Wie wilt geen oplossing?quote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja wanneer je geen oplossing wil, dan blijf je de langspeelplaat van “Israël is lief”, “Er zijn geen onschuldige Palestijnen” en dergelijke herhalen. Lekker constructief.
Onschuldig betekent zelf geen deelnemer aan terreurdaden zijn of die faciliteren, ingewikkelder is het niet. Dat het overgrote deel van de Palestijnen weinig warme gevoelens voor Israël en zijn machthebbers voelen is geen misdrijf.
Niets mis met demonstreren voor een vrij Palestina, een veilig Israël, voor of tegen zwarte piet of welke zaak dan ook. Demonstreren mag gewoon, zolang het bij demonstraties blijft
Die pipisteinen hebben alles geweigerd.quote:Qwen 3.6+
Belangrijke vredesvoorstellen/aanbiedingen aan Palestijnen (1948-heden):
1947-1949: VN-partitieplan & Lausanne-conferentie – Het VN-plan voordeelde een Arabische en Joodse staat
en.wikipedia.org
. De Lausanne-conferentie (1949) bood mogelijkheden voor erkenning en terugkeer van vluchtelingen, maar leidde tot geen akkoord
www.quora.com
.
1967: Resolutie 242 – De VN-veiligheidsraad stelde "land voor vrede" voor, wat impliciet ruimte bood voor een Palestijnse entiteit
en.wikipedia.org
.
1978: Camp David-akkoorden – Voorzag in zelfbestuur voor Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en Gaza, maar geen volledige staat
www.martingilbert.com
.
1982: Reagan-plan & Fez-initiatief – Beide voorstellen erkenden Palestijnse rechten, maar werden niet geaccepteerd
en.wikipedia.org
.
1993: Oslo-akkoorden – Eerste directe overeenkomst tussen Israël en de PLO, met vooruitzicht op een definitieve regeling
www.jewishvirtuallibrary.org
.
2000: Camp David-top – Ehud Barak bood de Palestijnen meer dan 90% van de Westelijke Jordaanoever aan, maar de onderhandelingen mislukten
www.martingilbert.com
.
2000: Clinton-parameters – Gedetailleerd voorstel voor grenzen, Jeruzalem en vluchtelingen
en.wikipedia.org
.
2001: Taba-top – Verdere onderhandelingen op basis van Clinton-parameters
en.wikipedia.org
.
2002: Arabisch Vredesinitiatief – Collectief Arabisch aanbod van volledige erkenning van Israël in ruil voor terugtrekking uit bezette gebieden
en.wikipedia.org
.
2003: Road Map for Peace – Internationaal gesteund stappenplan naar een Palestijnse staat
en.wikipedia.org
.
2007: Annapolis-conferentie – Hernieuwde inzet voor tweestatenoplossing met onderhandelingen over definitieve status
www.martingilbert.com
.
2008: Olmert-Abbas onderhandelingen – Ehud Olmert bood volgens rapporten ~94% van de Westelijke Jordaanoever aan, met landruil en een gedeelde Jeruzalem-regeling
www.quora.com
.
2014-2016: Kerry-onderhandelingen – John Kerry presenteerde parameters voor een definitief akkoord
en.wikipedia.org
.
2020: Trump "Peace to Prosperity"-plan – Voorzag in een Palestijnse staat onder strikte voorwaarden, maar werd door de Palestijnse leiding verworpen
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou beschouw ik Palestijnen ook als mensen met rechten en liggen mijn sympathieën precies in het midden. Ik pas ook nergens een dubbele standaard toe zoals jij continu doet. Al vele malen heb ik Palestijnse terreurdaden veroordeeld en aangegeven dat de jacht op terroristen prima is. Geen betere terrorist dan een dode terrorist. Jij doet niet anders dan ontkennen, bagatelliseren en van onderwerp veranderen zodra het te warm onder je voeten wordt en de wandaden die niets met de jacht op terroristen te maken heeft besproken worden.
Jij bent de kampioen van de dubbele standaard. Palestijnen fout, Israëliërs goed, als een duracell knuffelkonijntje. Meer komt er niet uit. Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Er is geen midden. Of je bent aan de kant van de wetgeving, of je valt erbuiten.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
liggen mijn sympathieën precies in het midden.
Je kunt jezelf wel blijven herhalen en iedereen die niet in stille aanbidding voor oorlogsmisdadiger Nethanyahu staat te applaudisseren beschuldigen van van alles en nog wat. Maar er is hier maar 1 iemand die overduidelijk aan 1 kant staat beste kerel.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.
De steun voor terrorisme bij Palestijnen wuif je weg, immers is 90% van de Palestijnse samenleving onschuldig geef je aan, maar tegelijkertijd zet je Israëliërs zet nagenoeg collectief weg als mensen die voor massamoord zouden zijn.
Kortom, je past natuurlijk wél een dubbele standaard toe en sta je ook niet in het midden maar overduidelijk aan de kant van de Palestijnen.
Het is dan ook om deze redenen dat je het probleem nogal eenzijdig bij Israël legt en het Palestijnse terreur bagatelliseert, door het overgrote merendeel van Palestijnen als onschuldig te labelen. Je doet precies dat, waar je mij van beschuldigd.
Zoiets heet een onschuldpresumptie.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wijs naar de feitelijke en aantoonbare historie, jij negeert deze volledig en tuigt vervolgens een narratief op waarbij Israël zogenaamd doelbewust vrouwen en kinderen vermoord en probeert het ook meermaals anderen in de mond te leggen dat zij ook dit stiekem zouden willen, zoals hier en hier.
De steun voor terrorisme bij Palestijnen wuif je weg, immers is 90% van de Palestijnse samenleving onschuldig geef je aan, maar tegelijkertijd zet je Israëliërs zet nagenoeg collectief weg als mensen die voor massamoord zouden zijn.
Kortom, je past natuurlijk wél een dubbele standaard toe en sta je ook niet in het midden maar overduidelijk aan de kant van de Palestijnen.
Het is dan ook om deze redenen dat je het probleem nogal eenzijdig bij Israël legt en het Palestijnse terreur bagatelliseert, door het overgrote merendeel van Palestijnen als onschuldig te labelen. Je doet precies dat, waar je mij van beschuldigd.
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zoiets heet een onschuldpresumptie.
Wat een samenleving kwijt raakt als ze op extremistische partijen stemmen. Of vond jij dat de Duitsers tussen 1933 en 1945 ook onschuldig waren?
Hier tuig je weer een stropop op. Ik hoop niet eens dat Likud de aankomende verkiezingen wint.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je kunt jezelf wel blijven herhalen en iedereen die niet in stille aanbidding voor oorlogsmisdadiger Nethanyahu staat te applaudisseren beschuldigen van van alles en nog wat. Maar er is hier maar 1 iemand die overduidelijk aan 1 kant staat beste kerel.
Nee, men wijst naar Hamas alsof het een vreemde, bijna uitheemse entiteit is die zich toevallig in de Palestijnse samenleving bevindt, en pleit nagenoeg die gehele samenleving vrij en stelt dat deze onschuldig zou zijn, waar er voor Israël een min of meer collectieve schuld wordt gehanteerd.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Velen hier, mijzelf inclusief, veroordelen keer op keer Palestijnse terreur, maar dat is niet genoeg voor Howard! Israël is lief! Foei! Geen commentaar op Bibi.
Ik ben simpelweg van mening dat er geen sprake is van een genocide. Die bewijslast is juridisch ook zeer hoog. Dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd door Israël twijfel ik niet aan, dat gebeurt elke oorlog immers wel, zo ook deze.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Velen hier, mijzelf inclusief, veroordelen keer op keer Palestijnse terreur, maar dat is niet genoeg voor Howard! Israël is lief! Foei! Geen commentaar op Bibi.
Neem een voorbeeld aal David. Die geeft tenminste toe genocide en andere oorlogsmisdaden geen probleem te vinden.
In 1945 waren de nazis verslagen, het probleem is dat partijen als Hamas en Hezbollah, ondanks verzwakt, dit niet zijn, inclusief het draagvlak in de Palestijnse samenleving. Daar zou met name het Iraanse regime ook voor moet worden aangepakt, want zonder hen zullen deze groeperingen niet meer bewapend worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.
Leuk onzin IDF propaganda verhaal.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:19 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Volgens Geneefse conventie verliest elk burgers object zijn speciale bescherming bij militair gebruikt. Geldt voor huizen, ziekenhuizen, scholen, infrastructuur, alles.
Er staat een gebouw er daar boven zit een sniper van Hamas. Jij bent in commando van een Israëlische unit. Je moet beslissen: je mensen onder de vuur van die sniper brengen of gebouw met de grond gelijk maken.
Wat mij betreft keuze is simpel.
Er schijnen nog een paar baby’s en bejaarden met Palestina vlagjes in een ziekenhuis te liggenquote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hamas is zeker wel verslagen. Je hoort niks meer van ze.
Alsof je inderdaad Duitsland wilt blijven bombarderen tot de laatste nazi
Geef gewoon eerlijk toe dat je geniet van alle oorlogen, oorlogsmisdaden en genocide.
?quote:Op zondag 31 mei 2026 18:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Neem een voorbeeld aal David. Die geeft tenminste toe genocide en andere oorlogsmisdaden geen probleem te vinden.
Dat is een regel voor de vredestijd.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zoiets heet een onschuldpresumptie.
Net zoals Al Qaida was verslagen. Hamas is een gedachtegoed die je maar op 1 manier verwijderd.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze capitulatie getekend. Hamas in tegendeel weigert zich te ontwapenen, dus is nog niet verslagen. Hamas militair verslagen is alleen helft van het probleem. Andere helft is financiering, die moet compleet afgesneden worden.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Alsof je inderdaad Duitsland wilt blijven bombarderen tot de laatste nazi
Geef gewoon eerlijk toe dat je geniet van alle oorlogen, oorlogsmisdaden en genocide.
Uhhmmm.....lastige vraag. Ik kom er maar gewoon niet uit.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je had het over pro-Palestina demonstraties. Ik zou paar jaar terug bij een Oekraïne demonstratie met een Oekraïnse vlag hebben kunnen lopen. Waar scharen ik en 'de andere demonstranten' ons achter?
Het is geen verhaal propaganda, het is een voorbeeld situatie die toepasselijk is voor elke andere leger in de wereld. Probeer maar eens in plaats van IDF de Nederlandse leger in dat "verhaal" te zetten en het zal hier ook allemaal kloppen. Vergeet de Nederlandse leger, pak de Argentijnse, Indonesische of Zweedse leger en zet ze in dat situatie en de conclusie is precies hetzelfde.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk onzin IDF propaganda verhaal.
Elk huis, elke tent, elk voedselpunt, elke ambulance, elke school, elk ziekenhuis...
Allemaal natuurlijk militaire commando posten
Hoe dom ben je als je in dat soort domme IDF propaganda trapt?
Leg dat eens uit. Waarom ben jij medeschuldig?quote:Op zondag 31 mei 2026 18:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik heb overigens geen enkel probleem met het medeschuldig zijn van veel Palestijnse gazanen. Maar wat Israël doet is alsof de geallieerden in juni 1945 nog even opnieuw Berlijn gaan bombarderen.
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Precies en ondanks dat hadden veel auto's in Israel een sticker achter op de auto met Shalom Achsjav. De wens naar vrede en de bereidwilligheid zie je wel onder de Israelische bevolking, waar blijft dat sein van de palestijnse bevolking? In al die jaren?quote:Op zondag 31 mei 2026 20:00 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."
Het is toch echt Israel dat zich niet houdt aan het bestand. Je kan niet Hamas aanvallen en aan vrede doen a la Trump nu doet met Iranquote:Op zondag 31 mei 2026 19:38 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze capitulatie getekend. Hamas in tegendeel weigert zich te ontwapenen, dus is nog niet verslagen. Hamas militair verslagen is alleen helft van het probleem. Andere helft is financiering, die moet compleet afgesneden worden.
Je bedoelt dat nu IS heet en waarvan de leider de president is van Syrie?quote:Op zondag 31 mei 2026 19:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Net zoals Al Qaida was verslagen. Hamas is een gedachtegoed die je maar op 1 manier verwijderd.
Correct.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:00 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
"Decennia aan palestijnse geweld, opblazen van de bushaltes, moordpartijen faciliteren in joodse gemeentes, decennia aan verkrachten en verjagen, barbaarse terreur die op geen enkele wijze bijdragt aan het willen oplossen van dit conflict."
Soms wel. Bijvoorbeeld als er door IDF een lijn is getrokken met een verbod om binnen 200m van dit lijn te komen, dan wordt iedereen die dichterbij komt - bestand of niet bestand - ter plekke onder vuur genomen. Ook de Amerikaanse leger handelt met diezelfde protocollen. Er zijn vredesonderhandelingen, dat klopt, maar als amerikanen zien dat iraanse ballistische installaties uit de tunnels komen om een salvo af te vuren, dan wordt dat allemaal meteen onder vuur genomen. Dat is heel normaal, dat doet elk leger standaard. Zoals ik zei, de veiligheid van eigen personeel heeft hogere prio.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het is toch echt Israel dat zich niet houdt aan het bestand. Je kan niet Hamas aanvallen en aan vrede doen a la Trump nu doet met Iran
Het hof stelt niet dat etnische groep automatisch recht heeft op een eigen staat.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:48 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ja, geen probleem. Als een etnische minderheid in aanmerking komt voor zelfbeschikking, dan moeten we dat respecteren aldus de Court. Prima. Maar dat betekent niet dat als turken of marokkanen in eens een eigen staat willen oprichten in Schilderswijk, moeten we dat ook respecteren. Nee, omdat ze niet in aanmerking komen en dat recht niet hebben. Dus soevereiniteit van Nederland is in prioriteit. Sterker nog, zelfs Friezen in Friesland hebben dat recht niet, ook hebben ze geen eigen nationale staat. Dus wat de Court zegt is allemaal leuk en aardig, maar is hier gewoon niet van toepassing.
In het verleden is zoveel gebeurt, begrijp ik daaruit jouw goedkeuring ofzo?quote:[..]
Waarom niet realistisch? Duitsers werden gedeporteerd uit Chechoslovakie nadat nazi's al gecapituleerd hebben. Geschiedenis kent nog een aantal gevallen wanneer mensen massaal worden verplaatst. Niet zo lang geleden gebeurde het in Karabakh, waar 50k Armeniers de schop onder hun kont hebben gekregen. Straks bevrijden Oekrainiers de Krim en er zullen duuuuuuiiiiiizenden russen gedeporteerd worden die na de occupatie in 2014 zijn gekomen. Absoluut legaal en terecht.
En trouwens, er waren (volgens officlele cijfers van VN) ongeveer 1,8M joden die uit hun huizen in arabische landen zijn weggejaagd sinds 1949. Was dat volgens jou wenselijk? Nou, ik zou zeggen, wanneer VN ervoor zorgdt dat die 1,8M joden weer terug kunnen komen wonen in hun huizen in Iraq, Yemen, Jordanie, Egypte, Libanon, etc, en dan ook nog met de schade vergoeding en allemaal, hoe dat ook hoort, dan gaan we praten over die 800k, oke? We weten beide dat dit nooit zal gebeuren.
Kan je een juridische artikel of bron noemen waarin staat dat een volk zijn recht op zelfbeschikking verliest zodra er elders een staat bestaat met een verwante taal, religie, etniciteit?quote:[..]
Klopt. Maar recht van volkeren op zelfbeschikking is niet de enige mechanisme om een staat te creëren. Ik ken Hongarije, Israel, Pakistan, en Koerden moeten nog. De meerderheid van andere landen zijn totaal op andere manieren ontstaan. Heel breed onderwerp, vanaf revoluties en burgeroorlogen tot en met domweg een lijn op de kaart trekken zonder er veel over na te denken.
Gelukkig dat je jezelf wat afzijdig probeert te houden van beide partijen.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou beschouw ik Palestijnen ook als mensen met rechten en liggen mijn sympathieën precies in het midden.
ohquote:Op zondag 31 mei 2026 18:30 schreef mcmlxiv het volgende:
Decennia aan israelisch geweld, opsluiting zonder proces, moordpartijen faciliteren in vluchtelingenkampen, decennia aan wandaden die op geen enkele wijze bijdragen aan het willen oplossen van dit conflict.
Dus is er geen bestand.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:37 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Soms wel. Bijvoorbeeld als er door IDF een lijn is getrokken met een verbod om binnen 200m van dit lijn te komen, dan wordt iedereen die dichterbij komt - bestand of niet bestand - ter plekke onder vuur genomen. Ook de Amerikaanse leger handelt met diezelfde protocollen. Er zijn vredesonderhandelingen, dat klopt, maar als amerikanen zien dat iraanse ballistische installaties uit de tunnels komen om een salvo af te vuren, dan wordt dat allemaal meteen onder vuur genomen. Dat is heel normaal, dat doet elk leger standaard. Zoals ik zei, de veiligheid van eigen personeel heeft hogere prio.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |