Verschil met Balkenende en Bontebal is wel dat Balkenende voor een voor die tijd erg rechts kabinet stond en Bontebal vermoedelijk een veel gematigder CDA gaat leiden met een kans op het premierschap. Ook volgde Balkenende destijds Wim Kok op, Nederland had toen al voor vele ja-ren een fatsoenlijke premier gehad. Balkenende bracht alleen wat stabiliteit in de onrust die met de opkomst van de LPF en de dood van Fortuyn was ontstaan. Maar verder was het gewoon een vrij kleurloze opvolging op iemand die charismatisch en fatsoenlijk was.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond Balkenende saai, wat kleurloos, maar hij kwam wel betrouwbaar en integer over. Het waren mijn standpunten niet, maar hij was wel, net als Bontenbal nu, fatsoenlijk.
En ik weet dat het niet het belangrijkste moet zijn, maar ik snak echt naar wat fatsoen terug in onze politiek. Politici die op het scherpst van de snede kunnen debatteren zonder te schelden, zonder denigrerend te doen. Elkaar op inhoud bestrijden, niet op persoon. En van alle politici steekt Bontenbal met kop en schouders boven iedereen uit. Ik hoop dat het aantekelijk werkt en het overgenomen wordt door meer politici, zeker in de campagnetijd die nu komt.
Een Christelijke moraalridder die zelf vreemd ging.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan heeft 'ie ons nog een oorlog ingerommeld ook. Vond het echt een misselijke en achterbakse kwal.
Bij Bontenbal was de volgorde VVD>PvdA/GL>D66 en PVV geen optie. Dat kwam uit het gesprek met Wilfred Genee maar voren. Daarbij hekelde hij dat de VVD wat fascistische trekjes heeft door in klaslokalen mee te willen kijken en hij gaf aan dat hij meer kans zag voor een samenwerking met PvdA/GL als die gericht was op het klassieke sociaaldemocratische van die partij.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zit diep in het DNA van die partij, ze zijn toch conservatief aangelegd en dat is de VVD op een aantal belangrijke thema's ook.
Het maakt verder niet uit, de kans dat ze samen een meerderheid halen is nihil dus ze zullen zeer waarschijnlijk PvdAGL en/of D66 nodig hebben. En een ding is zeker, Bontenbal gaat nooit meer in zee met de PVV.
Als je al deze partijen bekijkt is er niets liberaals aan en vooral conservatief. Je kunt ook de Tories echt met geen mogelijkheid liberaal noemen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een ding is zeker: niets is zeker.
Ik herinner nog goed de stelligheid over dat brexit geen meerderheid zou halen, in 2010 de PVV niet zou gaan gedogen, Trump geen president zou worden, dat Poetin heel snel verslagen zou worden, dat Trump geen 2e keer president zou worden, dat PVV nooit in een coalitie zou komen. En zo kan ik heel lang door gaan.
De lijst met liberal fails is lang. heel lang.
Balkenende was idd een stuk rechtser dan Bontebal, maar Balkenende heeft ook het kabinet Balkenende-Bos-Rouvoet geleid. Dat was absoluut geen rechts kabinet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verschil met Balkenende en Bontebal is wel dat Balkenende voor een voor die tijd erg rechts kabinet stond en Bontebal vermoedelijk een veel gematigder CDA gaat leiden. Ook volgde Balkenende destijds Wim Kok op, Nederland had toen al 8 jaren een fatsoenlijke premier gehad.
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij liep wat teveel achter de VS en het VK aan in die zaak, klopt. En hij werd verkeerd geadviseerd. Maar hij was duidelijk wel aansprekend, anders haal je niet 3 verkiezingen achter elkaar meer dan 40 zetels. Met concurrentie van Bos, Rutte, Jan Marijnissen en toch ook al Wilders, dat is steviger dan wat er tegenwoordig rond loopt.
Oh zeker, eigengeilerige personen kunnen best innemend zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eigengeilerig kan ook worden vertaald als charismatisch. Ik vind dat vele landelijke politici dit wel hebben en dat ook de reden is dat ze er zitten. Want je moet wel consequent betogen en oneliners zonder haperen kunnen leveren voor de cameras en de microfoons met goede lichaamstaal. Dat kan lang niet iedereen goed.
De meest kundige charismatische personen met politieke interesses komen uiteindelijk in de hoogste divisie. Waarbij je kundigheid als tussen bespelen op inhoud en emotie in gradatie kunt zien.
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar haddenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Balkenende was idd een stuk rechtser dan Bontebal, maar Balkenende heeft ook het kabinet Balkenende-Bos-Rouvoet geleid. Dat was absoluut geen rechts kabinet.
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.
Iedereen die anno 2003 al meer dan 2 minuten op internet had doorgebracht en een met photosjop bewerkt plaatje had gezien kon zien dat de shit die Colin Powell liet zien bij de VN totaal uit de duim gezogen en gemanipuleerd was. Waarom men dat in Den Haag (expres?) niet doorhad is me altijd een raadsel gebleven. En toevallig heeft Balkenende er een Parlementaire Enquête altijd over tegengehouden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Met dank aan onze eigen geheime diensten die niet onze bestuurders van adequate informatie hebben voorzien. Meer landen hebben die fout gemaakt.
Dhr Schroder (thans wappie genoemd) zag dit.
Er zijn er veel meer: Rutte en Kaag, Kaag en Hoekstra, De Jonge en Rutte, De Jonge en Hoekstra, Segers en Pechtold. De kabinetten Rutte 3 en 4 zaten vol met politici die helemaal niks met elkaar hadden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar hadden
Wel schattig inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:21 schreef miss_sly het volgende:
https://haitskevdlinde.me(...)vvd-top-a9793876450b
[..]
Dit zouden veel VVD'ers moeten onderschrijven.
Zijn aura van fatsoen. Uiteindelijk is het natuurlijk ultiem onfatsoenlijk wat er in Irak is gebeurd. En geopolitiek erg dom met ontzettend veel nare gevolgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.
Mwah. Hij had de dynamiek mee en het demografische gegeven dat veel oude katholieken en protestanten nog uit gewoonte voor het CDA gingen. En JPB gaf de kiezers soms ook wat ie vroeg zoals: handen af van de hypo-aftrek, of: "mr Bos u draait en u bent niet eerlijk".quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Charisma is misschien niet zo belangrijk. Zijn fatsoen, dat was aansprekend voor heel veel mensen.
En ook dit bekende plaatje:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een Christelijke moraalridder die zelf vreemd ging.
De vier van de afgelopen coalitie?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Balkenende en Bos, zelden twee politici gezien die zo weinig chemie met elkaar hadden
Ik was toen echt te klein mijn beste om de dynamiek en het politieke sentiment gevoeld te hebben. Anno nu ligt het er wel lagen dik boven op dat wij zeer bewust zijn voorgelogen. Waarom deze oorlog er voor de EU had moeten komen is mij een raadsel. Vanuit Amerikaans/neo-con perspectief snap ik het.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iedereen die anno 2003 al meer dan 2 minuten op internet had doorgebracht en een met photosjop bewerkt plaatje had gezien kon zien dat de shit die Colin Powell liet zien bij de VN totaal uit de duim gezogen en gemanipuleerd was. Waarom men dat in Den Haag (expres?) niet doorhad is me altijd een raadsel gebleven. En toevallig heeft Balkenende er een Parlementaire Enquête altijd over tegengehouden.
Lijkt wel zo'n line-up bij de politiequote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De vier van de afgelopen coalitie?
[ afbeelding ]
Jack-Normen en waarden-de Vries.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je overschat het charisma en vergeet te melden dat Jack de Vries een goede adviseur spindocter was.
Je kunt bij 'tot elkaar veroordeeld' niet beter in beeld uitdrukken.quote:
Klink was een beetje moralistisch, maar op zich vond ik dat geen verkeerde kerel. Veel linkser ook dan Eurlings en Verhagen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jack-Normen en waarden-de Vries. Die dan zelf uiteraard wel buiten de deur neukt.![]()
Was ook al zo'n misselijke CDA-kwal. Net als mensen als Eurlings, Verhagen of Klink.
Stukje ongegeneerde schijnheil.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jack-Normen en waarden-de Vries. Die dan zelf uiteraard wel buiten de deur neukt.![]()
Was ook al zo'n misselijke CDA-kwal. Net als mensen als Eurlings, Verhagen of Klink.
Verhagen was/is cool. Een "goede" katholieke inborst waarmee hij kan draaien en veel mogelijk is, lekker pro-israel, hij heeft gerookt, bourgondisch koppie. Een echte christen-democraat van kathoelieke snit. Onder Peetoom (protestantse snit) is het hele CDA verder uitgehold.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Sja, de man van de eerste gedoogconstructie. Keerpunt van de populariteit van het CDA. Wel een prestatie van een partij van 40+ zetels er eentje van met mazzel 15 te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verhagen was/is cool. Een "goede" katholieke inborst waarmee hij kan draaien en veel mogelijk is, lekker pro-israel, hij heeft gerookt, bourgondisch koppie. Een echte christen-democraat van kathoelieke snit. Onder Peetoom (protestantse snit) is het hele CDA verder uitgehold.
Met meer Maxim's zou de christen-democratie weer nieuwe leven in worden geblazen. Hoewel het allemaal nog wel wat conservatiever en populistischer mag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |