abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217589399
quote:
Open deur tot en met natuurlijk. Bizar dat mensen dat proberen te ontkennen.
De eerste burgemeester is al opgepakt. Dat is natuurlijk compleet normaal. Of de gelijkschakeling van Universiteiten en het sturen van brieven aan het bedrijfsleven zelfs in Europa dat ze naar beleid uit Amerika moeten luisteren.
https://edition.cnn.com/2(...)ice-detention-center

[ Bericht 21% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 09-05-2025 23:21:39 ]
pi_217591799
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:50 schreef superniger het volgende:
Ach Laurens.
Dat vat het aardig samen ja. Meer woorden is onnodig.
pi_217591816
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.
pi_217592617
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.
Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:28:39 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217593597
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Liever inderdaad iedere gelegenheid aangrijpen om kontjelik te doen bij autocratische bestuurders.
pi_217595145
quote:
quote:
Dit sterke Europa heeft een Europese premier en minister van Buitenlandse Zaken die ons, zonder het beklemmende veto, een stem op het wereldtoneel geven zodat we niet langer toekijken hoe er in Gaza een genocide plaatsvindt."
:')

Weet je, ik heb ooit Volt nog wel eens overwogen omdat ik het wel eens was met het centrale idee: een sterke democratische EU die via samenwerking tussen de lidstaten een wereldmacht vormt. Maar ze zijn steeds verder afgegleden naar dit soort regressief geneuzel, net als de meeste linkse partijen.
pi_217595303
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 19:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het lollige is vooral dat zijn oplossing voor dat grote gevaar een groot Europees Rijk is.
Meer incompetentie dus. Lijkt me niet de juiste oplossing.
pi_217598918
quote:
Wat slecht _O-
pi_217605920
quote:
ARNHEM - De PVV stopt in de Arnhemse gemeenteraad. Bij de verkiezingen volgend jaar maart zal de partij niet meer deelnemen. Dat maakt fractievoorzitter Coen Verheij bij Omroep Gelderland bekend. Daarmee komt er een einde aan acht jaar waarin hijzelf en de partij onderdeel uitmaakte van de lokale politiek. De reden: te weinig geschikte kandidaten om de lijst mee te vullen.
Tekenend voor de grote leegheid van de PVV
https://www.gld.nl/nieuws(...)om-hier-van-te-leren

Faber is nog om te lachen...da wel.

Ja.... ik bedenk me net dat de PVV de strijd om Arnhem heeft opgegeven...
De stad is nu makkelijk in handen van arnhemmistanners te krijgen. Ze geven het gewoon weg.
Ons Land !! PVV heeft een ruggegraat van een banaan

[ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 11-05-2025 23:21:18 ]
pi_217607050
Hopelijk helpt deze campagne, maar de overheid mag wel wat fanatieker worden:
https://www.ad.nl/politie(...)n-toestaat~ab9447f9/

Zijn we eindelijk op de goede weg qua rokers (in 2014 rookte 25,7%, 19,7% dagelijks, in 2024 waren dat 18,2 en 12,3%)
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/.

Al is de afname onder scholieren wel gestopt:
https://www.vzinfo.nl/roken/jongeren

quote:
Sinds 2003 is het percentage scholieren dat ooit heeft gerookt sterk afgenomen, van 44% in 2003 naar 16% in 2023. Sinds 2017 blijft dit percentage stabiel, tussen de 16 en 17%. Het percentage scholieren dat aangeeft de afgelopen maand gerookt te hebben, is afgenomen van 19% in 2003 naar 9% in 2023. Ook bij deze groep stabiliseerde de daling vanaf 2017. Het percentage dagelijkse rokers is sinds 2015 stabiel gebleven.
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:
quote:
„Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot vierhonderd keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol.”

...

Longarts Wanda de Kanter stelt bovendien dat het kinderbrein door vapen vanwege de hoge dosis nicotine ‘onomkeerbaar wordt verwoest’: „Vapen zorgt ervoor dat je het beloningshormoon dopamine maximaal ervaart en denkt: dit wil ik nóg een keer! De andere hersenhelft - de langetermijnplanning - staat maximaal uit”, legt zij uit. Ofwel: na het roken van een vape kan het je als tiener ‘allemaal niet meer schelen’ wat de gevolgen zullen zijn. „Daardoor worden veel jongeren óók verslaafd aan sigaretten en andere rotzooi.”
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.

En hier staan nog schokkender cijfers: https://www.nd.nl/varia/v(...)-verslaafd-aan-vapen

quote:
Bijna 40 procent van de 12- tot en met 16-jarigen zegt verslaafd te zijn aan vapen, aldus onderzoekers van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Ook heeft 1 op de 10 van alle 12-jarigen al eens gevaped.
Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 12-05-2025 08:36:42 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217607086
Laat ze lekker vapen als ze willen.

We hoeven niet alles wat slecht voor je is maar te verbieden.
pi_217607092
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:31 schreef Hanca het volgende:
Hopelijk helpt deze campagne, maar de overheid mag wel wat fanatieker worden:
https://www.ad.nl/politie(...)n-toestaat~ab9447f9/

Zijn we eindelijk op de goede weg qua rokers (in 2014 rookte 25,7%, 19,7% dagelijks, in 2024 waren dat 18,2 en 12,3%)
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/.

Al is de afname onder scholieren wel gestopt:
https://www.vzinfo.nl/roken/jongeren
[..]
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:
[..]
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.

Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:

Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!
pi_217607103
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:

Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217607113
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.
[..]
Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!

Klopt. Als een school zoiets ziet, gewoon de politie laten komen en de kluisjes leeghalen. Zoals in mijn tijd iig ook met vuurwerk omgegaan werd op mijn school.
pi_217607211
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.
pi_217607239
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgaven
Zo goedkoop is dat dus allemaal niet.

En oud worden is niet duur, je laatste levensjaren zijn duur. Bij iemand die 90 wordt zijn dat de jaren 85-90, bij iemand die aan longkanker sterft op zijn 50e zijn dat de jaren 45-50. Kosten zijn wat dat betreft redelijk gelijk. Alleen mensen die zeer plotseling overlijden trekken het gemiddelde bij jongere mensen wat naar beneden (ongelukken, plotselinge hersenbloedingen of plotseling hartfalen).
pi_217607315
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgaven
Zo goedkoop is dat dus allemaal niet.

En oud worden is niet duur, je laatste levensjaren zijn duur. Bij iemand die 90 wordt zijn dat de jaren 85-90, bij iemand die aan longkanker sterft op zijn 50e zijn dat de jaren 45-50. Kosten zijn wat dat betreft redelijk gelijk. Alleen mensen die zeer plotseling overlijden trekken het gemiddelde bij jongere mensen wat naar beneden (ongelukken, plotselinge hersenbloedingen of plotseling hartfalen).
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?

De RIVM is hier bijvoorbeeld ook vrij duidelijk over. Bij uitbanning van het roken bespaar je initieel 8% aan zorgkosten voor rook gerelateerde ziekten, maar doordat men ouder wordt worden de uiteindelijke zorgkosten 12% hoger, oftewel stoppen met roken zorgt voor een netto verlies aan zorgkosten van 4%.
Bron: RIVM, zorgkosten ongezond gedrag

Daarnaast oud worden is niet duur? Alleen de AOW kost al 55 miljard op jaarbasis, dit neemt tot 2029 al toe met 30%.

[ Bericht 8% gewijzigd door KaheemSaid op 12-05-2025 09:30:54 ]
pi_217607535
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?

De RIVM is hier bijvoorbeeld ook vrij duidelijk over. Bij uitbanning van het roken bespaar je initieel 8% aan zorgkosten voor rook gerelateerde ziekten, maar doordat men ouder wordt worden de uiteindelijke zorgkosten 12% hoger, oftewel stoppen met roken zorgt voor een netto verlies aan zorgkosten van 4%.
Bron: RIVM, zorgkosten ongezond gedrag

Daarnaast oud worden is niet duur? Alleen de AOW kost al 55 miljard op jaarbasis, dit neemt tot 2029 al toe met 30%.
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.

De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.

Maar het belangrijkste is: ik gun al die kinderen die de toekomst nog niet overzien geen longkanker in de toekomst omdat ze nu een zeer domme beslissing maken. Ik gun hun kinderen weer geen jong overleden ouder. Geld is hooguit een bijzaak, maar eigenlijk helemaal geen factor in zo'n beslissing.

En als je het over geld hebt: ik gun die bedrijven die vapes hebben uitgevonden omdat hun tabaksinkomsten daalden geen enkele cent. Dat zijn echt smerige bedrijven die geld willen verdienen puur ten koste van de gezondheid van anderen.

Kinderen van 12-16 bedenken niet dat dit vapen er voor zorgt dat ze straks misschien wel voor hun 50e afscheid moeten nemen van hun kinderen, die dan veel te jong hun ouders verliezen. Volwassenen kunnen dat wel bedenken, daarom moeten volwassenen maatregelen nemen om dat te voorkomen. En omdat vapen vrijwel 100% gericht is op jeugd: een Europees verkoopverbod op die rommel en buiten-Europese sites die het verschepen naar Europa keihard aanpakken.
  maandag 12 mei 2025 @ 10:14:27 #70
436222 Japepk
Padvinder
pi_217607712
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 09:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.

De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.

Maar het belangrijkste is: ik gun al die kinderen die de toekomst nog niet overzien geen longkanker in de toekomst omdat ze nu een zeer domme beslissing maken. Ik gun hun kinderen weer geen jong overleden ouder. Geld is hooguit een bijzaak, maar eigenlijk helemaal geen factor in zo'n beslissing.

En als je het over geld hebt: ik gun die bedrijven die vapes hebben uitgevonden omdat hun tabaksinkomsten daalden geen enkele cent. Dat zijn echt smerige bedrijven die geld willen verdienen puur ten koste van de gezondheid van anderen.

Kinderen van 12-16 bedenken niet dat dit vapen er voor zorgt dat ze straks misschien wel voor hun 50e afscheid moeten nemen van hun kinderen, die dan veel te jong hun ouders verliezen. Volwassenen kunnen dat wel bedenken, daarom moeten volwassenen maatregelen nemen om dat te voorkomen. En omdat vapen vrijwel 100% gericht is op jeugd: een Europees verkoopverbod op die rommel en buiten-Europese sites die het verschepen naar Europa keihard aanpakken.
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.
't Echte en 't ware!
pi_217608021
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:14 schreef Japepk het volgende:

[..]
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.
Meer lijkt me lastig.

Maar het is niet omdat je het ene grote probleem niet aan kunt pakken, je het andere grote probleem maar moet laten zitten. 40% van onze 12-16 jarigen is volgens onderzoekers van Motivaction verslaafd aan vapen. Aan iets wat volgens veel recent onderzoek schadelijker is dan roken. In urine van vapers vinden ze lood, uranium en cadmium, alle 3 gewoon giftig.

En inderdaad, het klopt dat vapen en psychische problemen aan elkaar gekoppeld zijn, het is alleen onduidelijk of jongeren met psychische problemen eerder gaan vapen, of dat vapen (net als roken, daar is het wel bewezen) voor psychische problemen zorgt. Beide lijken waarschijnlijk, waardoor kinderen die door psychische problemen naar de vape grijpen dus waarschijnlijk hun klachten verergeren.

Van 'laat ze lekker gaan, ze zijn jong, ze mogen het zelf weten' kan ik echt boos worden. Want een 12 jarige bedenkt niet wat de gevolgen allemaal zijn van zo'n vape. Dat er giftige metalen in zitten. Dat de kans op vroeg dood gaan aanzienlijk wordt vergroot. En dat inderdaad je ook psychische problemen erger maakt met vapen.

Ik ben in elk geval blij dat mijn dochter op school nog nooit iemand heeft zien vapen. Maar gezien het percentage, 40%, is de kans dat daar niemand dat doet erg klein. Wat maakt dat alleen een aanpak op de scholen blijkbaar niet voldoende is.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:00:29 #72
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217608065
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.
Meer lijkt me lastig.

Maar het is niet omdat je het ene grote probleem niet aan kunt pakken, je het andere grote probleem maar moet laten zitten. 40% van onze 12-16 jarigen is volgens onderzoekers van Motivaction verslaafd aan vapen. Aan iets wat volgens veel recent onderzoek schadelijker is dan roken. In urine van vapers vinden ze lood, uranium en cadmium, alle 3 gewoon giftig.

En inderdaad, het klopt dat vapen en psychische problemen aan elkaar gekoppeld zijn, het is alleen onduidelijk of jongeren met psychische problemen eerder gaan vapen, of dat vapen (net als roken, daar is het wel bewezen) voor psychische problemen zorgt. Beide lijken waarschijnlijk, waardoor kinderen die door psychische problemen naar de vape grijpen dus waarschijnlijk hun klachten verergeren.

Van 'laat ze lekker gaan, ze zijn jong, ze mogen het zelf weten' kan ik echt boos worden. Want een 12 jarige bedenkt niet wat de gevolgen allemaal zijn van zo'n vape. Dat er giftige metalen in zitten. Dat de kans op vroeg dood gaan aanzienlijk wordt vergroot. En dat inderdaad je ook psychische problemen erger maakt met vapen.

Ik ben in elk geval blij dat mijn dochter op school nog nooit iemand heeft zien vapen. Maar gezien het percentage, 40%, is de kans dat daar niemand dat doet erg klein. Wat maakt dat alleen een aanpak op de scholen blijkbaar niet voldoende is.
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:04:08 #73
436222 Japepk
Padvinder
pi_217608089
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.
't Echte en 't ware!
  maandag 12 mei 2025 @ 11:14:37 #74
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217608176
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:04 schreef Japepk het volgende:

[..]
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:23:02 #75
436222 Japepk
Padvinder
pi_217608263
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.
Tja, iets vinden of een probleem erkennen zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Ik vind vapes ontzettend sneue en idiote dingen, maar daarvoor hoeft het niet te worden verboden. Het feit dat we een hele generatie al vanuit de luiers dom aan het maken zijn en dat vapes daar blijkbaar een soort verergering van zijn, wijzen cijfers dus gewoon uit. Als we hier kosten en maatschappelijke lasten tegen elkaar afwegen, mag je die ook rustig meenemen.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')