JA21 gaat in ieder geval niet zo kinderachtig doen als de PVV, met vergelijkbare standpunten. Serieuze kans dat ze Coenradie als lijsttrekker nemen en ze 20 zetels halen. Lasbril weet ook wel dat ie zelf die zetels niet gaat halen als lijsttrekker.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja sommige mensen zijn gewoon clubfan tot het bittere einde ofzo.
Ik moet nog maar zien hoeveel zetels hij gaat halen hoor. Veel hangt van de campagne af. Ik hoop dat de middenpartijen toch de meest verstandige PVV-kiezers weten over te halen, of idd iets als JA21.
Zou me niks verbazen als de PVV straks onder de 20 uitkomt, bij succesvolle campagne van andere partijen.
Al zie ik ze niet zo heel snel aansluiten bij een coalitie met GL/PvdA? Maar idd het is een club waar je wel daadwerkelijk iets van kan verwachten. In tegenstelling tot de flapdrollen bij BBB, NSC of PVV.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:22 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
JA21 gaat in ieder geval niet zo kinderachtig doen als de PVV, met vergelijkbare standpunten. Serieuze kans dat ze Coenradie als lijsttrekker nemen en ze 20 zetels halen. Lasbril weet ook wel dat ie zelf die zetels niet gaat halen als lijsttrekker.
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).quote:
Hij zal geen speerpunt maken van neoprogressieve zaken als LGBTQ, identiteitspolitiek en Palestina.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij is niet bepaald erg liberaal of progressief. Duidelijk geen D66-materiaal ofzo. Voor veel mensen is dat 'behoorlijk rechts'.
Dat zijn ze dan ook..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).
De vraag is natuurlijk of ze ook fatsoenlijke kamerleden/bewindslieden kunnen vinden. Bij de NSC was dat toch ook vrij wisselend en bij de BBB helemaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al zie ik ze niet zo heel snel aansluiten bij een coalitie met GL/PvdA? Maar idd het is een club waar je wel daadwerkelijk iets van kan verwachten. In tegenstelling tot de flapdrollen bij BBB, NSC of PVV.
Dat is conservatief maar niet per se rechts. CU zal daar hetzelfde stemmen en geldt als een partij die wat linkser van het midden zit, centrumlinks.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Nou, ik zie CDA in ieder geval nog steeds als erg conservatief. Met als voorbeeld hun stemgedrag betreffende conversietherapie verbieden en abortus uit wetboek van strafrecht (beiden tegen gestemd).
Hopelijk draait de hele campagne niet om dat laatste, maar ben ook benieuwd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zal geen speerpunt maken van neoprogressieve zaken als LGBTQ, identiteitspolitiek en Palestina.
Economisch gezien verwacht ik dat het CDA het bedrijfsleven redelijk gunstig gezind zal zijn en het onderwijs zal hij ook geen radicale plannen voor hebben.
Toch verwacht ik dat hij op het gebied van klimaat, energiebeleid, stikstofbeleid en woningbouw best wel bereid is tot verandering.
Ik weet alleen niet of hij voornemens zal zijn de arbeidsmigratie in te dammen.
Wel heel bijzonder om de conclusie te trekken dat Wilders niet uit is op macht. Hij laat het juist vallen op zoek naar meer macht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken geen politicus die niet uit is op macht.
Behalve dhr Wilders op dit moment. Zo lijkt het althans.
Jup.. En de partijen zijn meer vlekken dan punten op die kaart en de 'vlek' van het CDA is in de praktijk behoorlijk diffuus, zeker in de breedte.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nagenoeg een middenpartij volgens dit plaatje.
Maar dat heeft dus niets met rechts-links te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:24 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel heel bijzonder om de conclusie te trekken dat Wilders niet uit is op macht. Hij laat het juist vallen op zoek naar meer macht.
Dat zou niet hoeven. Uiteindelijk kan je met redelijk eenvoudige maatregelen de arbeidsmigratie in de landbouw, het bedrijfsleven en asiel indammen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hopelijk draait de hele campagne niet om dat laatste, maar ben ook benieuwd.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand als Wilders die echt niet dom is niet inziet dat dat alleen niet gaat lukken. Hij heeft al zijn premierschap moeten afstaan om krediet te winnen en verspeelt nu al dat precaire krediet. Of jarenlang in een bunker leven doet toch wat met je beoordelingsvermogen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.
Aan de andere kant, waarom zou iedereen zich ineens achter Bontenbal scharen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat is de truuk natuurlijk, dat Bontenbal zich weet te profileren als de verstandige optie voor centrum-rechts.
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de andere kant, waarom zou iedereen zich ineens achter Bontenbal scharen?
Het cda was de vorige verkiezingen ook nergens en toen was hij er ook al.
Daarnaast is de vraag of "verstandige optie" zoveel waard is als je kiezers van de PVV/BBB wilt trekken.
Zeker als de VVD ook al "de verstandige optie" was vorige verkiezingen.
Het enige wat je aanspreekt lijkt me het NSC deel.
Ik zie de zeker ook wel groeien, maar meteen premier/grootste partij is wel een long shot.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.
Dat het CDA gaat groeien onder Bontenbal is wel duidelijk, de vraag is vooral hoe snel.
De implosie van BBB en NSC lijken me toch de primaire reden. De PVV zal wel gewoon een significante schare kiezers overhouden omdat er een vrij grote 'ze zitten Geertje allemaal dwars!!'-kliek is. De VVD teert ook op een significant deel van het electoraat die nog steeds denkt dat die partij het 'fatsoenlijk rechtse alternatief' is. Ik zie het CDA ook niet direct vissen in de vijver van D66 en Volf of zelfs GL/PvdA.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verschillende redenen. Omdat ze hem overtuigend vinden, omdat ze zo'n rechtse kettingbotsing als het vorige kabinet beu zijn, omdat ze de huidige VVD beu zijn, omdat ze strategisch stemmen.
Dat het CDA gaat groeien onder Bontenbal is wel duidelijk, de vraag is vooral hoe snel.
Zeker zeker. Maar uitgesloten is het natuurlijk niet. Het is ook niet alsof hij momenteel ontzettend kansrijke concurrentie heeft. En 'premierwaardigheid' maakt voor veel kiezers nu eenmaal echt wat uit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zie de zeker ook wel groeien, maar meteen premier/grootste partij is wel een long shot.
Dat eerste is jouw conclusie. Ik vraag me dat af. Ik denk dat hij de stekker er uit heeft getrokken in de angst dat zijn partij door het volkomen gepruts van Faber en hele moeilijke onderhandelingen richting prinsjesdag (hij was de huurbevriezing en de daaraan gekoppelde verhoging van de huurtoeslag al kwijt) echt zou gaan imploderen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wilders heeft letterlijk nieuwe verkiezingen uit laten schrijven in een poging premier te worden. Heel bijzonder om dan de conclusie te trekken dat-ie niet uit is op macht.
Ik denk dat je daar best gelijk in kan hebben. Desalniettemin was-ie vorige week alweer gelijk aan het twitteren dat-ie premier wil worden, dus om nou te zeggen "Wilders is de enige politicus die niet op macht uit is" slaat imho ook niet echt ergens opquote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat eerste is jouw conclusie. Ik vraag me dat af. Ik denk dat hij de stekker er uit heeft getrokken in de angst dat zijn partij door het volkomen gepruts van Faber en hele moeilijke onderhandelingen richting prinsjesdag (hij was de huurbevriezing en de daaraan gekoppelde verhoging van de huurtoeslag al kwijt) echt zou gaan imploderen.
Bedenk dat hij nog maar een paar verkiezingen geleden 0 zetels haalde in Europa en dat hij in de Eerste Kamer van 9 naar 4 is gegaan in 4 jaar. Zo stabiel is zijn achterban ook weer niet, die kunnen zo achter een andere verlosser aanlopen en dat weet hij.
Dus volgens mij was het geen zoektocht naar meer macht, maar meer het redden wat er te redden valt dat hem de stekker er uit liet trekken.
Eens, hij wil best macht hebben, maar zonder moeilijke onderhandelingen en compromissen. En blijkbaar zonder daadwerkelijk iets te willen leveren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar best gelijk in kan hebben. Desalniettemin was-ie vorige week alweer gelijk aan het twitteren dat-ie premier wil worden, dus om nou te zeggen "Wilders is de enige politicus die niet op macht uit is" slaat imho ook niet echt ergens op
Zo'n beetje wat hij al 20 jaar doet. Hij is daar aardig ervaren in inmiddels, plucheplakker-extraordinaire.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, hij wil best macht hebben, maar zonder moeilijke onderhandelingen en compromissen. En blijkbaar zonder daadwerkelijk iets te willen leveren.
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo'n beetje wat hij al 20 jaar doet. Hij is daar aardig ervaren in inmiddels, plucheplakker-extraordinaire.
De kosten/baten van zijn carrière zijn waarschijnlijk de meest negatieve in de gehele parlementaire geschiedenis. Die man heeft ons land een historische bak geld gekost en weinig tot niks opgeleverd..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
De kosten/baten van zijn carrière zijn waarschijnlijk de meest negatieve in de gehele parlementaire geschiedenis. Die man heeft ons land een bak geld gekost..
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.quote:Kamerlid Vincent van den Born spant de kroon. Hij had welgeteld een keer iets in de Kamer gezegd, met elf woorden. Hij is ook gemeenteraadslid in Den Helder is daar 'regelmatig' bij vergaderingen niet aanwezig. Twee keer loon, voor wel heel weinig.
Yup. Schandalig. Maar zolang de kiezer dit soort uitvreters tolereert gaat dat helaas door. Blijkbaar wil men vertegenwoordigd worden door dit soort niksnutten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.
Trouw publiceerde er vandaag een stuk over:
[ afbeelding ]
[..]
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.
En dan moet je nog bedenken dat zo'n grote fractie ook een fors budget voor ondersteuning heeft. De meeste partijen gebruiken medewerkers om dingen uit te zoeken, wetten mee door te nemen en vragen, moties en amendementen mee voor te bereiden. Voor die Kamerleden - vooral uit de kleinere fracties - zou meer ondersteuning goed zijn. Maar ik moet er niet aan denken dat we deze nietsnutten ook nog meer geld zouden moeten geven voor ondersteuning.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup. Schandalig. Maar zolang de kiezer dit soort uitvreters tolereert gaat dat helaas door. Blijkbaar wil men vertegenwoordigd worden door dit soort niksnutten.
Zo kun je dat stellen, maar het risico om te eindigen zonder macht is levensgroot.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Yup. Je ziet aan alles de insteek van Wilders in de PVV terug. Hooguit een beetje blaten en verder in de hangmat hangen. Mooi als je daar je boterham mee kunt verdienen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En dan moet je nog bedenken dat zo'n grote fractie ook een fors budget voor ondersteuning heeft. De meeste partijen gebruiken medewerkers om dingen uit te zoeken, wetten mee door te nemen en vragen, moties en amendementen mee voor te bereiden. Voor die Kamerleden - vooral uit de kleinere fracties - zou meer ondersteuning goed zijn. Maar ik moet er niet aan denken dat we deze nietsnutten ook nog meer geld zouden moeten geven voor ondersteuning.
Wat ook gezegd mag worden: De moties die de PVV indient zijn over het algemeen amper voorbereid. Geen of amper overwegen en alleen: De kamer gehoord de beraadslagingen, spreekt uit <voeg hier een willekeurig rabiaat standpunt in> en gaat over tot de orde van de dag. Dat is maximaal 5 minuten werk als je er zo weinig moeite in steekt.
Dat zint mij ook niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lubach had blijkbaar laatst nog een uitzending over het uitzonderlijk lage opkomstpercentage van PVV-leden in de Tweede Kamer. Dat vak is structureel leeg.
[ afbeelding ]
[..]
Leden van de Tweede Kamer verdienen meer dan 140.000 euro per jaar. Een gemeenteraadslid verdient gemiddeld 48.000 euro per jaar. Dus dat is bijna twee ton per jaar wat deze clown op z'n bankrekening krijgt overgemaakt van de staat.
Je kunt er ook weinig aan doen, behalve dat het goed is dat dit soort incompetentie in de media aan de kaak gesteld wordt. Nu zal zijn achterban het amper volgen en ze krijgen te horen wat ze willen horen dus maakt het weinig verschil, maar het is wel goed dat dit in beeld gebracht wordt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat zint mij ook niet.
Echter kun je moeilijk KPI's stellen aan de beloning. Wat mij betreft zou je maar recht mogen hebben op eenmaal een salaris. Maar geen dubbele salarissen voor dubbelfuncties.
Voor dat geld kan Halsema elke week wel naar Boedapest vliegen om te protesteren tegen Orban.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Of wat achterstallige rekeningen betalen...quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:02 schreef xpompompomx het volgende:
Voor dat geld kan Halsema elke week wel naar Boedapest vliegen om te protesteren tegen Orban.
Inderdaadquote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bijna 30 inmiddels, hij kwam in 1998 in de 2e kamer. Veruit het langstzittende parlementslid.
En daar chatgpt aangeslingerd?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:43 schreef Beathoven het volgende:
Dit is niet met dank aan Chatgpt, ik ben er speciaal voor naar de bieb gefietst.
O?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt er ook weinig aan doen, behalve dat het goed is dat dit soort incompetentie in de media aan de kaak gesteld wordt. Nu zal zijn achterban het amper volgen en ze krijgen te horen wat ze willen horen dus maakt het weinig verschil, maar het is wel goed dat dit in beeld gebracht wordt.
Ze weigeren ook systematisch iets te zeggen, het enige wat deze buikspreekpoppen uitbrengen is 'geen commentaar'.
Hoe vond je dat gaan met PVV in een rechts kabinet en een PVV-minister van Asiel en Migratie?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
O
[..]
O?
Het kan best zijn dat ik op de PVV ga stemmen om duidelijk te maken dat er iets aan migratie moet gebeurem.
Ik neem dit soort dingen voor lief bij gebrek aan beter.
Je mist de N bij het woord "iets" neem ik aan? Of heb je een jaar onder een steen gelegen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
O
[..]
O?
Het kan best zijn dat ik op de PVV ga stemmen om duidelijk te maken dat er iets aan migratie moet gebeurem.
Ik neem dit soort dingen voor lief bij gebrek aan beter.
waarom zou die N missen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je mist de N bij het woord "iets" neem ik aan? Of heb je een jaar onder een steen gelegen?
Omdat de PVV inmiddels wel duidelijk heeft gemaakt dat ze vanalles willen, maar absoluut niks aan migratie willen doen. De migratie echt aanpakken is hun een gruwel, want dat zou hun zetels kosten.quote:
oww op die manier. Ja die snap ik wel. Ja dat er wel actie moet worden ondernomen staat vast, een stem op de pvv daar heb je dan idd niet zo veel aan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de PVV inmiddels wel duidelijk heeft gemaakt dat ze vanalles willen, maar absoluut niks aan migratie willen doen. De migratie echt aanpakken is hun een gruwel, want dat zou hun zetels kosten.
Stel dat er niet meer af en toe een berichten over gedoe bij asielzoekerscentra in het nieuws zouden komen, wat moet Wilders dan met zijn leven?
Mevrouw Faber heeft bewust helemaal geen enkel wetsvoorstel naar de Kamer gebracht, een kamer met een ruime rechtse meerderheid, net als de Eerste Kamer. Ondanks constant aandringen van VVD, NSC, BBB, CDA, JA21, SGP om dat wel te doen. PVV had er niet zo'n behoefte aan.
Ik vind niet dat er actie moet worden ondernomen, behalve dan eindelijk eens het uitvoeren van de spreidingswet en meer geld en ruimte vrijmaken voor integratie.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:17 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
oww op die manier. Ja die snap ik wel. Ja dat er wel actie moet worden ondernomen staat vast, een stem op de pvv daar heb je dan idd niet zo veel aan.
ik ben serieus het cda aan het overwegen idd. Het christelijke houdt me wat tegen maar las al een betoog in dit topic dat dat los staat van een bijbel dus wellicht kan dat argument overboord.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind niet dat er actie moet worden ondernomen, behalve dan eindelijk eens het uitvoeren van de spreidingswet en meer geld en ruimte vrijmaken voor integratie.
Maar mensen die wel actie willen, moeten niet op de partij stemmen die al een jaar alle wetgeving tegen houdt. Ook niet op de VVD, de partij die het kabinet er voor liet vallen toen er een groot anti-migratie pakket lag. Ik zou zeggen dat je bij CDA de meeste kans hebt op actie op dit terrein. Het CDA lijkt het meest serieus in het aanpakken van migratie.
Een zeer uitgebreid interview met Bontenbal, waarvan best een groot deel over asiel: https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:24 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik ben serieus het cda aan het overwegen idd. Het christelijke houdt me wat tegen maar las al een betoog in dit topic dat dat los staat van een bijbel dus wellicht kan dat argument overboord.
quote:Het was een destructieve coalitie. De kroon spande de huurbevriezing. De coalitieleiders gingen met elkaar in een hok zitten en voerden die eventjes in. Totaal ondoordacht, en zonder consultatie van een bewindspersoon of ambtenaar.”
De fractievoorzitters van VVD, NSC, BBB en de PVV besloten om de huren te bevriezen, maar zorgden er niet voor dat woningbouwcorporaties gecompenseerd zouden worden zodat ze extra huizen bij kunnen bouwen. “Je streept tientallen miljarden weg voor woningbouw, gewoon omdat je geen kennis van zaken hebt. Dit was echt hét voorbeeld van een coalitie die niet capabel is aan de knoppen te zitten. Ik dacht toen: hoe lang blijven wij als CDA nog constructief als ze er zo’n rommel van maken?”
Het is echt dat het CDA mij te conservatief is, maar ik ben wel oprecht blij dat er daar nu een aansprekend politicus met een nuchter, helder en goed doordacht verhaal staat.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een zeer uitgebreid interview met Bontenbal, waarvan best een groot deel over asiel: https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/
Al vind ik dit stukje vooral mooi:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |