aan de allerbelangrijkste eerste criteria. In hun geval is het oplossing binnen de internationale recht heel simpel: spullen pakken en naar Turkije verhuizen.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
Daarnaast zijn die Turken en Friezen uit jouw voorbeeld geen volk dat leeft onder bezetting en als zodanig worden erkend. Ze leven binnen een democratie en worden als volwaardige burgers gezien.
Omdat in de oorspronkelijk 2-staten voorstel 1948 was er geen sprake van "palestijnen" als een volk of zelfs enige etnische eenheid. Het ging alleen over arabieren en joden. Van de hele gebied van de Britse Kroon zijn er uiteindelijk 2 staten ontstaan: Israël en Jordanië. Een voor de joden en een voor de arabieren. De rest van het gebied was toen niet bedoeld om een staat te worden. Dat gebied moest onder VN mandaat blijven, dus geen arabisch gebied, geen joodse.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
De VN en ICJ stellen wél dat de Palestijnen in de bezette gebieden (niet in Israël...) recht hebben op zelfbeschikking. Waarom denk jij dat die Palestijnen juridisch vergelijkbaar zijn met die Turken in Nederland?
Eerder noodzaak. Menscheid telt al 1M+ jaar geschiedenis, maar tot nu toe hebben we alleen 3 manieren uitgevonden om dit probleem op te lossen:quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
In het verleden is zoveel gebeurt, begrijp ik daaruit jouw goedkeuring ofzo?
Ja, we zijn veel humaner geworden. Daarom zagen we geen grote krater in plaats van Gaza op 8 oktober 2023.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
Je geeft voorbeelden waarbij honderdduizenden mensen hun huis verloren. Omdat iets gebeurd is mag zo'n tragedie nogmaals gebeuren bedoel je? Ondanks dat we al een aantal jaar internationaal recht hebben en niet meer doen aan recht van de sterkste, of sla mij anders even in een fietsenhok in elkaar
Ik heb niks gezegd over verwante taal, religie of etniciteit. Ik had het over eigen nationale staat. En ik heb gezegd dat normaal gesproken heeft de principe van territoriale integriteit hogere prioriteit. Daarom zouden Turken uit Schilderswijk volgens deze principe hun spullen moeten pakken en naar Turkije verhuizen. Maar blijkbaar als ze samen met Marokkanen en de anderen even met elkaar afspreken dat ze een nieuwe volk Schilderwijkers zijn, dan mogen ze een eigen staat oprichten. Aldus pro-palestijnse logica.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
Kan je een juridische artikel of bron noemen waarin staat dat een volk zijn recht op zelfbeschikking verliest zodra er elders een staat bestaat met een verwante taal, religie, etniciteit?
Zoals we weten hebben Arabieren in Israël alle rechten die anderen ook hebben en vallen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever onder het gezag van de Palestijnse Autoriteit. Zij zijn dus volwaardig burgers, alleen niet die van Israël.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het hof stelt niet dat etnische groep automatisch recht heeft op een eigen staat.
Daarnaast zijn die Turken en Friezen uit jouw voorbeeld geen volk dat leeft onder bezetting en als zodanig worden erkend. Ze leven binnen een democratie en worden als volwaardige burgers gezien.
Inderdaad.quote:Op zondag 31 mei 2026 22:14 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik ben blij dat het nu duidelijk is. Ben je tegen het vermoorden van Palestijnse baby’s en bejaarden, tegen het verkrachten, vernederen en mishandelen van activisten dan ben je een pro Palestina aanhanger.
Oh wacht: “dat heeft niemand gezegd”.
Nou, over apartheid gesproken. Net over de grens wonen er generaties lang *tig duizend palestijnse vluchtelingen die nog steeds geen Jordaanse paspoort mogen krijgen. Je hoort daar niemand over mopperen.quote:Op zondag 31 mei 2026 22:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zoals we weten hebben Arabieren in Israël alle rechten die anderen ook hebben en vallen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever onder het gezag van de Palestijnse Autoriteit. Zij zijn dus volwaardig burgers, alleen niet die van Israël.
Dat niet alleen, er wordt ook nooit gemopperd over openlijke discriminatie in andere landen of het feit dat Joden op de door de Palestijnse Autoriteit gecontroleerde Westelijke Jordaanoever, bij wet verboden zijn land te kopen. Sterker nog, daar staat de doodstraf op. Moet je nagaan wat er zou gebeuren als de Palestijnen de volledige Westelijke Jordaanoever in het bezit krijgen, dan wordt dat dus de wet. De pijnlijke realiteit is natuurlijk dat je daar niemand over zou horen.quote:Op zondag 31 mei 2026 22:26 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Nou, over apartheid gesproken. Net over de grens wonen er generaties lang *tig duizend palestijnse vluchtelingen die nog steeds geen Jordaanse paspoort mogen krijgen. Je hoort daar niemand over mopperen.
Het is een ouderwets joods complot.quote:Op zondag 31 mei 2026 21:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt ziek hoe IDF moord propaganda zelfs in NL een stevige voet heeft
Ter herinnering: jij haalde Turken in Nederland aan om mij duidelijk te maken waarom Palestijnen in de west bank geen recht op zelfbeschikking hebben.quote:Op zondag 31 mei 2026 22:02 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Klopt, de voorwaarden waren er toen er nog geen Gerechtshof was.
[..]
Het hoeft niet perse een bezetting zijn maar over het algemeen, ja inderdaad, Turken en Friezen hebben absoluut dezelfde rechten als etnische Hollanders. Maar in het geval met Turken is dat niet eens relevant want ze voldoen niet aan de allerbelangrijkste eerste criteria. In hun geval is het oplossing binnen de internationale recht heel simpel: spullen pakken en naar Turkije verhuizen.
Het VN verdelingsplan 1947 stelde:quote:[..]
Omdat in de oorspronkelijk 2-staten voorstel 1948 was er geen sprake van "palestijnen" als een volk of zelfs enige etnische eenheid. Het ging alleen over arabieren en joden. Van de hele gebied van de Britse Kroon zijn er uiteindelijk 2 staten ontstaan: Israël en Jordanië. Een voor de joden en een voor de arabieren. De rest van het gebied was toen niet bedoeld om een staat te worden. Dat gebied moest onder VN mandaat blijven, dus geen arabisch gebied, geen joodse.
dan houdt het op inderdaad als je zelf ook niet begrijpt waarom jij die humanitaire tragedies uit het verleden aanhaalde. Ik dacht dat je er iets mee wilde bewijzenquote:Arabieren waren er niet mee eens en hebben geen diplomatische route gekozen om hun bezwaren te uiten. Nee, ze hebben de geweld en de oorlog begonnen en daarbij ging het niet alleen over die "bezette gebieden" maar om het vernietigen van het joodse staat als geheel. Toen hebben de arabieren dat VN-gebied geoccupeerd 1948-1967 en al die tijd was er ook geen sprake van "palestijnen" als een volk en niemand was van plan om er een aparte staat van maken.
Die pipisteinen legende is in de jaren 60s verzonnen. Maar de analogie met Nederland zou een beetje anders eruit moeten zien.
Stel dat niet de Turken in Schilderswijk, maar Turken en Marokkanen en Surinamers en Antillianen en Nederlanders en Britten en Duitsers en Polen en Chinezen en Portugezen, die wonen in Shilderswijk in eens verklaren dat ze een volk zijn. En de naam van de volk is Schilderwijkers. "En maakt niet uit dat het bestaat uit verschillende etnische groepen, maar we zijn Schilderwijkers hebben de vlag van ADO DEn Haag gestolen beetje angepast, en we willen een staat".
Dat is dus waar "palestijnse volk" op lijkt.
[..]
Eerder noodzaak. Menscheid telt al 1M+ jaar geschiedenis, maar tot nu toe hebben we alleen 3 manieren uitgevonden om dit probleem op te lossen:
1. Vernietiging.
2. Integratie.
3. Transfer.
Eerste twee zijn in het geval van Israël niet toepasselijk. Er blijft maar 1 optie.
[..]
Ja, we zijn veel humaner geworden. Daarom zagen we geen grote krater in plaats van Gaza op 8 oktober 2023.
Palestijnen hebben geen recht op zelfbeschikking want (ik citeer) "Arabieren heben 20+ nationale staten." = dat is die verwante taal, religie, etniciteit.quote:[..]
Ik heb niks gezegd over verwante taal, religie of etniciteit.
Kan je anders proberen uit te leggen waarom jij vindt dat mensen geen eigen land mogen hebben ook al wonen ze daar al duizend jaar, is de locatie waar ze wonen al tachtig jaar geen land en hoort het gebied ook niet bij een bestaand land en deelt die bevolking taal en culturele tradities. De identiteit is afgelopen tachtig jaar sterk gevormd doordat zij ongewild statenloos zijn.quote:Ik had het over eigen nationale staat. En ik heb gezegd dat normaal gesproken heeft de principe van territoriale integriteit hogere prioriteit. Daarom zouden Turken uit Schilderswijk volgens deze principe hun spullen moeten pakken en naar Turkije verhuizen. Maar blijkbaar als ze samen met Marokkanen en de anderen even met elkaar afspreken dat ze een nieuwe volk Schilderwijkers zijn, dan mogen ze een eigen staat oprichten. Aldus pro-palestijnse logica.
