abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 november 2025 @ 23:57:46 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314254
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Grosso modo is het alleen de VS die dat niet leuk vindt en een verdwaalde oliestaat. Dus zeg dat dan.

Geopolitiek zijn er gewoon twee kampen. En voor Europa is een Rusland op de knieën gewoon verreweg het beste. En dan bouwen we daarna wel weer een relatie op, zoals dat met Duitsland ook gelukt is.
De VS is de enige speler van belang. De enige speler die aan globale geopoltiek doet. De enige speler die serieuze slagkracht overal ter wereld kan projecteren.
En Rusland verslaan á la Duitsland in 1945, dát is nu juist iets wat niet gaat lukken ivm kernwapens.
The End Times are wild
pi_219314256
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Vooral de VS willen Rusland als factor in de geopolitiek gewoon behouden. Niet al te machtig, maar ook niet totaal versplinterd.
Klopt.

Maar: play stupid games win stupid prizes.

Als China in het oosten gaat knabbelen, gaat het merendeel van het westen er lachend naar staan kijken.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:00:03 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314260
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, sorry, jij bent niet 'de wereld'.
In landen als India en China (samen bijna de helft van de wereldbevolking) is de meerderheid eerder pro-Russisch dan pro-westers. En dan heb je idd Afrika nog. En Zuid-Amerika nog deels.
Ik heb chatgpt in deze reeds wel eens gevraagd om hiervan een overzicht te maken. Dan zie je dat zeker qua aantallen Rusland idd best wel veel sympathie kent in de wereld, zoals php beweert.
The End Times are wild
pi_219314262
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, sorry, jij bent niet 'de wereld'.
Nouja, in flinke delen van Afrika en het Midden-Oosten hebben China en Rusland wel veel steun opgebouwd door middel van het aanwakkeren van anti-westers sentiment. Dat is gewoon waar.

Alleen heeft dat geopolitiek niet zo heel veel betekenis, want zodra de roebels niet meer stromen (of geen kut meer waard zijn) droogt die liefde voor Rusland ook heel snel op.

Maar dit is wel een rechtstreeks gevolg van ons koloniale verleden en de uitbuiting van Afrika en het drastisch verminderen van de ontwikkelingshulp.
pi_219314274
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
De VS is de enige speler van belang. De enige speler die aan globale geopoltiek doet. De enige speler die serieuze slagkracht overal ter wereld kan projecteren.
En Rusland verslaan á la Duitsland in 1945, dát is nu juist iets wat niet gaat lukken ivm kernwapens.
Het hoeft ook niet a la Duitsland in 1945. Jij gaat er vanuit dat Rusland een serieuze gewapende strijd tegen de NAVO aan zal gaan.

Ik ben er van overtuigd dat ze dat niet zullen doen. Zodra de NAVO zich mobiliseert onder het mom van een vredesmacht is Rusland met veel spierballentaal zo weg. Denk je nou echt dat die jongens die daar al jaren tegen een paar Oekraïense ongetrainde kerels geen meter opschieten gaan vechten tegen een goed getrainde en uitgeruste Europese strijdmacht?
pi_219314278
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Alleen heeft dat geopolitiek niet zo heel veel betekenis, want zodra de roebels niet meer stromen (of geen kut meer waard zijn) droogt die liefde voor Rusland ook heel snel op.
Ja, precies. Zoals ze in afrika op bepaalde plekken zich lekker op lieten hitsen door rus progaganda, tegen FR, tot ze erachter kwamen dat wagner gewoon beestachtig alles en iedereen afslacht.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:06:15 #182
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314289
quote:
Publieke opinie per regio
Europa

West- en Noord-Europa:

Overwegend pro-NAVO. Angst voor Russische agressie is groot (bijv. 55% van Nederlanders verwacht Russische aanval binnen 5 jaar). [eenvandaag...vrotros.nl]

Oost-Europa:

Nog sterker pro-NAVO door directe dreiging.

Servië en enkele Balkanlanden:

Relatief pro-Rusland door historische banden.

Rusland & GOS

Rusland:

Publieke opinie sterk anti-NAVO, pro-Rusland.

Belarus:

Overwegend pro-Rusland.

Centraal-Azië:

Licht pro-Rusland, pragmatisch.

Azië

China:

Nu expliciet pro-Rusland. Staatsmedia en anti-Westerse narratief versterken dit sentiment.

India:

Meer pro-Rusland dan neutraal, door historische banden en BRICS-samenwerking, ondanks groeiende economische banden met het Westen.

Japan & Zuid-Korea:

Sterk pro-NAVO-gezind.

Midden-Oosten

Iran & Syrië:

Publieke opinie uitgesproken pro-Rusland, anti-NAVO.

Turkije:

Verdeeld, maar meerderheid ziet NAVO-lidmaatschap als veiligheidswaarborg.

Afrika

In landen met Russische aanwezigheid (Mali, Burkina Faso): pro-Rusland sentiment groeit.
Pro-Westerse landen (Kenya, Ghana): pro-NAVO.

Latijns-Amerika

Venezuela, Cuba:

Publieke opinie uitgesproken pro-Rusland.

Overige landen:

Overwegend neutraal of economisch gericht op VS/NAVO.

📊 Schatting wereldwijde verdeling

Pro-NAVO:

Noord-Amerika (0,37 miljard), Europa (0,75 miljard), Japan/Zuid-Korea (0,18 miljard)
≈ 1,3 miljard → ~16%

Pro-Rusland:

Rusland & Belarus (0,15), China (1,4), India (1,4), Iran/Syrië (0,09), delen Afrika (0,2), Latijns-Amerika (0,1)
≈ 3,34 miljard → ~43%

Neutraal / gemengd:

Rest Azië, Afrika, Latijns-Amerika
≈ 2,2 miljard → ~28%

Conclusie:

Pro-NAVO: ±16%
Pro-Rusland: ±43%
Neutraal / gemengd: ±28%
Het is maar chatgpt en niet iedereen is even machtig, maar dat 'heel de wereld Rusland kapot wil hebben' is gewoon aantoonbaar onjuist.
The End Times are wild
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:07:32 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314295
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het hoeft ook niet a la Duitsland in 1945. Jij gaat er vanuit dat Rusland een serieuze gewapende strijd tegen de NAVO aan zal gaan.

Ik ben er van overtuigd dat ze dat niet zullen doen. Zodra de NAVO zich mobiliseert onder het mom van een vredesmacht is Rusland met veel spierballentaal zo weg. Denk je nou echt dat die jongens die daar al jaren tegen een paar Oekraïense ongetrainde kerels geen meter opschieten gaan vechten tegen een goed getrainde en uitgeruste Europese strijdmacht?
Ik denk dat zowel de Oekrainse als de Russische strijdmachten veel ervarener zijn momenteel dan welk Europees leger dan ook!
The End Times are wild
pi_219314313
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ze moeten van mij juist ver terug gaan en bijna de gehele oekraine opgeven!

Maar dat dus met onderhandelen ipv een giga-oorlog die enorme risico's met zich mee brengt en gigantische kosten.
Huh, jij vindt dat Oekraïne bijna al hun land moet opgeven of begrijp ik het verkeerd?
Цой жив
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:10:13 #185
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219314318
Vergeet trouwens ook niet dat Russen en Oekraïners overwegend christelijk zijn. Als je sterft os er nog een amdere wereld. In ons europese denken bestaat zoiets niet. Dat maakt sterven gecompliceerder.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:10:34 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314321
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:09 schreef Zwoerd het volgende:

Huh, jij vindt dat Oekraïne bijn
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:09 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Huh, jij vindt dat Oekraïne bijna al hun land moet opgeven of begrijp ik het verkeerd?
Nee, ik vind dat Rusland het gros wat ze nu veroverd hebben moeten opgeven, op hetgeen voor 2022 de facto al was afgescheiden na.
The End Times are wild
pi_219314330
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
[..]
Nee, ik vind dat Rusland het gros wat ze nu veroverd hebben moeten opgeven, op hetgeen voor 2022 de facto al was afgescheiden na.
Ja ok, en op welke manier is het ook maar enigszins realistisch om dat met Rusland te onderhandelen?
Цой жив
pi_219314340
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:10 schreef phpmystyle het volgende:
Vergeet trouwens ook niet dat Russen en Oekraïners overwegend christelijk zijn. Als je sterft os er nog een amdere wereld. In ons europese denken bestaat zoiets niet. Dat maakt sterven gecompliceerder.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_219314346
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, precies. Zoals ze in afrika op bepaalde plekken zich lekker op lieten hitsen door rus progaganda, tegen FR, tot ze erachter kwamen dat wagner gewoon beestachtig alles en iedereen afslacht.
En wat corrupte "leiders" in plekken als Mali of de CAR, wat geld toestoppen zodat er wat Afrikanen met een Wagner T shirt voor de camera kunnen staan juichen, is nauwelijks steun te noemen. Als die een boot of kans vinden, varen ze echt niet richting Rusland lol.
pi_219314349
Ja, hij is wel humor he?

Alleen jammer dat hij het meent.
pi_219314350
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat zowel de Oekrainse als de Russische strijdmachten veel ervarener zijn momenteel dan welk Europees leger dan ook!
Dat denk ik ook. Overigens hoe denken onze usres in deze dat dit zogenaamd vredesplan meer een staakt het vuren is en Oekraine de tijd geeft om na de nieuwe regering de zaak weer op te pakken met een leger van 600.000 man en je de tijd hebt om je volledig te bewapenen. Ik vraag mij af of de Russen hiermee wel akkoord zouden gaan.Nergens haal ik eruit dat defacto de Donbass erkend word door de VS. En zelfs de bevroren assets moeten afstaan etc.
pi_219314357
quote:
Aanhanger van een bepaald geloof natuurlijk, verklaart een hoop qua verkapt "het westen/EU is kut" gedoe dag in dag uit.
pi_219314358
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:17 schreef havanagila het volgende:

[..]
En wat corrupte "leiders" in plekken als Mali of de CAR, wat geld toestoppen zodat er wat Afrikanen met een Wagner T shirt voor de camera kunnen staan juichen, is nauwelijks steun te noemen. Als die een boot of kans vinden, varen ze echt niet richting Rusland lol.
Hahaha, ja, dat ja.

Het beloofde land Rusland. Nee, dat denkt letterlijk niemand op de wereld. Zelfs in Rusland niet meer.
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:21:06 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314360
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:12 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ja ok, en op welke manier is het ook maar enigszins realistisch om dat met Rusland te onderhandelen?
Met het mes op tafel natuurlijk. En met serieuze veiligheidsgaranties
The End Times are wild
pi_219314362
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. En toch zijn die Russen snel weg als er een paar Apache's boven hun hoofd hangen.
pi_219314367
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er is geen mes als je weigert om NAVO grondtroepen te sturen.
pi_219314373
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dus niet bereid zijn om oorlog te voeren met Rusland, maar als je maar met het mes op tafel onderhandelt dan trekt Rusland zich wel terug uit Oekraïne.
Ik vind het toch niet helemaal een realistisch scenario
Цой жив
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:29:05 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314379
En dan verder: Rusland, Oekraine en West-Europa zijn toch al van die demografische catastrophes. Als we onderling ook nog eens een totale oorlog gaan voeren dan kunnen we het helemaal bekijken in de toekomst. Met 1.6 kind per vrouw of veel lager hebben we wat dat betreft weinig vlees op de botten. Het is sowieso de vraag of Oekraine dit demografisch nog gaat overleven als het langer doorgaat. NIet alleen de gesneuvelden, maar ook de emigranten beschouwd.
The End Times are wild
  zaterdag 22 november 2025 @ 00:29:51 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219314380
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Dus niet bereid zijn om oorlog te voeren met Rusland, maar als je maar met het mes op tafel onderhandelt dan trekt Rusland zich wel terug uit Oekraïne.
Ik vind het toch niet helemaal een realistisch scenario
Je moet natuurlijk altijd bereid zijn om je militaire kracht te gebruiken. Maar wel als laatste optie. Niet op voorhand al omdat je geen enkele consessie wil doen in een onderhandeling.
The End Times are wild
pi_219314390
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 00:29 schreef LXIV het volgende:
En dan verder: Rusland, Oekraine en West-Europa zijn toch al van die demografische catastrophes. Als we onderling ook nog eens een totale oorlog gaan voeren dan kunnen we het helemaal bekijken in de toekomst. Met 1.6 kind per vrouw of veel lager hebben we wat dat betreft weinig vlees op de botten. Het is sowieso de vraag of Oekraine dit demografisch nog gaat overleven als het langer doorgaat. NIet alleen de gesneuvelden, maar ook de emigranten beschouwd.
Vast wel, Oekraïne heeft onder Stalinistisch bewind eerder al miljoenen inwoners verloren dus ze zijn wel wat gewend daar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')