Laat ze eerst maar eens een cursus leestekens volgen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:32 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
"De woke agenda van BBB/NSC/VVD...."
We zijn alle satire voorbij.
Allicht. Juist nu is er best kans voor allerlei (semi)protestpartijen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:53 schreef Hexagon het volgende:
Ben wel benieuwd of BIJ1 en 50Plus nog een poging doen om opnieuw in de kamer te komen.
Nee, dat was 1 voorbeeld.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dus er is schade bij 1 demonstratie. Tijd om het recht voor iedereen af te zwakken. Dat mensen in dat soort simpele onzin blijven trappen zeg. Het zijn fascistische maatregelen om het demonstratierecht naar de knoppen te helpen.
Ook zo'n onzin natuurlijk om sit-ins op de snelweg levensgevaarlijk te noemen. Hoeveel hebben ze er ondertussen gedaan. Hoeveel doden zijn erbij gevallen, nou wat gevaarlijk.
Dat is nou net belangrijkste reden voor het gebruik van van asbest.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:10 schreef Timwonnacott het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)en-niet-gebrand.html
Beetje asbest dumpen bij het vuur, mazzel dat het niet in de fik is gegaan. Moet wel professioneel opgeruimd en afgevoerd worden en dan komen daar nog de kosten voor de reparatie aan het wegdek bij.
Ja, het asbest zelf brand niet maar het materiaal waar het in zit meestal wel, daarom komen er bij een brand wel asbest delen vrij via de rook wat het zo gevaarlijk maakt. In dit geval was de mazzel dat de asbestplaten niet op de brandstapel hebben gegooid en dat de brand ze ook niet heeft bereikt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is nou net belangrijkste reden voor het gebruik van van asbest.
En dat clubje van Van Haga.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:53 schreef Hexagon het volgende:
Ben wel benieuwd of BIJ1 en 50Plus nog een poging doen om opnieuw in de kamer te komen.
Met een totaal onuitvoerbaar en onbetaalbaar plan om Nederland de afgrond in te storten zo te zien.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die doen weer mee in ieder geval
https://bvnl.nl/bvnl/nieu(...)-de-tweede-kamer-in/
Een snelle google leert mij dat er 2200 demonstraties waren in Amsterdam in 2024. Misschien is bij een paar % daarvan enige schade. Het overgrote meerendeel verloopt zonder problemen Het gooien van asbest op de weg is al strafbaar, het slopen van privé eigendom ook wat dat betreft is er geen enkele noodzaak om het demonstratierecht in te perken. Ik zeg ook niet dat elke demonstratie het goed doet, dat kansloze gedoe dat men universiteiten sloopt vind ik niks met demonstreren te maken hebben maar ik geloof er ook werkelijk niets van dat een wet die het demonstratierecht inperkt daar iets aan zal doen. Ja het criminaliseert demonstranten, maar dat levert ook maatschappelijke schade op als begane mensen de bak indraaien voor hun overtuigingen. Neem dat gedoe met lui die in een museum een beetje ophef veroorzaken maar verder geen schade dan is het veel kostbaarder om die mensen vast te zetten en ze een strafblad te geven dan ze laten gaan met een tik op de pols.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:10 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nee, dat was 1 voorbeeld.
https://www.uva.nl/conten(...)miljoen-euro.html?cb
4,1 miljoen euro aan schade
https://www.parool.nl/ams(...)%2Fwww.google.com%2F
Bezetting maagdenhuis in 2015: 668000 euro
maagdenhuis april 2025: 150000 euro schade
https://www.parool.nl/ned(...)-oversloeg~b283989a/
https://www.noordhollands(...)terdam/18531603.html
Puur aan toeristenbelasting al 58000 euro schade omdat 1 cruiseschip door het blokkeren van de sluizen de haven overslaat. Met de misgelopen inkomsten voor de havenbedrijven zelf gaat dat om tonnen aan immateriële schade.
https://www.nu.nl/binnenl(...)en-niet-gebrand.html
Beetje asbest dumpen bij het vuur, mazzel dat het niet in de fik is gegaan. Moet wel professioneel opgeruimd en afgevoerd worden en dan komen daar nog de kosten voor de reparatie aan het wegdek bij.
En dat was nog een zeer korte zoektocht naar voorbeelden.
Demonstreren is een groot recht, maar er zit wel degelijk een lijn waar demonstreren overgaat naar vandalisme of zelfs terroriseren. Waar die lijn precies zit geen idee, is ook niet aan mij omdat te bepalen. Maar ik ben er een groot voorstander van dat men die lijn gaat aanwijzen.
Er is absoluut geen enkele redenen om bij een demonstratie op eigen houtje sluizen te gaan blokkeren, straten open te trekken, de inboedel kort en klein te slaan of met asbest rond te gooien.
En ze zijn voor goede zorg en goed onderwijs. Met die standpunten onderscheiden ze zich wel van andere partijen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:55 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Met een totaal onuitvoerbaar en onbetaalbaar plan om Nederland de afgrond in te storten zo te zien.
Ach op het malieveld staan is dan weer amper protesteren te noemen. Dat schuurt niet. Dat type demonstratie bereikt denk ik eigenlijk nooit iets. Wat dat betreft kunnen mensen beter staken. Zonder ontregeling zet je geen druk als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Destijds stonden PVV, BBB en VVD te juichen om de eerste boerenprotesten. Je had toen al de grens moeten trekken. We gaan geen afval op snelwegen gooien en uberhaupt gaan we geen snelwegen blokkeren. De politie zei toen niet "opgewassen te zijn tegen deze machines".
Dat was beetje de vrijbrief voor ER om A12 te blokkeren want de boeren mochten het en zij dus ook. Toen waren PVV, BBB en VVD wel boos. Je had het veel eerder de kiem in moeten smoren. Protesteren prima maar kom dan gewoon maar met trein naar Malieveld....
Dat scheelt toch weer 10k stemmen voor PVV/BBB/JA21.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het wel deels met je eens dat een schurende demonstratie kan helpen. Maar dan vind ik wel dat we eraan voorbij gaan dat er vaak voordat het 'misgaat' er al talloze protesten zijn geweest. Maar omdat de overheid of de instanties geen oog hebben voor wat er speelt in de samenleving wordt er niet adequaat op gereageerd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ach op het malieveld staan is dan weer amper protesteren te noemen. Dat schuurt niet. Dat type demonstratie bereikt denk ik eigenlijk nooit iets. Wat dat betreft kunnen mensen beter staken. Zonder ontregeling zet je geen druk als je het mij vraagt.
Omdat de meerderheid van de gekozen politieke partijen daar schijnbaar voorstander van zijn. Wil je dat beleid veranderen, stem je anders of probeer de mening van die partijen te veranderen maar je gaat niet je wil doordrammen door verandering te forceren. De laatste jaren, beginnende met de boerenprotesten, komt dat laatste steeds helaas steeds vaker voor, hoogtijd dat daar een einde aan komt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Een snelle google leert mij dat er 2200 demonstraties waren in Nederland in 2024. Misschien is bij een paar % daarvan enige schade. Het overgrote meerendeel verloopt zonder problemen Het gooien van asbest op de weg is al strafbaar, het slopen van privé eigendom ook wat dat betreft is er geen enkele noodzaak om het demonstratierecht in te perken. Ik zeg ook niet dat elke demonstratie het goed doet, dat kansloze gedoe dat men universiteiten sloopt vind ik niks met demonstreren te maken hebben maar ik geloof er ook werkelijk niets van dat een wet die het demonstratierecht inperkt daar iets aan zal doen. Ja het criminaliseert demonstranten, maar dat levert ook maatschappelijke schade op als begane mensen de bak indraaien voor hun overtuigingen. Neem dat gedoe met lui die in een museum een beetje ophef veroorzaken maar verder geen schade dan is het veel kostbaarder om die mensen vast te zetten en ze een strafblad te geven dan ze laten gaan met een tik op de pols.
Daarbij werkt het denk ik ook willekeur in de hand, dus XR en pro-Palestina worden dan hard aangepakt, de boeren kunnen blijven begaan.
Wat denk ik veel beter zou werken is als de politiek eens wat werk gaat verzetten om de problemen die demonstranten terecht proberen te agenderen aan te pakken. De vraag is wat mij betreft niet hoeveel toeristenbelasting Amsterdam misloopt door het weigeren van een cruiseschip maar waarom we in Amsterdam nog cruiseschepen toestaan. De vraag is voor mij minder waarom lopen er een paar pro-Palestina demonstraties uit de hand maar meer waarom blijven we genocide steunen. Ik denk dat je eerder meewerkt aan polarisatie en verharding van het maatschappelijke debat door het demonstratierecht in te perken omdat er af en toe excessen zijn.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wou huidige demissionaire kabinet ook. Resultaat: Talloze slecht doorrekende plannen waardoor ambtelijk apparaat alleen maar is gegroeid.quote:Een drastische verkleining van de overheid voor een miljardenbesparing en een efficiëntieslag: minstens 30 procent van de ambtenaren gaat eruit.
Toeslagenstelsel versimpelen (gaat gebeuren?) is goed idee, afschaffen ja niet. Waar moet men van rondkomen dan?quote:Een volledige herziening van ons belastingsysteem: invoer van een vlaktaks van 20 procent, afschaffen van alle andere belastingen en het toeslagenstelsel.
Komt uit PVV-boekje dit? Resultaat: nulquote:Immigratie stoppen met verschillende maatregelen, waaronder het naleven van de Dublin-akkoorden, het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag, het uitzetten van criminele en overlastgevende asielzoekers, beperking van gezinshereniging, geen gratis woning, zorg en uitkeringen, geen verblijfsvergunningen en paspoorten en het intrekken van de Spreidingswet
Goedkope kerncentrales ja prima leuk.quote:Inzetten op echt duurzame, schone, goedkope en toekomstbestendige energie door kerncentrales te bouwen en weer veilig en verantwoord gas te winnen uit eigen bodem, geen vervuilende en schadelijke wind-, en zonneparken meer. BVNL wil goed zorgen voor het milieu, maar geen klimaathysterie die veel kost en weinig oplevert;
Hoe?quote:Nederland gaat van het stikstofslot. We gaan weer woningen bouwen, wegen aanleggen en onze infrastructuur op orde brengen. Nederland gaat weer (door)stromen. Boeren worden niet uitgekocht, maar gekoesterd, onze voedselzekerheid gewaarborgd;
Kom maar ermee door....quote:Goede, toegankelijke, efficiënte zorg voor iedereen. Zorgmedewerkers worden beter betaald, administratielast wordt drastisch verlaagd, overbodige en zinloze zorg en bureaucratie wordt geschrapt, zorgfraude hard aangepakt en echte marktwerking en vrije zorg-, en artsenkeuze gestimuleerd
Loopt achter op de feiten maar prima.quote:Nederland weer veilig: investeren in de krijgsmacht, 2 procent van het BBP naar Defensie, investeren in en betere beloning van het politieapparaat, invoer van minimumstraffen voor ernstige vergrijpen, uitzetten van criminele vreemdelingen
Ben ik het echt totaal niet mee eens. Wat heeft XR bereikt met het bekladden van kunst en het blokkeren van de snelweg? Niet dat we ook maar 0,0000001 graad minder opwarming hebben, wel dat een steeds groter deel van de mensen een hekel krijgt aan iedereen die wat goeds wil doen voor het klimaat. XR en daarbij dus ook het woord klimaatactivisten staat nu voor irritante wetsschenders, terwijl ze een paar jaar geleden nog vooral support hadden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ach op het malieveld staan is dan weer amper protesteren te noemen. Dat schuurt niet. Dat type demonstratie bereikt denk ik eigenlijk nooit iets. Wat dat betreft kunnen mensen beter staken. Zonder ontregeling zet je geen druk als je het mij vraagt.
Toeslagen afschaffen willen alle huidige partijen in de Kamer. En diverse partijen hebben ook al laten zien hoe. Op een doordachte manier afschaffen is wel een goed idee.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
Toeslagenstelsel versimpelen (gaat gebeuren?) is goed idee, afschaffen ja niet. Waar moet men van rondkomen dan?
Wat ze, samen met hun vrienden van de Palestinademonstraties en de agroterroristen van FDF, vooral bereikt hebben is dat het demonstratierecht onder druk staat omdat deze clubs hun 'demonstraties' standaard laten uitlopen op rellen en vernielingen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben ik het echt totaal niet mee eens. Wat heeft XR bereikt met het bekladden van kunst en het blokkeren van de snelweg? Niet dat we ook maar 0,0000001 graad minder opwarming hebben, wel dat een steeds groter deel van de mensen een hekel krijgt aan iedereen die wat goeds wil doen voor het klimaat. XR en daarbij dus ook het woord klimaatactivisten staat nu voor irritante wetsschenders, terwijl ze een paar jaar geleden nog vooral support hadden.
Wil je echt wat goeds doen voor je zaak, moet je niet je onderwerp vastknopen aan illegale zaken, aan irritant gedrag dat door niemand begrepen wordt.
Als XR nou dagelijks, het liefst 24u per dag met een soort marathon, met borden en spandoeken bij het ministerie van Klimaat waren gaan staan, hadden ze misschien wel wat bereikt. Dan hadden ze toewijding laten zien. Nu hebben ze alleen laten zien dat ze blijkbaar een hekel hebben aan kunst en geen interesse hebben in het volgen van de wet.
Dan ga je richting een basisinkomen lijkt me. Dat zie ik niet terug in stukje van BVNL. Of je gaat richting een semantische discussie of een uitkering een toeslag is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toeslagen afschaffen willen alle huidige partijen in de Kamer. En diverse partijen hebben ook al laten zien hoe. Op een doordachte manier afschaffen is wel een goed idee.
Boosheid in de posse van de partijdictator.quote:Emoties lopen hoog op in de PVV-wandelgangen: ‘Een schánde!’
PVV’ers praten niet graag met de pers. Wie dat wél doet, wacht een schrobbering van Geert Wilders. Maar na de geforceerde kabinetsval van deze week, breekt er toch ineens woede en teleurstelling door de kieren van het normaal zo gesloten bolwerk. Een verslag vanuit de wandelgangen. „We gaan met 10-0 achterstand de campagne in.”
Een groot deel van de toeslagen zijn in feite subsidies (of betalingen, zo u wil) aan woningverhuurders, zorgverzekeraars en kinderopvangers, waarbij je vooral niet moet uitsluiten dat de tarievenstijging evenredig is aan de stijging van de toeslagen. Er is dus een heleboel te winnen als je de belastingbetaler cq. toeslagontvanger tussen die geldschuiverij uithaalt. Daarnaast is het aantal toeslagontvangers veel te hoog: we zijn de groep 'die het hard nodig heeft' heel ver voorbij geschoten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan ga je richting een basisinkomen lijkt me. Dat zie ik niet terug in stukje van BVNL. Of je gaat richting een semantische discussie of een uitkering een toeslag is.
Een uitkering is geen toeslag, dat is niet semantisch.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan ga je richting een basisinkomen lijkt me. Dat zie ik niet terug in stukje van BVNL. Of je gaat richting een semantische discussie of een uitkering een toeslag is.
Dit had ik al met de correcte, legale, link geplaatst.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Boosheid in de posse van de partijdictator.
Wie praat ..... wordt straks niet door de dictator op de verkiezingslijst gezet... Dus praat men niet...
Deze link is ook legaal. Althans ik heb niet iets gelezen dat deze omzeilwebsites verboden zijnquote:Op donderdag 5 juni 2025 15:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit had ik al met de correcte, legale, link geplaatst.
Die XR lui zijn tamelijk dom qua marketing iddquote:Op donderdag 5 juni 2025 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben ik het echt totaal niet mee eens. Wat heeft XR bereikt met het bekladden van kunst en het blokkeren van de snelweg? Niet dat we ook maar 0,0000001 graad minder opwarming hebben, wel dat een steeds groter deel van de mensen een hekel krijgt aan iedereen die wat goeds wil doen voor het klimaat. XR en daarbij dus ook het woord klimaatactivisten staat nu voor irritante wetsschenders, terwijl ze een paar jaar geleden nog vooral support hadden.
Wil je echt wat goeds doen voor je zaak, moet je niet je onderwerp vastknopen aan illegale zaken, aan irritant gedrag dat door niemand begrepen wordt.
Als XR nou dagelijks, het liefst 24u per dag met een soort marathon, met borden en spandoeken bij het ministerie van Klimaat waren gaan staan, hadden ze misschien wel wat bereikt. Dan hadden ze toewijding laten zien. Nu hebben ze alleen laten zien dat ze blijkbaar een hekel hebben aan kunst en geen interesse hebben in het volgen van de wet.
Ja daar moeten er straks een stel naar het UWV.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Boosheid in de posse van de partijdictator.
Wie praat ..... wordt straks niet door de dictator op de verkiezingslijst gezet... Dus praat men niet...
In Duitsland is een dergelijke partijdictatuur verboden. Men heeft dus voldoende geleerd uit hun geschiedenis
Nee, jouw link maakt een inbreuk op de auteursrechten en is dus illegaal.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Deze link is ook legaal.
Maar het vervelende is dat jouw link achter een betaalmuur zit.
Ik heb niks gelezen over die inbreuk of dat deze linkjes illegaal zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, jouw link maakt een inbreuk op de auteursrechten en is dus illegaal.
Als je enigszins een hart hebt voor onze democratie, waar de journalistiek een pijler van is, plaats je niet zulke linkjes.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb niks gelezen over die inbreuk of dat deze linkjes illegaal zijn.
En wat dan nog.....
quote:Ook het gebruik van methodes om paywalls te omzeilen zoals archive zijn niet toegestaan. Dit alles om issues voor FOK! met uitgevers te voorkomen.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik word veel moeierder van sufferds die maar wat roepen en niet de moeite nemen het in correct taalgebruik te gieten, zodat iedereen meteen weet wat ze bedoelen.
Doe niet zo overdreven ....quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je enigszins een hart hebt voor onze democratie, waar de journalistiek een pijler van is, plaats je niet zulke linkjes.
Sowieso is de links liberale kant van het spectrum strategisch echt ontzettend tenenkrommend slecht. Vaak denken ze echt nog in een jaren80/90-wereld te leven waarin iets als internet en sociale media met algoritmes, met de bijbehorende effecten op beeldvorming, nog niet bestaan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die XR lui zijn tamelijk dom qua marketing idd
Ik sprak er wel eens een en gaf ze de Brent Spar als een voorbeeld van een geslaagde milieuactie. Maar daar had die nog nooit van gehoord.
Hoi Bluesdudequote:Op donderdag 5 juni 2025 15:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Deze link is ook legaal. Althans ik heb niet iets gelezen dat deze omzeilwebsites verboden zijn
Maar het vervelende is dat jouw link achter een betaalmuur zit.
Ik zou er niet eens heel raar van opkijken als Wilders er in zijn geheel de stekker uittrekt als de peilingen zo beroerd blijven. Dat ie lekker met pensioen gaat, de PVV opheft, en naar Hongarije verhuist.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:36 schreef Koffieplanter het volgende:
Sommigen van die belhamels van de PVV gaan de Kamer straks verlaten zonder ooit maar officieel een woord gezegd te hebben. Wat krijgen we na de poffertjesbakker, een kraanmachinist of zo?
Die Vincent van den Born is zo onzichtbaar dat er meer filmpjes over hem zijn dat ie onzichtbaar is dan dat er filmpjes met hem zelf zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:36 schreef Koffieplanter het volgende:
Sommigen van die belhamels van de PVV gaan de Kamer straks verlaten zonder ooit maar officieel een woord gezegd te hebben. Wat krijgen we na de poffertjesbakker, een kraanmachinist of zo?
Waarom zou je gratis geld laten lopen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:52 schreef freako het volgende:
[..]
Ik zou er niet eens heel raar van opkijken als Wilders er in zijn geheel de stekker uittrekt als de peilingen zo beroerd blijven. Dat ie lekker met pensioen gaat, de PVV opheft, en naar Hongarije verhuist.
Maar dat is gewoon niet waar. Dit op een hoop vegen vind ik niet kloppen. De boerenprotesten waren echt veel radicaler dan wat XR doet. Zooi op de snelweg gooien, hele distributiecentra blokkeren, groot materieel inzetten om druk te zetten. Dat is echt niet te vergelijken met een sit-in op de snelweg. XR is geweldloos de boerenprotesten waren dat niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ze, samen met hun vrienden van de Palestinademonstraties en de agroterroristen van FDF, vooral bereikt hebben is dat het demonstratierecht onder druk staat omdat deze clubs hun 'demonstraties' standaard laten uitlopen op rellen en vernielingen.
Nee dit is een te beperkte visie. XR heeft geen hekel aan kunst, je snapt de symboliek blijkbaar niet, je maakt precies hun punt. Die kunst is blijkbaar het beschermen waard waarom onze leefomgeving dan niet. Alsof een schilderij belangrijker is dan schone lucht in kunnen ademen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me dat ook wel voorstellen, ja. Ik ben wel heel benieuwd wat dat met het politieke landschap doet, want dan heb je toch ineens zo'n 20 zetels die 'electoraal vrijkomen'.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:52 schreef freako het volgende:
[..]
Ik zou er niet eens heel raar van opkijken als Wilders er in zijn geheel de stekker uittrekt als de peilingen zo beroerd blijven. Dat ie lekker met pensioen gaat, de PVV opheft, en naar Hongarije verhuist.
Natuurlijk is het wel waar, het past alleen niet in jouw straatje.quote:
Nouja die social media en algortimes daar heeft links natuurlijk ook een gígantisch nadeel. Dat is vrijwel allemaal gecontroleerd door een paar rechtse eigenaars. Een disinformatieplatform als Geenstijl bestaat al niet op links. Ja mensen noemen Joop maar dat heeft totaal niet hetzelfde bereik en volgens mij werkt het juist eerder tegenovergesteld. Rechtse lui gebruiken eerder Joop om mensen aan hun kant te krijgen dan dat er mensen naar links door worden getrokken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Sowieso is de links liberale kant van het spectrum strategisch echt ontzettend tenenkrommend slecht. Vaak denken ze echt nog in een jaren80/90-wereld te leven waarin iets als internet en sociale media met algoritmes, met de bijbehorende effecten op beeldvorming, nog niet bestaan.![]()
wE wInNeN gEeN vErKiEzInGeN. Nee, vind je jet gek?
Net als bij de vorige verkiezingen; Zware aanslagen in Israel, wat doet men, men gaat protesteren tegen de te verwachten Israelische reactie. Vervolgens wint Geertje de verkiezingen en zijn ze verbaasd hoe dat toch kan?![]()
quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel waar, het past alleen niet in jouw straatje.
https://nl.wikipedia.org/(...)tegen_stikstofbeleidquote:Duizenden boeren vertrokken in de nacht met ten minste 2200 tractoren in colonnes naar Den Haag.[17] Dit zorgde voor de drukste ochtendspits in de Nederlandse geschiedenis met 1.136 kilometer file.]
Kom anders even met een voorbeeld waar XR met dergelijk groot materieel schade heeft veroorzaak, we weten beide dat je dat niet kan.quote:In Groningen werd met een tractor een monumentale deur uit het gebouw van het provinciehuis gereden
Wanneer was het leger nodig om XR tegen te houden, oh ja nooitquote:Op 16 oktober waren er protesten, onder meer in Den Haag, Utrecht en De Bilt, nabij het RIVM. In Den Haag werd het leger ingezet om te voorkomen dat boeren het Binnenhof zouden betreden, en om de veiligheid in de stad te waarborgen.
Welke politici zijn door XR met de dood bedreigd?quote:Tijdens het boerenprotest reed er een grafkist mee met daarop de naam 'Jesse'.
Zoveel overlast heeft XR niet veroorzaakt.quote:Op 10 juli blokkeerden tientallen trekkers een distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle. Albert Heijn kon door de blokkade tijdelijk 230 winkels niet bevoorraden.
Niet dat ik denk dat Wilders de PVV op gaat heffen maar als commentator of spreker in Amerika zou ie vele malen meer kunnen verdienen dan nu als parlementarier. Begrijp niet waarom ie dat niet doet, veel rustiger ook.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom zou je gratis geld laten lopen?
Met wat voor doel? Nog vier jaar in de onderduikbunker met z'n beveiligers om vanuit de oppositie te kunnen fulmineren naar de regering? Via het MAGA-lezingencircuit kan hij prima z'n zakken vullen als het moet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom zou je gratis geld laten lopen?
Toegegeven, dit was destijds voornamelijk nog de bevolking die hier geen roots had. Vandaar de tegenreactie (met de stemmen).quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Net als bij de vorige verkiezingen; Zware aanslagen in Israel, wat doet men, men gaat protesteren tegen de te verwachten Israelische reactie. Vervolgens wint Geertje de verkiezingen en zijn ze verbaasd hoe dat toch kan?![]()
De BBB zat notabene in het kabinet met de macht en weten die problemen nog niet op te lossen voor de boeren. Maar dezelfde slappe oneliners waar hun die boeren mee hebben gestrikt hoor je aan de linkerkant ook, veestapel halveren, cruiseschepen verbieden, toeristen weren.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Sorry maar anders stemmen is niet genoeg ik kan links stemmen tot ik een ons weeg zolang die partijen geen macht kunnen krijgen maakt dat geen verschil. De boeren komen daar nu toch ook achter met BBB. Leuk hoor voor zo'n partij stemmen die zegt voor je op te komen, doet niets. Ja op die manier krijg je dat mensen steeds radicaler worden om te proberen te bereiken wat ze nodig achtten. Als je het hebt over hoeveel graden opwarming bereikt is, voorlopig bereikt onze regering ook alleen maar hogere opwarming. Voorlopig is een simpel probleem als stikstof al bijna een onneembare horde. Wat is er nou zo moeilijk aan onze veestapel halveren, Nederland heeft wel voor hetere vuren gestaan.
En al die punten bereikt XR absoluut niet door kunst te bekladden of snelwegen of vliegvelden te blokkeren.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar dat is gewoon niet waar. Dit op een hoop vegen vind ik niet kloppen. De boerenprotesten waren echt veel radicaler dan wat XR doet. Zooi op de snelweg gooien, hele distributiecentra blokkeren, groot materieel inzetten om druk te zetten. Dat is echt niet te vergelijken met een sit-in op de snelweg. XR is geweldloos de boerenprotesten waren dat niet.
[..]
Nee dit is een te beperkte visie. XR heeft geen hekel aan kunst, je snapt de symboliek blijkbaar niet, je maakt precies hun punt. Die kunst is blijkbaar het beschermen waard waarom onze leefomgeving dan niet. Alsof een schilderij belangrijker is dan schone lucht in kunnen ademen.
Dat mensen boos worden op het symptoom ligt bij die mensen niet bij de demonstraties. Dat kon je dan net zo goed zeggen van mensen die opkwamen voor vrouwenrechten; het enige wat ze bereiken is dat de mensen die voor de vrouw het aanrecht als bestemming zien nog volhardender worden, we weten dat het niet zo is uitgepakt. Daarbij waarom zou XR een boodschap moeten hebben aan het volgen van de wet als onze regering dat niet eens heeft, deze regering doet heel vaak alsof de wet maar in de weg zit. Ja dan zullen demonstranten dat ook gaan doen, als wie het goede voorbeeld moeten geven juist het slechte voorbeeld geven. Ik denk dat Frozen assasin een goed punt maakt als we het hebben over de rot in het systeem. Meer en meer groepen voelen zich niet gehoord en zijn ook feitelijk niet gehoord, dat zorgt voor radicalisering.
Sorry maar anders stemmen is niet genoeg ik kan links stemmen tot ik een ons weeg zolang die partijen geen macht kunnen krijgen maakt dat geen verschil. De boeren komen daar nu toch ook achter met BBB. Leuk hoor voor zo'n partij stemmen die zegt voor je op te komen, doet niets. Ja op die manier krijg je dat mensen steeds radicaler worden om te proberen te bereiken wat ze nodig achtten. Als je het hebt over hoeveel graden opwarming bereikt is, voorlopig bereikt onze regering ook alleen maar hogere opwarming. Voorlopig is een simpel probleem als stikstof al bijna een onneembare horde. Wat is er nou zo moeilijk aan onze veestapel halveren, Nederland heeft wel voor hetere vuren gestaan.
Bron?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
VVD door met Dilan, valt ook wel te begrijpen.
Dat zat ik me vanochtend ook te bedenken inderdaad. Geld zal hij zat hebben en beetje langs CPAC c.s. levert ook genoeg op voor een Hongaars uitgavenpatroon. Maar goed, hij klonk vanochtend nog erg strijdlustig ("ik word MP" of iets in die trant).quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:52 schreef freako het volgende:
[..]
Dat is dus helemaal geen goed voorbeeld, want eigenlijk creëren ze daar hetzelfde probleem als XR. Ze misbruiken een recht voor een oneigenlijk doel; de wet die zegt dat de politie of een overheidsonderdeel geen kerkdienst mag verstoren is er niet om te zorgen dat iemand niet kan worden opgepakt. Doordat het daarvoor nu wel wordt ingezet, lopen ze het risico dat ook die religieuze vrijheid onderwerp van discussie wordt. Dat dat nog niet zo is zal denk ik vooral komen omdat er weinig mensen last van hebben en weinig mensen van op de hoogte zijn, maar ik denk dat als ze dit in een moskee gedaan zouden hebben, de talkshowtafels te klein waren geweest.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
En dan niet een middagje, neem een voorbeeld aan de kerkdienst in Kampen die nu al 6,5 maand duurt, waar al 6,5 maand mensen aanwezig zijn 24 uur per dag.
Mail van Eric Wetzelsquote:
quote:Beste nostra,
We staan in deze tijd voor ongekende uitdagingen. In ons eigen land en in de wereld. Met alles wat er op ons afkomt, staat onze vrije, veilige en welvarende manier van leven onder druk. Deze tijd vraagt om een politieke partij die weet welke kant het op moet met Nederland. Hoe we ons land in de toekomst sterk en veilig houden. En de plannen heeft om dat voor elkaar te krijgen. De VVD heeft die visie en die plannen. Daar hebben we de afgelopen periode hard aan gewerkt.
Door de kabinetsval zal Nederland wederom naar de stembus moeten. De VVD is daar klaar voor. Want ook na deze onverantwoorde kabinetsval blijft de VVD doorpakken op cruciale onderwerpen voor Nederland. Met Dilan Yeşilgöz-Zegerius voorop is onze partij aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Onder haar leiding heeft de Tweede Kamerfractie, samen met de partij, gewerkt aan een visie en agenda voor een nieuwe tijd. Er liggen stevige plannen voor een groeiende economie, voor werk dat loont, voor onze veiligheid en voor een Nederland waarin iedereen meedoet met onze vrije waarden.
Met alle plannen die er liggen gaat de VVD een nieuwe tijd in. Het nieuwe hoofdstuk is nog lang niet af. Daarom draagt het hoofdbestuur, samen met de voorzitters van de regio’s van de partij, met grote trots Dilan Yeşilgöz-Zegerius voor als kandidaat-lijsttrekker van de VVD bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.
Asiel of migratie wordt niet eens genoemdquote:
Het was een voorbeeld van inzet tonen. Ik geef ook al aan dat ik het er niet mee eens ben dat een kerkdienst zo wordt ingezet (al is het in Duitsland blijkbaar zeer gebruikelijk, daar is kerkasiel heel normaal). Maar ze laten wel zien dat ze er wat voor over hebben. 6,5 maand 24 uur per dag een kerkdienst doorgang laten vinden, met alle mensen die daar voor nodig zijn, dat is wel echt wat over hebben voor je doel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus helemaal geen goed voorbeeld, want eigenlijk creëren ze daar hetzelfde probleem als XR. Ze misbruiken een recht voor een oneigenlijk doel; de wet die zegt dat de politie of een overheidsonderdeel geen kerkdienst mag verstoren is er niet om te zorgen dat iemand niet kan worden opgepakt. Doordat het daarvoor nu wel wordt ingezet, lopen ze het risico dat ook die religieuze vrijheid onderwerp van discussie wordt. Dat dat nog niet zo is zal denk ik vooral komen omdat er weinig mensen last van hebben en weinig mensen van op de hoogte zijn, maar ik denk dat als ze dit in een moskee gedaan zouden hebben, de talkshowtafels te klein waren geweest.
Waarom willen ze een PVV kloon zijn? Ik snap dat niet helemaal. Ik dacht altijd dat er ook liberalen in de partij zaten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
De vraag is eerder of hij op dezelfde mate van gratis beveiliging kan rekenen in Hongarije, ik denk het niet. Mocht hij geen politicus meer zijn is het ook niet een gegeven dat zijn beveiliging via dezelfde dienst blijft lopen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zat ik me vanochtend ook te bedenken inderdaad. Geld zal hij zat hebben en beetje langs CPAC c.s. levert ook genoeg op voor een Hongaars uitgavenpatroon. Maar goed, hij klonk vanochtend nog erg strijdlustig ("ik word MP" of iets in die trant).
De beveiliging stopt niet als hij stopt als politicus. Iig niet in Nederland, hoe dat zit als hij emigreert weet ik niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:12 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De vraag is eerder of hij op dezelfde mate van gratis beveiliging kan rekenen in Hongarije, ik denk het niet. Mocht hij geen politicus meer zijn is het ook niet een gegeven dat zijn beveiliging via dezelfde dienst blijft lopen.
Kan ook zeker meespelen in zijn besluit.
Vind ik eigenlijk niet hoorquote:Op donderdag 5 juni 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
Waarom denk je dat ze de grootste in de peilingen zijn? Lieten het verkiezingsvaasje in 2023 puur breken omdat de poort naar de PVV open werd gezet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom willen ze een PVV kloon zijn? Ik snap dat niet helemaal. Ik dacht altijd dat er ook liberalen in de partij zaten.
De beveiliging gehele niet nee, maar de mate waarin kan zeker veranderen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
De beveiliging stopt niet als hij stopt als politicus. Iig niet in Nederland, hoe dat zit als hij emigreert weet ik niet.
Blamage op blamage op blamage. Maar misschien wachten ze tot ze een strijdplan hebben en dumpen haar dan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
ok moderatiebeleid.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoi Bluesdude
Ik heb achter gehoord dat dit soort links niet okay zijn.
Heb ze dus weggehaald.
Nee, die is voor ex-politici hetzelfde als voor politici. Kan zelfs hetzelfde zijn voor mensen die om een andere reden beveiligd worden. Stoppen heeft daar geen enkele invloed op.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:19 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De beveiliging gehele niet nee, maar de mate waarin kan zeker veranderen.
Zie John van den Heuvel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die is voor ex-politici hetzelfde als voor politici. Kan zelfs hetzelfde zijn voor mensen die om een andere redem beveiligd worden. Stoppen heeft daar geen enkele invloed op.
Toch wel een kleine coupequote:Op donderdag 5 juni 2025 17:23 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)en-ministers-bbb-nsc
Zelf demissionair gunt men elkaar nog niks en gaan we moeilijk doen over postenverdeling. Echt hoe onvolwassen kun je het samen doen
Ik hoop dat men een hele diepe container vindt om dit kabinet bij het grofvuil van de geschiedenis te deponeren.
Nouja je maakt de problemen zo groter dan ze zijn. De mijnen zijn ook op een gegeven moment gesloten, er is aardig onderwijs in Nederland. Er is genoeg werk in Nederland zo'n groot probleem is het niet om mensen op een andere manier hun geld te laten verdienen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 16:53 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De BBB zat notabene in het kabinet met de macht en weten die problemen nog niet op te lossen voor de boeren. Maar dezelfde slappe oneliners waar hun die boeren mee hebben gestrikt hoor je aan de linkerkant ook, veestapel halveren, cruiseschepen verbieden, toeristen weren.
In de praktijk is dat allemaal minder makkelijk. Er zit namelijk bij die veestapel net als bij cruiseschepen een hele industrie/bedrijventak omheen die daar ook van afhankelijk zijn. Dat soort maatregelen treffen een behoorlijk grote groep mensen die in hun bestaanszekerheid worden aangetast wat grotere gevolgen hebben. De overheid dient die fatsoenlijk en legaal op te lossen omdat ze nou eenmaal betrouwbaar moeten zijn, doen ze dat niet dan gaan ze daar weer eindeloos over procederen en dan gebeurd er ook niets.
Wat makkelijk is is om te doen alsof het begrijpelijk is dat een probleem dat 40 jaar bekend is zo lang mag door-etteren. Dat toont voor mij het falen van het systeem, het aan de politiek overlaten werkt blijkbaar dus niet. Daar is bijna iedereen het over eens van klimaatactivist tot boer. Deze instelling zorgt er dus precies voor dat mensen denken dan moeten we zelf maar wat proberen af te dwingen. Wat dat betreft is het boos worden op het symptoom om het activisten kwalijk te nemen dat ze iets proberen te forceren, dat is een direct gevolg van politiek falen. In de praktijk kan de politiek veel meer een grotere veranderingen bewerkstelligen dan wat we gezien hebben in Nederland de laatste decennia. De huidige status quo is onhoudbaar de politiek zou dat zich ook moeten realiseren, in plaats van duiken en bij elk probleem richting asielzoekers te wijzen.quote:Maar ja, dat boeit de meeste activisten niet, het moet gewoon nu gebeuren en zolang het hun niet direct aantast in hun bestaanszekerheid dan is het allemaal wel prima dus drammen drammen drammen, zo werkt de wereld nou eenmaal niet. Waar de overheid aan de ene kant aan de regels/wetten zijn gebonden om stikstof te moeten op te lossen zijn ze ook gebonden aan de regels/wetten bij het oplossen wat in de praktijk neerkomt op een behoorlijk grote zak geld die er niet is.
Ik zeg ook niet dat hij niet beveiligd wordt, ik heb het over de mate waarin.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die is voor ex-politici hetzelfde als voor politici. Kan zelfs hetzelfde zijn voor mensen die om een andere reden beveiligd worden. Stoppen heeft daar geen enkele invloed op.
Oneens, XR activisten doen het niet voor social media filmpjes, in elk geval niemand van die lui die ik ken. De meesten daarvan hebben niet eens meer social media. Zo kan ik net zo goed zeggen dat dat protest in die kerk niets voorstelt, enkel christenen die een wit voetje bij hun god willen halen. Zo kan ik net zo goed het effect van dat protest minder dan niets noemen, laat ze iets doen wat wel impact heeft in plaats van voor eigen parochie de mooie schijn maken. Ik zou dat niet doen, ik ken het effect van dat protest niet en ik voel niet zo de noodzaak om die kerkgangers te kleineren op basis van mijn onderbuik zoals jij doet met XR. Ik geloof wel dat die mensen in de kerk het uit overtuiging voor de zaak doen, net zoals ik weet dat dat bij XR voor het overgrote merendeel het geval is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
En al die punten bereikt XR absoluut niet door kunst te bekladden of snelwegen of vliegvelden te blokkeren.
Van mij mogen ze protesteren, ik sta zelfs nog achter hun doelen ook. Maar totaal niet achter hun middelen. Zoals ik zei: ga bij het ministerie van Klimaat staan. Of de Tweede Kamer. En dan niet een middagje, neem een voorbeeld aan de kerkdienst in Kampen die nu al 6,5 maand duurt, waar al 6,5 maand mensen aanwezig zijn 24 uur per dag. Ik ben niet zo voor het inzetten van een kerkdienst op deze manier, maar die mensen laten wel inzet zien, die laten zien dat ze er wat voor over hebben. Dat is wat mij betreft de manier om wat te laten zien. Als er al 6,5 maand mensen bij de Tweede Kamer of het ministerie stonden, zouden die al vele malen het nieuws hebben gehaald. Dan bereik je wat.
Niet stoer een tijdje op de snelweg gaan zitten met als enige doel social media filmpjes maken op het moment dat de politie doet wat ze moeten doen: ingrijpen. Dergelijk influencer-nepprotest heeft helemaal niemand wat aan en dient geen enkel doel. Die mensen hebben er duidelijk ook niet echt wat voor over.
Het is geen flauwe manier van framen. Het is een aankomen, een half uur op de snelweg zitten, je dramatisch weg laten slepen en daarbij agenten die gewoon hun werk doen het leven zuur maken en weer naar huis. Dat is toch geen protest, niet iets waarmee je ook maar iets op de agenda krijgt? Behalve misschien wetgeving die protesten blokkeert. Het toont ook geen gevoel van urgentie aan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oneens, XR activisten doen het niet voor social media filmpjes, in elk geval niemand van die lui die ik ken. De meesten daarvan hebben niet eens meer social media. Zo kan ik net zo goed zeggen dat dat protest in die kerk niets voorstelt, enkel christenen die een wit voetje bij hun god willen halen. Zo kan ik net zo goed het effect van dat protest minder dan niets noemen, laat ze iets doen wat wel impact heeft in plaats van voor eigen parochie de mooie schijn maken. Ik zou dat niet doen, ik ken het effect van dat protest niet en ik voel niet zo de noodzaak om die kerkgangers te kleineren op basis van mijn onderbuik zoals jij doet met XR. Ik geloof wel dat die mensen in de kerk het uit overtuiging voor de zaak doen, net zoals ik weet dat dat bij XR voor het overgrote merendeel het geval is.
Ik denk dat jij ook wel beter kan dan XR op zo'n flauwe manier framen.
Blij dat je de mijnbouw er bij haalt, want dat dachten ze toen ook. Vol trots riepen ze dat er geen mijn zou worden gesloten zonder dat de mensen die daar werkte nieuw werken zouden hebben.In de praktijk is ze het met miljarden aan subsidies en investeringen in de regio slechts gelukt 12000 van de 75000 mensen aan het werk te krijgen. De rest mocht de sociale werkplaats en de werkeloosheid in, of kon met vervroegd pensioen, want ja, die banen waren er helemaal niet voor die mensen, met als gevolg dat de hele regio achteruitging.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja je maakt de problemen zo groter dan ze zijn. De mijnen zijn ook op een gegeven moment gesloten, er is aardig onderwijs in Nederland. Er is genoeg werk in Nederland zo'n groot probleem is het niet om mensen op een andere manier hun geld te laten verdienen.
Juist deze problemen maar op hun beloop laten en telkens ouwehoeren dat het zo onmogelijk moeilijk is om aan te pakken zorgt dat de problemen enkel groeien. Ons stikstof probleem is meer dan 40 jaar bekend. Dat met non-oplossingen op zijn beloop laten zoals onze politiek onder leiding van CDA gedaan heeft is wat dat betreft moeilijker dan het aanpakken was geweest. Als de overheid fatsoenlijk was geweest was dit probleem al lang opgelost in plaats van zoals nu dat het nog steeds voor ons uit wordt geschoven. De overheid is juist onfatsoenlijk bezig door ons land op slot te laten gaan met een vrij makkelijk oplosbaar probleem, het is meer dat de politieke wil er niet is om echt een doorbraak te forceren. Jouw standpunt is wat mij betreft net zo goedkoop, dat het allemaal zo begrijpelijk is dat er niks geregeld wordt in 40 jaar want ongeloofelijk moeilijk hoe is dat geen slappe one-liner. Uiteindelijk is op deze manier ook helemaal niemand tevreden, als er wel keuzes gemaakt waren was er misschien een groep ontevreden maar waarschijnlijk een grotere groep had die keuzes gewaardeerd.
[..]
Wat makkelijk is is om te doen alsof het begrijpelijk is dat een probleem dat 40 jaar bekend is zo lang mag door-etteren. Dat toont voor mij het falen van het systeem, het aan de politiek overlaten werkt blijkbaar dus niet. Daar is bijna iedereen het over eens van klimaatactivist tot boer. Deze instelling zorgt er dus precies voor dat mensen denken dan moeten we zelf maar wat proberen af te dwingen. Wat dat betreft is het boos worden op het symptoom om het activisten kwalijk te nemen dat ze iets proberen te forceren, dat is een direct gevolg van politiek falen. In de praktijk kan de politiek veel meer een grotere veranderingen bewerkstelligen dan wat we gezien hebben in Nederland de laatste decennia. De huidige status quo is onhoudbaar de politiek zou dat zich ook moeten realiseren, in plaats van duiken en bij elk probleem richting asielzoekers te wijzen.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:16 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Blij dat je de mijnbouw er bij haalt, want dat dachten ze toen ook. Vol trots riepen ze dat er geen mijn zou worden gesloten zonder dat de mensen die daar werkte nieuw werken zouden hebben.In de praktijk is ze het met miljarden aan subsidies en investeringen in de regio slechts gelukt 12000 van de 75000 mensen aan het werk te krijgen. De rest mocht de sociale werkplaats en de werkeloosheid in, of kon met vervroegd pensioen, want ja, die banen waren er helemaal niet voor die mensen, met als gevolg dat de hele regio achteruitging.
Pas 20 jaar later lag de werkeloosheid in zuid Limburg weer op landelijk niveau en nog steeds trekken jongeren massaal uit zuid Limburg weg omdat er te weinig kansen zijn en proberen ze een hoop om die mensen vast te houden.
Maar laten we dat vooral nog eens ondoordacht herhalen door het hele land, wat kan er misgaan.
Als je nu de minister levert die daadwerkelijk iets voor elkaar krijgt voordat de verkiezingen zijn ben je spekkoper.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:23 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)en-ministers-bbb-nsc
Zelf demissionair gunt men elkaar nog niks en gaan we moeilijk doen over postenverdeling. Echt hoe onvolwassen kun je het samen doen
Ik hoop dat men een hele diepe container vindt om dit kabinet bij het grofvuil van de geschiedenis te deponeren.
Met de aankomende zomer- en verkiezingsrecessen hebben de nieuwe ministers een debat of 2 voordat we naar de stembus gaan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je nu de minister levert die daadwerkelijk iets voor elkaar krijgt voordat de verkiezingen zijn ben je spekkoper.
Je hebt de marathon demonstratie met elke dag honderden tot duizenden demonstranten gemist in september 2023?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld van inzet tonen. Ik geef ook al aan dat ik het er niet mee eens ben dat een kerkdienst zo wordt ingezet (al is het in Duitsland blijkbaar zeer gebruikelijk, daar is kerkasiel heel normaal). Maar ze laten wel zien dat ze er wat voor over hebben. 6,5 maand 24 uur per dag een kerkdienst doorgang laten vinden, met alle mensen die daar voor nodig zijn, dat is wel echt wat over hebben voor je doel.
Die XR figuren laten alleen zien dat ze hun socials belangrijk vinden.
Toch al aangeschoten wild, dus makkelijk te dumpen begin november?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:05 schreef nostra het volgende:
Nouja dat is dan een domme belofte die ze gemaakt hebben. Dan nog, men had kunnen proberen om de mijnwerkers niet op hun teentjes te trappen die zooi open te houden, uiteindelijk zou de wal het schip vanzelf hebben gekeerd. Dat Den Haag de regio onderbedeeld is iets van alle tijden. Tenminste er werden vroeger meer pogingen gedaan om ook ministeries in Leeuwarden en dergelijke te plaatsen voor werkgelegenheid tegenwoordig is die solidariteit er geloof ik nog amper. Dat de periferie het slecht doet is ook niet iets des Nederlands. In Duitsland zie je ook dat het in het oosten een uittocht van jongeren is. Eigenlijk overal trekken mensen weg uit de periferie naar kern. Als er geen actief beleid wordt gevoerd is dat de consequentie van het economisch systeem, winner takes it all. Een economisch systeem dat sowieso niet meer van deze tijd is als je het mij vraagt, vandaar dat ik ook op partijen stem die dat onder ogen zien.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:16 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Blij dat je de mijnbouw er bij haalt, want dat dachten ze toen ook. Vol trots riepen ze dat er geen mijn zou worden gesloten zonder dat de mensen die daar werkte nieuw werken zouden hebben.In de praktijk is ze het met miljarden aan subsidies en investeringen in de regio slechts gelukt 12000 van de 75000 mensen aan het werk te krijgen. De rest mocht de sociale werkplaats en de werkeloosheid in, of kon met vervroegd pensioen, want ja, die banen waren er helemaal niet voor die mensen, met als gevolg dat de hele regio achteruitging.
Pas 20 jaar later lag de werkeloosheid in zuid Limburg weer op landelijk niveau en nog steeds trekken jongeren massaal uit zuid Limburg weg omdat er te weinig kansen zijn en proberen ze een hoop om die mensen vast te houden.
Maar laten we dat vooral nog eens ondoordacht herhalen door het hele land, wat kan er misgaan.
Nee, en over die demonstratie heb ik het dan ook niet. Wel over de wetsovertreders die een half uur op de snelweg gaan zitten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:43 schreef soeverein het volgende:
[..]
Je hebt de marathon demonstratie met elke dag honderden tot duizenden demonstranten gemist in september 2023?
De spreidingswet afschaffen was al geen meerderheid voor in de EK, dat heeft nooit serieus op tafel gelegen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:45 schreef Faraday01 het volgende:
Nu de PVV weg is, kan er in de tweede kamer geschaafd worden en verwacht ik dat er daarmee voor de twee asielwetten een meerderheid gevonden kan worden.
De spreidingswet is een heel ander verhaal, NSC is niet meer gebonden aan het akkoord en is nu voor behoud van de wet. Daarmee is er geen meerderheid meer voor afschaffing van de wet. En dus gaat dat een heet hangijzer worden, ook in de verdeling van de portefeuilles.
Maar die 6,5 maand helpen dat gezin toch niet. Als uitzetting toch als een zwaard van Damocles boven hun hoofd blijft hangen zijn ze niet gehlopen met uitstel. Wat dat betreft is het ook makkelijker in zo'n kerk demonstreren, dat protest verstoort de politie blijkbaar niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen flauwe manier van framen. Het is een aankomen, een half uur op de snelweg zitten, je dramatisch weg laten slepen en daarbij agenten die gewoon hun werk doen het leven zuur maken en weer naar huis. Dat is toch geen protest, niet iets waarmee je ook maar iets op de agenda krijgt? Behalve misschien wetgeving die protesten blokkeert. Het toont ook geen gevoel van urgentie aan.
Die kerkdienst krijgt iig echt 1 concrete zaak voor elkaar. Dat gezin was anders 6,5 maand geleden al uitgezet, maar is nu nog in Nederland. Dat is in elk geval een concreet resultaat.
Dat heeft wel meer impact dan 1 gezin tijdelijk respijt geven van uitzetting lijkt me.quote:Samen met actievoerders van andere organisaties, zoals Fossielvrij NL, kregen we pensioenfonds ABP zover: ze gaan stoppen met investeren in fossiele bedrijven.
Dat agenten het leven zuur gemaakt zou worden is jouw mening. Dat zou ingaan tegen hun geweldloze mission statement. Tegelijk zeg je nog dat de agenten gewoon hun werk doen. Ik denk niet dat ze gewoon hun werk doen, dan zouden ze XR lekker laten zitten en zich bezig houden met zaken die er meer toe doen.quote:In november 2022 blokkeerden we urenlang privé-jets op Schiphol, samen met actievoerders van Greenpeace. De boodschap is overgekomen: Schiphol stopt met privé-vluchten!
Er meer toe doen dan mensen die illegaal op de snelweg lopen? Ik kan me nauwelijks iets belangrijkers verzinnen...quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tegelijk zeg je nog dat de agenten gewoon hun werk doen. Ik denk niet dat ze gewoon hun werk doen, dan zouden ze XR lekker laten zitten en zich bezig houden met zaken die er meer toe doen.
Tja, het is toch een eigen zuil. Die geloven hier gewoon heilig in.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ook wel bijzonder heulen met Trump terwijl Trump voor het grootste deel van ons land gewoon een gek is, los van gedeelte PVV en FvD stemmers.
Ik kan me weinig nuttelozer dingen bedenken dan vredige demonstranten lastigvallen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er meer toe doen dan mensen die illegaal op de snelweg lopen? Ik kan me nauwelijks iets belangrijkers verzinnen...
Gaan we nu echt Idiocracy achterna?quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ook wel bijzonder heulen met Trump terwijl Trump voor het grootste deel van ons land gewoon een gek is, los van gedeelte PVV en FvD stemmers.
Ik kan me niet voorstellen dat Nederland open staat voor de MAGA troep. Bij de AfD werkte dat ook niet heel lekker.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Daar zijn we langzaamaan al even mee bezig ben ik bang. Beter zal het niet geen worden vrees ik.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gaan we nu echt Idiocracy achterna?
Slechter wel. Ieniemienie heeft ook geen enkele spijt betuigd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar zijn we langzaamaan al even mee bezig ben ik bang. Beter zal het niet geen worden vrees ik.
wat een idioot zegquote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Het is maar goed dat de ambtenaren geen politici nodig hebben om het land draaiende te houden, zeg ik dan maar.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar zijn we langzaamaan al even mee bezig ben ik bang. Beter zal het niet geen worden vrees ik.
Als we inderdaad vanuit een zeer reële noodzaak een deel van de landbouwsector moeten verkleinen (over hoeveel % van de veeteelt hebben we het ongeveer?), dan lijkt het me inderdaad een heel stuk beter om dat gespreid over het hele land te doen, dan om elk landbouwbedrijf in één provincie te sluiten ja.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:16 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
We moeten vooral van elke boerderij een % dieren weghalen. Sterker: als je volledig biologisch wil gaan, dan heb je minder ipv meer boeren nodig.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Als we inderdaad vanuit een zeer reële noodzaak een deel van de landbouwsector moeten verkleinen (over hoeveel % van de veeteelt hebben we het ongeveer?), dan lijkt het me inderdaad een heel stuk beter om dat gespreid over het hele land te doen, dan om elk landbouwbedrijf in één provincie te sluiten ja.
Elk gewelds of zedenmisdrijf. Overvallen. Berovingen. Diefstallen. Elk misdrijf of misdaad met een slachtoffer.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er meer toe doen dan mensen die illegaal op de snelweg lopen? Ik kan me nauwelijks iets belangrijkers verzinnen...
Ik weet er oprecht het fijne niet van qua uitvoering. Hoe ze dat dan zouden moeten gaan doen. Maar dat het op de een of andere manier moet gebeuren lijkt me overduidelijk.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
We moeten vooral van elke boerderij een % dieren weghalen. Sterker: als je volledig biologisch wil gaan, dan heb je minder ipv meer boeren nodig.
Praktisch allemaal recherche werk, die staan daar echt geen mensen die zich niet aan de regels kunnen houden van de straat te halen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Elk gewelds of zedenmisdrijf. Overvallen. Berovingen. Diefstallen. Elk misdrijf of misdaad met een slachtoffer.
Agenten doen simpel recherchewerk hoor. Bij een winkel of straatdiefstal hoef je toch echt geen rechercheur te verwachten. Bij mijn woninginbraak in 2016 heb ik er ook geen enkele gezien of gesproken. En bij iets als huiselijk geweld ben je ook aangewezen op agenten, en niet op rechercheurs.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Praktisch allemaal recherche werk, die staan daar echt geen mensen die zich niet aan de regels kunnen houden van de straat te halen.
Meer biodiversiteit, want meer camouflage voor onze militairen bij een invasie.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:20 schreef Vallon het volgende:
Benieuwd of en hoe men het publiek gaat verkopen om zonder tussentijdse verkiezings/raadgeving, FF het defensiebudget te verhogen van ca ¤22Miljard (naar ca 50Miljard=5%bbpNL).
Het argument dat dit moet om(dat Trump dit wil en;) geen blunder te slaan op de NAVO top (over 3 weken) vind ik wat mager.
Vooral ook in een wetenschap dat dit per huishouden de uitgaven opschroeft van ca ¤2500 naar ¤6000 .... elk jaar weer..... en al die andere beloften inmiddels de demissionaire prullenbak in kunnen.
Benieuwd ook wanneer men eens gaat doorzien dat de defensie uitgaven van USA (nu 3,5%bbpUSA= $850B verhoogd naar 5%=$1200B ) gebaseerd zijn op haar wens tot IoU wereldoverheersing.
Terwijl NAVO - niet uit op wereldhegemonie en helemaal niet in Afrika, MO of China - ter verdediging, ruimschoots genoeg heeft aan ophogen van $400B naar $600B. Omgerekend naar defensiekosten Nederland is dat het ophogen v/h haar defensiebudget van nu $22miljard naar zeg ¤30miljard.
Een interessante vraag is ook - om 'm bijna te beantwoorden - hoeveel van het USA defensiebudget specifiek (mag +/-10% zijn) nu ten goede komt aan de NAVO ?
De Rutteiaanse rekentruc die "we" wellicht lijken te gaan doen is stellen dat herbouw van infrastructuur en huizen nodig zijn voor "defensie". Het uitbreiden v/h stroomnet, wegen en bv vernieuwen Brienenoordbrug en HSL, kan dan uit het daarvoor omgekatte defensiepotje worden gedaan.
Netto (qua budget) zal op papier defensie naar ¤30miljard kunnen gaan en het de burger niet meer dan anders zal gaan kosten. Men kan dan zelfs dat budget opschroeven naar ¤50miljard (=5%bbp) waarbij Defensie dan voortaan ook zorgt voor een prima infrastructuur.
Belemmeringen stikstof en millieu kunnen simpel worden omzeild op grond van nationale veiligheidsredenen.
Er komt voor de NAVO top gewoon een Kamerdebat waar Schoof een mandaat krijgt. Zoals bij elke internationale top.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:20 schreef Vallon het volgende:
Benieuwd of en hoe men het publiek gaat verkopen om zonder tussentijdse verkiezings/raadgeving, FF het defensiebudget te verhogen van ca ¤22Miljard (naar ca 50Miljard=5%bbpNL).
Het argument dat dit moet om(dat Trump dit wil en;) geen blunder te slaan op de NAVO top (over 3 weken) vind ik wat mager.
Niet want er zitten waarschijnlijk zat verkiezingen tussen. Wanneer die norm precies op 5% moet liggen weet nog niemand maar dat zal pas een aantal jaar in de toekomst liggen. En daarnaast norm =/= uitgaven, die 2% wat het nu is hebben we sinds 1993 ook maar 1 jaar gehaald en dat was in 2024.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:20 schreef Vallon het volgende:
Vooral ook in een wetenschap dat dit per huishouden de uitgaven opschroeft van ca ¤2500 naar ¤6000 .... elk jaar weer..... en al die andere beloften inmiddels de demissionaire prullenbak in kunnen.
Benieuwd ook wanneer men eens gaat doorzien dat de defensie uitgaven van USA (nu 3,5%bbpUSA= $850B verhoogd naar 5%=$1200B ) gebaseerd zijn op haar wens tot IoU wereldoverheersing.
Terwijl NAVO - niet uit op wereldhegemonie en helemaal niet in Afrika, MO of China - ter verdediging, ruimschoots genoeg heeft aan ophogen van $400B naar $600B. Omgerekend naar defensiekosten Nederland is dat het ophogen v/h haar defensiebudget van nu $22miljard naar zeg ¤30miljard.
Een interessante vraag is ook - om 'm bijna te beantwoorden - hoeveel van het USA defensiebudget specifiek (mag +/-10% zijn) nu ten goede komt aan de NAVO ?
De Rutteiaanse rekentruc die "we" wellicht lijken te gaan doen is stellen dat herbouw van infrastructuur en huizen nodig zijn voor "defensie". Het uitbreiden v/h stroomnet, wegen en bv vernieuwen Brienenoordbrug en HSL, kan dan uit het daarvoor omgekatte defensiepotje worden gedaan.
Netto (qua budget) zal op papier defensie naar ¤30miljard kunnen gaan en het de burger niet meer dan anders zal gaan kosten. Men kan dan zelfs dat budget opschroeven naar ¤50miljard (=5%bbp) waarbij Defensie dan voortaan ook zorgt voor een prima infrastructuur.
Belemmeringen stikstof en millieu kunnen simpel worden omzeild op grond van nationale veiligheidsredenen.
Snap ik ook niet. Dat de ministers weg moesten: logisch, die stemmen ook mee in de ministerraad. Maar Coenradie deed volgens mij prima werk en als staatssecretaris mocht ze toch niet stemmen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:45 schreef V. het volgende:
Waarom huren ze Coenradie niet gewoon opnieuw in?
Zij is sws geen PVV'er, en tijdens corona was Martin van Rijn ook ingevlogen, terwijl hij nota bene PvdA'er was.
Was onacceptabel voor de resterende coalitiepartijen begreep ik.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:45 schreef V. het volgende:
Waarom huren ze Coenradie niet gewoon opnieuw in?
Zij is sws geen PVV'er, en tijdens corona was Martin van Rijn ook ingevlogen, terwijl hij nota bene PvdA'er was.
Vermoed natuurlijk ook dat het die weg (weer) op zal gaan. Het zal niet gaan zijn dat NL zich uit de ganzenpas gaat lopen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komt voor de NAVO top gewoon een Kamerdebat waar Schoof een mandaat krijgt. Zoals bij elke internationale top.
En de wijziging komt zowel met prinsjesdag in de stukken als in alle verkiezingsprogramma's.
En je weet dat ze er 10 jaar over gaan doen? De zorgbegroting stijgt in die jaren een groter percentage van het BNP.
Keurige detacheerders als Wagner of Blackwater inhuren.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:56 schreef viagraap het volgende:
Waar ga je die 5% aan uitgeven als je nu al niet genoeg personeel hebt
Migranten ?quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:56 schreef viagraap het volgende:
Waar ga je die 5% aan uitgeven als je nu al niet genoeg personeel hebt
De NAVO lijkt me een magere reden om zo gigantisch te investeren. Zeker gezien Amerika met een been eruit gestapt is. En inderdaad waarom zouden we op Amerikaans niveau willen zitten wij hebben toch geen militaire bases in heel de wereld ik geloof niet dat we wereldpolitie willen worden. Ik zou denken het defensie budget kan je min of meer gelijk houden maar dat budget voor infrastructuur daar zou ik wel voor het volle pond gaan dat is als je het mij vraagt een stuk sneller nuttig besteed. Als je naar België of Duitsland gaat merk je toch dat onze infrastructuur top is en dat is zeker wat waard.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:20 schreef Vallon het volgende:
Rutte is wel "slim" bezig, door die 5% van Trump op te breken in tastbare defensiemiddelen en wat daaraan bijdraagt. Dit laatste kan dan van alles zijn van zorg, infrastructuur tot recreatie.quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De NAVO lijkt me een magere reden om zo gigantisch te investeren. Zeker gezien Amerika met een been eruit gestapt is. En inderdaad waarom zouden we op Amerikaans niveau willen zitten wij hebben toch geen militaire bases in heel de wereld ik geloof niet dat we wereldpolitie willen worden. Ik zou denken het defensie budget kan je min of meer gelijk houden maar dat budget voor infrastructuur daar zou ik wel voor het volle pond gaan dat is als je het mij vraagt een stuk sneller nuttig besteed. Als je naar België of Duitsland gaat merk je toch dat onze infrastructuur top is en dat is zeker wat waard.
Maar ik geloof ook niet zo in de extreme dreiging vanuit Rusland. Die hebben al verliezen van hier tot Tokyo aan Oekraine wat willen ze ondernemen tegen de EU. Rutte speelt ook een kwalijke rol door in plaats van enig realisme te tonen vol de waanzin van Trump als realistisch neer te zetten.
Als we al die overcapaciteit bij een leger van 5% BNP gaan gebruiken voor infrastructuur, meer handen aan de bedden, bomen planten voor mijn part ben ik helemaal om. Ontwikkelingsgeld afbouwen om soldaten uit te zenden die irrigatiekanalen gaan graven en scholen bouwen, wat een plottwist kan dit wordenquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Migranten ?![]()
Wervende teksten, kom bouwen en werken aan defensie(f) Nederland om na 5 jaar ingezetene te worden.
Reken maar dat je personeel krijgt. Veder natuurlijk de bekende voordelen in ere herstellen van voordelen zoals (bijna) gratis huis & oneindige zorg.
Ik zou zelf daarvoor al bijna gaan overstappen om met hond en gezin ergens in mooi verzekerd Zeewolde op het kazerneterrein te gaan wonen om tussen 09-17u te forenzen naar vliegveld Lelystad.
De kans dat om echt met je kop nog in een loopgraaf komt dood te liggen, lijkt mij niet heel erg groot.
Maar waarom?quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Was onacceptabel voor de resterende coalitiepartijen begreep ik.
Als 'links' (alles linkser dan NSC) de VVD nu nog niet compleet kan vernietigen in een debat verdienen ze het ook niet om verkiezingen te winnen. Echt elke strategie die er ooit geprobeerd is kan nu in je voordeel werken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:10 schreef TheVulture het volgende:
Ik zie net dat filmpje van Yesilgoz bij Humberto voorbij komen... mijn god. Daar straalt de berekende onsympathieke tante toch van afIk verheug me nu al weer op een verkiezingscampagne waarbij ze uiteindelijk onderuit gaat tegen Timmermans of Bontenbal, en heel misschien Jetten
De belangrijkste praktische functie van ons leger is in de praktijk al decennia zandzakken vullen en helpen bij rampen wereldwijd. Daar zou ik wel vijf procent van ons BBP voor over hebben.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:14 schreef viagraap het volgende:
[..]
Als we al die overcapaciteit bij een leger van 5% BNP gaan gebruiken voor infrastructuur, meer handen aan de bedden, bomen planten voor mijn part ben ik helemaal om. Ontwikkelingsgeld afbouwen en soldaten uitzenden die irrigatiekanalen gaan graven en scholen bouwen, wat een plottwist kan dit worden
Zou je denken he. Maar de debatten zijn de strijd niet denk ik. Meer de media en daar wint niet direct het beste verhaal.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:16 schreef viagraap het volgende:
[..]
Als 'links' (alles linkser dan NSC) de VVD nu nog niet compleet kan vernietigen in een debat verdienen ze het ook niet om verkiezingen te winnen. Echt elke strategie die er ooit geprobeerd is kan nu in je voordeel werken.
Ok, dat magquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:10 schreef TheVulture het volgende:
Ik zie net dat filmpje van Yesilgoz bij Humberto voorbij komen... mijn god. Daar straalt de berekende onsympathieke tante toch van afIk verheug me nu al weer op een verkiezingscampagne waarbij ze uiteindelijk onderuit gaat tegen Timmermans of Bontenbal, en heel misschien Jetten
Esther Ouwehand sloopte haar gisteren in het debat binnen 2 minuten vol-le-dig.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:16 schreef viagraap het volgende:
[..]
Als 'links' (alles linkser dan NSC) de VVD nu nog niet compleet kan vernietigen in een debat verdienen ze het ook niet om verkiezingen te winnen. Echt elke strategie die er ooit geprobeerd is kan nu in je voordeel werken.
Precies. Niet het beste verhaal of de beste inhoud winnen, maar beeldvorming en de meest geslaagde soundbites.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zou je denken he. Maar de debatten zijn de strijd niet denk ik. Meer de media en daar wint niet direct het beste verhaal.
Ik kan zo slecht tegen die verongelijkte blik en dat gedraai met de ogen van haar de hele tijd , wat een tenenkrommende act is zijquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:27 schreef V. het volgende:
[..]
Esther Ouwehand sloopte haar gisteren in het debat binnen 2 minuten vol-le-dig.![]()
![]()
Ook media-technisch gezien moet je echt heel hard werken om de verkiezingen nog te verliezen. Maarja laat dat maar aan de PvdA over.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zou je denken he. Maar de debatten zijn de strijd niet denk ik. Meer de media en daar wint niet direct het beste verhaal.
Ik zou nooit op de PvdD kunnen stemmen qua programma, maar Esther Ouwehand is in dit soort debatten altijd vlijmscherp jaquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:27 schreef V. het volgende:
[..]
Esther Ouwehand sloopte haar gisteren in het debat binnen 2 minuten vol-le-dig.![]()
![]()
Ik zou het niet eens heel raar vinden als 50PLUS gewoon weer terugkeert in de Kamer. De achterban van verongelijkte bejaarden is er wel. Bij de Europese verkiezingen vorig jaar volledig onder de radar gebleven, toch 58k stemmen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:58 schreef Hexagon het volgende:
https://www.haarlemsdagbl(...)zingen/70383667.html
Ook 50+, BVNL en Bij1 gaan weer meedoen.
Denk het wel. Het CBR lijkt me wel een van de sufste en meest deprimerende organisaties om te zitten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zou die dan stoppen met zuur zijn?
Ja al moeten ze nog wel zorgen zonder elkaar de tent uit te vechten op de verkiezingsdag aan te komen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:24 schreef freako het volgende:
[..]
Ik zou het niet eens heel raar vinden als 50PLUS gewoon weer terugkeert in de Kamer. De achterban van verongelijkte bejaarden is er wel. Bij de Europese verkiezingen vorig jaar volledig onder de radar gebleven, toch 58k stemmen.
Ons grote voorbeeld Amerika achterna.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:27 schreef -XOR- het volgende:
Lijkt me ook niet volledig uitgesloten dat er een fusie op ver-rechts komt (PVVD) om op die manier toch proberen de grootste te worden.
De anus of de hezbollah kinderlijkjes grap?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 01:51 schreef Vis1980 het volgende:
Ja, wat hangt er eigenlijk aan die muur?
[ afbeelding ]
Sorry als dit al voorbij is gekomen, maar ik vind het nogal vreemd, op zijn zachtst gezegd.
De anus vooral. Het hele aanzicht op die plek in Nederland, dat is wel bijzonder. De meiden van Halal zaten in het publieke stelsel. Maar goed, ik ben vast een zeur.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De anus of de hezbollah kinderlijkjes grap?
Ik dacht dat er geen namen mochten worden verdraaid in Pol?quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik kan zo slecht tegen die verongelijkte blik en dat gedraai met de ogen van haar de hele tijd , wat een tenenkrommende act is zij
Amerika is ons grote voorbeeld niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ons grote voorbeeld Amerika achterna.
Ik krijg er wel steeds notes voor zo te zien als ik Hugo net even anders noem.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik dacht dat er geen namen mochten worden verdraaid in Pol?
En wie moet ieniemienie dan wel zijn?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dilanquote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wie moet ieniemienie dan wel zijn?
Ik vind het ook niet meer dan logisch. Noem mensen gewoon bij hun naam.
Oh. Ik vind veel van Yesilgoz, maar een ieniemini vind ik haar niet.quote:
Hetzelfde IQ en piepstem.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Oh. Ik vind veel van Yesilgoz, maar een ieniemini vind ik haar niet.
Ik denk dat ze er Dilan mee bedoelen gezien haar hoge stemgeluid.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wie moet ieniemienie dan wel zijn?
Ik vind het ook niet meer dan logisch. Noem mensen gewoon bij hun naam.
Aub geen naamsverbasteringen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik kan zo slecht tegen die verongelijkte blik en dat gedraai met de ogen van haar de hele tijd , wat een tenenkrommende act is zij
't Is Pino, he?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als berekenend en onsympathiek de maatstaf is gaan judas jetten en liegbeest timmermans er met de medailles vandoor. Daar kunnen yesilgoz en bontenbal niet bij in de schaduw staan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:10 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk dat er met het IQ van Yesilgoz niets mis is. De stem kan ze niets aan doen. Ik vind het flauw.quote:
Eens wat betreft Jetten, die gozer heb ik nog nooit iets anders dan buzzwords met een neppe glimlach zien uitkramen. Ik heb geeneens een idee wat voor een persoonlijkheid hij nou heeft.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:03 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als berekenend en onsympathiek de maatstaf is gaan judas jetten en liegbeest timmermans er met de medailles vandoor. Daar kunnen yesilgoz en bontenbal niet bij in de schaduw staan.
Eigengeilerig kan ook worden vertaald als charismatisch. Ik vind dat vele landelijke politici dit wel hebben en dat ook de reden is dat ze er zitten. Want je moet wel consequent betogen en oneliners zonder haperen kunnen leveren voor de cameras en de microfoons met goede lichaamstaal. Dat kan lang niet iedereen goed.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Eens wat betreft Jetten, die gozer heb ik nog nooit iets anders dan buzzwords met een neppe glimlach zien uitkramen. Ik heb geeneens een idee wat voor een persoonlijkheid hij nou heeft.
Frans heb ik veel meer een beeld van als persoon en ik vind hem niet onsympathiek, wel eigengeilerig.
Tenzij ze een coalitie met de PVV openhoudt. Dan loopt de VVD veel stemmen mis van mensen die toch weer PVV stemmen om zo'n coalitie mogelijk te maken en een regering met linksige partijen te voorkomen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:45 schreef Gimmick het volgende:
Ik denk dat de VVD het best redelijk gaat doen. Niet omdat ze nu zo populair zijn, maar omdat de andere grote partij op rechts volkomen zijn geïmplodeerd of waarschijnlijk flink verliezen. Die kiezers moeten toch ergens en dan maar VVD. Yeşilgöz zal dat vervolgens interpreteren dat zij het goed doet en nog vervelender worden.
VVD en CDA gaan gewoon weer ouderwets scoren denk ik. De vraag is alleen met wie ze dan gaan regeren. Dat wordt namelijk nog een moeilijke kwestie. Jetten zie ik het niet heel veel beter doen dan de vorige keer. Het is te hopen dat er dan met BBB en JA21 iets kan gebeuren. JA21 kan misschien ook profiteren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:45 schreef Gimmick het volgende:
Ik denk dat de VVD het best redelijk gaat doen. Niet omdat ze nu zo populair zijn, maar omdat de andere grote partij op rechts volkomen zijn geïmplodeerd of waarschijnlijk flink verliezen. Die kiezers moeten toch ergens en dan maar VVD. Yeşilgöz zal dat vervolgens interpreteren dat zij het goed doet en nog vervelender worden.
Bedoel, we zitten op Fok! waar we een bepaald imago dienen te waarborgen.quote:
Er klopt ook niks van, ik zit in de kelder.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:51 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Bedoel, we zitten op Fok! waar we een bepaald imago dienen te waarborgen.
Ik hoop op een tweestrijd tussen de Pvda / GL en de VVD waarbij het CDA er zich dan tussen fietst als het redelijke alternatief, waarbij ze dan uiteindelijk alle 3 ongeveer even groot worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:00 schreef Perrin het volgende:
Voor CDA en GL/PvdA zou het wel goed uitkomen als de campagne op een duel tussen hun twee uitdraaide. Als de VVD dan de PVV niet uitsluit kan het zomaar zijn dat in een toekomstig kabinet de VVD niet de grootste partij is.
Geen idee. Je mag ook niks meer!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je onderschat CDA denk ik. Wat mij betreft gaat het om de grootste te worden tussen VVD, CDA en PVV, de kans dat PvdA/GL de grootste wordt vind ik echt klein. Volgens mij gaan de rechtse kiezers dan massaal zorgen dat de VVD of evt CDA wel wint. PvdA/GL kan wel 2e worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:57 schreef Monolith het volgende:
Lijkt me dat PVV, VVD en GL./PvdA gewoon de grootste drie partijen gaan worden, met iets daarachter het CDA. Verwacht niet direct een opleving van FvD of JA21 aan de rechterkant van het spectrum of b.v. D66 en Volt in het midden.
Het nadeel van een tweestrijd tussen die twee is dat de VVD dan waarschijnlijk de grootste wordt. Een groot en sterk CDA is in het voordeel van GL/PvdA (en iedereen die nu eens geen kabinet van duidelijk rechtse signatuur wil, met de VVD in control).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik hoop op een tweestrijd tussen de Pvda / GL en de VVD waarbij het CDA er zich dan tussen fietst als het redelijke alternatief, waarbij ze dan uiteindelijk alle 3 ongeveer even groot worden.
Ik hoop op een brede middencoalitie met Pvda / Groenlinks - CDA - D66 - VVD.
Maar dan zal de VVD wel even wat minder op het populistisch rechtse orgel moeten en een wat genuanceerdere toon gaan aanslaan. Maar dat is met Yesilgoz ijdele hoop vrees ik.
Daarom zeg ik dat ik dan hoop op een sterke campagne van het CDA en Bontenbal. Ik ben wel onder de indruk van Bontenbal. Waarbij het CDA er dan met de winst vandoor gaat.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het nadeel van een tweestrijd tussen die twee is dat de VVD dan waarschijnlijk de grootste wordt.
Ik moet nog maar zien of de VVD wel zo indrukwekkend zou scoren als ze de PVV wel uitsluiten. Op papier heb je dan een heel grote rechtse markt die je kan bedienen. Maar met een zwakke leider, die weinig uitblonk in dit kabinet. En als de uitkomst toch een middenkabinet is, waarom zou je dan een potentiële premier met een betere en meer geloofwaardige uitstraling als Bontenbal niet de kans geven?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:00 schreef Perrin het volgende:
Voor het CDA en GroenLinks/PvdA zou het goed uitkomen als de campagne uitdraait op een duel tussen hen beiden. Als de VVD dan de PVV niet uitsluit kan het zomaar zijn dat in een toekomstig kabinet de VVD niet de grootste partij is.
Ja dat is de truuk natuurlijk, dat Bontenbal zich weet te profileren als de verstandige optie voor centrum-rechts.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik moet nog maar zien of de VVD wel zo indrukwekkend zou scoren als ze de PVV wel uitsluiten. Op papier heb je dan een heel grote rechtse markt die je kan bedienen. Maar met een zwakke leider, die weinig uitblonk in dit kabinet. En als de uitkomst toch een middenkabinet is, waarom zou je dan een potentiële premier met een betere en meer geloofwaardige uitstraling als Bontenbal niet de kans geven?
Yes, dat zou toch heerlijk zijn na al die jaren VVD en zeker na dit rechtse prutskabinet. Ik ben nog nooit zo pro-CDA geweest als nuquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:12 schreef Hanca het volgende:
Premier Bontenbal met PvdA/GL als 2e partij, waardoor die het belangrijke financiën kunnen leveren, ik vind het prima.
Dat blijkt niet uit het interview met Bontenbal: https://www.nd.nl/nieuws/(...)premierschap-hoe-andquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
CDA heeft ook deze campagne weer voorkeur voor de VVD.
quote:Met welk programma gaan andere partijen de verkiezingen in? Dat zal voor mij cruciaal zijn. Als GroenLinks-PvdA vooral met een progressief-liberale agenda komt, dan wordt het voor mij moeilijk. Als ik iets terugzie van de oude PvdA, namelijk opkomen voor de zwakkeren en voor een sterke samenleving, dan hebben we iets om over te praten.
Met de VVD zou ik over hun liberalisme willen debatteren. Dilan Yesilgöz wil allerlei vormen van bijzonder onderwijs afschaffen: ik vind dat weinig liberaal. Staat haar partij echt voor een pluriforme samenleving of is het toch vooral D66-liberalisme: laat iedereen vrij die denkt zoals wij.
Het gaat in de politiek ook om goede persoonlijke verhoudingen. Ik heb deze week gezegd: laten we elkaar een beetje heel houden. Elke lelijke sneer zorgt weer voor een paar dagen extra lijmen na de verkiezingen.’
met zijn 2en halen die nooit een meerderheid. Vvd erbij wellicht wel. Hopelijk komen die er dan uit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:12 schreef Hanca het volgende:
Premier Bontenbal met PvdA/GL als 2e partij, waardoor die het belangrijke financiën kunnen leveren, ik vind het prima.
Dat is bijna een zekerheid met de stemverhoudingen in Nederland de laatste jaren. Behalve als de PVV stemmers massaal thuis blijven, zullen die stemmen toch vooral naar de VVD gaan. Je kunt wel op partijen als JA21 of de gekkies van FvD stemmen maar dat levert weinig op (behalve als JA21 opeens x5-10 gaat) als je naar coalitiedeelname kijkt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het nadeel van een tweestrijd tussen die twee is dat de VVD dan waarschijnlijk de grootste wordt.
Bontenbal vind ik dan ook de eerste echt goede en aansprekende lijsttrekker van het CDA sinds van Agt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yes, dat zou toch heerlijk zijn na al die jaren VVD en zeker na dit rechtse prutskabinet. Ik ben nog nooit zo pro-CDA geweest als nu
Dat zit diep in het DNA van die partij, ze zijn toch conservatief aangelegd en dat is de VVD op een aantal belangrijke thema's ook.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
CDA heeft ook deze campagne weer voorkeur voor de VVD.
Ik bedoelde ook niet alleen hun 2. Ik ga uit dat je idd CDA, PvdA/GL, VVD en misschien nog wel een 4e (D66, waarschijnlijk) nodig hebt. Maar daarin dus het liefst CDA als de grootste en PvdA/GL als 2e, omdat de 2e altijd financiën krijgt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:15 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
met zijn 2en halen die nooit een meerderheid. Vvd erbij wellicht wel. Hopelijk komen die er dan uit.
Ik ken verstokte VVD-ers die de VVD ondanks alles nog altijd liberaal durven noemen, en niet populistisch, en verstandig qua overheidsbeleid.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is bijna een zekerheid met de stemverhoudingen in Nederland de laatste jaren. Behalve als de PVV stemmers massaal thuis blijven, zullen die stemmen toch vooral naar de VVD gaan. Je kunt wel op partijen als JA21 of de gekkies van FvD stemmen maar dat levert weinig op (behalve als JA21 opeens x5-10 gaat) als je naar coalitiedeelname kijkt.
Het vervelend is dat de VVD behalve rechts ook vooral heel conservatief geworden is op een aantal belangrijke issues en het eigenlijk een gotspe is dat ze zich nog liberaal noemen. Wat dat betreft heb je al liberale stemmer eigenlijk alleen de D66 nog over.
De kiezers op rechts roepen vaak dat ze zich niet gehoord voelen maar dat geldt verwacht ik ook voor veel liberalen. Ik kan als redelijk progressief en liberaal iemand prima terecht bij D66 maar als je liberaal en wat rechtser bent is de VVD eigenlijk geen fijne partij om op te stemmen.
De VVD vertegenwoordigt ook echt een bepaalde laag van de samenleving. Ik snap oprecht dat die zich goed bediend voelen de laatste decennia.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ken verstokte VVD-ers die de VVD ondanks alles nog altijd liberaal durven noemen, en niet populistisch, en verstandig qua overheidsbeleid.
Je kan met voorbeelden en argumenten komen wat je wil maar die oogkleppen gaan niet meer af vrees ik.
Lubbers?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bontenbal vind ik dan ook de eerste echt goede en aansprekende lijsttrekker van het CDA sinds van Agt.
Vond ik persoonlijk ook niet zo aansprekend en goed als Bontenbal. Maar toen Lubbers Minister-president was was ik nog kleuter, en Bontenbal kunnen we ook nog niet echt beoordelen behalve in zijn rol in de oppositie.quote:
Dit zouden veel VVD'ers moeten onderschrijven.quote:Beste Eric en Dilan,
Een democratie valt zelden met één klap, maar verliest met stukjes en beetjes haar ziel en daarmee het vertrouwen van de inwoners.
Kijk naar de Verenigde Staten: Donald Trump en zijn entourage hollen stap voor stap de checks‑and‑balances uit — van rechters tot verkiezingsinstanties. De les is hard: zodra instituties worden bezet door mensen die macht boven integriteit stellen, is de bescherming weg.
Ook in Nederland koesteren we onze democratie minder dan zij verdient. We leren onze kinderen nauwelijks wat ‘besturen in vrijheid’ vraagt. We zien en bespreken vooral wat er niet goed (genoeg) gaat. We voelen ons niet dankbaar om in een van de gelukkigste en rijkste landen ter wereld te wonen.
De VVD maakt zich al jaren schuldig aan #fastfoodpolitiek: kekke slogans op social media, die de valse indruk wekken dat er simpele oplossingen bestaan voor de complexe opgaven waar we in ons land en in de wereld voor staan.
Het smaakt de kiezers misschien, maar ondertussen is onze democratie er ziek van.
De hele politiek zit gevangen in een race to the bottom:
1. Verkiezingen winnen wordt het ultieme doel — het heiligt alle middelen
2. Om te winnen beloven we onhaalbare maatregelen;
3. Daarna volgt onvermijdelijke teleurstelling;
4. Waarop de volgende ronde om nóg grotere luchtkastelen vraagt.
Zo groeit teleurgesteld electoraat naar populisten die democratische instituties met een glimlach verder uithollen.
Terug naar het hier en nu: het vorige kabinet lieten wíj (opportunistisch) vallen; dit kabinet viel op initiatief van de PVV.
In plaats van een moreel kompas te laten spreken, herhaalt onze partijleider het frame ‘degelijk versus onbetrouwbaar’. Strategisch wellicht bruikbaar, maar intellectueel leeg.
We moeten uitspreken dat het PVV‑programma — met voorstellen als een ‘Koran‑verbod’ en tweederangs burgerschap — onverenigbaar is met liberale en humanistische waarden.
Ondertussen klinkt er wél inhoudelijke felheid richting PvdA‑GroenLinks, terwijl dat een partij is die de democratische spelregels wél onderschrijft.
Die asymmetrie kan ik niet uitleggen aan liberale, kritische kiezers.
Liberalisme gaat hand-in-hand met democratie én humanisme. Dat betekent:
- Menselijke waardigheid is onvervreemdbaar, ongeacht herkomst, geloof of geaardheid;
- Universele mensenrechten zijn niet onderhandelbaar, ook niet in lastige migratiedebatten;
- Democratische checks-and-balances moet je zélf onderhouden; vooral door ze te respecteren. Ook als het je zelf tactisch wellicht minder uitkomt.
Maar liberalisme is méér dan waarschuwen. Het is ook een uitnodiging tot optimistisch realisme: betaalbaar wonen, een concurrerende toekomstbestendige en zo groen mogelijke economie, en een veilige digitale samenleving — allemaal gebouwd op vrijheid én verantwoordelijkheid.
Als uitgesproken liberaal vraag ik jullie om drie concrete stappen:
1. Principiële afbakening
Spreek publiek uit dat de VVD niet meer zal deelnemen aan een kabinet of coalitie met partijen die de democratische rechtsstaat ondermijnen.
2. Liberaal Manifest
Zorg dat het Liberaal Manifest beleidskeuzes onderbouwt vanuit een niet-onderhandelbare liberale kern; vrijheid, verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid.
3. Stop met fastfoodpolitiek
Verruil peilinggedreven campagnevoeren voor eerlijke uitleg. Wees bereid om kiezers te vertellen wat *niet* kan, en waarom. Of waarom zaken gaan zoals ze gaan.
Alleen zo kan de VVD weer de partij worden voor mensen die vrijheid zoeken én bereid zijn de prijs ervan te betalen: redelijkheid, compromis en wederkerigheid.
Ik sta liever schouder aan schouder met christendemocraten en sociaaldemocraten die de democratie verdedigen, dan met ‘liberale’ collega’s die de Trump‑aanpak bewonderen. Geen tolerantie voor intoleranten, geen democratie voor antidemocraten.
Ons land besturen doen we met alle democraten samen — en als het goed is drinken we na een pittig debat samen een biertje en eten we een bitterbal.
Laten we ervoor zorgen dat dat ook over tien jaar nog kan.
Met liberale groet,
Haitske van de Linde
Gemeenteraadslid namens de Hilversumse VVD
Uitgesproken liberaal
Ik vind dat je Balkenende ook tekort doet. Je kunt misschien geen fan zijn van hem, maar je haalt niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels door niet aansprekend te zijn. Dat is na hem geen enkele partijleider van geen enkele partij meer gelukt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vond ik persoonlijk ook niet zo aansprekend en goed als Bontenbal. Maar toen Lubbers Minister-president was was ik nog kleuter, en Bontenbal kunnen we ook nog niet echt beoordelen behalve in zijn rol in de oppositie.
En dan heeft 'ie ons nog een oorlog ingerommeld ook. Vond het echt een misselijke en achterbakse kwal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind dat je Balkenende ook tekort doet. Je kunt misschien geen fan zijn van hem, maar je haalt niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels door niet aansprekend te zijn. Dat is na hem geen enkele partijleider van geen enkele partij meer gelukt.
Een ding is zeker: niets is zeker.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zit diep in het DNA van die partij, ze zijn toch conservatief aangelegd en dat is de VVD op een aantal belangrijke thema's ook.
Het maakt verder niet uit, de kans dat ze samen een meerderheid halen is nihil dus ze zullen zeer waarschijnlijk PvdAGL en/of D66 nodig hebben. En een ding is zeker, Bontenbal gaat nooit meer in zee met de PVV.
Ik vond Balkenende saai, wat kleurloos, maar hij kwam wel betrouwbaar en integer over. Het waren mijn standpunten niet, maar hij was wel, net als Bontenbal nu, fatsoenlijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind dat je Balkenende ook tekort doet. Je kunt misschien geen fan zijn van hem, maar je haalt niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels door niet aansprekend te zijn. Dat is na hem geen enkele partijleider van geen enkele partij meer gelukt.
Nou inderdaad!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:21 schreef miss_sly het volgende:
https://haitskevdlinde.me(...)vvd-top-a9793876450b
[..]
Dit zouden veel VVD'ers moeten onderschrijven.
Klopt. Met dank aan onze eigen geheime diensten die niet onze bestuurders van adequate informatie hebben voorzien. Meer landen hebben die fout gemaakt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan heeft 'ie ons nog een oorlog ingerommeld ook. Vond het echt een misselijke en achterbakse kwal.
Hij liep wat teveel achter de VS en het VK aan in die zaak, klopt. En hij werd verkeerd geadviseerd. Maar hij was duidelijk wel aansprekend, anders haal je niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels. Met concurrentie van Bos, Rutte, Jan Marijnissen en toch ook al Wilders, dat is steviger dan wat er tegenwoordig rond loopt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan heeft 'ie ons nog een oorlog ingerommeld ook. Vond het echt een misselijke en achterbakse kwal.
Verschil met Balkenende en Bontebal is wel dat Balkenende voor een voor die tijd erg rechts kabinet stond en Bontebal vermoedelijk een veel gematigder CDA gaat leiden met een kans op het premierschap. Ook volgde Balkenende destijds Wim Kok op, Nederland had toen al voor vele ja-ren een fatsoenlijke premier gehad. Balkenende bracht alleen wat stabiliteit in de onrust die met de opkomst van de LPF en de dood van Fortuyn was ontstaan. Maar verder was het gewoon een vrij kleurloze opvolging op iemand die charismatisch en fatsoenlijk was.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond Balkenende saai, wat kleurloos, maar hij kwam wel betrouwbaar en integer over. Het waren mijn standpunten niet, maar hij was wel, net als Bontenbal nu, fatsoenlijk.
En ik weet dat het niet het belangrijkste moet zijn, maar ik snak echt naar wat fatsoen terug in onze politiek. Politici die op het scherpst van de snede kunnen debatteren zonder te schelden, zonder denigrerend te doen. Elkaar op inhoud bestrijden, niet op persoon. En van alle politici steekt Bontenbal met kop en schouders boven iedereen uit. Ik hoop dat het aantekelijk werkt en het overgenomen wordt door meer politici, zeker in de campagnetijd die nu komt.
Een Christelijke moraalridder die zelf vreemd ging.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bij Bontenbal was de volgorde VVD>PvdA/GL>D66 en PVV geen optie. Dat kwam uit het gesprek met Wilfred Genee maar voren. Daarbij hekelde hij dat de VVD wat fascistische trekjes heeft door in klaslokalen mee te willen kijken en hij gaf aan dat hij meer kans zag voor een samenwerking met PvdA/GL als die gericht was op het klassieke sociaaldemocratische van die partij.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zit diep in het DNA van die partij, ze zijn toch conservatief aangelegd en dat is de VVD op een aantal belangrijke thema's ook.
Het maakt verder niet uit, de kans dat ze samen een meerderheid halen is nihil dus ze zullen zeer waarschijnlijk PvdAGL en/of D66 nodig hebben. En een ding is zeker, Bontenbal gaat nooit meer in zee met de PVV.
Als je al deze partijen bekijkt is er niets liberaals aan en vooral conservatief. Je kunt ook de Tories echt met geen mogelijkheid liberaal noemen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een ding is zeker: niets is zeker.
Ik herinner nog goed de stelligheid over dat brexit geen meerderheid zou halen, in 2010 de PVV niet zou gaan gedogen, Trump geen president zou worden, dat Poetin heel snel verslagen zou worden, dat Trump geen 2e keer president zou worden, dat PVV nooit in een coalitie zou komen. En zo kan ik heel lang door gaan.
De lijst met liberal fails is lang. heel lang.
Balkenende was idd een stuk rechtser dan Bontebal, maar Balkenende heeft ook het kabinet Balkenende-Bos-Rouvoet geleid. Dat was absoluut geen rechts kabinet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verschil met Balkenende en Bontebal is wel dat Balkenende voor een voor die tijd erg rechts kabinet stond en Bontebal vermoedelijk een veel gematigder CDA gaat leiden. Ook volgde Balkenende destijds Wim Kok op, Nederland had toen al 8 jaren een fatsoenlijke premier gehad.
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij liep wat teveel achter de VS en het VK aan in die zaak, klopt. En hij werd verkeerd geadviseerd. Maar hij was duidelijk wel aansprekend, anders haal je niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels. Met concurrentie van Bos, Rutte, Jan Marijnissen en toch ook al Wilders, dat is steviger dan wat er tegenwoordig rond loopt.
Oh zeker, eigengeilerige personen kunnen best innemend zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eigengeilerig kan ook worden vertaald als charismatisch. Ik vind dat vele landelijke politici dit wel hebben en dat ook de reden is dat ze er zitten. Want je moet wel consequent betogen en oneliners zonder haperen kunnen leveren voor de cameras en de microfoons met goede lichaamstaal. Dat kan lang niet iedereen goed.
De meest kundige charismatische personen met politieke interesses komen uiteindelijk in de hoogste divisie. Waarbij je kundigheid als tussen bespelen op inhoud en emotie in gradatie kunt zien.
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar haddenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Balkenende was idd een stuk rechtser dan Bontebal, maar Balkenende heeft ook het kabinet Balkenende-Bos-Rouvoet geleid. Dat was absoluut geen rechts kabinet.
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.
Iedereen die anno 2003 al meer dan 2 minuten op internet had doorgebracht en een met photosjop bewerkt plaatje had gezien kon zien dat de shit die Colin Powell liet zien bij de VN totaal uit de duim gezogen en gemanipuleerd was. Waarom men dat in Den Haag (expres?) niet doorhad is me altijd een raadsel gebleven. En toevallig heeft Balkenende er een Parlementaire Enquête altijd over tegengehouden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Met dank aan onze eigen geheime diensten die niet onze bestuurders van adequate informatie hebben voorzien. Meer landen hebben die fout gemaakt.
Dhr Schroder (thans wappie genoemd) zag dit.
Er zijn er veel meer: Rutte en Kaag, Kaag en Hoekstra, De Jonge en Rutte, De Jonge en Hoekstra, Segers en Pechtold. De kabinetten Rutte 3 en 4 zaten vol met politici die helemaal niks met elkaar hadden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar hadden
Wel schattig inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:21 schreef miss_sly het volgende:
https://haitskevdlinde.me(...)vvd-top-a9793876450b
[..]
Dit zouden veel VVD'ers moeten onderschrijven.
Zijn aura van fatsoen. Uiteindelijk is het natuurlijk ultiem onfatsoenlijk wat er in Irak is gebeurd. En geopolitiek erg dom met ontzettend veel nare gevolgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.
Mwah. Hij had de dynamiek mee en het demografische gegeven dat veel oude katholieken en protestanten nog uit gewoonte voor het CDA gingen. En JPB gaf de kiezers soms ook wat ie vroeg zoals: handen af van de hypo-aftrek, of: "mr Bos u draait en u bent niet eerlijk".quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.
En ook dit bekende plaatje:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een Christelijke moraalridder die zelf vreemd ging.
De vier van de afgelopen coalitie?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar hadden
Ik was toen echt te klein mijn beste om de dynamiek en het politieke sentiment gevoeld te hebben. Anno nu ligt het er wel lagen dik boven op dat wij zeer bewust zijn voorgelogen. Waarom deze oorlog er voor de EU had moeten komen is mij een raadsel. Vanuit Amerikaans/neo-con perspectief snap ik het.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iedereen die anno 2003 al meer dan 2 minuten op internet had doorgebracht en een met photosjop bewerkt plaatje had gezien kon zien dat de shit die Colin Powell liet zien bij de VN totaal uit de duim gezogen en gemanipuleerd was. Waarom men dat in Den Haag (expres?) niet doorhad is me altijd een raadsel gebleven. En toevallig heeft Balkenende er een Parlementaire Enquête altijd over tegengehouden.
Lijkt wel zo'n line-up bij de politiequote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De vier van de afgelopen coalitie?
[ afbeelding ]
Jack-Normen en waarden-de Vries.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.
Je kunt bij 'tot elkaar veroordeeld' niet beter in beeld uitdrukken.quote:
Klink was een beetje moralistisch, maar op zich vond ik dat geen verkeerde kerel. Veel linkser ook dan Eurlings en Verhagen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jack-Normen en waarden-de Vries. Die dan zelf uiteraard wel buiten de deur neukt.![]()
Was ook al zo'n misselijke CDA-kwal. Net als mensen als Eurlings, Verhagen of Klink.
Stukje ongegeneerde schijnheil.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jack-Normen en waarden-de Vries. Die dan zelf uiteraard wel buiten de deur neukt.![]()
Was ook al zo'n misselijke CDA-kwal. Net als mensen als Eurlings, Verhagen of Klink.
Verhagen was/is cool. Een "goede" katholieke inborst waarmee hij kan draaien en veel mogelijk is, lekker pro-israel, hij heeft gerookt, bourgondisch koppie. Een echte christen-democraat van kathoelieke snit. Onder Peetoom (protestantse snit) is het hele CDA verder uitgehold.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Sja, de man van de eerste gedoogconstructie. Keerpunt van de populariteit van het CDA. Wel een prestatie van een partij van 40+ zetels er eentje van met mazzel 15 te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verhagen was/is cool. Een "goede" katholieke inborst waarmee hij kan draaien en veel mogelijk is, lekker pro-israel, hij heeft gerookt, bourgondisch koppie. Een echte christen-democraat van kathoelieke snit. Onder Peetoom (protestantse snit) is het hele CDA verder uitgehold.
Met meer Maxim's zou de christen-democratie weer nieuwe leven in worden geblazen. Hoewel het allemaal nog wel wat conservatiever en populistischer mag.
Verhagen is een machtsgeile rat.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verhagen was/is cool. Een "goede" katholieke inborst waarmee hij kan draaien en veel mogelijk is, lekker pro-israel, hij heeft gerookt, bourgondisch koppie. Een echte christen-democraat van kathoelieke snit. Onder Peetoom (protestantse snit) is het hele CDA verder uitgehold.
Met meer Maxim's zou de christen-democratie weer nieuwe leven in worden geblazen. Hoewel het allemaal nog wel wat conservatiever en populistischer mag.
Het CDA-congres waarbij Eurlings het 'at your service saluut' bracht aan Maxime Verhagen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ken geen politicus die niet uit is op macht.quote:
Ja dat was echt wat het CDA heeft gesloopt. Bontenbal is nu de scherven aan het lijmen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het CDA-congres waarbij Eurlings het 'at your service saluut' bracht aan Maxime Verhagen.
Camiel Eurlings onderbrak zaterdag het stichten van een gezin voor een hartstochtelijk betoog op het CDA-congres. Het ‘trotse lid uit Valkenburg’ herinnerde er fijntjes aan dat het CDA acht jaar geleden zonder mankeren een echte coalitie aanging met de LPF van Pim Fortuyn, hoewel Fortuyn de islam een achterlijk geloof had genoemd. Ook Hirsch Ballin deed daar volgens Eurlings toen niet moeilijk over. En het CDA hield zich niet alleen staande maar ‘is er groter uitgekomen’.[.i]
Met tranen in zijn ogenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het CDA-congres waarbij Eurlings het 'at your service saluut' bracht aan Maxime Verhagen.
Camiel Eurlings onderbrak zaterdag het stichten van een gezin voor een hartstochtelijk betoog op het CDA-congres. Het ‘trotse lid uit Valkenburg’ herinnerde er fijntjes aan dat het CDA acht jaar geleden zonder mankeren een echte coalitie aanging met de LPF van Pim Fortuyn, hoewel Fortuyn de islam een achterlijk geloof had genoemd. Ook Hirsch Ballin deed daar volgens Eurlings toen niet moeilijk over. En het CDA hield zich niet alleen staande maar ‘is er groter uitgekomen’.[.i]
Weet je zeker dat je niet generaliseert?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met tranen in zijn ogen![]()
Lekker christelijk doen op het CDA-congres en 's avonds je vrouw in elkaar beuken.
In zijn verdediging, cocaïne doet vreemde dingen met mensen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met tranen in zijn ogen![]()
Lekker christelijk doen op het CDA-congres en 's avonds je vrouw in elkaar beuken.
Nou ok, het was zijn vriendin die klappen kreeg. Eurlings had/heeft losse handjes.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je niet generaliseert?
Idd als je het CDA haat wens je ze nog een Verhagen toe.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:57 schreef Hanca het volgende:
Verhagen was natuurlijk gewoon een verschrikking, die heeft het CDA volledig om zeep geholpen. Weg was de middenpartij, hij haalde de VVD rechts in (net als Hoekstra later) en waar Balkenende fatsoen uitstraalde, straalde Verhagen juist het tegenovergestelde uit.
dit idd. Maar ook wilders binnen de pvv zelfquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken geen politicus die niet uit is op macht.
Behalve dhr Wilders op dit moment. Zo lijkt het althans.
Bij het CDA zit de vertakking in een deel van de oude kliek naar NSC en BBB. Teflon VVD-lijkt het allemaal weinig uit te maken. Die hebben vermoedelijk al een flinke hap 'fatsoenlijk rechts' stemmers die ooit CDA stemden voor zich gewonnen, waarmee ze altijd wel redelijk groot blijven. Met daarbij ook nog uitlopers in de PVV die ze kunnen terugwinnen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat was echt wat het CDA heeft gesloopt. Bontenbal is nu de scherven aan het lijmen.
Fatsoenlijk rechts/centrumrechts is juist waar de strijd zich afspeelt. Electoraal kan daar echt wat verschuiven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bij het CDA zit de vertakking in een deel van de oude kliek naar NSC en BBB. Teflon VVD-lijkt het allemaal weinig uit te maken. Die hebben vermoedelijk al een flinke hap 'fatsoenlijk rechts' stemmers die ooit CDA stemden voor zich gewonnen, waarmee ze altijd wel redelijk groot blijven. Met daarbij ook nog uitlopers in de PVV die ze kunnen terugwinnen.
En het CDA zal wel uitkijken om die rechterkant nog eens groot te maken, maar ja.. zeg nooit nooit.
Kom op, dit is wel een heel duidelijke troll post uit het niets. 1 voor effort.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
Berlusconi vond ik ook wel een goede Christen-democraat.
Stond in elk geval voor de meest fundamentele Bijbelse waarden zoals huwelijk is een instituut voor man en vrouw, klassieke waarden, merit based thinking.
Half.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:12 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Kom op, dit is wel een heel duidelijke troll post uit het niets. 1 voor effort.
Laten we het gewoon negeren. Dat is beter voor een echt gesprek fo discussie in dit topic.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:12 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Kom op, dit is wel een heel duidelijke troll post uit het niets. 1 voor effort.
De CDA-campagne zal ongetwijfeld overwegend rechtsdragend worden. Je moet vissen in de vijver waar wat te halen valt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
Bontenbal is wel duidelijk en hij probeert geen beloftes te maken die hij niet na kan komen. Dat spreekt voor hem, maar het is alsnog behoorlijk rechts allemaal.
Het is niet rechts, het is wel conservatief. Economisch staat hij dichter bij de PvdA dan bij VVD, dat kun je echt niet rechts noemen. Ik zou Bontenbal en het huidige CDA conservatief-midden willen noemen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
Bontenbal is wel duidelijk en hij probeert geen beloftes te maken die hij niet na kan komen. Dat spreekt voor hem, maar het is alsnog behoorlijk rechts allemaal.
Dat Wilders nog zo groot blijft snap ik echt niet. Een stem op die vent is echt weggegooid geld. Dan kan je nog tien keer beter op JA21 stemmen, die krijgt er tenminste nog moties doorheen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Fatsoenlijk rechts/centrumrechts is juist waar de strijd zich afspeelt. Electoraal kan daar echt wat verschuiven.
Dan heb ik liever dat Bontenbal die lui weet te overtuigen dan dat Wilders of de huidige onliberale versie van de VVD er weer met de buit vandoor gaat.
Definieer "behoorlijk rechts".quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ja sommige mensen zijn gewoon clubfan tot het bittere einde ofzo.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat Wilders nog zo groot blijft snap ik echt niet. Een stem op die vent is echt weggegooid geld. Dan kan je nog tien keer beter op JA21 stemmen, die krijgt er tenminste nog moties doorheen.
Hij is niet bepaald erg liberaal of progressief. Duidelijk geen D66-materiaal ofzo. Voor veel mensen is dat 'behoorlijk rechts'.quote:
JA21 gaat in ieder geval niet zo kinderachtig doen als de PVV, met vergelijkbare standpunten. Serieuze kans dat ze Coenradie als lijsttrekker nemen en ze 20 zetels halen. Lasbril weet ook wel dat ie zelf die zetels niet gaat halen als lijsttrekker.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja sommige mensen zijn gewoon clubfan tot het bittere einde ofzo.
Ik moet nog maar zien hoeveel zetels hij gaat halen hoor. Veel hangt van de campagne af. Ik hoop dat de middenpartijen toch de meest verstandige PVV-kiezers weten over te halen, of idd iets als JA21.
Zou me niks verbazen als de PVV straks onder de 20 uitkomt, bij succesvolle campagne van andere partijen.
Al zie ik ze niet zo heel snel aansluiten bij een coalitie met GL/PvdA? Maar idd het is een club waar je wel daadwerkelijk iets van kan verwachten. In tegenstelling tot de flapdrollen bij BBB, NSC of PVV.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:22 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
JA21 gaat in ieder geval niet zo kinderachtig doen als de PVV, met vergelijkbare standpunten. Serieuze kans dat ze Coenradie als lijsttrekker nemen en ze 20 zetels halen. Lasbril weet ook wel dat ie zelf die zetels niet gaat halen als lijsttrekker.
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).quote:
Hij zal geen speerpunt maken van neoprogressieve zaken als LGBTQ, identiteitspolitiek en Palestina.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij is niet bepaald erg liberaal of progressief. Duidelijk geen D66-materiaal ofzo. Voor veel mensen is dat 'behoorlijk rechts'.
Dat zijn ze dan ook..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).
De vraag is natuurlijk of ze ook fatsoenlijke kamerleden/bewindslieden kunnen vinden. Bij de NSC was dat toch ook vrij wisselend en bij de BBB helemaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al zie ik ze niet zo heel snel aansluiten bij een coalitie met GL/PvdA? Maar idd het is een club waar je wel daadwerkelijk iets van kan verwachten. In tegenstelling tot de flapdrollen bij BBB, NSC of PVV.
Dat is conservatief maar niet per se rechts. CU zal daar hetzelfde stemmen en geldt als een partij die wat linkser van het midden zit, centrumlinks.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).
Hopelijk draait de hele campagne niet om dat laatste, maar ben ook benieuwd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zal geen speerpunt maken van neoprogressieve zaken als LGBTQ, identiteitspolitiek en Palestina.
Economisch gezien verwacht ik dat het CDA het bedrijfsleven redelijk gunstig gezind zal zijn en het onderwijs zal hij ook geen radicale plannen voor hebben.
Toch verwacht ik dat hij op het gebied van klimaat, energiebeleid, stikstofbeleid en woningbouw best wel bereid is tot verandering.
Ik weet alleen niet of hij voornemens zal zijn de arbeidsmigratie in te dammen.
Wel heel bijzonder om de conclusie te trekken dat Wilders niet uit is op macht. Hij laat het juist vallen op zoek naar meer macht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken geen politicus die niet uit is op macht.
Behalve dhr Wilders op dit moment. Zo lijkt het althans.
Jup.. En de partijen zijn meer vlekken dan punten op die kaart en de 'vlek' van het CDA is in de praktijk behoorlijk diffuus, zeker in de breedte.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nagenoeg een middenpartij volgens dit plaatje.
Maar dat heeft dus niets met rechts-links te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel heel bijzonder om de conclusie te trekken dat Wilders niet uit is op macht. Hij laat het juist vallen op zoek naar meer macht.
Dat zou niet hoeven. Uiteindelijk kan je met redelijk eenvoudige maatregelen de arbeidsmigratie in de landbouw, het bedrijfsleven en asiel indammen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hopelijk draait de hele campagne niet om dat laatste, maar ben ook benieuwd.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand als Wilders die echt niet dom is niet inziet dat dat alleen niet gaat lukken. Hij heeft al zijn premierschap moeten afstaan om krediet te winnen en verspeelt nu al dat precaire krediet. Of jarenlang in een bunker leven doet toch wat met je beoordelingsvermogen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.
Aan de andere kant, waarom zou iedereen zich ineens achter Bontenbal scharen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat is de truuk natuurlijk, dat Bontenbal zich weet te profileren als de verstandige optie voor centrum-rechts.
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de andere kant, waarom zou iedereen zich ineens achter Bontenbal scharen?
Het cda was de vorige verkiezingen ook nergens en toen was hij er ook al.
Daarnaast is de vraag of "verstandige optie" zoveel waard is als je kiezers van de PVV/BBB wilt trekken.
Zeker als de VVD ook al "de verstandige optie" was vorige verkiezingen.
Het enige wat je aanspreekt lijkt me het NSC deel.
Ik zie de zeker ook wel groeien, maar meteen premier/grootste partij is wel een long shot.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.
Dat het CDA gaat groeien onder Bontenbal is wel duidelijk, de vraag is vooral hoe snel.
De implosie van BBB en NSC lijken me toch de primaire reden. De PVV zal wel gewoon een significante schare kiezers overhouden omdat er een vrij grote 'ze zitten Geertje allemaal dwars!!'-kliek is. De VVD teert ook op een significant deel van het electoraat die nog steeds denkt dat die partij het 'fatsoenlijk rechtse alternatief' is. Ik zie het CDA ook niet direct vissen in de vijver van D66 en Volf of zelfs GL/PvdA.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.
Dat het CDA gaat groeien onder Bontenbal is wel duidelijk, de vraag is vooral hoe snel.
Zeker zeker. Maar uitgesloten is het natuurlijk niet. Het is ook niet alsof hij momenteel ontzettend kansrijke concurrentie heeft. En 'premierwaardigheid' maakt voor veel kiezers nu eenmaal echt wat uit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zie de zeker ook wel groeien, maar meteen premier/grootste partij is wel een long shot.
Dat eerste is jouw conclusie. Ik vraag me dat af. Ik denk dat hij de stekker er uit heeft getrokken in de angst dat zijn partij door het volkomen gepruts van Faber en hele moeilijke onderhandelingen richting prinsjesdag (hij was de huurbevriezing en de daaraan gekoppelde verhoging van de huurtoeslag al kwijt) echt zou gaan imploderen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.
Ik denk dat je daar best gelijk in kan hebben. Desalniettemin was-ie vorige week alweer gelijk aan het twitteren dat-ie premier wil worden, dus om nou te zeggen "Wilders is de enige politicus die niet op macht uit is" slaat imho ook niet echt ergens opquote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat eerste is jouw conclusie. Ik vraag me dat af. Ik denk dat hij de stekker er uit heeft getrokken in de angst dat zijn partij door het volkomen gepruts van Faber en hele moeilijke onderhandelingen richting prinsjesdag (hij was de huurbevriezing en de daaraan gekoppelde verhoging van de huurtoeslag al kwijt) echt zou gaan imploderen.
Bedenk dat hij nog maar een paar verkiezingen geleden 0 zetels haalde in Europa en dat hij in de Eerste Kamer van 9 naar 4 is gegaan in 4 jaar. Zo stabiel is zijn achterban ook weer niet, die kunnen zo achter een andere verlosser aanlopen en dat weet hij.
Dus volgens mij was het geen zoektocht naar meer macht, maar meer het redden wat er te redden valt dat hem de stekker er uit liet trekken.
Eens, hij wil best macht hebben, maar zonder moeilijke onderhandelingen en compromissen. En blijkbaar zonder daadwerkelijk iets te willen leveren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar best gelijk in kan hebben. Desalniettemin was-ie vorige week alweer gelijk aan het twitteren dat-ie premier wil worden, dus om nou te zeggen "Wilders is de enige politicus die niet op macht uit is" slaat imho ook niet echt ergens op
Zo'n beetje wat hij al 20 jaar doet. Hij is daar aardig ervaren in inmiddels, plucheplakker-extraordinaire.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, hij wil best macht hebben, maar zonder moeilijke onderhandelingen en compromissen. En blijkbaar zonder daadwerkelijk iets te willen leveren.
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo'n beetje wat hij al 20 jaar doet. Hij is daar aardig ervaren in inmiddels, plucheplakker-extraordinaire.
De kosten/baten van zijn carrière zijn waarschijnlijk de meest negatieve in de gehele parlementaire geschiedenis. Die man heeft ons land een historische bak geld gekost en weinig tot niks opgeleverd..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
De kosten/baten van zijn carrière zijn waarschijnlijk de meest negatieve in de gehele parlementaire geschiedenis. Die man heeft ons land een bak geld gekost..
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.quote:Kamerlid Vincent van den Born spant de kroon. Hij had welgeteld een keer iets in de Kamer gezegd, met elf woorden. Hij is ook gemeenteraadslid in Den Helder is daar 'regelmatig' bij vergaderingen niet aanwezig. Twee keer loon, voor wel heel weinig.
Yup. Schandalig. Maar zolang de kiezer dit soort uitvreters tolereert gaat dat helaas door. Blijkbaar wil men vertegenwoordigd worden door dit soort niksnutten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.
Trouw publiceerde er vandaag een stuk over:
[ afbeelding ]
[..]
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.
En dan moet je nog bedenken dat zo'n grote fractie ook een fors budget voor ondersteuning heeft. De meeste partijen gebruiken medewerkers om dingen uit te zoeken, wetten mee door te nemen en vragen, moties en amendementen mee voor te bereiden. Voor die Kamerleden - vooral uit de kleinere fracties - zou meer ondersteuning goed zijn. Maar ik moet er niet aan denken dat we deze nietsnutten ook nog meer geld zouden moeten geven voor ondersteuning.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. Schandalig. Maar zolang de kiezer dit soort uitvreters tolereert gaat dat helaas door. Blijkbaar wil men vertegenwoordigd worden door dit soort niksnutten.
Zo kun je dat stellen, maar het risico om te eindigen zonder macht is levensgroot.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Yup. Je ziet aan alles de insteek van Wilders in de PVV terug. Hooguit een beetje blaten en verder in de hangmat hangen. Mooi als je daar je boterham mee kunt verdienen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En dan moet je nog bedenken dat zo'n grote fractie ook een fors budget voor ondersteuning heeft. De meeste partijen gebruiken medewerkers om dingen uit te zoeken, wetten mee door te nemen en vragen, moties en amendementen mee voor te bereiden. Voor die Kamerleden - vooral uit de kleinere fracties - zou meer ondersteuning goed zijn. Maar ik moet er niet aan denken dat we deze nietsnutten ook nog meer geld zouden moeten geven voor ondersteuning.
Wat ook gezegd mag worden: De moties die de PVV indient zijn over het algemeen amper voorbereid. Geen of amper overwegen en alleen: De kamer gehoord de beraadslagingen, spreekt uit <voeg hier een willekeurig rabiaat standpunt in> en gaat over tot de orde van de dag. Dat is maximaal 5 minuten werk als je er zo weinig moeite in steekt.
Dat zint mij ook niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.
[ afbeelding ]
[..]
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.
Je kunt er ook weinig aan doen, behalve dat het goed is dat dit soort incompetentie in de media aan de kaak gesteld wordt. Nu zal zijn achterban het amper volgen en ze krijgen te horen wat ze willen horen dus maakt het weinig verschil, maar het is wel goed dat dit in beeld gebracht wordt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat zint mij ook niet.
Echter kun je moeilijk KPI's stellen aan de beloning. Wat mij betreft zou je maar recht mogen hebben op eenmaal een salaris. Maar geen dubbele salarissen voor dubbelfuncties.
Voor dat geld kan Halsema elke week wel naar Boedapest vliegen om te protesteren tegen Orban.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Of wat achterstallige rekeningen betalen...quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:02 schreef xpompompomx het volgende:
Voor dat geld kan Halsema elke week wel naar Boedapest vliegen om te protesteren tegen Orban.
Inderdaadquote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.
En daar chatgpt aangeslingerd?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:43 schreef Beathoven het volgende:
Dit is niet met dank aan Chatgpt, ik ben er speciaal voor naar de bieb gefietst.
O?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt er ook weinig aan doen, behalve dat het goed is dat dit soort incompetentie in de media aan de kaak gesteld wordt. Nu zal zijn achterban het amper volgen en ze krijgen te horen wat ze willen horen dus maakt het weinig verschil, maar het is wel goed dat dit in beeld gebracht wordt.
Ze weigeren ook systematisch iets te zeggen, het enige wat deze buikspreekpoppen uitbrengen is 'geen commentaar'.
Hoe vond je dat gaan met PVV in een rechts kabinet en een PVV-minister van Asiel en Migratie?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
O
[..]
O?
Het kan best zijn dat ik op de PVV ga stemmen om duidelijk te maken dat er iets aan migratie moet gebeurem.
Ik neem dit soort dingen voor lief bij gebrek aan beter.
Je mist de N bij het woord "iets" neem ik aan? Of heb je een jaar onder een steen gelegen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
O
[..]
O?
Het kan best zijn dat ik op de PVV ga stemmen om duidelijk te maken dat er iets aan migratie moet gebeurem.
Ik neem dit soort dingen voor lief bij gebrek aan beter.
waarom zou die N missen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je mist de N bij het woord "iets" neem ik aan? Of heb je een jaar onder een steen gelegen?
Omdat de PVV inmiddels wel duidelijk heeft gemaakt dat ze vanalles willen, maar absoluut niks aan migratie willen doen. De migratie echt aanpakken is hun een gruwel, want dat zou hun zetels kosten.quote:
oww op die manier. Ja die snap ik wel. Ja dat er wel actie moet worden ondernomen staat vast, een stem op de pvv daar heb je dan idd niet zo veel aan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de PVV inmiddels wel duidelijk heeft gemaakt dat ze vanalles willen, maar absoluut niks aan migratie willen doen. De migratie echt aanpakken is hun een gruwel, want dat zou hun zetels kosten.
Stel dat er niet meer af en toe een berichten over gedoe bij asielzoekerscentra in het nieuws zouden komen, wat moet Wilders dan met zijn leven?
Mevrouw Faber heeft bewust helemaal geen enkel wetsvoorstel naar de Kamer gebracht, een kamer met een ruime rechtse meerderheid, net als de Eerste Kamer. Ondanks constant aandringen van VVD, NSC, BBB, CDA, JA21, SGP om dat wel te doen. PVV had er niet zo'n behoefte aan.
Ik vind niet dat er actie moet worden ondernomen, behalve dan eindelijk eens het uitvoeren van de spreidingswet en meer geld en ruimte vrijmaken voor integratie.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:17 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
oww op die manier. Ja die snap ik wel. Ja dat er wel actie moet worden ondernomen staat vast, een stem op de pvv daar heb je dan idd niet zo veel aan.
ik ben serieus het cda aan het overwegen idd. Het christelijke houdt me wat tegen maar las al een betoog in dit topic dat dat los staat van een bijbel dus wellicht kan dat argument overboord.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind niet dat er actie moet worden ondernomen, behalve dan eindelijk eens het uitvoeren van de spreidingswet en meer geld en ruimte vrijmaken voor integratie.
Maar mensen die wel actie willen, moeten niet op de partij stemmen die al een jaar alle wetgeving tegen houdt. Ook niet op de VVD, de partij die het kabinet er voor liet vallen toen er een groot anti-migratie pakket lag. Ik zou zeggen dat je bij CDA de meeste kans hebt op actie op dit terrein. Het CDA lijkt het meest serieus in het aanpakken van migratie.
Een zeer uitgebreid interview met Bontenbal, waarvan best een groot deel over asiel: https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:24 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik ben serieus het cda aan het overwegen idd. Het christelijke houdt me wat tegen maar las al een betoog in dit topic dat dat los staat van een bijbel dus wellicht kan dat argument overboord.
quote:Het was een destructieve coalitie. De kroon spande de huurbevriezing. De coalitieleiders gingen met elkaar in een hok zitten en voerden die eventjes in. Totaal ondoordacht, en zonder consultatie van een bewindspersoon of ambtenaar.”
De fractievoorzitters van VVD, NSC, BBB en de PVV besloten om de huren te bevriezen, maar zorgden er niet voor dat woningbouwcorporaties gecompenseerd zouden worden zodat ze extra huizen bij kunnen bouwen. “Je streept tientallen miljarden weg voor woningbouw, gewoon omdat je geen kennis van zaken hebt. Dit was echt hét voorbeeld van een coalitie die niet capabel is aan de knoppen te zitten. Ik dacht toen: hoe lang blijven wij als CDA nog constructief als ze er zo’n rommel van maken?”
Het is echt dat het CDA mij te conservatief is, maar ik ben wel oprecht blij dat er daar nu een aansprekend politicus met een nuchter, helder en goed doordacht verhaal staat.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een zeer uitgebreid interview met Bontenbal, waarvan best een groot deel over asiel: https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/
Al vind ik dit stukje vooral mooi:
[..]
Het staat los van een bijbel maar is wel erg conservatief. Ik denk dat het mij te conservatief zal blijken, maar ik zal me er goed in verdiepen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:24 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik ben serieus het cda aan het overwegen idd. Het christelijke houdt me wat tegen maar las al een betoog in dit topic dat dat los staat van een bijbel dus wellicht kan dat argument overboord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |