abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 9 september 2024 @ 10:37:49 #176
5428 crew  miss_sly
pi_214932254
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ja, omdat je toen jong was. Als je jeugd een beetje tof was, herinner je je die periode als een van de mooiste uit je leven. Zeker naarmate je ouder wordt. Want als de jaren gaan tellen en jij langzaam maar zeker richting het bejaardenbestaan kruipt worden de herinneringen aan vroeger - met name je tienerjaren - alleen maar zoeter.

En daar is niets mis mee. Het probleem is vooral dat je enkel de mooie dingen herinnert en je daar vervolgens naar terug gaat verlangen.

Maar tijden veranderen, jongeren dealen op hun eigen manier met de uitdagingen van deze tijd. Niemand zit te wachten op de misplaatste nostalgie van 50-plussers die van mening zijn dat de huidige samenleving een verkapte kopie moet zijn van hun eigen jeugd.
Dit dus.
Ik was zelf een tiener in de jaren 80, maar ik weet dat het voor mijn ouders echt geen gemakkelike tijd was. De hypotheekrente was torenhoog en de kosten voor de middelbare school (nieuwe fiets, boeken, schoolgeld, etc.) waren best een aanslag. Het ging allemaal net, maar daar was alles mee gezegd. Daarnaast waren er ook zorgen over kernwapens en de koude oorlog.

Toen ik eind jaren 80 uit huis ging, was het ook onmogelijk om een woning te krijgen in de gemeente waar ik opgegroeid was, en moest ik noodgedwongen uitwijken naar groeikern Helmond.

De jaren 80 waren zeker niet alleen maar mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 september 2024 @ 10:41:08 #177
5428 crew  miss_sly
pi_214932280
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee hoor. Ik had in die tijd er echt geen problemen mee als iemand een keer speels tegen mijn kont tikte. Ik vind het belachelijk dat tegenwoordig iemand hiervoor veroordeeld wordt. Kom op, dat hoort, zeker in de kroeg, gewoon bij het spel van versieren. In onze tijd deden we nog niet zo flauw over een plagerig tikje. En was een meid het er niet mee eens, dan kreeg die gast een pets in zijn gezicht, waarna hij werd uitgelachen door zijn matties.

En ja, er werden soms ook racistische moppen verteld, zonder dat er iemand in de kramp schoot, omdat 'dat toch echt niet kan!' Gebeurt in de juiste kringen nog steeds hoor. "Geit liegt!" is een leuke. Je kon toen in de optocht landen als Saudie Arabie nog op de hak nemen, ten tijde van de oliecrisis. Tegenwoordig mag je niet meelopen in Arabische kledij.
Er wordt nog steeds niemand veroordeeld voor het een keer tegen de kont tikken van een vrouw in de kroeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214932282
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Allemaal zaken waar de politiek niet tot nauwelijks over gaat.
Precies dit.

Dat heeft te maken met de maatschappij als geheel die verandert. Jongere generaties trekken die opdringerige versiertrucjes tijdens het uitgaan een stuk slechter. En als je toevallig de verkeerde tegenover je hebt kun je ook commentaar krijgen op je racistische 'grapjes'.

Typisch bejaardengejank van figuren die al die veranderingen maar vervelend vinden. Overigens hoeven de Gia's van deze wereld niet helemaal te wanhopen. In de meeste kroegen in de provincie worden nog zat racistische grappen gemaakt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 september 2024 @ 10:42:09 #179
3542 Gia
User under construction
pi_214932283
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Allemaal zaken waar de politiek niet tot nauwelijks over gaat.
Het heeft geleid tot dat woke gedachtegoed van tegenwoordig. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Je mag nog bijna niet meer denken wat je zelf wil.
  maandag 9 september 2024 @ 10:44:45 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214932303
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Het heeft geleid tot dat woke gedachtegoed van tegenwoordig. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Je mag nog bijna niet meer denken wat je zelf wil.
Maar wat is de rol van de politiek nou precies? Er zijn nul wetten aangenomen die bepalen welke grappen jij in de kroeg mag maken of wat je moet vinden van een vent die op je kont slaat. Dat is echt iets wat mensen onderling moeten uitzoeken met elkaar.
pi_214932323
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2024 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt nog steeds niemand veroordeeld voor het een keer tegen de kont tikken van een vrouw in de kroeg.
En het bezwaar is veelal ook niet tegen dit soort gedrag 'in de kroeg', maar om straatintimidatie of dit soort gedrag op het werk, Maar goed, totaal irrelevant ook in een topic over de Nederlandse politiek verder. Sowieso is het geklaag op Fok over hoe woke de maatschappij nu is en dat je echt helemaal niets meer mag zeggen echt hilarisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 9 september 2024 @ 10:47:24 #182
3542 Gia
User under construction
pi_214932326
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2024 10:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit dus.
Ik was zelf een tiener in de jaren 80, maar ik weet dat het voor mijn ouders echt geen gemakkelike tijd was. De hypotheekrente was torenhoog en de kosten voor de middelbare school (nieuwe fiets, boeken, schoolgeld, etc.) waren best een aanslag. Het ging allemaal net, maar daar was alles mee gezegd. Daarnaast waren er ook zorgen over kernwapens en de koude oorlog.

Toen ik eind jaren 80 uit huis ging, was het ook onmogelijk om een woning te krijgen in de gemeente waar ik opgegroeid was, en moest ik noodgedwongen uitwijken naar groeikern Helmond.

Klopt. Hier waren de woningen voor het uitzoeken. Ik ging naar de WBV in 86, omdat ik het beu was op een flatje te wonen, ik wilde een huis met een tuin. Er werd een kaart op de balie gelegd met de opmerking: Zoek maar uit!

En nog steeds wordt er hier volop gebouwd. Alleen, blijkbaar niet voor de eigen bevolking; die mogen jarenlang op een wachtlijst. Nieuwbouw naast ons, 10 gezinswoningen, woont letterlijk maar 1 echt Nederlands gezin. In zeker 5 woningen draagt de vrouw een hoofddoekje, 2 Poolse gezinnen en 2 zigeunergezinnen.
  maandag 9 september 2024 @ 10:50:36 #183
3542 Gia
User under construction
pi_214932351
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar wat is de rol van de politiek nou precies? Er zijn nul wetten aangenomen die bepalen welke grappen jij in de kroeg mag maken of wat je moet vinden van een vent die op je kont slaat. Dat is echt iets wat mensen onderling moeten uitzoeken met elkaar.
Het schuldig moeten voelen voor het slavernijverleden.... bijvoorbeeld. Het afschaffen van Zwarte Piet. Okay, okay, is geen wet, nog niet. Maar wel een maatschappelijk debat, aangezwengeld door afstammelingen van slavenhandelaren, waarbij blanke mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. En het domme gepeupel pikt dat allemaal maar.
pi_214932376
quote:

[..]
Dit dus.

Werkeloosheid in 1983 en 1984 was 10.2%, de economie was abonimabel. Hoera voor de jaren 80.

Roze brilletjes, he?
pi_214932378
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:50 schreef Gia het volgende:

[..]
Het schuldig moeten voelen voor het slavernijverleden.... bijvoorbeeld. Het afschaffen van Zwarte Piet. Okay, okay, is geen wet, nog niet. Maar wel een maatschappelijk debat, aangezwengeld door afstammelingen van slavenhandelaren, waarbij blanke mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. En het domme gepeupel pikt dat allemaal maar.
Ik heb meer het idee dat jij onderdeel bent van het 'domme gepeupel' dat zich van alles aan laat praten. Ik voel me nergens verantwoordelijk of schuldig voor hoor. De Nederlandse staat natuurlijk wel, maar die heeft daar historisch gezien ook wel een aandeel in.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214932383
quote:

[..]
Het domme gepeupel is vooral boos dat dit soort zaken nu op tafel liggen, volgens mij.

Je kan ook gewoon volwassen worden en zeggen "Als andere Nederlanders problemen hebben met ZP dan moeten we dat gewoon anders gaan doen, kinderen interesseert het geen zak of Piet zwart of roet is"

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2024 10:54:45 ]
pi_214932384
quote:

[..]
Dit dus.

En op vakantie moest je duimen dat de auto niet kapot ging. Kan me een paar vakanties in Frankrijk herinneren dat mijn pa regelmatig met een garage bezig was om de auto gerepareerd te krijgen. Altijd lastig, want alles was dicht in de zomer in Frankrijk. Geen internet ook, niks online bestellen en nog dezelfde dag geleverd. Hooligans konden een halve straat kapotslaan en werden vervolgens in een bus gezet en naar hun thuisstad gereden en dan konden ze weer gaan, geen vervolging.
pi_214932398
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee hoor. Ik had in die tijd er echt geen problemen mee als iemand een keer speels tegen mijn kont tikte. Ik vind het belachelijk dat tegenwoordig iemand hiervoor veroordeeld wordt. Kom op, dat hoort, zeker in de kroeg, gewoon bij het spel van versieren. In onze tijd deden we nog niet zo flauw over een plagerig tikje. En was een meid het er niet mee eens, dan kreeg die gast een pets in zijn gezicht, waarna hij werd uitgelachen door zijn matties.

En ja, er werden soms ook racistische moppen verteld, zonder dat er iemand in de kramp schoot, omdat 'dat toch echt niet kan!' Gebeurt in de juiste kringen nog steeds hoor. "Geit liegt!" is een leuke. Je kon toen in de optocht landen als Saudie Arabie nog op de hak nemen, ten tijde van de oliecrisis. Tegenwoordig mag je niet meelopen in Arabische kledij.
Dus jij verlangt terug naar, uit de post die jij aan haalt, tijd dat vrouwen niet goed genoeg werden gevonden voor directiezaken, maar alleen secretaresse en schoonmaakster konden zijn. Naar een tijd waar vrouwen werden aangerand door hun leidinggevenden. En waar je 'lekker' mensen belachelijk kon maken op basis van hun uiterlijk?

Je weet wel dat je terug verlangt naar een tijd die voor veel vrouwen enorm traumatisch is geweest?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_214932401
quote:

[..]
Wie voelt zich dan precies schuldig als blanke? Ik heb daar persoonlijk helemaal geen last van. Ik ben immers niet verantwoordelijk voor het slavernijverleden.

Wel kan ik mij prima voorstellen dat Zwarte Piet de wenkbrauwen doet fronzen in deze veranderende tijden. Het is dan ook begrijpelijk dat de meeste Sinterklaascomités ervoor kiezen om hun Pieten aan te passen.

Het probleem ligt dan ook vooral bij jezelf. Jij vindt al die veranderingen maar niks en wil dat de maatschappij blijft zoals die was in jouw jeugd.
pi_214932402
Maar zoals al gemeld, het gaat dus gewoon om het feit dat alles complexer is geworden en dat nog steeds toeneemt, de tijden waar men naar terugverlangt waren eigenlijk gewoon ontstellend slecht op heel veel vlakken behalve dan dat alles overzichterlijker en simpeler was.
  maandag 9 september 2024 @ 10:58:16 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214932412
quote:

[..]
Er is ook geen wet die stelt dat jij je schuldig moet voelen over het slavernijverleden. Er zijn wat obscure activisten die dat vinden en een partijtje die even een zeteltje had. Maar verder hoef je er persoonlijk helemaal niks mee. Ik voel me er ook niet schuldig over aangezien ik nooit in slaven gehandeld heb.

Dat de staat er excuses voor aanbied is meer logisch omdat die nou eenmaal rechtsopvolger zijn van de regeringen die aan slavenhandel deden. Maar ik begrijp niet waarom mensen dat dan steeds op zichzelf gaan betrekken.
pi_214932417
quote:

[..]
Niemand zegt dat jij je schuldig moet voelen voor het slavernijverleden. Er zijn dan ook geen excuses gemaakt namens alle nu levende Nederlanders, maar namens de Nederlandse Staat. Totaal wat anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 9 september 2024 @ 11:00:56 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214932437
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
Maar zoals al gemeld, het gaat dus gewoon om het feit dat alles complexer is geworden en dat nog steeds toeneemt, de tijden waar men naar terugverlangt waren eigenlijk gewoon ontstellend slecht op heel veel vlakken behalve dan dat alles overzichterlijker en simpeler was.
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu zo simpel was in de jaren 80 dan. Je had niet minder verantwoordelijkheden dan nu.
pi_214932453
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
Dat is ook gewoon menselijk.

Ik denk (als '90s kid) soms ook met weemoed terug aan mijn jeugd. Je herinnert je vooral de zorgeloosheid, het totale gebrek aan verantwoordelijkheden, de fijne vakanties met je ouders, etc. Het leven lag nog helemaal open, je wist niet wat de toekomst in petto had, alles was mogelijk.

Nu ben je 'geland', ligt alles redelijk vast. En dat leidt tot misplaatste nostalgie, een verlangen naar dat gevoel dat je had in je jeugd.
pi_214932458
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu zo simpel was in de jaren 80 dan. Je had niet minder verantwoordelijkheden dan nu.
Een vijand. Er waren nog arbeiders en die deden simpel werk. Geen computers behalve voor een paar bollebozen. De VVD was er voor de rijken, het CDA voor de christenen en de PvdA voor de werkmensen.
Minder buitenlanders waarvan je aan de buitenlant niet kon zien of het wel buitenlanders zijn.

Geen stortvloed aan informatie, NOS Nieuws en de krant en dat was het wel.
  maandag 9 september 2024 @ 11:04:12 #196
12221 Tijn