abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 mei 2026 @ 13:33:50 #51
486919 Swango
Just saying
pi_220928738
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik zou toch eens de talmud lezen als ik mensen was hier.
En dan over 7 jaar hier reageren.
pi_220928743
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:30 schreef beefkeek het volgende:

[..]
https://casebook.icrc.org/a_to_z/glossary/proportionality
[..]
Dit lijkt me vrij duidelijk. Simpel gezegd: Je moet alle mogelijke acties nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.
Hoe weet je zeker dat dat niet gebeurt binnen de IDF?
I carried the fire before I knew its name.
pi_220928787
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:34 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Hoe weet je zeker dat dat niet gebeurt binnen de IDF?
Vind je het met de grond gelijk maken van gebouwen omdat er mogelijk één doelwit is proportioneel? De hoeveelheid burgerslachtoffers (volgens mij kwam jij met 50% van de slachtoffers die burgerslachtoffers zijn) laat naar mijn mening wel zien dat dat nog wel beter kan.

Ik zeg het nog maar een keer: ik heb er totaal geen moeite mee dat Hamas aangepakt wordt, graag zelfs. Hele gebieden bombarderen omdat er zich mogelijk terroristen schuilhouden heb ik wel moeite mee.
  zondag 31 mei 2026 @ 13:48:13 #54
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928805
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:30 schreef beefkeek het volgende:

[..]
https://casebook.icrc.org/a_to_z/glossary/proportionality
[..]
Dit lijkt me vrij duidelijk. Simpel gezegd: Je moet alle mogelijke acties nemen om burgerslachtoffers te voorkomen.
Hmm, nee, niet helemaal. Dat zou namelijk betekenen dat een partij civiele infrastructuur niet onder vuur kan nemen als daar naast strijders ook burgers zitten. Daarmee zou het gebruiken van burgers als menselijk schild dus beloond worden.

In de door jou aangeleverde quote staat dan ook iets anders, er staat dat proportionaliteit als doel heeft de schade veroorzaakt door militaire operaties te beperken door te vereisen dat de gevolgen van de gebruikte middelen niet onevenredig zijn aan het beoogde militaire voordeel.

Dat maakt het dus zoals ik al aangaf subjectief. Want het gaat om een afweging van het militaire voordeel. Als er bijvoorbeeld een belangrijk leider dan worden uitgeschakeld, waarbij ook honderd burgers om het leven komen, maar dat wel degelijk een groot militair voordeel biedt. Is dit het waard? Jij kan nee zeggen, ik ja en vice-versa.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220928821
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, nee, niet helemaal. Dat zou namelijk betekenen dat een partij civiele infrastructuur niet onder vuur kan nemen als daar naast strijders ook burgers zitten. Daarmee zou het gebruiken van burgers als menselijk schild dus beloond worden.

In de door jou aangeleverde quote staat dan ook iets anders, er staat dat proportionaliteit als doel heeft de schade veroorzaakt door militaire operaties te beperken door te vereisen dat de gevolgen van de gebruikte middelen niet onevenredig zijn aan het beoogde militaire voordeel.

Dat maakt het dus zoals ik al aangaf subjectief. Want het gaat om een afweging van het militaire voordeel. Als er bijvoorbeeld een belangrijk leider dan worden uitgeschakeld, waarbij ook honderd burgers om het leven komen, maar dat wel degelijk een groot militair voordeel biedt. Is dit het waard? Jij kan nee zeggen, ik ja en vice-versa.
Nee hoor, dat betekent het niet. Het betekent dat het gebouw bombarderen gezien wordt als niet proportioneel, maar het gebouw binnenvallen en de vijanden uitschakelen dat wel is.
pi_220928847
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Vind je het met de grond gelijk maken van gebouwen omdat er mogelijk één doelwit is proportioneel? De hoeveelheid burgerslachtoffers (volgens mij kwam jij met 50% van de slachtoffers die burgerslachtoffers zijn) laat naar mijn mening wel zien dat dat nog wel beter kan.

Ik zeg het nog maar een keer: ik heb er totaal geen moeite mee dat Hamas aangepakt wordt, graag zelfs. Hele gebieden bombarderen omdat er zich mogelijk terroristen schuilhouden heb ik wel moeite mee.
1 doelwit of x-aantal slachtoffers die dat 1 doelwit per uur kan doden? En wat ga je zeggen als die sniper niet alleen Israëlische soldaten neerschiet maar ook de "onschuldige palestijnse vrouwen en kinderen met baarden" die via humanitaire corridors naar een vluchtelingkamp willen? Zou niet de eerste keer wezen.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:07:10 #57
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928887
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Nee hoor, dat betekent het niet. Het betekent dat het gebouw bombarderen gezien wordt als niet proportioneel, maar het gebouw binnenvallen en de vijanden uitschakelen dat wel is.
Jawel, dat betekent het wel.

Zie ook de uitleg van deze militair deskundige in post #26 of stop het stukje dat je deelt in een vertaalmachine. En zie ook:

Zie ook specifiek het deel over 'co-mingling with civilians' ... Dat is an sich al een oorlogsmisdaad. Dat gaat er nog altijd bij sommigen maar niet in, zo blijkt al inmiddels bijna drie jaar.

Sommigen blijven maar denken dat als een groepering als Hamas of Hezbollah zich verschuilt tussen burgers, dit gewoon hartstikke slim en immuniteit creëert en als Israël dan bombardementen uitvoert men doelbewust burgers wil doden.

Dit is ofwel gigantisch naïef ofwel doelbewust de boel verkeerd interpreteren en doen alsof je neus bloed om zo lekker gal te kunnen spuwen over Israël.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220928898
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet want 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door DavidAZ op 31-05-2026 14:16:58 ]
pi_220928906
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet. 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.
Tis allemaal mega triest, maar de internationale commune laat Israel ook in de steek.
Dat gebied denazificeren gaat niet zomaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220928951
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Strategische hoogtes innemen en onder controle houden is wat elk leger in elk oorlog als eerst doet bij het binnen komen in een nieuwe gebied. Als ze dat hoogtepunten niet onder controle kunnen hebben, vernietigen ze het om de dreiging ervan weg te halen. Het staat gewoon in NATO leerstof boeken allemaal stap voor stap beschreven.
pi_220928962
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tis allemaal mega triest, maar de internationale commune laat Israel ook in de steek.
Dat gebied denazificeren gaat niet zomaar.
Democratie gaat over in ochlocratie.
pi_220928978
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jawel, dat betekent het wel.

Zie ook de uitleg van deze militair deskundige in post #26 of stop het stukje dat je deelt in een vertaalmachine. En zie ook:

[ afbeelding ]

Zie ook specifiek het deel over 'co-mingling with civilians' ... Dat is an sich al een oorlogsmisdaad. Dat gaat er nog altijd bij sommigen maar niet in, zo blijkt al inmiddels bijna drie jaar.

Sommigen blijven maar denken dat als een groepering als Hamas of Hezbollah zich verschuilt tussen burgers, dit gewoon hartstikke slim en immuniteit creëert en als Israël dan bombardementen uitvoert men doelbewust burgers wil doden.

Dit is ofwel gigantisch naïef ofwel doelbewust de boel verkeerd interpreteren en doen alsof je neus bloed om zo lekker gal te kunnen spuwen over Israël.
Dat de ene partij oorlogsmisdaden begaat betekent niet dat de ander dat ook maar moet doen. Dat is het verschil tussen Hamas en fatsoenlijke staten.

Je laatste alinea is bijzonder jammer en bedoelt om me een frame aan te smeren.
pi_220928992
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat de ene partij oorlogsmisdaden begaat betekent niet dat de ander dat ook maar moet doen. Dat is het verschil tussen Hamas en fatsoenlijke staten.

Niet helemaal correct volgens mij. Hamas valt onder terrorisme wetgeving, anders dan oorlogsmisdaden en Geneefse conventies.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:30:17 #64
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929003
quote:

[..]
Er was zo'n geval. Een van de Def's militaire assistenten stond op de lijst van liquidatie. Het was ook binnen Hamas bekend en hij was er ook bewust van. Wat heeft die mafketel gedaan? Hij ging naar zijn huis in zijn bunker zitten met zijn vrouwen en kinderen. Waarom? Omdat bij eerdere operaties van IDF binnen Gaza is dat altijd gewerkt. Israël wist dat hij in de bunker zit maar deed de aanval niet omdat er kinderen in de buurt waren. Maar deze keer werkte het niet want 7 oktober heeft Israël veranderd. Deze keer heeft IDF hem in dat bunker begraven samen met zijn hele clan. En voortaan gaat het ook zo gebeuren want andere taal begrijpen die mafkezen niet.
Een uitstekende zet van Israël.

Men heeft helaas te maken met een totale doodscultus, een samenleving waarin velen doelbewust hun eigen kinderen andere familieleden opofferen omdat men heilig gelooft dat deze als martelaren ten onder zullen gaan en rijkelijk worden beloond in het hiernamaals door de zogenaamde 'Allah'.

En dan heb je mensen in het Westen die gaan jammeren 'Ja, maar, ja, maar ... er komen burgers om het leven hoor! :'('. Vaak vanuit dezelfde milieus waar men de schouders ophaalt voor het lijden in Soedan en Jemen, 7 oktober halfslachtig probeerde te rechtvaardigen en nul moeite zou hebben met een enorme hoeveel aan Russische burgerslachtoffers.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Het betreft dus geen oorlogsmisdaden, Israël mag zulke civiele infrastructuur bombarderen. Dat is nu meermaals aangetoond. Kanttekening is dat het proportioneel dient te zijn, maar dat is een subjectief begrip.

Laatste alinea is geen frame, maar een constatering. Er staat immers letterlijk dat zulke plekken dus een doelwit mogen zijn en jij maakt daarvan dat bombarderen als niet proportioneel wordt gezien, maar dat staat er niet.
pi_220929004
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:28 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Niet helemaal correct volgens mij. Hamas valt onder terrorisme wetgeving, anders dan oorlogsmisdaden en Geneefse conventies.
Nogmaals: Niet elke Palestijn is Hamas
pi_220929014
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een uitstekende zet van Israël.

Men heeft helaas te maken met een totale doodscultus, een samenleving waarin velen doelbewust hun eigen kinderen andere familieleden opofferen omdat men heilig gelooft dat deze als martelaren ten onder zullen gaan en rijkelijk worden beloond in het hiernamaals door de zogenaamde 'Allah'.

En dan heb je mensen in het Westen die gaan jammeren 'Ja, maar, ja, maar ... er komen burgers om het leven hoor! :'('. Vaak vanuit dezelfde milieus waar men de schouders ophaalt voor het lijden in Soedan en Jemen, 7 oktober halfslachtig probeerde te rechtvaardigen en nul moeite zou hebben met een enorme hoeveel aan Russische burgerslachtoffers.
[..]
Het betreft dus geen oorlogsmisdaden, Israël mag zulke civiele infrastructuur bombarderen. Dat is nu meermaals aangetoond. Kanttekening is dat het proportioneel dient te zijn, maar dat is een subjectief begrip.

Laatste alinea is geen frame, maar een constatering. Er staat immers letterlijk dat zulke plekken dus een doelwit mogen zijn en jij maakt daarvan dat bombarderen als niet proportioneel wordt gezien, maar dat staat er niet.
Dit is een onvervalst frame om je discussiepartner belachelijk te maken:
“ Dit is ofwel gigantisch naïef ofwel doelbewust de boel verkeerd interpreteren en doen alsof je neus bloed om zo lekker gal te kunnen spuwen over Israël.”

Je probeert ermee te zeggen dat je discussiepartner óf niet de nodige intelligentie heeft, óf andere motieven heeft.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:33:34 #67
486919 Swango
Just saying
pi_220929020
quote:

[..]
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:40:09 #68
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929044
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:33 schreef Swango het volgende:

[..]
Dat is een beetje te rooskleurig, aangezien de IDF bij de liquidatie op Ahmad Yassin (oprichter van Hamas) niet erg voorzichtig is geweest waardoor er mensen rondom hem ook zijn omgekomen. Ahmad Yassin liep een moskee uit toen hij werd belaagd en met fors geweld gedood. Dit was is 2004 en met deze aanval is Israel officieel veroordeeld.
Lopen deed ie al een tijdje niet meer :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:41:21 #69
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929050
Tenminste, dat was toch die blinde knakker die in zijn rolstoel een Hellfire raket op schoot kreeg?
A murky, forgotten land.
pi_220929056
quote:

[..]
Eigenlijk had je daar toch wel een lesje uit kunnen leren, het vermoorden van kopstukken helpt geen ene bal.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:45:13 #71
486919 Swango
Just saying
pi_220929075
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Eigenlijk had je daar toch wel een lesje uit kunnen leren, het vermoorden van kopstukken helpt geen ene bal.
Het was een rotzak, dus de wereld is daar niets aan verloren gegaan.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:45:44 #72
486919 Swango
Just saying
pi_220929078
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Lopen deed ie al een tijdje niet meer :P
Nee, je hebt gelijk, hij rolde de moskee uit :D
pi_220929100
Het vermoorden van Fortuyn heeft ook niet geholpen om extreemrechts gedachtengoed wat in te dammen.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:49:52 #74
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929101
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:45 schreef Swango het volgende:

[..]
Nee, je hebt gelijk, hij rolde de moskee uit :D
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:50:21 #75
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220929105
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, raar is dat, volgens velen hier zijn echt lang niet alle Gazanen pro Hamas, maar het duurt ongeveer 30 sec voor ze heel toevallig weer een zooi "zeldzame" terroristen hebben gevonden die de terreur voort willen zetten.

Apart :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_220929106
quote:

[..]
De oprichter van Hamas. Vast wel iemand die je niet zo maar kan traceren en liquideren. Waarschijnlijk heeft dat jaren geduurd voordat IDF die kans hebben gekregen om hem af te maken. Kan ze geen schuld geven gezien wat hij allemaal georganiseerd heeft. Er waren 9 burgers gedood, behalve Yassin zelf.

Enkele bekende Hamas-aanslagen onder Yassin met hoge dodentallen:

Dizengoff Street bus bombing (1994): 22 doden
Sbarro restaurant bombing (2001): 16 doden
Dolphinarium discotheque bombing (2001): 21 doden
Passover massacre, Netanya (2002): 30 doden (samen met PIJ)
Patt Junction bus bombing (2002): 19 doden

Dus die 9 burgers vallen nog best mee.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:55:35 #77
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929129
Ik kan me nog goed herinneren dat er voor de bouw van de muur met grote regelmaat bomaanslagen waren in bussen, op markten en is discotheken/restaurants.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:57:35 #78
486919 Swango
Just saying
pi_220929148
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:50 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
De oprichter van Hamas. Vast wel iemand die je niet zo maar kan traceren en liquideren. Waarschijnlijk heeft dat jaren geduurd voordat IDF die kans hebben gekregen om hem af te maken. Kan ze geen schuld geven gezien wat hij allemaal georganiseerd heeft. Er waren 9 burgers gedood, behalve Yassin zelf.

Enkele bekende Hamas-aanslagen onder Yassin met hoge dodentallen:

Dizengoff Street bus bombing (1994): 22 doden
Sbarro restaurant bombing (2001): 16 doden
Dolphinarium discotheque bombing (2001): 21 doden
Passover massacre, Netanya (2002): 30 doden (samen met PIJ)
Patt Junction bus bombing (2002): 19 doden

Dus die 9 burgers vallen nog best mee.
Ik ben er ook niet rouwig om dat hij om het leven is gebracht, zeker gezien hij het brein achter afschuwelijke aanslagen was, maar precisiewerk van de IDF was het niet.
pi_220929265
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:57 schreef Swango het volgende:

[..]
Ik ben er ook niet rouwig om dat hij om het leven is gebracht, zeker gezien hij het brein achter afschuwelijke aanslagen was, maar precisiewerk van de IDF was het niet.
Ja, het is allemaal relatief. Waarschijnlijk hebben IDF zekere voor onzekere genomen en daarom hebben ze 3 raketten afgevuurd terwijl er 1 al genoeg was. Maar stel dat het niet met 1 zou lukken, dan zou Yassin weer ondergrond duiken en moet je nog 20 jaar gaan zoeken in welk gat dat rat zit te schuilen. Dat allemaal bij elkaar, denk ik toch wel dat dat het juiste optie was.
pi_220929278
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:03 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ja, het is allemaal relatief. Waarschijnlijk hebben IDF zekere voor onzekere genomen en daarom hebben ze 3 raketten afgevuurd terwijl er 1 al genoeg was. Maar stel dat het niet met 1 zou lukken, dan zou Yassin weer ondergrond duiken en moet je nog 20 jaar gaan zoeken in welk gat dat rat zit te schuilen. Dat allemaal bij elkaar, denk ik toch wel dat dat het juiste optie was.
Heeft dat geholpen?
pi_220929295
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Heeft dat geholpen?
Hang er vanaf waarmee moest het helpen? Wraak nemen kan op zich al een doel zijn in de oorlog.
pi_220929308
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:05 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Hang er vanaf waarmee moest het helpen? Wraak nemen kan op zich al een doel zijn in de oorlog.
Tja..
pi_220929341
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tja..
Watte? Is toch normaal. Israël was er heel duidelijk over. Iedereen die Israël aanvalt, wordt gedood. Punt. Ik zou wel willen dat Nederland zo'n filosofie had.
pi_220929356
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:07 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Watte? Is toch normaal. Israël was er heel duidelijk over. Iedereen die Israël aanvalt, wordt gedood. Punt. Ik zou wel willen dat Nederland zo'n filosofie had.
Niet alle inwoners van Israel, je gooit het alweer op een heel volk.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:11:19 #85
486919 Swango
Just saying
pi_220929380
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Heeft dat geholpen?
Een kopstuk van een terreurbeweging laten lopen (of in dit geval:rollen) is ook geen optie.
pi_220929381
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:09 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Niet alle inwoners van Israel, je gooit het alweer op een heel volk.
Ik bedoel de natie. Ik ken genoeg mensen van beide kanten van de barricades. En een heleboel adequate moslims in Midden Oosten staan aan de kant van Israël in deze issue.
pi_220929386
Bekijk deze YouTube-video

De man die zijn beide ouders verloor tijdens 7 oktober, hoor die eens aan het eind van deze reportage.
pi_220929395
quote:
45 minuten, ik ga dat straks even kijken, als je niet erg vindt. Nu wil ik naar de tuin onder de zon :P Ik ben trouwens geen jood, als je dat indruk krijgt. David is roepnaam, mn echte naam is arabisch. En oorspronkelijk kom in uit waarschijnlijk het enige moslim sjiitische land waar je in de centrum van de hoofdstad een monument aan de joodse soldaat ziet staan. Laterz.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:24:34 #89
486919 Swango
Just saying
pi_220929470
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Swango op 31-05-2026 15:25:52 (quote ipv wijzig, dom dom) ]
  zondag 31 mei 2026 @ 15:24:54 #90
486919 Swango
Just saying
pi_220929475
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:24 schreef Swango het volgende:

[..]
Het was schering en inslag en daarna kwamen de knifings, mensen die random werden neergestoken op straat. Ook bij mij destijds in de buurt wat de Nederlandse kranten nooit heeft gehaald.
pi_220929508
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:54 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ik heb het over "recht van de volkeren op zelfbeschikking" en je geeft me een link naar die advies van de Gerechtshof waar helemaal niks over "recht van volkeren op zelfbeschikking" staat. Ik antwoord eerst op je link.

De bezettingen van die gebieden zijn niet uit het lucht gevallen. Er werden sinds 1960s talloze terreur aanslagen gepleegd op de Israëlische burgers vanuit die gebieden. Als Gerechtshof of VN (of welk andere land met grote bek dan ook) ervoor kunnen zorgen dat dit niet meer gebeurt, ze mogen hun gang gaan. En dan trekt Israël zich terug uit die gebieden, en blijft daar geen minuut langer dan nodig.

En tot die tijd is de antwoord van Israël richting Gerechtshof en VN (of welk andere land met grote bek dan ook) heel simpel. Dikke vinger en donder maar op met je adviezen. Want het recht op verdediging van soevereiniteit en de veiligheid van de eigen burgers is gegarandeerd door de Handvest van VN en geen enkele uitspraak van Gerechtshof mag hier niet eens in de buurt staan.

Nu terug naar de "recht van de volkeren op zelfbeschikking". Ik herhaal, arabieren in Palestina hebben dat recht niet. Reden is simpel. Dat recht hebben alleen volkeren die geen nationale staat hebben. Arabieren heben 20+ nationale staten. Er zijn nog een aantal andere voorwaarden, maar dit is wat nu relevant is. Koerden bijv. hebben wel recht op zelfbeschikking omdat ze geen staat hebben. Maar Armeniërs in Karabakh, of Russen in Oekraïne hebben dat recht niet, omdat ze al eigen nationale staten hebben: Armenië en Rusland.

Dit regel is ingesteld om het juridische probleem op te lossen: botsing tussen principe van soevereiniteit en het recht op zelfbeschikking. Normaal gesproken principe van soevereiniteit heeft de hoogste prioriteit. En pas als een minderheid in dat staat aan alle voorwaarden voldoet, wordt het recht op zelfbeschikking hoger geacht dan de soevereiniteit. Arabieren in Palestina passen bij deze voorwaarden van geen kant. Dus er is geen juridische basis voor het oprichten van een onafhankelijke staat. "Palestijnse staat" is een heel grote leugen van A tot Z.
Ah excuus. Die link die ik stuurde had het over dit document
https://www.icj-cij.org/index.php/node/204160
Er wordt gewezen naar:
The Court has affirmed that the right of all peoples to self-determination is “one of the essential principles of contemporary international law” (East Timor (Portugal v. Australia), Judgment, I.C.J. Reports 1995, p. 102, para. 29). Indeed, it has recognized that the obligation to respect the right to self-determination is owed erga omnes and that all States have a legal interest in protecting that right (Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2004 (I), p. 199, para. 155; Legal Consequences of the Separation of the Chagos Archipelago from Mauritius in 1965, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2019 (I), p. 139, para. 180).

Je beweert dat als die terroristen stoppen dat Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt. 800.000 mensen gedwongen verhuizen lijkt me niet realistisch en zelfs totaal wenselijk. Jij gelooft dit wel?

Ik geloof niet in het plaatsen van nederzettingen uit het zogenaamde 'veiligheidsargument'. Een substantieel deel wil graag nederzettingen in Gaza en geen weldenkend mens hier gelooft dat het hiermee daar veiliger wordt. Alsof de wereld niet op de hoogte is van het historische Judea en Samaria en de daarbij behorende nederzettingenpolitiek...

Volgens welk artikel hebben alleen volkeren zonder eigen staat recht op zelfbeschikking?

Je geeft ookaan dat Arabieren al 20+ staten hebben. Hiermee zeg je dat Oostenrijkers en Luxemburger geen recht op zelfbeschikking hebben want Duitsland.
pi_220929511
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:15 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
45 minuten, ik ga dat straks even kijken, als je niet erg vindt. Nu wil ik naar de tuin onder de zon :P Ik ben trouwens geen jood, als je dat indruk krijgt. David is roepnaam, mn echte naam is arabisch. En oorspronkelijk kom in uit waarschijnlijk het enige moslim sjiitische land waar je in de centrum van de hoofdstad een monument aan de joodse soldaat ziet staan. Laterz.
Het maakt mij niet uit of jij een jood, christen of een moslim bent. Alle drie zouden er voor moeten zorgen dat er in het M.O. gewoon te leven valt.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:31:08 #93
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929546
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ah excuus. Die link die ik stuurde had het over dit document
https://www.icj-cij.org/index.php/node/204160
Er wordt gewezen naar:
The Court has affirmed that the right of all peoples to self-determination is “one of the essential principles of contemporary international law” (East Timor (Portugal v. Australia), Judgment, I.C.J. Reports 1995, p. 102, para. 29). Indeed, it has recognized that the obligation to respect the right to self-determination is owed erga omnes and that all States have a legal interest in protecting that right (Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2004 (I), p. 199, para. 155; Legal Consequences of the Separation of the Chagos Archipelago from Mauritius in 1965, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 2019 (I), p. 139, para. 180).

Je beweert dat als die terroristen stoppen dat Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt. 800.000 mensen gedwongen verhuizen lijkt me niet realistisch en zelfs totaal wenselijk. Jij gelooft dit wel?

Ik geloof niet in het plaatsen van nederzettingen uit het zogenaamde 'veiligheidsargument'. Een substantieel deel wil graag nederzettingen in Gaza en geen weldenkend mens hier gelooft dat het hiermee daar veiliger wordt. Alsof de wereld niet op de hoogte is van het historische Judea en Samaria...

Volgens welk artikel hebben alleen volkeren zonder eigen staat recht op zelfbeschikking?

Je geeft ookaan dat Arabieren al 20+ staten hebben. Hiermee zeg je dat Oostenrijkers en Luxemburger geen recht op zelfbeschikking hebben want Duitsland.
Het is inderdaad de grote vraag hoe mensen die willen gaan uitvoeren, toch laten veel NGOs, mensenrechtenorganisaties en zelfs de VN deze eis maar niet los. Hetzelfde met de Golan, waar ook 50.000 Israelis wonen, waaronder Arabische Israëliërs.

Dat laatste roept ook nog een vraagstuk op mbt de Westelijke Jordaanoever, waar steeds vaker de nodige Arabische Israëliërs huizen kopen. Mogen die wel blijven of moeten die ook weg? Zulke vragen blijven onbeantwoord.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:33:39 #94
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929581
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het maakt mij niet uit of jij een jood, christen of een moslim bent. Alle drie zouden er voor moeten zorgen dat er in het M.O. gewoon te leven valt.
Dat lukt niet, zoveel mag duidelijk zijn en 9 van de 10 keer ligt dat toch maar aan een groep: Arabische moslims. Dit is ook buiten Israël zichtbaar. Denk aan de vervolging van Jezidis, Druzen, Christenen, Zoroastriërs of Koerden.

Dat maakt het ook zo vreemd dat sommige Westerlingen juist Arabische moslims als de groep kiezen waar men zich achter besluit te scharen.
pi_220929613
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat lukt niet, zoveel mag duidelijk zijn en 9 van de 10 keer ligt dat toch maar aan een groep: Arabische moslims. Dit is ook buiten Israël zichtbaar. Denk aan de vervolging van Jezidis, Druzen, Christenen, Zoroastriërs of Koerden.

Dat maakt het ook zo vreemd dat sommige Westerlingen juist Arabische moslims als de groep kiezen waar men zich achter besluit te scharen.
Je snapt wel dat ik het daar totaal niet mee eens ben. Je schuift iedereen die als moslim geboren is over een kam. Daar heb je een woord voor dat ik hier niet zal noemen.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:38:50 #96
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929616
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:37 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je snapt wel dat ik het daar totaal niet mee eens ben. Je schuift iedereen die als moslim geboren is over een kam. Daar heb je een woord voor dat ik hier niet zal noemen.
Arabische moslims zijn niet alle moslims, met name de moslims die leven in Arabische landen.
pi_220929649
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is inderdaad de grote vraag hoe mensen die willen gaan uitvoeren, toch laten veel NGOs, mensenrechtenorganisaties en zelfs de VN deze eis maar niet los. Hetzelfde met de Golan, waar ook 50.000 Israelis wonen, waaronder Arabische Israëliërs.

Dat laatste roept ook nog een vraagstuk op mbt de Westelijke Jordaanoever, waar steeds vaker de nodige Arabische Israëliërs huizen kopen. Mogen die wel blijven of moeten die ook weg? Zulke vragen blijven onbeantwoord.
En zie hier waarom het slim is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk nederzettingen te plaatsen. Waarom moet die vraag van jou eigenlijk beantwoord worden?
  zondag 31 mei 2026 @ 15:43:59 #98
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929674
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
En zie hier waarom het slim is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk nederzettingen te plaatsen. Waarom moet die vraag van jou eigenlijk beantwoord worden?
Het lijkt mij zo logisch dat als mensen vinden dat er daar geen Joden mogen wonen, men dan ook een goed idee heeft hoe die er weg te krijgen zijn.

En daarbij ook duidelijk maakt of dit ook voor Arabische Israëliërs geldt of niet. Als niet, dan is het duidelijk dat er dus wordt ingestoken op een etnische zuivering.
pi_220929701
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Waaruit blijkt nu écht dat het die westerlingen zich achter Arabische moslims scharen?
pi_220929713
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Waaruit blijkt nu écht dat het die westerlingen zich achter Arabische moslims scharen?
Die is er niet, Howard lult af en toe echt in de ruimte met zijn 'bronnen'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')