abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217608359
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.

We hebben de smaakjes al verboden, verkoop moet vanaf komende 1 januari al in een speciaalzaak. Duidelijk is dus dat dit ongewenst is. Waarom nou eerst wachten tot een halve generatie verslaafd is en de bijbehorende psychische en lichamelijke klachten heeft?

We hebben de verkoop van asbest toch ook verboden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 12 mei 2025 @ 11:36:42 #77
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217608409
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.

We hebben de smaakjes al verboden, verkoop moet vanaf komende 1 januari al in een speciaalzaak. Duidelijk is dus dat dit ongewenst is. Waarom nou eerst wachten tot een halve generatie verslaafd is en de bijbehorende psychische en lichamelijke klachten heeft?

We hebben de verkoop van asbest toch ook verboden?
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem. Daarmee is het grote gevaar van dat type roken al gemitigeerd. Het zal vast niet gezond zijn, maar dat zijn wel meer dingen niet.

Asbest is wel ff wat anders he. Vooral werknemers bij de productie van dat materieel werden blootgesteld aan soms dodelijke hoeveelheden deeltjes.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217608494
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem.
Hoe kom je aan die onzin?

https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.

En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.

quote:
People who both smoke cigarettes and use electronic cigarettes (e-cigarettes, e-cigs, or vapes) are 4 times more likely to develop lung cancer than people who only smoke cigarettes, new research finds.
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 12 mei 2025 @ 12:02:21 #79
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217608713
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die onzin?

https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.

En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.
[..]
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
Ik ga hier vanavond even induiken met chatgpt.
Dat vapen schadelijker (meer carcinogeen) zou zij zijn dan conventioneel roken vind ik absurd. Kan ik totaal niet geloven. In UK weet ik dat ze elektrisch roken voorschrijven aan mensen die conventioneel roken.

In tabak dat je verbrandt zit teer, dat is het stofje de veroorzaker is van longkanker en COPD klachten. Die stoffen vind je niet terug met vapen.
  maandag 12 mei 2025 @ 12:07:40 #80
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_217608739
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Let je wel op dat je niet weer in een hallucinatie terechtkomt? Kijk Chatgpt over vapen:

Wat zijn de gezondheidsrisico’s van vapen?
- Nicotineverslaving: De meeste e-liquids bevatten nicotine, die net zo verslavend is als in sigaretten.
- Schadelijke stoffen: Hoewel minder dan in tabak, bevat de damp o.a. propyleenglycol, glycerol, aroma’s en soms metalen die kunnen irriteren of schadelijk zijn bij inademing.
- Onbekende langetermijneffecten: Vapen bestaat pas relatief kort (ca. 15 jaar), dus de langetermijngevolgen voor hart en longen zijn nog onvoldoende bekend.
- Risico op gebruik onder jongeren: Vapen verlaagt de drempel voor nicotinegebruik, wat de kans vergroot dat jongeren uiteindelijk ook gaan roken.

Best een aardig idee dus om vapen onder de 18 gewoon te verbieden, net als alcohol bijvoorbeeld. Gewoon omdat jeugdigen geen enkel idee hebben over gezondheid en lange termijn effecten van eigen beslissingen.
pi_217608746
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat vapen schadelijker (meer carcinogeen) zou zij zijn dan conventioneel roken vind ik absurd. Kan ik totaal niet geloven. In UK weet ik dat ze elektrisch roken voorschrijven aan mensen die conventioneel roken.

In tabak dat je verbrandt zit teer, dat is het stofje de veroorzaker is van longkanker en COPD klachten. Die stoffen vind je niet terug met vapen.
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.

Recente onderzoeken die ik heb gepost zijn duidelijk genoeg. Onderzoek op muizen ook. Vapen is zwaar kankerverwekkend.

En dat voorschrijven van e-sigaretten was even sprake van, maar volgens mij zijn ze daar inmiddels in elk land al weer mee gestopt.
  maandag 12 mei 2025 @ 13:48:14 #82
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217609652
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.

Recente onderzoeken die ik heb gepost zijn duidelijk genoeg. Onderzoek op muizen ook. Vapen is zwaar kankerverwekkend.

En dat voorschrijven van e-sigaretten was even sprake van, maar volgens mij zijn ze daar inmiddels in elk land al weer mee gestopt.
Ik kijk er vanavond eens naar.
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
pi_217609804
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:09:34 #84
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217609809
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?
Ik kan weinig prominente lobby content vinden. Maar ik sta er open voor als jij wel wat content hebt.
pi_217609860
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?
Ik kan weinig prominente lobby content vinden. Maar ik sta er open voor als jij wel wat content hebt.
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alle onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:18:13 #86
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217609874
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alke onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.
pi_217609905
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.

ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:26:12 #88
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217609925
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.

ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
Dat is helemaal niet algemeen bekend. Ik zie chatgpt meer als een flitsmeister. Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.

Jouw beweringen vind ik nogal stellig neergezet, zonder dat je enig voorbeeld noemt.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:42:02 #89
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217610047
quote:

[..]

Nu zitten er nog best wat bronnen tussen die op het menselijke brein gebaseerd zijn, maar dat gaat steeds minder worden.

Dat ChatGPT steeds meer gebaseerd gaat worden op informatie die reeds door ChatGPT e.d. gecreëerd was.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:44:22 #90
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610071
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:26 schreef phpmystyle het volgende:
Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 12 mei 2025 @ 14:46:03 #91
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217610086
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:44 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.
O jawel hoor.
Ik bevraag chatgpt vanuit meerdere invalshoeken. Of informatie/data mij welgevallig is maakt niet uit, maar ik wil alle invalshoeken kennen.
pi_217610088
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.

Vapen is niet gezond, maar hoogstwaarschijnlijk niet ongezonder dan roken. De reden dat er zo hard op gehamerd wordt, is het feit dat het jongeren c.q. kinderen aantrekt en ontzettend verslavend is. Daarnaast, als je vaped, is de kans groot dat je meer nicotine binnenkrijgt gezien de eenvoud en daarmee frequentie van pufjes nemen.

Neemt niet weg dat het doen alsof het een 100% gegeven is dat het ongezonder dan roken zou zijn, vrij vermoeiend is.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:47:43 #93
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217610100
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.

Vapen is niet gezond, maar hoogstwaarschijnlijk niet ongezonder dan roken. De reden dat er zo hard op gehamerd wordt, is het feit dat het jongeren c.q. kinderen aantrekt en ontzettend verslavend is. Daarnaast, als je vaped, is de kans groot dat je meer nicotine binnenkrijgt gezien de eenvoud en daarmee frequentie van pufjes nemen.

Neemt niet weg dat het doen alsof het een 100% gegeven is dat het ongezonder dan roken zou zijn, vrij vermoeiend is.
Dat.
Bij dampen komt geen teer vrij, en dat is het belangrijkste gezondheidsvoordeel.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:48:01 #94
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610104
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
O jawel hoor.
Ik bevraag chatgpt vanuit meerdere invalshoeken. Of informatie/data mij welgevallig is maakt niet uit, maar ik wil alle invalshoeken kennen.
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten. ;)
  maandag 12 mei 2025 @ 14:48:46 #95
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217610114
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten. ;)
Al mijn avaters zijn parodieën.
Je moest eens weten welke ik in het verleden had :')
  maandag 12 mei 2025 @ 14:52:56 #96
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610148
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Al mijn avaters zijn parodieën.
Je moest eens weten welke ik in het verleden had :')
Het is ook niet dat ik je voor de eerste keer zie posten, ik lees je comments. ;)
pi_217610878
quote:

[..]

Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.

Bij bijvoorbeeld de stelling dat de zorg voor rokers goedkoper was dan zorg voor niet rokers heb ik chat gevraagd naar een betrouwbare bron en die kwam met een onderzoek van het RIVM aanzetten. Dit kun je dan scannen en dan weet je of het niet danwel een relevant stuk is.

Ik vind dat ik dan bij betrouwbaardere info kom dan het wel heel algemene
quote:
De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.
pi_217611072
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.

Bij bijvoorbeeld de stelling dat de zorg voor rokers goedkoper was dan zorg voor niet rokers heb ik chat gevraagd naar een betrouwbare bron en die kwam met een onderzoek van het RIVM aanzetten. Dit kun je dan scannen en dan weet je of het niet danwel een relevant stuk is.

Ik vind dat ik dan bij betrouwbaardere info kom dan het wel heel algemene
[..]

Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.
pi_217611248
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.
Ik denk dat we elkaar hier heel goed kunnen vinden.
pi_217611257
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
Als 15 jarige snap je heel goed dat roken/vapen niet goed voor je is.
En als 13 jarige ook wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kickinalfa op 12-05-2025 17:19:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')