Uit je verder oorverdovende stilte erover maak ik dan maar op dat je het met me eens bent.quote:
En we weten óók dat ze dus geen souvereine zelfbeschikking hebben en laat net dat het onderwerp zijn in die tekst waar je op reageert....quote:Op zondag 31 mei 2026 22:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zoals we weten hebben Arabieren in Israël alle rechten die anderen ook hebben en vallen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever onder het gezag van de Palestijnse Autoriteit. Zij zijn dus volwaardig burgers, alleen niet die van Israël.
In Area A van de Westelijke Jordaanoever (en voorheen ook de Gazastrook) heeft (en had) men dat wel, de rest inderdaad niet. Het resultaat van herhaaldelijk een tweestatenoplossing afwijzen.quote:Op zondag 31 mei 2026 23:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En we weten óók dat ze dus geen souvereine zelfbeschikking hebben en laat net dat het onderwerp zijn in die tekst waar je op reageert....
Landen hebben toch geen bestaansrecht heb ik hier geleerd. Vraag je mattie @Mikeytt maar hoe dat zit.quote:Op maandag 1 juni 2026 00:05 schreef viagraap het volgende:
Ah daar heb je die user weer die van één groep mensen verwacht dat ze het pikken als hun land wordt opgeëist in naam van een religie.
quote:Op zondag 31 mei 2026 10:29 schreef Mikeytt het volgende:
Semantiek. Geen enkel land heeft bestaansrecht.
Klopt, ze dwingen dat af op beschaafde en minder beschaafde wijze. Nu weet ik dat je vaker moeite hebt met woorden die afhankelijk van de context meerdere betekenissen kunnen hebben, die discussie ga ik niet met je aan want die is je te hoog gegrepen. Dus als je nou ipv 'land', het woord 'huis' inbeeldt op die plek zijn we sneller klaar. Als ik te snel ga moet je het zeggen, dan maken we de denkstapjes wat kleiner voor je.quote:Op maandag 1 juni 2026 00:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Landen hebben toch geen bestaansrecht heb ik hier geleerd. Vraag je mattie @:mikeytt maar hoe dat zit.
Ah, heeft Palestina bestaansrecht ja of nee.quote:Op maandag 1 juni 2026 00:28 schreef viagraap het volgende:
[..]
Klopt, ze dwingen dat af op beschaafde en minder beschaafde wijze. Nu weet ik dat je vaker moeite hebt met woorden die afhankelijk van de context meerdere betekenissen kunnen hebben, die discussie ga ik niet met je aan want die is je te hoog gegrepen. Dus als je nou ipv 'land', het woord 'huis' inbeeldt op die plek zijn we sneller klaar. Als ik te snel ga moet je het zeggen, dan maken we de denkstapjes wat kleiner voor je.
Weer? Hoe veel users gaan dit nog proberen?quote:Op maandag 1 juni 2026 00:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, heeft Palestina bestaansrecht ja of nee.
Gast ben je blind? Gerapporteerd voor trollen. Mijn antwoord staat er letterlijk, moet ik het voor je aanwijzen? Raak je in paniek zodra je dingen met meer dan 10 woorden moet lezen? Succes met deze post dan.quote:Op maandag 1 juni 2026 01:22 schreef AchJa het volgende:
Nogmaals, heeft Palestina bestaansrecht ja of nee.
Of ben je net zo'n laffe herder die geen antwoord durft te geven.
Daar gaat het helemaal niet om, als je de misdaden van Israël tegenover die van Hamas en zijn bondgenoten beziet en dan nog slechts kritiek op Israël hebt dan klopt je moraal en je onderbuik gewoon niet, zo simpel zit het.quote:Op maandag 1 juni 2026 07:27 schreef mcmlxiv het volgende:
Blijkbaar is Howard in de veronderstelling dat dit een discussie topic is. Maar ja, een discussie vergt dat beide partijen na elkaar luisteren en enigszins eerlijk proberen de informatie tot zich te nemen. Zo heb ik al talloze malen aangegeven dat Palestijnse terroristen zonder enig probleem vervolgd en gedood mogen worden, heb ik de schuld van het conflict voor het grootste deel aan de Palestijnse kant gelegd, heb ik aangegeven te begrijpen dat collateral damage onontkoombaar is. Heb ik aangegeven dat geweld tegen joden (elders in de wereld) onaanvaardbaar is.
Maar nee, dat is niet genoeg, ik blijf een verdachte Palestina fanboy want ik heb ook kritiek op Israël en dat kan niet in de ogen van Howard. Israël is perfect in alles, dat zegt Howard natuurlijk niet, hij begrijpt heel goed dat dat onzin is. Hij strijdt alleen onvermoeibaar tegen elk stukje kritiek, zelfs wanneer Israëlische ministers volledig uit de bocht vliegen. Dan zijn dat slechts “persoonlijke meningen”.
Dit topic is dan ook geen discussie, dit topic zijn de Howard monologen, veertien delen aan verdraaiingen en leugens om maar enige kritiek op Israël te voorkomen.
Je doet echt letterlijk wat 'ie omschrijft, heb je dat niet door? Lees je eigen woorden nou eens terug, langzaam.quote:Op maandag 1 juni 2026 07:36 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, als je de misdaden van Israël tegenover die van Hamas en zijn bondgenoten beziet en dan nog slechts kritiek op Israël hebt dan klopt je moraal en je onderbuik gewoon niet, zo simpel zit het.
Eeeuhm nee?quote:Op maandag 1 juni 2026 07:44 schreef viagraap het volgende:
[..]
Je doet echt letterlijk wat 'ie omschrijft, heb je dat niet door? Lees je eigen woorden nou eens terug, langzaam.
Ik stel je gewoon een simpele concrete ja/nee vraag. Maar net als @Mikeytt ben je te laf om antwoord te geven met je "landen hebben geen bestaansrecht".quote:Op maandag 1 juni 2026 07:33 schreef viagraap het volgende:
[..]
Gast ben je blind? Gerapporteerd voor trollen. Mijn antwoord staat er letterlijk, moet ik het voor je aanwijzen? Raak je in paniek zodra je dingen met meer dan 10 woorden moet lezen? Succes met deze post dan.
Goh, lezen is niet hè sterkste punt he? Les van Howard gehad?quote:Op maandag 1 juni 2026 07:36 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, als je de misdaden van Israël tegenover die van Hamas en zijn bondgenoten beziet en dan nog slechts kritiek op Israël hebt dan klopt je moraal en je onderbuik gewoon niet, zo simpel zit het.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 1 juni 2026 14:42 schreef Since2003 het volgende:
Achja Israël.
[ x ]Welk punt probeer je hier nu te maken? Er zal hier een bombardement zijn geweest. En nu?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
En terecht, opzouten met die opruiende buitenlandse extremisten van beide zijden. Waar bemoeien die zich ook mee, blijf gewoon in je eigen land protesteren.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kritiek leveren op Israël als publiek figuur is er niet meer bij als je nog naar het Verenigd Koninkrijk wil:
https://www.reuters.com/w(...)an-piker-2026-06-01/
Hasan Piker:quote:Op maandag 1 juni 2026 15:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kritiek leveren op Israël als publiek figuur is er niet meer bij als je nog naar het Verenigd Koninkrijk wil:
https://www.reuters.com/w(...)an-piker-2026-06-01/
Dat zeg ik, opruiers heb je niks aan. Ook terecht dat zo'n muts als Eva Vlaardingerbroek daar is geweigerd met haar domme praat.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hasan Piker:
'I would vote for Hamas over Israel every single time'
‘Overall, my favorite flag is Hezbollah’
'I don't have any issue with Hezbollah'
'Orthodox Jews are inbreds'
'America deserved 9/11'
'I support the Houthis ten toes down'
Dit is 'kritiek' op Israël?
Veel plezier bij nazi Ye.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kritiek leveren op Israël als publiek figuur is er niet meer bij als je nog naar het Verenigd Koninkrijk wil:
https://www.reuters.com/w(...)an-piker-2026-06-01/
Kerel maak jezelf nou niet belachelijkquote:Op maandag 1 juni 2026 08:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik stel je gewoon een simpele concrete ja/nee vraag. Maar net als @:mikeytt ben je te laf om antwoord te geven met je "landen hebben geen bestaansrecht".
Ga jij nou lopen zeuren op users die met tweets gooien met weinig verdere context?quote:Op maandag 1 juni 2026 15:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welk punt probeer je hier nu te maken? Er zal hier een bombardement zijn geweest. En nu?
quote:Netanyahu kondigt aanvallen op Beiroet aan, 'Iran staakt gesprekken met VS'
De Israëlische premier Netanyahu heeft het leger opgedragen om zuidelijke buitenwijken van Beiroet onder vuur te nemen. Het leger heeft inwoners in dat gebied opgeroepen te vertrekken.
Sinds het staakt-het-vuren tussen Iran en de VS van begin april, heeft Israël zich grotendeels onthouden van aanvallen op de Libanese hoofdstad.
Volgens Netanyahu moeten in de buitenwijken "terreurdoelen" van Hezbollah worden aangevallen. Kort na de oproep van Netanyahu ontstonden in de buitenwijken van Beiroet files van mensen die op de vlucht sloegen.
Intussen wordt er op de Iraanse staatstelevisie gesproken over een einde aan het staakt-het-vuren. Persbureau Tasnim schrijft dat Teheran ook de onderhandelingen met de VS stillegt als Israël zich niet terugtrekt uit Libanon.
Volgens Tasnim wordt ook "de uitwisseling van berichten via bemiddelaars" opgeschort. Het persbureau onderhoudt nauwe banden met de overheid en baseert zich op Iraanse functionarissen en onderhandelaars.
De Iraanse berichten zijn niet onafhankelijk te verifiëren. Het Witte Huis heeft nog niet gereageerd.
'Schending staakt-het-vuren'
De afgelopen weken zijn er dagelijks Israëlische aanvallen op het zuiden en oosten van Libanon. Hezbollah neemt op zijn beurt Israëlische militairen in Libanon en doelen in Noord-Israël onder vuur.
"Elke schending van dit staakt-het-vuren op één front wordt beschouwd als een schending ervan op alle fronten. De Verenigde Staten en Israël zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van elke schending van het staakt-het-vuren", schrijft de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, op X. Iran wil verder dat ook de Israëlische aanvallen in Gaza stoppen.
Het staakt-het-vuren tussen de VS en Iran van begin april is volgens Amerikaanse bronnen recent verlengd. Sinds dat fragiele bestand worden af en toe aanvallen gemeld tussen beide landen.
Straat van Bab el-Mandeb
Ook meldt Tasnim dat Teheran en gelieerde militante groeperingen in de regio "de Straat van Hormuz volledig zullen afsluiten" en dat "andere fronten" zullen worden geopend. Als de Houthi's, een Iraanse bondgenoot in Jemen, zich verder zouden mengen in de oorlog, dan zou de Straat van Bab el-Mandeb aan de zuidkant van de Rode Zee doelwit kunnen worden, melden Amerikaanse media(opent in nieuw venster).
In die zeestraat hebben de door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen eerder aanvallen uitgevoerd op passerende schepen. Deze straat is een belangrijk knelpunt voor de scheepvaart en een smalle doorgang van de scheepvaartverkeer naar het Suezkanaal.
Netanyahu
Gisteren reageerde de Israëlische premier Netanyahu op de Israëlische inname van een strategisch gelegen fort in Libanon. Hij zei dat Israël vastberaden is, en "sterker dan ooit is teruggekeerd".
Het Israëlische leger intensiveert zijn aanvallen in Libanon, omdat dat naar eigen zeggen nodig is om Hezbollah uit te schakelen. "Het is nu mijn opdracht om onze greep op gebieden die onder controle van Hezbollah stonden, te versterken en uit te breiden", zei Netanyahu. "We nemen het initiatief en opereren op alle fronten, in Syrië, in Gaza en in Libanon", zei hij.
Ook wil Netanyahu 70 procent van de Gazastrook innemen om zo Hamas onder druk te zetten. In Gaza is sinds vorig jaar oktober sprake van een fragiel staakt-het-vuren; het Israëlisch leger moest zich terugtrekken tot achter een denkbeeldige 'gele lijn'. Daarmee nam Israël bijna 60 procent van de Gazastrook in.
Het Israëlische leger heeft ook achter de gele lijn nog aanvallen uitgevoerd. Nieuwe aanvallen of uitbreiding van het geannexeerde gebied in de Gazastrook zouden wederom een schending van dat bestand betekenen.
https://nos.nl/artikel/26(...)kt-gesprekken-met-vs
Als je die lieden verdedigt ben je voor mij wel af als normaal persoon. Dan je ben extremistisch (links of rechts; eigenlijk rechts maar meeliften op links, die logica is altijd ingewikkeld in die hoek).quote:Op maandag 1 juni 2026 15:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kritiek leveren op Israël als publiek figuur is er niet meer bij als je nog naar het Verenigd Koninkrijk wil:
https://www.reuters.com/w(...)an-piker-2026-06-01/
Kortom, Palestina heeft geen bestaansrecht aldus @viagraap .quote:Op maandag 1 juni 2026 18:00 schreef viagraap het volgende:
[..]
Kerel maak jezelf nou niet belachelijkWat snap je er nou niet aan? Wat de fuck is er moeilijk aan? Landen hebben wat mij betreft geen bestaansrecht, dat is inclusief Palestina. Ben je nou tevreden? Deze post heeft wel weer meer dan tien woorden heh, sterkte.
Levy is in Israël een alom gehaat figuur, maar ik vraag me oprecht af wat aanwijzingen zijn dat zijn analyse over de Israëlische strategie met Gaza niet klopt.quote:
Ja, heb je het kunnen lezen? Werd tijd. Israel heeft ook geen bestaansrecht. Nederland niet, geen enkel land. Ik dacht ik leg je het nog een keer uit, ter bevestiging, om zeker te weten dat je het snapt.quote:Op maandag 1 juni 2026 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom, Palestina heeft geen bestaansrecht aldus @:viagraap .
Dat antwoord had ook in ruim minder dan 10 woorden gekund he?
Dus is Palestina aanvallen geen enkel probleem. Goed dat je het bevestigt.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:17 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ja, heb je het kunnen lezen? Werd tijd. Israel heeft ook geen bestaansrecht. Nederland niet, geen enkel land. Ik dacht ik leg je het nog een keer uit, ter bevestiging, om zeker te weten dat je het snapt.
De oplossing voor Israël is dat de Palestijnen gewoon akkoord gaan met een eigen land in plaats van genocide na te streven, opgelost.quote:
Waar moet dat land komen te liggen?quote:Op maandag 1 juni 2026 22:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De oplossing voor Israël is dat de Palestijnen gewoon akkoord gaan met een eigen land in plaats van genocide na te streven, opgelost.
Zoals ze al tientallen malen op een presenteerblaadje is aangeboden, Gaza, Hebron, Ramallah, Nablus, Oost-Jeruzalem, Jaffa hebben de Arabieren wat mij betreft verspeeld.quote:
Leven is groter dan je denktquote:Op zondag 31 mei 2026 23:40 schreef viagraap het volgende:
[..]
Uit je verder oorverdovende stilte erover maak ik dan maar op dat je het met me eens bent.
Vreemde conclusie. Je weet dat je nu ook stelt dat Israel of Nederland aanvallen geen enkel probleem is?quote:Op maandag 1 juni 2026 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus is Palestina aanvallen geen enkel probleem. Goed dat je het bevestigt.
Mwah, ligt er hier maar net aan welke Israëliër je het vraagt. Hij staat bekend om een zéér kritische houding jegens Israël en is voorstander van een 'eenstatenopuossing' waarmee je effectief gezien Israël als land natuurlijk opheft en een burgeroorlog zou ontketenen. Dat komt hem op veel kritiek te staan.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Levy is in Israël een alom gehaat figuur, maar ik vraag me oprecht af wat aanwijzingen zijn dat zijn analyse over de Israëlische strategie met Gaza niet klopt.
Ach jij dit soort opmerkingen 'kritiek op Israël' @Ronald-Koeman ?quote:Op maandag 1 juni 2026 15:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hasan Piker:
'I would vote for Hamas over Israel every single time'
‘Overall, my favorite flag is Hezbollah’
'I don't have any issue with Hezbollah'
'Orthodox Jews are inbreds'
'America deserved 9/11'
'I support the Houthis ten toes down'
Dit is 'kritiek' op Israël?
Bijzondere complottheorie dit wel. 'Omvolking' van Europa is geen doel van zionisme.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:52 schreef Spring_Sale het volgende:
[ x ]
Dit zou hier in Nederland ook moeten gebeuren. Stoppen met het leveren van geld en wapens aan Israël. Van politiek links tot VVD'rechts' durft niemand deze kwestie Israël met nog geen tien meter lange stok aan te raken. Het lijkt er zeer sterk op dat ze allemaal voor Netanyahu werken.
(Politiek links neemt namelijk de omvolking van Europa, een zionistisch doel, voor haar rekening)
Ah, de Turken, right right.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 11:32 schreef Pegos het volgende:
Het wordt absoluut de hoogste tijd dat de internationale gemeenschap gaat optreden om in ieder geval een eind te maken aan de oorlogstoestand in Gaza.
Zoals ik al eerder schreef is het het beste als de Turken tijdelijk in Gaza ingezet worden om de toestand te stabiliseren en voor veiligheid van de Gazanen en Israel te zorgen.
Zij zijn feitelijk als enigen in staat om dit uit te voeren.
Van Netanyahu weet ik dat dit hem niet bevalt, maar dat heeft alles te maken met zijn sinistere eigen plan/agenda om het leven van de Gazanen zo moeilijk mogelijk te maken met als doel om Gaza geheel of gedeeltelijk in te nemen.
Dit kan zo niet langer voortduren. Er moet nu internationaal opgetreden gaan worden. Ik roep alle landen ter wereld op om hier actief aan mee te werken.
Over de andere gebieden zoals de Westbank, de oorlog en bezetting van gebieden in Libanon en Syrië zijn andere voorzieningen nodig. Maar de Turken zouden ook in Libanon een nuttige rol kunnen gaan spelen, bijvoorbeeld in samenwerking met de Fransen en het Libanese leger.
De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied.
Het zou in mijn idee het beste zijn als dat gebied weer tijdelijk onder gezag van Jordanië zou komen. Dat is alleszins redelijk omdat Israel bij de formele overdracht beloofde goed voor de daar wonende en naartoe gevluchte Palestijnen te zorgen, maar dat totaal niet doet. Het tegenovergestelde is het geval.
Ze worden op vrij grote schaal vermoord, onder mensonwaardige omstandigheden en veelal zonder enig proces gevangen genomen en langdurig gevangen gehouden, hun bewegingsvrijheid in eigen gebied wordt zeer ernstig belemmerd, hun terreinen en bezittingen worden hen afgenomen, hun huizen worden vernietigd, hun landerijen worden vernietigd, hun infrastructuur wordt vernietigd, er worden tal van illegale Israëlische kolonies gevestigd, en ga zo maar door.
Dat kan natuurlijk ook niet ongebreideld doorgang vinden. Oftewel hier moet definitief een eind aan komen.
"De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied. "quote:Op vrijdag 5 juni 2026 11:32 schreef Pegos het volgende:
Het wordt absoluut de hoogste tijd dat de internationale gemeenschap gaat optreden om in ieder geval een eind te maken aan de oorlogstoestand in Gaza.
Zoals ik al eerder schreef is het het beste als de Turken tijdelijk in Gaza ingezet worden om de toestand te stabiliseren en voor veiligheid van de Gazanen en Israel te zorgen.
Zij zijn feitelijk als enigen in staat om dit uit te voeren.
Van Netanyahu weet ik dat dit hem niet bevalt, maar dat heeft alles te maken met zijn sinistere eigen plan/agenda om het leven van de Gazanen zo moeilijk mogelijk te maken met als doel om Gaza geheel of gedeeltelijk in te nemen.
Dit kan zo niet langer voortduren. Er moet nu internationaal opgetreden gaan worden. Ik roep alle landen ter wereld op om hier actief aan mee te werken.
Over de andere gebieden zoals de Westbank, de oorlog en bezetting van gebieden in Libanon en Syrië zijn andere voorzieningen nodig. Maar de Turken zouden ook in Libanon een nuttige rol kunnen gaan spelen, bijvoorbeeld in samenwerking met de Fransen en het Libanese leger.
De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied.
Het zou in mijn idee het beste zijn als dat gebied weer tijdelijk onder gezag van Jordanië zou komen. Dat is alleszins redelijk omdat Israel bij de formele overdracht beloofde goed voor de daar wonende en naartoe gevluchte Palestijnen te zorgen, maar dat totaal niet doet. Het tegenovergestelde is het geval.
Ze worden op vrij grote schaal vermoord, onder mensonwaardige omstandigheden en veelal zonder enig proces gevangen genomen en langdurig gevangen gehouden, hun bewegingsvrijheid in eigen gebied wordt zeer ernstig belemmerd, hun terreinen en bezittingen worden hen afgenomen, hun huizen worden vernietigd, hun landerijen worden vernietigd, hun infrastructuur wordt vernietigd, er worden tal van illegale Israëlische kolonies gevestigd, en ga zo maar door.
Dat kan natuurlijk ook niet ongebreideld doorgang vinden. Oftewel hier moet definitief een eind aan komen.
Zowel Israel als Jordanië zijn een product van kolonialisme. Een verschil is dat er in Jordanië in een flink grotere mate sprake was/is van zelfbestuur.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
"De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied. "
De Westbank werd bezet door Jordanië toen ze Israël aanvielen in 1948. En ze verloren het toen ze Israël aanvielen in 1967.
Even los van de oorzaak, de situatie die de Jong beschrijft is toch waar?quote:Israël volgens onderzoek schuldig aan etnische zuivering en apartheid op Westoever
Israël stuurt actief aan op de etnische zuivering van Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever, concludeert Amnesty International in een nieuw rapport. De mensenrechtenorganisatie vindt dat de internationale gemeenschap medeplichtig is, omdat die niet ingrijpt of het land zelfs blijft steunen.
De onderzoekers omschrijven een Israëlisch apartheidssysteem waarbij het Palestijnen praktisch onmogelijk wordt gemaakt een bestaan op te bouwen op de Westelijke Jordaanoever en zij niet dezelfde rechten hebben als Israëlische kolonisten. Dat gebeurt al bijna zestig jaar, zegt universitair hoofddocent antropologie Anne de Jong. "Palestijnen krijgen bijvoorbeeld geen burgerschap. En ze mogen niet over dezelfde wegen rijden als Israëliërs, omdat ze langs allerlei controlepunten moeten."
Wanneer afkomst bepaalt welke rechten iemand heeft, kan je spreken van apartheid, vervolgt De Jong. Uit onder meer interviews met Palestijnen, wetsvoorstellen, beeldmateriaal en satellietbeelden wordt daarnaast volgens Amnesty nog duidelijk hoe vanuit de politiek wordt aangestuurd op het verdrijven van de Palestijnse bevolking, specifiek in zone C op de Westelijke Jordaanoever. Dat gebied beslaat 60 procent van de Westoever en is volledig onder Israëlische militaire controle, zoals te zien is op de kaart hieronder.
Ik zie de Turken ook nog wel Libanon bezetten binnenkort.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 14:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, de Turken, right right.
Je bedoelt het land met en dictatuur die Hamas-terroristen onderdak biedt? Ja, echt een goed plan om die naar de Gazastrook te sturen, ook net zoiets alsof Israël dat zou accepteren en de Turken daar zin in hebben.
En waarom kan de huidige situatie niet voortduren eigenlijk?
Je bedoelt dat Israëlische troepen dit gebied, naast alle andere gebieden van de Palestijnen gestolen hadden.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
"De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied. "
De Westbank werd bezet door Jordanië toen ze Israël aanvielen in 1948. En ze verloren het toen ze Israël aanvielen in 1967.
Je bent een beetje in de war, de Israëliërs zijn de Palestijnen, die naam is slechts gejat door Arafat en Ho Chi Minh om het Arabisch gedeelte van de Palestijnen zielig te laten lijken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:18 schreef Pegos het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Israëlische troepen dit gebied, naast alle andere gebieden van de Palestijnen gestolen hadden.
Die komen toeterend Libanon binnen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:15 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik zie de Turken ook nog wel Libanon bezetten binnenkort.
Even de laatste Christenen wegjagen, als de Palestijnen nu een eigen landje zouden ambieren.quote:
Je bedoelt zoals het IDF in Zuid Libanon heeft gedaan? Kan dat de Turken goed hebben opgelet en daar van geleerd hebben, ik hoop het niet. De Palestijnen zijn een weerloos volk, die hebben niets te willen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Even de laatste Christenen wegjagen, als de Palestijnen nu een eigen landje zouden ambieren.
Zo dan, stukje geschiedenisvervalsing over 1967.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:18 schreef Pegos het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Israëlische troepen dit gebied, naast alle andere gebieden van de Palestijnen gestolen hadden.
Het was één grote landroverij.
Israel wordt, ondanks de ethnic cleansing van oost Israël etc., internationaal erkend binnen de grenzen van 1967.
De West Bank was onderdeel van de deal met het westen en stichters van Israël. Jordanië zou in ruil voor het tegenwerken van andere Arabische legers de West Bank krijgen. Daarom wordt deze oorlog aan Jordaanse zijde de phony war genoemd door de toenmalige hoofd van de Jordaanse strijdkrachten, John Bagot Glubb.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
"De Westbank is een ingewikkelde zaak. Dat was oorspronkelijk Jordaans gebied. "
De Westbank werd bezet door Jordanië toen ze Israël aanvielen in 1948. En ze verloren het toen ze Israël aanvielen in 1967.
Mevrouw heeft duidelijk veel ervaring met mensen die genocide verdedigen alsof er niets aan de hand is.quote:Mensen die zeggen: "Zionisme is slechts het idee dat Joden recht hebben op een eigen thuisland," zijn moeilijk serieus te nemen. Zionisme is geen abstract begrip; we kunnen allemaal de concrete gevolgen ervan met onze eigen ogen zien. We zien een realiteit van genocide, apartheid, voortdurende oorlogen en structureel misbruik.
Dit is geen theoretische discussie waarin iedereen vrij zijn eigen definitie van zionisme kan bedenken. Het is 2026, niet 1890. De historische en actuele feiten liggen op tafel. Dit is hoe zionisme zich in de praktijk manifesteert. Dit is het zionisme dat daadwerkelijk bestaat. Wat je ziet, is wat je krijgt. En wat we vandaag zien, behoort aantoonbaar tot de ernstigste vormen van onrecht en geweld die zich momenteel in de wereld afspelen.
quote:Hasbara is zo weerzinwekkend omdat het in wezen neerkomt op zionisten die je bedelven onder een muur van woorden om je ervan te overtuigen dat je niet ziet wat je daadwerkelijk ziet.
Je ziet rauwe videobeelden uit Gaza van iets wat nauwelijks te bevatten is, en vervolgens zie je in de reacties mensen zeggen: "Dit is eigenlijk heel normaal en gerechtvaardigd, want woorden, woorden, woorden, woorden, woorden."
Je leest een nieuwsbericht over Israël dat iets buitengewoon verwerpelijks doet in Libanon, en daar staan ze weer: "Er zit eigenlijk veel meer achter dit verhaal, want woorden, woorden, woorden, woorden, woorden."
Je ziet een extreemrechtse Israëlische minister openlijk genocidale retoriek uiten, en onmiddellijk stromen de verdedigingen binnen: "Zo moet je dit niet interpreteren, want woorden, woorden, woorden, woorden, woorden."
Je ziet mensenrechtenorganisaties overal ter wereld stellen dat Israël zich schuldig maakt aan genocide en apartheid, en vervolgens hoor je dat dit allemaal een gigantisch complot zou zijn om Israël zwart te maken, omdat woorden, woorden, woorden, woorden, woorden.
Je ziet steeds meer gevestigde media berichten over de groeiende hoeveelheid bewijsmateriaal voor verkrachting en marteling in Israëlische gevangenissen, en dan wordt beweerd dat dit slechts een antisemitische bloedsmaad is, want woorden, woorden, woorden, woorden, woorden.
Het doel is om je te overspoelen met een stortvloed aan taal, totdat je vermogen om zelf nog een samenhangend beeld van de werkelijkheid te vormen wordt ondermijnd en je te verward raakt om nog helder te zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Dat is een verwerpelijke, manipulatieve en diep onethische manier om met mensen om te gaan.
Maar het goede nieuws is dat deze strategie steeds minder effectief wordt. Taal is buitengewoon krachtig, maar kent haar grenzen. Het gedrag van Israël is zo openlijk onaanvaardbaar geworden dat geen enkele retorische truc mensen nog kan laten ontkennen wat zich recht voor hun ogen afspeelt.
De zoveelste bizarre en bespottelijke claim die je hier doet. Kun je dit soort dingen ook eens beter onderbouwen? Bijvoorbeeld:quote:Op zondag 14 juni 2026 11:30 schreef Peppert het volgende:
Het zionisme is een ideologie die zich aan de extremistische kant van het politieke spectrum bevindt en qua gewelddadigheid vergelijkbaar is met het nazisme. Ik beschouw het als een uiterst gewelddadige en genocidale ideologie.
[ x ]
[..]
Mevrouw heeft duidelijk veel ervaring met mensen die genocide verdedigen alsof er niets aan de hand is.
[..]
quote:Hey beautiful you. Thank you so much for visiting my Patreon page. I am a 100 percent crowdfunded journalist/poet/artist working from home in Australia with my soulmate Tim Foley creating inspiring and seditious anti-establishment content for evolutionary revolution.
Bepaalde mensen liegen genocide feitjes bij elkaar.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:54 schreef viagraap het volgende:
Probeer je nou duidelijk te maken dat random tweets geen goede bron zijn?
En bepaalde mensen in dit topic gebruiken alsnog dezelfde soort bronnen, maar dan degene die geheel toevallig precies zeggen wat ze willen horen. Ik heb er verder ook een beetje moeite te geloven dat jij bronnen beter kunt beoordelen dan oa de VN, Amnesty, en Israelische hoogleraren op dit gebied.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:56 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Bepaalde mensen liegen genocide feitjes bij elkaar.
Opmerkelijk dat dit inderdaad geen aandacht krijgt, past waarschijnlijk niet in een gewenst narratief.quote:
Mwah, dat weet ik niet, je hebt zoveel woorden die veel worden gebruikt. Het dekt de lading goed in dit geval, dat is waarom ik het gebruik.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:56 schreef sp3c het volgende:
Narratief is ook wel het modewoordje van deze tijd of niet?
Ja dat denkt iedereen in iedere discussie over ieder onderwerpquote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, je hebt zoveel woorden die veel worden gebruikt. Het dekt de lading goed in dit geval, dat is waarom ik het gebruik.
“Libië is niet bereikbaar voor het nieuws”quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja dat denkt iedereen in iedere discussie over ieder onderwerp
Het is niet in het nieuws omdat libie niet bereikbaar is voor het nieuws, er is geen gewenst narratief
Wat voor lulkoek is dat nou weer? Absurd dat dit geen aandacht krijgt en ook vervelend voor de mensen die het betreft, ze zijn er wel zelf ingestapt, maar worden door Hamas in de steek gelaten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja dat denkt iedereen in iedere discussie over ieder onderwerp
Het is niet in het nieuws omdat libie niet bereikbaar is voor het nieuws, er is geen gewenst narratief
Jij denkt dat het net zo makkelijk verslaggeven is over Libie dan over Israel?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wat voor lulkoek is dat nou weer? Absurd dat dit geen aandacht krijgt en ook vervelend voor de mensen die het betreft, ze zijn er wel zelf ingestapt, maar worden door Hamas in de steek gelaten.
Die vinden wel weer nieuwe domoren die denken gutmenschen te zijn.
Niet volledigquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:34 schreef Homey het volgende:
Die Hamas aanhangers uit Europa die dachten via Egypte naar Gaza te kunnen kregen een flinke pak rammel van de Egyptenaren. Ook dat kreeg amper aandacht in de media. Sowieso wordt het land Egypte volledig uit de verslaggeving gehouden. Past idd niet in, jawel, het narratief.
Die dachten even via Egypte terroristen te gaan voeden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:34 schreef Homey het volgende:
Die Hamas aanhangers uit Europa die dachten via Egypte naar Gaza te kunnen kregen een flinke pak rammel van de Egyptenaren. Ook dat kreeg amper aandacht in de media. Sowieso wordt het land Egypte volledig uit de verslaggeving gehouden. Past idd niet in, jawel, het narratief.
En Egypte is zelf ook geen lieverdje.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:57 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die dachten even via Egypte terroristen te gaan voeden.
Egypt said no.
Dus dan maar niet berichten dat ze al een maand vastzitten?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Jij denkt dat het net zo makkelijk verslaggeven is over Libie dan over Israel?
Lolz
De Egyptenaren moeten helemaal niks van de Palestijnen hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:10 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
En Egypte is zelf ook geen lieverdje.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-activisten-a4928760quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dus dan maar niet berichten dat ze al een maand vastzitten?
dat is oudquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-activisten-a4928760
Het verschil in berichtgeving qua hoeveelheid en nadruk valt toch niet te ontkennen, al doe je enorm je best.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:20 schreef sp3c het volgende:
Krijg meer de indruk dat het gewenste narratief is dat we niets negatiefs over Israel zeggen
Toen werd er een ander narratief gewenst?quote:
Dat doe ik niet, je verschuift de doelpalen nuquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het verschil in berichtgeving qua hoeveelheid en nadruk valt toch niet te ontkennen, al doe je enorm je best.
Toch schiet je keer op keer in je eigen doel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, je verschuift de doelpalen nu
Ik ontken het bestaan van het geweste narratief
Edgy maar neequote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
Toch schiet je keer op keer in je eigen doel.
Wel vreemd dat er prima verslag te geven is over Gaza, waar Israël Hamas de vrije nieuwsgaring al de kop in geslagen had voordat er sprake was van een oorlogssituatie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Jij denkt dat het net zo makkelijk verslaggeven is over Libie dan over Israel?
Lolz
Heel die flottila boeit me niets tbh, dit keer ook weinig van meegekregen gelukkigquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wel vreemd dat er prima verslag te geven is over Gaza, waar Israël Hamas de vrije nieuwsgaring al de kop in geslagen had voordat er sprake was van een oorlogssituatie.
Het zit hem niet in de moeite, het zit hem denk ik inderdaad in de moeite die men bereid is te doen om ruchtbaarheid te genereren.
Het topic over Jemen heb ik vorig jaar ook maar eens opgegraven na jaren stilte terwijl er van alles speelt. Soedan ben ik bijna ook altijd degene die eens op zoek gaat of daar nog iets speelt. In Syrië zijn ze inmiddels weer twee golven van genocidaal etnisch en/of sektarisch geweld verder sinds ik deze post ben begonnen te typen.
Maar laten we het tot vermoeiens hebben over de zoveelste flotilla die op precies dezelfde manier als de vorige drie (?) een bekend scenario invaart om verhalen de wereld in te helpen middels een mediastrategie. Wat past er niet in die strategie? Dat andere landen die flotillezen net zo hard (of eindelijk harder) oppakken en vast/uitzetten.
Als het je allemaal niet boeit kun je ook met Lego gaan spelen of gewoon een rondje gaan mountainbiken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Heel die flottila boeit me niets tbh, dit keer ook weinig van meegekregen gelukkig
Nee, je bekijkt het de verkeerde kant op. Juist wanneer je niets zegt ben je een GeNoCiDe liefhebber.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als het je allemaal niet boeit kun je ook met Lego gaan spelen of gewoon een rondje gaan mountainbiken.
Okquote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als het je allemaal niet boeit kun je ook met Lego gaan spelen of gewoon een rondje gaan mountainbiken.
Dat is ook een manier om het een plek te geven. Mensen hanteren hierbij verschillende strategieën om het interne conflict te sussen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Heel die flottila boeit me niets tbh, dit keer ook weinig van meegekregen gelukkig
Welk intern conflict?quote:Op zondag 21 juni 2026 10:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om het een plek te geven. Mensen hanteren hierbij verschillende strategieën om het interne conflict te sussen.
Hamas kan ook de wapens neer leggen!quote:Op zondag 21 juni 2026 10:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om het een plek te geven. Mensen hanteren hierbij verschillende strategieën om het interne conflict te sussen.
Beide een gevolg van de agressie van Israël. Je niet de oorzaak aanpakken en dat is het oprichten van een kolonie op andermans huis en daarbij de bewoners vermoorden of verjagen om plek te maken voor joden.quote:Op zondag 21 juni 2026 16:39 schreef theguyver het volgende:
[..]
Hamas kan ook de wapens neer leggen!
![]()
Zelfde als Hezbollah
Makkelijk hè, ligt altijd aan die ander.quote:Op zondag 21 juni 2026 18:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Beide een gevolg van de agressie van Israël. Je niet de oorzaak aanpakken en dat is het oprichten van een kolonie op andermans huis en daarbij de bewoners vermoorden of verjagen om plek te maken voor joden.
De Arabische taal kent veel woorden, maar niet een woord voor zelfreflectie.quote:Op zondag 21 juni 2026 20:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Makkelijk hè, ligt altijd aan die ander.
Kan je er inhoudelijk op in gaan? Of hebben dat officieel achter ons gelaten in NWS?quote:Op zondag 21 juni 2026 20:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Makkelijk hè, ligt altijd aan die ander.
Ik heb niet echt last van een intern cobflict hier, domme mensen doen domme dingen en in de hoop dat ze er dit keer wel echt wel doorkomen dan denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zittenquote:Op zondag 21 juni 2026 10:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om het een plek te geven. Mensen hanteren hierbij verschillende strategieën om het interne conflict te sussen.
Wat raar dat de hele wereld het Westen uitkotst omdat we weer eens een genocidale staat steunen en iedereen die er een beetje tegen in gaat "dom" noemenquote:Op maandag 22 juni 2026 15:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb niet echt last van een intern cobflict hier, domme mensen doen domme dingen en in de hoop dat ze er dit keer wel echt wel doorkomen dan denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten
Kan ik me echt niet druk om maken
Niet iedereen, alleen gasten van die flottillaquote:Op maandag 22 juni 2026 16:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat raar dat de hele wereld het Westen uitkotst omdat we weer eens een genocidale staat steunen en iedereen die er een beetje tegen in gaat "dom" noemen
In de tussentijd komt "de hele wereld" naar het Westen om een beter leven te hebben, helaas wordt daarmee de levensstandaard in het Westen ook weer een stuk minder.....quote:
Je vergeet weer een aantal zaken:quote:Op zondag 21 juni 2026 18:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Beide een gevolg van de agressie van Israël. Je niet de oorzaak aanpakken en dat is het oprichten van een kolonie op andermans huis en daarbij de bewoners vermoorden of verjagen om plek te maken voor joden.
Hoort Groot-Brittanië dan bij de Kelten of de Romeinen?quote:Op maandag 22 juni 2026 16:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vergeet weer een aantal zaken:
• Het Jodendom, Joden en het Hebreeuws zijn inheems in dit gebied. Hier is het Jodendom ontstaan.
• Een aantal eeuwen later is dit gebied door Arabische moslims veroverd, geïslamiseerd en gearabiseerd.
• Arabische moslims besloten na deze verovering direct de Sharia te implementeren en iedereen die niet moslim is, werd gedegradeerd tot tweederangsburgers. Wat ook een van de reden is dat lokale mensen zich tot de Islam begonnen te bekeren, vanuit pure economische en sociale noodzaak om niet meer als tweederangsburg te hoeven leven.
• Arabische moslims bouwden vervolgens een enorme moskee op de plek waar de restanten van de laatste Joodse Tempel waren. Een praktijk die we op meer plekken zagen waarbij moslims, nadat men nieuwe gebieden had veroverd, lokale religieuze gebedshuizen ombouwde of verving voor moskeeën om de dominante van de Islam aan te tonen.
Vervolgens, eeuwen later zitten jullie de hele wereld de gaslighten dat Arabische moslims hier de inheemse bewoners zijn en Joden niet. Hoe komt het dat het binnen de Islam zo acceptabel is om andermans grondgebied te veroveren, de mensen te verdrijven, uit te moorden of te bekeren en vervolgens te claimen dat het grondgebied tot de Islam behoort?
Ik ben dan ook benieuwd wat dit wil zeggen voor Europa over een aantal eeuw, dan is het narratief zeker dat de inheemse bewoner van Frankrijk of Nederland, Rachid of Mohammed heet, en Christopher, Béatrice en Maarten kolonisten zijn.
Dit doet me denken aan die Russische soldaat die een Oekraiense baby zou hebben gedood en dat zijn eigen eenheid hem daarna zou hebben geexecuteerd. Terecht dat ze hem neergeknald hebben natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:21 schreef Homey het volgende:
[..]
1 malle tweet van een random persoon op X = spreken namens de hele bevolking?
Joden uit Oekraïne en de rest van Europa zijn daar niet inheems. Je wil graag de zaken mengen en op een hoop gooien om ook de Oekrainers ineens ineens te maken.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vergeet weer een aantal zaken:
• Het Jodendom, Joden en het Hebreeuws zijn inheems in dit gebied. Hier is het Jodendom ontstaan.
• Een aantal eeuwen later is dit gebied door Arabische moslims veroverd, geïslamiseerd en gearabiseerd.
• Arabische moslims besloten na deze verovering direct de Sharia te implementeren en iedereen die niet moslim is, werd gedegradeerd tot tweederangsburgers. Wat ook een van de reden is dat lokale mensen zich tot de Islam begonnen te bekeren, vanuit pure economische en sociale noodzaak om niet meer als tweederangsburg te hoeven leven.
• Arabische moslims bouwden vervolgens een enorme moskee op de plek waar de restanten van de laatste Joodse Tempel waren. Een praktijk die we op meer plekken zagen waarbij moslims, nadat men nieuwe gebieden had veroverd, lokale religieuze gebedshuizen ombouwde of verving voor moskeeën om de dominante van de Islam aan te tonen.
Vervolgens, eeuwen later zitten jullie de hele wereld de gaslighten dat Arabische moslims hier de inheemse bewoners zijn en Joden niet. Hoe komt het dat het binnen de Islam zo acceptabel is om andermans grondgebied te veroveren, de mensen te verdrijven, uit te moorden of te bekeren en vervolgens te claimen dat het grondgebied tot de Islam behoort?
Ik ben dan ook benieuwd wat dit wil zeggen voor Europa over een aantal eeuw, dan is het narratief zeker dat de inheemse bewoner van Frankrijk of Nederland, Rachid of Mohammed heet, en Christopher, Béatrice en Maarten kolonisten zijn.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat bijna iedereen er last van heeft alleen willen veel mensen er zich niet druk om maken zoals je zelf zegt.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb niet echt last van een intern cobflict hier, domme mensen doen domme dingen en in de hoop dat ze er dit keer wel echt wel doorkomen dan denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten
Kan ik me echt niet druk om maken
Zo komen de Friezen oorspronkelijk ook uit een gebied oostelijk van de Krim, laten we ze gezellig vernietigen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 06:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
Joden uit Oekraïne en de rest van Europa zijn daar niet inheems. Je wil graag de zaken mengen en op een hoop gooien om ook de Oekrainers ineens ineens te maken.
Wat maakt Nederlandse joden ineens inheems in die gebieden? Als dat inheems zijn, zijn ze hier dan niet inheems?
Gewoon bullshit dus.
Denk dat je je hele beperkte kijk op de wereld projecteerd op de rest en een of andere reden probeert te zoeken voor het feit dat zoveel mensen het er niet mee eens zijnquote:Op dinsdag 23 juni 2026 06:47 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik denk heel eerlijk gezegd dat bijna iedereen er last van heeft alleen willen veel mensen er zich niet druk om maken zoals je zelf zegt.
Als je het voorval naar normen en waarden afbreekt waar je voor staat en die nu tegenover elkaar staan, kom je er al heel snel achter dat het eigenlijk botst maar dat je het botsen niet wil hebben en dus bewust of onbewust een escape maakt in de vorm van een uitzondering...
Dat is wat Howardroark stelt in feite.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 07:05 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zo komen de Friezen oorspronkelijk ook uit een gebied oostelijk van de Krim, laten we ze gezellig vernietigen.
Dat komt door hun origine en cultuur.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 06:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
Joden uit Oekraïne en de rest van Europa zijn daar niet inheems. Je wil graag de zaken mengen en op een hoop gooien om ook de Oekrainers ineens ineens te maken.
Wat maakt Nederlandse joden ineens inheems in die gebieden? Als dat inheems zijn, zijn ze hier dan niet inheems?
Gewoon bullshit dus.
Als je Israel nu in de huidige staat aan de Arabieren geeft is het binnen een jaartje een derdewereldland waar vrouwen, homo's en gehandicapten aan de galg bungelen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 07:41 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dat is wat Howardroark stelt in feite.
"als je googled"quote:Op dinsdag 23 juni 2026 06:37 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Dit doet me denken aan die Russische soldaat die een Oekraiense baby zou hebben gedood en dat zijn eigen eenheid hem daarna zou hebben geexecuteerd. Terecht dat ze hem neergeknald hebben natuurlijk.
Het probleem van Israel is dat jonge IDF soldaten veel op social media posten zonder over de gevolgen na te denken, omdat ze denken dat het stoer is.
Jij zegt: 'hij spreekt niet namens de hele bevolking' en daar ben ik het met je eens. Maar denk eens aan de rest van de wereld die een overvloed aan posts op social media te zien krijgt met zeer ernstige oorlogsmisdaden. Wat denk je wat dat doet met de beeldvorming van Israel. Als je googled kun je zien dat het hedendaagse Israel niet meer zo geliefd is in de wereld en dan druk ik me heel voorzichtig uit.
en gezuiverd van joden. Want dat is wat die hele antisemitische santekraam om te doen is: een nieuwe holocaust ontketenen. Ze praten elke dag over genocide dit en etnische zuivering dat, want dat is steeds on top of their mind. Waarom? Ze willen het zelf graag doen. Je praat waar je over droomt. Je projecteert je eigen zondes. Etcetera.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je Israel nu in de huidige staat aan de Arabieren geeft is het binnen een jaartje een derdewereldland waar vrouwen, homo's en gehandicapten aan de galg bungelen.
Als de (toekomstige) werkelijkheid al zo erg is als jij beweert, waarom heb je dan de behoefte om er nog dingen bij te verzinnen?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je Israel nu in de huidige staat aan de Arabieren geeft is het binnen een jaartje een derdewereldland waar vrouwen, homo's en gehandicapten aan de galg bungelen.
Misschien kunnen we deze user en zijn aparte fantasie, niet gebonden aan enige feiten, negeren.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als de (toekomstige) werkelijkheid al zo erg is als jij beweert, waarom heb je dan de behoefte om er nog dingen bij te verzinnen?
Het zegt veel dat je niet eens een poging doet om het te ontkennen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:00 schreef Homey het volgende:
[..]
"als je googled"
Ik zie dan waarom islam niet zo geliefd is in de wereld door al dat extreme geweld van islamisten over de hele wereld. Dan druk ik mij nog voorzichtig uit. Verder valt me op dat veel moslims hele rare dingen posten vol geweld en scheldpartijen, omdat ze denken dat dat stoer is?
Mwah, het is wellicht enigszins gechargeerd, maar je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat als Israël zou verdwijnen en worden vervangen door het zoveelste Arabische en Islamitische land, de vrijheden van homo's en vrouwen zouden verdwijnen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als de (toekomstige) werkelijkheid al zo erg is als jij beweert, waarom heb je dan de behoefte om er nog dingen bij te verzinnen?
Niet veel minder slecht dan wat je nu hebt, in tegenstelling tot sommigen hier trek ik namelijk een grens bij genocide (of etnische zuivering voor de lafaards onder ons).quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je Israel nu in de huidige staat aan de Arabieren geeft is het binnen een jaartje een derdewereldland waar vrouwen, homo's en gehandicapten aan de galg bungelen.
Een man met een geweten! Die zijn er helaas nog maar weinig. De meesten gaan mee met de machtigen van de dag. Ik heb me altijd afgevraagd hoe een genocide kon plaatsvinden (ik ben 36 jaar), maar sinds de genocide in Gaza heb ik als toeschouwer op sociale media ten dele mijn antwoord gevonden.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 18:41 schreef viagraap het volgende:
[..]
Niet veel minder slecht dan wat je nu hebt, in tegenstelling tot sommigen hier trek ik namelijk een grens bij genocide (of etnische zuivering voor de lafaards onder ons).
Enigzins gechargeerd!? Hahaquote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, het is wellicht enigszins gechargeerd, maar je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat als Israël zou verdwijnen en worden vervangen door het zoveelste Arabische en Islamitische land, de vrijheden van homo's en vrouwen zouden verdwijnen.
Om nog maar te zwijgen over de wraak die men zou halen tegenover Joden. Dat zou eindigen in honderden Babi Yar's. En dit zijn dan de mensen die veel Westerlingen steunen.
Het is duidelijk wat de sentimenten in die samenleving zijn. Het is ook niet voor niets dat er nog nooit een vredesbeweging is geweest in die contreien. Wel heeft men meermaals geprobeerd Israël als land te vernietigen en was vóór de oprichting van Israël zelfs al bezig met geweld tegen de Joodse gemeenschappen hier. Als je dit weet en dan tóch besluit zulke mensen te steunen, dan steun je dus zulke sentimenten. Dat spreekt voor zich.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Enigzins gechargeerd!? Haha
Wat is jouw onderbouwing dat die westerlingen impliciet de genocide op joden steunen?
Waarom zou je daar iets van willen vinden dan? Over de etnische Armenen in Nagorno-Karabach of de Masalit of Zaghawa in Darfur vinden de meeste Westerlingen ook niets. Wat maakt dit conflict uniek daarin?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Irritant dat iemand het niet verschrikkelijk mag vinden wat al jaren met de Palestijnen in de bezette gebieden gebeurt
Dat is ook niet aan het Israëlische leger te doen, maar aan de Palestijnen zelf. Die laten dat doelbewust na in de hoop op die manier immuniteit te creëren. Zie ook:quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:43 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of het een terrorist is of niet? Alsof het IDF onderscheid maakt tussen burgers en terroristen.
Wat doen de Palestijnen vervolgens:quote:Under the principle of distinction, all involved in the armed conflict must distinguish between the persons thus defined (the combatants) and civilians. Combatants must distinguish themselves (i.e., allow their enemies to identify them) from all other persons (civilians), who may not be attacked nor directly participate in the hostilities.
Bron
quote:How Hamas Is Fighting in Gaza: Tunnels, Traps and Ambushes
Hamas overwhelmed Israel's border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.
They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas -- even a child's bedroom -- blurring the boundary between civilians and combatants.
They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.
They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.
...
Post is weggehaald lolquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is ook niet aan het Israëlische leger te doen, maar aan de Palestijnen zelf. Die laten dat doelbewust na in de hoop op die manier immuniteit te creëren. Zie ook:
[..]
Wat doen de Palestijnen vervolgens:
[..]
BBC:quote:Al Jazeera condemns the Israeli occupation army’s deliberate killing of its cameraman in Gaza, Ahmed Wishah
Al Jazeera Media Network condemns the deliberate killing of its Al Jazeera Mubasher Channel’s cameraman Ahmed Wishah by Israeli occupation forces today, Saturday 20 June, in an Israeli bombardment that targeted a house in the Bureij camp in the central Gaza Strip.
https://network.aljazeera(...)ccupation-army’;s-deliberate-killing-its-cameraman-gaza
The Guardian:quote:Israeli strikes kill six people in Gaza including Al Jazeera cameraman, officials say
Israeli strikes in Gaza have killed at least six people, including an Al Jazeera cameraman and at least one child, according to health officials and rescuers.
Al Jazeera said it "strongly condemns the heinous crime of targeting and killing" of its correspondent Ahmed Wishah, who was killed in a strike on a central Gaza home on Saturday.
https://www.bbc.com/news/articles/c4gy26p6pwzo
NRC:quote:Al Jazeera cameraman Ahmed Wishah killed in Israeli strike on Gaza
Wishah among at least 260 journalists killed since Israel’s war on Gaza began in October 2023
https://www.theguardian.c(...)raeli-strike-on-gaza
NOS:quote:Israël doodt opnieuw cameraman van Al Jazeera bij aanval in Gaza
Israël heeft opnieuw een Palestijnse journalist gedood. Bij een aanval op vluchtelingenkamp Bureij is Ahmed Wishah, de cameraman van Al Jazeera om het leven gekomen. Dat heeft Al Jazeera zaterdag bevestigd. Bij de aanval werden ook twee anderen gedood, schrijft persbureau AFP.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)val-in-gaza-a4930621
De """cameraman""" / """journalist""" in kwestie:quote:Weer doden in Gaza bij Israëlische aanvallen, onder wie kinderen en journalist
Later op de dag vuurde Israël een raket af op het vluchtelingenkamp Bureij in centraal Gaza. Drie mensen werden daar gedood, onder wie een journalist van Al Jazeera. De nieuwszender bevestigt zijn dood. De man, Ahmed Wishah, werkte als cameraman voor de zender. Zijn broer Mohamed werkte ook voor Al Jazeera en werd in april gedood bij een Israëlische aanval.
https://nos.nl/artikel/26(...)nderen-en-journalist
Gaza en de West Bank zijn van niemand. Het is geen land en heeft ook nergens bij gehoord. Er gaat dus geen gebied ten faveure van het enige piepkleine Joodse landquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is duidelijk wat de sentimenten in die samenleving zijn. Het is ook niet voor niets dat er nog nooit een vredesbeweging is geweest in die contreien. Wel heeft men meermaals geprobeerd Israël als land te vernietigen en was vóór de oprichting van Israël zelfs al bezig met geweld tegen de Joodse gemeenschappen hier. Als je dit weet en dan tóch besluit zulke mensen te steunen, dan steun je dus zulke sentimenten. Dat spreekt voor zich.
Het wekt de vraag op waarom Westerlingen dit dan tóch doen? Het maakt je een moreel verwerpelijk mens. Je schaart jezelf aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Deze mensen steunen de creatie van een zoveelste Arabische en Islamitisch land ten faveure van het enige piepkleine Joodse land.
iets?quote:[..]
Waarom zou je daar iets van willen vinden dan? Over de etnische Armenen in Nagorno-Karabach of de Masalit of Zaghawa in Darfur vinden de meeste Westerlingen ook niets. Wat maakt dit conflict uniek daarin?
Wat is zeg maar de reden dat we wel moeten inzitten met geweld tegen Palestijnen, maar niet die andere volkeren? Vooral ook wetende wat de Palestijnen allemaal op hun kerfstok hebben.
Er lijkt iets specifiek met dat conflict te zijn dat heel erg veel impact heeft op de psyche van sommige Westerse mensen, met name aan de progressieve en linkerkant van het politieke spectrum. Daarom staan kranten en media er dagelijks vol mee.
Taybeh is een christelijk Palestijns dorp wat ligt in oorlogsgebied.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
Tahbeh is een christelijk dorp wat meerdere keren per week aangevallen wordt. Wat hebben die christenen de joden misdaan dat zij dit net zoals de Palestijnen verdienen?
Dat is natuurlijk niet waar. De internationale gemeenschap ziet dit als onderdeel van een Palestijnse staat en daardoor als 'Palestijns grondgebied'. Israël ziet het als een betwist gebied waar men vindt dat men kan bouwen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Gaza en de West Bank zijn van niemand. Het is geen land en heeft ook nergens bij gehoord. Er gaat dus geen gebied ten faveure van het enige piepkleine Joodse land
Ik zou het niet weten. Ik heb recent wel een artikel gelezen van de NOS, waar het narratief werd gepusht dat Israël het ook op Palestijnse Christenen heeft voorzien om zo te proberen Nederlandse Christenen op te stoken tegen Israël.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
Tahbeh is een christelijk dorp wat meerdere keren per week aangevallen wordt. Wat hebben die christenen de joden misdaan dat zij dit net zoals de Palestijnen verdienen?
Oké, en nu? Wat heeft dit met elkaar te maken? Het Westen maakt toch ook geld over naar de Palestijnen, waarvan zonder enige twijfel delen voor voor terrorisme worden gebruikt. Gaan we nu ook beweren dat het Westen schuldig is aan de aanslagen van 7 oktober? En wat is überhaupt de link tussen het Eurovisie Songfestival en de Westelijke Jordaanoever?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
Er is vanuit westerse landen al decennia betrokkenheid, miljarden aan militaire steun, diplomatieke invloed, financiële hulp en veel investeringen, er is nog een religieuze band en weet ik veel wat. Israël doet ook mee met zoiets als het Eurovisie Songfestival. Dit is jou niet onbekend
Mensen mogen doen wat zij willen. Het gaat er meer om dat er iets specifieks is aan dit conflict wat ervoor zorgt dat veel Westerlingen zich hier uniek druk om maken. Men leeft op passionele wijze mee met de Palestijnen, wat niet worden gedaan met de mensen in Darfur terwijl die naar alle waarschijnlijkheid veel meer zullen lijden.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
Er is zeker een blinde vlek. Probeer je aan te geven dat als niemand over Darfur praat de enige logische conclusie dan moet zijn dat we óók over Gaza moeten zwijgen? Of vind je dat we juist méér aandacht aan Darfur moeten geven?
Je zei: ten faveure vanquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. De internationale gemeenschap ziet dit als onderdeel van een Palestijnse staat en daardoor als 'Palestijns grondgebied'. Israël ziet het als een betwist gebied waar men vindt dat men kan bouwen.
Je zei:quote:[..]
Oké, en nu? Wat heeft dit met elkaar te maken? Het Westen maakt toch ook geld over naar de Palestijnen, waarvan zonder enige twijfel delen voor voor terrorisme worden gebruikt. Gaan we nu ook beweren dat het Westen schuldig is aan de aanslagen van 7 oktober? En wat is überhaupt de link tussen het Eurovisie Songfestival en de Westelijke Jordaanoever?
Men leeft ook gepassioneerd mee met Israël terwijl daarvan een deel de ellende en dood in Darfur ook niks interesseert. Wellicht zijn die mensen op dezelfde manier 'door het virus gegrepen' als die groep die vinden dat Palestijnse burgers iets fatsoenlijker behandeld moeten worden.quote:[..]
Mensen mogen doen wat zij willen. Het gaat er meer om dat er iets specifieks is aan dit conflict wat ervoor zorgt dat veel Westerlingen zich hier uniek druk om maken. Men leeft op passionele wijze mee met de Palestijnen, wat niet worden gedaan met de mensen in Darfur terwijl die naar alle waarschijnlijkheid veel meer zullen lijden.
Dit is inderdaad wat velen graag willen. Jij begon vervolgens over de Westelijke Jordaanoever, daar haak ik op in.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je zei: ten faveure van
Ik interpreteer dat als 'ten kosten gaan van'. Je suggereert volgens mij dat het eigenlijk al Israël is anders kan het toch niet ten kosten gaan van Israël?
Wat is dit 'meer' dan denk je?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vaak wordt geimpliceerd dat men interesse in Israël en de Palestijnen heeft vanwege racisme en ik denk dat er meer is. Ik reageerde gewoon op jouw 'iets'
De VN heb ik niet genoemd. Wel is natuurlijk een feit dat er miljarden naar de Palestijnen zijn gegaan. Als eerste wekt dit vraag op waarom überhaupt? Waarom moet wij zo een samenleving steunen? Ten tweede wekt het de vraag op wat er met dat geld is gebeurd.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:23 schreef opgebaarde het volgende:
Dat verhaal dat het westen en de VN geld geven wat via een omweg bij terroristen komt om joden te vermoorden, is daar sterk bewijs voor? Zo ver ik weet wordt er al een jaar of twintig geen geld gegeven alleen mensen ingehuurd en middelen gekocht.
Correct.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Men leeft ook gepassioneerd mee met Israël terwijl daarvan een deel de ellende en dood in Darfur ook niks interesseert. Wellicht zijn die mensen op dezelfde manier 'door het virus gegrepen' als die groep die vinden dat Palestijnse burgers iets fatsoenlijker behandeld moeten worden.
Dit is puur stompzinnigheid of kwaadaardigheid natuurlijk, het is een bloedige terreurorganisatie.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is inderdaad wat velen graag willen. Jij begon vervolgens over de Westelijke Jordaanoever, daar haak ik op in.
[..]
Wat is dit 'meer' dan denk je?
[..]
De VN heb ik niet genoemd. Wel is natuurlijk een feit dat er miljarden naar de Palestijnen zijn gegaan. Als eerste wekt dit vraag op waarom überhaupt? Waarom moet wij zo een samenleving steunen? Ten tweede wekt het de vraag op wat er met dat geld is gebeurd.
En als we weten dat Hamas in de Gazastrook het scepter zwaait en de PLO al jaren in de Westelijke Jordaanoever met o.a. een heus 'martyrs fund' en Palestijnse leiders multimiljonairs of zelfs miljardairs zijn geworden, roept dat natuurlijk vragen op.
[..]
Correct.
Er is hier alleen een verschil:
Het pro-Israël kamp beweert niet voor 'mensenrechten' te staan. Het pro-Israël kamp is gewoon pro-Israël. Kortom, voor een bepaald land, namelijk Israël.
Bij pro-Palestijnse kamp stelt men echter vaak simpelweg voor 'mensenrechten' te staan of 'tegen geweld' of 'tegen genocide' etc. te zijn. Dat zijn algemene streven die op veel meer oorlogen en conflicten van toepassing zijn.
quote:Vertaling
VN-onderzoekscommissie zegt dat Israël genocide pleegt in Gaza door kinderen doelbewust te treffen,
Een VN-onderzoekscommissie stelt dat Israël Palestijnse kinderen opzettelijk heeft aangevallen, wat heeft geleid tot genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden in de Gazastrook, evenals oorlogsmisdaden op de bezette Westelijke Jordaanoever.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |