Misschien vind ik wel dat ik, als ik gedwongen ben in mijn leven om ooit op medemensen te schieten, ik nooit meer vrij kan zijn.quote:Op donderdag 5 september 2024 22:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
En ik vind het dubieus om vrij te willen zijn maar die vrijheid in een geval van nood niet willen beschermen.
Er zijn legio functies in militaire dienst waarbij je nooit zal hoeven schieten, overigens, maar de kans is uiteraard aanwezig. Dan zal degene die jouw dilemma deelt de gewetensbezwaarden wet moeten volgen, is geen makkelijke weg maar hij is er wel.quote:Op donderdag 5 september 2024 22:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien vind ik wel dat ik, als ik gedwongen ben in mijn leven om ooit op medemensen te schieten, ik nooit meer vrij kan zijn.
Waarmee ik echt niet militairen wil beschuldigen, ik zal het zelf alleen nooit kunnen, ook niet als die persoon mijn land of zelfs mij of mijn familie aan wil vallen. En die vrijheid om daar voor te kunnen kiezen vind ik essentiëler dan het verdedigen van de landsgrens.
Geldt het trouwens nog steeds dat je afgekeurd kan worden op lengte? Ik meen me vaag wat te herinneren over de brief die ik als 18 jarige kreeg, en dat me toen opviel dat ik te lang was.quote:Op vrijdag 6 september 2024 00:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zijn legio functies in militaire dienst waarbij je nooit zal hoeven schieten, overigens, maar de kans is uiteraard aanwezig. Dan zal degene die jouw dilemma deelt de gewetensbezwaarden wet moeten volgen, is geen makkelijke weg maar hij is er wel.
Wat ik dan weer geen gewetensbezwaar vind is wat ik elders op FOK! lees (zie NWS NWS / Sneuvelbereidheid NL'ers groeit #2 Ja maar je doet het voor je land ), maar goed, dat is een heel ander verhaal.
Kun je te lang zijn voor het leger?quote:Op vrijdag 6 september 2024 11:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Geldt het trouwens nog steeds dat je afgekeurd kan worden op lengte? Ik meen me vaag wat te herinneren over de brief die ik als 18 jarige kreeg, en dat me toen opviel dat ik te lang was.
Ik was verder sowieso afgekeurd, maar dat terzijde.
Da's wel heel kort door de bocht, want defensie kan ook niet schieten als er geen functionerende samenleving onder zit.quote:Op donderdag 5 september 2024 22:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
En ik vind het dubieus om vrij te willen zijn maar die vrijheid in een geval van nood niet willen beschermen.
Er staat me echt wat van bij. Maar die tatoeages waren inderdaad een groter probleem.quote:Op vrijdag 6 september 2024 11:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kun je te lang zijn voor het leger?
Je moet minstens 1,52 m groot zijn. Voor sommige functies is dit anders maar dit is eerder een uitzondering. Tatoeages in het aangezicht, de hals en in de nek zijn verboden en moeten verwijderd zijn op de dag van je inlijving. Wat drugs betreft, hanteert Defensie een nultolerantie.
Per functie geldt zowel een minimum- als een maximumlengte. Kijk bij de betreffende functie welke eisen van toepassing zijn.
Die tattoos in je gezicht waren zeker het probleem?
De cutoff was 2.00 meter, ik verwacht niet dat dit veranderd is eigenlijk.quote:Op vrijdag 6 september 2024 11:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Geldt het trouwens nog steeds dat je afgekeurd kan worden op lengte? Ik meen me vaag wat te herinneren over de brief die ik als 18 jarige kreeg, en dat me toen opviel dat ik te lang was.
Ik was verder sowieso afgekeurd, maar dat terzijde.
Als pas geslaagde VWO-scholier van 18 jaar heb ik in diensttijd veel doorzettingsvermogen gekweekt door vooral tijdens oefeningen heel veel kutte dingen te moeten doen en ondergaan. Als je dacht, nu is het wel afgelopen dan begon het gezeik weer .... en weer ... en weer.quote:Op vrijdag 6 september 2024 11:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Da's wel heel kort door de bocht, want defensie kan ook niet schieten als er geen functionerende samenleving onder zit.
Er moet ook nog iemand brood bakken zeg maar. Anders houdt het vrij snel op. Zorgen dat het land doordraait is hier ook gewoon onderdeel van.
Ik weet niet wat ik zou doen trouwens mocht er stront aan de knikker komen. Momenteel geen relatie, geen huisdieren (geen huis) en met een prima conditie en het lijkt me wel spannend, werken onder zo'n extreme druk. Denk alleen dat ik dat mentaal absoluut niet trek. Zit hier niet voor niks op Fok natuurlijk
Dan herinner ik het me toch goed, ik ben te lang.quote:Op vrijdag 6 september 2024 12:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De cutoff was 2.00 meter, ik verwacht niet dat dit veranderd is eigenlijk.
Niet handig als je hoofd telkens boven de loopgraaf uitsteekt nee.quote:Op vrijdag 6 september 2024 12:55 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dan herinner ik het me toch goed, ik ben te lang.
Excuses, ontopic maar weer.
Mja. Peace tekentje op je voorhoofd tatoeëren en dan lekker dienst weigerenquote:Op vrijdag 6 september 2024 13:02 schreef Cupfighter het volgende:
Als tatoeages een probleem is dan vallen er veel mensen af voor dienst
Weet je omgeving de rest van je leven wat voor vlees ze in de kuip hebben.quote:Op vrijdag 6 september 2024 13:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Mja. Peace tekentje op je voorhoofd tatoeëren en dan lekker dienst weigeren
Tatoeages zijn een vorm van zelfverminking, het leger vindt personen die dit zichzelf hebben aangedaan psychisch wankele personen. Een S5 dus.quote:Op vrijdag 6 september 2024 13:02 schreef Cupfighter het volgende:
Als tatoeages een probleem is dan vallen er veel mensen af voor dienst
Godzijdank zijn BN'ers totaal niet relevant en daarbij, de geheimen van Nederlandse BN'ers kan iedereen, naar ik begrijp, tegenwoordig via juice kanalen tot zich nemen.quote:Op vrijdag 6 september 2024 16:55 schreef Origami94 het volgende:
Waarom kijkt Schoof altijd alsof hij zich afvraagt of jij weet dat hij weet dat jij weet wat hij weet.
Als ex AIVD'er weet hij waarschijnlijk de geheimen van elke bn'er
Ik denk dat Schoof wel zeker is dat jij niet weet wat hij weet hoor.quote:Op vrijdag 6 september 2024 16:55 schreef Origami94 het volgende:
Waarom kijkt Schoof altijd alsof hij zich afvraagt of jij weet dat hij weet dat jij weet wat hij weet.
quote:Op vrijdag 6 september 2024 15:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Tatoeages zijn een vorm van zelfverminking, het leger vindt personen die dit zichzelf hebben aangedaan psychisch wankele personen. Een S5 dus.
Dat was ooit inderdaad de gedachtengang, vergeet niet dat dit soort regels soms heel oud zijn.quote:
Eens.quote:Op vrijdag 6 september 2024 19:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was ooit inderdaad de gedachtengang, vergeet niet dat dit soort regels soms heel oud zijn.
Zie ook broederdienst en waarom dat fenomeen bestond.
"Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country"quote:Op vrijdag 6 september 2024 19:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dienstplicht is natuurlijk van de zotten.
Stikstofplannen kwamen pas eind dit jaar, toch?quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd welke gaten er in hun onderbouwing zitten... En dan met name bij hun asielplannen en stikstofplannen
Als ik dan per se in dienst moet, kan ik wel onderdeel zijn van een online trollenleger.quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:14 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
"Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country"
quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stikstofplannen kwamen pas eind dit jaar, toch?
https://nos.nl/artikel/25(...)provincies-van-tafelquote:De verwachting is dat het kabinet binnen twee weken in het regeerprogramma of anders op Prinsjesdag met alternatieve plannen zal komen.
Ja, maar daar staan dus geen stikstofplannen in volgens de minister, die zijn nog niet af. Daar zal dus hetzelfde vage verhaal staan als in het hoofdlijnenakkoord.quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)provincies-van-tafel
Weer x jaar stilstand genotquote:Op vrijdag 6 september 2024 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar daar staan dus geen stikstofplannen in volgens de minister, die zijn nog niet af. Daar zal dus hetzelfde vage verhaal staan als in het hoofdlijnenakkoord.
quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als ik dan per se in dienst moet, kan ik wel onderdeel zijn van een online trollenleger.
Die onderbouwing is er dus gewoon niet, begrijp ik. Verder broeit het aardig bij de NSC:quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd welke gaten er in hun onderbouwing zitten... En dan met name bij hun asielplannen en stikstofplannen
En de lezing van Omtzigt is bij NSC'ers ook niet erg goed gevallen met name het nogal racistische verhaal over geboortes viel niet lekker.quote:Sommige NSC'ers willen de partij nu al 'ontpieteren'
De NSC-fractie sprak af afstand te houden van de coalitie, maar in korte tijd kroop partijleider Pieter Omtzigt daar juist dichter tegenaan.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ontpieteren-a4864845
Dat zou bijzonder zijn want alles zou uitgewerkt zijn in deze regeerakkoord dus ook hoe ze dit willen aanpakken lijkt me. Wellicht heb ik de quote gemist van minister waarin ze het weer uitstelt.quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar daar staan dus geen stikstofplannen in volgens de minister, die zijn nog niet af. Daar zal dus hetzelfde vage verhaal staan als in het hoofdlijnenakkoord.
Ben dan wel benieuwd, wat is je definitie van racisme?quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
[..]
En de lezing van Omtzigt is bij NSC'ers ook niet erg goed gevallen met name het nogal racistische verhaal over geboortes viel niet lekker.
Ja dat ontPieteren kan niet snel genoeg gebeuren. Nouja eigenlijk zou het beter zijn als wat stoeltjes 'geroofd' worden om dat verhaal te vertellen. Misschien moet die Vroonhoven haar conclusies trekken, stoppen met collaboreren en op eigen titel in de kamer gaan zitten.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die onderbouwing is er dus gewoon niet, begrijp ik. Verder broeit het aardig bij de NSC:
[..]
En de lezing van Omtzigt is bij NSC'ers ook niet erg goed gevallen met name het nogal racistische verhaal over geboortes viel niet lekker.
Ze gaf in het debat van vorige week aan dat het stikstofbeleid in hoofdlijnen in het regeerprogramma zou staan, maar het is inderdaad bij uitstek een thema waar het juist om de details gaat. Je kan in het regeerprogramma prima opnemen dat de stikstofuitstoot naar beneden wordt gebracht door luchtwassers en aangepast veevoer, maar als dat in de praktijk geen stand houdt ben je geen moer opgeschoten.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat zou bijzonder zijn want alles zou uitgewerkt zijn in deze regeerakkoord dus ook hoe ze dit willen aanpakken lijkt me. Wellicht heb ik de quote gemist van minister waarin ze het weer uitstelt.
Ze zullen sowieso met een hele goede onderbouwing moeten komen hoe de metingen opeens anders uitgevoerd kunnen en mogen worden. En dan met nadruk op mogen want Vollenbroek en co staan al in startblokken om weer naar rechter te stappen. Dan kijkt Raad van State ongetwijfeld ook mee.
Je hebt nu kind met badwater weggegooid; lees: al het geld in de fondsen zijn al herverdeeld. Dat wordt dan weer lekker broekriem aanhalen komende jaren als ze toch moeten terugkrabbelen.
Wat moet de conclusie dan zijn van zijn verhaal over hoge geboortecijfers in Afrika? Hij laat ons raden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het moet betekenen dat hij bedoelt dat de kinderen die daar nu geboren worden over 20, 30 jaar hierheen willen? Met mensen als de huidige regering lijkt het mij waarschijnlijker dat hij bedoelt dat daar dan voor ons geen plek is zeker.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ben dan wel benieuwd, wat is je definitie van racisme?
Als ze maar niet weer met INNOVATIE-stokpaardje gaan komen. Echt dood- en doodmoe word ik daarvan.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:15 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze gaf in het debat van vorige week aan dat het stikstofbeleid in hoofdlijnen in het regeerprogramma zou staan, maar het is inderdaad bij uitstek een thema waar het juist om de details gaat. Je kan in het regeerprogramma prima opnemen dat de stikstofuitstoot naar beneden wordt gebracht door luchtwassers en aangepast veevoer, maar als dat in de praktijk geen stand houdt ben je geen moer opgeschoten.
Het is gewoon een Pavlov reactie om elke discussie over demografie dood te slaan met beschuldigingen van racisme. Dat mag, maar laten we dan eerst even definiëren wat racisme is. Dat is het enige waar ik om vroeg, en dat mis ik ook in jouw antwoord.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat moet de conclusie dan zijn van zijn verhaal over hoge geboortecijfers in Afrika? Hij laat ons raden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het moet betekenen dat hij bedoelt dat de kinderen die daar nu geboren worden over 20, 30 jaar hierheen willen? Met mensen als de huidige regering lijkt het mij waarschijnlijker dat hij bedoelt dat daar dan voor ons geen plek is zeker.
Waarom denk je dat Baudet er als de kippen bij is om het toe te juichen
Nouja die discussie over demografie moet blijkbaar gevoerd worden. Geen idee waarom je komt met elke discussie doodslaan met beschuldiging van racisme. Het verhaal van Omtzigt hoeft niet racistisch te zijn ik denk dat hij het vast niet racistisch bedoelt. De associatie die ik heb met willekeurig angstzaaien met geboortecijfers in Afrika heb is alleen die met extreem-rechtse demagogen. Maar dat hoeft natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is gewoon een Pavlov reactie om elke discussie over demografie dood te slaan met beschuldigingen van racisme. Dat mag, maar laten we dan eerst even definiëren wat racisme is. Dat is het enige waar ik om vroeg, en dat mis ik ook in jouw antwoord.
Ach, kom nou het is een hondenfluitje eerste klas wat zo uit de koker van Wilders of Baudet gekropen kan zijn en ja, dat is een racistisch hondenfluitje en dat snap je donders goed.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is gewoon een Pavlov reactie om elke discussie over demografie dood te slaan met beschuldigingen van racisme. Dat mag, maar laten we dan eerst even definiëren wat racisme is. Dat is het enige waar ik om vroeg, en dat mis ik ook in jouw antwoord.
Rechterlijke macht nog verder uitkleden zodat je pas over 10 jaar een uitspraak hebtquote:Op vrijdag 6 september 2024 22:15 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze gaf in het debat van vorige week aan dat het stikstofbeleid in hoofdlijnen in het regeerprogramma zou staan, maar het is inderdaad bij uitstek een thema waar het juist om de details gaat. Je kan in het regeerprogramma prima opnemen dat de stikstofuitstoot naar beneden wordt gebracht door luchtwassers en aangepast veevoer, maar als dat in de praktijk geen stand houdt ben je geen moer opgeschoten.
In elk geval is het maar een vaag verhaal voor iemand die wil denken in oplossingen. Hij wil een discussie op dit onderwerp aanzwengelen zonder zelf te weten wat dan de oplossing is.quote:Op vrijdag 6 september 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, kom nou het is een hondenfluitje eerste klas wat zo uit de koker van Wilders of Baudet gekropen kan zijn en ja, dat is een racistisch hondenfluitje en dat snap je donders goed.
Denken in oplossingen vereist dat je ook met oplossingen komt en dat doet hij niet.quote:Op vrijdag 6 september 2024 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In elk geval is het maar een vaag verhaal voor iemand die wil denken in oplossingen. Hij wil een discussie op dit onderwerp aanzwengelen zonder zelf te weten wat dan de oplossing is.
Mij is in ieder geval niet duidelijk wat de geboortecijfers van Congo met onze demografie te maken hebben. Of wat wij daar dan mee moeten.
Ach, zo is hij nu eenmaal. Maandenlang zat hij zijn beoogde gedoogpartners te bedreigen met zijn slikken of stikken tactiek over een extraparlementair kabinet en sinds het kabinet er is doet hij er alles aan om het niet extraparlementair te laten zijn. Of hij weet werkelijk niet waar hij mee bezig is of hij is zo'n typische machiavellistische machtspoliticus die over lijken gaat. Zoals CDA'ers destijds (naar horen zeggen) hebben verklaard dat Omtzigt een 'psychopaat, teringhond en labiel' is.quote:Op vrijdag 6 september 2024 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In elk geval is het maar een vaag verhaal voor iemand die wil denken in oplossingen. Hij wil een discussie op dit onderwerp aanzwengelen zonder zelf te weten wat dan de oplossing is.
Mij is in ieder geval niet duidelijk wat de geboortecijfers van Congo met onze demografie te maken hebben. Of wat wij daar dan mee moeten.
NSC is toch een normale partij? Dan kunnen ze hun oprichter en leider afzetten.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:17 schreef Tijger_m het volgende:
]
Die ontwikkeling is in Afrika al een paar decennia gaande 😉quote:Op vrijdag 6 september 2024 23:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Daarbij geeft hij zelf al aan dat in welvarende Aziatische landen ook sprake is van een krimpende bevolking. Mocht er ooit wat welvaart in Afrika komen zal daar zeer waarschijnlijk net als in de rest van de wereld dezelfde ontwikkeling plaatsvinden dat er minder kinderen komen.
Dus Pieter Omtzigt gebruikt de H.J. Schoo lezing om in het geheim signalen naar extreem-rechts te sturen dat hij aan hun racistische kant staat? En dat moet dan zo overduidelijk zijn dat ik dat ‘donders goed’ weet?quote:Op vrijdag 6 september 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, kom nou het is een hondenfluitje eerste klas wat zo uit de koker van Wilders of Baudet gekropen kan zijn en ja, dat is een racistisch hondenfluitje en dat snap je donders goed.
Als het al feiten zijn (hij negeert dat de bevolkingsgroei in Afrika af neemt, dat de eerste Afrikaanse landen al onder die 2,1 kinderen per vrouw die nodig zijn voor instandhouding komen en dat grote landen als Ethiopië en Kenia heel hard richting die 2,1 gaan als je de trend ziet), dan nog zijn het onzinnige feiten om te benoemen in een toespraak over Nederland. Behalve als je een soort angst voor 'omvolking' of andere buitenlanderhaat wil aanwakkeren.quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:47 schreef nostra het volgende:
Het wordt wel een beetje vermoeiend dat feiten benoemen nu ook al dog whistles zijn.
quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het al feiten zijn (hij negeert dat de bevolkingsgroei in Afrika af neemt, dat de eerste Afrikaanse landen al onder die 2,1 kinderen per vrouw die nodig zijn voor instandhouding komen en dat grote landen als Ethiopië en Kenia heel hard richting die 2,1 gaan als je de trend ziet), dan nog zijn het onzinnige feiten om te benoemen in een toespraak over Nederland. Behalve als je een soort angst voor 'omvolking' of andere buitenlanderhaat wil aanwakkeren.
Als je hier buitenlanderhaat ook maar in de verste verte weet te ontwaren, dan mis je toch echt het hoofdpunt dat hij probeert te adresseren.quote:De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen,
het CBS en het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) maken allemaal projecties met een
fertiliteit van tussen de 1,3 en 1,8. Het zou relevant zijn
ook te kijken naar scenario’s met ultra-lage fertiliteit en
grote natuurlijke bevolkingsdaling. De afgelopen jaren
overschatte het CBS constant de vruchtbaarheidscijfers
in de gepubliceerde scenario’s. Er is geen enkel scenario
waarin de huidige vruchtbaarheid van Spanje of ZuidKorea als uitgangspunt is genomen. Dat is onverstandig.
Deze lage geboortecijfers hebben een aantal effecten:
1. Bij de huidige bevolkingscijfers en economische
groei in Midden- en Oost-Europa kan en zal er geen
sprake zijn van permanente hoge migratie vanuit bijvoorbeeld Polen naar Nederland. Dat betekent dat arbeidsmigranten uit andere landen zullen komen en
dat zijn landen buiten Europa.
2. De economische, sociale en geopolitieke implicaties
van een snelle bevolkingskrimp in delen van de wereld, terwijl er nog steeds sprake is van een enorme
bevolkingsgroei in vooral Afrika en stukken van het
Midden-Oosten, zijn moeilijk te onderschatten. Zo
werden in Ethiopië in 2023 meer kinderen geboren
dan in alle 27 landen van de EU samen. Voor de Democratische Republiek Congo geldt hetzelfde. In Nigeria werden meer dan twee keer zoveel kinderen geboren als in alle EU-landen samen.
3. Voor migratie is dat belangrijk. Bij beperkte netto migratie in Nederland en Europa zal de bevolking relatief snel gaan afnemen de komende jaren, tenzij het
geboortecijfer langdurig en fors stijgt.
We hebben heel lang het debat over demografie vermeden. En dan vooral het debat over het lage geboortecijfer
in Europa en nu ook in delen van Oost-Azië. We kunnen
dat niet blijven doen. Zaken als ontoereikende huisvesting belemmeren jongeren hun eigen leven te leiden.
Maar ook over de bredere gevolgen zullen we snel een
debat moeten aangaan, want de geopolitieke gevolgen
van totaal nieuwe verhoudingen in bevolking tussen de
werelddelen zullen groot zijn. En dat proces heeft zich de
afgelopen jaren versneld, terwijl wij in het Nederlandse
publieke debat aan het navelstaren waren.
Als we migratie fors beperken en het geboortecijfer
blijft laag, dan zullen we te maken hebben met een snel
krimpende bevolking. Dat is geen aantrekkelijk scenario
Wat is anders de reden dat hij de geboortecijfers van Congo, Nigeria en Ethiopië noemt? Dat is toch puur om een angst aan te wakkeren dat die mensen hierheen komen?quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:56 schreef nostra het volgende:
[..]
[..]
Als je hier buitenlanderhaat ook maar in de verste verte weet te ontwaren, dan mis je toch echt het hoofdpunt dat hij probeert te adresseren.
En buiten dat, je kunt best benoemen dat er niet voldoende kinderen worden geboren om de bevolking uberhaupt in stand te houden, maar hoezo is dat iets dat je poitiek kunt maken? Ik vind het echt niet gek dat er veel mensen, vooral vrouwen, een erg onaangenaam gevoel krijgen bij het benoemen van die problematiek. Het is bij uitstek een persoonlijke keuze of, en hoeveel kinderen men zou wensen te krijgen. De noodzaak voor voldoende kinderen om de bevolking in stand te houden zou daar op geen enkele manier onderdeel van hoeven zijn, laat staan dat dat nog eens benadrukt wordt door de overheid.quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het al feiten zijn (hij negeert dat de bevolkingsgroei in Afrika af neemt, dat de eerste Afrikaanse landen al onder die 2,1 kinderen per vrouw die nodig zijn voor instandhouding komen en dat grote landen als Ethiopië en Kenia heel hard richting die 2,1 gaan als je de trend ziet), dan nog zijn het onzinnige feiten om te benoemen in een toespraak over Nederland. Behalve als je een soort angst voor 'omvolking' of andere buitenlanderhaat wil aanwakkeren.
Het is een feitencomplex op basis waarvan je moet handelen. Wat dat handelen dan precies is, is open voor discussie. De laatste optie die jij noemt is de meest logische (maar vereist wel een plan), een ander is het accepteren van een aanzienlijke welvaartsdaling, nog een ander is het promoten van geboortes (dat kan richting het enge gaan als je dat als overheidstaak ziet).quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:59 schreef Hanca het volgende:
Wat is anders de reden dat hij de geboortecijfers van Congo, Nigeria en Ethiopië noemt? Dat is toch puur om een angst aan te wakkeren dat die mensen hierheen komen?
Wat mij betreft zou hij blij moeten zijn dat daar nog wel kinderen worden geboren, over een jaar of 30 hebben we die mensen wellicht keihard nodig omdat de EU dan volkomen vergrijsd is. We moeten ons er dus op voor gaan bereiden dat we die mensen meer moeten verwelkomen.
Zo kennen we Pietertje weer.quote:Op zaterdag 7 september 2024 10:34 schreef nostra het volgende: En precies zoals Omtzigt zelf zegt: én geen netto-immigratie willen én geen natuurlijke bevolkingsaanwas is onwenselijk. Maar hoe wil hij dat dan oplossen? Dat blijkt nergens uit. Ik vond het daarom maar een warrig verhaal met veel interne tegenstellingen.
Kom op man, hoe je feiten gebruikt zegt alles. Bijvoorbeeld als je feiten benoemt dat Joden vaker dan gemiddeld in het bankwezen zitten. En joden zijn rijker dan gemiddeld. En dat joden vaker bij linkse kranten werken dan gemiddeld. Enzovoort Vul maar in wat die opsomming moet betekenen. Snap je dan dat zon opsomming van feiten misschien wel antisemitisch bedoeld is?quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:47 schreef nostra het volgende:
Het wordt wel een beetje vermoeiend dat feiten benoemen nu ook al dog whistles zijn.
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat jij helemaal geen discussie wil over demografische ontwikkeling. Want we kunnen het daar over hebben. Ik heb toch een postje geplaatst over het betoog van Omtzigt aangaande die ontwikkeling.quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dus Pieter Omtzigt gebruikt de H.J. Schoo lezing om in het geheim signalen naar extreem-rechts te sturen dat hij aan hun racistische kant staat? En dat moet dan zo overduidelijk zijn dat ik dat ‘donders goed’ weet?
Ik vind het alternatief een stuk waarschijnlijker. Namelijk dat Pieter Omtzigt helemaal geen racist is die bezig is met verborgen hondenfluitjes naar zijn mede-racisten, maar dat links Nederland massaal in een kramp schiet als je iets roept over volken.
Wat bedoelt Boekenstijn met de kamer? Bedoelt hij de regeringspartijen of was het breedgedragen?quote:Op zaterdag 7 september 2024 10:44 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Het is niet willen weten, doofpotten..vergeten, verzwijgen.
Waarom ? Vastgeroest zijn in zwartwitdenken..... Palestijnen zijn slecht en men is bang om in antisemitisme terecht te komen met scherpe veroordelingen . En bang om in debat openlijk zionistische terreur goed te praten of die schijn te wekken.
Het is altijd hetzelfde liedje.quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dus Pieter Omtzigt gebruikt de H.J. Schoo lezing om in het geheim signalen naar extreem-rechts te sturen dat hij aan hun racistische kant staat? En dat moet dan zo overduidelijk zijn dat ik dat ‘donders goed’ weet?
Ik vind het alternatief een stuk waarschijnlijker. Namelijk dat Pieter Omtzigt helemaal geen racist is die bezig is met verborgen hondenfluitjes naar zijn mede-racisten, maar dat links Nederland massaal in een kramp schiet als je iets roept over volken.
Altijd hetzelfde liedje ja. Wat hebben de geboortecijfers in Congo en Ethopie met onze demografie te maken?quote:Op zaterdag 7 september 2024 11:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is altijd hetzelfde liedje.
Migratie is geen probleem, alleen opvang. Migratie heeft geen invloed op andere problemen zoals huizentekorten Arbeidsmigratie is het echte probleem. We hebben arbeidsmigranten nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Nee dit is niet tegenstrijdig, waarom begin je er überhaupt over? Racist!
Ik ga Omtzigt niet verdedigen, maar de strekking van zijn verhaal lijkt me dat door hogere geboortecijfers daar de migratie hier naar toe niet af zal nemen en dat we daar dus iets mee moeten. Dat is uiteraard waar.quote:Op zaterdag 7 september 2024 11:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Altijd hetzelfde liedje ja. Wat hebben de geboortecijfers in Congo en Ethopie met onze demografie te maken?
Die vraag hebben we nu al meermaals gesteld maar een antwoord, ho maar.
Daarbij noem ik Omtzigt helemaal geen racist voor zijn warrige lezing zonder oplossingen. Dat stukje had wel heel racistische vibes. Omdat hij zo vaag blijft, niet echt uitspreekt wat hij dan bedoelt. Polen komen straks niet meer, geboortecijfers in deze specifieke landen zijn hoog. Vul maar in is ongeveer wat Omtzigt zegt. Hoe interpreteer jij dat dan?
Dit is precies op de manier hoe Baudet het deed voordat hij ging borealen. Waarom denk je dat die lekker gaat erop.
Wat is dan Omtzigts oplossing voor arbeidsmigratie? Wat is zijn oplossing voor het geboortecijfer.
Zelenskyy was nog in Duitsland denk ikquote:Op zaterdag 7 september 2024 11:44 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Minister Wilders van alle zaken was in UA vandaag…
https://www.ad.nl/buitenl(...)eer-wapens~a93cbee3/quote:Zelensky reist na zijn bezoek aan Duitsland door naar Italië. Daar ontmoet hij de Italiaanse premier Giorgia Meloni en gaat hij naar een economisch forum.
Jouw verhaal is zo mogelijk nog slechter. Omtzigt snijd volgens jou een onderwerp aan, dat dus wel besproken mag worden. Maar de oplossingen mogen niet besproken worden.quote:Op zaterdag 7 september 2024 11:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ga Omtzigt niet verdedigen, maar de strekking van zijn verhaal lijkt me dat door hogere geboortecijfers daar de migratie hier naar toe niet af zal nemen en dat we daar dus iets mee moeten. Dat is uiteraard waar.
Dat hij verder geen oplossingen noemt verbaast me niets, want elke mogelijke oplossing noemen jaagt weer een bepaalde groep de gordijnen in.
Zelensky vindt dit ongemakkelijkquote:Op zaterdag 7 september 2024 11:44 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Maar is dat waar?quote:Op zaterdag 7 september 2024 11:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ga Omtzigt niet verdedigen, maar de strekking van zijn verhaal lijkt me dat door hogere geboortecijfers daar de migratie hier naar toe niet af zal nemen en dat we daar dus iets mee moeten. Dat is uiteraard waar.
Volgens mij willen sommige mensen dat racisme niet meer benoemd wordt, dan komen de politici van Nederland met oplossingen voor onze problemen. Nu kunnen ze dat niet want dan begint men meteen volledig onterecht over racisme.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:38 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Maar is dat waar?
Als je het hebt over asielmigratie wordt dan nauwelijks bepaald door het geboortecijfer in het land van herkomst. Het wordt vooral gedreven door zaken als oorlog en onderdrukking in het land van herkomst. We worden niet overspoeld door Nigerianen ondanks dat het het meest bevolkte land van Afrika is met hoge geboortecijfers.
Bij arbeidsmigratie komt een heel groot deel uit Oost-Europa waar al helemaal geen overschot is. Dus ook daar lijkt het niet gedreven door geboortecijfers maar door de mogelijkheid tot migratie zoals binnen de EU aanwezig. Die mogelijkheid is er voor Afrika niet.
We moeten dingen niet zomaar aannemen omdat Pieter het zegt maar kritisch zijn.
Totale tijdsverspilling om hierover in de tweede kamer in debat te gaan.quote:Op zaterdag 7 september 2024 10:44 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Het is niet willen weten, doofpotten..vergeten, verzwijgen.
Waarom ? Vastgeroest zijn in zwartwitdenken..... Palestijnen zijn slecht en men is bang om in antisemitisme terecht te komen met scherpe veroordelingen . En bang om in debat openlijk zionistische terreur goed te praten of die schijn te wekken.
We weten dat dit niet waar is, het wordt gedreven door mensensmokkel. Als het geboortecijfer hoog blijft komen er meer mensen deze kant op, dat is gewoon een feit.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:38 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Maar is dat waar?
Als je het hebt over asielmigratie wordt dan nauwelijks bepaald door het geboortecijfer in het land van herkomst. Het wordt vooral gedreven door zaken als oorlog en onderdrukking in het land van herkomst.
Dat zeg ik niet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jouw verhaal is zo mogelijk nog slechter. Omtzigt snijd volgens jou een onderwerp aan, dat dus wel besproken mag worden. Maar de oplossingen mogen niet besproken worden.
In welke hoedanigheid was Wilders daar?quote:Op zaterdag 7 september 2024 11:44 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Dit is in Italiëquote:Op zaterdag 7 september 2024 11:44 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
De welvaart neemt in vrijwel heel Afrika toe en de geboortecijfers dalen al decennia. Het dringt hier alleen niet door omdat een deel is blijven hangen in een beeld van de jaren 80.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We weten dat dit niet waar is, het wordt gedreven door mensensmokkel. Als het geboortecijfer hoog blijft komen er meer mensen deze kant op, dat is gewoon een feit.
Een lager geboortecijfer heeft een vrijwel causaal verband met welvaart.
Het gaat niet om mogen, het gaat erom dat de oplossingen geen politiek draagvlak hebben. Datzelfde geldt voor de problemen in de zorg of de sociale voorzieningen, vooral op middellange termijn. Elke oplossing die daar daadwerkelijk effect op sorteert - of het nu vanuit linkse invalshoek is door enorme overheidsbemoeienis en leven met economische krimp of vanuit rechtse invalshoek door daarin flink te snijden - raakt een groep (of iedereen) hard en dat wil niemand. Dus blijft de olifant maar in de hoek staan en vindt Omtzigt zichzelf al heel wat door vast te stellen dat er een olifant in de hoek staat.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Jouw verhaal is zo mogelijk nog slechter. Omtzigt snijd volgens jou een onderwerp aan, dat dus wel besproken mag worden. Maar de oplossingen mogen niet besproken worden.
Toch wel frappant dat je in drie paragrafen slechts één keer een correct punt maakt. Zoals ik al zei, geboortecijfer is vrijwel causaal verbonden met welvaart.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:13 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De welvaart neemt in vrijwel heel Afrika toe en de geboortecijfers dalen al decennia. Het dringt hier alleen niet door omdat een deel is blijven hangen in een beeld van de jaren 80.
En asielmigratie wordt niet primair gedreven door mensensmokkel maar door conflict. Daarom komen ze ook vrijwel allemaal uit een beperkt aantal landen in plaat van een afspiegeling van Afrika te vormen.
We kregen bijvoorbeeld nauwelijks Syriërs hier tot het daar oorlog was. Als er in het land van herkomst niets aan de hand is in een asielaanvraag ook niet erg kansrijk (zie inwilligingspercentages per land hiervoor).
Ja hier ben ik het wel volledig eens. Eigenlijk wel ironisch dan dat hij zijn tekst denken in oplossingen noemt. Terwijl als we het zo zien, hij laat alleen de olifanten in de kast zien. Hij dus eigenlijk een praatje deed over denken in problemen. Wat misschien niet het meest domme om te doen is. Maar ook niet super nuttig.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Het gaat niet om mogen, het gaat erom dat de oplossingen geen politiek draagvlak hebben. Datzelfde geldt voor de problemen in de zorg of de sociale voorzieningen, vooral op middellange termijn. Elke oplossing die daar daadwerkelijk effect op sorteert - of het nu vanuit linkse invalshoek is door enorme overheidsbemoeienis en leven met economische krimp of vanuit rechtse invalshoek door daarin flink te snijden - raakt een groep (of iedereen) hard en dat wil niemand. Dus blijft de olifant maar in de hoek staan en vindt Omtzigt zichzelf al heel wat door vast te stellen dat er een olifant in de hoek staat.
Nee. Er is wel meer dat voor migratie zorgt dan welvaart. Bijvoorbeeld netwerk, als je via je netwerk (bijvoorbeeld familie) binding hebt met een land ga je daar eerder heen. Ik heb iets van twee jaar in Berlijn gewoond niet omdat daar meer welvaart is maar omdat me dat leuk leek omdat ik daar een netwerk heb. Onze uni's zitten niet vol met arme buitenlandse studenten, die zijn over het algemeen juist rijker dan hun landgenoten. Die kunnen om legio redenen komen misschien willen ze wel blowen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat is wat voor migratie zorgt, gebrek aan welvaart. Dat is niet hetzelfde als 'conflict'. Mensensmokkel is de enige manier om vanuit Afrika bij Ter Apel terecht te komen. Het inwillingspercentage is juist veel te hoog, wat dat betreft is Syrië een prima voorbeeld. Eritreeërs zouden we ook gewoon niet meer toe moeten laten.
Ja de oplossing moet ook wel realistisch zijn natuurlijk. Vind je dat geen legitieme redenen om een oplossing te verwerpen dan als het bijvoorbeeld niet kan. Daarbij men hoeft een oplossing toch geen optie te vinden.quote:Ik noem nu al oplossingen en dan zijn de antwoorden steevast 'kan niet, mag niet, verdragen' bla bla. Tja
Je heb het weer verkeerd om.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee. Er is wel meer dat voor migratie zorgt dan welvaart.
Het kan leiden tot een duidelijk standpunt van de Kamer over militaire en politieke steun aan de zionistische terreur.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Totale tijdsverspilling om hierover in de tweede kamer in debat te gaan.
Alsof een terroristische organisatie of Israëlische politici hier iets van aan gaan trekken.
Dat er meer komt kijken bij een probleem dan één factor. Nee dat heb ik zeker niet verkeerd.quote:
Die netwerken zijn er zeker, daar vindt de meeste mensensmokkel plaats.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat er meer komt kijken bij een probleem dan één factor. Nee dat heb ik zeker niet verkeerd.
Daarom krijg je slechte migratiediscussies. Als mensen er wel heel graag over willen discussieren. Maar dat dan volledig plat willen slaan op hun stokpaardje.
Je kunt krampachtig vasthouden dat iets als netwerken geen rol speelt bij migratie. Dan heb je het fout, zijn genoeg onderzoeken naar die je tot je kunt nemen.
Daar had ik het niet over. Ik heb het over netwerken van mensen in landen. Bijvoorbeeld iemand uit Suriname komt sneller in Nederland terecht dan in Denemarken. Een Indier migreert eerder in Engeland dan naar Nederland. Dat heeft niet alleen met kolonies te maken, zie je bijvoorbeeld ook in Amerika waar dan in bepaalde staten veel Latinos wonen in andere niet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die netwerken zijn er zeker, daar vindt de meeste mensensmokkel plaats.
Dat is geen verschil. Die netwerken ontstaan en worden in stand gehouden door ofwel migratie vanuit koloniën ofwel mensensmokkel.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Daar had ik het niet over. Ik heb het over netwerken van mensen in landen.
Dat is wel een verschil. Als jij migratie voor liefde of voor kennis ontkent, het effect van netwerken wil beperken tot netwerken van mensensmokkel. Is discussie toch zinloos met jouw gebrek aan kennis en gebrek aan nieuwsgierigheid om wijzer te worden.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is geen verschil. Die netwerken ontstaan en worden in stand gehouden door ofwel migratie vanuit koloniën ofwel mensensmokkel.
Omdat het dit soort mensen niet gaat om de influx, het gaat om de influx van (licht) bruine mensen met een ander geloof. Als de rest van de wereld zou bestaan uit roomblanke mensen die niet in Allah geloven die hierheen komen, ook al is het als gelukszoeker, zou deze hele discussie (en dit hele Kabinet) er niet zijn. Ze vergeten dat wij in de jaren 50 en 60 onze halve bevolking als gelukszoekers naar Canada en Australie hebben gestuurd, notabene opinstigatie van de overheid.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is wel een verschil. Als jij migratie voor liefde of voor kennis ontkent, het effect van netwerken wil beperken tot netwerken van mensensmokkel. Is discussie toch zinloos met jouw gebrek aan kennis en gebrek aan nieuwsgierigheid om wijzer te worden.
Nou dat wil ik Dakka niet direct toeschuiven. Ik denk dat je dan ook onderschat hoeveel mensen in Nederland gewoon zwaar conservatief zijn en alles wat vreemd is met grote argwaan bekijken. De doe maar normaal types. Niet voor niks had PVV eventjes een Polenmeldpunt, dat was niet omdat die polen bruin waren. Er zijn denk ik genoeg mensen te vinden die ook een hekel hebben aan de meeste expats.quote:Op zaterdag 7 september 2024 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat het dit soort mensen niet gaat om de influx, het gaat om de influx van (licht) bruine mensen met een ander geloof. Als de rest van de wereld zou bestaan uit roomblanke mensen die niet in Allah geloven die hierheen komen, ook al is het als gelukszoeker, zou deze hele discussie (en dit hele Kabinet) er niet zijn. Ze vergeten dat wij in de jaren 50 en 60 onze halve bevolking als gelukszoekers naar Canada en Australie hebben gestuurd, notabene opinstigatie van de overheid.
'Hondenfluitje' is op zichzelf een complottheorie. Want hoe moeten we het anders duiden? Het idee is dat het in de Nederlandse onderbuik stikt van de neonazi's en racisten.quote:Op zaterdag 7 september 2024 09:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Omtzigt is katholiek hè. In die kringen is het jarenlang gebruikelijk geweest dat je bezoek kreeg als de kinderteller in het gezin achterbleef.quote:Op zaterdag 7 september 2024 10:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En buiten dat, je kunt best benoemen dat er niet voldoende kinderen worden geboren om de bevolking uberhaupt in stand te houden, maar hoezo is dat iets dat je poitiek kunt maken? Ik vind het echt niet gek dat er veel mensen, vooral vrouwen, een erg onaangenaam gevoel krijgen bij het benoemen van die problematiek. Het is bij uitstek een persoonlijke keuze of, en hoeveel kinderen men zou wensen te krijgen. De noodzaak voor voldoende kinderen om de bevolking in stand te houden zou daar op geen enkele manier onderdeel van hoeven zijn, laat staan dat dat nog eens benadrukt wordt door de overheid.
Nee.quote:Op zaterdag 7 september 2024 18:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
'Hondenfluitje' is op zichzelf een complottheorie. Want hoe moeten we het anders duiden? Het idee is dat het in de Nederlandse onderbuik stikt van de neonazi's en racisten.
En dat er dan een soort 'kwaadaardige elite' van politici is die het stiekem met de neonazi's eens zijn, maar er niet voor uit durven komen omdat de meeste mensen gruwen van racistisch gedachtegoed. Maar dat ze dan bepaalde dingen zeggen waardoor de nazi's denken: 'Ah, Pieter/Geert staat aan onze kant!'
En dat ze daarmee iets willen bewerkstelligen waar ze tegen de rest van Nederland niet eerlijk over zijn. Wat dat mag zijn wordt niet helemaal duidelijk. Maar de verhaallijn is puur 'kwaadaardige politici met een geheime agenda'.
Oh flikker toch een keer op met je achterlijke racisme.quote:Op zaterdag 7 september 2024 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat het dit soort mensen niet gaat om de influx, het gaat om de influx van (licht) bruine mensen met een ander geloof. Als de rest van de wereld zou bestaan uit roomblanke mensen die niet in Allah geloven die hierheen komen, ook al is het als gelukszoeker, zou deze hele discussie (en dit hele Kabinet) er niet zijn. Ze vergeten dat wij in de jaren 50 en 60 onze halve bevolking als gelukszoekers naar Canada en Australie hebben gestuurd, notabene opinstigatie van de overheid.
Ik ontken helemaal niets, integendeel. Iemand die overkomt om te trouwen is geen 'netwerk', evenals familieleden die overkomen. Het ontstaat bij de eerste die binnenkomt, en die komt nu altijd binnen via mensensmokkel.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is wel een verschil. Als jij migratie voor liefde of voor kennis ontkent, het effect van netwerken wil beperken tot netwerken van mensensmokkel. Is discussie toch zinloos met jouw gebrek aan kennis en gebrek aan nieuwsgierigheid om wijzer te worden.
Wat een gewauwel weer zeg. Wel precies wat ik voorspelde: zo gauw je problemen aanstipt met migratie wordt meteen het hele draaiboek er bij gepakt, inclusief de beschuldiging van racisme (van een andere user dit keer).quote:Op zaterdag 7 september 2024 18:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nou dat wil ik Dakka niet direct toeschuiven. Ik denk dat je dan ook onderschat hoeveel mensen in Nederland gewoon zwaar conservatief zijn en alles wat vreemd is met grote argwaan bekijken. De doe maar normaal types. Niet voor niks had PVV eventjes een Polenmeldpunt, dat was niet omdat die polen bruin waren. Er zijn denk ik genoeg mensen te vinden die ook een hekel hebben aan de meeste expats.
Dan denk ik ook aan weestand tegen acceptatie van LGBT bijvoorbeeld hoe mensen blijven denken het wordt me door mijn strot geduwd. Terwijl er wordt niks door strotten geduwd, acceptatie is ook enige zichtbaarheid van de mensen die je accepteert. Bij zulke zichtbaarheid horen ook types die niet het beste zon groep vertegenwoordigen. Maar daar ligt dan volledig de focus op van de 'niet typische mensen zijn eng' groep.
Neem het niet zo serieus; die mensen zitten zo ontzettend in hun eigen bubbel dat het een reflex is.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een gewauwel weer zeg. Wel precies wat ik voorspelde: zo gauw je problemen aanstipt met migratie wordt meteen het hele draaiboek er bij gepakt, inclusief de beschuldiging van racisme (van een andere user dit keer).
Tja.
Ja, als je ontkent dat mensen stemmen op PVV uit pure haat, dan volg je het nieuws gewoon echt niet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neem het niet zo serieus; die mensen zitten zo ontzettend in hun eigen bubbel dat het een reflex is.
Een goedkope, ook nog. Allemaal racisme en een hekel aan bruine mensen. Oh en homo-haat. En vrouwenhaat. En... nou ja, vul maar in, maar het is allemaal haat.
Doen mensen die SGP of CU stemmen dat ook?quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, als je ontkent dat mensen stemmen op PVV uit pure haat, dan volg je het nieuws gewoon echt niet.
Romeinen 9? Volgens mij heb jij een klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt. Romeinen 9 is het hoofdstuk over de vraag of Israël behouden blijft zonder Christus (antwoord is nee, iedereen is voor God gelijk). Geen enkele haat.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Doen mensen die SGP of CU stemmen dat ook?
Referentie: Romeinen hoofdstuk 9.
Uhm nee, dat is niet hoe Calvijn het analyseerde.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Romeinen 9? Volgens mij heb jij een klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt. Romeinen 9 is het hoofdstuk over de vraag of Israël behouden blijft zonder Christus (antwoord is nee, iedereen is voor God gelijk). Geen enkele haat.
Echt, doe niet zo zielig door met voor jou onbekende bijbelteksten te smijten.
Dit is exact hoe Calvijn het analyseerde, jij hebt gewoon niet opgelet tijdens catechismus. Je snapt niets van dat hoofdstuk. Het Esau heb ik gehaat wijst op dat iedereen die niet, via Christus, bij Zijn volk wil horen niet bij Hem mag komen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee, dat is niet hoe Calvijn het analyseerde.
Esau heb ik GEHAAT, Jakob heb ik liefgehad.
De hele reformatorische idee van verkiezing en verwerping is erop gebaseerd.
Misschien nog eens de Institutie van Calvijn lezen. Of de even zo verheffende werken van Zanchius en Beza. Of de Dortse Leerregels. Of de Heidelbergse Catechismus. Of de Westminster Confession.
Grotendeels wel, al vrees ik ook dat er mensen in het linkse gedeelte van het programma/ verkiezingsdebatten zijn getraptquote:Op zaterdag 7 september 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is exact hoe Calvijn het analyseerde, jij hebt gewoon niet opgelet tijdens catechismus. Je snapt niets van dat hoofdstuk. Het Esau heb ik gehaat wijst op dat iedereen die niet, via Christus, bij Zijn volk wil horen niet bij Hem mag komen.
Maar genoeg over de bijbel.
Je kunt gewoon niet ontkennen dat iedere PVV stemmer op de PVV stemde uit haat.
lol...quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is exact hoe Calvijn het analyseerde, jij hebt gewoon niet opgelet tijdens catechismus. Je snapt niets van dat hoofdstuk. Het Esau heb ik gehaat wijst op dat iedereen die niet, via Christus, bij Zijn volk wil horen niet bij Hem mag komen.
Naar wie denk je dan dat Omtzigt een hondenfluitje maakt als hij het over Nederlandse geboortecijfers heeft? Blanke racisten? Nederlandse geboortecijfers, daar zitten toch ook Surinaamse, Indische, Antilliaanse, Marokkaanse en Turkse Nederlanders bij?quote:
Ik heb zijn boeken hier staan. Je zit er gewoon bewust compleet naast wat betreft deze tekst. De uitverkiezing klopt, maar dat is een mysterie wat jij duidelijk niet begrijpt. Het is geen haat, maar liefde. Maar je zit dat te baseren op een totaal andere bijbeltekst, heeft niks met Romeinen 9 te maken (eerder met de eerste brief aan de Tessalonicenzen). Geen idee waarom je dat doet, maar het is hier offtopic. Er is vast een forumdeel waar je over religie kunt praten. Niet hier.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
lol...
Nee, dat is niet hoe Calvijn het analyseerde, vandaar dat hij vanwege de tergende gruwelijkheid van zijn denken het zelf ook het 'decretum horribilum' noemde: God heeft nog voor de grondlegging der aarde de mensheid ingedeeld in verworpenen en uitverkorenen, en dat puur op basis van zijn soevereine wil, niet op basis van enig 'vooruitzicht' van wat zijn creaties zouden gaan doen (daar werd Arminius nog voor veroordeeld), nee, pure willekeur en een 'mysterieus raadsbesluit', want, aldus dat heldere licht uit Geneve, God 'heeft erbarmen met wie hij wil en hij verhardt zich tegen wie hij wil.'
Goddelijke haat, en je kunt er niets tegen verrichten.
Voetius, Bogerman, Gommarus, al die fijne lieden hebben er boeken vol over geschreven, die haat.
Dat je die boeken hebt staan, is leuk. Misschien ze ook eens lezen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb zijn boeken hier staan. Je zit er gewoon bewust compleet naast. Geen idee waarom je dat doet, maar het is hier offtopic. Er is vast een forumdeel waar je over religie kunt praten. Niet hier.
Jij snapt er totaal niks van. Je gebruikt ook zulk ouderwets taalgebruik, logisch dat het je boven de pet ging. Maar nogmaals: ga ergens anders je onzin over het christendom verkopen, niet in POL.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat je die boeken hebt staan, is leuk. Misschien ze ook eens lezen.
Mijn hemel... Calvijn die ineens Esau niet als voorbeeld van de 'eeuwige predestinatie des Heeren' propageerde, het moet niet gekker worden.
Ik begrijp die 'uitverkiezing' uitstekend, Hanca. Jij kennelijk niet.
Ouderwets? Calvijn leefde in de 16e eeuw, nogal logisch.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij snapt er totaal niks van. Je gebruikt ook zulk ouderwets taalgebruik, logisch dat het je boven de pet ging. Maar nogmaals: ga ergens anders je onzin over het christendom verkopen, niet in POL.
Absoluut niet. Als Calvijns leer iets uitstraalt, is het pure liefde.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ouderwets? Calvijn leefde in de 16e eeuw, nogal logisch.
Maar je hebt het over HAAT, Hanca... als er ergens sprake is van HAAT, is dat wel in die religie die de heer Calvijn bedacht heeft.
Wat een totale bullshit. Probeer hier maar eens enige onderbouwing aan te geven.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ontken helemaal niets, integendeel. Iemand die overkomt om te trouwen is geen 'netwerk', evenals familieleden die overkomen. Het ontstaat bij de eerste die binnenkomt, en die komt nu altijd binnen via mensensmokkel.
Zoals met Michael Servetus.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Absoluut niet. Als Calvijns leer iets uitstraalt, is het pure liefde.
En jij doet met je 'vooraf' alsof God gebonden is aan tijd, alsof voor Hem niet alle momenten hetzelfde moment zijn. Nogal absurd als je iets denkt van de bijbel te weten.
Maar het gaat hier om POL en in de Nederlandse politiek staat PVV voor haat. Pure haat.
Nogmaals: je doet alsof God in de tijd zit, alsof de schepper van de tijd afhankelijk is van die tijd. Veel verder kun je niet van Calvijns leer af staan.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals met Michael Servetus.
Pure liefde... God heeft bepaalde mensen geschapen puur om voor eeuwig verdoemd te worden.
Wat een liefde.
Kun je, aangezien je de volledige werken van dat heerschap in de kast hebt staan, even Calvijn's interpretatie van Romeinen 9 hier posten?quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: je doet alsof God in de tijd zit, alsof de schepper van de tijd afhankelijk is van die tijd. Veel verder kun je niet van Calvijns leer af staan.
quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: je doet alsof God in de tijd zit, alsof de schepper van de tijd afhankelijk is van die tijd. Veel verder kun je niet van Calvijns leer af staan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sorry geen godsdienstpraat in POL i guess.
Wat een onzin.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is vrij gemakkelijk te ontkennen hoor, net als elke stelling die met 'iedere' begint, gevolgd door een subjectieve classificatie. Prima dat je de PVV niets vindt, maar dit soort overgesimplificeerd en generiek wegzetten van stemmers is nou precies het dédain waar links haar zetels maar mee blijft verliezen en om onverklaarbare redenen met pikachu eyes naar de resultaten ervan blijft kijken.quote:Op zaterdag 7 september 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
Ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer zich heel erg laat sturen door wat een gebruiker op het Fok forum schrijft.quote:Op zondag 8 september 2024 16:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is vrij gemakkelijk te ontkennen hoor, net als elke stelling die met 'iedere' begint, gevolgd door een subjectieve classificatie. Prima dat je de PVV niets vindt, maar dit soort overgesimplificeerd en generiek wegzetten van stemmers is nou precies het dédain waar links haar zetels maar mee blijft verliezen en om onverklaarbare redenen met pikachu eyes naar de resultaten ervan blijft kijken.
Dat eerste hoop ik vooral niet, dan krijgen we al helemaal een rariteitenkabinet.quote:Op zondag 8 september 2024 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer zich heel erg laat sturen door wat een gebruiker op het Fok forum schrijft.
Verder lijkt het me inderdaad wat overtrokken om alles af te schuiven op migratie als thema. Goed, voor Geert persoonlijk wel, want waar die in de campagne heel schijnheilig roept dat het eigen risico per direct moest worden afgeschaft, gaan dat soort ideeën eigenlijk per direct de deur uit na de verkiezing. En dat geldt natuurlijk voor vrijwel alles wat niet met migratie of Islam te maken heeft.
Denk dat een bijkomend probleem ook vooral is dat het midden krimpt, waardoor er steeds bredere coalities nodig zijn met onvrede tot gevolg en daarmee eigenlijk een zichzelf versterkend effect. De ontevreden kiezers hebben nu in ieder geval wat ze wilden. Ben er zelf nog niet heel erg van onder de indruk.
Ja genoemd alleen daar wordt niks mee gedaan, bestaanszekerheid was een hot item met de verkiezingen maar is nu de vuilnisbak in gegooid door vies rechtsquote:Op zondag 8 september 2024 16:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Naast migratie werd gezondheidszorg, woningmarkt en bestaanszekerheid genoemd.
Het is eerder een vrij grote discrepantie tussen macro-economische welvaart en vrij besteedbaar inkomen voor Jan Modaal, waardoor het gevoel ontstaat van 'economisch mindere tijden' die er feitelijk (nog) helemaal niet zijn.quote:Op zondag 8 september 2024 17:30 schreef -XOR- het volgende:
Bestaanszekerheid lijkt door de middenklasse ook totaal verkeerd te worden geinterpreteerd. Mensen lijken te denken dat het zoiets betekent als: "Ook in economisch mindere tijden moeten we nog wel op wintersport kunnen naast onze zomervakantie in Turkije en ieder jaar een nieuwe iPhone dus daarom belasting omlaag en de kraan voor uitvreters dichtdraaien."
Maar dat heeft geen reet met bestaanszekerheid te maken. Bestaanszekerheid is dat je niet onder een brug komt te leven of honger moet lijden als je je baan kwijtraakt, ziek wordt of zo weinig verdient dat een kapotte wasmachine je al in financiele problemen kan brengen, en niet "oh wat erg, we hebben dit jaar alweer minder te besteden dan vorig jaar". Dat laatste gaat over behoud van koopkracht, dat is niet hetzelfde als bestaanszekerheid.quote:Op zondag 8 september 2024 17:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is eerder een vrij grote discrepantie tussen macro-economische welvaart en vrij besteedbaar inkomen voor Jan Modaal, waardoor het gevoel ontstaat van 'economisch mindere tijden' die er feitelijk (nog) helemaal niet zijn.
Oh, ik ben het met je eens dat je bestaanszekerheid vanuit een westers perspectief veel te breed kan definiëren, it's all in the eye of the beholder hè. Je kan ook eens genoeg nemen met minder dat nog wel genoeg is, of voor de jongere generatie eens luisteren naar de citaten van antropoloog Steven Berghius, maar als je vertrekpunt is dat je recht hebt op van alles dat feitelijk bovengemiddeld is, dan ben je al snel bedreigd in je 'bestaanszekerheid' ja.quote:Op zondag 8 september 2024 17:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Maar dat heeft geen reet met bestaanszekerheid te maken. Bestaanszekerheid is dat je niet onder een brug komt te leven of honger moet lijden als je je baan kwijtraakt, ziek wordt of zo weinig verdient dat een kapotte wasmachine je al in financiele problemen kan brengen, en niet "oh wat erg, we hebben dit jaar alweer minder te besteden dan vorig jaar". Dat laatste gaat over behoud van koopkracht, dat is niet hetzelfde als bestaanszekerheid.
Bestaanszekerheid is bescherming voor de onderkant van de samenleving, maar de volgevreten middenklasse heeft main character syndroom en denkt dat alles over hen gaat.
Berghius' opmerking omtrent arbeidsethos vatte wel de ziel van ons weberiaans-calvinistische land goed in een snedige zin.quote:Op zondag 8 september 2024 18:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh, ik ben het met je eens dat je bestaanszekerheid vanuit een westers perspectief veel te breed kan definiëren, it's all in the eye of the beholder hè. Je kan ook eens genoeg nemen met minder dat nog wel genoeg is, of voor de jongere generatie eens luisteren naar de citaten van antropoloog Steven Berghius, maar als je vertrekpunt is dat je recht hebt op van alles dat feitelijk bovengemiddeld is, dan ben je al snel bedreigd in je 'bestaanszekerheid' ja.
En, wat heeft de PVV op de laatste 3 er uit gesleept? Hoor ik geen enkele PVV aanhanger over, trouwens. Niet voor de verkiezingen en nu er totaal niets veranderd en in sommige zaken zelfs verslechterd ook niet.quote:Op zondag 8 september 2024 16:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Naast migratie werd gezondheidszorg, woningmarkt en bestaanszekerheid genoemd.
Gezondheidszorg? Korte wachtlijsten door minder migranten.quote:Op zondag 8 september 2024 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En, wat heeft de PVV op de laatste 3 er uit gesleept? Hoor ik geen enkele PVV aanhanger over, trouwens. Niet voor de verkiezingen en nu er totaal niets veranderd en in sommige zaken zelfs verslechterd ook niet.
Wat gaan ze doen tegen die arbeidsmigranten/expats dan? Laatste wat ik hoorde is dat ze al hun voordelen mogen houden. Die paar statushouders boeien nietquote:Op zondag 8 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gezondheidszorg? Korte wachtlijsten door minder migranten.
Woningmarkt? Minder vraag door minder migranten.
Bestaanszekerheid? Meer overheidsgeld beschikbaar voor rechtgeaarde Nederlanders door minder migranten.
Dat is ongeveer ook de inbreng van de PVV in de Nederlandse politiek.
Op onderhandelingen niet super veel, maar ik verwacht eigenlijk pas over een jaar concrete zaken van een nieuw kabinet.quote:Op zondag 8 september 2024 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En, wat heeft de PVV op de laatste 3 er uit gesleept? Hoor ik geen enkele PVV aanhanger over, trouwens. Niet voor de verkiezingen en nu er totaal niets veranderd en in sommige zaken zelfs verslechterd ook niet.
https://fd.nl/financiele-(...)utm_content=20240908quote:De datahonger van overheidsdiensten neemt ongezonde en mogelijk zelfs onwettige proporties aan, zeggen advocaten en experts. Niet alleen dijt het aantal toezichthouders dat persoonsgegevens mag opvragen uit, ook kunnen zij steeds meer persoonlijke informatie bij banken, verzekeraars en vermogensbeheerders halen.
Deze alarmerende boodschap komt aan de vooravond van de behandeling van drie wetsvoorstellen in de Tweede Kamer. Die maken het mogelijk dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) meer klantgegevens opvragen bij financiële dienstverleners. Dit betreft zaken zoals mobiele telefoonnummers, unieke identificatienummers van telefoontoestellen en nagenoeg alle details van banktransacties. Een vierde wet, de WGS, beter bekend als de sleepwet, werd in juni al aangenomen.
Ook worden het Centraal Justitieel Incassobureau, de douane en het Bureau Economische Handhaving toegevoegd aan de lijst van instanties die bankgegevens mogen opvragen. Eerder al kregen opsporingsdiensten, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Inspectie Leefomgeving en Transport het recht om informatie bij financiële dienstverleners op te vragen. Dat betreft gegevens over adres en geslacht van klanten, alsmede hun identificatienummers en het soort producten dat ze afnemen.
Door meer toezichthouders meer bevoegdheden te geven, hoopt de overheid digitale criminaliteit beter te kunnen bestrijden en meer inzicht te krijgen in ontwikkelingen binnen de financiële sector.
Hardnekkige reflexen
Professor Harm-Jan de Kluiver noemt het een trend die al langer speelt. ‘Binnen Den Haag wordt de oplossing voor vraagstukken of problemen gezocht in meer wetgeving en meer bevoegdheden. Het is een zichzelf versterkend mechanisme, een hardnekkige reflex’, zegt de hoogleraar Ondernemingsrecht.
‘De overheid gaat voor een nulbeleid. Er mag geen enkele criminele transactie meer door het systeem vloeien. Er worden regels bedacht die makkelijk te handhaven zijn, maar daar los je het probleem niet mee op’, vervolgt hij. ‘De overheid lijkt niet in staat iets creatiefs te bedenken dat efficiëntie aan effectiviteit paart.’
Dat instanties die toezicht houden op de voedselveiligheid of de transportsector zonder checks persoonlijke data van burgers mogen opvragen bij banken, wekt verbazing bij Saskia Nuijten van NautaDutilh. ‘Er zit geen enkele controle op wie welke gegevens wanneer in mag zien. Als er misbruik van gemaakt wordt, dan duurt het jaren voordat je daar achter komt.’
Nuijten maakt zich ook ernstig zorgen over de veiligheid van privacygevoelige informatie. ‘Er zijn grenzen aan hoe goed je dat kunt beveiligen.’ Wat haar betreft slaat de wetgever door. ‘We verzamelen meer informatie om witwassen te voorkomen dan we doen om te onderzoeken of ons voedsel veilig is.’
Wetgeving uit de jaren 90
Advocaat financieel recht Frank ’t Hart vreest een toename van informele handhaving door toezichtsinstanties. ‘Er is geen enkele controle op en het kan niet door een rechter getoetst worden. De checks-and-balances op toezichtinstanties zijn dan volledig zoek.’ De redenering van DNB en de AFM dat de wereld digitaliseert en er daarom datarapportages moeten komen, is ‘onzin’, zegt hij. ‘Het is niet nodig voor de wettelijke taak van de toezichthouder.’
De wetsvoorstellen moeten nog door de Tweede en de Eerste Kamer, maar er is nog geen behandelingsdatum vastgesteld. Om die reden luiden advocaten nu de noodklok, in de hoop de politiek wakker te schudden. Advocaten vragen om een sterke inperking van de beoogde bevoegdheden en zien zich daarin op hoofdlijnen gesteund door het hoogste adviesorgaan van de regering, de Raad van State, het Adviescollege Regeldruk en privacywaakhond AP (Autoriteit Persoonsgegevens).
DNB en de AFM stellen dat de data-uitvragen noodzakelijk zijn voor efficiënt en effectief toezicht. Wel hebben zij begrip voor de zorgen die binnen de sector leven. Zij zeggen op regelmatige basis overleg te voeren met betrokkenen over knelpunten bij het opvragen van gegevens. ‘We vragen alleen data op die van belang zijn om onze taken goed uit te kunnen oefenen’, zeggen de woordvoerders van DNB en AFM. Bij beide instanties heeft slechts een beperkt aantal medewerkers toegang tot onderzoeksdata.
In een telefonische toelichting schetst Natalie Aartsen, hoofd Lenen, Sparen en Retailbeleggen bij de AFM, de uitdagingen. ‘We werken nu nog met regelgeving uit begin jaren 90. Het toezicht moet moderniseren. Als wij geen beschikking hebben over de data waarover de sector beschikt, dan wordt toezichthouden wel heel ingewikkeld.’
Niet super veel? Toch wel een overstatement van jewelste, hoor.quote:Op zondag 8 september 2024 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Op onderhandelingen niet super veel, maar ik verwacht eigenlijk pas over een jaar concrete zaken van een nieuw kabinet.
Het lijkt me nogal raar dat de nivellering van de middenklasse moet komen. Je kunt ook bijvoorbeeld bedrijven normaal te belasten. Lonen verhogen. Het probleem in de economie is niet zozeer dat er teveel geld bij de middenklasse zit. Meer dat er te weinig bij de onderklasse komt. Dat de bovenklasse altijd de dans ontspringt met van die argumenten als ze zijn ongrijpbaar dat lijkt me eerder het probleem.quote:Op zondag 8 september 2024 17:55 schreef -XOR- het volgende:
Bestaanszekerheid is bescherming voor de onderkant van de samenleving en dat betekent nivelleren ten koste van de middenklasse met wie alles crescendo gaat, maar de volgevreten middenklasse heeft main character syndroom en denkt de begunstigde van alles te moeten zijn. Het afschaffen van het eigen risico had bijvoorbeeld alleen voor de laagste inkomensgroepen moeten gelden.
Nou ja, het regeerakkoord is nog niet eens openbaar, dus het is ook wel wat vroeg om over binnenhalen of leveren te spreken.quote:Op zondag 8 september 2024 18:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet super veel? Toch wel een overstatement van jewelste, hoor.
De dag dat ik het volledig eens ben met @Lord-Ronddraai , je maakt nog eens wat mee.quote:Op zondag 8 september 2024 18:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Zoiets van AOW zou ook gewoon 0 moeten zijn voor vermogende ouderen. Toeslagen is wat mij betreft ook volledig kasloos mensen zouden rond moeten kunnen komen zonder toeslagen.
"En die Rutte dan?? Kaag?!! D66!! BLEH BLEH!!!"quote:Op zondag 8 september 2024 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ken wel wat PVV-stemmers en dat zijn over het algemeen vriendelijke en vrolijke mensen. Niet gedreven door extreme haat in ieder geval.quote:Op zondag 8 september 2024 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer zich heel erg laat sturen door wat een gebruiker op het Fok forum schrijft.
Verder lijkt het me inderdaad wat overtrokken om alles af te schuiven op migratie als thema. Goed, voor Geert persoonlijk wel, want waar die in de campagne heel schijnheilig roept dat het eigen risico per direct moest worden afgeschaft, gaan dat soort ideeën eigenlijk per direct de deur uit na de verkiezing. En dat geldt natuurlijk voor vrijwel alles wat niet met migratie of Islam te maken heeft.
Gewoon de slechtgeinformeerde medemens dus.quote:Op zondag 8 september 2024 23:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik ken wel wat PVV-stemmers en dat zijn over het algemeen vriendelijke en vrolijke mensen. Niet gedreven door extreme haat in ieder geval.
Ze zijn inderdaad tegen (asiel)migratie, maar het is breder dan alleen dat. Ze verlangen vooral naar een no-nonsense samenleving waarin we weer wat meer terug gaan naar de jaren 80. Dat kinderen onderwijs krijgen gericht op automatiseren van de kernvakken, met minder ‘onzin’ eromheen. Dat we ons niet hoeven te verontschuldigen voor gedrag van tig generaties voor ons. Dat de EU op zich prima is, maar we ons niet moeten laten beperken door een verdrag dat 80 jaar geleden is geratificeerd. Dat sociale huur ook voor de middengroepen beschikbaar moet zijn. Dat je gewoon moet kunnen bouwen, ook al zitten er ergens een paar vleermuizen, etcetera etcetera
Ik weet niet of het slecht geïnformeerd is als je vindt dat je gewoon moet kunnen bouwen als er ergens vleermuizen zitten. Of wanneer je vindt dat kinderen weer sommen moeten stampen ipv talige rekensommen moeten oplossen. Het is alleen wel een mening die indruist tegen de heersende mores.quote:Op zondag 8 september 2024 23:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon de slechtgeinformeerde medemens dus.
Als je denkt dat de PVV het onderwijs gaat verbeteren (behalve dan het nationalisme-onderwijs: van de PVV moet er dagelijks tijd worden besteed aan het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied, maar dat zal dan wel bij de kernvakken horen) ben je niet goed bij je paasei, de EU zag het levenslicht met het verdag van Maastricht en dat was bepaald geen 80 jaar geleden, de wens tot verhoging van de sociale huurgrens is wordt kamerbreed gedragen en niemand behalve de koning en de MP hoeft zijn excuses te maken over het koloniale verleden.quote:Op zondag 8 september 2024 23:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik weet niet of het slecht geïnformeerd is als je vindt dat je gewoon moet kunnen bouwen als er ergens vleermuizen zitten. Of wanneer je vindt dat kinderen weer sommen moeten stampen ipv talige rekensommen moeten oplossen. Het is alleen wel een mening die indruist tegen de heersende mores.
Ahhh een samenleving waarin je nog racistische grappen kon maken in de kroeg over slavernij, geen Surinamers hoefde aan te nemen en vrouwen waren alleen welkom als adminstratief medewerker en af en toe een tik op de kont en al helemaal niet in het management.quote:Op zondag 8 september 2024 23:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik ken wel wat PVV-stemmers en dat zijn over het algemeen vriendelijke en vrolijke mensen. Niet gedreven door extreme haat in ieder geval.
Ze zijn inderdaad tegen (asiel)migratie, maar het is breder dan alleen dat. Ze verlangen vooral naar een no-nonsense samenleving waarin we weer wat meer terug gaan naar de jaren 80. Dat kinderen onderwijs krijgen gericht op automatiseren van de kernvakken, met minder ‘onzin’ eromheen. Dat we ons niet hoeven te verontschuldigen voor gedrag van tig generaties voor ons. Dat de EU op zich prima is, maar we ons niet moeten laten beperken door een verdrag dat 80 jaar geleden is geratificeerd. Dat sociale huur ook voor de middengroepen beschikbaar moet zijn. Dat je gewoon moet kunnen bouwen, ook al zitten er ergens een paar vleermuizen, etcetera etcetera
Kortom, ze willen terug naar een tijd waar alles eenvoudiger (voor hun beleving althans) was.quote:Op zondag 8 september 2024 23:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wat is overwegend blank? In 2024 is 85% van de bevolking blank volgens Google. Is dat niet overwegend blank dan?quote:Op maandag 9 september 2024 00:29 schreef Elan het volgende:
Ik denk dat PVV stemmers vooral terugverlangen naar toen Nederland gewoon overwegend blank was.
En je je niet hoefde te verantwoorden als je een quasi racistisch grapje maakte.
Lijkt me nogal hoog ingezet. Een kwart heeft een migratieachtergrond. Bedoel je met blank autochtoon?quote:Op maandag 9 september 2024 00:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat is overwegend blank? In 2024 is 85% van de bevolking blank. Is dat niet overwegend blank dan?
Migratie achtergrond maakt iemand nog niet niet-blank, he? Duh. Of zijn Polen, Duitsers, Britten en Italianen zwart of zo?quote:Op maandag 9 september 2024 00:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me nogal hoog ingezet. Een kwart heeft een migratieachtergrond. Bedoel je met blank autochtoon?
Fair enough. Overwegend Nederlands is waar ik op doelde.quote:Op maandag 9 september 2024 00:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Migratie achtergrond maakt iemand nog niet niet-blank, he? Duh. Of zijn Polen, Duitsers, Britten en Italianen zwart of zo?
Ik denk eigenlijk dat een groot deel, buiten de 50plussers na, dat volledig blanke straatbeeld helemaal niet heeft meegemaakt.quote:Op maandag 9 september 2024 00:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Fair enough. Overwegend Nederlands is waar ik op doelde.
Maar dan heb je ook weer grote groepen Surinamers, Marokkanen etc die een NL paspoort hebben.
De tijd dat blanke autochtonen het straatbeeld vulden verlangen ze naar, denk ik.
Dat was lang niet zo erg als nu. Ik ben opgegroeid in Rotterdam Zuid in de jaren 80 en 90 en als ik de klassenfoto's kijk uit die tijd was 75% nog gewoon blanke Nederlanders.quote:Op maandag 9 september 2024 00:57 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat een groot deel, buiten de 50plussers na, dat volledig blanke straatbeeld helemaal niet heeft meegemaakt.
In de jaren 80 en 90 was het straatbeeld ook al gevuld met allochtonen (Italianen, Spanjaarden, Surinamers, Indo's etc.) en woonden deze allochtonen gewoon naast hen in de sociale huurflat.
Anti 'talig rekensommen' zijn is niet iets van de PVV toch.quote:Op zondag 8 september 2024 23:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik weet niet of het slecht geïnformeerd is als je vindt dat je gewoon moet kunnen bouwen als er ergens vleermuizen zitten. Of wanneer je vindt dat kinderen weer sommen moeten stampen ipv talige rekensommen moeten oplossen. Het is alleen wel een mening die indruist tegen de heersende mores.
Dat het nu meer is, ja.quote:Op maandag 9 september 2024 00:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was lang niet zo erg als nu. Ik ben opgegroeid in Rotterdam Zuid in de jaren 80 en 90 en als ik de klassenfoto's kijk uit die tijd was 75% nog gewoon blanke Nederlanders.
Tja als je de zorgkosten zo uit de klauwen laat stijgen is er minder ruimte het vrij besteedbaar inkomen te laten stijgen. Maar tegelijkertijd stel ik vast dat er draagvlak is voor meer geld naar de zorg.quote:Op zondag 8 september 2024 17:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is eerder een vrij grote discrepantie tussen macro-economische welvaart en vrij besteedbaar inkomen voor Jan Modaal, waardoor het gevoel ontstaat van 'economisch mindere tijden' die er feitelijk (nog) helemaal niet zijn.
Ja het is in mijn ogen vooral de kiezer die terugverlangt naar een tijd die nooit bestaan heeft. De jaren '80 waren nou niet bepaald de tijd waarin iedereen een woning kon vinden bijvoorbeeld.\quote:Op zondag 8 september 2024 23:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Iedereen is verwend geraakt in de afgelopen ~60 jaar door het fossiele brandstoffeestje. Dat feestje loopt nu zo'n beetje ten einde terwijl we de aarde er niet leefbaarder op hebben gemaakt met onze ongebreidelde consumptie.quote:Op maandag 9 september 2024 08:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja het is in mijn ogen vooral de kiezer die terugverlangt naar een tijd die nooit bestaan heeft. De jaren '80 waren nou niet bepaald de tijd waarin iedereen een woning kon vinden bijvoorbeeld.\
Verder zijn het vooral wat hyperbolen, want laten we wel wezen, het is niet alsof bouwprojecten nu zo extreem veel vaker geen doorgang kunnen vinden vanwege een of andere bedreigde diersoort. NIMBYisme is ook van alle tijden en bovenal van alle landen. Het is ook niet alsof de EU ervoor zorgt dat landen geen ruimhartige gesubsidieerde huursector zouden mogen optuigen. In bijvoorbeeld Wenen is dit er nog gewoon.
Het overkoepelende mantra is dat alles gewoon weer gewoon moet worden, Enige probleem is dat het nooit gewoon was.
Toch bijzonder dat vooral PVV stemmers verweten word ontzettend racistisch te zijn. Ik hoor tegenwoordig meer racisme van de groepen die maar wat graag de racisme kaart trekken.quote:Op maandag 9 september 2024 00:29 schreef Elan het volgende:
Ik denk dat PVV stemmers vooral terugverlangen naar toen Nederland gewoon overwegend blank was.
En je je niet hoefde te verantwoorden als je een quasi racistisch grapje maakte.
Slechte observatie, jij trekt de racisme kaart hier ook al. Ik neem aan dat je een blanke man bent.quote:Op maandag 9 september 2024 08:38 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat vooral PVV stemmers verweten word ontzettend racistisch te zijn. Ik hoor tegenwoordig meer racisme van de groepen die maar wat graag de racisme kaart trekken.
Maar alleen een blanke mannelijke PVV'er kan natuurlijk echt racistisch zijn.
Dat ze soms verweten wordt racistisch te zijn komt zeg maar omdat ze stemmen op iemand die de "Marokkanen" het land uit wilde hebben waarop zijn aanhangers hem bezongen dat het zo moest zijn. Vanaf het minder Marokkanen moment had het toch wel voor iedereen duidelijk moeten zijn wat voor racistisch stuk vlees we in de kuip hadden.quote:Op maandag 9 september 2024 08:38 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat vooral PVV stemmers verweten word ontzettend racistisch te zijn. Ik hoor tegenwoordig meer racisme van de groepen die maar wat graag de racisme kaart trekken.
Maar alleen een blanke mannelijke PVV'er kan natuurlijk echt racistisch zijn.
Juist, dat! Weg met woke!quote:Op zondag 8 september 2024 23:52 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ahhh een samenleving waarin je nog racistische grappen kon maken in de kroeg over slavernij, geen Surinamers hoefde aan te nemen en vrouwen waren alleen welkom als adminstratief medewerker en af en toe een tik op de kont en al helemaal niet in het management.
Ik werd 17 in 1980. Vond het een geweldige tijd.quote:Op maandag 9 september 2024 00:21 schreef Tijger_m het volgende:
PS: Als iemand die 16 was in 1980 is die periode toch wel een moment wat ik echt NOOIT meer terug zou willen maar goed, met een roze bril naar het verleden kijken is ook een ding.
Tja, randstad. Bij ons, in het mooie Brabant was dat niet.quote:Op maandag 9 september 2024 02:03 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat het nu meer is, ja.
Maar ook toen al was het straatbeeld in vele wijken aardig gevuld met allochtonen.
Ik kom uit dezelfde periode en stad en opgegroeid in Noord. In Kralingen en Hillegersberg was het straatbeeld zeker overwegend blank, maar in Schiebroek, Crooswijk en 110-morgen zag je al veel allochtonen.
Ging je het tunneltje van station Noord onderdoor richting de stad dan werd het straatbeeld ook direct gekleurder.
Ik zat op een school die redelijk bekend stond als school voor kakkers, maar ik had al flink wat allochtonen in mijn klas hoor. Niet over de 50%, maar denk wel meer dan 25%. Ik had Turkse, Marokkaanse en Surinaamse jongens in de klas. Paar Indische en Chinese meisjes en jongens en nog een meisje uit Griekenland en jongen uit Afghanistan.
En gasten van onze school hadden in de pauze altijd ruzie met Antilliaanse en Marokkaanse gasten van de school verderop in de wijk.
En bij de AH hing toen ook al een bordje dat er niet meer dan 2 leerlingen tegelijk en zonder tas naar binnen mochten![]()
Of neem de bijlmer in Amsterdam.
De bewoners die zijn getroffen bij de ramp in 92 waren overwegend allochtoon.
Dat hele blanke straatbeeld ligt al ver achter ons en het gros van de jongere/gemiddelde PVV'er kent dit straatbeeld alleen van plaatjes.
Ik mag hopen dat deze post sarcastisch is?quote:
Ja, omdat je toen jong was. Als je jeugd een beetje tof was, herinner je je die periode als een van de mooiste uit je leven. Zeker naarmate je ouder wordt. Want als de jaren gaan tellen en jij langzaam maar zeker richting het bejaardenbestaan kruipt worden de herinneringen aan vroeger - met name je tienerjaren - alleen maar zoeter.quote:Op maandag 9 september 2024 10:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik werd 17 in 1980. Vond het een geweldige tijd.
Nee hoor. Ik had in die tijd er echt geen problemen mee als iemand een keer speels tegen mijn kont tikte. Ik vind het belachelijk dat tegenwoordig iemand hiervoor veroordeeld wordt. Kom op, dat hoort, zeker in de kroeg, gewoon bij het spel van versieren. In onze tijd deden we nog niet zo flauw over een plagerig tikje. En was een meid het er niet mee eens, dan kreeg die gast een pets in zijn gezicht, waarna hij werd uitgelachen door zijn matties.quote:Op maandag 9 september 2024 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat deze post sarcastisch is?
Allemaal zaken waar de politiek niet tot nauwelijks over gaat.quote:Op maandag 9 september 2024 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik had in die tijd er echt geen problemen mee als iemand een keer speels tegen mijn kont tikte. Ik vind het belachelijk dat tegenwoordig iemand hiervoor veroordeeld wordt. Kom op, dat hoort, zeker in de kroeg, gewoon bij het spel van versieren. In onze tijd deden we nog niet zo flauw over een plagerig tikje. En was een meid het er niet mee eens, dan kreeg die gast een pets in zijn gezicht, waarna hij werd uitgelachen door zijn matties.
En ja, er werden soms ook racistische moppen verteld, zonder dat er iemand in de kramp schoot, omdat 'dat toch echt niet kan!' Gebeurt in de juiste kringen nog steeds hoor. "Geit liegt!" is een leuke. Je kon toen in de optocht landen als Saudie Arabie nog op de hak nemen, ten tijde van de oliecrisis. Tegenwoordig mag je niet meelopen in Arabische kledij.
Dit dus.quote:Op maandag 9 september 2024 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, omdat je toen jong was. Als je jeugd een beetje tof was, herinner je je die periode als een van de mooiste uit je leven. Zeker naarmate je ouder wordt. Want als de jaren gaan tellen en jij langzaam maar zeker richting het bejaardenbestaan kruipt worden de herinneringen aan vroeger - met name je tienerjaren - alleen maar zoeter.
En daar is niets mis mee. Het probleem is vooral dat je enkel de mooie dingen herinnert en je daar vervolgens naar terug gaat verlangen.
Maar tijden veranderen, jongeren dealen op hun eigen manier met de uitdagingen van deze tijd. Niemand zit te wachten op de misplaatste nostalgie van 50-plussers die van mening zijn dat de huidige samenleving een verkapte kopie moet zijn van hun eigen jeugd.
Er wordt nog steeds niemand veroordeeld voor het een keer tegen de kont tikken van een vrouw in de kroeg.quote:Op maandag 9 september 2024 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik had in die tijd er echt geen problemen mee als iemand een keer speels tegen mijn kont tikte. Ik vind het belachelijk dat tegenwoordig iemand hiervoor veroordeeld wordt. Kom op, dat hoort, zeker in de kroeg, gewoon bij het spel van versieren. In onze tijd deden we nog niet zo flauw over een plagerig tikje. En was een meid het er niet mee eens, dan kreeg die gast een pets in zijn gezicht, waarna hij werd uitgelachen door zijn matties.
En ja, er werden soms ook racistische moppen verteld, zonder dat er iemand in de kramp schoot, omdat 'dat toch echt niet kan!' Gebeurt in de juiste kringen nog steeds hoor. "Geit liegt!" is een leuke. Je kon toen in de optocht landen als Saudie Arabie nog op de hak nemen, ten tijde van de oliecrisis. Tegenwoordig mag je niet meelopen in Arabische kledij.
Precies dit.quote:Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Allemaal zaken waar de politiek niet tot nauwelijks over gaat.
Het heeft geleid tot dat woke gedachtegoed van tegenwoordig. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Je mag nog bijna niet meer denken wat je zelf wil.quote:Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Allemaal zaken waar de politiek niet tot nauwelijks over gaat.
Maar wat is de rol van de politiek nou precies? Er zijn nul wetten aangenomen die bepalen welke grappen jij in de kroeg mag maken of wat je moet vinden van een vent die op je kont slaat. Dat is echt iets wat mensen onderling moeten uitzoeken met elkaar.quote:Op maandag 9 september 2024 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Het heeft geleid tot dat woke gedachtegoed van tegenwoordig. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Je mag nog bijna niet meer denken wat je zelf wil.
En het bezwaar is veelal ook niet tegen dit soort gedrag 'in de kroeg', maar om straatintimidatie of dit soort gedrag op het werk, Maar goed, totaal irrelevant ook in een topic over de Nederlandse politiek verder. Sowieso is het geklaag op Fok over hoe woke de maatschappij nu is en dat je echt helemaal niets meer mag zeggen echt hilarisch.quote:Op maandag 9 september 2024 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er wordt nog steeds niemand veroordeeld voor het een keer tegen de kont tikken van een vrouw in de kroeg.
Klopt. Hier waren de woningen voor het uitzoeken. Ik ging naar de WBV in 86, omdat ik het beu was op een flatje te wonen, ik wilde een huis met een tuin. Er werd een kaart op de balie gelegd met de opmerking: Zoek maar uit!quote:Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik was zelf een tiener in de jaren 80, maar ik weet dat het voor mijn ouders echt geen gemakkelike tijd was. De hypotheekrente was torenhoog en de kosten voor de middelbare school (nieuwe fiets, boeken, schoolgeld, etc.) waren best een aanslag. Het ging allemaal net, maar daar was alles mee gezegd. Daarnaast waren er ook zorgen over kernwapens en de koude oorlog.
Toen ik eind jaren 80 uit huis ging, was het ook onmogelijk om een woning te krijgen in de gemeente waar ik opgegroeid was, en moest ik noodgedwongen uitwijken naar groeikern Helmond.
De jaren 80 waren zeker niet alleen maar mooi.
Het schuldig moeten voelen voor het slavernijverleden.... bijvoorbeeld. Het afschaffen van Zwarte Piet. Okay, okay, is geen wet, nog niet. Maar wel een maatschappelijk debat, aangezwengeld door afstammelingen van slavenhandelaren, waarbij blanke mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. En het domme gepeupel pikt dat allemaal maar.quote:Op maandag 9 september 2024 10:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat is de rol van de politiek nou precies? Er zijn nul wetten aangenomen die bepalen welke grappen jij in de kroeg mag maken of wat je moet vinden van een vent die op je kont slaat. Dat is echt iets wat mensen onderling moeten uitzoeken met elkaar.
Werkeloosheid in 1983 en 1984 was 10.2%, de economie was abonimabel. Hoera voor de jaren 80.quote:Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik was zelf een tiener in de jaren 80, maar ik weet dat het voor mijn ouders echt geen gemakkelike tijd was. De hypotheekrente was torenhoog en de kosten voor de middelbare school (nieuwe fiets, boeken, schoolgeld, etc.) waren best een aanslag. Het ging allemaal net, maar daar was alles mee gezegd. Daarnaast waren er ook zorgen over kernwapens en de koude oorlog.
Toen ik eind jaren 80 uit huis ging, was het ook onmogelijk om een woning te krijgen in de gemeente waar ik opgegroeid was, en moest ik noodgedwongen uitwijken naar groeikern Helmond.
Ik heb meer het idee dat jij onderdeel bent van het 'domme gepeupel' dat zich van alles aan laat praten. Ik voel me nergens verantwoordelijk of schuldig voor hoor. De Nederlandse staat natuurlijk wel, maar die heeft daar historisch gezien ook wel een aandeel in.quote:Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Het schuldig moeten voelen voor het slavernijverleden.... bijvoorbeeld. Het afschaffen van Zwarte Piet. Okay, okay, is geen wet, nog niet. Maar wel een maatschappelijk debat, aangezwengeld door afstammelingen van slavenhandelaren, waarbij blanke mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. En het domme gepeupel pikt dat allemaal maar.
Het domme gepeupel is vooral boos dat dit soort zaken nu op tafel liggen, volgens mij.quote:Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Het schuldig moeten voelen voor het slavernijverleden.... bijvoorbeeld. Het afschaffen van Zwarte Piet. Okay, okay, is geen wet, nog niet. Maar wel een maatschappelijk debat, aangezwengeld door afstammelingen van slavenhandelaren, waarbij blanke mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. En het domme gepeupel pikt dat allemaal maar.
En op vakantie moest je duimen dat de auto niet kapot ging. Kan me een paar vakanties in Frankrijk herinneren dat mijn pa regelmatig met een garage bezig was om de auto gerepareerd te krijgen. Altijd lastig, want alles was dicht in de zomer in Frankrijk. Geen internet ook, niks online bestellen en nog dezelfde dag geleverd. Hooligans konden een halve straat kapotslaan en werden vervolgens in een bus gezet en naar hun thuisstad gereden en dan konden ze weer gaan, geen vervolging.quote:Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit dus.
Dus jij verlangt terug naar, uit de post die jij aan haalt, tijd dat vrouwen niet goed genoeg werden gevonden voor directiezaken, maar alleen secretaresse en schoonmaakster konden zijn. Naar een tijd waar vrouwen werden aangerand door hun leidinggevenden. En waar je 'lekker' mensen belachelijk kon maken op basis van hun uiterlijk?quote:Op maandag 9 september 2024 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie voelt zich dan precies schuldig als blanke? Ik heb daar persoonlijk helemaal geen last van. Ik ben immers niet verantwoordelijk voor het slavernijverleden.quote:Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is ook geen wet die stelt dat jij je schuldig moet voelen over het slavernijverleden. Er zijn wat obscure activisten die dat vinden en een partijtje die even een zeteltje had. Maar verder hoef je er persoonlijk helemaal niks mee. Ik voel me er ook niet schuldig over aangezien ik nooit in slaven gehandeld heb.quote:Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Niemand zegt dat jij je schuldig moet voelen voor het slavernijverleden. Er zijn dan ook geen excuses gemaakt namens alle nu levende Nederlanders, maar namens de Nederlandse Staat. Totaal wat anders.quote:Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu zo simpel was in de jaren 80 dan. Je had niet minder verantwoordelijkheden dan nu.quote:Op maandag 9 september 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
Maar zoals al gemeld, het gaat dus gewoon om het feit dat alles complexer is geworden en dat nog steeds toeneemt, de tijden waar men naar terugverlangt waren eigenlijk gewoon ontstellend slecht op heel veel vlakken behalve dan dat alles overzichterlijker en simpeler was.
Dat is ook gewoon menselijk.quote:Op maandag 9 september 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
Maar zoals al gemeld, het gaat dus gewoon om het feit dat alles complexer is geworden en dat nog steeds toeneemt, de tijden waar men naar terugverlangt waren eigenlijk gewoon ontstellend slecht op heel veel vlakken behalve dan dat alles overzichterlijker en simpeler was.
Een vijand. Er waren nog arbeiders en die deden simpel werk. Geen computers behalve voor een paar bollebozen. De VVD was er voor de rijken, het CDA voor de christenen en de PvdA voor de werkmensen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu zo simpel was in de jaren 80 dan. Je had niet minder verantwoordelijkheden dan nu.
In die tijd moest je ook alles op papier bijhouden. Even bij je bank of verzekeraar inloggen om iets te regelen was er niet bij. Oneindig meer gezeik dan nu imho.quote:Op maandag 9 september 2024 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu zo simpel was in de jaren 80 dan. Je had niet minder verantwoordelijkheden dan nu.
Wij gingen niet naar Frankrijk op vakantiequote:Op maandag 9 september 2024 10:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En op vakantie moest je duimen dat de auto niet kapot ging. Kan me een paar vakanties in Frankrijk herinneren dat mijn pa regelmatig met een garage bezig was om de auto gerepareerd te krijgen. Altijd lastig, want alles was dicht in de zomer in Frankrijk. Geen internet ook, niks online bestellen en nog dezelfde dag geleverd. Hooligans konden een halve straat kapotslaan en werden vervolgens in een bus gezet en naar hun thuisstad gereden en dan konden ze weer gaan, geen vervolging.
Banken op zaterdag dicht. Altijd cash geld opnemen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
In die tijd moest je ook alles op papier bijhouden. Even bij je bank of verzekeraar inloggen om iets te regelen was er niet bij. Oneindig meer gezeik dan nu imho.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vind deze tijd echt veel beter.quote:Op maandag 9 september 2024 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij gingen niet naar Frankrijk op vakantie
Het was al spannend genoeg of onze auto het uithield van Brabant naar Noord-Holland en weer terug.
Nee hoor, die roze bril, het is echt oude-mensenpraat. Ik ben 55, maar ik hoop toch echt niet dat ik op die manier naar het verleden ga kijken, en de realiteit in het oog blijf houden. En ook mijn kijk op de huidige tijd, overigens.
Die flinke rente was lekker voor je spaarrekeningquote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Banken op zaterdag dicht. Altijd cash geld opnemen.
Hoge werkloosheid. Flinke rentepercentages.
Dierenmishandeling in circussen was ook behoorlijk anti-woke.quote:Op zondag 8 september 2024 23:52 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ahhh een samenleving waarin je nog racistische grappen kon maken in de kroeg over slavernij, geen Surinamers hoefde aan te nemen en vrouwen waren alleen welkom als adminstratief medewerker en af en toe een tik op de kont en al helemaal niet in het management.
In de jaren 80 lag ik bij de, toenmalige, Oost-Duitse grens te wachten op Sovjet tanks. Wat een mooie tijd was dat!quote:Op maandag 9 september 2024 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij gingen niet naar Frankrijk op vakantie
Het was al spannend genoeg of onze auto het uithield van Brabant naar Noord-Holland en weer terug.
Nee hoor, die roze bril, het is echt oude-mensenpraat. Ik ben 55, maar ik hoop toch echt niet dat ik op die manier naar het verleden ga kijken, en de realiteit in het oog blijf houden. En ook mijn kijk op de huidige tijd, overigens.
Vooral dat laatste. We horen nu ook gewoon alles wat er overal in de wereld gebeurt zo'n beetje real time. Er gebeurde vroegah helemaal niet veel minder vaak en veel minder erge dingen, we wisten er alleen niet van dat het gebeurde.quote:Op maandag 9 september 2024 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een vijand. Er waren nog arbeiders en die deden simpel werk. Geen computers behalve voor een paar bollebozen. De VVD was er voor de rijken, het CDA voor de christenen en de PvdA voor de werkmensen.
Minder buitenlanders waarvan je aan de buitenlant niet kon zien of het wel buitenlanders zijn.
Geen stortvloed aan informatie, NOS Nieuws en de krant en dat was het wel.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ging in een veel gemoedelijker tempo man. Zowel werk als prive. Mensen hadden nog tijd voor elkaar in plaats van volledig geleefd te worden. Vaders die werkten en moeders die bij de kinderen bleven. Je kon relatief eenvoudig aan een woning komen en je werd niet constant geprikkeld door je smartphone.
Sowieso was het overal rustiger en waren de mensen over het algemeen relaxter. Al is het grootste deel niet direct aan de politiek te wijten hebben ze er natuurlijk wel een aandeel in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Ook zag alles er armoediger en slechter uit. Ik kan me nog wel herinneren hoe in mijn jongste jaren (ben van 1983) stations, bibliotheken en postkantoren eruit zagen. Wat een treurnis was dat.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Banken op zaterdag dicht. Altijd cash geld opnemen.
Hoge werkloosheid. Flinke rentepercentages.
Relaxter? Ahem. Krakersrellen? Voetbalrellen? Met een werkeloosheid van boven de 10% was er heel weinig relaxed aan Nederland in de jaren 80.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ging in een veel gemoedelijker tempo man. Zowel werk als prive. Mensen hadden nog tijd voor elkaar in plaats van volledig geleefd te worden. Vaders die werkten en moeders die bij de kinderen bleven. Je kon relatief eenvoudig aan een woning komen en je werd niet constant geprikkeld door je smartphone.
Sowieso was het overal rustiger en waren de mensen over het algemeen relaxter. Al is het grootste deel niet direct aan de politiek te wijten hebben ze er natuurlijk wel een aandeel in.
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.quote:Op maandag 9 september 2024 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In de jaren 80 lag ik bij de, toenmalige, Oost-Duitse grens te wachten op Sovjet tanks. Wat een mooie tijd was dat!
/sarcasme
Misschien was die mentaliteit ook wel de reden dat het economisch zo slecht ging.quote:Op maandag 9 september 2024 11:08 schreef Elan het volgende:
Die ouwe van me draaide nachtdiensten bij het GEB, dan nam die gerust de Lego mee of speelgoed van ons om te repareren als het rustig was.
Hoef je tegenwoordig niet meer mee aan te komen.
Gelukkig is er nu geen sprake meer van geopolitiek spanning lol. De Koude Oorlog liep op zijn einde en van dienstplicht is nog nooit iemand slecht geworden. Niet voor niets gaan er geluiden die weer in te voeren.quote:Op maandag 9 september 2024 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.
Was echt allemaal niet zo relaxed als mensen achteraf denken.
Er gaan geluiden op die weer in te voeren omdat het goed zou zijn voor de dienstplichtigen, maar omdat de geopolitieke situatie veranderd is.quote:Op maandag 9 september 2024 11:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig is er nu geen sprake meer van geopolitiek spanning lol. De Koude Oorlog liep op zijn einde en van dienstplicht is nog nooit iemand slecht geworden. Niet voor niets gaan er geluiden die weer in te voeren.
En wat te denken van HIV/Aids en hoe moeilijk het nog was om openlijk homoseksueel te zijn?quote:Op maandag 9 september 2024 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.
Was echt allemaal niet zo relaxed als mensen achteraf denken.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is in jouw herinneringen misschien zo. Maar ik herinner me ook zeer ernstige krakers rellen. Waar tanks door de straten van Amsterdam reden.En nog veel meer problemen. De jaren 80 staat juist bekend om hun uitzichtloosheid voor de jeugd, de angst voor de koude oorlog, de hoge werkloosheid en talloze problemen. Als je naar een decennium verlangt, toch alsjeblieft niet naar die. Ga dan verder terug naar de jaren 60 oid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
quote:Op maandag 9 september 2024 11:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is in jouw herinneringen misschien zo. Maar ik herinner me ook zeer ernstige krakers rellen. Waar tanks door de straten van Amsterdam reden.Dat een incident met krakers en wat hooligans (er ging toen ook geen hond naar het voetbal maar dat ter zijde) de dieptepunten zijn in jouw herinnering heeft wel aan hoe gemoedelijk het er destijds aan toe ging. Kijk even welke ellende we daarna allemaal mee geconfronteerd zijn. Van politieke moorden tot terrorisme. En een individualistische samenleving waarin iedereen eenzaam is of bezig is dat te worden en huizen voor de elite zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar o wat hebben we het goed met zn allen!blablablabla
Wat, dat zijn ook mensen? Welnee, dat is woke.quote:Op maandag 9 september 2024 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat te denken van HIV/Aids en hoe moeilijk het nog was om openlijk homoseksueel te zijn?
Dat was misschien in de grote steden zo, maar ik heb als kind nooit een heroïnejunk gezien, hoor. Ook niks te klagen over de bibliotheek trouwens, waar ze alles van LucasArts op CD-ROM haddenquote:Op maandag 9 september 2024 11:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook zag alles er armoediger en slechter uit. Ik kan me nog wel herinneren hoe in mijn jongste jaren (ben van 1983) stations, bibliotheken en postkantoren eruit zagen. Wat een treurnis was dat.
Bovendien hadden steden veel last van heroinejunks die veel criminaliteit/overlast/troep veroorzaakten. Allemaal verdwenen en alles is een stuk mooier.
Er was een economische crisis daar hoort werkeloosheid bij. Rond 2009 tikten we ook de 10% aan.quote:Op maandag 9 september 2024 11:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Relaxter? Ahem. Krakersrellen? Voetbalrellen? Met een werkeloosheid van boven de 10% was er heel weinig relaxed aan Nederland in de jaren 80.
CD-ROM is geen jaren 80quote:Op maandag 9 september 2024 11:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat was misschien in de grote steden zo, maar ik heb als kind nooit een heroïnejunk gezien, hoor. Ook niks te klagen over de bibliotheek trouwens, waar ze alles van LucasArts op CD-ROM hadden
quote:Op maandag 9 september 2024 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Er was een economische crisis daar hoort werkeloosheid bij. Rond 2009 tikten we ook de 10% aan.
Juist in skere tijden leren mensen wat voor een ander over te hebben. Iets waar tegenwoordig amper nog sprake van is. En dat blijkt ook wel uit het idiote stemgedrag van velen.
Heerlijk die jaren 80.quote:Jaren tachtig
De ernstige wereldwijde economische crisis in de jaren tachtig leidde tot een ongekende werkloosheid in 1983/1984. Het record van 639.000 werklozen (gemiddeld over drie maanden) werd gehaald in de periode van november 1983 tot en met januari 1984. In diverse gemeenten ontstonden projecten voor werklozen, waarbij onder andere cursussen, en andere activiteiten voor werklozen werden georganiseerd en waarbij werklozen begeleid werden naar een betaalde baan. Zeker voor de jongeren was het bijzonder moeilijk om aan het werk te komen, en vanwege de enorme jeugdwerkloosheid werd ook wel gesproken over ‘de verloren generatie’. Zie 'Externe links' voor een vergelijking tussen de crisisjaren dertig en crisisjaren tachtig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheid_in_Nederland
Maar eerlijk is eerlijk. Dat mensen nu terug willen naar de jaren 80 en niet meer naar de jaren 50 is wel een vooruitgang.quote:
De vraag is wat is slecht.quote:Op maandag 9 september 2024 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien was die mentaliteit ook wel de reden dat het economisch zo slecht ging.
De cdrom komt uit 1986. Al heb je wel een punt dat het pas later gemeengoed werd vanwege de enorme kosten.quote:Op maandag 9 september 2024 11:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat was rond 91, 92, zoiets. Als kleuter ga je natuurlijk niet zelf naar de bibliotheek
Meer is niet altijd beter. Dat bedoel ik niet alleen materieel.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
De vraag is wat is slecht.
Natuurlijk is het nu veel beter georganiseerd allemaal en schoner en zijn vrouwenrechten veel beter geregeld en ga zo maar door. Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
Als mensen echt in hun nopjes zouden zijn stemde ook niet een derde van het electoraat op een protestpartij.
Raar he, als je niet aan een huis kan komen en het klimaat naar de knoppen gaat. De toekomst ziet er niet best uit, dus ja, dan is het wel moeilijk om daar erg gelukkig mee te zijn.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
1995 is niet de jaren 80.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Natuurlijk is het nu veel beter georganiseerd allemaal en schoner en zijn vrouwenrechten veel beter geregeld en ga zo maar door. Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
Als mensen echt in hun nopjes zouden zijn stemde ook niet een derde van het electoraat op een protestpartij.
Nou was de jaren '90 ook wel een tijd van ongekend optimisme. Dat waren mijn tienerjaren en het was inderdaad een heerlijk onbezorgde tijd. Economisch ging het goed, de koude oorlog was teneinde en ga zo maar door. We zitten nu wel even in een andere tijd waarin veel jongeren een pandemie hebben doorgemaakt, waarin allerlei dreigingen weer de kop op steken, waarin er veel onzekerheid is voor jongeren en ga zo maar door. Maar goed, de jaren '80 waren wat dat betreft niet veel anders.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat scholen en bibliotheken dat soort techniek voor voorhanden kregen dat is echt iets van medio jaren negentig.quote:Op maandag 9 september 2024 11:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De cdrom komt uit 1986. Al heb je wel een punt dat het pas later gemeengoed werd vanwege de enorme kosten.
3000 piek kostte die bij introductie.
En verder ook eens niet al je pijntjes en verdrietjes op de politiek afschuiven.quote:Op maandag 9 september 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
Maar goed, nostalgie gaat natuurlijk niks oplossen. Je kunt niet terug naar vroeger. En bovendien, vroeger is de basis voor de problemen van nu gelegd.
Als je wakker wordt in een bed vol poep en je wil daar vanaf, heeft het niet zoveel zin om te zeggen "ik wil terug naar vroeger, toen kon je ten minste nog gewoon in je bed poepen"
Tja... als je ziet hoe vaak GroenLinks de schuld krijgt van dit of dat, dan denk ik dat veel mensen niet eens weten waar de politiek over gaat, of wie welke rol heeft.quote:Op maandag 9 september 2024 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En verder ook eens niet al je pijntjes en verdrietjes op de politiek afschuiven.
De politiek heeft er geen rol in welke grappen je mag maken, of dat vrouwen op hun bil slaan gewaardeerd wordt, of Piet zwart moet zijn, hoeveel je op je smartphone moet zitten en nog meer van dat. Stop eens met hopen dat ze het allemaal voor je oplossen denk ik dan.
Inderdaad, een van de grootste problemen vind ik dat ontzettende consumentisme en slachtoffer gedoe. Altijd moet iemand de schuld hebben en het ook nog voor ze oplossen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja... als je ziet hoe vaak GroenLinks de schuld krijgt van dit of dat, dan denk ik dat veel mensen niet eens weten waar de politiek over gaat, of wie welke rol heeft.
Die verloren generatie bleek uiteindelijk reuze mee te vallen, aan het begin van de jaren 90 had het leeuwendeel een baan.quote:
Nee ik vind dat niet raar maar vroeger was dus niet alles slechter. Of eigenlijk is er weinig veranderd, behalve dat er veel meer betutteling is.quote:Op maandag 9 september 2024 11:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Raar he, als je niet aan een huis kan komen en het klimaat naar de knoppen gaat. De toekomst ziet er niet best uit, dus ja, dan is het wel moeilijk om daar erg gelukkig mee te zijn.
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.quote:Op maandag 9 september 2024 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Overigens waren de jaren 80 ook hyper politiek correct. Een film als Flodder! was daar juist een soort reactie op in die tijd.
En dat is de enige reden waarom men nu nog naar de jaren 80 terug durft te verlangen: we weten nu, achteraf, dat de problemen van toen worden opgelost. In de jaren 80 wist men dat echter niet.quote:Op maandag 9 september 2024 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Die verloren generatie bleek uiteindelijk reuze mee te vallen, aan het begin van de jaren 90 had het leeuwendeel een baan.
Waar zie je die toegenomen 'betutteling' zoal in?quote:Op maandag 9 september 2024 12:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee ik vind dat niet raar maar vroeger was dus niet alles slechter. Of eigenlijk is er weinig veranderd, behalve dat er veel meer betutteling is.
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar zie je die toegenomen 'betutteling' zoal in?
Zucht, dit zijn toch wel de meest zaaddodende onmeetbare holle containers in de vroeger was alles beter discussies.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.
Vooral een hoop holle retoriek dus.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.
Record aantal kliklijnen zegt wel hoe we zijn verworden als samenleving, vertrouwen onze eigen buren nog niet.
Dat heeft allemaal weinig met betutteling te maken. Het enige wat je als betuttelend zou kunnen classificeren is geëxplodeerde regelzucht, maar afgezien van wat in het oog springende zaken als lokale vuurwerkverboden zie ik daar eigenlijk weinig van terug.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.
Mijn moeder kon geen werk vinden in de jaren 80, daarom bleef ze ook thuis voor de kinderen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.quote:Op maandag 9 september 2024 12:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mijn moeder kon geen werk vinden in de jaren 80, daarom bleef ze ook thuis voor de kinderen.
Maar als ze wel een baan had gevonden, weet ik zeker dat ze blijer was geweest. Het leven was eenvoudiger maar ook saaier en eentoniger.
Die hardnekkige werkloosheid duurde tot ver in de jaren negentig.quote:Op maandag 9 september 2024 12:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.
Verder deden veel moeders aan vrijwilligerswerk bij de vereniging of kerk en de kinderen opvoeden, en heeft die economische crisis ook geen 15 jaar geduurd.
Het is geen luxe als je aan de universiteit hebt gestudeerd en thuis mag blijven en wat verenigings-en vrijwilligerswerk erbij kan doen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.
Verder deden veel moeders aan vrijwilligerswerk bij de vereniging of kerk en de kinderen opvoeden, en heeft die economische crisis ook geen 15 jaar geduurd.
Omdat je nog fatsoenlijk aan een huurwoning kon komen. Niet zoals nu tot je dertigste thuis wonen en eerst anderhalve ton bij elkaar sparen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hardnekkige werkloosheid duurde tot ver in de jaren negentig.
Huizen kopen was toen ook minder normaal dan nu.
Wat lesjes geschiedenis zou goed zijn.
Daar zal de 22% onder de armoedegrens in 1985 veel aan gehad hebben, nu is dat 6%...quote:Op maandag 9 september 2024 12:44 schreef Elan het volgende:
En ja de hypotheekrente was absurd hoog, maar tegelijk crashten de woningprijzen met 30%. Sparen loonde toen nog zullen we maar zeggen.
Hoezo?quote:Op maandag 9 september 2024 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zal de 22% onder de armoedegrens in 1985 veel aan gehad hebben, nu is dat 6%...
Bedenk dat de kans vrij groot is dat jij bij die 22% zou horen.
De kans is sowieso al groter dan 1 op de 5. Maar de rijkste 10% van Nederland, die 62% van het vermogen bezit, zal dit niet overkomen. Er vanuit gaande dat jij niet bij die 10% hoort, dan wordt de kans dus al 1 op de 4. Dat vind ik een behoorlijk grote kans. 1 op de 4 onder de armoedegrens...quote:
Oh zo, ik meen dat de werkeloosheid in de jaren 80 wel echt het hoogst was onder jongeren. Daarom begreep ik je stelling ff niet dat het mij waarschijnlijk ook zou raken. Ben allang geen jonge god meerquote:Op maandag 9 september 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kans is sowieso al groter dan 1 op de 5. Maar de rijkste 10% van Nederland, die 62% van het vermogen bezit, zal dit niet overkomen. Er vanuit gaande dat jij niet bij die 10% hoort, dan wordt de kans dus al 1 op de 4. Dat vind ik een behoorlijk grote kans. 1 op de 4 onder de armoedegrens...
En als je in armlastig buurtje woont en niet zoveel te makken hebt maar de mensen zorgen voor elkaar is dat ook wat waard. Vermoedelijk is dat een fijner bestaan dan kansloos op de woningmarkt je kapot werken zoals veel mensen met een laag/middeninkomen dagelijks doen. Dan val je misschien niet letterlijk onder de armoedegrens maar zo voelt het wel.quote:In Nederland lijkt de armoede al jaren te dalen. Maar de officiële cijfers geven een vertekend beeld, blijkt uit onderzoek van emeritus-hoogleraar Arbeidsmarkt en Ongelijkheid Wiemer Salverda. Mensen aan de onderkant van de samenleving staan al tientallen jaren stil, terwijl de rest er hard op vooruitgaat.
‘Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.
Verandering. Nogal flink ook in maatschappelijke zin.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
De middelbare school kent tegenwoordig een telefoonverbod. Gelukkig bestaat de wereld niet enkel en alleen uit klagen maar ook gewoon uit reageren en acteren.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Record aantal kliklijnen zegt wel hoe we zijn verworden als samenleving, vertrouwen onze eigen buren nog niet.
Dat ze op partijen als de PVV stemmen en gestemd hebben die er een teringbende van maken.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
Maar dat is toch ook regelzucht?quote:Op maandag 9 september 2024 13:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De middelbare school kent tegenwoordig een telefoonverbod. Gelukkig bestaat de wereld niet enkel en alleen uit klagen maar ook gewoon uit reageren en acteren.
Zo werkt dat bij mensen.quote:Op maandag 9 september 2024 14:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook regelzucht?
Ik moet altijd een beetje lachen als men over regelzucht begint maar zodra er iets is wat dezelfde groep niet zint of niet goed loopt dan moeten er regels voor komen. Mischien zie ik het verkeerd, hoor, maar zo ervaar ik het wel.
Het "als iedereen gewoon precies zoals mij was waren er geen regels nodig"-sentiment.quote:Op maandag 9 september 2024 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo werkt dat bij mensen.
Diezelfde PVV-stemmer die vindt dat alles teveel doorgeslagen is en er teveel regelzucht is, etc., wil dan weer wél regels voor/over migranten/immigratie. En dan wel met name over dat stukje migratie dat de betreffende mensen een doorn in het oog is.
De mens is zo'n simpel dier.
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, het is niet een verschijnsel dat ik verzin:quote:Op maandag 9 september 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.
Men wil een quick-fix voor complexe problemen.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Wat is de catch dan?
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.quote:Op maandag 9 september 2024 13:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat ze op partijen als de PVV stemmen en gestemd hebben die er een teringbende van maken.
Jij zei bijvoorbeeld iets over het gesteggel van politici, PVV is uiteraard de partij die dat het meeste doet. Nu zelfs met hun coaltitiegenoten. Gaat Schoof naar Zelensky moet Wilders dat ook. Spreekt Schoof zich ergens niet sterk genoeg over uit noemt Wilders het slappe hap. Agema zit te bullshit te appen tijdens een debat. Dat soort dingen wordt dan altijd afgedaan met ja maar al die politici zijn zo. Wat niet waar is en daarbij geen weerlegging is dat PVV'ers zich er schuldig aan maken.
Dus blijkbaar is dat dan toch juist populair. Wat dat betreft blijf ik erbij dat PVV stemmers zelf het probleem zijn waar ze zo tegen ageren. PVV is toch ook juist een heel betuttelende partij die heel sterke meningen heeft over hoe mensen moeten leven. Bijvoorbeeld als ze het hebben over drugs wil PVV het verschil tussen hard en soft-drugs opheffen verplicht afkicken voor hard-drugs gebruikers. Dat is toch extreem betuttelend.
Zegt vooral wat over de domheid en de onvolwassenheid van een deel van het electoraat. Die kiezen liever voor een beetje boos mopperen dan daadwerkelijk realistisch beleid.quote:Op maandag 9 september 2024 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.
Zegt ook wat over de zittende orde ofc, en misschien wel over het electoraat. Iedereen lijkt maar boos tegenwoordig.
Dat snap ik. Ik ben ook altijd verbaasd als ik dit soort dingen lees, want ik maak het nooit mee. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar mijn ervaring is heel anders.quote:Op maandag 9 september 2024 14:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, het is niet een verschijnsel dat ik verzin:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sie-tegen-werknemers
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.quote:Op maandag 9 september 2024 15:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zegt vooral wat over de domheid en de onvolwassenheid van een deel van het electoraat. Die kiezen liever voor een beetje boos mopperen dan daadwerkelijk realistisch beleid.
Dacht even dat het over asielzoekers of nareizigers ging. Want dat was ook zo'n plan.quote:Op maandag 9 september 2024 15:14 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)sioen-gaat~a9f38c76/
Dus een klein deel mag wel en de rest heeft pech wanneer het quota bereikt is? Dit klinkt niet als de oplossing waarop men hoopt.
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.quote:Op maandag 9 september 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.
Waarom zijn er nu zoveel mensen boos, terwijl het eigenlijk (qua werkgelegenheid en economisch) zelden beter is gegaan in de geschiedenis?
Heb zelf het idee dat de manier waarop wij heel direct en snel nieuws tot ons nemen ( 24-7 in hapklare brokken zonder al te veel achtergrond of verdieping) misschien wel het probleem is. Je opent je smartphone en ziet constant allerlei beren op de weg ontstaan.
Terwijl je vroeger een krant had of het journaal die je éénmaal per dag van nieuws voorzag en daar had je het dan mee te doen. En in de avond een actualiteitenprogramma a la Brandpunt of zo voor wat meer verdieping.
"Ze worden dan echt kwaad op mij. Soms stoppen mensen zelfs met de auto, doen ze hun raampje naar beneden en zeggen: 'Ik kan er niet langs stelletje klootzakken'."quote:Op maandag 9 september 2024 15:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik ben ook altijd verbaasd als ik dit soort dingen lees, want ik maak het nooit mee. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar mijn ervaring is heel anders.
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.quote:Op maandag 9 september 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.
Waarom zijn er nu zoveel mensen boos, terwijl het eigenlijk (qua werkgelegenheid en economisch) zelden beter is gegaan in de geschiedenis?
Heb zelf het idee dat de manier waarop wij heel direct en snel nieuws tot ons nemen ( 24-7 in hapklare brokken zonder al te veel achtergrond of verdieping) misschien wel het probleem is. Je opent je smartphone en ziet constant allerlei beren op de weg ontstaan.
Terwijl je vroeger een krant had of het journaal die je éénmaal per dag van nieuws voorzag en daar had je het dan mee te doen. En in de avond een actualiteitenprogramma a la Brandpunt of zo voor wat meer verdieping.
Ja het is het allemaal net niet, maar wat verwacht je ook van zo'n gemêleerd gezelschap. Wantrouwen over en weer is bovendien ontzettend groot dus verwacht geen al te revolutionaire plannen. Daarvoor is veel meer eenheid nodig binnen een coalitie.quote:Op maandag 9 september 2024 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dacht even dat het over asielzoekers of nareizigers ging. Want dat was ook zo'n plan.
Ja ik deel die behoefte aan een goede proteststem. Maar dan is het toch totaal onlogisch dat PVV die proteststem krijgt, Wilders is het langszittende kamerlid, nooit wat gepresteerd. Ik vind het onnavolgbaar dat als je verandering zou willen je dus stemt op een partij die dat amper beloofd en al zeker niet kan waarmaken.quote:Op maandag 9 september 2024 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.
Zegt ook wat over de zittende orde ofc, en misschien wel over het electoraat. Iedereen lijkt maar boos tegenwoordig.
Bovendien zijn die zware incidenten altijd de uitzonderingen in het alledaagse. En als het over het alledaagse gaat. Kutpubers in groepen zijn altijd problematisch geweest. Dat is niet verergert.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je overschat de gemiddelde stemmer.quote:Op maandag 9 september 2024 15:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zo gaat het eigenlijk elke keer, dan gaat iederen vol op LPF, dan op PVV dan op FvD dan op NSC. Elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken, op een gegeven moment zou bij mensen toch wel het kwartje moeten vallen dat dit type proteststem hem dus niet is?
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je kunt ook zo denken: PVV komt vooral op voor het eigen Nederlandse volk, dat is identiteitspolitiek ten behoeve van een minderheid op deze planeet...quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke
Zelfde hierquote:Op maandag 9 september 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.
Ja dat snap ik wel. Maar dan stem je toch op partijen die roepen dat lonen hoger moeten. Of die bedrijven die van inflatie gebruik maken om de prijzen nog sneller te verhogen aan willen pakken. In plaats daarvan stemmen we in Nederland dan op mensen die zeggen, nee de lonen stijgen te hard, bedrijven moeten meer ruimte krijgen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.
Eerlijk gezegd had ik die schrikreactie zelf ook wel een beetje, je zag boodschappen en alles in razend tempo duurder worden. En het loon bleef achter. Inmiddels is dat voor de meeste mensen wel weer gecorrigeerd door loonstijgingen en is de inflatie ook weer onder controle (voor nu) . Op de woningmarkt is ook weer iets meer mogelijk voor jongeren en starters t.o.v. vorig jaar dus ben benieuwd hoe men nu zou stemmen. Wellicht weer plek voor iets meer optimisme?
Nouja je mag de PVV stemmer blijkbaar bijna niet analyseren. Je mag PVV'ers niet hatelijk noemen en niet dom. Proberen te verklaren waarom de PVV'ers doen wat ze doen is blijkbaar villein of hautain. Politiek correct is ze bezorgde burgers te noemen ofzo. Vind ik onzin want die zorg blijkt niet uit hun keuze voor de zo ongeveer meest incapabele partij.quote:Op maandag 9 september 2024 17:11 schreef Hexagon het volgende:
Wat ook speelt is dat er een hoop opportunistische figuren, die vaak niet eens bij de PVV horen, die partij wel helpen door te framen dat PVV stemmers hulpeloos en zielig zijn en er niets aan zouden kunnen doen. Vaak van die verongelijkte figuren die dan doen alsof PVV stemmers eigenlijk een boodschap verkondigen die met hun eigen standpunten en frustraties overeen komt.
Plasterk is er zo een. Vind het geen probleem extreemrechts te normaliseren vanwege zijn eigen belangen, ego en persoonlijke wrok.
Het wordt dat dat het weer gewoon duidelijk is dat je een totaalhufter bent wanneer je extreemrechts steunt en er geen enkel excuus voor is om dat te doen.
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.quote:Op maandag 9 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rncentrales-a4864924
Interessant artikel. Investeerders lopen nog niet bepaald warm voor kerncentrales in Nederland…
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergiequote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Dat soort problemen spelen voor zon en wind stukken minder.
Lijkt me niet dat investeerders zo in het verleden hangen. Veel waarschijnlijker lijkt me dat het gewoon niet zo aantrekkelijk is om erin te investeren.quote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Bij een goede investering zou het toch eerder bijna een garantie zijn dat de staat het terugverdient + winst.quote:Het is moeilijk te voorzien of de staat zijn investering in de twee nieuwe centrales zou terugverdienen.
De hoge kostprijs en daardoor kwh prijs maakt ook dat investeerders garanties willen over een kwh prijs en die is soms nogal hoog in vergelijking met andere bronnen. Zolang de overheid die garanties niet geeft gaan investeerders niet met geld over de brug komen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Ja, je kan dat inderdaad als een strategisch nationaal belang heel eenvoudig verkopen en dat is prima maar dan moet je daar wel eerlijk over zijn en dat verhaal ook aan de consument die een hogere prijs moet betalen vertellen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voorlopig roept rechts al jaren dat men nu kerncentrales gaat bouwen en voorlopig is men nog helemaal nergens. Kortom, het zal deze kabinetsperiode ook wel in de koelkast blijven.
Laat dat zogenaamd maar weg.quote:Op maandag 9 september 2024 18:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.
Die mensen zijn doorgaans rechts héquote:Al die zaken zijn terechte zorgen en problemen MAAR waarom stem je dan rechts
En nog minder vertrouwen in de linkse partijen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nee klopt dat was het eigen risico. Het eigen risico ging meteen naar 0quote:Op maandag 9 september 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.
Die andere voorbeelden uit Europa zullen ook niet helpen, zo'n project gaat ten opzichte van de begroting gegarandeerd over de kop.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De kentering wat betreft kernenergie speelt zich af in heel Europa, die andere projecten werden gestart en uitgevoerd in een tijd waarin Duitsland de absurde beslissing nam om alle kerncentrales te sluiten zonder enige tegenstand vanuit Europa. Uiteraard is het een overheidsproject dus het gaat altijd meer kosten en langer duren, daar ontkom je niet aan.quote:Op maandag 9 september 2024 18:58 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die andere voorbeelden uit Europa zullen ook niet helpen, zo'n project gaat ten opzichte van de begroting gegarandeerd over de kop.
Ik ben op zich niet tegen kernenergie als stabiele bron en 2 vond ik logisch. De huidige 4 begint erg op een rechts hobbyproject te lijken, zeker gezien het kostenverloop bij de andere voorbeelden en wanneer je zonder enige subsidie een mega windpark in zee kunt zetten met goedkopere energie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |