SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.What lies behind makes no sense in my mind
Welkom, links zitten de (ex)beroepsmilitairen, in het midden zitten mensen met interesse voor het conflict en rechts stinkt het.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Zijn er hier nu serieus mensen zichzelf aan het bevlekken over de grootsheid van het Russische leger?
Denk niet dat Duitsland dit aandurft. Puntje bij paaltje kunnen ze niks.quote:
J.D. Vance heeft ook een drukke job. Dan ontkom je niet aan af en toe copy-pasten..quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:49 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ze hebben dus letterlijk Kremlin teksten overgenomen
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:52 schreef cosmosis het volgende:
Right, tot zo ver de eenzijdige Trump deadline lol
[ x ]
Ze hebben ongetwijfeld voor meerdere situaties meerdere scenarios. Een Trump die voor eigen gewin graag een vrede wil forceren kan voor hen een prima tussenfase zijn. Ze zijn lenig genoeg. Het voorstel is vooral een openingszet. Kijken hoe Europa en China reageren. Zelensky reageert flexibel in een situatie die bijna net zo lastig is als de eerste drie dagen van de oorlog. Voor Trump en Poetin moet het de komende week gebeuren. Voordat Esptein het nieuws daar overneemt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:46 schreef Zwoerd het volgende:
Ik geloof nog steeds dat het plan van Rusland is dat Oekraïne niet akkoord kan gaan, waardoor ze hun veroveringsoorlog kunnen voorzetten.
Als ze de kans hebben gaan ze gewoon voor alles ten oosten van de Dnieper + de gehele Zwarte Zee kust.
Putin wil dus niet alleen capitulatie van Oekraïne, maar zo'n beetje van de hele NAVO. En Trump vindt dat prima, want die hele NAVO zal hem aan zijn reet roesten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.
Humor om te lachen, maar goed dat je mensen kan blokkeren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
J.D. Vance heeft ook een drukke job. Dan ontkom je niet aan af en toe copy-pasten..
Tot nu toe is dat gebleken na elk Trump delegatie / Poetin resultaat meeting, dit keer niet anders.....quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.
Haha, ik heb het gezegd. Voor de Russen zijn hun eisen een startpunt. Zij willen onderhandelen over wat Rusland daar bovenop nog extra moet krijgen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:52 schreef cosmosis het volgende:
Right, tot zo ver de eenzijdige Trump deadline lol
[ x ]
Geen gek idee gezien ze voortgang boeken de laatste tijd. En als het oekrainse leger wankelt omdat er slecht nieuwe rekruten worden aangevuld kan het snel gaan. Militair gezien is Rusland momenteel aan de winnende kant. Tevens staat de bevolking onder hoge druk omdat de stroomvoorzieningen continue worden getroffen en de echte winter intreedt. Rusland hoeft niet te popelen dat Oek nu tekent en wil ook rustig doorgaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:46 schreef Zwoerd het volgende:
Ik geloof nog steeds dat het plan van Rusland is dat Oekraïne niet akkoord kan gaan, waardoor ze hun veroveringsoorlog kunnen voorzetten.
Als ze de kans hebben gaan ze gewoon voor alles ten oosten van de Dnieper + de gehele Zwarte Zee kust.
Zou een prima optie zijn. Het probleem is dat je zonder volledige NAVO inzet de Russen er niet gaat uitkrijgen. Het is uieindelijk niet de kwaliteit maar kwntiteit dat de Russen het langer kunnen volhouden. Bovendien is die Donbass al behoorlijk bezet. Volg het weer wat beter maar je ziet dat de Russen toch nog steeds oprukken al is dat maar minimaal. Maar het is dan ook in veel gevallen een urban gebeuren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou een aantal punten accepteren en een aantal punten verwerpen. Het minimale wat Oekraine er uit moet halen is een serieuze veiligheidsgarantie, aka navo-lidmaatschap. Dat is ononderhandelbaar.
Ik weet dat de framing bedoeld is om de leiding weg te zetten als laffe corrupte herders, nee dit is geen 'emotie', maar jouw vriend durft nog geen procent van wat Zelensky doet voor zijn land.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geen gek idee gezien ze voortgang boeken de laatste tijd. En als het oekrainse leger wankelt omdat er slecht nieuwe rekruten worden aangevuld kan het snel gaan. Militair gezien is Rusland momenteel aan de winnende kant. Tevens staat de bevolking onder hoge druk omdat de stroomvoorzieningen continue worden getroffen en de echte winter intreedt. Rusland hoeft niet te popelen dat Oek nu tekent en wil ook rustig doorgaan.
Dat is hoe het er nu voor staat. Het is of nu een soort van vrede en direct navo aan de grond.
Of het is Oekraïne wat echt moet capituleren en Russisch zal gaan worden. Als Rusland doorbreekt zit alles wat nu in Kiev zit aan leiding in notime in hun buitenlandse verblijven of Dubai ofzo.
De EU is nog steeds niet wakker. Nog steeds denken ze dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Putin wil dus niet alleen capitulatie van Oekraïne, maar zo'n beetje van de hele NAVO. En Trump vindt dat prima, want die hele NAVO zal hem aan zijn reet roesten.
Nogmaals, Europa moet de lijn in het zand trekken. Fuck de VS, Fuck Rusland.
Dat heeft hij toch ook? De enige keer dat het wat mis ging is toen Lavrov ging schreeuwen tegen Rubio.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou een prima optie zijn. Het probleem is dat je zonder volledige NAVO inzet de Russen er niet gaat uitkrijgen. Het is uieindelijk niet de kwaliteit maar kwntiteit dat de Russen het langer kunnen volhouden. Bovendien is die Donbass al behoorlijk bezet. Volg het weer wat beter maar je ziet dat de Russen toch nog steeds oprukken al is dat maar minimaal. Maar het is dan ook in veel gevallen een urban gebeuren.
Helaas heb ik makkelijk lullen met volledige inzet van een NAVO op dit moment in mijn veilige omgeving. Specislisten moeten dit maar bestuderen of dit mogelijk is.
De kernwapens die Oekraine ooit had was helaas in de tijd van de cccp en daarmee had natuurlijk het Kremlin deze in het bezit.
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.
Daarom liever een verdrag. Maar wél een gebalanceerd verdrag en geen diktaat uit Moskou met steun van Trump in ruil voor wat economische voordeeltjes.
Trump spreekt als een ware humanist.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:07 schreef cosmosis het volgende:
"The war that would have never happened if i was president".....TACO speaks again...
[ x ]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:01 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik weet dat de framing bedoeld is om de leiding weg te zetten als laffe corrupte herders, nee dit is geen 'emotie', maar jouw vriend durft nog geen procent van wat Zelensky doet voor zijn land.
Wat een gelul met je "om dan twee stukjes land die eigenlijk niet bij UKR willen horen"......Oekraine vecht een oorlog uit tegen compleet geannexeerd te worden door Ruslandquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.
Daarom liever een verdrag. Maar wél een gebalanceerd verdrag en geen diktaat uit Moskou met steun van Trump in ruil voor wat economische voordeeltjes.
Ik denk dat Oekraïne doorvechten verkiest boven de deal van Trump het Kremlin. De verdedigingslinie in Donetsk opgeven icm een halvering van het leger en afstand doen van zware wapens is een garantie dat Rusland over een paar maanden opnieuw aanvalt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:07 schreef cosmosis het volgende:
"The war that would have never happened if i was president".....TACO speaks again...
[ x ]
Prima gedachte waar ik mij in kan vindenquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.
Ik denk tenminste nog na. Vredesakkoord en navo aan de grond. Een samenwerking vanuit Europa en de VS. Als vanouds de handen in elkaar en het land verdedigen en opbouwen.
Dan wel een westerse leiding ook erin en Zelensky functie elders.
Fantastisch nagedachtquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.
Ik denk tenminste nog na. Vredesakkoord en navo aan de grond. Een samenwerking vanuit Europa en de VS. Als vanouds de handen in elkaar en het land verdedigen en opbouwen.
Dan wel een westerse leiding ook erin en Zelensky functie elders.
Hoezo? Dat is gewoon zo.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.
Nee dat staat er niet hè, Henk?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.
Vrij logisch gezien er totaal geen garantie is dat na overgave het daarna ophoudt.....Gratis land en privileges weggeven waar al 3 jaar hard voor gevochten is, voor wat? Letterlijk nietsquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne doorvechten verkiest boven de deal van Trump het Kremlin. De verdedigingslinie in Donetsk opgeven icm een halvering van het leger en afstand doen van zware wapens is een garantie dat Rusland over een paar maanden opnieuw aanvalt.
En die veiligheidsgaranties stellen niks voor.
Gadverdamme. Heb je veel vrienden in de Donbas die je regelmatig spreekt? Of op de Krim?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoezo? Dat is gewoon zo.
We zijn gedrild door de mm om als een idioot te juichen voor Oekraïne en door ons gekrijs de feiten niet te zien.
Maar dat is wel wat het 'vredesplan' van Trump en Poetin inhouden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet hè, Henk?
Wat staat er dan wel volgens jou?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet hè, Henk?
Neequote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Gadverdamme. Heb je veel vrienden in de Donbas die je regelmatig spreekt? Of op de Krim?
Europa mag ook voor de rekening opdraaien, terwijl de VS de opbrengsten krijgt en Rusland gaat vrijuit.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.
Plus dat doen alsof dit maar een administratieve handeling is het de facto goedpraten is van oorlogsmisdaden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.
Ze wilden echter niet bij de Russische federatie en dat werd ook duidelijk toen er gemobiliseerd werd in die regio. Inmiddels denk ik dat ze liever bij oekraine waren gebleven.
Daarom was dat dpr/lpr verhaal zo ranzig en hadden de ogen al open moeten gaan.
Dan hadden we net zo goed in februari 2022 Oekraïne aan Rusland kunnen geven.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Vrij logisch gezien er totaal geen garantie is dat na overgave het daarna ophoudt.....Gratis land en privileges weggeven waar al 3 jaar hard voor gevochten is, voor wat? Letterlijk niets
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:17 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Wat staat er dan wel volgens jou?
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.
Ze wilden echter niet bij de Russische federatie en dat werd ook duidelijk toen er gemobiliseerd werd in die regio. Inmiddels denk ik dat ze liever bij oekraine waren gebleven.
Daarom was dat dpr/lpr verhaal zo ranzig en hadden de ogen al open moeten gaan.
Dat gaat de VS nooit doen. En die vrede die je omschrijft is capitulatie. Of krijgt Oekraïne de hele oppervlakte van hun soevereine staat terug?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.
De rekruten trainen en grote grensbewaking neerzetten. Een paar Europese en Amerikaanse bureaucraten moeten het land aansturen en weer winstgevend maken. Corruptie eruit en op den duur toevoegen aan de EU.
De enige manier om weer met de VS in goede vorm te komen en OEK te redden van de Russen (lees winnen en toevoegen bij de EU als netto winstgevend)
Ik weet het. Ik weet het maar al te goed helaas.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.
In die periode zijn veel westers gezinden uit de regio gevlucht waardoor er inderdaad een meerderheid overbleef die meer voelt voor een solitaire Donbas dan voor Oekraïne.
Bron: Mensen uit de Donbas die ik persoonlijk ken en wekelijks spreek. Er zullen ongetwijfeld veel verschillende verhalen zijn, maar dat er een heimelijk wens vanuit een meerderheid in de Donbas is/was om bij het grote Russische rijk te horen is echt Poetinpraat.
Ja leuk, maar onderdeel van de peacedeal is UKR niet bij de NAVO......De NAVO gaat dan dus ook niet Oekraine binnen om te verdedigen, wat snap je niet aan dit concept?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.
De rekruten trainen en grote grensbewaking neerzetten. Een paar Europese en Amerikaanse bureaucraten moeten het land aansturen en weer winstgevend maken. Corruptie eruit en op den duur toevoegen aan de EU.
De enige manier om weer met de VS in goede vorm te komen en OEK te redden van de Russen (lees winnen en toevoegen bij de EU als netto winstgevend)
Toen die zogenaamde separatisten het theater bestormden omdat ze dachten dat dat het gemeentehuis was, wist ik al genoeg.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.
In die periode zijn veel westers gezinden uit de regio gevlucht waardoor er inderdaad een meerderheid overbleef die meer voelt voor een solitaire Donbas dan voor Oekraïne.
Bron: Mensen uit de Donbas die ik persoonlijk ken en wekelijks spreek. Er zullen ongetwijfeld veel verschillende verhalen zijn, maar dat er een heimelijk wens vanuit een meerderheid in de Donbas is/was om bij het grote Russische rijk te horen is echt Poetinpraat.
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Plus dat doen alsof dit maar een administratieve handeling is het de facto goedpraten is van oorlogsmisdaden.
Het maakt al deze misdaden klein en daarmee zogenaamd acceptabel. Juist deze doortrapte wijze van presenteren maakt het extra doortrapt en smerig. Het is niet dat dit per ongeluk gaat.
Ach zo'n jong knulletje had toen op vkontakte gepost dat hij al zoveel jaar in dienst was en ook een tour had gedaan in de krim. Toevalligerwijs toen het geannexeerd werdquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toen die zogenaamde separatisten het theater bestormden omdat ze dachten dat dat het gemeentehuis was, wist ik al genoeg.
Russische vrijwilligers op vakantie met een professionele uitrusting die zogenaamd uit een dumpstore kwam
Ik heb hier lui uit de bekende groep al horen verdediging dat een aanval op de Baltische staten een logisch gevolg is van gedrag van het Westen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:21 schreef cosmosis het volgende:
Europa betaald met cash....Oekraine betaald met land.....De VS verdient aan beiden.....Rusland wil meer....Great deal omdat "Peacedeal" volgens de kenners hier.......
Dat het allemaal zou draaien om een paar achtergebleven boerendorpen met 3 koeien en een varken is ook een veel te simpele weergave van zaken. Het gaat ook voor een belangrijk deel om het signaal, namelijk dat je niet zomaar naar eigen goeddunken met bruut geweld het grenshek een paar honderd kilometer kan verzetten omdat jij nou eenmaal kernwapens hebt en de buurman niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.
Het ligt er ook aan hoe goed en vanuit welke bronnen je dit conflict volgt.
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terechtquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Europa mag ook voor de rekening opdraaien, terwijl de VS de opbrengsten krijgt en Rusland gaat vrijuit.
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat gaat de VS nooit doen. En die vrede die je omschrijft is capitulatie. Of krijgt Oekraïne de hele oppervlakte van hun soevereine staat terug?
Dat niet alleen, de donbass zit vol met zeldzame metalen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat het allemaal zou draaien om een paar achtergebleven boerendorpen met 3 koeien en een varken is ook een veel te simpele weergave van zaken. Het gaat ook voor een belangrijk deel om het signaal, namelijk dat je niet zomaar naar eigen goeddunken met bruut geweld het grenshek een paar honderd kilometer kan verzetten omdat jij nou eenmaal kernwapens hebt en de buurman niet.
Precedentwerking en zulks.
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terecht
Niet weer dat Van Baalen en Verhofstadt gelulquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terecht
Precies. Zelfs niet voor de Russische inmenging. De mensen in de Donbas voelen gemiddeld genomen net zo weinig voor Oekraïne als voor Rusland. Ironisch genoeg was het ook die houding die er voor zorgde dat ze door Oekraïne als tweederangs werden gezien en door Rusland als middel om onrust te creëren. Hadden ze maar gewoon een goede dialoog gevoerd met de regering over een combinatie van autonomie en steunpakketten om ook dat deel van het land naar Westerse welvaart te brengen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is nooit een separatistenbeweging geweest.
Waar was je al die tijd, iemand die een beetje weet wat er speelt in dat land/regio.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Precies. Zelfs niet voor de Russische inmenging. De mensen in de Donbas voelen gemiddeld genomen net zo weinig voor Oekraïne als voor Rusland. Ironisch genoeg was het ook die houding die er voor zorgde dat ze door Oekraïne als tweederangs werden gezien en door Rusland als middel om onrust te creëren. Hadden ze maar gewoon een goede dialoog gevoerd met de regering over een combinatie van autonomie en steunpakketten om ook dat deel van het land naar Westerse welvaart te brengen.
Ironisch genoeg is de haat jegens Rusland onder de oorspronkelijke bewoners van Donbas groter dan ooit, alleen zijn die mensen allemaal weggetrokken.
Ik heb het niet over die deal maar over het beste wat nu mogelijk is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:23 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ja leuk, maar onderdeel van de peacedeal is UKR niet bij de NAVO......De NAVO gaat dan dus ook niet Oekraine binnen om te verdedigen, wat snap je niet aan dit concept?
Waarom? Oprechte vraag.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.
Het is niet dat ik teksten of quotes aanpas, en het is ook niet eenmalig en sluit steeds aan bij een bepaald narratief. Subtiliteiten zijn juist gevaarlijk in het sluimerend pushen van een agenda, laat het dan tenminste expliciet zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.
Ja maar Rusland wil geen buitenlandse troepen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb het niet over die deal maar over het beste wat nu mogelijk is.
Je kunt het ook een vredesbrigade noemen. Of hoe noemde Poetin het? Speciale operatie ten
Behoeve van grensverbetering.
Geen navo aan de grond betekent de facto overname van de Russen.
Begrijpen jullie dat wel?
Nogmaals NAVO op de grond in Oekraine is al sinds het begin een dealbreaker voor Rusland en is dan dus ook totaal niet aan de orde als onderdeel van de huidige deal.... Wat blijft er over van je idee als de NAVO er niet is om de verdediging te garanderen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.
Vrede, navo op de grond en uiteindelijk bij de EU is voor westelijk oekraine het beste wat ze kan overkomen momenteel.
Wat denken ze dan, dat ze alles terug kunnen krijgen?
Nee dat is niet eerlijk nee, maar wel gebeurd.
Je mag altijd mensen corrigeren, daar worden we allemaal beter van.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het is niet dat ik teksten of quotes aanpas, en het is ook niet eenmalig en sluit steeds aan bij een bepaald narratief. Subtiliteiten zijn juist gevaarlijk in het sluimerend pushen van een agenda, laat het dan tenminste expliciet zijn.
Omdat ze wisten dat dit er aan zat te komen. Ze wisten donders goed dat Putin het er niet bij ging lieten zitten en daar hebben ze zich echt niet voldoende op voorbereid.quote:
Ik ben hier in het begin van de 'speciale acties' wel eens geweest, maar werd tamelijk moe van een aantal Russische internettrollen die helaas nog steeds hier rondhangen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waar was je al die tijd, iemand die een beetje weet wat er speelt in dat land/regio.
En jij denkt dat ze daar wat over te vertellen hebben?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar Rusland wil geen buitenlandse troepen.
Beetje dubbel, want Poetin heeft ook nooit opgetreden tegen de Baltische staten. Dus wellicht dacht men in Oekraïne ook dat blaffende honden niet bijten. Dat is een ernstige misrekening geweest.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat ze wisten dat dit er aan zat te komen. Ze wisten donders goed dat Putin het er niet bij ging lieten zitten en daar hebben ze zich echt niet voldoende op voorbereid.
Keerzijde is wel dat hun veerkracht me verrast heeft. Enorm zelfs.
Mijn punt is dat het "vredesverdrag" van Trump zoals het nu op tafel ligt onacceptabel is, maar dat het ook niet realistisch of de prijs waard is om, terwille van de Krim en de Donbas, een totale oorlog tegen Rusland te gaan voeren om ook die twee gebieden (dus wat voor 2022 de facto al afgescheiden was van Oekraine) weer bij Oekraine te krijgen. Twee gebieden die toch al om verschillende reden een buitenbeentje binnen dat land waren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En ook niemand die zegt dat Oekraïne of wie dan ook perfect is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niet weer dat Van Baalen en Verhofstadt gelul
Die 2 speelden geen enkele rol van betekenis in de hele maidan.
De EU heeft de suggestie gewekt (pre 2022) dat ze volledig achter de Oekraine stonden, for better and worse.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.
Wel degelijk. Maar die bestond niet bepaald uit een meerderheid van de bevolking, zoals hieronder staat was slechts 16% van de bevolking het eens met de inname van administratieve gebouwen en 77% tegen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is nooit een separatistenbeweging geweest.
enquote:A poll conducted by Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) from 8–18 February 2014 assessed support for union with Russia throughout Ukraine. It found that, overall, 12% of those polled favoured union with Russia.[40] 68.0% said that Ukraine should remain independent and maintain friendly relations with Russia.
Support for a union between Russia and Ukraine was found to be much higher in certain oblasts: 41.0% Crimea, 33.2% Donetsk Oblast, 24.1% Luhansk Oblast, 24.0% Odesa Oblast, 16.7% Zaporizhzhia Oblast, 15.1% Kharkiv Oblast, 13.8% Dnipropetrovsk Oblast.
Another Kyiv International Institute of Sociology poll the following April, of all of the oblasts of southern and eastern Ukraine except Crimea (which had already been annexed by Russia by that point) found majority opposition to secession from Ukraine and annexation by Russia in all of these oblasts—albeit only a slight majority in opposition to this in the Donbas (Donetsk and Luhansk Oblasts).[41] Opposition to secession from Ukraine and annexation by Russia (the combined percentage for the people opting for the options of "Rather, no" and "Certainly, no, I don't") had these percentages in various southern and eastern Ukrainian oblasts:[41] 51.9% Luhansk Oblast, 52.2% Donetsk Oblast, 65.6% Kharkiv Oblast, 78.8% Odesa Oblast, 81.5% Zaporizhzhia Oblast, 84.1% Dnipropetrovsk Oblast, 84.6% Kherson Oblast, 85.4% Mykolaiv Oblast.
quote:A poll conducted by the Donetsk Institute of Social Research and Policy Analysis analysed the identities of Donetsk inhabitants.[43] While support for separatism was low, just over a third of polled Donetsk inhabitants identified themselves as "citizens of Ukraine". More preferred "Russian-speaking residents of Ukraine" or "residents of Donbas".[43] The same poll determined that 66% of Donetsk residents that were polled supported remaining in a unified Ukraine, while 18.2% supported joining Russia, and 4.7% supported independence.[44] A second poll conducted from 26 to 29 March showed that 77% of residents condemned the takeover of administrative buildings, while 16% supported such actions. Furthermore, 40.8% of Donetsk citizens supported rallies for Ukraine's unity, while 26.5% supported pro-Russian rallies.[45]
In another research poll conducted 8–16 April by KIIS, a vast majority disapproved of the seizure of administrative buildings by protesters.[46][better source needed] 45% of those polled in the south and east of Ukraine considered acting President Oleksandr Turchynov to be legitimate, while over 50% not. Most of those polled in the south and east of Ukraine believed that the disarmament and disbandment of illegal radical groups is crucial to preserving national unity. 19.1% of those polled in the south and east of Ukraine believed that Ukraine should be an independent state, 45.2% were for an independent state but with decentralization of the power to the regions, but most felt Russia and Ukraine should share open borders without visa restrictions; 8.4% were in favour of Ukraine and Russia uniting into a single state. 15.4% said they favoured secession of their region to join the Russian Federation, and 24.8% favoured Ukraine becoming a federation. Most of those polled said they found nothing attractive about Russia, but those who did, did so for economic, and not cultural reasons. Those polled in southern and eastern Ukraine were generally split on the legitimacy of the present government and parliament, but a majority in all regions agreed that deposed president Viktor Yanukovych was not the legal president of the country. In all regions but the Donbas, pro-Euromaidan oligarch Petro Poroshenko dominated preliminary election polls.
Anti-Maidan in Kyiv, 14 December 2013
A comprehensive poll released on 8 May by the Pew Research Centre surveyed opinions in Ukraine on the subject of the unrest.[47] The poll was taken after the annexation of Crimea, but prior to the clashes in Odesa on 2 May.[47] 93% of westerners and 70% of easterners polled said that they wanted Ukraine to remain united.[47] Despite international criticism of the 16 March referendum on Crimean status, 91% of the Crimeans polled thought that the vote was free and fair, and 88% said that the Ukrainian government should accept the results.[47]
Etnische zuivering als effectief en toegestaan geopolitiek middel dus. Wat een uitkomst voor Oekraïne.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.
Vrede, navo op de grond en uiteindelijk bij de EU is voor westelijk oekraine het beste wat ze kan overkomen momenteel.
Wat denken ze dan, dat ze alles terug kunnen krijgen?
Nee dat is niet eerlijk nee, maar wel gebeurd.
