SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.What lies behind makes no sense in my mind
Welkom, links zitten de (ex)beroepsmilitairen, in het midden zitten mensen met interesse voor het conflict en rechts stinkt het.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Zijn er hier nu serieus mensen zichzelf aan het bevlekken over de grootsheid van het Russische leger?
Denk niet dat Duitsland dit aandurft. Puntje bij paaltje kunnen ze niks.quote:
J.D. Vance heeft ook een drukke job. Dan ontkom je niet aan af en toe copy-pasten..quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:49 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ze hebben dus letterlijk Kremlin teksten overgenomen
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:52 schreef cosmosis het volgende:
Right, tot zo ver de eenzijdige Trump deadline lol
[ x ]
Ze hebben ongetwijfeld voor meerdere situaties meerdere scenarios. Een Trump die voor eigen gewin graag een vrede wil forceren kan voor hen een prima tussenfase zijn. Ze zijn lenig genoeg. Het voorstel is vooral een openingszet. Kijken hoe Europa en China reageren. Zelensky reageert flexibel in een situatie die bijna net zo lastig is als de eerste drie dagen van de oorlog. Voor Trump en Poetin moet het de komende week gebeuren. Voordat Esptein het nieuws daar overneemt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:46 schreef Zwoerd het volgende:
Ik geloof nog steeds dat het plan van Rusland is dat Oekraïne niet akkoord kan gaan, waardoor ze hun veroveringsoorlog kunnen voorzetten.
Als ze de kans hebben gaan ze gewoon voor alles ten oosten van de Dnieper + de gehele Zwarte Zee kust.
Putin wil dus niet alleen capitulatie van Oekraïne, maar zo'n beetje van de hele NAVO. En Trump vindt dat prima, want die hele NAVO zal hem aan zijn reet roesten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.
Humor om te lachen, maar goed dat je mensen kan blokkeren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
J.D. Vance heeft ook een drukke job. Dan ontkom je niet aan af en toe copy-pasten..
Tot nu toe is dat gebleken na elk Trump delegatie / Poetin resultaat meeting, dit keer niet anders.....quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan Putin, maar als dit waar is zegt hij letterlijk tegen de gehele wereld dat Trump en de VS zijn bitch zijn.
Haha, ik heb het gezegd. Voor de Russen zijn hun eisen een startpunt. Zij willen onderhandelen over wat Rusland daar bovenop nog extra moet krijgen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:52 schreef cosmosis het volgende:
Right, tot zo ver de eenzijdige Trump deadline lol
[ x ]
Geen gek idee gezien ze voortgang boeken de laatste tijd. En als het oekrainse leger wankelt omdat er slecht nieuwe rekruten worden aangevuld kan het snel gaan. Militair gezien is Rusland momenteel aan de winnende kant. Tevens staat de bevolking onder hoge druk omdat de stroomvoorzieningen continue worden getroffen en de echte winter intreedt. Rusland hoeft niet te popelen dat Oek nu tekent en wil ook rustig doorgaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:46 schreef Zwoerd het volgende:
Ik geloof nog steeds dat het plan van Rusland is dat Oekraïne niet akkoord kan gaan, waardoor ze hun veroveringsoorlog kunnen voorzetten.
Als ze de kans hebben gaan ze gewoon voor alles ten oosten van de Dnieper + de gehele Zwarte Zee kust.
Zou een prima optie zijn. Het probleem is dat je zonder volledige NAVO inzet de Russen er niet gaat uitkrijgen. Het is uieindelijk niet de kwaliteit maar kwntiteit dat de Russen het langer kunnen volhouden. Bovendien is die Donbass al behoorlijk bezet. Volg het weer wat beter maar je ziet dat de Russen toch nog steeds oprukken al is dat maar minimaal. Maar het is dan ook in veel gevallen een urban gebeuren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou een aantal punten accepteren en een aantal punten verwerpen. Het minimale wat Oekraine er uit moet halen is een serieuze veiligheidsgarantie, aka navo-lidmaatschap. Dat is ononderhandelbaar.
Ik weet dat de framing bedoeld is om de leiding weg te zetten als laffe corrupte herders, nee dit is geen 'emotie', maar jouw vriend durft nog geen procent van wat Zelensky doet voor zijn land.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geen gek idee gezien ze voortgang boeken de laatste tijd. En als het oekrainse leger wankelt omdat er slecht nieuwe rekruten worden aangevuld kan het snel gaan. Militair gezien is Rusland momenteel aan de winnende kant. Tevens staat de bevolking onder hoge druk omdat de stroomvoorzieningen continue worden getroffen en de echte winter intreedt. Rusland hoeft niet te popelen dat Oek nu tekent en wil ook rustig doorgaan.
Dat is hoe het er nu voor staat. Het is of nu een soort van vrede en direct navo aan de grond.
Of het is Oekraïne wat echt moet capituleren en Russisch zal gaan worden. Als Rusland doorbreekt zit alles wat nu in Kiev zit aan leiding in notime in hun buitenlandse verblijven of Dubai ofzo.
De EU is nog steeds niet wakker. Nog steeds denken ze dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Putin wil dus niet alleen capitulatie van Oekraïne, maar zo'n beetje van de hele NAVO. En Trump vindt dat prima, want die hele NAVO zal hem aan zijn reet roesten.
Nogmaals, Europa moet de lijn in het zand trekken. Fuck de VS, Fuck Rusland.
Dat heeft hij toch ook? De enige keer dat het wat mis ging is toen Lavrov ging schreeuwen tegen Rubio.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou een prima optie zijn. Het probleem is dat je zonder volledige NAVO inzet de Russen er niet gaat uitkrijgen. Het is uieindelijk niet de kwaliteit maar kwntiteit dat de Russen het langer kunnen volhouden. Bovendien is die Donbass al behoorlijk bezet. Volg het weer wat beter maar je ziet dat de Russen toch nog steeds oprukken al is dat maar minimaal. Maar het is dan ook in veel gevallen een urban gebeuren.
Helaas heb ik makkelijk lullen met volledige inzet van een NAVO op dit moment in mijn veilige omgeving. Specislisten moeten dit maar bestuderen of dit mogelijk is.
De kernwapens die Oekraine ooit had was helaas in de tijd van de cccp en daarmee had natuurlijk het Kremlin deze in het bezit.
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.
Daarom liever een verdrag. Maar wél een gebalanceerd verdrag en geen diktaat uit Moskou met steun van Trump in ruil voor wat economische voordeeltjes.
Trump spreekt als een ware humanist.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:07 schreef cosmosis het volgende:
"The war that would have never happened if i was president".....TACO speaks again...
[ x ]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:01 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik weet dat de framing bedoeld is om de leiding weg te zetten als laffe corrupte herders, nee dit is geen 'emotie', maar jouw vriend durft nog geen procent van wat Zelensky doet voor zijn land.
Wat een gelul met je "om dan twee stukjes land die eigenlijk niet bij UKR willen horen"......Oekraine vecht een oorlog uit tegen compleet geannexeerd te worden door Ruslandquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het de NAVO zonder USA wel zou lukken als alles op alles gezet wordt, maar wat heb je dan? miljoenen doden, honderden miljarden schade om dan twee stukjes land die eigenlijk helemaal niet bij Oekraine willen horen daar weer administratief onder te brengen. En je moet Rusland dan echt helemaal verslaan, want enkel uit Oekraine jagen levert niks op.
Daarom liever een verdrag. Maar wél een gebalanceerd verdrag en geen diktaat uit Moskou met steun van Trump in ruil voor wat economische voordeeltjes.
Ik denk dat Oekraïne doorvechten verkiest boven de deal van Trump het Kremlin. De verdedigingslinie in Donetsk opgeven icm een halvering van het leger en afstand doen van zware wapens is een garantie dat Rusland over een paar maanden opnieuw aanvalt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:07 schreef cosmosis het volgende:
"The war that would have never happened if i was president".....TACO speaks again...
[ x ]
Prima gedachte waar ik mij in kan vindenquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.
Ik denk tenminste nog na. Vredesakkoord en navo aan de grond. Een samenwerking vanuit Europa en de VS. Als vanouds de handen in elkaar en het land verdedigen en opbouwen.
Dan wel een westerse leiding ook erin en Zelensky functie elders.
Fantastisch nagedachtquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent alleen maar ongecontroleerd aan het blehren.
Ik denk tenminste nog na. Vredesakkoord en navo aan de grond. Een samenwerking vanuit Europa en de VS. Als vanouds de handen in elkaar en het land verdedigen en opbouwen.
Dan wel een westerse leiding ook erin en Zelensky functie elders.
Hoezo? Dat is gewoon zo.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n smerige praat. Gadverdamme.
Nee dat staat er niet hè, Henk?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.
Vrij logisch gezien er totaal geen garantie is dat na overgave het daarna ophoudt.....Gratis land en privileges weggeven waar al 3 jaar hard voor gevochten is, voor wat? Letterlijk nietsquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne doorvechten verkiest boven de deal van Trump het Kremlin. De verdedigingslinie in Donetsk opgeven icm een halvering van het leger en afstand doen van zware wapens is een garantie dat Rusland over een paar maanden opnieuw aanvalt.
En die veiligheidsgaranties stellen niks voor.
Gadverdamme. Heb je veel vrienden in de Donbas die je regelmatig spreekt? Of op de Krim?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoezo? Dat is gewoon zo.
We zijn gedrild door de mm om als een idioot te juichen voor Oekraïne en door ons gekrijs de feiten niet te zien.
Maar dat is wel wat het 'vredesplan' van Trump en Poetin inhouden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet hè, Henk?
Wat staat er dan wel volgens jou?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat staat er niet hè, Henk?
Neequote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Gadverdamme. Heb je veel vrienden in de Donbas die je regelmatig spreekt? Of op de Krim?
Europa mag ook voor de rekening opdraaien, terwijl de VS de opbrengsten krijgt en Rusland gaat vrijuit.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is capitulatie en Europa kan het verder uitzoeken nadat Rusland zijn zin heeft gekregen.
Plus dat doen alsof dit maar een administratieve handeling is het de facto goedpraten is van oorlogsmisdaden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.
Ze wilden echter niet bij de Russische federatie en dat werd ook duidelijk toen er gemobiliseerd werd in die regio. Inmiddels denk ik dat ze liever bij oekraine waren gebleven.
Daarom was dat dpr/lpr verhaal zo ranzig en hadden de ogen al open moeten gaan.
Dan hadden we net zo goed in februari 2022 Oekraïne aan Rusland kunnen geven.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:15 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Vrij logisch gezien er totaal geen garantie is dat na overgave het daarna ophoudt.....Gratis land en privileges weggeven waar al 3 jaar hard voor gevochten is, voor wat? Letterlijk niets
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:17 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Wat staat er dan wel volgens jou?
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Valt mee. (Verregaande)autonomie was en is een langgekoesterde droom in die streken en dat was defacto ook zo.
Ze wilden echter niet bij de Russische federatie en dat werd ook duidelijk toen er gemobiliseerd werd in die regio. Inmiddels denk ik dat ze liever bij oekraine waren gebleven.
Daarom was dat dpr/lpr verhaal zo ranzig en hadden de ogen al open moeten gaan.
Dat gaat de VS nooit doen. En die vrede die je omschrijft is capitulatie. Of krijgt Oekraïne de hele oppervlakte van hun soevereine staat terug?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.
De rekruten trainen en grote grensbewaking neerzetten. Een paar Europese en Amerikaanse bureaucraten moeten het land aansturen en weer winstgevend maken. Corruptie eruit en op den duur toevoegen aan de EU.
De enige manier om weer met de VS in goede vorm te komen en OEK te redden van de Russen (lees winnen en toevoegen bij de EU als netto winstgevend)
Ik weet het. Ik weet het maar al te goed helaas.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.
In die periode zijn veel westers gezinden uit de regio gevlucht waardoor er inderdaad een meerderheid overbleef die meer voelt voor een solitaire Donbas dan voor Oekraïne.
Bron: Mensen uit de Donbas die ik persoonlijk ken en wekelijks spreek. Er zullen ongetwijfeld veel verschillende verhalen zijn, maar dat er een heimelijk wens vanuit een meerderheid in de Donbas is/was om bij het grote Russische rijk te horen is echt Poetinpraat.
Ja leuk, maar onderdeel van de peacedeal is UKR niet bij de NAVO......De NAVO gaat dan dus ook niet Oekraine binnen om te verdedigen, wat snap je niet aan dit concept?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat de EU en de VS direct na de vrede (dat moet wil je geen WW3) samen als NAVO Oekraïne binnengaan en verdedigen.
De rekruten trainen en grote grensbewaking neerzetten. Een paar Europese en Amerikaanse bureaucraten moeten het land aansturen en weer winstgevend maken. Corruptie eruit en op den duur toevoegen aan de EU.
De enige manier om weer met de VS in goede vorm te komen en OEK te redden van de Russen (lees winnen en toevoegen bij de EU als netto winstgevend)
Toen die zogenaamde separatisten het theater bestormden omdat ze dachten dat dat het gemeentehuis was, wist ik al genoeg.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Die verregaande autonomie was er al en de bevolking was daar grotendeels heel tevreden mee, al zagen ze ook wel dat het er voor zorgde dat de regio economisch achterbleef bij de rest van het land. Het is daar pas echt misgegaan omdat Russische infiltranten zich als verzetsstrijders tegen zogenaamde Oekraïnse onderdrukking' 'in opstand kwamen'. En later kinderen gingen ontvoeren.
In die periode zijn veel westers gezinden uit de regio gevlucht waardoor er inderdaad een meerderheid overbleef die meer voelt voor een solitaire Donbas dan voor Oekraïne.
Bron: Mensen uit de Donbas die ik persoonlijk ken en wekelijks spreek. Er zullen ongetwijfeld veel verschillende verhalen zijn, maar dat er een heimelijk wens vanuit een meerderheid in de Donbas is/was om bij het grote Russische rijk te horen is echt Poetinpraat.
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Plus dat doen alsof dit maar een administratieve handeling is het de facto goedpraten is van oorlogsmisdaden.
Het maakt al deze misdaden klein en daarmee zogenaamd acceptabel. Juist deze doortrapte wijze van presenteren maakt het extra doortrapt en smerig. Het is niet dat dit per ongeluk gaat.
Ach zo'n jong knulletje had toen op vkontakte gepost dat hij al zoveel jaar in dienst was en ook een tour had gedaan in de krim. Toevalligerwijs toen het geannexeerd werdquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toen die zogenaamde separatisten het theater bestormden omdat ze dachten dat dat het gemeentehuis was, wist ik al genoeg.
Russische vrijwilligers op vakantie met een professionele uitrusting die zogenaamd uit een dumpstore kwam
Ik heb hier lui uit de bekende groep al horen verdediging dat een aanval op de Baltische staten een logisch gevolg is van gedrag van het Westen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:21 schreef cosmosis het volgende:
Europa betaald met cash....Oekraine betaald met land.....De VS verdient aan beiden.....Rusland wil meer....Great deal omdat "Peacedeal" volgens de kenners hier.......
Dat het allemaal zou draaien om een paar achtergebleven boerendorpen met 3 koeien en een varken is ook een veel te simpele weergave van zaken. Het gaat ook voor een belangrijk deel om het signaal, namelijk dat je niet zomaar naar eigen goeddunken met bruut geweld het grenshek een paar honderd kilometer kan verzetten omdat jij nou eenmaal kernwapens hebt en de buurman niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.
Het ligt er ook aan hoe goed en vanuit welke bronnen je dit conflict volgt.
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terechtquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Europa mag ook voor de rekening opdraaien, terwijl de VS de opbrengsten krijgt en Rusland gaat vrijuit.
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat gaat de VS nooit doen. En die vrede die je omschrijft is capitulatie. Of krijgt Oekraïne de hele oppervlakte van hun soevereine staat terug?
Dat niet alleen, de donbass zit vol met zeldzame metalen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat het allemaal zou draaien om een paar achtergebleven boerendorpen met 3 koeien en een varken is ook een veel te simpele weergave van zaken. Het gaat ook voor een belangrijk deel om het signaal, namelijk dat je niet zomaar naar eigen goeddunken met bruut geweld het grenshek een paar honderd kilometer kan verzetten omdat jij nou eenmaal kernwapens hebt en de buurman niet.
Precedentwerking en zulks.
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terecht
Niet weer dat Van Baalen en Verhofstadt gelulquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft zelf de Oekraïne staan ophitsen, dus terecht
Precies. Zelfs niet voor de Russische inmenging. De mensen in de Donbas voelen gemiddeld genomen net zo weinig voor Oekraïne als voor Rusland. Ironisch genoeg was het ook die houding die er voor zorgde dat ze door Oekraïne als tweederangs werden gezien en door Rusland als middel om onrust te creëren. Hadden ze maar gewoon een goede dialoog gevoerd met de regering over een combinatie van autonomie en steunpakketten om ook dat deel van het land naar Westerse welvaart te brengen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is nooit een separatistenbeweging geweest.
Waar was je al die tijd, iemand die een beetje weet wat er speelt in dat land/regio.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Precies. Zelfs niet voor de Russische inmenging. De mensen in de Donbas voelen gemiddeld genomen net zo weinig voor Oekraïne als voor Rusland. Ironisch genoeg was het ook die houding die er voor zorgde dat ze door Oekraïne als tweederangs werden gezien en door Rusland als middel om onrust te creëren. Hadden ze maar gewoon een goede dialoog gevoerd met de regering over een combinatie van autonomie en steunpakketten om ook dat deel van het land naar Westerse welvaart te brengen.
Ironisch genoeg is de haat jegens Rusland onder de oorspronkelijke bewoners van Donbas groter dan ooit, alleen zijn die mensen allemaal weggetrokken.
Ik heb het niet over die deal maar over het beste wat nu mogelijk is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:23 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ja leuk, maar onderdeel van de peacedeal is UKR niet bij de NAVO......De NAVO gaat dan dus ook niet Oekraine binnen om te verdedigen, wat snap je niet aan dit concept?
Waarom? Oprechte vraag.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.
Het is niet dat ik teksten of quotes aanpas, en het is ook niet eenmalig en sluit steeds aan bij een bepaald narratief. Subtiliteiten zijn juist gevaarlijk in het sluimerend pushen van een agenda, laat het dan tenminste expliciet zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee ik vind lxiv betichten van bewust zulke dingen (wetende dat het niet klopt) de wereld in helpt niet correct, ik geloof dat ook niet.
Ja maar Rusland wil geen buitenlandse troepen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb het niet over die deal maar over het beste wat nu mogelijk is.
Je kunt het ook een vredesbrigade noemen. Of hoe noemde Poetin het? Speciale operatie ten
Behoeve van grensverbetering.
Geen navo aan de grond betekent de facto overname van de Russen.
Begrijpen jullie dat wel?
Nogmaals NAVO op de grond in Oekraine is al sinds het begin een dealbreaker voor Rusland en is dan dus ook totaal niet aan de orde als onderdeel van de huidige deal.... Wat blijft er over van je idee als de NAVO er niet is om de verdediging te garanderen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.
Vrede, navo op de grond en uiteindelijk bij de EU is voor westelijk oekraine het beste wat ze kan overkomen momenteel.
Wat denken ze dan, dat ze alles terug kunnen krijgen?
Nee dat is niet eerlijk nee, maar wel gebeurd.
Je mag altijd mensen corrigeren, daar worden we allemaal beter van.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het is niet dat ik teksten of quotes aanpas, en het is ook niet eenmalig en sluit steeds aan bij een bepaald narratief. Subtiliteiten zijn juist gevaarlijk in het sluimerend pushen van een agenda, laat het dan tenminste expliciet zijn.
Omdat ze wisten dat dit er aan zat te komen. Ze wisten donders goed dat Putin het er niet bij ging lieten zitten en daar hebben ze zich echt niet voldoende op voorbereid.quote:
Ik ben hier in het begin van de 'speciale acties' wel eens geweest, maar werd tamelijk moe van een aantal Russische internettrollen die helaas nog steeds hier rondhangen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waar was je al die tijd, iemand die een beetje weet wat er speelt in dat land/regio.
En jij denkt dat ze daar wat over te vertellen hebben?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar Rusland wil geen buitenlandse troepen.
Beetje dubbel, want Poetin heeft ook nooit opgetreden tegen de Baltische staten. Dus wellicht dacht men in Oekraïne ook dat blaffende honden niet bijten. Dat is een ernstige misrekening geweest.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat ze wisten dat dit er aan zat te komen. Ze wisten donders goed dat Putin het er niet bij ging lieten zitten en daar hebben ze zich echt niet voldoende op voorbereid.
Keerzijde is wel dat hun veerkracht me verrast heeft. Enorm zelfs.
Mijn punt is dat het "vredesverdrag" van Trump zoals het nu op tafel ligt onacceptabel is, maar dat het ook niet realistisch of de prijs waard is om, terwille van de Krim en de Donbas, een totale oorlog tegen Rusland te gaan voeren om ook die twee gebieden (dus wat voor 2022 de facto al afgescheiden was van Oekraine) weer bij Oekraine te krijgen. Twee gebieden die toch al om verschillende reden een buitenbeentje binnen dat land waren.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En ook niemand die zegt dat Oekraïne of wie dan ook perfect is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niet weer dat Van Baalen en Verhofstadt gelul
Die 2 speelden geen enkele rol van betekenis in de hele maidan.
De EU heeft de suggestie gewekt (pre 2022) dat ze volledig achter de Oekraine stonden, for better and worse.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet waar maar Oekraine heeft wel boter op het hoofd gehad.
Wel degelijk. Maar die bestond niet bepaald uit een meerderheid van de bevolking, zoals hieronder staat was slechts 16% van de bevolking het eens met de inname van administratieve gebouwen en 77% tegen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is nooit een separatistenbeweging geweest.
enquote:A poll conducted by Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) from 8–18 February 2014 assessed support for union with Russia throughout Ukraine. It found that, overall, 12% of those polled favoured union with Russia.[40] 68.0% said that Ukraine should remain independent and maintain friendly relations with Russia.
Support for a union between Russia and Ukraine was found to be much higher in certain oblasts: 41.0% Crimea, 33.2% Donetsk Oblast, 24.1% Luhansk Oblast, 24.0% Odesa Oblast, 16.7% Zaporizhzhia Oblast, 15.1% Kharkiv Oblast, 13.8% Dnipropetrovsk Oblast.
Another Kyiv International Institute of Sociology poll the following April, of all of the oblasts of southern and eastern Ukraine except Crimea (which had already been annexed by Russia by that point) found majority opposition to secession from Ukraine and annexation by Russia in all of these oblasts—albeit only a slight majority in opposition to this in the Donbas (Donetsk and Luhansk Oblasts).[41] Opposition to secession from Ukraine and annexation by Russia (the combined percentage for the people opting for the options of "Rather, no" and "Certainly, no, I don't") had these percentages in various southern and eastern Ukrainian oblasts:[41] 51.9% Luhansk Oblast, 52.2% Donetsk Oblast, 65.6% Kharkiv Oblast, 78.8% Odesa Oblast, 81.5% Zaporizhzhia Oblast, 84.1% Dnipropetrovsk Oblast, 84.6% Kherson Oblast, 85.4% Mykolaiv Oblast.
quote:A poll conducted by the Donetsk Institute of Social Research and Policy Analysis analysed the identities of Donetsk inhabitants.[43] While support for separatism was low, just over a third of polled Donetsk inhabitants identified themselves as "citizens of Ukraine". More preferred "Russian-speaking residents of Ukraine" or "residents of Donbas".[43] The same poll determined that 66% of Donetsk residents that were polled supported remaining in a unified Ukraine, while 18.2% supported joining Russia, and 4.7% supported independence.[44] A second poll conducted from 26 to 29 March showed that 77% of residents condemned the takeover of administrative buildings, while 16% supported such actions. Furthermore, 40.8% of Donetsk citizens supported rallies for Ukraine's unity, while 26.5% supported pro-Russian rallies.[45]
In another research poll conducted 8–16 April by KIIS, a vast majority disapproved of the seizure of administrative buildings by protesters.[46][better source needed] 45% of those polled in the south and east of Ukraine considered acting President Oleksandr Turchynov to be legitimate, while over 50% not. Most of those polled in the south and east of Ukraine believed that the disarmament and disbandment of illegal radical groups is crucial to preserving national unity. 19.1% of those polled in the south and east of Ukraine believed that Ukraine should be an independent state, 45.2% were for an independent state but with decentralization of the power to the regions, but most felt Russia and Ukraine should share open borders without visa restrictions; 8.4% were in favour of Ukraine and Russia uniting into a single state. 15.4% said they favoured secession of their region to join the Russian Federation, and 24.8% favoured Ukraine becoming a federation. Most of those polled said they found nothing attractive about Russia, but those who did, did so for economic, and not cultural reasons. Those polled in southern and eastern Ukraine were generally split on the legitimacy of the present government and parliament, but a majority in all regions agreed that deposed president Viktor Yanukovych was not the legal president of the country. In all regions but the Donbas, pro-Euromaidan oligarch Petro Poroshenko dominated preliminary election polls.
Anti-Maidan in Kyiv, 14 December 2013
A comprehensive poll released on 8 May by the Pew Research Centre surveyed opinions in Ukraine on the subject of the unrest.[47] The poll was taken after the annexation of Crimea, but prior to the clashes in Odesa on 2 May.[47] 93% of westerners and 70% of easterners polled said that they wanted Ukraine to remain united.[47] Despite international criticism of the 16 March referendum on Crimean status, 91% of the Crimeans polled thought that the vote was free and fair, and 88% said that the Ukrainian government should accept the results.[47]
Etnische zuivering als effectief en toegestaan geopolitiek middel dus. Wat een uitkomst voor Oekraïne.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat maakt ons dat nou uit die paar vlekken in de Donbass moeten die lui maar iets naar het westen optrekken. Er zijn 10 milj mensen gevlucht of geëmigreerd die waarschijnlijk niet terug komen.
Vrede, navo op de grond en uiteindelijk bij de EU is voor westelijk oekraine het beste wat ze kan overkomen momenteel.
Wat denken ze dan, dat ze alles terug kunnen krijgen?
Nee dat is niet eerlijk nee, maar wel gebeurd.
Dat is toch iets heel anders dan een gewapende seperatisten beweging bestaande uit inwoners van de Donbas?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel degelijk. Maar die bestond niet bepaald uit een meerderheid van de bevolking, zoals hieronder staat was slechts 16% van de bevolking het eens met de inname van administratieve gebouwen en 77% tegen.
[..]
en
[..]
Ik denk dat de Chinezen en de Amerikanen dat ook graag als legitiem geopolitiek middel zien. De wind staat de verkeerde kant op voor mensen met gevoel voor mensenrechten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Etnische zuivering als effectief en toegestaan geopolitiek middel dus. Wat een uitkomst voor Oekraïne.
Uiteraard niet. En ook geen vredesmacht. En ook geen soeverein Oekraïne. En ook geen NAVO troepen uitbreiding in Litouwen. En ook geen democratische verkiezingen in Belarus.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:41 schreef sp3c het volgende:
Poetin gaat sowieso niet accepteren dat Oekraine bij de EU komt
kloptquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik denk dat de Chinezen en de Amerikanen dat ook graag als legitiem geopolitiek middel zien. De wind staat de verkeerde kant op voor mensen met gevoel voor mensenrechten.
klopt, want het EU deel van de NAVO en het EU collectieve oorlogdeel , dat schuift in elkaar en dan is Oekraïne bij de NAVOquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:41 schreef sp3c het volgende:
Poetin gaat sowieso niet accepteren dat Oekraine bij de EU komt
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 21 november 2025 22:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Kunnen we Maiden ook even noemen, hebben we die ook weer gaat deze ronde.
Ja, dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat is toch iets heel anders dan een gewapende seperatisten beweging bestaande uit inwoners van de Donbas?
Wat moet Europa dan doen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uiteraard niet. En ook geen vredesmacht. En ook geen soeverein Oekraïne. En ook geen NAVO troepen uitbreiding in Litouwen. En ook geen democratische verkiezingen in Belarus.
Poetin wil de USSR terug en terugtrekking van de NAVO van 'zijn' Groot Russische Rijk.
En daarom moet er HIER een lijn in het zand. En als de Amerikanen niet meedoen, dan moet Europa het zelf doen.
Uiteraard, daar komt de afkeer van het internationale recht van autocratische leiders (lees dictators) goed van pas.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
In dat plan van trump en poetin staat dat russen ook niet strafrechtelijk vervolgd mogen worden voor oorlogsmisdaden
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is wat mij ook tegenstaat. Beloven en het niet waarmaken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU heeft de suggestie gewekt (pre 2022) dat ze volledig achter de Oekraine stonden, for better and worse.
Ik wilde alleen even de cijfers tonen aangezien het KISS daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:48 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, maar in de context van je post ging het daar wel over.
Het hele plan is een middelvinger van Trump en Poetin naar elke vooruitgang op gebied van mensenrechten sinds WO1.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
In dat plan van trump en poetin staat dat russen ook niet strafrechtelijk vervolgd mogen worden voor oorlogsmisdaden
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |