Juist wel, wijs hem en iedereen die het volgt en met name de VVD er steeds op wat voor puinhoop Faber er van maakt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het antwoord van Schoof zal een ongemakkelijke houding, handgebaren en "uh, uh, uh" zijn. Dus die vragen stellen is tamelijk zinloos.
En dat laatste beeld klopt dus niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Er zit natuurlijk een wereld van nuance tussen het beeld van kinderen van 8 uit Oekraïne waarvan mama dood is en papa vecht in een loopgraaf, gevlucht met oma en die je een dagje Efteling gunt om even alle ellende te vergeten. Met daartegenover economische vluchtelingen uit Marokko die geen kans maken op een paspoort, die a la ter apel ellende opleveren, vorig jaar hebben lopen matten op de kermis en om dat te voorkomen sturen we ze nu op kosten van de belastingbetaler naar de Efteling.
Deze volg ik niet helemaalquote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:
Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
Die waarheid zal wel ergens in het midden liggen, want als het allemaal kinderen van 8 waren hadden ze ze ook niet specifiek "om problemen te voorkomen op de kermis" ze naar de Efteling gestuurd op die dag.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat laatste beeld klopt dus niet.
Om meerdere redenen: de jongeren die vorig jaar ellende opleverden, zijn verplaatst. Er zitten geen veiligelanders in dit AZC, dus geen Marokkanen. Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
Ik zei ook nergens kinderen van 8. Kinderen van 16 zijn nog steeds echt kind.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Die waarheid zal wel ergens in het midden liggen, want als het allemaal kinderen van 8 waren hadden ze ze ook niet specifiek "om problemen te voorkomen op de kermis" ze naar de Efteling gestuurd op die dag.
Jij denkt dat 14-16 jarigen als economische vluchteling reizen? Terwijl ze hier niet kunnen werken?quote:
Zoals naar de kapper gaan op kosten van de belastingbetaler?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:33 schreef StephanL het volgende:
Faber is beleid, Faber levert
Kan ze weer andere leuke dingen mee doen van dat geld.
Je weet toch dat het allemaal mensen zijn waar we hier in Nederland niks aan hebben omdat ze niks kunnen. Tegelijk kunnen ze al heel bewust de keuze maken om een economische vluchteling te worden terwijl de jeugd hier nog stress van de profielkeuze heeft.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat 14-16 jarigen als economische vluchteling reizen? Terwijl ze hier niet kunnen werken?
Ik begreep niet wat je wilde zeggen. Je toon is nogal aanmatigend.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat 14-16 jarigen als economische vluchteling reizen? Terwijl ze hier niet kunnen werken?
In praktijk zijn het waarschijnlijk bijna allemaal Syriërs die een oorlog zijn ontvlucht, die dus al teveel drama hebben gezien en meegemaakt in hun jonge leven.
Dus is er ook geen reden voor een uitje juist op die datum om ongeregeldheden te voorkomen. Toch?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat laatste beeld klopt dus niet.
Om meerdere redenen: de jongeren die vorig jaar ellende opleverden, zijn verplaatst. Er zitten geen veiligelanders in dit AZC, dus geen Marokkanen. Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
Laten we niet gespeeld naïef doen. Mensensmokkel van minderjarigen is geëxplodeerd de laatste jaren omdat dat de meeste kans op een snelle verblijfsvergunning geeft voor het hele gezin. Vaak worden die kinderen gewoon gedumpt op een NS-station.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je weet toch dat het allemaal mensen zijn waar we hier in Nederland niks aan hebben omdat ze niks kunnen. Tegelijk kunnen ze al heel bewust de keuze maken om een economische vluchteling te worden terwijl de jeugd hier nog stress van de profielkeuze heeft.
In Oekraine gaan nauwelijks burgers dood, het is geen Afrika.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Er zit natuurlijk een wereld van nuance tussen het beeld van kinderen van 8 uit Oekraïne waarvan mama dood is en papa vecht in een loopgraaf, gevlucht met oma en die je een dagje Efteling gunt om even alle ellende te vergeten. Met daartegenover economische vluchtelingen uit Marokko die geen kans maken op een paspoort, die a la ter apel ellende opleveren, vorig jaar hebben lopen matten op de kermis en om dat te voorkomen sturen we ze nu op kosten van de belastingbetaler naar de Efteling.
Zoals ik eerder zei: ik weet niet of de ruziezoekende dorpelingen ook weg zijn. En sowieso is het goed om geen herinneringen op te halen aan zoiets, dit is dus een prima oplossing.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus is er ook geen reden voor een uitje juist op die datum om ongeregeldheden te voorkomen. Toch?
Doen we een dealtje. Jij betaalt mij voor elke gerapporteerde dode in Oekraine een tientje. Aangezien er nauwelijks burgers doodgaan, moet dat behapbaar voor je zijn.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Oekraine gaan nauwelijks burgers dood, het is geen Afrika.
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht en nu zonder ouders zitten, blijkbaar volgens Faber ook geen enkele positieve herinneringen mogen maken. Gestraft moeten ze worden omdat ze (hier) ouderloos zijn en uit oorlogsgebied komen. Stel dat ze minder trauma's oplopen, dat is de bedoeling niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik begreep niet wat je wilde zeggen. Je toon is nogal aanmatigend.
En denk je dat al het leed in de wereld hier heen te halen een goede oplossing is?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht en nu zonder ouders zitten, blijkbaar volgens Faber ook geen enkele positieve herinneringen mogen maken. Gestraft moeten ze worden omdat ze (hier) ouderloos zijn en uit oorlogsgebied komen. Stel dat ze minder trauma's oplopen, dat is de bedoeling niet.
Er wordt niemand "hierheen gehaald", die kinderen zijn er nou eenmaal en daar moet je dus wat mee.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En denk je dat al het leed in de wereld hier heen te halen een goede oplossing is?
Dat is geen antwoord op mijn vraag,quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er wordt niemand "hierheen gehaald", die kinderen zijn er nou eenmaal en daar moet je dus wat mee.
Het waren de asielzoekers die ruzie maakten hé, niet de waarheid verdraaien.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik eerder zei: ik weet niet of de ruziezoekende dorpelingen ook weg zijn.
Voor de duidelijkheid, 'vluchten' betekent hier vooruit gestuurd worden via mensensmokkel en achtergelaten om snel een verblijfsvergunning te krijgen en via gezinshereniging de rest van de familie te laten overkomen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht
Nou, stuur Faber eens een mailtje met die vraag.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vraag me af hoe leuk je eigen leven is als het enige doel van je werkweek is om het voor andere mensen zo vervelend mogelijk te maken.
Dat hele beeld van hordes veiligelanders, en vooral lekker makkelijk de Marokkanen natuurlijk, die door de Friese straten lopen om de boel te terroriseren is wel echt een grote fabel. Enig idee hoeveel veiligelanders er zich aanmelden en hoeveel daarvan uberhaupt Marokkaan zijn?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Dan heb jij de media uit die tijd niet teruggezocht, er werd door twee partijen ruzie gemaakt en gevochten.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het waren de asielzoekers die ruzie maakten hé, niet de waarheid verdraaien.
Omdat het dorp dat wil?quote:Maar nogmaals, als het allemaal engeltjes van 8 zijn waarom is zo'n trip dan nodig op die datum?
Waarom is het nodig? Als het niet meer de relschoppers zijn, waarom is het dan nodig om op die datum te plannen zodat een conflict vermeden kan worden?quote:
Voor de duidelijkheid: er is vaak geld om 1 iemand te laten gaan en er zijn inderdaad ouders die er dan voor kiezen om kinderen naar de veiligheid te laten gaan. Zoals er in WO2 veel kinderen naar Engeland zijn gestuurd zonder ouders.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid, 'vluchten' betekent hier vooruit gestuurd worden via mensensmokkel en achtergelaten om snel een verblijfsvergunning te krijgen en via gezinshereniging de rest van de familie te laten overkomen.
Vaak gaat het om mensen die zelf nogal gefaald zijn en het pijnlijk vinden als andere mensen wel leuke dingen meemaken. Puur misgunnen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vraag me af hoe leuk je eigen leven is als het enige doel van je werkweek is om het voor andere mensen zo vervelend mogelijk te maken.
Omdat het dorp trauma's heeft van de vorige keer, dat is ook duidelijk wat de burgermeester steeds communiceert. Dat het niks met de huidige bewoners te maken heeft.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom is het nodig? Als het niet meer de relschoppers zijn, waarom is het dan nodig om op die datum te plannen zodat een conflict vermeden kan worden?
Dit is een retorische vraag natuurlijk, er is geen antwoord dat in jouw wereldbeeld past helaas.
Want de reis is natuurlijk ook zonder gevaar, dat kunnen kinderen best aan.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: er is vaak geld om 1 iemand te laten gaan en er zijn inderdaad ouders die er dan voor kiezen om kinderen naar de veiligheid te laten gaan.
En veiligelanders zitten in aparte AZC's, los van de rest. Niet in deze.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat hele beeld van hordes veiligelanders, en vooral lekker makkelijk de Marokkanen natuurlijk, die door de Friese straten lopen om de boel te terroriseren is wel echt een grote fabel. Enig idee hoeveel veiligelanders er zich aanmelden en hoeveel daarvan uberhaupt Marokkaan zijn?
Jij gaat straks een paar jaar in een oorlogsgebied zitten, hoor ik. Wat doe je hier dan nog?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Want de reis is natuurlijk ook zonder gevaar, dat kunnen kinderen best aan.
En vluchten is het niet natuurlijk, als je een jaar kunt wachten tot de verblijfsvergunning voor de hele familie komt. Echt, dat constante geframe om migranten als weerloze vluchtelingen neer te zetten die alleen maar een keuze hebben tussen dood en Ter Apel begint heel wanhopig te worden.
Dus de kans is te groot dat het weer mis gaat met de huidige bewoners. Goh, handig als jij mijn punt zelf onderbouwtquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat het dorp trauma's heeft van de vorige keer, dat is ook duidelijk wat de burgermeester steeds communiceert. Dat het niks met de huidige bewoners te maken heeft.
Niet door de bewoners van het AZC.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus de kans is te groot dat het weer mis gaat met de huidige bewoners. Goh, handig als jij mijn punt zelf onderbouwt
Dat verzin je volledig zelf. Geeft niet, we moeten allemaal wel eens dingen zomaar uit de lucht grijpen om vast te kunnen houden aan ons zwart witte wereldbeeld.quote:
Het klinkt overzichtelijk, beetje erbij, maar voor de meeste landen gaat dit een hele grote uitdaging worden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Schoof onthult: NAVO wil norm in 2032 naar 5 procent
ach Dick
overigens in de praktijk gaat het van 2 naar 3.5% dus dat valt nog best mee. Die 1.5% aan overige zaken kan je altijd wel alloceren aan random infrastructuurprojecten.
Ik stelde het gechargeerd natuurlijk maar van het eeuwige net doen alsof Oekraïne enige oorlogsgebied ter wereld is word ik ook wel een beetje moe.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Doen we een dealtje. Jij betaalt mij voor elke gerapporteerde dode in Oekraine een tientje. Aangezien er nauwelijks burgers doodgaan, moet dat behapbaar voor je zijn.
Het uitgeven wordt ook een probleem in combinatie met de mensen die je hebt. Je kan wel het geld hebben voor een vliegdekschip/armada maar als je de mensen niet hebt dan maakt dat ook niets uit.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het klinkt overzichtelijk, beetje erbij, maar voor de meeste landen gaat dit een hele grote uitdaging worden.
Volgens de meest recente cijfers (31 januari 2025) van het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten (OHCHR) vielen er sinds de Russische invasie al 41.783 burgerslachtoffers, onder wie 2.523 kinderen. Het gaat om 12.605 doden en 29.178 gewonden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Oekraine gaan nauwelijks burgers dood, het is geen Afrika.
Het lollige is vooral dat zijn oplossing voor dat grote gevaar een groot Europees Rijk is.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:29 schreef Halcon het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)land-van-de-jaren-30
Dassen
Niet te hopen dat hij dit op Fok komt zeggen, want dan wordt hij meteen geband.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:29 schreef Halcon het volgende:
Dassen
Ik heb een wereldbeeld waarin het niet goed is je frustraties over je eigen falen, zoals Faber doet, op kinderen die al genoeg ellende hebben meegemaakt af te reageren. Ja, lijkt me gezond. Jij mag het zwart-wit noemen, dat van Faber is iig zwart-zwart.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat verzin je volledig zelf. Geeft niet, we moeten allemaal wel eens dingen zomaar uit de lucht grijpen om vast te kunnen houden aan ons zwart witte wereldbeeld.
Elke oorlogsdode is er 1 teveel waar ook ter wereld. Het is zeer triest dat de mensheid in de 21e eeuw nog zo ontzettend agressief, onverdraagzaam en egoïstisch qua delen van welvaart is ondanks de enorme ontwikkelingen in wetenschap en welvaart, waarbij ook nog eens het uitputten van de aarde en de vernieling van natuur en milieu bijkomt veroorzaakt door ongebreidelde hebzucht en kortzichtigheid.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Volgens de meest recente cijfers (31 januari 2025) van het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten (OHCHR) vielen er sinds de Russische invasie al 41.783 burgerslachtoffers, onder wie 2.523 kinderen. Het gaat om 12.605 doden en 29.178 gewonden.
---------
Het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Vluchtelingen (UNHCR) schat het aantal Oekraïners dat op de vlucht sloeg voor het oorlogsgeweld op 6.906.500.
-----------------
https://archive.ph/Rh1Tu#selection-2825.0-2829.90
Open deur tot en met natuurlijk. Bizar dat mensen dat proberen te ontkennen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:29 schreef Halcon het volgende:
Dassen
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat vat het aardig samen ja. Meer woorden is onnodig.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 10 mei 2025 09:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.
Liever inderdaad iedere gelegenheid aangrijpen om kontjelik te doen bij autocratische bestuurders.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat vat het aardig samen ja. Meer woorden is onnodig.
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:29 schreef Halcon het volgende:
Dassen
quote:Dit sterke Europa heeft een Europese premier en minister van Buitenlandse Zaken die ons, zonder het beklemmende veto, een stem op het wereldtoneel geven zodat we niet langer toekijken hoe er in Gaza een genocide plaatsvindt."
Meer incompetentie dus. Lijkt me niet de juiste oplossing.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het lollige is vooral dat zijn oplossing voor dat grote gevaar een groot Europees Rijk is.
Wat slechtquote:Op zaterdag 10 mei 2025 20:04 schreef Stefanovich het volgende:
Omdat de coalitie verzaakt:
https://actie.degoedezaak(...)cb-92d2-1e1144b872c6
Tekenend voor de grote leegheid van de PVVquote:ARNHEM - De PVV stopt in de Arnhemse gemeenteraad. Bij de verkiezingen volgend jaar maart zal de partij niet meer deelnemen. Dat maakt fractievoorzitter Coen Verheij bij Omroep Gelderland bekend. Daarmee komt er een einde aan acht jaar waarin hijzelf en de partij onderdeel uitmaakte van de lokale politiek. De reden: te weinig geschikte kandidaten om de lijst mee te vullen.
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:quote:Sinds 2003 is het percentage scholieren dat ooit heeft gerookt sterk afgenomen, van 44% in 2003 naar 16% in 2023. Sinds 2017 blijft dit percentage stabiel, tussen de 16 en 17%. Het percentage scholieren dat aangeeft de afgelopen maand gerookt te hebben, is afgenomen van 19% in 2003 naar 9% in 2023. Ook bij deze groep stabiliseerde de daling vanaf 2017. Het percentage dagelijkse rokers is sinds 2015 stabiel gebleven.
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.quote:„Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot vierhonderd keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol.”
...
Longarts Wanda de Kanter stelt bovendien dat het kinderbrein door vapen vanwege de hoge dosis nicotine ‘onomkeerbaar wordt verwoest’: „Vapen zorgt ervoor dat je het beloningshormoon dopamine maximaal ervaart en denkt: dit wil ik nóg een keer! De andere hersenhelft - de langetermijnplanning - staat maximaal uit”, legt zij uit. Ofwel: na het roken van een vape kan het je als tiener ‘allemaal niet meer schelen’ wat de gevolgen zullen zijn. „Daardoor worden veel jongeren óók verslaafd aan sigaretten en andere rotzooi.”
Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.quote:Bijna 40 procent van de 12- tot en met 16-jarigen zegt verslaafd te zijn aan vapen, aldus onderzoekers van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Ook heeft 1 op de 10 van alle 12-jarigen al eens gevaped.
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.quote:Op maandag 12 mei 2025 08:31 schreef Hanca het volgende:
Hopelijk helpt deze campagne, maar de overheid mag wel wat fanatieker worden:
https://www.ad.nl/politie(...)n-toestaat~ab9447f9/
Zijn we eindelijk op de goede weg qua rokers (in 2014 rookte 25,7%, 19,7% dagelijks, in 2024 waren dat 18,2 en 12,3%)
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/.
Al is de afname onder scholieren wel gestopt:
https://www.vzinfo.nl/roken/jongeren
[..]
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:
[..]
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.
Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.
Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!quote:Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:
Laat ze lekker vapen als ze willen.
We hoeven niet alles wat slecht voor je is maar te verbieden.
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?quote:Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:
Laat ze lekker vapen als ze willen.
We hoeven niet alles wat slecht voor je is maar te verbieden.
Klopt. Als een school zoiets ziet, gewoon de politie laten komen en de kluisjes leeghalen. Zoals in mijn tijd iig ook met vuurwerk omgegaan werd op mijn school.quote:Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.
[..]
Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.quote:Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgavenquote:Op maandag 12 mei 2025 08:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?quote:Op maandag 12 mei 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgaven
Zo goedkoop is dat dus allemaal niet.
En oud worden is niet duur, je laatste levensjaren zijn duur. Bij iemand die 90 wordt zijn dat de jaren 85-90, bij iemand die aan longkanker sterft op zijn 50e zijn dat de jaren 45-50. Kosten zijn wat dat betreft redelijk gelijk. Alleen mensen die zeer plotseling overlijden trekken het gemiddelde bij jongere mensen wat naar beneden (ongelukken, plotselinge hersenbloedingen of plotseling hartfalen).
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.quote:Op maandag 12 mei 2025 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?
De RIVM is hier bijvoorbeeld ook vrij duidelijk over. Bij uitbanning van het roken bespaar je initieel 8% aan zorgkosten voor rook gerelateerde ziekten, maar doordat men ouder wordt worden de uiteindelijke zorgkosten 12% hoger, oftewel stoppen met roken zorgt voor een netto verlies aan zorgkosten van 4%.
Bron: RIVM, zorgkosten ongezond gedrag
Daarnaast oud worden is niet duur? Alleen de AOW kost al 55 miljard op jaarbasis, dit neemt tot 2029 al toe met 30%.
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.quote:Op maandag 12 mei 2025 09:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.
De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.
Maar het belangrijkste is: ik gun al die kinderen die de toekomst nog niet overzien geen longkanker in de toekomst omdat ze nu een zeer domme beslissing maken. Ik gun hun kinderen weer geen jong overleden ouder. Geld is hooguit een bijzaak, maar eigenlijk helemaal geen factor in zo'n beslissing.
En als je het over geld hebt: ik gun die bedrijven die vapes hebben uitgevonden omdat hun tabaksinkomsten daalden geen enkele cent. Dat zijn echt smerige bedrijven die geld willen verdienen puur ten koste van de gezondheid van anderen.
Kinderen van 12-16 bedenken niet dat dit vapen er voor zorgt dat ze straks misschien wel voor hun 50e afscheid moeten nemen van hun kinderen, die dan veel te jong hun ouders verliezen. Volwassenen kunnen dat wel bedenken, daarom moeten volwassenen maatregelen nemen om dat te voorkomen. En omdat vapen vrijwel 100% gericht is op jeugd: een Europees verkoopverbod op die rommel en buiten-Europese sites die het verschepen naar Europa keihard aanpakken.
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.quote:Op maandag 12 mei 2025 10:14 schreef Japepk het volgende:
[..]
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.quote:Op maandag 12 mei 2025 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.
Meer lijkt me lastig.
Maar het is niet omdat je het ene grote probleem niet aan kunt pakken, je het andere grote probleem maar moet laten zitten. 40% van onze 12-16 jarigen is volgens onderzoekers van Motivaction verslaafd aan vapen. Aan iets wat volgens veel recent onderzoek schadelijker is dan roken. In urine van vapers vinden ze lood, uranium en cadmium, alle 3 gewoon giftig.
En inderdaad, het klopt dat vapen en psychische problemen aan elkaar gekoppeld zijn, het is alleen onduidelijk of jongeren met psychische problemen eerder gaan vapen, of dat vapen (net als roken, daar is het wel bewezen) voor psychische problemen zorgt. Beide lijken waarschijnlijk, waardoor kinderen die door psychische problemen naar de vape grijpen dus waarschijnlijk hun klachten verergeren.
Van 'laat ze lekker gaan, ze zijn jong, ze mogen het zelf weten' kan ik echt boos worden. Want een 12 jarige bedenkt niet wat de gevolgen allemaal zijn van zo'n vape. Dat er giftige metalen in zitten. Dat de kans op vroeg dood gaan aanzienlijk wordt vergroot. En dat inderdaad je ook psychische problemen erger maakt met vapen.
Ik ben in elk geval blij dat mijn dochter op school nog nooit iemand heeft zien vapen. Maar gezien het percentage, 40%, is de kans dat daar niemand dat doet erg klein. Wat maakt dat alleen een aanpak op de scholen blijkbaar niet voldoende is.
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:04 schreef Japepk het volgende:
[..]
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.
Tja, iets vinden of een probleem erkennen zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Ik vind vapes ontzettend sneue en idiote dingen, maar daarvoor hoeft het niet te worden verboden. Het feit dat we een hele generatie al vanuit de luiers dom aan het maken zijn en dat vapes daar blijkbaar een soort verergering van zijn, wijzen cijfers dus gewoon uit. Als we hier kosten en maatschappelijke lasten tegen elkaar afwegen, mag je die ook rustig meenemen.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem. Daarmee is het grote gevaar van dat type roken al gemitigeerd. Het zal vast niet gezond zijn, maar dat zijn wel meer dingen niet.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.
We hebben de smaakjes al verboden, verkoop moet vanaf komende 1 januari al in een speciaalzaak. Duidelijk is dus dat dit ongewenst is. Waarom nou eerst wachten tot een halve generatie verslaafd is en de bijbehorende psychische en lichamelijke klachten heeft?
We hebben de verkoop van asbest toch ook verboden?
Hoe kom je aan die onzin?quote:Op maandag 12 mei 2025 11:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem.
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.quote:People who both smoke cigarettes and use electronic cigarettes (e-cigarettes, e-cigs, or vapes) are 4 times more likely to develop lung cancer than people who only smoke cigarettes, new research finds.
Ik ga hier vanavond even induiken met chatgpt.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die onzin?
https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.
En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.
[..]
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
Let je wel op dat je niet weer in een hallucinatie terechtkomt? Kijk Chatgpt over vapen:quote:Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga hier vanavond even induiken met chatgpt.
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga hier vanavond even induiken met chatgpt.
Dat vapen schadelijker (meer carcinogeen) zou zij zijn dan conventioneel roken vind ik absurd. Kan ik totaal niet geloven. In UK weet ik dat ze elektrisch roken voorschrijven aan mensen die conventioneel roken.
In tabak dat je verbrandt zit teer, dat is het stofje de veroorzaker is van longkanker en COPD klachten. Die stoffen vind je niet terug met vapen.
Ik kijk er vanavond eens naar.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.
Recente onderzoeken die ik heb gepost zijn duidelijk genoeg. Onderzoek op muizen ook. Vapen is zwaar kankerverwekkend.
En dat voorschrijven van e-sigaretten was even sprake van, maar volgens mij zijn ze daar inmiddels in elk land al weer mee gestopt.
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik kijk er vanavond eens naar.
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?quote:Op maandag 12 mei 2025 14:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alle onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?
Ik kan weinig prominente lobby content vinden. Maar ik sta er open voor als jij wel wat content hebt.
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alke onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.
Dat is helemaal niet algemeen bekend. Ik zie chatgpt meer als een flitsmeister. Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.
ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
Nu zitten er nog best wat bronnen tussen die op het menselijke brein gebaseerd zijn, maar dat gaat steeds minder worden.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:26 schreef phpmystyle het volgende:
Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.
O jawel hoor.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik kijk er vanavond eens naar.
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
Dat.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.
Vapen is niet gezond, maar hoogstwaarschijnlijk niet ongezonder dan roken. De reden dat er zo hard op gehamerd wordt, is het feit dat het jongeren c.q. kinderen aantrekt en ontzettend verslavend is. Daarnaast, als je vaped, is de kans groot dat je meer nicotine binnenkrijgt gezien de eenvoud en daarmee frequentie van pufjes nemen.
Neemt niet weg dat het doen alsof het een 100% gegeven is dat het ongezonder dan roken zou zijn, vrij vermoeiend is.
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
O jawel hoor.
Ik bevraag chatgpt vanuit meerdere invalshoeken. Of informatie/data mij welgevallig is maakt niet uit, maar ik wil alle invalshoeken kennen.
Al mijn avaters zijn parodieën.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten.
Het is ook niet dat ik je voor de eerste keer zie posten, ik lees je comments.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Al mijn avaters zijn parodieën.
Je moest eens weten welke ik in het verleden had
Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.
quote:De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.
Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.
Bij bijvoorbeeld de stelling dat de zorg voor rokers goedkoper was dan zorg voor niet rokers heb ik chat gevraagd naar een betrouwbare bron en die kwam met een onderzoek van het RIVM aanzetten. Dit kun je dan scannen en dan weet je of het niet danwel een relevant stuk is.
Ik vind dat ik dan bij betrouwbaardere info kom dan het wel heel algemene
[..]
Ik denk dat we elkaar hier heel goed kunnen vinden.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.
Als 15 jarige snap je heel goed dat roken/vapen niet goed voor je is.quote:Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
Als 13 jarige denk je niet eens na over volgende week, laat staan over wat er gebeurt als je over 30 jaar longkanker hebt.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als 15 jarige snap je heel goed dat roken/vapen niet goed voor je is.
En als 13 jarige ook wel.
Chargeer. Dat doen ze wel degelijk. Ik ken ook het doembeeld van de jeugd die de wereld voor een krentenbol aanziet, maar ze weten best dat vapen niet goed is. Ze doen het alleen omdat het cool is, de rest het doet en eenmaal begonnen de verslavende stoffen hun werk doen.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als 13 jarige denk je niet eens na over volgende week, laat staan over wat er gebeurt als je over 30 jaar longkanker hebt.
Natuurlijk chargeer ik daarin wat. Volgende week denken ze nog wel aan. Maar aan dat ze in de toekomst ziek zouden kunnen worden en wat dan de gevolgen zijn? Echt niet. 'Niet goed' is echt wel wat anders dan echt over de mogelijke gevolgen nadenken.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:40 schreef Japepk het volgende:
[..]
Chargeer. Dat doen ze wel degelijk. Ik ken ook het doembeeld van de jeugd die de wereld voor een krentenbol aanziet, maar ze weten best dat vapen niet goed is. Ze doen het alleen omdat het cool is, de rest het doet en eenmaal begonnen de verslavende stoffen hun werk doen.
Maar eerlijk; wie wel op die manier? Als ik een biertje drink ben ik ook niet steeds bezig met de afweging of hart- en vaatziekten opwegen tegen een leuk avondje uit.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk chargeer ik daarin wat. Volgende week denken ze nog wel aan. Maar aan dat ze in de toekomst ziek zouden kunnen worden en wat dan de gevolgen zijn? Echt niet. 'Niet goed' is echt wel wat anders dan echt over de mogelijke gevolgen nadenken.
Ik heb 3 kinderen rond deze leeftijdscategorie. En dan nog 3 zeer verstandige. Maar echt jaren vooruit denken? Nee, dat zit er gewoon niet in op de leeftijd van 13 jaar.
Laten we eens kijken naar de gemiddelde ZZP’ers arbeidsongeschiktheid verzekering.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:06 schreef Japepk het volgende:
[..]
Maar eerlijk; wie wel op die manier? Als ik een biertje drink ben ik ook niet steeds bezig met de afweging of hart- en vaatziekten opwegen tegen een leuk avondje uit.
Ik zou nog reageren. Er is geen enkele bron te vinden die stelt dat elektrisch roken tot een 4 keer hogere kans op longkanker veroorzaakt.quote:Op maandag 12 mei 2025 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die onzin?
https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.
En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.
[..]
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
Het is verwaarloosbaar klein. De kans dat een jongere van de fiets pleurt en invalide raakt is groter dan die hele longkanker hoax door vapen.quote:ranges. The average total CR for inhalation exposure was 5.35 × 10–4. This means that an additional 535 cases of cancer were caused by vaping in 1,000,000 people. The average total
Dan kun jij niet zoeken. De Ohio universiteit: https://cancer.osu.edu/ne(...)cancer-risk-fourfoldquote:Op maandag 12 mei 2025 19:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zou nog reageren. Er is geen enkele bron te vinden die stelt dat elektrisch roken tot een 4 keer hogere kans op longkanker veroorzaakt.
Een assumptie (mijn inziens nog pessimistisch maar ok) dat het wel meevalt:
[..]
Het is verwaarloosbaar klein. De kans dat een jongere van de fiets pleurt en invalide raakt is groter dan die hele longkanker hoax door vapen.
BRON:https://www.nature.com/ar(...)m_source=chatgpt.com
Ik stel dat de kansen verwaarloosbaar klein zijn. 535 op de 1.000.000 wordt verwacht. Overigens een vreselijke ziekte als je dat treft, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar lees mijn bron voor je zo tegen mij te keer gaat.quote:Op maandag 12 mei 2025 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kun jij niet zoeken. De Ohio universiteit: https://cancer.osu.edu/ne(...)cancer-risk-fourfold
People who both vape and smoke are four times more likely to develop lung cancer than people who just smoke, according to new study published by The Ohio State University Comprehensive Cancer Center – Arthur G. James Cancer Hospital and Richard J. Solove Research Institute (OSUCCC – James) and College of Public Health. These findings were consistent across gender and race.
This is the first study to provide evidence that smoking in combination with vaping increases the risk for cancer compared to smoking alone. Researchers reported their findings in the Journal of Oncology Research and Therapy.
Hier, je onderzoek: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11361252/
Wie wil jij nu voor de gek houden, met doen alsof longkanker door vapen een hoax is? Waarom plaats je zulk gevaarlijk nepnieuws?
Het is verwaarloosbaar klein. De kans dat een jongere van de fiets pleurt en invalide raakt is groter dan die hele longkanker hoax door vapen.quote:ranges. The average total CR for inhalation exposure was 5.35 × 10–4. This means that an additional 535 cases of cancer were caused by vaping in 1,000,000 people. The average total
Er zijn veel ouders die het gevaar niet eens (willen?) zien, dus ik maak me over het grootste deel van de jongeren weinig illusies.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:40 schreef Japepk het volgende:
[..]
Chargeer. Dat doen ze wel degelijk. Ik ken ook het doembeeld van de jeugd die de wereld voor een krentenbol aanziet, maar ze weten best dat vapen niet goed is. Ze doen het alleen omdat het cool is, de rest het doet en eenmaal begonnen de verslavende stoffen hun werk doen.
Kijk maar eens naar appen achter het stuur.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 00:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn veel ouders die het gevaar niet eens (willen?) zien, dus ik maak me over het grootste deel van de jongeren weinig illusies.
4x zo veel kans op longkanker als je rookt en vapet tov als je alleen rookt, dat is gewoon NIET verwaarloosbaar klein. Bij alleen roken is de kans 5%, bij roken én vapen samen is die dus 4x zo groot. Waarom blijf je in je nepnieuws hangen, verkoop je die rommel zelf oid?quote:Op maandag 12 mei 2025 22:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik stel dat de kansen verwaarloosbaar klein zijn.
Waar haal je die 5% en 20% vandaan Hanca? Ik zie de verhoudingen wel in de door jou gegeven bron, maar de 5% zie ik nergens?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 07:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
4x zo veel kans op longkanker als je rookt en vapet tov als je alleen rookt, dat is gewoon NIET verwaarloosbaar klein. Bij alleen roken is de kans 5%, bij roken én vapen samen is die dus 4x zo groot. Waarom blijf je in je nepnieuws hangen, verkoop je die rommel zelf oid?
https://www.mmc.nl/longge(...)nker-is-dat-echt-zo/quote:Op dinsdag 13 mei 2025 08:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar haal je die 5% en 20% vandaan Hanca? Ik zie de verhoudingen wel in de door jou gegeven bron, maar de 5% zie ik nergens?
quote:Laat ik beginnen met het feit dat longkanker een van de meest dodelijke vormen van kanker is: Ongeveer 80% van de patiënten met deze diagnose overlijdt uiteindelijk. Zo’n 5% van de rokers krijgt longkanker. Dat lijkt erg mee te vallen, maar 85 tot 90% van de longkankers is veroorzaakt door roken.
een 4 keer hogere kans tov confessionele rokers op longkanker? Dat betekent dat de de kans op longkanker bijna 50% isquote:Op dinsdag 13 mei 2025 07:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
4x zo veel kans op longkanker als je rookt en vapet tov als je alleen rookt, dat is gewoon NIET verwaarloosbaar klein. Bij alleen roken is de kans 5%, bij roken én vapen samen is die dus 4x zo groot. Waarom blijf je in je nepnieuws hangen, verkoop je die rommel zelf oid?
Nee, 20%. En ja, dat is schokkend veel. Klopt. Des te meer reden om hard aan de bel te gaan hangen, want ik begreep dat juist de combi roken en vapen relatief veel bij de jeugd voor komt. Zoals ik al zei: we stevenen af op een longkankerepidemie.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 08:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
een 4 keer hogere kans tov confessionele rokers op longkanker? Dat betekent dat de de kans op longkanker bijna 50% is
Vriend reken dit zelf eens na. En lees je eigen bron door.
Nee, ik verkoop dit niet.
Ik durf zelfs te stellen dat dat 100% is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 08:07 schreef Hanca het volgende:
Ongeveer 80% van de patiënten met deze diagnose overlijdt uiteindelijk.
[..]
[..]
Uiteraard, maar ik neem aan dat hij bedoelt dat de doodsoorzaak met die longkanker te maken heeft.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:33 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ik durf zelfs te stellen dat dat 100% is.
Hetgeen wat deze generatie voor heeft op de vorige generaties is dat er veel meer bekend is over de schadelijke gevolgen van roken, sterke drank en nu dus ook vapen.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:40 schreef Japepk het volgende:
[..]
Hij heeft absoluut geen punt. Hij was degene die ons opzadelde met deze coalitie. Deze coalitie die in een jaar tijd alleen maar op letterlijk elk beleidsterrein de keuzes vooruitgeschoven heeft. Terwijl hij eerst klaagde dat er allemaal zware tijden aankwamen doordat Rutte het slecht achter had gelaten, vervolgens kwamen er alleen maar meevallers uit die periode. Hebben ze alsnog hier en daar met de kaasschaaf bezuinigd en zitten we nog aan de 3% tekort maar dat gaat nog oplopen zodra er wel beleid moet komen. Of misschien dat ze daadwerkelijk 4 jaar zeggen, nee kijk naar prinsjesdag, nee kijk naar de voorjaarsbegroting, nee kijk naar prinsjesdag, nee het komt bij de voorjaarsbegroting.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)iten-te-stellen.html
Ergens heeft hij wel punt, bijzaken krijgen (door beide kanten van de politieke spectrum) enorm veel aandacht.
Tijd om dat vod in de papierbak te gooien en de ministers zelf een degelijke voorjaarsnota te laten schrijven. Of eigenlijk gewoon om een hele nieuwe start te maken, aangezien minister Heinen één van de medeprutsers is.quote:Of de huurbevriezing in de sociale huur ook voor particuliere verhuurders geldt, is aan de onderhandelingstafel van de voorjaarsnota niet aan bod gekomen. Dat heeft VVD-leider Dilan Yeşilgöz dinsdag gezegd. ‘Zo nauwkeurig als ‘deze groepen wel en deze niet’, daar hebben wij het niet aan die tafel over gehad.’
Dit gaat om een half miljoen woningen en ze hebben geen idee , zoek het maar uit minister en kabinetquote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:25 schreef Hanca het volgende:
Yeşilgöz geeft even duidelijk aan waarom met zijn allen 's nachts onderhandelen zonder back up van fractiespecialisten en ondersteuning van de ministeries zo'n slecht idee is: https://www.nd.nl/varia/v(...)iezing-particulieren
[..]
Tijd om dat vod in de papierbak te gooien en de ministers zelf een degelijke voorjaarsnota te laten schrijven. Of eigenlijk gewoon om een hele nieuwe start te maken, aangezien minister Heinen één van de medeprutsers is.
Dat hij zelf onderdeel is van de problemen maakt de problemen niet minder waar.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij heeft absoluut geen punt. Hij was degene die ons opzadelde met deze coalitie. Deze coalitie die in een jaar tijd alleen maar op letterlijk elk beleidsterrein de keuzes vooruitgeschoven heeft. Terwijl hij eerst klaagde dat er allemaal zware tijden aankwamen doordat Rutte het slecht achter had gelaten, vervolgens kwamen er alleen maar meevallers uit die periode. Hebben ze alsnog hier en daar met de kaasschaaf bezuinigd en zitten we nog aan de 3% tekort maar dat gaat nog oplopen zodra er wel beleid moet komen. Of misschien dat ze daadwerkelijk 4 jaar zeggen, nee kijk naar prinsjesdag, nee kijk naar de voorjaarsbegroting, nee kijk naar prinsjesdag, nee het komt bij de voorjaarsbegroting.
We weten ook van journalisten inmiddels die nu hij de politiek uit is opeens zijn heiligverklaring in twijfel trekken dat Pieter zelf bijdroeg aan dat giftige klimaat door vaak te lekken. Door zijn keuze van coalitiepartners, door het laten vallen van de eigen mensen. Typisch Omtzigt om zichzelf en zijn eigen partij weer volledig hierboven te stellen. Dat hij nog steeds geen enkele verantwoordelijkheid neemt, nee het ligt aan de kamer dat het niet lukt hij is toch echt zelf met dit ultraparlementaire kabinet gekomen, waar de ministers ongeveer ambtenaren zijn want de partijleiders onderhandelen alles met elkaar uit. Zie hoe een Agema niet wordt betrokken als ze opeens miljoenen uit haar begroting gestolen krijgt en dat van de media moet horen.
Sure zijn die lintjes het onderwerp waarover ophef moet ontstaan natuurlijk niet. Maar waarom mag die Faber een jaar lang begaan, ze kan en wil niks daar is een motie van wantrouwen voor. Uberhaupt had hij nooit met zon racist in een coalitie moeten plaatsnemen.
Maar in elk geval heel goed dat hij definitief opgerot is, jammer dat hij zijn partij niet heeft opgeheven. Een mea culpa was meer op zijn plaats geweest dan nog maar eens de maat meten.
Dat klopt wel, maar als hij dat werkelijk vond had hij natuurlijk bij het regeerakkoord moeten inzetten op oplossingen voor die problemen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat hij zelf onderdeel is van de problemen maakt de problemen niet minder waar.
Hij had nooit met de NSC in dit foute kabinet moeten stappenquote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:00 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar als hij dat werkelijk vond had hij natuurlijk bij het regeerakkoord moeten inzetten op oplossingen voor die problemen.
Als hij de cultuur giftig vond had hij in de coalitie moeten normeren en zeggen: "zo gaan we niet met elkaar om en anders vertrekken wij als NSC". Je hoeft de idiote tweets van Wilders en dat maffe gedrag van Faber rond bijvoorbeeld Zelensky niet te accepteren he.
Nu is hij de dokter die zegt dat roken heel slecht is, om vervolgens zelf een peuk op te steken. Tja...
Ik denk dat tenminste 80% van de Kamer en kabinet erg blij is dst ie weg is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:04 schreef Faraday01 het volgende:
Vak K loopt behalve NSC niet echt vol voor het afscheid van Omtzigt
Natuurlijk wel, want nu hij weg is en als straks NSC niet meer bestaat zijn die problemen dus kleiner. Hij was ook wel meer dan onderdeel van het probleem. Als we het hebben over dit kabinet is hij daar een van de veroorzakers van. Dit kabinet heeft deze problemen meer dan enig kabinet dat ik heb meegemaakt in de 20-25 jaar dat ik Nederlandse politiek volg.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat hij zelf onderdeel is van de problemen maakt de problemen niet minder waar.
Zeker.... bikkelhard .quote:
Bizar ja.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker.... bikkelhard .
Men (VVD en NSC sprekers) doet bikkelhard hun best net te doen alsof men heeeeeeeeeeeeel erg begaan is met de massamoorden van Israel....
NOT
Jij bent gek manquote:Op maandag 12 mei 2025 22:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik stel dat de kansen verwaarloosbaar klein zijn. 535 op de 1.000.000 wordt verwacht. Overigens een vreselijke ziekte als je dat treft, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar lees mijn bron voor je zo tegen mij te keer gaat.
[..]
Het is verwaarloosbaar klein. De kans dat een jongere van de fiets pleurt en invalide raakt is groter dan die hele longkanker hoax door vapen.
BRON:https://www.nature.com/ar(...)m_source=chatgpt.com
quote:Roken verantwoordelijk voor 2,4 miljard euro zorgkosten
In 2015 werd in Nederland 2,4 miljard euro besteed aan zorg aan ziektegevallen die door roken zijn veroorzaakt. Het gaat om (long)kanker, COPD(Chronic obstructive pulmonary disease (Chronische obstructieve longziekten)), hart- en vaatziekten en diabetes. De kosten van deze ziekten als gevolg van roken vormen 2,8% van de totale zorgkosten (VTV-2018(externe link) (opent in een nieuw venster)).
Uitbannen roken leidt tot hogere zorgkosten
Het volledig uitbannen van roken leidt tot een daling in kosten van rookgerelateerde ziekten. Door het uitbannen van roken neemt de levensverwachting(Het gemiddeld aantal nog te verwachten levensjaren op een bepaalde leeftijd. ) toe en lopen mensen meer kans om op latere leeftijd nog andere ziekten zoals dementie te krijgen. Dit leidt tot extra zorggebruik en -kosten. Deze extra kosten overtreffen de kortetermijn besparingen in kosten van rookgerelateerde ziekten. De totale zorgkosten zullen daardoor stijgen. Gezondheid heeft echter niet alleen een prijs, maar vertegenwoordigt ook een belangrijke waarde en gezond gedrag kan veel opleveren in termen van gezondheid (in't Panhuis-Plasmans et al., 2012(in't Panhuis-Plasmans, M., Luijben, A. H. P., Hoogenveen, R.T., Zorgkosten van ongezond gedrag. Kosten van ziekten notities 2012-2, Bilthoven (2012)) ).
Ontmoedigen roken leidt tot netto baten voor de samenleving
Overheidsmaatregelen gericht op het ontmoedigen van roken leiden ondanks deze stijging van zorgkosten tot netto baten voor de samenleving. Die netto baten komen voort uit verbetering van de kwaliteit van leven van consumenten, uit hogere arbeidsproductiviteit, uit minder brandschade en uit stijgende accijnsinkomsten voor de overheid. Bij een combinatie van maatregelen zoals aanbevolen door de WHO (rookverboden, stoppen-met-roken-hulp, massamediacampagnes, marketingbeperkingen en jaarlijkse accijnsverhogingen van 5%), zullen tot 2050 de totale maatschappelijke baten 71,4 miljard euro bedragen (de Kinderen et al., 2016(de Kinderen, R. J. A., Wijnen, B. F. M., Evers, S. M. A. A., Hiligsmann, M., Paulus, A. T. G., de Wilt, J. H. W., van Gils, P. F., Over, E. A. B., Suijkerbuijk, A. W. M., Lokkerbol, J., Smit, F., Social cost-benefit analysis of tobacco control policies in the Netherlands, Maastricht (2016)) ).
https://www.vzinfo.nl/roken/kosten
Beetje verschuilen achter de rechter? Als Nederland voor een twee-statenoplossing is waarom erkennen we Palestina dan niet. Welke hypothetische staat willen wij dan graag zien?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker.... bikkelhard .
Men (VVD en NSC sprekers) doet bikkelhard hun best net te doen alsof men heeeeeeeeeeeeel erg begaan is met de massamoorden van Israel....
NOT
Fascist van Roon is de grootste engnek van allemaal.quote:Op woensdag 14 mei 2025 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hahahaha de PVV stelt dat de minister naar een of andere twitter post moet kijken of het IPC rapport wel klopt. Tja het was ook wel heel wat natuurlijk dat we ondertussen een meerderheid hebben om een onderzoek in te stellen naar het naleven van een associatieverdrag
Nu laat de voorzitter van Roon, van Baarle een woordvoerder van Hamas noemen. Onpartijdig hoor
Bosma is slimmer en daardoor enger…quote:Op woensdag 14 mei 2025 06:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Fascist van Roon is de grootste engnek van allemaal.
Handig jaquote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik denk dat tenminste 80% van de Kamer en kabinet erg blij is dst ie weg is.
Mwah, Van Roon is op zich niet dom maar die pleit gewoon openlijk voor de vernietiging van het Palestijnse volk.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Bosma is slimmer en daardoor enger…
Aan de toch al broze geloofwaardigheid van onze parlementaire geschiedenis is opnieuw een treurig hoofdstuk toegevoegd.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Handig, even de geldslurpende fascistenclub van de PVV aan de macht helpen om vervolgens in veel woorden aan te geven dat hij dan wel een soort van ethische katalysator zou zijn.
Die zelfbeoogde katalysator gaat er daarop kort met een burnout uit om er kort daarop helemaal maar mee te kappen.
Ik stond achter 'm (gelukkig niet op het NSC gestemd), maar dat 'functie elders' advies was imho achteraf 100% correct.
Ik zie hem er nog wel voor aan om toch nog een keer informateur te zijn voor PVV mochten ze nog een keer 30+ zetels scoren. Maar hopelijk zijn we echt definitief van die populistische charlatan af.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Handig ja
Even de geldslurpende fascistenclub van de PVV aan de macht helpen om vervolgens in veel woorden aan te geven dat hij dan wel een soort van ethische katalysator zou zijn tussen de partijen die alles in evenwicht zou brengen.
Die zelfbeoogde katalysator gaat er daarop kort met een burnout uit om er kort daarop helemaal maar mee te kappen.
Ik stond achter 'm (gelukkig niet op het NSC gestemd), maar dat 'functie elders' advies was imho achteraf 100% correct.
Het is blijkbaar wereldwijd een verhaal dat in verschillende vormen wortel schiet. Het is wachten op een geschikt en passend antwoord.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Aan de toch al broze geloofwaardigheid van onze parlementaire geschiedenis is opnieuw een treurig hoofdstuk toegevoegd.
Na de tragikomische opkomsten van LPF, FvD en BBB rijst de pijnlijke vraag hoe diep het intellectueel verval van de Nederlandse kiezer werkelijk reikt.
Nee dat is niet wachten. Dat is het probleem, dat we politiek als een passieve consument zien. Eens in de 4 jaar je plasje erover doen met een stemmetje en wachten. Overduidelijk werkt dat vrijwel nergens.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is blijkbaar wereldwijd een verhaal dat in verschillende vormen wortel schiet. Het is wachten op een geschikt en passend antwoord.
Maak je maar niet ongerust, de bodem is nog lang niet bereikt.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Aan de toch al broze geloofwaardigheid van onze parlementaire geschiedenis is opnieuw een treurig hoofdstuk toegevoegd.
Na de tragikomische opkomsten van LPF, FvD en BBB rijst de pijnlijke vraag hoe diep het intellectueel verval van de Nederlandse kiezer werkelijk reikt.
Ja, dat riep Franz von Papen ook na de verkiezingen in 1933.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Handig ja
Even de geldslurpende fascistenclub van de PVV aan de macht helpen om vervolgens in veel woorden aan te geven dat hij dan wel een soort van ethische katalysator zou zijn tussen de partijen die alles in evenwicht zou brengen.
Je hebt helaas gelijk.. Een aanzienlijk deel van het electoraat, grofweg een derde, blijft hardnekkig stemmen op demagogen, opportunisten en politieke clowns met een voorkeur voor simplistische slogans boven inhoud.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maak je maar niet ongerust, de bodem is nog lang niet bereikt.
Het probleem is onder andere hoe mensen hun nieuws krijgen. Allemaal via die algoritmes die erom draaien om je aandacht op te slurpen met clickbait.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt helaas gelijk.. Een aanzienlijk deel van het electoraat, grofweg een derde, blijft hardnekkig stemmen op demagogen, opportunisten en politieke clowns met een voorkeur voor simplistische slogans boven inhoud.
Deze tendens is zichtbaar sinds de opkomst van Fortuyn en heeft zich voortgezet met Wilders, Baudet en recentelijk Van der Plas en ook Omtzigt op zijn manier.
Telkens weer blijkt dat charisma, slachtofferschap en ‘tegen het systeem zijn’ beter scoren dan degelijkheid, daadwerkelijke visie onderbouwd door feiten, of bestuurlijke competentie.
Velen consumeren liever verontwaardiging dan dat ze daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen zoals een functionerende democratie van hen vraagt.
Je raakt hier idd wel een essentieel punt. Het internet heeft het publieke debat fundamenteel veranderd.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het probleem is onder andere hoe mensen hun nieuws krijgen. Allemaal via die algoritmes die erom draaien om je aandacht op te slurpen met clickbait.
De politiek heeft tot nog toe veel te weinig beseft dat het internettijdperk ook om nieuwe regelgeving vraagt. Zie bijvoorbeeld dat online gokken waar we ook grenzeloos naief over doen, zo mag ik op Twitch in Nederland niet met waardeloze muntjes 'gokken' maar hebben we wel online gokken gelegaliseerd. Natuurlijk het levert aardig centen op. En straks allemaal verbaasd dat het nog meer maatschappelijke kosten met zich meebrengt. Oh wat raar dat er straks kinderen verslaafd raken nadat je online volledig doodgegooid wordt met van die gokreclames.
Voor scholen lijkt me ook vrij cruciaal dat je telefoons verbied. Eigenlijk uberhaupt voor kinderen. Doe maar net als roken, smartphone vanaf je 18e. Tenminste, misschien valt er wat te doen aan de algoritmes die het zo problematisch maken maar als Nederland hebben we daar denk ik te weinig invloed op. Ik denk dat de constante dopamine hits te schadelijk zijn voor jongeren die zijn nog vatbaarder. Als volwassene merk ik al dat mijn aandacht minder wordt door mijn nogal grote blootstelling aan deze 'pscyhologische oorlogvoering'.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je raakt hier idd wel een essentieel punt. Het internet heeft het publieke debat fundamenteel veranderd.
Waar het ooit werd geprezen als democratiserende kracht, heeft het algoritmisch gestuurd medialandschap geleid tot een ‘attention economy’ waarin nuance verliest van verontwaardiging. Desinformatie verspreidt zich sneller dan feiten en extremere meningen scoren beter.
Oplossingen liggen denk ik in een combinatie van regulering en onderwijs, bijvoorbeeld een verplichte transparantie van gebruikte algoritmes, meer focus op digitale geletterdheid in het onderwijs en overheidssteun voor publieke, niet-commerciële platforms die het debat structureren en modereren op basis van inhoud in plaats van het maximaliseren van het aantal kliks en de reclameinkomsten.
We moeten de regels van het spel herzien zonder de vrije informatieuitwisseling totaal te smoren.
Hoe zou je het dan willen invullen Lord?quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat is niet wachten. Dat is het probleem, dat we politiek als een passieve consument zien. Eens in de 4 jaar je plasje erover doen met een stemmetje en wachten. Overduidelijk werkt dat vrijwel nergens.
Volgens mij is het keer op keer aangetoond dat je je stem helemaal niet baseert op feiten en beleid, maar dat het een veel emotionelere keuze is.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Voor scholen lijkt me ook vrij cruciaal dat je telefoons verbied. Eigenlijk uberhaupt voor kinderen. Doe maar net als roken, smartphone vanaf je 18e. Tenminste, misschien valt er wat te doen aan de algoritmes die het zo problematisch maken maar als Nederland hebben we daar denk ik te weinig invloed op. Ik denk dat de constante dopamine hits te schadelijk zijn voor jongeren die zijn nog vatbaarder. Als volwassene merk ik al dat mijn aandacht minder wordt door mijn nogal grote blootstelling aan deze 'pscyhologische oorlogvoering'.
Voor dat type beleid ga ik er dan ook vanuit dat het vanzelf meer en meer studies gaan uitwijzen dat dit een groot probleem is. Meer digitale geletterdheid zeker een goed idee maar dat blijft lijkt me assysemtrische oorlogsvoering, tegen de tijd dat daar een lesprogrammatjevoor op is gezet hebben de tech giganten weer nieuwe trucjes bedacht.
Ik geloof ook zeker dat misschien de sleutel ligt in het opzetten van platforms die in publieke handen zijn maar dat zal een heel lang proces zijn. Wat dat betreft is het denk ik ook best een teken dat zoveel Nederlandse kranten allemaal dezelfde uitgevers hebben omdat ze anders omvallen. De journalistiek is heel erg uitgehold in dit media landschap en die journalistiek is mijns inziens toch cruciaal in de informatievoorziening die weer cruciaal is om een functionerende democratie te hebben. Als teveel mensen in volledig eigen werelden kunnen leven en we te weinig een gedeelde werkelijkheid hebben blijf je deze extreme polarisatie hebben denk ik.
Ik denk dat los van wat ik schreef, dat hij persoonlijk niet bewust de PVV aan de macht heeft willen helpen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 07:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zie hem er nog wel voor aan om toch nog een keer informateur te zijn voor PVV mochten ze nog een keer 30+ zetels scoren. Maar hopelijk zijn we echt definitief van die populistische charlatan af.
Meer participatie in dingen als politieke partijen en vakbonden. De blokken die je noemt hebben minder en minder leden maar moeten wel voor iedereen blijven spreken. Dan hebben we het nog niet eens erover dat er ook meer pluriformiteit aan meningen is, in elk geval in Nederland. Uiteindelijk is het idee van democratie dat je het met zijn allen doet, niet dat we ons meer en meer terug trekken en het over de schutting gooien zo van ze zoeken het in Den Haag maar uit hoe van deze wirwar aan meningen in de waan van de dag goede beslissingen gemaakt moeten worden. Ik denk dat gezien hetzelde fenomeen lijkt te spelen in bijna alle Westerse landen dat je het niet een kwestie van volhouden dat het systeem verder perfect is en hopen op een vanzelf komende verandering.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe zou je het dan willen invullen Lord?
Ik bedoel meer dat je in de westerse wereld, sinds ik leef, eigenlijk 3 grote machtsblokken hebt namelijk: de sociaal democraten, de liberalen en de christen democraten. In de afgelopen 20 jaar was er daarnaast de opkomst van het populisme wat vandaag de dag redelijk grond gevat blijkt te hebben.
Volgens mij is het nu aan de drie blokken om met een passend antwoord op dit nieuwe alfa mannetje te komen. De tijd zal ons leren hoe het antwoord eruit gaat zien, vanuit welke stroom het antwoord komt en wat de nieuwe machtsblokken zullen zijn. Ik weet niet wat ik daar actief aan zou kunnen veranderen.
Dat kan. Ik heb het niet gelezen. Dat zou het nut van stemmingwijzers compleet tegenspreken. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel in deze theorie zie. Geeft zon Johnatan Haidt mensen uberhaupt vrije wil? Is of ik nu een sigaret opsteek volgens hem mijn keuze of gewoon een intuitieve of emotionele of chemische reactie die ik achteraf rationaliseer.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij is het keer op keer aangetoond dat je je stem helemaal niet baseert op feiten en beleid, maar dat het een veel emotionelere keuze is.
Johnatan Haidt’s het Rechtvaardigheidsgevoel (boek) gaat hierover. In dit boek stelt Haidt dat mensen hun politieke keuzes grotendeels maken op basis van intuïtie en morele emotie, en vervolgens hun rationele brein gebruiken om die keuzes achteraf te rechtvaardigen.
Je raakt een punt betreffende vrije wil maar er wordt ook niet ontkent dat we keuzes maken, alleen zijn deze keuzes veel meer gestuurd op intuïtie. 95% van je denken is onbewust, voor mij staat buitenkijf dat dit een enorme invloed heeft. Een stemwijzer is daarmee niet waardeloos, maar wordt veel mee bepaald door je morele kader en intuïtie, dan door rationele overwegingen. Discussies moet je dan ook zien als methodes om elkaars intuïtie te beïnvloeden. Mocht dit niet het geval zijn dan zou je hier veel vaker meemaken dat iemand, puur gebaseerd op feiten, zijn of haar keuze zou aanpassen. Heb jij zelf wel eens een geheel ander standpunt ingenomen gebaseerd op argumenten alhier?quote:Op woensdag 14 mei 2025 09:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat kan. Ik heb het niet gelezen. Dat zou het nut van stemmingwijzers compleet tegenspreken. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel in deze theorie zie. Geeft zon Johnatan Haidt mensen uberhaupt vrije wil? Is of ik nu een sigaret opsteek volgens hem mijn keuze of gewoon een intuitieve of emotionele of chemische reactie die ik achteraf rationaliseer.
Het lijkt me voor iemand die veel in het politieke subforum zit ook een uitleg die toch niet heel erg tevreden stemt. Waarom discussieren we hier dan, voor het gevoel? Dus het hopen is op politici die het juiste gevoel oproepen en dan kunnen we uit de politieke ellende? En hoe zorgen we dan dat er geen poltici juist het verkeerde gevoel oproepen en ons dieper in de ellende storten. Ik geloof wat dat betreft iets meer in de maakbaarheid van de maatschappij dan dat hoe het is enkel een speelbal is van gevoel dat we rationaliseren.
Nou ik wil zeker niet ontkennen dat gevoel een aardige rol zal spelen en dat achteraf rationaliseren een ding is. Ik geloof dat ik eerder mijn mening aanpas aan gepresenteerde feiten dan een emotioneel relaas. De emoties lopen regelmatig aardig op in discussies maar dat is voor zover ik kan zien toch niet wat mensen van gedachte laat veranderen eerder waardoor ze zich verder ingraven. Dat je van posters eventueel hun standpunt zou kunnen bepalen voor ze het hebben uitgedrukt is toch geen bewijs dat we met gevoel redeneren, vanuit gevoel lijkt me lastiger jouw standpunt bepalen op dit of dat onderwerp dan als ik een poging doe een gok te maken naar aanleiding van je standpunten.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je raakt een punt betreffende vrije wil maar er wordt ook niet ontkent dat we keuzes maken, alleen zijn deze keuzes veel meer gestuurd op intuïtie. 95% van je denken is onbewust, voor mij staat buitenkijf dat dit een enorme invloed heeft. Een stemwijzer is daarmee niet waardeloos, maar wordt veel mee bepaald door je morele kader en intuïtie, dan door rationele overwegingen. Discussies moet je dan ook zien als methodes om elkaars intuïtie te beïnvloeden. Mocht dit niet het geval zijn dan zou je hier veel vaker meemaken dat iemand, puur gebaseerd op feiten, zijn of haar keuze zou aanpassen. Heb jij zelf wel eens een geheel ander standpunt ingenomen gebaseerd op argumenten alhier?
Sterker nog, mocht er in dit topic nu een onderwerp aangesneden worden waar we het nog nooit over gehad hebben, dan denk ik dat je voor alle frequente posters al redelijk kan aangeven wat hun standpunt is, dit zou toch nooit het geval kunnen zijn als je je standpunten puur rationeel verklaart?
Misschien is dit de uitdaging wel voor de politiek dat er naast goede argumenten ook een goed moreel verhaal verteld moet worden.
Ik ontken niet dat feiten belangrijk zijn. Ik denk alleen dst mensen hun mening zelden veranderen mensen zelden van mening puur op basis van feiten, zeker als het over politiek gaat. Wat jij "ingraven" noemt, is onderzocht: mensen voelen zich aangevallen als hun overtuigingen worden uitgedaagd, en gaan die juist sterker verdedigen (het zogeheten backfire effect).quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nou ik wil zeker niet ontkennen dat gevoel een aardige rol zal spelen en dat achteraf rationaliseren een ding is. Ik geloof dat ik eerder mijn mening aanpas aan gepresenteerde feiten dan een emotioneel relaas. De emoties lopen regelmatig aardig op in discussies maar dat is voor zover ik kan zien toch niet wat mensen van gedachte laat veranderen eerder waardoor ze zich verder ingraven.
Dat je van posters eventueel hun standpunt zou kunnen bepalen voor ze het hebben uitgedrukt is toch geen bewijs dat we met gevoel redeneren, vanuit gevoel lijkt me lastiger jouw standpunt bepalen op dit of dat onderwerp dan als ik een poging doe een gok te maken naar aanleiding van je standpunten.
Wat ik opzich nog wel geloof is dat politiek meer en meer om gevoel gaat en minder en minder om feiten, omdat we dus in het post-truth tijdperk leven. Waarin politici gewoon kunnen liegen want ze worden er niet op afgerekend door gevoels mensen. Maar ik zie dat niet als onvermijdelijke uitkomst, dat is denk ik ook een eventueel onbewuste keuze, misschien een gevolg van bijvoorbeeld dat aandachtstekort dat we ontwikkelen met onze permanente verbondenheid met internet.
Helemaal mee eens.quote:Ik vind dit interessante politiek filosofische vraagstukken, misschien wel wat off topic.
+100quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je raakt een punt betreffende vrije wil maar er wordt ook niet ontkent dat we keuzes maken, alleen zijn deze keuzes veel meer gestuurd op intuïtie.
[...]
Misschien is dit de uitdaging wel voor de politiek dat er naast goede argumenten ook een goed moreel verhaal verteld moet worden.
Zou dit het nadeel zijn van de niet populisten? Dat ze komen met technocratische oplossingen in plaats van een sterk moreel verhaal. Dat ze je proberen te overtuigen met statistieken en wetten in plaats van duidelijk te maken voor wie je echt staat.quote:
Nou nou, de Lpf heeft net geen jaar geregeerd en Rutte 1 twee jaar, dus van de afgelopen 30 jaar hebben we welgeteld 3 jaar gehad met een populistische partij.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt helaas gelijk.. Een aanzienlijk deel van het electoraat, grofweg een derde, blijft hardnekkig stemmen op demagogen, opportunisten en politieke clowns met een voorkeur voor simplistische slogans boven inhoud.
Deze tendens is zichtbaar sinds de opkomst van Fortuyn en heeft zich voortgezet met Wilders, Baudet en recentelijk Van der Plas en ook Omtzigt op zijn manier.
Telkens weer blijkt dat charisma, slachtofferschap en ‘tegen het systeem zijn’ beter scoren dan degelijkheid, daadwerkelijke visie onderbouwd door feiten, of bestuurlijke competentie.
Velen consumeren liever verontwaardiging dan dat ze daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen zoals een functionerende democratie van hen vraagt.
Het nadeel lijkt me eerder dat er bij en technocratische oplossing altijd verliezers zijn en de verliezers nu eenmaal meer aandacht krijgen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zou dit het nadeel zijn van de niet populisten? Dat ze komen met technocratische oplossingen in plaats van een sterk moreel verhaal. Dat ze je proberen te overtuigen met statistieken en wetten in plaats van duidelijk te maken voor wie je echt staat.
Of doe ik mijn eerdere reacties nu te kort door zo kort door de bocht te reageren.
Momenteel natuurlijk wel: PVV en BBB zijn allebei toch enorm populistisch en de winnaars van de laatste 2 verkiezingen. Maar dat Omtzigt zonder programma de grootste werd in peilingen, net als Rita Verdonk eerder al en de PVV 20 zetels haalt met een programma van een A4tje geeft toch aan dat een heleboel mensen totaal niet geïnteresseerd zijn in de inhoud.quote:Op woensdag 14 mei 2025 15:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nou nou, de Lpf heeft net geen jaar geregeerd en Rutte 1 twee jaar, dus van de afgelopen 30 jaar hebben we welgeteld 3 jaar gehad met een populistische partij.
Dat aanzienlijke deel wat hierop stemt is helemaal niet zo groot.
Nu wel inderdaad (PVV/BBB), maar ik denk dat bij Omtzigt/NSC populisme niet echt de drijfveer was.quote:Op woensdag 14 mei 2025 16:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel natuurlijk wel: PVV en BBB zijn allebei toch enorm populistisch en de winnaars van de laatste 2 verkiezingen. Maar dat Omtzigt zonder programma de grootste werd in peilingen, net als Rita Verdonk eerder al en de PVV 20 zetels haalt met een programma van een A4tje geeft toch aan dat een heleboel mensen totaal niet geïnteresseerd zijn in de inhoud.
Ben ik het mee eens, maar dat iemand zonder programma de grootste kan worden is natuurlijk wel schrikbarend.quote:Op woensdag 14 mei 2025 16:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nu wel inderdaad (PVV/BBB), maar ik denk dat bij Omtzigt/NSC populisme niet echt de drijfveer was.
Mja in de retoriek wel inderdaad.quote:Op woensdag 14 mei 2025 16:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het nadeel lijkt me eerder dat er bij en technocratische oplossing altijd verliezers zijn en de verliezers nu eenmaal meer aandacht krijgen.
Als je (populistisch gezien) geen oplossing voor een probleem hoeft te bedenken heb je alleen maar winnaars.
stikstof problematiek oplossen wil niet zeggen 50% van alle koeien en varkens weg doenquote:Op woensdag 14 mei 2025 17:35 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mja in de retoriek wel inderdaad.
Maar bijvoorbeeld bij stikstof zijn we als er geen fatsoenlijke oplossing gevonden wordt allemaal verliezer. Immers betekent het niet oplossen ook iets namelijk minder bouw, minder mogelijkheden en meer problemen voor pas melders.
Das wel een prima oplossing trouwens.quote:Op woensdag 14 mei 2025 18:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stikstof problematiek oplossen wil niet zeggen 50% van alle koeien en varkens weg doen
--------------------------quote:Burgemeester Halsema van Amsterdam roept het kabinet op de Israëlische regering tot de orde te roepen. Zo moet de verwoesting van Gaza en de uithongering van en moord op Palestijnen door Israël worden gestopt. Dat zei ze na vragen in de gemeenteraad.
Volgens de burgemeester grijpt het lot van de Palestijnen veel Amsterdammers aan: "Het NIOD en vele onafhankelijke mensenrechtenorganisaties spreken niet voor niets van genocidaal geweld. We moeten het politieke meningsverschil achter ons laten", aldus Halsema.
Wel een mosterd na de maaltijd gevoel inderdaad.quote:Op woensdag 14 mei 2025 19:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
--------------------------
https://nos.nl/artikel/25(...)regering-tot-de-orde
Too little, too late
Misschien nog een brief sturen naar een EU-bobo ?
Helpt wel niet..... maar het verlicht het schuldgevoel.
Is er al iemand bezig met een monument ontwerpen voor de 80.000 doden, de stedenvernietiging, het wegjagen en deporteren van de Gazanen. De endlosung
Minder vee is een deel van de oplossing ja, met name minder koeien. Maar ik ben niet getrouwd met een oplossing, al zal het zonder minder vee niet lukken, zolang men maar een realistisch oplossing nastreeft.quote:Op woensdag 14 mei 2025 18:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stikstof problematiek oplossen wil niet zeggen 50% van alle koeien en varkens weg doen
wat is volgens jou wel een oplossing ?/
Natuurlijk had het diplomatiek veel eerder veel steviger gemoeten.quote:Op woensdag 14 mei 2025 19:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
--------------------------
https://nos.nl/artikel/25(...)regering-tot-de-orde
Too little, too late
Misschien nog een brief sturen naar een EU-bobo ?
Helpt wel niet..... maar het verlicht het schuldgevoel.
Is er al iemand bezig met een monument ontwerpen voor de 80.000 doden, de stedenvernietiging, het wegjagen en deporteren van de Gazanen. De endlosung
Ok maar wat is dan wel de oplossing volgens jou??quote:Op woensdag 14 mei 2025 20:11 schreef tizitl2 het volgende:
Maar ik ben niet getrouwd met een oplossing
Wat in ieder geval zeker niet de oplossing is is geen echt beleid maken
In december 2023 hadden de westerse landen Israel flink moeten waarschuwen en alvast sancties noemen, ingaande in januari 2024: stoppen met militaire en politieke steun, een economische en culturele boycot instellen... met VN-resoluties oa.quote:Op woensdag 14 mei 2025 20:15 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Natuurlijk had het diplomatiek veel eerder veel steviger gemoeten.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het ook dan niet geholpen zou hebben, Netanyahu interesseert zich niet meer voor Europa en heeft er genoeg in de EU die echt zware sancties wel tegenhouden. De enige die dit kan stoppen is de VS en dan denk ik nog alleen als duidelijk zou zijn dat anders de wapens worden afgeknepen.
Beleid waardoor de uitstoot daalt. Dus geen rekenkundige trucs want die falen bij de rechter en dan blijven we bezig.quote:Op woensdag 14 mei 2025 20:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ok maar wat is dan wel de oplossing volgens jou??
Wat voor beleid?
Bekijk deze YouTube-video
de hele landbouw kapot maken voor wat bramen groei , ja duidelijkquote:Op woensdag 14 mei 2025 23:41 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Beleid waardoor de uitstoot daalt. Dus geen rekenkundige trucs want die falen bij de rechter en dan blijven we bezig.
Ik zou kiezen voor ingrijpen in de veeteelt, maar als men iets anders wil ook goed, maar doe iets.
Rijkelijk laat ja. Van de andere kant alle beetjes helpen zullen we maar denken. Triest dat het zó onbelangrijk wordt geacht.quote:Op woensdag 14 mei 2025 19:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wel een mosterd na de maaltijd gevoel inderdaad.
Als de landbouw verantwoordelijk is voor 45% van de stikstof uitstoot, hoe zou het dan geen invloed hebben wanneer deze sector niet meer bestond?quote:Op woensdag 14 mei 2025 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
generieke maatregelen hebben geen nut ,dat zegt ie
alle koeien dood maken overal , helpt niet
Als je met een mitrailleur in het donker gaat schieten dan raak je ook vast wel ietsquote:Op donderdag 15 mei 2025 07:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als de landbouw verantwoordelijk is voor 45% van de stikstof uitstoot, hoe zou het dan geen invloed hebben wanneer deze sector niet meer bestond?
[ afbeelding ]
Als we voldoen aan afgesproken wetgeving zal Vollenbroek geen rechtzaak meer winnen inderdaad. Maar volgens mij doen we dit niet op het gebied van in stand houding van de natuur en ook niet op doelen voor bijvoorbeeld co2 reductie, derhalve denk ik dat Vollenbroek nog wel blijft procederen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 08:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je met een mitrailleur in het donker gaat schieten dan raak je ook vast wel iets
de hele landbouw kapot maken voor wat bramen groei , ja duidelijk
en dan zal Vollebroek geen recht zaken meer beginnen denk jij??
Bramen is een stikstof minnende plant die groeit daar omdat ie stikstof lekker vind
https://nos.nl/artikel/25(...)ege-aanrijden-meisjequote:Oud-minister Bot mag halfjaar niet rijden vanwege aanrijden meisje
Deel dit artikel
Oud-minister van Buitenlandse Zaken Bot heeft een rijontzegging van zes maanden opgelegd gekregen voor het veroorzaken van een verkeersongeluk. Ook kreeg hij een voorwaardelijke taakstraf van 120 uur.
quote:Een hooggeplaatste bron binnen de legerleiding spreekt van ‘een gevoel van ongemak’ over de overstap van Tuinman en noemt het ‘een kwetsbaarheid’. Ook was minister van Defensie Ruben Brekelmans, politiek verantwoordelijk, naar verluidt tot voor kort niet op de hoogte van de nieuwe baan van de broer van zijn staatssecretaris.
Ja, dit is niet zo handig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
Tweelingbroer van staatssecretaris Tuinman, defensie, verlaat defensie. Hij was plaatsvervangend commandant van de Nederlandse Taskforce Drones, hij gaat over naar een commercieel bedrijf dat drones gaat produceren.
Sowieso een pikante overstap van deze taskforce naar specifiek dit bedrijf, maar als tweelingbroer van de staatssecretaris kan dat wel echt problematisch zijn.
https://www.ad.nl/binnenl(...)nvesteert~a5421a392/
De staatssecretaris wil dit jaar nog 310 miljoen uitgeven aan onbemande systemen. Drones dus.
[..]
Dit stinkt toch aan alle kantenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
Tweelingbroer van staatssecretaris Tuinman, defensie, verlaat defensie. Hij was plaatsvervangend commandant van de Nederlandse Taskforce Drones, hij gaat over naar een commercieel bedrijf dat drones gaat produceren.
Sowieso een pikante overstap van deze taskforce naar specifiek dit bedrijf, maar als tweelingbroer van de staatssecretaris kan dat wel echt problematisch zijn.
De staatssecretaris wil dit jaar nog 310 miljoen uitgeven aan onbemande systemen. Drones dus.
[..]
Wat zou het probleem zijn, dit soort belangenverstrengeling is toch schering en inslag. Precies zoals de VVD het graag ziet. Lijkt me dat NSC dit gegarandeerd goed bestuur vindt. Wat een toeval als dat bedrijf straks een giga order van defensie heeft.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geïmporteerd ? Door wie ?quote:"Wat ik merk in het kabinet is dat we zorgen hebben over dat die open zenuw in Gaza steeds meer zorgt voor onrust in Nederland, dat die geïmporteerd wordt en dat je die onrust terugziet in onze straten en op onze universiteiten."
Zie jij dezelfde onrust en bezettingen van universiteiten voor de Oeigoeren in China?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:54 schreef Bluesdude het volgende:
Agema:
[..]
Geïmporteerd ? Door wie ?
Is dit nu islamieten beschuldigen van de boosheid van een meerderheid van Nederlandse burgers ?
Zou jij dat graag willen dan ?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Zie jij dezelfde onrust en bezettingen van universiteiten voor de Oeigoeren in China?
Ik niet.
Dit ruikt wel een beetje. Wist wel dat Tuinman dol was op drones, maar niet dat zijn tweelingbroer de plaatsvervangend commandant van de Nederlandse Taskforce Drones was. Als ik kamerlid was zou ik hier vragen over stellen. Overigens geloof ik best dat drones effectief kunnen zijn, maar bijvoorbeeld over Destinus las ik wel artikelen die tot vraagtekens leiden. Ik kan niet lezen waar deze broer heen gaat, staat achter de paywall.quote:
Ach ja, de gedachte dat “vakministers” een goed idee zijn, kan hiermee gelukkig ook weer overboord.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:08 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dit ruikt wel een beetje. Wist wel dat Tuinman dol was op drones, maar niet dat zijn tweelingbroer de plaatsvervangend commandant van de Nederlandse Taskforce Drones was. Als ik kamerlid was zou ik hier vragen over stellen. Overigens geloof ik best dat drones effectief kunnen zijn, maar bijvoorbeeld over Destinus las ik wel artikelen die tot vraagtekens leiden. Ik kan niet lezen waar deze broer heen gaat, staat achter de paywall.
Ik wil hem niet beschuldigen van iets, misschien is het keurig geregeld, maar het is zeker iets om goed uit te zoeken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 22:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach ja, de gedachte dat “vakministers” een goed idee zijn, kan hiermee gelukkig ook weer overboord.
https://nos.nl/collectie/(...)g-van-oorlog-in-gazaquote:Voor komende zondag hebben hulporganisaties een demonstratie tegen de oorlog in Gaza aangekondigd in Den Haag. "Ik ga uit van een vreedzame demonstratie waar mensen hun woede en hun verdriet kunnen uiten en hun zorgen", zegt Agema, die zelf niet gaat demonstreren. "Maar dat betekent niet dat ik het leed van mensen niet zie. Gazanen zijn ook vaak tegen Hamas."
Veel van de stijging is logisch: meer problemen gevonden, meer asbest, personeelskosten zijn hoger, de tijdelijke huisvesting is fors duurder geworden. Het totaal bedrag vind ik ook niet echt spannend, dit is geschiedkundig misschien wel de belangrijkste locatie van Nederland. Wat ik dus wel erg vind is dat het dus met bewuste leugens en het achterhouden van informatie begon. Vooral Blok is dus alweer negatief in het nieuws.quote:,,Niemand heeft het dossier zo omarmd als Hugo de Jonge’’, zegt Pechtold, nog steeds lid van de stuurgroep Renovatie Binnenhof ,,We hadden veel eerder zo’n marktkoopman moeten hebben.’’
De PVV natuurlijk, die heeft immers landverraders als Markusower in de gelederen en houdt die daar ondanks dat de AIVD hem staatsgevaarlijk acht.quote:
Stef blok de man die ook verantwoordelijk is voor de huidige puinhopen op de huizenmarkt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
Interessant verhaal over de verbouwing van het binnenhof: https://www.ad.nl/politie(...)demieteren~a0c3e501/
Hoe bewindspersoon na bewindspersoon loog over het budget. Blok noemde 475 miljoen, terwijl 675 miljoen toen al het minimum van de bandbreedte was. Knops noemt gewoon nooit bedragen, hij zet een soort 'disclaimers' neer. De eerste die eerlijk is over het budget is Hugo de Jonge, die gewoon aan geeft dan het 2 miljard kost.
[..]
Veel van de stijging is logisch: meer problemen gevonden, meer asbest, personeelskosten zijn hoger, de tijdelijke huisvesting is fors duurder geworden. Het totaal bedrag vind ik ook niet echt spannend, dit is geschiedkundig misschien wel de belangrijkste locatie van Nederland. Wat ik dus wel erg vind is dat het dus met bewuste leugens en het achterhouden van informatie begon. Vooral Blok is dus alweer negatief in het nieuws.
Het probleem is dat eerlijkheid niet gewaardeerd wordt. Dan krijg je de verkeerde zuinigheid en kneuterigheid door de focus op de korte termijn waardoor we straks een van de meest bijzondere parlementen in de wereld kwijtraken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
Interessant verhaal over de verbouwing van het binnenhof: https://www.ad.nl/politie(...)demieteren~a0c3e501/
Hoe bewindspersoon na bewindspersoon loog over het budget. Blok noemde 475 miljoen, terwijl 675 miljoen toen al het minimum van de bandbreedte was. Knops noemt gewoon nooit bedragen, hij zet een soort 'disclaimers' neer. De eerste die eerlijk is over het budget is Hugo de Jonge, die gewoon aan geeft dan het 2 miljard kost.
[..]
Veel van de stijging is logisch: meer problemen gevonden, meer asbest, personeelskosten zijn hoger, de tijdelijke huisvesting is fors duurder geworden. Het totaal bedrag vind ik ook niet echt spannend, dit is geschiedkundig misschien wel de belangrijkste locatie van Nederland. Wat ik dus wel erg vind is dat het dus met bewuste leugens en het achterhouden van informatie begon. Vooral Blok is dus alweer negatief in het nieuws.
Ook dan had het verbouwd moeten worden i.v.m. brandonveilig en structurele problemenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden het tot een museum moeten omtoveren en een nieuw/modern pand moeten kopen/huren/bouwen ergens op een industrieterrein bij Zoetermeer oid.
Probleem was geloof ik vooral veel achterstallig onderhoud. Het water lekte zelfs vanuit de hofvijver het binnenhofgebouw in, en niet zo' n beetje ook.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze hadden het tot een museum moeten omtoveren en een nieuw/modern pand moeten kopen/huren/bouwen ergens op een industrieterrein bij Zoetermeer oid.
Goh, Arib blijkt volgens meerdere betrokkenen toch een kenauquote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was ze altijd al. Die had nooit kamervoorzitter mogen worden, die had als kamerlid al geen medewerker omdat ze ze allemaal huilend weg joeg. Die kon echt niet met anderen samenwerken, niet voor niets dat er in de top van de kamerondersteuning ook continue wisselingen waren toen zij er zat. Die was echt totaal ongeschikt en daar had de PvdAfractie zelf, die haar goed kende, gewoon voor moeten gaan liggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:02 schreef Szura het volgende:
[..]
Goh, Arib blijkt volgens meerdere betrokkenen toch een kenau
Nou, nou, nou; wel een beetje serieus blijven.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:27 schreef Kickinalfa het volgende:
ergens op een industrieterrein bij Zoetermeer
Rond de 100k mensen zelfs, goede opkomst.quote:Op zondag 18 mei 2025 15:52 schreef Bluesdude het volgende:
zie de livestream Den Haag de rode lijn, die demonstranten maken omdat de regering dat weigert , maar wel ooit beloofde
Bekijk deze YouTube-video
Putin en Bibi pijper is hetquote:Op zondag 18 mei 2025 17:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
100.000 mensen belachelijk maken mijn hemel
Misschien dat hij daar even zijn gezicht kan laten zien en de mensen persoonlijk even vertellen dat ze "verward" zijn in plaats van zich te verschuilen achter twitter.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:11 schreef Cyan9 het volgende:
Dat verwacht je toch niet van een man die premier van alle Nederlanders wilde worden.
Over welke club heb je het?quote:Op zondag 18 mei 2025 17:20 schreef phpmystyle het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom zoveel mensen zich aangetrokken voelen bij een club die in koelen bloede heel veel slachtoffers heeft gemaakt op 7 oktober onder de Israëliërs. Wij moeten de Israëliërs juist steunen in hun strijd tegen terrorisme en toch naar gerechtigheid.
Wie zwijgt stemt toe, dus wat doen jullie hier nog?quote:Op zondag 18 mei 2025 15:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rond de 100k mensen zelfs, goede opkomst.
Omdat Israël in mijn ogen niks beter is dan die terroristen en ook veel slachtoffers maakt, tegen het beleid van Israël zijn betekend niet dat je automatisch Hamas steuntquote:Op zondag 18 mei 2025 17:20 schreef phpmystyle het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom zoveel mensen zich aangetrokken voelen bij een club die in koelen bloede heel veel slachtoffers heeft gemaakt op 7 oktober onder de Israëliërs. Wij moeten de Israëliërs juist steunen in hun strijd tegen terrorisme en toch naar gerechtigheid.
Hoeveel % van van die 100k steunt Hamas dan?quote:
Je hoeft ook niet een Netanyahu fanboy te zijn om tegen terrorisme te zijn.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat Israël in mijn ogen niks beter is dan die terroristen en ook veel slachtoffers maakt, tegen het beleid van Israël zijn betekend niet dat je automatisch Hamas steunt
Dit schijnt echt heel, heel, heel, moeilijk te bevatten zijn in bepaalde kringen.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat Israël in mijn ogen niks beter is dan die terroristen en ook veel slachtoffers maakt, tegen het beleid van Israël zijn betekend niet dat je automatisch Hamas steunt
Tja, dat is een combinatie van eenzijdige propaganda, intersectionaliteit, anti-Westerse sentimenten, Islamofilie of zelf moslim zijn en in sommige gevallen ook een lading antisemitisme.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:20 schreef phpmystyle het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom zoveel mensen zich aangetrokken voelen bij een club die in koelen bloede heel veel slachtoffers heeft gemaakt op 7 oktober onder de Israëliërs. Wij moeten de Israëliërs juist steunen in hun strijd tegen terrorisme en tocht naar gerechtigheid.
Je hoeft ook niet een terrorisme fanboy te zijn om tegen Netanyahu te zijn.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet een Netanyahu fanboy te zijn om tegen terrorisme te zijn.
Als ik dat filmpje van je zo eens vluchtig bekeek zal het daar nog wel meevallen, zijn wat naïeve roomblanke groene idioten. Doorgaans zullen zijn niet uitgesproken voor Hamas zijn. Onder die rellende allochtonen zal dat zomaar eens 80% kunnen zijn.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoeveel % van van die 100k steunt Hamas dan?
Dat is ook weer zoquote:Op zondag 18 mei 2025 17:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet een Netanyahu fanboy te zijn om tegen terrorisme te zijn.
Ja heel grappig. Maar de legitimatie in deze discussie wordt veelal gezocht "omdat tegen Netanyahu" of "illegale bezetting" etc etc. Maar weinigen spreken zich ondubbelzinnig uit dat wat Hamas heeft gedaan fout is, en dat zij vernietigd moet worden.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet een terrorisme fanboy te zijn om tegen Netanyahu te zijn.
Je bedoelt dat we te vaak hebben kunnen zien dat er op pro-Palestijnse demonstraties openlijke leuzen, slogans, borden of kledij te zien waren die steun betuigden aan de Palestijnse terroristen. Mensen die werden geïnterviewd en aangaven dat wat de Palestijnse terroristen doen slechts 'verzet' is.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit schijnt echt heel, heel, heel, moeilijk te bevatten zijn in bepaalde kringen.
Binnen Nederland speelt het inderdaad amper. Dat de leider van de grootste regeringspartij dit soort achterlijke tweets stuurt zou wellicht wel politiek nieuws kunnen zijn. Maar dat wordt door de coalitie met de mantel der liefde bedekt.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:28 schreef MoreDakka het volgende:
Dat Gaza-geneuzel is politiek niet belangrijk, hoe wanhopig sommige mensen ook net willen doen alsof.
Kaag had zoiets eens moeten twitteren, dan werd er jaren nadien nog steeds over geschuimbekt (door volk dat nu in alle toonaarden gaat zwijgen of het zelfs een prima tweet vindt).quote:Op zondag 18 mei 2025 17:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Binnen Nederland speelt het inderdaad amper. Dat de leider van de grootste regeringspartij dit soort achterlijke tweets stuurt zou wellicht wel politiek nieuws kunnen zijn. Maar dat wordt door de coalitie met de mantel der liefde bedekt.
De vraag blijft... hoe dan wel/niet en met wat dan precies (niet) steunen..... waarbij alles al eens is geprobeerd.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gelukkig is dat steeds minder zo.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Binnen Nederland speelt het inderdaad amper. Dat de leider van de grootste regeringspartij dit soort achterlijke tweets stuurt zou wellicht wel politiek nieuws kunnen zijn.
Noemde Wilders niet de mensen die in rode kleding door De Haag wandelden verward?quote:Op zondag 18 mei 2025 18:53 schreef Bluesdude het volgende:
Een meerderheid (62 procent) wil een krachtigere reactie van het kabinet op het handelen van Israël. Ondanks de aangescherpte houding van buitenlandminister Caspar Veldkamp. Ook een derde (31 procent) van de PVV-kiezers steunt een meer kritische koers.
-----------
https://eenvandaag.avrotr(...)met-ingrijpen-160209
Dus Wilders zei dat 1/3 van zijn kiezers verward zijn ?
Ik vind 1/3 van zijn meest trouwe kiezers niet deugen, een tekort aan empathie hebbend.
Niet verward.
Maar Wilders vind dus 62 % van de Nederlandse kiezers verward... Hij meent dat zij net als hem de moordzucht en terreur van deze extreme zionisten moet steunen.
Dat is een logisch en humane instelling van die 62%... Dat snapt Wilders niet. Dat is niet verward van hem... dat is lullig.
Hij bedoelde alle demonstranten, die wilden dat de regering eindelijk stevig en dwingend Israel aanspreken.quote:Op zondag 18 mei 2025 18:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Noemde Wilders niet de mensen die in rode kleding door De Haag wandelden verward?
Volledig eens. Als je enig menselijk medeleven hebt, kun je onmogelijk één zijde kiezen. Niet de kant van de terroristen die al decennia lang wekelijks aanslagen plegen in Israël, maar ook niet de kant van het leger dat nu alle medicijnen en voedsel tegen houdt, terwijl kinderen en onschuldigen in vreselijke omstandigheden leven en sterven.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Polarisatie is iets waar ik best wel moeite mee heb, zeker op dit onderwerp en zeker in dit topic. In dit topic lijkt het alsof het onmogelijk is om Hamas een walgelijke organisatie te vinden. Om geschokt te zijn over de gebeurtenissen van 7 oktober, over de gijzelaars die nog steeds gevangen zitten, over ziekenhuizen waarin Hamas hoofdkwartieren bouwen.
Maar ik vind het ook walgelijk dat een land 2 miljoen mensen gevangen houdt in een gebied zo groot als Vlieland, dat een regering deze mensen uithongert en at random alle bebouwing plat bombardeert. Let wel dit zijn mannen, vrouwen en kinderen, niet enkel Hamas strijders.
Ik kan werkelijk niet inzien hoe je zo’n onderwerp kan polariseren, hoe je een kant kunt kiezen in dit geheel. Voor mij voelt het als het kiezen tussen twee kwaden, hoe kun je dan in godsnaam één zijde kiezen? Maar niet kiezen betekent niet dat je het uithonger van een volledige bevolking niet tracht te stoppen, dat lijkt mij zo klaar als wat.
Goede post(verwoording) waarbij de afweging wie wel onder druk van opinies zal/kan toegeven voor mij weer een beetje een een raar gevoel geeft. Ik zou ook wel willen dat Israël stopt met haar acties wat weer botst dat Hamas met haar strategie daarmee dan vrij baan heeft verkregen. Voor mij is elke mens ook een mens maar degene die onder druk van terreur z'n ideologie oplegt mag wmb het hazenpad nemen.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volledig eens. Als je enig menselijk medeleven hebt, kun je onmogelijk één zijde kiezen. Niet de kant van de terroristen die al decennia lang wekelijks aanslagen plegen in Israël, maar ook niet de kant van het leger dat nu alle medicijnen en voedsel tegen houdt, terwijl kinderen en onschuldigen in vreselijke omstandigheden leven en sterven.
Beide kanten zouden voor een rechter moeten komen, beide hebben ze geen gelijk en aan beide kanten vallen de acties niet te rechtvaardigen.
En sympathie heb ik met alle onschuldige slachtoffers, zowel de Israëlische als de Palestijnse. Alle mensen die tegen hun zin in een oneindige cirkel van geweld zitten. Alle mensen die naasten zijn verloren door buitensporig geweld, van welke kant dan ook. Een onschuldig Palestijns slachtoffer is net zo erg als een onschuldig Israëlisch slachtoffer.
Wat niet weg neemt dat ik wel begrijp dat men nu vooral druk op Israël wil uitoefenen om te stoppen met hun vreselijke acties. Allereerst omdat druk op Israël misschien nog zin heeft, Hamas zal nooit onder de indruk zijn. En daarnaast omdat wat Israël nu doet gewoon op een verschrikkelijke en ongekende schaal is.
Ongekend bedoel ik uiteraard niet 'nog nooit eerder voorgekomen'. Helaas is de mensheid nogal goed in andere mensen onderdrukken en uitroeien. Het is wel een schaal die Israël sinds 1948 nog niet heeft uitgevoerd.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goede post(verwoording) waarbij de afweging wie wel onder druk van opinies zal/kan toegeven voor mij weer een beetje een een raar gevoel geeft. Ik zou ook wel willen dat Israël stopt met haar acties wat weer botst dat Hamas met haar strategie daarmee dan vrij baan heeft verkregen. Voor mij is elke mens ook een mens maar degene die onder druk van terreur z'n ideologie oplegt mag wmb het hazenpad nemen.
NB: die ongekende schaal is maar hoe dat bezien wordt wat niet wegneemt dat leed dichtbij, altijd erger is dan leed van ver of lang geleden.
"Wat me opviel tijdens de demonstratie, was dat het publiek ontzettend divers was. Hoewel er in de media vaak wordt gesproken over ‘allochtone demonstranten’, zag ik juist heel veel witte Nederlanders meedoen. Er waren zo’n 100.000 mensen aanwezig, en dat zegt iets.quote:Op zondag 18 mei 2025 17:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik dat filmpje van je zo eens vluchtig bekeek zal het daar nog wel meevallen, zijn wat naïeve roomblanke groene idioten. Doorgaans zullen zijn niet uitgesproken voor Hamas zijn. Onder die rellende allochtonen zal dat zomaar eens 80% kunnen zijn.
Ik vrees dat al die zg onafhankelijke organisaties ook in een spagaat zitten van medemenselijkheid en het gegeven dat daarmee hamas terreur dus werkt. VN zelf heeft talloze malen de boot gemist door wel(licht) mensen te willen helpen maar geen scheidende positie in te nemen die de geholpen mensen in hun denken aanstuurt.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ongekend bedoel ik uiteraard niet 'nog nooit eerder voorgekomen'. Helaas is de mensheid nogal goed in andere mensen onderdrukken en uitroeien. Het is wel een schaal die Israël sinds 1948 nog niet heeft uitgevoerd.
En ja, we kunnen nou eenmaal meer richting Israël, al is dat ook heel erg beperkt. Maar het is wel een land waar we als EU een handelsakkoord mee hebben dat we als EU op kunnen zeggen. We kunnen de ambassadeur nogmaals op het matje roepen. We hebben diplomatieke contacten met Israël.
Dat hebben we allemaal niet richting Hamas. Wat niet weg neemt dat we Hamas ook steviger aan kunnen pakken, bijvoorbeeld door sancties richting landen waarvan bewijs is dat ze Hamas steunen. Of misschien als VN helpen met gerichte acties tegen Hamas.
Hier zijn we het gewoon oneens. Allereerst zijn de meeste moslims, ook in Gaza, zeer vredelievend. Erkennen ze dat het doden van anderen volgens de Koran en volgens bijna alle imams niet mag. Veroordelen ze dat dus ook. De meeste moslims wereldwijd beschouwen terroristen als misleid, niet als mensen die de Koran echt volgen.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees dat al die zg onafhankelijke organisaties ook in een spagaat zitten van medemenselijkheid en het gegeven dat daarmee hamas terreur dus werkt. VN zelf heeft talloze malen de boot gemist door wel(licht) mensen te willen helpen maar geen scheidende positie in te nemen die de geholpen mensen in hun denken aanstuurt.
Issue is dat mn. bij hamas en haar volgelingen, religie een grotere (m.n. ook culturele) rol heeft dan in Nederland.
Het is dan eenvoudiger om medelijden te hebben met zichtbaar menselijk leed en/of zoals imo Wilders c.s. simplistisch omgekeerd doen door een verderfelijke religie en daarmee haar volgelingen; de schuld te geven.
Dat religie oorzaak is van leed is wmb zeker het geval maar niet zo helder voor mensen waar geloof de bestaansreden is om volgens die doctrine te moeten (over)leven.
Zelfs als een gelovige al anders zou willen (denken) is dat qua handeling feitelijk onmogelijk in een omgeving die de religie (zichzelf daarmee instant houdend) onvoorwaardelijk afdwingt. In het westen doe je religie maar achter je eigen voordeur en daar, in andere contreien, laat je het ongeloof maar thuis.
De ambassadeur op het matje roepen is de go(e)den verzoeken hun kont te keren. Mij verplaatsend in die ambassadeur zou ik tegen Veldkamp zeggen, hoe had je de agressie anders opgelost ? Je kan hier geen droge tranen plengen. Israël in de hoek zetten of afzeiken, omdat dit kan en een groep mensen dat eist, zal het land alleen maar in zichzelf doen keren.
Dat ligt dan volgens mij geheel aan jouw perceptie. Volgens mij zijn er echt maar heel weinig mensen in deze reeks die Hamas niet veroordelen. De meesten veroordelen beide kanten.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:00 schreef KaheemSaid het volgende:
Polarisatie is iets waar ik best wel moeite mee heb, zeker op dit onderwerp en zeker in dit topic. In dit topic lijkt het alsof het onmogelijk is om Hamas een walgelijke organisatie te vinden. Om geschokt te zijn over de gebeurtenissen van 7 oktober, over de gijzelaars die nog steeds gevangen zitten, over ziekenhuizen waarin Hamas hoofdkwartieren bouwen.
Helemaal mee eens.quote:Maar ik vind het ook walgelijk dat een land 2 miljoen mensen gevangen houdt in een gebied zo groot als Vlieland, dat een regering deze mensen uithongert en at random alle bebouwing plat bombardeert. Let wel dit zijn mannen, vrouwen en kinderen, niet enkel Hamas strijders.
Ik kan werkelijk niet inzien hoe je zo’n onderwerp kan polariseren, hoe je een kant kunt kiezen in dit geheel. Voor mij voelt het als het kiezen tussen twee kwaden, hoe kun je dan in godsnaam één zijde kiezen? Maar niet kiezen betekent niet dat je het uithonger van een volledige bevolking niet tracht te stoppen, dat lijkt mij zo klaar als wat.
Je draaft door in jouw generalisatie(s) door er van alles bij te gaan halen.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier zijn we het gewoon oneens. Allereerst zijn de meeste moslims, ook in Gaza, zeer vredelievend. Erkennen ze dat het doden van anderen volgens de Koran en volgens bijna alle imams niet mag. Veroordelen ze dat dus ook. De meeste moslims wereldwijd beschouwen terroristen als misleid, niet als mensen die de Koran echt volgen.
Dit terrorisme zomaar aan de complete islam ophangen is alsof je iedere Europeaan een fascist noemt doordat Hitler en Mussolini hier ontstonden.
En Israël kan prima meer gericht tegen Hamas optreden, zoals Amerika meer gericht op trad tegen Al Quaida. Wat ze nu doen, miljoenen mensen richting hongersdood helpen, is geen gerichte en geen te rechtvaardigen actie. Nooit.
Jij haalt de islam er bij, die heeft er gewoon weinig mee te maken. Het is de terroristen van Hamas, die ook door de meeste moslims als terroristen worden gezien die in een cel horen, tegen de criminele regering van Israël. Beide fout, beide horen in een cel en het steunen van één van beide is zeer verwerpelijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je draaft door in jouw generalisatie(s) door er van alles bij te gaan halen.
Die vooral eisen dat de regering, en bij uitbreiding de EU, stoppen met gewoon handel drijven met 1 van de 2 criminele partijen en aan geeft dat beide kanten crimineel zijn. Niks bizars, het is bizar als er mensen zijn die dat niet steunen.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
En dan krijg je bizarre demonstraties die vooral een uiting zijn van onmacht en eisen dat de Nederlands regering een standpunt moet innemen.
Gewoon ongenuanceerd ja. We moeten niet al te snel door hebben wat hun werkelijke doel is.quote:Als voorbeeld noemt ze dat het CIDI van mening is dat uitspraken van extreemrechtse Israëlische bewindslieden Bezalel Smotrich en Itamar Ben-Gvir „ongenuanceerd” waren. Smotrich zei dat „Gaza in een paar maanden volledig vernietigd zal zijn”, Ben-Gvir pleit voor verdrijving van Palestijnen en bezetting van de Westelijke Jordaanoever.
We denken het maar ach. Wat zijn we dom. We moeten niet meer nadenken en gewoon luisteren naar Israelische propaganda. Ook al zijn er tal van onderzoeken en tal van wetenschappers die zeggen dat er wel sprake is van genocide.quote:Tijdens de lunch vertelt NSC-Kamerlid Diederik Boomsma dat hij bij binnenkomst een duw kreeg van demonstranten. „Mensen zijn een beetje door het dolle heen, door alle propaganda. Ze denken dat er genocide plaatsvindt.”
En maar jUiChEn voor Trump Beach!!quote:De grote ster komt het laatst. Douglas Murray, de Britse journalist die zich recent achter het plan van Trump schaarde om de Gazastrook onder Amerikaanse controle te brengen, krijgt bij binnenkomst een staande ovatie
Fijn dat onze politici die voor de grondwet staan, toch?, daar gewoon bij blijven zitten.quote:Murrays harde woorden over burgemeester Halsema – „een totale mislukking” – kunnen rekenen op „bravo!’s”. En als Murray suggereert dat pro-Palestina-demonstranten met een visum opgepakt en uitgezet zouden moeten worden, naar Amerikaans voorbeeld, barst de zaal uit in gejuich en gejoel.
Fijn dat Schoof toegeeft dat hij het lijden niet kan begrijpen en dus geen flauw idee heeft wat er gebeurt daar. Compleet ongeschikt. En parallel Israelische propagandavehikel feliciteren.quote:En in tandem met een videobericht van de Israëlische president Yitzhak Herzog, verschijnt premier Dick Schoof in een felicitatievideo, waarin hij ,,namens de Nederlandse regering" zijn ,,grote waardering" voor het CIDI uitspreekt. Alle gijzelaars moeten worden vrijgelaten, verklaart hij, én de blokkade van hulp in Gaza moet opgeheven worden. Vanwege het lijden dat ,,het begrip te boven gaat".
Degene die op deze partijen stemmen zal het waarschijnlijk niets kunnen schelen. Ik denk dat de meeste partijen aan de rechterflank niets te winnen hebben politiek gezien door voor het Palestijnse leed op te komen. Moreel gezien daarentegen.quote:Op maandag 19 mei 2025 09:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Weet waar je op stemt. Weet welk agenda sommige politici hebben.
Ze zijn vooral incompetent.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:18 schreef Nober het volgende:
Bedankt extreemrechts kabinet!
[ x ]
https://x.com/demo_demo_nl/status/1924377577323475129
Het plan wat er lag bij Rutte IV waar de VVD niet in mee wilde gaan deed ook wat aan asiel en nog aan de overige migratie ook.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze zijn vooral incompetent.
Iedereen met een beetje verstand weet dat je de PvdA in een kabinet moet hebben als je echt iets wilt doen op asiel.
Dus er komen volgens Jan van Beek in 2025 waarschijnlijk evenveel mensen bij als in 2023 en 10.000 meer als in 2024.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:18 schreef Nober het volgende:
Bedankt extreemrechts kabinet!
[ x ]
https://x.com/demo_demo_nl/status/1924377577323475129
Hypocrieter walgelijk volk dan het CIDI krijg je het niet, waar ze eerder en blijkbaar nog steeds kunnen teren op hun holocaust-pass.quote:maandag 19 mei 2025 09:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://archive.ph/https:(...)um-van-cidi-a4893762
Dat weet ik niet, ze doen wat dat betreft toch waar ze voor opgericht zijn, propaganda maken voor Israel. Vooral alle kritiek richting Israel afwijzen want antisemitisch. Altijd doen alsof ze niet enkel een lobby organisatie zijn maar onafhankelijk.quote:Op maandag 19 mei 2025 11:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Hypocrieter walgelijk volk dan het CIDI krijg je het niet, waar ze eerder en blijkbaar nog steeds kunnen teren op hun holocaust-pass.
Ik ben er wel blij mee allemaal. Weet ik gelijk op welke partijen ik niet (meer) zal stemmen.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:15 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Degene die op deze partijen stemmen zal het waarschijnlijk niets kunnen schelen. Ik denk dat de meeste partijen aan de rechterflank niets te winnen hebben politiek gezien door voor het Palestijnse leed op te komen. Moreel gezien daarentegen.
Mooi want het is echt een last minute wanvertoning.quote:Op maandag 19 mei 2025 14:33 schreef Hanca het volgende:
Nibud tegen het bevriezen van de sociale huren: https://www.rtl.nl/nieuws(...)-verhogingen-zijn-te
Op deze manier komt er geen meerderheid in de Eerste Kamer voor de wetswijziging die hier voor nodig is.
Maar het nu nog weer annuleren zal ook veel boosheid in de samenleving geven. Dit is echt gewoon één grote amateuristische bende.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mooi want het is echt een last minute wanvertoning.
Als je dit echt wil dan doe je dat niet wanneer de corporaties hun brieven al verstuurd hebben.
quote:Op maandag 19 mei 2025 16:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
PvdD steunt omstreden pensioenvoorstel van Joseph. DENK kan het morgen 75-75 laten worden.
Echt onbehoorlijk bestuur als dit voorstel het gaat halen
Hoe denk je precies dat pensioenfondsen nu opereren?quote:Op maandag 19 mei 2025 17:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Goede zaak, weg met gelegaliseerd gokken met anders geld.
Laat ze de iemand maar de keuze maken, al je inleg (netto) terug inclusief netto maandelijks je premie krijgen of gokken op de beurs zonder garantie.
Maar als de stemmen staken wordt het niet aangenomen toch?quote:Op maandag 19 mei 2025 16:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
PvdD steunt omstreden pensioenvoorstel van Joseph. DENK kan het morgen 75-75 laten worden.
Als je tegen gokken bent met pensioengeld, moet je tegen het oude en voor het nieuwe stelsel zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Goede zaak, weg met gelegaliseerd gokken met anders geld.
Laat ze de iemand maar de keuze maken, al je inleg (netto) terug inclusief netto maandelijks je premie krijgen of gokken op de beurs zonder garantie.
Klopt, bij tweede ronde staken wordt het verworpen. Maar het zal waarschijnlijk een hoofdelijke stemming worden dus dan moet je hopen dat er niemand ziek is of ergens in buitenland zit.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar als de stemmen staken wordt het niet aangenomen toch?
Dat is zo ongeveer het hele bestaansrecht van deze coalitie, dus die zullen vast niet te beroerd zijn om die boosheid nog even verder te voeden en uit gaan leggen dat dit aan alles en iedereen ligt behalve aan de incompetente bestuurders in de regering (of eigenlijk het edele kwartet in de Kamer, want die hebben met Heinen onderhandeld en niet de regering).quote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef Hanca het volgende:
Maar het nu nog weer annuleren zal ook veel boosheid in de samenleving geven.
Of in de trein: https://www.rtl.nl/nederl(...)ijn-trein-gemist-hadquote:Op maandag 19 mei 2025 17:11 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Klopt, bij tweede ronde staken wordt het verworpen. Maar het zal waarschijnlijk een hoofdelijke stemming worden dus dan moet je hopen dat er niemand ziek is of ergens in buitenland zit.
Of bij een hoofdelijke stemming hopen dat een paar NSC'ers ballen hebben en met hun minister meegaan en niet met die muts die deze onzin verzonnen heeft.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:11 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Klopt, bij tweede ronde staken wordt het verworpen. Maar het zal waarschijnlijk een hoofdelijke stemming worden dus dan moet je hopen dat er niemand ziek is of ergens in buitenland zit.
Dat is dan een geheel eigen zienswijze dat Hamas weinig met Islam te maken zou hebben en dan weten dat hamas haar bestaan juist ontleent aan de islam.quote:Op maandag 19 mei 2025 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij haalt de islam er bij, die heeft er gewoon weinig mee te maken. Het is de terroristen van Hamas, die ook door de meeste moslims als terroristen worden gezien die in een cel horen, tegen de criminele regering van Israël. Beide fout, beide horen in een cel en het steunen van één van beide is zeer verwerpelijk.
Laten we hier klip en klaar zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 08:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die vooral eisen dat de regering, en bij uitbreiding de EU, stoppen met gewoon handel drijven met 1 van de 2 criminele partijen en aan geeft dat beide kanten crimineel zijn. Niks bizars, het is bizar als er mensen zijn die dat niet steunen.
Neutraliteit, lees: beide strijdende partijen niet steunen, is zeer zeker wel mogelijk en zelfs de enige optie.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ook hier weer, welk standpunt de regering ook inneemt; omdat neutraliteit onmogelijk is, zal dat één van de strijdend partijen in de kaart spelen. De vraag is dan: wie moet de regering hier dan afwijzen ?
Bij het oude stelsel was er iig een verplichting, in het nieuwe is het afhankelijk van de stand van de zon en maan.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je tegen gokken bent met pensioengeld, moet je tegen het oude en voor het nieuwe stelsel zijn.
Maar die verplichting betekende toch niet dat er geen enkel risico was? Dat is immers inherent aan hoe pensioenfondsen toen en nu werken, het enige verschil is dat het risico dan volledig komt te liggen bij de inleggers en niet bij de ontvangers.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij het oude stelsel was er iig een verplichting, in het nieuwe is het afhankelijk van de stand van de zon en maan.
Dat een pensioen beheerder in de toekomst niet aan zijn verplichtingen kan voldoen is geen reden om deze maar te ontslaan van zijn verplichtingen.
Als je dit zo nodig wilt doen geef dan iig de eigenaren van het geld de optie om hierin mee te gaan of niet.
En als dat te ingewikkeld is voor diegene die we wel miljarden toevertrouwen geef dan een opt out voor pensioen.
Dus al je inleg terug inclusief rente en laat alles wat nu maandelijks van je werkgever/zelf in wordt gelegd netto onbelast uitkeren en daarmee iemand zelf de keuze geven wat hij/zij ermee doet ipv alles in het casino te steken.
Ik leg dat geld liever in mijn hypotheek bvb.
Als je onderin de 40 zit, zit je in de groep die geen pensioen krijgt in het oude stelsel en gecompenseerd wordt in het nieuwe. Alleen 50+ers kunnen voor het oude stelsel zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:41 schreef nostra het volgende:
Blij dat ik niet bij een pensioenfonds zit en vermoedelijk ook nooit zal zitten, want ik begrijp geen sikkepit van de problematiek, maar zit als veertiger blijkbaar wel in de groep die gepakt wordt. NSC doet weer eens een Yesilgözje.
Een verplichting die van iedereen onder de 45 100% van het pensioen af pakt, wat is dat nou voor verplichting?quote:Op maandag 19 mei 2025 18:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij het oude stelsel was er iig een verplichting, in het nieuwe is het afhankelijk van de stand van de zon en maan.
Je hebt als staat gewoon de plicht voedsel en water door te laten, dat is oorlogsrecht.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:21 schreef Vallon het volgende:Dat daarmee verschrikkelijk gevolgen voor burgers ontstaan is een gevolg van dat beleid en niet het doel.
Als van Hijum slim is geeft hij eindelijk eens aan dat hij dit niet kan dragen en indien nodig die uitstelwet gewoon intrekt.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eerst zien en dan pas geloven, hè.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je onderin de 40 zit, zit je in de groep die geen pensioen krijgt in het oude stelsel en gecompenseerd wordt in het nieuwe. Alleen 50+ers kunnen voor het oude stelsel zijn.
Je krijgt altijd meer dan onder het oude stelsel. En er is een fors bedrag voor de compensatie gereserveerd.quote:
Ja, er was ook een bedrag gereserveerd voor de Lelylijn. Ik weet dat het in de wet staat, maar dat is recent niet echt een belemmering geweest en de kans dat er over een jaar of twee een boomercoalitie zit die de compensatie sloopt is ook gewoon aanwezig. Vandaar: eerst zien, en dan geloven.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je krijgt altijd meer dan onder het oude stelsel. En er is een fors bedrag voor de compensatie gereserveerd.
Daar komt natuurlijk nooit wat van terecht.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je onderin de 40 zit, zit je in de groep die geen pensioen krijgt in het oude stelsel en gecompenseerd wordt in het nieuwe. Alleen 50+ers kunnen voor het oude stelsel zijn.
Technisch gezien lag het risico bij de uitvoerders. Immers maakt de "inlegger" een afspraak dat de uitvoerder bij je 65e gaat uitkeren, en hoe de uitvoerder dat regelt is het probleem van de uitvoerder.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar die verplichting betekende toch niet dat er geen enkel risico was? Dat is immers inherent aan hoe pensioenfondsen toen en nu werken, het enige verschil is dat het risico dan volledig komt te liggen bij de inleggers en niet bij de ontvangers.
Technisch gezien kan een uitvoerder je niet betalen uit een lege pot.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Technisch gezien lag het risico bij de uitvoerders. Immers maakt de "inlegger" een afspraak dat de uitvoerder bij je 65e gaat uitkeren, en hoe de uitvoerder dat regelt is het probleem van de uitvoerder.
Ja dat is een probleem, maar de oplossing is dan niet om een piramidespel op de zetten zonder dat iemand inspraak heeft daarover.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Technisch gezien kan een uitvoerder je niet betalen uit een lege pot.
Er hebben een heleboel partijen (en niet alleen politieke) inspraak gehad bij het ontwikkelen van het nieuwe stelsel. Welk besluit je ook wil nemen, overleggen met 11 miljoen mensen is nu eenmaal niet echt een optie.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dat is een probleem, maar de oplossing is dan niet om een piramidespel op de zetten zonder dat iemand inspraak heeft daarover.
Kan je inderdaad gewoon beter het oude piramidespel overeind houden en denken "Na mij de zondvloed, als die jonge snotneuzen van nu dan te kort komen gaan ze maar flesjes en blikjes voor statiegeld verzamelen ofzo".quote:Op maandag 19 mei 2025 19:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dat is een probleem, maar de oplossing is dan niet om een piramidespel op de zetten zonder dat iemand inspraak heeft daarover.
Van de pensioenfondsen snap ik het wel, die hebben er alleen maar baat bij.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er hebben een heleboel partijen (en niet alleen politieke) inspraak gehad bij het ontwikkelen van het nieuwe stelsel. Welk besluit je ook wil nemen, overleggen met 11 miljoen mensen is nu eenmaal niet echt een optie.
Tsjah, mijn generatie krijgt niks onder het oude en niks onder het nieuwe.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan je inderdaad gewoon beter het oude piramidespel overeind houden en denken "Na mij de zondvloed, als die jonge snotneuzen van nu dan te kort komen gaan ze maar flesjes en blikjes voor statiegeld verzamelen ofzo".
Het oude 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt', waarmee de jonge generaties de oude sponsoren met een zeer fors deel van hun inkomen en daar nooit wat voor terug krijgen. Dat is pas een piramidespel.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat is dus onzin, niemand krijgt niks onder het nieuwe stelsel.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tsjah, mijn generatie krijgt niks onder het oude en niks onder het nieuwe.
En ik heb er 0 inspraak in.
Er is geen enkele garantie dat ik zowel bij het oude als het nieuwe stelsel iets krijg of dat ik gecompenseerd wordt.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus onzin, niemand krijgt niks onder het nieuwe stelsel.
Zo heb ik het niet begrepen is er ergens een neutrale uitleg van heel deze kwestie?quote:Op maandag 19 mei 2025 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
De simpele uitleg:quote:Op maandag 19 mei 2025 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zo heb ik het niet begrepen is er ergens een neutrale uitleg van heel deze kwestie?
Want ik ben goed onderlegd maar het is ook voor mij compleet onduidelijk hoe het eruit komt te zien.
Het idee is individuele potten ne daar sta ik achter maar ik ben bang dat er een grote tovertruc uitgehaald gaat worden om de boomers wederom te matsen.
Het gevolg is dat we net als in de VS allemaal ouderen krijgen die moeten blijven werken, omdat ze hebben gekozen voor geen pensioen en ook niks hebben kunnen sparen. Dat gaat ons sociaal stelsel onder druk zetten. Er komt ook veel meer armoede. Dat willen we niet.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik snap oprecht niet dat er geen opt out voor het pensioen komt, of dat daar weerstand tegen is.
Ik ben 56 en ben voorstander van het nieuwe stelselquote:Op maandag 19 mei 2025 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het oude 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt', waarmee de jonge generaties de oude sponsoren met een zeer fors deel van hun inkomen en daar nooit wat voor terug krijgen. Dat is pas een piramidespel.
Met het nieuwe stelsel dragen tenminste alle generaties de risico's, ipv alleen de jongste.
Ja, 50+ haalde gelukkig ook nooit een meerderheid of zelfs veel zetels, niet iedereen is van 'na ons de zondvloed'.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:29 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik ben 56 en ben voorstander van het nieuwe stelsel
Het is simpelweg meten met twee maten. Israel kan in de ogen van velen niets verkeerds doen in de strijd tegen de Islam. Dit is het frame, de context, waarin het conflict graag geschetst wordt door bepaalde types die zichzelf als Íslamkritisch zien. Men ziet Israël als een front van het Westen in de oorlog tegen moslims, geheel naar de visie van bijv. een Wilders of andere politieke geestverwanten.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:53 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Je hebt als staat gewoon de plicht voedsel en water door te laten, dat is oorlogsrecht.
Door dat niet te doen wordt het treffen van burgers wel een doel. Ze kunnen immers ook knokken tegen Hamas met voedsel en water voor de bevolking.
Heb ik het nog niet eens over tal van andere zaken.
Ja Hamas is een terreurorganisatie die bestreden mag worden, maar wel binnen de grenzen van de proportionaliteit en binnen de grenzen van het oorlogsrecht en andere verdragen.
Zo niet dan begaat Israël gewoon misdaden tegen de menselijkheid zoals ieder ander la d, democratisch of niet.
quote:Hebben wij nog visie?
In de tijd van Johannes de Heer was er grote belangstelling voor de eindtijd met de komst van onze Heer Jezus. De oprichting van de staat Israël in 1948 gaf nieuwe impulsen maar ook verdeeldheid. De wederkomst van onze Heer is inmiddels sterk verflauwd. Tegenover een oplevende islam staat een lauwe christenheid, die bereid lijkt om Israël op te offeren voor eigen vrede. Is het niet verbijsterend om te zien hoe onze media nu vol zijn van leugens over Joden en Israël? En is het niet opvallend hoe weinig tegengeluid er komt van uit de kerken? De apostelen Johannes en Paulus waarschuwden voor de dwaalleer in de eindtijd en de profeet Zacharia waarschuwde dat Jeruzalem een zware steen zal zijn voor de volken. Moeten wij niet wakker worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |