abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 12:29:54 #1
5428 crew  miss_sly
pi_217584210
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217584456
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 12:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het antwoord van Schoof zal een ongemakkelijke houding, handgebaren en "uh, uh, uh" zijn. Dus die vragen stellen is tamelijk zinloos.
Juist wel, wijs hem en iedereen die het volgt en met name de VVD er steeds op wat voor puinhoop Faber er van maakt.

En je kunt ook schriftelijke kamervragen stellen aan Schoof, dan kan hij er niet met uh en een handgebaar onderuit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217584936
Ja, hoor... ze gaat haar pestgedrag doorzetten:
https://www.nd.nl/varia/v(...)enbudget-asielopvang
https://nos.nl/artikel/25(...)er-geen-vakantieoord

En dat allemaal omdat een stel kinderen die samen buiten een dorp in 80 caravans en een paar gelijkvloerse kantoorgebouwen zitten toch nog af en toe enige afleiding van hun ellende krijgen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat kinderen op enig moment plezier in hun leven hebben.

[ Bericht 17% gewijzigd door Hanca op 09-05-2025 14:22:55 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217585004
Er zit natuurlijk een wereld van nuance tussen het beeld van kinderen van 8 uit Oekraïne waarvan mama dood is en papa vecht in een loopgraaf, gevlucht met oma en die je een dagje Efteling gunt om even alle ellende te vergeten. Met daartegenover economische vluchtelingen uit Marokko die geen kans maken op een paspoort, die a la ter apel ellende opleveren, vorig jaar hebben lopen matten op de kermis en om dat te voorkomen sturen we ze nu op kosten van de belastingbetaler naar de Efteling.
pi_217585036
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Er zit natuurlijk een wereld van nuance tussen het beeld van kinderen van 8 uit Oekraïne waarvan mama dood is en papa vecht in een loopgraaf, gevlucht met oma en die je een dagje Efteling gunt om even alle ellende te vergeten. Met daartegenover economische vluchtelingen uit Marokko die geen kans maken op een paspoort, die a la ter apel ellende opleveren, vorig jaar hebben lopen matten op de kermis en om dat te voorkomen sturen we ze nu op kosten van de belastingbetaler naar de Efteling.
En dat laatste beeld klopt dus niet.

Om meerdere redenen: de jongeren die vorig jaar ellende opleverden, zijn verplaatst. Er zitten geen veiligelanders in dit AZC, dus geen Marokkanen. Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
pi_217585081
Faber is beleid, Faber levert _O_

Kan ze weer andere leuke dingen mee doen van dat geld.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 14:34:19 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217585089
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:

Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
Deze volg ik niet helemaal
pi_217585095
quote:

[..]

Om meerdere redenen: de jongeren die vorig jaar ellende opleverden, zijn verplaatst. Er zitten geen veiligelanders in dit AZC, dus geen Marokkanen. Er zitten alleen minderjarigen, dus geen economische vluchtelingen.
Die waarheid zal wel ergens in het midden liggen, want als het allemaal kinderen van 8 waren hadden ze ze ook niet specifiek "om problemen te voorkomen op de kermis" ze naar de Efteling gestuurd op die dag.
pi_217585340
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:34 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Die waarheid zal wel ergens in het midden liggen, want als het allemaal kinderen van 8 waren hadden ze ze ook niet specifiek "om problemen te voorkomen op de kermis" ze naar de Efteling gestuurd op die dag.
Ik zei ook nergens kinderen van 8. Kinderen van 16 zijn nog steeds echt kind.
pi_217585365
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Deze volg ik niet helemaal
Jij denkt dat 14-16 jarigen als economische vluchteling reizen? Terwijl ze hier niet kunnen werken?

In praktijk zijn het waarschijnlijk bijna allemaal Syriërs die een oorlog zijn ontvlucht, die dus al teveel drama hebben gezien en meegemaakt in hun jonge leven.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 15:27:06 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217585627
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:33 schreef StephanL het volgende:
Faber is beleid, Faber levert _O_

Kan ze weer andere leuke dingen mee doen van dat geld.
Zoals naar de kapper gaan op kosten van de belastingbetaler?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217585824
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij denkt dat 14-16 jarigen als economische vluchteling reizen? Terwijl ze hier niet kunnen werken?
Je weet toch dat het allemaal mensen zijn waar we hier in Nederland niks aan hebben omdat ze niks kunnen. Tegelijk kunnen ze al heel bewust de keuze maken om een economische vluchteling te worden terwijl de jeugd hier nog stress van de profielkeuze heeft.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:01:07 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217586064
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

In praktijk zijn het waarschijnlijk bijna allemaal Syriërs die een oorlog zijn ontvlucht, die dus al teveel drama hebben gezien en meegemaakt in hun jonge leven.
Ik begreep niet wat je wilde zeggen. Je toon is nogal aanmatigend.
pi_217586147
quote:

[..]

Dus is er ook geen reden voor een uitje juist op die datum om ongeregeldheden te voorkomen. Toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door MoreDakka op 09-05-2025 16:22:17 ]
pi_217586159
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je weet toch dat het allemaal mensen zijn waar we hier in Nederland niks aan hebben omdat ze niks kunnen. Tegelijk kunnen ze al heel bewust de keuze maken om een economische vluchteling te worden terwijl de jeugd hier nog stress van de profielkeuze heeft.
Laten we niet gespeeld naïef doen. Mensensmokkel van minderjarigen is geëxplodeerd de laatste jaren omdat dat de meeste kans op een snelle verblijfsvergunning geeft voor het hele gezin. Vaak worden die kinderen gewoon gedumpt op een NS-station.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:11:12 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217586182
quote:
In Oekraine gaan nauwelijks burgers dood, het is geen Afrika.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217586516
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dus is er ook geen reden voor een uitje juist op die datum om ongeregeldheden te voorkomen. Toch?
Zoals ik eerder zei: ik weet niet of de ruziezoekende dorpelingen ook weg zijn. En sowieso is het goed om geen herinneringen op te halen aan zoiets, dit is dus een prima oplossing.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:45:38 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_217586533
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Doen we een dealtje. Jij betaalt mij voor elke gerapporteerde dode in Oekraine een tientje. Aangezien er nauwelijks burgers doodgaan, moet dat behapbaar voor je zijn.
pi_217586546
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik begreep niet wat je wilde zeggen. Je toon is nogal aanmatigend.
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht en nu zonder ouders zitten, blijkbaar volgens Faber ook geen enkele positieve herinneringen mogen maken. Gestraft moeten ze worden omdat ze (hier) ouderloos zijn en uit oorlogsgebied komen. Stel dat ze minder trauma's oplopen, dat is de bedoeling niet.

Faber doet me echt denken aan de WO2 en dat zeg ik niet snel.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:48:53 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217586566
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht en nu zonder ouders zitten, blijkbaar volgens Faber ook geen enkele positieve herinneringen mogen maken. Gestraft moeten ze worden omdat ze (hier) ouderloos zijn en uit oorlogsgebied komen. Stel dat ze minder trauma's oplopen, dat is de bedoeling niet.
En denk je dat al het leed in de wereld hier heen te halen een goede oplossing is?
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:53:42 #21
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_217586615
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En denk je dat al het leed in de wereld hier heen te halen een goede oplossing is?
Er wordt niemand "hierheen gehaald", die kinderen zijn er nou eenmaal en daar moet je dus wat mee.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:54:34 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217586624
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:53 schreef Tijn het volgende:

[..]
Er wordt niemand "hierheen gehaald", die kinderen zijn er nou eenmaal en daar moet je dus wat mee.
Dat is geen antwoord op mijn vraag,
pi_217586824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals ik eerder zei: ik weet niet of de ruziezoekende dorpelingen ook weg zijn.
Het waren de asielzoekers die ruzie maakten hé, niet de waarheid verdraaien.

Maar nogmaals, als het allemaal engeltjes van 8 zijn waarom is zo'n trip dan nodig op die datum?
pi_217586851
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mijn toon is vooral frustratie omdat kinderen die al een oorlog hebben meegemaakt, vandaar zijn gevlucht
Voor de duidelijkheid, 'vluchten' betekent hier vooruit gestuurd worden via mensensmokkel en achtergelaten om snel een verblijfsvergunning te krijgen en via gezinshereniging de rest van de familie te laten overkomen.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 17:37:00 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217587053
Ik vraag me af hoe leuk je eigen leven is als het enige doel van je werkweek is om het voor andere mensen zo vervelend mogelijk te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 9 mei 2025 @ 17:41:20 #26
66444 Lord_Vetinari
pi_217587075
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vraag me af hoe leuk je eigen leven is als het enige doel van je werkweek is om het voor andere mensen zo vervelend mogelijk te maken.
Nou, stuur Faber eens een mailtje met die vraag.
pi_217587262

Er komt helemaal geen volgende keer....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_217587305
quote:
Dat hele beeld van hordes veiligelanders, en vooral lekker makkelijk de Marokkanen natuurlijk, die door de Friese straten lopen om de boel te terroriseren is wel echt een grote fabel. Enig idee hoeveel veiligelanders er zich aanmelden en hoeveel daarvan uberhaupt Marokkaan zijn?
Allah Al Watan Al Malik
pi_217587319
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 17:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het waren de asielzoekers die ruzie maakten hé, niet de waarheid verdraaien.
Dan heb jij de media uit die tijd niet teruggezocht, er werd door twee partijen ruzie gemaakt en gevochten.

quote:
Maar nogmaals, als het allemaal engeltjes van 8 zijn waarom is zo'n trip dan nodig op die datum?
Omdat het dorp dat wil?
pi_217587340
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat het dorp dat wil?
Waarom is het nodig? Als het niet meer de relschoppers zijn, waarom is het dan nodig om op die datum te plannen zodat een conflict vermeden kan worden?

Dit is een retorische vraag natuurlijk, er is geen antwoord dat in jouw wereldbeeld past helaas.
pi_217587344
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 17:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Voor de duidelijkheid, 'vluchten' betekent hier vooruit gestuurd worden via mensensmokkel en achtergelaten om snel een verblijfsvergunning te krijgen en via gezinshereniging de rest van de familie te laten overkomen.
Voor de duidelijkheid: er is vaak geld om 1 iemand te laten gaan en er zijn inderdaad ouders die er dan voor kiezen om kinderen naar de veiligheid te laten gaan. Zoals er in WO2 veel kinderen naar Engeland zijn gestuurd zonder ouders.

En ja, als ze hier een verblijfsvergunning hebben mogen de ouders ook komen, dat lijkt me niet meer dan logisch.
pi_217587357
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Vaak gaat het om mensen die zelf nogal gefaald zijn en het pijnlijk vinden als andere mensen wel leuke dingen meemaken. Puur misgunnen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217587360
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom is het nodig? Als het niet meer de relschoppers zijn, waarom is het dan nodig om op die datum te plannen zodat een conflict vermeden kan worden?

Dit is een retorische vraag natuurlijk, er is geen antwoord dat in jouw wereldbeeld past helaas.
Omdat het dorp trauma's heeft van de vorige keer, dat is ook duidelijk wat de burgermeester steeds communiceert. Dat het niks met de huidige bewoners te maken heeft.

Wat niet wordt vermeld maar wel speelt: de kans dat de dorpsjeugd wraak gaat nemen is natuurlijk ook aanwezig.
pi_217587373
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor de duidelijkheid: er is vaak geld om 1 iemand te laten gaan en er zijn inderdaad ouders die er dan voor kiezen om kinderen naar de veiligheid te laten gaan.
Want de reis is natuurlijk ook zonder gevaar, dat kunnen kinderen best aan.

En vluchten is het niet natuurlijk, als je een jaar kunt wachten tot de verblijfsvergunning voor de hele familie komt. Echt, dat constante geframe om migranten als weerloze vluchtelingen neer te zetten die alleen maar een keuze hebben tussen dood en Ter Apel begint heel wanhopig te worden.
pi_217587376
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat hele beeld van hordes veiligelanders, en vooral lekker makkelijk de Marokkanen natuurlijk, die door de Friese straten lopen om de boel te terroriseren is wel echt een grote fabel. Enig idee hoeveel veiligelanders er zich aanmelden en hoeveel daarvan uberhaupt Marokkaan zijn?
En veiligelanders zitten in aparte AZC's, los van de rest. Niet in deze.
pi_217587384
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Want de reis is natuurlijk ook zonder gevaar, dat kunnen kinderen best aan.

En vluchten is het niet natuurlijk, als je een jaar kunt wachten tot de verblijfsvergunning voor de hele familie komt. Echt, dat constante geframe om migranten als weerloze vluchtelingen neer te zetten die alleen maar een keuze hebben tussen dood en Ter Apel begint heel wanhopig te worden.
Jij gaat straks een paar jaar in een oorlogsgebied zitten, hoor ik. Wat doe je hier dan nog?

Hoe kan iemand zo harteloos worden? Bij beelden van kinderen in kapotgeschoten straten denk jij: net goed, lekker voor je?
pi_217587385
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat het dorp trauma's heeft van de vorige keer, dat is ook duidelijk wat de burgermeester steeds communiceert. Dat het niks met de huidige bewoners te maken heeft.
Dus de kans is te groot dat het weer mis gaat met de huidige bewoners. Goh, handig als jij mijn punt zelf onderbouwt :)
pi_217587399
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:13 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dus de kans is te groot dat het weer mis gaat met de huidige bewoners. Goh, handig als jij mijn punt zelf onderbouwt :)
Niet door de bewoners van het AZC.
pi_217587401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet door de bewoners van het AZC.
Dat verzin je volledig zelf. Geeft niet, we moeten allemaal wel eens dingen zomaar uit de lucht grijpen om vast te kunnen houden aan ons zwart witte wereldbeeld.
pi_217587503
Schoof onthult: NAVO wil norm in 2032 naar 5 procent

ach Dick

overigens in de praktijk gaat het van 2 naar 3.5% dus dat valt nog best mee. Die 1.5% aan overige zaken kan je altijd wel alloceren aan random infrastructuurprojecten.
pi_217587830
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Schoof onthult: NAVO wil norm in 2032 naar 5 procent

ach Dick

overigens in de praktijk gaat het van 2 naar 3.5% dus dat valt nog best mee. Die 1.5% aan overige zaken kan je altijd wel alloceren aan random infrastructuurprojecten.
Het klinkt overzichtelijk, beetje erbij, maar voor de meeste landen gaat dit een hele grote uitdaging worden.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 19:25:31 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217587923
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Doen we een dealtje. Jij betaalt mij voor elke gerapporteerde dode in Oekraine een tientje. Aangezien er nauwelijks burgers doodgaan, moet dat behapbaar voor je zijn.
Ik stelde het gechargeerd natuurlijk maar van het eeuwige net doen alsof Oekraïne enige oorlogsgebied ter wereld is word ik ook wel een beetje moe.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217587939
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 19:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het klinkt overzichtelijk, beetje erbij, maar voor de meeste landen gaat dit een hele grote uitdaging worden.
Het uitgeven wordt ook een probleem in combinatie met de mensen die je hebt. Je kan wel het geld hebben voor een vliegdekschip/armada maar als je de mensen niet hebt dan maakt dat ook niets uit.

Maar goed patriotraketten zijn altijd handig.
pi_217587998
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Volgens de meest recente cijfers (31 januari 2025) van het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten (OHCHR) vielen er sinds de Russische invasie al 41.783 burgerslachtoffers, onder wie 2.523 kinderen. Het gaat om 12.605 doden en 29.178 gewonden.
---------
Het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Vluchtelingen (UNHCR) schat het aantal Oekraïners dat op de vlucht sloeg voor het oorlogsgeweld op 6.906.500.
-----------------
https://archive.ph/Rh1Tu#selection-2825.0-2829.90
pi_217588025
quote:
Het lollige is vooral dat zijn oplossing voor dat grote gevaar een groot Europees Rijk is.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 19:36:39 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_217588027
quote:
Niet te hopen dat hij dit op Fok komt zeggen, want dan wordt hij meteen geband.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 20:50:13 #48
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_217588761
Ach Laurens.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_217588942
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat verzin je volledig zelf. Geeft niet, we moeten allemaal wel eens dingen zomaar uit de lucht grijpen om vast te kunnen houden aan ons zwart witte wereldbeeld.
Ik heb een wereldbeeld waarin het niet goed is je frustraties over je eigen falen, zoals Faber doet, op kinderen die al genoeg ellende hebben meegemaakt af te reageren. Ja, lijkt me gezond. Jij mag het zwart-wit noemen, dat van Faber is iig zwart-zwart.
pi_217589120
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 19:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Volgens de meest recente cijfers (31 januari 2025) van het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten (OHCHR) vielen er sinds de Russische invasie al 41.783 burgerslachtoffers, onder wie 2.523 kinderen. Het gaat om 12.605 doden en 29.178 gewonden.
---------
Het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Vluchtelingen (UNHCR) schat het aantal Oekraïners dat op de vlucht sloeg voor het oorlogsgeweld op 6.906.500.
-----------------
https://archive.ph/Rh1Tu#selection-2825.0-2829.90
Elke oorlogsdode is er 1 teveel waar ook ter wereld. Het is zeer triest dat de mensheid in de 21e eeuw nog zo ontzettend agressief, onverdraagzaam en egoïstisch qua delen van welvaart is ondanks de enorme ontwikkelingen in wetenschap en welvaart, waarbij ook nog eens het uitputten van de aarde en de vernieling van natuur en milieu bijkomt veroorzaakt door ongebreidelde hebzucht en kortzichtigheid.
pi_217589399
quote:
Open deur tot en met natuurlijk. Bizar dat mensen dat proberen te ontkennen.
De eerste burgemeester is al opgepakt. Dat is natuurlijk compleet normaal. Of de gelijkschakeling van Universiteiten en het sturen van brieven aan het bedrijfsleven zelfs in Europa dat ze naar beleid uit Amerika moeten luisteren.
https://edition.cnn.com/2(...)ice-detention-center

[ Bericht 21% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 09-05-2025 23:21:39 ]
pi_217591799
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:50 schreef superniger het volgende:
Ach Laurens.
Dat vat het aardig samen ja. Meer woorden is onnodig.
pi_217591816
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.
pi_217592617
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blind de autocraten volgen. Altijd een briljant idee.
Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:28:39 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217593597
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 09:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Liever inderdaad iedere gelegenheid aangrijpen om kontjelik te doen bij autocratische bestuurders.
pi_217595145
quote:
quote:
Dit sterke Europa heeft een Europese premier en minister van Buitenlandse Zaken die ons, zonder het beklemmende veto, een stem op het wereldtoneel geven zodat we niet langer toekijken hoe er in Gaza een genocide plaatsvindt."
:')

Weet je, ik heb ooit Volt nog wel eens overwogen omdat ik het wel eens was met het centrale idee: een sterke democratische EU die via samenwerking tussen de lidstaten een wereldmacht vormt. Maar ze zijn steeds verder afgegleden naar dit soort regressief geneuzel, net als de meeste linkse partijen.
pi_217595303
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 19:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het lollige is vooral dat zijn oplossing voor dat grote gevaar een groot Europees Rijk is.
Meer incompetentie dus. Lijkt me niet de juiste oplossing.
pi_217598918
quote:
Wat slecht _O-
pi_217605920
quote:
ARNHEM - De PVV stopt in de Arnhemse gemeenteraad. Bij de verkiezingen volgend jaar maart zal de partij niet meer deelnemen. Dat maakt fractievoorzitter Coen Verheij bij Omroep Gelderland bekend. Daarmee komt er een einde aan acht jaar waarin hijzelf en de partij onderdeel uitmaakte van de lokale politiek. De reden: te weinig geschikte kandidaten om de lijst mee te vullen.
Tekenend voor de grote leegheid van de PVV
https://www.gld.nl/nieuws(...)om-hier-van-te-leren

Faber is nog om te lachen...da wel.

Ja.... ik bedenk me net dat de PVV de strijd om Arnhem heeft opgegeven...
De stad is nu makkelijk in handen van arnhemmistanners te krijgen. Ze geven het gewoon weg.
Ons Land !! PVV heeft een ruggegraat van een banaan

[ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 11-05-2025 23:21:18 ]
pi_217607050
Hopelijk helpt deze campagne, maar de overheid mag wel wat fanatieker worden:
https://www.ad.nl/politie(...)n-toestaat~ab9447f9/

Zijn we eindelijk op de goede weg qua rokers (in 2014 rookte 25,7%, 19,7% dagelijks, in 2024 waren dat 18,2 en 12,3%)
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/.

Al is de afname onder scholieren wel gestopt:
https://www.vzinfo.nl/roken/jongeren

quote:
Sinds 2003 is het percentage scholieren dat ooit heeft gerookt sterk afgenomen, van 44% in 2003 naar 16% in 2023. Sinds 2017 blijft dit percentage stabiel, tussen de 16 en 17%. Het percentage scholieren dat aangeeft de afgelopen maand gerookt te hebben, is afgenomen van 19% in 2003 naar 9% in 2023. Ook bij deze groep stabiliseerde de daling vanaf 2017. Het percentage dagelijkse rokers is sinds 2015 stabiel gebleven.
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:
quote:
„Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot vierhonderd keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol.”

...

Longarts Wanda de Kanter stelt bovendien dat het kinderbrein door vapen vanwege de hoge dosis nicotine ‘onomkeerbaar wordt verwoest’: „Vapen zorgt ervoor dat je het beloningshormoon dopamine maximaal ervaart en denkt: dit wil ik nóg een keer! De andere hersenhelft - de langetermijnplanning - staat maximaal uit”, legt zij uit. Ofwel: na het roken van een vape kan het je als tiener ‘allemaal niet meer schelen’ wat de gevolgen zullen zijn. „Daardoor worden veel jongeren óók verslaafd aan sigaretten en andere rotzooi.”
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.

En hier staan nog schokkender cijfers: https://www.nd.nl/varia/v(...)-verslaafd-aan-vapen

quote:
Bijna 40 procent van de 12- tot en met 16-jarigen zegt verslaafd te zijn aan vapen, aldus onderzoekers van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Ook heeft 1 op de 10 van alle 12-jarigen al eens gevaped.
Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 12-05-2025 08:36:42 ]
pi_217607086
Laat ze lekker vapen als ze willen.

We hoeven niet alles wat slecht voor je is maar te verbieden.
pi_217607092
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:31 schreef Hanca het volgende:
Hopelijk helpt deze campagne, maar de overheid mag wel wat fanatieker worden:
https://www.ad.nl/politie(...)n-toestaat~ab9447f9/

Zijn we eindelijk op de goede weg qua rokers (in 2014 rookte 25,7%, 19,7% dagelijks, in 2024 waren dat 18,2 en 12,3%)
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/.

Al is de afname onder scholieren wel gestopt:
https://www.vzinfo.nl/roken/jongeren
[..]
Maar dan hebben we nu een te slappe houding tegen iets veel gevaarlijkers:
[..]
Van de 12- tot en met 16-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 25% ooit een vape gebruikt. Meer meisjes dan jongens vapen. Het percentage scholieren dat wel eens een vape heeft gebruikt neemt toe met de leeftijd tot 15 jaar, van 9% bij 12-jarigen tot 36% bij 15 en 16-jarigen.

Goed dat er een campagne wordt gestart, maar ik hoop dat dit een beginpunt en geen eindpunt is. Maak je desnoods hard voor een Europees verkoopverbod op vapes. Weg met die rommel.
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:

Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!
pi_217607103
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Kickinalfa het volgende:

Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
pi_217607113
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
We zouden ook wel wat strenger mogen handhaven op de enorme illegale verkoop van vapes met smaakjes op schoolpleinen. Dat is gewoon grove handel, gebaseerd op illegale import, waar heel veel geld aan verdiend wordt.
[..]
Het is al verboden voor kinderen tot 18 jaar!

Klopt. Als een school zoiets ziet, gewoon de politie laten komen en de kluisjes leeghalen. Zoals in mijn tijd iig ook met vuurwerk omgegaan werd op mijn school.
pi_217607211
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs al kijk je het uit zo'n asociaal oogpunt, waarin je vindt dat kinderen mogen worden blootgesteld aan dingen die ze totaal niet kunnen overzien: je weet wat longkankerbehandelingen kosten?
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.
pi_217607239
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Oud worden is heel erg duur, niet rokers worden gemiddeld ouder dan rokers en longkanker is een relatief goedkope ziekte om aan te sterven. Aldus zorgeconoom Xander Koolman.
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgaven
Zo goedkoop is dat dus allemaal niet.

En oud worden is niet duur, je laatste levensjaren zijn duur. Bij iemand die 90 wordt zijn dat de jaren 85-90, bij iemand die aan longkanker sterft op zijn 50e zijn dat de jaren 45-50. Kosten zijn wat dat betreft redelijk gelijk. Alleen mensen die zeer plotseling overlijden trekken het gemiddelde bij jongere mensen wat naar beneden (ongelukken, plotselinge hersenbloedingen of plotseling hartfalen).
pi_217607315
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan richting een miljard voor longkanker: https://www.vzinfo.nl/longkanker/zorguitgaven
Zo goedkoop is dat dus allemaal niet.

En oud worden is niet duur, je laatste levensjaren zijn duur. Bij iemand die 90 wordt zijn dat de jaren 85-90, bij iemand die aan longkanker sterft op zijn 50e zijn dat de jaren 45-50. Kosten zijn wat dat betreft redelijk gelijk. Alleen mensen die zeer plotseling overlijden trekken het gemiddelde bij jongere mensen wat naar beneden (ongelukken, plotselinge hersenbloedingen of plotseling hartfalen).
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?

De RIVM is hier bijvoorbeeld ook vrij duidelijk over. Bij uitbanning van het roken bespaar je initieel 8% aan zorgkosten voor rook gerelateerde ziekten, maar doordat men ouder wordt worden de uiteindelijke zorgkosten 12% hoger, oftewel stoppen met roken zorgt voor een netto verlies aan zorgkosten van 4%.
Bron: RIVM, zorgkosten ongezond gedrag

Daarnaast oud worden is niet duur? Alleen de AOW kost al 55 miljard op jaarbasis, dit neemt tot 2029 al toe met 30%.

[ Bericht 8% gewijzigd door KaheemSaid op 12-05-2025 09:30:54 ]
pi_217607535
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Oftewel deze zorgeconoom heeft ongelijk Hanca?

De RIVM is hier bijvoorbeeld ook vrij duidelijk over. Bij uitbanning van het roken bespaar je initieel 8% aan zorgkosten voor rook gerelateerde ziekten, maar doordat men ouder wordt worden de uiteindelijke zorgkosten 12% hoger, oftewel stoppen met roken zorgt voor een netto verlies aan zorgkosten van 4%.
Bron: RIVM, zorgkosten ongezond gedrag

Daarnaast oud worden is niet duur? Alleen de AOW kost al 55 miljard op jaarbasis, dit neemt tot 2029 al toe met 30%.
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.

De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.

Maar het belangrijkste is: ik gun al die kinderen die de toekomst nog niet overzien geen longkanker in de toekomst omdat ze nu een zeer domme beslissing maken. Ik gun hun kinderen weer geen jong overleden ouder. Geld is hooguit een bijzaak, maar eigenlijk helemaal geen factor in zo'n beslissing.

En als je het over geld hebt: ik gun die bedrijven die vapes hebben uitgevonden omdat hun tabaksinkomsten daalden geen enkele cent. Dat zijn echt smerige bedrijven die geld willen verdienen puur ten koste van de gezondheid van anderen.

Kinderen van 12-16 bedenken niet dat dit vapen er voor zorgt dat ze straks misschien wel voor hun 50e afscheid moeten nemen van hun kinderen, die dan veel te jong hun ouders verliezen. Volwassenen kunnen dat wel bedenken, daarom moeten volwassenen maatregelen nemen om dat te voorkomen. En omdat vapen vrijwel 100% gericht is op jeugd: een Europees verkoopverbod op die rommel en buiten-Europese sites die het verschepen naar Europa keihard aanpakken.
  maandag 12 mei 2025 @ 10:14:27 #70
436222 Japepk
Padvinder
pi_217607712
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 09:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, AOW is natuurlijk wel duur. Maar iemand die op 45 jarige leeftijd moet stoppen met werken vanwege longkankerbehandelingen kost ook 22 jaar aan werkpotentieel. Als we alles in euro's gaan berekenen moet je dat ook meenemen.

De opmerking over dat de laatste jaren vergelijkbaar zijn aan kosten komen regelrecht van voormalig minister Bruins.

Maar het belangrijkste is: ik gun al die kinderen die de toekomst nog niet overzien geen longkanker in de toekomst omdat ze nu een zeer domme beslissing maken. Ik gun hun kinderen weer geen jong overleden ouder. Geld is hooguit een bijzaak, maar eigenlijk helemaal geen factor in zo'n beslissing.

En als je het over geld hebt: ik gun die bedrijven die vapes hebben uitgevonden omdat hun tabaksinkomsten daalden geen enkele cent. Dat zijn echt smerige bedrijven die geld willen verdienen puur ten koste van de gezondheid van anderen.

Kinderen van 12-16 bedenken niet dat dit vapen er voor zorgt dat ze straks misschien wel voor hun 50e afscheid moeten nemen van hun kinderen, die dan veel te jong hun ouders verliezen. Volwassenen kunnen dat wel bedenken, daarom moeten volwassenen maatregelen nemen om dat te voorkomen. En omdat vapen vrijwel 100% gericht is op jeugd: een Europees verkoopverbod op die rommel en buiten-Europese sites die het verschepen naar Europa keihard aanpakken.
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.
't Echte en 't ware!
pi_217608021
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:14 schreef Japepk het volgende:

[..]
Technisch gezien geen ongelijk, maar hier chargeer je wel erg hard. Sigaretten hebben veel minder die psychologische invloed dan vapes. Dat vind ik, in combinatie met smartphones en sociale media, een veel groter probleem en iets wat maatschappelijk en dus economisch pas écht veel gaat kosten.
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.
Meer lijkt me lastig.

Maar het is niet omdat je het ene grote probleem niet aan kunt pakken, je het andere grote probleem maar moet laten zitten. 40% van onze 12-16 jarigen is volgens onderzoekers van Motivaction verslaafd aan vapen. Aan iets wat volgens veel recent onderzoek schadelijker is dan roken. In urine van vapers vinden ze lood, uranium en cadmium, alle 3 gewoon giftig.

En inderdaad, het klopt dat vapen en psychische problemen aan elkaar gekoppeld zijn, het is alleen onduidelijk of jongeren met psychische problemen eerder gaan vapen, of dat vapen (net als roken, daar is het wel bewezen) voor psychische problemen zorgt. Beide lijken waarschijnlijk, waardoor kinderen die door psychische problemen naar de vape grijpen dus waarschijnlijk hun klachten verergeren.

Van 'laat ze lekker gaan, ze zijn jong, ze mogen het zelf weten' kan ik echt boos worden. Want een 12 jarige bedenkt niet wat de gevolgen allemaal zijn van zo'n vape. Dat er giftige metalen in zitten. Dat de kans op vroeg dood gaan aanzienlijk wordt vergroot. En dat inderdaad je ook psychische problemen erger maakt met vapen.

Ik ben in elk geval blij dat mijn dochter op school nog nooit iemand heeft zien vapen. Maar gezien het percentage, 40%, is de kans dat daar niemand dat doet erg klein. Wat maakt dat alleen een aanpak op de scholen blijkbaar niet voldoende is.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:00:29 #72
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217608065
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Smartphone en social media gebruik is een probleem, maar niet te verbieden. Omdat ze ook een positief nut hebben. Ze zijn al bezig om de social media leeftijd naar 16+ te brengen: https://www.nji.nl/nieuws/kamer-wil-minimumleeftijd-sociale-media.
Meer lijkt me lastig.

Maar het is niet omdat je het ene grote probleem niet aan kunt pakken, je het andere grote probleem maar moet laten zitten. 40% van onze 12-16 jarigen is volgens onderzoekers van Motivaction verslaafd aan vapen. Aan iets wat volgens veel recent onderzoek schadelijker is dan roken. In urine van vapers vinden ze lood, uranium en cadmium, alle 3 gewoon giftig.

En inderdaad, het klopt dat vapen en psychische problemen aan elkaar gekoppeld zijn, het is alleen onduidelijk of jongeren met psychische problemen eerder gaan vapen, of dat vapen (net als roken, daar is het wel bewezen) voor psychische problemen zorgt. Beide lijken waarschijnlijk, waardoor kinderen die door psychische problemen naar de vape grijpen dus waarschijnlijk hun klachten verergeren.

Van 'laat ze lekker gaan, ze zijn jong, ze mogen het zelf weten' kan ik echt boos worden. Want een 12 jarige bedenkt niet wat de gevolgen allemaal zijn van zo'n vape. Dat er giftige metalen in zitten. Dat de kans op vroeg dood gaan aanzienlijk wordt vergroot. En dat inderdaad je ook psychische problemen erger maakt met vapen.

Ik ben in elk geval blij dat mijn dochter op school nog nooit iemand heeft zien vapen. Maar gezien het percentage, 40%, is de kans dat daar niemand dat doet erg klein. Wat maakt dat alleen een aanpak op de scholen blijkbaar niet voldoende is.
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:04:08 #73
436222 Japepk
Padvinder
pi_217608089
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je moet het ook reguleren. Maar laat mensen ook een beetje vrij, geef elkaar de ruimte om beslissingen te maken die jij niet zou maken.
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.
't Echte en 't ware!
  maandag 12 mei 2025 @ 11:14:37 #74
201761 phpmystyle
pi_217608176
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:04 schreef Japepk het volgende:

[..]
Mwah, in het geval van smartphones, social media en nu dus ook vapen reiken die problemen wel verder dan enkel 'je helpt alleen je eigen longen naar de tering'. De maatschappelijke gevolgen van het feit dat hele generaties die massaal doen zijn en worden immens en grotendeels onomkeerbaar. De overheid mag wat mij betreft best strictere kaders voor in elk geval smartphonegebruik scheppen.
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.
  maandag 12 mei 2025 @ 11:23:02 #75
436222 Japepk
Padvinder
pi_217608263
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Iedereen heeft wel een aantal zaken waarvan hij of zij vindt dat dat écht aangepakt moet worden. En als de overheid naar iedereen luistert, is bijna alles verboden als we niet oppassen.
Tja, iets vinden of een probleem erkennen zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Ik vind vapes ontzettend sneue en idiote dingen, maar daarvoor hoeft het niet te worden verboden. Het feit dat we een hele generatie al vanuit de luiers dom aan het maken zijn en dat vapes daar blijkbaar een soort verergering van zijn, wijzen cijfers dus gewoon uit. Als we hier kosten en maatschappelijke lasten tegen elkaar afwegen, mag je die ook rustig meenemen.
't Echte en 't ware!
pi_217608359
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.

We hebben de smaakjes al verboden, verkoop moet vanaf komende 1 januari al in een speciaalzaak. Duidelijk is dus dat dit ongewenst is. Waarom nou eerst wachten tot een halve generatie verslaafd is en de bijbehorende psychische en lichamelijke klachten heeft?

We hebben de verkoop van asbest toch ook verboden?
  maandag 12 mei 2025 @ 11:36:42 #77
201761 phpmystyle
pi_217608409
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk moeten mensen vrij zijn hun eigen beslissingen te maken, maar dat maakt niet dat je bedrijven vrij moet laten vergif over onze jongeren heen te spuiten. Als je een vape-verkoop verbod in stelt, is de beslissing of je wel of niet gaat vapen er niet meer. Er is geen enkele reden om vapes toe te staan om de markt.

We hebben de smaakjes al verboden, verkoop moet vanaf komende 1 januari al in een speciaalzaak. Duidelijk is dus dat dit ongewenst is. Waarom nou eerst wachten tot een halve generatie verslaafd is en de bijbehorende psychische en lichamelijke klachten heeft?

We hebben de verkoop van asbest toch ook verboden?
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem. Daarmee is het grote gevaar van dat type roken al gemitigeerd. Het zal vast niet gezond zijn, maar dat zijn wel meer dingen niet.

Asbest is wel ff wat anders he. Vooral werknemers bij de productie van dat materieel werden blootgesteld aan soms dodelijke hoeveelheden deeltjes.
pi_217608494
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die vapes leiden niet tot longkanker of longemfyseem.
Hoe kom je aan die onzin?

https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.

En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.

quote:
People who both smoke cigarettes and use electronic cigarettes (e-cigarettes, e-cigs, or vapes) are 4 times more likely to develop lung cancer than people who only smoke cigarettes, new research finds.
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
  maandag 12 mei 2025 @ 12:02:21 #79
201761 phpmystyle
pi_217608713
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die onzin?

https://www.parool.nl/ned(...)bij-muizen~befe8f35/
https://www.tabaknee.nl/n(...)n%20onder%20jongeren.

En dit is de 'mooiste': https://www.cancer.org/ca(...)with%20lung%20cancer.
[..]
Vapen vergroot de kans op longkanker aanzienlijk, de kans dat we over een aantal jaar een enorme longkankerepidemie zien door vapen is echt bijna 100%. Daarmee is het niet veel anders dan asbest.
Ik ga hier vanavond even induiken met chatgpt.
Dat vapen schadelijker (meer carcinogeen) zou zij zijn dan conventioneel roken vind ik absurd. Kan ik totaal niet geloven. In UK weet ik dat ze elektrisch roken voorschrijven aan mensen die conventioneel roken.

In tabak dat je verbrandt zit teer, dat is het stofje de veroorzaker is van longkanker en COPD klachten. Die stoffen vind je niet terug met vapen.
  maandag 12 mei 2025 @ 12:07:40 #80
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_217608739
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Let je wel op dat je niet weer in een hallucinatie terechtkomt? Kijk Chatgpt over vapen:

Wat zijn de gezondheidsrisico’s van vapen?
- Nicotineverslaving: De meeste e-liquids bevatten nicotine, die net zo verslavend is als in sigaretten.
- Schadelijke stoffen: Hoewel minder dan in tabak, bevat de damp o.a. propyleenglycol, glycerol, aroma’s en soms metalen die kunnen irriteren of schadelijk zijn bij inademing.
- Onbekende langetermijneffecten: Vapen bestaat pas relatief kort (ca. 15 jaar), dus de langetermijngevolgen voor hart en longen zijn nog onvoldoende bekend.
- Risico op gebruik onder jongeren: Vapen verlaagt de drempel voor nicotinegebruik, wat de kans vergroot dat jongeren uiteindelijk ook gaan roken.

Best een aardig idee dus om vapen onder de 18 gewoon te verbieden, net als alcohol bijvoorbeeld. Gewoon omdat jeugdigen geen enkel idee hebben over gezondheid en lange termijn effecten van eigen beslissingen.
pi_217608746
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat vapen schadelijker (meer carcinogeen) zou zij zijn dan conventioneel roken vind ik absurd. Kan ik totaal niet geloven. In UK weet ik dat ze elektrisch roken voorschrijven aan mensen die conventioneel roken.

In tabak dat je verbrandt zit teer, dat is het stofje de veroorzaker is van longkanker en COPD klachten. Die stoffen vind je niet terug met vapen.
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.

Recente onderzoeken die ik heb gepost zijn duidelijk genoeg. Onderzoek op muizen ook. Vapen is zwaar kankerverwekkend.

En dat voorschrijven van e-sigaretten was even sprake van, maar volgens mij zijn ze daar inmiddels in elk land al weer mee gestopt.
  maandag 12 mei 2025 @ 13:48:14 #82
201761 phpmystyle
pi_217609652
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 12:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
ChatGPT laat zich voeden met info uit de tabakslobby, als ChatGPT ergens niet geschikt voor is, is het wel bij zulke zaken waar de stroom info van belanghebbenden die miljarden verdienen enorm is. En verder zijn de onderzoeken dat vapen minstens zo slecht is als roken allemaal recent. Logisch, bij roken kwamen ze er pas na 30 jaar (!!!) achter hoe schadelijk het was. Zo lang vapen mensen nog niet. Je zult dus allemaal oude info vinden.

Recente onderzoeken die ik heb gepost zijn duidelijk genoeg. Onderzoek op muizen ook. Vapen is zwaar kankerverwekkend.

En dat voorschrijven van e-sigaretten was even sprake van, maar volgens mij zijn ze daar inmiddels in elk land al weer mee gestopt.
Ik kijk er vanavond eens naar.
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
pi_217609804
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Heb jij trouwens een aanwijzing dat chatgpt zich laat fêteren door de tabakslobby?
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:09:34 #84
201761 phpmystyle
pi_217609809
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
ChatGPT trekt het hele internet leeg, het internet staat vol met lobby-informatie. ChatGPT is echt een garbage-in garbage-out systeem.
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?
Ik kan weinig prominente lobby content vinden. Maar ik sta er open voor als jij wel wat content hebt.
pi_217609860
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar is het meeste dat over roken gaat op internet niet vooral informatie hoe slecht het niet is?
Ik kan weinig prominente lobby content vinden. Maar ik sta er open voor als jij wel wat content hebt.
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alle onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:18:13 #86
201761 phpmystyle
pi_217609874
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Roken niet, inderdaad. Daar heeft de lobby het opgegeven. Maar vapes, of eigenlijk e-sigaretten, zijn recent door de tabakslobby neergezet als het gezondere alternatief. Jij poste net ook vanuit die lobby, het voorschrijven door dokters was daar ook een voorbeeld van. Maar alke onderzoeken die nu worden gedaan komen echt van het standpunt 'vapen is gezonder dan roken' terug.
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.
pi_217609905
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja ok. Maar je verwees naar het feit dat chatgpt uit openbare bronnen put die zijn opgetuigd door de lobby. Daar zou ik graag eens wat voorbeelden van zien. Het enige wat ik vind over roken/vapen is dat het gevaarlijk/ongezond is.
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.

ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:26:12 #88
201761 phpmystyle
pi_217609925
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er waren bij opkomst van roken allerlei onderzoeken dat vapen echt een stuk gezonder was, betaald door de tabakslobby. Die staan dus nog online, al kunje ze misschien niet zo snel meer googelen. Maar aangezien ChatGPT echt zijn info overal vandaan haalt, ook uit oude inmiddels allang weerlegde bronnen, kan het daar wel terecht komen.

ChatGPT is sowieso toch wel bekend als notoir onbetrouwbaar als het neerkomt op het zoeken van informatie, veel bronnen zijn gewoon nepnieuws. Dat lijkt me toch wel algemeen bekend.
Dat is helemaal niet algemeen bekend. Ik zie chatgpt meer als een flitsmeister. Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.

Jouw beweringen vind ik nogal stellig neergezet, zonder dat je enig voorbeeld noemt.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:42:02 #89
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217610047
quote:

[..]

Nu zitten er nog best wat bronnen tussen die op het menselijke brein gebaseerd zijn, maar dat gaat steeds minder worden.

Dat ChatGPT steeds meer gebaseerd gaat worden op informatie die reeds door ChatGPT e.d. gecreëerd was.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:44:22 #90
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610071
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:26 schreef phpmystyle het volgende:
Het is een ondersteuning, maar je moet zelf ook blijven opletten omdat het niet waterdicht is.
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 12 mei 2025 @ 14:46:03 #91
201761 phpmystyle
pi_217610086
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:44 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Hier ben ik het met je eens, al is het dan weer grappig dat je die filters blijkbaar niet overal inzet. Maar inderdaad, AI is en moet altijd een hulpmiddel blijven, niet het einddoel.
O jawel hoor.
Ik bevraag chatgpt vanuit meerdere invalshoeken. Of informatie/data mij welgevallig is maakt niet uit, maar ik wil alle invalshoeken kennen.
pi_217610088
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.

Vapen is niet gezond, maar hoogstwaarschijnlijk niet ongezonder dan roken. De reden dat er zo hard op gehamerd wordt, is het feit dat het jongeren c.q. kinderen aantrekt en ontzettend verslavend is. Daarnaast, als je vaped, is de kans groot dat je meer nicotine binnenkrijgt gezien de eenvoud en daarmee frequentie van pufjes nemen.

Neemt niet weg dat het doen alsof het een 100% gegeven is dat het ongezonder dan roken zou zijn, vrij vermoeiend is.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:47:43 #93
201761 phpmystyle
pi_217610100
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]
Dat UK onderzoek is zo'n beetje het enige genuanceerde onderzoek dat is gedaan de laatste tijd.

Vapen is niet gezond, maar hoogstwaarschijnlijk niet ongezonder dan roken. De reden dat er zo hard op gehamerd wordt, is het feit dat het jongeren c.q. kinderen aantrekt en ontzettend verslavend is. Daarnaast, als je vaped, is de kans groot dat je meer nicotine binnenkrijgt gezien de eenvoud en daarmee frequentie van pufjes nemen.

Neemt niet weg dat het doen alsof het een 100% gegeven is dat het ongezonder dan roken zou zijn, vrij vermoeiend is.
Dat.
Bij dampen komt geen teer vrij, en dat is het belangrijkste gezondheidsvoordeel.
  maandag 12 mei 2025 @ 14:48:01 #94
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610104
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
O jawel hoor.
Ik bevraag chatgpt vanuit meerdere invalshoeken. Of informatie/data mij welgevallig is maakt niet uit, maar ik wil alle invalshoeken kennen.
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten. ;)
  maandag 12 mei 2025 @ 14:48:46 #95
201761 phpmystyle
pi_217610114
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nogmaals, jouw avatar stelt toch echt wat anders. Kennelijk ben je niet helemaal blijven opletten. ;)
Al mijn avaters zijn parodieën.
Je moest eens weten welke ik in het verleden had :')
  maandag 12 mei 2025 @ 14:52:56 #96
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217610148
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2025 14:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Al mijn avaters zijn parodieën.
Je moest eens weten welke ik in het verleden had :')
Het is ook niet dat ik je voor de eerste keer zie posten, ik lees je comments. ;)
pi_217610878
quote:

[..]

Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.

Bij bijvoorbeeld de stelling dat de zorg voor rokers goedkoper was dan zorg voor niet rokers heb ik chat gevraagd naar een betrouwbare bron en die kwam met een onderzoek van het RIVM aanzetten. Dit kun je dan scannen en dan weet je of het niet danwel een relevant stuk is.

Ik vind dat ik dan bij betrouwbaardere info kom dan het wel heel algemene
quote:
pi_217611072
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je moet gewoon niet zomaar overnemen wat chat zegt, maar je kan wel vragen naar bronnen van info.

Bij bijvoorbeeld de stelling dat de zorg voor rokers goedkoper was dan zorg voor niet rokers heb ik chat gevraagd naar een betrouwbare bron en die kwam met een onderzoek van het RIVM aanzetten. Dit kun je dan scannen en dan weet je of het niet danwel een relevant stuk is.

Ik vind dat ik dan bij betrouwbaardere info kom dan het wel heel algemene
[..]

Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.
pi_217611248
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wil hier jou ook best geloven, waarschijnlijk heb je gelijk. Maar kosten vind ik eerlijk gezegd vrij irrelevant als je het over gezondheid van kinderen en hoe die in hun toekomst last krijgen van domme beslissingen nu hebt.
Ik denk dat we elkaar hier heel goed kunnen vinden.
pi_217611257
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als 15 jarige snap je heel goed dat roken/vapen niet goed voor je is.
En als 13 jarige ook wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kickinalfa op 12-05-2025 17:19:12 ]
pi_217611528
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als 15 jarige snap je heel goed dat roken/vapen niet goed voor je is.
En als 13 jarige ook wel.

Als 13 jarige denk je niet eens na over volgende week, laat staan over wat er gebeurt als je over 30 jaar longkanker hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')