Dat is toch iets heel anders dan een gewapende seperatisten beweging bestaande uit inwoners van de Donbas?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel degelijk. Maar die bestond niet bepaald uit een meerderheid van de bevolking, zoals hieronder staat was slechts 16% van de bevolking het eens met de inname van administratieve gebouwen en 77% tegen.
[..]
en
[..]
Ik denk dat de Chinezen en de Amerikanen dat ook graag als legitiem geopolitiek middel zien. De wind staat de verkeerde kant op voor mensen met gevoel voor mensenrechten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Etnische zuivering als effectief en toegestaan geopolitiek middel dus. Wat een uitkomst voor Oekraïne.
Uiteraard niet. En ook geen vredesmacht. En ook geen soeverein Oekraïne. En ook geen NAVO troepen uitbreiding in Litouwen. En ook geen democratische verkiezingen in Belarus.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:41 schreef sp3c het volgende:
Poetin gaat sowieso niet accepteren dat Oekraine bij de EU komt
kloptquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik denk dat de Chinezen en de Amerikanen dat ook graag als legitiem geopolitiek middel zien. De wind staat de verkeerde kant op voor mensen met gevoel voor mensenrechten.
klopt, want het EU deel van de NAVO en het EU collectieve oorlogdeel , dat schuift in elkaar en dan is Oekraïne bij de NAVOquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:41 schreef sp3c het volgende:
Poetin gaat sowieso niet accepteren dat Oekraine bij de EU komt
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Kunnen we Maiden ook even noemen, hebben we die ook weer gaat deze ronde.
Ja, dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat is toch iets heel anders dan een gewapende seperatisten beweging bestaande uit inwoners van de Donbas?
Wat moet Europa dan doen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uiteraard niet. En ook geen vredesmacht. En ook geen soeverein Oekraïne. En ook geen NAVO troepen uitbreiding in Litouwen. En ook geen democratische verkiezingen in Belarus.
Poetin wil de USSR terug en terugtrekking van de NAVO van 'zijn' Groot Russische Rijk.
En daarom moet er HIER een lijn in het zand. En als de Amerikanen niet meedoen, dan moet Europa het zelf doen.
Uiteraard, daar komt de afkeer van het internationale recht van autocratische leiders (lees dictators) goed van pas.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
In dat plan van trump en poetin staat dat russen ook niet strafrechtelijk vervolgd mogen worden voor oorlogsmisdaden
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is wat mij ook tegenstaat. Beloven en het niet waarmaken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft de suggestie gewekt (pre 2022) dat ze volledig achter de Oekraine stonden, for better and worse.
Ik wilde alleen even de cijfers tonen aangezien het KISS daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, maar in de context van je post ging het daar wel over.
Het hele plan is een middelvinger van Trump en Poetin naar elke vooruitgang op gebied van mensenrechten sinds WO1.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
In dat plan van trump en poetin staat dat russen ook niet strafrechtelijk vervolgd mogen worden voor oorlogsmisdaden
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Snap ik, maar je toont cijfers van iets anders dan waar we het eigenlijk over hadden. Maar dat maakt niet uit, als het maar duidelijk is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik wilde alleen even de cijfers tonen aangezien het KISS daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan.
Oja, en:quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik wilde alleen even de cijfers tonen aangezien het KISS daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan.
Het typische voorbeeld van 100 kapiteins op een schip. Men belooft ook veel wat helemaal niet kan en alle processen gaan bijzonder langzaam.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is wat mij ook tegenstaat. Beloven en het niet waarmaken.
Nu ook weer die deal met Zweden en Frankrijk met de levering van meer dan 300 moderne gevechtsvliegtuigen. En dan nog het overige beloofde wapenuid(lucgtafweer etc)
We gaan die allemaal vliegen incluis onderhoud etc.
Wie gaat dat betalen. Je zou dan de grootste luchtmacht hebben van de EU. De gehele EU samen komen daar volgens mjj niet aan.
En in welk tijdsbestek?
Dat is ook mijn grootste klacht tov Brussel. Beloftes die men toch niet waarmaakt.
Binnenkort is Venezuela ook gewoon één van de Verenigde Staten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het hele plan is een middelvinger van Trump en Poetin naar elke vooruitgang op gebied van mensenrechten sinds WO1.
Ik denk dat het vanuit Russisch oogpunt dermate makkelijk ging op de Krim dat men heeft gedacht dat de andere regio's ook wel heil zagen in eenwording met Rusland.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Snap ik, maar je toont cijfers van iets anders dan waar we het eigenlijk over hadden. Maar dat maakt niet uit, als het maar duidelijk is.
Scherp. Idd, het bekende inlijvingstrucje door het "onmin" van een (mogelijk achtergestelde) groep zich toe te eigenen en dat te vermaken met dan maar onder Russische controle verder leven.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Precies. Zelfs niet voor de Russische inmenging. De mensen in de Donbas voelen gemiddeld genomen net zo weinig voor Oekraïne als voor Rusland. Ironisch genoeg was het ook die houding die er voor zorgde dat ze door Oekraïne als tweederangs werden gezien en door Rusland als middel om onrust te creëren. Hadden ze maar gewoon een goede dialoog gevoerd met de regering over een combinatie van autonomie en steunpakketten om ook dat deel van het land naar Westerse welvaart te brengen.
Ironisch genoeg is de haat jegens Rusland onder de oorspronkelijke bewoners van Donbas groter dan ooit, alleen zijn die mensen allemaal weggetrokken.
Een totale oorlog verliezen wij uiteindelijk omdat ze ons nucleair op de knieën gaan dwingen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het "vredesverdrag" van Trump zoals het nu op tafel ligt onacceptabel is, maar dat het ook niet realistisch of de prijs waard is om, terwille van de Krim en de Donbas, een totale oorlog tegen Rusland te gaan voeren om ook die twee gebieden (dus wat voor 2022 de facto al afgescheiden was van Oekraine) weer bij Oekraine te krijgen. Twee gebieden die toch al om verschillende reden een buitenbeentje binnen dat land waren.
Nee, dat gaan ze niet doen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een totale oorlog verliezen wij uiteindelijk omdat ze ons nucleair op de knieën gaan dwingen.
Weer aan het wensdromen jonge.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een totale oorlog verliezen wij uiteindelijk omdat ze ons nucleair op de knieën gaan dwingen.
Als je Rusland wil verslaan zul je daar naar binnen moeten trekken. Die gaan gegarandeerd voluit op het nucleaire orgel.quote:
Zoals oekraine in kursk bedoel je?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:18 schreef phpmystyle het volgende:
Als je Rusland wil verslaan zul je daar naar binnen moeten trekken. Die gaan gegarandeerd voluit op het nucleaire orgel.
Dat gaan ze pas doen als het voortbestaan van Rusland als entiteit bedreigd wordt. Niet zo snel dus en zeker niet zolang het conflict op oekrains grondgebied blijft.quote:
Die konden ze gemakkelijk conventioneel eruit kicken. Sterker nog: dat hebben ze uitbesteed aan noord-koreanenquote:
Hoeveel Russen er aan de andere kant van de grens staan is totaal irrelevant. Zolang ze daar blijven staan. En daar blijven ze staan als er een NAVO aanwezigheid is in Oekraïne.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat gaan ze pas doen als het voortbestaan van Rusland als entiteit bedreigd wordt. Niet zo snel dus en zeker niet zolang het conflict op oekrains grondgebied blijft.
Maar stel nu dat we de halve EU mobiliseren en naar het Oosten brengen en daar tegen Rusland gaan vechten en na een half jaar hebben we heel Oekraine vrij van Russen. Wat dan? Want dan staan er nog steeds drie miljoen net over de grens. Gaan we dan Rusland ook in? En tot hoe diep? Tot in Moskou? Hoeveel levens mag dit kosten? En wanneer gaan we zo diep dat Rusland zich in zijn bestaan bedreigd wordt?
Dat zijn allemaal scenario's waar je ver vandaan moet willen blijven. Er zijn veel minder kostbare alternatieven. Zeker omdat niemand precies weet hoe het moet aflopen. Dus wat er precies moet gebeuren dat Rusland uit Oekraine weg is, de hele Oekrainsche soevereiniteit inclusief Krim erkent, maar zonder dat ze in hun bestaan bedreigd worden en vanaf dat moment er geen gevechtshandelingen meer zijn.
Dan is een verdrag dat ongeveer midden tussen de eisen van beide partijen inzit veel veiliger, realistischer en goedkoper.
Denk jij dan dat die automatisch stoppen met vechten zodra wij de laatste m2 van Oekraine terugveroverd hebben?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoeveel Russen er aan de andere kant van de grens staan is totaal irrelevant. Zolang ze daar blijven staan. En daar blijven ze staan als er een NAVO aanwezigheid is in Oekraïne.
En vervolgens lekker de sancties handhaven tot Rusland het leger moet ontmantelen van armoede.
Een bufferzone in rusland, dus.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Denk jij dan dat die automatisch stoppen met vechten zodra wij de laatste m2 van Oekraine terugveroverd hebben?
Dan kunnen we misschien een stukje rusland in vechten en dat de bufferzone noemen, maar daarmee staat dat leger er nog steeds en vecht terug. Je kunt Rusland niet binnen Oekraine of 200km Rusland inwaarts verslaan.quote:
Ow, en hoeveel miljoenmiljard soldaten heeft rus eigenlijk, in het scenario dat je ze echt uit oekraine heb kunnen verwijderen en er dan blijkbaar nog steeds 3 miljoen over de grens staan?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:20 schreef LXIV het volgende:
Want dan staan er nog steeds drie miljoen net over de grens.
Rusland heeft 144 miljoen inwoners, waarvan er pakweg 20 miljoen te mobiliseren zijn? Kijk wat Rusland tijdens Napoleon of Hitler gedaan heeft. Het land is heel diep en heeft heel veel inwoners en heel veel incasseringsvermogen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, en hoeveel miljoenmiljard soldaten heeft rus eigenlijk, in het scenario dat je ze echt uit oekraine heb kunnen verwijderen en er dan blijkbaar nog steeds 3 miljoen over de grens staan?
Dit zou zo zijn als het om normale, rationele en betrouwbare partijen zou gaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:20 schreef LXIV het volgende:
Dan is een verdrag dat ongeveer midden tussen de eisen van beide partijen inzit veel veiliger, realistischer en goedkoper.
Zucht.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan kunnen we misschien een stukje rusland in vechten en dat de bufferzone noemen, maar daarmee staat dat leger er nog steeds en vecht terug. Je kunt Rusland niet binnen Oekraine of 200km Rusland inwaarts verslaan.
Voorlopig schijt Poetje in zijn luier om te mobiliseren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland heeft 144 miljoen inwoners, waarvan er pakweg 20 miljoen te mobiliseren zijn? Kijk wat Rusland tijdens Napoleon of Hitler gedaan heeft. Het land is heel diep en heeft heel veel inwoners en heel veel incasseringsvermogen.
Het houdt dus niet op als je ze uit Oekraine verwijderd hebt. Dat is het hele probleem juist.
Rusland is juist nu relatief sterker dan in de toekomst. Daarom wil Oekraine juist een wapenstilstand en Rusland niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit zou zo zijn als het om normale, rationele en betrouwbare partijen zou gaan.
Rusland wil echter helemaal geen vrede. Ze willen gewoon dat Oekraïne zich overgeeft, en desnoods sluiten ze vrede om later sterker terug te komen.
En hoe lang gaat Rusland dit volhouden?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Denk jij dan dat die automatisch stoppen met vechten zodra wij de laatste m2 van Oekraine terugveroverd hebben?
Maar het is geen risk he. Je zal al die mensen wel een uniform moeten geven, een hopelijk niet al te roestig geweer etc.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland heeft 144 miljoen inwoners, waarvan er pakweg 20 miljoen te mobiliseren zijn?
Toen hadden gezinnen 7 kinderen ofzo. Da's allang niet meer zo.quote:Kijk wat Rusland tijdens Napoleon of Hitler gedaan heeft. Het land is heel diep en heeft heel veel inwoners en heel veel incasseringsvermogen.
Kernwapens worden ingezet als het voortbestaan van de staat in gevaar komt. Dat is bij Kursk niet gebeurd en zal bij de Krim ook niet zo snel gebeuren. Maar het is wel een rem op een eventuele opmars richting Moskouquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zucht.
Op het moment dat de Krim of Luhandk onder druk komen te staan gaan ze al starten met testen en proeven.
Wij komen nig niet eens in de buurt van de Russische grens.
De laatste die dat is gelukt is wijlen a Hitler.
Ja. Omdat dit nog altijd een speciale militaire missie is en geen oorlog om moedertje Ruslandquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voorlopig schijt Poetje in zijn luier om te mobiliseren.
Ik denk dat ze zich bij de eerste vorming van een NAVO macht in Oekraïne als angstige schaapjes overgeven.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Misschien wel langer dan wij als de jeugd in bodybags terugkomt. Maar de sop is dus de kool niet waard. Zo'n enorme oorlog met zo'n onzekere uitkomst. Beter werken we aan een realistisch vredesverdrag.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:30 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En hoe lang gaat Rusland dit volhouden?
Je snapt weinig van het geopolitieke spel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland is juist nu relatief sterker dan in de toekomst. Daarom wil Oekraine juist een wapenstilstand en Rusland niet.
Één geweer op 2 soldaten is genoeg toch, bijde Russki?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar het is geen risk he. Je zal al die mensen wel een uniform moeten geven, een hopelijk niet al te roestig geweer etc.
[..]
Toen hadden gezinnen 7 kinderen ofzo. Da's allang niet meer zo.
Klopt, maar dat geldt net zo goed voor ons. Ik weet niet wie het meest bereid is te offeren voor zijn land, een Rus of een West-EUropeaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar het is geen risk he. Je zal al die mensen wel een uniform moeten geven, een hopelijk niet al te roestig geweer etc.
[..]
Toen hadden gezinnen 7 kinderen ofzo. Da's allang niet meer zo.
ik heb er voor gestudeerd, maar goed...quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je snapt weinig van het geopolitieke spel.
Waarom is er nu überhaupt een (pruts)deal tussen de VS en Rusland gemaakt? Niet omdat het nou zo goed gaat met Rusland.
rusland was veelbelovend rond 1900, het zou zelfs het grootste land ter wereld worden. Denk China anno nu, of Japan in de jaren 80.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland heeft 144 miljoen inwoners, waarvan er pakweg 20 miljoen te mobiliseren zijn? Kijk wat Rusland tijdens Napoleon of Hitler gedaan heeft. Het land is heel diep en heeft heel veel inwoners en heel veel incasseringsvermogen.
Het houdt dus niet op als je ze uit Oekraine verwijderd hebt. Dat is het hele probleem juist.
Bij die Russen is dat de vraag niet. De vraag is of je het erg vindt dat jij en je familie van een flatgebouw vallen als je niet bereid bent om te gaan vechten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geldt net zo goed voor ons. Ik weet niet wie het meest bereid is te offeren voor zijn land, een Rus of een West-EUropeaan.
In het hypothetische scenario wat we bespreken is dat al een gepasseerd station natuurlijk. Dan is er ook aan onze kant 100% commitment.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geldt net zo goed voor ons. Ik weet niet wie het meest bereid is te offeren voor zijn land, een Rus of een West-EUropeaan.
Als de Krim onder druk komt te staan dan mokt ook het regime onder sruk. Die gaan echt niet gelijk een strategisch bom gooien op kiev of europa, maar ze gaan wel oefenen en showen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kernwapens worden ingezet als het voortbestaan van de staat in gevaar komt. Dat is bij Kursk niet gebeurd en zal bij de Krim ook niet zo snel gebeuren. Maar het is wel een rem op een eventuele opmars richting Moskou
De russen zelf geven aan dat geld de drijfveer is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij die Russen is dat de vraag niet. De vraag is of je het erg vindt dat jij en je familie van een flatgebouw vallen als je niet bereid bent om te gaan vechten.
Oekraïne zal nooit stoppen met vechten om de Krim , nooitquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als de Krim onder druk komt te staan dan mokt ook het regime onder sruk. Die gaan echt niet gelijk een strategisch bom gooien op kiev of europa, maar ze gaan wel oefenen en showen.
Ja, en dan duimen dat die raket niet tijdens de lancering ontploft he. Zoals gewoon al gebeurt is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:34 schreef phpmystyle het volgende:
Die gaan echt niet gelijk een strategisch bom gooien op kiev of europa, maar ze gaan wel oefenen en showen.
Even de nucleaire optie niet in beschouwing: Ik geloof wel dat de EU of de NAVO in staat is om Rusland te verslaan conventioneel. Maar het wordt alles behalve een walk in the park. En ik vind de prijs en het risico te hoog om aan te gaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:33 schreef oheng het volgende:
[..]
rusland was veelbelovend rond 1900, het zou zelfs het grootste land ter wereld worden. Denk China anno nu, of Japan in de jaren 80.
Hitler (en Stalin) heeft die belofte keihard en voorgoed de grond ingestapt.
Officiële werkeloosheid cijfer is 2,2%, waar gaat rusland die soldaten vandaan halen zonder de economie compleet te slopen?
Als wij ergens tussen de Donbas en Moskou aan het vechten zijn in de koude (dus op Russisch grondgebied) dan vraag ik me af of onze commitment groter is dan die van Rusland.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
In het hypothetische scenario wat we bespreken is dat al een gepasseerd station natuurlijk. Dan is er ook aan onze kant 100% commitment.
Ja, dat zijn de eerste stappenquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als de Krim onder druk komt te staan dan mokt ook het regime onder sruk. Die gaan echt niet gelijk een strategisch bom gooien op kiev of europa, maar ze gaan wel oefenen en showen.
Makkelijk, want russen geloven nergens in.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als wij ergens tussen de Donbas en Moskou aan het vechten zijn in de koude (dus op Russisch grondgebied) dan vraag ik me af of onze commitment groter is dan die van Rusland.
De bereidheid te vechten is praktisch nergens ter wereld lager dan in Nederland .quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Makkelijk, want russen geloven nergens in.
Nee, dat hoeft niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je Rusland wil verslaan zul je daar naar binnen moeten trekken.
Daarmee plegen ze zelfmoord.quote:Die gaan gegarandeerd voluit op het nucleaire orgel.
Wat interesseert mij dat nou.quote:Onlangs zei Pieter Waterdrinker dat. Niet de grootste Putin Versteher.
Hoe dan wel? Hoe wil jij Rusland verslaan zonder het land binnen te trekken?quote:
Ja, en in finland door het dak.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bereidheid te vechten is praktisch nergens ter wereld lager dan in Nederland .
Ik denk eerder met algehele opvoeding, welvaart en nationalisme.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en in finland door het dak.
Zal het iets te maken hebben met in de praktijk onder druk staan of niet?
Door ze zich kapot te laten vechten in Oekraïne tot ze er geen heil meer in zien of dat het van binnenuit instort.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe dan wel? Hoe wil jij Rusland verslaan zonder het land binnen te trekken?
En, en finnen wordt met de paplepel ingegoten de lessen van de winteroorlog en dat we daarom alert moeten zijn etc.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk eerder met algehele opvoeding, welvaart en nationalisme.
China levert graag drone onderdelen als je dokt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:44 schreef phpmystyle het volgende:
Zolang wij kernwapens niet kunnen neutraliseren of onklaar kunnen maken en Rusland steun heeft uit China
Net zoiets als nu dus eigenlijk, maar dan heftiger en gedurende een jaar of 10?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:43 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Door ze zich kapot te laten vechten in Oekraïne tot ze er geen heil meer in zien of dat het van binnenuit instort.
Dat verdrag komt er niet, want Rusland gaat geen centimeter grondgebied terug geven.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat gaan ze pas doen als het voortbestaan van Rusland als entiteit bedreigd wordt. Niet zo snel dus en zeker niet zolang het conflict op oekrains grondgebied blijft.
Maar stel nu dat we de halve EU mobiliseren en naar het Oosten brengen en daar tegen Rusland gaan vechten en na een half jaar hebben we heel Oekraine vrij van Russen. Wat dan? Want dan staan er nog steeds drie miljoen net over de grens. Gaan we dan Rusland ook in? En tot hoe diep? Tot in Moskou? Hoeveel levens mag dit kosten? En wanneer gaan we zo diep dat Rusland zich in zijn bestaan bedreigd wordt?
Dat zijn allemaal scenario's waar je ver vandaan moet willen blijven. Er zijn veel minder kostbare alternatieven. Zeker omdat niemand precies weet hoe het moet aflopen. Dus wat er precies moet gebeuren dat Rusland uit Oekraine weg is, de hele Oekrainsche soevereiniteit inclusief Krim erkent, maar zonder dat ze in hun bestaan bedreigd worden en vanaf dat moment er geen gevechtshandelingen meer zijn.
Ja, dat is een proces van de lange adem geweest.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
En, en finnen wordt met de paplepel ingegoten de lessen van de winteroorlog en dat we daarom alert moeten zijn etc.
Het lukte de VS en Canadese overheid ook om dat uit te leggen in WO2, dus doe niet alsof zoiets niet mogelijk is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is een proces van de lange adem geweest.
Wie heeft het over Nederland? Het gaat toch over de Navo of EU?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bereidheid te vechten is praktisch nergens ter wereld lager dan in Nederland .
Er zijn genoeg valide redenen om zo'n attritie-oorlog niet te willen voeren! En ook geopolitiek gezien wordt het helemaal niet als wenselijk beschouwd dat Rusland 'kapot' gaat, zoals sommige mensen hier roepen. Ja, kabouterstaatjes als Estland en Letland willen dat. Maar die hebben niks in de pap te brokkelen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat verdrag komt er niet, want Rusland gaat geen centimeter grondgebied terug geven.
En stel dat Oekraïne wordt bevrijd van de Russen, dan hoeven we niet door te stoten tot Moskou.
Wat je nu in Oekraïne ziet is dat er een uitputtingsslag gaande is.
Aan beide zijden.
Rusland is lastiger uit te putten dan Oekraïne.
Daar zou veel meer op gericht moeten worden.
Maar uiteindelijk is dat de enige manier waarop dit conflict gewonnen kan worden.
Het probleem is dat de rest van de wereld niet bereid is om daaraan mee te werken.
Daar ging de discussie niet over. Het ging erom of de Russische soldaat minder opofferingsgezind was dan de West-Europese.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het lukte de VS en Canadese overheid ook om dat uit te leggen in WO2, dus doe niet alsof zoiets niet mogelijk is.
Want? Loose nukes? Been there, done that.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:49 schreef LXIV het volgende:
En ook geopolitiek gezien wordt het helemaal niet als wenselijk beschouwd dat Rusland 'kapot' gaat, zoals sommige mensen hier roepen
Ja, misschien wel. Die landen zijn sowieso wat strijdvaardiger dan NL.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wie heeft het over Nederland? Het gaat toch over de Navo of EU?
Ik denk dat o.a. Noorwegen, Polen en Finland staan te trappelen om met een vredesmacht Oekraïne in te trekken, mits breed gedragen in Europa.
Nee, gewoon het machtsevenwicht, vooral irt Chinaquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want? Loose nukes? Been there, done that.
Op een paar landen in Afrika na wil heel de wereld dat Rusland kapot gaat. China voorop, die lachen zich de lul uit de broek om dit conflict. Met hoe minder landen Rusland handel kan drijven, hoe beter het is voor China.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn genoeg valide redenen om zo'n attritie-oorlog niet te willen voeren! En ook geopolitiek gezien wordt het helemaal niet als wenselijk beschouwd dat Rusland 'kapot' gaat, zoals sommige mensen hier roepen. Ja, kabouterstaatjes als Estland en Letland willen dat. Maar die hebben niks in de pap te brokkelen.
Ja, juist daarom dus!quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op een paar landen in Afrika na wil heel de wereld dat Rusland kapot gaat. China voorop, die lachen zich de lul uit de broek om dit conflict. Met hoe minder landen Rusland handel kan drijven, hoe beter het is voor China.
Ben je daar niet een beetje laat mee?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, gewoon het machtsevenwicht, vooral irt China
Ik denk als wij niet serieus ingrijpen, Rusland nog veel meer van Oekraïne kan kapotmaken en kan afpakken. Rusland is nog lang niet uit op vrede is mijn gedachte.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Net zoiets als nu dus eigenlijk, maar dan heftiger en gedurende een jaar of 10?
Daarna ligt de complete Oekraine in puin, zijn er aan weerszijden miljoenen mensen gesneuveld en is niet alleen de Russische economie maar ook de Europese zwaar beschadigd.
WIllen we dat?
Flauwekul. Rusland heeft best wel wat sympathie van de wereld om het westen te verzwakken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op een paar landen in Afrika na wil heel de wereld dat Rusland kapot gaat. China voorop, die lachen zich de lul uit de broek om dit conflict. Met hoe minder landen Rusland handel kan drijven, hoe beter het is voor China.
Grosso modo is het alleen de VS die dat niet leuk vindt en een verdwaalde oliestaat. Dus zeg dat dan.quote:
Vooral de VS willen Rusland als factor in de geopolitiek gewoon behouden. Niet al te machtig, maar ook niet totaal versplinterd.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ben je daar niet een beetje laat mee?
China zit te wachten tot het in moskou pandemonium is, kunnen ze de grootste voorraad zoet water in het baikal meer gaan halen.
Weetjewel; deze discussie hebben we eerder gevoerd, ook de FSB maakt zich daar druk om, maar geloofde je niet zodat ik je met meerdere bronnen om de oren moest slaan.
Ze moeten van mij juist ver terug gaan en bijna de gehele oekraine opgeven!quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:54 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik denk als wij niet serieus ingrijpen, Rusland nog veel meer van Oekraïne kan kapotmaken en kan afpakken. Rusland is nog lang niet uit op vrede is mijn gedachte.
Hoe ver mogen ze van jou gaan voordat we wel in grijpen? Net zo lang tot het Oekraïne leger en linies volledig inklappen? Charkov voor Rusland? Odessa, Dnipro? Kiev?
Nee, sorry, jij bent niet 'de wereld'.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:55 schreef phpmystyle het volgende:
Rusland heeft best wel wat sympathie van de wereld om het westen te verzwakken.
Onderschat de lessen van de professor in de internationale betrekkingen nietquote:Op vrijdag 21 november 2025 23:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
En, en finnen wordt met de paplepel ingegoten de lessen van de winteroorlog en dat we daarom alert moeten zijn etc.
De VS is de enige speler van belang. De enige speler die aan globale geopoltiek doet. De enige speler die serieuze slagkracht overal ter wereld kan projecteren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Grosso modo is het alleen de VS die dat niet leuk vindt en een verdwaalde oliestaat. Dus zeg dat dan.
Geopolitiek zijn er gewoon twee kampen. En voor Europa is een Rusland op de knieën gewoon verreweg het beste. En dan bouwen we daarna wel weer een relatie op, zoals dat met Duitsland ook gelukt is.
Klopt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vooral de VS willen Rusland als factor in de geopolitiek gewoon behouden. Niet al te machtig, maar ook niet totaal versplinterd.
In landen als India en China (samen bijna de helft van de wereldbevolking) is de meerderheid eerder pro-Russisch dan pro-westers. En dan heb je idd Afrika nog. En Zuid-Amerika nog deels.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, sorry, jij bent niet 'de wereld'.
Nouja, in flinke delen van Afrika en het Midden-Oosten hebben China en Rusland wel veel steun opgebouwd door middel van het aanwakkeren van anti-westers sentiment. Dat is gewoon waar.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, sorry, jij bent niet 'de wereld'.
Het hoeft ook niet a la Duitsland in 1945. Jij gaat er vanuit dat Rusland een serieuze gewapende strijd tegen de NAVO aan zal gaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
De VS is de enige speler van belang. De enige speler die aan globale geopoltiek doet. De enige speler die serieuze slagkracht overal ter wereld kan projecteren.
En Rusland verslaan á la Duitsland in 1945, dát is nu juist iets wat niet gaat lukken ivm kernwapens.
Ja, precies. Zoals ze in afrika op bepaalde plekken zich lekker op lieten hitsen door rus progaganda, tegen FR, tot ze erachter kwamen dat wagner gewoon beestachtig alles en iedereen afslacht.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Alleen heeft dat geopolitiek niet zo heel veel betekenis, want zodra de roebels niet meer stromen (of geen kut meer waard zijn) droogt die liefde voor Rusland ook heel snel op.
Het is maar chatgpt en niet iedereen is even machtig, maar dat 'heel de wereld Rusland kapot wil hebben' is gewoon aantoonbaar onjuist.quote:Publieke opinie per regio
Europa
West- en Noord-Europa:
Overwegend pro-NAVO. Angst voor Russische agressie is groot (bijv. 55% van Nederlanders verwacht Russische aanval binnen 5 jaar). [eenvandaag...vrotros.nl]
Oost-Europa:
Nog sterker pro-NAVO door directe dreiging.
Servië en enkele Balkanlanden:
Relatief pro-Rusland door historische banden.
Rusland & GOS
Rusland:
Publieke opinie sterk anti-NAVO, pro-Rusland.
Belarus:
Overwegend pro-Rusland.
Centraal-Azië:
Licht pro-Rusland, pragmatisch.
Azië
China:
Nu expliciet pro-Rusland. Staatsmedia en anti-Westerse narratief versterken dit sentiment.
India:
Meer pro-Rusland dan neutraal, door historische banden en BRICS-samenwerking, ondanks groeiende economische banden met het Westen.
Japan & Zuid-Korea:
Sterk pro-NAVO-gezind.
Midden-Oosten
Iran & Syrië:
Publieke opinie uitgesproken pro-Rusland, anti-NAVO.
Turkije:
Verdeeld, maar meerderheid ziet NAVO-lidmaatschap als veiligheidswaarborg.
Afrika
In landen met Russische aanwezigheid (Mali, Burkina Faso): pro-Rusland sentiment groeit.
Pro-Westerse landen (Kenya, Ghana): pro-NAVO.
Latijns-Amerika
Venezuela, Cuba:
Publieke opinie uitgesproken pro-Rusland.
Overige landen:
Overwegend neutraal of economisch gericht op VS/NAVO.
📊 Schatting wereldwijde verdeling
Pro-NAVO:
Noord-Amerika (0,37 miljard), Europa (0,75 miljard), Japan/Zuid-Korea (0,18 miljard)
≈ 1,3 miljard → ~16%
Pro-Rusland:
Rusland & Belarus (0,15), China (1,4), India (1,4), Iran/Syrië (0,09), delen Afrika (0,2), Latijns-Amerika (0,1)
≈ 3,34 miljard → ~43%
Neutraal / gemengd:
Rest Azië, Afrika, Latijns-Amerika
≈ 2,2 miljard → ~28%
Conclusie:
Pro-NAVO: ±16%
Pro-Rusland: ±43%
Neutraal / gemengd: ±28%
Ik denk dat zowel de Oekrainse als de Russische strijdmachten veel ervarener zijn momenteel dan welk Europees leger dan ook!quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet a la Duitsland in 1945. Jij gaat er vanuit dat Rusland een serieuze gewapende strijd tegen de NAVO aan zal gaan.
Ik ben er van overtuigd dat ze dat niet zullen doen. Zodra de NAVO zich mobiliseert onder het mom van een vredesmacht is Rusland met veel spierballentaal zo weg. Denk je nou echt dat die jongens die daar al jaren tegen een paar Oekraïense ongetrainde kerels geen meter opschieten gaan vechten tegen een goed getrainde en uitgeruste Europese strijdmacht?
Huh, jij vindt dat Oekraïne bijna al hun land moet opgeven of begrijp ik het verkeerd?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze moeten van mij juist ver terug gaan en bijna de gehele oekraine opgeven!
Maar dat dus met onderhandelen ipv een giga-oorlog die enorme risico's met zich mee brengt en gigantische kosten.
quote:
Nee, ik vind dat Rusland het gros wat ze nu veroverd hebben moeten opgeven, op hetgeen voor 2022 de facto al was afgescheiden na.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:09 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Huh, jij vindt dat Oekraïne bijna al hun land moet opgeven of begrijp ik het verkeerd?
Ja ok, en op welke manier is het ook maar enigszins realistisch om dat met Rusland te onderhandelen?quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Nee, ik vind dat Rusland het gros wat ze nu veroverd hebben moeten opgeven, op hetgeen voor 2022 de facto al was afgescheiden na.
quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:10 schreef phpmystyle het volgende:
Vergeet trouwens ook niet dat Russen en Oekraïners overwegend christelijk zijn. Als je sterft os er nog een amdere wereld. In ons europese denken bestaat zoiets niet. Dat maakt sterven gecompliceerder.
En wat corrupte "leiders" in plekken als Mali of de CAR, wat geld toestoppen zodat er wat Afrikanen met een Wagner T shirt voor de camera kunnen staan juichen, is nauwelijks steun te noemen. Als die een boot of kans vinden, varen ze echt niet richting Rusland lol.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, precies. Zoals ze in afrika op bepaalde plekken zich lekker op lieten hitsen door rus progaganda, tegen FR, tot ze erachter kwamen dat wagner gewoon beestachtig alles en iedereen afslacht.
Dat denk ik ook. Overigens hoe denken onze usres in deze dat dit zogenaamd vredesplan meer een staakt het vuren is en Oekraine de tijd geeft om na de nieuwe regering de zaak weer op te pakken met een leger van 600.000 man en je de tijd hebt om je volledig te bewapenen. Ik vraag mij af of de Russen hiermee wel akkoord zouden gaan.Nergens haal ik eruit dat defacto de Donbass erkend word door de VS. En zelfs de bevroren assets moeten afstaan etc.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat zowel de Oekrainse als de Russische strijdmachten veel ervarener zijn momenteel dan welk Europees leger dan ook!
Aanhanger van een bepaald geloof natuurlijk, verklaart een hoop qua verkapt "het westen/EU is kut" gedoe dag in dag uit.quote:
Hahaha, ja, dat ja.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:17 schreef havanagila het volgende:
[..]
En wat corrupte "leiders" in plekken als Mali of de CAR, wat geld toestoppen zodat er wat Afrikanen met een Wagner T shirt voor de camera kunnen staan juichen, is nauwelijks steun te noemen. Als die een boot of kans vinden, varen ze echt niet richting Rusland lol.
Met het mes op tafel natuurlijk. En met serieuze veiligheidsgarantiesquote:Op zaterdag 22 november 2025 00:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ja ok, en op welke manier is het ook maar enigszins realistisch om dat met Rusland te onderhandelen?
Dat denk ik ook. En toch zijn die Russen snel weg als er een paar Apache's boven hun hoofd hangen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat zowel de Oekrainse als de Russische strijdmachten veel ervarener zijn momenteel dan welk Europees leger dan ook!
Er is geen mes als je weigert om NAVO grondtroepen te sturen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met het mes op tafel natuurlijk. En met serieuze veiligheidsgaranties
Dus niet bereid zijn om oorlog te voeren met Rusland, maar als je maar met het mes op tafel onderhandelt dan trekt Rusland zich wel terug uit Oekraïne.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met het mes op tafel natuurlijk. En met serieuze veiligheidsgaranties
Je moet natuurlijk altijd bereid zijn om je militaire kracht te gebruiken. Maar wel als laatste optie. Niet op voorhand al omdat je geen enkele consessie wil doen in een onderhandeling.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dus niet bereid zijn om oorlog te voeren met Rusland, maar als je maar met het mes op tafel onderhandelt dan trekt Rusland zich wel terug uit Oekraïne.
Ik vind het toch niet helemaal een realistisch scenario
Vast wel, Oekraïne heeft onder Stalinistisch bewind eerder al miljoenen inwoners verloren dus ze zijn wel wat gewend daar.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:29 schreef LXIV het volgende:
En dan verder: Rusland, Oekraine en West-Europa zijn toch al van die demografische catastrophes. Als we onderling ook nog eens een totale oorlog gaan voeren dan kunnen we het helemaal bekijken in de toekomst. Met 1.6 kind per vrouw of veel lager hebben we wat dat betreft weinig vlees op de botten. Het is sowieso de vraag of Oekraine dit demografisch nog gaat overleven als het langer doorgaat. NIet alleen de gesneuvelden, maar ook de emigranten beschouwd.
Dat was in een andere tijd, toen dat aantal vrouwen per kind een veelvoud was van wat het nu is.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:35 schreef Joppiez het volgende:
Op zaterdag 22 november 2025 00:29 schreef LXIV het volgende:
En dan verder: Rusland, Oekraine en West-Europa zijn toch al van die demografische catastrophes. Als we onderling ook nog eens een totale oorlog gaan voeren dan kunnen we het helemaal bekijken in de toekomst. Met 1.6 kind per vrouw of veel lager hebben we wat dat betreft weinig vlees op de botten. Het is sowieso de vraag of Oekraine dit demografisch nog gaat overleven als het langer doorgaat. NIet alleen de gesneuvelden, maar ook de emigranten beschouwd.
Vast wel, Oekraïne heeft onder Stalinistisch bewind eerder al miljoenen in
Als je het uitgangspunt van Rusland neemt dan is er geen ruimte voor concessies. Er is helemaal geen 'onderhandeling met het mes op tafel' mogelijk als de tegenstander onvoorwaardelijke capitulatie en volledige immuniteit voor alle gepleegde misdaden eist?quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk altijd bereid zijn om je militaire kracht te gebruiken. Maar wel als laatste optie. Niet op voorhand al omdat je geen enkele consessie wil doen in een onderhandeling.
Ik verwacht dat Oekraïense vrouwen meer druk zullen voelen om kinderen te baren. Weet ook dat veel soldaten hun zaad in laten vriezen voordat ze naar het front gaan.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was in een andere tijd, toen dat aantal vrouwen per kind een veelvoud was van wat het nu is.
Tja, het plan ziet er vrij waardeloos uit maar Oekraïne staat er belabberd voor en Europa lijkt ook niet echt in staat een verschil te kunnen/gaan maken. Ethisch is het ook allemaal niet, om dan na een handtekening lekker handel te gaan drijven met de Russen alsof er niks gebeurd is. Maargoed, het draait waarschijnlijk allemaal toch weer op niks uit, want Rusland boekt nog winst op het moment.quote:Op vrijdag 21 november 2025 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het waardeloze van dit plan is dat er van Rusland geen consessies gevraagd worden. Terwijl Rusland blij zou moeten zijn met een ‘way out ‘, want op de lange termijn kunnen ze ook niet winnen.
De Krim en deel Donbas naar Rusland, Oekraïne bij de navo. Dan zou Rusland al blij moeten zijn.
En toen een ingegroeide teennagel al dodelijk was, en de kindsterfte een stuk hoger lag.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was in een andere tijd, toen dat aantal vrouwen per kind een veelvoud was van wat het nu is.
Wat is dit nou toch de hele tijd voor stropop. Helemaal niemand heeft het over Rusland verslaan of doorstoten naar Moskou. Rusland hoeft ook niet “op de knieën”. Ze moeten weg uit Oekraïne met als het even kan dusdanige economische en sociaal-maatschappelijke schade dat ze de komende decennia geen bedreiging voor onze vrijheid meer vormen. En als Poetin dood of weg is zien we wel of er iemand komt met wie we wel afspraken kunnen maken en die niet denkt dat hij tsaar Peter de Grote is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
De VS is de enige speler van belang. De enige speler die aan globale geopoltiek doet. De enige speler die serieuze slagkracht overal ter wereld kan projecteren.
En Rusland verslaan á la Duitsland in 1945, dát is nu juist iets wat niet gaat lukken ivm kernwapens.
Dat is niet waar. Ze zijn anti-westers. Dat is niet hetzelfde als pro-Rusland.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
In landen als India en China (samen bijna de helft van de wereldbevolking) is de meerderheid eerder pro-Russisch dan pro-westers. En dan heb je idd Afrika nog. En Zuid-Amerika nog deels.
Ik heb chatgpt in deze reeds wel eens gevraagd om hiervan een overzicht te maken. Dan zie je dat zeker qua aantallen Rusland idd best wel veel sympathie kent in de wereld, zoals php beweert.
Is Vietnam de VS binnen getrokken?quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe dan wel? Hoe wil jij Rusland verslaan zonder het land binnen te trekken?
Nee, ze hebben de pech dat het continent niet de andere kant op kijkt en het ze knap lastig maakt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:19 schreef -XOR- het volgende:
Toch wel knap van de Russen, het ziet er naar uit dat ze een heel continent op de knieen hebben gekregen.
Dat kan weer terugkomen met goed overheidsbeleid.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een continent dat bestuurd wordt door bibberende bureaucraten en waar het electoraat vooral bezig is met korte termijn geneuzel op de vierkante millimeter. We zijn laaghangend fruit voor de grote jongens op het wereldtoneel.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:19 schreef -XOR- het volgende:
Toch wel knap van de Russen, het ziet er naar uit dat ze een heel continent op de knieen hebben gekregen.
Als de oorlog eenmaal voorbij is en de economie weer aantrekt kan dat ook goed zijn voor de geboortecijfers. Babyboom en zulks. Uiteindelijk hebben de meeste mensen wel een kinderwens alleen de omstandigheden moeten er wel naar zijn.quote:Op zaterdag 22 november 2025 00:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Oekraïense vrouwen meer druk zullen voelen om kinderen te baren. Weet ook dat veel soldaten hun zaad in laten vriezen voordat ze naar het front gaan.
Mja,quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:01 schreef Perrin het volgende:
Europa is de afgelopen vier jaar de zwakke schakel geweest in de steun aan Oekraïne. Het bleef steken in beloften, traagheid en morele toespraken, maar zonder de daadkracht die ertoe doet. Het leverde te weinig, produceerde te weinig en durfde niet te doen wat in 2022 noodzakelijk was: een oorlogseconomie opzetten. Daardoor kreeg Oekraïne nooit de middelen om te winnen, alleen om te overleven.. met alle verzwakkende gevolgen van dien.
Nu de Verenigde Staten, onder druk van hun wereldwijde strijd met China en Rusland, hun betrokkenheid heroverwegen, zien we pas hoe kwetsbaar Europa werkelijk is: ingeklemd tussen grootmachten, maar zonder eigen ruggengraat. Pas toen Trump een mogelijke Amerikaanse terugtrekking aankondigde, voelde Europa urgentie. Niet uit solidariteit met Oekraïne, maar omdat het plots in de spiegel keek en zijn eigen afhankelijkheid en fragiliteit zag.
De pijnlijke waarheid is dat Rusland in 2022 niet alleen Oekraïne aanviel, maar ook de Europese veiligheidsorde zelf.. omdat Poetin precies zag hoe zwak en besluiteloos Europa was. En terwijl Oekraïne vandaag sterker is dan bijna elke Europese NAVO-macht, blijft het continent zelf verlamd. Amerika kan geen twee grote oorlogen tegelijk voeren; onze veiligheid ligt dus in onze eigen handen. Toch gedraagt Europa zich nog steeds als een junior partner die zijn rol niet durft op te eisen.
Maar dit hoeft niet het einde van het verhaal te zijn. Europa kan zijn strategische volwassenheid herwinnen.. als het eindelijk bereid is realistisch te denken, zijn industrie op te schalen en te handelen vanuit kracht in plaats van illusie. Het begint met één volwassen erkenning: de tijd van vrome woorden is voorbij. Als Europa zijn toekomst wil bepalen, moet het nu handelen.
[ x ]
Het is ook gewoon in ons directe belang dat Oekraïne niet wordt bezet door Rusland. Wat denk je wat de opvang van 20 miljoen vluchtelingen kost? Wat dat voor enorme wissel op Europese samenlevingen zal trekken?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:16 schreef CruzerXtreme het volgende:
Europa heeft geteerd op de leugen dat Oekraïne vocht voor onze vrijheid. Ik heb er geen medelijden mee.
Je hebt het nu over Noord Amerika? Want het zijn de Amerikanen die willen dat iedereen buigt voor Moskou…quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een continent dat bestuurd wordt door bibberende bureaucraten en waar het electoraat vooral bezig is met korte termijn geneuzel op de vierkante millimeter. We zijn laaghangend fruit voor de grote jongens op het wereldtoneel.
Ja, we kunnen z uit Oekraïne werken, maar dan?quote:Op zaterdag 22 november 2025 07:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou toch de hele tijd voor stropop. Helemaal niemand heeft het over Rusland verslaan of doorstoten naar Moskou. Rusland hoeft ook niet “op de knieën”. Ze moeten weg uit Oekraïne met als het even kan dusdanige economische en sociaal-maatschappelijke schade dat ze de komende decennia geen bedreiging voor onze vrijheid meer vormen. En als Poetin dood of weg is zien we wel of er iemand komt met wie we wel afspraken kunnen maken en die niet denkt dat hij tsaar Peter de Grote is.
De NAVO is meer dan prima in staat om Rusland met conventionele middelen Oekraïne uit te werken. Het probleem is dat daarvoor de politieke wil en eenheid ontbreekt omdat men bang is voor een kernoorlog.
Het is wel bijzonder dat het niet bereid te zijn je volk te offeren in een oorlog waar je in feite niets mee te maken hebt wordt gezien als bibberen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een continent dat bestuurd wordt door bibberende bureaucraten en waar het electoraat vooral bezig is met korte termijn geneuzel op de vierkante millimeter. We zijn laaghangend fruit voor de grote jongens op het wereldtoneel.
Dat had Poetin nooit kunnen verkopen en hadden ze hem vrijwel zeker opgeknoopt. En dan hadden we daarna wel verder gezien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, we kunnen z uit Oekraïne werken, maar dan?
Dan is Z uit Oekraïne en de oorlog voorbij.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, we kunnen z uit Oekraïne werken, maar dan?
Nee, maar in jouw voorbeelden hebben deze landen ook nooit gekapituleerd. Het waren oorlogen ver van huis en geen existentiële oorlogen. Deze landen zijn zelfs min of meer vrijwillig teruggetrokken toen het lastig werd.quote:Op zaterdag 22 november 2025 07:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is Vietnam de VS binnen getrokken?
Of Afghanistan de Sovjet Unie?
Of het VK Argentinië?
Het is niet zo dat je per se tot de hoofdstad van een land hoeft door te dringen om die te verslaan in een oorlog.
Ja, alleen het alternatief is appeasement en de geschiedenis wijst uit dat dat meestal niet goed afloopt. Het is geen uitgemaakte zaak dat het nooit tot een confrontatie met Rusland komt. Zeker zo lang Rusland zo compromisloos in de wedstrijd zit en gewoon met nukes in de hand z’n zin opeist. Want waar trek je de grens? Nog 4 oblasten? Moldavië ook opgeven?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel bijzonder dat het niet bereid te zijn je volk te offeren in een oorlog waar je in feite niets mee te maken hebt wordt gezien als bibberen.
Klopt, zo simpel is het. Behalve als je meent dat Rusland recht heeft op haar invloedssfeer in Oekraïne.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan is Z uit Oekraïne en de oorlog voorbij.
Dan volgt het opbouwen van voldoende verdediging om te voorkomen dat Z in de toekomst een nieuwe poging doet.
Nee, dat is dus niet zo. Het is niet zo dat Rusland zegt ‘ok, jullie hebben gewonnen ‘ als wij de laatste m2 van Oekraïne hebben. Het gaat gewoon vloeiend doorquote:Op zaterdag 22 november 2025 08:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan is Z uit Oekraïne en de oorlog voorbij.
Dan volgt het opbouwen van voldoende verdediging om te voorkomen dat Z in de toekomst een nieuwe poging doet.
Afghanistan ver van de Sovjet Unie?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar in jouw voorbeelden hebben deze landen ook nooit gekapituleerd. Het waren oorlogen ver van huis en geen existentiële oorlogen. Deze landen zijn zelfs min of meer vrijwillig teruggetrokken toen het lastig werd.
We hoeven Rusland niet op de knieën te dwingen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo. Het is niet zo dat Rusland zegt ‘ok, jullie hebben gewonnen ‘ als wij de laatste m2 van Oekraïne hebben. Het gaat gewoon vloeiend door
Je hebt het over de situatie waarbij Rusland Oekraïne uit is gejaagd.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo. Het is niet zo dat Rusland zegt ‘ok, jullie hebben gewonnen ‘ als wij de laatste m2 van Oekraïne hebben. Het gaat gewoon vloeiend door
Dan kun je gaan onderhandelen. Als jij denkt dat het nu al wel realistisch is dat je door onderhandelen Rusland heel Oekraïne kan laten teruggeven, dan moet dat zeker ook wel mogelijk zijn nadat Rusland de militaire strijd verliest.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moldavië opgeven?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, alleen het alternatief is appeasement en de geschiedenis wijst uit dat dat meestal niet goed afloopt. Het is geen uitgemaakte zaak dat het nooit tot een confrontatie met Rusland komt. Zeker zo lang Rusland zo compromisloos in de wedstrijd zit en gewoon met nukes in de hand z’n zin opeist. Want waar trek je de grens? Nog 4 oblasten? Moldavië ook opgeven?
Wij voeren die ook niet, dat doen Rusland en Oekraïne.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn genoeg valide redenen om zo'n attritie-oorlog niet te willen voeren!
Die bal ligt bij de Russen zelf: hoe kapot willen ze hun eigen land maken om Oekraïne in handen te krijgen.quote:En ook geopolitiek gezien wordt het helemaal niet als wenselijk beschouwd dat Rusland 'kapot' gaat, zoals sommige mensen hier roepen. Ja, kabouterstaatjes als Estland en Letland willen dat. Maar die hebben niks in de pap te brokkelen.
Hier verschillen we dan over van mening.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Moldavië opgeven?
Moldavië is niet van ons hè.
Dat is niet iets dat wij kunnen opgeven.
We zijn Moldavië net zo min iets verschuldigd als dat we Oekraïne zijn.
Er wordt steeds net gedaan alsof dat soort landen bij wijze van spreken een provincie van Nederland zijn dat wordt afgepakt.
Maar dat is niet zo. Het zijn onafhankelijke landen die zich na de val van de Sovjet Unie niet hebben aangesloten bij de EU of NAVO.
En nu zijn wij ze iets verschuldigd als Rusland ze aanvalt?
Ammehoela.
Dat wil niet zeggen dat we helemaal niets moeten doen.
Maar wat we doen is eigen keuze.
En waartoe we niet bereid zijn om te doen is absoluut geen gebibber, zoals sommigen suggereren.
Dat mag hè.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hier verschillen we dan over van mening.
Boeie.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hierbij zal ik het nog even officieel benoemen:
Ik ben akkoord met het vredesplan.
Europese landen hebben zich wel luidruchtig uitgesproken voor Oekraïne, maar in daden blijven ze ernstig tekortschieten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja,
De oorlog in Oekraïne is een van de vele Post Sovjet conflicten die we de afgelopen decennia hebben gezien.
En niet eens het laatste: dat was Azerbeidzjan die zonder enige weerstand vanuit de rest van de wereld Nagorno-Karabach in handen krijgt.
Europa is Oekraïne niets verschuldigd. Hoeft Oekraïne niet te helpen. Maar doet dat om verschillende redenen toch.
Een van die redenen is dat een deel van de voormalige Sovjet Unie in de EU ligt.
En dat geeft de EU het belang om het Rusland zo lastig mogelijk te maken om Oekraïne in te nemen, zodat we tijd winnen om onze eigen verdediging op orde te krijgen.
Waar de EU niet tot bereid is, is een volledige oorlog met Rusland aan te gaan vanwege Oekraïne.
En dat is geen enkel land ter wereld.
En gek genoeg wordt het als prima gezien dat landen als China, India, etc niet bereid zijn om tegen Rusland in te grijpen, en tegelijkertijd als zwakte als de EU niet bereid is daar heel ver in te gaan.
Oekraïne is niet sterker dan de EU.
Rusland is niet sterk genoeg om Oekraïne klein te krijgen. Dat is heel iets anders.
Oekraïne heeft weinig keuze, die moet vechten. Wij hebben die keuze wel en kiezen ervoor om niet mee te vechten.
Net zoals bijna alle andere landen ter wereld.
Alleen zijn wij wel bereid om het Rusland lastig te maken.
En dat de Europese veiligheidsorde werd aangevallen door Rusland is in feite ook onzin.
Er is geen Europese veiligheidsorde waar Oekraïne deel van uit maakt.
Het feit dat alle voormalige Oostbloklanden en Sovjet republieken die deel uitmaken van de Europese veiligheidsorde tot op heden niet te maken hebben gehad met militaire post Sovjet conflicten laat zien dat die veiligheidsorde nog prima in orde is.
Alleen is er wel werk aan de winkel om dat in de toekomst te blijven garanderen. En daardoor zie je de propaganda in de media dat we met zijn allen in gevaar zijn.
Wordt jij ineens verstandig?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Moldavië opgeven?
Moldavië is niet van ons hè.
Dat is niet iets dat wij kunnen opgeven.
We zijn Moldavië net zo min iets verschuldigd als dat we Oekraïne zijn.
Er wordt steeds net gedaan alsof dat soort landen bij wijze van spreken een provincie van Nederland zijn dat wordt afgepakt.
Maar dat is niet zo. Het zijn onafhankelijke landen die zich na de val van de Sovjet Unie niet hebben aangesloten bij de EU of NAVO.
En nu zijn wij ze iets verschuldigd als Rusland ze aanvalt?
Ammehoela.
Dat wil niet zeggen dat we helemaal niets moeten doen.
Maar wat we doen is eigen keuze.
En waartoe we niet bereid zijn om te doen is absoluut geen gebibber, zoals sommigen suggereren.
In ruil voor Oekraïne haar kernwapens zijn er wel beloften gedaan (door de VS en UK), dus bepaalde partijen hebben wel een verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja,
Europa is Oekraïne niets verschuldigd. Hoeft Oekraïne niet te helpen. Maar doet dat om verschillende redenen toch.
Een van die redenen is dat een deel van de voormalige Sovjet Unie in de EU ligt.
En dat geeft de EU het belang om het Rusland zo lastig mogelijk te maken om Oekraïne in te nemen, zodat we tijd winnen om onze eigen verdediging op orde te krijgen.
Het gaat niet alleen om Oekraïne. Het gaat ook om de veiligheid op het Europese continent. Over te verwachten vluchtelingenstromen, en over de hybride oorlog die allang gaande is. En over de democratische rechtsorde, waarin we internationale afspraken en andere verdragen respecteren en niet zomaar met geweld de grens verschuiven.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat mag hè.
Maar wat heeft bijvoorbeeld de NAVO voor zin als landen die daar geen lid van zijn toch worden beschouwd als gebied dat kostte wat het kost moet worden verdedigd tegen Rusland.
Ja lachen idd. Veel bekende 'influencers' blijken in Nigeria of Bangladesh te wonenquote:Op zaterdag 22 november 2025 10:23 schreef AchJa het volgende:
Als dit compleet uitgerold is kunnen we nog lachen. Ik denk dat we 85% van de Tweets ook hier meteen kunnen afschrijven.![]()
[ x ]
Dat komt omdat we niet "niets" te maken hebben met die oorlog. Die oorlog is een strijd tegen alles waar we voor staan en wat we willen zijn, en is begonnen door een partij die daar schijt aan heeft en rekent op onze lafheid.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel bijzonder dat het niet bereid te zijn je volk te offeren in een oorlog waar je in feite niets mee te maken hebt wordt gezien als bibberen.
Maar dat geldt ook voor een hoop van die pro-Kremlin juichaapjes zie ik.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja lachen idd. Veel bekende 'influencers' blijken in Nigeria of Bangladesh te wonen
Goede post.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat komt omdat we niet "niets" te maken hebben met die oorlog. Die oorlog is een strijd tegen alles waar we voor staan en wat we willen zijn, en is begonnen door een partij die daar schijt aan heeft en rekent op onze lafheid.
Joh...quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Maar dat geldt ook voor een hoop van die pro-Kremlin juichaapjes zie ik.
Ja ze vallen nu allemaal door de mand.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Inderdaad.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat komt omdat we niet "niets" te maken hebben met die oorlog. Die oorlog is een strijd tegen alles waar we voor staan en wat we willen zijn, en is begonnen door een partij die daar schijt aan heeft en rekent op onze lafheid.
Zijn ook wel veel bots die hetzelfde posten,iedereen met wat geld kan zo een leger bots kopen op social media. Op Fok komt er nog wel een dag dat we moeilijk kunnen zien of de user echt is of een bot.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sancties op China gaat niet goed op ons uitpakken denk ik en China heeft juist meer grote markten om mee te spelen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad.
Met hun praatjes scharen Europese leiders zich aan de zijde van Oekraïne, maar hun gebrek aan daden spreekt een stuk luider.
We doen zo min mogelijk en nemen nergens initiatief. We laten het initiatief volledig bij Trump, Poetin en Xi terwijl we hopen dat het allemaal vanzelf voorbij gaat.
We zijn passieve passagiers op de geopolitieke trein die door anderen wordt bestuurd.
[ x ]
Zouden vooral wat moeten doen tegen China ook.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad.
Met hun praatjes scharen Europese leiders zich aan de zijde van Oekraïne, maar hun gebrek aan daden spreekt een stuk luider.
We doen zo min mogelijk en nemen nergens initiatief. We laten het initiatief volledig bij Trump, Poetin en Xi terwijl we hopen dat het allemaal vanzelf voorbij gaat.
We zijn passieve passagiers op de geopolitieke trein die door anderen wordt bestuurd.
[ x ]
Grote woorden man, Gesproken als een echte Europeaan!quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Wanneer Trump ook met een vredesplan komt is het ook altijd surprised Pikachu, en een dag of twee erna thumbs up. Ergens wel grappig om te zien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad.
[ x ]
Ik kan mij nog zo herinneren hoe experts gingen duiden dat Rusland zo hard ging verliezen, en politici van liberale snit die met vol zelfvertrouwen zeiden dat Oekraïne dit wel ging winnen van dat arme verouderde Rusland.quote:Op zaterdag 22 november 2025 02:19 schreef -XOR- het volgende:
Oprechte vraagquote:Op zaterdag 22 november 2025 07:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
schade dat ze de komende decennia geen bedreiging voor onze vrijheid meer vormen. En als Poetin dood of weg is zien we wel of er iemand komt met wie we wel afspraken kunnen maken en die niet denkt dat hij tsaar Peter de Grote is.
Tja, er zijn bepaalde ontwikkelingen geweest waar de experts toen niet echt rekening mee hielden, denk ik. Oekraïne krijgt maar beperkt steun, en Rusland heeft ondertussen veel steun (gehad) van Noord Korea, China en Iran. Het is ook niet alsof het Rusland, ondanks dit verschil, het makkelijk afgaat.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik kan mij nog zo herinneren hoe experts gingen duiden dat Rusland zo hard ging verliezen, en politici van liberale snit die met vol zelfvertrouwen zeiden dat Oekraïne dit wel ging winnen van dat arme verouderde Rusland.
En dan dit. Om dat gegeven kan ik zó hard lachen.
Voor Oekraïne is dit een hard gelach. Daarom ben ik er ook voor dat het geconfisqueerde geld gebruikt wordt voor de wederopbouw.
Dat klopt. Rusland forceert ook geen doorbraak.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, er zijn bepaalde ontwikkelingen geweest waar de experts toen niet echt rekening mee hielden, denk ik. Oekraïne krijgt maar beperkt steun, en Rusland heeft ondertussen veel steun (gehad) van Noord Korea, China en Iran. Het is ook niet alsof het Rusland, ondanks dit verschil, het makkelijk afgaat.
Hoe niet. Hybride oorlog, drone-incidenten overal, sabotage-acties, de inzet van trollenfabrieken om de publieke opinie te sturen, het beïnvloeden van verkiezingen en het financieren van EU-kritische en pro-Rusland partijen, het aanvallen en vermoorden van dissidenten op Europees grondgebied, dagelijks dreigen met een kernoorlog, het opstoken van Russische minderheden in het buitenland en dan vergeet ik vast nog wel het een en ander.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oprechte vraag
Op welke manier vormt Rusland een bedreiging voor onze veiligheid, en neem het begrip veiligheid ruim. Heb jij het idee dat Rusland er op uit is om Europa te gaan bezetten en daarna onze manier van leven radicaal te veranderen?
Oekraïne heeft inmiddels circa 280 miljard aan steun ontvangen, Rusland een fractie daarvan.quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, er zijn bepaalde ontwikkelingen geweest waar de experts toen niet echt rekening mee hielden, denk ik. Oekraïne krijgt maar beperkt steun, en Rusland heeft ondertussen veel steun (gehad) van Noord Korea, China en Iran. Het is ook niet alsof het Rusland, ondanks dit verschil, het makkelijk afgaat.
Daar is het al te laat voor. We hebben in de jaren 90 dure fouten gemaakt om complete industrieen naar China te verplaatsen incluis de daarbij behorende kennis. Neoliberalen die voor de snelle winst gaan en de lange termijn ze een worst is. Een grote ergenis.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zouden vooral wat moeten doen tegen China ook.
Maar dit zijn dan niet eens set ups van hamas of de Israëlische regering, maar vooral mensen die volgers verzamelen en een klein inkomen genereren via ‘buy me a coffee’, als ik het goed begrijp. Hun doel is eerder wat verdienen dan beïnvloeden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:23 schreef AchJa het volgende:
Als dit compleet uitgerold is kunnen we nog lachen. Ik denk dat we 85% van de Tweets ook hier meteen kunnen afschrijven.![]()
[ x ]
Rusland heeft wel hulp gehad van Noord-Koreanen. Wij durfden niemand te sturen, was escalatie!!!1quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oekraïne heeft inmiddels circa 280 miljard aan steun ontvangen, Rusland een fractie daarvan.
Het probleem van Oekraïne is ook niet de steun maar om het weg te zetten
Er werd beweerd dat Rusland substantieel meer steun ontvangen zou hebben dan Oekraïne, maar het tegendeel is waar.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland heeft wel hulp gehad van Noord-Koreanen. Wij durfden niemand te sturen, was escalatie!!!1
Ze zullen best veel steun van China krijgen dat ons mogekijk niet bekend is.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er werd beweerd dat Rusland substantieel meer steun ontvangen zou hebben dan Oekraïne, maar het tegendeel is waar.
Sowieso ontvangen ze onderdelen etc, maar denk dat ze daarvoor wel betalen. Kunnen ze ook gewoon met hún positieve handelsbalans tot nu toequote:Op zaterdag 22 november 2025 13:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze zullen best veel steun van China krijgen dat ons mogekijk niet bekend is.
De steun hoeft niet in geld te zijn.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er werd beweerd dat Rusland substantieel meer steun ontvangen zou hebben dan Oekraïne, maar het tegendeel is waar.
Nee, dat klopt en misschien is 15.000 soldaten zo ook lastig te kwantificeren, maar nogmaals: het is nietswaardig dat Oekraïne geen substantiële steun heeft ontvangen en Rusland wel en dat dit het verschil in succes verklaart: het is eerder andersomquote:Op zaterdag 22 november 2025 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De steun hoeft niet in geld te zijn.
Luchtmacht heeft wapens ingezet tegen drones boven vliegbasis Volkelquote:Op zaterdag 22 november 2025 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Drones boven Volkel. Gewoon doorlopen jongens, niet onze oorlog!
Ah joh, sowieso al geen zorg!quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Drones boven Volkel. Gewoon doorlopen jongens, niet onze oorlog!
Hoe weet je zooo zeker dat het hobbyisten zijn die geen link met Rusland hebben? Er is helemaal niks bekend gemaakt over waar de drones vandaan zouden komen. Bij andere locaties in Europa waren het ook vaak drones die een consument niet zo maar kan kopen, dus zo maar hobbyisten was dan vaak juist wel uit te sluiten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:42 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ah joh, sowieso al geen zorg!
Gewoon hobbyisten, mag niet maar laat men niet meteen telkens gelijk (stiekem) weer de link met Rusland leggen.
Jouw argument over de kosten van de opvang van 20 miljoen Oekraïners. Ik denk dat het minst grote probleem is in de EU voor de toekomst. De gevluchte Oekraïners dragen economisch bij aan de EU.quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is ook gewoon in ons directe belang dat Oekraïne niet wordt bezet door Rusland. Wat denk je wat de opvang van 20 miljoen vluchtelingen kost? Wat dat voor enorme wissel op Europese samenlevingen zal trekken?
Daarom is dat gezanik dat de sancties “toch vooral onszelf raken” en de oorlog “een bodemloze put is” ook zo tergend kut. Het alternatief is vele, vele malen duurder. En erger. Ik word doodziek van die eeuwige kruideniersmentaliteit in dit kutland.
We hebben geen huizen. En we kunnen niets bouwen, want we hebben een stikstofprobleem.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:48 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Jouw argument over de kosten van de opvang van 20 miljoen Oekraïners. Ik denk dat het minst grote probleem is in de EU voor de toekomst. De gevluchte Oekraïners dragen economisch bij aan de EU.
Lekker al onze data en tech bij de Yanks beleggen en al onze grondstoffen + productie bij de Chinezen vandaan halen. En maar wapperen met het vingertje en moreel verontwaardigd zijn over mensenrechten en (zogenaamde) genocides terwijl we qua hard power geen ene vliegende fuck in de schaal wensen of kunnen leggen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad.
[ x ]
Wat ik zeg is letterlijk waar. Met een artikel uit 2022 als bron. Jij roept echt zomaar wat. Dat staat niet eens in dat artikelquote:Op zaterdag 22 november 2025 13:49 schreef Spablauw214 het volgende:
En daar komen de usual suspects alweer als pissebedden onder hun steen vandaan gekropen om te zeggen dat het echt echt echt heus niet Rusland is
Weet uiteraard ook niets zeker. En waakzaamheid komt altijd gelegen, maar het is m.i. toch niet handig te snel ervan uit te gaan dat de Russen hierachter zouden zitten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoe weet je zooo zeker dat het hobbyisten zijn die geen link met Rusland hebben? Er is helemaal niks bekend gemaakt over waar de drones vandaan zouden komen.
Oprechte vraag: op welke manier vormt Rusland niet nu al een bedreiging, door allerlei grijze operaties uit te voeren in alle leden van de Europese Unie en alle buurlanden pogen te destabiliseren door politici om te kopen, verkiezingen te beïnvloeden en 'groene' mannetjes te sturen / stukken te annexeren?quote:Op zaterdag 22 november 2025 12:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oprechte vraag
Op welke manier vormt Rusland een bedreiging voor onze veiligheid, en neem het begrip veiligheid ruim. Heb jij het idee dat Rusland er op uit is om Europa te gaan bezetten en daarna onze manier van leven radicaal te veranderen?
Oei, dit moet me denken aan de verschrikkelijke ontvoering van Jules Croiset door Nederlandse fascisten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:23 schreef AchJa het volgende:
[ x ]
Rusland vormt al sinds de middeleeuwen een bedreiging voor haar buurlanden en de regio. Kijk maar hoe het land zich sindsdien heeft ontwikkeld. Het is allemaal landjepik, veroveringsoorlogen, genocide en gedwongen deportaties. Al eeuwenlang.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Oprechte vraag: op welke manier vormt Rusland niet nu al een bedreiging, door allerlei grijze operaties uit te voeren in alle leden van de Europese Unie en alle buurlanden pogen te destabiliseren door politici om te kopen, verkiezingen te beïnvloeden en 'groene' mannetjes te sturen / stukken te annexeren?
Daar is een woord voor: Russen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:52 schreef Scjvb het volgende:
vervelende onbekende personen met kennis van zaken op gebied van drones die juist deze twijfels willen zaaien!
Daar is inderdaad ruimte zat. Bij uitvoering van het vredesplan heeft Oekraïne nog meer dan 80% van het oorspronkelijke gebied, met 55% van de oorspronkelijke bevolking.quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We hebben geen huizen. En we kunnen niets bouwen, want we hebben een stikstofprobleem.
Zorg gewoon dat de Oekraïners in een onafhankelijk Oekraïne kunnen wonen, voor iedereen beter.
En nu is Rusland een existentiële dreiging, ondanks dat we bovenstaande "eeuwenlang" ter kennisgeving hebben aangenomen?quote:Op zaterdag 22 november 2025 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland vormt al sinds de middeleeuwen een bedreiging voor haar buurlanden en de regio. Kijk maar hoe het land zich sindsdien heeft ontwikkeld. Het is allemaal landjepik, veroveringsoorlogen, genocide en gedwongen deportaties. Al eeuwenlang.
Het kán. Sluit ook niets geheel uit hè.quote:
Wat wil je dan, dat wij onze soldaten laten sterven in Oekraïne?quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Europese landen hebben zich wel luidruchtig uitgesproken voor Oekraïne, maar in daden blijven ze ernstig tekortschieten.
Oekraïne is misschien geen lid van de EU of NAVO, maar het is een democratisch Europees land dat grenst aan EU-lidstaten.
Ik hoop toch dat je niet suggereert dat we moeten toestaan dat het door Rusland wordt veroverd?
Stilzwijgend wegkijken is geen optie, dat is moreel failliet en strategisch zelfdestructief.
Ondertussen laten we Trump, Poetin en Xi de agenda bepalen en stellen we ons in Europa als slappe lulletjes op.
Wat we niet gedaan hebben, maar goed...quote:Op zaterdag 22 november 2025 14:21 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En nu is Rusland een existentiële dreiging, ondanks dat we bovenstaande "eeuwenlang" ter kennisgeving hebben aangenomen?
Geen beloftes omtrent wat nu in Oekraïne gebeurt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 09:32 schreef Joppiez het volgende:
[..]
In ruil voor Oekraïne haar kernwapens zijn er wel beloften gedaan (door de VS en UK), dus bepaalde partijen hebben wel een verantwoordelijkheid.
Dat klopt, Oekraïne had nooit zijn kernwapens moeten opgeven.quote:Daarbuiten heeft Rusland ook nog eens Noord Koreaanse ‘boots on the ground’ gekregen om tegen Oekraïne te vechten, dus twee nucleaire mogendheden tegen 1. En op dezelfde moment liep de VS moeilijk te doen en staakte zelfs met eerder toegezegde wapenleveranties en het delen van Intel.
Deze hele oorlog toont eigenlijk ook aan dat non proliferatie misschien niet zo’n goed idee is.
Rusland is een existentiële dreiging dankzij bovenstaande. Enkel na de val van de muur leek het er even op dat dat misschien anders zou kunnen zijn. Daar heeft Vlad rap een einde aan gemaakt - het huidige Rusland bewijst dat het anno nu domweg een voortzetting is van diezelfde imperiale macht die al eeuwen met terreur een rijk bij elkaar houdt en vechtend uitbreidt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 14:21 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En nu is Rusland een existentiële dreiging, ondanks dat we bovenstaande "eeuwenlang" ter kennisgeving hebben aangenomen?
Allemaal bladiebla.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik snap je punt: niemand pleit lichtzinnig voor het sturen van Europese soldaten naar Oekraïne. Ook ik niet.quote:Op zaterdag 22 november 2025 14:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat wil je dan, dat wij onze soldaten laten sterven in Oekraïne?
Want veel meer andere opties zijn er niet.
Trump biedt overigens ook niets. Die wil gewoon dat de oorlog voorbij is, en dat gaat het snelste door Oekraïne te laten capituleren.
Dat zou ik een slap lulletje noemen.
En wat biedt Xi?
Ook niets.
Ik zou niet weten wat voor agenda die bepaalt voor Oekraïne. China blijft gewoon zaken doen met Rusland en stelt zijn eigen belangen boven het moraalridderschap in de kwestie Oekraïne.
Net als de rest van de wereld.
Alleen Europa is bereid om nog iets te doen voor Oekraïne. En juist die maak jij uit voor slappe lul.
Het is aan onze oostgrens, in onze achtertuin, bij een bevriende natie die na openlijk de ambitie te hebben uitgesproken om bij de EU aan te willen sluiten vervolgens eerst covert werd binnen gevallen en daarna openlijk. Dat kan gebeuren omdat Rusland er op vertrouwde dat wij niets zouden doen omdat we niets konden en wilden doen. We hebben deze ellende aan onze eigen lakse houding te danken, en die ellende houdt echt niet op als er een staakt het vuren wordt getekend.quote:Op zaterdag 22 november 2025 14:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Allemaal bladiebla.
Jij gaat heus jouw leven niet geven ter verdediging van alles waar jij voor staat op de frontlinie enkele duizenden kilometers verderop in een land waar je geen cultuur of geschiedenis mee deelt.
Het is niet onze oorlog. Oekraïne is geen onderdeel van de EU of NAVO.
Er gebeurt over in de wereld elk moment van de dag een verschrikking die ingaat tegen alles waarvoor wij plachten te staan.
Daar gaan we ook niet met een gestrekt been ons in mengen..
Maar bij Oekraïne wèl?
Wat maakt dat anders?
Rusland vecht een post Sovjet conflict uit in Oekraïne.quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om Oekraïne. Het gaat ook om de veiligheid op het Europese continent. Over te verwachten vluchtelingenstromen, en over de hybride oorlog die allang gaande is. En over de democratische rechtsorde, waarin we internationale afspraken en andere verdragen respecteren en niet zomaar met geweld de grens verschuiven.
Wij zijn niet bereid dit militair af te dwingen. Rusland is dat wel voor haar belangen. Here we are.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |